اولین چیزی که هنگام صحبت از رستوران، ضیافت و یا پذیرایی در هتل به ذهن میرسد، هزینه غذا (Food Cost) است، با این حال این معیار، تنها معیار و تعیینکننده موفقیت نیست.
برای درک واقعی عملکرد بخش F&B، میتوان چندین شاخص کلیدی عملکرد را بررسی کرد.
امتیازات رضایتمندی مشتریان از رستوران
▫️میتوان نمرات رضایتمندی شرکتکنندگان را برای درک عملکرد اجرای رویدادها در هتل و دریافت بازخورد از میهمانانی که در هتل اقامت ندارند اما در رویداد، جلسه و یا عروسی در هتل شرکت میکنند را تحلیل کرد.
امتیاز میانگین بررسی ( Average Check )
▫️برابر است با تعداد کل فروشها در وعدههای غذایی مشخص تقسیم بر تعداد وعدههای غذایی سرو شده در رویداد
درآمد در هر متر مربع
▫️برابر است با کل درآمد تقسیم بر متر مربع محل اجرای رویداد
بهرهوری واحد F&B
▫️برابر است با ساعت کار انجام شده تقسیم بر تعداد وعدههای غذایی سرو شده در رویداد
نکته کلیدی در این میان "تعادل" است.
منطقی نیست که بهرهوری نیروی کار، بسیار بالا باشد اما امتیازات رضایتمندی بسیار پائینی داشته باشیم یا امتیاز رضایتمندی بالایی از میهمانان دریافت کنیم اما سودآوری بسیار ضعیف باشد.