به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا " سید موید محسننژاد " معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی فارس امروز ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: «با ابلاغ شیوهنامه وزارت ستاد ملی مبارزه با کرونا، ورود گردشگران به کشور از آبان ماه امکانپذیر شده است.» معاون گردشگری فارس بابیان اینکه اقتصاد گردشگری با سفر داخلی و خارجی گرهخورده است، ادامه داد: «در مدت ۲۰ ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا، از سفر کردن با استدلال یک عامل انتقال ویروس کرونا جلوگیری و به همین دلیل صنعت گردشگری تعطیل شد و افراد زیادی کمکار یا بیکار شدند.» محسن نژاد گفت: «با همت مسئولان، فارس نخستین استانی بود که فعالان گردشگری آن واکسینه شدند و با واکسینه شدن چرخه نیروی انسانی این صنعت، در کنار اجرای شیوهنامههای بهداشتی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در مراکز اقامتی و گردشگری، در زمانی که هنوز قرنطینه هوشمند اجرا نشده بود، زمینه پذیرش گردشگر در استان فراهم شد.» او افزود: «در زمان کرونا، مسئولان هواپیماها با فروش ۶۰ درصدی ظرفیت بلیتها و هتلها با ضدعفونی کردن کامل اتاقها، تلاش کردند از پیوست چرخه انتقال ویروس جلوگیری کنند.» محسننژاد گفت: «با تصمیمگیری ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر صدور مجوز ورود مسافران به کشور در صورت تزریق دو دُز واکسن و یا داشتن تست Pcr منفی، گردشگران توانستند با داشتن این دو شرط از طریق فرودگاه بینالمللی در سه شهر شیراز، لار و لامرد مستقیم به استان فارس سفر کنند.» او افزود: «مکانهایی برای قرنطینه افرادی که تست Pcr مثبت داشتند یا کارت تزریق دو دُز واکسن نداشتند در هر سه فرودگاه فراهمشده بود که هزینه اسکان در این اماکن نیز از آنها گرفته میشد.» معاون گردشگری فارس گفت: «با تشدید نظارت، همکاری انجمنهای مهمان پذیران، هتل داران، اقامتگاههای بومگردی، اقامتگاه گاههای سنتی و دیگر انجمنهای مرتبط با گردشگری و فراهم کردن محیطی بدون کرونا، تلاش شده است که شرایط سفری ایمن برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم و صنعت گردشگری فعال و اقتصاد استان پویا شود.» محسننژاد افزود: «هماکنون همه زیرساختها فراهم و شیوهنامه سفر هوشمند ارائهشده است و با نظارتهایی که انجام خواهد شد، علاوه بر اجرای دقیق شیوهنامهها، با متخلفان برخورد خواهد شد.» او گفت: «استان فارس با داشتن جاذبههای مختلف گردشگری از جمله طبیعی، سلامت، مذهبی، اقوام، بومگردی و تاریخی عنوان ایران کوچک را یدک میکشد و همواره بهعنوان یکی از اصلیترین مقاصد گردشگریان داخلی و خارجی بوده است.» معاون گردشگری استان فارس بابیان اینکه فارس استانی چهارفصل است که همواره در همه فصول پذیرای گردشگران از نقاط مختلف است، افزود: «هماکنون که بیش از نیمی از جمعیت هدف ایران واکسینه شدهاند و سفرها از سر گرفتهشده، شیراز در رأس سفرهای گردشگری ایرانیان است بهگونهای که در میلاد رسول اکرم گردشگران داخلی با سفر به شیراز و اقامت در اقامتگاههای فارس، ضریب اشغال تختها را افزایش دادند.» محسننژاد گفت: «استان فارس ۲۲ هزار تخت اقامتی دارد که پرداخت یارانه سفر و تسهیلات و وامهای ارزان، سبب بازگشت مردم به سفر و رونق صنعت گردشگری میشود.»
ایجاد شده: 12/آبان/1400 آخرین ویرایش: 12/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، صدور مجوز برای تردد گردشگران خارجی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اعلام این خبر گفت: این موضوع بر اساس دستور العمل اخیر ستاد کرونا در ارتباط با حضور گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی مصوب شد. وی گفت: شرط ورود گردشگران از مرز زمینی پرویز خان به کشور ارائه کارت واکسن و جواب تست پی سی آر منفی با ۹۶ ساعت اعتبار است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به لغو روادید بین دو کشور ایران و عراق گفت: گردشگران کشور همسایه عراق هم با داشتن پاسپورت میتوانند ۴۰ روز در ایران اقامت داشته باشند. صابر گفت: در صورت راه اندازی یک گیت در مرز پرویز خان راهنمایان گردشگری به افرادی که وارد کشور میشوند جاذبههای گردشگری و اقامتگاهها و هتلها را معرفی می کنند.
ایجاد شده: 12/آبان/1400 آخرین ویرایش: 12/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از سبلان ما ، سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر از ۹ عضو شامل چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و ایران تشکیل شده است و افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. این سازمان با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت. کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با دارا بودن جمعیت بالغ بر2.5 میلیارد نفر 40 درصد از جمعیت کل جهان را در خود جای داده است و از جنبه اندازه جمعیت اولین بازیگر منطقهای در جهان است. ایران تقریباً از سال 2005 میلادی به دنبال عضویت دائم در پیمان شانگهای است. در طول سالهای گذشته دلایل متعددی سبب شده تا این مسیر برای ایران کامل شود. تحفظ برخی از کشورهای عضو در خصوص عضویت ایران در این پیمان به همراه تحریمهای اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مهمترین مانع بر سر عضویت کامل ایران بودهاند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم ایران نهمین عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد. این پیمان علاوه بر مزیت های مستقیم اقتصادی و مراودات می تواند در شکوفایی صنعت گردشگری ایران نیز نقش موثری ایفا کند. ایران کشوری است که دارای توانمندی های قابل توجهی در حوزه ی گردشگری است؛ توانمندی هایی که نه تنها به واسطهی جذابیت های تاریخی آن بلکه به تنوع فرهنگی و اقلیمی آن نیز مربوط می شود. ایران کشوری است چهارفصل با تنوع اقلیمی و جانوری، با کوه های بلند، کویرهای پهناور و جنگل هایی انبوه. ایران کشوری است با 2500 سال سابقه ی کشورداری و یکی از بزرگ ترین و کهن ترین مجموعههای آثار تاریخی در جهان را داراست. براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در سال 2018، 323 میلیون نفر در سطح جهان بهطور مستقیم و غیرمستقیم در بخش گردشگری شاغل هستند و بهطور میانگین، بخش گردشگری سهمی 10 درصدی در اشتغال کشورها دارد. در این گزارش تعداد شاغلان بخش گردشگری در ایران یکمیلیون و 654 هزار نفر برآورد شده که این میزان معادل نیمدرصد (0.51 درصد) کل اشتغال بخش گردشگری در جهان است. بررسیها نشان میدهد بین کشورهای منطقه گردشگری بهطور مستقیم سهمی هشت درصدی در اقتصاد لبنان، سهمی 5.6 درصدی در اقتصاد اردن، سهمی پنج درصدی در اقتصاد ترکیه و مصر و سهمی سه درصدی در اقتصاد کشورهای خارومیانه دارد که این میزان برای ایران حدود 1.8 درصد است. چشم انداز ورود 20 میلیون گردشگر به ایران چشم انداز۲۰ میلیونی برای صنعت گردشگری که مورد توصیف قرار گرفته است در روزهای پایانی کرونا و به عبارتی در پسا کرونا می تواند با بهره گیری از موقعیت ها عضویت در سازمان همکاری شانگهای مورد استفاده قرار گیرد. برای اینکه بدانیم ورود گردشگران به کشورمان به چه میزان در اقتصاد ایران موثر خواهد بود به میزان درآمد زایی ترکیه از گردشگری نگاهی بیندازیم و با درامد کشورمان که ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 97 به ترتیب حدود 38.2 میلیارد دلار و 2.9 میلیارد دلار و 1.02 میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، 44.6 میلیارد دلار بوده است. تولید ناخالص ملی ترکیه در سال 2018 حدود 51/ 766 میلیارد دلار بود که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی ترکیه 6/ 95 میلیارد دلار حدود 1/ 12 درصد است. حدود 40 میلیون گردشگر خارجی در سال 2018 یعنی 22 درصد بیش از سال 2017 وارد ترکیه شدند این کشور هدف خود را برای سال 2023 مصادف با صدمین سال تاسیس جمهوری جذب 70 میلیون گردشگر خارجی قرار داده است. حال با جمع و تفریق تمامی اعداد و ارقام ذکر شده باید به این نکته توجه داشت که کشورمان ارزان ترین نقطه در دنیا برای گردشگری است ولی باز هم سهم ایران از این بازار پر سود تنها 1 درصد است.
ایجاد شده: 11/آبان/1400 آخرین ویرایش: 11/آبان/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و بهنقل از بانک مرکزی، در بخشنامهای خطاب به همه بانکها و مؤسسات اعتباری، بند ۵ مصوبه هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد حمایت از تأسیسات و فعالان گردشگری را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه بازپرداخت همه تسهیلات بانکی اخذ شده از سوی تأسیسات و فعالان گردشگری دارای مجوز از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی باید تا پایان سال ۱۴۰۰ امهال شود و به انتهای دوره تقسیط منتقل تا پس از آخرین قسط وصول شود. براساس اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید نیز مشمول امهال این بند میشود.
ایجاد شده: 10/آبان/1400 آخرین ویرایش: 10/آبان/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و بهنقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، در جلسه هیئت وزیران که عصر یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ به ریاست آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، با طرح ساماندهی گردشگری جنگلهای شمال و شمال غرب کشور و زاگرس، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران موافقت شد. در طرح مذکور، اهداف، سیاستها و اقدامات طرح ساماندهی گردشگری جنگلهای شمال و شمال غرب کشور و زاگرس، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران، تعیین شده است. به موجب این طرح، وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای فرهنگسازی و تعهد به اصول توسعه پایدار گردشگری در مناطق ساحلی و جنگلی، برنامه آموزش همگانی را با رویکرد سفر مسئولانه، حداکثر طی ۶ ماه تهیه و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اجرا میکند. همچنین بهمنظور ساماندهی بازدید گردشگران در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و مناطق جنگلی، وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تعریف میزان و نوع فعالیتهای گردشگری، طراحی مسیر و خدمات گشت منطبق با ضوابط فنی و حفاظتی اقدام میکند. این وزارتخانه همچنین با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، شبکه دادهها و اطلاعات گردشگری سواحل و جنگلها را در پایگاه اطلاعرسانی آن وزارتخانه ایجاد و بروزرسانی کرده و تمام دستگاههای ذیربط موظف به همکاری برای اشتراکگذاری اطلاعات هستند. با توجه به عدم انطباق شرح خدمات مطالعات پارکهای جنگلی، مصوب شورای عالی جنگلها و مراتع کشور با شرح خدمات ابلاغی مناطق نمونه گردشگری، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه، نسبت به اصلاح و تدوین شرح خدمات یکپارچه، اقدام میکنند.
ایجاد شده: 10/آبان/1400 آخرین ویرایش: 10/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، اسی-فرهنگی و در عین حال تبلیغاتی، همسران مقامهای ارشد شرکتکننده در اجلاس را، در یکی از برنامههای جانبی، به تماشای جاذبههای گردشگری رم برد. در تصاویری که از این تور سیاحتی در رسانههای غربی منتشر شده، همسران رئیسان جمهوری و نخست وزیران ۲۰ قدرت اقتصادی جهان از مناطق دیدنی و تاریخی رم همچون تماشاخانه «کولوسئوم» بازدید کرده و نهار را در ویلای تاریخی «دوریا پامفیلی» صرف کردند. به نظر میرسد که دولت ایتالیا از فرصت میزبانی از این اجلاس جهانی بهرهبرداری کرده تا صنعت گردشگری خود را بیش از پیش تقویت نموده و به دوران پر رونق پیش از شیوع ویروس کرونا بازگرداند. بر اساس مطالعهای که چندی پیش توسط سازمان گردشگری و تجارت ایتالیا منتشر شد، در تابستان امسال و پس از فروکش کردن بیماری کووید و افزایش نرخ واکسیناسیون، تعداد بیسابقهای از مسافران ایتالیایی به مناطق سیاحتی کشورشان سفر کرده و به گردشگری داخلی رونق بخشیدند. بر اساس این پژوهش، ۲۳ میلیون ایتالیایی در تابستان ۲۰۲۱ در وطن خود تعطیلات را سپری کردند. این رقم در سال ۲۰۲۰، ۱۷ میلیون و در سال ۲۰۱۹ و قبل از همهگیری کرونا ۱۸ میلیون نفر بود. این پژوهش نشان میدهد که حدود شش میلیون گردشگر خارجی نیز در مدت مشابه به این کشور مدیترانهای سفر کردند که گرچه بسیار کمتر از سالهای قبل از همهگیری است، اما بیشتر از حد انتظار است.
ایجاد شده: 9/آبان/1400 آخرین ویرایش: 9/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " سید مصطفی فاطمی "مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی یزد گفت: مرکز این استان در کنار شهرهای شوشتر و ماسوله به ترتیب از استان های خوزستان و گیلان از سوی نشریه بینالمللی تخصصی"A2" بهعنوان شهر کامل انتخاب شد. فاطمی افزود: همچنین شهر یزد بهعنوان «شهر موزه تاریخی» در کنار رم، بارسلونا، سنپترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس و برخی شهرهای دیگر قرار گرفت. وی ادامه داد: مسئولان مجله، هدف از معرفی شهر کامل را رسیدن به چرخهای برای بهبود وضعیت شهرها میدانند که شهرهای واجد شرایط بهعنوان مناطق ایدهآل در جهان مطرح و معرفی میشود و این امر در برندینگ و توسعه آنها تأثیر بسزایی دارد. فاطمی در ادامه گفت: چنین موضوعی میتواند در بلندمدت به ایجاد رقابت میان شهرها برای دستیابی بهعنوان پاراگون سیتی( شهر نمونه)، از طریق بهبود شرایط شان در ابعاد مختلف شهری شده و آنها را در مسیر توسعه قرار دهد، از سوی دیگر با بررسی ویژگیهای شهرهای مطرحشده، میتوان به الگوهایی برای رفع مشکل شهرهای مشابه آنها دست پیدا کرد. این مسئول درباره چگونگی انتخاب یزد توضیح داد: یکی از مهمترین و پایدارترین مقاصد گردشگری شهر، موزههای تاریخی است که در کنار توسعهیافتگی در بخشها و محله ها ماهیت تاریخی را حفظ میکند و این موضوع بیشتر در معماری میگنجد. در یزد هم بهواسطه پیشینه تاریخی دورههای مختلف، المانهایی در مرکز شهر و بافت تاریخی از جمله مدارس، تکایا، مقبره بزرگان، دیوانخانه حکما و از این قبیل فضاها باقی است. به گفته وی در یزد میتوان در دورههای تاریخی قدم زد و ساختار سکونت و فعالیتهای اقتصادی در ادوار مختلف را بهویژه در بازار و صنایعدستی شهر دید و همین جریان تاریخی باعث شده تا یزد بهعنوان شهر کامل انتخاب شود و در فهرست شهر موزههای تاریخی در کنار رم، بارسلونا، سنپترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس قرار گیرد.
ایجاد شده: 9/آبان/1400 آخرین ویرایش: 9/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " جی ام وی ویشوانات آپونسو " سفیر سریلانکا در ایران هدف اصلی در نشست توسعه گردشگری ایران و سری لانکا گفت: از برنامه توسعه گردشگری سری لانکا ، معرفی دوباره آن به عنوان مقصد مورد علاقه سفر در بین گردشگران ایرانی است که وقفه ایی طولانی به علت محدودیت های کرونایی در این امر ایجاد شده بود. وی ادامه داد: همچنین ما امیدواریم که از نظرات مهمانان برای تقویت بیشتر روابط گردشگری بین دوکشور استفاده کنیم. به این منظور، معتقدیم که رسانه ها تشویق خواهند شد تا اطلاع رسانی لازم را در خصوص گردشگری سریلانکا انجام دهند و نمایندگان تورها و خطوط هواپیمایی نیز می توانند ایده های خود را در خصوص چگونگی ارائه پکیج ها و تسهیلات گردشگری به سری لانکا ارائه کنند. سفیر سریلانکا در ایران بیان کرد: این رویداد همچنین میتواند اگاهی در بین ایرانیان و سرمایه گذاران جهت توسعه گردشگری سری لانکا بعنوان مقصد گردشگری در بین ایرانیان ایجاد کند. بدون شک سری لانکا می تواند مقصد شماره یک گردشگری در دنیا برای ایرانیان باشد که دلیل آن زیبایی های طبیعی و حیات وحش زیبا و حیرت آور خود، فستیوال های رنگارنگ، رسوم طب گیاهی آیورودیک، میراث فرهنگی متنوع، مردمی دوستداشتنی و غذاهای سنتی سریلانکا است. همچنین، سری لانکا مجددا فضای بازی برای تجارت و بخصوص، تجارت گردشگری و سرمایه گذاری در آن ایجاد کرده است. وی تصریح کرد: مشاهده کردم که بعلت همه گیری کرونا، گردشگران زیادی بین ایران و سریلانکا در رفت و آمد نیستند. سریلانکا سالانه حدود هزار گردشگر از ایران دریافت می کند که این عدد بسیار کم و از سال ۲۰۱۶ ، هرساله در حال کاهش است. دو علت اصلی وجود دارد که بسادگی میتوان گفت، اطلاعات صحیحی در خصوص سریلانکا در بین ایرانیان گردشگر وجود ندارد و تصویر روشنی نیز در بین گردشگران سریلانکایی از جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. سفیر سریلانکا در ایران ادامه داد: میلیونها ایرانی هرساله بعنوان گردشگر ایرانی به خارج سفر می کنند درحالیکه فقط هزار نفر هرسال به سریلانکا سفر می کنند. در سناریوی موردنظر ما، حداقل ۱ درصد گردشگران ایرانی باید بتوانند به سریلانکا سفر کنند. من این فرصت را مغتنم شمرده تا متواضعانه از متصدیان تور و آژانس های مسافرتی ایران تقاضا کنم تا از طرح گردشگری سفارت ما که طبق آن انتظار دارد حد اقل ۱۰ هزار گردشگر ایرانی سالانه به سریلانکا سفر کنند حمایت کنند. جهت دستیابی به این امر، ما درحال فرایند ساختن یک اتحاد جدید، شناخت ابزارهای جدید و استفاده از مکانیسم دوجانبه با همکاری همه سرمایه گذاران هستیم. وی عنوان کرد: در آینده، ما انتظار داریم که باهم دستورکار گردشگری آسیا را داشته باشیم تا با همکاری دیگر کشورهای منطقه، روابط گردشگری خود را تقویت کنیم.
ایجاد شده: 5/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور روز گذشته ۴ آبان ۱۴۰۰ در جمع روسای صنوف، فعالان بخش خصوصی و نمایندگان شرکتهای هواپیمایی که با هدف بهرهمندی جمهوری اسلامی ایران از فرصت رویداد بینالمللی جامجهانی ۲۰۲۲ برگزار شده بود؛ گفت: «برگزاری رویداد جامجهانی در همسایگی ایران فرصتی مطلوب برای بهرهمندی از این مهم فراهم آورده است که تمرکز و برنامهریزی در مورد این موضوع میتواند دستاوردهای قابل توجهی برای بخشهای مختلف به ویژه فعالان حوزه گردشگری کشور به همراه داشته باشد.» معاون گردشگری کشور افزود: «با توجه به وسعت جغرافیایی و جاذبههای متمایز گردشگری کشور، ایران میتواند در جذب تماشاگران جام جهانی اقدام کند؛ به همین منظور تجمیع ظرفیتهای بخش خصوصی با سیاستگذاری و مدیریت صحیح میتواند زمینهساز استفاده از این رویداد در زمینههای مختلف شود.» شالبافیان با اشاره به زمان برگزاری رویداد جامجهانی ۲۰۲۲ در فصل پاییز یادآور شد: «با توجه به اینکه مدت زمان برگزاری مسابقات در ایام غیرپیک گردشگری ایران است؛ از این رو ارائه بستههای سفر متشکل از محصولات متمایز همانند اقدامات ماجراجویانه، ورزشهای زمستانی، جاذبههای طبیعی و فرهنگی کشورمان میتواند سبب جذب تماشاگران و عامل ورود گردشگرانی شود که در ایام برگزاری جام جهانی به کشور قطر سفر خواهند کرد.»
ایجاد شده: 5/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " سید احمد علوی " رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در نشست هماندیشی کمیته گردشگری شورای ششم تهران با متخصصان حوزه گردشگری گفت: یکی از اصلیترین برنامههای کمیته گردشگری این دوره شورای شهر، شناسایی پروژههای نیمهتمام، در حال انجام و یا معطل مانده حوزه شهری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تهران است. وی با بیان اینکه مدیریت چندگانه گردشگری تهران دغدغه ما نیز هست، تصریح کرد: اما باید اولویت را بر سامان دادن مدیریت بخشهایی بگذاریم که مربوط به شهرداری میشود و بعد به سراغ دستگاههای دیگر برویم. به گفته علوی، پیگیری احیا و معرفی جاذبهها و پتانسیلهای گردشگری و دیدنی تهران با بهرهگیری از نرمافزارهای تخصصی این عرصه، به عنوان راهنمای تهرانگردی توسط مجموعههای مربوطه در شهرداری تهران نیز از برنامههای کوتاه مدت و جاری این کمیته است. در ادامه این نشست علیرضا عالمنژاد متخصص حوزه تهرانگردی نیز گفت: یکی از اماکن مهم گردشگری در تهران مسجد تاریخی این شهر مانند مسجد مدرسه عالی شهید مطهری و مسجد سپه سالار که متأسفانه به دلیل کاربریهایی که دارند گردشگر نمیتواند از آنان بازدید کند. متأسفانه متولیان خانههای تاریخی و فرهنگی نگاه اداری به این امکان دارند و روزهای تعطیل در خانه را میبندد و به تعطیلات میروند. محمد یزدانی رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری نیز بیان کرد: چرا ما از این همه ظرفیت و این همه شهروندی که به عنوان توریست از شهر خارج میشوند به عنوان مبلغ برای معرفی تهران و جاذبههایش به دیگران استفاده نکنیم ؟ برنامهریزی جذب گردشگر را برای زمانی که تهران خلوت میشود داشته باشیم تا اصناف در تعطیلات متضرر نشوند. همچنین نصرالله حدادی تهران شناس با بیان این موضوع که متأسفانه اصرار عجیبی در پشت پرده برای فراموشی هویت تهران وجود دارد اظهار کرد: به طور مثال در طول 40 سال گذشته هیچ ساختمانی در تهران با معماری ایرانی-اسلامی ساخته نشده است. مادامی که متولی گردشگری در تهران یک دستگاه مشخص نباشد و ما همچنان شاهد این مدیریت چندگانه باشیم، مشکلات حل نمیشود. رضا دبیری نژاد مدیر موزه ملک نیز گفت: از 700 موزهای که در کشور داریم، 150 مورد در تهران مستقر هستند اما جز یکی دو مورد مابقی ارتباطی به تاریخ تهران ندارند. متأسفانه بسیاری از متولیان موزهها تنها به درآمد و سود و زیان موزهها توجه میکنند در حالی که ما باید گردش مالی که یک موزه برای محله یا شهر خود می آورد در نظر بگیریم. در انتها نیز احمد ابوحمزه استاد تاریخ ری و تهران بیان کرد: دژ رشکان قدمت 3 هزار ساله دارد اما بعد از حدود 20 سالی که از کشف آن میگذرد به کجا رسیده است؟ متأسفانه دوستان ما به دنبال ثبت جهانی خیابان ولیعصر رفتهاند اما برای ثبت دژ رشکان و چشمه علی با آن سابقه چند هزار ساله هیچ کاری نکردهاند.
ایجاد شده: 5/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " فریدون فعالی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان با اشاره به اینکه مراحل پایانی بازسازی و مرمت این بنا در دست انجام است گفت: کاروانسرای وکیل در آینده نزدیک به یکی از زیباترین هتلهای سنتی کشور تبدیل خواهد شد که قرارداد احیا و بازسازی آن در سال ۹۶ با سرمایهگذار بخش خصوصی منعقد شده است. وی با اشاره به اینکه این کاروانسرا طی سالهای گذشته در معرض تخریب قرار داشت بیان کرد: در این هتل بوتیک تعداد ۶۰ اتاق و ۱۴۴ تخت وجود دارد که ضمن افزایش فضاهای اقامتی گردشگری کرمان، زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را نیز به صورت مستقیم فراهم خواهد کرد. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان ادامه داد: اعتبار اولیه مرمت این کاروانسرا توسط سرمایهگذار ۱۰ میلیارد تومان بوده که در اجرا افزایش یافته است. آقای فعالی تأکید کرد: قرار گرفتن کاروانسرای وکیل در بافت تاریخی و مجاورت با بناهای تاریخی شهر کرمان مانند بازار و مجموعه گنجعلیخان، موقعیت مناسبی برای اقامت و بازدید گردشگران را در این هتل فراهم میکند. فعالی ادامه داد: مرمت این بنای تاریخی با نظارت کارشناسان میراثفرهنگی بوده است و تلاش شده هویت و اصالت تاریخی و فرهنگی آن حفظ شود و سرمایهگذار نیز بهخوبی طرح را اجرا کرده است. وی اظهار کرد: پس از اتمام عملیات مرمت و بازسازی کاروانسرای وکیل کرمان، مراحل تجهیز و آمادهسازی آن توسط سرمایهگذار انجام میشود که امیدواریم امسال به بهرهبرداری برسد. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان در ادامه با اشاره به وجود کاروانسراهای متعدد تاریخی در استان کرمان تاکید کرد: کاروانسراها ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر و کمک به رونق صنعت گردشگری استان کرمان دارند که باید برنامهریزی برای استفاده اقتصادی از آنها به مرحله تعریف و اجرا برسد. آقای فعالی گفت: ادارهکل میراثفرهنگی آمادگی دارد مرمت و استفاده از این کاروانسراهای تاریخی را پس از طی فرآیندهای قانونی به سرمایهگذاران و بخش خصوصی واگذار کند که ضمن بهرهبرداری مناسب از آنها از نابودی این بناهای ارزشمند تاریخی نیز جلوگیری میشود.
ایجاد شده: 5/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، استاندار یزد در نشستی با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گفتوگو در مورد مطالبات این استان پیرامون پیگیری اعتبارات مربوط به بافت تاریخی، تقویت نیروی انسانی، پیگیری تکمیل موزههای یزد، ارتقا و توسعه زیرساختهای بهره برداری از ظرفیت کویر یزد و همچنین پیگیری تبدیل شدن یزد به منطقه آزاد گردشگری پرداختند. «مهران فاطمی» استاندار یزد جزو اولین استانداران کشور بود که به دیدار «عزتالله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفت. در متن این دیدار، نشستی به ریاست وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل این وزارت برگزار شد که «محمدرضا دشتی» رییس فراکسیون گردشگری مجلس و «سیدمصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد و جمعی از فعالان این حوزه نیز حضور داشتند. این نشست با هدف توسعه گردشگری و اقدامات مربوط به آن در استان یزد و همچنین برنامهریزی برای سفر هر چه زودتر وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به یزد برگزار شد. پیگیری اعتبارات مربوط به بافت تاریخی، تقویت نیروی انسانی، پیگیری تکمیل موزههای یزد، ارتقا و توسعه زیرساختهای بهره برداری از ظرفیت کویر یزد و همچنین پیگیری تبدیل شدن یزد به منطقه آزاد گردشگری جزو مهمترین مسائل مطرح شده مابین وزیر و روسای استان یزد بود. گفتنی است، استانداران یزد یکی از استانداران کشور با بیشترین برنامه ارائه شده در هیات دولت پیرامون گردشگری و اقتصاد این حوزه بوده و گردشگری را یکی از محورهای اصلی توسعه استان یزد و جزو اولویتها قرار داده است.
ایجاد شده: 4/آبان/1400 آخرین ویرایش: 4/آبان/1400 اخبار داخلی