به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، اسی-فرهنگی و در عین حال تبلیغاتی، همسران مقامهای ارشد شرکتکننده در اجلاس را، در یکی از برنامههای جانبی، به تماشای جاذبههای گردشگری رم برد. در تصاویری که از این تور سیاحتی در رسانههای غربی منتشر شده، همسران رئیسان جمهوری و نخست وزیران ۲۰ قدرت اقتصادی جهان از مناطق دیدنی و تاریخی رم همچون تماشاخانه «کولوسئوم» بازدید کرده و نهار را در ویلای تاریخی «دوریا پامفیلی» صرف کردند. به نظر میرسد که دولت ایتالیا از فرصت میزبانی از این اجلاس جهانی بهرهبرداری کرده تا صنعت گردشگری خود را بیش از پیش تقویت نموده و به دوران پر رونق پیش از شیوع ویروس کرونا بازگرداند. بر اساس مطالعهای که چندی پیش توسط سازمان گردشگری و تجارت ایتالیا منتشر شد، در تابستان امسال و پس از فروکش کردن بیماری کووید و افزایش نرخ واکسیناسیون، تعداد بیسابقهای از مسافران ایتالیایی به مناطق سیاحتی کشورشان سفر کرده و به گردشگری داخلی رونق بخشیدند. بر اساس این پژوهش، ۲۳ میلیون ایتالیایی در تابستان ۲۰۲۱ در وطن خود تعطیلات را سپری کردند. این رقم در سال ۲۰۲۰، ۱۷ میلیون و در سال ۲۰۱۹ و قبل از همهگیری کرونا ۱۸ میلیون نفر بود. این پژوهش نشان میدهد که حدود شش میلیون گردشگر خارجی نیز در مدت مشابه به این کشور مدیترانهای سفر کردند که گرچه بسیار کمتر از سالهای قبل از همهگیری است، اما بیشتر از حد انتظار است.
ایجاد شده: 9/آبان/1400 آخرین ویرایش: 9/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از صدا و سیما، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در وبینار دستورالعمل اجرایی نحوه ورود گردشگران خارجی به کشور در ایام شیوع ویروس کرونا که به منظور تعامل و تبادل نظر با ذینفعان و با حضور غلامرضا حاجیآبادی نماینده وزارت امور خارجه، مدیران کل ۱۵ استان کشور و روسای تشکلهای بخش خصوصی در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، با تاکید بر دغدغه اجرا و نظارت دستورالعمل ابلاغی کمیته امنیت اجتماعی و انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا، افزود: «عمدهترین رویکرد مستتر در این دستورالعمل باز شدن مرزها با رعایت شیوه نامههای بهداشتی و رونق مجدد گردشگری کشور است.» وی ادامه داد: «برای اجرای درست این فرایند الزاماتی وجود دارد و از سوی ادارات کل استانی باید تمام آنها شناسایی و پیگیری شود.» معاون گردشگری با اشاره به اهمیت نظارت بر رعایت این دستورالعمل افزود: «با توجه به رویکرد حمایتی این دستورالعمل اصرار ما بر این بود که بخش نظارت هم به وزارتخانه ما واگذار شود و این موضوع باید بهطور جدی مورد توجه قرار گیرد.» وی خطاب به مدیران کل استانی افزود: «برای ارائه گزارش از سایر دستگاهها باید پیگیری جدی صورت پذیرد. همچنین مجددا دستورالعمل پروتکلهای بهداشتی تاسیسات گردشگری از سوی مدیران کل ابلاغ شود و هماهنگیهای لازم با نیروی انتظامی صورت گیرد.» شالبافیان با اشاره به اهمیت در کنار هم قرار گرفتن بخش دولتی و خصوصی، افزود: «تمام ما در یک کشتی نشستهایم، موفقیت این فرایند و رعایت این دستورالعمل بهمنظور موفقیت کل خانواده گردشگری است.» وی با تاکید بر مدیریت چهار مرز زمینی اضافه کرد: «برای حضور مدیران کل و بخش خصوصی در عراق برنامهریزی شود.» آقای شالبافیان همچنین به صدور ابلاغیهای در وزارت امور خارجه به کنسولگریها اشاره کرد و گفت: «بر اساس این ابلاغیه کنسولگریها نگاه انعطافپذیری خواهند داشت و با رویکرد حمایتی و منعطف اقدام به صدور روادید خواهند کرد.» معاون گردشگری کشور ابراز امیدواری کرد که این فرایند منجر به تقویت اشتغال گردشگری شود.
ایجاد شده: 8/آبان/1400 آخرین ویرایش: 8/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از گلوبال کانستراکشن رویو، ۹ شرکت هتلداری بینالمللی قراردادی را برای اداره هتلهای پروژه بزرگ گردشگری عربستان در دریای سرخ امضا کردند. شرکت توسعه دریای سرخ عربستان در بیانیهای اعلام کرد: این ۹ شرکت اداره ۹ ملک از ۱۶ ملک در حال ساخت در فاز اول طرح را به عهده خواهند گرفت و ۱,۷۰۰ اتاق از ۳,۰۰۰ اتاق در حال ساخت در این ۵ جزیره و ۲ سایت دریایی را که تا پایان ۲۰۲۳ تکمیل میشوند را در دست میگیرند. در فاز اول این پروژه یک فرودگاه بینالمللی هم افتتاح خواهد شد تا علاقمندان به گردشگری بتوانند به راحتی به این مکان سفر کنند. اسامی این ۹ شرکت هتلداری به این شرح هستند: ادیشن هتلز و سنت رجیس هتلز اند ریسورتز که بخشی از ماریوت اینترنشنال هستند. فرمونت هتلز اند ریسورتز، رافلز هتلز اند ریسورتز و اسالاس هتلز اند رزیدنتس، که هر سه زیرمجموعه شرکت توریستی بینالمللی آکور هستند. گرند هیأت، زیرمجموعه شرکت هتلهای هیأت اینترکانتیننتال هتلز اند ریسورتز و سیکس سنسز، که زیرمجموعه آیاچجی هتلز اند ریسورتز هستند. جمیرا هتلز اند ریسورتز که یک شرکت مهمانپذیر لاکچری جهانی است. پروژه توریستی دریای سرخ که از ۲۰۱۷ آغاز شده است قرار است در صورت تکمیل تمامی فازها تا ۲۰۳۰ دارای ۵۰ هتل و ۱,۰۰۰ اقامتگاه در ۲۲ جزیره و ۶ سایت دریایی باشد و در نظر دارد در آن زمان بتواند هر سال میلیونها گردشگر را به خود جذب کند.
ایجاد شده: 8/آبان/1400 آخرین ویرایش: 8/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از انگجت، آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی مؤسسه فناوری ماساچوست آماده است تا قایق مسافربری خودرانی را که طی ۶ سال گذشته در حال توسعه آن بوده است، عملیاتی کند. این قایق رباتیک خودران که "روبوت"(Roboat) نام دارد، چندین بار بازطراحی شده است. به عنوان مثال سال گذشته نسخهای از آن آزمایش شد که میتوانست دو مسافر را حمل کند. اما سازندگان "روبوت" امسال نسخه کامل آن را که میتواند حداکثر پنج مسافر یا ۱۵۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند، زبالهها را جمعآوری کند و کالاها را تحویل دهد، در آمستردام عرضه میکنند. جدیدترین نسخه از "روبوت" با طراحی مشکی و خاکستری و دو نیمکت که روبروی یکدیگر قرار گرفتهاند، ظاهری آینده نگرانه دارد. این دستگاه کاملاً برقی است و با یک بار شارژ ۱۰ ساعت کار میکند و همچنین دارای قابلیت شارژ بیسیم است. "دانیلا روس"، مدیر آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی مؤسسه فناوری ماساچوست میگوید: این نسخه دقیقتر است و سیستمهای ادراک، ناوبری و کنترل قویتری نسبت به نسخههای پیشین دارد. همچنین دارای ویژگیهای جدیدی از جمله حالت نزدیکی است که نزدیک شدن به یک بندر یا اتصال به قایق دیگر را آسانتر میکند و همچنین موقعیتیابی پویای بهتری دارد که به آن کمک میکند در آب بهتر حرکت کند. به گفته آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی مؤسسه فناوری ماساچوست، فناوری خودران این قایق رباتیک شبیه به همان فناوری است که در خودروهای خودران استفاده میشود و با استفاده از جیپیاس برای تصمیم گیری در مورد یک مسیر ایمن از نقطه A تا نقطه B عمل میکند. "روبوت" همچنین از فناوری "لیدار"(LIDAR) و چندین دوربین برای میدان دید ۳۶۰ درجه استفاده میکند که به آن راهی برای تعیین مسیر و جلوگیری از برخورد با موانع میدهد. این قایق میتواند به صورت شبانهروزی کار کند، اما یک اپراتور در خشکی از یک مرکز کنترل آن را از راه دور نظارت میکند. ضمن اینکه یک اپراتور به تنهایی میتواند تا ۵۰ "روبوت" را نظارت کند. روبوتهای جدید همین امروز در آبهای آمستردام به نمایش درخواهند آمد. "استفان فن دایک"، مدیر نوآوری در مؤسسه آمستردام گفت: مرکز تاریخی آمستردام با یک شبکه مویرگی از راهآبها مکان مناسبی برای شروع این اتفاق است.
ایجاد شده: 6/آبان/1400 آخرین ویرایش: 6/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " جی ام وی ویشوانات آپونسو " سفیر سریلانکا در ایران هدف اصلی در نشست توسعه گردشگری ایران و سری لانکا گفت: از برنامه توسعه گردشگری سری لانکا ، معرفی دوباره آن به عنوان مقصد مورد علاقه سفر در بین گردشگران ایرانی است که وقفه ایی طولانی به علت محدودیت های کرونایی در این امر ایجاد شده بود. وی ادامه داد: همچنین ما امیدواریم که از نظرات مهمانان برای تقویت بیشتر روابط گردشگری بین دوکشور استفاده کنیم. به این منظور، معتقدیم که رسانه ها تشویق خواهند شد تا اطلاع رسانی لازم را در خصوص گردشگری سریلانکا انجام دهند و نمایندگان تورها و خطوط هواپیمایی نیز می توانند ایده های خود را در خصوص چگونگی ارائه پکیج ها و تسهیلات گردشگری به سری لانکا ارائه کنند. سفیر سریلانکا در ایران بیان کرد: این رویداد همچنین میتواند اگاهی در بین ایرانیان و سرمایه گذاران جهت توسعه گردشگری سری لانکا بعنوان مقصد گردشگری در بین ایرانیان ایجاد کند. بدون شک سری لانکا می تواند مقصد شماره یک گردشگری در دنیا برای ایرانیان باشد که دلیل آن زیبایی های طبیعی و حیات وحش زیبا و حیرت آور خود، فستیوال های رنگارنگ، رسوم طب گیاهی آیورودیک، میراث فرهنگی متنوع، مردمی دوستداشتنی و غذاهای سنتی سریلانکا است. همچنین، سری لانکا مجددا فضای بازی برای تجارت و بخصوص، تجارت گردشگری و سرمایه گذاری در آن ایجاد کرده است. وی تصریح کرد: مشاهده کردم که بعلت همه گیری کرونا، گردشگران زیادی بین ایران و سریلانکا در رفت و آمد نیستند. سریلانکا سالانه حدود هزار گردشگر از ایران دریافت می کند که این عدد بسیار کم و از سال ۲۰۱۶ ، هرساله در حال کاهش است. دو علت اصلی وجود دارد که بسادگی میتوان گفت، اطلاعات صحیحی در خصوص سریلانکا در بین ایرانیان گردشگر وجود ندارد و تصویر روشنی نیز در بین گردشگران سریلانکایی از جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. سفیر سریلانکا در ایران ادامه داد: میلیونها ایرانی هرساله بعنوان گردشگر ایرانی به خارج سفر می کنند درحالیکه فقط هزار نفر هرسال به سریلانکا سفر می کنند. در سناریوی موردنظر ما، حداقل ۱ درصد گردشگران ایرانی باید بتوانند به سریلانکا سفر کنند. من این فرصت را مغتنم شمرده تا متواضعانه از متصدیان تور و آژانس های مسافرتی ایران تقاضا کنم تا از طرح گردشگری سفارت ما که طبق آن انتظار دارد حد اقل ۱۰ هزار گردشگر ایرانی سالانه به سریلانکا سفر کنند حمایت کنند. جهت دستیابی به این امر، ما درحال فرایند ساختن یک اتحاد جدید، شناخت ابزارهای جدید و استفاده از مکانیسم دوجانبه با همکاری همه سرمایه گذاران هستیم. وی عنوان کرد: در آینده، ما انتظار داریم که باهم دستورکار گردشگری آسیا را داشته باشیم تا با همکاری دیگر کشورهای منطقه، روابط گردشگری خود را تقویت کنیم.
ایجاد شده: 5/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " مهران مقصودی" مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت کشور شامگاه چهارم آبان ماه در جلسه جمع بندی سفر به شهرستان بم به آثار تاریخی این شهرستان اظهار کرد: در شهرستان بم سه اثر جهانی وجود دارد که بسیاری از استانها حتی یک اثر جهانی هم ندارند و نکته مثبت بم همین است. وی افزود: بیابان لوت یک اثر جهانی وسیع است که ۸۶۰ کیلومتر عرصه محیط این اثر جهانی است. مقصودی به آثار جهانی طبیعی اشاره و تصریح کرد: آثار طبیعی زیادی در جهان وجود دارد که هیچ کدام اینگونه نیست که شخصی بدون مجوز وارد آنها شود. ما امکانات و زیرساختهای لازم را نداریم و اگر فردی درخواست دهد یک سال بعد اجازه داده میشود، اما برای تورها اینگونه نیست؛ تورها میتوانند وارد سایت شده و درخواست خود را ثبت نمایند. مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر ورود به بیابانها برای تمام اشخاص ممنوع است، اما لوت اینگونه نیست، گفت: پایگاه جهانی لوت در بم به تازگی آغاز به کار کرده و منابع مالی برای آن در نظر گرفته نشده که باید در دستور کار قرار بگیرد تا امکان گسترش داشته باشد. وی افزود: برای جذب گردشگر باید اول ماکت لوت را به معرض دید قرار داد و میطلبد ماکت لوت در موزه تاریخی و موزه مردم شناسی و صنایع دستی به نمایش درآید. مقصودی اظهار کرد: مسیرهای تورهای سافاری و آفرود هنوز نهایی نشده اند و دستور العمل در حال نوشتن است که برای خانههای بوم گردی و ضوابط و اردوهای گردشگری نیز هست، اینکه افرادی که تور آفرود میبرند دارای چه مشخصههایی باید باشند. مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت کشور با اشاره به ورود غیرمجاز از سایر استانها به بیابان لوت گفت: با استفاده از نصب جی پی اس و اطلاع رسانی از طریق مردم محلی میتوان از ورود این افراد جلوگیری کرد. ضمن اینکه تورهای تهران هم میتوانند وارد منطقه شوند، اما باید مجوز بگیرند. "هادی شهسوارپور" فرماندار بم نیز در این جلسه اظهار کرد: بکرترین نقاط کویری در شهرستان بم وجود دارد که ظرفیت بسیار خوبی است و میتوان برای صنعت گردشگری برنامه ریزی کرد. وی افزود: اگر بخواهیم به سمت درآمدزایی برویم باید زیرساختها فراهم شود و برای تسهیل در کار فعالان این حوزه نهایت تلاش انجام شود. بحث ما درگاه کویری و ساختمان پایگاه جهانی لوت است تا زودتر آماده شود.
ایجاد شده: 5/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " سید احمد علوی " رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در نشست هماندیشی کمیته گردشگری شورای ششم تهران با متخصصان حوزه گردشگری گفت: یکی از اصلیترین برنامههای کمیته گردشگری این دوره شورای شهر، شناسایی پروژههای نیمهتمام، در حال انجام و یا معطل مانده حوزه شهری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تهران است. وی با بیان اینکه مدیریت چندگانه گردشگری تهران دغدغه ما نیز هست، تصریح کرد: اما باید اولویت را بر سامان دادن مدیریت بخشهایی بگذاریم که مربوط به شهرداری میشود و بعد به سراغ دستگاههای دیگر برویم. به گفته علوی، پیگیری احیا و معرفی جاذبهها و پتانسیلهای گردشگری و دیدنی تهران با بهرهگیری از نرمافزارهای تخصصی این عرصه، به عنوان راهنمای تهرانگردی توسط مجموعههای مربوطه در شهرداری تهران نیز از برنامههای کوتاه مدت و جاری این کمیته است. در ادامه این نشست علیرضا عالمنژاد متخصص حوزه تهرانگردی نیز گفت: یکی از اماکن مهم گردشگری در تهران مسجد تاریخی این شهر مانند مسجد مدرسه عالی شهید مطهری و مسجد سپه سالار که متأسفانه به دلیل کاربریهایی که دارند گردشگر نمیتواند از آنان بازدید کند. متأسفانه متولیان خانههای تاریخی و فرهنگی نگاه اداری به این امکان دارند و روزهای تعطیل در خانه را میبندد و به تعطیلات میروند. محمد یزدانی رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری نیز بیان کرد: چرا ما از این همه ظرفیت و این همه شهروندی که به عنوان توریست از شهر خارج میشوند به عنوان مبلغ برای معرفی تهران و جاذبههایش به دیگران استفاده نکنیم ؟ برنامهریزی جذب گردشگر را برای زمانی که تهران خلوت میشود داشته باشیم تا اصناف در تعطیلات متضرر نشوند. همچنین نصرالله حدادی تهران شناس با بیان این موضوع که متأسفانه اصرار عجیبی در پشت پرده برای فراموشی هویت تهران وجود دارد اظهار کرد: به طور مثال در طول 40 سال گذشته هیچ ساختمانی در تهران با معماری ایرانی-اسلامی ساخته نشده است. مادامی که متولی گردشگری در تهران یک دستگاه مشخص نباشد و ما همچنان شاهد این مدیریت چندگانه باشیم، مشکلات حل نمیشود. رضا دبیری نژاد مدیر موزه ملک نیز گفت: از 700 موزهای که در کشور داریم، 150 مورد در تهران مستقر هستند اما جز یکی دو مورد مابقی ارتباطی به تاریخ تهران ندارند. متأسفانه بسیاری از متولیان موزهها تنها به درآمد و سود و زیان موزهها توجه میکنند در حالی که ما باید گردش مالی که یک موزه برای محله یا شهر خود می آورد در نظر بگیریم. در انتها نیز احمد ابوحمزه استاد تاریخ ری و تهران بیان کرد: دژ رشکان قدمت 3 هزار ساله دارد اما بعد از حدود 20 سالی که از کشف آن میگذرد به کجا رسیده است؟ متأسفانه دوستان ما به دنبال ثبت جهانی خیابان ولیعصر رفتهاند اما برای ثبت دژ رشکان و چشمه علی با آن سابقه چند هزار ساله هیچ کاری نکردهاند.
ایجاد شده: 5/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در نشست با " بهنام بلوریان " سفیر جدید اعزامی جمهوری اسلامی ایران به کشور سنگاپور ضمن خیر مقدم و تشکر از روحیه همکاری و توجه ویژه به موضوع گردشگری گفت: «اگرچه تعداد گردشگران ورودی از سنگاپور زیاد نیست؛ اما برقراری دیپلماسی گردشگری میتواند ضمن ایجاد شرایط برخورداری فعالان گردشگری هر دو کشور سبب ارتقای سطح همکاریها و پیشگام شدن در توسعه سایر زمینههای ارتباطات باشد.» وی با بیان اینکه ایجاد پل ارتباطی میان دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری هر دو کشور یکی از اقدامات مهم و بسترساز در ایجاد روابط مذکور به شمار میآید؛ افزود: «برگزاری تور آشناسازی ابزاری تاثیرگذار برای این اقدام است که باعث درک عمیق فعالان بخش خصوصی و اصحاب رسانه دو کشور خواهد شد تا با بسط درلایههای تصمیمساز، گسترش روابط در ابعاد مختلف محقق شود.» شالبافیان همچنین خطاب به سفیر جدید اعزامی جمهوری اسلامی ایران درکشور سنگاپور یادآور شد: «در صورت معرفی افراد با زمینههای مساعد همکاری همانند اینفلوئنسرهای مسلمان و دعوت آنها به کشورمان می توانیم ورود به بطنجامعه و دستیابی به راهکارهای تاثیرگذار در بخش بازاریابی و تبلیغات گردشگری کشور را در این بازار بیابیم.» معاون گردشگری در ادامه تمرکز بر ظرفیتهای آموزشی را نیز یکی دیگر از پلهای ارتباطی میان گردشگری دو کشور ایران و سنگاپور عنوان کرد و گفت: «وجود ظرفیتهای آموزشی تخصصی در قالب کارگاههای آموزشی به صورت وبینار میتواند علاوه بر تبادل اطلاعات و بهروزرسانی دانش گردشگری سبب شناخت دقیق و عمیق دو کشور از داشته های موجود شود.» همچنین در این نشست بهنام بلوریان سفیر اعزامی جمهوری اسلامی ایران به کشور سنگاپور نیز ضمن تشریح ساختار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری این کشور نسبت به تسهیل روابط به ویژه در بخش دیپلماسی گردشگری اعلام آمادگی کرد.
ایجاد شده: 4/آبان/1400 آخرین ویرایش: 4/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، اصفهان به عنوان یکی از مقاصد مهم توریستی ایران در برندسازی پیشتاز شد و از برند «اصنهان» با ۲۰۰ فیلم کوتاه رونمایی کرد و برای نخستینبار فعالان حوزه گردشگری در تمامی بخشهای دولتی و خصوصی را با تنوع محصولات گردشگری همپا و همراه کرد. مینی نقش جهان محله اروپایی اصفهان در قلب جلفا، اینبار با داستانهای جدید از تاریخ پرفراز و نشیب ارامنه ایران به معرفی شکل جدیدی از خود برآمده و هویت جدیدی به محله ارامنه نشین اصفهان بخشیده است. داستانهایی که از بطن جامعه و به صورت شفاهی نسل به نسل انتقال یافته و اینک نه تنها در میان مردم کوچه و بازار اصفهان بلکه به گوش تمام جهان میرسد. داستانها و روایاتی که نه تنها برای جلفا بلکه برای جای جای اصفهان نقل شده و لایههای پنهان اصفهان را در معرض نمایش گذاشته است. داستانهای نهانی که در دل کوچه پس کوچههای اصفهان، خانههای قدیمی و گرمابهها، بازارهای قدیمی، میدانها، بناهای تاریخی نهفته بود و اینک آن را به برند اصفهان تبدیل کرده است. اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری شرکت خصوصی توسعه گردشگری با ایجاد هویت رقابتی برای شهر از برند گردشگری اصفهان با عنوان «اصنهان» رونمایی کرد و اصفهان را به پایهگذار برندسازی گردشگری در ایران تبدیل کرده است.«اصنهان» که اینک در قالب ۲۰۰ فیلم کوتاه یک دقیقهای به کارگردانی مجید عرفانیان، جهانگرد فیلمساز، از ناگفتههای اصفهان میگوید و شکل جدید و متفاوتی از اصفهان در قالب داستان و روایت را در شبکههای اجتماعی به نمایش گذاشته است. پس از همهگیری کرونا و رکود بیسابقه در صنعت گردشگری، با توجه به تغییر سبک سفرها و ذائقه سفر گردشگران و مسافران، جهان از اواخر ۲۰۲۰ به سمت تغییر و ایجاد برندهای جدید شهری رفت که براساس آن جاذبههای گردشگری یک شهر به شکلی متفاوت و باتوجه به فناوریهای جدید و دیجیتالی به تمام دنیا معرفی شود. سازمان جهانی گردشگری در یکی از توصیههای خود، داستان و روایات را روشی برای برندسازی و معرفی مقصد درنظر گرفته است. از این رو، برند «اصنهان» را شاید بتوان نخستین برند جدید شهری پس از همهگیری کرونا دانست که هویتی جدید به یک شهر بخشیده و به شکلی متفاوت، داستانهایی برگرفته شده از دل جامعه در قالب فیلمهای کوتاه به نمایش گذاشته شده است.برندسازی نقش اساسی و مهمی در هویتبخشی به یک شهر در راستای جذب گردشگر، سرمایهگذاری، اشتغال، درآمدزایی، ارزآوری، توسعه اقتصادی و در نهایت توسعه پایدار دارد. بحران کرونا فرصت پرداختن به زیرساختهای گردشگری و ساخت برند اصفهان را فراهم کرد تا اصفهان همپای مقاصد برتر جهان پیش برود و به محیطی برای کسب و کار گردشگری، توسعه پایدار و جذب سرمایهگذار تبدیل شود و به جای ارائه صرف اطلاعات میراثی، به داستانهای پشت آنها، طراحی تورهای ناگفته، ایجاد وبسایت، صفحات شبکههای اجتماعی با تولید محتوا به ۱۰ زبان زنده دنیا پرداخته است. همچنان که جهان پس از همهگیری در مسیر دیجیتالی شدن در عرصه برندسازی و بازاریابی مقاصد پیش رفته است، اصفهان نیز از این روش برای معرفی برند خود بهره گرفته، زیرا رسانه و شبکههای اجتماعی میزان اثرگذاری به مراتب بیشتر و بارزتری را در معرفی برند و جذب گردشگری به اصفهان خواهد داشت. این الگو میتواند برای دیگر استانها نیز بهکار رود و برندسازی شهرهای سراسر کشور به مقصدسازی تبدیل شود. با بررسی شهرهای بزرگ و گردشگرپذیری همچون پاریس، لندن، بانکوک، رم، نیویورک و بسیاری از شهرهای دیگر، یک ویژگی مشترک و مهم را میتوان برای تبدیل شدن این شهرها به مقاصد اصلی گردشگری جهان درنظر گرفت و آن داشتن برند شهری است. برندسازی، شهر را بهسمت توسعه پایدار سوق میدهد و منجر به ایجاد اشتغال، درآمدزایی، ارزآوری و درنتیجه توسعه اقتصادی شهر و کشور میشود. آنچه که برند «اصنهان» را متمایز و مهم کرده را میتوان در چهار پارادایم مهم بررسی کرد. ویژگی مهم و بارز این برندسازی در ابتدا همان هویتبخشی و به نمایش گذاشتن شکل جدیدی از اصفهان با استفاده از داستانهای کوتاه در قالب فیلم است که اصفهان را از نگاه صرف تاریخی مکتوب به سمت داستانهایی سوق میدهد که در آن غذا، صنایعدستی، روایتها، فرهنگ، لالاییهای و آداب خانوادگی نقش اصلی در معرفی هویت اصفهان دارند و این امر میتواند یک مقصد گردشگری را به اوج برساند. روایت داستانها از اتاق چلهنشینی وانک، موزه موسیقی ارامنه، کاخ سفید، دیر راهبهها، کلیسای بیت لحم، خانه شیخ بهایی، گرمابهها، مناره علی، عصارخانه، خانه جواهری و دیگر مواردی که تاریخ و فرهنگ اصفهان را بهگونهای کاملا متفاوت نشان میدهد و اصالت و سنت اصفهان را به رخ میکشد؛ در کنار اینها، داستانهایی از شهرک سلامت، سیتی سنتر، شهرک دانش هویتی متفاوت از اصفهان را نشان میدهد که در حین حفظ سنتها در مسیر مدرن شدن نیز گام برداشته و توانسته به قطب برتر توریسم سلامت در خاورمیانه تبدیل شود. مجموعهای که جدیدترین و پیشرفتهترین دستگاههای پزشکی و بیمارستانی را جهت تشخیص و درمان بیماریها در اختیار دارد. دومین پارادایم اهمیت بخش ایجاد این برند را میتوان در همکاری و هماهنگی تمامی بخشهای مربوط به حوزه گردشگری اعم از بخشهای دولتی و خصوصی دانست که به گفته حمید غفاری راد، مدیر راهبردی برند اصنهان، نخستین همکاری کامل و جامع در طول تاریخ اصفهان بوده است.در این طرح علاوه بر همراه و همپا بودن نهادهای دولتی و شهرداری، اتاق بازرگانی اصفهان و سرمایهگذاران بخش خصوصی نیز در راستای تحقق این امر سرمایهگذاری کردند و در مسیری مشترک برای رسیدن اصفهان به توسعه پایدار گام برداشتند. نکته قابل توجه در این است که هرگاه دولت به نقش اصلی خود که همان نظارت و تسهیلسازی برای فعالیتهای بخش خصوصی و همکاری با سرمایهگذاران بپردازد، گردشگری و اقتصاد به سمت توسعه پیش میرود. سومین پارادایم بسیار مهمی که میتوان برای این طرح در نظر گرفت، تمرکز بر گردشگری داخلی است.۱۰۰ فیلم اول کامل به زبان فارسی است که به معرفی داستانهای ناگفته اصفهان به مردم سراسر کشور میپردازد تا مقصدسازی اصفهان در ابتدا برای گردشگران داخلی تحقق یابد. پس از همهگیری کرونا که سفرهای بینالمللی تقریبا به حالت تعطیل درآمد، گردشگری داخلی تبدیل به هدف اصلی بسیاری از کشورها جهت بازیابی صنعت گردشگری شد و کشورهایی همچون چین و روسیه حتی توانستند از میزان گردشگران داخلی پیش از همهگیری در سال ۲۰۱۹ فراتر روند. این طرح میتواند اصفهان را به یک مقصد مهم سفر برای مردم ایران تبدیل کندکه بهدنبال ناشناختههای اصفهان، چند روزی را در این شهر اقامت کنند.البته شرط ضروری و لازم برای مسافران دائمی به اصفهان همانگونه که علی کرباسیزاده، دبیر اتاق بازرگانی اصفهان مطرح کرده، به اجرا درآمدن تعطیلات آخر هفته دو روزه است که تعطیلات در تمام سال پخش شود و امکان سفر در همه فصول فراهم شود و تنها منوط به تعطیلات مناسبتی همچون نوروز نشود. اگرچه معاون گردشگری در نشست رونمایی از برند «اصنهان» پیگیری این موضوع در سطح مقامات عالی کشور را مطرح کرده است. در نهایت آنچه برند «اصنهان» را بسیار ارزشمند کرده، بهکارگیری فعالان متفکر و متخصص بخش گردشگری است که منجر به اشتغالزایی و ایجاد کسب و کار جدید شده است. جامعه هتلداران و تورگردانان اصفهان که در تحقق این برند نقش فعال و جدی داشتند برای تورهای ناگفتههای اصفهان، آموزش، آمادگی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی، توسعه پایدار و...افراد بسیاری را وارد بازار کار حوزه گردشگری کردند. قیصریه در نقش جهان که پس از مرمت اینک محلی برای تماشای نقش جهان از بالا است، در کنار آن به محل کسب درآمد عدهای از جوانان نیز تبدیل شده است. همچنان که در مجموعه سیتیسنتر، شهرک سلامت و شهرک دانش حدود ۱۳هزار نفر مشغول بهکار هستند و با گسترش این روند این اشتغالزایی افزایش مییابد.
ایجاد شده: 4/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از شینهوآ، " جوکو ویدودو " رئیس جمهور اندونزی طی سخنانی خواستار تسهیل مقررات سفر میان کشورهای عضو سازمان «آ سه آن» و راه اندازی کریدور گردشگری میان این کشورها شد. بر اساس این گزارش، رئیس جمهور اندونزی گفت: چارچوب مقررات مسافرتی آ سه آن (اتحادیه ملتهای جنوب شرق آسیا) که یک سال پیش به ابتکار اندونزی ارائه شد، باید هر چه سریعتر اجرایی شود. وی که این سخنان را در جریان نشست سران آ سه آن مطرح میکرد، با تاکید بر اینکه راه اندازی کریدور توریستی آ سه آن منجر به ایجاد پویایی و تحرک در در میان ملتهای آ سه آن خواهد شد که البته به دلیل مساله شیوع کرونا، اجرای آن به تعویق افتاد. وی همچنین پیشنهاد کرد که با کاهش شیوع کرونا، مقررات سختگیرانه مسافرتی در راستای تسهیل راه اندازی این کریدور کاهش یابد. رئیس جمهور اندونزی افزود: بازیابی اقتصادی منطقه آ سه آن میبایست از طریق فعالسازی مجدد سفرهای امن در این منطقه از جمله گردشگری ایمن تسهیل شود.
ایجاد شده: 3/آبان/1400 آخرین ویرایش: 3/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از گاردین، " یان رایت " دبیر فدراسیون صنایع غذایی انگلیس در جمع کمیته استراتژی صنایع انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان این کشور گفت: این افزایش شدید قیمت برای صنعت هتلداری و رستورانها بسیار بد است. وی گفت:در صنعت هتلداری که به نوعی تحت تأثیر قیمت خردهفروشی قرار دارد، هم اکنون نرخ تورم حدود 14 تا 18 درصد است که رقم بسیار وحشتناکی است. به گفته وی،تورم هم اکنون از هر چیزی بدتر است، چرا که باعث ایجاد تبعیض برای افراد فقیر میشود. رایت به نمایندگان مجلس انگلیس هشدار داد که صنعت غذا و نوشیدنی در این کشور انتظار دارد که این بحران بالا بودن قیمتها و تورم شدید سالها ادامه پیدا کند. دلیل این بحران از سوی کارشناسان اخلال در چرخه تأمین کالا در انگلیس از یکسو و نبود کارگر از سوی دیگر عنوان شده است. رایت میگوید، 6 ماه پیش تمام شرکتها فکر میکردند که تورم بالا مقطعی خواهد بود، اما الان همه شرکتهایی که من میشناسم معتقدند که این روند تا سال 2023 یا 2024 طول خواهد کشید. وی در جلسه استماع درباره بحران در چرخه تأمین کالاها و تأثیر آن بر مصرفکنندگان و شرکتها اتفاقات دهه 1970 میلادی را یادآور کرد و گفت: در آن زمان کارمندان رستورانها دو بار در هر ساعت قیمتها را بالا میبردند. رایت میگوید ما نمیتوانیم به آن دوران بازگردیم چرا که 15 سال طول کشید تا اوضاع درست شود. تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی در انگلیس از یک طرف با مشکل بالا رفتن حقوقها و از سوی دیگر افزایش قیمت مواد اولیه و رشد هزینه حمل و نقل مواجه هستند، از طرف دیگر نبود راننده کامیون و بالا رفتن قیمت حاملهای انرژی از گاز گرفته تا برق نیز برای آنها به مشکل جدی بدل شده است. هم اکنون نرخ تورم عمومی در انگلیس به بالاترین سطح در حدود 10 سال گذشته رسیده و انتظار میرود باز هم افزایش یابد.
ایجاد شده: 3/آبان/1400 آخرین ویرایش: 3/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، طی ماههای گذشته قیمت بلیت هواپیما به صورت غیرقانونی از سوی ایرلاینها افزایش یافته است و در این میان نه تنها شرکتهای هواپیمایی بلکه مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هم حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدهاند. داستان از اینجا شروع شد که ایرلاینها از ابتدای تیر ماه امسال قیمت بلیت پروازهای داخلی را بدون آنکه مصوبه و مجوزی از شورای عالی هواپیمایی داشته باشند، تا بیش از ۳۰ درصد در مسیرهای مختلف افزایش دادند و جالبتر اینکه تا کنون توضیحی درباره علت این اقدامشان به رسانهها و مردم ندادهاند. در این ماهها مسئولان سابق و کنونی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به اظهارنظرها و هشدارهایی اکتفا کردند که هیچ وقت عملی نشد و جلسات متعدد گذشته هم بی نتیجه رها شدند. به نظر میرسید وزیر راه و شهرسازی جدید با جدیت بیشتری با این تخلف و گرانفروشی برخورد کند اما این اتفاق هنوز نیافتاده، هنوز رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری معرفی و انتخاب نشده و این دستگاه حاکمیتی با سرپرست اداره میشود. " رستم قاسمی " طی در هفته گذشته و در حاشیه تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راهآهن در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره اینکه بالاخره تکلیف قیمت بلیت هواپیما چه زمانی روشن میشود؟ اینگونه پاسخ داد: قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم. وی افزود: محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده است که هم اکنون در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا در حال بحث و بررسی برای اعمال تغییرات در این پروتکل ها هستیم. در این میان نه تنها قیمت بلیت هواپیما کاهش نیافته است بلکه ایرلاینها باز هم قیمت بلیت هواپیما بالا میبرند و اگر نگاهی به قیمت بلیت هواپیما بیندازیم متوجه میشویم که شرکتهای هواپیمایی در طول روزهای هفته نرخ پروازهای داخلی را هر طور که بخواهند و به نفعشان باشد تغییر میدهند از سوی دیگر به گفته مسافران حتی با این وجود پروتکلهای بهداشتی مانند محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر را هم رعایت نمیشود. با وجود پیگیری مکرر خبرنگار ایسنا در این باره مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری حاضر به پاسخگویی نشدند و برخی مسئولان روابط عمومی تنها به گفتن این جمله اکتفا کردند که پاسخ ما همان اطلاعیهای است که صادر کردیم! سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا در اطلاعیهای اعلام کرده بود که «هرگونه تخطی از اجرای مصوبات، ابلاغیهها و دستورالعملها و سهلانگاری در این رابطه تخلف محسوب شده و شرکتهایی که از اجرای این مقررات خودداری کنند، این سازمان نسبت به مجوزهای پروازی آن شرکتها اقدام خواهد کرد.» در ادامه اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری همچنین تاکید کرد که «هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار خود ندارد و شرکتهای هواپیمایی موظفند در خصوص نرخ بلیت هواپیما، براساس تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه شورای عالی هواپیمایی عمل کنند و فروش بالاتر از سقف نرخ تعیین شده در جلسه مذکور، تخلف محسوب میشود.» اما مشخص نیست که چرا هر روز شرکتهای هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما را هرطور که دلشان بخواهد افزایش میدهند و برخورد جدی هم با این تخلفات صورت نگرفته است.
ایجاد شده: 3/آبان/1400 آخرین ویرایش: 3/آبان/1400 اخبار داخلی