به گزارش هتلنیوز ، مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش وزارت گردشگری در خصوص پروژه برند گردشگری ایران، اظهار داشت: پروژه برندسازی در سه فاز شناخت تدوین استراتژی، استانداردسازی و در نهایت پرورش و ترویج، تعریف میشود که تمامی این مراحل باید به صورت هدفمند و در توالی یکدیگر دیده شود. "زاهد شفیعی" با اشاره به اینکه لوگو به معنای خلق و ارائه ارزش از یک مقصد گردشگری است، ابراز داشت: برند یک ابزار هویتی، کاربردی، عقلانی و در عین حال احساسی است که باید موجب شکلگیری ارتباطی معنادار در ذهن گردشگر شود. "شفیعی" همچنین در خصوص معیارهای انتخاب برند و لوگوی گردشگری نیز گفت: تنوع، کثرت، اصالت، انطباق و یکپارچگی معیارهایی بودند که ما برای انتخاب آن مد نظر داشتیم و باید برندی را انتخاب میکردیم که تنوع و کثرت در وحدت را نشان میداد. وی افزود: سیمرغ نماد یگانگی در عین تفاوتهاست و در ادبیات، نمادی از خورشید، فرزانگی، اندیشهورزی، خردورزی و چندوجهی بودن است. مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری کشور تصریح کرد: با توجه به تنوع و کثرت محصول گردشگری ایران، تنوع غذایی، قومی، فرهنگی، رنگ، بناهای تاریخ و… سیمرغ که پرندهای اسطورهای در تاریخ ایران است، بهترین گزینه برای دربرگیری تمامی این معانی بود که حتی در زبان انگلیسی هم با همین نام سیمرغ شناخته میشود و ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد. "زاهد شفیعی" در رابطه با انتخاب رنگ آبی و شعار "ایران باشکوه" برای برند گردشگری کشور نیز گفت: "پرشین بلو" یا آبی پارسی نیز که به نام ایران ثبت شده است نماد صلحطلبی و میهماننوازی ایران است. وی ادامه داد: همچنین شعار انتخابی به این معناست که بدون شک سفر به ایران باشکوه، تجربهای متفاوت را به گردشگران مژده میدهد. انتخاب کلمه شکوهمند بیانگر این است که محصول گردشگری ما نه ارائه امکانات لوکس بلکه میراث فرهنگی و اصالت فاخر ماست. ما میتوایم بگوییم شکوه تاریخی داشتهایم، اما نمیتوانیم ادعای ارائه خدمات لوکس را داشته باشیم. وی بیان داشت: در انتخاب شعار ارائه تصویری حقیقی از مقصد دارای اهمیت است و تجربه متفاوت که در شعار آمده به معنی خرید تجربه به جای کالا به عنوان یک محصول گردشگری متعالی است. این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه برند به معنی تصویر مثبت نیست بلکه ارائه تصویر واقعی از یک مقصد است، گفت: در تمامی مصاحبهها نیز گردشگران خارجی به این موضوع اذعان کردهاند ایران دارای عناصر هویتبخش و جوهره واقعی از منابع ملموس و ناملموس است و اگر کلمه شکوهمند را کالبد شکافی کنیم چنین معانی از آن استخراج میشود. وی در رابطه با اجرای فاز دوم پروژه برند گردشگری و استانداردسازی نیز گفت: آئیننامه اجرایی برای نشان گردشگری کشور توسط وزیر محترم آماده و به هیات دولت تقدیم شد. در این آئیننامه برای دستگاههای مختلف مانند وزارت راه و شهرسازی، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت وظایف و تعهداتی مشخص شده است. بر این اساس دستگاههای باید بستههای حمایتی و تشویقی برای نهادینه کردن برند گردشگری ارائه دهند و از امکاناتی که در اختیار دارند در این راستا استفاده کنند. "زاهد شفیعی" در پایان گفت: بخشنامهای نیز برای ذینفعان گردشگری در حال آماده شدن است. آنچه اهمیت دارد این است که در قبال ارائه، عرضه و حمایت از برند باید متعهد بود و نیاز داریم که برند توسط بخش دولتی، خصوصی و واحدهایی مانند حملونقل که به صورت غیرمستقیم با این موضوع در ارتباط هستند، حمایت شود.
ایجاد شده: 14/مهر/1399 آخرین ویرایش: 14/مهر/1399 اخبار داخلی
آئین گشایش گذر گردشگری آب و آتش همزمان با آخرین روز از هفته گردشگری و آغاز هفته تهران با حضور جمعی از مسئولین و فعالان گردشگری و فرهنگی کشور و شهر تهران در محل بوستان آب و آتش، برگزار شد. به گزارش هتلنیوز ، مدیرعامل منطقه فرهنگی - گردشگری عباسآباد، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، رئیس جامعه هتلداران ایران و رئیس جامعه تورگردانان ایران از جمله حاضرین در این مراسم بودند. مدیرعامل منطقه فرهنگی - گردشگری عباسآباد در ابتدای این مراسم، اظهار داشت: گذر گردشگری آب و آتش، توانسته با نگاهی استارتآپ محور در این ایام حرفی برای گرفتن داشته باشد. "محمدحسین حجازی" همچنین ابراز داشت: مجموعه گذر گردشگری آب و آتش امروز به عنوان یکی از مجموعههای تهران جدید، افتتاح و به خدمات گردشگری پایتخت اضافه میشود. در این مراسم همچنین جمعی از مسئولان و روسای تشکلهای گردشگری حاضر نیز به ایراد سخنرانی پرداختند که در ادامه چکیدهای از مهمترین مطالب مطرح شده را مشاهده مینمائید. "جمشید حمزهزاده" رئیس جامعه هتلداران ایران مجموعههای تفریحی، سوغات و محصولات بومی و محلی هر کدام بخشی از زنجیره بزرگ صنعت گردشگری است. رویداد امروز و افتتاح این مجموعه نیز در راستای تکمیل زنجیره گردشگری شهر زیبای تهران است که میتواند برای مردم فراغت ایجاد کند. گذر آب و آتش به عنوان یک منطقه توریستی توانسته تا ابعاد مختلف گردشگری را دور هم جمع کند. انتظار داریم تا شهرداریها و شوراهای اسلامی شهر در راستای توسعه گردشگری در کنار ما باشند زیرا بدون شک توسعه گردشگری در کشور با همفکری و همدلی میان تمام دستگاهها محقق خواهد شد. "حسن خلیلآبادی" رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در شورای شهر تلاش کردهایم تا گردشگری را جزو اولویتها و مقولههای اصلی قرار دهیم. تهران با وجود جاذبههای متعدد و گسترده باید مقصد گردشگری باشد اما متاسفانه این امر به دلیل نوع نگاه مدیریت شهری، محقق نشده است. در برنامه سوم برای شهرداری تهران، سازمان گردشگری در نظر گرفته شده است که امیدواریم این سازمان در این دوره شورا تشکیل شود. کرونا تمام میشود و میگذرد ولی گردشگری و توریسم باید حرف اول را در ایران علیالخصوص پایتخت بزند. گردشگری هنوز برای مسئولان شناخته شده نیست و از سویی بخش خصوصی نیز زمینه کمتری برای حضور در این صنعت دارد. گردشگری تا زمانی که مردم مشارکت نداشته باشند و بخش خصوصی سرمایهگذاری نکند، توسعه پیدا نمیکند. "ابراهیم پورفرج" رئیس جامعه تورگردانان ایران سالها پیش در مرکز مطالعات گردشگری در پی این بودیم تا مدت زمان اقامت گردشگران در تهران را افزایش دهیم ولیکن متاسفانه بنا به دلایلی، میزان اقامت توریستها در تهران به جای افزایش از ۲ به یک شب کاهش یافت. در سطح اول گردشگری دنیا تمامی رویدادها و نمایشگاههای بزرگ توسط شهرداریها و با حضور شهرداران برگزار میشود اما در ایران شهرداریها و شهرداران تمایل چندانی برای ورود به حوزه گردشگری و موضوعات مرتبط با آن ندارند. افزایش مدت زمان اقامت گردشگران در تهران مساوی است با ضریب اشغال بالاتر هتلها، هزینه کرد بیشتر و در نهایت درآمد بیشتر که امیدوارم با اقداماتی نظیر راهاندازی گذر گردشگری آب و آتش، مشکلات ورود و اقامت گردشگران در پایتخت رفع شود. در این مراسم همچنین از بازی "تهران دورت بگردم" با محوریت معرفی جاذبههای گردشگری پایتخت، رونمایی بعمل آمد.
ایجاد شده: 13/مهر/1399 آخرین ویرایش: 13/مهر/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، اظهار داشت: هنوز برای شهرداریهای سراسر کشور اهمیت گردشگری روشن نشده و مسئولان درک درستی از مزیتهای این صنعت ندارند. "حسن خلیلآبادی" ابراز داشت: متاسفانه گویا مسئولان شهرداری تهران، تاسیس سازمان گردشگری را به موضوع اصلاح ساختار پیوند زدهاند. اصلاح ساختار و تاسیس سازمان گردشگری، دو تکلیف مجزا در برنامه سوم برای شهرداری تهران است و نباید اجرای این دو ماده مجزا را به هم مرتبط کرد. وی تاکید کرد: مسئولان شهرداری یادشان نرود که تاسیس سازمان گردشگری یک تکلیف برای شهرداری است که باید اجرایی کنند.
ایجاد شده: 12/مهر/1399 آخرین ویرایش: 12/مهر/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، در مراسمی با حضور وزیر گردشگری و مدیرعامل بانک ملت، تفاهمنامه استفاده از سفر کارت بانک ملت به عنوان راهکاری برای رونق بازار سفر، منعقد شد. در این مراسم همچنین از سفر کارت بانک ملت با اعتبار ۲۰ میلیون تومان برای هر نفر با بازپرداخت ۱۸ ماهه و سود تسهیلات ۴ درصدی، رونمایی شد. سفر کارت ملت به هر فرد متقاضی سفر اعطا میشود و افراد میتوانند برای خرید تور از دفاتر خدمات مسافرتی مجاز، اقامت در مراکز اقامتی رسمی و تحت نظارت میراثفرهنگی و مراکز رسمی فروش صنایعدستی، از این سفر کارت که مهلت اعتبار آن ۵ ماهه است، استفاده کنند. وزیر گردشگری کشور در این مراسم با اشاره به اینکه "سفر کارت ملت" با نمونههای مشابه قبلی متفاوت خواهد بود، اظهار داشت: پروسهای که تاکنون طی شده نشاندهنده این است که این طرح موفق خواهد بود. "علیاصغر مونسان" در این خصوص اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگیهای "سفر کارت ملت" این است که نرخ سود آن ۴ درصد است که نرخ بسیار پائینی است. وی همچنین گفت: اجرای این طرح میتواند زنجیرهای از مشاغل را شامل شود و با توجه به این که گردشگری یک زنجیره وسیع است، سفر کارت میتواند موجب رونق اقتصادی در بخشهای مختلف شود. مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی ایران نیز با تاکید بر این موضوع که سفر کارت ملت نسبت به نمونههای قبلی نرخ سود کمتری دارد، اظهار داشت: پیش از این نیز تجربه اجرای سفر کارت را داشتهایم اما سفر کارتهای قبلی نرخ بهره بالایی داشت به گونهای که گاهی به ۱۸ درصد میرسید. "حسین اربابی" همچنین گفت: اجرای این طرح، یک محرک جدید در بازار سفر ایجاد خواهد کرد و میتواند باعث رونق سفر و گردشگری در کشور شود.
ایجاد شده: 9/مهر/1399 آخرین ویرایش: 9/مهر/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در نشست خبری هفته گردشگری، اظهار داشت: از حدود 7 ماه گذشته به علت شیوع کرونا، خسارتی معادل 24 هزار و 970 میلیارد ریال به صنعت گردشگری استان وارد شده که بیشترین آن در بخش واحدهای اقامتی بوده است. "ابوالفضل مکرمیفر" ابراز داشت: در مجموع، تاکنون تعداد 17 هزار و 966 نفر در حوزه تاسیسات گردشگری استان به دلیل شیوع کرونا بیکار شدهاند. "مکرمیفر" همچنین گفت: تا این لحظه فقط 19 پرواز خارجی و 43 پرواز داخلی ورودی، برقرار شده و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است. وی از شناسایی 130 فرصت با حجم سرمایهگذاری 1600 میلیارد تومان و اشتغال 19700 نفر در سطح استان خراسان خبر داد و گفت: استان خراسان رضوی از معدود استانهایی است که کانون هماهنگی تشکلهای حرفهای گردشگری در آن شکل گرفته و انتخابات آن نیز انجام شده است. مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی در پایان گفت: بیش از 510 میلیارد ریال تسهیلات جبران خسارت کرونا به تاسیسات گردشگری خراسان رضوی و 1103 نفر از فعالان این حوزه پرداخت شده است.
ایجاد شده: 9/مهر/1399 آخرین ویرایش: 9/مهر/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، وزیر گردشگری کشور در پیامی به مناسبت 27 سپتامبر و روز جهانی گردشگری، این روز را به تمامی فعالان، ذینفعان، علاقهمندان و دغدغهمندان این حوزه در سراسر کشور تبریک گفت. در متن پیام "علیاصغر مونسان" وزیر گردشگری کشور به مناسبت روز جهانی گردشگری آمده است؛ 27 سپتامبر، روز جهانی گردشگری را امسال به مناسبت درج این رویداد در تقویم رسمی کشور عزیزمان، نه تنها در جایگاه یک رویداد فراملی بلکه به عنوان "روز ملی گردشگری" نیز پاس میداریم. از سویی تقارن این مناسبت را با هفته دفاع مقدس پاس میداریم که بیتردید هر آنچه داریم مرهون فداکاری و از جان گذشتگی جوانان برومند و سلحشور ایران اسلامی است. خوشبختانه بخشی از خاطرات دفاع مقدس اکنون در قالب ستاد راهیان نور به خانواده بزرگ گردشگری پیوسته و در حافظه ملی کشورمان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور به ثبت رسیده است. شعار امسال روز جهانی گردشگری "گردشگری و توسعه روستایی" است و به اذعان همه فعالان صنعت گردشگری، روستاها و روستائیان عزیز کشورمان هماکنون از بازیگران مهم در عرصه گردشگری، خصوصاً در حوزه بومگردیها محسوب میشوند. امید بر این است که برنامهریزی برای فعالیت 2 هزار واحد بومگردی در سراسر کشور، طلیعه امیدبخشی از آبادانی روستاها باشد. هرچند افزایش 50 درصدی واحدهای اقامتی کشور و متقابلاً قرار گرفتن سفر در سبد خانوارها نیز اثرات مضاعف بر روند توسعه مناطق محروم، کمتر شناخته شده و روستاهای کشور در پی خواهد داشت. بیتردید توسعه گردشگری در اقصی نقاط کشورمان و در همه نقاط جهان موجب تقویت همبستگی و اشتراک منافع ملی و طبعاً اشاعه فرهنگ تحمل و مدارا میشود. از این رو باید بگوئیم روز جهانی گردشگری روز دوستی ملتها هم است. روزی که تنازع جای خود را به تفاهم میدهد و با درک فلسفه گردشگری به ادراک بهتری از جهان میرسیم. به دلیل بروز سیلاب در فروردین 98 و شیوع بیماری کرونا در اسفندماه، سال سختی را از سر گذراندیم. با این وجود در پایان سال 98 رکورد ورود 8 میلیون و 800 هزار گردشگر خارجی به کشور به دست آمد. ما در این بحران تلاش کردیم حمایتهای مادی و معنوی را توأمان در اختیار واحدها و تأسیسات گردشگری قرار دهیم و هماکنون در انتظار جهشی بلافاصله، در گردشگری برای دوره پس از کرونا هستیم. امیدواریم همانطور که جناب حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در روز سوم مهرماه و در آئین افتتاح 87 پروژه گردشگری از 15 استان کشور توجه به جنبههای معنوی، فرهنگی و تنوع جاذبههای گردشگری را به درستی مورد تأکید قرار دادند، بتوانیم با مشارکت مردم و همراهی بخش خصوصی و سرمایهگذاران غیردولتی این مسئولیت را همان گونه که شایسته ملت بزرگ ایران باشد به خوبی انجام دهیم. در پایان، روز جهانی گردشگری را به همه فعالان، ذینفعان، علاقهمندان و دغدغهمندان این حوزه فراگیر تبریک میگویم و فردایی روشنتر را برای صنعت گردشگری کشورمان آرزومندم.
ایجاد شده: 6/مهر/1399 آخرین ویرایش: 9/مهر/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، وزیر گردشگری کشور با حضور در برنامه تلویزیونی "پایش" به تشریح برنامههای وزارت گردشگری در دوران پساکرونا پرداخت و توضیحات را در خصوص برخی سوالات در حوزههای مختلف گردشگری کشور را ارائه کرد. سرفصل اظهارات "علیاصغر مونسان" وزیر گردشگری کشور در برنامه تلویزیونی "پایش" به شرح ذیل است؛ بودجه وزارت گردشگری در سال جاری دو برابر شده و از ۷۰۰ میلیارد به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. با این وجود سهم وزارت گردشگری از بودجه کشور، ۷۰ درصد کمتر از آخرین وزارتخانه است. با وجود ۲۴ اثر ثبت جهانی، ۳۲ هزار اثر ثبت ملی و بیش از یک میلیون سابت تاریخی، دریافتی حوزه میراث فرهنگی در سال گذشته فقط ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است. به دلیل بودجه بسیار پائین وزارت گردشگری، سهم آثاری مانند تخت جمشید که در دنیا بینظیر است از این بودجخ فقط ۵ میلیون تومان میشود. با همکاری وزارت بهداشت و صحبتهای انجام شده با شخص وزیر بهداشت در حال آمادهسازی مقدمات و برنامهریزی برای ورود تورهای گروهی خارجی به کشور هستیم. گردشگری دارای کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی در جامعه است و نقش بسیار موثری در ایجاد نشاط اجتماعی ایفا میکند. در حوزه زیرساختها و ایجاد مفاهیم جدید گردشگری از جمله اکوتوریسم، بوتیک هتلها، گردشگری سلامت، گردشگری کشاورزی و ... اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است. سعی کردیم از همه منابع و ظرفیتهای موجود در کشور استفاده کنیم تا گردشگری را از حالت تک بُعدی خارج کنیم که خوشبختانه با استقبال خوب گردشگران داخلی و خارجی هم مواجه شد. بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری و بانک مرکزی، گردشگری در سال گذشته سهم 11.7 میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی ( GDP ) در کشور داشته است. ساخت سد، نیروگاه، پالایشگاه و دیگر پروژههای بزرگ هیچ تاثیری در جذب گردشگر ندارد. اقتصاد گردشگری مردم محور است و با کوچکترین توجه به جزئیات میتوان نتایج بزرگی را در این زمینه به ارمغان آورد. به تمامی معاونین و مدیران کل در سراسر كشور تاکید کردهام که در زمینه صدور مجوزها، سختگیری و مانع تراشی نکنند. بر اساس گزارش اتاق بازرگانی، وزارت گردشگری جزو سه دستگاه اجرایی برتر کشور از نظر میزان رضایت فعالان بخش خصوصی قرار دارد.
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 اخبار داخلی
بخش گردشگری در سالهای آینده چه شکلی به خود خواهد گرفت؟ این سوالی است که متخصصان صنعت گردشگری در پی یافتن پاسخی مناسب برای آن هستند. اگر چه تحولات اقتصادی و اجتماعی آینده به طور دقیق قابل پیشبینی نیستند اما مدیران بزرگترین گروههای هتلها و اپراتورهای تور در جهان، صحبتها، نشستها و هماندیشیهایی در این باره برگزار کردهاند. نتایجی که از بررسی این نشستها به دست آمده، نشان میدهند که رفتار تقاضاکنندگان در صنعت گردشگری تغییر کرده است. همین امر باعث شده تا شکل فعالیتهای گردشگری نیز تکامل پیدا کنند و ادامه فعالیت نهادهای دولتی و خصوصی در این صنعت، منوط به تربیت متخصصان و کارشناسان جدیدی باشد که تاکنون در این صنعت حضور نداشتهاند. موانع رشد گردشگری در سالهای اخیر علیرغم رشد چشمگیر صنعت گردشگری در سالهای اخیر و جایگزین شدن آن با اقتصادهای تک محصولی و فاقد زنجیره خلق ارزش، این حوزه با موانع و مشکلاتی مواجه بوده که برنامهها و طرحهای کشورها و سازمان پهای بینالمللی را دچار تغییرات و دگرگونیهایی کرده و در مواقعی نیز منجر به تعویق لایحهها و راهبرد.های توسعه شده است. طبق بررسیهایی که توسط سازمان جهانی گردشگری ( UNWTO ) صورت گرفته، پنج دستانداز اصلی رشد گردشگری در سال ۲۰۱۹ موارد زیر است. ۱ - عدم قطعیت طولانیمدت درباره برگزیت ۲ - تنشهای ژئوپلیتیک ۳ - تنشهای تجاری ۴ - رکود اقتصاد جهانی ۵ - ورشکستگی شرکت توماس کوک این نوشته تاثیر دو مورد از موانع فوق بر روی کشورها را بررسی خواهد کرد. تنشهای ژئوپلیتیک موقعیت جغرافیایی یک کشور، تاثیر بسزایی در ساختار بازار گردشگری آن کشور دارد. همچنین یکی از مهمترین عواملی که نظریهپردازان توسعه و کارشناسان حوزه توریسم در برنامهریزیهای خود بدان توجه دارند، موقعیت نسبی یک کشور و محل قرارگیری آن نسبت به مراکز سیاسی - فرهنگی جهان است. طبق گزارش انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، وضعیت کشورهای همسایه و موقعیت جغرافیایی ایران، مهمترین مانع در فرآیند جذب گردشگر است. از این رو تنشهای ژئوپلیتیکی که در منطقه رخ میدهند، تاثیر بسزایی بر ساختار، میزان بهرهوری، روند توسعه کمی و کیفی و در نهایت حجم و نوع فعالیتهای صنعت گردشگری و هتلداری ایران دارند. ورشکستگی گروه توماس کوک گروه Thomas Cook Group قدیمیترین و یکی از بزرگترین شرکتهای صنعت مهماننوازی و گردشگری بریتانیایی بود که در زمینه مدیریت شرکتهای هواپیمایی و خطوط چارتر، خطوط کشتیهای گردشی، ارائه خدمات هتلداری، خدمات توریستی و مسافرتی فعالیت میکرد. این شرکت در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ ورشکست شد. گرمای کمسابقه تابستان ۲۰۱۸، بیثباتی سیاسی در برخی کشورهای مقصد مانند ترکیه، احتیاط مردم در خرج کردن پولهای غیر ضروری به خاطر برگزیت بریتانیا از اتحادیه اروپا، خرید بلیط به صورت آنلاین و نه با مراجعه حضوری به دفترهای شرکت، اوج گرفتن شرکتهای هواپیمایی ارزانقیمت، گرفتن وام و خرید چند شرکت مسافرتی دیگر و بدهی بسیار در بازپرداخت، از جمله دلایل ورشکستگی گروه "توماس کوک" بودند. این موضوع خیلی زود به یک فاجعه ملی تبدیل شد و دیدیم که چطور به زیرساختهای گردشگری بریتانیا لطمهای اساسی زد. چه اقداماتی در راستای جلوگیری از وقوع مشکلات بیان شده و بهبود وضعیت کنونی موثر خواهند بود؟ ۱ - همکاری پویا و سازنده دستگاه دیپلماسی کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راهکاری موثر در جهت انعکاس تصویری صلحآمیز از کشورمان در عرصه بینالمللی خواهد بود. این امر با تشکیل هیاتهایی از مسئولان و متخصصان بینالمللگرا و کاربلد، میسر خواهد شد. ۲ - ارتقای مزیتهای نسبی کشور در حوزه گردشگری و تبدیل آنان به مزیت مطلق از طریق تشکیل اتحادیههای تجاری و گردشگری، مذاکره با کشورها برای لغو دو طرفه روادید، اعزام دانشجویان مستعد به منظور یادگیری تجربی و نظری مفاهیم و به کارگیری آنان در امور وابسته به اقتصاد گردشگری، سبب چهارچوبسازی و حرفهایتر شدن فعالیتهای این حوزه خواهد شد. ۳ - بهبود روند ارائه خدمات و فرآیند توسعه گردشگری، وابسته به پیگیری مداوم و سازنده از شکایات، انتقادات و پیشنهادات گردشگران است. ۴ - دنیا با سرعت در حال تغییر است و ایدههایی که تا دیروز نشانه خوشفکری مدیران شرکتهای چندملیتی محسوب میشد، امروز دیدگاههایی تاریخ گذشته به حساب میآیند که باید از آنها ترسید. مدیران "توماس کوک" همیشه روی روابط تکیه داشتند و خیالشان این بود که به کمک لابیگری میتوانند انحصارشان را در حوزه گردشگری بریتانیایی نگه دارند. هر انحصاری به سرعت باعث از بین رفتن یک کسب و کار میشود. زیرا یک جامعه رو به جلو و در حال پیشرفت بر اثر رقابت سالم شکل میگیرد. از این رو امکانات تبلیغاتی در یک جامعه مانند بیلبوردها و رسانهها باید به صورت عادلانه بین تمامی کسب و کارها تقسیم شوند. آرش خورمهر - مدیر تولید محتوای انجمن علمی مدیریت و گردشگری دانشگاه تبریز
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها
ریاست محترم جمهور، حجتالاسلام دکتر حسن روحانی؛ به جستجوی مقصر و گناهکار نیستیم، نمیخواهیم نقد کنیم، نمیخواهیم دوباره از اوضاع نابسامان صنعت گردشگری و صنعت هتلداری بگوئیم. آنچنان در یک بحران و فاجعه اقتصادی گرفتار آمده و آمدهایم که هر چه گوئیم جز نمک بر زخم پاشیدن نیست. گفتنیها را میدانید و به خوبی آگاه هستید امّا چرا هر چه پیش میرویم و هر راهکاری ارائه میفرمائید نه تنها راهگشای مشکلات این صنعت نیست بلکه متاسفانه گاهی به مشکلات نیز میافزاید!! آقای رئیس جمهور؛ آیا مملکت ملکالطوایفی است؟! دستگاههای اجرایی فرمانبردار دستورات کدام مرکز، ستاد بحران، شورای کرونا و ... هستند؟! در استانی و در گوشهای از این مملکت پهناور اعلام میکنند که هتلها میتوانند تا ۳۰ درصد ظرفیت خود میهمان بپذیرند و در استانی دیگر، هتلی تا مرحله پلمپ پیشمی رود فقط به دلیل آنکه چهار اتاقش مهمان داشته است!!! با کدام ناظر و نظارتی چنین دستوراتی صادر می شود؟ بر اساس کدام مستندات قابل اطمینانی چنین شیوهنامههایی تدوین میشود؟ مگر چند هتل در بین این چند هزار واحد، پذیرش مسافر دارند؟ فقط آمار، عدد و رقم است که سلسلهوار اعلام میشود و در مقابل، شک و شبهه ایجاد میکند. مگر هتل دکّان بقّالی است که کرکرهاش را پائین بکشند؟ آیا تحقیق کردهاید چه حجم کالایی در سردخانههای هتلها و در انبارهای خشک و تَر در انتظار پایان یافتن تاریخ مصرفشان وجود دارد و باید به زودی به سطل زباله ریخته شود؟ شاید در مواقع حساس بتوان تا حدودی در هزینههای سربار صرفهجویی کرد امّا آیا هتلها میتوانند از هزینههای جاری جلوگیری کنند؟ مگر تعطیل کردن هتل معنا دارد؟ رعایت مسائل بهداشتی خاصّه در این شرایط، وظیفه اخلاقی و اجتماعی هر مدیر هتل است. چرا اینگونه تبلیغ میشود که بعضی از هتلها فلان پروتکل بهداشتی را رعایت نمیکنند و جان خود و میهمانشان را به خطر میاندازند؟ سفر و گردش ممنوع است امّا مسافری که به هر دلیل وارد شهر میشود چه باید بکند؟ زحمات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادارات کل در سراسر استانها و کوششهای نیروی انتظامی و تلاشهای قوه قضائیه جهت پلمپ واحدهای غیرقانونی را پاس میداریم امّا هر مسافری گردشگر نیست و باید برای اینگونه میهمانان نیز اندیشهای مناسب داشت. تمامی تورها کنسل میشود، همایشها، سمینارها و هر نوع مراسم و گردهمایی تعطیل می شود ، رزروهای فردی و گروهی یک به یک باطل میشود. با تهدید، ارعاب و انواع شیوهنامهها و دستورات فورس ماژور، هتلها را مجبور میکنند و یا با صلاحدید مدیران بزرگوارشان بدون دریافت کوچکترین ضرر و زیان، وجوه دریافتی حاصل از این رزروها را عودت میدهند و حال که صندوق و ذخیره مالی هتلها به انتها رسید با تبلیغات گسترده از مردم تقاضا میکنند تا رزروهای خود را باطل نکنید و اجازه دهید در زمانی دیگر این تاسیسات اقامتی و پذیرایی، میهماندار شما باشند. نوشدارو پس از مرگ سهراب!! جناب آقای رئیسجمهور؛ هر آنچه در حال حاضر از مصاحبههای شما برداشت شده است و کورسویی از امید در آن وجود دارد امّا در عمل آنچنان این صنعت از آن منتفع نمیشود!! در این زمان، نقدینگی یکی از بزرگترین چالشهای هتلهاست و لذا از یک سو شما فرمودید به کارگاههای بزرگ و کوچک در صورتی که کارگری را اخراج نکنند وام میدهید با بهره و دو ساله!!! به چند و چون و میزان پرداختی، زمان بازپرداخت و ضریب کارمزد آن کاری نداریم و لطف شما را در این شرایط با جان و دل میپذیریم امّا وزارت کار و تعاون اعلام میفرمایند به کارگران شما بیمه بیکاری تعلق میگیرد و در فلان سایت ثبت نام کنید. حال آیا این عمل حکم اخراج کارگر را پیدا نمیکند؟! میگوئیم نقدینگی نداریم و فرصتی دهید جهت پرداخت آبونمان حاملهای سوخت، میگویند فقط قسطبندی و تاخیر در پرداخت. آبونمان شامل مصرفکنندگان خانگی است!!! میگوئیم کارگاههای کوچک و اکثر هتلهای یک و دوستاره دچار کمبود نقدینگی هستند و در خصوص پرداخت حق بیمههای کارفرمایی فرصتی دهید، میفرمایند برای کارگاههای با بیش از ده کارگر تسهیلاتی قائل شدیم و شامل کارگاههای کوچک نمیشود!!! تقاضا کردیم چون فقط تا پایان فروردینماه فرصت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده است لذا تسهیلاتی قائل شوید، فرمودند اشکال ندارد تا پایان اردیبهشت پرداخت کنید!!! آیا قرار است معجزهای رخ دهد با این یک ماه فرصت؟! آیا در خصوص مالیات عملکرد و تکلیفی اندیشهای شده است؟ با عوارضهای گوناگون شهری و کشوری که مستلزم مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارد و حتی اعتنایی به مصوبات ملی نیز ندارند چه باید کرد؟! جناب آقای "حسن روحانی" رئیس جمهور محترم؛ انشاالله به زودی با همّت و کوشش تمامی مردم عزیز ایران بر این کرونا ویروس غلبه کرده و با افتخار اعلام کنید که شرایط عادی است و کسب و کار آغاز میشود امّا از آن زمان به بعد که تمامی مشاغل و تولیدکنندگان و واحدهای خدماتی با کوششی مضاعف مشکلات خود را یک به یک مرتفع میکنند و با علم به اینکه تمامی اصناف و فعالان اقتصادی در این شرایط متضرر شدهاند، خود را تافته جدا بافته نمیدانیم. مهمترین مسئله اینکه وقتی این جانفشانیها و از خود گذشتگیهای دانشگاهها و دانشکدههای پزشکی و ایثار پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستانها را شاهد هستیم، زبانمان به لکنت میافتد که تقاضای مالی داشته باشیم امّا چه کنیم که به شدت در تنگنای اقتصادی گرفتار آمدهایم و حداقل یک سال طول میکشد تا شرایط برای صنعت گردشگری و صنعت هتلداری به شرایط نه چندان خوبِ قبل از این بحران برگردد. در این برهه، اگر انتظار کمک بلاعوض داشته باشیم، سخنی به گزاف نیست لذا اگر دولت توانایی این محبت را دارد، دریغ نفرمائید و در غیر این صورت، سهم صنعت گردشگری را از هر آنچه شما نام آن را تسهیلات و کمک میگذارید چه به صورت وام و چه به صورت سایر تسهیلات، جداگانه اعلام فرمائید. همچنین در ابلاغ این مصوبات، دستور فرمائید تعجیل کنند و یا راهکاری ارائه دهید که بتوانیم با کمترین صدمه جانی و مالی این دوران گذار را طی کنیم. سیّد علی معینزاده - فعال صنعت گردشگری و هتلداری کشور
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها
در چند ماه اخیر با توجه به حوادث سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار بر کل کره خاکی از بسیاری از همکاران و فعالین صنعت گردشگری شنیدم که گردشگری ایران برای همیشه کام مرگ رفت. باید پذیرفت تا زمانی که نسل بشر از روی کره خاکی پاک نشده، صنعت گردشگری بر خلاف سایر صنایع به علت ذات خویش همواره در حال حیات، رشد و گاها با برنامهریزیهای صحیح در حال توسعه میباشد. فضای کنونی برای دست اندرکاران بیشباهت به دوران ۸ ساله دفاع مقدس نیست و همانطور که پس از اتمام جنگ، شاهد رونق گردشگری ( هرچند با سرعت کم ) در این بازار پر سود جهانی بودیم، باید زمان حال را غنیمت شمرده و از هماکنون با مرور تجربیات و از طریق روشهای مختلف مختلف مانند نوسازی هتلها، افزودن امکانات رفاهی جدید بر اساس نیاز روز مشتریان، نمادسازیهای مدرن، طرح جذابیتهای جدید، توجه بیشتر به گردشگری سلامت و گرشگری سیاه و هزاران روش ابتکاری و نوآورانه دیگر، باعث طرح پکیجهای متنوع و جذاب گردشگری در کشور شده و تعداد بیشتری از توریستهای علاقهمند از سراسر جهان را جذب کنیم. با علم به آماده نبودن زیرساختهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایهگذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه، بیخبر بودن سرمایهگذاران خارجی از پتانسیلهای جغرافیایی و فرهنگی موجود در ایران و تبلیغات غیر هدفمند در بازارهای جهانی و همچنین کشمکشهای سیاسی با بعضی کشورهای غربی و دیگر موانع در مسیر رشد صنعت گردشگری ایران، هنوز هم این صنعت مولد و اشتغالزا که به صورت غیرمستقیم ۶.۱ درصد تولید ناخالص ملی و نیم درصد اشتغال را به عهده دارد، میتواند با برنامهریزی صحیح کشور را از بحران اقتصادی خارج سازد. آنچه این امر را میسر میکند، توجه جدی حاکمیت به ظرفیتهای رها نشده و انعطافپذیری گردشگری و صنایع وابسته آن است. بهرهوری و استفاده بهینه از ظرفیتهای گردشگری کشور، سیاستگذاری و برنامهریزیهای راهبردی و کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت جهت افزایش تحرک در تولید و توزیع، ایجاد مشاغل و خدمات گوناگون و کمک به سرعت گردش پول باید در الویت کار برنامهریزان قرار گیرد تا به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک کند. اگر گردشگری به یک استراتژی ملی در راستای افزایش درآمد کشور تبدیل شود، موتور محرک توسعه خواهد بود و ضمن اشتغالزایی و توزیع ثروت، در تمام نقاط پهنه گسترده کشورمان باعث تقویت بنیانهای سیاسی و اجتماعی خواهد شد. مهران امیرحسینی - عضو کمیته اطلاعرسانی، تبلیغات و روابط بینالملل جامعه هتلداران ایران
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها
گردشگری ذاتاً تجربه اجتماعی است که معمولاً شامل مسافرت با دوستان و اقوام میشود و این روابط اجتماعی هستند که تجربه مصرف را شکل میدهند. در واقع، سفر کم شتاب زمان بیشتری را برای گذراندن در سفر در اختیار قرار میدهد تا افراد در آن فرصت، گردهم آیند و به روابط خانوادگی و دوستیهای خود استحکام بخشند. در بررسی اصالت روابط و ارتباطات بین فردی میتوان گفت که خانوادهها هنگام دور بودن از خانه، انگار در خانه خود هستند. گردشگران از مکانها استفاده میکنند و به این ترتیب نوعی گردهمایی خاص را ایجاد می کنند. به نظر میرسد که گردشگری بیشتر به همراهی دستهجمعی گرایش پیدا کرده و سفر به قصد بازدید صرف از ناشناختهها، کمتر صورت میگیرد. سفر کم شتاب بخش متفاوتی از تجسم دوباره گردشگری است که توجه بیشتری به اجتماع دارد و این توانایی را ایجاد میکند تا گردشگر با افراد و مکانها درگیر شود. مسافران سفر کم شتاب علاوه بر رفت و آمد با دوستان و اقوام، تمایل دارند با مردمی که در طول سفر با آنها مواجه میشوند نیز ارتباط برقرار نمایند. سفر کم شتاب به معنای لذت بردن از رفتن به مقاصد جدید، کشف فرهنگهای هر منطقه، احترام به محیط زیست، همدم شدن با بومیان و استفاده از سفر به صورت بهینه و گاهی به معنای کاهش هزینهها است. سفر کردن با آهنگ آهسته و برقراری ارتباط با مناطق در طول مسیر سفر امر جدیدی نیست. پیش از استفاده گسترده از خودروها و سفرهای هوایی، بخش عمدهای از گردشگری به شکل کم شتاب صورت می گرفته و دلیل آن هم کمبود امکانات حمل و نقل پیشرفته بوده که سفرها را به مسافتهای کوتاه و در طول یک روز محدود میکردهاند. به عنوان مثال مسافرتها به صورت پیاده یا با حیوانات ( اسب، شتر، الاغ ) تنها روشهای سفرهای زمینی بودند. امروزه سفر کم شتاب البته نه برای همه ولی برای اغلب افراد، سفری متفاوت میباشد زیرا پربار بودن تجربه سفر با حضور در محیطهای بومی و محلی مقصد برای برخی از مهمترین بخشهای سفر به حساب میآید. سفر کم شتاب، جایگزینی برای سفر هوایی و سفر با خودرو پیشنهاد میدهد که در آن گردشگر میتواند در طول سفر تجربه کسب کند. از ماهیت سفر کم شتاب میتوان به افزایش تجربه کلی مسافران از سفر، اقامت در خانه های تاریخی و محلی، استفاده از این زمان برای شناسایی اماکن نزدیک به آن محل، به دست آوردن اطلاعات بیشتری درباره فرهنگ و شیوههای زندگی محلی را نام برد. در سفر کم شتاب، بیشتر به لذت بردن از سفر هم در طول مسیر و هم در مقصد، اجتناب از پروازهای ارزانقیمت و سفرهای کوتاهمدت به مکانهای خیلی دور و گرایش بیشتر به مسافرتهایی با قطار، اتوبوس، دوچرخه، قایق و یا پیاده همراه با اقامت شبانه، گشت و گذار با دوچرخه و اقامت در خانههای تاریخی و محلی، تاکید میشود. سفر کم شتاب در حال حاضر به بازار بکری تبدیل شده است که قشر متوسط در کشورهای توسعه یافته و گروههایی با موقعیت اجتماعی - اقتصادی پائینتر را به خود جلب کرده که امکان کمتری در انتخاب جایگزینهای این نوع از سفر پیش رو دارند. با این حال، گردشگری کم شتاب نیز جایگاهی مانند گردشگری جایگزین، اکوتوریسم و گردشگری مسئولانه پیدا خواهد کرد. اولین طرفداران سفر کم شتاب، شرکت های خدمات مسافرتی کوچک، سفرنامهنویسان، بلاگرها و کولهپشتیها که نظرات خود را عمدتاً از طریق اینترنت، فضاهای مجازی و رسانههای مربوط به سفر بیان میکردند، هستند. همانطور که در ابتدا گفته شد، سفر و گردشگری کم شتاب یک سبک جدید نیست بلکه مقابله با فرهنگی جدید است که هدف اصلی سفر و گردش را به فراموشی سپرده است. فرهنگی که در آن رسیدن به مقصدهای متعدد، اهمیت بیشتری از خودِ مقصد و انسانهای ساکن در آن دارد. فرهنگی که عکس گرفتن از مشاهده، شناخت و حضور در جاذبههای گردشگری مهمتر است و در آن صرفاً سیر شدن بدون اهمیت به غذایی که خورده میشود، ترجیح داده میشود. هرچند نمیتوان بین سفر کم شتاب و سفر پرشتاب مرزی قائل شد و یکی را بهتر از دیگری معرفی کرد اما مسلم است که هر فردی علاقه دارد بعد از سفر، تکاملی را در خود احساس کند و این هدف، تنها با تعمق و ارتباط حاصل میشود. با توجه به شرایط اپیدمی ویروس کرونا، پیش بینی میشود در پساکرونا شاهد استقبال قابل توجهی از گردشگری داخلی باشیم. بنابراین به عنوان یکی از شیوههای شناخته شده گردشگری در دنیا، میتوانیم سفر و گردشگری کم شتاب را به بخشی از افراد جامعه که قصد سفر دارند، پیشنهاد نمائیم. فرزاد زارع - کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها
اگر امروز کاهش سفر، کنسلی تورها، تعطیلی تأسیسات گردشگری و همه مشکلات ناشی از هراس کرونایی و چالشهای ناشی از آن، مدیریت نشود در دوران "پساکرونا" مسائل پیش آمده میتواند بر صنعت بزرگ گردشگری و مجموع فعالیتهای آن تأثیر منفی بگذارد. تأکید میشود، وزارت گردشگری نباید تنها بر مسائل و مشکلات حاضر "کرونا" متمرکز شود و بایستی با برنامهریزی لازم در کنار آگاهیبخشی، بیان واقعیتها به طور شفاف و صادقانه، امیدآفرینی و کمک به تابآوری در سطوح مختلف در صنعت گردشگری، مردم و کارمندان وزارت با انجام پیشبینی های لازم، جامعه را برای دوران پساکرونا آماده کند. بیشتر فعالان گردشگری معتقدند یکی از علل خسارتها و ضررهای فعلی صنعت گردشگری، نبود ساختارهای قوی حمایتی و از همه مهمتر کمرنگ بودن بیمه گردشگری برخلاف بیمه سفر و نبود پوششهای حمایتی از دلایل سست بودن این صنعت در مقابل بحرانی مانند ویروس کروناست. آسیبشناسی دوران کرونا در صنعت گردشگری و تأکید بر بیمه تأسیسات گردشگری در زمان بحران و تعطیلی به شدت موردن نظر و تأکید است. امیر ضیائیان رمضانزاده - مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی
ایجاد شده: 25/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 25/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها