صفحه اصلی / انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری

انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری

ایجاد شده: 9/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 18/بهمن/1402


راهنمایان گردشگری به عنوان پیشانی صنعت گردشگری وظیفه خطیری را به عهده دارند؛ همواره حاصل تلاش بخش‌های دیگر صنعت گردشگری اعم از تورگردانان، حمل و نقل و هتل‌داران توسط ایشان به ظهور می‌رسد. جلب رضایت نهایی مهمان بر عهده راهنمایان است. از این رو همواره رابط و مورد اعتماد بخش‌های مختلف صنعت گردشگری و مهمانان هستند.

راهنمایان گردشگری ایران علاوه بر انجام وظایف محوله از سوی صنعت به انجام خدماتی در راستای توسعه صنعت گردشگری نیز می‌پردازند که مصداق آن برگزاری هشت دوره گردهمایی روز جهانی راهنمایان، اخذ میزبانی کنوانسیون جهانی راهنمایان برای سال ۲۰۱۷ و فعالیت‌های فرهنگی دیگر است.

این همه ممکن نبود مگر با اتحاد عظیم راهنمایان در سراسر کشور. اما داستان از کجا آغاز شد. طبق ماده ۱۳۱ قانون کار فعالان یک حرفه می‌توانند با گرد هم آمدن، انجمن‌ صنفی استانی تأسیس کنند. در ابتدا تعریف شغل راهنما در این راستا بسیار سخت می‌نمود ولی در سال ۱۳۷۹ اولین انجمن‌ صنفی راهنمایان گردشگری در استان اصفهان تشکیل شد. و بعد از آن در استان کرمان و فارس آغاز به کار کرد. وقتی در سال ۱۳۸۷ انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران آغاز به فعالیت کرد، راه برای تشکیل انجمن‌های صنفی هموارتر شد و به مرور در استان‌های دیگر نیز انجمن‌های صنفی راهنمایان تشکیل شد.

در سال ۱۳۹۱ در حالی که ۱۲ انجمن صنفی در استان‌های مختلف مشغول انجام وظایف صنفی خود بودند «کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور» از اتحاد این انجمن‌ها آغاز به کار کرد. هیئت مدیره دور اول کانون عبارت بودند از استان‌های تهران، یزد، کرمان، فارس و اردبیل و اعضای علی‌البدل استان‌های اصفهان و گیلان بودند. در طی دوره اول استان‌های خوزستان و همدان بازرس اصلی و خراسان رضوی بازرس علی‌البدل بودند.

هنگام انتخابات دور دوم هیئت مدیره کانون در پاییز ۱۳۹۳، تعداد انجمن‌های صنفی با کمک کانون به ۲۱ انجمن صنفی استانی رسیده بود و در انتخابات دور دوم ترکیب هیئت مدیره کانون تشکیل شد از تهران، یزد، اردبیل، اصفهان، کرمان و علی البدلی آذربایجان شرقی و فارس. بازرسی از کانون نیز بر عهده استان همدان گذاشته شد و زنجان به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شد.

اکنون خانواده بزرگ کانون راهنمایان گردشگری کشور با بیش از ۲۵۰۰ عضو متشکل از ۲۰ انجمن صنفی استانی و شهرستانی، دو سازمان مردم نهاد و یک موسسه راهنمایان گردشگری است.

انجمن‌های صنفی زیر تشکیل و به عضویت کانون در آمده‌اند:

استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، گیلان، مازندران، همدان، یزد، کاشان، مرکزی، هرمزگان، موسسه انجمن راهنمایان جزیره قشم، سازمان مردم نهاد راهنمایان گردشگری کرمانشاه و کیش .

تمامی این انجمن‌ها تحت نام و پرچم واحد «کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور» چشم امید به آینده روشن گردشگری کشور دوخته و برای رسیدن به آن می‌کوشند.


اعضای کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری

  1. محسن حاجی سعید - رئیس هیات‌مدیره
  2. آرش نورآقایی - نایب رئیس هیات‌مدیره
  3. مهسا مطهر - دبیر هیات‌مدیره
  4. سوسن جهرمی - عضو هیات‌مدیره
  5. وحیده شاپوری - عضو هیات‌مدیره
  6. رضا علی اصل - خزانه دار هیات‌مدیره


انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران:

رئیس هیات‌مدیره: محمد حسین یزدانی

نایب رئیس هیات‌مدیره: حمید درودیان

دبیر هیات‌مدیره و عضو هیئت مدیره: مسعود سلمان زاده

خزانه دار و عضو هیئت مدیره : امیر روستایی

عضو اصلی: الهام خادم حسینی

بازرس انجمن: احسان جعفری

بازرس علی البدل: رضا بازگیر


انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان:

رئیس هیات‌مدیره: مجید دانش مبرهن

نایب رئیس هیات‌مدیره: علیرضا عسگری

دبیر هیات‌مدیره: شهلا استکی

خزانه دار: شقایق تنکاوی

عضو اصلی: میلاد گازور




راه های ارتباطی


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...