فعالان گردشگری با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران کرونا، سیاست وزارتخانههای امور خارجه و بهداشت را در محدود کردن ویزای ایران به چالش کشیدند و از رها کردن نیروهای متخصص گردشگری به حال خود گله کردند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، کوچ بزرگ متخصصان گردشگری، وامهای حمایتی که به بدهکاری کلان گردشگری تبدیل شده، دخالتهای بخش دولتی در امور بخش خصوصی، واگذاری مسؤولیت نمایشگاههای خارجی با دستور حاکمیتی، ماجرای مقاومت بدنه وزارت خارجه با لغو ویزای ایران برای عمان و بیتوجهی به گردشگری از جمله مباحث و دغدغههایی بود که فعالان گردشگری در گفتوگویی حدودا پنجساعته در کلابهاوس، با حضور تعدادی از رؤسای تشکلهای خصوصی به بحث گذاشتند. در این گفتوگوی چالشی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نوعی تنها مدیر دولتی حاضر بود که خود نیز نسبت به بیتوجهیهای حاکمیت به موضوع گردشگری انتقاد کرد. امیدوارم یک رفت و روب اساسی انجام دهیم " حرمتالله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ، در این گفتوگو که با موضوع «کوچ شغلی متخصصان گردشگری» برگزار شد، تخمینی گفت: مجموع نیروی انسانی که مستقیم در گردشگری شاغل است احتمالا به بیش از ۱۲۰ هزار نفر برسد که اکنون نیمی از آنها از صنعت گردشگری خارج شدهاند. ما بیشتر از ۵۰ درصد نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت را از دست دادهایم که بازگرداندن آنها سخت خواهد بود. تقاضای ما این است که اجازه دهند بخش خصوصی کار کند. تشکلهای خصوصی هم باید توجه کنند تا ید واحد نشوند نمیتوانند کاری را از پیش ببرند. او ادامه داد: گردشگری لطمه بزرگی خورده، در همه دنیا از آن حمایت شده است، ولی اینجا پای این صنعت را گرفتهایم و کشانکشان میبریم که زخم دیگری به آن وارد شود. رفیعی همچنین از ورود و نفوذ بخشهای غیرمرتبط به حوزه گردشگری انتقاد کرد و با اشاره به توافق وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای برخورد انحصاری در صدرو ویزای ایران و محدود کردن آن فقط به بیماران خارجی، اظهار کرد: صدور ویزای توریستی بیشتر از یک سال است که متوقف شده و درحال حاضر ویزا فقط برای شرکتهای تسهیلگر وزارت بهداشت صادر میشود. بررسی کنید افرادی که ویزای درمانی ایران را درخواست کردهاند، برای چه به ایران آمدهاند. امیدوارم روزی در محکمهای پاسخگو باشند. وی اضافه کرد: به بهانه نامهای مختلفی که روی گردشگری گذاشتهاند، همه دستگاهها وارد این حوزه شدهاند؛ از وزارت ورزش گرفته تا بهداشت. هر گردشگری که به ایران میآید قطعا برای سلامت روان خود سفر کرده، پس یعنی کار آن را باید وزارت بهداشت انجام دهد!؟ این دخالتها مخل درآمد اقتصادی گردشگری و معضلی برای ما شده است. او با اشاره به اظهارات رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در همایش دانشگاه امام صادق درباره فرایند جذب بیمار خارجی، اظهار کرد: آیا همه آن دغدغههایی که وزارت بهداشت برای بیمار خارجی دارد و از قبل تا بعد از سفر، وضعیت او را رصد میکند، برای بیمار ایرانی هم دارد؟ رفیعی مدعی شد: شواهد و گزارشها نشان میدهد این وزارتخانه بیشتر دنبال کسبوکار و منافع مادی خود است. او عملکرد معاونت گردشگری در دوران کرونا را نیز به نقد کشید و بیان کرد: به نظرم این معاونت دغدغهای برای کار ندارد و اتفاقا دنبال آینده کاری خود با پایان عمر دولت است. متاسفانه در این دوران سخت، به اندازه ارزنی به گردشگری کمک نشده است. چه حمایتی کردند؟ چه وامی دادند؟ همه بدهکارتر شدهاند. از اول هم گفته بودم که این وام عدهای سودجو را پروار میکند. قبول داریم که متولی توان حمایت ندارد. به هر حال، باید این یکی دو ماه را صبر کنیم و امیدواریم جاروی خوبی دستمان باشد تا بعد یک رفت و روب اساسی انجام دهیم. او سپس با این شعر که «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»، گفت: ما نباید از دولت خواهش کنیم که به گردشگری کمک کند، بخش خصوصی باید دستور بدهد، با استدعا کار پیش نمیرود. تا بخش خصوصی به این نتجیه نرسد که ولی نعمت گردشگری است، وضع تغییر نمیکند و همه وزارتخانهها برای ما تصمیم میگیرند. بیتوجهی حاکمیت به گردشگری " حسین اربابی " مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ، که جزو مجموعههای اقماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار میآید، در دفاع از عملکرد این وزارتخانه در دوران کرونا با بیان اینکه هر کاری از دست این وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برآمده انجام داده است، مشکل را متوجه بیتوجهی حاکمیت به صنعت گردشگری دانست و با ذکر یک مثال گفت: زمانی که میخواستیم ویزای ایران را برای عمان لغو کنیم، به شدت با بدنه وزارت امور خارجه درگیر بودیم، چون اعتقادی به این کار نداشت و عاقبت آقای ظریف و مونسان پشت درهای بسته، تفاهمنامه لغو ویزای ایران برای عمان را امضا کردند. او ادامه داد: تجربه ما نشان میدهد در مجموعه حاکمیتی هیچ اولویتی برای گردشگری وجود ندارد. همه میدانند کسب و کار گردشگری خراب است، اما آیا سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه کارمندان میگذرد؟ وقتی گفته میشود تعطیل کنید آیا دولت حاضر است درآمد بخش تعطیل گردشگری را تامین کند؟ واقعیت این است که اهمیتی ندارد. زمانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متوجه شدیم همه دستگاهها از صندوق توسعه ملی برداشت میکنند، ما هم گزارشی در حوزه خود تهیه کردیم و گفتیم اگر یک میلیارد یورو در این صنعت تزریق شود بسیاری از مشکلات را میتوان حل کرد، اما آن درخواست ما در پیچ و خم آب و برق و نان گم شد. وقتی برنامه ششم توسعه را آماده کردند، هیچ اثری از گردشگری نبود، با کمک یکسری دلسوز صنعت گردشگری، چند ماده به این سند اضافه شد. اربابی نقد ظریفی هم به بخش خصوصی کرد و افزود: این بخش تنها است. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دولت است، یک گردشگر هم وارد نکرده. ما حلقه مفقوده داریم، با این حال فکر میکنیم سیاستمان عالی بوده است. این حلقه مفقوده در ارتباط با بخش خصوصی است. اعتقادم بر این است که سیستم معیوب است و بخش خصوصی از آنچه هست باید قویتر شود تا بر دولت غالب شود. بخش خصوصی گردشگری باید رشد کند. رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، در ادامه این اظهارات که با واکنش تند فعالان بخش خصوصی حاضر در این گفتوگو مواجه شد، گفت: دولت اجازه نمیدهد بخش خصوصی بلند شود. همه گرفتاری ما از این است. پای ما را گرفتهاند و اجازه نمیدهند بلند شویم. یک جا را درست میکنیم، در جای دیگر سنگ میاندازند. همین دولت که به بخش خصوصی انتقاد میکند چرا بیشتر گردشگر از کشور خارج میکند، مگر خودش مجوزهای آژانسها را نداده است؟ خودش ۹۹.۵ درصد آژانسها را خروجی کار کرده و نیم درصد را ورودی کار کرده است، حالا که سههزار آژانس بنا به سیاست غلط بخش دولتی، در گردشگری خروجی فعال شدهاند، ایراد میگیرد. دولت عامل این اتفاق بوده، نه بخش خصوصی. اربابی هم در پاسخ گفت: اصلا همین پافشاری و مطالبهگری بخش خصوصی باعث شده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه مربوط به صدور مجوز را اصلاح کند و فرآیند صدور مجوز آژانس را تغییر دهد. وقتی مطالبه از سوی بخش خصوصی قوی باشد، دولت در مقابل مجبور به سر خم کردن است. رفیعی به این اقدام هم اعتراض کرد و سوال پرسید بخش خصوصی کجای تدوین چنین بخشنامهای بوده است، و در ادامه گفت: زمانی که برنامه گردشگری را به مجلس دادند، این نمایندگان مجلس بودند که به بخش خصوصی خبر دادند. آن برنامه از نظر ما هیچ ارزشی ندارد، وقتی در تدوین آن هیچ نظری از ما گرفته نشده است. " ابراهیم پورفرج" رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ، نیز در ادامه درباره دخالت دولت در گردشگری، گفت: زمانی برگزاری نمایشگاههای خارجی بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و این جامعه تقسیم مسؤولیت شده بود، اما چرا سال ۹۸ با زور و دستور حاکمیتی همان چند نمایشگاه را از ما گرفتند و به یک شرکت دیگر دادند، نمایشگاه هم برگزار نشد و پول آژانسها را هم بعد از دو سال هنوز برنگرداندهاند. این همان دخالتی است که پای ما را گرفته. بعد از ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران شده؟ " سهراب شرفی" از اتاق بازرگانی استان فارس نیز گفت: بخش خصوصی به اندازهای که قوانین اجازه داده، سرمایهگذاری کرده است. این وزارتخانه است که از ابزار و دانش باید استفاده کند. وزارتخانهای که نمیداند چگونه از ابزار موجود استفاده کند، وجودش چه معنایی دارد؟ وزارتخانه باید در بدنه دولت قدرت داشته باشد که جریان را هدایت کند. این وزارتخانه که تازه متولد شده و گرفتار پیچیدگیهای چند ده ساله نیست، از آن انتظار میرود در مجلس با قدرت و شهرت بیشتری حضور پیدا کند و بتواند صنایع دیگر را متقاعد کند که روی گردشگری تاثیر بگذارند. او استراتژی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را زیر سوال برد و افزود: از زمانی که سازمان به وزارت تبدیل شده هیچ برنامه و استراتژی توسعهای نداشته و تحولی ایجاد نکرده است. اگر ۵۰ درصد آن نگاهی که در ترکیه و مالزی به گردشگری دارند، در ایران وجود داشت وضع ما اینگونه نبود و این صنعتِ ارزشمند به کما نمیرفت. " محمدرضا اکبری " کارشناس ارشد و پژوهشگر گردشگری ، نیز این سوال را پرسید که بعد از گذشت ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران در گردشگری شده است، و در ادامه گفت: با اینکه سند راهبردی توسعه گردشگری اوایل همهگیری کرونا تصویب شد، ولی متاسفانه در آن، برنامهای برای مدیریت بحران درنظر گرفته نشده است، چه از جانب بخش خصوصی و دولتی. ما سالهاست در حوزه گردشگری کار میکنیم و همیشه نقد کردهایم حالا باید راهکاری برای خروج از بحران داشته باشیم. او درباره مطالبه بخش خصوصی برای مذاکره با ستاد ملی کرونا با هدف تغییر سیاستها، اظهار کرد: وظیفه وزیر بهداشت دفاع از بهداشت کشور است، آقای نمکی مسؤول دفاع از گردشگری نیست. این موضوع به ما برمیگردد که تا کنون به کجا برنامه دادهایم و حقانیت خود را چگونه اثبات کردهایم که اگر مردم سفر بروند به مشکل برنمیخوریم. اگر برنامه داشتیم میتوانستیم آنها را قانع کنیم. " محمدرضا پوینده " مدیرعامل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی متعلق به سازمان تامین اجتماعی نیز درباره تعطیلی و بیکاری گسترده در گردشگری، اظهار کرد: وزارت بهداشت تصویر درستی از گردشگری ندارد، چرا سایر صنایع شاهد تعطیلیهای گسترده نبودند، چون در سطح حاکمیت و دولت جایگاه تعریفشدهای دارند که حتی وزارت بهداشت هم نمیتواند مانع آنها شود. او همچنین تبلیغات و بازاریابی گردشگری را نقطه صفر دانست و با طرح این سوال که در دوران کرونا، کدام دستگاه چه بازاریابیای داشته است، گفت: بازاریابی گردشگری به حضور چند نمایشگاه خارجی و شرکت انحصاری ۱۰۰ آژانس واردکننده توریست محدود شده است. گردشگری باید به گفتمان ملی تبدیل شود. پورفرج، رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این اظهارنظر گفت: ما سالی ۱۱ نمایشگاه خارجی میرویم که پول آن را خودمان میدهیم. دو سال پیش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت پول زمین را میدهد و ما غرفه را برپا کنیم. وقتی نمایشگاه برگزار شد و هزینه صرفشده را مطالبه کردیم، پول را ندادند. بازاریابی گردشگری وسیعتر از نمایشگاه است. بعضی از آژانسها سالی ۲۰ سفر میروند تا شرکت خارجی را ببینند و گفتوگو کنند. نمایشگاه فقط یکی از ابزارهای کار ما است. بخش دولتی این را بداند، نمایشگاه ابزار خوبی برای بازاریابی گردشگری است. آیا در آلمان همه ۲۰۰ کشور که در نمایشگاه شرکت میکنند، اشتباه کردهاند و فقط ما درست فکر میکنیم که حضور در نمایشگاههای بینالمللی را زیر سوال میبریم!؟ خروج ۹۰ درصد رانندهها از صنعت گردشگری " حسین بهرامی " مدیر یک شرکت خدمات حمل و نقل توریستی هم با اشاره به موضوع این گفتوگو، اظهار کرد: از یک سال پیش، ۹۰ درصد نیروهای شاغل در بخش حمل و نقل گردشگری تغییر حرفه دادهاند، وامی هم به این بخش تعلق نگرفته است. بیشتر ماشینها هم اقساطی بودند که فقط سه ماه تعویق در پرداخت وام داشتند. این صنف که یادی هم از آن نمیشود، با همه زحمتی که برای آموزش رانندههای ترمینالی آن کشیده بودیم، از بین رفته است. " سهند عقدایی " عضو جامعه تورگردانان نیز با اشاره به دغدغه جهانی برای افزایش حجم تقاضای سفر در سال ۲۰۲۲، گفت: محرومیت مردم از سفر به مدت دو سال، واکسیناسیون و بازگشت به برجام، مجموعه عواملی است که احتمال افزایش تقاضا برای سفر به ایران را در ماههای ابتدایی سال ۲۰۲۲ مطرح کرده و به تبع آن، این نگرانی وجود دارد که با بیبرنامگی اتفاقات سال ۹۲ تکرار نشود، که قیمت هتلها با سرازیر شدن گردشگران به ایران، یکباره افزایش چشمگیری پیدا کند و از سوی دیگر، با کمبود زنجیره تأمین خدمات مواجه شویم. باید از حالا فکری برای آینده داشته باشیم. همچنین " علیرضا رییسی" عضو جامعه هتلداران اصفهان ، نگاهی داشت به محدودیتهایی که در این استان بر اثر تصمیمهای سلیقهای اعمال شده است و گفت: با اینکه هتلها در یک سال گذشته پروتکلها را بهدرستی رعایت کردند و حتی کارت ایمنی تهیه شده، ولی متاسفانه اداره بهداشت با سیستم گردشگری جنگ دارد. از طرفی، اقساط وامها که امهال نشد، مشکلات عدیدهای را به وجود آورده است. اداره برق هم اگر یک ماه پول نگیرد، سریع برق هتل را قطع میکند. حمایتها فقط در حد شعار بوده است. " امیرمسعود لوافان، عضو دیگر جامعه هتلداران اصفهان نیز این سوال را مطرح کرد که بعد از کوچ متخصصان گردشگری چه اتفاقی خواهد افتاد و پروژههایی که در پایه متوقف شده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، و در ادامه گفت: وزیری که در آینده میآید لطف کند کاری با تشکلهای خصوصی گردشگری نداشته باشد و اجازه دهد کار کنیم. او با اشاره به توقف آموزشها بهویژه در هتلها همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای تحصیل در رشتههای دانشگاهی گردشگری ادامه داد: واکسن برای گردشگری خیلی مهم است و مشاغل این حوزه باید در اولویت قرار گیرند. چرا کارشناسِ هتل نباید واکسن بزند اما همان نیرو وقتی به کارخانه کنسروسازی میرود، واکسن میزند. وقتی همکاران ما میبینند در این حوزه آیندهای نیست، برای خروج از آن تردید نمیکنند. " محمدابراهیم لاریجانی " مدیرکل اسبق دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ، هم درباره خروج نیروهای متخصص از گردشگری، گفت: شنیدهام برخی از نیروها در املاک مسکن مشغول شدهاند و کسی را که طعم پول املاک را چشیده باشد مگر میشود به گردشگری برگرداند؟ او همچنین خواست درباره افرادی که در بخش دولتی مانع فعالیت بخش خصوصی شدهاند شفافتر صحبت شود و گفت: بخش خصوصی از یک طرف از حمایتهای دولت تشکر میکند و از طرف دیگر آن را عامل نفاق میداند. شفاف بگوید آنهایی که دست و پای این بخش را بستهاند چه کسانی هستند. " فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و دکترای اقتصاد گردشگری نیز گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موضوع کرونا بسیار منفعل عمل کرد، اما تشکلها چه کار شایستهای انجام دادند؟ در تشکلها یکدستی و یکصدایی نداشتیم. چرا وقتی وام حمایتی کرونا را دادند با علم به مشکلات بعد، بنگاهها زیر بار آن تسهیلات رفتند و مقاومت نکردند؟ او درباره پیشنهاد انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط بخش خصوصی، بیان کرد: وزیر گردشگری باید از حالت شعاری خارج شود. تا وقتی گردشگری برای دولت دغدغه و اولویت نیست، وزیر چه از بیرون و یا دورن باشد، فرقی نمیکند. "عطا فرزام " از فعالان گردشگری هم درخواست کرد انتظاری از بخش دولتی نداشته باشند و روی آینده متمرکز شوند، چرا که مذاکرات برجام، تغییراتی را در حجم تقاضای سفر به ایران ایجاد کرده است. او گفت: باید آمادگی پذیرش را پیدا کنیم. جدی فکر کنیم اگر با رشد زیاد گردشگر مواجه شدیم چه کنیم؟ اگر همان اتفاق برجام در سال ۹۲ دوباره تکرار شود چه برنامهای داریم؟ همچنین " هومر برقانی" نماینده بازاریابی وازت گردشگری تایلند در ایران پیشنهاد کرد روی ظرفیت گردشگری ایران بیشتر کار شود، در شرایطی که از دولت نمیتوان انتظار حمایت و کمک داشت، همانطور که در چهار دهه اخیر کاری برای این صنعت نکرده است. بخش خصوصی فکری به حال گردشگری کند. پیشنهاد استفاده از سهمیه ویزای تجاری در شرایط توقف صدور ویزای توریستی برای برگزاری تورهای آشناسازی، خلاء آمار نیروی شاغل در گردشگری که سنجش اثر اقتصادی این صنعت را بیاعتبار کرده است، برنامه بخش خصوصی برای واکسیناسیون نیروی انسانی شاغل در این حوزه خارج از برنامه دولت، دستمزد راهنمایان و تلاش برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در کابینه بعدی توسط بخش خصوصی، از دیگر پیشنهادها و مباحثی بود که از سوی دیگر فعالان گردشگری مطرح شد.
ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از فارس، ازبکستان و قزاقستان موضوع اجرای روادید «شینگن آسیای مرکزی» را در دست بررسی دارند و در حال حاضر مفاد روادید چندبار ورود Silk Road هماهنگ شده است. ازبکستان و قزاقستان در حال حاضر اجرای سیستم مشترک الکترونیک صدور روادید برای ورود و اقامت در کشورهای داخل منطقه Silk Road (در مرحله اول قزاقستان و ازبکستان) را هماهنگ میکنند. نمایندگان وزارت فرهنگ قزاقستان اظهار داشتند که روادید Silk Road میتواند مشابه روادید شینگن برای کشورهایجاده ابریشمباشد. طرف قزاقی تاکید کرد این سند برای از بین بردن موانع روادیدی، گمرکی و مرزی هنگام عبور گردشگران از مرزهای کشورهای همسایه کمک میکند. نمایندگان این وزارت تاکید کردند که با طرف ازبکی 2 رایزنی کنسولگری و 4 نشست گروه کاری در مورد اجرای طرح روادید الکترونیکی Silk Road Visa برگزار شده است. در پایان این مذاکرات مفاد روادید گردشگری الکترونیکی چند بار ورود Silk Road Visa و فهرست واحد کشورهایی که شهروندان آنان میتوانند مدارک خود را برای دریافت روادید الکترونیکی تحویل دهند، هماهنگ شد. برنامه ریزی شده تا پایان سال 2021 میلادی این موضوع به اتمام رسد. پیشتر در ماه ژوئن سال 2018 میلادی «دریغا نظربایوا» ایجاد شینگن آسیایی Silk viza را پیشنهاد کرده است. وی خاطرنشان کرد: چنین روادید برای مسافرانی که برای آشنایی با فرهنگ آسیا فاصله زیادی را طی میکنند، سودمند خواهد بود. این ابتکار را در ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان مثبت ارزیابی کردند.
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 21/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
آشیانگردی معادلی برای واژۀ Staycation که برگرفته از دو واژۀ “stay” و “vacation” در زبان انگلیسی است که در فارسی معادل »اقامت « و »تعطیلات « می باشد. واقعیت این است هنوز واژه ای رسمی از سوی فرهنگستان برای این مفهوم مشخص نشده است. اخیرا بنده با مشارکت همکار و دوست عزیزم خانم دکتر مرضیه بختیاری در حال انجام پژوهشی در این حوزه هستیم که امیدوارم این پژوهش بتواند بینش های جدید و ارزشمندی برای صنعت گردشگری ایجاد نماید. از آنجا که نیاز داشتیم واژه ای معادل برای این مفهوم بیابیم از نظر خبرگان و اساتید این حوزه بهره مند شدیم .برای یافتن معادل مناسب برای این مفهوم از گروه «اندیشه سرا» ی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران کمک گرفتیم. مفاهیمی همچون«گردشگری بومی، گردشگری محلی، نزدیک گردی، گردشگری نزدیک، مسافرت یک روزۀ داخلی، میهن گردی، پیراگردی ، گردشگری داخلی، سفر نمایی، خانه مانی، حوالی گردی و زادگاه گردی» پیشنهاد گردید که بنا به نظر ارزشمند پروفسور نظام الدین فقیه و تایید غالب فرهیختگان واژه » آشیانگردی« را معادل واژۀ Staycation در نظر گرفته ایم. مفهوم «آشیانگردی» ، اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط تری مسی به کار برده شده و تعاریف و نامهای مختلفی برای آن موجود است؛ از جمله تعریف یساویچ در سال ۲۰۱۰ که آن را سفری حداقل با یک اقامت تفریحی شبانه در شعاع ۵۰ مایلی خانه معرفی نمود که البته محل زندگی فرد را نیز شامل میشود. در واقع هدف این نوع گردشگری آشنایی با محیط و فرهنگ پیرامون یک فرد در طول تعطیلات با استفاده از جاذبه های گردشگری موجود در محیط زندگی و فعالیتهای روزمرۀ وی به فعالیتهای آرامش بخش و تفریحی می باشد. این نوع گردشگری یک مفهوم نسبتاً ناشناخته است و کمتر در تحقیقات و مقالات دانشگاهی دیده شده است و می توان گفت هنوز وارد ادبیات داخلی ما نشده است. مثال هایی از فعالیت های آشیانگردی را نام ببرید : هر آنچه که فرد در سفرهای دور انجام می دهد در آشیانگردی هم صورت میپذیرد اما با این تفاوت که در محیط زندگی فرد شکل میگیرد. به طور کلی هر تغییر در فعالیت های روزمره که فرد با هدف کسب آرامش و تفریح انجام می دهد را شامل می شود مثلاً : فاصله گرفتن از فضای مجازی و اخبار که به طور روزمره به آنها می پرداختید و تمرکز روی خود و افراد مهم در وزندگی گذران وقت در فضای باز و طبیعت اطراف برنامه ریزی برای فعالیت ها و تمرینات ورزشی که همیشه انجام آنها را در سر داشته اید مانند پیاده روی دوچرخه سواری نرمش و ورزش در پارک تجربه اردو و شب مانی در مکانی مناسب و تماشای ستارگان، اقامت در هتلها و اقامتگاههای اطراف محل زندگی رفتن به تئاتر جشنواره ها کنسرت های موسیقی و فعالیت های هنری و جذاب فواید این مدل گردشگری و تفریحی چیست؟ مطالعات نشان داده حس لذت تفریح و رفاه (welbeing) درافراد مورد آزمایش که کارمندانی بودند که آخر هفته را در منزل به استراحت و تفریح و فراغت از کار و مسئولیت سپری کردند، تفاوت چندانی با سفر دور ندارد . در آشیانگردی ، تفریح و تجدید قوا با صرف زمان و هزینه ی اندک می تواند کیفیت مطلوب و آرامش خاطر برای شهروندانیک منطقه به بار آورد و از طرفی این مدل گردشگری با افزایش میزان تقاضا موجب توسعه و رونق صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن در منطقه می گردد. به عبارتی « جامعۀ محلی برای جامعۀ محلی». آیا آشیانگردی در بحران کرونا کارکردی داشته و هتل ها چه نقشی در این بین دارند؟ این سوال را من با مثالهایی از چند کشور و مقصدهای گردشگری پاسخ می دهم ؛ اسلوونی دولت اسلوونی با مشاوره کارشناسان و دانشمندان، کوپنهای اقامتگاهی را معرفی کرد که بر اساس آن، هر شهروند یک کوپن به ارزش ۲۰۰ یورو دریافت کرد. از طریق این طرح ، دولت ۳۵۰ میلیون یورو برای آشیانگردی به ساکنان یارانه پرداخت نمود. نتایج اولیه مثبت اعلام شد. در هفت هفتۀ اول ، تقریباً ۱۵ ٪از کوپنها استفاده شد. نمایندگان صنعت گردشگری اسلوونی از این استراتژی راضی هستند چراکه در شرایط بحران کرونا پیش بینی می شد این صنعت با ۷۰ ٪افت برای سال ۲۰۲۰ مواجه باشد که با کاربرد این استراتژی این رقم به ۴۰ ٪رسید. سنگاپور نمونه ی دیگر، کشور سنگاپور است.مردم سنگاپور به شدت به تفریح و مسافرت علاقمندند در شرایط حال حاضر با توجه به بحران کرونا و بسته شدن مرزهای بین المللی، مردم جهت برآوردن نیاز خود به تفریح و گردش این سبک گردشگری را تجربه کردند. در این طرح دولت و جامعه محلی با مشارکت، موجب رونق و بازگشایی ۶۵ تا ۷۰ درصد هتل ها شدند. بعلاوه در راستای این طرح ، فعالیتهای گوناگون مانند رستوران، جلسات یوگا، برنامه های پیوند خانوادگی، شنا، کلاسهای آشپزی، آبگرم و...از جانب هتلها برای خانواده ها فراهم گردید. هنگ کنگ در هنگ کنگ نیز دولت با کمک بخش خصوصی بازار تبلیغاتی خود را با ساخت چند ویدیوی جذاب با آهنگ های محبوب و با محوریت شهر و جاذبه های دیدنی و معرفی رستورانها و سرآشپزهای معروف انگیزۀ گردشهای محلی و آشیانگردی را ایجاد نمود. برای تشویق مردم به گردش محلی، بسته های تخفیف و حمایتهای مالی و ارائۀ کارتهای اقامت در نظر گرفته شد. چین چین نیز در جزیره ماکائو برای مقابله با رکود ناشی از کووید۱۹،کارزار تبلیغاتی وسیع مشتریان محلی را هدف قرار داده است و تبلیغات محلی با محوریت گردشگری نوپای «تعطیلات و غذا» (foodcation) که البته بیشتر بر اقامت در هتلهای محل زندگی افراد تمرکز دارد، صورت پذیرفت. آشیانگردی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ بیراه نیست اگر بگوییم در فرهنگ ایرانی از دیرباز این نوع سفر و تفریح، با عنوان گردش وجود داشته است. همانطور که می دانیم محوریت مراسم و جشنهای ما از گذشته های دور (ملی و دینی)، منزل و طبیعت و پرداختن به خود و اطرافیان است. با داشتن این پیشینه و قرابت، و از سوی دیگر وجود پتانسیل های فراوان موجود در هر شهر ( تهران به تنهایی بیش از ۲۰۰۰ جاذبه دارد ) و منطقه ای، قطعاً با برنامه ریزی های منسجم از سوی دولت ، شهرداری ها و صاحبان کسب و کارها، با رویکرد آشیانگردی، می توان رونق و شادابی را به شهرها و کسب و کارها آورده و هر منطقه را یک مقصد گردشگری برای مردم همان منطقه تعریف نمود. حتی پس از همه گیری کرونا با ابزار آشیانگردی به عنوان یک استراتژی، برای رونق اقتصادی و توسعۀ عدالت اجتماعی گامی برداشت. ✍🏻 به قلم س. مفخمی ▫️ کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز، " کامیار اسکندریون " دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: ما سالهاست که مطالبات زیادی از بخش دولتی داریم و همیشه هم این مطالبات را به طور رسمی و شفاف مطرح کردهایم اما هیچ وقت تحقق پیدا نکرده است. اخیراً بعضی از کسانی که اعلام کاندیداتوری کردند، گفتند گردشگری را در اولویت برنامههای خود قرار دادهاند. ما به عنوان فعالان صنعت گردشگری که سالها چنین وعدههایی را از سویی مقامات شنیدهایم اما نتیجهای ندیدهایم، طبیعی است که فکر کنیم این حرفها صرفاً مصرف انتخاباتی دارد. بخش زیادی از مطالبات امروز ما همان مطالباتی هستند که ما در ادوار گذشته هم پیگیر آنها بودیم و مدتهای زیادی است که همچنان آنها را به عنوان اصلیترین خواستههای صنعت گردشگری مطرح میکنیم و هنوز به نتیجه نرسیدهایم. او سالهای گذشته را بدترین دوران گردشگری و از آن جمله صنعت هتلداری دانست و گفت: گردشگری به سبب اتفاقاتی که افتاد دو سال خاموش را سپری کرد و اگر امروز نگوییم نابود شده است، در خوشبینانهترین حالت باید بگوییم که این صنعت رو به نابودی است. امروز بیش از آنکه به مطرح شدن نام گردشگری در شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری نیاز داشته باشیم به ارائه راهکارهایی نیاز داریم که تضمین اجرایی برنامهها و وعدههای کاندیداها را اثبات کند. اسکندریون با بیان اینکه ما از مشکلات و تنگناهای دولت بی اطلاع نیستیم، عنوان کرد: انتظار ما این بود که دولت در چنین شرایطی حداقل امیدواری کاذب به فعالان صنعت گردشگری ندهد. یعنی بهتر بود میگذاشتند گردشگری مسیر طبیعی خودش را طی کند دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران در مورد جلسات جامعه در سال جاری هم گفت: در سال جاری جلساتی ترتیب دادیم که متاسفانه به دلیل حاد شدن شرایط کرونایی، لغو شد. آخرین آنها جلسهای بود که هفته گذشته با مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با حضور وزیر و اعضای هیئت مدیره داشتیم که دو روز قبل از برگزاری جلسه منتفی شد. لغو شدن جلسات امری اجتنابناپذیر و خارج از اختیار ماست. آخرین جلسهای که داشتیم، دو، سه روز قبل از آغاز سال جاری بود که در اصفهان در خدمت دوستان بودیم؛ گرچه در سال جاری به دلیل موج جدید کرونا رسما جلسهای نداشتیم اما اعضای هیئت مدیره از طریق فضای مجازی با هم ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند. ما صرفاً به دلیل رعایت پروتکلها و دشواری رفت و آمد اعضا که از نقاط مختلف ایران به تهران میآیند، مدتی جلسات حضوری را متوقف کردیم تا اوضاع تا حدی بهتر شود و جلسات را دوباره از سر بگیریم. اسکندریون خاطرنشان کرد: وظایف جامعه حرفهای هتلداران ایران در سالهای گذشته گسترش پیدا کرده است. حوزه وظایف و اختیارات جامعه هتلداران ایران دیگر مانند چند سال پیش محدود به مسائلی مانند نرخگذاری، درجهبندی و اموری مانند اینها نیست؛ بلکه حوزه کار ما فراتر رفته است. امروز ما مطالبات زیادی از دولت داریم و پیگیر این مطالبات در سالهای گذشته بخش زیادی از انرژی و وقت جامعه حرفهای هتلداران ایران را مصروف خود کرده است. مطالباتی در حوزههای مختلف از جمله مالیات، بیمه، هزینههای حاملهای انرژی، تسهیلات و مانند آنها. در دو سال گذشته بارها در جلسات این مسایل را مطرح کردیم و مورد بحث و بررسی قرار دادیم به دفعات در ارتباط با آنها با مقامات ذیربط جلسه داشتیم اما هنوز تا حصول نتیجه فاصله زیادی داریم. او در پایان عنوان کرد: اگر چه در این سالها نه از مجلس و نه از دولت، آبی گرم نشده اما جا دارد که مجلس فعلی زمینهای برای تشکیل فراکسیون مستقل گردشگری فراهم کند. همانطور که پیشتر همکارمان جناب آقای بذری هم متذکر شدند، ایجاد کمیسیون مستقل گردشگری میتواند دستاورد مجلس فعلی باشد. گردشگری صنعت مهمی است و طبعاً وجه اقتصادی پررنگی دارد. صنعتی با این مختصات چرا باید زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی مجلس باشد؟ ما خواستار تشکیل کمیسیون مستقل گردشگری در مجلس هستیم.
ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 13/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری فرانسه، رسانهها عصر یکشنبه به وقت تهران از سقوط یک فروند هواپیمای سبک در شرق پاریس، پایتخت فرانسه خبر دادند. یک فروند هواپیمای «رابین دی آر ۴۰۰» که از شهرستان «بووه» در شمالی غربی پاریس پرواز کرده بود، نزدیک زمینی در «سنت پاتس» در شرق پاریس سقوط کرد. در جریان این سانحه هوایی چهار نفر کشته شدند. فرانسه از اعزام تیمی برای یافتن علت این سانحه خبر داده است. هنوز هویت جان باختگان این سانحه هویی مشخص نشده است. دیآر۴۰۰، یک هواپیمای تکموتوره از نوع چهار نفره سبک ساخت شرکت «پییر رابین اوییشن» است. چندی قبل نیز رسانهها از سانحه هوایی برای یکی از ثروتمندان فرانسه و مرگ وی خبر دادند. «اولیویه داسو» قانونگذار ۶۹ ساله فرانسوی در جریان سقوط بالگرد حامل وی در شمال غربی فرانسه جان خود را از دست داد. این سانحه هوایی در منطقه «کالوادو» در شمالی غربی فرانسه رخ داد. داسو از نمایندگان حزب جمهوریخواهان، بزرگترین حزب راست میانه در فرانسه بود. دبیرکل این حزب، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور پیشین بود. اولیویه داسو فرزند موسس گروه هوا فضا و نرم افزار معروف داسو و از سرمایه داران بزرگ فرانسه بود. گروه هوانوردی داسو یک شرکت هواپیماسازی فرانسوی تولید کننده هواپیماهای نظامی و جت سفارشی و شخصی است.
ایجاد شده: 30/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 30/فروردین/1400 اخبار خارجی
کمیته بحران گردشگری جهانی در سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) بار دیگر تشکیل جلسه داد تا راهنمای این حوزه در هماهنگسازی شیوه نامههای بهداشتی و سفر و تأمین مالی کسب و کارهایی باشد که در تلاشند از این بحران تاریخی نجات پیدا کنند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی؛ نهمین جلسه کمیته بحران راهحلهای پیشرفته برای بزرگترین چالشهای پیش روی بازگشت گردشگری بینالمللی برگزار شد و اعضای کمیته، متشکل از رهبری سیاسی، سازمانهای بینالمللی، از جمله سایر آژانسهای سازمان ملل متحد، امور مالی و بخش خصوصی، در مورد توصیههای کمیته بحران، با تمرکز در چهار زمینه اصلی ازسرگیری سفرهای امن و فرامرزی، ترویج سفر ایمن در تمام مقاطع سفرهای توریستی، تأمین نقدینگی برای مشاغل گردشگری و محافظت از مشاغل و بازیابی اعتماد مردم به سفر بحث کردند. این نشست مجازی به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد. وزیر جهانگردی عربستان، آقای احمد ابن عقیل آل کتیب، گفت: «عربستان سعودی برای شتاب بخشیدن به ازسرگیری سفرهای بینالمللی با شرکای مختلف در بخشهای دولتی و خصوصی همکاری کرده است. تسهیل سفرهای امن و یکپارچه تنها راه برای جلب اطمینان مسافران و مشاغل گردشگری است که در نهایت عامل بهبود وضعیت این بخش خواهد بود.» شیوه نامههای هماهنگ و ایجاد اعتماد این کمیته به عنوان نمونهای از شیوه نامههای مشترک برای استفاده سایر مناطق، از Green Pass پیشنهادی اتحادیه اروپا حمایت کرد. مارگاریتس شیناس، معاون رئیس اتحادیه اروپا در سخنرانی در این نشست عنوان کرد: «ما میتوانیم تابستان ۲۰۲۱ را آغاز دوران پساهمهگیری اعلام کنیم، دورهای که ایمنتر، پایدارتر، مقاومتر و شکوفاتر است. بخش گردشگری میتواند پیشگام این تلاش باشد و منجر به بهبود اقتصاد اروپا و اقتصاد جهانی شود.» اعتماد گردشگران به خاطر مسائل مربوط به لغو و استرداد هزینههای خدمات گردشگری به شدت خدشه دیده است. آقای شیناس همچنین کارهایی را که برای افزایش اعتماد مصرفکننده به گردشگری انجام شده است عنوان کرد و خاطرنشان کرد: «تلاشهای UNWTO برای ایجاد یک قانون بینالمللی برای حمایت از گردشگران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این قانون حقوقی یکی از چندین طرح اصلی UNWTO است که هدف آن بازگرداندن اطمینان به سفرهای بینالمللی است.» همچنین در کمیته، UNWTO و IATA (انجمن حمل و نقل هوایی بینالمللی) از راهاندازی قریبالوقوع یک ردیاب مقصد جدید خبر دادند. این ابزار در وبسایتهای هر دو سازمان در دسترس خواهد بود و اطلاعات جامع و بهروز در مورد محدودیتها و الزامات شرکتهای هواپیمایی و مقصدها را فراهم میکند و به گردشگران امکان میدهد آگاهانه انتخاب کنند. توصیههایی برای بهبود وضعیت توصیههای کمیته بحران گردشگری جهانی UNWTO بر اهمیت سیاستگذاری بر اساس مقررات بینالمللی بهداشت و هوانوردی، از جمله مقررات سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بینالمللی هواپیمایی بینالمللی (ICAO)، بهویژه راهنمای «تیکآف» و کارگروه بازیابی هواپیمایی کشوری (CART) آن، تاکید دارند. ایجاد راهروهای بهداشت عمومی، اجرای راهحلهای دیجیتال بهداشتی و توسعه سیستم مشترک «چراغ راهنمایی» به عنوان یک چارچوب قابلشناسایی برای مدیریت ریسک نیز از جمله موارد موجود در میان این توصیهها هستند. وزیر گردشگری یونان و رئیس گروه فنی کمیته بحران UNWTO، هری تئوهریس، همزاه با ارائه این توصیهها گفت: «امسال ما ابزارهای بیشتری (از جمله واکسیناسیون) در چنته داریم تا بتوانیم به تمام دغدغههای مسافران و افراد شاغل در بخش گردشگری رسیدگی کنیم.» تامین مالی برای نجات گردشگری از طریق کمیته بحران گردشگری جهانی، UNWTO همچنین تلاش کرد یکی دیگر از چالشهای اساسی گردشگری جهانی، یعنی توقف ناگهانی گردش پول حاصل از گردشگری و نیاز به حمایت از مشاغل و محافظت از مشاغل این حوزه را برطرف کند. UNWTO همراه با ICAO و WHO تنها آژانسهای سازمان ملل متحد هستند که در ابتکار عمل بینالمللی خود با OECD همکاری میکنند. UNWTO همچنین با بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) همکاری نزدیک دارد تا به نجات و بقای کسب و کارهای مرتبط با گردشگری کمک کند. OECD و EBRD در آخرین جلسه کمیته بحران مشارکت داشتند و در نهایتِ هماهنگی، از مشاغل گردشگری در طول بحران کنونی حمایت کرده و همچنین پیشنهاد دادند در آینده پایداری و انعطافپذیری بیشتری در این زمینه فراهم شود. مثلا این مهم از طریق ارتقای سطح سرمایهگذاریهای سبز در بخش گردشگری فراهم خواهد شد. همچنین برنامههای بانک توسعه آمریکایی (IDB) و شرکت مالی بینالمللی (IFC) کمیته بهروز رسانی شد و نمایندگان آنها بر نقش بالقوه نوآوری، سرمایهگذاریهای سبز در گردشگری و حمایت از مشاغل به منظور بهبود از این وضعیت تاکید داشتند.
ایجاد شده: 22/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 22/فروردین/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از برنا؛ در روزهای پایانی سال 1399 یکی از مسائل مهم روز موضوع سفرهای نوروزی است و آنچه که در این روزهای کرونایی بسیاری از شهروندان را نگران کرده است، موضوع بهداشت و سلامت هتلها و مراکز اقامتی است. اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور با اشاره به وضعیت سفر در ایام نوروز 1400 به خبرنگار برنا گفت: تلاش ما این است که در کنار وضعیت سلامت جامعه در سفرهای نوروزی، نشاط مردم تامین شده و کسب و کارهای فعالان گردشگری هم تحت تاثیر قرار نگیرد. او افزود: در همین راستا با تلاشها و پیگیری های وزیر گردشگری و میراث فرهنگی و به ویژه معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی خدمات سفر، موضوع نشاط مردم و همچنین وضعیت اقتصادی و معیشتی فعالان و تاسیسات گردشگری به عنوان یک دغدغه مهم در دولت مطرح شد و با این تلاشها و فشارها بود که موضوع انجام سفرهای ایمن و مسئولانه به نتیجه رسید و وزیر بهداشت اعلام کرد در هیات دولت تنها وزارت بهداشت نیست که تصمیم میگیرد. معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور تاکید کرد: به دنبال این تصمیمات از جانب رئیس قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا نتایج اعلام شد که شامل یک دستورالعمل 12 صفحهای است. رنگبندی شهرها هم از جانب وزارت بهداشت و درمان اعلام شد که شامل 38 شهر قرمز و نارنجی میشود. 8 شهر قرمز در استان خوزستان و یک شهر قرمز در استان کهگیلویه و بویراحمد است. 30 شهر نارنجی هم داریم که در استانهای مختلف پراکنده هستند. بنابراین بخش عظیمی از کشور در وضعیت زرد و آبی قرار دارد که هموطنان میتوانند با رعایت سفر مسئولانه در سراسر این نقاط سفر کنند. برات ادامه داد: در شهرهای قرمز و نارنجی هم امکان سفر با وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد. بنابر مراکز گردشگری و اقامتی ما در شهرهای قرمز و نارنجی باز هستند تا اگر افرادی به اضطرار مجبور به سفر به این شهرها هستند بتوانند از این امکانات استفاده کنند. به گفته او این اقدام در این راستا انجام میشود تا محیطی ایمن برای افراد فراهم شود و مجددا دچار مشکل نشوند. برات ادامه داد: بنابراین لازم است مردم در سایر شهرها هم فقط در مراکز مجاز و دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اقامت داشته باشند. بنابراین مردم نباید در مراکز غیر مجاز مانند مدارس، باشگاهها و خانههای شخصی اقامت داشته باشند. معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به اینکه ستاد هماهنگی خدمات سفر متشکل از نمایندگان بیش از 20 دستگاه اجرایی و حاکمیتی است، گفت: مسئولیت ستاد مرکزی بر عهده وزارت گردشگری و متناظر آن در استان به عهده استاندار در هر استان است. برات با بیان این در طول تعطیلات نوروز نظارت جدی بر گردشگری انجام میگیرد، افزود: ناظران وزارت گردشگری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیروی انتظامی از جمله دستگاه ناظر هستند. اگر مردم در طول سفر متوجه تخلف شدند میتواند با شماره ۰۹۶۲۹ تماس و تخلف را به مراجع اعلام کنند. معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور در خصوص وضعیت نظارت ها افزود: از ابتدای سال 1399 تا دی سالجاری، تعداد 48هزار 986 بازدید از مراکز و تاسیسات گردشگری صورت گرفته است که در این میانه 5 هزار و 280 تذکر، 918 اخطار، 208 مورد مجوزهای آنها تعلیق شده و 385 مورد از این مراکز به صورت دائمی تعطیل شدند. او افزود: تعداد 5 هزار و 852 مورد شکایت از تاسیسات گردشگری در سطح کشور مطرح شده که پرونده آنها در کمیته فنی رسیدگی به شکایات در ادارات کل استان ها مورد رسیدگی قرار گرفته است. برات با اشاره به ظرفیتهای ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان ها گفت: وضعیت ایمنی و بهداشت در اماکن گردشگری خط قرمز ماست و با کوچکترین سهلانگاری در زمینه رعایت پروتکلهای بهداشتی، بهداشت محیط و مواد غذایی، بهداشت فردی و... برخورد میکنیم. تیمهای بازرسی مشترک با استفاده از ظرفیت تشکلهای حرفهای بخش خصوصی بهصورت مداوم و مستمر فعالیت تاسیسات گردشگری اعم از هتل ها، مراکز پذیرایی و... را مورد بازدید قرار می دهند. معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: در 9 ماهه سالجاری در مجموع 361 گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری برای واحدهای گردشگری کشور صادر کردهایم که از این میان 173 مورد برای نخستین بار گواهینامه دریافت کردهاند. برات درباره کمکهای انجام شده از سوی وزارت میراث فرهنگی به فعالین گردشگری اظهار کرد: در حوزه تسهیلات اشتغال محوری، تعداد 19 هزار و 374فقره پرونده درخواست اخذ وام کرونایی به میزان در مجموع 26/10325 میلیارد ریال تسهیلات درخواستی بوده که تاکنون 82/5569 میلیارد ریال وام پرداخت شده است که این پروندهها 51 هزار و 449 اشتغال به نفر را شامل میشود. او افزود: حوزه تسهیلات بنگاه محوری، نیز تعداد 11 هزا و 398 فقره پرونده درخواست اخذ وام کرونایی به میزان مجموعاً 23/8386 میلیارد ریال تسهیلات درخواستی بوده که تاکنون 94/4270 میلیارد ریال وام پرداخت شده است. برات در پایان با اشاره به بازدیدهای ویژه بهداشتی در یک ماه گذشته گفت: ما به صورت هفتگی از استانها گزارش بازدیدها از مراکز و تاسیسات گردشگری در حوزه بهداشت و رعایت پروتکل های ابلاغی را اخذ می کنیم که از مجموع 9 هزار و 881 مورد واحد بازدید شده در چهار هفته منتهی به پایان سال، بیش از 90 درصد استانداردهای ایمنی و بهداشتی را رعایت کردهاند.
ایجاد شده: 30/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 30/اسفند/1399 اخبار داخلی
⭕️ نامه شديدالحن دبير جامعه هتلداران ايران خطاب به وزير بهداشت🔸 آقاى وزير راه حل فقط در تامين و توليد واكسن است و بس !🔸 بيراهه نرويد🔸 بازى رنگ بندى را تمام كنيد ! جناب آقای نمکی وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی سلام با احترام قصد برآن دارم حقایقی را به عرض برسانم و تمامی سعی و تلاش خودم را در این مکتوب به کار می برم که عفت کلام را حفظ کنم و آن هم نه به دلیل رفتار و گفتار و عملکرد شما بلکه فقط به احترام نیروهای جان بر کفی که در این یک سال و سالهای قبل با جان و دل در خدمت مردم عزیز ایران بوده اند و شما در وزارتخانه متبوع به هرحال نماینده آنها محسوب می شود . جناب آقای وزیر ، تا به کجا می خواهید با شعار و سخنرانی و ارائه آمارهای آنچنانی ، مشکل این ویروس منحوس را حل کنید ؟! دقیقا در همین روزها در سال گذشته با شروع پاندومی و با کمال قدرت ، اعلام فرمودید ، به این مضنون که : ویروسی در کار نیست !! تا اینکه خود مبتلا شدید ! و این آغاز یک فرآیند آزمون و خطا بود . با یک بررسی اجمالی و نگاهی گذرا بر عملکرد یک ساله جنابعالی ، به واقع چه می بینیم ؟ به جز اینکه بی اعتمادی مردم را نسبت به توصیه های خود با بالاترین درجه رساندید ! با یک آمارگیری میدانی و ساده خود متوجه میشوید که مردم عزیز در جای جای این مملکت دیگر به شما امیدی ندارند و دیگر شما را باور ندارند ، برای جلب توجه و برگشت اعتماد مردم حتی حاضر می شوید به بدترین صورت ممکن اعلام فرمایید واکسن ایرانی که هنوز تائید خود را نگرفته جهت آزمایش بالینی به فرزند و جگر گوشه یکی از مسئولین تزریق شد!! با توجه به در اختیار داشتن بالاترین کرسی در ستاد کرونا و در اختیار قرار داشتن کلیه ابزار سخت افزاری و نرم افزاری حتی نتوانستید دو استان شمالی کشور را کنترل نمائید تا چه رسد به سایر شهرها و استانهای این کشور پهناور و در طول تمام این مدت و در این سال طولانی و زجرآور ، انگشت اتهام شما فقط به مردم اشاره داشت و لاغیر . حتی برای یکبار و در یک مورد کوچک نیز اعتراف نکردید که اشتباه می کنید و اگر معاونین و مشاورین جنابعالی نیز نقدی داشتند خط بطلانی بر نظر آنها کشیده و خود را مبرا از هر اشتباهی دانستند ، فقط هر روزه رقم و اعداد اعلام فرمودید و خوشحال از اینکه شتابش کند شده و یا شیب آن رو به کاهش است ، وزیر عزیز اینها رقم و عدد نیستند ؛ این آمار و این شمارش ها ، هموطنان عزیزی هستند که یا باید تا پایان عمر با ریه معیوب خود بسوزند و بسازند و یا اینکه جان گرانبهای خود را از دست بدهند . هیهات ! شاهد چه بازی ها و سناریو های پیوسته و بی نتیجه بودیم !! رنگ آمیزی استانها و شهرها ، درجه بندی مشاغل و صنوف ! و سلسله وار دستورالعمل ، دست تان را بشویید و اینجا بروید و آنجا نروید ! این شغل تعطیل کند و آن صنف تعطیل نکند . یکی از شاهکارهای بزرگ ، بالاخره توانستید برای یک مدت کوتاه انتقام خود را از قلیان سراها و چایخانه ها بگیرید و با کمک نیروی انتظامی فعالیتشان را متوقف کنید و با تبلیغات بسیار مبنی بر اینکه دود قلیان کرونا را چنان منتشر میکند که احدالناسی در اطراف آن زنده نماند !! و ای کاش حداقل بهترین فرصت بود برای اینکه مصرف دخانیات و سیگار کشیدن را در انظار عموم ممنوع می کردید که شاید همین یک قلم به عنوان یک قلم به به عنوان یک کار مثبت می توانست در تاریخ به نام شما ثبت شود . هر زمان هم انتقادی صورت گرفت پاسخ شنیدیم : میدانید در آمریکا هر روز چند نفر مبتلا شده و میمیرند ؟! مردم در حسرت واکسن هستند ، چرا نمی توانید درک کنید ؟! و اما صنعت گردشگری و هتلداری را به فنا بردید و چنان بلائی را بر آن نازل کردید که حتی ستاد کرونا مجبور می شود گفتار شما در مورد آن را ، اظهار نظرهای شخصی قلمداد کند !! تاریخ در مورد شما قضاوت خواهد کرد ، پایه های این صنعت چنان متزلزل شده که سالها باید صبر کرد تا جایگاه خود برگردد، واحد های اقامتی مجاز ، به تعطیلی کشانده شده و بزرگترین ضربه را هتلهای کشور این سرمایه های ملی متحمل شدند، چگونه به خود حق می دهید که جلوی شادی مردم عزیز را بگیرید ؟ مگر شما نبودید که سال گذشته فرمودید به سفر نروید تا سال 1400 با فراغ بال به گردش بپردازید ؟! و حال اگر سفر بروند موج چهارم و پنجم شروع میشود! اگر ویلا دارید می توانید سفر کنید اما در پارک چادر زدن ممنوع است ، اگر واچر هتل دارید اشکال ندارد بروید ، با تور هم میتوانید بروید ، با هواپیما هم میشود! حتی با قطار هم اشکالی ندارد ، فقط آن دسته از مردم عزیزی که با اتومبیل خود و با اندک ذخیره ای که دارند میخواهند به گردش بپردازند حق سفر ندارند!! و وا مصیبتا ! که ویروس جهش یافت و انگلیسی شد و شما مردم باعث شدید چندمین موج به راه بیافتد !! در این یک سال به همت شما ، واحدهای اقامتی غیر قانونی به مانند علف هرز و قارچ گونه در مناطق گردشگری رشد کردند . آیا نمی توانستید حداقل راهکاری پیشه کنید ؟! شما که مردم و تمامی نهادهای دولتی و فعالان وابسته به صنعت گردشگری را به باد انتقاد گرفتید ، حداقل وظیفه داشتید در مورد رشد این گونه مراکز نیز دستور العملی صادر بفرمائید ! هرچند همانند سایر دستورات به بایگانی و فراموشی سپرده می شد !! یکی از هیجان انگیز ترین بازی ها ، سامانه ای ساخته و پرداخته شد و در اختیار هتل ها و سایر مراکز گردشگری قرار گرفت که در زمان پذیرش باید شماره ملی گردشگر را وارد و اگر ایشان مبتلا بود پذیرش انجام نشود !! این بدان معناست که با فرض برآنکه شخص احساس ناراحتی کرد و به مراکز مجاز مراجعه و متوجه شد کرونا گرفته به منزل برگشته و با افتخار و خوشحالی دست زن و بچه خود را میگیرد و کیلومتر ها سفر می کنند و در مقصد پذیرش هتل متوجه شده و به فوریت نیروهای بهداشتی را جهت دستگیری مجرم مطلع می نمایند ! آقای وزیر ، زهی خیال باطل که در این تعطیلات پلیس راهور را به زحمت می اندازید و چاره ندارند و به جریمه کردن می پردازند که آن هم کارساز نخواهد بود و خود بهتر می دانید که برای بسیاری از مردم جریمه شدن عادی است ، تنها راه حل واکسینه عمومی بود که از مردم دریغ کردید و امیدوار به این هستید که به دنیا بگویید عملکرد ایران با مدیریت جنابعالی برای مبارزه با کرونا بهترین روش بوده است !! ختم کلام اینکه جناب آقای نمکی ، مردم کشور عزیزمان تقاضای شروع واکسیناسیون را دارند ، آیا بهتر نیست به جای التماس و مطالبه گری از مردم در جهت عدم شادی و نشاط سفر ، به دولت التماس کنید که شیوع واکسیناسیون را تسریع کنند . اگر خودتان نمیتوانید هیئت دولت را راضی به این امر کنید ، بهترین کار استعفا دادن است . قبل از آنکه به وسیله نمایندگان مردم و خود مردم استیضاح شوید و این تنها کار مثبتی است که در انتهایی ماموریت دولت می توانید انجام دهید . با احترام – اسکندریون دبیر و عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران رئیس جامعه هتلداران استان زنجان
ایجاد شده: 28/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 28/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " علی صدرنیا " رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی از بلا استفاده ماندن ظرفیتهای کارشناسی و تخصصی بخش خصوصی در تصمیمگیریهای حوزه گردشگری در کشور انتقاد کرد. صدرنیا گفت: در تمام سالهای فعالیتم، هیچ وقت ندیدم از نظرات بخش خصوصی در تصمیم گیریهای اساسی صنعت گردشگری استفاده شود. هر چه بود در حد برگزاری جلسات صوری با نمایندگان بخش خصوصی بود. من سال گذشته در جلسهای گفتم که گردشگری ما تا دو سال آینده هم راه نمیافتد و این حرف را طبق محاسبات دقیق زدم. وزیر گفت ما طی سه ماه گردشگری را به وضعیت عادی برمیگردانیم! در حالیکه چنین چیزی ممکن نیست و من این را به ایشان گفتم. گفتم بازار اینطور نیست که تا دولت بگوید باید به حالت عادی برگردید، برگردد. هر عرصهای مناسبات و اصول خودش را دارد و اینطور نیست که ما سوت بزنیم و انتظار داشته باشیم در کوتاهترین زمان همه به خط شوند. او در ادامه گفت: بارها گفتهایم که بهترین راه سفر، سفر با تور است. به خصوص در شرایط کنونی که رعایت پروتکلهای بهداشتی بیش از هر وقت دیگری اهمیت دارد. سفر باید با تورم انجام شود و برنامهریزیها و کارشناسیهای لازم در آن لحاظ شود و طبیعی است که راهنمای گردشگری هم در این میان یک عنصر لازم است. چون نقش مهم نظارت را برعهده دارد. هم نظارت بر حملونقل، هم نظارت بر اقامت و هم سایر بخشها. رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی تصریح کرد: امروز یکی از موضوعات مهمی که باید از سوی مجمع تشکل های گردشگری مورد تاکید قرار بگیرد وارد کردن واکسن است. واکسن هر چه زودتر باید وارد شود و ما باید با تاکیدهایمان به تسریع این امر کمک کنیم؛ چون وقتی واکسن وارد شود میتوانیم روی جذب توریست خارجی هم حساب کنیم.
ایجاد شده: 25/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 25/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، دولت ترکیه اعلام کرده است که با هماهنگی وزارت فرهنگ و گردشگری، وزارت بهداشت و آژانس تبلیغات و توسعه گردشگری (TGA) برنامه واکسیناسیون کارکنان صنعت گردشگری این کشور را آغاز کرده است. این برنامه در راستای "برنامه صدور گواهینامه گردشگری امن" برای استقبال از مسافران خارجی برای فصل گردشگری پیش رو و اطمینان از سلامتی و ایمنی کارکنان و کارمندان حوزه گردشگری در اولویت اصلی قرار گرفته است. از زمان آغاز برنامه صدور گواهینامه گردشگری امن از ژوئن سال 2020، ترکیه از رعایت نکات بهداشتی و ایمنی سختگیرانه پیروی کرده و تمام اقدامات لازم را برای مصون ماندن صنعت گردشگری انجام داده است. پس از آغاز فصل گردشگری وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه به منظور ایجاد اطمینان در باز نگه داشتن گردشگری این کشور در طول سال اقدامات خود برای وارد کردن کارکنان و کارمندان صنعت گردشگری به برنامه واکسیناسیون کووید–19 را در دستور کار قرار داده است. این برنامه واکسیناسیون با هماهنگی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه با دقت دنبال می شود. در این برنامه، ابتدا کارمندان و کارکنان اماکن اقامتی، رستوران ها، راهنماهای تور و آژانس های مسافرتی که تحت برنامه "گواهینامه گردشگری امن" ثبت نام کرده اند، واکسینه می شوند. با همکاری وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه با وزارت بهداشت این کشور اخیراً بستری ایجاد شده است که فعالان حوزه گردشگری می توانند کارمندان و کارکنان خود را برای واکسینه شدن ثبت نام کنند. پلاتفرمی که طراحی شده است تمام بازیگران اصلی صنعت گردشگری ترکیه را که در برنامه گواهینامه گردشگری امن ثبت نام کرده اند اعم از اماکن اقامتی، رستوران ها، وسایل نقلیه تور و راهنماهای تور را پوشش می دهد. نمایندگان رسمی امکان گردشگری قادر به ثبت نام پرسنل فعلی خود در این برنامه هستند. ترکیه به عنوان بخشی از تلاش های مستمر برای مبارزه با کووید-19 و همچنین ارتقای موقعیت خود به عنوان یکی از امن ترین مقاصد جهان به سرمایه گذاری در "برنامه صدور گواهینامه گردشگری امن" که یکی از اولین و موفق ترین نمونه ها در این زمینه می باشد ادامه می دهد. این کشور دامنه برنامه صدور گواهینامه گردشگری امن را گسترش داده و آن را برای امکان اقامتی با 30 اتاق یا بیشتر اجباری کرده است و تا کنون گواهینامه بیش از 8 هزار مجموعه تأیید شده است. از آنجایی که ترکیه انتظار بهبود V شکل سفرهای توریستی به این کشور را دارد، نیروی کار حوزه گردشگری را در اولویت قرار داده و ابتدا آنان را واکسینه خواهد کرد. ترکیه همه اقدامات خود را برای اطمینان از این که در سال 2021 نیز به عنوان یک مکان سالم و ایمن برای گردشگری باقی بماند، انجام می دهد و یکی از گزینه های برتر به عنوان سفر امن برای مسافران بین المللی خواهد بود. درباره ترکیه ترکیه یک مقصد بی نظیر و قطب تعامل فرهنگی به حساب می آید که در حوزه دریای مدیترانه و اتصال قاره آسیا و قاره اروپا که توسط بسفر معروف از هم جدا می شوند واقع شده است. علاوه بر آب و هوای بی نظیر، با تاریخ، طبیعت و غذاشناسی خود الهام بخش تنوع تمدن های مختلف در طول قرن ها برای گردشگران است. ترکیه واقع در چهارسوی فرهنگ درک متمایزی از هنر و مد دارد که ترکیب سنت و مدرنیته به حساب می آید. همچنین بسترهای مناسب برای خرید و سرگرمی بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به خود جذب می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ترکیه به سایت https://www.goturkiye.com/ مراجعه نمایید. درباره آژانس تبلیغات و توسعه گردشگری (TGA) TGA برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع که ترکیه به یک برند شناخته شده در عرصه گردشگری بین المللی و داخلی تبدیل شود، فعالیت می کند. آژانس در راستای ترویج ملموس و انتزاعی ترکیه، میراث فرهنگی، طبیعی، بیولوژیکی، ساخت بشر، ارتباطات / بازاریابی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای افزایش سهم گردشگری در اقتصاد ملی و بهبود کیفیت خدمات گردشگری فعالیت می کند. TGA مسئول انجام کلیه فعالیتهای تبلیغاتی ، بازاریابی و ارتباطی برای کمک به ترکیه در رسیدن به اهداف گردشگری خود، ترویج و بازاریابی منابع گردشگری فعلی در سراسر جهان و کشف، توسعه و در دسترس قرار دادن منابع بالقوه گردشگری مطابق با استراتژی ها و سیاست های گردشگری وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه است. درباره برنامه صدور گواهینامه گردشگری امن ترکیه برنامه گواهینامه گردشگری امن را برای فصل گردشگری 2020 اجرا کرد. برنامه ای که به سرعت از سوی بازیگران اصلی صنعت گردشگری ترکیه پذیرفته شده است مجموعه ای از اقدامات را شامل می شود که بایستی در طیف وسیعی از صنعت گردشگری از جمله غذا و نوشیدنی، حمل و نقل، مراکز اقامتی، پرسنل تأسیسات گردشگری و مهمانان داخلی و خارجی برای اطمینان از سلامتی و رفاه افراد اجرا شود. منبع: رایزنی فرهنگی و گردشگری سفارت ترکیه در تهران
ایجاد شده: 24/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 24/اسفند/1399 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، شورای عالی کار موظف است تا پایان سال جاری حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۰ تعیین کند. سال گذشته نماینده کارفرمایان و کارگران به توافق نرسیدند و تا ماه ها پس از شروع سال جدید دستمزد کارگران مشخص نشد. امسال سبد معیشتی خانوار کارگری حدود 7 میلیون تعیین شد. پیش تر سناریو هایی در مورد حداقل حقوق کارگران سال 1400 وجود داشت که از افزایش 25 درصدی، 35 درصدی، 40 درصدی، 2 میلیون تومانی و 4میلیون 200 هزار تومانی خبر میداد اما در نهایت تعیین حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۰ در جلسه شورای عالی کار با حضور نماینده کارفرمایان، کارگران و دولت صورت گرفت و افزایش حقوق کارگران برای سال جدید 39 درصد تعیین شد. در جلسه قبل نماینده کارفرمایان پیشنهاد افزایش 33 درصدی حقوق را مطرح کرد که با مخالفت نماینده کارگری بی نتیجه ماند. گمانه زنی هایی برای افزایش حقوق کاگران تا میزان 40 درصد شد که در نهایت امشب نمایندگان کارفرمایی و فعالان کارگری بر افزایش 39 درصدی حقوق کارگران توافق کردند و حداقل حقوق کارگران سال 1400برای خانواده 3 نفری 4 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شد. در حداقل حقوق کارگران سال 1400 دستمزد روزانه کارگران 88 هزار و 500 تومان، دستمزد ماهیانه 2 میلیون 655 هزار تومان ، پایه سنوات یکصد و 40 هزار تومان و بن 600 هزارتومان و مسکن 450 هزارتومان تعیین شد. محمد شریعتمداری وزیر کار افزایش 39 درصدی حقوق کارگران را تایید کرد و از توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی خبر داد. شریعتمداری اعلام کرد که برای سایر سطوح مزدی، رشد ۲۶ درصد دستمزد و عدد ثبات ۲۴۱ هزار تومان به تایید شورای عالی کار رسید. سبد معیشتی خانوار کارگری برای سال 1400 حدود 7 میلیون تومان تعیین شد و پیش بینی میشد تا حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۰ نیز به این رقم نزدیک باشد اما افزایش حقوق کارگران سال 1400 از رقم یک میلیون و 900 هزارتومان به رقم 2میلیون و 656 هزارتومان است. یعنی حقوق یک کارگر مجرد 2میلیون 656 هزارتومان تعیین شد که با افزایش آیتم برای کارگران متاهل این رقم به 4 میلیون و 200 هزار تومان افزایش میابد. شریعتمداری وزیر کار با وعده اتفاقات خوب سال آینده برای کارگران گفت: حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده ۲ میلیون و ۶۵۶ هزار تومان میشود که با سایر آیتمهای مزدی به بالای ۴ میلیون تومان خواهد رسید. رقم بن مسکن باید به تصویب هیئت وزیران برسد اما در مجموع دستمزد حداقل بگیران در سال ۱۴۰۰ بالای ۴ میلیون خواهد بود. در جلسه اوایل ماه جاری کمیته مزد شورای عالی کار، رقم سبد معیشت کارگران از ۴میلیونو۹۴۰هزار تومان در اسفند۱۳۹۸ به ۶میلیونو۸۹۵هزار تومان در اسفند۱۳۹۹ افزایش یافت و در حقیقت شورایعالی کار، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت افزایش ۳۹.۵۷درصدی حداقل هزینه معیشت خانوارهای کارگری در سال۹۸ را تأیید کردند. دستمزد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی یک خانوار کارگری ۳.۳ نفره حدود ۶۰.۹ درصد از هزینه معیشت ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی این خانوار را پوشش می دهد به این ترتیب قدرت خرید این خانوار کارگری تقریبا به قدرت خرید ابتدای سال ۹۹ بازگشت. جلسه شورای عالی کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در حال برگزاری است.طبق اعلام روابط عمومی وزارت کار در صفحه اینستاگرامی لحظاتی قبل میزان افزایش حقوق کارگران مشخص شد و براساس آن حداقل حقوق ۳۹ درصد افزایش یافت. پایه حقوق در سال گذشته یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود که با افزایش ۳۹ درصدی به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رسید. یعنی یک کارگر مجرد در کمترین حالت باید از سال آینده دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان را دریافت کند. همچنین بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، بن مسکن ۴۵۰ هزار تومان، پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان و حق اولاد ۳۴۵ هزار تومان تعیین شد، در مجموع حداقل حقوق برای یک خانواده سه نفره چهار میلیون و ۱۹۰ هزار تومان برآورد میشود. به سایر سطوح درآمدی نیز ۲۶ درصد اضافه شد.
ایجاد شده: 24/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 24/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، نشست توسعه همکاریهای گردشگری ایران و اسلواکی با حضور محمد قاسمی مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از بخش دولتی و نمایندگان بخش خصوصی گردشگری دو کشور با هدف ارتقای مبادلات گردشگری بویژه در دوران پساکرونا به صورت وبیناری برگزار شد. این نشست با خوشامد گویی «رادوز دولا» مدیر کل گردشگری اسلواکی و ارائه گزارش وی درخصوص وضعیت گردشگری کشور اسلواکی در دوران شیوع ویروس کرونا آغاز شد. سپس «محمد قاسمی» مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به عنوان رئیس هیئت ایرانی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات حمایتی دولت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با صدمات ناشی از همه¬گیری کرونا بر صنعت گردشگری، به برنامههای ایران برای رونقبخشی به کسب و کارهای گردشگری در دوران پساکرونا از طریق تمرکز بر تداوم روابط گردشگری با بازارهای قبلی و ورود به بازارهای جدید بینالمللی همچون اسلواکی اشاره کرد. وی همچنین با اشاره به ظرفیتها و ویژگیهای منحصر به فرد گردشگری ایران به عنوان مقصدی متفاوت برای گردشگران اسلواک، بر ضرورت ارتقای سطح تعاملات بخش خصوصی دو کشور به منظور توسعه متوازن تبادلات دوجانبه گردشگری تاکید کرد. علاوه بر این، رئیس هیئت ایرانی با تاکید بر برخورداری هر دو کشور از ظرفیت¬های غارنوردی، آب درمانی، اسکی و پارک¬های ملی و طبیعی، تبادل اطلاعات و تجربیات موفق در این زمینه¬ها میان طرفین را بویژه از طریق برگزاری کارگاه¬های آموزشی پیشنهاد کرد. در ادامه نمایندگان «جامعه تور اپراتورها و آژانسهای مسافرتی اسلواکی» (SACKA) و «جامعه تورگردانان ایران» (ITOA) نیز به عنوان بخش خصوصی گردشگری دو کشور ضمن برشمردن انواع محصولات گردشگری قابل ارائه به شهروندان دو کشور، آمادگی خود را برای آغاز روابط گردشگری دوجانبه در ایام پساکرونا اعلام نمودند. در پایان مقرر شد برگزاری تورهای آشناسازی متقابل برای اهالی رسانه و تور اپراتورهای دو کشور و تبادل اطلاعات و بسته های سفر توراپراتورها از طریق بخش خصوصی و تدوین سند تفاهمنامه همکاریهای گردشگری دو کشور از سوی بخش دولتی طرفین مورد پیگیری قرار گیرد.
ایجاد شده: 23/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399 اخبار داخلی