ب گزارش هتل نیوز ؛ همایش و کارگاه آموزشی «پدافند غیرعامل در تاسیسات گردشگری» ویژه مدیران واحدهای اقامتی مشهد امروز با میزبانی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی برگزار گردید. در این دوره اهمیت توجه به اصول، استانداردها و الزامات اجرایی پدافند غیرعامل بهعنوان کلید توسعه پایدار و ایمن گردشگری و همچنین توجه به مدیریت بهینه و تدابیر ایمنی در تمامی بخشهای گردشگری مورد تاکید قرار گرفت. «مژگان ثابت تیموری»، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد در این همایش عنوان نمود: با برنامهریزی دقیق و اجرای صحیح تدابیر پدافند غیرعامل، میتوان گردشگری را در کشور به سمت توسعه پایدار و ایمن سوق داد. پدافند غیرعامل نباید تنها به عنوان یک رویکرد نظامی دیده شود؛ بلکه مدیریت بهینه و تدابیر ایمنی در تمامی بخشهای گردشگری، به ویژه در شرایط بحرانی، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. «سید جواد موسوی»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در سخنانی تاکید نمود: یکی از چالشهای اساسی در طراحی تاسیسات گردشگری، بیتوجهی به ویژگیهای اقلیمی و فرهنگی منطقه است. در برخی تاسیسات، نمای ساختمانها با شیشههای بزرگ طراحی شده که در شرایط اقلیمی مشهد که بادهای شدید و سرمای زیاد را تجربه میکنیم، اصلاً مناسب نیست. چنین تصمیمات اشتباهی ممکن است به مشکلات جدی در حوزه ایمنی منجر شود. در ادامه کارگاه آموزشی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی.مسئول واحد آموزش اداره کل استان و استاد ذیربط بصورت مبسوط به بیان قوانین و مقررات و مسائل علمی و تخصصی مربوطه پرداختند. در این همایش مدیران هتل های مشهد (بویژه هتل های ۱و ۲ ستاره)هتل آپارتمان.مهمان پذیر و خانه مسافر حضور داشتند. ✍🏻 مسعود منتجبی - مرکز خراسان رضوی
ایجاد شده: 19/آبان/1404 آخرین ویرایش: 19/آبان/1404 اخبار داخلی
به گزارش ایتنا ؛ " امیر عباس باغستانی " دبیر جامعه هتلداران استان کرمان گفت : استان کرمان، به عنوان پهناورترین استان کشور، بیش از هر زمان دیگری نیازمند تدوین یک برنامه جامع گردشگری بر پایه اصول علمی و استانداردهای جهانی این صنعت است. وی افزود : با وجود ظرفیتهای بالقوه و متنوع، تدوین چنین برنامهای میتواند بستری برای مشارکت سازمانها، بخش خصوصی و حتی عموم مردم فراهم کند تا گردشگری به عنوان یک محور کلیدی در اقتصاد استان نقشآفرینی کند. او ادامه داد : ترکیب توانمندیهای گردشگری کرمان با ظرفیتهای غنی معدنی آن، فرصتی منحصربهفرد برای ایجاد جاذبههای متنوع و توسعه پایدار در حوزه گردشگری داخلی و بینالمللی فراهم میسازد. دبیر جامعه هتلداران استان کرمان در پایان اظهار داشت : به اعتقاد کارشناسان، تحقق این هدف در گرو اجرای طرحهای تحلیلشده و کارشناسیشدهای است که همراستا با نیازهای استان و ظرفیتهای بومی تدوین و اجرا شود.
ایجاد شده: 11/خرداد/1404 آخرین ویرایش: 11/خرداد/1404 اخبار داخلی
به گزارش ایتنا ؛ پروژه احداث هتل بلندمرتبه در منطقه ولنجک تهران که طی سالهای اخیر به یکی از پروندههای پرحاشیه شهرسازی پایتخت تبدیل شده، بار دیگر در نشستی تخصصی مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، رضا خیرالدین، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، به انتقادات و دفاعیات پیرامون این پروژه پاسخ داد. او در واکنش به استدلال برخی موافقان ساخت این هتل که کمبود هتل در تهران را دلیل اصلی این پروژه میدانند، به مقایسهای بینالمللی پرداخت. وی گفت : در پاریس، بلندترین هتل ساختهشده مربوط به سال ۱۹۷۴ است و ۳۴ طبقه دارد. در بروکسل نیز هتلی با ۲۷ طبقه که متعلق به زنجیره هتلهای هیلتون است، در سال ۱۹۶۹ ساخته شده و از آن زمان تاکنون نمونه بلندتری ساخته نشده است. او ادامه داد : در کشورهایی مثل امارات، مرتفعترین هتل جهان با ۷۵ طبقه در سال ۲۰۱۸ ساخته شده است. اما این مدل توسعه شهری الزاماً الگویی پایدار نیست. دبی با وجود این ساختمانهای بلند، شهری پایدار و تابآور محسوب نمیشود. جمعیت آن دارای هرم سنی و جنسیتی نامتوازن است؛ بهطوری که نسبت مردان ۱۹ تا ۶۰ ساله به زنان تا پنج برابر است، وضعیتی که در هیچیک از شهرهای اروپایی مشاهده نمیشود.
ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1404 آخرین ویرایش: 16/اردیبهشت/1404 اخبار داخلی
به گزارش ایتنا ؛ براساس نتایج یک نظرسنجی که در دی ۱۴۰۳ توسط موسسه افکارسنجی ملت انجام شده، بیش از ۷۰ درصد مردم ایران از اینکه محل تولدشان ایران بوده ابراز رضایت کردهاند و ۶۳.۱ درصد نیز نسبت به آینده کشور امیدوار هستند. همچنین، اکثریت مردم وضعیت فعلی قدرت نظامی (۷۶.۷٪) و علم و فناوری (۷۶.۱٪) را خوب یا خیلی خوب ارزیابی کردهاند و انتظار دارند در ۲۰ سال آینده این حوزهها بهبود یابند. در این پیمایش، حدود ۵۵ درصد از مردم وضعیت بهداشت و درمان، و نیمی از پاسخدهندگان وضعیت آزادیهای اجتماعی را مطلوب دانستهاند. از نظر مردم، جوانان و نیروی انسانی با ۶۵.۲ درصد، مهمترین سرمایه کشور برای ساخت آینده ایران محسوب میشوند و پس از آن به ترتیب علم و فناوری، معادن و منابع انرژی، ایمان و معنویت و میراث تاریخی و گردشگری قرار دارند.
ایجاد شده: 5/اردیبهشت/1404 آخرین ویرایش: 5/اردیبهشت/1404 اخبار داخلی
به گزارش ایتنا ؛ رئیس اداره فنی و توسعه طرحهای عمرانی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان گفت : این عملیات با هدف رفع آسیبهای ناشی از نوشتن یادگاری و تخریبهای سطحی انجام میشود. این اقدام در راستای حفظ و صیانت از یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران انجام میشود که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. وی افزود : عملیات پاکسازی با استفاده از روشهای علمی و بدون آسیب به ساختار تاریخی بنا اجرا میشود و در چند فاز طراحی شده است. سیوسهپل، از آثار فاخر دوره صفوی، یکی از نمادهای فرهنگی و معماری شهر اصفهان بهشمار میرود و صیانت از آن، بخشی از وظایف جدی دستگاههای متولی میراث فرهنگی است.
ایجاد شده: 27/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 27/فروردین/1404 اخبار داخلی
به گفته وزیرمحترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حدود ۳۵ میلیون و ۸۷۱ هزار نفر در ایام نوروز امسال در کشورمان سفر کرده اند. بر این اساس از ۲۷ میلیون خانوار ایرانی بیش از ۱۱ میلیون خانوار سفر رفتهاند و از مجموع ۸۶ میلیون نفر جمعیت کشور، حدود ۴۰ درصد سفر رفتند و ۶۰ درصد هم سفر نکردهاند! با توجه به این واقعیت و تمرکز حجم بالای سفر در بازه 20 روزه تعطیلات نوروزی به نظر می رسد بتوان سفر ایرانیان در نوروز را نمونه ای استثنایی درسطح جهان برشمرد و آن را با تعطیلات روز ملی در چین یا تعطیلات جشن چند روزه دیوالی در هند مشابه دانست. اما این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که در هردو رویداد مذکور 40 درصد مردم آن کشورها همزمان به سفر نمی روند و از این جهت رویداد سفرهای نوروزی ایرانیان در نوع خود مشابه ای ندارد! از سوی دیگر هرساله شاهد اتفاقات زیادی در جریان سفرهای نوروزی هستیم که مفهوم توسعه پایدار گردشگری رابه خودی خود به چالش می کشد: همچون ناهنجاری هایی که نوروز امسال به وضوح بیشتری دیده شد از جمله برداشت خاک در جزیره هرمز یا یادگارنویسی های تخت جمشید که اینها تنها بخش بسیار کوچکی از مشکلات و مصایب سفرهای نوروزی به حساب می آیند. در کنار این موضوعات نباید از کشته شدن 880 تن و مجروح شدن بیش از بیست هزار نفر از هم میهنانمان در تصادفات جاده ای غفلت کنیم. در کنار این موارد ترافیک شدید در مسیرهای منتهی به مقاصد گردشگری ، مصرف بی رویه بنزین که هرساله در نوروز رکورد می زند، آلودگی های زیست محیطی ناشی از هجوم بی رویه گردشگران به مناطق توریستی و تزاحم با جامعه بومی و محلی که در برخی از اوقات گزارش هایی از مقاومت و مشکلات جوامع میزبان به گوش می رسد نیز به کرات مشاهده شد . همه این موارد در کنار کمبود بلیت حمل و نقل در کنار گرانی شدید آن بخاطر عدم توازن در عرضه و تقاضا بویژه در صنعت حمل و نقل هوایی و ریلی را هم بایستی به این موارد اضافه کرد که در کنار خطرات و نابسامانی هایی که در زمینه کمبود ظرفیت اسکان در بسیاری از مناطق کشوررخ می دهد و در نتیجه استقرار در واحدهای غیر رسمی و فاقد استانداردهای لازم برای بخشی از ایرانیان پیش می آید اشاره کرد که در کل به پایین آمدن کیفیت سفر در نوروز می انجامد. در همین زمینه بد نیست اشاره ای به موضوع مهم تغییر اقلیم و پیامدهای آن در کشور نیز اشاره کنیم که از جمله انها رخدادهای آب و هوایی نظیر بارش باران های سیل آسا و صدور هشدارهای قرمز و نارنجی توسط سازمان هواشناسی کشور در ایام نوروز است که نسبت به سالیان قبل بیشتر و تقریبا به یک اقدام عادی و فراگیر تبدیل شده و نشان از این دارد که دیگر فروردین ماه را نمی توان به لحاظ آب وهوایی بهاری دانست و احتمال مواجه در این ایام با آب و هوای زمستانی بسیار است. از منظر عدالت اجتماعی نیز تعطیلات نوروزی 15 روزه برای بخشی از بدنه کارگری کشور که به اصطلاح روزمزد هستند و با انواع بحران های مالی و معیشتی همراه می شوند بسیار عذاب آور و شکننده است و از طرفی استفاده خاص بخشی از کارکنان دولت و نهادها از اماکن اقامتی - مهمانسراها و زایرسراهای ویژه کارکنان دولت و فرهنگیان و ... مورد انتقاد اکثریت مردم قرار گرفته و تولید کنندگان و کار آفرینان کشور نیز همواره نسبت به تعطیلات طولانی این ایام که عملا یک ماه از سال کشور تعطیل و اغلب فعالیت ها بلاتکلیف می مانند شکوه و گلایه دارند. پرواضح است در این شرایط بهترین مدلی که می توان این روند راتغییر داده و شرایط سفر ایرانیان را متحول و مشکلات را کاهش دهد تغییر سبک سفر ایرانیان و خارج کردن ایام نوروز به عنوان پیک مسافرتی است و برای این مهم کاهش تعطیلات نوروزی و تقلیل آن به 4-5 روز که در تقویم رسمی کشور هم پیش بینی شده مورد انتظار است و برنامه ریزی برای انتقال پیک سفر به فصل تابستان به عنوان فصل مسافرت برای همه افراد و خانواده ها و مشابه اغلب کشورهای دنیا پیشنهاد می شود. براین اساس چنانچه دولت بتواند ضمن تبیین این موضوع به آحاد مردم ایام تعطیلات نوروزی را به سمت تعطیلات کوتاه مدت تقلیل داده و سفر ایرانیان در این ایام متمرکز بر دیدار از فامیل و بستگان ( گردشگری وی اف آر) شود و از تبلیغات بی رویه سفر نیز خودداری گردد ستادهای خدمات سفر در کشور جمع و جور شده و بسیج امکات دولتی محدودتر خواهد شد و مسلما هزینه های سربار هم کاهش خواهد یافت و مشکلات پیش گفته به حدقابل توجهی کاهش و رفع خواهد شد. بیاییم برای حفظ جان هم میهنانمان و حفظ آبرو و عزت ایرانیان و پایداری زیست محیطی در کشور و مسافرت های نوروزی طرحی نو در اندازیم. ✍️ فرید جواهرزاده - رییس دوره اول و دوم انجمن علمی طبیعت گردی ایران
ایجاد شده: 22/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 22/فروردین/1404 مقالات و یادداشت ها
وقتی فهم کارگزاران و مسئولان از توانمندی های کشور ناقص است. وقتی برنامه ای برای توسعه گردشگری کشور به عنوان مهمترین اولویت اقتصادی و فرهنگی وجود ندارد. وقتی هدایت سرمایه ها و منابع ملی براساس آمایش سرزمین نیست. وقتی دعوای نمایندگان حوزه های انتخابیه و استانداران برای اختصاص و اخذ بودجه های ملی و هزینه و مصرف آن در صنایع آب بر بدون توجه به اقلیم، منابع آبی و سرزمینی است. وقتی مسابقه بر سر احداث داشتن کارخانه های ذوب فلزات، پتروشیمی، سیمان و سرامیک در بین نمایندگان مجلس شروع می شود و داشتن این صنایع آب بر به افتخاری برای نماینده حوزه های انتخابیه و مسئولان شهر بدون توجه به عواقب آلودگی زیست محیطی، منابع آبی و خاکی، تامین انرژی و بازارهای فروش و حمل و نقل و ترانزیت، تبدیل می شود. همین شده است که در شهرهایمان ذوب آهن ، سیمان و سنگ و سرامیک داریم ولی آبی برای نوشیدن و هوایی برای نفس کشیدن نداریم. و این یعنی فاجعه و بی خردی تام در حکمرانی و حکمروایی بد و زشت در اداره مملکت. یکی بر سر شاخ و بُن می برید!؟! امروزه همان رخ می دهد که در استان های اصفهان و یزد فارس و ارومیه می بینیم. عدم درک توانمندی ها و ظرفیت های توسعه ای و اولویت بندی تخصیص و هدایت سرمایه ها بر اساس اصل هزینه و فایده منطقه ای و عدم پایبندی به اصول توسعه پایدار و علم اقتصاد در صادرات و واردات و شعارهای بی محتوای خودکفایی صنعتی و کشاورزی و تولیدات ملی به هر قیمتی. تاسف. بعد از ۴۵ سال هم وابسته تر شده ایم و هم محیط زیست مان را نابود کرده ایم و هم دشمن تراشی و تنفر در داخل را در حوزه های جغرافیایی و منطقه ای افزایش داده ایم و هم مردم را به جان یکدیگر انداخته ایم. حکایت تخریب تاسیسات آب انتقالی شرب یزد در شرق اصفهان از همین نوع است. براستی اولویت توسعه در مرکز کشور و فلات مرکزی ایران با توجه به اقلیم و منابع آبی موجود چه بوده و می باشد؟ بجز گردشگری!؟! شهرهایی که هم اکنون به لحاظ ظرفیت ها و منابع برتر میراث عظیم فرهنگی و طبیعی و انسانساخت خود می بایستی به مهمترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل و درآمد چند هزار برابری تولیدات صنایع مخرب استقرار یافته کنونی برای ساکنان این مناطق می شدند، اکنون بر روی زمین سوخته به دنبال آب برای شرب و زمین هایی می گردند که دچار فرسایش و فرونشست روزمره شده اند. شما نام این بلایی که حاکمان و برنامه ریزان بر سر آنان آورده اند چه می گذارید؟ بجز جهل و بی سوادی و کج فهمی؟ اگر فهم درستی در کشور حاکم بود هم اکنون استانهای اصفهان و یزد و قم و فارس و کرمان بایستی برای جذب هرچه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی کنسرسیوم ها و اتحادیه هایی برای مدیریت مقصد و افزایش سهم بیشتر از بازار تجارت گردشکران خارجی برای دیدار از دستاوردهای تمدن کهن ایرانی و اسلامی اقدام می کردند نه دعوا برای انتقال آب جهت شرب و مصرف در صنایع مخرب! آبی که بایستی در زاینده رود جاری و شهر را زنده و سفره های آبی زیر زمینی را تغذیه و تالاب ها را سیراب کند تا انبوه گردشگران دنیا را میزبان شایسته ای باشد و صنایع دستی، سوغات و محصولات محلی را شکوفا نماید هم اکنون اصفهان را خشک و آلوده و یزد را بی آب و وابسته به آسمان و زمین کرده است. بله این بی تدبیری نیست. این ظلم به میهن است. این ناترازی نیست. این ورشکستکی حکمرانی است. اگر اولویت نظام و کشورداری بر اساس اقتصاد فرهنگ بنا می شد هم اکنون می بایستی سرزمین ایران و البته استان یزد یکی از برترین قطب های گردشگرپذیر جهان و تولید و فروش برتر صنایع دستی، هنرهای بومی و سوغات محلی می شد نه وابسته به آب زاینده رود برای تولید آهن و فولاد و کاشی و سرامیک. بله آب زاینده رود برای کسری آبشرب مردمان شریف و نجیب و صرفه جوی استان یزد مورد استفاده قرار می گیرد ولی منابع آبی خود استان صرف چه صنایع آب بری می شود که بر اثر سیاست های غلط مکان گزینی و سهم خواهی ضد پایداری محیطی و گردشگری در این استان و استان اصفهان و البته در استانهای مرکزی و بی آب ایران استقرار یافته اند. درآمد ذوب آهن و کارخانجات و صنایع آب بر اصفهان چند میلیارد دلار است که هم هوا، هم آب و هم روحیه سرزندگی مردم اصفهان را تباه کرده است؟ سالیانه چند میلیون گردشگر داخلی و خارجی را برای دیدن دستاوردهای تمدن اسلامی در شهر اصفهان و کرانه های زیبای زاینده رود می توانیم میزبانی کنیم؟ که هم درآمد چند صدبرابری این صنایع مخرب را داشته باشد، هم صنایع دستی و هنرهای ملی و بومی را شکوفا کند و هم از فرونشست زمین و فرونشست جاذبه ها و تخریب بناهای تاریخی اصفهان پیشگیری کند. برنامه ریزان بی سواد اعم از دولت و نمایندگان مجلس با دستان خودشان جنگ آب را در داخل کشور رقم زده اند که قطعا عواقب آن همانند نابودی معیشت کشاورزان و باغداران بومی، تشدید مهاجرت، افزایش حاشیه نشینی، افزایش ناامنی، بیکاری، تنفر اجتماعی و نابودی محیط زیست و افزایش ریزگردها و آلودگی هوا و در نهایت انسجام ملی را خدشه دار خواهد کرد. این وضعیت برای دریاچه ارومیه و تالاب میانکاله به خاطر سدسازی بی رویه و هدایت حق آبه دریاچه و تالاب برای کشاورزی همچنین انتقال فاضلاب صنعتی و شهری به تالاب انزلی و سایر منابع آبی داخلی نیز صادق است! سیاست های غلط کشور و حکمرانی بد...!؟! ✍️ علی رحیم پور - کارشناس گردشگری
ایجاد شده: 20/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 20/فروردین/1404 مقالات و یادداشت ها
به گزارش ایتنا و به نقل از کمیته ارتباطات و اطلاعرسانی جشنواره ملی دانشجویی فیروزهکست، علی محمدصالحی با اشاره به آغاز فراخوان این جشنواره اظهار کرد: جشنواره فیروزهکست با هدف امیدآفرینی، شناسایی نیمهپنهان گردشگری کشور، بسترسازی برای جوانان مستعد در حوزه رسانه و همچنین ایجاد انگیزه برای آنها به همت کانون فرهنگی هنری کافه آوا در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار میشود. وی افزود: دانشجویان سراسر کشور با شرکت در این جشنواره با نگاهی متفاوت به بررسی ظرفیتهای گردشگری موجود در ایران پرداخته و روایتهای گردشگری نقاط مختلف کشور را به صورت پادکست تهیه میکنند. رئیس و دبیر جشنواره ملی دانشجویی فیروزهکست با بیان اینکه رویکرد این جشنواره توجه به گردشگری پایدار با رویکرد خلاق است، گفت: جشنواره فیروزهکست برای اولین بار در کشور با استفاده از پادکست به شناسایی نیمهپنهان گردشگری در ایران میپردازد و خلاقیت به عنوان مهمترین اصل شرکت در این رویداد بهشمار میرود. وی افزود: این جشنواره در سه محور گردشگری شهری، علمی-صنعتی و رویدادهای تاریخی برگزار شده و دانشجویان مطابق این سه محور به ارائه روایتهایی از ظرفیتهای ناشناخته گردشگری کشور خود میپردازند. محمدصالحی با اشاره به توجه به امر آموزش در این رویداد بیان کرد: در حین برگزاری جشنواره فیروزهکست از زمان انتشار فراخوان تا اختتامیه، آموزش در زمینه موضوعات محتوایی و گردشگری و همچنین اصول فنی تولید پادکست مدنظر قرار گرفته و از بسترهای گوناگون به مخاطبان ارائه میگردد. وی افزود: پادکست یکی از سادهترین و در عین حال پرمخاطبترین رسانههای امروزی است و به همین دلیل در این جشنواره از آن برای معرفی خلاقانه ظرفیتهای ناشناخته گردشگری کشور استفاده میشود اما با این وجود، دورههای آموزشی نیز به منظور ارائه بهترین اثر توسط دانشجویان، مدنظر دبیرخانه قرار دارد. رئیس و دبیر جشنواره ملی دانشجویی فیروزهکست با اشاره به چگونگی ارسال آثار عنوان کرد: دانشجویان میتوانند ضمن بررسی جزئیات محتوایی و آئیننامه اجرایی در سامانه جشنواره به نشانی www.firouzehcast.ir، آثار خود را در این سامانه ثبت و بارگذاری نمایند. وی ادامه داد: پس از پایان مهلت ارسال آثار در بهار سال ۱۴۰۴، فرآیند داوری اولیه به منظور پایش فنی و محتوایی آثار انجام شده و پس از آن آثار راهیافته به مرحله نهایی توسط داوران برتر و چهرههای شاخص ملی و بینالمللی از جمله پروفسور جعفر جعفری، منصور ضابطیان و بهروز رضوی انجام خواهد شد. محمدصالحی اضافه کرد: آثار برتر جشنواره در آئین اختتامیهای در اصفهان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. وی ضمن دعوت از رسانهها برای پوشش حداکثری این رویداد تصریح کرد: همکاری رسانههای ملی و استانی با این جشنواره که به طور کامل توسط دانشجویان اجرا و برگزار میگردد، تأثیر بهسزایی در تحقق اهداف این رویداد در سطح کشور خواهد داشت.
ایجاد شده: 7/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 7/فروردین/1404 اخبار داخلی
به گزارش ایتنا ؛ در دیدار "مهدی پارسایی " معاونت هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس و " طهماسبی " فرماندار مرودشت با " علیرضا دژبد " معاون گردشگری سازمان متخصصین و مدیران ایران و عضو کمیته برنامه ریزی جامعه هتلداران ایران ، مذاکرات اولیه برای برگزاری رویدادهای ملی و بینالمللی در شیراز، مرودشت و تخت جمشید انجام شد. از مهمترین برنامههای مورد بحث میتوان به جشن جهانی نوروز با حضور مقامات ۱۵ کشور در تخت جمشید و شیراز، رویداد بینالمللی راه ادویه، بزرگداشت سعدی و حافظ در سطح بینالمللی و پیوند فرهنگ و گردشگری خوراک ایران و ارمنستان اشاره کرد. همچنین مقرر شد رویدادهای دیگری مانند گردشگری خوراک، گردشگری کودک، گردشگری مذهبی، علمی، کشاورزی و دسترسپذیر در سراسر استان فارس برگزار شود. استان فارس با قدمت هفتهزارساله و جایگاه ویژه شیراز بهعنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، ظرفیت بالایی برای میزبانی این رویدادها و جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی دارد. میز ملی گردشگری خوراک ایران و میز ملی گردشگری ادبی در این رویدادها همکاری مستمری خواهند داشت.
ایجاد شده: 5/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 5/فروردین/1404 اخبار داخلی
⛳️ وضعیت دانشگاههای ایرانی در مهمترین رتبهبندیهای جهانی در سال ۱۴۰۳ 🧊 دانشگاه های ایرانی در سال ۱۴۰۳ در رتبهبندی های مشهور جهانی از جمله «کیواس»، «تایمز»، «شانگهای» و «ISC» حضور داشتند. 🧊 ویرایش ۲۰۲۵ میلادی، «کیو. اس» دادههای بیش از ۱۶ میلیون مقاله و دیدگاههای ۱۵۱ هزار دانشگاهی و ۱۰۰ هزار کارفرما را تحلیل کرد و در مجموع ۱۸۳۳۳ جایگاه جهانی را به موسسهها در زمینههای گوناگون علمی اختصاص داد که سهم ایران ۹۰ جایگاه بوده است. 🧊 دانشگاههای تهران و صنعتی شریف، به ترتیب، با برتری در ۱۸ و ۱۲ زمینه علمی عملکرد بهتری داشتهاند. 🧊 در ویرایش ۲۰۲۵ «موسسه آموزش عالی تایمز»، دانشگاههای فردوسی مشهد، شهیدبهشتی و اصفهان با برتری در ۹ زمینه علمی عملکرد برجستهتری در برابر دیگر موسسههای ایرانی داشتهاند. 🧊 در میان کشورهای منطقه، ترکیه در رتبه نخست و ایران در رتبه دوم جای گرفته است. 🧊 تعداد ۲۹ دانشگاه از ایران در رتبه بندی موضوعی شانگهای ۲۰۲۴ حضور دارند. 🧊 این ۲۹ دانشگاه در ۱۲۰ رشته محل حضور داشتند و دانشگاههای کشور در حوزههای مهندسی و علوم پزشکی به ترتیب با ۷۱ و ۲۴ رشته محل بهترین عملکرد را داشته اند.
ایجاد شده: 2/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 2/فروردین/1404 اخبار داخلی
به گزارش ایتنا ؛ رئیس اتاق تهران با ارسال نامههایی به رئیسجمهور و رئیس مجلس، خواستار اصلاح قانون و بازگشت تغییر ساعت رسمی کشور شد. در این نامهها، بحران ناترازی انرژی و تأثیر آن بر پایداری شبکه برق کشور مورد تأکید قرار گرفته است. همچنین، به مطالعات علمی و تجربیات دیگر کشورها در زمینه مدیریت مصرف انرژی از طریق تغییر ساعت رسمی اشاره شده است. حذف تغییر ساعت رسمی کشور در سالهای اخیر، افزایش مصرف برق و مشکلاتی در تنظیم ساعات کاری و بهرهوری اقتصادی را به همراه داشته است. کارشناسان معتقدند که بازگشت به نظام تغییر ساعت فصلی میتواند به بهینهسازی مصرف انرژی و کاهش فشار بر شبکه برق کشور کمک کند.
ایجاد شده: 28/اسفند/1403 آخرین ویرایش: 28/اسفند/1403 اخبار داخلی
به گزارش ایتنا ؛ رئیس جمهور در اجرای تبصره ماده(۱۰) اساسنامه اصلاحی بنیاد ایرانشناسی مصوب ۱۳۹۶.۶.۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظر به مراتب تعهد، تخصص و سوابق ارزشمند علمی، علی اکبر صالحی را به عنوان «رئیس بنیاد ایرانشناسی» منصوب کرد.
ایجاد شده: 18/اسفند/1403 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1403 اخبار داخلی