نتایج جستجو...
برند اصنهان برای اصفهان

برند اصنهان برای اصفهان

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، اصفهان به عنوان یکی از مقاصد مهم توریستی ایران در برندسازی پیشتاز شد و از برند «اصنهان» با ۲۰۰ فیلم کوتاه رونمایی کرد و برای نخستین‌بار فعالان حوزه گردشگری در تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی را با تنوع محصولات گردشگری هم‌پا و همراه کرد. مینی نقش جهان محله اروپایی اصفهان در قلب جلفا، این‌بار با داستان‌های جدید از تاریخ پرفراز و نشیب ارامنه ایران به معرفی شکل جدیدی از خود برآمده و هویت جدیدی به محله ارامنه نشین اصفهان بخشیده است. داستان‌هایی که از بطن جامعه و به‌ صورت شفاهی نسل به نسل انتقال یافته و اینک نه تنها در میان مردم کوچه و بازار اصفهان بلکه به گوش تمام جهان می‌رسد. داستان‌ها و روایاتی که نه تنها برای جلفا بلکه برای جای جای اصفهان نقل شده و لایه‌های پنهان اصفهان را در معرض نمایش گذاشته است. داستان‌های نهانی که در دل کوچه پس کوچه‌های اصفهان، خانه‌های قدیمی و گرمابه‌ها، بازارهای قدیمی، میدان‌ها، بناهای تاریخی نهفته بود و اینک آن را به برند اصفهان تبدیل کرده است. اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری شرکت خصوصی توسعه گردشگری با ایجاد هویت رقابتی برای شهر از برند گردشگری اصفهان با عنوان «اصنهان» رونمایی کرد و اصفهان را به پایه‌گذار برندسازی گردشگری در ایران تبدیل کرده است.«اصنهان» که اینک در قالب ۲۰۰ فیلم کوتاه یک دقیقه‌ای به کارگردانی مجید عرفانیان، جهانگرد فیلمساز، از ناگفته‌های اصفهان می‌گوید و شکل جدید و متفاوتی از اصفهان در قالب داستان و روایت را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته است.  پس از همه‌گیری کرونا و رکود بی‌سابقه در صنعت گردشگری، با توجه به تغییر سبک سفرها و ذائقه سفر گردشگران و مسافران، جهان از اواخر ۲۰۲۰ به سمت تغییر و ایجاد برندهای جدید شهری رفت که براساس آن جاذبه‌های گردشگری یک شهر به شکلی متفاوت و باتوجه به فناوری‌های جدید و دیجیتالی به تمام دنیا معرفی شود. سازمان جهانی گردشگری در یکی از توصیه‌های خود، داستان و روایات را روشی برای برندسازی و معرفی مقصد درنظر گرفته است. از این رو، برند «اصنهان» را شاید بتوان نخستین برند جدید شهری پس از همه‌گیری کرونا دانست که هویتی جدید به یک شهر بخشیده و به شکلی متفاوت، داستان‌هایی برگرفته شده از دل جامعه در قالب فیلم‌های کوتاه به نمایش گذاشته شده است.برندسازی نقش اساسی و مهمی در هویت‌بخشی به یک شهر در راستای جذب گردشگر، سرمایه‌گذاری، اشتغال، درآمدزایی، ارزآوری، توسعه اقتصادی و در نهایت توسعه پایدار دارد. بحران کرونا فرصت پرداختن به زیرساخت‌های گردشگری و ساخت برند اصفهان را فراهم کرد تا اصفهان همپای مقاصد برتر جهان پیش برود و به محیطی برای کسب و کار گردشگری، توسعه پایدار و جذب سرمایه‌گذار تبدیل شود و به جای ارائه صرف اطلاعات میراثی، به داستان‌های پشت آنها، طراحی تورهای ناگفته، ایجاد وب‌سایت، صفحات شبکه‌های اجتماعی با تولید محتوا به ۱۰ زبان زنده دنیا پرداخته است. همچنان که جهان پس از همه‌گیری در مسیر دیجیتالی شدن در عرصه برندسازی و بازاریابی مقاصد پیش رفته است، اصفهان نیز از این روش برای معرفی برند خود بهره گرفته، زیرا رسانه و شبکه‌های اجتماعی میزان اثرگذاری به مراتب بیشتر و بارزتری را در معرفی برند و جذب گردشگری به اصفهان خواهد داشت. این الگو می‌تواند برای دیگر استان‌ها نیز به‌کار رود و برندسازی شهرهای سراسر کشور به مقصدسازی تبدیل شود. با بررسی شهرهای بزرگ و گردشگرپذیری همچون پاریس، لندن، بانکوک، رم، نیویورک و بسیاری از شهرهای دیگر، یک ویژگی مشترک و مهم را می‌توان برای تبدیل شدن این شهرها به مقاصد اصلی گردشگری جهان درنظر گرفت و آن داشتن برند شهری است. برندسازی، شهر را به‌سمت توسعه پایدار سوق می‌دهد و منجر به ایجاد اشتغال، درآمدزایی، ارزآوری و درنتیجه توسعه اقتصادی شهر و کشور می‌شود. آنچه که برند «اصنهان» را متمایز و مهم کرده را می‌توان در چهار پارادایم مهم بررسی کرد. ویژگی مهم و بارز این برندسازی در ابتدا همان هویت‌بخشی و به نمایش گذاشتن شکل جدیدی از اصفهان با استفاده از داستان‌های کوتاه در قالب فیلم است که اصفهان را از نگاه صرف تاریخی مکتوب به سمت‌ داستان‌هایی سوق می‌دهد که در آن غذا، صنایع‌دستی، روایت‌ها، فرهنگ، لالایی‌های و آداب خانوادگی نقش اصلی در معرفی هویت اصفهان دارند و این امر می‌تواند یک مقصد گردشگری را به اوج برساند. روایت داستان‌ها از اتاق چله‌نشینی وانک، موزه موسیقی ارامنه، کاخ سفید، دیر راهبه‌ها، کلیسای بیت لحم، خانه شیخ بهایی، گرمابه‌ها، مناره علی، عصارخانه، خانه جواهری و دیگر مواردی که تاریخ و فرهنگ اصفهان را به‌گونه‌ای کاملا متفاوت نشان می‌دهد و اصالت و سنت اصفهان را به رخ می‌کشد؛ در کنار اینها، داستان‌هایی از شهرک سلامت، سیتی سنتر، شهرک دانش هویتی متفاوت از اصفهان را نشان می‌دهد که در حین حفظ سنت‌ها در مسیر مدرن شدن نیز گام برداشته و توانسته به قطب برتر توریسم سلامت در خاورمیانه تبدیل شود. مجموعه‌ای که جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های پزشکی و بیمارستانی را جهت تشخیص و درمان بیماری‌ها در اختیار دارد. دومین پارادایم اهمیت بخش ایجاد این برند را می‌توان در همکاری و هماهنگی تمامی بخش‌های مربوط به حوزه گردشگری اعم از بخش‌های دولتی و خصوصی دانست که به گفته حمید غفاری راد، مدیر راهبردی برند اصنهان، نخستین همکاری کامل و جامع در طول تاریخ اصفهان بوده است.در این طرح علاوه بر همراه و هم‌پا بودن نهادهای دولتی و شهرداری، اتاق بازرگانی اصفهان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در راستای تحقق این امر سرمایه‌گذاری کردند و در مسیری مشترک برای رسیدن اصفهان به توسعه پایدار گام برداشتند. نکته قابل توجه در این است که هرگاه دولت به نقش اصلی خود که همان نظارت و تسهیل‌سازی برای فعالیت‌های بخش خصوصی و همکاری با سرمایه‌گذاران بپردازد، گردشگری و اقتصاد به سمت توسعه پیش می‌رود. سومین پارادایم بسیار مهمی که می‌توان برای این طرح در نظر گرفت، تمرکز بر گردشگری داخلی است.۱۰۰ فیلم اول کامل به زبان فارسی است که به معرفی داستان‌های ناگفته اصفهان به مردم سراسر کشور می‌پردازد تا مقصدسازی اصفهان در ابتدا برای گردشگران داخلی تحقق یابد. پس از همه‌گیری کرونا که سفرهای بین‌المللی تقریبا به حالت تعطیل درآمد، گردشگری داخلی تبدیل به هدف اصلی بسیاری از کشورها جهت بازیابی صنعت گردشگری شد و کشورهایی همچون چین و روسیه حتی توانستند از میزان گردشگران داخلی پیش از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ فراتر روند. این طرح می‌تواند اصفهان را  به یک مقصد مهم سفر برای مردم ایران تبدیل کندکه به‌دنبال ناشناخته‌های اصفهان، چند روزی را در این شهر اقامت کنند.البته شرط ضروری و لازم برای مسافران دائمی به اصفهان همان‌گونه که علی کرباسی‌زاده، دبیر اتاق بازرگانی اصفهان مطرح کرده، به اجرا درآمدن تعطیلات آخر هفته دو روزه است که تعطیلات در تمام سال پخش شود و امکان سفر در همه فصول فراهم شود و تنها منوط به تعطیلات مناسبتی همچون نوروز نشود. اگرچه معاون گردشگری در نشست رونمایی از برند «اصنهان» پیگیری این موضوع در سطح مقامات عالی کشور را مطرح کرده است. در نهایت آنچه برند «اصنهان» را بسیار ارزشمند کرده، به‌کارگیری فعالان متفکر و متخصص بخش گردشگری است که منجر به اشتغال‌زایی و ایجاد کسب و کار جدید شده است. جامعه هتلداران و تورگردانان اصفهان که در تحقق این برند نقش فعال و جدی داشتند برای تورهای ناگفته‌های اصفهان، آموزش، آمادگی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی، توسعه پایدار و...افراد بسیاری را وارد بازار کار حوزه گردشگری کردند. قیصریه در نقش جهان که پس از مرمت اینک محلی برای تماشای نقش جهان از بالا است، در کنار آن به محل کسب درآمد عده‌ای از جوانان نیز تبدیل شده است. همچنان که در مجموعه سیتی‌سنتر، شهرک سلامت و شهرک دانش حدود ۱۳هزار نفر مشغول به‌کار هستند و با گسترش این روند این اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد.

ایجاد شده: 4/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400     اخبار داخلی
دستورالعمل حضور گردشگران خارجی اعلام شد

دستورالعمل حضور گردشگران خارجی اعلام شد

به گزارش هتل نیوز، در این دستورالعمل آمده که اجرایی شدن آن با محوریت وزارت میراث فرهنگی که در این دستورالعمل به اختصار وزارت گردشگری نام برده شده خواهد بود. همچنین وزارت میراث فرهنگی گزارش عملکرد دستگاه‌ها را درباره مفاد این دستورالعمل به صورت دوره‌ای به وزارت کشور ارائه می‌کند. در ضوابط کلی این دستورالعمل آمده، ورود و خروج مستقیم یا غیر مستقیم مسافری (گروهی و انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از /به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورد تأیید وزارت بهداشت از اول آبان ماه بلامانع است. این مصوبه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از / به کشورهای پر ریسک اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت توسط وزارت بهداشت ایران نخواهد شد. چنانچه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت به عنوان مرجع تخصصی، مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد. به منظور مدیریت روند بیماری در داخل تردد مسافری با اولویت مرزهای زمینی که دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم است از تاریخ یاد شده آغاز می‌شود که در این دستورالعمل ۱۵ مرز زمینی از جمله مرز پرویزخان در استان کرمانشاه، آستارا در گیلان، سرو در آذربایجان غربی و غیره نام برده شده است. همچنین در این دستورالعمل آمده صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت خارجه بلامانع است. تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌ها بلامانع است. همچنین تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای هوایی و مرزهای مجاز زمینی، افزایش نیروی انسانی متخصص برای انجام تست‌های تشخیص از الزامات اجرای طرح است. این دستورالعمل با رویکرد احترام به گردشگران بین المللی تهیه شده است. بنابراین در صورت مشاهده رفتار تبعیض آمیز نسبت به گردشگران ایرانی براساس اصل عمل متقابل، تصمیم گیری خواهد شد. آزمایش PCR منفی برای گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال باید ۹۶ ساعت اعتبار داشته باشد.

ایجاد شده: 3/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400     اخبار داخلی
وزارت گردشگری به‌دنبال ایجاد هماهنگی بین‌بخشی است

وزارت گردشگری به‌دنبال ایجاد هماهنگی بین‌بخشی است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، روز دوم نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران با حضور " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور و جمعی از کارشناسان در عرصه صنعت گردشگری روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.  برای نتایج بلند مدت نیاز به وحدت و ساماندهی قوانین است به گفته شالبافیان، اگر ما به دنبال ساماندهی قوانین و مقررات در حوزه گردشگری نباشیم نتیجه قطعی بلندمدت نخواهیم داشت.  او از نبود وحدت و نبود ساماندهی در بخش‌های گردشگری به‌عنوان یکی از نقاط ضعفی که در این نابسامانی‌ها وجود دارد، نام برد.  ایجاد هماهنگی بین‌بخشی، نخستین رویکرد وزارتخانه او ادامه داد: «نخستین رویکردی که از سوی وزارت گردشگری دنبال شد ایجاد حداکثرسازی هماهنگی بین‌بخشی است. در واقع اگر دست اندرکاران این حوزه با یکدیگر هماهنگ نباشند نتیجه مورد نظر هم محقق نخواهد شد.»  معاون گردشگری کشور از هماهنگی با نیروی انتظامی، مناطق آزاد، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه به‌عنوان اقداماتی که تاکنون از سوی این وزارتخانه انجام شده نام برد و گفت: «برای هر کدام یک طرحی بیرون آمده است البته حتماً این همکاری باید در چارچوب قوانین و وظایف این دستگاه‌ها باشد.»  ارتباط با جامعه محلی برای توسعه بوم‌گردی او همچنین از توسعه بوم‌گردی به‌عنوان یکی از موضوعاتی نام برد که در وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته است و ادامه داد: «در واقع نوعی ارتباط با جامعه محلی مورد ارزیابی قرار گرفته است.»  به گفته شالبافیان حداکثرسازی استفاده از قابلیت‌های فناوری اطلاعات هم دیگر اقدامی است که تاکنون از سوی این وزارتخانه انجام شده است.  شناسایی ۶ سامانه در راستای شفافیت و تسهیل فرایندها معاون گردشگری کشور ادامه داد: «شش سامانه کلیدی را شناسایی کرده‌ایم که موجب شفاف‌سازی و تسهیل امور می‌شود. در واقع می‌خواهیم به ایجاد شفافیت در فرآیند‌ها از طریق فناوری اطلاعات برسیم.»  شالبافیان همچنین به اهمیت برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: «بنا به فرمایش پیامبر اسلام باید سفر کنید تا سالم بمانید. از نظر من یکی از اقدامات مهمی که در حوزه گردشگری انجام شد، برگزاری این رویداد است. محتوایی که در صنعت گردشگری تولید می‌شود ناظر بر چیزی است که به صورت مستقیم مربوط به کشور ما نمی‌شود.»  محتوای تولیدشده در سمپوزیوم می‌تواند تحلیل شود او ادامه داد: «محتوایی در سمپوزیوم تولید شد که در گذشته شاهد آن نبودیم. این محتوا شایسته تحلیل است و کاملاً به درد حال صنعت گردشگری ما می‌خورد. افرادی که در این سمپوزیوم به صحنه آمدند بسیاری از کارشناسان با تجربه این حوزه بودند که تاکنون استفاده زیادی از آن‌ها نمی‌شد. البته شاید انگیزه ارائه دانش و تجربه خود را تاکنون نداشتند.» 

ایجاد شده: 29/مهر/1400       آخرین ویرایش: 29/مهر/1400     اخبار داخلی
مخالفت‌ها با گردشگری فروکش کرده‌ است

مخالفت‌ها با گردشگری فروکش کرده‌ است

به گزارش هتل نیوز، در حاشیه برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران " محمدحسین ایمانی خوشخو " دبیر سمپوزیم یکصدسال گردشگری ایران و رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: ما برای آینده گردشگری حتماً باید گذشته را مد نظر قرار می‌دادیم به همین دلیل در سمپوزیوم گردشگری باید تحقیق خوبی در ۱۰۰ سال قبل انجام می‌شد. باید بدانیم چه کارهایی نشده و چه کارهایی انجام شده است. به همین دلیل با سلوک گردشگری برنامه‌ریزی کردیم. وی افزود: همه ما می‌گوییم گردشگری فرابخشی است، اما کمتر به آن عمل می‌کنیم، خاطره‌ای از ماهاتیر محمد می‌خواندم، می‌دانید که مالزی منابع نفت ندارد، برای همین هم ذهن‌ها در این کشور به سمت گردشگری رفت و مسؤولیت در حد معاون اول برای گردشگری ایجاد شد و با این دیدگاه، مالزی گردشگری را می‌چرخاند. دبیر سمپوزیوم یکصدسال گردشگری با بیان این‌که ۹۰ درصد از فعالیت‌های گردشگری به عهده بخش خصوصی و نظارت بر فعالیت‌ها به عهده دولت‌ها باید باشد، اظهار کرد: بخش‌های گردشگری با هم پیوستگی لازم را ندارند. به عنوان مثال گردشگری مذهبی از مدار گردشگری خارج است. شاید وقت مطرح کردن الحاق اوقاف همین حالا باشد. در گردشگری همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید به کمک هم بیایند. مثلا ما گردشگری پزشکی نداریم، بلکه بیمار بین‌المللی داریم. فعالان گردشگری پزشکی ما در واقع رانندگان تاکسی فرودگاه امام هستند. او مدیریت گردشگری در دوران پساکرونا را سخت‌تر دانست و با اشاره به شلوغی جاده‌ها در پایان هر هفته، گفت: ما تقاضای نهفته داریم، اگر برنامه نداشته باشیم، این تقاضا به سونامی تبدیل می‌شود. ایمانی ‌خوشخو ادامه داد: فرصت طلایی در حوزه گردشگری وجود دارد. زمانی که آقای ضرغامی وزیر گردشگری شد احساس کردم فرصت طلایی در حوزه گردشگری به وجود آمده است. تاریخچه فعالیت‌های او را بررسی کنید. برنامه‌های پربیننده صدا و سیما در دوره او ساخته شد. چه زمانی سراغ داشتید که سه وزیر بهداشت، خارجه و میراث فرهنگی در کنار یکدیگر درباره گردشگری تصمیم بگیرند؟ با این تخصص و ارتباط، حتماً اتفاقات خوبی برای صنعت گردشگری می‌افتد. دولت سیزدهم عزم دارد که از ظرفیت‌های مغفول استفاده کند و زمینه‌های آن نیز فراهم است. سال ٨٣ که کار می‌کردیم طیفی مخالف گردشگری بودند که الان فروکش کرده است و برای اولین‌بار رییس حوزه‌های علمیه کشور در روز جهانی گردشگری پیام داد، یعنی نگرش‌ها درحال تغییر است. یقین دارم اگر دست به دست بدهیم روزهای طلایی رقم می‌خورد

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
نشست مشترک وزیر گردشگری با فرمانده نیروی انتظامی

نشست مشترک وزیر گردشگری با فرمانده نیروی انتظامی

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی امروز سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ در دیدار با سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت تقویت همکاری این وزارتخانه و نیروی انتظامی گفت: «این وزارتخانه با ناجا تقاطع‌های زیادی دارد و برای انجام ماموریت‌های وزارتخانه همکاری و مساعدت نیروی انتظامی نقش کلیدی دارد. خوشبختانه امروز نیروی انتظامی ما هوشمند و مقتدر است و در حوزه‌های مختلف کارآمدی بالایی دارد.»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: «در حوزه میراث‌فرهنگی و در مسائلی مانند حفظ بناهای تاریخی، جلوگیری از حفاری غیرمجاز و قاچاق اشیای تاریخی نیارمند همکاری با نیروی انتظامی هستیم، همچنین در حوزه گردشگری به‌ویژه بخش گردشگران خارجی و ورود آن‌ها به کشور، ماموریت وزارتخانه با ماموریت‌های ناجا مرتبط است.»  او اظهار کرد: «به‌عنوان مثال یکی از مهم‌ترین این همکاری‌ها تامین امنیت گردشگران است که برای ما اهمیت دارد.»  مهندس ضرغامی خاطرنشان کرد: «حوزه‌های مختلفی برای همکاری با ناجا داریم پیش از این بحث‌های مقدماتی را انجام دادیم و در این جلسه دوباره آن‌ها بررسی کردیم و به جمع‌بندی رسیدیم. جزئیات این نشست مکتوب می‌شود و در قالب یک تفاهم نامه به امضای دو دستگاه خواهد رسید و در آینده بر اساس آن رفتار می‌شود.»  وظایف ناجا در ارتباط با وزارتخانه باید شفاف باشد سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز در این دیدار گفت: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی جزو مجموعه‌هایی هستند که باید ارتباط و تعامل بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌ها داشته باشند، نوع کار این دو مجموعه به گونه‌ای است که این تعامل را ایجاب می‌کند.»  او تصریح کرد: «میراث‌فرهنگی و ابنیه تاریخی میراث کشورمان بوده و گویای فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست که باید از آن حراست شود. نیروی انتظامی می‌تواند در زمینه حفاظت از این اماکن تاریخی اقدامات خوبی انجام دهد.»  فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: «یگان حفاظت میراث‌فرهنگی را در این وزارتخانه داریم که وظایف بزرگی بر عهده آن است. انشالله با حضور مهندس ضرغامی وظایف یگان شفاف‌تر شود و حمایت‌های بیشتری از آن‌ها انجام شود.»  او ادامه داد: «ایران یکی از کشورهایی است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد، باید برای زمانی که گردشگران از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شوند، تسهیلات مناسبی در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند با امنیت و آرامش در سراسر کشور تردد کنند.»  سردار سرتیپ پاسدار اشتری بیان کرد: «امروز خوشبختانه امنیت خوبی را در اقصی نقاط کشور داریم و برای حفظ امنیت گردشگران خارجی، باید برنامه‌ریزی خوبی انجام دهیم.»  او اظهار کرد: «ما در خدمت این مجموعه خواهیم بود تا صنعت بزرگ گردشگری رونق بیشتری بگیرد و خیر و برکت آن برای مردم عزیزمان و افتخاری برای ایران اسلامی ما باشد.»

ایجاد شده: 27/مهر/1400       آخرین ویرایش: 27/مهر/1400     اخبار داخلی
طرح مدیریت گردشگری جنگل ابر در آینده نزدیک تهیه و اجرا می‌شود

طرح مدیریت گردشگری جنگل ابر در آینده نزدیک تهیه و اجرا می‌شود

به گزارش هتل نیوز، " حمیدرضا دوست‌محمدی " مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، در نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری شهرستان شاهرود در هتل جهانگردی بسطام با تبریک هفته گردشگری، تأکید کرد: گردشگری سیاسی نیست و نباید سیاسی شود. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: رشد و توسعه گردشگری عامل ایجاد همدلی و وحدت است. او با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری فرا بخشی است، گفت: رشد و توسعه گردشگری تنها مربوط به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست و سایر دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردم‌نهاد، مردم و رسانه‌ها در این زمینه نقش‌آفرین هستند. او با بیان اینکه در حوزه گردشگری باید جریان‌سازی انجام شود، ادامه داد: گردشگری باید از حالت شعار در آمده و عملیاتی شود. دوست‌محمدی با اشاره به نقش شهرداری‌ها در توسعه گردشگری، گفت: شهرداری‌ها می‌توانند نقش مؤثری در برند سازی و توسعه گردشگری شهری داشته باشند. او اضافه کرد: فعالیت و فرهنگ‌سازی انجمن‌ها و سمن‌ها و آموزش جوامع محلی نیز اهمیت بالایی دارد و انجمن‌ها می‌توانند نقش مهمی در آموزش گردشگری داشته باشند. دوست‌محمدی با اشاره به جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی شهرستان شاهرود و به‌ویژه جنگل جهانی ابر، گفت: نجات جنگل ابر نیاز به مشارکت همه دارد و طرح مدیریت گردشگری جنگل ابر در آینده نزدیک تهیه و اجرا می‌شود. او بر استفاده از سفال خاکستری به‌عنوان المان شهری شاهرود تأکید کرد.

ایجاد شده: 9/مهر/1400       آخرین ویرایش: 9/مهر/1400     اخبار داخلی
تعیین تکلیف نرخ بلیط هواپیما تا هفته آینده

تعیین تکلیف نرخ بلیط هواپیما تا هفته آینده

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " سیاوش امیر مکری " سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آخرین وضعیت بررسی قیمت بلیت هواپیما به کجا ختم شد و چرا این موضوع در جلسه اخیر شورای عالی هواپیمایی به نتیجه نرسید، اظهار کرد: در شورای عالی هواپیمایی بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته کارشناسی تشکیل شد و هم اکنون آنالیز قیمت و هزینه‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی ارائه کرده‌اند در این کمیته در حال بررسی است. وی افزود: در همان جلسه اعلام کردیم قیمت‌هایی که مسیر قانونی خودش را طی نکرده و تایید نشده است، مورد قبول ما نیست و بر همین اساس کمیته کارشناسی برای بررسی آن تشکیل شد. سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه تکلیف ایرلاین‌هایی که افزایش قیمت را از یک ماه نیم و گذشته تا کنون اعمال کردند و مردم چیست؟ ادامه داد: تا شورای عالی هواپیمایی نرخی را تصویب نکند، قیمت‌ بلیت هواپیما باید مطابق با نرخ‌های مصوب گذشته باشد و دستگاه‌های نظارتی هم می‌توانند با تخلف‌های صورت گرفته، برخورد کنند. امیرمکری اعلام کرد: من این مساله را به صورت مستمر در طول روزها و هفته‌هایی که در سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت گرفتم، پیگیری کرده و می‌کنم و با توجه به فرآیند بررسی هزینه‌ها و آنالیزهای مورد ادعای شرکت‌های هواپیمایی به نظر می‌رسد در هفته آینده تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص شود اما در وهله نخست باید آنالیز ارائه شده از سوی ایرلاین‌ها که مبنای محاسبات آن‌ها در تعیین قیمت بلیت هواپیماست، بررسی و دقت و صحت آن مشخص شود. وی تاکید کرد: مسلما در اسرع وقت تکلیف قیمت بلیت هواپیما را مشخص می‌کنیم چرا که مردم باید هر چه زودتر تکلیفشان در این زمینه روشن شود. در حالی که قیمت بلیت هواپیما در طول حدود یک ماه و نیم گذشته افزایش یافته است و مقرر شده بود تا تکلیف آن به زودی مشخص شود، پس از هفته‌ها جلسه‌ای در روزهای گذشته برگزار شد و نهایتا به دستور محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- کمیته کارشناسی برای تعیین هزینه هر ساعت-صندلی پرواز تشکیل شد و قرار بود بر اساس نتایج این کمیته در نشستی فوق‌العاده برای نرخ بلیت هواپیما تصمیم‌گیری شود.

ایجاد شده: 13/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 13/مرداد/1400     اخبار داخلی
حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شد

حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، اواخر سال گذشته قرارداد استقرار حساب‌های اقماری گردشگری در چارچوب نظام جامع آماری گردشگری بین این وزارتخانه و مرکز آمار ایران به‌منظور ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، امکان سنجش بهره‌وری صنعت گردشگری، میزان اشتغال‌زایی و محاسبه گردشگری در حساب‌های ملی کشور به امضا رسید و به‌دنبال اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان جهانی جهان‌گردی، سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، شرایط لازم به‌منظور پیاده‌سازی و استقرار حساب‌های اقماری گردشگری فراهم شد و این موضوع از امروز وارد فاز اجرایی شد. در همین خصوص در نشستی که امروز با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران و جمعی از مدیران دو دستگاه برگزار شد، بررسی نهایی فاز مطالعاتی و فاز پایلوت حساب‌های اقماری گردشگری بررسی و در خصوص فاز اجرایی این سیستم دستورهای لازم صادر و تصمیم‌گیری نهایی انجام شد. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری گفت: «تا قبل از شیوع کرونا، گردشگری داخلی و خارجی در کشور ما رونق فراوانی داشت و روند رو به رشدی را طی می‌کرد. این صنعت در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه‌ای که محرک سایر صنوف است و با رونق حوزه گردشگری شاهد رونق در کسب‌و‌کار سایر صنوف هستیم.» دکتر مونسان افزود: «یکی از موضوعاتی که دنیا به سمت آن رفته است استفاده از هوش مصنوعی است، پیش‌بینی ما این است که در جریان هوشمندسازی فعالیت‌ها در صنوف مختلف، بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع دستخوش تغییراتی شوند و برخی از آن‌ها زیان ببینند؛ با این حال صنعت گردشگری تنها صنعتی است که در فرآیند هوشمند‌سازی نیز رونق خود را حفظ می‌کند.» او ادامه داد: «در حال حاضر گردشگری صنعت سوم دنیا است اما پیش‌بینی می‌شود این صنعت به صنعت اول دنیا تبدیل شود.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نقش گردشگری در تولید ملی ناخالص اشاره کرد و افزود: «در کشور ما تا قبل از شیوع کرونا سهم گردشگری در تولید ملی ناخالص ۱۱,۸ میلیارد دلار بوده است که این سهم باید به خوبی معرفی شود اما از آنجایی که حساب‌های اقماری گردشگری وجود نداشت، این سهم به خوبی دیده نشده است.» دکتر مونسان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از تلاش دستگاه‌های مختلف برای اجرایی شدن حساب‌های اقماری گردشگری از جمله مرکز آمار ایران، خاطر‌نشان کرد: «گردشگری یک موضوع ملی است و همه دستگاه‌ها برای رونق هرچه بیشتر این صنعت باید کمک کنند.» تحقق اقتصاد بدون نفت با رونق گردشگری جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تهیه حساب‌های اقماری گردشگری گفت: «خوشبختانه امروز بعد از سال‌ها تلاش شاهد این هستیم که پروژه تهیه حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شده و این موضوع در صنعت گردشگری بسیار با اهمیت است.» او در ادامه به اهمیت صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: «در اقتصاد بدون نفت به طور حتم گردشگری نقش بسیار مهمی را می‌تواند ایفا کند.» رئیس مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: «حساب‌های اقماری گردشگری یک آرزوی ۲۰ ساله بود که خوشبختانه این آرزو امروز به واقعیت تبدیل شده و وارد فاز اجرایی می‌شود.» ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست در سخنانی به پیشینه پروژه تهیه حساب‌های اقماری گردشگری و اهمیت آن پرداخت و گفت: «از حدود ۲۰ سال پیش این موضوع مطرح شد و به‌عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت. در دو برنامه توسعه پنج‌ساله در کشور نیز به این موضوع پرداخته شده است و خوشبختانه بعد از تلاش‌های فراوان با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله مرکز آمار ایران امروز به نتایج بسیار خوبی در این پروژه رسیدیم و مراحل و فازهای مختلف آن را طی کردیم تا به فاز اجرا رسیدیم.» او خاطرنشان کرد: «این پروژه امروز در مسیر مطمئنی قرار گرفته و با اجرای آن به طور حتم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در صنعت گردشگری و معرفی هرچه بیشتر اهمیت و نقش این صنعت خواهیم بود.» سازمان ملل متحد (از طریق کمیسیون آمار)، سازمان آماری اروپا، سازمان جهانی گردشگری و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه از جمله سازمان‌های بین‌المللی هستند که مجموعه‌ای از تعاریف و طبقه‌بندی‌ها را تحت عنوان حساب اقماری گردشگری برای این صنعت برقرار کرده‌اند. هدف کلی تهیه حساب اقماری گردشگری، سنجش اثرات اقتصادی گردشگری در کشور به‌صورت سالانه است. حساب‌های اقماری گردشگری، این امکان را فراهم می‌کند که جنبه‌های اقتصادی گردشگری در حساب‌های ملی کشور به‌طور مجزا بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. با اجرای این طرح و توجه به اهمیت نقش گردشگری زمینه بهتری برای تجزیه و تحلیل اثرات گردشگری در اقتصاد و تصمیم‌گیری‌ها درباره گردشگری فراهم می‌شود.

ایجاد شده: 7/تیر/1400       آخرین ویرایش: 7/تیر/1400     اخبار داخلی
از مدیران متخلف شکایت می‌کنیم

از مدیران متخلف شکایت می‌کنیم

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " سیدامیرناصر طباطبایی " خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور و رئیس جامعه هتلداران یزد ضمن انتقاد به وضعیت حاکم در اجرای مصوبات ستاد کرونا اظهار کرد: با وجود مصوباتی که منجر به اعمال محدودیت‌های متعدد شد و با توجه به این که یزد جزو شهرهایی بود که از ابتدا به صورت خودجوش توسط اصناف گردشگری تعطیل شد و سپس بیشترین همراهی را این صنف و صنعت داشت، مصوبات حمایتی ستاد کرونا به خوبی در این باره برای این بخش اجرایی نشد. وی با گلایه از کوتاهی در اجرای مصوبات حمایتی کرونا در استان تصریح کرد: ستاد ملی کرونا در بخش تسهیلات، وام‌ها و شرایطی را برای بخش گردشگری در نظر گرفت اما با بیشترین چالش‌ها در این حوزه روبرو شدیم. این مسئول با بیان این که برخورد بانک‌ها بسیار بد بود، تصریح کرد: نه تنها بانک‌ها بلکه دستگاه‌های خدمات‌رسان هم به مصوبات کرونا بی‌توجهی کردند. وی با بیان این که دستگاه‌ها و بانک‌ها نسبت به مصوبات حمایتی ستاد کروان اظهار بی اطلاعی می‌کنند، گفت: حتی زمانی که نیروهایمان نیز بیکار بودند، بیمه آن‌ها طبق موعد پرداخت شد و نسبت به پرداخت حقوق پرسنل و سایر شرایط به وجود آمده اقدام کردیم اما با وجود همه جلسات و هماهنگی‌ها، مصوبات را زیر پا گذاشتند و مدیر دستگاه‌های مربوطه هم اظهار بی‌اطلاعی کرد. این مسئول با بیان این که اجرای مصوبات اختیاری نیست، نسبت به عملکرد دستگاه ها ابراز ناراحتی کرد و با بیان این که تاکنون 35 درصد از شاغلان این صنف و صنعت از گردشگری خارج شده‌اند، تصریح کرد: با این عملکرد در قبال این صنعت، گردشگری را از بین خواهید برد. خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور و رئیس جامعه هتلداران استان یزد، خاطرنشان کرد: باتوجه به وضعیت نامطلوب حاکم بر هتل‌ها، اگر این روند ادامه پیدا کند، از طریق محاکم قضایی از مدیران متخلف شکایت می‌کنیم.

ایجاد شده: 5/تیر/1400       آخرین ویرایش: 5/تیر/1400     اخبار داخلی
ورود آزاد «توریست‌ خارجی واکسینه» در انتظار مجوز نهایی ستاد کرونا

ورود آزاد «توریست‌ خارجی واکسینه» در انتظار مجوز نهایی ستاد کرونا

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، نزدیک به یک‌سال و نیم پس از شیوع ویروس کرونا و تبعات آن بر صنعت گردشگری، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» برای اولین‌بار از میزان خسارت‌های واردشده بر این صنعت سخن گفت و آن را تا پایان سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. او همچنین در این گفت‌وگو از چهار گام دولت در یک‌سال و نیم گذشته برای احیای نبض سفر خبر داد و آنها را صدور مجوزهای سفرهای اضطراری مانند تجارت‌، زندگی و باز شدن مرزها برای گردشگران سلامت،‌ چانه‌زنی برای ورود گردشگران خارجی با تست منفی(که البته محقق نشد) و در نهایت موفقیت در اقناع کمیته امنیتی انتظامی‌اجتماعی ستاد ملی کرونا برای ورود گردشگران واکسینه شده یا دارای تست منفی دانست. تیموری همچنین درخصوص چرایی ممنوعیت‌های سفر‌های داخلی با وسیله نقلیه شخصی و در مقابل آن عدم‌ایجاد محدودیت برای وسایل حمل‌ونقل عمومی استدلال‌هایی را مطرح کرد و درباره فعالیت‌های انجام شده در مجموعه تحت مدیریتش برای دوره پساکرونا توضیحاتی داد. از دغدغه‌های فعالان حوزه گردشگری این روزها تصاحب بازار گردشگری ورودی ایران توسط کشورهای همسایه با ممنوعیت سفر توریست‌های خارجی به کشور است. آنها می‌گویند با توجه به اینکه این گردشگران واکسن دریافت کرده و تست منفی هم دارند،‌ چرا نمی‌توانند به ایران سفر کنند؟ باید ابتدا به این نکته اشاره کرد که نه‌تنها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا با بروز پاندمی ‌و شیوع ویروس کرونا در یک شرایط فوق‌العاده قرار گرفته‌اند که کسب‌وکارها هم از آن متاثر شده است، از این‌رو ما طبیعتا نمی‌توانیم همان رفتاری را که پیش از کرونا داشتیم ادامه دهیم. ویروس کرونا باعث شد برای اولین‌بار در صنعت گردشگری تمام ایرلاین‌ها در جهان زمینگیر و متحمل خسارت‌های سنگین شوند. اگر تا پیش از شیوع این ویروس در دنیا مباحثی مانند جهانی شدن و برداشته شدن مرزها مطرح می‌شد با پاندمی کشورها در سطح گسترده‌ای موانعی را برای ورود و خروج اتباع خود گذاشته و به‌شدت از مرزهای خود مراقبت می‌‌کردند و همین امر رفت‌وآمدها را با اختلال مواجه کرد. گردشگری صنعتی است که بیش از سایر کسب‌وکارها از شیوع این ویروس آسیب دید،‌ اگر در برخی مشاغل نیاز به جابه‌جایی نبود و می‌شد با فناوری آنها را انجام داد،‌ توریسم به عنوان صنعتی انسان‌محور که مبتنی بر تعاملات انسانی و جابه‌جایی است،‌ نمی‌توانست به روال سابق خود باقی بماند، زیرا هرگونه جابه‌جایی به امری خطرآور بدل شد که متخصصان تاکید داشتند باید آن را محدود و به‌شدت کنترل کرد. همین موضوع در یک‌سال و نیم گذشته سبب بسته یا محدود شدن ۸۵ درصد مقاصد گردشگری شد و معدود مناطقی هم با مجموعه‌ای از پروتکل‌ها با حساسیت‌های فراوان گردشگر داشتند. بنابراین زمانی که درباره ایران و چالش‌های پیش روی آن صحبت می‌کنیم آن را باید در مجموعه مشکلات پیش روی این صنعت در عرصه جهانی در نظر بگیریم. با اعلام شیوع کرونا در ایران در اسفند سال ۱۳۹۸ براساس مصوبه ستاد ملی کرونا بلافاصله مرزها بسته و رفت‌وآمد اتباع خارجی هم ممنوع شد. البته بعد از مدتی برای موارد اضطراری مجوزهایی صادر شد تا کسانی که برای تجارت،‌ زندگی‌ یا برنامه‌هایی که با تایید و تصویب ستاد ملی کرونا همراه بود بتوانند سفر کنند که آنها نیز اقسامی ازگردشگری است. ما در دوره شیوع کرونا به‌دنبال پیگیری این موضوع هستیم تا بتوانیم محدودیت‌ها را در این حوزه کاهش دهیم و با ملاحظه تجربه‌های جهانی به‌ویژه کشورهای اطراف دفاعیه‌های خود را به ستاد ملی کرونا ارائه داده‌ایم. (در این مدت شاهد بروز و جهش‌های متوالی ویروس کرونا با منشأ کشورهایی مانند چین، انگلیس، هند و... بوده‌ایم و همین موضوع باعث سختگیری در ترددهای بین‌مرزی ‌شد). در رایزنی‌هایی که با وزارت امورخارجه، وزارت بهداشت‌، وزارت راه‌وشهرسازی و دستگاه‌هایی که در موضوع ورود گردشگران مسوولیت داشتند،‌ انجام دادیم این ممنوعیت مطلق تعدیل شد و موفق شدیم در گام اول برای کسانی که به شکل انفرادی برای تجارت و سایر مشاغل وارد کشور می‌شدند مجوز‌های لازم را بگیریم. به این ترتیب برای چنین افرادی همکاران ما می‌توانستند بلیت تهیه کرده و هتل رزرو کنند. در گام بعدی ما برای حوزه گردشگری سلامت وارد رایزنی شدیم و نظر موافق ستاد را کسب کردیم. ایران یک مقصد جذاب برای توریست‌های سلامت است. پیش از کرونا برخی گردشگران این حوزه با پزشکان ایرانی وارد فرآیند درمان شده بودند و نمی‌توانستند آن را یکباره متوقف کنند، نمونه آن یک بیمار مبتلا به سرطان که باید دو هفته یکبار شیمی درمانی شده یا معالجات خود را پیگیری کند. صدور مجوز برای ادامه کار گردشگری سلامت باعث شد ۲۷۰ آژانس ما در این حوزه مشغول به‌کار بمانند و هر آژانس هم می‌توانست ۶۰ گردشگر وارد ایران کند. البته بخشی از گردشگران سلامت بیماران هستند و بخش دیگر آن همراهان‌شان. بنابراین همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در همین دوره پاندمی و کرونا که صدور ویزای توریستی ممنوع بود در دو قالب گردشگران تجاری و سلامت ما شاهد ورود توریست‌ها به ایران بودیم که خدمات مناسبی هم به آنها داده شد. از سوی دیگر ما با این هدف که چراغ بنگاه‌های ما خاموش نشود دو بار در کمیته‌های تخصصی درخواست کردیم که سفرهای ورودی به ایران با رعایت پروتکل‌ها و تحت نظارت آژانس‌ها دوباره برقرار شود که متاسفانه تایید نشد. چرا زمانی که گردشگرانی واکسن دریافت کرده و تست منفی هم دارند نمی‌توانند به ایران سفر کنند؟ واکسن کرونا یک مساله جدید است که به یکی، دو ماه اخیر بازمی‌گردد. تا پیش از این فقدان واکسن باعث ترس و هراس از ورود گردشگرانی می‌‌شد که می‌توانستند انواع جدید ویروس را به کشور وارد کنند. در همین راستا بود که ما هم تمرکزمان را روی سفرهای داخلی گذاشتیم تا بتوانیم مجوزهای لازم را برای آنها دریافت کنیم و نمونه‌اش تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بود که دیدید چقدر ما را به حاشیه بردند. بعد از تعطیلات ما روی فاز بعدی متمرکز شدیم تا از ستاد ملی کرونا مجوزهای لازم را برای ورود توریست‌های خارجی بگیریم،‌ با واکسینه شدن شهروندان در برخی کشورها،‌ استدلال ما هم در ستاد این بود که بخشی از شهروندان کشورهای مختلف واکسینه شده و می‌توانند سفر کنند. البته فراموش نکنید مساله پاسپورت واکسن همچنان یک بحث جدید است و در اتحادیه اروپا هم این شیوه از گردشگری از ابتدای تابستان آن هم برای کشورهای عضو منطقه شینگن اجرا می‌شود. بنابراین ما همزمان با باز شدن مرزهای کشورها برای شهروندانی که واکسن دریافت کرده یا تست منفی دارند مذاکراتی را با وزارت‌خارجه،‌ ستاد ملی کرونا و... داشتیم که در نهایت آنها مجاب شدند آرام آرام و با رعایت پروتکل‌ها فضا برای ورود این گردشگران باز شود. همین هفته گذشته هم در کمیته امنیتی انتظامی‌اجتماعی ستاد ملی کرونا دستورالعمل مربوط به ورود و خروج گردشگران خارجی به تصویب رسید که به ستاد ملی کرونا می‌رود و بعید است مشکلی داشته باشد. در این صورت با رعایت پروتکل‌های خاص و یکسری شرایط نظیر تست کرونا و واکسن ورود این گردشگران آزاد می‌شود. البته مبنای اصلی درباره سفر به ایران تست منفی کرونا است و به‌نظر می‌رسد ما همزمان با اولین مقاصد دنیا بازگشایی مرزها را خواهیم داشت. یکی از انتقادهایی که به وزارت متبوع شما وارد می‌شود این است که در سایر کشورها در دوره پاندمی تاکید روی گردشگری داخلی قرار گرفت،‌ درحالی‌که در ایران برنامه روشنی برای این حوزه وجود نداشت و گردشگری داخلی هم به محاق رفت و دست‌اندرکاران این حوزه دچار خسارت شدند. آیا این نقد را به مجموعه تحت مدیریت‌تان وارد می‌دانید؟ من مخالف این نقد هستم و با دلیل و سند می‌گویم این‌طور نیست. ما از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۹ سفرهایمان را شروع کردیم و تنها در دو ماه اول یعنی در اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ که ابتدای ورود کرونا به ایران بود شاهد رکود بیشتر در این حوزه بودیم. در شهریور ۱۳۹۹ حتی ما با پیک گردشگری مواجه بودیم،‌ بنابراین مشابه سایر کشورها،‌ گردشگری داخلی در ایران هم رونق داشت. ممکن است به‌واسطه حساسیت‌های بیشتر مردم تعداد سفرها کاهش پیدا کرده باشد و مسوولان وزارت بهداشت در برهه‌هایی با ظهور موج‌های کرونا موانعی را برای سفرهای انبوه در نظر بگیرند اما این به معنای ممنوعیت کامل سفر نبوده است. در هیچ کشوری هم صنعت توریسم رونق پیش از کرونا را ندارد و می‌توانم بگویم اتفاقا ما خیلی زود جریان سفر داخلی را شروع کردیم و عده‌ای هم بابت این موضوع از ما انتقاد می‌کنند. ما در فروردین ۱۳۹۹ پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با تاسیسات‌ گردشگری،‌ تورها و راهنمایان را تهیه کرده و در ستاد ملی کرونا به تصویب رساندیم. پس از تصویب و ابلاغ، دوره‌های آموزشی برای فعالان گردشگری اجرا شد زیرا نه‌تنها راهنمایان و سایر دست‌اندرکاران در معرض این ویروس هستند بلکه آنها می‌توانند مشتریان خود را هم مبتلا کنند،‌ در این راستا ما به آنها آموزش دادیم که چطور هم از خودشان و هم از دیگران در برابر این ویروس حفاظت کنند. علاوه بر اینها ما توانستیم با استدلال‌هایی که داشتیم گردشگری را از گروه سوم مشاغل که حتی با زرد شدن یک مقصد،‌ کسب‌وکارهای گردشگری در آن تعطیل می‌شد، به گروه اول بیاوریم. یعنی همان‌طور که داروخانه و سوپرمارکت و نانوایی باز است،‌ هتل‌ها،‌ اقامتگاه‌ها و سایر مراکز گردشگری هم باز بودند. شما از باز بودن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها صحبت می‌کنید اما زمانی که با منع تردد مواجه می‌شویم عملا کسی نیست که بخواهد از خدمات هتل یا اقامتگاه استفاده کند. در زمان اعمال محدودیت‌ها، حمل‌ونقل‌های عمومی انجام می‌شود و گردشگرانی که با تور یا وسایل حمل‌ونقل عمومی سفر می‌کنند می‌توانند از این مراکز استفاده کنند. اتفاقا اصل مشتری‌های ما از این طریق هستند. زیرا اغلب کسانی که به شکل انفرادی سفر می‌کنند محل اقامت‌شان یا چادر است، یا منزل اقوام یا پارک و مدرسه. اما زمانی که گردشگر از طریق تور و دفاتر خدمات مسافرتی اقدام می‌کند محل اقامتش هم یک مکان رسمی است. پیش از کرونا هم که بخش اعظم مردم در تعطیلات سفر می‌کردند ضریب اشغال‌ هتل‌های ما به ۵۰ درصد می‌رسید به‌واسطه اینکه مردم اماکنی مانند پارک و مدرسه و منزل اقوام را ترجیح می‌دادند،‌ بنابراین با محدودیت سفرهای انفرادی، تورهای گردشگری مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرند. آیا در واقعیت هم در زمان اعمال محدودیت‌های سفر تورها با استقبال بیشتری مواجه شدند؟ آیا در عمل شاهد نبودیم که وسایل حمل‌ونقل عمومی پروتکل‌ها را رعایت نکرده و رزروهای انجام شده اقامتگاه‌ها و هتل‌ها هم با بسته شدن جاده‌ها به روی سفرهای انفرادی کنسل شدند؟ من به‌عنوان متولی گردشگری باید به فکر همکارانم باشم. از نظر من سفری قابل نظارت است که در زنجیره تامین خدمات رسمی ما جریان داشته باشد. در این زنجیره آژانس مکلف است برای هر تور یک راهنما داشته و برای اقامت یک محل رسمی در نظر بگیرد. ما در معاونت گردشگری به‌دنبال توسعه چنین سفرهایی بودیم و برای آنها هم مجوزهای لازم را گرفتیم. در نظر داشته باشید در این شرایط شما اگر سفر را آزاد هم بگذارید بسیاری ترجیح می‌دهند مسافرت نکنند چون از ابتلا به کرونا می‌ترسند و نمی‌خواهند بیمار شوند. از همین روست که ما دنبال سفر برنامه‌ریزی‌شده هستیم و سفرهای انبوه در داخل زنجیره تامین خدمات اصلی ما نمی‌گنجند. این سفرها تنها باعث مشکلاتی پیش‌روی این صنعت می‌شوند، در مقابل ما باید از سرمایه‌گذاری‌های رسمی حمایت کنیم. درحال‌حاضر همچنان درحال متقاعدسازی مسافران هستیم که آنها به این زنجیره خدمات ایمن که در آنها پروتکل‌ها رعایت می‌شود تمایل نشان دهند. درباره عدم رعایت پروتکل‌ در وسایل حمل‌ونقل عمومی که گفتید ما هم آن را قبول داریم اما در ستاد ملی کرونا حجم سفرها را در نظر می‌گیرند. اینکه تعداد کسانی که با وسیله شخصی سفر می‌کنند چند نفر هستند و کسانی که از این وسایل استفاده می‌کنند چند نفر! از نظر آنها زمانی که محدودیت‌های سفر ایجاد می‌شود تعداد کمتری مسافرت می‌کنند. ما در این راستا دنبال این بودیم که منافع بخش گردشگری لحاظ شود و از این رو توانستیم آنها را متقاعد کنیم تا در این ایام مراکز گردشگری باز بمانند. اینکه در این دوره کمتر تاسیسات گردشگری منفعت بردند طبیعی است زیرا بالاخره مردم به‌واسطه شیوع این ویروس نگرانی‌های جدی دارند و از طرف دیگر هم مسوولان مدام تاکید دارند که مردم سفر نروند. علاوه بر آن تا پیش از شیوع کرونا فرهنگ سفر گروهی ما عموما مرتبط با سفرهای خارج از کشور بود و سفرهای داخلی معمولا از طریق انفرادی انجام می‌شد‌،‌ کرونا باعث شد با ایجاد محدودیت‌ها با توسعه سفرهای گروهی مواجه باشیم. از این روست که من موافق نیستم سفرهای داخلی در ایران برخلاف دنیا توسعه نداشته،‌ می‌توان این‌طور گفت که ما به سمت تورهای برنامه‌ریزی‌شده رفته‌ایم و ایجاد محدودیت‌ها هم تنها منحصر به ایران نیست، در ترکیه کشور همسایه‌مان در مواردی شاهد تعطیلی تمام مراکز در ایام پیک شیوع ویروس بودیم و ما هم مشابه دیگران تلاش می‌کنیم این ویروس را کنترل و مدیریت کنیم. آیا برآوردی از خسارت‌های وارده به صنعت گردشگری در دوران کرونا وجود دارد؟ چند اقامتگاه،‌ آژانس و... تعطیل و چه تعداد نیروی انسانی در این حوزه تعدیل شده است؟ در آسیا و اقیانوسیه ۸۵ درصد گردشگران بین‌المللی کاهش داشته است یعنی اگر پیش از شیوع کرونا ۱۰۰ نفر سفر می‌کردند این رقم به ۱۵ نفر رسیده است. بنابراین خسارت‌های وارده به صنعت گردشگری در ابعاد جهانی است و نگاه ما به این چالش باید در سطح بین‌المللی باشد. در ایران هم فعالیت‌های حوزه صنعت توریسم کاهش پیدا کرده و همچنین با پروتکل و شرایط ویژه‌ای انجام شد که رکود در کسب‌وکارهای مرتبط را به همراه داشت. براساس آمارها و مستنداتی که از استان‌های مختلف داریم از ابتدای شیوع کرونا تا پایان سال ۱۳۹۹ به این صنعت چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است. این خسارت‌ها در دو بخش دسته‌بندی می‌شوند. یک بخش از آنها به ضررهایی برمی‌گردد که هتل‌ها، ‌اقامتگاه و... به‌واسطه محدودیت‌های سفر متحمل شدند. این موضوع به‌ویژه درباره نوروز ۱۳۹۹ بیشتر بود. به این معنا که هتلدار یا صاحب اقامتگاه موادغذایی برای مسافران خود خریداری کرده بود و با کنسلی تورها و مسافران متضرر شد. علاوه بر آن زمانی که هتل باز است،‌ باید بدون داشتن میهمان، هزینه‌های مرتبط با آب،‌ برق،‌ سرمایش، گرمایش،‌ نیروی انسانی، فضای سبز و... را بپردازد که تمام اینها برایش ضرر است. بخش دیگر این خسارت‌ها به عدم تحقق عملکرد برمی‌گردد. در این حالت با فرض داشتن گردشگر و شرایط مشابه پیش از کرونا، یک فعال حوزه کسب‌وکار توریسم می‌توانست درآمدی داشته باشد که با محدودیت سفر و کاهش تعداد گردشگران این درآمد را از دست داده است. در کشور ما مجموع این خسارت‌ها با پرسش‌ از بخش‌خصوصی به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اما درباره تعداد بیکاران عدد دقیق را وزارت کار در اختیار دارد. در حوزه گردشگری به‌واسطه ماهیت این صنعت برآورد تعداد افرادی که کارشان را از دست داده‌اند دشوار است. زیرا ما شاهد حضور شاغلان فصلی در این صنعت هستیم،‌ به عنوان مثال یک هتل ممکن است در زمان معمول ۱۰ کارمند داشته باشد و در نوروز و پیک سفرها به یکباره این عدد به ۵۰ نفر افزایش پیدا کند یا راهنمایان گردشگری که در این دوره تعداد زیادی از آنها با چالش‌‌های شغلی مواجه شدند. همان‌طور که گفتم در دنیا سفر و گردشگری ۸۵ درصد کاهش داشته و به تبع آن راهنمایان هم با رکود بی‌سابقه‌ای در کارشان مواجه شده‌اند به‌ویژه در حوزه گردشگری ورودی که بخش بزرگی از راهنمایان ما در این حوزه مشغول به‌کار بودند. وزارت گردشگری در این یک‌سال و نیم چه ایده‌هایی را برای توسعه گردشگری در دوران پساکرونا پیاده کرده است؟ ما در دوره کرونا با یک وضعیت متناقض روبه‌رو بودیم. به این ترتیب که درحالی‌که می‌خواستیم سفر با تور را تبلیغ کنیم براساس مصوبات ستاد کرونا نمی‌‌توانستیم سفر را تبلیغ کنیم. در چنین وضعیتی اگر میلیاردی هم با صداوسیما قراردادی بسته می‌شد آنها نمی‌توانستند تور یا سفر را تبلیغ کنند. در این شرایط ما به‌دنبال آماده کردن بسترها رفتیم و اینکه محتواهایمان را به سمت دیجیتالی شدن ببریم و در سبک تبلیغات‌مان هم بازنگری داشته باشیم. همین موضوع هم باعث شد محتواهای بازاریابی و تبلیغات ما دیجیتال‌محور شود و از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها استفاده کنیم. در این یک‌سال و نیم داده‌ها و اطلاعات ما به روز شد و توانستیم کلیپ‌های ۳۶۰ درجه باکیفیت از ظرفیت‌های گردشگری‌مان تهیه کنیم. همچنین از آنجا که برنامه ما روی توزیع سفر بود‌، به سمت تنوع‌بخشی محصولات حرکت کرده و درباره هر کدام از انواع گردشگری مانند گردشگری روستایی، تاریخی، فرهنگی، سلامت و... محتواهایی تهیه شد. در این دوره همچنین آرشیوهای ما به روز شده و از سنتی به دیجیتالی تبدیل شدند. علاوه بر آن تا پیش از این ما یک پرتال اطلاع‌رسانی گردشگری نداشتیم اما اکنون یک پرتال رسمی پنج‌زبانه در اختیار داریم و استان‌هایمان هم پرتال دوزبانه دارند. از این‌رو می‌توانم در جمع‌بندی بگویم که ما از این فرصت زمانی برای دقیق کردن اطلاعات خود،‌ تهیه پکیج‌های استاندارد برای انواع مشتری اعم از وی‌آی‌پی، متوسط و... برنامه‌های بازاریابی و چگونگی کمک گرفتن از بخش‌خصوصی استفاده کردیم.

ایجاد شده: 2/تیر/1400       آخرین ویرایش: 2/تیر/1400     اخبار داخلی
مدیریت گردشگری به تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی سپرده شود

مدیریت گردشگری به تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی سپرده شود

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " صادق کاظمیان " دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی در خصوص میزان استقبال از اقامتگاه‌های بوم‌گردی پس از بازگشایی‌های اخیر تاسیسات گردشگری اظهار کرد: از آن‌جا که فلسفه اقامتگاه‌های بوم‌گردی با سایر تاسیسات گردشگری متفاوت بوده و مالک و بهره‌بردار خانواده است و لذا پذیرایی نیز به شکل خانوادگی صورت می‌گیرد، به همین خاطر از ابتدا این موضوع مطرح بود که شاید اقبال مردم، هم به این دلیل و هم به دلیل این که محیطی باز و روستایی را شاهد هستیم، ممکن است بیشتر باشد، بنابراین می‌توان گفت استقبال در این حوزه در مجموع از سایر تاسیسات گردشگری به شکل بسیار ناچیزی بهتر و یا حداقل با ضریب اشغالی شبیه به سایر تاسیسات گردشگری همراه بوده است. با این حال، واقعیت این است که فاصله معنی‌داری با آنچه سال گذشته شاهد آن بودیم و آنچه باید امسال اتفاق می‌افتاد، داشته‌ایم. در هر صورت بخش اعظمی از مردم سفرهای خود را آغاز نکرده‌اند و متاسفانه همچنان در شرایط نابسامانی به سر می‌بریم. دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران همچنین درباره بیمه بی‌کاری در بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی ادامه داد: در بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیمه تامین اجتماعی آمار بسیار پایینی دارد؛ به این دلیل که مشاغل، مشاغلی خانگی است و جامعه محلی و روستایی را داریم. بر همین اساس این موضوع از ابتدای ماجرای کرونا مطرح شد و در واقع وزارت‌خانه هم این امر را پیگیری کرد. اما واقعیت این است که تصمیم‌گیری در این حوزه در یک مجموعه دیگری فراتر از وزارت و استان صورت می‌گیرد. پیگیر پرداخت‌های بی‌کاری ناشی از کرونا در ساختاری غیر از بیمه به کارکنان اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستیم کاظمیان عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، توانستیم مجموعه وزارت‌خانه و معاونت گردشگری را قانع کنیم که باید به این شغل به چشم دیگری نگاه شود. ضمنا این اتفاق در مورد راهنمایان گردشگری هم رخ داد و جلساتی در یکی دو هفته گذشته با وزارت کار برگزار کردیم تا بر طبق ساختار دیگری غیر از ساختاری بر مبنای بیمه، پرداخت‌ها به این قشر صورت گیرد و البته همچنان در صدد تحلیل و بررسی آن در تهران با وزارت کار و وزارت گردشگری هستیم. وی خاطرنشان کرد: با این وجود، همان‌طور که می‌دانید، متاسفانه حتی به مشاغلی که بر مبنای بیمه بوده‌اند نیز پرداختی صورت نگرفته و به تازگی در روز گذشته مطرح شده که تعداد اندکی در حال انجام است. بنابراین تا به نتیجه رسیدن این موضوع فاصله داریم. دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در خصوص برآورد جدید خسارات این بخش در سطح استان گفت: برای برآورد خسارات جدید تاسیسات گردشگری با توجه به عدم استقبالی که در این مدت صورت گرفته، باید به میزان خسارت قبلی حداقل 30 درصد اضافه کرد. بنابراین در مورد اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز همین مبنا صادق است. لزوم پرداخت تسهیلات به کارکنان دولت، بازنشستگان و دانشجویان برای استفاده از خدمات اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان کاظمیان ابراز عقیده کرد: نکته‌ای که بر آن بسیار تاکید دارم این که برای برون‌رفت از فضای گردشگری موجود در کشور، به نظر می‌رسد دولت راهکار چندان جدی در مورد هتل‌ها و تاسیسات ندارد. اما درباره اقامتگاه‌های بوم‌گردی به نظر می‌رسد این موضوع در سطح استان کاملا قابل حل است. این موضوع به مسوولان استانی نیز در طی نامه‌ای بارهای اعلام شده که حمایت از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و رونق کسب‌وکارهای روستایی که دولت و معاونت روستایی و ریاست جمهوری بر آن تاکید دارند، باید سرلوحه کار قرار گیرد. رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی اضافه کرد: این موضوع همان‌گونه که گفته شد در استان قابل حل است؛ به نحوی که می‌تواند ضریب اشغال اقامتگاه‌های بوم‌گردی را افزایش دهد، به واسطه کسب‌وکارهایی که به شدت به اقامتگاه‌های بوم‌گردی پیوسته شده‌اند، تا اشتغال نیز در روستا افزایش یابد. واقعیت این است که در روستاها مشاغلی همچون صنایع دستی و امثال آن ایجاد شدند که کاملا وابسته به اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستند. کاظمیان بیان کرد: پیشنهادی که در این راستا مطرح شد، این بود که استان بتواند به کارکنان دولت، بازنشستگان و حتی دانشجویان سطح استان برای استفاده از خدمات اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرستان‌های خراسان رضوی تسهیلاتی پرداخت و یا حداقل از آنان حمایت کند. به این معنا که کارکنان دولت به جای این که با استفاده از امتیازاتی به سایر استان‌ها سفر کنند، به نحوی مورد حمایت قرار گیرند که در خود استان خراسان و شهرستان‌های مختلف آن از اقامتگاه‌ها استفاده کنند و به این شکل هم رونق اقتصاد استان، پیوند بین مردم شهرستان‌های مختلف و هم آشنایی با فرهنگ، آیین و سنت‌های بومی رخ خواهد داد. وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این وظیفه جدی مدیران دستگاه‌های دولتی است که بتوانند حداقل امسال این موضوع را پررنگ‌تر کنند. ضمنا این قضیه می‌تواند در موضوع کرونا هم موثر باشد، چرا که در این صورت از سفرهای طولانی چندروزه که نیازمند اقامت بین راه است، اجتناب خواهد شد و سفرهای کوتاه یک یا چندساعته را شاهد هستیم که افراد از خانه خود به خانه دیگری می‌روند، چرا که شعار ما همواره این است که اقامتگاه بوم‌گردی یک خانه است. بنابراین شما می‌توانید میهمان خانه‌ای دیگر باشید که صاحب آن خود از امکانات موجود استفاده می‌کند. لذا بسیار حساس نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جهت سلامت خود و میهمانان و نه «مشتریان» خود است.

ایجاد شده: 25/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 25/خرداد/1400     اخبار داخلی
۴۹۰ میلیارد ریال پروژه جدید در فرودگاه سردار جنگل رشت افتتاح می‌شود

۴۹۰ میلیارد ریال پروژه جدید در فرودگاه سردار جنگل رشت افتتاح می‌شود

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " سیاوش امیرمکری " مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، با اشاره به هدفگذاری برای توسعه فرودگاه‌های کشور در چند سال اخیر افزود: نصب و راه‌اندازی سامانه کمک ناوبری ILS/DME به ارزش ریالی ۳۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یکی از مهمترین پروژه هایی است که در فرودگاه رشت افتتاح خواهد شد. به گزارش هتل نیوز،  ILS یا Instrument Landing System یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین دستگاه‌های ناوبری برای نشستن هواپیما در فرودگاه‌های پرترافیک و فرودگاه‌های با شرایط جوی نامناسب است که با وجود آن، خلبان امکان فرود در آب وهوای نامناسب را نیز خواهد داشت. امیرمکری بیان‌داشت: با بهره‌برداری از سامانه مذکور و با توجه به وجود RVR و سامانه کمک بصری PALS، دید افقی این فرودگاه از یک‌هزار و ۲۰۰ متر به ۵۵۰ متر بهبود خواهد یافت که ضمن ارتقای ضریب ایمنی فرودگاه، تاخیرها و ابطالی پروازها کاهش می‌یابد. به گفته وی، همه این پروژه‌ها از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هزینه شده است. فرودگاه سردار جنگل رشت با داشتن حدود ۱۰۰ سورتی پرواز برنامه ای در هفته به مقاصد داخلی مشهد، اهواز، عسلویه، تهران، شیراز، بندرعباس، کیش، اصفهان،  تبریز، ترکیه و گرجستان به صورت فصلی و غیربرنامه ای خدمات فرودگاهی ارایه می دهد. با توجه به ارتقای زیرساخت های موجود در دولت تدبیر وامید این فرودگاه اکنون ظرفیت پذیرش حداقل روزانه ۴۰ سورتی پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی را دارد. این فرودگاه اکنون مجهز به سامانه های کمک ناوبری برای نشست و برخاست پروازها همچون DVOR، ILS و DME  است که از پیشرفته ترین دستگاه های کمک ناوبری به شمار می‌رود.

ایجاد شده: 12/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 12/خرداد/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...