به گزارش خبرنگار میراثآریا، تفاهمنامه همکاری فیمابین معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به نمایندگی علیاصغر شالبافیان، معاون گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به منظور دستیابی به اهداف توسعه گردشگری به عنوان یکی از بخشهای توسعه اقتصادی کشور، برخوردار از ظرفیتهای توسعه صادرات غیر نفتی، ارزآوری و تجارت خارجی و دستیابی به اهداف مشترک و رفع موانع و مشکلات فعالان حوزه گردشگری در تجارت خارجی عصر امروز یکشنبه ۱۹ دیماه ۱۴۰۰ در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری به امضا رسید. علیاصغر شالبافیان در مراسم امضای این تفاهمنامه با اشاره به اتفاقات دو سال اخیر در صنعت گردشگری و خسارتها و آسیبهایی که طی این مدت به این صنعت وارد شده است، بیان کرد: «صنعت گردشگری به دلیل مشکلات ساختاری که دارد، سالهاست رنج میبرد. یکی از این مشکلات عدم نهادینه شدن گردشگری در جای جای ادارات کشور است.» معاون گردشگری افزود: «اگر حرف از توسعه گردشگری و جایگزین شدن آن با صنعت نفت کشور میزنیم، نیازمندیم تا گردشگری به شکل جدی در نظام اداری کشور دیده شود.» او تصریح کرد: «با شیوع ویروس کرونا، آسیب جدی به صنعت گردشگری وارد شد و مشکلات ساختاری بهگونهای مضاعف شد. هیچ نهاد تضمینکننده برای این شوکها نداریم. به طور تقریبی از سازوکارهای بیمهای بیبهرهایم.» شالبافیان گفت: «با واکسیناسیون گسترده و عمومی که در سطح کشور اتفاق افتاد و مرزها باز شدند، روزنههای امید به صنعت گردشگری بازگشت.» معاون گردشگری بیان کرد: «یکی از دغدغههای من این است که چگونه میتوان قدمی برای این صنعت برداشت. همچنین یکی از دغدغههای مهندس ضرغامی در حوزه گردشگری این بود که گردشگری جدیتر برای اقتصاد کشور نقشآفرینی کند.» او ادامه داد: «خوشبختانه دولت سیزدهم دغدغه دارد تا در حوزه گردشگری کارهایی انجام دهد، نقشآفرینی برای صنعتی که آسیب دیده و ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی دارد. کمتر حوزهای را میتوان پیدا کرد که راحت بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. یکی از اصلیترین راهبردهای ما این است که بتوانیم هماهنگی بین دستگاههای مختلف در حوزه ایجاد کنیم و نقش حمایت گونهای برای کسبوکارهای گردشگری داشته باشیم.» معاون گردشگری تاکید کرد: «به دلیل ویژگیهای ذاتی که حوزه گردشگری دارد حمایت و عدم حمایت از این صنعت سریع نمود میکند. اگر بتوانیم حمایتهای بیرونی نظاممند را برای این حوزه تدوین کنیم، اثرات آن را قطعا خواهیم دید.» شالبافیان گفت: «این جلسه ماحصل چندین گفتوگو با معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران است. این سازمان با علاقهای که به حوزه گردشگری دارد، اینموضوع رل یکی از اولویتهای خود قرار داده است.» او با اشاره به اینکه معاونت گردشگری دو هفته پیش میزبان ۴۰ رایزن اقتصادی بود، بیان کرد: «با پیگیریها و مساعدتی که وزیر صمت و وزیر میراثفرهنگی و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران داشتند، گردشگری به عنوان یکی از اولویتهای سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شد و در بخشهای مختلفی که این سازمان فعالیت دارد، جای گرفته است.» معاون گردشگری گفت: «موضوعات گردشگری با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران در قالب تفاهمنامهای نوشته شد و در آن ۲۵ مورد از همکاریهای مشترک تدقیق و تدوین شده است و امروز نیز به امضا رسید. از روز دوشنبه ۲۰ دیماه ۱۴۰۰ به عنوان اولین دستاورد این تفاهمنامه، معاونت گردشگری میزبان چهار نفر از رایزنان بازرگانی است که برای بازارهای ترکیه، هندوستان، عراق و پاکستان فعالیت میکنند. این گفتوگوها و ارتباطاتی که فردا شکل میگیرد میتواند در بلندمدت ثمرات خوبی داشته باشد.» شالبافیان در ادامه افزود: «این رایزنهای بازرگانی در همکاری با معاوت گردشگری به طور مشخص نسبت به فعالیتها و مراودات گردشگری با کشور محل خدمت خود آشنا خواهند شد و تحقیقات بازاری که معاونت گردشگری برای آنها آماده کرده است در یک روز کاری توضیح داده میشود. همچنین بخش خصوصی ذیربط در این جلسات، امکان آشنایی با رایزنان بازرگانی را خواهند داشت. امیدواریم که اهداف مشترک ما با سازمان توسعه تجارت ایران یعنی جای گرفتن گردشگری در دستور کار این سازمان بیش از پیش قرار گیرد و موجب توفیق و توسعه گردشگری کشور شود.» امکانات سازمان توسعه تجارت ایران در خارج از کشور به کمک صنعت گردشگری میآید علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: «با توجه به امکانات و ابزارهایی که این سازمان در خارج از کشور دارد میتوانیم به کمک حوزه گردشگری بیاییم. مراکز تجاری و رایزنهای بازرگانی که در کشورهای مختلف داریم از جمله این ابزارها هستند که به نوعی میتواند مجموعههای بازاریابی، تبلیغی و ترویجی برای فرصتهای گردشگری ایران در کشورهای هدف باشد.» او افزود: «در کنار این ابزارها، رویدادها و هیئتهایی داریم که از ایران به همراه مقامات و وزرا اعزام میشود یا هیئتهایی که از سمت کشورهای مقصد به ایران سفر میکنند. در این هیئتها میتوانیم موضوعات گردشگری را مطرح کنیم و توافقهایی در این زمینه انجام شود، همچنین میتوانیم چالشهایی را که بر سر راه توسعه گردشگری در کشورهای هدف وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار دهیم.» رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: «یکی از موضوعات دیگر که میتواند به صنعت گردشگری کمک کند، کمیسیونهای مشترک است که بخش قابل توجهی از این کمیسیونها به عهده وزارت صمت است و در کنار آن اکثریت کمیتههای تجاری کمیسیونهای مشترک را این وزارتخانه مدیریت و راهبری میکند، گردشگری نیز به عنوان موضوع ویژه میتواند در این کمیسیونها مورد توجه قرار بگیرد.» پیمان پاک گفت: «با توجه به فرصتی که پیش آمده و نیروهای جوانی که در شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی مستقر شدند، یکی از موضوعات اصلی که میتواند مورد توجه قرار بگیرد، مسئله گردشگری چه در قالب فضای مجازی و چه در قالب رویدادهایی است که باید مدیریت کند و چه در قالب فرصتهای نمایشگاهی در داخل و خارج ایران وجود دارد. میتوانیم شرکت نمایشگاهها را کمک کنیم تا به سمت ترویج گردشگری برود.» در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری فیمابین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران فعالان بخش خصوصی حضور داشتند و مواردی را درباره مشکلات خود در صنعت گردشگری مطرح کردند. موضوع تفاهمنامه همکاری فیمابین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران شامل «همکاری، هماهنگی و استفاده بهینه از ظرفیتهای این معاونت و سازمان توسعه تجارت ایران به منظور افزایش سهم صنعت گردشگری در توسعه تجارت کشور» و «همکاری و مشارکت در حمایتهای قانونی و اجرای برنامه و پژوهشها در جهت تسهیل فرآیند فعالیتهای مرتبط با صادرات گردشگری از جمله برند ملی گردشگری ایران» است. همکاری در معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور در بازارهای هدف خارجی، توسعه گردشگری خارجی با اولویت گردشگری ورودی به عنوان یکی از مصادیق صادرات غیر نفتی و تشویق فعالان و کسبوکارهای گردشگری به منظور توسعه بازار، ارتقای برند ملی گردشگری و رشد ورودی از اهداف امضای این تفاهمنامه است.
ایجاد شده: 20/دی/1400 آخرین ویرایش: 20/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علی محمد عنایتی اکمل " مدیر عامل شرکت علیصدر همدان گفت: طبیعتا کرونا عامل اصلی این وضعیت بود، اما نکته اینجاست که در استان نگاه جامع گردشگری از سوی اغلب مسئولان وجود ندارد، کشور ما کمترین درآمد را در صادرات نفتی داشت و گردشگری میتوانست کمک حال ارزآوری به کشور باشد که با توجه به شیوع ویروس کرونا دردی هم به دردهایمان اضافه شد. عنایتی گفت: کرونا بر پیکره شرکت علیصدر آسیب زیادی وارد کرد. شرکت علیصدر خود درآمدی است و اعتبار دولتی ندارد بنابراین با تعطیلی غار نیز طبیعی است که وضع درآمدی نیز دچار مشکل شد. به گفته او علیصدر چندین بار تعطیل و مجدد بازگشایی شد، اما با توجه به اعمال محدودیتهای سفر، مسافر چندانی هم نداشتیم و همین بازگشایی و تعداد مسافر کم و هزینههای نگهداری غار و ارائه خدماتی که با هزینهها همخوانی نداشت، موجب تحمیل هزینههای بیشتری میشد به شکلی که هزینه روزانه غار ۵۰ میلیون تومان بود و درآمد ۱۰ میلیون تومان، این وضعیت نه تنها شرکت را یاری نمیکرد بلکه هزینههایی را نیز تحمیل میکرد در نتیجه بعد از سه ماه و اوجگیری کرونا، مصوبه ستاد کرونای استان با توجه به محدودیتهایی که وجود داشت، دستور بر بسته شدن غار داده شد. بر این اساس شهریورماه طبق مصوبه کرونا که اعلام شد غار تعطیل شود، با توجه به بدهی به تامین اجتماعی، بانک و حقوق کارکنان این بار کل همکاران با بیمه بیکاری به تامین اجتماعی معرفی شدند. عنایتی گفت: ۲۳۰ نفر از همکاران به بیمه بیکاری معرفی شدهاند، اما بدهی که به بانکها وجود دارد، برای شرکت همچنان سخت است و حل این مشکل این نیازمند همکاری استانداری است. مدیر عامل شرکت علیصدر همدان گفت: در حال حاضر بدهی علیصدر ۲۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ است که ۱۱ میلیارد تومان آن داخلی و ۱۷ میلیارد تومان دولتی است که بازپرداخت این بدهی در شرایطی که کار عمرانی نداشته باشیم، طی چهار سال قابل پرداخت است. او در ادامه گفت: برای سال جدید با قدرت ورود میکنیم تا گردشگری این بخش جانی دوباره بگیرد و بتوانیم نوروز پرشوری داشته باشیم. عنایتی گفت: در نوروز ۱۴۰۱ در صورت برداشته شدن محدودیتهای سفر تبلیغات گستردهای خواهیم داشت همچنین بلیت اینترنتی راهاندازی میشود تا مسافر بتواند از طریق سایت بلیت خریداری و رزرو کند و این موضوع به منظور رعایت نکات بهداشتی و ممانعت از شلوغی در خرید بلیت و در سهولت بازدید مسافران از غار نیز تاثیرگذارخواهد بود. طبق برنامهریزی انجام شده، زمان بازگشایی غار در ایام نوروز مشخص شده، اما از ابتدای بهمن ماه مقدمات بازگشایی انجام میشودو قرار است در بیشتر استانها برنامه تبلیغی داشته باشند البته این موضوع میسر نمیشود مگر با فروکش کردن تب کرونا به گفته مدیر عامل شرکت علیصدر همدان هم اکنون در حال تعمیر و راه اندازی تجهیزات غار علیصدر هستند تا با آغاز سال جدید آماده پذیرایی از مسافران داخلی و خارجی باشند.
ایجاد شده: 17/دی/1400 آخرین ویرایش: 17/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، به تازگی بانک مرکزی در روند تخصیص ارز مسافرتی تغییراتی اعمال کرد که براساس آن، سقف مقرر این سهمیه برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی معادل ۲۰۰۰ یورو، برای کشورهای بدون ویزا به صورت هوایی ۳۰۰ یورو و مسافرتی به صورت زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست. بانک مرکزی هدف خود از این اقدام را ساماندهی وضعیت فروش ارز مسافرتی اعلام کرده است. در این راستا، گزارشهای میدانی از صرافیها حاکی از آن است که تغییرات در روند تخصیص ارز مسافرتی بر شیشه صرافیها برای اطلاع متقاضیان همراه مدارک مورد نیاز به منظور دریافت هر یک از سرفصلهای فروش ارز بابت مصارف ارز خدماتی نصب شده است. نکته حائز اهمیت در مشاهده وضعیت فروش ارز مسافرتی در صرافیها این است که صرافها بر اطلاع از کشور مقصد مسافر تاکید میکنند و بر نیاز ارزی فرد مبتنی بر کشور مقصد پاسخ میدهند که تخصیص ارز برای کشورهای با ویزا در اولویت قرار دارد. همچنین، در مواردی دیده شد که صرافیها به درخواست متقاضیان برای دریافت لیر ترکیه جواب رد میدهند و این افراد برای رفع نیاز ارزی خود به دلالان مراجعه میکنند. از سوی دیگر، اغلب صرافیها خرید و فروش ارز انجام نمیدادند و صرافیها خلوت و صفی مقابل آنها تشکیل نشده بود. علاوه براین، روند کاهشی قیمتها در بازار ارز، قیمت ارز در صرافیها را پس از ۶ ماه به ۲۶ هزار تومان رساند. البته، مدارک مورد نیاز برای خرید ارز مسافرتی با بخشنامه جدید بانک مرکزی تغییری نکرده و بدین منظور مدارکی چون پاسپورت، ویزا ( برای کشورهای شامل دریافت ویزا)، عوارض خروج، اصل بلیت مهر شده توسط آژانس، کارت ملی جدید هوشمند، خط موبایل به نام شخص متقاضی، کارت بانکی به نام شخص خریدار، نشانی کامل کد پستی ۱۰ رقمی متقاضی لازم است. در صورت اینترنتی بودن کد رهگیری و اطلاعات شرکت صادرکننده بلیت، روند اخذ ارز مسافرتی هفت روز مانده به تاریخ پرواز تا روز پرواز قابل انجام است.
ایجاد شده: 17/دی/1400 آخرین ویرایش: 17/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، از ۱۳ دی ماه سال جاری ( امروز ) براساس قانون مالیات ارزش افزوده بلیت هواپیما مشمول مالیات ارزش افزوده خواهد شد و شرکتهای هواپیمایی براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مکلفند ۹ درصد مالیات ارزش افزوده دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. " مقصود اسعدی سامانی " دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهارداشت: باتوجه به اینکه در قانون مذکور عوارض شهرداری برروی بلیت هواپیما پیش بینی نشده و بخشی از ۹ درصد مالیات برارزش افزوده بهعنوان سهم شهرداری منظور می شود لذا با حذف شدن عوارض شهرداری از ۱۳ دی ماه ۴ درصد به قیمت بلیط پروازهای داخلی و ۹ درصد به قیمت بلیط پروازهای خارجی بهعنوان مالیات برارزش افزوده اضافه خواهد شد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: تاکید میکنم که مالیات برارزش افزوده دریافتی از مسافر به جیب ایرلاین نمیرود و مستقیماً باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود و شرکتها در راستای تدبیر دولت محترم برای کاهش هزینه سفرهای هوائی با مذاکراتی که با سازمان هواپیمایی کشوری برای ارائه تسهیلات و تخفیفات داشتهاند از اول آذر ماه حدود ۱۵% نرخ های خود را کاهش دادند و سقف نرخ جدید مسیرهای مختلف پروازی تعیین و همه شرکتها از اول آذر سقف های نرخی جدید را رعایت میکنند. وی افزود: تصویب قوانین برای وضع عوارض های مختلف برروی بلیط و یا مالیات برارزش افزوده عملاً موجب افزایش قیمت بلیط می شود و ایرلاین های کشور بدون اینکه نفعی ببرند مأمور وصول عوارض های مختلف برای برخی از دستگاه های کشور شدهاند.
ایجاد شده: 13/دی/1400 آخرین ویرایش: 13/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " هادی سجادیراد " مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره حضور ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا بیان کرد: «با توجه به محدود شدن سالنهای نمایشگاه فیتور غرفه ۱۲۰ متر مربعی ایران، امسال برخلاف سالهای گذشته از سالن دو که محل استقرار شرکتکنندههای خاورمیانه بود به سالن چهار منتقل شده است و در سالن کشورهای اروپایی قرار دارد.» سجادیراد به برگزاری جلسات متعدد با انجمنهای صنفی گردشگری در راستای حضور هرچه بهتر در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «مدیرعامل کانون با طرح دغدغهها از سوی رؤسای صنوف و برای همراهی با آنها همچنین با رویکردی حمایتی ۱۰درصد هزینههای مربوط به غرفه و زمین را از محل درآمدهای عمومی متقبل شد.» مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، افزود: «این تخفیف ۱۰درصدی که با استقبال از سوی جوامع مواجه شد، موجب دلگرمی بیشتر آنها برای حضور در نمایشگاه شد.» او به واگذاری غرفهها در کمترین زمان ممکن اشاره کرد و گفت: «با همراهی خوبی که شکل گرفت، ظرف کمتر از یک هفته ظرفیت ۱۴ غرفه تکمیل و اقدامات بعدی از جمله اخذ دعوتنامه و تعیین وقت سفارت با سرعت آغاز شد.» سجادیراد درباره طرح غرفه ایران در این دوره فیتور توضیح داد: «با توجه به مدت باقیمانده به برگزاری نمایشگاه همچنین تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی در نهایت یکی از طرحهای پیشنهادی که معرف معماری ایرانیاسلامی باشد و قابلیت اجرا در این بازه زمانی محدود را داشته باشد، انتخاب و وارد فاز اجرایی شد.» مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تشریح طراحی غرفه ایران، گفت: «بخش عمومی سازه از ستونها و سرستونهایی تشکیل شده که معرف معماری اصیل ایرانی است. تعدادی از سرستونها با الگوبرداری از دوره هخامنشی و تعدادی برگرفته از المانهایی مربوط به دوره صفویه طراحی شده است.» او به اهمیت نورپردازی در طراحی انجام شده بهمنظور جلوه هر چه بیشتر غرفه ایران اشاره کرد و افزود: «غرفه متشکل از ۱۴ غرفه، چایخانه و بخش ویآیپی است که در مرکز آن بخشی بهعنوان پرشین روم قرار دارد. در بالای این بخش که مزین به یکی از فرشهای فاخر ایرانی میشود، سازه گنبدی شکلی مزین به لوسری شکیل طراحی شده است.» او با اشاره به عرضه صنایعدستی فاخر ایرانی در این رویداد بیان کرد: «تعاملات خوبی با چندین کارگاه و مجموعه صنایعدستی همچنین بنیاد تعاون زندانیان در راستای توانمندسازی افراد تحت آموزش و حمایت از هنر زندانیان داشتهایم.» سجادیراد با اشاره به همکاری با سفارت ایران در اسپانیا برای برگزاری دو برنامه شب ایرانی و ایرانشناسی، گفت: «با توجه به ابلاغیه فیتور تمامی شرکتکنندهها از اجرای برنامههایی که باعث تجمع شود، منع شدهاند. بر همین اساس اجرای گروه موسیقی، نمایشهای آیینی و فعالیتهای این چنینی در این رویداد امکانپذیر نیست.» مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی افزود: «با وجود برنامهریزی و آمادگی برای اجرای چنین مراسمی آنها را از برنامه خارج کردیم.» نمایشگاه فیتور اسپانیا ۱۹ تا ۲۳ ژانویه برابر با ۲۹ دی تا ۳ بهمنماه در محل نمایشگاههای بینالمللی IFEMA در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار میشود.
ایجاد شده: 11/دی/1400 آخرین ویرایش: 11/دی/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا؛ " مهرانسرمدیان " رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان کاشان امروز ۵ دی ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: پروازهای مسافرتی از کاشان به مشهد و بالعکس از امروز آغاز شد و در طول هفته روزهای یکشنبه و چهارشنبه برقرار است.» رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان کاشان ادامه داد: «از سرگیری پروازهای فرودگاه کاشان با انعقاد قرارداد شهرداری کاشان با هواپیمایی معراج آغاز شد و از این پس تمامی پروازها برقرار خواهد بود.» سرمدیان با اشاره به فعالیت ۳۰ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی در شهرستانهای کاشان و آرانوبیدگل، از تصمیمگیری برای برداشتن انحصار برخی دفاتر و فروش تور و بلیط توسط تمامی دفاتر و شرکتهای مجاز و معتبر در تورگردانی خبر داد و افزود: «با همکاری و تلاش دفاتر مذکور و همچنین پیگیری مدیریت فرودگاه در آینده نزدیک شاهد پروازهای متنوعی به مقاصد جدید خصوصا در تورهای ورودی و در کشورهای حوزه خلیج فارس با عنوان تورهای فرهنگی و مذهبی هستیم.» حجت ناصحیپور معاون گردشگری اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان کاشان نیز در این نشست گفت: «برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده اشخاص حقیقی و حقوقی غیرمجاز و خرید تورهای بیکیفیت و خارج از نرخهای مصوب و بدون بیمه و سایر خدمات، شهروندان کاشان و آرانوبیدگل بستههای مسافرتی خود را، خصوصا تورهای هوایی را از دفاتر و شرکتهای معتبر و دارای مجوز بند "ب" خریداری کنند. همچنین همشهریان میتوانند بهمنظور کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از اسامی دفاتر مجاز در شهرستان به سایت رسمی اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان کاشان به آدرس www.kashancht.ir مراجعه کنند.»
ایجاد شده: 5/دی/1400 آخرین ویرایش: 5/دی/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در نشست با " حمد عبیدالله " معاون بازرگانی هواپیمایی «فلای دبی» از تجمیع ظرفیتهای بخش خصوصی و دولتی به منظور گسترش روابط گردشگری میان ایران با کشورهای همسایه خبر داد. با توجه به اینکه خطوط هوایی «فلای دبی» با دارا بودن پروازهای کانکشن یا دارای نقطه اتصال از اهمیت قابلتوجهی برای ارتباط کشورهای مختلف با ایران دارا است؛ از این رو معاون گردشگری پیرو تقاضای گردشگران ورودی از لاهور پاکستان، حیدرآباد هند، بحرین، کویت و عمان در نظر دارد ظرفیتهای موجود از جمله شبکه فعال پروازی ایران و امارات را به خدمت بگیرد. همچنین در این دیدار، حمد عبیدالله معاون بازرگانی هواپیمایی «فلایدبی» نیز پیرو اطلاعات اخذ شده از برگزاری همایش فعالان گردشگری ایران و عراق که ماه گذشته با هدف افزایش تبادلات گردشگری در شهر مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت رویداد مذکور، فراهم آوردن ارتباط بخش خصوصی کشورها را در توسعه روابط گردشگری موثر دانست. همچنین او با تاکید بر اینکه هماکنون تعداد ۳۰ پرواز به صورت هفتگی از طریق خطوط هوایی فلایدبی به ایران برقرار است و این ظرفیت تا آینده نزدیک به ۵۰ پرواز افزایش خواهد یافت، تکیه بر این ظرفیت را در هدایت گردشگران به سوی مقاصد گردشگری ایران موثر دانست. حمد عبیدالله با اشاره به اینکه پروازهای فلایدبی به صورت هفتگی به شهرهای شیراز، بندرعباس، تهران، اصفهان و مشهد در حال انجام است؛ به بهرهمندی از پروازهای دارای نقطه اتصال از پاکستان و عمان به ایران تاکید کرد و فراهم آوردن ارتباط بخش خصوصی این دو کشور را در برنامهریزی و دستیابی به استراتژیهای اجرایی دارای اهمیت خواند.
ایجاد شده: 29/آذر/1400 آخرین ویرایش: 1/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور به مناسبت آغاز هفته پژوهش (۲۰ تا ۲۶ آذر) در افتتاحیه نشستهای علمی گروههای پژوهشی گردشگری و میراث طبیعی پژوهشگاه وزارتخانه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به تشریح و تببین رویکردهای حوزه گردشگری در زمینه مطالعات و تحقیقات تخصصی و کاربردی مربوطه پرداخت و گفت: حوزه گردشگری نیز به عنوان یکی از زیرشاخههای علوم انسانی همانند سایر رشتههای طبیعی دارای آزمایشگاه است. منظورم از آزمایشگاه، بازار گردشگری است؛ یعنی جایی که فعل و انفعالات و تعاملات گردشگری در حال رخ دادن است. اما به دلیل وسعت موجود درک آن سختتر به نظر میآید؛ لذا پژوهشگران متخصص این حوزه باید تصویر دقیق و کلانی از آزمایشگاه خود داشته باشند. شالبافیان ادامه داد: پس از اینکه فرآیند ایجاد ارتباط دقیق میان آزمایشگاه و ذینفعان برقرار شد زمان آن است تا بر مبنای بازاریابی پژوهشی تحقیقات حاصل از قالب کتابخانهای خارج و آن را برای مخاطبان و ذینفعان قابل فهم، درک و کاربردی شود. در واقع محقق این حوزه باید ارتباط مستمری با آزمایشگاه خود یعنی بازاری که موضوعش را از بطن آن گرفته و در همان محیط نیز کارآیی دادههای حاصل را بررسی میکند؛ داشته باشد. این بخش حلقه مفقودهای است که مانع از آن میشود تا وجه عملیاتی از پژوهشهای گردشگری گرفته شود و الزام در به کار بردن آن مورد توجه قرار گیرد. معاون گردشگری تصریح کرد: آنچه باعث میشود یک پژوهش را مفید و مقوله زایدی ندانیم این است که به عنوان یک کنشگر فعال موضوع را از بیرون بگیریم و اثربخشی کار را اینگونه بررسی کنیم که نتیجه حاصل چقدر در محیط بیرون تاثیرگذار است. اگر دستاوردهای ایجاد شده تنها برای تبدیل شدن به مقاله کتابخانه کاربرد داشت؛ یعنی مسیر را اشتباه رفتهایم. شالبافیان ادامه داد: نیاز است پژوهشهای ما نیازسنجی شوند و مسالهمحور باشند. چنانچه پژوهشها با ملاک و معیار کاربردی بودن غربال شوند؛ کمک موثری به رفع چالشهای موجود خواهد شد تا تحقیقات بهروز و موثر بتوانند سبب شتاببخشی گذر از مسائل مربوطه و ارائه راهکارهای اجرایی مطلوب شوند و از طرفی با در نظر گرفتن میدانداری در پژوهش به سوی اهداف از قبل تعریف شده هدایت شوند. وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال پژوهش پیرامون موضوع مدیریت انرژی به عنوان یکی از چالشهای امروز صنعت گردشگری یا ورود به موضوعات جدید که جزو سیاستهای اجرایی وزارت گردشگری به شمار میآید؛ همانند توسعه گردشگری موضوعی یا محصولمحور از جمله گردشگری خوراک، دریایی و غیره میتوانند در ترسیم مسیریابی صحیح و شتاببخشی به دستیابی اهداف مورد نظر بسیار موثر واقع شوند. معاون گردشگری با تاکید بر اینکه در ذات پژوهش کاربردی بودن نهفته، اظهار کرد: برای فعال شدن این بخش موثر در تحقیقات حوزه گردشگری باید فرهنگسازی پژوهش در دستور کار قرار گیرد؛ بدین معنا که پژوهشکده گردشگری از اساتید و صاحبان حوزه دعوت بعمل آورند تا درباره موضوعات شاخص همانند بازارهای مهم گردشگری چین، عراق یا مسائل ترددهای مرزی از جمله مرز مهران در عناوین پایاننامهها و پژوهشهای کاربردی وارد شوند. در این صورت صاحبان کسب و کارهای تخصصی متوجه میشوند که پژوهش دستگاه متولی چه خدماتی را عرضه خواهد کرد و در نهایت سبب فرهنگسازی میان جامعه دانشگاهی و ذینفعان خواهد شد. شالبافیان فرآیند تکاملی صنعت گردشگری را گذر از ابعاد اقتصادی و جغرافیایی و گرایش به سوی جامعهشناسی عنوان کرد و گفت: آنچه در گردشگری امروز رخ داده حاصل تحولات بیرونی است و در مجموع باعث شده با تقویت ابعاد انسانشناسی و جامعهشناسی کاهش اثرات منفی زیستمحیطی و ارتقای سطح مدیریت گردشگری با در نظر گرفتن جوانب میزان پذیرش جامعه میزبان و گردشگران حاصل شود. از این رو پژوهشهای مربوطه میتوانند با رعایت جوانب فضای غالب در اثربخشی نتایج تحقیقات موثر واقع شوند.
ایجاد شده: 22/آذر/1400 آخرین ویرایش: 22/آذر/1400 اخبار داخلی
قطر تلاش دارد با تثبیت موقعیت گردشگری این کشور در نقشه گردشگری جهان، به عنوان یک کشور پیشرو عمل نماید که در آن اصالت گذشته و مدرنیته در هم آمیخته شده است. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، صنعت گردشگری و توریسم یکی از اصلی ترین بخشهای اقتصادی قطر است به گونهای که در طول دوره ۲۰۱۶-۲۰۱۹، میانگین کل درآمد حاصل از گردشگری خارجی برای دولت قطر حدود ۳,۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است، قبل از اینکه در سال ۲۰۲۰ به ۲.۴ درصد کاهش یابد. از سال ۲۰۱۷ تا به امروز دو رویداد سیاسی و بهداشتی صنعت گردشگری و توریسم در قطر را تحت تأثیر قرار داده است. رویداد سیاسی به قطع روابط دیپلماتیک ۴ کشور عربی با محوریت عربستان سعودی با قطر در سال ۲۰۱۷ بر میگردد. به گونهای که در همان سال اول بعد از شکل گیری بحران مذکور شاهد کاهش ۱,۴ میلیارد دلاری درآمد حاصل از توریسم خارجی در قطر بودیم. در واقع میزان بازدیدکنندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعد از این بحران به حدود یک سوم کاهش یافت. رویداد دوم مربوط به شیوع ویروس کرونا در انتهای سال ۲۰۱۹ است. این رویداد به دلیل اعمال قرنطینههای سراسری و همچنین محدودیت تردد بین کشوری تأثیر منفی چشمگیری در صنعت توریسم قطر داشت به گونه که تعداد بازدیدکنندگان خارجی از قطر به ۶۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت در حالی که در سال ۲۰۱۹ تعداد بازدیدکنندگان در حدود ۲,۱ میلیون نفر بود. ارزش درآمد حاصل از توریسم خارجی نیز در حدود ۳۴ درصد کاهش یافت و به ارزش ۱۳ میلیارد دلار رسید. حال پس از گذشت دو سال از شیوع ویروس کرونا و انجام واکسیناسیون سراسری در بسیاری از کشورها و بازگشت تقاضا به سطح قبل از کرونا در بسیاری از کشورها، قطر در تلاش برای احیای اقتصاد توریسم این کشور قبل از برگزاری جام جهانی[۳] به عنوان مهم ترین رویداد ورزشی این کشور در طول تاریخ است. از جمله مهمترین این رویدادها به نقل از روزنامه الرایه قطر، برگزاری یازدهمین جشنواره غذایی طبق برنامه سالانه خود با مشارکت۱۴۰هتل و رستوران و کافه از چندین کشور از جمله اردن و عربستان سعودی بود. جشنواره بینالمللی غذای قطر قدیمیترین جشنواره آشپزی و غذا در قطر است و هنر آشپزی را با رویدادهای سرگرمی ترکیب میکند، از جمله یک تئاتر آشپزی زنده توسط سرآشپزهای مشهور جهان و رویدادهایی شامل سرگرمیهای فراوان خانوادگی برای ساکنان و بازدیدکنندگان در تمام سنین است. به نقل از رئیس گردشگری قطر جشنواره غذایی نوعی تکثر فرهنگی است و به تنوع تجربیات گردشگری در این کشور کمک می کند. طی یازده سال گذشته، این جشنواره در ارتقای بخش رستورانها و مهماننوازی پر رونق در قطر مؤثر بوده است. در کنار توجه به توسعه گردشگری و توریسم در قطر این جشنواره غذایی اهدافی دیگری چون تنوع بخشیدن به تجربیات گردشگری در قطر، حمایت از کارآفرینان و تجلیل از تنوع فرهنگی را دنبال میکند. این جشنواره دروازه ای برای بسیاری از کارآفرینان، رستوران ها و سرآشپزهای بین المللی برای حضور و سرمایه گذاری در قطر است. در واقع جشنواره بینالمللی غذای قطر نمونهای بارز از معرفی محصولات و تجربیات گردشگری به عموم مردم است که می تواند به تسهیل تجارت کمک کند. قطر تلاش دارد با تثبیت موقعیت گردشگری این کشور در نقشه گردشگری جهان، به عنوان یک کشور پیشرو عمل نماید که در آن اصالت گذشته و مدرنیته در هم آمیخته شده است. بر همین اساس قطر از شرکای بخش خصوصی خود در توسعه و متنوع کردن تقویم سالانه رویدادها و افزایش پیشنهادات خود به منظور احیای بخش مهماننوازی و خردهفروشی، تحریک گردشگری داخلی و جذب بازدیدکنندگان منطقهای در طول سال حمایت میکند. با توجه به رویکرد قطر در حوزه توسعه گردشگری و همچنین نزدیک بودن برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور و با توجه به ظرفیتهای فرهنگی مناطق مختلف کشور که بعضاً نیز با کشور قطر قرابت دارند، اقدامهای اجرایی برای توسعه همکاری و هماهنگی گردشگری انجام شود. در این زمینه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر میتواند نقش فعال و مؤثرتری داشته باشد. تا کشورمان بتواند از ظرفیت و شرایط برگزاری جام جهانی قطر ۲۰۲۲ به نحو شایسته تری برای معرفی ظرفیتهای فرهنگی خود به جهانیان استفاده نماید.
ایجاد شده: 20/آذر/1400 آخرین ویرایش: 20/آذر/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، ادارهی هوانوردی فدرال آمریکا دستور جامعی صادر کرده است که اساسا هواپیماها، از جمله جتهای بزرگ را از استفاده از برخی سامانههای خاص ناوربری و فرود در مناطقی که احتمال تداخل شبکههای سلولی جدید ۵G وجود دارد، منع کرد. این دستور که در ۷ دسامبر (۱۶ آذر) از سوی ادارهی هوانوردی فدرال (FAA) اعلام شده، در پی نگرانی از تداخل شبکهی پرسرعت ۵G با ارتفاعسنجهای رادیویی هواپیماها اتخاذ شده است. این ارتفاعسنجها دادههای مورد استفاده توسط سیستمهای کنترل پرواز خودکار را ارائه میدهند. دستور FAA برای حدود ۶۸۳۴ فروند هواپیمای ترابری و مسافری مجهز به ارتفاعسنج رادیویی، یعنی اساسا کل ناوگان هوایی تجاری آمریکا، به همراه بسیاری از هواپیماهای شخصی و دیگر هواگردهای ناوگان هوانوردی عمومی را شامل میشود. این موارد شامل هواپیماهایی هستند که توسط «ایرباس» (Airbus)، «بوئینگ» (Boeing)، «ایتیآر» (ATR)، «د هویلند» (De Havilland) کانادا، «امبرائر» (Embraer)، «گلفاستریم» (Gulfstream)، «لاکهید مارتین» (Lockheed Martin) و «تکستران» (Textron) ساخته شدهاند. FAA در همین روز، دستور مشابهی هم دربارهی بالگردها منتشر کرد که هر دو از ۸ دسامبر اجرایی شدند. این حرکت در حالی صورت میگیرد که شرکتهای ارتباطات بیسیم آمریکا برای آغاز خدماتدهی در ۴۶ بازار از ۵ ژانویه (۱۵ دی) آماده میشوند. این شرکتها انتقال داده را در محدودهی فرکانسی ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ مگاهرتز و در باند C آغاز خواهند کرد. به گفتهی FAA این بازه بسیار نزدیک به محدودهی ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ مگاهرتز است که توسط ارتفاعسنجهای رادیویی هواپیما استفاده میشود. FAA از اپراتورهای هواپیما میخواهد که دستورالعملهای پرواز را بهروزرسانی و بخشهایی از عملیات پروازی را در صورت وجود تداخل پهنباند بیسیم با شبکهی ۵G باند فرکانسی C محدود کنند. عملیات ممنوعه شامل استفاده از سیستم فرود با ابزار (ILS)، عملیات عملکردی نیازمند ناوبری (RNP)، عملیات فرود خودکار و برخی کارکردهای سیستمهای دید پرواز پیشرفته و دیگر سیستمهای کنترل پرواز میشود. ادارهی هوانوردی فدرال مناطقی را که تحت تأثیر تداخل ۵G قرار گرفتهاند در اطلاعیههایی که به فعالان صنعت هوانوردی ارائه خواهد کرد. شبکههای سلولی آمریکا مدتهاست که بین محدودهی فرکانسی ۳۶۵۰ تا ۳۷۰۰ مگاهرتز فعالت کردهاند. اما در مارس ۲۰۲۰ کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) با استفادهی آنها از محدودهی فرکانسی ۳۷۰۰ تا ۳۹۸۰ مگاهرتز که ابتدا از بازهی ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ آغاز میشود، موافقت کرد. این شرکتها پیش از این آغاز استفاده از این محدودهی فرکانسی را به دلیل نگرانی صنعت هوانوردی از ۵ دسامبر (۱۴ آذر) به ژانویه (دی) به تعویق انداختند. در دستور FAA آمده است: «در صورت تداخل عملیات پهنای باند بیسیم، نمیتوان به ارتفاعسنجهای رادیویی برای انجام عملکرد مورد انتظار، اعتماد کرد.» دستور جداگانهی FAA برای بالگردها هم پروازهای خودکاری را که نیازمند استفاده از دادههای ارتفاعسنج رادیویی در مناطق تحت تأثیر شبکهی ۵G است، ممنوع میکند. این عملیات مانور شناوری خودکار را هم دربر میگیرد. این آژانس گفت: «FAA معتقد است که گسترش ۵G و حملونقل هوایی میتوانند بهطور ایمن با هم وجود داشته باشند. ما امروز با صدور دو دستورالعمل صلاحیت پروازی، گام مهمی در جهت ارائهی چارچوب مشخص و همچنین جمعآوری اطلاعات بیشتر برای جلوگیری از اثرگذاری بالقوه بر تجهیزات ایمنی هوانوردی، برداشتیم.» FAA دربارهی این موشوع همچنین در حال همکاری نزدیک با FCC و شرکتهای خدماتدهندهی مخابراتی است. انجمن «خطوط هوایی آمریکا» (Airlines for America) خاطرنشان کرد که از تلاشهای هماهنگی پیوسته میان FAA و FCC قدردانی میکند زیرا آنها به دنبال یک راه حل عملی هستند که ایمنی را در اولویت قرار میدهد و از وقفه در سیستم هوانوردی جلوگیری میکند. این گروه افزود: «دستورالعمل صلاحیت پروازی FAA که امروز صادر شد، نگرانیهای ایمنی و محدودیتهای بالقوهای که میتواند بر برخی پروازهای تجاری اثرگذار باشد را شناسایی میکند.» بوئینگ هم در اینباره گفت: «FAA امنیت حریم هوایی عمومی و ملی را در اقدامات خود اولویت قرار میدهد.» صنعت هوانوردی مدتهاست که خطر شبکهی ۵G را مطالعه کرده است و در آوریل ۲۰۲۰ گروه فنی صنعت هوانوردی RTCA کارگروهی را برای ارزیابی این خطر تشکیل داد. اعضای این کارگروه شامل FAA، کارخانههای سازندهی هواپیما و دستگاههای ارتفاعسنج و همچنین اپراتورهای هواپیماها بودند. در گزارش نهایی که در سال ۲۰۲۰ توسط RTCA منتشر شد، آمده است: «ایستگاههای پایهی ۵G خطر تداخل زیانبار را برای ارتفاعسنجهای راداری در همهی انواع هواپیما، با پیامدها و تأثیرات گسترده بر عملیات هوانوردی ایجاد میکنند.» این گزارش دربارهی تداخل احتمالی از سوی هر دو بخش انتقال از ایستگاههای زمینی ۵G و از گوشیهای همراه مسافران هشدار میدهد. RTCA نتیجه میگیرد که خطر تداخل برای هواپیماهای منطقهای و هواپیماهای تجاری و هوانوردی عمومی غیرقابل اجتناب است و برای هلیکوپترها هم تقریبا به همان اندازه شدید است. طبق این گزاری، برای برخی هواپیماهای تجاری بزرگ، خطر به سناریوهای خاص محدود میشود اما میتواند در برخی شرایط، مانند زمانی که هواپیما در نتیجهی کاهش دید، از ابزارهای کمکی برای فرود استفاده میکند، پیامدهای شدیدتری داشته باشد. بر این اساس در ماه نوامبر FAA یک بولتن اطلاعاتی مخصوص برای صلاحیت پروازی منتشر کرد که دادههای اولیه دربارهی خطر بالقوهی ۵G در آن ارائه شد. اتحادیهی بینالمللی خلبانان خطوط هوایی هم خاطر نشان کرد: «راههایی وجود دارد که میتوان شبکهی ۵G را در عین حفظ سطح بالای ایمنی هوانوردی بهکار برد اما زمان برای صنعت بیسیم و جامعهی گستردهتر هوانوردی، بهمنظور اجرای اقداماتی که خطرات را کاهش دهد، در حال سپری شدن است.»
ایجاد شده: 19/آذر/1400 آخرین ویرایش: 19/آذر/1400 اخبار خارجی
بهگزارش هتل نیوز، " غفور قاسمپور " معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج در جلسه رفع موانع پروژه کنارگذر شمالی کرج که به ریاست استاندار البرز برگزار شد، اظهار کرد: «این پروژه با کاهش بار ترافیک ملی، موجب تسهیل عبورومرور گردشگران از منطقه است که یکی از عمده دغدغههای حوزه مدیریت شهری را در زمینه ایجاد درآمدهای پایدار شهری بر طرف میکند.» معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج با اشاره به اهتمام استاندار البرز در اجرای پروژههای نیمه تمام بیان کرد: «بر این اساس و به دستور استاندار کارگروه ویژهای به منظور تکمیل و رفع موانع این پروژه ملی تشکیل شده است.» او ضمن تأکید بر لزوم تدوین نقشه مهندسی ترافیک در تکمیل این طرح عنوان کرد: «بزرگراه شمالی کرج محور اتصال آزادراهی است و لذا بهرهبرداری از آن میتواند نقش اثرگذاری در تعدیل ترافیک استانهای همجوار داشته باشد.» قاسمپور همچنین با اشاره به ضرورت پیشبینی پیوست زیستمحیطی در اجرای این طرح ملی در دامنههای شمالی البرز، این مسیر را کمربند گردشگری در منطقه نیز عنوان و تصریح کرد: «شهرداری کرج و شورای شهر نیز باید در اجرای این مهم اهتمام داشته و از ظرفیت ترددی این محور برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری به منظور ایجاد رونق و آبادانی در کلانشهر کرج استفاده کند.» بزرگراه شمالی کرج به طول ۱۷.۵ کیلومتر عملیات اجرایی آن از تیر ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شده و تاکنون حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این بزرگراه، آزادراه شهید همت در شرق کرج را به آزادراه کرج_قزوین در غرب کرج متصل میکند و موجب روانسازی ترافیک در محورهای مواصلاتی استان البرز میشود.
ایجاد شده: 16/آذر/1400 آخرین ویرایش: 16/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، طرح هتلهای میراثی مربوط به بناهایی است که قدمت و تاریخچه فرهنگی و تاریخی دارند. برخی از این بناها ثبت ملی شدهاند و برخی هنوز ثبت نشدند. این ساختمانها با هتلها، بوتیکهتلها، خانههای قدیمی و اماکن بومگردی متفاوت بوده و جزو هیچکدام از این گروه از تاسیسات گردشگری نیستند. در جهان اسپانیا و پرتغال جزو کشورهای پیشرو در احیای و تبدیل کاربری بناهای تاریخی و باستانی به اماکن با کاربری اقامت و پذیرایی گردشگران هستند. ایران هم ظرفیت بالایی برای احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و تبدیل به هتل در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان، یزد و شیراز دارد که توسعه آن به سرمایهگذار، نقشه راه، ضوابط فنی و مهندسی، تکالیف شیوه واگذاری و نحوه بهرهبرداری و البته تدوین استانداردهای طراحی و مدیریت با محوریت حفظ اصالت بنا نیاز دارد. در همین چارچوب ضرورت استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه گردشگری و خدمات وابسته، از یک دهه پیش در دستور کار مسئولان میراثفرهنگی و گردشگری و سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است. دو مبحث هتلهای میراثی و سفرهخانههای سنتی از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر جذب گردشگر و ارائه خدمات مطلوب به آنان، در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی همچنین توسعه سرمایهگذاری در صنعت گردشگری بسیار موثر خواهد بود. اکنون پس از تدوین و انتشار سند استاندارد بینالمللی سفرهخانههای سنتی در سازمان بینالمللی استانداردسازی (ISO)، سند استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی هم در سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) منتشر شده است؛ اسنادی که راهبری و مدیریت آن به عهده جمهوری اسلامی ایران بوده و روند تدوین و انتشار آن بیش از ۵ سال زمان برده است. " هنسا قادری " دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته درباره هتلهای میراثی اظهار داشت: گردشگران بسیاری در سراسر جهان، برای تجربه زندگی در دورانهای تاریخی گذشته همواره در جستوجوی چنین هتلهایی هستند و حاضر اند برای آن مبالغ قابل توجهی بپردازند. ایران با داشتن هتلهایی با قدمت ۴۰۰ سال مانند هتل عباسی اصفهان از جمله مقصدهای مهم گردشگران در این زمینه است. دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته (INSO/TC۲۲۸) توضیح داد: استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی، دومین استاندارد بین المللی پس از استاندارد سفرهخانههای سنتی است که با مدیریت ایران در کمیته گردشگری سازمان بینالمللی استاندارد تدوین و منتشر شده است. وی افزود: تدوین سند استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی از ۵ سال پیش با پیشنهاد و مدیریت دکتر مرتضی احمدی عضو این کمیته کلید خورد و با گذشتن از ۶ مرحله رایگیری میان کشورهای عضو ایزو به عنوان استاندارد بین المللی ایزو با شماره ۲۱۶۲۰ منتشر شد. قادری افزود: هتلهای میراثی، عمدتا ساختمانهای تاریخی ارزشمندی هستند که با تغییر کاربری به هتل تبدیل می شوند. با توجه به ویژگیهای معماری این بناها، حفظ اصالت آنها و آسیب ندیدن حین تبدیل و بهرهبرداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی گفت: هتلهای میراثی ممکن است نسبت به سایر هتلهای همدرجه، محدودیتهایی از نظر امکانات داشته باشند که از آن جمله میتوان به نداشتن آسانسور، پارکینگ و غیره در برخی موارد اشاره کرد. استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی علاوه بر ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از تخریب و آسیب به ساختمانهای میراثی تبدیلی، راهحلهایی نیز برای جبران کمبود امکانات آنها پیشنهاد میدهد. دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تدوین این استاندارد، تعیین معیارهایی برای ارائه خدمات کیفی به میهمانان به شیوه و سبک دوره تاریخی مربوط است. برای این منظور الزامات و توصیههایی در خصوص تجهیزات مورد استفاده، وسایل و چیدمان هتل، لباس کارکنان، پذیرایی و نحوه ارائه خدمات مطرح است. تا کنون سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) به منظور رفع مشکلات سفرهخانههای سنتی در جهان و انتخاب آگاهانه گردشگران از یکسو و افزایش کیفیت خدمات این نوع سفرهخانهها و فراهم آوردن تجربهای مطلوب برای گردشگران از سوی دیگر، استاندارد بینالمللی شماره ۲۱۶۲۱ را با عنوان سفرهخانههای سنتی، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات منتشر کرده است. همچنین استانداردهای بینالمللی دیگری در ایزو مانند الزامات و راهنماییهایی برای پیشگیری از انتشار کرونا واحدهای گردشگری و گردشگری درمانی- الزامات خدمات تدوین شده است که هم اکنون به منظور پذیرش به عنوان استانداردهای ملی ایران در حال ترجمه است و به زودی در کمیته ملی استاندارد طرح میشود. کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری و خدمات وابسته، درسال ١٣٨۵ (٢٠٠۶) و به دنبال تاسیس کمیته گردشگری ایزو زیر نظر سازمان ملی استاندارد تاسیس شد و در تدوین استانداردهای بینالمللی این رشته مشارکت فعال دارد. اعضای این کمیته را نمایندگان سازمانها و تشکلهای دستاندرکار صنعت گردشگری و خبرگان گردشگری و استاندارد ایران تشکیل میدهند.
ایجاد شده: 16/آذر/1400 آخرین ویرایش: 16/آذر/1400 اخبار داخلی