نتایج جستجو...
تاکید بر ارتباط رایزن‌ها با دفاتر مورد تایید وزارت گردشگری است

تاکید بر ارتباط رایزن‌ها با دفاتر مورد تایید وزارت گردشگری است

به‌گزارش هتل نیوز، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در نشست هم‌اندیشی معاونان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی با رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه که عصر امروز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ در موزه ملی فرش برگزار شد، بیان کرد: «گردشگری حوزه‌ای است که توسعه آن بدون هماهنگی با ذی‌نفعان امکان‌پذیر نیست. از روزهای ابتدایی با تاکید وزیر محترم میراث‌فرهنگی بنای ما بر ارتباط نزدیک با وزارت امور خارجه در حوزه‌های مرتبط بود که طی این مدت همکاری خوبی در سه معاونت کنسولی، دیپلماسی‌اقتصادی و مرکز دیپلماسی‌ عمومی وزارت امور خارجه انجام شد.» معاون گردشگری کشور در تشریح این همکاری‌ها، افزود: «با همکاری معاونت دیپلماسی‌اقتصادی طرحی را درباره چین آماده و به مقامات ذی‌ربط ارائه کرده‌ایم. همچنین در همکاری با معاونت کنسولی به واسطه بازگشایی مرزها و از سرگیری صدور روادید نگاه جدیدی درباره نحوه حضور گردشگران در ایران تدوین و ابلاغ شد.» او تصریح کرد: «با مرکز دیپلماسی‌عمومی نیز درباره نحوه مدیریت و تاثیر بر مدیریت وجهه ایران، همکاری خوبی طی این مدت انجام شده که منجر به تفاهم نامه‌های متعددی شده است.» شالبافیان با تاکید بر هماهنگی  بین دو بخش دولتی و خصوصی افزود: «تورهای آشناسازی که با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است موجب امیدواری در بخش خصوصی شده و آن‌ها حمایت دولتی را احساس می‌کنند.» معاون گردشگری بر مشارکت بخش‌خصوصی در سامان‌دهی بازارهای گردشگری تاکید و رویکرد اصلی وزارتخانه در جذب گردشگران از کشورهای همسایه را گره زدن بخش خصوصی دو کشور عنوان کرد و افزود: «راه غلبه بر دلال‌ها این است که از دفاتر خدمات مسافرتی فعال کشور حمایت کنیم. ارتباط رایزن‌ها با دفاتر مورد تایید وزارتخانه از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.» او با تاکید بر این موضوع افزود: «رایزن‌ها باید بخش‌خصوصی کشور مورد هدف را ترغیب به همکاری با بخش‌خصوصی کشور کنند. این رویکرد کمک به شانیت کشور و ارائه خدمات بهتر به گردشگران خارجی است.» معرفی و رایزنی برای شرکت بخش خصوصی در نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، انتقال نظرات فعالان و مقامات دولتی کشورها، شناسایی مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی، ترغیب خطوط هوایی، همکاری دیپلمات‌ها در تکمیل و اصلاح تحقیقات بازار از دیگر نکات مورد اشاره شالبافیان بود. معاون گردشگری کشور همچنین با اشاره به اعزام رایزنان بازرگانی از سوی سازمان توسعه‌تجارت ارتباط دو طرفه را مفید دانست. او تصریح کرد: «راه برون رفت از بسیاری مشکلات کشور، ایجاد اشتغال پایدار در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است امیدوارم امروز نقطه شروعی برای رسیدن به این هدف باشد.»

ایجاد شده: 8/دی/1400       آخرین ویرایش: 8/دی/1400     اخبار داخلی
مشهد باید شهر فرودگاهی داشته باشد

مشهد باید شهر فرودگاهی داشته باشد

به گزارش هتل نیوز، " سیدعبدالله ارجائی " شهردار مشهد گفت: به دلیل آلودگی هوای ناشی از صعود و فرود هواپیماها که از روی شهر انجام می‌ شود دچار مشکل هستیم بنابراین شهر فرودگاهی باید در این کلانشهر ایجاد شود. سیدعبدالله ارجائی امروز در نشست شورای معاونان شهرداری مشهد افزود: هر هواپیما به اندازه ۴۰۰خودرو فرسوده، آلایندگی ایجاد می‌کند، این در حالی است که در بیشتر شهرها فرودگاه به اندازه مشهد نزدیک شهر نیست. وی ادامه داد: در کنار فرودگاه ایستگاه راه آهن را نیز داریم که شهر را به دو بخش تقسیم کرده و این امر باعث توسعه نامتوازن شهر شده است، همچنین مشهد یک میدان بار مرکزی مناسب ندارد لذا نیازمند یک میدان بار مرکزی هستیم. شهردار مشهد گفت: نمایشگاه بین‌ المللی نیز بهترین اراضی با بهترین کاربری‌ ها را تصاحب کرده‌ است و بهره‌ وری کافی را ندارد و اگر این زمین را اجاره بدهیم درآمد بیشتری نصیب شهرداری خواهد شد. وی افزود: به یک شهرک فرودگاهی و بندر خشک با حداقل هزار هکتار زمین نیاز است تا بتوان فرودگاه، راه آهن، نمایشگاه و میدان بار مرکزی شهر را به آنجا منتقل کرد. ارجائی ادامه داد: برای ایجاد شهرک فرودگاهی یا بندرخشک کنسرسیوم بانکی تشکیل شده، بانکها نیز از این پیشنهاد استقبال کرده‌ اند و آماده مدیریت کار هستند. وی گفت: ساماندهی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حاشیه شهر مشهد نیز به عنوان کارویژه دنبال می‌ شود و جلساتی نیز با امام جمعه مشهد و استاندار خراسان رضوی برای گرفتن تصمیم مناسب در این زمینه برگزار شده‌ است. شهردار مشهد افزود: کارگروه سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی نیز باید تاکنون تشکیل می‌شد که این اقدام صورت نگرفته و تا ۱۰روز آینده این کارگروه باید تشکیل شود. وی ادامه داد: طراحی و ایجاد الگوی زیست رضوی بر مبنای سه گانه خادم، زائر و مجاور و طراحی ایجاد الگوی شهر تراز انقلاب اسلامی هم از دیگر اقدامات ویژه مدیریت شهری می‌باشد که یک الگوی مترقی در سبک زندگی رضوی است. شهردار مشهد ادامه داد: هوشمند سازی فعالیت‌ها ثمرات بسیار از جمله شفافیت در کار دارد و در کنار آن بوروکراسی را کاهش خواهد داد، برهمین اساس شهرداری منطقه ۱۱ مشهد باید تا پایان سال هوشمند شود و سایر مناطق نیز به سرعت درسال آینده هوشمند گردند. وی در خصوص بودجه سال آینده شهرداری نیز گفت: بودجه ۱۴۰۱ که اولین بودجه در این دوره خواهد بود، نشان دهنده سیاست ها و آینه تمام نمای مدل فکری مدیریت شهری دوره ششم است. ارجائی افزود: ۳۰درصد کل بودجه سال آینده شهرداری به حاشیه شهر اختصاص داده می‌شود که این اقدام بی نظیر است.

ایجاد شده: 25/آذر/1400       آخرین ویرایش: 25/آذر/1400     اخبار داخلی
دو اپ موبایل مجوز فروش بلیت هواپیما از سازمان هواپیمایی گرفتند

دو اپ موبایل مجوز فروش بلیت هواپیما از سازمان هواپیمایی گرفتند

به گزارش هتل نیوز، مدیرکل نظارت بر آژانس های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور مجوز فروش بلیت هواپیما برای برخی اپلیکیشن های موبایلی پُرطرفدار خبر داد.  در حالی که حسن خوشخو مدیرکل نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای در تاریخ ۷ مهر ماه امسال خطاب به رؤسای دادگاه فرهنگ و رسانه و پلیس فتا، خواستار مسدود شدن فروش بلیت هواپیما از سوی برخی اپلیکیشن‌های موبایلی مشهور شده بود، این اپلیکیشن‌ها بعد از حدود ۳ ماه از زمان صدور این نامه، توانسته اند مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کنند.  وی پیش از این هم گفته بود: بارها به مردم توصیه کرده‌ایم از خرید بلیت اینترنتی از سایت‌های بدون مجوز و غیر معتبر خودداری کنند، همواره تأکید کرده‌ایم، مردم به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه خرید بلیت انجام دهند.  به گفته این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری، در سایت این سازمان بخش سامانه خدمات الکترونیک، سامانه و درگاه جدیدی داریم که فهرست همه آژانس‌ها و سایت‌های دارای مجوز فروش بلیت هواپیما در آن درج شده است، مردم وقتی قصد تهیه بلیت دارند حتماً این فهرست را مشاهده کنند، زمان زیادی از آنها نمی‌گیرد اما بدین ترتیب مطمئن می‌شوند سایت یا آژانسی که قصد خرید بلیت از آن را دارند معتبر است. حسن خوشخو مدیرکل نظارت بر آژانس‌های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت این اپلیکیشن‌ها و اینکه آیا مجاز به فروش بلیت هواپیما هستند یا خیر؟ اظهار کرد: اسنپ مراحل دریافت مجوز را طی کرده است.  وی افزود: نرم افزار آپ نیز برای دریافت مجوز اقدام کرده و در حال گذراندن مراحل نهایی است. به زودی این اپلیکیشن‌ها مجوزهای مربوطه را دریافت خواهند کرد. خوشخو درباره اینکه آیا وب سایت «سفرمارکت» که در روزهای اخیر در حال تبلیغات فروش بلیت پرواز است، مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری دارد، گفت: سفرمارکت نیز از قبل مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده بود.

ایجاد شده: 25/آذر/1400       آخرین ویرایش: 25/آذر/1400     اخبار داخلی
آمریکا پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکه‌ی ۵G محدود کرد

آمریکا پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکه‌ی ۵G محدود کرد

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا دستور جامعی صادر کرده است که اساسا هواپیماها، از جمله جت‌های بزرگ را از استفاده از برخی سامانه‌های خاص ناوربری و فرود در مناطقی که احتمال تداخل شبکه‌های سلولی جدید ۵G وجود دارد، منع کرد. این دستور که در ۷ دسامبر (۱۶ آذر) از سوی اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) اعلام شده، در پی نگرانی از تداخل شبکه‌ی پرسرعت ۵G با ارتفاع‌سنج‌های رادیویی هواپیماها اتخاذ شده است. این ارتفاع‌سنج‌ها داده‌های مورد استفاده توسط سیستم‌های کنترل پرواز خودکار را ارائه می‌دهند. دستور FAA برای حدود ۶۸۳۴ فروند هواپیمای ترابری و مسافری مجهز به ارتفاع‌سنج رادیویی، یعنی اساسا کل ناوگان هوایی تجاری آمریکا، به همراه بسیاری از هواپیماهای شخصی و دیگر هواگردهای ناوگان هوانوردی عمومی را شامل می‌شود. این موارد شامل هواپیماهایی هستند که توسط «ایرباس» (Airbus)، «بوئینگ» (Boeing)، «ای‌تی‌آر» (ATR)، «د هویلند» (De Havilland) کانادا، «امبرائر» (Embraer)، «گلف‌استریم» (Gulfstream)، «لاکهید مارتین» (Lockheed Martin) و «تکستران» (Textron) ساخته شده‌اند. FAA در همین روز، دستور مشابهی هم درباره‌ی بالگردها منتشر کرد که هر دو از ۸ دسامبر اجرایی شدند. این حرکت در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌های ارتباطات بی‌سیم آمریکا برای آغاز خدمات‌دهی در ۴۶ بازار از ۵ ژانویه (۱۵ دی) آماده می‌شوند. این شرکت‌ها انتقال داده را در محدوده‌ی فرکانسی ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ مگاهرتز و در باند C آغاز خواهند کرد. به گفته‌ی FAA این بازه بسیار نزدیک به محدوده‌ی ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ مگاهرتز است که توسط ارتفاع‌سنج‌های رادیویی هواپیما استفاده می‌شود. FAA از اپراتورهای هواپیما می‌خواهد که دستورالعمل‌های پرواز را به‌روزرسانی و بخش‌هایی از عملیات پروازی را در صورت وجود تداخل پهن‌باند بی‌سیم با شبکه‌ی ۵G باند فرکانسی C محدود کنند. عملیات ممنوعه شامل استفاده از سیستم فرود با ابزار (ILS)، عملیات عملکردی نیازمند ناوبری (RNP)، عملیات فرود خودکار و برخی کارکردهای سیستم‌های دید پرواز پیشرفته و دیگر سیستم‌های کنترل پرواز می‌شود. اداره‌ی هوانوردی فدرال مناطقی را که تحت تأثیر تداخل ۵G قرار گرفته‌اند در اطلاعیه‌هایی که به فعالان صنعت هوانوردی ارائه خواهد کرد. شبکه‌های سلولی آمریکا مدت‌هاست که بین محدوده‌ی فرکانسی ۳۶۵۰ تا ۳۷۰۰ مگاهرتز فعالت کرده‌اند. اما در مارس ۲۰۲۰ کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) با استفاده‌ی آن‌ها از محدوده‌ی فرکانسی ۳۷۰۰ تا ۳۹۸۰ مگاهرتز که ابتدا از بازه‌ی ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ آغاز می‌شود، موافقت کرد. این شرکت‌ها پیش از این آغاز استفاده از این محدوده‌ی فرکانسی را به دلیل نگرانی صنعت هوانوردی از ۵ دسامبر (۱۴ آذر) به ژانویه (دی) به تعویق انداختند. در دستور FAA آمده است: «در صورت تداخل عملیات پهنای باند بی‌سیم، نمی‌توان به ارتفاع‌سنج‌های رادیویی برای انجام عملکرد مورد انتظار، اعتماد کرد.» دستور جداگانه‌ی FAA برای بالگردها هم پروازهای خودکاری را که نیازمند استفاده از داده‌های ارتفاع‌سنج رادیویی در مناطق تحت تأثیر شبکه‌ی ۵G است، ممنوع می‌کند. این عملیات مانور شناوری خودکار را هم دربر می‌گیرد. این آژانس گفت: «FAA معتقد است که گسترش ۵G و حمل‌ونقل هوایی می‌توانند به‌طور ایمن با هم وجود داشته باشند. ما امروز با صدور دو دستورالعمل صلاحیت پروازی، گام مهمی در جهت ارائه‌ی چارچوب مشخص و همچنین جمع‌آوری اطلاعات بیشتر برای جلوگیری از اثرگذاری بالقوه بر تجهیزات ایمنی هوانوردی، برداشتیم.» FAA درباره‌ی این موشوع همچنین در حال همکاری نزدیک با FCC و شرکت‌های خدمات‌دهنده‌ی مخابراتی است. انجمن «خطوط هوایی آمریکا» (Airlines for America) خاطرنشان کرد که از تلاش‌های هماهنگی پیوسته میان FAA و FCC قدردانی می‌کند زیرا آن‌ها به دنبال یک راه حل عملی هستند که ایمنی را در اولویت قرار می‌دهد و از وقفه در سیستم هوانوردی جلوگیری می‌کند. این گروه افزود: «دستورالعمل صلاحیت پروازی FAA که امروز صادر شد، نگرانی‌های ایمنی و محدودیت‌های بالقوه‌ای که می‌تواند بر برخی پروازهای تجاری اثرگذار باشد را شناسایی می‌کند.» بوئینگ هم در این‌باره گفت: «FAA امنیت حریم هوایی عمومی و ملی را در اقدامات خود اولویت قرار می‌دهد.» صنعت هوانوردی مدت‌هاست که خطر شبکه‌ی ۵G را مطالعه کرده است و در آوریل ۲۰۲۰ گروه فنی صنعت هوانوردی RTCA کارگروهی را برای ارزیابی این خطر تشکیل داد. اعضای این کارگروه شامل FAA، کارخانه‌های سازنده‌ی هواپیما و دستگاه‌های ارتفاع‌سنج و همچنین اپراتورهای هواپیماها بودند. در گزارش نهایی که در سال ۲۰۲۰ توسط RTCA منتشر شد، آمده است: «ایستگاه‌های پایه‌ی ۵G خطر تداخل زیان‌بار را برای ارتفاع‌سنج‌های راداری در همه‌ی انواع هواپیما، با پیامدها و تأثیرات گسترده بر عملیات هوانوردی ایجاد می‌کنند.» این گزارش درباره‌ی تداخل احتمالی از سوی هر دو بخش انتقال از ایستگاه‌های زمینی ۵G و از گوشی‌های همراه مسافران هشدار می‌دهد. RTCA نتیجه می‌گیرد که خطر تداخل برای هواپیماهای منطقه‌ای و هواپیماهای تجاری و هوانوردی عمومی غیرقابل اجتناب است و برای هلیکوپترها هم تقریبا به همان اندازه شدید است. طبق این گزاری، برای برخی هواپیماهای تجاری بزرگ، خطر به سناریوهای خاص محدود می‌شود اما می‌تواند در برخی شرایط، مانند زمانی که هواپیما در نتیجه‌ی کاهش دید، از ابزارهای کمکی برای فرود استفاده می‌کند، پیامدهای شدیدتری داشته باشد. بر این اساس در ماه نوامبر FAA یک بولتن اطلاعاتی مخصوص برای صلاحیت پروازی منتشر کرد که داده‌های اولیه درباره‌ی خطر بالقوه‌ی ۵G در آن ارائه شد. اتحادیه‌ی بین‌المللی خلبانان خطوط هوایی هم خاطر نشان کرد: «راه‌هایی وجود دارد که می‌توان شبکه‌ی ۵G را در عین حفظ سطح بالای ایمنی هوانوردی به‌کار برد اما زمان برای صنعت بی‌سیم و جامعه‌ی گسترده‌تر هوانوردی، به‌منظور اجرای اقداماتی که خطرات را کاهش دهد، در حال سپری شدن است.»

ایجاد شده: 19/آذر/1400       آخرین ویرایش: 19/آذر/1400     اخبار خارجی
تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت گردشگری مورد موافقت معاونت گردشگری است

تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت گردشگری مورد موافقت معاونت گردشگری است

به گزارش هتل نیور، " جمشید حمزه‌زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران، با بیان رئوس مطالب طرح شده در نشست اخیر جامعه هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران با معاون گردشگری و معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  درباره جزئیات این دیدار توضیحاتی ارائه کرد. وی با اشاره به نشست مذکور گفت: در این نشست معاون گردشگری ضمن اشاره به حواشی به وجود آمده در جریان برگزاری انتخابات تشکل‌ها، بر ضرورت عدم دخالت این وزارتخانه در ایجاد تشکل‌های بخش خصوصی و همچنین سازوکار و نحوه رأی‌گیری و انتخاب مدیران این تشکل‌ها تاکید کرد و بیان داشت که وزارتخانه صرفاً بر اساس دایره اختیارات قانونی و وظیفه مقرراتی خود در این راستا منحصراً به نظارت بر نحوه عملکرد تشکل‌ها خواهد پرداخت. این فعال بخش خصوصی همچنین ضمن اشاره به طراحی سامانه‌ای تحت عنوان "جانا" که وظیفه ارائه خدماتی نظیر صدور، تمدید مجوز، اعطای پروانه ساخت و ... را بر عهده دارد، بیان کرد: اگرچه این سامانه جهت تسهیل در روند ارائه امور خدماتی به جامعه هتل‌داران طراحی و اجرایی شده است اما متأسفانه همچنان در مواردی شاهد وجود مشکلات و مسائلی در روند امور صدور مجوزهای مربوطه توسط این سامانه هستیم که در این خصوص نیز معاون گردشگری قول مساعدت و پیگیری‌های لازم با هدف رفع موانع فعلی انجام گرفته و در دستور کار قرار گیرد. رئیس جامعه هتل‌داران ایران همچنین با بیان این مطلب که هم‌اکنون کمیته‌ای تحت عنوان کمیته "حقوقی - انتظامی" متشکل از کارشناسان حقوقی در جامعه هتل‌داران مشغول به فعالیت است، تصریح کرد: در این جلسه پیشنهاد شد کارشناسان منتخب این کمیته و سایر کمیته‌های تخصصی حسب مورد و متناسب با موضوعات مختلفی نظیر تدوین برنامه هفتم توسعه، امهال تسهیلات کرونایی و ... با هدف بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های بخش خصوصی گردشگری و افزایش تعامل، همکاری و هم‌افزایی لازم در جلسات "کمیته تدوین لوایح" وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور پیدا کنند که خوشبختانه مورد استقبال و قبول واقع شد. مطابق با صحبت‌های حمزه‌زاده، در این نشست پیشنهاد تأسیس و تشکیل "صندوق حمایت از توسعه صنعت گردشگری" متشکل از بخش خصوصی و دولتی با هدف تامین منابع مالی لازم به منظور حمایت مالی از بخش خصوصی مطرح شد، که مورد اجماع حاضران قرار گرفت و مقرر شود ضمن تداوم هم‌اندیشی‌های لازم و پختگی بیشتر طرح اجرایی آن برای جلسات بعدی آماده شود. وی خاطرنشان کرد: همچنین در این نشست مشکلات و مواردی همچون نحوه درجه‌بندی، استانداردسازی، نرخ‌گذاری و سایر مسائل هتل‌ها در زمینه اخذ و دریافت پروانه بهره‌برداری مطرح  گردید و مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مقرر شد پیگیری لازم از سمت وزارتخانه در جهت مرتفع ساختن این مشکلات، به عمل آمده و تمهیدات و تدابیر مقتضی در این خصوص اتخاذ گردد.

ایجاد شده: 11/آذر/1400       آخرین ویرایش: 11/آذر/1400     اخبار داخلی
جلسه هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران با دو معاون وزیر برگزار شد

جلسه هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران با دو معاون وزیر برگزار شد

به گزارش هتل نیوز، جلسه هیئت مدیره حرفه‌ای جامعه هتلداران ایران دوشنبه 8 آذر در هتل بابا طاهر تهران برگزار شد. در این جلسه علاوه بر اعضای هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران، دو نفر معاونین وزیر گردشگری نیز به عنوان مهمان حضور داشتند. در بخش نخستِ جلسه، هیئت مدیره میزبان " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت گردشگری بود و مسایلی مانند درجه‌بندی، استاندارد‌سازی، نرخ گذاری، مشکلات مربوط به سامانه جانا و مسائل مربوط پرونه‌های بهره‌برداری و ... مورد طرح و بررسی قرار گرفت. معاون گردشگری کشور اشاره کرد که سامانه جانا باید شرایط کار را برای تاسیسات گردشگری تسهیل کند؛ در ادامه مقرر شد که سامانه جانا مورد بازنگری قرار بگیرد و کارها مورد تسهیل و روانسازی واقع شود. در این بخش همچنین مطرح شد که تقویت تشکل‌های گردشگری از جمله جامعه هتلداران ایران از اهداف مهم این صنعت است. شالبافیان اشاره کرد که گردشگری در کشور باید به سمت ساختارسازی برود و تشکل‌ها باید مورد حمایت قرار بگیرند. معاون گردشگری کشور از رویکردها و سیاست‌های این معاونت در بحث تشکل‌های بخش خصوصی گفت و یادآور شد که این معاونت به ویژه در بحث انتخابات تشکل‌ها به هیچ وجه دخالت نخواهد کرد؛ به این معنا که از نظر وزارتخانه و معاونت گردشگری، این خود بخش خصوصی است که باید تصمیم بگیرد و انتخاب کند که چه کسانی را برای هیئت مدیره در نظر بگیرد. شالبافیان گفت که معاونت گردشگری وزارتخانه در انتخابات تشکل‌ها نقش نظارتی خواهد داشت. او یادآور شد که باید به سمتی حرکت کنیم که حمایت از گردشگری به عنوان یک باور عمومی بین دستگاه‌های مختلف دولتی در بیاید. همچنین عنوان کرد که گردشگری باید به نوعی در تمام مصوبات کمیسیون‌های دولت مد نظر قرار بگیرد. بخش دوم جلسه با حضور " سعید اوحدی " معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت گردشگری به بررسی مسایل هتلداران در ارتباط با حوزه این معاونت از جمله مساله تامین منابع و ارائه تسهیلات بانکی اختصاص داشت. اوحدی در این بخش خاطرنشان کرد که هدف وزارتخانه استفاده از حداکثر توان ممکن برای تامین منابع مورد نیاز جهت ارائه تسهیلات هم به هتل‌های در دست احداث و هم به هتل‌های فعال است. معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه ضمن اشاره به اهمیت تامین منابع برای نوسازی، تجهیز و بازسازی هتل‌ها، به تاکید ویژه وزیر گردشگری برای تامین منابع مورد نیاز جهتِ ارائه تسهیلات به هتل‌هایی که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اشاره کرد و یادآور شد که در این زمینه از منابع مختلفی مانند صندوق توسعه ملی، تبصره ۱۸ و ... می‌توان استفاده کرد. در این بخش همچنین عنوان شد که تشکل‌های گردشگری باید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند و به جایگاه واقعی خودشان که امروز فاصله زیادی با آن دارند، دست پیدا کنند. موضوع موقعیت تشکل‌های گردشگری در کشورهای دیگر هم مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که این تشکل‌ها از جایگاه خوب و اختیارات تعریف‌شده و مناسبی در کشورهای دیگر برخوردارند.  همچنین عنوان شد که تشکل‌های گردشگری در ایران برای رسیدن به جایگاه واقعی خود باید اختیارات بیشتری داشته باشند و هرچقدر تشکل‌ها و جامعه هتلداران بیشتر تقویت شوند، اهداف صنعت گردشگری به صورت مطلوب‌تری تحقق پیدا خواهد کرد. از دیگر موارد مطروحه در این جلسه ضرورت انسجام تشکل‎ها بود که از آن با عنوان عامل موفقیت‌‌ها در اهداف تعیین شده صنعت گردشگری یاد شد. تاکید شد که تشکل‌ها و جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران باید در کار گروه‌های مربوطه مثل کمیته تسهیلات، تنظیم لوایح و ... حضور و همچنین با معاونت مربوطه همکاری و تعامل نزدیک داشته باشند تا کارها به صورت کارشناسی در قسمت‌های مختلف انجام شود. عنوان شد که مطالبه‌گری تشکل‌ها باید ساختاری باشد و حتماً باید از یک ساختار مناسب تبعیت کند تا منجر به حصول نتیجه مطلوب شود. در این جلسه از تشکل‌ها به عنوان پل ارتباطی بین دستگاه‌های وزارت گردشگری و بخش خصوصی یاد شد و گنجاندن احکام مناسب در برنامه هفتم توسعه در راستای توسعه گردشگری و رفع مشکلات آن، مورد تاکید قرار گرفت. بحث امهال در بازپرداخت تسهیلات دریافتی هتل‌ها در دوران کرونا هم از دیگر مسایل مطرح شده بود. در هر دو بخش جلسه روز دوشنبه هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران، ایجاد صندوق حمایت از توسعه صنعت گردشگری مورد تاکید قرار گرفت.

ایجاد شده: 10/آذر/1400       آخرین ویرایش: 10/آذر/1400     اخبار داخلی
با حذف واسطه ها، بلیط هواپیما قشم ارزان می شود

با حذف واسطه ها، بلیط هواپیما قشم ارزان می شود

به گزارش هتل نیوز، " اقشار فتح الهی " سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم از ساماندهی وضعیت سرویس‌دهی خطوط هوایی و حذف واسطه‌های فرصت‌طلب با هدف کاهش هزینه بلیط هواپیما به مقصد جزیره قشم خبر داد. فتح الهی در بازدید از فرودگاه بین المللی قشم گفت: فرودگاه بین المللی قشم دارای ظرفیت های فراوانی است و باید نگاه به این مجموعه، نگاه به یک مجموعه اقتصادی توانمند باشد. وی ادامه داد: بهسازی و استانداردسازی امکانات و خدمات فرودگاه بین المللی قشم می تواند زمینه ساز تبدیل شدن جزیره به یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور و منطقه باشد. فتح الهی خاطرنشان کرد: ساماندهی وضعیت ظاهری و زیباسازی بخش های مختلف فرودگاه بین المللی قشم یکی از موضوعاتی است که جهت خدمات رسانی بهتر به مسافران باید با فوریت در دستور کار قرار گیرد. سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم برای انتقال هرچه سریع تر بخش های تکنیکال و اداری فرودگاه قشم به ساختمان جدید تکنیکال بلاک دستورات ویژه ای صادر نمود و بر آمادگی برج مراقبت جدید در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کرد.

ایجاد شده: 9/آذر/1400       آخرین ویرایش: 9/آذر/1400     اخبار داخلی
راه‌اندازی دفتر صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در شهرک آزمایش

راه‌اندازی دفتر صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در شهرک آزمایش

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " حوریوش عسکری " امروز سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: «این دفتر در راستای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات شایسته به متقاضیان، فراهم‌آوردن بیش از پیش رفاه حال مشتریان، ارتقای سطح کمی و کیفی همکاری و تعامل بین کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی و پلیس راهور ناجا و کاهش ترددهای متقاضیان بین دفاتر و نمایندگی‌های صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی و پلیس راهور، راه‌اندازی می‌شود.»  مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، تصریح کرد: «دفتر صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در اسرع وقت در محل حوزه صدور گواهی‌نامه ملی در شهرک آزمایش تهران آغاز به کار خواهد کرد. متقاضیان دریافت گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی یک یا سه‌ساله می‌توانند با در دست داشتن اصل گواهی‌نامه رانندگی ایرانی و همچنین تصویر گذرنامه و یک قطعه عکس ۴*۳ به این دفتر مراجعه کنند.»  او افزود: «کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی به‌عنوان نماینده رسمی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) تنها مرجع صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در ایران است. بر اساس قانون اصلاح ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از جمهوری اسلامی ایران و همچنین کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۶۸ وین و ۱۹۴۹ ژنو، وظیفه ارائه گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی و سایر اسناد و مدارک بین‌المللی خودرو در ایران، تنها بر عهده کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی است.»  عسکری ادامه داد: «نام و مشخصات تمام دفاتر مستقیم و نمایندگی‌های مجاز صدور اسناد و مدارک بین‌المللی رانندگی و خودرو کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی در تهران و سایر استان‌ها در بخش زیر منوی صدور اسناد در نشانی اینترنتی WWW. TACI. IR قابل مشاهده است.»  مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، خاطرنشان کرد: «با توجه به شرایط کرونا، هموطنان با مراجعه به سامانه اینترنتی به نشانی https://idp.taci.ir می‌توانند بدون مراجعه حضوری به دفاتر و نمایندگی‌ها برای دریافت گواهی‌نامه اینترنتی رانندگی بین‌المللی اقدام کنند.»

ایجاد شده: 9/آذر/1400       آخرین ویرایش: 9/آذر/1400     اخبار داخلی
اعلام جزئیات ساخت پایگاه آلفا در مریخ

اعلام جزئیات ساخت پایگاه آلفا در مریخ

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دیجی کالامگ، اسپیس‌ایکس برای نخستین بار با پژوهشگران ناسا و چندین مؤسسه‌ی دیگر آمریکا همکاری کرده تا به‌طور عمومی درباره‌ی چگونگی استفاده از استارشیپ برای ساخت پایگاه آلفا مریخ توضیح دهد. صرف نظر از نمونه‌های انگشت‌شمار و پراکنده‌ای از نظرات منتشر شده درباره‌ی اسپیس‌ایکس و تمرکز اصلی مدیرعامل آن «ایلان ماسک» (Elon Musk)، یعنی خود «استارشیپ» (Starship)، مدیران این شرکت تقریبا هرگز به‌طور خاص درباره‌ی چگونگی استفاده از موشک‌های نسل بعدی کاملا قابل بازیابی برای ایجاد پایگاه دائمی انسانی در مریخ صحبت نکرده‌اند. در بیشتر مواقع تمرکز واضح بر شیوه‌ی گذر از موانع کوتاه‌مدت دشوار است. نیم قرن تجزیه‌وتحلیل عمدتا تئوریک، کاملا مشخص کرده است که ایجاد یک پایگاه انسانی دائمی و پایدار در مریخ، بدون کاهش شدید هزینه‌ی دسترسی به فضا غیرممکن است. برای چندین دهه، ناسا نسخه‌های گوناگون طرحی را که برای فرستادن هم‌زمان چند فضانورد به مریخ برای چند ماه، صدها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، مطالعه و بررسی کرده است. به بیان ساده، بدون یک انقلاب در زمینه‌ی حمل‌ونقل فضایی، حتی حضور موقت انسان در مریخ که ساکنان آن عمدتا به کالاهای وارداتی از زمین وابسته خواهند بود، غیرممکن است؛ مگر اینکه اکتشاف مریخ به یک اولویت ملی یا بین‌المللی با سرمایه‌گذاری در ابعاد ده‌ها میلیارد دلار در سال تبدیل شود. در طول ۸۰ تا ۹۰ سالی که پروازهای فضایی به‌طور جدی تحلیل شده‌اند، ده‌ها گروه، مقاله، مطالعه و آژانس‌های فضایی بررسی کرده‌اند که این انقلاب می‌تواند چگونه باشد و از این جهت اسپیس‌ایکس برای ارائه‌ی یک راه حل برای مشکلی قدیمی، منحصربه‌فرد نیست. این شرکت نخستین بخش از فهرست طولانی مدعیان است که نه تنها راه‌حلی را برای حرکت در این مسیر پیشنهاد می‌کند بلکه هم منابع قابل‌توجهی در آن سرمایه‌گذاری می‌کند و هم بسیار تلاش می‌کند تا این چشم‌انداز را به واقعیت تبدیل کند. دو سال پس از اینکه اسپیس‌ایکس قصد خود را برای ساخت نسل بعدی سامانه‌ی حمل‌ونقل فضایی اعلام کرد، ایلان ماسک تغییری اساسی در طراحی را نشان داد و کار بر روی نمونه‌ی اولیه‌ی فولادی استارشیپ آغاز شد. سه سال بعد، اسپیس‌ایکس ۹ پرواز آزمایش استارشیپ را با موفقیت پشت سر گذاشت که شامل چهار جهش کوتاه و پنج پرواز بالای ۱۰ کیلومتر بود. تنها در سال ۲۰۲۱ اسپیس‌ایکس چهار نمونه از آن آزمایش‌های پرواز در ارتفاع بالا را انجام داد و برای نخستین بار یک نمونه را از آزمایش ارتفاع بالا، به‌صورت سالم بازیابی کرد، نخستین فضاپیمای کلاس مداری و نمونه‌ی اولیه‌ی بوستر موشک را ساخت، آزمایش آن را آغاز کرد و تقریبا نخستین سکوی پرتاب مداری استارشیپ را هم کامل کرد. اسپیس‌ایکس همچنین موفق به دریافت قرارداد ۲٫۹ میلیارد دلاری ناسا برای ساخت فرودگر انسانی ماه طی برنامه‌ی آرتمیس شد. هرچند این موفقیت با چالش‌هایی هم همراه شد و حتی تأخیر در توسعه‌ی آن و همچنین شکایت رقبا باعث عقب افتادن برنامه‌ی بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۵ گشت. به زبان ساده، اسپیس‌ایکس و اکنون ناسا در کنار آن، پایه‌ای استوار گذاشته‌اند که تقریبا با اطمینان زیادی، استارشیپ برای سفر به مریخ بر اساس آن توسعه خواهد یافت. هرچند هنوز کارهای زیادی باقی مانده است اما اسپیس‌ایکس کم‌وبیش بسیاری از موانع فنی اصلی که چند سال پیش در مسیر توسعه‌ی ITS یا BFR اولیه، و استارشیپ فعلی داشت را پشت سر گذاشته است. شمار زیادی از آزمایش‌های زمینی و پروازی استارشیپ کاملا نشان داده است که ساختارهای موشک، سیستم‌های اویونیک، موتورهای رپتور، روش‌های عجیب تقرب و فرود و سوخت انتخابی که قبلا آزمایش پروازی نداشته است، همگی اکنون برای پرواز مداری آماده هستند. با این وجود اسپیس‌ایکس همچنان نیاز دارد که فناوری سپر حرارتی عظیم، سرامیکی و غیرفرسایشی استارشیپ را اثبات کند، روش‌ها و فناوری‌های سوخت‌گیری موشک مداری را تکمیل کند و در نهایت همه‌ی موارد فوق را عملیاتی کند تا بتواند یک پرتاب پرشتاب با قابلیت استفاده‌ی مجدد و سوخت‌گیری بزرگ‌ترین موشک تاریخ را عادی و روزمره تبدیل کند. چیزی که اسپیس‌ایکس با کپسول دراگون و موشک فالکون ۹ ثابت کرده است توانایی انجام آن را دارد. به سوی سیاره‌ی سرخ اسپیس‌ایکس با کمک متخصصانی از ایمز ناسا، ستی (SETI) و نیمی از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های معتبر آمریکا، پاسخ‌دهی دقیق به این پرسش را در سپیدنامه یا اوراق سفید (White Paper) سال ۲۰۲۱ که برای برنامه‌ی بعدی تحقیقات دهه‌ای علوم سیاره‌ای و اختربیولوژی آکادمی‌های ملی منتشر شده، آغاز کرده است. در حالی که این پویش دهه‌ای به‌تنهایی می‌تواند روی برنامه‌های ناسا اثرگذار باشد و این آژانس آماده می‌شود تا برنامه‌ی دهه‌ی آینده‌ی علوم فضایی خود را ترسیم و بودجه‌بندی ده‌ها میلیارد دلار دولتی را تعیین کند که نتایج بسیار گسترده‌ای به‌همراه خواهند داشت، اما اسپیس‌ایکس هم از این سپیدنامه برای توصیف برنامه‌های خود پیرامون مأموریت‌های اولیه به مریخ با جزئیات بی‌سابقه، استفاده کرده است. همان‌طور که همیشه در برنامه بوده است، اسپیس‌ایکس فرآیند ساخت شهرهای پایدار در مریخ را با چند مرحله‌ی (نسبتا) ساده پیش خواهد برد. احتمالا در اواسط دهه‌ی ۲۰۲۰ اسپیس‌ایکس پرتاب بدون سرنشین فضاپیماهای استارشیپ را آغاز خواهد کرد تا هم تکمیل نهایی و آمادگی این سامانه را تأیید کند و هم میزان قابل توجهی از محموله‌ها را پیش از رسیدن انسان به سطح مریخ ببرد. این مأموریت‌های اولیه به احتمال زیاد با تکیه بر طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های رباتیک، به اسپیس‌ایکس کمک خواهند کرد تا منابع محلی، تجهیزات مرحله‌ای، آزمایش فناوری‌ها برای عملیات طولانی‌مدت سطح مریخ و شروع توسعه‌ی زیرساخت‌ها را از جمله یک نیروگاه تولید انرژی که احتمالا ضروری‌ترین نیاز خواهد بود، ساماندهی کند. هیچ کدام از این‌ها تعجب‌آور نیست اما کارهای بیشتری هم وجود دارد. به گفته‌ی نویسندگان که شامل چندین مهندس فعلی و پیشین اسپیس‌ایکس می‌شوند، برنامه‌ریزی مأموریت کنونی اسپیس‌ایکس که بر مأموریت‌های باری بدون سرنشین اشاره دارد، تجهیزاتی را برای افزایش تولید نیرو، استخراج آب، تولید اکسیدکننده‌ی اکسیژن مایع و سوخت متان، سکوهای فرود از پیش آماده شده، محافظت در برابر تشعشعات زیان‌بار، تجهیزات کنترل گردوغبار، پناهگاه‌های بیرونی برای انسان‌ها و تحهیزات و لوازم دیگر شامل همه‌ی سخت‌افزارهای مورد نیاز برای پشتیبانی از نخستین پایگاه انسانی را فراهم می‌کند. علاوه بر این با تأیید آنچه سال‌ها تصور می‌شد، در طرح اسپیس‌ایکس، انسان‌ها احتمالا برای چند سال اول در فضاپیماهای استارشیپ زندگی خواهند کرد تا زمانی که زیستگاه‌های اضافی ساخته شوند. نخستین گروه استارشیپ‌های بدون سرنشین هم می‌توانند برای پشتیبانی از انسان‌ها روی سطح، به‌عنوان دارایی‌های ارزشمند برای انبار کردن، سکونت، آزمایشگاه‌های علمی و منبعی از سازه‌ها و منابع فلزی خالص ضروری جابه‌جا و یا تغییر کاربری داده شوند. این «وایت پیپر» همچنین بیان می‌کند که اسپیس‌ایکس به‌شدت در حال توسعه‌ی استارشیپ برای انجام پروازهای آزمایشی اولیه به مریخ در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ است که حتی احتمال پرتاب اولین استارشیپ‌ها به مریخ پیش از نخستین موشک به سوی ماه را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب سپس در حالی که اسپیس‌ایکس یک مأموریت جداگانه‌ی ماه را پیش می‌برد و استارشیپ متفاوتی را روی ماه فرود می‌آورد، فضاپیماهای مریخ در حال رفت‌وآمد به این سیاره خواهند بود. این نخستین بار است که اسپیس‌ایکس یا افراد آشنا با برنامه‌های این شرکت، اصول اولیه‌ی نخستین مأموریت‌های استارشیپ سرنشین‌دار و بدون سرنشین را به مریخ، به صورت واضح بیان کرده‌اند و این توضیح گمانه‌زنی‌های قبلی زیادی را تأیید می‌کند. برای نمونه به‌نظر می‌رسد که اسپیس‌ایکس قصد دارد حتی نخستین فضاپیماهایی که به مریخ می‌روند را با تجهیزات خاصی همراه کند تا حتی اگر شمار زیادی از آن‌ها به زمین بازنگردند، نخستین مهاجران مریخی که در گروه‌های ۱۰ تا ۲۰ نفره همراه بیش از ۱۰۰ تن محموله، به فضا می‌روند، بتوانند از همه‌ی استارشیپ‌های بازیابی شده به‌عنوان زیستگاه‌ها، محل ذخیره‌ی مواد اولیه‌ی خام و انبارهای از پیش مستقر شده استفاده کنند. محموله‌های اولیه بر تولید نیرو، آب و سوخت و همچنین پناهگاه‌ها، محافظت در برابر تشعشعات و ساخت سکوهای فرود آماده متمرکز خواهند بود. جای تعجب نیست که ساکنان اولیه‌ی مریخ احتمالا استارشیپ‌هایی که آن‌ها را به مریخ می‌برند، به‌عنوان اولین خانه‌های خود در سیاره‌ی سرخ برگزینند و از یک حجم ۱۱۰۰ متر مکعبی که برای زنده نگه داشتن ده‌ها نفر در اعماق فضا تجهیز شده است، برای ماه‌ها به‌عنوان نخستین اقامتگاه خود در سطح سیاره‌ی سرخ استفاده کنند.

ایجاد شده: 7/آذر/1400       آخرین ویرایش: 7/آذر/1400     اخبار خارجی
نوسازی سيستم رادار مرکز کنترل ترافيک هوايی و تجهيز سيستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ناوبری

نوسازی سيستم رادار مرکز کنترل ترافيک هوايی و تجهيز سيستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ناوبری

به گزارش هتل نیوز، جلسه بررسی پیشنهادات شرکت ایتالیایی به‌منظور تجهیز سامانه‌های کمک‌ناوبری شرکت فرودگاه‌ها با حضور راهبر معاونت عملیات هوانوردی برگزار شد. این جلسه با حضور نمایندگان یک شرکت ایتالیایی از یک سو و محمد امیرانی عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی، امیرحسین صادقچه مدیرکل کنترل ترافیک هوایی، سیامک بهنام مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی، موسی مشازمینی مدیرکل تدارکات و تامین تجهیزات و همچنین بیاتی، مشاور معاون عملیات هوانوردی از سوی دیگر برگزار شد. " محمد امیرانی " در این نشست، با بیان اینکه ایران از همکاری با این شرکت استقبال می‌کند، گفت: شرکت فرودگاه‌ها همواره سعی بر آن داشته با  شرکت‌های معتبر و  پیشرو در صنعت هوایی و  تجهیزات ناوبری در تعامل و همکاری باشد و امیدواریم این همکاری به درستی تحقق یابد. نوسازی حوزه ناوبری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران محور این نشست و از پیشنهادات شرکت ایتالیایی بود که در حوزه‌های مختلف نوسازی سیستم رادار مرکز کنترل و سایر حوزه‌ها و همچنین راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط با حوزه ناوبری شرکت فرودگاه‌ها مطرح شد.  این در حالی است که پیشنهادات خوبی هم در حوزه سایبر سکیوریتی و امنیت سایبری حوزه ATM یا مدیریت ترافیک هوایی مطرح شد که بر این اساس، مقرر شد شرکت مذکور  جزئیات آن را جهت بررسی در اختیار شرکت فرودگاه‌ها قرار دهد. در طول این جلسه و پس از بحث و بررسی جزئیات فنی، جهت همکاری شرکت ایتالیایی با ایران، مقرر شد این شرکت بعد از رایزنی با دولت کشور خود، در زمینه چگونگی مقابله با مسائل تحریمی ایران، همکاری‌های لازم انجام شود. پیشنهاد این شرکت نیز به طور مشخص بحث روزآوری تجهیزات ناوبری ایران بود که مقرر شد هیچ‌کدام از بخش‌های تجهیزات، از قطعات تکنولوژی آمریکایی یا تکنولوژی‌های مرتبط با تحریم نباشد و از نظر قانونی مشکلی برای تجارت با ایران ایجاد نکند.

ایجاد شده: 28/آبان/1400       آخرین ویرایش: 28/آبان/1400     اخبار داخلی
صدور مجوز گردشگری کشاورزی در سامانه جانا

صدور مجوز گردشگری کشاورزی در سامانه جانا

به گزارش هتل نیوز ، " محمد قاسمی " مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اعلام این خبر گفت: « تا کنون فرایندهای مربوط به صدور مجوز، به صورت فیزیکی و خارج از سامانه انجام می‌شد و این مسئله  موانع و مشکلاتی را برای متقاضیان ایجاد کرده بود.» او با اشاره به الزام ادارات کل استانی برای صدور مجوز از طریق سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا) افزود: «به‌منظور رفع محدودیت‌ها و برای تکریم ارباب رجوع،  همچنین تسهیل در صدور مجوزها، موضوع سامانه‌محور شدن صدور مجوز گردشگری کشاورزی در دستور کار دفتر توسعه گردشگری داخلی قرار گرفت.» قاسمی به همکاری با دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری برای فراهم کردن شرایط برای ثبت‌ درخواست متقاضیان از طریق سامانه جانا و دریافت پروانه اشاره کرد و افزود: «از این پس متقاضیان و ادارات کل استانی می‌توانند با مراجعه به این سامانه، در بخش تاسیسات گردشگری، با انتخاب مصداق محیط‌‌های گردشگری روستایی و عشایری(گردشگری کشاورزی) نسبت به ارائه درخواست و صدور مجوز اقدام کنند.» مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی  خاطرنشان کرد: «در سال ۱۳۹۹، طی جلسات متعدد با صاحب‌نظران و دستگاه‌های اجرایی، دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی تهیه و به ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگی و صنایع‌دستی کشور برای مراجع صدور مجوز، ابلاغ شد.» قاسمی با اشاره به صدور ۵۰ مجوز گردشگری کشاورزی در استان‌ها، ادامه داد: «پایش‌های ما نشان دهنده استقبال کم‌نظیر بخش خصوصی و علاقه‌مندان به این حوزه بوده و تعداد زیادی پرونده متقاضیان، در دست بررسی برای صدور مجوز است.» مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود: « یکی از مزیت‌های این مجوز، علاوه بر ایجاد زمینه مشارکت کشاورزان و جامعه روستایی همچنین ایجاد درآمد مکمل برای آنها در حوزه گردشگری، سهل‌الوصول بودن دریافت آن از لحاظ زمان ارائه درخواست از سوی متقاضی تا صدور مجوز توسط اداره‌کل است که در کمترین زمان در مقایسه با سایر مجوزهای مشابه در حوزه گردشگری صادر می‌شود.» او در پایان با اشاره به سیاست‌های معاونت گردشگری برای تنوع‌بخشی به محصولات گفت: «طی سال‌های اخیر با توجه به تمرکز معاونت گردشگری بر تخصص محور کردن گردشگری موضوعات مختلف و مورد علاقه گردشگران شناسایی و سیاست‌گذاری کلان برای توسعه محصولات متنوع گردشگری انجام شد. بر اساس بررسی‌های انجام شده گردشگری کشاورزی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد علاقه گردشگران محسوب می‌شود.»

ایجاد شده: 28/آبان/1400       آخرین ویرایش: 28/آبان/1400     اخبار داخلی
دوران تحول در وزارت گردشگری آغاز شده است

دوران تحول در وزارت گردشگری آغاز شده است

به گزارش هتل نیوز، اولین همایش سراسری معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در محل آمفی‌تئاتر این وزارتخانه برگزار شد. " سیدعزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این همایش گفت: «دوران تحول در وزارتخانه آغاز شده است. هم تحول در اندیشه و نگاه، و هم در روش‌های اقدام. در هر دو حوزه نیاز ساختارشکنی داریم. خط‌قرمزهای موهوم و ساختگی برداشته خواهد شد. ما مدیران خلاق و شجاع می‌خواهیم و دوران روش‌های محافظه‌کارانه، استاتیک و بی‌خاصیت تمام شده است.» او یادآور شد: «مدیریت در جمهوری اسلامی، خدمت بی‌منت به مردم و هموار کردن مسیر آن‌ها به‌سوی خوبی‌ها و ارزش‌های الهی و انسانی است.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «آشنا نبودن برخی مدیران با روح وظایف خود و نگاه کلیشه‌ای و رفع مسئولیت بلای جان مدیریت کشور شده است.» او افزود: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آن‌گونه که در شأن و جایگاه آن است مورد توجه قرار نگرفته است. وظیفه همه ما بر کشیدن و بالا بردن جایگاه وزارتخانه است.» مهندس ضرغامی عنوان کرد: «مدیران وزارتخانه باید سطح دانش و اطلاعات خود را در حوزه‌های مأموریتی ارتقا دهند.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در حوزه‌های مرتبط با این دستگاه ادامه داد: «فضای مجازی و انعکاس نظرات مردم پیرامون مسائل مرتبط با مأموریت‌های وزارتخانه تهدید نیست، بلکه یک فرصت است.» او حفظ میراث‌فرهنگی و ابنیه تاریخی و معرفی آن به نسل‌های آینده را از مهم‌ترین مأموریت‌های این وزارتخانه دانست و تأکید کرد: «کمیته‌ای فنی مرکب از کارشناسان خبره و مطمئن میراث و مدیران مرتبط، مسئول رسیدگی به برخی اختلافات و تصمیم‌گیری کارشناسی در مورد پرونده‌های مفتوح خواهند بود.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه افزود: «در این وزارتخانه نیروهای تحصیل‌کرده و شایسته وجود دارند که با ایجاد یک سامانه ویژه نیاز آینده به منابع انسانی برای توسعه و مأموریت‌های جدید تأمین خواهد شد.» او افزود: « تکریم ارباب رجوع از بازدیدکنندگان موزه‌ها و مراکز گردشگری گرفته تا مراجعان اداری بخش خصوصی، شاخص مهم ارزیابی مدیران ستادی و استانی خواهد بود.» مهندس ضرغامی با بیان اینکه همه مأموریت‌های جدید باید دارای پیوست فرهنگی و رسانه‌ای باشند، ادامه داد: «نظارت بر هتل‌ها، مراکز اقامتی، بوم‌گردی‌‌ها و... باید با دقت و حساسیت بیشتری دنبال شود. این‌ها شاخصه‌های ارزیابی عملکرد همکاران خواهد بود.» او افزود: «ملاقات مدیران با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باید در اولویت برنامه‌های آنان باشد، به‌ویژه کسانی که نیاز به تسهیلات بانکی ندارند.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «بوروکراسی کشنده آفت جان نظام مدیریتی شده است. ساده‌سازی، ایجاد پنجره واحد و رفع موانع دست‌وپاگیر با پذیرش درصدی از خطای طبیعی مورد تأکید وزارتخانه است.» او درپایان به‌خاطر پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ از مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و افزود: «با برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان محترم، رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان آغاز شده است.»

ایجاد شده: 25/آبان/1400       آخرین ویرایش: 25/آبان/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...