نتایج جستجو...
دبی، میزبان ۲۰۲۵ کنفرانس شورای بین‌المللی موزه‌ها

دبی، میزبان ۲۰۲۵ کنفرانس شورای بین‌المللی موزه‌ها

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، " شیخ محمد بن راشد " نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دوبی در توییتی اعلام کرد شهر دوبی در سال ۲۰۲۵ میزبان کنفرانس بین‌المللی شورای موزه‌ها خواهد بود. این رویداد که هر سه سال یکبار برگزار می‌شود، بزرگترین گردهمایی جهانی نمایندگان و کارشناسان موزه‌ها برای بحث و گفت‌وگو درباره تبلیغ و حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی و بررسی آینده این صنعت است. شیخ محمد در توییت خود عنوان کرد ۲۰ هزار موزه از ۱۱۹ کشور جهان در رویدادی که در دوبی برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند. کنفرانس بین‌المللی شورای موزه‌ها بیانیه‌ای درباره محور رویداد سال ۲۰۲۵ خود منتشر کرده است که مشخصا بر چگونگی سرپا شدن حوزه فرهنگ از ضربه ناشی همه‌گیری کرونا تمرکز خواهد داشت. در این بیانیه آمده است: جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم با دنیایی که مدتی پیش می‌شناختیم تفاوت فاحشی دارد. جریانی شدید از اتفاقات، از همه گیری کرونا گرفته تا اعتراضات گسترده، بلایای طبیعی، افزایش بی‌عدالتی‌ها و انقلاب در حوزه فناوری و دنیای دیجیتال هرآنچه را فکر می کردیم می‌شناسیم تغییر داده و به چیزی منجر شد که می‌توان از آن مطمئن بود: این که فردا نامعلوم است. در تلاشیم بیاموزیم چطور با فضایی آکنده از تغییرات سریع، سازگار شده، خود را با شرایط وفق داده، تغییر و پیشرفت کنیم. (آن هم در شرایطی که) برخی جوامع و مردم در مواجهه با تغییرات در مقایسه با دیگران مجهزترند. در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم: موزه‌های ما نیز با روند مشابهی روبه‌رو بوده‌اند البته نه با سرعتی مشابه. همزمان با آن که سعی می‌کنیم خودمان را تغییر داده و با دیگران ارتباط برقرار کنیم، موزه‌ها نیز همین‌طورند. در این کنفرانس همین را مطرح خواهیم کرد این که قدم بعدی مشترک موزه‌ها و جوامع برای رسیدن به یک آینده بهتر چیست؟   دوره آتی از کنفرانس شورای موزه‌ها سال آینده میلادی در پایتخت جمهوری چک برگزار می‌شود. این کنفرانس با محور قدرت موزه‌ها، به راه‌هایی می‌پردازد که از طریق آنها می‌توان ظرفیت موزه‌ها و نقش آنها در جامعه و اقتصاد جهانی را گسترش داده و تقویت کرد.

ایجاد شده: 1/آذر/1400       آخرین ویرایش: 1/آذر/1400     اخبار خارجی
به جای "افزایش قیمت هتل‌ها" به دنبال رقابتی کردن قیمت‌ها باشیم

به جای "افزایش قیمت هتل‌ها" به دنبال رقابتی کردن قیمت‌ها باشیم

به گزارش هتل نیوز، " علی صدرنیا " رییس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی در واکنش به انتشار خبر افزایش 30 درصدی قیمت ارائه خدمات توسط هتل‌ها ضمن انتقاد از عدم وجود برنامه‌ریزی مدون و منسجم در حوزه جذب گردشگر خارجی و قیمت گذاری دستوری در خصوص ارائه خدمات توسط هتل‌ها اظهار کرد: لغو ممنوعیت صدور ویزا برای گردشگران خارجی و ازسرگیری صدور روادید را به هیچ عنوان نباید به معنای رونق دوباره گردشگری خارجی تلقی کرد و دست از کار و تلاش برای توسعه دوباره گردشگری کشید. وی ادامه داد: باید بدانیم در حوزه گردشگری بازگشت به دوران قبل از همه‌گیری کرونا و به صورت مشخص قبل از سال 1398 فرآیند و پروسه‌ای پیچیده و زمان‌بر است. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی، علت این پیچیدگی و زمان‌بر بودن این است که  صنعت گردشگری در ایران حدود دو سال است که کاملاً از نفس افتاده و استراتژی ما باید به این صورت باشد که در گام اول آن را احیا کنیم  و سپس  در راستای فربه‌سازی آن گام برداریم. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی، تحقق این مهم را در گرو انجام اقدامات دقیق و برنامه‌ریزی شده‌ای دانست که از جمله مهمترین آن‌ها قطعا انجام تبلیغات و بازاریابی مناسب در سطح بین المللی است. صدرنیا یادآور شد: برهمین اساس، دولت و متولی اصلی این امر که به صورت مشخص وزارتخانه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است باید ابتدا در سطح کلان و به صورت گسترده با استفاده از بستر فضای مجازی در بازارهای جهانی، ظرفیت‌های بکر و جذاب گردشگری ایران را معرفی و شناسایی کند تا در وهله بعدی،  بخش خصوصی به اتکای این شناسایی اولیه، با حمایت دولت از طریق بازاریابی و تبلیغات در سطح خرد در نمایشگاه‌ها و سایر رویدادهای بین المللی به یاری توسعه و رشد گردشگری از طریق جذب گردشگر خارجی بشتابد. وی همچنین با اشاره به خبر افزایش قیمت هتل‌ها اظهار کرد: متاسفانه با توجه به وجود تورم در کشور و به تبع آن افزایش صعودی و مکرر قیمت خدمات مسافرتی، در فاصله زمانی که تور مورد نظر تبلیغ شده و سپس به آژانس‌ها فروخته شده است، تا زمانی که گردشگر وارد ایران می‌شود، قیمت‌ها دچار افزایش می‌شوند.  این فعال بخش خصوصی علت ایجاد چنین مسائل را ناشی از عدم وجود سیاست واحد و یکپارچه‌ای دانست که در واقع با انجام مدیریت جزیره‌ای و غیرمتحد، صنعت گردشگری ایران را امروز تماماً به شکل شعارگونه و بدون وجود هیچ‌گونه برنامه‌ای مدون و منسجم در مسیری ناصحیح و نامناسب حرکت می‌کند. رییس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی ضمن اشاره به این موضوع که در موارد بسیاری می‌توان با یک هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی مشخص از سیاست‌ها و رویکرد کشورهای پیش‌رو در زمینه صنعت گردشگری اقتباس و گرته‌برداری کرد، تصریح کرد: برای نمونه سیاست‌گذاری کشور مالزی به منظور جذب گردشگر همزمان با سقوط شاخص بورس این کشور در حدود دو دهه قبل، یکی از نمونه‌های موفق است. صدرنیا با بیان اینکه کشور مالزی به دنبال سقوط بورس و با هدف جلوگیری از آسیب به صنعت گردشگری این کشور، اقدام به طراحی یک سناریو سازنده کرد که براساس آن اقامت در هتل‌های این کشور تا 4 شب رایگان بود، گفت: از سوی دیگر باید در نظر داشت که اغلب گردشگران ورودی این کشور، حداقل تا یک هفته در این کشور اقامت داشتند. وی ادامه داد: کشور مالزی به لطف و کمک این موضوع توانست اقتصاد کشور خود را در آن ایام از طریق بهبود و رشد حوزه گردشگری، سرپا نگه داشته و از سقوط آن جلوگیری کند. این فعال بخش خصوصی همچنین ضمن تاکید بر این موضوع که در بسیاری از کشورهای پیشرو در امر گردشگری، هزینه اقامت در هتل به ازای چهار شب، ارزان‌تر از مواردی است که شخص اقامت کمتری نظیر دو و یا سه شب دارد، توضیح داد: فلسفه این موضوع این است که معولاً اصل سود هتل‌ها از ارائه خدمات جانبی دیگر نظیر سرو غذا در رستوران، استفاده از استخر، پارکینگ و ... تامین شده و هزینه دریافتی از بابت اقامت به ازای هر شب در اتاق‌ها، سهم اندکی را در این خصوص به خود اختصاص می‌دهد. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی متذکر شد: متأسفانه در ایران بدون الگو قرار دادن تجربه سازنده سایر کشورها، صرفاً اقدام به افزایش نرخ خدمات مسافرتی هتل‌ها شده است که این امر قطعاً موجب ایجاد ضرر و زیان به آژانس‌های مسافرتی می‌شود چرا که اغلب این آژانس‌ها، تورهای خود را با قیمت تمام شده از حدود یک یا دوسال پیش فروخته‌اند و اکنون ملزم خواهند بود که مابه التفاوت ناشی از افزایش قیت هتل‌ها را پوشش دهند. صدرنیا تعیین نرخ ارائه خدمات توسط هتل‌ها به صورت دستوری و غیر رقابتی را نادرست دانست و افزود: باید متولیان حوزه گردشگری ضمن انجام نظارت و اتخاذ سیاست‌های لازم به دنبال ایجاد شرایطی باشند که قیمت هتل‌ها در بازار و در شرایطی رقابتی توسط خود آنان تعیین شود چرا که نتیجه این موضوع منجر به ارائه خدمات با کیفیت‌تر و ارزان‌تر به گردشگران و مسافران خواهد شد. وی با تاکید بر این که بخش خصوصی در واقع  خط مقدم صنعت گردشگری محسوب می‌شود و از آن‌جایی‌که منافع مالی خود را در توسعه و رشد همه جانبه این صنعت می‌داند، با تمام توان و استفاده از همه ظرفیت‌های خود در این میدان بازی خواهد کرد، یادآور شد: در دوران مدیریت یکی از مدیران وقت گذشته سازمان میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تکیه بر بخش خصوصی و انجام مشورت و هم‌فکری از این بخش مهم از صنعت گردشگری، اقدامات سازنده و موثری انجام شد. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی خاطرنشان کرد: با این اوصاف، شرایط فعلی گردشگری ایجاب می‌کند که متولیان دولتی با اتکا به اصل اساسی لزوم بهره‌مندی از همکاری و همفکری با بخش خصوصی که کاملاً نسبت به اصول و قواعد این حوزه اشراف دارد، نسبت به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در تمامی حوزه‌های گردشگری اعم از تبلیغات، تصمیم‌گیری‌های کلان و ...  با هدف به حرکت درآوردن موتور گردشگری اقدام کند.

ایجاد شده: 29/آبان/1400       آخرین ویرایش: 29/آبان/1400     اخبار داخلی
جای خالی جامعه راهنمایان گردشگری ایران در اکسپو

جای خالی جامعه راهنمایان گردشگری ایران در اکسپو

به گزارش هتل نیوز " حسن سیادتان " عضو هئیت مدیره جامعه هتلداران در یک گفت‌و‌گوی رادیویی ضمن آسیب‌شناسی رکورد گردشگری در دوران کرونا به بیان مهمترین اقدامات و راهکارهای برای برون  رفت از کسادی  صنعت گردشگری و توسعه آن در ایران پرداخت. وی گفت: از اوایل سال 98 با وقوع سیل در بعضی از استان‌های کشور و به دنبال آن اتفاقات بهم پیوسته دیگر، وضعیت گردشگری به حال احتضار درآمد و در نهایت، شیوع کرونا به مثابه تیر خلاصی بر پیکره بی‌رمق و کم‌جان صنعت گردشگری بود. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور، ضمن اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا ابراز امیدواری کرد و تصریح کرد: با مساعدت وزیرمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون گردشگری کشور و همچنین با تعامل و هم‌اندیشی با بخش خصوصی و اشخاصی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی‌های در جهت ایجاد جریان دوباره گردشگری در کشور تبیین و اجرا شود. سیادتان با توجه به اینکه در دوران پسا کرونا جامعه از لحاظ آرامش روحی به سفر و تفریح نیازمند است، اظهار کرد: بنابراین لازم است زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری داخلی فراهم شود.لذا بر همین اساس به نظر می‌رسد باید اول چرخ گردشگری داخلی به راه بیفتد و سپس به گردشگری خارجی پرداخت.  مطابق با صحبت‌های این فعال بخش خصوصی، قبل از سال 98 و به صورت مشخص در سال 97، اگرچه تعداد نسبتاً زیادی از گردشگران خارجی وارد کشور می‌شدند ، اما متأسفانه باید گفت از نظر سرویس‌دهی در بعد حمل و نقل ریلی، هوایی، زمینی، اقامتگاه‌های بین راهی و حتی هتل‌ها ضعف‌های بنیادین و اساسی داشتیم.  وی با بیان این موضوع که توجه به مقوله اصلاح زیرساخت‌ها فوری و ضروری است، یادآور شد: امروز بخش زیادی از اتوبوس‌های vip که در اختیار آژانس‌های مسافرتی است دچار فرسودگی شده‌اند، رستوران‌های بین راهی اغلب از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند و فرودگاه‌ها نیز باتوجه به اینکه اولین جایی است که گردشگر وارد آن می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که تحسین وی را بر انگیزد،اما هم اکنون به هیچ وجه به این ترتیب نیست. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور بیان کرد: در جلساتی که به منظور بررسی آسیب‌ها و مشکلات حوزه گردشگری با شخص معاون گردشگری وزارتخانه داشتیم همواره بر لزوم تأمین تجهیزات و منابع و اصلاح زیر‌ساخت‌ها با هدف جذب دوباره گردشگر تأکید کردیم. سیادتان اظهار کرد: چرا که به اعتقاد ما گردشگر نباید در واقع مهمان یک‌بار مصرف باشد و فقط یک‌بار به ایران سفر کند؛ بلکه باید ضمن فراهم کردن جاذبه‌های لازم برای سفر مجدد وی شرایطی فراهم کنیم که  بعد از بازگشت از ایران مبلغ کشور برای جذب سایر گردشگران باشد. این فعال بخش خصوصی یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای تقویت و توسعه گردشگری را مبارزه با ایران هراسی و انجام تبلیغات گسترده و بازاریابی دقیق و تخصصی در این حوزه دانست و توضیح داد: مقوله بازاریابی گردشگری به شدت مهم است، چرا که تا زمانی که بازاریابی انجام نشود، گردشگری به حالت سنتی و شعارگونه همانند گذشته  ادامه‌دار خواهد بود. وی با عنوان کردن یک ضرب المثل انگلیسی، مبنی بر اینکه شرط موفقیت این است که 90 درصد از درآمد خود را صرف بازاریابی و تبلیغات کرد، گفت: این در حالی است که این شعار به هیچ وجه امروز در حوزه گردشگری ایران نمود عملی پیدا نکرده است. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور در همین رابطه تصریح کرد: ایران کشوری 4 فصل و منحصر به فرد و ممتاز در زمینه گردشگری محسوب می‌شود، چرا که تمامی جاذبه‌ها نظیر کویر، جنگل ، دریا و ... را به صورت همزمان داراست، بنا به گفته سیادتان، اما متأسفانه در سایه عدم تبلیغات و بازاریابی مناسب تقریباً جز 4 استان در کشور که گردشگری محدود و منحصر به آن است، ظرفیت جذب گردشگری در سایر استان ها علیرغم وجود پتانسیل و زیبایی‌های فراوان مغفول مانده است. این فعال بخش خصوصی عقیده دارد که حتی در بازاریابی خارجی هم تنها به همین 4 استان بسنده شده است، درحالیکه وقتی گردشگر خارجی وارد ایران می‌شود و در نوبت اول به 4 استان ایران سفر می‌کند، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام شود که در نوبت بعدی سفر خود به ایران، نسبت به بازدید از سایر استان‌ها ترغیب و هدایت شود تا از این طریق موجب تنوع و تقویت گردشگری شویم. وی همچنین تصریح کرد: اگر بازاریابی به صورت تخصصی و صحیح ریل‌گذاری می‌شد، امروز کشور ما در حوزه گردشگری باتوجه به شهرها و روستاهایی که حتی زیبایی آن به کشور سوییس پهلو می‌زند، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته بود. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور با اشاره به اینکه در همین دوران کرونا بسیاری از کشورها ضمن برنامه‌ریزی لازم همچنان مرزهای خود را باز نگه داشتند و موجبات جذب گردشگر را فراهم کردند، یادآور شد: اما متأسفانه در ایران، دولت‌مردان بدون داشتن برنامه همه چیز را در بستن مرزها و تعطیلی کامل هتل‌ها و مراکز گردشگری تصور کردند. سیادتان در بخشی دیگری از صحبت‌های خود که در خصوص اکسپو و نحوه حضور ایران در این رویداد مهم بود گفت: امروز در اکسپو جای خالی جامعه راهنمایان گردشگری که در واقع مبلغ فرهنگ اسلامی ایران هستند به شدت احساس می‌شود. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی، دلیل عدم حضور راهنمایان گردشگری به دلیل عدم تمایل دولت برای صرف هزینه و تخصیص بودجه به منظور حضور این افراد است. در حالی که اقدام حرفه‌ای در اکسپو ایجاب می‌کرد به جهت معرفی تمدن فرهنگی ایران و زدودن غبار ایران هراسی  از چهره کشور در پاویون ایران از ظرفیت حضور این افراد استفاده می‌کردیم. وی با اشاره به درپیش بودن جام جهانی قطر تأکید کرد: باید از رابطه دوستی خود با قطر نهایت سود و استفاده را ببریم و این فرصت را نیز همانند اکسپو 2021 از دست ندهیم. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور ، ضمن اشاره به عدم وجود ظرفیت کافی هتل برای مخاطبان جام جهانی در قطر، خبر از انعقاد تفاهم نامه‌هایی مبنی بر استفاده از ظرفیت هتل‌های کیش برای پذیرای از مسافران جام جهانی داد، که امیدوار است اجرایی شود. سیادتان اذعان کرد: اکنون ترکیه علیرغم اینکه از نظر مسافت نسبت به کشور ما از قطر دورتر است، با تبیین برنامه دقیق و تخصصی درصدد است، بسیاری از بازدیدکنندگان جام جهانی قطر را به سمت کشور خود هدایت کند. این فعال بخش خصوصی بیان کرد: با بهره‌گیری از سوابق ضرغامی در حوزه رسانه و تبلیغات، باید زمینه را برای توسعه روابط گردشگری با کشورهایی که حداقل هم اکنون از نظر سیاسی روابط خوبی داریم، فراهم کنیم. برای مثال کشور چین دارای تعداد زیادی از مسلمانان است؛ اما متاسفانه علیرغم وجود روابط مناسب به دلیل عدم توانایی در حوزه تبلیغات گردشگری، نتوانستیم از این نقطه اشتراک برای جذب و ورود گردشگر استفاده کنیم. وی یکی از نقاط ضعف ایران در توسعه گردشگری را نبود تعداد مکفی هتل بیان کرد و افزود: در استانبول که تنها یکی از شهرهای ترکیه است 4 هزار هتل وجود دارد، در حالیکه در سرتاسر ایران چیزی حدود 2500 هتل فعال است. لذا باید برای توسعه گردشگری نسبت به تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران به جهت ساخت هتل تلاش کنیم. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور تأکید کرد: در زمینه ترغیب سرمایه‌گذاری در تجهیز زیرساخت‌های گردشگری نظیر هتل‌ها باید سایر کشورهای پیشرو در این زمینه را الگو قرار دهیم. سیاداتان در این باره خاطرنشان کرد: در این کشورها با اقداماتی نظیر ارایه تسهیلات مشوق همچون معافیت مالیاتی و حذف و یا کاهش بروکراسی زمان‌بر اداری به جهت اخذ پروانه ساخت هتل‌ها به 17 روز و ... در این راستا گام برداشته‌اند، اما امروز متاسفانه در ایران اخذ پروانه ساخت چیزی در حدود دو سال زمان می‌برد و طبیعی است که تمامی این مشکلات سبب پشیمانی و آزرده شدن خاطر سرمایه‌گذار می‌شود.

ایجاد شده: 18/آبان/1400       آخرین ویرایش: 18/آبان/1400     اخبار داخلی
رایزنی برای توسعه همکاری‌های ایران و عمان در سلامت و گردشگری

رایزنی برای توسعه همکاری‌های ایران و عمان در سلامت و گردشگری

به گزارش هتل نیوز " رضاجمعه آل صالح " رئیس اتاق بازرگانی عمان به دعوت مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و انجمن گردشگری سلامت تهران در پنجمین کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی حضور یافت. تبیین همکاری‌های اقتصادی مشترک عمان و کشورهای اسلامی از جمله محورهای حضور و مذاکرات وی در ایران با فعالان حوزه سلامت داخلی و بین‌المللی است. آل صالح همچنین در دیدار غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص گسترش تعاملات بازرگانی، اقتصادی و گردشگری بین دو کشور بحث و تبادل نظر کرد. پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی امروز دوشنبه (۱۷ آبان) با حضور مسئولان حوزه بهداشت و درمان و بخش گردشگری و فعالان و مدیران بخش خصوصی، مدیران شرکت‌های خدمات گردشگری درمانی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داخلی از ایران و کشورهای ترکیه، عراق، عمان، تونس، هندوستان آلمان و اتحابه اروپا و برخی سازمان‌های بین‌المللی فعال در بخش سلامت و درمان و گردشگری سلامت برگزار شد. همچنین روز گذشته دومین رویداد بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های سلامت و گردشگری سلامت شامل: گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت و تندرستی، گردشگری روستایی و بوم‌گردی، گردشگری آموزشی، گردشگری خوراک، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت آغاز شد و قرار است پنج استارتاپ برتر کشورهای اسلامی معرفی شود. همزمان با این دو رویداد از صبح دیروز  به مدت سه روز (۱۶ تا ۱۸ آبان)، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و نشست‌های تخصصی پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی با حضور نهادها و متخصصان سلامت و شرکت های خدمات گردشگری، درمانی و فعالان حوزه گردشگری سلامت و همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داخلی و بین‌المللی فعال در این حوزه از کشورهای مختلف جهان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا در سالن همایش‌های بین‌المللی صداو سیما در تهران برگزار می‌شود.

ایجاد شده: 18/آبان/1400       آخرین ویرایش: 18/آبان/1400     اخبار داخلی
اشتراکات فرهنگی، گردشگری تندرستی کشورهای اسلامی را توسعه می‌دهد

اشتراکات فرهنگی، گردشگری تندرستی کشورهای اسلامی را توسعه می‌دهد

به گزارش هتل نیوز، " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: «نگاه ما به گردشگری پزشکی صرفا اقتصادی نیست، بلکه ابزار و فرصت برای تبیین دستاوردها و ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی به شمار می‌آید. ما قبل از انقلاب در حوزه پزشکی بسیار وابسته بودیم اما از ۴٣ سال پیش به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های زیادی شکل گرفته است.» معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه بیماری کرونا نتوانست تقاضا و ورود گردشگران پزشکی را منقطع کند، یادآور شد: «بحران حاصل، ورود این شاخه از گردشگران را متوقف نکرد و در طول این دوران شیوع کرونا، صرفا شاهد صدور روادید گردشگران پزشکی بودیم.» شالبافیان یادآور شد: «بسیاری از سازوکارهای گردشگری پزشکی جهان در قالب "کسب‌وکار خصوصی با دولت" (B۲G) است. این کنگره و همکاری‌های منطقه‌ای فرصتی برای جذب گردشگر به صورت انبوه است و موقعیت استفاده از سازوکارهای B۲B  و B۲G را فراهم می‌کند.» معاون گردشگری افزود: «کسب موافقت، استقرار و اجرایی کردن اعتباربخشی‌های بین‌المللی معمولا بسیار دشوار است. توسعه مناسبات حوزه گردشگری پزشکی می‌تواند اعتباربخشی‌های درون کشورهای اسلامی را تسهیل کند.» او ادامه داد: «اگر توسعه اعتباربخشی‌های مبتنی بر اشتراکات درون کشورها محقق شود، می‌توانیم در مورد صدور اعتباربخشی و انتقال بیمه‌نامه‌ها هم گفت‌وگو کنیم.» شالبافیان گفت: «سازوکارهای جذب بیمار در جهان و حجم عمده گردشگرانی که می‌فرستند، مبتنی بر اعتبار‌بخشی بیمه‌نامه‌ها است. این کنگره می‌تواند یک آغاز بر دایره همکاری‌های فراتر از آنچه موجود است، فراهم کند.» معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: «تشکیل اتحادهای استراتژیک میان کسب‌وکارهای کشورهای اسلامی، پیوند میان آن‌ها را به تعاملات بلند‌مدت تبدیل می‌کند و فواید بسیاری در حوزه‌های فرهنگی، علمی و اقتصادی دارد.» او با بیان اینکه گردشگری سلامت به دو حوزه گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی تقسیم می‌شود، گفت: «برای توسعه همکاری‌های گردشگری تندرستی، کشورهای اسلامی باید توسعه یابد. حجم بازار گردشگری تندرستی بسیار فراتر و بزرگتر از گردشگری پزشکی است و به سرعت هم در حال رشد است، زیرا گرایش به حفظ سلامت و تندرستی، بازدارندگی و پیشگیری مهم است که بخشی از درآمد خانواده را هم به خود اختصاص داده و صرفا به بیماری و بازار پزشکی مربوط نمی‌شود.» معاون گردشگری بیان کرد: «گردشگری تندرستی امکان هم‌پیوندی با سایر بخش‌های گردشگری پزشکی را دارد، اما در گردشگری پزشکی این تلفیق توصیه نمی‌شود. اکنون در جهان مراکز درمان و سلامت جای خود را در مراکز اقامتی و هتل‌ها هم باز کرده‌اند که نشان‌دهنده سمت و سوی بازار است.» از کسب و کارهای رسمی گردشگری سلامت حمایت می‌کنیم شالبافیان حمایت از کسب‌وکارهای رسمی گردشگری سلامت را سیاست اصلی وزارتخانه دانست و عنوان کرد: «اختلاف رویکرد میان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط می‌تواند مانع فعالیت کسب‌وکارهای حوزه گردشگری سلامت شود. برای تقویت باید آنها را به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی معرفی کنیم و در تریبون‌های خود تقویت کنیم.» معاون گردشگری پیشنهاد کرد: «قانون جایزه صادراتی دفاتر خدمات و کسب‌وکارهای رسمی حوزه گردشگری باید مجدد برقرار شود، زیرا به غیر از تشویق، باید برای آنها انگیزه ایجاد کنیم. وزارت خارجه هم می‌تواند در راستای حمایت، صدور روادید از طریق این کسب‌وکارهای رسمی را پیگیری کند.» او در پایان گفت: «منکر نقص‌ها و کمبودهای احتمالی نیستیم، اما توسعه پایدار و بلند‌مدت در گروی حمایت از کسب‌وکارهای صنعت گردشگری است.» پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی امروز دوشنبه (۱۷ آبان) با حضور مسئولان حوزه گردشگری، بهداشت و درمان گردشگری و فعالان و مدیران بخش خصوصی، مدیران شرکت‌های خدمات گردشگری درمانی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داخلی از ایران و کشورهای ترکیه، عراق، عمان، تونس، هندوستان آلمان و اتحایه اروپا و برخی سازمان‌های بین‌المللی فعال در بخش سلامت و درمان و گردشگری سلامت برگزار شد. همچنین روز گذشته دومین رویداد بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های سلامت و گردشگری سلامت شامل گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت و تندرستی، گردشگری روستایی و بوم‌گردی، گردشگری آموزشی، گردشگری خوراک، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت آغاز شد و قرار است پنج استارت‌آپ برتر کشورهای اسلامی معرفی شود. همزمان با این دو رویداد از صبح دیروز  به مدت سه روز (۱۶ تا ۱۸ آبان)، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و نشست‌های تخصصی پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی با حضور نهادها و متخصصان سلامت و شرکت‌های خدمات گردشگری، درمانی و فعالان حوزه گردشگری سلامت و همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داخلی و بین‌المللی فعال در این حوزه از کشورهای مختلف جهان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا در سالن همایش‌های بین‌المللی صداو سیما در تهران برگزار می‌شود.

ایجاد شده: 17/آبان/1400       آخرین ویرایش: 17/آبان/1400     اخبار داخلی
کارنامه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰

کارنامه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر حضور محمود احمدی‌نژاد در اکسپوی دبی و انتشار عکس‌هایش در شبکه‌های مجازی باعث شد تا نام این رویداد بارها تکرار شود. اکسپو یک رویداد مهم جهانی است که بعد از جام‌جهانی فوتبال و المپیک از آن به‌عنوان سومین رویداد مهم بین‌المللی دنیا نام می‌برند. اکسپو هر پنج‌سال یک‌بار برپا می‌شود و به مدت ۶ماه میزبان گردشگران علاقه‌مند بسیاری است. آخرین اکسپو در سال ۲۰۱۷ در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و حالا بعد از پنج سال این رویداد در دبی رقم خورده و جدیدترین دستاوردها، خلاقیت‌ها و اختراعات بشری کشورهای شرکت‌کننده به نمایش درآمده‌اند. اکسپوی دبی به مدت ۶ماه از نهم مهرماه ۱۴۰۰ تا یازدهم فروردین ۱۴۰۱میزبان کشورهای جهان است؛ رویدادی که قرار بود سال گذشته برگزار شود، اما به‌دلیل شیوع کرونا به امسال موکول شد. موضوع و تِم اصلی اکسپوی ۲۰۲۰ دبی «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» انتخاب شده است و رشد و مطرح شدن ایده‌های خلاقانه را دنبال می‌کند. یکی از نکات جالب توجه که بیانگر اهمیت اکسپوهای جهانی است، معرفی خلاقیت‌ها، ایده‌ها، اختراعات و سازه‌های مشهور و مهم بشری است. هزینه بازدید از اکسپوی دبی بازدید از فضای ۴کیلومتر مربعی و همه غرفه‌های حاضر در اکسپوی دبی یک هفته زمان می‌برد. همچنین بازدیدکنندگان ۱۸ تا ۵۹ سال باید بلیت ۹۵ درهمی (معادل ۴۳/ ۲۷دلار) تهیه کنند. اما بازدید از اکسپو برای افراد ۶ تا ۱۷ سال و همچنین شهروندان بالای ۶۰ سال و دانشجویان رایگان است. البته باید توجه داشت محل برپایی اکسپوی دبی از شهر فاصله زیادی دارد و اگر بازدیدکننده‌ای قصد داشته باشد خود را با تاکسی به اکسپو برساند، باید حدود ۲۷۰ درهم (معادل ۲میلیون تومان) هزینه کند.بنابراین بهتر است از مترو استفاده کند و با هزینه ۱۵درهمی و پس از حدود ۹۰دقیقه، خود را مقابل اکسپو ببیند. با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازدید از نمایشگاه منوط به داشتن تست PCR منفی است که بازدیدکنندگان در صورتی که کمتر از ۴۸ ساعت از ورودشان به دبی گذشته باشد، می‌توانند جواب تست رایگان گرفته‌شده در فرودگاه را ارائه کنند. بازدیدکنندگان پس از ورود به نمایشگاه بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا از غرفه‌های بیشتری بتوانند بازدید کنند. ضمن اینکه در این میان برخی غرفه‌های کشورها مانند روسیه و کره جنوبی، پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه‌ای دارند و تعداد افراد محدودی را به‌طور همزمان به داخل غرفه (پاویون) هدایت می‌کنند. بنابراین برای بازدید باید داخل صف ایستاد. وضعیت غرفه ایران؛ خوب یا بد؟ برسی کارنامه حضور ایران در نمایشگاه‌های مهم گذشته بیانگر این مهم است که هیچ‌گاه به درستی و به شکل حرفه‌ای شاهد معرفی داشته‌های غنی و متنوع کشورمان نبوده‌ایم. اساسا بخش خصوصی به تنهایی عهده‌دار این مسوولیت بوده و به‌دلیل نبود حمایت‌های دولت، در حد و اندازه ایران ظاهر نشده است. معرفی ایران و جلب‌توجه جهانی کار بخش خصوصی نیست و در تمام کشورهای موفق دنیا این رسالت را دولت‌ها برعهده می‌گیرند. کار بخش خصوصی بهره‌گیری از فرصت‌های خلق‌شده برای حضور گردشگران خارجی است. در اکسپوی دبی مساحت پاویون ایران ۲۰۱۴متر است که در همسایگی فرانسه و شیلی واقع شده است. شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران که عضو اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها BIE است، در بهمن ماه ۱۳۹۷ به‌عنوان مسوول سازماندهی، اجرا و بهره‌برداری پاویون جمهوری اسلامی ایران تعیین شد. سال ۱۳۹۸ گام‌های احداث پاویون ایران در اکسپوی دبی با برگزاری مسابقه‌ بین طراحان، معماران و شرکت‌های طراحی در کشور برداشته شد و در مردادماه همان سال از میان ۳۰ شرکت راه‌یافته به مرحله اول این مسابقه و ۱۰ شرکت راه‌یافته به دور دوم این مسابقه، طرح یک شرکت به عنوان برنده مسابقه اعلام شد.  در گام دوم، ۳ پیمان‌کار طراح، مشاور طرح و پیمان‌کار ساخت پاویون ایران انتخاب شدند و اجرا را هم یک شرکت انجام داد. آن‌طور که مجله «آرشیتکچرال دایجست» نوشته، غرفه ایران با الهام از قصه‌های هزار و یک شب ساخته شده و شامل فضاهای جداگانه در یک محوطه به‌جای ساختمانی یکپارچه است. هر فضا با پرده‌ای از مهره‌های برنزی‌رنگ تعیین شده که به گفته سازنده‌اش، استعاره‌ای از تضاد بین آسمان و زمین است. در توضیحات سازنده آمده: «پاویون ایران به‌جای یک ساختار محکم، یک شبکه ریزوماتیک از ارتباطات است که روایت‌های متفاوتی از تاریخ معاصر ایران ارائه می‌دهد. با این‌حال، روایت مبهم است، از جهاتی مانند تاریخ پرتلاطم خود این کشور. این بستگی به مسیر خاصی دارد که بازدیدکنندگان تصمیم می‌گیرند در پیش بگیرند که نشان‌دهنده نسخه خاص خودشان از تاریخ معاصر ایران است.» سردر غرفه ایران عبارت «ایران، تمدنی کهن و استوار، تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» نقش بسته است؛ اما برخلاف دیگر کشورها که روی موضوعاتی نظیر آینده، دانش و هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند، غرفه ایران برای جذب مخاطب روی سنت‌ها نظیر قالی، ظروف تاریخی و عروسک‌های محلی تمرکز دارد. ضمن اینکه همزمان با افتتاحیه، بافت فرش «همدلی برای صلح» هم در غرفه ایران آغاز شده است و بازدیدکنندگان زیر نظر یک استادکار، در بافت این فرش مشارکت می‌کنند تا پس از تکمیل طی ۶ ماه آتی به موزه اکسپو اهدا شود. به گفته برخی بازدیدکنندگان اکسپوی دبی، طراحی و خلاقیت غرفه کشورهای قطر، تاجیکستان و ایران نسبت به دیگر کشورها ضعیف‌تر است و بازدیدکننده چندانی ندارند. در شبکه‌های مجازی نیز انتقادهای فراوانی درباره چگونگی حضور ایران در این رویداد مطرح شده است. اهداف اکسپوی دبی مسوولان اکسپوی دبی پیش‌بینی کرده‌اند طی ۶ ماه برپایی این رویداد، حدود ۲۵میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کنند. چراکه نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی با جشن‌های کریسمس، دیوالی هند، سال نو چینی، شب سال نو و روز ملی امارات متحده عربی همزمان است و برای هر یک از این رویدادها، برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها صورت‌گرفته توسط امارات، قرار است ۸۰درصد زیرساخت نمایشگاه اکسپوی دبی بعد از این رویداد هم قابل استفاده باشد. به‌عنوان نمونه، شرکت زیمنس اعلام کرده است که مقر تجهیزات خود را در این منطقه مستقر خواهد کرد. گفته می‌شود امارات طی پنج سال اخیر ۱۵میلیادر درهم برای بیش از ۱۵ پروژه زیربنایی که به نمایشگاه دبی خدمات می‌دهند، هزینه کرده است. تقویت روابط بین‌الملل در یک موضوع مشترک، به اشتراک‌گذاشتن تجارب آموزنده و فرهنگی در یک موضوع جهانی، نمایش توانمندی‌ها، تاریخ، تمدن، آداب و رسوم یک کشور حول یک موضوع خاص، تقویت و حمایت از اکسپوها به عنوان آزمایشگاه‌های تجارب آتی، افزایش و ارتقای رشد تبادلات اقتصادی و بین‌المللی، ایجاد رونق اقتصادی و بازسازی شهر میزبان و ایجاد درآمد و ثروت برای کشورها مشارکت‌کننده» از جمله اهداف برگزاری اکسپوها عنوان شده‌اند و جشن‌های مختلف هم بخشی از این هدف است. همچنین انتهای هر غرفه هم رستوران غذای مخصوص آن کشور برپاست تا بازدیدکنندگان در صورت تمایل بتوانند با بیش از ۵۰ غذای متنوع از سراسر جهان آشنا شوند.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
امارات رتبه چهارم بهترین کشورها برای زندگی و کار را کسب کرد

امارات رتبه چهارم بهترین کشورها برای زندگی و کار را کسب کرد

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، امارات متحده عربی با صعود ۱۰ پله‌ای مقام چهارم را در جدول بهترین کشورهای جهان برای کار و زندگی کسب کرد. همزمان امارات با خروج از بحران کرونا در حال احیای اقتصادی و جذب نیروی کار خارجی بیشتر است. در صدر فهرست بهترین کشورهای جهان برای زندگی و کار، سوئیس قرار دارد و پس از آن استرالیا و نیوزیلند ایستاده‌اند. این مطالعه که از سوی اچ‌اس‌بی‌سی در فاصله مارس تا می ۲۰۲۱ انجام شده نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از ساکنان امارات متحده عربی انتظار دارند زندگی در این کشور در ۱۲ ماه آینده به روال عادی بازگردد. این در حالی است که به طور متوسط ۷۵ درصد ساکنان در دیگر کشورها گمان می‌کنند کشورشان در ۱۲ ماه پیش رو به شرایط پیش از همه‌گیری کرونا بازمی‌گردد. ۵۳ درصد ساکنان امارات نیز در سال آینده انتظار افزایش دستمزد را دارند و ۵۷ درصد از آنها اطمینان دارند که در سال آینده توازن بهتری در کار و زندگی خواهند داشت. در تایوان، استرالیا و نیوزیلند نیز مردم احساس امیدواری می‌کنند. به گزارش نشنال، اقتصاد امارات متحده عربی به لطف فروکش کردن بحران کرونا در این کشور، افزایش بهای نفت و دبی اکسپو که گردشگری را دوباره رونق بخشیده، در مسیر احیا و پیشرفت قرار دارد. انتظار می‌رود اقتصاد امارات متحده عربی در سال جاری میلادی ۳.۱ درصد و در سال آینده ۴.۲ درصد رشد کند. بسیاری از ساکنان امارات به کیفیت زندگی به عنوان یکی از عوامل مهم اشاره می‌کنند. ۸۶ درصد از نیروی کار خارجی در امارات می‌گویند کیفیت زندگی آنها در این کشور بهتر از کشور خودشان است و ۶۰ درصد از آنها نیز قصد دارند مدت بیشتری در امارات بمانند.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار خارجی
موضوع ازسرگیری صدور روادید گردشگران خارجی، امروز نهایی می‌شود

موضوع ازسرگیری صدور روادید گردشگران خارجی، امروز نهایی می‌شود

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " سید عزت‌الله ضرغامی " در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع‌فرهنگی و خلاق در جمع خبرنگاران گفت: کارهای متنوع و خیلی خوبی را معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری انجام داده است و نکته قابل توجه این است که عمده این‌ها مسیر کاربردی و عملیاتی دارند که در واقع نیاز کشور به حساب می‌آیند. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: خوشبختانه در حوزه‌های مختلفی که نیاز امروز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است در این نمایشگاه کارهای مرتبط انجام شده، من امروز در این بازدید دیدم که برخی از حلقه‌های مفقوده‌ای که داریم در این نمایشگاه وجود دارد. خوشبختانه نیروهای جوان، خلاق و با انگیزه، دانشمند و خستگی‌ناپذیر بسیار خوب در این نمایشگاه حضور دارند و در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. آشنایی من امروز با این بخش و نیز آشنایی همکاران و معاونان من بسیار می‌تواند در ادامه فعالیت‌هایی که ما در وزارت خانه داریم موثر باشد. او ادامه داد: ما داشته‌های فراوانی داریم اما این داشته‌ها را نمی‌توانیم درست عرضه کنیم. تسهیل در عرضه و در کنار آن تقویت تقاضا خصوصا در حوزه صنایع‌دستی بسیار مهم است. این‌ها از جمله مشکلات ما است. به‌طور مشخص استفاده از فناوری‌های جدید و زیرساخت‌هایی در این حوزه وجود دارد و هرکسی در هر کجای کشور فعالیت می‌کند دغدغه ارتباط با مشتری و مخاطب خود را نباید نداشته باشد. ضرغامی اضافه کرد: ما اگر بتوانیم این مسائل را حل کنیم خیلی از مشکلات ما برطرف می‌شود، بخش داخلی مهم است و بخش صادرات نیز اهمیت فراوانی دارد. اکنون فضای مجازی این ارتباط جهانی را فراهم کرده و همه جای دنیا افراد می‌توانند به محصولات و داشته‌های ما از دورترین نقاط کشور حتی در روستاها و بوم‌گردی‌ها دسترسی پیدا کنند. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اظهار کرد: خوشبختانه من امروز با شرکت‌هایی آشنا شدم که همه جوان و با انگیزه هستند. برخی از مواردی که دنبال راه اندازی آنها بودیم در کشور موجود است و باید همان‌ها را تجمیع کرد و با توجه به ظرفیت‌هایی که در خانه‌های خلاق در سراسر کشور ایجاد شده باید بتوانیم ماموریت‌های وزارتخانه را به شکل بهتری جلو ببریم. استمهال وام های گردشگری تا پایان سال او درباره برنامه‌های خود در حوزه گردشگری نیز گفت: در مورد گردشگری در آینده نزدیک به صورت وسیع اعلام خواهم کرد، در حوزه‌های مختلف کارهای خوبی دارد انجام می‌شود. اول باید این مریضی را که دارد نفسش قطع می‌شود را احیا کرد. به‌عنوان مثال مصوبه‌ای را دیروز از ستاد ملی کرونا گرفتیم که بسیار مهم است. بر اساس این مصوبه وام‌هایی که مراکز گردشگری دریافت کردند و به خاطر کرونا در پرداخت آن دچار مشکل هستند استمهال آنها تا آخر سال مصوب شد و در خصوص مالیات نیز با موافقت ستاد ملی کرونا قرار شد تا یک تاریخی مفاصاحساب مالیاتی آن‌ها به تاخیر بیفتد. ضرغامی ادامه داد: فردا در یک جلسه با حضور وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت به‌طور رسمی موضوع صدور روادید گردشگری خارجی را اعلام خواهیم کرد. آیین‌نامه را در این باره تنظیم کردیم. این آیین‌نامه به صورت دقیق در معاونت گردشگری تهیه شده است. امیدواریم بتوانیم با حفظ همه پروتکل‌ها تعطیلی ۲۰ ماهه ورود گردشگر خارجی را که برای مجموعه عوامل گردشگری، مراکز اقامتی، تورگردان‌ها و آژانس‌ها مهم است، تمام کنیم. (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با روز جهانی گردشگری در پنجم مهرماه خبر داده بود صدور ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی که از فروردین سال ۹۹ متوقف شده ، با دستور رئیس‌جمهور از آبان‌ماه امسال از سر گرفته می‌شود.) استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در وزارت میراث‌فرهنگی ضرغامی ضمن بازدید از تمام غرفه‌های این نمایشگاه با تک تک غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان از نزدیک گفت‌وگو و با قدردانی از تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر حمایت‌های همه جانبه دولت سیزدهم از فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و از برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این وزارتخانه خبر داد. وی در بازدید از غرفه بسته‌بندی صنایع‌دستی ضمن ابراز خرسندی از وجود چنین شرکت‌هایی گفت: یکی از دلایلی که صنایع‌دستی ما آن‌طور که باید به رشد واقعی خود نرسیده است، مشکلاتی است که در حوزه بسته‌بندی دارد اما خوشبختانه اکنون چنین شرکت‌هایی به وجود آمده و به طور حتم از این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد. او همچنین در بازدید از غرفه اجاره آنلاین اقامتگاه‌ها بر تقویت ارتباطات شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه با معاونت گردشگری تاکید کرد. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از بازدید خود از این‌ نمایشگاه و در گفت‌وگو با هنرمندانی که در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری با عنوان شرکت‌های دانش بنیان فعالیت دارند از ایده‌های آنان استقبال کرد و از برنامه‌ریزی‌ها برای استفاده هرچه بهتر از این ظرفیت‌ها و تقویت ارتباطات بین وزارتخانه متبوع خود با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد. نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق با هدف نمایش محصولات دانش‌بنیان که دارای ظرفیت صادراتی هستند در محل سالن ۳۷A  نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده است.

ایجاد شده: 27/مهر/1400       آخرین ویرایش: 27/مهر/1400     اخبار داخلی
برنامه اقدام گردشگری در پسا کرونا

برنامه اقدام گردشگری در پسا کرونا

صدمات اقتصادی، مالی و انسانی شیوع بیماری ویروس کرونا بر صنعت گردشگری کشور، گرچه بسیار مخرب بوده و است ولی مقطعی و گذرا است. آنچه برای توسعه درازمدت و پایدار این صنعت مهم و اثرگذار است توسعه ارتباطات منطقه ای و بین المللی با جهان، رفع تنش های منطقه ای، حضور و مشارکت در پیمان های جهانی و بهره گیری از ظرفیت های اقتصای، سیاسی و فرهنگی آنها به نفع منافع ملی است. در دوره شیوع بیماری کرونا اقتصاد گردشگری کشور در رکود مطلق قرار گرفته است. درک رکود و اضمحلال گردشگری ایران موضوع پیچیده ای نیست. عدم تقاضا برای سفر مدیریت بنگاه های گردشگری را با بحران بی سابقه ای مواجه کرده است.  از این منظر نجات این صنعت در شرایط جدید نیاز به برنامه ای مدون و مصوب و اجرایی دارد. این برنامه می تواند در دو سطح ملی و  بین المللی همزمان بایستی پیش رود:  الف: در سطح بین المللی(سیاست ها و برنامه های کلان دولت) :  1- اعتماد سازی و توجه ویژه به دیپلماسی گردشگری در منطقه برای میزبانی از گردشگران کشورهای منطقه( مذاکره با عربستان و بازگشایی مجدد سفارتخانه ها) – بالغ بر 60 میلیارد دلار هزینه سفر اتباع کشوهای عرب حوزه خلیج فارس.  2- خارج کردن ایران از تنگنای ژئوپلیتیکی:  هم اکنون موازنه ژئوپلیتیکی در منطقه به نفع دشمنان ایران است و تحریم های اقتصادی اثرات این تغییر موازنه بر ایران را دوچندان نموده است. گرفتاری در تنگنای ژئوپلیتیکی محدودیت های متعددی از جمله اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی را به خاطر نوع تفکر و شیوه حکمرانی در کشور و فشار ایالات متحده امریکا و همراهی کشورهای منطقه با ایجاد محدودیت های ژئوپلیتیکی بر مردم تحمیل کرده است. سالهاست که مردم ایران متحمل هزینه های زیادی برای خنثی سازی برنامه ها و اقدامات سیاسی و امنیتی اسرائیل و امریکا برعلیه کشورمان شده اند که بخش عمده ای از تاکتیک های آنان توسط کشورهای همسایه جنبه اجرایی به خود گرفته است. بدون شک تحریم های ظالمانه آرامش روانی شهروندان و ثبات اقتصادی جامعه را به هم ریخته و راه گریز سرمایه از ایران را فراهم کرده است. مجموع این اقدامات اثرات بسیار مخربی بر اقتصاد کشور و به نوبه خود بر توسعه کسب و کار گردشگری در کنار شیوع بیماری کرونا از خود بجای گذاشته است. 3- مذاکره بدون واسطه با امریکا: مذاکره بین ایران و آمریکا و لغو تحریم ارتباط تنگانگی با توسعه صنعت گردشگری ایران دارد. بایستی نفت بفروشیم و پول وارد کشور کنیم. طرح های عمرانی راه بیفتد، سرمایه گذار داخلی رغبت به سرمایه گذاری داشته باشد و سرمایه گذار خارجی به ایران بیاید. تحریم ها مردم ایران را فقر کرده است و بیش از 1000 میلیارد دلار به کشور آسیب رسانده است. بیش از 60 میلیون نفر از شهروندان ایرانی زیرخط فقر زندگی می کنند. این جمعیت کثیر مشکل معیشت دارند و لذا مردم فقیر که نمی توانند سفر کنند. ایران بایستی بنشیند و مشکلاتش را یکبار برای همیشه با ایالات متحده حل کند. 4- افزایش درآمدهای عمومی و توجه ویژه به سلامت و درمان مردم بویژه کارگران، کارمندان و جوانان ازدواج کرده فاقد شغل. دولت بایستی در یک برنامه پنج ساله تلاش کند درآمد عمومی مردم افزایش یافته و درمان و سلامت مردم در اولویت قرارگیرد. توسعه سفرهای داخلی نشات گرفته از افزایش درآمدهای عمومی مردم منجر به راه اندازی مجدد سفرهای داخلی فراگیر شده که سلامت  روحی و جسمی شهروندان را به همراه خواهد داشت.  5- امید بایستی مجددا به کشور برگردد، دسترسی به حداقل نیازمندی ها برای جوانان از جمله کار، مسکن، ازدواج و داشتن وسیله نقلیه حداکثر در یک دوره زمانی 5 ساله فراهم شود.  6- بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت کلیدی برای گشودن قفل تبادلات بانکی و اجرایی شدن استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی و به دنبال آن رونق انتقال پول به کشور توسط گردشگران و فروش صنایع دستی در ایران 7- ضرورت تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی. در سال 2019 حدود  59 درصد سفرها از طریق هوایی و 35 درصد از طریق زمینی انجام شده است. با توجه به ناوگان فرسوده هوایی و همچنین ریلی کشور نمی توان انتظار زیادی برای توسعه گردشگری کشور داشت. ب: در سطح ملی(برنامه های اقدام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری):  1- تعریف و اجرای تاکتیک های بازاریابی:  - برگزاری تورهای آگاه سازی و آشناسازی با همکاری جامعه تورگردانان ایران - برگزاری نمایشگاه های تخصصی گردشگری در کشورهای هدف - رسانه ای کردن همه اقدمات سازندگی و پیشرفت داخلی در سطح بین المللی 2- حضوری قوی در اکسپو دبی. پیش بینی شده است در طول شش ماه برگزاری اکسپو دبی بیش از 25 میلیون نفر از این رخداد دیدن کنند. این فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و تمدن و دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور است. حضور بخش کنسولی سفارت ایران در دبی به همراه تورگردانان ایران در این رخداد و صدور روادید آنلاین برای گردشگران خارجی که به آنان تور چند روزه دیدار از دبی و اکسپو فروخته شده است برای دیداری حداقل 3 روزه از بخشی از جاذبه های گردشگری کشور با توجه به فاصله زمانی و ارزانی سفر در ایران تجربه بسیار خوبی خواهد بود تا بتوانیم خود را برای میزبانی از گردشگران رخداد جام جهانی فوتبال قطر آماده کند. 3- توجه ویژه به بازار چین: در سال 2019 بیش از 120 میلیون گردشگری چینی به دنیا سفر کرده اند، چینی¬ ها بیشترین خرید را از مقاصد گردشگری می کنند و جزء کم آزارترین گردشگران دنیا هستند. بازار گردشگری ایران با توجه به ارزانی سفر و  سایت های متعدد فرهنگی در مسیر جاده ابریشم می تواند مقصد مهمی برای گردشگران این کشور هم در بخش ترانزیت و هم به عنوان مقصد اصلی سفر مورد توجه قرارگیرد. عضویت ایران در پیمان منطقه ای شانگهای نیز فرصت جدیدی را برای توسعه گردشگری این کشور فراهم کرده است.  4- تامین غرفه رایگان و تقبل بخشی از هزینه های ارزی تورگردانان برای حضور در نمایشگاه های بین المللی: در پی شیوع بیماری کرونا درآمد ناشی از فعالیت تورگردانی شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری کشور به شدت آسیب دیده است و در موارد بسیاری منجر به تعطیلی این شرکتها شده است. ضروریست تا به منظور حمایت از بازگشت مجدد کسب و کار این شرکت ها برای حضور در بازارهای بین المللی گردشگری، دستگاه متولی این صنعت حمایت های مالی لازم را از فعالین این بخش بعمل آورد. 5- تدوین طرح اجرایی تسهیل ورود ایرانیان مقیم خارج از کشور: تعریف تشکیلاتی جدید در جامعه تورگردانان ایران با حمایت دستگاه قضایی و وزارت امورخارجه برای تسهیل ورود آنان و توجه ویژه به ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور و نسل های دوم، سوم آنان   6-  اختصاص اعتبار لازم سفر و گردشگری به امور رفاهی وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای عمومی به عنوان تکلیف برای کمک به رونق گردشگری داخلی با توجه به تدوین فصل بودجه 7-  راه اندازی صندوق زیارت: برای هموطنان کم بضاعت برای زیارت اماکن مقدسه با استفاده از ظرفیت های وقف و نذورات و کمک های مردمی( داخلی و خارجی) 8- تعریف رخدادهای منطقه ای:  - برگزاری رالی بزرگ بین المللی خودرو بندر امام تا مشهد مقدس با همکاری کانون اتومبیلرانی و جهانگردی - برگزاری جایزه بزرگ اسکی در ایران با محوریت استان تهران و البرز - برگزاری حراجی بزرگ صنایع دستی و هنرهای ملی - برگزاری نمایشگاه منطقه ای گردشگری کشورهای عضو پیمان شانگهای به میزبانی ایران ✍️  علی رحیم پور - مدیر عامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هگتا)

ایجاد شده: 21/مهر/1400       آخرین ویرایش: 21/مهر/1400     مقالات و یادداشت ها
نشست معاون گردشگری با فعالین بوم‌گردی کشور

نشست معاون گردشگری با فعالین بوم‌گردی کشور

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جمع فعالین اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور گفت: «توسعه بی‌ملاحظه و صرفاً کمی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، آفتی جدی در حوزه گردشگری کشور به شمار می‌آید و نیاز است با تقویت ابعاد کیفی و فرهنگی، جایگاه بومی این نوع از تاسیسات گردشگری کشور حفظ و ارتقا یابد.»  به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ظهر امروز در نشست با اعضای هیات مدیره جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور و جوامع بوم‌گردی استانی پس از دریافت گزارش و بررسی مشکلات اعضای حاضر گفت: «اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان یکی از مهم‌ترین تاسیسات گردشگری کشور با دارا بودن استعداد ذاتی در راستای معرفی و انعکاس فرهنگ، هنر، تاریخ و اصالت فرهنگی به گردشگران از جایگاه مهمی میان مراکز اقامتی کشور برخوردار است؛ لذا توسعه صرفاً کمی و بی‌ملاحظه، آفتی جدی در این حوزه به شمار می‌آید و نیاز است رویکرد کنونی به سوی حفظ و ارتقای جایگاه کیفی تغییر یابد.»  وی با بیان اینکه تلاش در راستای رفع و یا کاهش آسیب‌های بحران کووید - 19 به اقتصاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور از دغدغه‌های روزانه ایشان به شمار می‌آید؛ افزود: «یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها که همزمان با تقویت ابعاد کیفی این نوع از تاسیسات گردشگری بدان پرداخته خواهد شد؛ موضوع امهال پرداخت تسهیلات کرونا و جلب حمایت‌های مالی و پشتیبانی مورد نیاز در این حوزه است.»  او در ادامه پرداختن به موضوع آموزش و به روزرسانی دانش تخصصی اعضا و جامعه محلی، پایداری و ظرفیت قابل تحمل روستاها، جلب مشارکت‌های فرابخشی همانند شهرداری‌ها، ارزیابی و نظارت خدمات، توسعه و تنوع محصولات و رونق همزمان گردشگری روستایی به عنوان دیگر اولویت‌های کاری مورد توجه در این حوزه نام برد.  همچنین در این نشست اکبر رضوانیان، نایب‌رییس جامعه بوم‌گردی کشور به نمایندگی از اعضای حاضر پس از جمع‌بندی دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی فعالین این حوزه گفت: «بوم‌گردی دارای ماهیتی از نوع آسایش و اصالت خانه است و اقامتگاه صرف به شمار نمی‌آید.» وی افزود: «واحدهای بوم‌گردی هر سه ماموریت و ماهیت عناوین تخصصی وزارت یعنی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را با خود به همراه دارند؛ به گونه‌ای که بوم‌گردی با احیای بناهای تاریخی قدیمی و نیز تکیه بر فرهنگ و اصالت منطقه و نیز تولید یا فروش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مناطق بومی کشور فرصت جذب گردشگران و تجربیات جدید را ایجاد می‌کند.»  وی یادآور شد: «خواسته ما قرار گرفتن اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اولویت و رءوس نگاه تصمیم‌سازان این حوزه است و نیاز داریم این نگاه کیفی باشد و در آن تفاوت‌های ساختاری و ابعاد فرهنگی و اصالت بوم‌گردی‌ها نسبت به سایر تاسیسات گردشگری لحاظ شود.» 

ایجاد شده: 18/مهر/1400       آخرین ویرایش: 18/مهر/1400     اخبار داخلی
سریلانکا و تونس خواهان از سرگیری گردشگری با ایران

سریلانکا و تونس خواهان از سرگیری گردشگری با ایران

به گزارش هتل نیوز، " حرمت‌الله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در دیدار جداگانه‌ای که با سفیر جدید تونس در تهران و وزیر انرژی سریلانکا در سفر اخیرش به ایران داشته است گفت: سفیر انرژی سریلانکا به تازگی سفری به ایران داشت که از بخش خصوصی گردشگری ایران نیز دعوت شد تا درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه گردشگری بین ایران و سریلانکا گفت‌وگو شود. او افزود: رابطه گردشگری ایران با سریلانکا کاملا یک‌طرفه است، سریلانکا بیشتر مقصد گردشگران ایرانی است و ما از این کشور توریست نداریم، ‌چون در سلیقه و هدف سفر آن‌ها نبوده‌ایم، اما در دیدار با وزیر انرژی سریلانکا که به نمایندگی از دولت این کشور به ایران سفر کرده بود، ‌درخواست کردیم روابط دوسویه‌ای بین دو کشور برقرار شود که قرار شد در دیدار با بخش گردشگری سریلانکا این برنامه را جدی‌تر پیگیری کنیم. رفیعی بیان کرد: البته معتقدم گردشگری خروجی هم می‌تواند چرخ گردشگری ایران را به حرکت درآورد، برخلاف آن‌چه مسؤولان فکر می‌کنند. از بین هشت تا ۱۰ میلیون نفری که در سال‌های گذشته به خارج از کشور سفر می‌کردند فقط حدود چهار میلیون نفر زائر عتبات عراق بودند، حدود یک میلیون نفر هم سفرهای تجاری و کاری داشتند و سوای آمار ایرانی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و ورود و خروجشان نیز محاسبه می‌شود، آیا سفر سه تا چهار میلیون نفر در سال به خارج از کشور از بین ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران، ‌عدد زیادی است؟ توجه کنیم که ‌این مسافران، نوعی سفیر به حساب می‌آیند که می‌توانند فرهنگ ایرانی‌ها را معرفی کنند و معادلات پروژه ایران‌هراسی را به هم بزنند. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: به عنوان شخصی که عِرق ملی دارم در چنین دیدارهایی حتما درباره ظرفیت‌های ایران صحبت می‌کنم، نه این‌که فقط از رتبه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران و یا چهار فصلِ همزمان  بگویم، بلکه شدیدا تاکید می‌کنم طرف مقابل باید به این باور برسد ایران کشور امنی است و خودشان برای ما تبلیغ کنند. او همچنین به دیدار با سفیر جدید تونس در ایران اشاره کرد و گفت: ما همیشه به خلاء دیپلماسی گردشگری نقد وارد کرده‌ایم، به ندرت پیش آمده که سفیر ایران در کشوری دغدغه گردشگری داشته باشد و در این راستا تلاش کند، ‌درحالی که سفرای کشورهای دیگر به محض استقرار در ایران، دنبال گردشگران کشور ما هستند. دیدار با سفیر جدید تونس هم که اخیرا انجام شد، به دعوت آن‌ها بود. او افزود:‌ قطعا تمایل تونس برای ازسرگیری دوباره سفر ایرانی‌ها به این کشور است، اما از موقعیت دیدار با سفیر تونس استفاده کردیم و پیشنهاد اجرای تورهای مشترک با تونس را مطرح کردیم که قرار شد در دیدار با بخش گردشگری این کشور، موضوع همکاری سه‌جانبه ایران، تونس و یک کشور سوم، جدی‌تر بررسی و پیگیری شد. رفیعی ادامه داد: در دیدار با سفیر تونس پیشنهاد طراحی بسته سفر بین ایران، تونس و یک کشور دیگر مطرح شد تا این مسیر یک‌طرفه و فقط به سمت تونس نباشد. درباره برقرای پرواز مستقیم بین ایران و تونس نیز صحبت‌هایی شد و سفیر تونس نیز اعلام کرد که با یکی از کشورهایی که بیشترین توریست را در تونس دارد، یعنی ایتالیا یا فرانسه مذاکره خواهد کرد تا پکیج مشترکی تعریف شود و توریست‌های کشور سوم پس از این‌که تونس را دیدند، برای چند روزی به ایران سفر کنند. وی افزود: این پیشنهاد به عمان هم داده شده بود که با کرونا مواجه شد وگرنه ورود گردشگران از عمان روند افزایشی را در پیش گرفته بود. ما این ایده را حتی با ترکیه و جمهوری آذربایجان برای مقطعی پیش بردیم که با کرونا مواجه شدیم. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران بیان کرد: اگر به درستی برنامه‌ریزی شود هم پروازهای مستقیم صرفه اقتصادی پیدا می‌کند و صندلی هواپیما در این مسیر خالی نمی‌ماند و هم تعداد سفر گردشگران ورودی به ایران رشد فزاینده‌ای خواهد داشت. او همچنین گفت: با روند موجود پیش‌بینی ما این است که از ابتدای سال نو میلادی، به تدریج چرخ گردشگری به حرکت درمی‌آید و سرعت خواهد گرفت. بنابراین از بخش خصوصی و دولتی درخواست دارد که برای نوروز برنامه‌ریزی سنگینی داشته باشند و دولت هم بستر را فراهم کند. رفیعی درباره وضعیت پروازهای مستقیم بین ایران ـ‌ تونس و ایران ـ‌ سریلانکا نیز ‌اظهار کرد: پرواز مستقیمی که بین این ایران و این کشورها نداشتیم، پروازها معمولا ترانزیت بوده، اما این پیشنهاد به هر دو کشور داده شد که اگر برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود و بر مبنای آن حرکت کنیم، پرواز مستقیم حتما برقرار خواهد شد.

ایجاد شده: 17/مهر/1400       آخرین ویرایش: 17/مهر/1400     اخبار داخلی
هتلداران چگونه با کرونا می سازند

هتلداران چگونه با کرونا می سازند

به گزارش هتل نیوز ، همزمان با بحران کرونا در جهان، بخش گردشگری بیش از سایر فعالیت‌های اقتصادی در معرض ضررو زیان قرار گرفته و صنعت هتل‌داری همچون صنعت هوایی به‌دلیل لغو و تعطیلی سفرها بیش از سایر بخش‌های گردشگری دچار آسیب شده است. بسیاری از هتل‌ها تعطیل شده و برخی تغییر کاربری دادند یا اقدام به شیوه‌های جدیدی برای جذب مشتری همچون اجاره ساعتی اتاق‌های هتل کرده‌اند. هتل زنجیره‌ای رد رووف در آمریکا در اواخر سال ۲۰۲۰ علاوه بر اجاره ساعتی، حتی کمپین «اکنون رزرو کن و بعدا استفاده کن» را برای تشویق مردم به سفر راه‌اندازی کرد. مشتریان می‌توانستند با خرید برگه ۱۰۰دلاری از هتل انتخابی خود اعتباری ۱۵۰دلاری پس از ۶۰ روز دریافت کنند. حتی بسیاری از هتل‌ها برای اطمینان‌بخشی به مشتریان پروتکل‌های بهداشتی جدیدی را تدوین و اجرایی کردند. اما با این وجود هتل‌ها نتوانستند اعتماد مشتریان را جلب کنند و مسافران، اقامتگاه‌های بوم‌گردی را بر هتل‌ها ارجح دانستند و سفرها با تغییر سبک به سمت طبیعت‌گردی و بوم‌گردی مواجه شد. اما با وجود آسیب بسیار بر صنعت هتل‌داری جهان، دولت‌ها در برخی از کشورهای پیشرو و نوظهور در جهت حفظ و بازگرداندن مشاغل و درآمدها اقدامات گسترده‌ای همچون تسهیل‌سازی مالی و اعطای وام‌های درازمدت یا بلاعوض را در پیش گرفتند. از این رو بسیاری از هتل‌ها از سقوط نجات یافتند. برای صنعت هتل‌داری ایران نیز در بحران کرونا وضعیت همانند دیگر کشورها و حتی اسفناک‌تر بود؛ زیرا هتل‌ها تا پیش از همه‌گیری کرونا با توجه به هزینه اقامت، بیشتر مورد توجه گردشگران خارجی یا اقشار مرفه و پردرآمد قرار می‌گرفت و عمده درآمد هتل‌ها از طریق گردشگران خارجی تامین می‌شد؛ اما همه‌گیری کرونا و تعطیلی بازار گردشگری بین‌المللی مانع از ورود گردشگران خارجی به ایران شد و این آغاز سقوط اقتصادی هتل‌ها در ایران بود. هتل‌ها علاوه بر از دست دادن گردشگران خارجی حتی مسافران حداقلی داخلی خود را نیز از دست دادند که عمده دلیل این امر بی‌اعتمادی افراد به استفاده از مکان‌های عمومی برای سفرها بوده است. طی یک‌سال و نیم اخیر مسافران عمدتا در ویلاهای شخصی یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا غیررسمی یا به شکل کمپ و چادر زدن اقامت کردند و تقریبا هتل‌ها از گزینه‌های اقامتی مسافران حذف شدند. در تعطیلات عید نوروز امسال که سفرها آزاد شد براساس آمار مرکز حمل‌ونقل کشوری حدود ۴میلیون خانوار به سفر رفتند؛ اما از این میزان تنها ۳درصد مراکز اقامتی رسمی را برای اقامت انتخاب کردند و مابقی مسافران در خانه‌های شخصی یا دیگر اقامتگاه‌ها سکنی یافتند. درواقع اگرچه سفرها در مقایسه با نوروز ۹۹ افزایش حدود ۶۰ درصدی را تجربه کرده بود، اما این موضوع تاثیری در احیای نبض بازار هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی نداشته است. در سال‌های گذشته ظرفیت هتل‌ها بین ۸۰ تا ۱۰۰درصد تقریبا تکمیل بود؛ اما طی یک‌سال و نیم گذشته پس از همه‌گیری کرونا اتاق‌های استفاده‌شده هتل‌ها به کمتر از ۳۰درصد رسید و تقریبا بیش از ۶۰درصد هتل‌ها در کشور تعطیل شدند یا به شرایط نیمه‌تعطیل درآمدند؛ برخی به‌صورت موقت و برخی دائمی. همین امر باعث شد تا همان‌طور که طی یک‌سال اخیر مشاهده کردیم برخی از صاحبان هتل‌ها اقدام به فروش یا تغییر کاربری هتل‌ها کردند و آنهایی که به فعالیت خود ادامه داده‌اند با هزینه‌های سنگینی مواجه هستند و بسیاری از کارکنان خود را از دست داده‌اند؛ زیرا برای تامین هزینه‌ها با مشکلات بسیاری همراه بودند و نبود و کاهش مسافران مشکلات را افزایش داده است. براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی جامعه هتل‌داران میزان خسارت‌های مالی کرونا بر هتل‌های ایران بیش ار ۲۰هزار و دویست میلیارد تومان بوده است و حدود دو سوم کارکنان هتل‌ها شغل خود را از دست دادند. درحالی‌که بسیاری از آنها نیروهای متخصص در این حوزه بوده‌اند. اما این نکته را باید نظر گرفت همان‌طور که هتل‌ها بسیار متضرر شده‌اند و از لحاظ اقتصادی با چالش‌های عظیمی مواجه هستند، مردم نیز با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحمیل فشارهای مالی گسترده ناشی از کاهش درآمدها یا از دست دادن شغل‌ها در وضعیت معیشتی بسیار سختی قرار دارند و برای بسیاری از خانوارها سفر تقریبا از سبد آنها حذف شده است یا حداقل به‌دنبال سفرهای ارزان‌تر هستند و با توجه به هزینه بالای اقامت در هتل‌ها، عمدتا دیگر مراکز اقامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایجاد شده: 14/مهر/1400       آخرین ویرایش: 14/مهر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...