پيشتر گفتهايم كه جامعه گردشگري همچون بسياري از صنوف و صنايع ديگر، مطالبات خاص خود را از رييسجمهور آينده و دولت او دارد. همچنين تاكيد كردهايم بر اينكه صنعت گردشگري و خصوصا همكارانم در جامعه هتلداران ايران نگاهي كاملا حرفهاي به موضوع دارند و طبعا در برنامههاي كانديداها به دنبال جايگاه گردشگري هستند. ما ميخواهيم ببينيم كه هر يك از كانديداها تا چه اندازه اهميت صنعت گردشگري را دريافته و به آن توجه نشان دادهاند. با به پايان رسيدن زمان معهود براي بررسي صلاحيتها، عليالقاعده فردا تكليف رقباي انتخابات رياستجمهوري روشن ميشود. طبعا بعد از آن نوبت برنامههايي است كه هر كدام از آنها براي اداره كشور ارايه ميدهند. اين موضوع زماني اهميت مضاعف مييابد كه بدانيم صنعت گردشگري در طول سالهاي گذشته دچار معضلات فراواني بوده و ركود بيسابقهاي را تجربه كرده است. وقتي از برنامه يك كانديداي رياستجمهوري حرف ميزنيم، منظورمان به هيچوجه اشاراتي نيست كه به اهميت گردشگري ميكنند و معمولا هم در حد همان اشارات باقي ميماند. منظور برنامه دقيق و كارشناسي شده است. طوري كه جايگاه گردشگري در راهبرد اقتصادي دولت آينده روشن و دقيق باشد. بر اين باورم كه داشتن راهبرد دقيق و روشن در بخش گردشگري مقدم بر انتخاب افراد است. وقتي راهبرد مبتني بر برنامهاي دقيق باشد، حتما انتخابها هم درست خواهد بود. وقتي دولتي روي گردشگري تمركز دقيق و استراتژي شفاف و مدون داشته باشد، حتما وزيري متناسب با آن استراتژي و برنامه انتخاب خواهد كرد. يعني پيشنياز داشتن مديراني موفق و كاربلد، اعم از وزير و معاون گردشگري و... داشتن راهبردي است كه توسعه صنعت گردشگري و دستيابي به اهداف آن را بر اساس اسناد بالادستي كشور تضمين كند. برنامه توسعه كشور، حساب ويژهاي روي صنعت گردشگري دارد و اهميت اين موضوع در بيانات مقام معظم رهبري به صراحت آمده است. با اين حال امروز با هدفهاي پيشبيني شده فاصلهاي آشكار داريم. دولت آينده براي موفقيت در زمينه اقتصاد، ضرورتا بايد گردشگري را در اولويت قرار دهد چراكه بر اساس برنامه پنجساله توسعه، گردشگري موضوعي است كه به زندگي و معيشت تكتك مردم ارتباط پيدا ميكند و همه در آن ذينفعاند. منتظريم ببينيم اين بحث در برنامه كانديداهاي محترم تا چه اندازه جديت دارد و كدام كانديدا اهميت اين موضوع را به درستي دريافته است. ✍🏻 " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران
ایجاد شده: 4/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 4/خرداد/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، " علی اصغر مونسان " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ظهر امروز یکشنبه دوم خرداد ماه ۱۴۰۰ با حضور در مجتمع ایران مال ازمراحل واکسیناسیون COVID۱۹ افراد بالای ۷۰ سال در این مجتمع دیدن کرد. همچنین در حاشیه این بازدید در جریان روند ساخت هتل مجتمع ایران مال قرار گرفت. دکتر مونسان ضمن خسته نباشید به کادر درمان مستقر در این مجتمع و آرزوی سلامتی برای افراد در حال واکسینه شدن بیان کرد: «بسیار خوشحالم که از ابتدای شیوع پاندمی کرونا بخش گردشگری در کنار کادر درمان قرار گرفت و تمامی امکاناتمان را در اختیار وزارت بهداشت گذاشتیم.» او تصریح کرد: «در زمانی که ترس از کرونا بیشتر از الان بود تمامی اقامتگاههای ما به صورت گسترده برای خدماتدهی اعلام آمادگی کردند. همچنین هتلهای فرودگاهی برای ایرانیان خارج از ایران همکاری خوبی با حوزه درمان داشتند.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی درباره گردشگری واکسن و اضافه شدن آن به سبد گردشگری کشور، بیان کرد: «پس از واکسینه شدن تمام مردم و تولید واکسن داخلی در آیندهای نزدیک این پتانسیل وجود دارد که واکسیناسیون را برای خارجیها بهویژه کشورهای همسایه انجام دهیم.» دکتر مونسان تصریح کرد: «اضافه شدن گردشگری مبتنی بر واکسیناسیون به بخش گردشگری سلامت میتواند به رونق گردشگری داخلی کمک کند.» اولویت سلامت مردم است او همچنین درباره وضعیت سفرها در تعطیلات پیش رو گفت: «تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و تلاشمان اتخاذ بهترین تصمیم است. اولویت برای ما سلامت مردم است.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی روند واکسیناسیون در این مجتمع را بسیار منظم و با آرامش ارزیابی کرد و گفت: «ایران مال بزرگترین مرکز تفریحی و گردشگری غرب تهران است و امروز با در اختیار قرار دادن این امکانات به کادر درمان کار مهمی انجام داد که جای تشکر دارد. روند واکسیناسیون با مدیریت خوبی انجام میشود و حس آرامش و شادابی حاکم بر این محیط حائز اهمیت است.»
ایجاد شده: 3/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 4/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از فارس، " اکبر بهنام جو " استاندار اردبیل در آیین افتتاح فاز اول پیست اسکی اوجور، این ظرفیت را در رونق گردشگری و کسب و کار در فصل زمستان بسیار با اهمیت خواند. وی افزود: با اینکه در نیمه اول سال استان اردبیل حدود هفت میلیون مسافر و گردشگر را پذیرا بوده، ولی بهدلیل عدم استفاده از پتانسیلها در راستای توسعه گردشگری زمستان، در این فصل گردشگری عملا تعطیل میشود. استاندار اردبیل با اشاره به وجود ۱۴ الی ۱۵ هزار تخت اقامتی در سرعین، نبود گردشگر در فصل زمستان را نقیصه گردشگری استان عنوان کرد و راه اندازی پیستهای اسکی را گامی مهم در راستای رونق گردشگری زمستان دانست. بهنام جو به اجرای چندین طرح گردشگری زمستانی و پیست در استان اشاره کرد و از اجرای پیست اسکی در منطقه شابیل و خلخال که سرمایهگذاری آنها شروع شده، خبر داد. وی اظهار کرد: اقدام سرمایهگذاران گامی برای رونق گردشگری و سوددهی به استان بوده و باید دست سرمایهگذاران را بگیریم. استاندار اردبیل افزود: اماکن گردشگری در دراز مدت سودده بوده و بیشترین سود در ابتدای امر از محل ورود مسافران به سایر حوزهها عاید میشود. وی با اشاره به رشد سه درصدی صنعتی استان و کسب رتبه اول در صدور پروانه بهره برداری،گفت: سوداوری و اهمیت گردشگری کمتر از صنعت نیست ولی در دراز مدت برای استان سودآوری به دنبال دارد. بهنام جو اظهار کرد: پیست اسکی اوجور از جمله اماکن گردشگری است که ظرفیت خوبی برای استقبال از گردشگران خارجی بوده و لازم است طرح توسعه آن از جمله هتل، مکان آموزشی و رستوران با همکاری دستگاهها و سرمایه گذار اجرایی شود. وی از اجرای جاده دسترسی آسفالته با همکاری راه و شهرسازی خبر داد و گفت: آسفالت جاده دسترسی این پیست شهریور ماه به اتمام میرسد و اتصال راه آلوارس به اوجور با اینکه هزینه بالایی دارد، ولی در حال اجرا است. وی بیان کرد: در هیچ جای دنیا پیست اسکی و آبگرم با هم در یک نقطه وجود ندارد و این ظرفیت مختص منطقه بوده که باید از این ظرفیت در راستای توسعه گردشگری استفاده شود تا بتوانیم منطقه را رشد دهیم. بهنام جو تصریح کرد: همزمان با خرداد ماه و زمانی که بیشتر نقاط کشور گرم است، در این نقطه برف وجود دارد و اسکی بازان تا پایان خرداد میتوانند اسکی کنند.
ایجاد شده: 3/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا حجت الاسلام " احد آزادیخواه " نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در آیین بهرهبرداری از طرح های ارتباطات و فناوری روستایی استان همدان با بیان اینکه در بحث ولایتپذیری ما نیاز داریم الفاظ را بیشتر بخوانیم و یاد بگیریم، اظهار داشت: در بسیاری از مواقع ما به اسم نگاه انقلابی هزینههای اضافی به بار میآوریم که اشتباه است و مانع پیشرفت ما میشود. وی با بیان اینکه خوش به حال آن تفکری که برای اینکه تفکرش انقلابیتر باشد گوشش به لبان گهربار رهبر معظم انقلاب باشد و منویات ناگفته رهبری را اقتباس کند و فرا بگیرد، افزود: ما در بحث ولایت باید گیرنده خوبی باشیم نه فرستنده. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز شفافترین نگاه ولایی که از فرمایشات مقام معظم رهبری اقتباس میشود تعامل و امید دادن به مردم و گشایش است. وی با بیان اینکه هر دولت و تفکری بخواهد این سرفصلها را انجام دهد به اسم تفکر انقلابی شناخته میشود، خاطرنشان کرد: اگر غیر از این باشد به خود و مردم و اصل ولی فقیه جفا کردهایم. آزادیخواه با بیان اینکه در حضور وزیر در یک روستای مرزی استان همدان و افتتاح پروژه در کنار مردم، نگاه انقلابی است، تصریح کرد: برای ما نظام مهم است نظامی که شهید «حججی»ها، شهید «سلیمانی»ها و شهید «همدانی» را برای آزادی بشر نثار کرد. وی با بیان اینکه افتتاح پروژهها در روستاها خدمات نظام است، ادامه داد: روستاییان از خدمت جدید نظام بهرهمند شدهاند که امروز از این دست کارها آن چیزی است که مردم و رهبری را خوشحال و دشمن را ناکام میکند و باید توسعه و ادامه پیدا کند و به مردم بازگو شود. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این مسیر هر چقدر ما بیشتر اولویتهایمان را باهم یکی کنیم سرعت کار بیشتر خواهد شد که به معنی فضای تعاملی است. وی بیان کرد: حدود ۵ ماه پیش جلسه نمایندگان استان در محل دفتر وزیر ارتباطات برگزار شد و مطالبات استان در راستای ارتباطات عنوان شد که امروز نتیجه آن جلسه تعاملی است که باید این خدمات را رشد داد. آزادیخواه با بیان اینکه استان همدان، استان ویژه با مختصات مشخص، توریستپذیر و مستعد در جذب گردشگر است، گفت: یکی از زیرساختها پهنای باند و توسعه اینترنت است و از وزیر ارتباطات میخواهیم یک بار دیگر قبل از اتمام عمر این دولت جلسه مشابهی داشته باشیم.
ایجاد شده: 3/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار بزرگ اسکندر از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوههای گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه داشت اما در حال حاضر بخش زیادی از این دیوار از میان رفته و قسمتهایی از آن در زیر خاک مدفون باقی مانده است. این دیوار تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد پس از دیوار چین با طول ۶ هزار کیلومتر و دیوار سمیز آلمان به طول ۵۴۸ کیلومتر بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. برخی کارشناسان معتقدند که دیوار تاریخی گرگان همزمان با دیوار چین ساخته شده و هر دوی این بناها برای مقابله با گروهی از مهاجمان به نام هپتالها که از شمال وارد میشدهاند بنا گردیده است. بیشتر تاریخنگاران براین باورند انوشیروان ساسانی این دیوار را بنا نهاده اما گردیزی جغرافیدان و تاریخنگار ایرانی نیمه اول قرن پنجم هجری در "زین الخبار" آغاز بنای آن را به یزدگرد اول و اتمام آن را به انوشیروان نسبت میدهد. دیوار دفاعی گرگان پس از دوران شکوه و عظمت خود آرام آرام از کاربری اصلی فاصله گرفت و بخش هایی از آن تخریب و قسمت های دیگر در زیر خاک مدفون شد و از خاطره ها رفت. پس از قرن ها سکوت و فراموشی، اریک اشمیت باستانشناس آمریکایی که در سال ۱۳۱۵ با هواپیمای خود مشغول عکاسی از نقاط باستانی ایران بود در منطقه گرگان دیوار قرمز رنگی را دید که از سمت دریای خزر به طرف کوههای گلیداغ امتداد دارد؛ او از این دیوار عکس گرفت و راز بزرگ مدفون شده تاریخ گلستان را بار دیگر از خاک بیرون آورد. در گذشته ساکنان روستاهای حاشیه این اثر تاریخی با دستاندازی به بخشی از بستر و حریم آن، مبادرت به کشت گندم و جو در این محدوده کرده و با استفاده از تراکتور، ستونهای معرف حریم این اثر تاریخی را واژگون و یا جابهجا میکردند. علاوه بر آن در گذشته و درنتیجه نظارت و کنترل ضعیف، صدها هزار قطعه از آجرهای این دیوار تاریخی برای ساختوساز بناهای مسکونی مناطق پیرامونی مورد استفاده قرار گرفت بهگونهای که کمتر خانهای با عمر بیش از ۳۰ سال این مناطق را میتوان یافت که حداقل چند صد آجر از آجرهای دیوار تاریخی گرگان را در خود جای نداده باشد. آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان چندی قبل احیای دیوار تاریخی این شهر را نیازمند مدیریت صحیح بیان کرد و گفت: به دلیل مدیریت های ضعیف گذشته، بسیاری از آجرها و خشت های این اثر تاریخی به سرقت رفته و در بسیاری از منازل برای دیوارسازی استفاده شده است. وی گفته بود: دیوار دفاعی گرگان یکی از مجموعه های ارزشمند فرهنگی است که حتی با احیای یک کیلومتر آن می توان گردشگران بسیاری را جذب کرد و این دیوار بدون شک برای دنیا جاذبه بسیاری دارد. سال ها پس از کشف دوباره این دیوار، تلاش برای مرمت و تبدیل این دیوار تاریخی به مقصدی برای گردشگران آغاز شد که در آخرین نمونه آن در سفر استانی سال ۹۷ دولت به گلستان با تامین اعتبار، مطالعه و نقشه برداری از دیوار دفاعی گرگان انجام شده و معرفی آن به یونسکو برای ثبت جهانی مراحل پایانی را می گذراند. معرفی اصالت فرهنگی ایران به جهانیان، قرار گرفتن این اثر به عنوان یکی از مقاصد سفر گردشگران خارجی، تزریق اعتبارات بین المللی برای مرمت و احیا، امکان بهرهمندی از تسهیلات صندوق حمایتی یونسکو از جمله مزایای ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان است. میراث جهانی یونسکو نام پیماننامهای بینالمللی است که در سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسانهای زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در این پیوند گفت: پارسال برای انجام مطالعات ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان از محل اعتبارات سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان، ۷۰ میلیارد ریال اختصاص یافت. احمد تجری افزود: در حال حاضر کارشناسان این اداره کل در حال پردازش تصویر برداری انجام شده از دیوار دفاعی گرگان و مشخص شدن تعیین حریم اثر و راه اندازی پایگاه برای آن هستند. استاندار گلستان هم در آذر سال ۹۹ در دیدار با معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گرگان خواستار تسریع در فرآیند ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان شده بود. هادی حق شناس وعده داد که با کمک منابع استانی و منابع ملی در راستای اتمام نقشهبرداری و مستند سازی دیوار دفاعی گرگان تلاش خواهیم کرد. معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفته بود: ثبت دیوار دفاعی گرگان با قدمت چند هزار ساله در فهرست جهانی یونسکو با وجود برخی موانع داخلی کار دشواری نیست. محمد حسین طالبیان ادامه داد: تلاش بیشتر برای مدیریت و حفاظت از بقایای این دیوار تاریخی میتواند توجیه خوب و قابل قبولی برای یونسکو در مسیر ثبت جهانی این اثر باشد. دیوار دفاعی گرگان با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است. طول دیوار بزرگ گرگان در حدود ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر بود و در طول مسیر از تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجرپزی، سد و کانال های هدایت آب برخوردار بود. کارشناسان گردشگری حوزه تاریخی در گلستان معتقدند: دیوار دفاعی گرگان ظرفیت رونق اقتصادی برای استاد دارد و با ثبت این بنای با ارزش در یونسکو، اجرای طرح های مرتبط با جذب گردشگر رونق یافته و راه حضور گردشگران بیشتر به گلستان باز خواهد شد. در حال حاضر جنگل هیرکانی و برج قابوس ۲ اثر ثبت جهانیشده گلستان در یونسکو است.
ایجاد شده: 3/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از رویترز، منابع صنعت هواپیماسازی آمریکا اعلام کردند که مقامات شرکت بوئینگ طرح اولیهای را برای افزایش تولید هواپیمای مکس 737 تا 42 جت در ماه طی پاییز 2022 برنامه ریزی کرده و در تلاشند تا از بحرانهای همزمان ایمنی این هواپیما و کرونا رهایی یابند. این طرح میزان تولید هواپیمای مکس را بیش از هدف 31 فروند در ماه افزایش می دهد. به گفته این منابع بوئینگ در ماه مارس 2022 به این هدف خواهد رسید. اما اجرای این امر به عواملی از جمله تقاضا، ظرفیت نامطمئن برخی از تأمین کنندگان و موفقیت بوئینگ در کاهش مازاد جت های ساخته شده بستگی دارد. بوئینگ از اظهار نظر در این باره خودداری کرد و به آخرین دستورالعمل های خود اشاره کرد. ماه گذشته این شرکت مجدداً برنامه خود را برای افزایش تولید هواپیمای مکس از نرخ پایین مشخص نشده به 31 فروند در ماه در اوایل سال 2022 تأیید کرد. بر اساس این گزارش، سهام این شرکت هواپیماسازی در معاملات اولیه بورس تا 3.7 درصد افزایش یافت و از بازار کمی قویتر ایالات متحده پیشی گرفت. در پی دو سانحه سقوط سریعترین مدل بوئینگ، تولید این هواپیما در سال 2019 متوقف شد. ماه مه سال گذشته در حالی که بوئینگ مصوبات نظارتی را دریافت می کرد و با یک زنجیره تامین شکننده مواجه بود، با کسری از میزان تولید این هواپیما قبل از این حوادث تولید خود از سر گرفت.
ایجاد شده: 3/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، وبینار مدیران کل گردشگری جمهوری اسلامی ایران و گرجستان با هدف بررسی راهکارهای توسعه گردشگری بین دو کشور، رفع مشکلات موجود و چشمانداز آینده گردشگران بهویژه دوران پساکرونا برگزار شد. " لیلا اژدری " مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در این وبینار، با اشاره به ظرفیتهای حوزه گردشگری در ایران از جمله جاذبههای فراوان تاریخی، سیاحتی و مذهبی، قیمت ارزان و امنیت بالا از طرف گرجی خواست تا زمینه حضور تورهای گردشگران گرجی در ایران را فراهم کند. وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای اتباع ایرانی هنگام ورود به گرجستان، ابراز امیدواری کرد نحوه تعامل با توریستهای ایرانی در مبادی ورودی به شکل سلیقهای نباشد و در این خصوص مقررشد براساس سازوکارهای مرضیالطرفین اقدام شود. «وختانگ کورتسخالیا» مدیرکل امور بینالملل سازمان ملی گردشگری گرجستان نیز با اشاره به اینکه این کشور همواره مقصد گردشگری جذاب بوده است، گفت: این بخش در دوران شیوع کرونا صدمات بسیاری دید و احیای آن یکی از اولویتهای دولت گرجستان در پساکروناست. وی ادامه داد: دولت گرجستان درصدد است فضای گردشگری را علاوه به ۲۷ کشور تعیین شده قبلی برای اتباع دیگر کشورهای جهان را نیز بازگشایی کند و درصدد برنامهریزی و تنظیم مقدمات امر بوده و سپس در ستاد کرونا گرجستان به تصویب خواهد رسید. کورتسخالیا همچنین با اشاره به جذابیت بازار گردشگری ایران ابراز امیدواری کرد نام ایران در فهرست کشورهای مجاز تردد مرز زمینی برای اتباع آنها قرار بگیرد.
ایجاد شده: 1/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 1/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " خسرو نشان " معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: هم اکنون در این جزیره اشتغال هفت هزار سرپرست خانواده به فعالیت های گردشگری وابسته است. نشان اظهار داشت: این افراد در ۵۶۱ واحد خدمات گردشگری مشغول بکار هستند که شامل ۵۲ هتل، ۱۵۰ دفتر خدمات گردشگری، ۲۸۰ واحد پذیرایی و حدود ۱۰۰ مرکز تفریحی است. وی یاد آور شد: حمایت اشتغال موجود این بخش از اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش بودکه در این راستا احیای نوروز دریایی ایجاد مراکز گردشگری فرهنگی ، رونق صنایع دستی با رویکرد صادارات و حضورموفق دررویدادهای بین المللی منطقه در دستور کار است. نشان با اشاره به تلاش ها برای تخصیص تسهیلات کم بهره به توسعه فضاهای بوم گردی در سطح ملی یادآور شد: با پیگیری و مذاکرات سازمان منطقه آزاد کیش با صندوق های کار آفرینی؛ طرح اعطای تسهیلات کم بهره به فعالان عرصه بوم گردی در جزیره کیش نیز در دست اقدام می باشد . وی اضافه کرد: همچنین در این راستا به دنبال جذب سرمایه گذار در سطح ملی و بین المللی در حوزه صنایع دستی با تمرکز بر رویکرد صادرات صنایع دستی ایران با محوریت کیش و با هدف بسته بندی، برند سازی و هویت بخشی به کل صنایع دستی کشور و استاندارد سازی هستیم . این جزیره دارای ۶ اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده ای جزیره است. کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند. این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است. از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود. جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.
ایجاد شده: 1/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 1/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، یک مقام اداره فدرال هوانوردی تایید کرد آژانس بولتن خدمات فنی و دستورالعملهای مربوطه را تایید کرده است. بوئینگ روز چهارشنبه دو بولتن خدمات فنی برای حل مشکل حاملهای هوایی را به این اداره ارسال کرد. این شرکت در گفتوگو با رویترز اظهار کرده که پس از اخذ تاییدیههای نهایی از اداره فدرال هوانوردی، بهسرعت بولتنهای خدماتی را برای ناوگان آسیبدیده صادر کرده است. همچنین در حال آمادهسازی کار برای ازسرگیری فعالیتهای مکس ۷۳۷ است. در این اطلاعیه آمده که این اتفاق برای ناوگان هوایی ایالاتمتحده که با اضطراب در انتظار بازگشت این هواپیماها به سرویس هوایی قبل از اواخر ماه مه و شروع فصل سفر تابستان هستند، با توجه به افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی، مایه آرامش خواهد بود. سه اپراتور برتر هواپیمای بوئینگ۷۳۷ مکس در ایالاتمتحده یعنی خطوط هوایی ساوثوست، اُمریکن ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز پس از اعلامیه بوئینگ بیش از ۶۰ فروند هواپیما را از سرویس خارج کردند. شرکتهای حملونقل با کمی درنگ در این خصوص اظهار نظر کردند. در اوایل روز چهارشنبه گذشته، استیو دیکسون، مدیر اداره فدرال هوانوردی به نهادهای نظارتی آمریکایی گفت مساله برق که حدود یکچهارم ناوگان مکس را زمینگیر کرده بود، نیاز به رفع مشکل ساده دارد. دیکسون همچنین اظهار کرد که در حال حاضر کاملا از ایمنی هواپیماهای مکس اطمینان دارد که پس از 20 ماه زمینگیر شدن در پی دو حادثه مرگبار در پنج ماه که منجر به کشته شدن 346نفر شد، درنهایت در نوامبر سال 2020 به سرویس ناوگان هوایی بازگشتند. رویترز 4 ماهمی گزارش داد که اداره فدرال هوانوردی از بوئینگ خواسته است تا تجزیه و تحلیل جدیدی را در این خصوص ارائه دهد که نشان میدهد زیرسیستمهای مکس 737 دیگر تحت تاثیر مشکلات اتصال الکتریکی قرار نمیگیرند و دیگر فجایع هوایی رخداده ناشی از این ضعف فنی به وقوع نخواهد پیوست. این سانحه در سال 2019 یک بار دیگر بهشدت به اعتبار بوئینگ لطمه زد. بعد از این فاجعه، بوئینگ مدیرعامل خود را برکنار کرد و میلیاردها دلار را صرف پرداخت جریمه، تسویهحساب با خانوادههای قربانیان و سفارشهای تعلیقشده خود کرد. کارشناسان میگویند مشکل الکتریکی مذکور پس از تغییر روش بوئینگ در فرآیند ساخت و در حالی که در جهت سرعت بخشیدن به تولید هواپیماهای جتلاینر خود کار میکرد، ظاهر شد. مدیرعامل شرکت بوئینگ، دیو کالون، در گفتوگو با CNBC اظهار کرد که پس از انتشار بولتنها، یک بازه زمانی برای حل مشکل هواپیماها نیاز است. شرکتهای هواپیمایی در اوایل آوریل پس از هشدار بوئینگ در خصوص مشکل برقی در برخی از هواپیماهای مکس 737 اخیر خود، مربوط به یک واحد کنترل قدرت پشتیبان در کابین خلبان، دهها جت مکس 737 را از سرویس خارج کرده و زمینگیر کردند. این مشکل همچنین تحویل هواپیماهای جدید را متوقف کرد، سپس در دو مکان دیگر روی عرشه پرواز این هواپیما ظاهر شد؛ از جمله قفسه ذخیرهسازی که واحد کنترل در آن نگهداری میشود و همچنین پنل ابزار دقیق روبهروی خلبانان. اداره فدرال هوانوردی میگوید از جمله سایر شرکتهای هواپیمایی متاثر از این مشکل بوئینگ میتوان به هواپیماهای کیمن، خطوط هوایی کوپا، GOL Linhas Aereas، ایسلندایر، مینسنگلیزینگ، نئوسایر، خطوط هوایی شاندی، سیلکایر، اسپیسجت، هواپیمایی سان وینگ، TUI، هواپیمایی ترکیه، شرکت هواپیمایی والا جتز، هواپیمایی وستجت و خطوط هوایی Xiamen اشاره کرد. دیکسون میگوید، نهادهای نظارتی هر روز جلساتی را با بوئینگ برای بحث در مورد عملکرد هواپیمای مکس برگزار میکنند. اداره فدرال هوانوردی اعلام کرد که طبق توافقنامهای با شرکت نظارت بر ترافیک هوایی Aireon LLC، از ماه فوریه، تمام هواپیماهای بوئینگ 737 مکس را با استفاده از دادههای ماهوارهای ردیابی میکند
ایجاد شده: 1/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 1/خرداد/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " سید ناصرالدین طباطبایی " عضو هیئت مدیره جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: خواستههای صنعت گردشگری از بخش دولتی تغییر نکرده است؛ ما از دولت آینده همان خواستههایی را داریم که از دولت جاری داشتیم؛ خواستههایی که بخش اعظمشان به دلیل مشخص نبودن ساختار و قوانین، تحقق پیدا نکرد و اجرایی نشد. طباطبایی افزود: در کشورهایی که صنعت گردشگری در زمره صنایع اول آنهاست، در هر اتفاقی که در حوزه اقتصاد رخ میدهد یک پیوست گردشگری در نظر گرفته میشود. در ایران هم باید به این سمت برویم و همانطور که مثلاً در هر صنعتی پیوست فرهنگی، پیوست محیط زیستی و ... وجود دارد، پیوست گردشگری هم باید وجود داشته باشد. قانونگذار هم در قوانینی که مصوب میکند، باید نگاه گردشگری را دخیل کند. او با تصریح این مطلب که خواسته مشخص و روشن صنعت گردشگری از دولت آینده، داشتن یک وزیر متخصص است، گفت: ما نمیگوییم که وزیر آینده حتماً باید هتلدار، آژانسدار، راهنمای گردشگری و ... بوده باشد. میگوییم باید ساختار گردشگری را بشناسد؛ حرفهای غیرکارشناسی نزند؛ اینطور نباشد که امروز طی یک دیدار با کسی به نتایجی چنان قطعی برسد که صبح فردا بدون شناخت، همان حرفها را در مراسمی رسمی تکرار کند. ما میگوییم وزیر باید چارچوب گردشگری و ذینفعان آن را بشناسد؛ به مشکلات آن آگاه باشد؛ برای آنها راهحل داشته باشد. انتخاب وزیر گردشگری باید فارغ از خطوط سیاسی باشد. عضو جامعه حرفهای هتلداران ایران با بیان اینکه همه کاندیداهای ریاست جمهوری باید پلان خود را برای گردشگری اعلام کنند، عنوان کرد: باید به گردشگری به عنوان پدیدهای فراتر از مسائل جناحی و سیاسی نگاه کنند؛ اقتصاد که جناح نمیشناسد! وقتی اقتصاد جناحی میشود، همان بلایی سر مملکت میآید که امروز آمده است. ما کاری به جناحهای سیاسی نداریم؛ میگوییم گردشگری را که امروز یکی از صنایع مهم دنیاست، حمایت کنید و توسعه دهید؛ ما امروز باید از کسانی که میخواهند برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری وارد رقابت شوند، برنامه بخواهیم. اگر برنامهای ندادند، تکلیف روشن میشود و میفهمیم گردشگری نمیخواهند. طباطبایی در ادامه افزود: کسی که قرار است در دولت آینده، وزیر گردشگری شود، باید بداند بعد از کرونا چه میخواهد بکند. باید نقشه راه داشته باشد. باید معاون و مدیرانش را با ملاکهای مشخص و راهبردی انتخاب کند. باید کارشناسان ارشدی را که برای صنعت گردشگری تصمیم میگیرند، از حالا بشناسد؛ این کارشناسان ارشد چه کسانی خواهند بود؟ همین هایی که حالا هستند؟! او عدم هماهنگی دستگاههای مختلف در ارتباط با صنعتی فرابخشی مانند گردشگری را یکی از معضلات مهم این صنعت برشمرد و توضیح داد: بحث پیوستهای گردشگری که مطرح شد در اینجا بسیار اهمیت دارد؛ باید به همه دستگاهها در برنامه ابلاغ شود که ضرورتاً پیوست گردشگری داشته باشند. مثلاً وقتی که وزارت راه دارد یک کار بزرگ انجام می دهد، پیوسته گردشگری آن هم مانند سایر پیوستها باید مشخص باشد. وقتی دستگاهها پیوست گردشگری داشته باشند، معنایش این است که مثلاً به وزارت رفاه بگوییم هتلداران تا پایان کرونا بر نمیگردند؛ در حالیکه بقیه بخشها بر میگردند و وارد بازار میشوند. پیوست گردشگری از بسیاری از خسارتها و بازدارندگیهای این صنعت پیشگیری خواهد کرد. عضو جامعه حرفهای هتلداران ایران در بخشی از اظهارات خود توضیح داد که اگرچه به بدنه وزارتخانه انتقادات زیادی دارد اما این انتقاد معنایش نفی تلاشهای انجامشده نیست: کسانی هم بودند که فعالیتهای زیادی کردند و این، نباید نادیده گرفته شود؛ مثلا آقای دکتر تیموری در این مدت تلاشهای زیادی کردند؛ ولی حرف ما این است که با بدنه فعلی گردشگری در وزارتخانه ما راه به جایی نخواهیم برد. اگر میخواهیم صنعت گردشگری را به اهدافی که برای آن متصور شدهایم، نزدیک کنیم، برای اولین بار باید آدمهای صنعت وارد وزارتخانه شوند. کسی که برای هتلدار تصمیم میگیرد باید هتلداری را بشناسد. باید متوجه باشد که وقتی تصمیم اشتباه میگیرد، هزینه آن را کسان دیگری میپردازند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان یزد در پایان درخصوص وضعیت صنعت گردشگری و هتلداری در این استان هم گفت: گردشگری یزد عمدتاً بر پایه گردشگری تاریخی و فرهنگی بنا شده و به این دلیل در کرونا بیشترین لطمه را خورده است و باید نگاه ویژهای برای احیای گردشگری تاریخی فرهنگی به وجود بیاید. انشاالله بعد از کرونا برگشت خوبی داشته باشیم و سرمایه گذاران و فعالان این عرصه حفظ شده باشند. با وضعیت موجود که بخشی از بدنه کارشناسی ما از این صنعت خارج شدهاند، نگرانی وجود دارد که خدای ناکرده این روند ادامه پیدا کند! اگرچه من همکارانم را در این صنعت عاشق میبینم و میدانم که تا امروز عاشقانه جلو رفتهاند و همه تلاش خود را به خرج دادهاند. ما باید به فکر جلوگیری از خسارت بیشتر در این صنعت باشیم. امیدواریم با انجام واکسیناسیون هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود تا به روزهای خوبمان برگردیم.
ایجاد شده: 30/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
مسئولان گردشگری مصر به منظور احیا و ارتقای گردشگری این کشور، واکسیناسیون کارکنان و فعالان صنعت گردشگری را در اولویت قرار دادهاند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، " خالد العنانی " وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر در مصاحبهای عنوان کرد: «این کشور واکسیناسیون کارکنان بخش گردشگری را برای حمایت از بهبود و بازگشایی این صنعت در اولویت قرار داده است و در آستانه اعلام واکسیناسیون کامل دو منطقه تفریحی مهم در ماه جاری است.» او افزود: «در حالی که صدمات ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ به بدنه صنعت گردشگری مصر هنوز التیام نیافته است، این بخش در ماههای اخیر شاهد رشد خوبی بوده است و این روزها تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان به مراکز تفریحی در امتداد دریای سرخ و سواحل مدیترانه میروند.» وزیر گردشگری و آثار باستانی گفت: «ما کارکنان و فعالان صنعت گردشگری را که یک بخش ضروری برای اقتصاد مصر است در اولویت واکسیناسیون قرار خواهیم داد.» او در حاشیه یک کنفرانس درباره صنعت سفر در دبی گفت: «در ماه مه من همراه با وزیر بهداشت، دستور واکسیناسیون کامل کارکنان مصری در هتلها، استراحتگاهها، مشاغل مرتبط با گردشگری و رستورانها در استان سینای جنوبی و امتداد دریای سرخ را اعلام خواهم کرد. حدود ۶۵ درصد از گردشگرانی که به مصر سفر میکنند، به همین مقاصد ساحلی میروند.» العنانی گفت که در ادامه سایر نقاط توریستی مانند لوکسور، اسوان و قاهره، محل اهرام جیزه و موزههای بزرگ، وارد این طرح واکسیناسیون گردشگری خواهند شد. به گفته مقامات، مصر که تقریباً ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد، حدود یک میلیون دوز واکسن مصرف کرده است. حدود دو میلیون نفر در صنعت گردشگری یا سازمانهای مرتبط با آن در مصر کار میکنند. مصر علاوه بر اهرام و معابد فرعونی خود، به دلیل داشتن استراحتگاههای ساحلی بینظیر خود نیز شهرت دارد. به گفته العنانی، پس از ضررهای بزرگ و پیوسته به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخش گردشگری در حال قدم برداشتن به سوی رشد و پیشرفت است. او همچنین گفت: «مصر در ماه آوریل از ۵۰۰ هزار گردشگر استقبال كرد كه در مقایسه با ژانویه بیش از دو برابر شده است. در نیمه دوم سال گذشته ماهانه فقط ۲۰۰ هزار گردشگر به مصر سفر کرده بودند. البته مهم این است که حالا ما با یک منحنی رو به بالا برای گردشگری مواجهیم.» وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر افزود: «امیدواریم با گشودن مسیرهای گردشگری از سوی برخی کشورها و کاهش محدودیتهای کرونایی، از جمله در کشورهای عربی، اروپا و روسیه، در آینده نزدیک، تعداد گردشگران ورودی دوباره افزایش یابد. بازگشت و احیای گردشگری در مصر فقط به ما بستگی ندارد، بلکه تصمیمات کشورهای دیگر نیز در این امر تاثیرگذار خواهد بود.» قاهره به امید احیای بخش گردشگری که در اثر ناآرامیهای سیاسی در سالهای گذشته آسیب دیده بود، در ماههای اخیر دست به چندین اکتشاف بزرگ باستانشناسی زده است. در حالی که این صنعت برای سالهای ۲۰۱۸-۲۰۱۹ بازدهی تقریباً ۱۳ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است، تحت تأثیر بیماری همهگیر کووید ۱۹ آسیب شدیدی دیده است. ارقام رسمی کاهش بیش از ۲۰ درصدی درآمد را برای اواسط سال ۲۰۱۹ تا اواسط سال ۲۰۲۰ نشان میدهند. مصر پس از بستن مرزهای خود در ماه مارس سال گذشته، در ماه ژوئیه دوباره درهای خود را به روی گردشگران خارجی گشود. البته بازدیدکنندگان باید نتیجه منفی تست PCR خود را ارائه بدهند.
ایجاد شده: 30/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " ابراهیم پور فرج " رئیس جامعه تورگردانان کشور با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا در صنعت گردشگری شاهد شکلگیری یک سوءتفاهم بودیم، میگوید: ناآگاهی نسبت به این صنعت باعث شد نهتنها تصمیمهای درستی در این زمینه گرفته نشود بلکه در مواردی شاهد بودیم با استدلال مقابله با شیوع کرونا، متولیان و مسوولان تصمیمهایی گرفتند که در نهایت به شیوع بیشتر بیماری انجامید و در عین حال خسارتهای جدی به صنعت توریسم وارد کرد. پورفرج میافزاید: ما از ابتدای پاندمی از طریق وزارت گردشگری به ستاد کرونا اعلام کردیم باید گردشگری داخلی تحت عنوان گردشگری امن با رعایت تمام پروتکلها و از طریق آژانسها صورت بگیرد. این شیوه از گردشگری نهتنها ارزان است بلکه قادر است خدمات حرفهای به گردشگر ارائه دهد ضمن اینکه ابتلا به ویروس را هم تا حد زیادی کنترل کند. او ادامه میدهد: در تورها، رانندگان و راهنمایان دورهها و آموزشهای لازم را دیده و تست کرونا هم دادهاند. در این سفرها همچنین ماشینها پیش از ورود گردشگران ضدعفونی شده و راهنما در انتخاب و شیوه پذیرایی در رستورانهای بینراهی و درونشهری هم تمام مسائل را پیشبینی کرده است. توجه داشته باشیم که از شیوع کرونا بیش از یکسال میگذرد و مردم دیگر توان ماندن در خانه و قرنطینه را ندارند و برای این نیاز باید سفرهای امن در این ماهها تدارک دیده میشد. در عوض شاهد بودیم نهتنها برنامهای برای این کار ارائه نشد بلکه در عوض در هر تعطیلات شهروندان بدون آموزشهای لازم سفر کردند که شاهد آن ترافیک جادهها بهویژه جادههای شمالی بود. رئیس جامعه تورگردانان در این باره که این جامعه برای اقناع وزارت بهداشت در این زمینه چه کرده است، از درخواستهای متعدد جامعه تورگردانان از وزارت گردشگری برای ترتیب این ملاقات خبر میدهد و میگوید: متاسفانه این درخواست مورد قبول قرار نگرفت و ما تنها از طریق مطبوعات و سایر رسانهها خواستههای خود را با وزارت بهداشت مطرح کردیم هر چند گفتوگوی رودررو میتوانست به تفاهم بیشتر در این زمینه منجر شود. او با اشاره به اینکه صنعت گردشگری پیش از کرونا و از پاییز ۱۳۹۸ دچار وقفه شده است، عنوان میکند: این مدت طولانی صنعت گردشگری را به یک صنعت ورشکسته تبدیل کرده که بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد ریال ضرر دیده است. علاوه بر آن در این صنعت نیروی انسانی، سرمایه اصلی است. برای آموزش و دوره دیدن این نیروها زمان زیادی صرف شده و این قشر برای بازاریابی گردشگری ایران به کشورهای مختلف هم سفر کردهاند. متاسفانه با رکود شکل گرفته در صنعت توریسم ما درحال از دست دادن این نیروها هستیم و بهترین راهنمایانمان دارند از این صنعت خارج میشوند که با خروج آنها حتی به فرض اتمام پاندمی و عادی شدن شرایط ما با چالشهای جدی مواجه خواهیم بود. پورفرج ضمن انتقاد از برخی تصمیمگیریهای مسوولان اضافه میکند: متاسفانه در این دوره ما شاهد اجرای برنامههای متعدد بودیم که برای اجرای آنها عنوان میشد پروتکلها رعایت میشود اما هر گاه نوبت به توریسم میرسید دغدغه شیوع کرونا مطرح میشد، حالا هم حتی با وجود واکسیناسیون اجازه حضور گردشگر به ایران را نمیدهند. او میافزاید: بحث الان ما این است که لااقل به کسانی که پاسپورت واکسن دارند ویزا بدهند. این توریستها میخواهند جاده ابریشم را طی کنند که بخش عمده آن در ایران واقع شده و از کشورمان خود را به ترکیه برسانند. اگر این گردشگران نتوانند به ایران بیایند و ما مسیر جاده ابریشم را از دست بدهیم دیگر نمیتوانیم گردشگران را به کشورمان برگردانیم و این توریستها سراغ مقاصد جایگزین خواهند رفت. رئیس جامعه تورگردانان میگوید: گردشگری که میخواهد طبیعت ایران را ببیند، واکسن زده است، دو روز پیش هم برای احتیاط تست کرونا داده و ارتباطش در ایران هم با افراد محدودی است چرا نباید اجازه ورود داشته باشد؟ توجه داشته باشیم که تصمیماتی که بدون استدلال گرفته میشود تنها به تعطیلی صنعت گردشگری منجر میشود. او در این باره که کدام کشورها جایگزین ایران خواهند شد به همسایههای کشورمان اشاره کرده و میافزاید: جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیجفارس میتوانند بازار ما را تصاحب کنند و پس از آن بازگرداندن مسافران بسیار دشوار خواهد بود. درحالحاضر هر کشوری که به امارات وارد میشود واکسن دریافت میکند و آنها از همین گزینه برای جلب بیشتر توریست استفاده میکنند. از این رو ما باید با توجه به جذابیتهای فرهنگی و طبیعی کشورمان تلاش مضاعف داشته باشیم که آنها را برای ورود به ایران ترغیب کنیم نه اینکه جلوی پایشان انواع موانع را بگذاریم. منبع : دنیای اقتصاد
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی