UNWTO

ایجاد شده: 9/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 17/شهریور/1398



سازمان جهانی گردشگری بهترین سازمان بین المللی مرتبط با سفر و گردشگری است. این سازمان در جهت توسعه گردشگری در سراسر جهان فعالیت می کند و هر ساله گزارشی از تحقیقات و امارهای خود منتشر می کند. این سازمان یکی از آژانس های رسمی سازمان ملل متحد است. مقر این سازمان در شهر مادرید در اسپانیا قرار دارد. این سازمان محل گفتگوی کشورها درباره سیاست‌ها و تجارب عملی آنها درباره دانش گردشگری است. سازمان جهانی گردشگری نقش مرکزی و مهمی در بهبود وضعیت تعهد و امکانات کشورهای در حال توسعه در زمینه گردشگری دارد. 

 

تشکیل سازمان جهانی گردشگری 

سنگ بنای شکل گیری اولیه این سازمان در لاهه در سال ۱۹۲۵ میلادی و با تاسیس اتحادیه بین المللی سازمان رسمی تبلیغات گردشگری پی ریزی شد.

 اتحادیه مذکور پس از جنگ جهانی دوم به عنوان اتحادیه بین المللی سازمان های رسمی گردشگری (IUOTO) انجام وظیفه می کرد و بعد باز هم در نام و عنوانش تغییرات ایجاد شده و به سازمان جهانی گردشگری (WTO) تبدیل گشت و نخستین جلسه عمومی آن در ۱۹۷۵ میلادی در مادرید اسپانیا تشکیل شد.

از سال ۱۹۷۶ سازمان جهانی گردشگری به سازمان ملل وابسته شد و به آژانس اجرایی برنامه های توسعه سازمان ملل تبدیل گشت. کشور ایران در سال ۱۳۹۲ به عنوان نایب رییس مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری برگزیده شده است و کشورمان از سال 2014 تا سال  ۲۰۱۷  در عضویت شورای اجرایی و کمیته  بررسی عضویت اعضای وابسته این سازمان است.


وظایف سازمان جهانی گردشگری

1) سازمان جهانی گردشگری موظف به اجرای اهداف توسعه هزاره، کاهش فقر و گسترش توسعه پایدار است.

2) وظیفه اصلی این سازمان سیاست گذاری در حوزه گردشگری بین المللی است و در مباحث فنون مرتبط با گردشگری نیز فعالیت می کند.

سازمان جهانی گردشگری همچنین به وسیله متقاعد کردن کشورهای عضو از طریق معرفی توریست‌ها، حداکثر سود اقتصادی که گردشگران می‌توانند با خود به همراه بیاورند و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی ناشی از توسعه گردشگری و همچنین کاهش تاثیرات زیست ‌محیطی و تاثیرات منفی اجتماعی آن ها، برای اجرایی شدن قوانین جهانی اخلاق حرفه‌ای در گردشگری تلاش می‌کند.




اهداف سازمان جهانی گردشگری

یکی از برنامه هایی که این سازمان ملزم به انجام آن شده، رسیده به اهداف «توسعه هزاره» است. این هدف ها که شامل ۸ مورد می شود در سال ۲۰۰۰ میلادی در سازمان ملل بر روی آن توافق گردید.

این اهداف موارد زیر شامل می گردد:

1)  ریشه کنی فقر

2)  تامین آموزش ابتدائی در سطح جهانی

3) برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان

4) کاهش مرگ و میر اطفال

5) بهبود وضعیت مادران

6) مبارزه با ایدز، مالاریا و سایر بیماری‌ها

7) تضمین پایداری محیط زیست 

8) مشارکت جهانی برای توسعه


سازمان جهانی گردشگری آمار و ارقام و تحقیقات بازار گردشگری را نیز انجام می دهد. این تحقیقات در دنیای گردشگری بسیار اهمیت دارد. به موجب این تحقیقات و پژوهش های این سازمان، استاندارد های بین المللی برای اندازه گیری تاثیرات گردشگری در اقتصاد ملی و پیش بینی روند آتی توسعه آن در دسترس دولت ها و پژوهشگران قرار می گیرد. این سازمان تلاش میکند از طریق کمک به حذف ویزا و بوروکراسی وقت گیر حکومتی و ایجاد یک استاندارد کلی صدور گذرنامه و روادید باعث تسهیل سفر و گردشگری شود.


کشورهای عضو

در حال حاضر 157 کشور، منطقه و بیش از 300 عضو وابسته، به نمایندگی بخش خصوصی، موسسات آموزشی، شرکت‌های جهانگردی و مراجع صلاحیت‌دار محلی در این سازمان عضو هستند. 

مجموعه های مستقیمی که از تلاش‌های سازمان جهانی گردشگری حمایت می‌کند توسط دفاتری در آفریقا، آمریکا، شرق آسیا و اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه و جنوب آسیا اداره می‌شود. دفتر مرکزی این سازمان در مادرید است.


شرکت های وابسته ایرانی در UNWTO



راه‌های ارتباطی


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...