به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، طرح هتلهای میراثی مربوط به بناهایی است که قدمت و تاریخچه فرهنگی و تاریخی دارند. برخی از این بناها ثبت ملی شدهاند و برخی هنوز ثبت نشدند. این ساختمانها با هتلها، بوتیکهتلها، خانههای قدیمی و اماکن بومگردی متفاوت بوده و جزو هیچکدام از این گروه از تاسیسات گردشگری نیستند. در جهان اسپانیا و پرتغال جزو کشورهای پیشرو در احیای و تبدیل کاربری بناهای تاریخی و باستانی به اماکن با کاربری اقامت و پذیرایی گردشگران هستند. ایران هم ظرفیت بالایی برای احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و تبدیل به هتل در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان، یزد و شیراز دارد که توسعه آن به سرمایهگذار، نقشه راه، ضوابط فنی و مهندسی، تکالیف شیوه واگذاری و نحوه بهرهبرداری و البته تدوین استانداردهای طراحی و مدیریت با محوریت حفظ اصالت بنا نیاز دارد. در همین چارچوب ضرورت استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه گردشگری و خدمات وابسته، از یک دهه پیش در دستور کار مسئولان میراثفرهنگی و گردشگری و سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است. دو مبحث هتلهای میراثی و سفرهخانههای سنتی از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر جذب گردشگر و ارائه خدمات مطلوب به آنان، در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی همچنین توسعه سرمایهگذاری در صنعت گردشگری بسیار موثر خواهد بود. اکنون پس از تدوین و انتشار سند استاندارد بینالمللی سفرهخانههای سنتی در سازمان بینالمللی استانداردسازی (ISO)، سند استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی هم در سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) منتشر شده است؛ اسنادی که راهبری و مدیریت آن به عهده جمهوری اسلامی ایران بوده و روند تدوین و انتشار آن بیش از ۵ سال زمان برده است. " هنسا قادری " دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته درباره هتلهای میراثی اظهار داشت: گردشگران بسیاری در سراسر جهان، برای تجربه زندگی در دورانهای تاریخی گذشته همواره در جستوجوی چنین هتلهایی هستند و حاضر اند برای آن مبالغ قابل توجهی بپردازند. ایران با داشتن هتلهایی با قدمت ۴۰۰ سال مانند هتل عباسی اصفهان از جمله مقصدهای مهم گردشگران در این زمینه است. دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته (INSO/TC۲۲۸) توضیح داد: استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی، دومین استاندارد بین المللی پس از استاندارد سفرهخانههای سنتی است که با مدیریت ایران در کمیته گردشگری سازمان بینالمللی استاندارد تدوین و منتشر شده است. وی افزود: تدوین سند استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی از ۵ سال پیش با پیشنهاد و مدیریت دکتر مرتضی احمدی عضو این کمیته کلید خورد و با گذشتن از ۶ مرحله رایگیری میان کشورهای عضو ایزو به عنوان استاندارد بین المللی ایزو با شماره ۲۱۶۲۰ منتشر شد. قادری افزود: هتلهای میراثی، عمدتا ساختمانهای تاریخی ارزشمندی هستند که با تغییر کاربری به هتل تبدیل می شوند. با توجه به ویژگیهای معماری این بناها، حفظ اصالت آنها و آسیب ندیدن حین تبدیل و بهرهبرداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی گفت: هتلهای میراثی ممکن است نسبت به سایر هتلهای همدرجه، محدودیتهایی از نظر امکانات داشته باشند که از آن جمله میتوان به نداشتن آسانسور، پارکینگ و غیره در برخی موارد اشاره کرد. استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی علاوه بر ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از تخریب و آسیب به ساختمانهای میراثی تبدیلی، راهحلهایی نیز برای جبران کمبود امکانات آنها پیشنهاد میدهد. دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تدوین این استاندارد، تعیین معیارهایی برای ارائه خدمات کیفی به میهمانان به شیوه و سبک دوره تاریخی مربوط است. برای این منظور الزامات و توصیههایی در خصوص تجهیزات مورد استفاده، وسایل و چیدمان هتل، لباس کارکنان، پذیرایی و نحوه ارائه خدمات مطرح است. تا کنون سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) به منظور رفع مشکلات سفرهخانههای سنتی در جهان و انتخاب آگاهانه گردشگران از یکسو و افزایش کیفیت خدمات این نوع سفرهخانهها و فراهم آوردن تجربهای مطلوب برای گردشگران از سوی دیگر، استاندارد بینالمللی شماره ۲۱۶۲۱ را با عنوان سفرهخانههای سنتی، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات منتشر کرده است. همچنین استانداردهای بینالمللی دیگری در ایزو مانند الزامات و راهنماییهایی برای پیشگیری از انتشار کرونا واحدهای گردشگری و گردشگری درمانی- الزامات خدمات تدوین شده است که هم اکنون به منظور پذیرش به عنوان استانداردهای ملی ایران در حال ترجمه است و به زودی در کمیته ملی استاندارد طرح میشود. کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری و خدمات وابسته، درسال ١٣٨۵ (٢٠٠۶) و به دنبال تاسیس کمیته گردشگری ایزو زیر نظر سازمان ملی استاندارد تاسیس شد و در تدوین استانداردهای بینالمللی این رشته مشارکت فعال دارد. اعضای این کمیته را نمایندگان سازمانها و تشکلهای دستاندرکار صنعت گردشگری و خبرگان گردشگری و استاندارد ایران تشکیل میدهند.
ایجاد شده: 16/آذر/1400 آخرین ویرایش: 16/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیور، " جمشید حمزهزاده " رئیس جامعه هتلداران ایران، با بیان رئوس مطالب طرح شده در نشست اخیر جامعه هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران با معاون گردشگری و معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره جزئیات این دیدار توضیحاتی ارائه کرد. وی با اشاره به نشست مذکور گفت: در این نشست معاون گردشگری ضمن اشاره به حواشی به وجود آمده در جریان برگزاری انتخابات تشکلها، بر ضرورت عدم دخالت این وزارتخانه در ایجاد تشکلهای بخش خصوصی و همچنین سازوکار و نحوه رأیگیری و انتخاب مدیران این تشکلها تاکید کرد و بیان داشت که وزارتخانه صرفاً بر اساس دایره اختیارات قانونی و وظیفه مقرراتی خود در این راستا منحصراً به نظارت بر نحوه عملکرد تشکلها خواهد پرداخت. این فعال بخش خصوصی همچنین ضمن اشاره به طراحی سامانهای تحت عنوان "جانا" که وظیفه ارائه خدماتی نظیر صدور، تمدید مجوز، اعطای پروانه ساخت و ... را بر عهده دارد، بیان کرد: اگرچه این سامانه جهت تسهیل در روند ارائه امور خدماتی به جامعه هتلداران طراحی و اجرایی شده است اما متأسفانه همچنان در مواردی شاهد وجود مشکلات و مسائلی در روند امور صدور مجوزهای مربوطه توسط این سامانه هستیم که در این خصوص نیز معاون گردشگری قول مساعدت و پیگیریهای لازم با هدف رفع موانع فعلی انجام گرفته و در دستور کار قرار گیرد. رئیس جامعه هتلداران ایران همچنین با بیان این مطلب که هماکنون کمیتهای تحت عنوان کمیته "حقوقی - انتظامی" متشکل از کارشناسان حقوقی در جامعه هتلداران مشغول به فعالیت است، تصریح کرد: در این جلسه پیشنهاد شد کارشناسان منتخب این کمیته و سایر کمیتههای تخصصی حسب مورد و متناسب با موضوعات مختلفی نظیر تدوین برنامه هفتم توسعه، امهال تسهیلات کرونایی و ... با هدف بیان نقطه نظرات و دیدگاههای بخش خصوصی گردشگری و افزایش تعامل، همکاری و همافزایی لازم در جلسات "کمیته تدوین لوایح" وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور پیدا کنند که خوشبختانه مورد استقبال و قبول واقع شد. مطابق با صحبتهای حمزهزاده، در این نشست پیشنهاد تأسیس و تشکیل "صندوق حمایت از توسعه صنعت گردشگری" متشکل از بخش خصوصی و دولتی با هدف تامین منابع مالی لازم به منظور حمایت مالی از بخش خصوصی مطرح شد، که مورد اجماع حاضران قرار گرفت و مقرر شود ضمن تداوم هماندیشیهای لازم و پختگی بیشتر طرح اجرایی آن برای جلسات بعدی آماده شود. وی خاطرنشان کرد: همچنین در این نشست مشکلات و مواردی همچون نحوه درجهبندی، استانداردسازی، نرخگذاری و سایر مسائل هتلها در زمینه اخذ و دریافت پروانه بهرهبرداری مطرح گردید و مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مقرر شد پیگیری لازم از سمت وزارتخانه در جهت مرتفع ساختن این مشکلات، به عمل آمده و تمهیدات و تدابیر مقتضی در این خصوص اتخاذ گردد.
ایجاد شده: 11/آذر/1400 آخرین ویرایش: 11/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، جلسه هیئت مدیره حرفهای جامعه هتلداران ایران دوشنبه 8 آذر در هتل بابا طاهر تهران برگزار شد. در این جلسه علاوه بر اعضای هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران، دو نفر معاونین وزیر گردشگری نیز به عنوان مهمان حضور داشتند. در بخش نخستِ جلسه، هیئت مدیره میزبان " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت گردشگری بود و مسایلی مانند درجهبندی، استانداردسازی، نرخ گذاری، مشکلات مربوط به سامانه جانا و مسائل مربوط پرونههای بهرهبرداری و ... مورد طرح و بررسی قرار گرفت. معاون گردشگری کشور اشاره کرد که سامانه جانا باید شرایط کار را برای تاسیسات گردشگری تسهیل کند؛ در ادامه مقرر شد که سامانه جانا مورد بازنگری قرار بگیرد و کارها مورد تسهیل و روانسازی واقع شود. در این بخش همچنین مطرح شد که تقویت تشکلهای گردشگری از جمله جامعه هتلداران ایران از اهداف مهم این صنعت است. شالبافیان اشاره کرد که گردشگری در کشور باید به سمت ساختارسازی برود و تشکلها باید مورد حمایت قرار بگیرند. معاون گردشگری کشور از رویکردها و سیاستهای این معاونت در بحث تشکلهای بخش خصوصی گفت و یادآور شد که این معاونت به ویژه در بحث انتخابات تشکلها به هیچ وجه دخالت نخواهد کرد؛ به این معنا که از نظر وزارتخانه و معاونت گردشگری، این خود بخش خصوصی است که باید تصمیم بگیرد و انتخاب کند که چه کسانی را برای هیئت مدیره در نظر بگیرد. شالبافیان گفت که معاونت گردشگری وزارتخانه در انتخابات تشکلها نقش نظارتی خواهد داشت. او یادآور شد که باید به سمتی حرکت کنیم که حمایت از گردشگری به عنوان یک باور عمومی بین دستگاههای مختلف دولتی در بیاید. همچنین عنوان کرد که گردشگری باید به نوعی در تمام مصوبات کمیسیونهای دولت مد نظر قرار بگیرد. بخش دوم جلسه با حضور " سعید اوحدی " معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت گردشگری به بررسی مسایل هتلداران در ارتباط با حوزه این معاونت از جمله مساله تامین منابع و ارائه تسهیلات بانکی اختصاص داشت. اوحدی در این بخش خاطرنشان کرد که هدف وزارتخانه استفاده از حداکثر توان ممکن برای تامین منابع مورد نیاز جهت ارائه تسهیلات هم به هتلهای در دست احداث و هم به هتلهای فعال است. معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه ضمن اشاره به اهمیت تامین منابع برای نوسازی، تجهیز و بازسازی هتلها، به تاکید ویژه وزیر گردشگری برای تامین منابع مورد نیاز جهتِ ارائه تسهیلات به هتلهایی که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اشاره کرد و یادآور شد که در این زمینه از منابع مختلفی مانند صندوق توسعه ملی، تبصره ۱۸ و ... میتوان استفاده کرد. در این بخش همچنین عنوان شد که تشکلهای گردشگری باید از جایگاه ویژهای برخوردار باشند و به جایگاه واقعی خودشان که امروز فاصله زیادی با آن دارند، دست پیدا کنند. موضوع موقعیت تشکلهای گردشگری در کشورهای دیگر هم مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که این تشکلها از جایگاه خوب و اختیارات تعریفشده و مناسبی در کشورهای دیگر برخوردارند. همچنین عنوان شد که تشکلهای گردشگری در ایران برای رسیدن به جایگاه واقعی خود باید اختیارات بیشتری داشته باشند و هرچقدر تشکلها و جامعه هتلداران بیشتر تقویت شوند، اهداف صنعت گردشگری به صورت مطلوبتری تحقق پیدا خواهد کرد. از دیگر موارد مطروحه در این جلسه ضرورت انسجام تشکلها بود که از آن با عنوان عامل موفقیتها در اهداف تعیین شده صنعت گردشگری یاد شد. تاکید شد که تشکلها و جامعه حرفهای هتلداران ایران باید در کار گروههای مربوطه مثل کمیته تسهیلات، تنظیم لوایح و ... حضور و همچنین با معاونت مربوطه همکاری و تعامل نزدیک داشته باشند تا کارها به صورت کارشناسی در قسمتهای مختلف انجام شود. عنوان شد که مطالبهگری تشکلها باید ساختاری باشد و حتماً باید از یک ساختار مناسب تبعیت کند تا منجر به حصول نتیجه مطلوب شود. در این جلسه از تشکلها به عنوان پل ارتباطی بین دستگاههای وزارت گردشگری و بخش خصوصی یاد شد و گنجاندن احکام مناسب در برنامه هفتم توسعه در راستای توسعه گردشگری و رفع مشکلات آن، مورد تاکید قرار گرفت. بحث امهال در بازپرداخت تسهیلات دریافتی هتلها در دوران کرونا هم از دیگر مسایل مطرح شده بود. در هر دو بخش جلسه روز دوشنبه هیئت مدیره جامعه حرفهای هتلداران ایران، ایجاد صندوق حمایت از توسعه صنعت گردشگری مورد تاکید قرار گرفت.
ایجاد شده: 10/آذر/1400 آخرین ویرایش: 10/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " امیرحسین بانکیپور " نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از تذکر به سیدعزتاله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد. در متن این تذکر آمده است ؛ با توجه به خروجی جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان با رییس جمهور مورخ ۲۰ آبان ماه سال جاری با موضوع اهمیت گردشگری و صنایع دستی در استان اصفهان وهمچنین اداره شدن این دستگاه به مدت ۱۰ ماه به صورت سرپرست و پیرو نامه ریاست جمهوری اسلامی به جنابعالی مبنی بر ضرورت حضور در این استان و ملاقات و مذاکره با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و صاحبنظران این عرصه برای حمایت از ظرفیتهای گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان، مقتضی است با قید فوریت اقدامات لازم را به عمل آورید.
ایجاد شده: 10/آذر/1400 آخرین ویرایش: 10/آذر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور روز گذشته شنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۰ با بیان این مطلب در نخستین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ویژه نوروز ۱۴۰۱ با بیان این مطلب افزود: «اولین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر را از خراسان رضوی آغاز کردم چون علاوه بر بحث معنویت به دلیل بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع)، این استان الگویی برای کشور است و به دلیل شوق زائران برای حضور در این استان جایگاه ویژهای دارد که لزوم برنامهریزی را مضاعف میکند.» رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر کشور ادامه داد: «با شیوع پاندمی کرونا اگر چه ستاد خدمات سفر در کشور تعطیل نشده بود اما به واسطه کاهش حجم کار، فعالیت آن نیز کمتر شده بود و اکنون در شرایطی قرار خواهیم گرفت که سفرها از زمان قبل کرونا نیز بیشتر خواهد شد و به هماهنگی بیشتری نیاز داریم.» شالبافیان ادامه داد: «بخش گردشگری از منظر اقتصادی و زیرساختی از جمله نیروی انسانی به شدت آسیب دیده است، که ارائه تمهیدات زیرساختی به تلاشی مضاعف نیاز دارد.» معاون گردشگری کشور تاکید کرد: «تمهیداتی که باید اندیشیده شود فقط مربوط به حوزه زائران داخلی نیست چون بعد از ۲۰ ماه بسته بودن مرزها، از سرگیری صدور روادید، تقاضای زیادی را ایجاد کرده است.» شالبافیان یادآور شد: «با توجه به همزمانی مناسبتهای ماه رجب و شعبان و عید نوروز تقاضای سفر زائران داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت.» او تصریح کرد: «براساس گزارشهای دریافتی از برخی نمایندگیهای ایران در کشورهای پاکستان، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال خوبی از سفر به ایران در پیش داریم.» معاون گردشگری کشور بر ضرورت فعالیت دائمی و در طول سال ستاد اجرایی خدمات سفر تاکید کرد و گفت: «پیش بینی میشود روند افزایشی ورود زائران به مشهد حداقل تا پایان شهریور ماه تداوم داشته باشد، برنامهریزیها باید با این نگاه باشد.» شالبافیان با بیان این خراسان رضوی یک الگو برای کشور است، افزود: «طرح مبدا تا مبدا را به عنوان الگو به استانهای دیگر نیز ارائه و بهطور متناسب نظارت نیز خواهیم کرد، خراسان رضوی نیز نقش محوری دارد.» رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر کشور با بیان اینکه دستگاههای دولتی با برخی محدودیتها مواجهاند، اظهار کرد: «استفاده از ظرفیت داوطلبان و نهادهای مردمی باید در دستور کار قرار گیرد و با توجه به این که بحث خدمت به زائران در استان خراسان رضوی مطرح است امکان بهرهمندی از این ظرفیتها بیشتر است.» شالبافیان تاکید کرد: «استاندار خراسان رضو ی با استانداریهایی که در مسیر تشرف زائران قرار دارند، برای خدمات رسانی به زائران هماهنگیهای لازم را انجام دهند.» او ادامه داد: «از شهرستانهای استان نیز غفلت نشود و فرمانداریها نیز فعال شوند و از ظرفیت آنها استفاده شود.»
ایجاد شده: 7/آذر/1400 آخرین ویرایش: 7/آذر/1400 اخبار داخلی
صدمات اقتصادی، مالی و انسانی شیوع بیماری ویروس کرونا بر صنعت گردشگری کشور، گرچه بسیار مخرب بوده و است ولی مقطعی و گذرا است. آنچه برای توسعه درازمدت و پایدار این صنعت مهم و اثرگذار است توسعه ارتباطات منطقه ای و بین المللی با جهان، رفع تنش های منطقه ای، حضور و مشارکت در پیمان های جهانی و بهره گیری از ظرفیت های اقتصای، سیاسی و فرهنگی آنها به نفع منافع ملی است. در دوره شیوع بیماری کرونا اقتصاد گردشگری کشور در رکود مطلق قرار گرفته است. درک رکود و اضمحلال گردشگری ایران موضوع پیچیده ای نیست. عدم تقاضا برای سفر مدیریت بنگاه های گردشگری را با بحران بی سابقه ای مواجه کرده است. از این منظر نجات این صنعت در شرایط جدید نیاز به برنامه ای مدون و مصوب و اجرایی دارد. این برنامه می تواند در دو سطح ملی و بین المللی همزمان بایستی پیش رود: الف: در سطح بین المللی(سیاست ها و برنامه های کلان دولت) : 1- اعتماد سازی و توجه ویژه به دیپلماسی گردشگری در منطقه برای میزبانی از گردشگران کشورهای منطقه( مذاکره با عربستان و بازگشایی مجدد سفارتخانه ها) – بالغ بر 60 میلیارد دلار هزینه سفر اتباع کشوهای عرب حوزه خلیج فارس. 2- خارج کردن ایران از تنگنای ژئوپلیتیکی: هم اکنون موازنه ژئوپلیتیکی در منطقه به نفع دشمنان ایران است و تحریم های اقتصادی اثرات این تغییر موازنه بر ایران را دوچندان نموده است. گرفتاری در تنگنای ژئوپلیتیکی محدودیت های متعددی از جمله اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی را به خاطر نوع تفکر و شیوه حکمرانی در کشور و فشار ایالات متحده امریکا و همراهی کشورهای منطقه با ایجاد محدودیت های ژئوپلیتیکی بر مردم تحمیل کرده است. سالهاست که مردم ایران متحمل هزینه های زیادی برای خنثی سازی برنامه ها و اقدامات سیاسی و امنیتی اسرائیل و امریکا برعلیه کشورمان شده اند که بخش عمده ای از تاکتیک های آنان توسط کشورهای همسایه جنبه اجرایی به خود گرفته است. بدون شک تحریم های ظالمانه آرامش روانی شهروندان و ثبات اقتصادی جامعه را به هم ریخته و راه گریز سرمایه از ایران را فراهم کرده است. مجموع این اقدامات اثرات بسیار مخربی بر اقتصاد کشور و به نوبه خود بر توسعه کسب و کار گردشگری در کنار شیوع بیماری کرونا از خود بجای گذاشته است. 3- مذاکره بدون واسطه با امریکا: مذاکره بین ایران و آمریکا و لغو تحریم ارتباط تنگانگی با توسعه صنعت گردشگری ایران دارد. بایستی نفت بفروشیم و پول وارد کشور کنیم. طرح های عمرانی راه بیفتد، سرمایه گذار داخلی رغبت به سرمایه گذاری داشته باشد و سرمایه گذار خارجی به ایران بیاید. تحریم ها مردم ایران را فقر کرده است و بیش از 1000 میلیارد دلار به کشور آسیب رسانده است. بیش از 60 میلیون نفر از شهروندان ایرانی زیرخط فقر زندگی می کنند. این جمعیت کثیر مشکل معیشت دارند و لذا مردم فقیر که نمی توانند سفر کنند. ایران بایستی بنشیند و مشکلاتش را یکبار برای همیشه با ایالات متحده حل کند. 4- افزایش درآمدهای عمومی و توجه ویژه به سلامت و درمان مردم بویژه کارگران، کارمندان و جوانان ازدواج کرده فاقد شغل. دولت بایستی در یک برنامه پنج ساله تلاش کند درآمد عمومی مردم افزایش یافته و درمان و سلامت مردم در اولویت قرارگیرد. توسعه سفرهای داخلی نشات گرفته از افزایش درآمدهای عمومی مردم منجر به راه اندازی مجدد سفرهای داخلی فراگیر شده که سلامت روحی و جسمی شهروندان را به همراه خواهد داشت. 5- امید بایستی مجددا به کشور برگردد، دسترسی به حداقل نیازمندی ها برای جوانان از جمله کار، مسکن، ازدواج و داشتن وسیله نقلیه حداکثر در یک دوره زمانی 5 ساله فراهم شود. 6- بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت کلیدی برای گشودن قفل تبادلات بانکی و اجرایی شدن استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی و به دنبال آن رونق انتقال پول به کشور توسط گردشگران و فروش صنایع دستی در ایران 7- ضرورت تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی. در سال 2019 حدود 59 درصد سفرها از طریق هوایی و 35 درصد از طریق زمینی انجام شده است. با توجه به ناوگان فرسوده هوایی و همچنین ریلی کشور نمی توان انتظار زیادی برای توسعه گردشگری کشور داشت. ب: در سطح ملی(برنامه های اقدام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری): 1- تعریف و اجرای تاکتیک های بازاریابی: - برگزاری تورهای آگاه سازی و آشناسازی با همکاری جامعه تورگردانان ایران - برگزاری نمایشگاه های تخصصی گردشگری در کشورهای هدف - رسانه ای کردن همه اقدمات سازندگی و پیشرفت داخلی در سطح بین المللی 2- حضوری قوی در اکسپو دبی. پیش بینی شده است در طول شش ماه برگزاری اکسپو دبی بیش از 25 میلیون نفر از این رخداد دیدن کنند. این فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و تمدن و دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور است. حضور بخش کنسولی سفارت ایران در دبی به همراه تورگردانان ایران در این رخداد و صدور روادید آنلاین برای گردشگران خارجی که به آنان تور چند روزه دیدار از دبی و اکسپو فروخته شده است برای دیداری حداقل 3 روزه از بخشی از جاذبه های گردشگری کشور با توجه به فاصله زمانی و ارزانی سفر در ایران تجربه بسیار خوبی خواهد بود تا بتوانیم خود را برای میزبانی از گردشگران رخداد جام جهانی فوتبال قطر آماده کند. 3- توجه ویژه به بازار چین: در سال 2019 بیش از 120 میلیون گردشگری چینی به دنیا سفر کرده اند، چینی¬ ها بیشترین خرید را از مقاصد گردشگری می کنند و جزء کم آزارترین گردشگران دنیا هستند. بازار گردشگری ایران با توجه به ارزانی سفر و سایت های متعدد فرهنگی در مسیر جاده ابریشم می تواند مقصد مهمی برای گردشگران این کشور هم در بخش ترانزیت و هم به عنوان مقصد اصلی سفر مورد توجه قرارگیرد. عضویت ایران در پیمان منطقه ای شانگهای نیز فرصت جدیدی را برای توسعه گردشگری این کشور فراهم کرده است. 4- تامین غرفه رایگان و تقبل بخشی از هزینه های ارزی تورگردانان برای حضور در نمایشگاه های بین المللی: در پی شیوع بیماری کرونا درآمد ناشی از فعالیت تورگردانی شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری کشور به شدت آسیب دیده است و در موارد بسیاری منجر به تعطیلی این شرکتها شده است. ضروریست تا به منظور حمایت از بازگشت مجدد کسب و کار این شرکت ها برای حضور در بازارهای بین المللی گردشگری، دستگاه متولی این صنعت حمایت های مالی لازم را از فعالین این بخش بعمل آورد. 5- تدوین طرح اجرایی تسهیل ورود ایرانیان مقیم خارج از کشور: تعریف تشکیلاتی جدید در جامعه تورگردانان ایران با حمایت دستگاه قضایی و وزارت امورخارجه برای تسهیل ورود آنان و توجه ویژه به ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور و نسل های دوم، سوم آنان 6- اختصاص اعتبار لازم سفر و گردشگری به امور رفاهی وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای عمومی به عنوان تکلیف برای کمک به رونق گردشگری داخلی با توجه به تدوین فصل بودجه 7- راه اندازی صندوق زیارت: برای هموطنان کم بضاعت برای زیارت اماکن مقدسه با استفاده از ظرفیت های وقف و نذورات و کمک های مردمی( داخلی و خارجی) 8- تعریف رخدادهای منطقه ای: - برگزاری رالی بزرگ بین المللی خودرو بندر امام تا مشهد مقدس با همکاری کانون اتومبیلرانی و جهانگردی - برگزاری جایزه بزرگ اسکی در ایران با محوریت استان تهران و البرز - برگزاری حراجی بزرگ صنایع دستی و هنرهای ملی - برگزاری نمایشگاه منطقه ای گردشگری کشورهای عضو پیمان شانگهای به میزبانی ایران ✍️ علی رحیم پور - مدیر عامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هگتا)
ایجاد شده: 21/مهر/1400 آخرین ویرایش: 21/مهر/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز ، " ارژنگ عزیزی " معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل، اظهار کرد: در کنار تدوین حقوق گردشگران و توجه به گردشگری سلامتمحور موانع فرهنگی و گاه پندار نادرست از حضور گردشگران و سیاحتگران باید رفع شده و در برنامهریزی ها نگاه منطقی جایگزین نگاه سلیقهای و زودگذر شود. وی موانع مدیریتی و سازمانی را در ساختار صنعت گردشگری کشور و ابعاد توسعهای آن یادآور شد و تصریح کرد: ما هنوز از زیرساختهای لازم برای جذب گردشگران خارجی و داخلی برخوردار نیستیم و حتی شاغلان صنعت گردشگری و نیروی انسانی فعال در این بخش آموزش مناسب را ندیدند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل به چالشهای پیش روی توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: با تغییرات روزافزون جهانی در عرصه صنعت گردشگری ما با ضعف ساختاری در کسب و کار و نظام اقتصادی توریسم و گردشگری روبهرو هستیم و با وجود اینکه ایران جز ۱۰ کشور جذاب ابنیههای تاریخی و پنج کشور برتر جاذبههای طبیعی است اما در ورودی گردشگران، جز ۱۰۰ کشور محسوب می شویم. عزیزی افزود: هر چند صنعت گردشگری می تواند به اشتغال، کسب و کار و رونق اقتصادی کمک کند اما سهم ایران از درآمد گردشگری در تولید ناخالص بسیار پایین است و هنوز این بخش متأثر از سیاستگذاری های سیاسی و حتی اجتماعی و فرهنگی است. وی ضرورت اصلاح قوانین بالا دستی در صنعت گردشگری و اهتمام به ترمیم ضعفها و کاستی ها در این حوزه را یادآور شد و خاطر نشان کرد: استان اردبیل با داشتن یکهزار و ۸۰۰ ابنیه تاریخی و ثبت یک اثر جهانی در کنار جاذبههای طبیعی همچون دامنه سبلان، گردنه حیران و اسالم، جنگل فندقلو و آبهای گرم شفابخش متعدد جز مقاصد اول گردشگری در ایران و حتی توریسم خارجی است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل وجود گرمترین و پرآبترین آبدرمانی دنیا را در مشگینشهر و سرعین یادآور شد و اضافه کرد: سرمایهگذاری های خوبی در سالهای اخیر در احداث پل معلق، پیست اسکی و همچنین اقامتگاههای گردشگری به وجود آمده که انتظار می رود تحولات در این بخش همچنان با سرعت بیشتری به انجام برسد.
ایجاد شده: 12/مهر/1400 آخرین ویرایش: 12/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، در نشست وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه و معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی که یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ و در محل غرفه سوریه برگزار شد، محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در دیدار با علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری کشورمان، ضرورت ادامه همکاری و هماهنگی در زمینههای اقتصادی و سرمایهگذاری بین دو کشور را بررسی کرد. در این ملاقات با توجه به سفر وزیر مسکن و شهرسازی ایران به سوریه که یکی از محورهای آن همکاری با طرف سوری در حوزه گردشگری بوده است، معاون گردشگری کشورمان با توجه به این ملاقات آمادگی خود را در خصوص رونق و توسعه گردشگری بین ایران و سوریه اعلام کرد. همچنین دو طرف در این نشست در خصوص تشکیل کمیته مشترک بهمنظور پیگیری همکاریها توافق کردند. معاون گردشگری کشورمان در این نشست با اشاره به آسیبهای زیرساختهای گردشگری و آثار فرهنگی تاریخی سوریه در جنگ با داعش گفت: «این ظرفیت از سوی ایران وجود دارد که آثار آسیب دیده سوریه را مرمت کند و تجربیات خوب ایران در این خصوص به سوریه منتقل خواهد شد.» شالبافیان در ادامه با اشاره به اهمیت تقویت ارتباطات ایران و سوریه، اضافه کرد: «یکی از مهمترین ظرفیتهای ایران در حوزه گردشگری، توریسم سلامت و گردشگری پزشکی است و در همین ارتباط این آمادگی را داریم که گردشگران سوری از این ظرفیت در ایران استفاده کنند.» محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه نیز در این نشست گفت: «نتایج این نشست را بررسی میکنیم و امیدواریم این کمیته فنی مشترک به زودی تشکیل شود.» او افزود: «گردشگران سوری علاقه خاصی برای سفر به ایران دارند و با توجه به علاقهمندی گردشگران سوری برای سفر به سواحل شمالی و نیز سفر به شهرهای زیارتی ایران خواستار این هستیم تا زمینههای لازم برای حضور گردشگران سوری به شهرهای زیارتی ایران فراهم شود.» در این نشست غسان عباس سفیر سوریه در امارات و محمد سید حسینی سفیر ایران در امارات و تعدادی از مقامات دو کشور نیز حضور داشتند.
ایجاد شده: 11/مهر/1400 آخرین ویرایش: 17/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " مقصود اسعدی سامانی" دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما و اینکه گفته میشود بحث آزادسازی نرخ بلیت مربوط به قانون برنامه پنجم است و مشمول قانون برنامه ششم توسعه نمیشود از این رو نباید سازوکار تعیین قیمت بلیت هواپیما با استناد به قانون آزادسازی باشد، اظهار داشت: بیش از دو سوم نمایندگان مجلس این قانون را تصویب کردند و این قانون در سایر برنامهها هم ساری و جاری است. اینکه گفته میشود قانون آزادسازی در برنامه پنجم بوده و در سایر برنامهها و سالها نباید به اجرا برسد مانند این است که ساخت جادهای در قانون برنامه پنجم مصوب شود و در برنامه ششم یا این پروژه را ادامه ندهند یا آن را تخریب کنند و این موضوعات منطقی نیست. وی ادامه داد: با وجود همه این ها برای اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما پس از اتمام برنامه پنجم توسعه، از مجلس استفسارکردیم و رییس مجلس موضوع را به معاونت امور قوانین مجلس ارجاع داد و در نهایت اعلام شد بر اساس ماده 53 قانون برنامه ششم، آزادسازی نرخ بلیت حمل و نقل هوایی کماکان ادامه دارد. دبیر انجمن شرکتهای هوایپمایی تاکید کرد: اینکه بگوییم برنامه نجم توسعه به پایان رسیده و قوانین این برنامه در برنامه ششم ادامه ندارد و لغو میشود، دیگر قانون معنا نخواهد داشت و قانون گذار که به صورت مقطعی قوانینی را به تصویب نمیرساند. اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که سقف قیمت مصوب بلیت مسیر تهران- مشهد 727هزار تومان است اما قیمت بلیت همین مسیر تا یک میلیون و 200 هزار تومان هم افزایش یافت، آیا این افزایش قیمت قانونی است، گفت: سقف قیمت بلیت تابع عرضه و تقاضا است اما از آنجایی که شبکه توزیع ساماندهی شده نیست و در شبکه توزیع سوءاستفاده کنندگانی وجود دارند برای اینکه اجحافی به مردم نشود، شرکتهای هواپیمایی به صورت داوطلبانه یک سقف قیمتی را برای مسیرهای مختلف مشخص کردند و از این سقف قیمتی عدول نمیکنند و هر شرکتی که از آن سقف قیمتی بالاتر برود، انجمن و سایر شرکت ها با ان شرکت خاطی برخورد میکنند. وی در پاسخ به این سوال که مگر سقف قیمتی مسیر تهران- مشهد 727 هزار تومان نیست؟ اظهار داشت: خیر آن محدودیت و سقف قیمتی که شورای عالی هواپیمایی تعیین کرد، قانونی نبود و اساسا ورود شورای عالی هواپیمایی به نرخگذاری بلیت هواپیما قانونی نبوده و نیست. این اقدام خلاف قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره اظهار نظر تعزیرات مبنی بر غیرقانونی بودن افزایش نرخ بلیت هواپیما تاکید کرد: اگر بخواهیم در این باره بر اساس قانون عمل کنیم، قانون برنامه پنجم توسعه با رای دو سوم نمایندگان مجلس آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را تصویب کرده است و این قانون را همه باید بپذیریم و نباید در این باره سلیقه ای عمل کرد. اسعدی سامانی با بیان اینکه اگر تعزیرات در این باره اقدامی انجام دهد، غیرقانونی است، ادامه داد: زمانی تعزیرات میتواند در این باره اقدامی انجام دهد که سازمان حمایت از مصرف کننده قیمتی را اعلام کرده باشد و شرکتهای هواپیمایی آن قیمت را رعایت نکرده باشند. اساسا سازمان تعزیرات میتواند نرخهای اعلامی از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده را کنترل کند. وی با تاکید بر اینکه مگر حمل و نقل هوایی چه تعداد از مسافران را در کشور جابه جا میکند که چنین جوی برای قیمت بلیت هواپیما ایجاد کردهاند، گفت: در سال 94 حدود یک میلیارد و 800 میلیون نفر سفر در کشور انجام شده که سهم حمل و نقل هوایی فقط 18 میلیون نفر سفر بوده است، یعنی سهم یک درصدی داشته که از این یک درصد، 65 درصد کارکنان دولت و ماموریتی هستند و بلیت هواپیما دغدغه جامعه نیست. اسعدی سامانی افزود: شاهد آن بودیم که با تغییرات قیمت بلیت هواپیما تقاضا کاهش پیدا نکرد. باید این واقعیت را بپذیریم که کسانی که ضرورت دارند باید از هواپیما استفاده کنند و لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند. در مصاحبه اخیر وزیر راه و شهرسازی هم دیدیم که آقای اسلامی گفت قیمت بلیت هوایما براساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و از تنظیم بازار اشکالی ایجاد شود، ورود می کنیم. وی تاکید کرد: سال 90 نرخ بلیت تهران- مشهد 57 هزار تومان بوده و قیمت دلار هم حدود 1000 تومان بوده اگر همین دلار را در اختیارمان قرار دهند شرکتها هم قیمت بلیت را به قیمت سال 90 بر میگردانند.
ایجاد شده: 3/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/مرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، جلسه ای با محوریت "تحقق سازمان مشارکتی، بازنگری در توسعه زیرساخت ها، سفر ارزان به کیش، حکمروایی محلی، معافیت های مالیاتی، گسترش فعالیت های رسانه ای صدا و سیما، تسریع در فرایندهای اداری" با حضور مدیرعامل، معاونین و برخی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و تعدادی از سرمایه گذاران جزیره در هتل آرامیس پلاس برگزار شد. " جعفر آهنگران " رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش فعالان اقتصادی را ذینفعان اصلی سازمان مشارکتی عنوان کرد و اظهار داشت: بهره گیری از تجارب و دانش فنی فعالان اقتصادی در تغییر ساختارها می تواند این منطقه را به یک شرایط مطلوب برساند. آهنگران بر ضرورت بازنگری زیرساخت های مختلف جزیره کیش اشاره داشت و گفت: توسعه زیر ساخت های انرژی،کاهش نرخ بلیت هواپیما، واردات خودرو از جمله برنامه های مهم سازمان منطقه آزاد کیش است. به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در چهار چوب قوانین و مقرارت؛ تمام زیرساخت ها در بخش های مختلف جزیره توسعه خواهد یافت. رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که هیچ برهه زمانی با دهه نخست شکل گیری منطقه آزاد کیش قابل مقایسه نیست، گفت: در راستای دستیابی به اهداف و سیاست های کلان سازمان گام های موثری جهت ارتقا سطح کیفی خدمات و استاندارد سازی در حوزه های مختلف برداشته خواهد شد. وی از تدوین برنامه مدون برای ترسیم آینده روشن کیش و تغییر اساسی در رویکرد و ساختار مناطق آزاد خبر داد و افزود: در آینده نزدیک شاهد اقدامات موثر و کارآمدی در منطقه آزاد کیش خواهیم بود. جعفر آهنگران یکی از مهمترین موضوعات سازمان منطقه آزاد کیش را خانه های سازمانی عنوان کرد و اظهار داشت: با گفتمان و بررسی شیوه های کارآمد می توانیم موفق تر عمل کنیم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش حکمروایی موثر محلی در جزیره کیش را به عنوان یک الگوی برتر در سطح کشور معرفی کرد و گفت: نهادهای مدنی، انجمن ها و سرمایه گذاران نقش مهمی در تحقق این امر مهم دارند. آهنگران اولویت شمردن جزیره کیش به منافع شخصی را از مولفه های مهم حمکروایی محلی عنوان کرد و بیان داشت: دغدغه اصلی تمام فعالان اقتصادی در گرو منافع جزیره است و این اقدام ارزشمند سبب فراهم شدن زمینه توسعه و پیشرفت کیش خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: برگزاری جلسات مداوم مانع زدایی رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. جعفر آهنگران بر نقش موثر صدا و سیمای مرکز کیش در جذب سرمایه گذاران به این منطقه تاکید کرد و گفت: گستره فعالیت های صدا و سیمای کیش می تواند ظرفیت ها و پتانسیل های این منطقه را در سطح ملی و بین المللی معرفی کند. شایان ذکر است در این جلسه علی عرب معاون عمرانی و زیربنایی، ناصر آخوندی معاون توسعه مدیریت، سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی، معراج نادری فصیح معاون اقتصادی و سرمایه گذاری و محمود افتاده مدیر حقوقی، امور قراردادها و املاک در راستای مانع زدایی راه کارها و شیوه های کارآمد برای مرتفع کردن مشکلات پیش رو فعالان اقتصادی ارائه دادند.
ایجاد شده: 24/تیر/1400 آخرین ویرایش: 24/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " حسن سیادتان " عضو هیات مدیره جامعه حرفه ای هتلداران کشور گفت : این روزها انتخاب وزیر گردشگری دغدغه همه صنوف و بخشهای این صنعت است؛ چراکه با توجه به وضعیتی که این صنعت در بیش از دو سال گذشته داشته، بسیار اهمیت دارد که چه کسی سکان وزارتخانه را در دست بگیرد. به نظر لازم است که برگردیم و مروری داشته باشیم به سابقه مدیریت صنعت گردشگری در دولتهای قبل و بعد از انقلاب. در سال ۱۳۱۴ اداره داخله وزارت کشور به نام اداره سیاحان خارجی برای تبلیغات تاسیس شد؛ کار این اداره چاپ نشریات بود و کتابچههای راهنمای گردشگری ایران. بعدها در سال ۱۳۴۲ هیئت وزیران تاسیس سازمان جلب سیاحان را تصویب کرد درسال ۱۳۵۳ با الحاق آن به وزارت اطلاعات و جهانگردی هر آنچه به نفع صنعت گردشگری ایران بود تدوین و به آن وزارتخانه ملحق شد. در سال ۱۳۵۸ یعنی یک سال بعد از انقلاب این وزارتخانه به وزارت ملی و در سال ۱۳۵۹ به ارشاد اسلامی تبدیل شد. حال پرسش مهم این است که جایگاه گردشگری در این میان کجا بود؟ واقعیت این است که جایگاه گردشگری شامل دو وجه سیاحتی و زیارتی شد؛ یعنی دو معاونت، یکی سیاحتی و دیگری زیارتی تعریف شد و چند سالی به این صورت ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۶۴ به موجب قانون مصوب مجلس و تاییدیه شورای نگهبان، سازمان میراث فرهنگی تاسیس شد که سازمانی بود وابسته به وزارت ارشاد اسلامی (فرهنگ و آموزش عالی). در سال ۱۳۸۲ با تصویب مجلس شورای اسلامی وقت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شکل گرفت؛ یعنی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شد و با تمام اختیارات زیر نظر رئیس جمهور قرار گرفت. در سال ۱۳۸۵ هم صنایع دستی به این سازمان اضافه شد و با این ادغام، نام سازمان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تغییر کرد. در سال ۱۳۹۸ پس از پیگیریها و زحمتهای فراوانی که بخش خصوصی گردشگری متحمل شد، بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، گردشگری باردیگر به یک وزارتخانه تبدیل شد. صنعت گردشگری یک صنعت نامرئی است؛ در تمام کشورهایی که زیرساختهای گردشگری را مهیا کردهاند و زمینهساز توسعه این صنعت شدهاند، میبینیم که رشد اقتصادی چشمگیر شده. طوری که امروزه میتوان گفت این صنعت به راحتی میتواند با صنعت نفت مقابله کند. گردشگری صنعتی سرشار از ظرفیتهای اشتغالزایی و ارزآوری است؛ به شرطی که زیرساختهای مورد نیاز آن فراهم شود. این زیرساختها مختلف هستند و از فرودگاهها و جادهها و مسیرهای ریلی تا واحدهای اقامتی و هر آن چیزی را که متضمن معنای زیرساخت گردشگری باشد، شامل میشود. کسی که میخواهد وزیر گردشگری شود به عقیده من خودش باید درد کشیده باشد؛ یعنی درد و رنجهای این صنعت را بیواسطه لمس کرده باشد؛ به جرأت میتوانم بگویم از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۹۸ طی ۴۰ سال، اشخاصی که بر مسند نهادهای متولی گردشگری نشستند، کسانی بودند که از صنعت گردشگری و ظرفیتهای آن چیزی نمیدانستند. عمدتاً کسانی بودند که از نهادها و سازمانهای دیگر برای مدیریت این سازمان ماموریت داشتند؛ چنین مدیرانی تا بیایند الفبا و بدیهیات کار را یاد بگیرند و مطالعات اولیه را انجام دهند، زمانی قابلتوجه سپری میشود و معمولاً بعد از آن هم عوض میشوند؛ این، یکی از بزرگترین لطماتی بود که به این صنعت و سرمایه گذاران آن وارد میشد. مشکل البته در قوانین مرتبط با صنعت گردشگری ریشه داشت و این موضوع مهمی بود. به هر حال پس از پیگیریهای بخش خصوصی و علیرغم مخالفتهای دولت بالاخره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه شد. آقای مونسان به عنوان اولین وزیر گردشگری کشور از آنجایی که چند سالی در این حوزه کار کرده بودند، برنامههایی داشتند و تا حدی انجام دادند؛ حالا در آستانه معرفی کابینه دولت سیزدهم به مجلس هستیم و به وزیری نیاز داریم که سالها در این صنعت زحمت کشیده باشد و مشکلات و دردهای این صنعت را بشناسد. کسی که بتواند گردشگری را در ایران به صنعتی باشکوه تبدیل کند و زمینه ورود گردشگران را -آنطور که در برنامه توسعه پیشبینی شده است- فراهم آورد. واقعیت این است که ما از کشورهای همسایه خود در زمینه گردشگری عقب مانده ایم؛ آنها با سرعتی قابل ملاحظه پیش رفتند و حالا به نقطهای رسیدهاند که گردشگری منبع بزرگ درآمدی آنهاست. بگذریم از اینکه کرونا برای صنعت گردشگری در تمام دنیا مشکل و مانع ایجاد کرده است اما صرف نظر از این موضوع کشورهای همسایه ما خصوصاً ترکیه رشد و پیشرفت چشمگیری در زمینه صنعت گردشگری داشته. چیزی که با توجه به پتانسیلها و ظرفیتهای گردشگری ایران، ابدا در کشور ما دور از دسترس نیست. حالا مجمع تشکلهای گردشگری به پیشنهاد رئیس محترم دولت سیزدهم، گزینههایی را به عنوان افراد شایسته برای تصدی وزارت گردشگری معرفی کرده است. به نظر من در این میان آقای دکتر جمشید حمزهزاده که انسان پرتلاش و کاربلدی هستند، میتوانند صنعت گردشگری کشور را در کابینه دولت سیزدهم نمایندگی کنند؛ ایشان با توجه به سوابق علمی و مدیریتی برای اداره وزارت گردشگری شایستگی لازم را دارند. من به عنوان کسی که هم خودم و هم پدر و جدم کارمان گردشگری بوده معتقدم کسی باید وزیر گردشگری شود که درک و فهم و اعتقاد به ضرورت توسعه صنعت گردشگری داشته باشد. چنین مختصاتی را به وضوح در شخصیت آقای دکتر حمزهزاده میبینیم؛ امیدوارم ایشان وزیر گردشگری شوند تا بتوانیم پتانسیلهای این صنعت را به بهترین نحو مورد استفاده قرار دهیم. یکی از بزرگترین مشکلات گذشته وزارتخانه و پیش از آن سازمان میراث فرهنگی این بود که اتاق فکری برای بخش خصوصی صنعت گردشگری نداشتند. بنابراین در تصمیمگیریهایشان نظر بخش خصوصی منعکس نبود. امیدوارم با وزیر شدن آقای دکتر حمزهزاده اتاق فکر بخش خصوصی در وزارت گردشگری تعبیه و منشاء خدمات موثر شود. بخش خصوصی یکی از محورهای سرمایهگذاری این صنعت است باید حضور پررنگتری در راهبردهای صنعت و ترسیم چشمانداز آینده آن داشته باشد. چشماندازی که میتواند درخشان و با موفقیتهای بسیار مهم و موثری همراه باشد.
ایجاد شده: 22/تیر/1400 آخرین ویرایش: 22/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " یوسف بیدخوری " معاون گردشگری اداره کل میراث، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی آینده گردشگری را با این وضعیت فعلی نگرانکننده خواند و اظهار میکند: همهساله در ایام نوروز ظرفیت اشغال تختهای هتلهای این شهر از رقم ۸۰ درصد نیز فراتر میرفت اما امسال باوجوداینکه تعطیلی نیمی از هتلها در نوروز ۱۴۰۰ تعطیل بودند اما حتی نیمی از ظرفیت معدود هتلهای فعال اشغال نشد. معاون گردشگری اداره کل میراث، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی بابیان اینکه در حال حاضرسفر برای بسیاری از خانواده در اولویت قرار نداشته و مشکلات اقتصادی و معیشتی بر کاهش سفر تأثیر گذاشته است اذعان میکند: اگر روند گردشگری به همین منوال ادامه پیدا کند آینده نگرانکنندهای در پیش روی هتلداران و سرمایهگذاران قرار خواهد گرفت و چهبسا که جبران آن دیگر امکانپذیر نباشد. بید خوری بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از مشاغل مرتبط با این صنعت در خراسان رضوی به خطر افتاده است بیان میکند: متأسفانه رکود حاکم در این حوزه و ضررهای سنگین وارده رغبت سرمایهگذاری در شهر مقدس را نیز کاهش خواهد داد و لذا ضرورت دارد تا در سالی که مزین به نامگذاری حمایت و پشتیبانی و رفع موانع است نگاه حمایتی ویژهای از این صنعت شکل بگیرد.
ایجاد شده: 16/تیر/1400 آخرین ویرایش: 16/تیر/1400 اخبار داخلی