به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، سازمان جهانی گردشگری در نخستین گزارش خود از بازار گردشگری ۲۰۲۱، تاثیر ویرانگر کووید-۱۹ بر این صنعت را کاهش حدود ۸۷ درصدی در اولین ماه سال جدید برآورد کرده که این بهدنبال کاهش ۸۵ درصدی در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ است. پس از افت بیسابقه ۷۳ درصدی گردشگری بینالمللی که در سال ۲۰۲۰ متاثر از همهگیری کرونا ثبت شد، تقاضا برای سفرهای بینالمللی در ابتدای سال ۲۰۲۱ بسیار ضعیف باقی ماند. تاثیرات ویرانگر همهگیری کووید-۱۹ در بازار گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته و در ماه ژانویه رکود سهمگینی را پشت سر گذاشته است که در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۰ نزدیک به ۹۰ درصد کاهش داشته است. این امر چشماندازی محتاطانه برای بازار گردشگری ۲۰۲۱ را نشان میدهد. بههمین منظور سازمان جهانی گردشگری خواستار هماهنگی بیشتر جامعه جهانی برای پروتکلهای سفر بین کشورها جهت اطمینان از شروع مجدد سفرهای ایمن و جلوگیری از ضررهای عظیم یک سال دیگر بر این صنعت است. پس از یک پایان سخت برای بخش توریسم در سال ۲۰۲۰، در اوایل سال جدید گردشگران جهانی در واکنش به اوجگیری مجدد ویروس کرونای جدید محدودیتهای سفر را تشدید کردند و بازار گردشگری جهان بار دیگر به عقب رانده شد. براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۲۰ گردشگری جهان در تمامی ماههای سال شاهد افت شدیدی بوده است که این امر ناشی از ایجاد موانع گسترده همچون آزمایشهای اجباری، قرنطینه و در برخی موارد بسته شدن کامل مرزها برای از سرگیری سفرهای بینالمللی بوده که تاکنون ادامه داشته است. علاوه بر این، سرعت توزیع واکسیناسیون کندتر از حد انتظار است که این امر منجر به تاخیر بیشتر در شروع گردشگری بینالمللی میشود. اثرات منفی ناشی از بحران کرونا، ضربه سختی را بر بازار گردشگری تمامی مناطق جهان وارد کرده است و معیشت و اقتصاد میلیونها نفر به اقدامات سریع در جهت بهبود این صنعت وابسته است. منطقه آسیا و اقیانوسیه با بالاترین سطح محدودیت سفرها، بیشترین میزان کاهش ورود گردشگران خارجی در ژانویه ۲۰۲۱ را تجربه کرده است. این منطقه در نخستین ماه سال جدید، کاهش ۹۶ درصدی را به ثبت رسانده است. اروپا و آفریقا هر دو شاهد کاهش ۸۵ درصدی در ورود گردشگران بینالمللی بودهاند، درحالیکه خاورمیانه افت ۸۴ درصدی را ثبت کرده است. منطقه کل قاره آمریکا در مقایسه با دیگر مناطق شرایط بهتری را تجربه کرده و ورودیهای بینالمللی در ماه ژانویه حدود ۷۷ درصد کاهش یافت که در مقایسه با سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ نتایج نسبتا بهتری را به ثبت رسانده است. باتوجه به آمارهای ارائه شده سفر به کشورهایی که بیشترین جمعیت واکسینه شده را داشتند،دوباره آغاز شده و واکسیناسیون اولین پالس توریسم را در جهت شروع فعالیت بازار گردشگری بینالمللی نشان داده است. باتوجه به اینکه تاکنون آمریکا دارای بیشترین جمعیت واکسینه شده بوده این امر منجر به کاهش رکود بازار گردشگری بینالمللی در این منطقه شده است که این امر رابطه مستقیم واکسینه شدن و بازیابی گردشگری را نشان میدهد. در ژانویه سال ۲۰۲۰ بازار گردشگری جهان تنها کاهش یک درصدی را تجربه کرده است که این روند کاهشی تنها در کاهش ناگهانی سفرها به منطقه آسیا و اقیانوسیه است که پس از شیوع کرونا در چین سفرها به این منطقه با کاهش ۹ درصدی مواجه شد. درحالیکه دیگر مناطق جهان با افزایش گردشگران ورودی همراه بودهاند و خاورمیانه و اروپا به ترتیب رشد ۶ درصد و ۵ درصدی را تجربه کرده بودند. باتوجه به اینکه در ۳۲ درصد از کل مقصدهای جهانی در ابتدای فوریه مرزها بهطور کامل به روی گردشگران بینالمللی بسته شده است سازمان جهانی سه ماهه چالشبرانگیزی را برای گردشگری جهان پیشبینی میکند. براساس روند فعلی باتوجه به شرایط موجود ناشی از بحران کرونا، برآورد سازمان جهانی گردشگری برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ برای ورود گردشگران بینالمللی در مقایسه با مدت مشابه خود در سال ۲۰۱۹ کاهش ۸۵ درصدی است که این امر از دست دادن ۲۶۰ میلیون گردشگر در مقایسه با سطح پیش از همهگیری را نشان میدهد. این در حالی است که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ بازار گردشگری با رکود ۲۲ درصدی مواجه شده بود و سازمان جهانی گردشگری در ابتدا برآورد خود برای سال ۲۰۲۰ را کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ارزیابی کرده بود اما با رکود سهمگین نزدیک به ۱۰۰ درصدی در ماه آوریل سناریوی خود را بین ۵۷ تا ۷۵ درصد قرار داد که در نهایت باتوجه به بحران شدید کرونا، سناریوی سوم (بدترین سناریوی ممکن) تحقق یافت و بازار گردشگری جهان با کاهش ۷۳ درصدی مواجه شد که این امر ضربه سهمگینی را بر اقتصاد و مشاغل این عرصه وارد کرد. اگرچه برآوردها حاکی از بازگشت گردشگری جهان به سطح پیش از شیوع کرونا در سال ۲۰۲۴ است اما با توجه به عدم قطعیت در بهبودی کامل کرونا در واکسنهای تولید شده، آینده بازار گردشگری تنها برحسب حدس و گمان تخمین زده میشود و نمیتوان زمان دقیق و قطعی برای بازگشت سفرهای بینالمللی درنظر گرفت. با این حال، با نگاهی رو به جلو، سازمان جهانی گردشگری در چشمانداز خود از سال ۲۰۲۱ دو سناریو را ترسیم کرده است که بازگشت احتمالی سفرهای بینالمللی را در نیمه دوم سال درنظر میگیرد. این بازگشت براساس عواملی از جمله کاهش عمده محدودیتهای سفر بهویژه اروپا و آمریکا، موفقیت در برنامه واکسیناسیون عمومی، بهبود اعتمادسازی در بین مسافران یا اجرای پروتکلهایی هماهنگ مانند گواهینامه سبز دیجیتال– پاسپورت آنتی کرونا- برنامهریزی شده در کمیسیون اروپا صورت میگیرد. سناریوی اول بازگشت سفرهای بینالمللی را از جولای برآورد میکند که منجر به افزایش ۶۶ درصدی ورود بینالمللی در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با پایینترین سطح تاریخی سال ۲۰۲۰ میشود اما با این حال میزان ورود گردشگران خارجی ۵۵ درصد کمتر از سطح ثبتشده در سال ۲۰۱۹ است. سناریوی دوم بازگشت احتمالی سفرها را از ماه سپتامبر درنظر گرفته است که افزایش ۲۲ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ خواهد داشت که ۶۷ درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ است.
ایجاد شده: 21/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، ۱۵ سال پیش به منظور آسان سازی سفر برای اقشار مختلف جامعه؛ طرح سفر کارت ملی مطرح شد. طرحی که قرار بود مسئولیت اجرایی آن از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت به شرکت ایرانگردی و جهانگردی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی وقت واگذار شود و با مشخص کردن هتلها و مراکز گردشگری، کارکنان دولت از پولی که در آن به جای هزینه رفاه واریز شده بود، در این مراکز استفاده کنند. ولی بارها و بارها این طرح به مشکل برخورد کرد. گاهی اعلام کردند که دستگاههای پذیرنده در مراکز مربوطه به درستی عمل نمیکند و این کارتها را نمیپذیرند و گاهی هم بیان شد که کارکنان، پول این کارت را خرج هزینههای دیگر غیر از سفر میکنند. تغییرات متعددی نیز در کارکرد این کارت به وجود آمد اما هر بار این طرح نتوانست به درستی اجرا شود. در همه این تغییرات نیز اعلام میشد که نواقص آن برطرف شده است. هم اکنون شرکت ایرانگردی و جهانگردی به دارندگان سفر کارت ملی اعلام میکند که این کارتها غیرفعال شده است و این شرکت مسئولیتی بابت آن ندارد. وام ۲۰ میلیونی با خرید هر آنچه به سفر مربوط میشد مسئولیت سفرکارت ها در واقع به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی سپرده شد این کانون سال گذشته اعلام کرد وام ۲۰ میلیون تومانی برای اجرای سفر در اختیار متقاضیان قرار میدهد. طبق تعریف کانون، «سفرکارت» نوعی وام قرضالحسنه محسوب میشود که دارندگان آن میتوانند ظرف ۱۵۰ روز (پنج ماه) تا سقف ۲۰ میلیون تومان از مزایایِ سفرکارت و امکانات تأسیسات رسمی گردشگری که تمام پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنند، بهرهمند شوند و با یک ماه تنفس، در ۱۸ ماه نسبت به بازپرداخت آن با سود چهار درصد اقدام کنند. اما حالا هادی سجادی راد مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به خبرنگار مهر میگوید: این طرح را با ملاحظاتی اجرایی میکنیم. به این دلیل که نمیدانیم تکلیف سفرها در دوران کرونا چیست. ما خواستیم بیشتر از این کارت در حال حاضر در حوزه صنایع دستی استفاده شود تا کمکی به هنرمندان صنایع دستی نیز شده باشد. به این صورت که از این کارت در مکانهای فروش صنایع دستی که دستگاه پذیرنده دارند تا سقف ۲۰ میلیون تومان خرید کنند. در واقع در این کارتها پولی نیست ولی متقاضیان میتوانند با اعتبار خرید کنند. مشکل کد مکنا برای تسهیلات خرید صنایع دستی وی با بیان اینکه خرید صنایع دستی نیز یکی از اجزای سفر است ادامه داد: وزارتخانهها و مراکز پذیرنده در این ارتباط تفاهمنامه با کانون امضا کردهاند اما به مشکل بانکی کد مکنا برخورد کردیم. برخی از وزارتخانهها میخواستند برای کارمندان خود این وام را شارژ کنند اما متوجه شدند که ۹۰ درصد آنها کد مکنای فعال دارند. سجادی راد با بیان اینکه طبق شرایط کد مکنا کسانی که تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام گرفته باشند برایشان کد مکنا فعال میشود و امکان گرفتن وام دیگری را تا زمان تسویه حساب ندارند گفت: اکنون با بانک مرکزی درحال مذاکره هستیم تا یا تسهیلات از شمول کد مکنا خارج شود و یا اینکه سقف تسهیلات از ۵۰ میلیون تومان بیشتر شود. در این صورت میتوان از سفر کارت در حوزه خرید صنایع دستی استفاده کرد. سفر کارت ملی با هدف آسان سازی و ارزان سازی سفر ایجاد شده بود کارتی که اکنون پس از گذشت ۱۵ سال متولیان آن را به این نتیجه رسانده که از آن در حوزه صنایع دستی استفاده شود اما بازهم این طرح با مشکل مواجه شده و در حال حاضر دیگر سفر کارت معنایی ندارد.
ایجاد شده: 18/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، " فریدون فعالی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان با اشاره به شعار نوروز ۱۴۰۰ مبنی بر سفر مسئولانه و ایمن اظهار کرد: «گردشگران ورودی به استان کرمان با رعایت پروتکلهای بهداشتی و دستورالعملهای ابلاغی در مراکز اقامتی استان کرمان اعم از هتل، مهمانپذیر، پانسیون، خانه مسافر و اقامتگاههای بومگردی اسکان داشتند.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان افزود: «در ایام نوروز ۱۴۰۰ اقامت مسافران نوروزی استان کرمان تنها در مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای پروانه بهرهبرداری از سوی این اداره کل فراهم شد و سایر اماکن اقامتی از جمله مدارس، مهمانسرای ادارات و دستگاههای اجرایی اجازه هیچگونه اقامتی را نداشتند.» او به بازدید ۸۵ هزار گردشگر از موزهها و اماکن تاریخی و ۲۷۹ هزار گردشگر از جاذبههای طبیعی این استان اشاره و بیان کرد: «این استان دارای بیش از ۲۰ موزه مشارکتی و غیرمشارکتی، ۷ اثر ثبت جهانی، ۷۰۰ اثر ملی و ۷ هزار اثر شناخته شده است که در سالهای گذشته میزبان تعدادی زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی بود.» فعالی خاطرنشان کرد: «با توجه به تداوم کرونا در ایام نوروز برای حفظ بیشتر سلامت گردشگران و همچنین جامعه میزبان، هیچ توصیه و دعوتی برای حضور گردشگر در استان نداشتیم اما تاسیسات گردشگری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی به مسافرانی که به این استان سفر کردند، خدمات مورد نیاز را ارائه کردند.»
ایجاد شده: 18/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از فارس، " حسین جهانی" مدیرکل روابط عمومی هما، اظهار داشت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سومین هفته فروردین ماه سال جاری، پرواز فوقالعادهای را برای مراجعت هموطنان مقیم انگلیس به کشور برنامهریزی کرده است. وی افزود: با دریافت مجوز پرواز از ستاد ملی مبارزه با کرونا و سازمان هواپیمایی کشوری، این پرواز فوقالعاده در روز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه سال جاری (۱۱ آوریل) ساعت ۰۹:۲۰ فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) را ترک میکند و ساعت ۱۲:۱۰ وارد فرودگاه لندن میشود. مدیرکل روابط عمومی هما اظهار داشت: پرواز بازگشت در همان روز و در ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه به وقت محلی از فرودگاه هیتروی لندن پرواز و در ساعت ۲۳ و ۴۰ دقیقه وارد فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) میشود. جهانی بیان کرد: داشتن تست منفی PCR برای همه مسافران بالای ۸ سال این پرواز الزامی است اما برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در زمان ورود مسافران به فرودگاه حضرت امام خمینی(ره)، از مسافران تست PCR گرفته میشود و درصورت مثبت بودن تست، مسافر با هزینه شخصی به مدت ۱۴ روز در هتل این فرودگاه قرنطینه میشود.
ایجاد شده: 17/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 17/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، حدود یک سال از واردات هتلهای کپسولی به ایران میگذرد، اما از آنها نه در فرودگاهها اثری دیده میشود و نه در شهرهایی که قرار بود مستقر شوند. حالا مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی میگوید: هتلهای کپسولی (وارداتی) به انبار فرستاده شدهاند. ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۹ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رونمایی اولین نمونۀ هتل کپسولی وارداتی به ایران خبر داد و اعلام کرد که این کپسولها به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به کشور وارد شده و قرار است تحت نظارت این کانون در استانهای مختلف کشور بهعنوان شکل جدیدی از مراکز اقامتی استفاده شود. در همان خبر از هادی سجادیراد، مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نقل شده بود که در فاز اول قرار است ۲۰۰ دستگاه از این هتلهای کپسولی در شهرهای مختلف از جمله، تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز راهاندازی شود تا بهعنوان یک محل اقامت و استراحت کوتاهمدت برای گردشگران مورد استفاده قرار گیرد. علیاصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز در مراسم رونمایی خصوصی از نمونه این هتلها گفته بود: یکی از مزایای این اماکن اقامتی این است که باعث تحول در اکو کمپها خواهد شد و بهعنوان یک محل اقامتی مناسب و بصرفه میتواند در اماکنی مانند کمپهای مختلف، فرودگاهها، پایانههای مسافربری، راهآهن و… در اختیار گردشگران قرار گیرد.واردات این هتلهای کپسولی در شرایطی که صنعت گردشگری با همهگیری ویروس کرونا دچار چالشهای اقتصادی بسیار شده و تا آن وقت از حمایت مالی بهرهمند نشده بود، انتقادهای زیادی را متوجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرد. واردکنندگان این هتلها معتقدند بودند استفاده از این کپسولها برای گردشگری مزیت اقتصادی است و به محیط زیست کمک خواهد کرد. برنامه کانون جهانگردی و اتومبیلراتی طبق آنچه در مراسم رونمایی این کپسولها اعلام شد تولید پنجهزار کپسول در داخل کشور در فاصله شش ماه تا دو سال با الگوگیری از نمونههای وارداتی و استقرار آنها در بیش از ۸۰ نقطه شناساییشده بود.آن زمان حواشی زیادی درباره هزینه ارزی که برای واردات انبوه این محصول صرف شده ایجاد شد، با این وجود نه از تعداد هتلهای کپسولی وارداتی آماری داده شد و نه از هزینه ارزی که صرف خرید آنها شده بود. در مردادماه ۹۹ حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ در مصاحبهای واردات گسترده هتل کپسولی به ایران را تکذیب کرد و گفت که حدود ۱۰ مورد از این هتلها توسط بخش خصوصی به کشور وارد و رونمایی شده است. اما در شهریورماه ۹۹ سجادیراد، مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره تعداد هتلهای کپسولی واردشده به کشور گفت: فقط پنج کپسول وارد شده و قرار است در فرودگاه استفاده شوند. سوای اینکه هنوز به طور دقیق مشخص نیست چه تعداد از هتلهای کپسولی به کشور وارد شده و چه میزان ارز برای آنها هزینه شده است، اکنون سرنوشت نامعلوم کپسولهای واردشده و خط تولید داخلی وعده دادهشده مساله است.حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ درباره سرنوشت هتلهای کپسولی اطلاعات زیادی نمیدهد؛ فقط در گفتوگویی کوتاه با ایسنا به چنین جملاتی بسنده میکند: هر چیز جدیدی را برای مردم و مسؤولان بخواهید جا بیاندازید، آنقدر سختی و مشقت دارد که حد و حساب ندارد. مثلا آخرین رفت و برگشتهای ما با جامعه هدف فرودگاهها به بیش از ۵۰ جلسه رسید.هادی سجادیراد ـ مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ نیز درباره سرانجام کپسولهای واردشده به ایسنا میگوید: پنج یونیت در وزارت گردشگری نمایش داده شد که ظرفیت ۱۰ نفر را داشت. ما از ابتدا هم بنای واردات نداشتیم. آن پنج یونیت هم حالا در انبار هستند. او گِره کار هتلهای کپسولی را که قرار بود خط تولید داخلی داشته باشند و در کمپهای کویری، فرودگاه و بیمارستان مستقر شوند در خارج از این کانون میبیند و توضیح میدهد: بنا به درخواست شرکت فرودگاهها، نمونهای از محصول واردشده را در ساختمان اداری آن مستقر کردیم، چون خیلی از رؤسای فرودگاهها هفتگی در آن مکان حضور دارند و به این شکل، کپسولها در معرض دید آنها قرار میگرفت. بسیاری از رؤسای فرودگاهها کار را دیدهاند و بسیار مشتاقاند. اگر موانع را در سیستم خودمان برطرف کنیم آمادگی داریم حداقل در پنج فرودگاهی که از ابتدای امر مدنظرمان بود آنها را مستقر کنیم، اما بروکراسی اداری که وجود دارد، متاسفانه اذیت میکند. او یادآوری میکند: نگاهمان درباره هتل کپسولی ارائه سرویس لاکچریِ گرانقیمت نبوده است. از روز اول هم گفتهایم در تمام دنیا زیرساخت اقامتی ارزانقیمت وجود دارد. سجادیراد اضافه میکند: وقتی میخواهید سرویسی را با قیمت اقتصادی در اختیار مخاطبان قرار دهید، طبیعتا چارچوبهای اقتصادی پروژه متفاوت میشود. مثلا در طرح توجیهی هتلهای کپسولی، هزینهای که در نظر گرفته شده برای اقامت مصرفکننده در ساعت اول ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بود که مبلغ آن با افزایش ساعت اقامت به صورت پلکانی کاهش پیدا میکرد، به طوری که بعد از چهار ساعت، هزینه به پنجهزار تومان به ازای هر ساعت اقامت میرسید.او درباره اینکه چرا با وجود بروکراسی فرودگاهها، این پروژه ـ همانطور که در روز رونمایی گفته شده بود ـ از طریق مراکز و یا اماکن دیگر پیگیری نشد، میگوید: ما با بیمارستانها هم مذاکراتی داشتیم، با وجود اینکه در ابتدای امر خیلی استقبال کردند؛ چرا که برای ساماندهی همراهان بیماران خیلی میتوانست موثر باشد، ولی وقتی وارد کار شدیم با عدم همکاری این بخشها مواجه شدیم. سجادیراد تاکید میکند: نگاه ما تسهیلگرانه است. این کار را به عنوان منبع درآمد درنظر نگرفتهایم. هدف این است باگهایی که در سیستم اقامتگاهی کشور وجود دارد با نگاه حمایتی وزارتخانه برطرف شود، ولی از نظر دستگاههای دیگر اگر پروژهای سودآوری داشته باشد وارد آن میشوند. دغدغه خدماتدهی وجود ندارد. اگر منافع زیادی داشته باشد همراهی میکنند.او ادامه میدهد: دغدغه خدماتدهی باید وجود داشته باشد، چون درحال حاضر ۱۵ سرویس خدماتی اقامتی نسبت به استاندارد جهانی عقبیم. باید این سرویسها در فرودگاهها و حتی به مراکز درمانی اضافه شود. در کشورهای دیگر معمولا مشکل اقامت کمتر وجود دارد، ولی در ایران حتی اقامت همراه بیمار مساله است. مسؤولان یکی از بیمارستانها اذعان میکردند از ساعت ۱۲ شب به بعد باید از بین درختها همراهان بیمار را پیدا و از محوطه بیمارستان خارج کنند. حتی وقتی در بیمارستان را میبندند صبح میبینند همان افراد از دیوار وارد محوطه بیمارستان شدهاند، چون جایی برای اقامت ندارند. وقتی با همان مجموعه درمانی برای استقرار این سیستم اقامتی ارزان صحبت میکنیم میگویند بودجه نداریم، بعد که ما وارد عمل میشویم و میخواهیم زیرساخت این اقامت را برای آنها تامین کنیم، متوجه میشویم مشکل اصلا بودجه نبوده است. این پروژه فعلا در چنین گیر و دارهایی گرفتار است. مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سوال که چطور یک وزارتخانه (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) قدرت و نفوذ برای استقرار این چند کپسول و یا راهاندازی خط تولید آن را ندارد؟ اظهار میکند: در اکثر شئونات کشور زمانی که موضوع بین دو شخصیت حقوقی مستقل مطرح میشود، حتی زمانی که منافع مشترک دارند و همسو هستند، این امکان همچنان مطرح است که دغدغه مشترک نداشته باشند.سجادیراد درباره اینکه درحال حاضر روی تولید چه تعداد هتل کپسولی برنامهریزی شده است؟ میگوید: هتل کپسولی مثل تولیدات دیگر نیست، براساس پروژهای که تعریف میشود این آمادگی وجود دارد تعداد مورد نظر تولید و در اختیار گذاشته شود. مثلا طی مذاکراتی که با شرکت فرودگاهها داشتیم قرار شد در پنج فرودگاه، ۱۰ هتل کپسولی مستقر شود. او درباره شرکتهایی که ساخت را باید انجام دهند نیز توضیح میدهد: در همان روزهای نخست از طریق معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برای تولید این محصول در داخل اطلاعرسانی انجام دادیم. چند شرکت دانشبنیان مراجعه کردند و گفتند دو ماه دیگر نمونههایی را ارائه میدهند، اما بیشتر در حد حرف بود، چون بعد تلفنشان را هم جواب ندادند. شرکتهای دیگر اما مطالعاتی را انجام دادند و حتی کارخانههایی را که میتوانند مواد اولیه تولید کنند نیز شناسایی کردهاند. الان تمام اجزای خط تولید در داخل فراهم است، ولی آن شرکت دانشبنیان یک عدد مشخص برای تولید نیاز دارد تا کار را شروع کند، اینکه محصولی تولید شود و مستقیم به انبار برود که منطقی نیست.مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از واردات چنین محصولی، مطالعه و نیازسنجی در داخل انجام شده بوده و اگر اینطور بوده چرا هنوز سایر بخشها متقاعد نشدهاند و چرا هنوز بعد از یک سال در هیچ کجا این هتلهای کپسولی مستقر نشده است؟ میگوید: برای این که نگاهمان متفاوت است. نیاز نبود قبل از واردات صحبت شود. لازم بود ابتدا تلنگر وارد شود. البته آن تلنگر به بدنه جامعه یا ذینفعان وارد شد، اما نگاهمان با آنهایی که باید همراه میشدند، متفاوت است. ما فکر میکنیم آنها توجیه هستند و حتی نمونههایی را در کشورهای دیگر دیدهاند، اما وقتی میخواهیم کار را با هم شروع کنیم، توقع دارند مطابق استانداردهای آنها عمل کنیم و مواردی مثل حقالارض و حقالسهم طلب میکنند. سجادیراد در پاسخ به اینکه آیا میتوان نتیجه گرفت که این پروژه به لحاظ اقتصادی جذاب نبوده است؟ اظهار میکند: پروژه زمانی که تعریف میشود جدولهای اقتصادی دارد که میزان سرمایهگذاری اولیه، هزینه بهرهبرداری سالانه و درصد سود برای سرمایهگذاری در آن مشخص است. به هر حال باید کاری کنیم که شرکت دانشبنیان در انتها متضرر نشود. مثلا در پروژههای عمرانی یا شهرداریها برای ترغیب بخش خصوصی حداقل باید ۴۰ درصد سود درنظر گرفته شود که سرمایهگذار را وارد کار کند. اما نظر شرکت فرودگاهها این بود که حداقل سود ۲۵ درصد باشد. با این شرایط هیچ سرمایهگذاری وارد نمیشد. با این حال، شرکتهای دانشبنیان را متقاعد کردیم که هر پروژه دانشبنیانی لزوما به تولید حجم زیادی پول ختم نمیشود و در واقع قرار است یک خدمات جدید ارائه شود. تمام اهتماممان را گذاشتیم که این شرکت دانشبنیان را همراهی کنیم اما فضای کلی همراه نیست و طرفهای مقابل علیرغم اینکه در نامههایشان ابراز تمایل میکنند، اما در مذاکره و عمل به نقطه مشترک نرسیدهایم.
ایجاد شده: 16/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " مصیب امیری " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی فارس، روز ۱۴ فروردینماه ۱۴۰۰، اظهار کرد: «آمار بازدیدکنندگان از اماکن فرهنگیتاریخی استان از ۲۵ اسفندماه تا ۱۳ فروردینماه سال جاری، ۲۵۲هزار و ۲۱۹ نفر بوده درحالیکه در سال ۹۸ این آمار یک میلیون و ۱۳۲هزار و ۲۱۸ نفر بوده است.» او با اشاره به نظارتهای مستمر در ایام نوروز از مراکز اقامتی مجاز و اماکن تاریخی و رعایت شیوهنامههای بهداشتی، ادامه داد: «مجموعه فرهنگیتاریخی آرامگاه حافظ با ۹۱هزار و ۴۲۴ بازدیدکننده بیشترین بازدید را داشته است، بعد از آن مجموعه فرهنگیتاریخی آرامگاه سعدی با ۴۸هزار و ۵۳۴ بازدید، مجموعه میراث جهانی تخت جمشید با ۳۸هزار و ۲۹۷ بازدید، مجموعه زندیه با ۳۶هزار و ۱۹۱ بازدید و مجموعه میراث جهانی پاسارگاد با ۱۶هزار و ۷۹۲ بیشترین بازدیدها را داشتهاند.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی فارس با اشاره به افزایش ساعت بازید از اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان بر اساس دستور ستاد استانی مقابله باکرونا باهدف جلوگیری از تجمع گردشگران و مسافران و رعایت پروتکلهای بهداشتی، بیان کرد: «بازدید از این اماکن سانسبندی شده بود و برای اینکه مشکلی پیش نیاید، گیشههای ارائه خدمات هم برای فروش بلیت فعال بودند.» او اظهار کرد: «ضریب اشغال هتلها و هتلآپارتمانها امسال به حدود ۳۰ درصد رسید.» امیری ادامه داد: «امسال اسکان در کمپها، اسکانهای چادری و مهمانپذیرهای دولتی ممنوع بوده است و مسافران تنها امکان استفاده از مراکز اسکان تحت نظارت میراثفرهنگی، گردشگری صنایعدستی را داشتند.»
ایجاد شده: 15/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 15/فروردین/1400 اخبار داخلی
ایجاد شده: 2/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 2/فروردین/1400 TV
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، شرکت هواپیمایی ایروفلوت روسیه پیش بینی کرد که بازار خدمات هوایی بین المللی که با شیوع کرونا به شدت دچار آسیب شده است، زودتر از سال ۲۰۲۴ بهبود نخواهد یافت. میخائیل پولوبویارینوف، مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی ایروفلوت روسیه، ، در مصاحبه ای که روز چهارشنبه توسط کانال تلویزیونی روسیا 24 پخش شد، گفت: پیش بینی ایروفلوت این است که بازار خدمات هوایی بین المللی زودتر از سال 2024 بهبود نخواهد یافت. وی گفت: در مورد این بازار بین المللی، پیش بینی ای که در پایان سال گذشته انجام دادیم، احتمالاً دقیق نیست. نرخ بازیابی کندتر است و انتظار نداریم زودتر از سال 2024 به سطح 2019 برسیم. مدیر عامل شرکت ایروفلوت همچنین در مورد وضعیت بازار داخلی روسیه اظهار داشت که ممکن است از سال 2022 بهبود یابد. بر اساس پیش بینی این شرکت هواپیمایی، نرخ درآمد احتمالاً فقط در سال 2023 به سطح 2019 نزدیک خواهد شد.
ایجاد شده: 30/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 30/اسفند/1399 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، برای رسیدن به این هتل باید ساعتها پیاده روی و کوهنوردی کرد و به کمک سیم و قلاب دامنههای تند کوهها را پیمود و قبل از هر چیز اینکه نباید سرگیجه داشت! در اطراف این منطقه نیز اماکن منحصربفردی برای دیدن وجود دارد: منطقه باستانی ماچو پیچو در ۱۲ کیلومتری آن واقع شده است. علاقمندان به کوهنوردی ویافراتا نیز میتوانند با انجام یک صعود ۴۰۰ متری تماشاگر چشم اندازی خارقالعاده باشند. افرادی که پیش از این شبی را در این هتل معلق گذراندهاند، تجربه اقامت خود در هتل «Natura Vive Skylodge» را یک ماجراجویی بینظیر توصیف کردهاند. تجربهای متفاوت از خوابیدن زیر آسمان شب؛ جایی که ماه و ستارهها از درون کپسولهای شیشهای نزدیکتر به نظر میرسند و تجربهای فراموش نشدنی مانند زندگی در فضا را تداعی میکنند. لورن کرگل که از آلاسکا به پرو سفر کرده میگوید: «ابتدا یک صعود هیجان انگیز داشتم. من از ارتفاع نمیترسم با این حال لحظاتی وجود داشت که به خودم میگفتم واقعا خیلی بالا هستم... با این وجود هنوز هم باید به صعود ادامه میدادم. غذاها عالی بودند. کسپولها خیلی راحت و مدرن بودند و حتی توالت و دستشویی هم داشتند. پردهها هم باز میشدند بنابراین میتوانستم ستارهها را بخوبی ببینم.» میتوان لذت بودن در این هتلها را، هم بصورت تنهایی تجربه کرد و هم با اعضای خانواده. یک کپسول هم بطور ویژه به عنوان نهارخوری ساخته شده است؛ جایی که میتوان در کنار خوردن غذا، از مناظر استثنایی اطراف هم لذت برد. کپسولهای نهارخوری تمام مدت باز و آماده سرویسدهی هستند؛ حتی اگر در این هتل معلق اقامت نداشته باشید. یک سرویس عکاسی هم در نظر گرفته شده تا بتوانید از بودنتان در این مکان عکسهایی را یادگار ببرید. بنابراین اگر از ارتفاع نمیترسید، با ماجراجویی در کوههای پرو و اقامت در این هتل معلق، احتمالا میتوانید بهترین خواب شبانه را تجربه کنید.
ایجاد شده: 30/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 30/اسفند/1399 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، " علی صدرنیا " رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی از بلا استفاده ماندن ظرفیتهای کارشناسی و تخصصی بخش خصوصی در تصمیمگیریهای حوزه گردشگری در کشور انتقاد کرد. صدرنیا گفت: در تمام سالهای فعالیتم، هیچ وقت ندیدم از نظرات بخش خصوصی در تصمیم گیریهای اساسی صنعت گردشگری استفاده شود. هر چه بود در حد برگزاری جلسات صوری با نمایندگان بخش خصوصی بود. من سال گذشته در جلسهای گفتم که گردشگری ما تا دو سال آینده هم راه نمیافتد و این حرف را طبق محاسبات دقیق زدم. وزیر گفت ما طی سه ماه گردشگری را به وضعیت عادی برمیگردانیم! در حالیکه چنین چیزی ممکن نیست و من این را به ایشان گفتم. گفتم بازار اینطور نیست که تا دولت بگوید باید به حالت عادی برگردید، برگردد. هر عرصهای مناسبات و اصول خودش را دارد و اینطور نیست که ما سوت بزنیم و انتظار داشته باشیم در کوتاهترین زمان همه به خط شوند. او در ادامه گفت: بارها گفتهایم که بهترین راه سفر، سفر با تور است. به خصوص در شرایط کنونی که رعایت پروتکلهای بهداشتی بیش از هر وقت دیگری اهمیت دارد. سفر باید با تورم انجام شود و برنامهریزیها و کارشناسیهای لازم در آن لحاظ شود و طبیعی است که راهنمای گردشگری هم در این میان یک عنصر لازم است. چون نقش مهم نظارت را برعهده دارد. هم نظارت بر حملونقل، هم نظارت بر اقامت و هم سایر بخشها. رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی تصریح کرد: امروز یکی از موضوعات مهمی که باید از سوی مجمع تشکل های گردشگری مورد تاکید قرار بگیرد وارد کردن واکسن است. واکسن هر چه زودتر باید وارد شود و ما باید با تاکیدهایمان به تسریع این امر کمک کنیم؛ چون وقتی واکسن وارد شود میتوانیم روی جذب توریست خارجی هم حساب کنیم.
ایجاد شده: 25/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 25/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، رئیس جامعه تورگردانان ایران در نشست مجمع تشکلهای گردشگری، اعلام کرد: من در جلسات زیادی شرکت می کنم و کمتر پیش میآید به خاطر حضورم در جلسهای خودم را سرزنش کنم اما یک جلسه بود که از حضورم در آن ناراحتم و آن، جلسهای است که با آقایان جهانگیری و همتی، معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی داشتیم. من قبل از آن جلسه فکر میکردم مسئولان حتی اگر به خواستههای ما عمل نمیکنند، دستکم به حرفهای ما گوش میدهند اما در آن جلسه فهمیدیم یک مسئول دولتی ممکن است در جلسهای شرکت کند و حتی زحمت گوش کردن به حرفهای بخش خصوصی را هم به خودش ندهد و فقط نگاهشان کند. ابراهیم پورفرج افزود: ما پیشنهاد دادیم که با رعایت پروتکلها مدیریت سفرها را به ما بسپارند؛ آنها نه تنها این کار را نکردند بلکه جلوی هتل و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و تورگردانها و بقیه را هم گرفتند و مردم را رها کردند تا بدون فعالیت متخصصان سفر به مسافرت بروند. این کار آیا معنایش این نیست که مسئولان به بیمار شدن مردم کمک کردهاند؟ شکی نیست که باید از کارکنان خدوم وزارت بهداشت تقدیر کرد اما حساب مسئولین از آنها جداست؛ مسئولان هم به مردم خسارت زدند هم به بدنه صنعت گردشگری و باید پاسخگوی همه این خسارتها باشند؛ چرا که دلیل این همه خسارت تصمیمهای عجولانه و بیحساب و کتاب و بدون برنامهریزی آنهاست. تصمیمهایی نتیجهاش شد سفرهایی که در آنها پروتکلهای بهداشتی رعایت نمیشد. پورفرج در ادامه روایتی را از مدیر یکی از آژانسهای هواپیمایی نقل کرد. او گفت: این مدیر آژانس، شخصا به خود من گفت که نمایندگیاش در ژاپن گفته حمایت آن کشور از صنعت گردشگری شگفتانگیز است. دولت ژاپن خود را موظف به حمایت حداکثری و جبران خسارت ۱۰۰ درصدی از صنعت گردشگری میداند. حتی در کشور کوچکی با اقتصادی به مراتب ضعیفتر مانند آذربایجان هم ما شاهد آن هستیم که دولت آن کشور صنعت گردشگری را در اولویت حمایتهای خود قرار میدهد؛ چون از اهمیت این صنعت در اقتصاد آگاه است؛ فعالان گردشگری در آذربایجان از حمایت دولت در جریان شیوع کرونا رضایت کامل دارند؛ حالا این کشورها را با کشور بزرگی مانند ایران مقایسه کنیم. به چه نتیجه ای میرسیم؟ او اضافه کرد: دولت در طول سال گذشته نه تنها از ما حمایت نکرد بلکه باعث شد بسیاری از نیروهای انسانی کارآمدمان را هم از دست بدهیم. نیروهایی که سرمایههای صنعت گردشگری بوده و هستند و جدا شدن آنها از این صنعت، خسارت بزرگی به آینده گردشگری است. به نظر من باید واکنش راهگشایی به این همه اشتباه بخش دولتی در قبال صنعت گردشگری نشان بدهیم و اگر این واکنش را نشان ندهیم، سال دیگر به مراتب وضعیت بدتری خواهیم داشت.
ایجاد شده: 25/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 25/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، در نشست مجمع تشکلهای گردشگری، رئیس هیئت مدیره دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: با همه مشکلاتی که داریم خوشحالیم که ما فعالان بخش خصوصی و تشکلهای گردشگری هیچگونه مشکلی با هم نداریم بلکه اختلاف اساسی ما با دولت است. حرمتالله رفیعی گفت: در طول این سالها چه خسارتها که بر اثر عدم کار کارشناسی در معاونت گردشگری وزارتخانه به صنعت گردشگری وارد نشد؛ چه بیبرنامگیها که ندیدیم؛ چه ناهمسوییهایی که معاونت گردشگری با بخش خصوصی از خود نشان نداد! شاهد چه اختلافافکنیهایی بین تشکل های گردشگری از سوی معاونت گردشگری که نبودیم! خدا را شاکریم که تشکلهای گردشگری هوشمند تر از این حرفها هستند و نیتشان کار و خدمترسانی و کسب حلال است و وارد این بازیها نمیشوند و هرگز با هم اختلافی نداشتند اما این بسیار غمانگیز است که ما شاهد باشیم که مسئولی به جای کمک به هماهنگی بیشتر بین تشکلها، بر عکس عمل کند و به دنبال ناکارآمد کردن آنها باشد. او جلسات متعدد با مدیران دولتی از جمله جلسه با معاون اول رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی در اوایل شیوع کرونا را جلساتی بیثمر دانست و گفت: بسیار ناراحتکننده است که رییس کل بانک مرکزی به عنوان عالیترین مقام نظام بانکی کشور در ازای درخواست تسهیلات با بهره پایین، به تاسیسات گردشگری توصیه کند همین وام را بگیرند و آن را در بانکی بگذارند و از سودش بهرهمند شوند! این توصیه آقای همتی بهتانگیز بود.
ایجاد شده: 25/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 25/اسفند/1399 اخبار داخلی