به گزارش هتلنیوز و به نقل از خبرگزاری ایسنا، بازرس جامعه هتلداران ایران معتقد است که گردشگری استان اردبیل طی یکسال گذشته به سمت تبلیغات توخالی حرکت کرده و هیچ برنامه تحولی در این حوزه مشاهده نمیشود. "جعفر بذری" با انتقاد از عملکرد مسئولان گردشگری استان اردبیل، اظهار داشت: در دو رویداد اخیر حوزه گردشگری که در این استان برگزار شد، هیچ دعوتی از فعالان بخش خصوصی به عمل نیامد و نسبت به آنها بی اعتنایی شد. "بذری" با ابراز تجعب از عدم دعوت از جامعه هتلداران استان برای حضور در نمایشگاه گردشگری سلامت، بیان داشت: بنده به صورت شخصی و صرفا برای دیدار و گفتگو با معاون گردشگری کشور در نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اِکو حاضر شدم و هیچ خبری از حضور فعالان گردشگری استان در کنفرانس، نمایشگاه و غرفهها نبود. مدیرعامل جامعه هتلها و واحدهای اقامتی استان اردبیل در ادامه با انتقاد از عملکرد افراد و مسئولانی مه قصد دارند تا بخش دولتی را مقابل بخش خصوصی قرار دهند، ابراز داشت: هدف از این کار، لطمه زدن به صنعت گردشگری استان اردبیل است. ما قدر سرمایهگذاران موجود را نمیدانیم ولیکن شعار جذب سرمایهگذار در حوزه گردشگری را میدهیم. وی افزود: انتظار داریم اگر حمایتی وجود دارد، گزارشی از حمایتها در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت ارائه شود. بازرس جامعه هتلداران ایران، تلاش اصحاب رسانه به عنوان حامی سرمایهگذاران و تلاشگران در انعکاس واقعیتها و رویدادهای رخ داده در استان را قابل قدردانی دانست و گفت: آماده هستیم تا با مسئولان و متولیان حوزه گردشگری و اتاق بازرگانی استان اردبیل در خصوص بی توجهی به فعالان بخش خصوصی اردبیل، مناظرهای داشته باشیم تا علت این بی اعتنایی روشن شود. وی افزود: طی روزهای آینده نشستی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل خواهیم داشت تا اعتراض خود را نسبت به این بی توجهی، اعلام کنیم. مدیرعامل جامعه هتلها و واحدهای اقامتی استان اردبیل در پایان گفت: طی یکسال گذشته هیچ حمایت و همراهی در حوزه گردشگری را شاهد نبودیم و حمایت از سرمایهگذاران بخش گردشگری روز به روز به قهقرا میرود.
ایجاد شده: 15/تیر/1398 آخرین ویرایش: 15/تیر/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، بنگاهداری نهادها و دستگاههای دولتی در حوزه اقامت گردشگران وارد فاز جدیدی شده است. پس از اعلام استاندار مازندران مبنی بر ارائه خدمات ویلاهای دولتی حاشیه ساحل خزر به عموم مردم، مدیر آموزش و پرورش آستارا نیز از آمادهسازی 21 مدرسه و 184 کلاس برای اسکان مسافران فرهنگی این شهرستان در تعطیلات تابستانی، خبر داده است. بررسیها حاکی از آن است که بالغ بر 20 میلیون نفر، واجد شرایط استفاده از امکانات اسکان تابستانی آموزش و پرورش خواهند بود. این موضوع از یک سو به نگرانی فعالان بخش خصوصی در مراکز اقامتی، افزوده و به آنها یادآوری کرده که در این زمینه اختیار کافی ندارند و از سوی دیگر، انگیزه برای سرمایهگذاری در حوزه اقامت گردشگران از بین رفته و فرار سرمایه را به دنبال داشته است. رئیس جامعه هتلداران استان گیلان در این خصوص، اظهار داشت: اگر چه هتل یا مرکز اقامتی به طور رسمی تعطیل نشده ولیکن آنچه هتلهای استان گیلان با آن مواجه هستند، نوعی فروپاشی از درون است. "حسن مهرور اصلی" در رابطه با وضعیت فعلی هتلها و مراکز اقامتی استان گیلان، ابراز داشت: این استان دارای 280 هتل و هتلآپارتمان است که در سال جاری تنها در تعطیلات خردادماه، شاهد ضریب اشغال 100 درصدی بودهاند و این میزان پس از تعطیلات به 10 الی 20 درصد کاهش یافته است. "مهرور اصلی" علت اصلی کاهش ضریب اشغال هتلها را ورود غیر اخلاقی نهادهای دولتی مانند آموزش و پرورش، نهادهای حاکمیتی و نظامی، بانکهای دولتی و ... به حوزه صنعت هتلداری معرفی کرد و افزود: اعتراضهای ما به این موضوع موثر نیست و حمایتهای مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از بخش خصوصی نیز نتوانسته تغییری در این تصمیم ایجاد کند. وی ادامه داد: متاسفانه تیغ مسئولان گردشگری کشور آنگونه که باید بُرنده نیست. معاون گردشگری کشور پیش از تعطیلات نوروز و در جلسات ستاد هماهنگی خدمات سفر گفته بود، شکل اسکان مسافران در مدارس شایسته گردشگران نیست. اگر قرار بود این صحبتها شنیده شود، خبری از بنگاهداری آشکار مدارس در تعطیلات تابستان نبود. رئیس جامعه هتلداران استان گیلان با انتقاد از عدم اجرای قانون خصوصیسازی و حمایت از بخش خصوصی در کشور، گفت: برخی از مراکز اقامتی و میهمانسراهای دولتی و نظامی، تابلوی اردوگاه آموزشی و نظایر آن را در ورودی خود نصب میکنند تا از زیر قانون شانه خالی کنند اما عمل، بسیاری از اقامتگاههای خصوصی را به ورطه نابودی کشاندهاند. این فعال صنعت گردشگری در ادامه گفت: وزارت آموزش و پرورش، برای هر شب اقامت یک خانواده چهار نفره، هزینهای در حدود 21 هزار تومان دریافت میکند. اگر این نهاد مجبور بود مانند بخش خصوصی هزینههای متعددی را پرداخت کند، هیچگاه کلاسهای خود را با چنین رقمی به گردشگران نمیداد. "حسن مهرور اصلی" همچنین گفت: تا زمانی که ارگانهای دولتی از تسهیلات دولتی استفاده کنند و در مقابل، خدمات خود را به صورت آزاد بفروشند، بخش خصوصی در ضعف خواهد بود. جایگاه این صنعت و نقشآفرینان آن باید به درستی و به صورت اصولی، تعریف شود. وی افزود: در حال حاضر هر کدام از مراکز اقامتی خصوصی که بتوانند از رانت و رابطه با بخش دولتی استفاده کند، قادر به ادامه راه خود خواهد بود و در غیر این صورت، محکوم به ورشکستگی است. فعالان بخش خصوصی صنعت هتلداری، این شکل از پذیرش را بیاحترامی به گردشگران میدانند و معتقدند، عدم رعایت بهداشت و نبود حداقل نیازهای گردشگران از جمله موضوعاتی است که کیفیت سفرها را با کاهش قابل ملاحظهای مواجه میکند. به گفته فعالان و کارشناسان گردشگری به این نکته تاکید دارند که اگر چه استفاده از مدارس در ایام تعطیلات در برخی از مقاصد که با کمبود اقامتگاه مواجه هستند، یک نوآوری در شرایط بحرانی مانند ایام پیک است و شرایط بهتری از کمپ دارد ولیکن کشور بایستی از این شرایط خارج شود زیرا در صورت ادامه این شرایط، گردشگران به اسکان در مدارس عادت داده میشوند. پیشنهاد فعالان گردشگری این است که وزارت آموزش و پرورش اگر میخواهد به کمک گردشگری کشور بیاید، بهتر است به جای ورود به حوزه اقامت، تعطیلات خود در طول سال را توزیع و ساماندهی کند و به آموزش گردشگری پایدار در مدارس بپردازد.
ایجاد شده: 2/تیر/1398 آخرین ویرایش: 2/تیر/1398 اخبار داخلی
رئیس جامعه هتلداران استان یزد با انتقاد شدید از فعالیت سامانههای غیرمجاز اقامتی در کشور، اظهار داشت: این سامانهها که به پشتوانه خانهمسافرهای غیرمجاز شکل گرفتهاند، منجر به جابجایی اعداد و ارقام بزرگی در صنعت هتلداری کشور شدهاند و متاسفانه مانند غدههای سرطانی روز به روز نیز بزرگتر شده و تمام منافع این صنعت را در مینوردند. به گزارش هتلنیوز و به نقل از خبرگزاری ایسنا، رئیس جامعه هتلداران یزد به عدم مقابله دولت با سامانههای غیرمجاز اقامتی، اشاره کرد و ابراز داشت: تبلیغات گسترده و گرانقیمتی از سوی این سامانهها برای جذب گردشگران انجام شده ولیکن تاکنون هیچ اقدامی با این فعالیتها صورت نگرفته است و گویا دولت نیز توان مقابله با این قشر که تحت حمایت گروههای مافیایی محلی اداره میشوند را ندارد. "سید امیر ناصر طباطبایی" گفت: سامانههای غیرمجاز اقامتی تحت نظارت هیچ ارگان دولتی مانند اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی استان نیستند. "طباطبایی" افزود: مشکلات مربوط به فعالیت خانههای مسافر غیرمجاز با واگذاری مسئولیت این بخش به یک شرکت خصوصی به وجود آمد و به دلیل اینکه ایم شرکت نتوانست این حوزه را ساماندهی کند، سامانههای غیرمجاز اقامتی نیز به وجود آمدند و تقویت شدند. رئیس جامعه هتلداران استان یزد در ادامه با گلایه از عدم برخورد قانونی با خانههای مسافر غیرمجاز، گفت: این اقامتگاهها بر خلاف تصور موجود و آنچه در تبلیغات در خصوص قیمت و مزیتهای فعالیتشان مطرح میشود، ارزانتر از مراکز اقامتی رسمی حتی هتلهای ستارهدار نیز نیستند. وی افزود: پذیرش بدون دریافت شناسنامه، برخورداری از سیستم دریافت شبکههای ماهوارهای، عدم نظارت بر ورود و خروج میهمانان و دیگر موارد از این دست، دلیل جذاب بودن خانههای مسافر غیرمجاز است. وی ادامه داد: خانههای مسافر غیرمجاز به هیچ وجه خواستار ثبت و ورود به حریم قانونی نیستند و به نوعی از قانون و سیستمهای نظارتی گریزانند. رئیس جامعه هتلداران استان یزد در پایان گفت: خانههای مسافر غیرمجاز از پرداخت هزینههایی مانند مالیات، عوارض، حق کارگر و همچنین تبعیت از اصالت و قوانین اسلامی و اخلاقی کشور، فارغ هستند و به همین دلیل منافع زیادی را از صنعت درآمدزای اقامت کسب میکنند که لازم است دستگاه قضایی برای برخورد با این وضعیت ورود پیدا کند.
ایجاد شده: 22/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 22/خرداد/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس جامعه هتلداران استان مازندران با انتقاد از اظهارات استاندار در خصوص ارائه خدمات اقامتگاههای دولتی ساحلی خزر به عموم مردم، گفت: با وجود آنکه در این زمینه قانون وجود دارد ولیکن در شورای تامین استان مازندران تصمیم گرفته شده که میهمانسراهای دولتی به مردم عادی نیز اجاره داده شود و کاری نیز از دست بخش خصوصی برای ممانعت از آن ساخته نیست. "جمشید سلطانمرادی" اظهار داشت: بخش خصوصی در این زمینه اختیار کافی ندارد و همین موضوع باعث شده تا انگیزه برای سرمایهگذاری در حوزه اقامت گردشگران از بین برود که در نهایت با فرار سرمایه همراه خواهد بود. "سلطانمرادی" ابراز داشت: قطعا اگر ویلاهای دولتی کنار ساحل همچنان توسط بخش دولتی اداره شود و علاوه بر آن در اختیار مردم نیز قرار گیرد، بخش خصوصی از دور رقابت خارج خواهد شد.
ایجاد شده: 19/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 19/خرداد/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، معاون گردشگری کشور در واکنش به انتقادهای صورت گرفته از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ماجرای سد لفور، اظهار داشت: حوزه گردشگری اخلاقمدار است و نه تنها در ایران بلکه در سطح بینالمللی نیز برای آن کدهای اخلاقی تعریف شده که بر این اساس به جامعه محلی سفارش میکند تا خدمات شایسته به گردشگر بدهد و در عین حال گردشگر را ملزم میکند به قوانین، عرف و هنجارهای جامعه محلی و میزبان، احترام بگذارد. "ولی تیموری" با تاکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همواره به کدهای اخلاقی گردشگری پایبند بوده و از جامعه میزبان و میهمان نیز خواسته که متعهد باشند، گفت: گردشگری هنجارشکن نیست و عرف، قوانین و باورهای محلی را نادیده نمیگیرد. معاون گردشگری کشور، تصریح کرد: زمانی که این اتفاق در سد لفور رخ داد، قطعا مقامات قضایی موضوع را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدهاند که محل وقوع آن ناهنجاری در حوزه اختیار و نفوذ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نبوده و مسئولیت آن از اختیار عمل و نظارت این سازمان خارج بوده است. وی افزود: از سوی دیگر آن افراد نیز در قالب تور گردشگری به این سد سفر نکرده و یا راهنمای تور همراه نداشته که از این نظر مسئولیتی متوجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برخورد با خاطیان باشد. معاون گردشگری کشور در پایان گفت: انتظار از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای پاسخگویی در این حادثه مانند آن است که در جاده چالوس که اتفاقا محور گردشگری کشور است، تصادفی رخ بدهد اما از این سازمان انتظار داشته باشند تا پاسخگوی تصادف رخ داده باشد. هر دستگاهی مسئولیتی دارد و مطابق با آن بایستی انتظار داشت. لازم به ذکر است در تعطیلات اخیر تصاویری از تعدادی مسافر با پوشش نامتعارف در حال قایقسواری در سد لفور واقع در منطقه سوادکوه استان مازندران منتشر شد که نخست با واکنش امام جمعه بابل و سپس مقامات دادستانی استان مازندران، همراه و از احضار برخی مسئولان منطقه و دستگیری یکی از عوامل این اتفاق، خبر داده شد. این ماجرا همچنین واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز در پی داشت تا جایی که "علی مطهری" در یک پیام توئیتری از وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواسته بود تا به این قانونشکنی پاسخگو دهند.
ایجاد شده: 19/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 19/خرداد/1398 اخبار داخلی
به گزارش سرویس اخبار خارجی هتلنیوز و به نقل از بازار هتل، گروه هتلداری Marriott به عنوان بزرگترین گروه هتلداری جهان با دارا بودن بیش از هفت هزار هتل در سراسر دنیا با راهاندازی پرتالی ویژه یکصد مقصد به طور رسمی به بازار خانههای اجارهای یا Homesharing وارد شد. گروه هتلهای بینالمللی Marriott با 91 سال سابقه و با همکاری شرکت انگلیسی Hostmaker این طرح را ابتدا تنها برای 200 خانه مورد آزمایش قرار داد و هماکنون پس از موفقیت طرح پایلوت، قصد دارد با راهاندازی پرتالی به نام Homes & Villas by Marriott International وارد رقابت و جنگ عملی با بزرگان این بازار مانند Airbnb و HomeAway شود. گروه هتلداری Marriott در این طرح، گستره انتخابهای خود را به بیش از یکصد مقصد از آمریکا و اروپا تا دریای کارائیب و آمریکای لاتین رسانده است و در حال حاضر مقاصدی مانند ساحل آمالفی در ایتالیا، دریاچه شمالی Tahoe در کالیفرنیا، سنت تروپز در فرانسه و سن بارتز در آمریکای شمالی را پوشش میدهد که پیش از این در آن حضور نداشته است. علاوه بر تنوع انتخاب مقاصد، گروه هتلداری Marriott در اجرای این طرح موضوع تنوع اماکن اقامتی را نیز در دستور کار قرار داده و دایره انتخابهای مشتریان خود را به قلعهها، خانههای ساحلی، آپارتمانهای شهری و خانههای برون شهری، گسترش پیدا کرده است. علاوه بر این، مزیت بارز اجرای این طرح برای اعضای باشگاه وفاداری Marriott این است که میتوانند با رزرو یکی از دو هزار خانهای که در برنامه گنجانده شده از همان مزایای رزرو یکی از هتلهای این برند برخوردار شوند. گروه هتلهای Marriott پس از اجرای طرح آزمایشی به صورت پایلوت، دریافت که نزدیک به 90 درصد از میهمانان از اعضای باشگاه مشتریان وفادار هستند و 75 درصد از این تعداد نیز سفرهای تفریحی با خانواده و دوستان را در برنامه خود قرار داده بودند. همچنین مشخص شد که طول مدت اقامت میهمانان در این طرح با میانگین 5.1 روز تقریبا سه برابر طول مدت اقامت در هتلهاست و از نظر کمیت نیز هر میهمان به طور میانگین بیش از دو اتاق رزرو کرده است. گروه هتلداری Marriott برای مدیریت خانههای اجارهای قصد دارد تا از سیستم اعطای حق مدیریت به شرکتهای همکار در پروژه استفاده کند. هر یک از شرکتها در قبال پرداخت مبلغی، عهدهدار مدیریت خانهها در تمامی مراحل، پیش از ورود تا تحویل و پاکیزگی البته بر اساس استانداردها و خواستههای Marriott خواهند بود. شرکتهای همکار برای اجاره این خانهها میتوانند به طور مستقل اقدام به راهاندازی کانال فروش نمایند یا وارد همکاری با سایر فعالان بازار شوند ولیکن استفاده از مزایای باشگاه وفاداری برای مشتریان Marriott در قبال اجاره این خانهها، تنها در زمانی ممکن خواهد بود که خانه مورد نظر را از طریق وبسایت این گروه هتلداری، رزرو کنند. با این وجود، اقدام جدید گروه هتلداری Marriott مبنی بر ورود به بازار خانههای اجارهای به مذاق هتلداران این شرکت خوش نیامده است. یکی از هتلداران با انتقاد از سیاست جدید، گفته است: بسیاری از هتلداران با من در مخالفت با این اقدام تازه هم عقیده هستند. این گروه با ورود به بازارهای متنوع در حال نابود کردن کسب و کارهای نوپا و جوان است. وی همچنین گفت: اینکه این گروه همچنان در حال افزایش هتلهای خود در بازارهایی است که از قبل حضوری پررنگ در آنها داشته به معنای سختتر کردن کار هتلداران قبلی همان بازار برای سود بیشتر است.
ایجاد شده: 18/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 18/خرداد/1398 اخبار خارجی
در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی به شرح شرایط احراز این شغل میپردازیم. همانطور که پیش از این گفته شد یک مدیر برای شغل میزبانی در واحد خود به دنبال میزبانانی میگردد که شرایط خاصی را دارا باشند. در این بخش به شرح مختصری از این شرایط خواهیم پرداخت. یک میزبان باید سیاستمدار باشد یک میزبان باید بتواند شکایات را با سیاست حرفهای خود مدیریت کند تا مطمئن شود که میهمان به شکل مناسبی راضی شده و مجددا به این رستوران باز خواهد گشت. یک میزبان خوب باید صبور باشد و هیچ انتقادی را به خود نگیرد. انتقادات را در حریم حرفهای خود بداند و در رفع آنها بکوشد.
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 23/اردیبهشت/1398 میزبانی
به گزارش هتلنیوز ، معاون گردشگری کشور با اشاره به ارائه گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: این موضوع که گردشگری به عنوان یکی از دغدغههای کشور مورد توجه قرار گرفته و در سطح کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بررسی شده است، برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، اهمیت بسزایی دارد زیرا ما برای توسعه گردشگری به عزم و اراده ملی نیاز داریم و سازمان از این سطح اهتمام و توجه استقبال میکند. "ولی تیموری" ابراز داشت: بخش عمدهای مشکلات مطرح شده در این گزارش، موضوعات قانونی است که امیدواریم با همکاری و ورود کارشناسانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بسیاری از مشکلات حوزه گردشگری برطرف شود. "تیموری" گفت: بررسی کارشناسانه و جمعبندی حوزه گردشگری که برای نخستین بار صورت گرفته از جمله نقاط قوت این گزارش است. ضمن اینکه در این گزارش مطرح شده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ابزار و اختیار لازم برای اینکه مسئولیت حوزه گردشگری را انجام دهد، برخوردار نیست و این در حالیست که وقتی تکالیف و مسئولیت گردشگری از ما مطالبه میشود، باید ابزار و اختیار لازم هم داده شود. معاون گردشگری کشور، تصریح کرد: برای مثال وقتی که یک موافقت اصولی از سوی معاونت گردشگری صادر میشود، سه بار مجبور به تمدید آن میشویم تا تائیدیه دستگاههای دیگر برای اجرا و آغازبکار سرمایهگذار بخش خصوصی به نتیجه لازم برسد و یا وقتی که از ما خواسته میشود تا تصویرسازی درست از واقعیت کشورمان برای جذب گردشگران بیشتر صورت گیرد، ابزار و اختیار این اقدام دست ما نیست و وزارت امور خارجه، سازمان صدا و سیما و چند دستگاه دیگر باید به این موضوع ورود کنند. وی افزود: بر اساس آنچه در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی آمده، شاخصها نشان میدهد که تاثیر گردشگری بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال رو به افزایش است که این نشاندهنده رشد حوزه گردشگری با وجود شرایط خاص کشور است. معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ادامه داد: در شرایط فعلی، کمتر حوزهای را سراغ داریم که بعد از برخی اتفاقات اخیر، حرکت رو به جلو داشته باشد. البته این نقاط مثبت، بازتاب لازم را در این گزارش نداشته است. وی با اشاره به اقدامات مثبت در حوزه صنعت گردشگری کشور طی سالیان اخیر، گفت: این گزارش میتوانست بهتر از این بازتابدهنده واقعیات گردشگری باشد و به نظر میرسد اگر نمایندگان محترم قبل از قرائت این گزارش در صحن مجلس، یک نشست تخصصی با مسئولان این حوزه میگذاشتند، بسیاری از موضوعات و مسائل رفع میشد. "ولی تیموری" بیان داشت: تداخل وظایف سایر دستگاهها با حوزه گردشگری که در این گزارش به آن اشاره شده، یکی از مواردی است که همیشه به آن انتقاد داشتیم. وقتی قرار است موضوع گردشگری در حوزه اختیار یک سازمان باشد، نباید چهل تکه شود. درشرایط فعلی شاهد این هستیم که یک بسته سفر که جزو کوچکترین خدمات سازمان است در اختیار چندین دستگاه قرار دارد و انواع مجوز مانند حمل و نقل، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و زیارتی هر کدان در اختیار یک دستگاه و سازمان است. معاون گردشگری کشور در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: به نظر میرسد بازه زمانی تهیه این گزارش مربوط به شش ماه تا یک سال قبل است و همین موضوع باعث شده است که اتفاقات، برنامهریزیهای جدید و اقدامات خوبی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آغاز شده در این گزارش ذکر نشده است. برای مثال در این گزارش آمده که سازمان مکلف به تهیه یک سند راهبردی برای حوزه گردشگری است و این سند آماده نشده، این در حالیست که سند راهبردی 3 ماه قبل آماده شده و در کارگروههای تخصصی سازمان برنامه و بودجه بررسی شده و با امضای معاون محترم رئیسجمهور در اختیار کمیسیون فرهنگی دولت، قرار گرفته است. وی ادامه داد: موضوعاتی مانند حسابهای اقماری، تصویرسازی و برند گردشگری، ظرفیتسازی جوامع محلی، سیاستهای سازمان در توزیع سفر و معرفی مقاصد کمتر شناخته شده که نمایشگاه گردشگری سال 97 نیز بر اساس آن برگزار شد، همگی از مواردی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ماههای اخیر برنامهها و اقدامات اساسی و جدی را در آن آغاز کرده است. "تیموری" گفت: در این گزارش، شرایط زمانی در نظر گرفته نشده است. گردشگری یک صنعت دارای بیم و نگرانی است و هر شکل از چالش، تنش و فراز و نشیب در روابط بینالملل و روابط بین کشورها به شدت در آن تاثیرگذار است. وی افزود: با وجود تمامی شرایط، شاهد افزایش 52 درصدی گردشگران ورودی به کشور هستیم و در حوزه گردشگری داخلی نیز موفق عمل کردهایم که این موضوع نیز محسوس است. در بخشی از این گزارش به عدم توازن میان گردشگران ورودی و خروجی اشاره شده، این درحالیست که در حال حاضر توازن ورود و خروج گردشگر، مثبت و میزان گردشگران ورودی بیشتر شده است. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در جمعبندی پایانی خود از گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان میراث فرهنگی در مجموع این گزارش را حمایتی میداند. ما این گزارش را یک گام به سمت جلو برای آسیبشناسی میدانیم و از این دغدغه و اهتمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای توسعه گردشگری و ارتقای جایگاه این صنعت، استقبال میکنیم. وی در پایان گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ورود کارشناسی و مداخله نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این حوزه، حمایت میکند زیرا ما نیازمند حمایتهای قانونی هستیم.
ایجاد شده: 7/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 7/اردیبهشت/1398 اخبار داخلی
سی و هفتمین نشست اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت موضوع ایام نوروز سال 1398، روز گذشته به میزبانی وزارت صمت با حضور "ولی تیموری" معاون گردشگری و رئیس این ستاد و دیگر نمایندگان دستگاههای عضو، برگزار شد. به گزارش هتلنیوز ، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در این نشست با اشاره به ستاد اسکان فرهنگیان و خدمات آموزش و پرورش در ایام نوروز، اظهار داشت: شکل اسکان مسافران در مدارس محل اسکان فرهنگیان، شایسته گردشگران نیست. "ولی تیموری" با انتقاد از اسکان گردشگران در کلاسهای درس مدارس، ابراز داشت: این اقدام شکل خوبی ندارد زیرا بحرانی مانند سیل و زلزله روی نداده است که به این شکل اسکان دهیم. رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، ابراز داشت: بخش خصوصی با سرمایهگذاری نسبت به احداث مراکز اقامتی اقدام نموده و چشم امید آنها به تعطیلات نوروز و فصل تابستان برای جذب و اسکان مسافران و گردشگران است. وی افزود: برخی از دستگاههای دولتی با احداث میهمانسرا و اماکن اقامتی به نوعی فعالیت موازی با بخش خصوصی و هتلداران دارند ضمن اینکه با بررسیهای انجام شده مشخص شد که هزینه اقامت در میهمانسراهای دولتی و مراکز اسکان فرهنگیان با هزینه اسکان در برخی از مراکز اقامتی مانند مسافرخانهها و میهمانپذیرها، برابر است. وی افزود: بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، هیچ گونه افزایش قیمتی در ارائه خدمات به گردشگران در نوروز 98 نخواهیم داشت.
ایجاد شده: 29/بهمن/1397 آخرین ویرایش: 1/اسفند/1397 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز و به نقل روزنامه دنیای اقتصاد، رئیس جامعه هتلداران استان گیلان معتقد است، ساخت اقامتگاه در این استان اگر به گونهای باشد که نظارت برابر روی آنها صورت نگیرد و صرفا اعمال قانون برای هتلها صورت گیرد، هتلداران باز هم متضرر خواهند شد. رئیس جامعه هتلداران استان گیلان، اظهار داشت: وقتی تصمیمات غیرکارشناسی باشد و بخش خصوصی در این تصمیمات نقشی نداشته باشد، نتیجه به هیچ عنوان به نفع بخش خصوصی که تمام سرمایهاش را برای ساخت هتل گذاشته است، نخواهد بود. "حسن مهرور" در ادامه از ارائه وامهای با بهره بالا انتقاد کرد و گفت: وقتی بانکها به هتلداران وامهایی با سود 18 درصد میدهند و از سوی دیگر هتلها با توجه به موانع موجود نمیتوانند به سوددهی برسند، هتل توان بازپرداخت وام را ندارد و با مصادره هتل از سوی بانکها مواجه میشویم. وی تصریح کرد: در سال جاری نزدیک به 12 واحد اقامتی در سطح استان گیلان توسط بانکها مصادره شده است. این روند به بخش خصوصی آسیب خواهد زد و دیگر با کمک وام نیز حل نخواهد شد. رئیس جامعه هتلداران استان گیلان در ادامه اظهارات استاندار گیلان در خصوص واگذاری برخی اقامتگاههای دولتی به بخش خصوصی را تکذیب کرد و گفت: تاکنون هیچ اقامتگاه دولتی جهت واگذاری به جامعه هتلداران استان مراجعه نکرده و هیچ پروانهای نیز جهت فعالیت این اقامتگاهها صادر نشده است. وی در رابطه با تاثیرات منفی اقامتگاههای دولتی، گفت: این مراکز از خدمات دولت استفاده میکنند اما بهرهای به دولت نمیرسانند و بدون پرداخت هیچ مالیات و عوارضی به فعالیت خود ادامه میدهند. رئیس جامعه هتلداران استان گیلان ادامه داد: اقامتگاههای دولتی در رقابتی نابرابر با هتلها مشغول فعالیت هستند. از سوی دیگر حدود 5 هزار خانه مسافر در استان گیلان فعالیت میکنند که بسیاری از آنها فاقد مجوزهای لازم هستند و نظارت درستی نیز نسبت به فعالیتهای آنها صورت نمیگیرد. وی در پایان گفت: در صورت نظارت صحیح، رقابت سالم به وجود خواهد آمد اما در غیر این صورت هتلداران متضرر خواهند شد.
ایجاد شده: 25/دی/1397 آخرین ویرایش: 25/دی/1397 اخبار داخلی
امروزه كشورهای توسعه يافته كه اتكای اقتصادی آنها بر گردشگری است، جهانگردی را همچون نهادی در نظر میگيرند كه ميليونها بر هم كنش در آن صورت میگيرد. نهادی كه ضمن برخورداری از دانش و اطلاعات انباشته شده به يكی از مؤلفههای مهم تجارت بينالمللی بدل گرديده است. در سالهای اخير و به مدد علم اقتصاد، چگونگی هزينه كرد پولهای خرج شده بابت گردشگری در مقصد مشخص میشود و به همين دليل نيز هست كه از جهانگردی به عنوان يک كالای صادراتی ياد ميكنند. همچنان كه ارزهای حاصل از گردشگری در اقتصاد يک كشور به گردش در میآيد، ميزان اثرگذاری آن نيز افزايش يافته و "ضريب تكاثر" درآمدی آن نيز محاسبه میشود. به همين ترتيب نیز اثرات درآمدی حاصل از گردشگری، محاسبه و بخشی نيز از طريق ماليات از مشاغل مختلف كسر و به حساب درآمدی دولت، واريز میگردد. بررسیها نشان میدهد كه درآمد سرانه و ميزان مسافرتهای انجام شده در يک كشور و تمايل انجام سفر در بين مردم يک كشور با ميزان "محصول ناخالص ملی" همان كشور دارای همبستگی است. ميزان اين همبستگی كامل نيست اما از آنجا كه ميل به مسافرت تا اندازه زيادی پديده فرهنگی و نه اقتصادی محسوب میشود، موقعيت و مكان يک كشور و ميزان ثروت جامعه ميزبان به آن بستگی خواهد داشت. از آنجا كه كشورهايی كه معمولا دارای بالاترين GNP ( ميزان درآمد ملی سرانه ) هستند، دارای ميل بالايی به مسافرت نيز میباشند، گردشگری در حكم اقتصاد مولد بوده و در نتيجه شهروندان اين كشورها علاوه بر انجام مسافرتهای گوناگون، دارای بيشترين درآمدهای اقتصادی و بالاترين ميزان اميد به زندگی نیز میباشند. اين موضوع خود يكی از آثار غيرمستقيم گردشگری به حساب میآيد كه نمیتوان به راحتی به رقم مشخصی در مورد درآمدهای حاصل از آن دست يافت. بر همين اساس الگويی برای سنجش آثار اقتصادی گردشگری همراه مورد توجه بوده است كه بتواند با بررسی آثار مستقيم و غيرمستقيم گردشگری، تحليل جامعی بر در آمدهای آن داشته باشد. در عين حال، تجزيه و تحليل گردشگری تا اندازه زيادی به ميزان اطمينانپذيری و اعتبار اعداد و ارقام ارائه شده بستگی دارد و بطور كلی چه این تحليلها از سوی بخش دولتی و يا خصوصی ارائه شود در مجموع متغيرهايی خواهند بود كه احتمال بروز خطا در آنها وجود دارد. آمار و ارقام گردشگری معمولاً به صورت تعداد ورود و خروج گردشگران و چگونگی اقامت آنها محاسبه میشود. به طور مشخص تعداد ورودی مسافرين بينالمللی و پذيرايی از آنها به صورت جداگانه و منفک از تعداد ورود و خروج مسافرين داخلی يک كشور ( مسافرتهای داخلی ) در نظر گرفته میشود. در اين راستا دادههای اقتصادی قابل ملاحظهای از سوی سازمانهای متولی گردآوری میشوند كه در اختيار اين سازمانها باقی میمانند و معمولاً نشر آنها با سطوح دقت متفاوتی صورت میگيرد. به همین دلیل بسياری از مطالعات اقتصادی كلان يا نتايج تحليلهای اقتصادی انجام شده از دقت كافی برخوردار نبوده و اينچنين است كه بخش قابل توجهی از ايرادات و انتقادات مطرح شده در حوزه اقتصاد گردشگری به مبانی آماری آن باز میگردد و در نتیجه نتايج و تحليلهای آن را مغاير با هم نشان میدهد. بر اين اساس لازم است ضمن بررسی چارچوبهای اقتصاد گردشگری با بررسی، تجزيه و تحليل مفاهيم مرتبط با آن از جمله ضريب افزايش درآمد و ضريب افزايش اشتغال به رهيافت مناسبی در جهت بازشناسی قابليتهای سنجش آثار گردشگری در زمينههای مختلف اقتصادی پی برد و شرايط اقتصادی كشورها در ايجاد تحرک و سرمايهگذاری در امر جهانگردی را مورد مطالعه قرار داد. دکتر فرید جواهرزاده - مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی جهت مشاهده قسمت اول این مقاله از طریق لینک زیر اقدام فرمائید. سنجش آثار اقتصادی گردشگری ( قسمت اول )
ایجاد شده: 2/دی/1397 آخرین ویرایش: 10/بهمن/1397 مقالات و یادداشت ها
نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع سرمایهگذاری استان تهران روز گذشته به ریاست سرپرست استانداری و با حضور مدیران دولتی با هدف ارائه راهکار در راستای حمایت از بخش خصوصی برای توسعه سرمایهگذاری و اشتغالزایی در بخش گردشگری، برگزار شد. به گزارش هتلنیوز ، نماینده هتل "فرشته پاسارگاد" در این نشست با انتقاد از هزینههای بالای زیرساختی راهاندازی، اظهار داشت: هزینههای زیرساختی مانند آب، برق و گاز حدود 30 میلیارد تومان آب میخورد که این مورد گلایه سرمایهگذاران است. "اسدی" ابراز داشت: تفاوت فاصله هزینه این نوع خدمات در بخش گردشگری و هتل با بخش مسکونی تا 1000 برابر میرسد که باعث میشود تا سرمایهگذاران دلسرد شده و کار به عقب بیفتد. وی با اشاره به حجم اشتغالزایی هتل "فرشته پاسارگاد" ابراز داشت: اگر این هتل به بهرهبرداری برسد به طور مستقیم برای 500 نفر و به طور غیر مستقیم برای 1500 نفر، اشتغالزایی ایجاد خواهد شد. وی همچنین در ادامه با ارائه پیشنهادی مبنی بر تخفیف در هزینه خدمات زیرساختی یا تقسیط هزینهها، گفت: قراربود مبلغ 200 میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت این هتل تامین شود که بانک عامل از پرداخت آن خودداری کرده است. در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت گاز استان تهران میزان گاز مورد نیاز این هتل که قرار است در زمینی به مساحت 4500 متر مربع احداث شود را 1200 متر مکعب و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز میزان آب مورد نیاز این مجموعه را 9 هزار متر مربع، اعلام کرد. "محمدرضا بختیاری" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، افزود: تعرفههای این شرکت، ابلاغی و غیر قابل تغییر است.
ایجاد شده: 19/آذر/1397 آخرین ویرایش: 19/آذر/1397 اخبار داخلی