به گزارش هتلنیوز ، امروزه گردشگری جهان به اینترنت وابسته شده و قطع اینترنت کشور طی روزهای گذشته باعث بروز چالشهای بسیاری در عرصه گردشگری خارجی شده است. رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران در گفتگوی اختصاصی با هتلنیوز، اظهار داشت: تلاش شده تا با مکاتبه با وزارت امور خارجه و وزارت ارتباطات، راهکاری را برای رفع مشکل اینترنت جهانی برای شرکتهای گردشگری و کسب و کارهای الکترونیکی فراهم کنیم. "حسن تقیزاده انصاری" ابراز داشت: شرکتهای گردشگری ایرانی طی یک ماه گذشته در چندین نمایشگاه خارجی، شرکت و ایران را معرفی کردهاند ولیکن در حال حاضر امکان دسترسی به ایمیلهای ارسالی از سوی شرکتهای خارجی را ندارند. از سوی دیگر در شرایط فعلی امکان مکاتبه و برقراری ارتباط با شرکتهایی که از پیش با شرکتهای ایرانی همکاری داشتهاند نیز وجود ندارد. "انصاری" همچنین گفت: تعداد بسیار زیادی از میهمانان و گردشگران خارجی که هماکنون در ایران حضور دارند از طریق واتساپ و شبکههای اجتماعی با خانوادههای خود در ارتباط بودند که این ارتباط هم قطع شده و به ناچار از طریق تماس تلفنی در حال انجام است. وی افزود: به طور کلی شرکتهای گردشگری و بخشهای مختلف طی یک هفته اخیر امکان انتشار محتوای تولیدی اعم از مطلب، عکس و فیلم در شبکه جهانی اینترنت که میتواند در معرفی جاذبهها و جلب توجه گردشگران خارجی تاثیر بسزایی داشته باشد را از دست دادهاند. رئیس کمیته کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی ایران، ادامه داد: موضوع دیگر شرکتهای خدمات ویزایی هستند که پذیرش مدارک ویزا نیز بخشی از کار آنهاست. این شرکتها از ماهها قبل برای ارائه ویزا به گردشگران و مسافران ایرانی به منظور انجام امور مختلف از جمله سفر، تحصیل و ملاقات با اعضای خانواده، وقت و نوبت دادهاند ولیکن از ابتدای هفته نمیتوانند اقداماتی از جمله دریافت و آپلود مدارک و انگشتنگاری را انجام دهند. وی تصریح کرد: تعداد زیادی از گردشگران ایرانی دچار سردرگمی شدهاند زیرا در حال حاضر رزرو هتل، بلیط پرواز، ترانسفر و سایر اموری که از طریق سایتهای رزرو آنلاین انجام میشود به سختی در دسترس است. این فعال بخش خصوصی گردشگری کشور با ابراز نگرانی از وضعیت موجود، گفت: فعالیت جاری بخشی از آژانسهای مسافرتی محدود و یا حتی متوقف شده است زیرا نمیتوانند هیچ ارتباطی با شرکتهای خارجی داشته باشند و اطلاعات را تبادل کنند. "حسن تقیزاده انصاری" بیان داشت: جامعه گردشگری الکترونیک از نهادهای مرتبط و مسئول درخواست کرده تا برای شرکتهای گردشگری دارای مجوز که به طور قانونی فعالیت میکنند، یک مسیر اینترنت فراهم شود. رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران خاطرنشان کرد: همکاری محدودی برای شرکتهای خارجی و برخی شرکتها برای انتقال ایمیل انجام شده که البته کافی نیست. این انتظار را داریم تا از هفته آینده شرایط به حالت عادی و طبیعی خود بازگردد زیرا در صورت ادامه این وضع، زیان زیادی متوجه بخش گردشگری ورودی و خروجی کشور میشود. وی تاکید کرد: امنیت و توجه به مسائل امنیتی مهمترین موضوع در هر کشور و برای فعالان گردشگری نیز حائز اهمیت است ولی لازم است تا مشکل ارتباطی شرکتهای گردشگری و کسب و کارهای الکترونیک، پیگیری و هر چه سریعتر حل شود. وی در پایان گفت: جامعه گردشگری الکترونیکی ایران پس از بررسی موضوع در کارگروههای تخصصی، مشکلات و راهکارهای پیشنهادی را به وزارت خارجه و وزارت ارتباطات منعکس کرده است زیرا بحث ویزا موضوعی است که به طور مستقیم به سفارتخانهها و وزارت امور خارجه مرتبط است.
ایجاد شده: 30/آبان/1398 آخرین ویرایش: 30/آبان/1398 اخبار داخلی
یک روز پس از قطع اینترنت در سراسر کشور، سایتهای فروش و رزرو آنلاین بلیط قطار، هواپیما و هتل با انتشار پیامکهایی اعلام کردند که دسترسی به این سامانهها به صورت مستقیم برقرار شده است اما مردم در برخی نقاط کشور همچنان امکان خرید اینترنتی خدمات گردشگری را ندارد و سیستمهای فروش بسته است. به گزارش هتلنیوز ، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به تاثیرات منفی عدم دسترسی به سایتهای خرید آنلاین خدمات گردشگری، اظهار داشت: سفر فقط جنبه تفریحی ندارد. مردم گاهی نیز به سفرهای فوری، کاری یا درمانی میروند که قطع اینترنت برای این گروه هم پیشبینی میشد. "حرمتالله رفیعی" با تشریح وضعیت موجود، ابراز داشت: دسترسی آژانسهای مسافرتی و مردم به بلیط پروازهای خارجی به طور کامل قطع شده است. البته آژانسها به خاطر فعال بودن شبکه اینترنت داخلی، امکان خرید و فروش بلیط قطار، هواپیما و رزرو هتلهای داخلی را دارند اما خیلی از مردم حتی چنین دسترسی هم ندارند. "رفیعی" تصریح کرد: در نتیجه بلیطها به صورت دستی و گاهی نیز با قیمتهایی متفاوت از آنچه در سامانههای آنلاین درج شده، فروخته میشود. وی افزود: بیشترین میزان فروش آژانسها از بلیط پروازهای خارجی است. در شرایط فعلی حتی بلیطهای از قبل رزرو شده را نیز نمیتوان صادر کرد. آژانسهای مسافرتی مستاصل شدهاند و متاسفانه امکان اطلاعرسانی هم ندارند زیرا تمام این اطلاعرسانیها از طریق شبکههای مجازی انجام میشد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در رابطه با اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل، گفت: نامهای را برای وزارت ارتباطات فرستادهایم تا تدابیر ویژهای برای صنف گردشگری اندیشیده شود اما پاسخ روشنی دریافت نکردهایم. "حرمتالله رفیعی" با ابراز تعجب از دسترسی برخی وبسایتهای فروش خدمات گردشگری به اینترنت، گفت: آیا این جای پرسش و تردید ندارد که چرا و چگونه برخی از این وبسایتها به ایرلاینهای خارجی دسترسی دارند اما آژانسهای مسافرتی از این امکان محروم شدهاند. "حرمتالله رفیعی" در ادامه گفت: منافع ملی به صورت طبیعی بر منافع شخصی ارجحیت دارد اما خوب است که تدبیر هم داشته باشیم. قطعی اینترنت به منافع شخصی، صنف گردشگری و هر حوزه دیگری که اموراتش را اینترنتی انجام میدهد، لطمه جدی وارد کرده است. وی در رابطه با افزایش قیمت و سهمیهبندی کردن بنزین و تاثیر آن در سفر نیز گفت: توجیه مسئولان این بوده که مردم چون بنزین زیادی مصرف میکردهاند، آن را سهمیهبندی و گران کردیم تا سوخت کمتری مصرف شود. سوال اینجاست که چرا جلوی قاچاق سوخت را که تریلی تریلی انجام میشود، نمیگیرند یا برای ترافیک سنگینی که بر اساس مدیریت اشتباه شهری اتفاق افتاده، چارهجویی نمیکنند. وی در پایان گفت: برای کنترل شرایط، اینترنت را قطع کردهاند. پس تکلیف اصناف و اداراتی که همه کارهایشان را اینترنتی انجام میدهند چه میشود. اگر مسئولان قبلا پیشبینی این موضوع را کرده بودند پس چرا برای تامین ابزار کار اصنافی مانند گردشگری، پیشبینی لازم را نکرده بودند. رئیس جامعه هتلداران استان یزد نیز با انتقاد و گلایه از قطع شدن اینترنت و راههای ارتباطی با دنیا، از کاهش چشمگیر سفر گردشگران به یزد و ضریب اشغال مراکز اقامتی این شهر جهانی خبر داد. "سید امیرناصر طباطبایی" با اشاره به کاهش 40 درصدی ضریب اشغال هتلها و مراکز اقامتی در یزد، اظهار داشت: با افزایش نرخ بنزین و قطع شدن اینترنت، سفر به یزد و به دنبال آن اقامت و اسکان در استان کاهش محسوسی داشته و ظریب اشغال از 60 به 20 درصد رسیده است.
ایجاد شده: 29/آبان/1398 آخرین ویرایش: 29/آبان/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، نشست هماندیشی مدیران هلدینگها و گروههای هتلداری کشور به دعوت مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، عصر دیروز ( یکشنبه 26 آبان ) با حضور "سید جواد موسوی" مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات وزارت گردشگری، "علی جیرفتی" مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران و "جمشید حمزهزاده" رئیس جامعه هتلداران ایران در محل هتل لاله تهران، برگزار شد. "پرهام جانفشان" در این نشست با اشاره به اینکه بالاترین میزان تاسیسات گردشگری در بین استانهای کشور به تهران تعلق دارد، اظهار داشت: کوچکترین اقدام و تصمیم مثبت، میتواند در تمام تاسیسات گردشگری کشور بسط و گسترش پیدا کند. "جانفشان" پس از شنیدن صحبتها و مشکلات مدیران عامل گروههای هتلداری، ابراز داشت: بسیاری از مطالبات در کارگروه تسهیل و رفع موانع استانداری، قابل بحث و رسیدگی است و هدف از برگزاری چنین نشستهایی نیز استماع مشکلات هتلداران برای انعکاس و پیگیری در جلسات و کارگروههای استانی است. مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در ادامه تصریح کرد: بالا بردن ضریب اشغال مراکز اقامتی پایتخت در ایام نوروز، تعطیلات آخر هفته و برگزاری رویدادهای ملی نظیر جشنوارههای فجر از جمله برنامههایی است که اداره کل به دنبال سیاستگذاری و تحقق آن است. وی افزود: برای اجرایی شدن این برنامهها، نیازمند برگزاری چنین نشستهایی برای هماندیشی و همافزایی بین مدیران تاسیسات گردشگری هستیم که به صورت مستمر و ماهانه تا پایان سال 98 برگزار میشود. وی در پایان خطاب به مدیران عامل گروههای هتلداری گفت: فضای رقابتی سالم به معنای تلاش برای بالا بردن کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران همراه با افزایش ضریب اشغال در مراکز اقامتی استان تهران است.
ایجاد شده: 27/آبان/1398 آخرین ویرایش: 27/آبان/1398 اخبار داخلی
دکتر احمد روستا چه زیبا میگوید: شناسایی، شناساندن، رضایت؛ کند بازاریابی را حکایت / دریغا قدر آن را کس نداند؛ در این آشفته بازار ولایت در حقیقت در این شعر کوتاه، ماموریت اصلی و به عبارتی دیگر اهداف اصلی بازاریابی در ۳ حوزه مهم ذیل تعیین شده است. - شناسایی ( شناسایی مشتریان یا بازارهای هدف و نیازها و خواسته هایشان ) - شناساندن ( معرفی و تبلیغ کالا و خدمات قابل عرضه در یک کسب و کار به بازار هدف یا مخاطبان ) - جلب رضایت مشتری یا مخاطب بنابراین تاکید بازاریابی نوین گردشگری نیز بر شناخت بازارهای هدف و نیازهای آن و سپس تولید کالا و خدمات بر اساس نیاز جامعه مخاطب و استفاده از ابزارهای موثر جهت معرفی، جذب و جلب رضایت مشتری است به نحوی که منجر به افزایش سود در کسب و کارهای گردشگری گردد. متاسفانه با شدت گرفتن رقابت در بازار گردشگری و افزایش رقبا و همچنین تحول در تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات، هنوز هم بسیاری از صاحبان کسب و کارهای گردشگری اندر خم یک کوچه بوده و به اهمیت بخش بازاریابی و فروش پی نبردهاند و همچنان این بخش را به عنوان بخشی هزینهبر، قلمداد کرده و به دنبال سودهای مقطعی می باشند. بخش بازاریابی با انجام تحقیقات بازار، تهیه برنامههای عملیاتی بازاریابی و ... تلاش میکند تا از فروش تاسیسات گردشگری، پشتیبانی و به افزایش درصد اشغال اتاق واحدهای اقامتی و سود سایر تاسیسات گردشگری کمک کند. به تعبیری، قوام و دوام کسب و کارهای گردشگری به شدت وابسته به بکارگیری ابزارها و روشهای نوین بازاریابی است و بدون آن ادامه حیات کسب و کار میسر نخواهد بود. به قول پیتر دراکر؛ همه چیز بازاریابی است و بازاریابی همه چیز است. لذا به کلیه مدیران و صاحبان تاسیسات گردشگری توصیه میشود تا قدرت بازاریابی را در کسب و کارهای خود دست کم نگرفته و تا میتوانند این بخش را تقویت و حمایت کنند. بدون شک نتیجه مثبت این رویکرد و عملکرد در مدت زمانی کوتاه در کسب و کارشان نمایان خواهد شد. احمد دیناری مشاور، سخنران و نویسنده مهارتهای بازاریابی، فروش و برندسازی گردشگری / دانشجوی دکترای مدیریت گردشگری گرایش بازاریابی
ایجاد شده: 22/آبان/1398 آخرین ویرایش: 22/آبان/1398 مقالات و یادداشت ها
به گزارش سرویس اخبار خارجی هتلنیوز ، گروه هتلها و اقامتگاههای Tivoli قصد دارد هتل Tivoli Chengdu با 400 اتاق، سوئیت و آپارتمان را طی ماههای آینده در چین، افتتاح کند. این اولین هتل برند پرتغالی خواهد بود که در سه ماهه چهارم سال 2019 میلادی در شهر Chengdu پایتخت استان Sichuan در کشور چین به بهرهبرداری خواهد رسید. اتاقهای این هتل که در کنار هتل Oaks در پارک میراث فرهنگی قرار گرفته در انواع مختلف معمولی، سوئیت و آپارتمان همراه با سرویس و خدمات هتلی، طراحی شده است. این هتل هشت رستوران شامل یک رستوران 24 ساعته، یک رستوران غذای چینی، یک غذاخوری لاکچری، چند کافیشاپ، یک لانج و یک بار دارد و همچنین به امکاناتی مانند اسپا، مجموعه بدنسازی، باشگاه کودکان و ... نیز مجهز است.
ایجاد شده: 21/آبان/1398 آخرین ویرایش: 21/آبان/1398 اخبار خارجی
به گزارش هتلنیوز ، نشست خبری "حرمتالله رفیعی" رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، عصر روز یکشنبه 12 آبانماه در محل فدراسیون حمل و نقل لجستیکی جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد. در این نشست خبری که با حضور گسترده خبرنگاران و اصحاب رسانههای جمعی همراه بود، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به تشریح نتایج سفر هیات اعزامی 60 نفره بخش خصوصی ایران به کشور عمان پرداخت.
ایجاد شده: 19/آبان/1398 آخرین ویرایش: 19/آبان/1398 رویدادهای برگزار شده
به گزارش هتلنیوز ، تفاهمنامه همکاری گردشگری ایران و سوئیس در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور که با مسئولیت وزارت بهداشت ایران در سوئیس برگزار شد به امضای "ولی تیموری" معاون گردشگری ایران و "سوماروگا" رئیس بخش بازارهای نوظهور گردشگری سوئیس رسید. براساس این تفاهمنامه 8 بندی که به مدت یک سال اعتبار دارد، طرفها در چارچوب توانمندی و تسهیلات خود، همکاریهای مشترک در زمینه گردشگری را بر اساس اصل برابری و منافع متقابل و طبق قوانین کشورهای عضو و معاهدات بینالمللی کنونی، تقویت و توسعه خواهند داد. مسئولان گردشگری ایران و سوئیس در این تفاهمنامه متعهد شدند که اطلاعات مربوط به حضور در نمایشگاهها، کنگرهها، روزهای گردشگری و سمینارهای کشور خود را به طرف دیگر اطلاعرسانی و نهادهای دولتی خود را به همکاری در حوزه گردشگری تشویق کنند. همچنین بر اساس این تفاهمنامه، دو طرف اطلاعات مربوط به حوزه گردشگری شامل قانونگذاری و سایر اسناد حقوقی مربوط به آمار گردشگری، تجارب مربوط به بهبود کیفیت خدمات گردشگری و تجارب مربوط به تنظیم عملکرد نهادهای گردشگری را تبادل خواهند کرد.
ایجاد شده: 19/آبان/1398 آخرین ویرایش: 19/آبان/1398 اخبار داخلی
امروزه رشد سريع گردشگری به عنوان يك صنعت سودآور و در عين حال پاک برای هر کشور، تغييرات اجتماعی، اقتصادی و محيطی فراوانی را به دنبال دارد. بررسی اثرات اقتصادی صنعت گردشگری در سطح جهان نشان میدهد که اين صنعت 6.5 تريليون دلار در اقتصاد جهانی، مشارکتی غيرمستقيم داشته و حدود ۲۶۰ ميليون شغل نيز در ارتباط با اين صنعت هستند که حدودا ۱ شغل از هر ۱۲ شغل را شامل میشود. در اين ميان ايران نيز با توجه به پتانسيلهايی نظير موقعيت جغرافيايی، پيشينه فرهنگی، تاريخی، قدرت استراتژيكی منطقهای خود و ... از اين قاعده مستثنی نيست و البته استفاده از فرصتهای موجود، نيازمند مطالعات گستردهای در اين خصوص میباشد. از مهمترين عوامل کلان مؤثر بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری داخلی در هر کشور، سياستهای خارجی اتخاذ شده است. گردشگری تأثیر فراوانی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور میگذارد. گردشگری اشتغال ایجاد میکند، سرمایههای اقتصادی را به جریان میاندازد، امنیت داخلی را افزایش می دهد و به مشروعیت سیاسی در سطح بینالمللی میانجامد. امروزه سفر و گردشگری نه اسباب تفریح و سرگرمی که به تدریج به ابزار شناخت و آگاهی زندگی مردمان، تفاهم با دیگران و فراتر از آن به شناخت جهان پیرامون، حقایق آن و غنای بینش و نگرش آدمیان به مفاهیم زندگیشان تبدیل شده است. ایرانِ امروز، بیش از هر زمان دیگری با دشواری اشتغال دست به گریبان است. بهای روز افزون نفت، اقتصاد کشور را بیش از پیش متکی به خود نموده و سیاستگذاران بیش از هر زمان دیگری به دنبال راهحلهایی خارج از الگوهای پیشین هستند. گردشگری به مثابه یک نظام پیچیده با ابعاد بزرگ میتواند راه برونرفت از این تنگنا باشد و به همین جهت باید آن را از تمامی جنبههای ممکن مورد بررسی و مطالعه قرار داد. از جمله این جوانب مقوله سیاسی و سیاست خارجی دستگاه حاکم بر کشور است. سیاست خارجی یک کشور نقش مهمی در افزایش یا کاهش استقبال گردشگران خارجی در آن کشور ایفا میکند به طوری که یک سخنرانی یا یک حرکت میتواند تاثیر بسزایی بر تمایل گردشگران برای خروج از کشورمان داشته باشد. امروزه با اوجگیری تبلیغات جبهه جهانی از سوی آمریکا، کشورهای عربی مانند عربستان و امارات و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان و اعمال تحریمهای متوالی، سیمای ناپسندی در ذهن گردشگران و توریستهای خارجی از کشورمان به وجود آمده است و همین امر مهمترین نقش را در کاهش تمایل گردشگران به ورود به کشورمان و بازدید از شهرها و اماکن تاریخی آن ایفا مینماید. از طرف دیگر اعمال سیاستها، تصمیمگیریها و سخنرانیهای مغایر با مدیریت جهانی و طبق خواسته دولتمردان، این رکود را تشدید کرده و عواملی مانند احساس ناامنی، ترس از درگیری داخلی، دیدگاهی بد نسبت به ایران و ایرانی را در ذهن گردشگران خارجی ایجاد نموده است. به طور خلاصه از جمله موانع سیاسی گردشگری که با مقوله سیاست خارجی کشورمان در ارتباط میباشد و بر رکود گردشگری در کشورمان موثر است میتوان به موارد زیر اشاره کرد. 1 - سیاستها و سخنرانیهای غیرکارشناسی مسئولان و تاثیر آن بر نهادهای جهانی 2 - جنگ های خاورمیانه و جهتگیری ایران به سوی محور مقاومت و سمتگیری جامعه جهانی در مقابل ایران 3 - ایجاد و حرکت به سوی انزوای ایران در پی تحریمهای دنبالهدار اقتصادی و سیاسی 4 - دامن زدن به تحرکات ضد ایرانی در منطقه به خصوص از ناحیه کشورهای عرب منطقه 5 - شورشهای داخلی محدود در شهرهای کشورمان و نمایش آن در سطح جهانی 6 - تداخل و تقابل نهادها در تصاحب و اداره مراکز و سازمانهای گردشگری 7 - تغییر قوانین و جابجایی تفویض اختیارات میان سازمانهای گردشگری 8 - عدم تبلیغ موثر بخش سیاست خارجی و دیپلماسی کشور در شناساندن گردشگری ایرانی به ملل دیگر 9 - نقش مراکز و سازمانهای خارج از حوزه سیاستگذاری دولت در اداره گردشگری 10 - خلاء نقش و جایگاه گردشگری در توسعه روابط خارجی با دیگر کشورها 11 - گسترش تروریسم و گنجاندن ایران در اذهان جوامع به عنوان کانون حمایت از تروریسم عدم آمادگی مدیریتی و اداری شرکتها و سازمانهای تصمیمگیر علاوه بر مسائل کلان ناشی از سخنرانیها، مواضع سیاسی و فعالیتهای بینالمللی برخی مقامات ایرانی و تاثیرات آنها بر صنعت گردشگری، مشکلات عمدهای که در این رسته از صنعت موجب کاهش رغبت در سرمایهگذاری میشوند نیز شامل برخی موارد میشود. نخستین مورد عدم آمادگی مدیریتی و اداری شرکتها و سازمانهای تصمیمگیر است. در اغلب شرکتها، افرادی با روحیه کارمندی و محافظهکارانه و نه با روحیه توسعهگرایانه و کارآفرین وجود دارند که بیش از آنکه به توسعه بیندیشند و اهل ریسک باشند، بیشتر به روزمرگی و احتیاطهای موهوم متوسل میشوند. ناکارآمدی نظام بانکی و تامین سرمایه در ایران ناشی از تحریم مساله دیگر، مشکلات ناشی از ناکارآمدی نظام بانکی و تامین سرمایه در ایران است. بانکهای ایران در اوضاع کنونی آمادگی حضور و کار در عرصه بینالمللی و حتی جذب اعتبارات سرمایهگذاری خارجی را ندارند. آنها عمدتا با مفاهیم و روشهای نوین سرمایهگذاری آشنا نیستند و در چهل سال گذشته، ممارست و تمرین برای جذب سرمایه خارجی و اجرای پروژههای بزرگ را نداشتهاند. بعد از ارائه مقررات پولشویی در دنیا و گسترش سیستمهای الکترونیکی و سرعتی که در فرآیندهای فرا پست مدرن در بانکداری دنیا بهوجود آمده، بسیاری از مفاهیم، روشها، نظریههاو فرضیهها در ساماندهی و عملیات بانکداری جهان تغییر کرده که متاسفانه نظام بانکی در ایران در این خصوص مطابق آنها رشد نکرده است. از سوی دیگر، سرمایهگذاری در صنعت گردشگری به دلیل ماهیت فرابخشی و وجه خدماتی این صنعت با دیگر صنایع مثل نفت، پتروشیمی و فولاد متفاوت است و نحوه معاملات ارزی و بیزینس پلانها و بیزینس مدلهای خاصی دارد که در رویهها و دیسیپلینهای موجود نظام بانکی ایران مرسوم نیست. نبود راهبرد مشخص دولت مشکل دیگر، نبود راهبرد و برنامه مشخص دولت برای توسعه صنعت گردشگری است. دولت تاکنون راهبرد، برنامه و اولویت مشخصی برای این صنعت نداشته است و با شیوه معمول کنونی نیز اتفاق خاصی روی نخواهد داد. در عین حال، بالا بودن قیمت زمین نیز برای سرمایهگذاری مشکل آفرین شده است. بدون شک قیمت زمین در مقاصد گردشگری بالاست و آماده کردن زمین برای اجرای پروژهها و سرمایهگذاری به ویژه مراحل اخذ پروانه ساخت مجتمعها و هتلها دشوار و زمانبر است. عدم آشنایی اغلب نهادها، سازمانهای نظارتی و بازرسی نسبت به ابعاد پیچیده این صنعت نیز خود بر مشکلات افزوده است. به این ترتیب سرمایهگذاری خارجی و داخلی با همه جذابیت و استقبالی که برای توسعه گردشگری ایران داشته و دارد، دچار مشکلات عدیده میشود. عدم توجه به سیاست گذاری منطقهای در گردشگری حضور موفق در بازار جهانی گردشگری نیازمند همکاری منطقهای و بین منطقهای است. مناطق گوناگون آسیا در تعامل سازنده میتوانند سهم و نقش مناطق و کشورهای قاره کهن را در گردشگری افزایش دهند. این عامل علاوه بر گسترش دامنه جذب گردشگر فرهنگی به پاسداشت میراث مشترک و یادآوری خاستگاه این مواریث، کمک میکند. گردشگری میتواند به تعمیق طرحهای همگرایی منطقهای یاری رساند و در مقابل، همکاری و همگرایی منطقهای فرصتی پیش روی توسعه گردشگری است زیرا همانگونه که در عرصه اقتصادی گام نخست در همگرایی منطقهای، افزایش تعاملات درون منطقهای است در عرصه گردشگری نیز باید روی بازارهای منطقهای حساب ویژه باز کرد. همانگونه که مطالعات گروه پرینستون به مدیریت کارل دویج در دهه پنجاه میلادی نشان داد، برای تعمیق برنامههای همگرایی منطقهای باید به قاعده هرم همگرایی یعنی تعاملات شهروندان واحدهای ملی حاضر در منطقه مورد نظر، توجه نمود تا پایههای این حرکت محکم و استوار گردد. گردشگری این ظرفیت را دارد و در صورت تعریف دقیق سیاست ملی، میتواند در خدمت این هدف بزرگ قرار گیرد. گردشگری از حوزههایی است که امکان تعریف سیاست منطقهای برای آن وجود دارد و کشورهای منطقه حساسیت کمتری نسبت به آن دارند و با توجه به اولویت گردشگری پایدار و حفظ منابع محیط زیست و سرمایههای انسانی که مستلزم تعامل فراملی است، امکان حصول بیشتر دارد. علاوه بر آن با توجه به رابطه گردشگری و محیط زیست و تاکید بر گردشگری پایدار که در متن توسعه پایدار تعریف میشود، برای تحقق این امر همکاریهای منطقهای و بین المللی الزامی است و تغییرات آب و هوایی در دهههای اخیر نیز این تعامل را بیش از پیش ضروری کرده است. با توجه به جایگاه فرهنگی ایران و میراث مشترک کشورهای پیرامون ایران، باید در سیاستگذاری گردشگری علاوه بر سطح ملی به سطح منطقهای نیز توجه شود. مهران امیرحسینی - مدیر هتل جهانگردی شمشک
ایجاد شده: 14/آبان/1398 آخرین ویرایش: 14/آبان/1398 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتلنیوز ، مدیر اجرایی بوتیک هتل نظامیه تهران تاریخچه پیدایش بوتیک هتل در دنیا را دهه 80 میلادی و بر اساس فلسفههای اقتصادی رایج در آن زمان میداند و معتقد است: در واقع از این زمان، سبک و شیوه زندگیهای خاص و متفاوت وارد تفریحات مردم شد که مبدا آن نیز تفریحات شبانه در آمریکا بود. "امیدرضا کاظمی" اظهار داشت: اولین بوتیک هتل دنیا در سال 1984 میلادی در کشور آمریکا و شهر نیویورک، افتتاح شد. این بوتیک هتل از سوی مالکان یک زنجیره هتلداری اداره میشد که در زمینه کلاپهای شبانه تخصص داشتند. "کاظمی" ابراز داشت: مشخصه بارز این بوتیک هتل، طراحی متفاوت آن بود که از کلاپ به این مدل اقامتگاه رسیده بود. در حقیقت مالکان به این نتیجه رسیدند که اگر میخواهند درآمد بیشتری داشته باشند باید متفاوت عمل کنند و چون از معماری، خدمات و طراحی خاصی نیز استفاده میکردند به طور طبیعی از آن استقبال هم میشد. این فعال صنعت هتلداری ایران در خصوص ورود واژه بوتیک به این مراکز اقامتی نیز گفت: بوتیک در واقع مغازههای کوچکی بود که لوازم و برندهای خاص را با یک نام متفاوت میفروختند. در این بوتیکها به شکل خاصی از مشتری پذیرایی و توجه خاصی به او میشد. وی افزود: با توجه به اینکه بوتیکها تبدیل به برندهای خاصی شده بودند در نتیجه گرانتر نیز بودند و مراکز اقامتی نیز از این واژه برای خود استفاده کردند. یعنی هتلهایی که مانند بوتیکها خاص، ویژه و متفاوت هستند. "امیدرضا کاظمی" در ادامه گفت: در حال حاضر هتلهایی در ایتالیا و سایر کشورها وجود دارد که حداقل هزار دلار هزینه ورودی آنهاست. ولیکن در ایران هنوز اتاق هزار دلاری با خدامت دبل لوکس نداریم. مدیر اجرایی و بهرهبردار بوتیک هتل نظامیه تهران، سابقه ورود این مراکز اقامتی به کشور را ده سال، عنوان کرد و ادامه داد: وقتی این بوتیک هتلها خاص و ویژه میشوند، مشتریان خاصی نیز دارند و تعداد افراد کمی در آن حضور دارند که طی مدت اقامت همدیگر را میشناسند و صمیمیت بیشتری بین آنها ایجاد میشود. وی افزود: بوتیک هتلها در ایران بیشتر در مکانهای تاریخی و عمارتها شکل گرفته است. عمارت و سرای تاریخی عامریها در کاشان به شکل اصولیتر به طراحی بوتیک هتل پرداخت و تلاش کرد تا هم در زمینه طراحی و هم در بخش خدمات این ویژگیها را رعایت کند. "کاظمی" در ادامه گفت: در برخی جاها گفته شده که اولین بوتیک هتل ایران در منطقه کندوان استان آذربایجان شرقی، ایجاد شده است ولی معتقدم که این موضوع بیشتر در کاشان شکوفا شد. اولین بار نام بوتیک هتل را در خانه منوچهریها شنیدیم و بعد از آن سرای عامریها و هماکنون در تهران نیز بوتیک هتلهایی در سطح شهر و مناطقی مانند شمشک، ایجاد شده است. وی در ادامه به آمار و ارقام، قوانین و دستورالعملهای موجود در رابطه با بوتیک هتلها در ایران، اشاره کرد و گفت: آمار هتل بوتیکها در این مشخص نیست زیرا اصلا مجوزی تحت این عنوان صادر نمیشود. افراد هماکنون به نام اقامتگاه سنتی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مجوز میگیرند و نام بوتیک هتل را به دلخواه به آن اضافه میکنند. وی تصریح کرد: هنوز ضوابطی برای بوتیک هتل در ایران تعریف نشده است. البته وزیر گردشگری این قول را داده تا ضوابط بوتیک هتلها و اقامتگاههای سنتی را ساماندهی کند. البته این نگرانی وجود دارد که اگر هتل بوتیکها مجوز هتل بگیرند با محدودیتهایی مواجه شوند زیرا باید ضوابط هتل را رعایت کنند تا ستاره بگیرند. "امیدرضا کاظمی" موضوع نرخگذاری را یکی از چالشهای اصلی بوتیک هتلها در ایران، معرفی کرد و گفت: نرخگذاری هتلها و مراکز اقامتی در ایران توسط دولت انجام میشود ولی در خارج از کشور، اشخاص خودشان نرخ را تعیین میکنند. بوتیک هتلها سوای لوکس بودن، قطعا شیک و از هتلهای عادی چند مرتبه بالاتر هستند. پس در نتیجه باید میزان هزینه و درآمدشان نیز تفاوت داشته باشد و از سوی دیگر ضوابط و استانداردهای متفاوتی نیز داشته باشند تا بر اساس آن ارزشگذاری شوند. "کاظمی" یکی دیگر از خطرات و چالشهای موجود در این حوزه را بحث سرمایهگذاری دانست و گفت: ارزیابان تاسیسات گردشگری تاکنون با محتوای هتل بوتیک مواجه نشدهاند و بنابراین اجازه نمیدهند که نرخ این اقامتگاهها از سقف خاصی فراتر رود. در نتیجه سرمایهگذار بعد از مدتی ترجیح میدهد هتل را تعطیل کند یا اتفاق دیگری برای آن مجموعه رخ میدهد. وی ادامه داد: به هیچ عنوان برای سرمایهگذاری صرفه اقتصادی ندارد که هتل بوتیک را با هتلهای یک تا پنج ستاره مقایسه کند. برای مثال در سرای عامریها با توجه به خاص بودن معماری و نوع بنای برخی اتاقها، پیشنهاد میشد که قیمتی بیشتر از نرخنامه مصوب داشته باشند. این موضوع در کشورهای دیگر پذیرفته شده است اما در ایران هر چه جلوتر میرویم، موضوع چالشیتر میشود. وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی ایران، سرمایهگذاران برای ورود به بحث مطالعه، ظرفیتسنجی هتل بوتیک باید دل شیر داشته باشند. به همین دلیل نیز از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کردیم تا نرخ هتل بوتیکها را آزاد کند. "امیدرضا کاظمی" خطکشی را راه حل چالش هتل بوتیکها نمیداند و معتقد است که آنقدر خلاقیت وارد حوزه گردشگری میشود که اگر خطکش بگذاریم و اندازه بگیریم، کار را نشدنی و سخت میکنیم. گردشگری روز به روز خلاقتر میشود و تعاریف نیز در حال تغییر است پس باید به دنبال معیارهای دیگری بود. وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا هتل بوتیکها گرفتار آنچه برای بومگردیها رخ داد، نشوند و تعریف درستی از آن ارائه شود زیرا هر بنای سنتی و تاریخی که مجوز گرفت خود را بوتیک هتل معرفی میکند، در شرایطی که تعریف اقامتگاه سنتی، هتل، بومگردی، بوتیک هتل و ... متفاوت است.
ایجاد شده: 13/آبان/1398 آخرین ویرایش: 13/آبان/1398 اخبار داخلی
ایجاد شده: 9/آبان/1398 آخرین ویرایش: 6/بهمن/1398 TV
به گزارش هتلنیوز ، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و رئیس کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی با اشاره به حضور 505 هزار نفر از زائران در پیادهروی رضوی دهه پایانی ماه صفر در سال جاری به تشریح آمار و ارقام به ثبت رسیده در حوزه اقامت و گردشگری شهر مشهد در این ایام پرداخت. "یوسف بیدخوری" اظهار داشت: در مجموع تعداد 4 میلیون و 291 هزار و 208 نفر شب اقامت در مراکز رسمی و غیررسمی، اسکان یافتهاند که در این میان میانگین ضریب اشغال هتلها 78 درصد، هتلآپارتمانها 75 درصد، میهمانپذیرها 75 درصد و خانههای مسافر نیز 80 درصد بوده است. "بیدخوری" ابراز داشت: همچنین در سه روز پایانی این دهه نیز میانگین ضریب اشغال واحدهای اقامتی رسمی و غیررسمی حدود 100 درصد بوده است. سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی با اشاره به آماده کردن 287 محل اسکان موقت شامل مدارس، حسینیهها، سالنهای ورزشی سرپوشیده و اماکن خیریه، گفت: در مجموع تعداد 104 هزار و 725 نفر از زائران در مدارس مشهد اقامت داشتند که در مقایسه با سال گذشته به میزان 13.8 درصد افزایش داشته است. وی تصریح کرد: واحدهای اقامتی رسمی شامل هتل، مُتِل، هتلآپارتمان، میهمانپذیر و خانههای مسافر نیز در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، 2 درصد افزایش ضریب اشغال داشتهاند. "یوسف بیدخوری" در پایان گفت: استان خراسان رضوی در حال حاضر دارای 1646 واحد اقامتی با ظرفیت 103 هزار و 614 تخت در قالب 38 هزار و 70 اتاق است.
ایجاد شده: 8/آبان/1398 آخرین ویرایش: 12/آبان/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، بازار گردشگری و خدمات تفریحی - مسافرتی در ایران به دلیل نبود مسیر روشن برای ورود کارآفرینان حوزه فضای مجازی و کسبوکارهای الکترونیکی، فعلا از مزایای فعالیت فراگیر استارتآپها محروم است. متقاضیان راهاندازی استارتآپ در بازار گردشگری، نمیتوانند دروازه ورود به این بازار که همان اخذ مجوز از مراجع رسمی است را پیدا کنند. این بازار برای ورود استارتآپها، مهآلود است چون در دولت نیز متولی امور گردشگری ازحمایت، نظارت و پشتیبانی از کسبوکارهای نوین منع شده است. وزارت گردشگری اجازه صدور مجوز برای استارتآپها را ندارد. همین ممنوعیت در عمل به رها شدن این شاخه تازه شکل گرفته اما با ظرفیت ارزآوری بالا در بازار گردشگری، منجر شده به طوریکه هیچ چارچوب یا فرمول مشخص قابل ارائه از سمت دولت برای این منظور وجود ندارد و هیچ راهنمایی هم به آنها برای شناسایی دروازه ورود صورت نمیگیرد. این در حالیست که متولی گردشگری، حساب ویژهای روی گردشگری مجازی برای جذب توریست باز کرده است اما چه استارتآپهای موجود در این بازار و چه متقاضیان جدید، از نبود سازوکار مشخص برای فعالیت، رنج میبرند. برخی استارتآپهای فعال در بازار گردشگری بیش از ۵ مجوز از مراجع مختلف دریافت کردهاند و هر لحظه منتظر اعلام یک اخطار دیگر از نهادهای دولتی یا نظارتی هستند تا بلافاصله برای افزایش تعداد مجوزهای دریافتی اقدام کنند. این مدل کار از نگاه استارتآپها، ضد فعالیت استارتآپی که کار در سادهترین شکل ممکن است، محسوب میشود. فعالان استارتآپی علاوه بر اعطای مجوز با زمانی طولانی با چهار مشکل دیگر نیز مواجه هستند. یکی از این مشکلات، قوانین قدیمی است که برای گرفتن مجوز در نظر گرفته شده؛ مهمترین این قوانین داشتن یک دفتر اداری ۶۰ متری و حداقل دو کارمند است که با توجه به زمان طولانی اعطای مجوزها حداقل یک یا دو سال این دفتر کار و کارمندان بیکار هستند و همین امر برای سرمایهگذاران هزینهبر است. علاوهبر آن تداخل اداری که بین سازمانها و ارگانهای مختلف مانند وزارتخانه گردشگری، سازمان هواپیمایی، سازمان تجارت الکترونیک و اتحادیه فضای مجازی، وجود دارد موجب شده هر روز یک ارگان از متقاضیان راهاندازی فعالیتهای استارتآپی در حوزه گردشگری درخواست مجوز کند. همچنین نبود مکانی که در آن تمامی فعالان استارتآپ گردشگری با هم دیدار کنند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و نبود فضایی برای آموزش به سرمایهگذاران از دیگر مشکلات است که دولت میتواند بستر شتابدهنده را مهیا کند. کارشناسان بازار گردشگری معتقدند، فضای مهآلود این بازار برای ورود فعالان استارتآپی، یک سم برای آینده بازار گردشگری مجازی است. این هشدار از این بابت مطرح میشود که استارتآپها عمدتا توسط جوانان شکل میگیرد و چون ظرفیت تحمل موانع برای این گروه سنی محدود است در نتیجه، چالش در نقطه ورود باعث سرخوردگی و انصراف آنی متقاضیان سرمایهگذاری در حوزه استارتآپ گردشگری میشود. بدتر از این حالت میتواند تقویت زمینه ارائه خدمات مجازی در فضای زیرزمینی باشد که در این صورت کیفیت ارائه خدمات تنزل پیدا میکند.
ایجاد شده: 4/آبان/1398 آخرین ویرایش: 12/آبان/1398 اخبار داخلی