نتایج جستجو...
ترکیب توانمندی‌های علمی و ظرفیت‌های گردشگری، ایران را به قطب گردشگری سلامت منطقه تبدیل کرده است

ترکیب توانمندی‌های علمی و ظرفیت‌های گردشگری، ایران را به قطب گردشگری سلامت منطقه تبدیل کرده است

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور در حاشیه برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی ( اِکو ) و در مصاحبه اختصاصی با هتل‌نیوز ، اظهار داشت: شورای راهبردی گردشگری سلامت از پنج عضو شامل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، سازمان نظام پزشکی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تشکیل شده است. "امین حقیقت" سطح برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اِکو در اردبیل را مطلوب ارزیابی کرد و ابراز داشت: کشور ایران از یک سو به دلیل سطح بالای علوم پزشکی و تخصصی در حوزه سلامت و از سوی دیگر وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالای گردشگری که آن را جزو 10 کشور برتر دنیا از این حیث قرار داده، تبدیل به محور و قطب اصلی گردشگری سلامت در منطقه شده است. به گزارش هتل‌نیوز ، وی افزود: انتخاب اردبیل به عنوان میزبان این رویداد بین‌المللی، هوشمندانه صورت گرفته است زیرا این استان با امکانات بالای خود در زمینه گردشگری به ویژه در حوزه سلامت و تندرستی، می‌تواند نقش عمده‌ای در گردشگری سلامت کشور، ایفا کند. "امین حقیقت" در ادامه گفت: امیدواریم برگزاری این کنفرانس و نمایشگاه، دستاوردهای خوبی در زمینه توسعه اقتصادی کشور علی‌الخصوص در حوزه گردشگری داشته باشد. "حقیقت" ادامه داد: در زمینه‌های زیرساخت‌های گردشگری سلامت نظیر مراکز اقامتی دارای کمبودهایی هستیم. مراکز اقامتی می‌توانند نقشی خاص و متفاوت را در این حوزه ایفا کنند. نیازمند احداث هتل بیمارستان و همچنین هتل‌ها و مراکز اقامتی هستیم که بتوانند طبقات یا بخش‌هایی از خود را به ارائه خدمات سلامت و تندرستی، اختصاص دهند. دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور، بیان داشت: صنعت هتلداری و اقامت کشور بایستی به سمتی حرکت کند که بتوانیم به صورت تخصصی در حوزه گردشگری سلامت به ارائه خدمات بپردازیم و در این زمینه با رقبای قدرتمند خود نظیر کشورهای ترکیه، تایلند و هندوستان، رقابت کنیم. وی در پایان گفت: گردشگری به عنوان سومین اقتصاد برتر جهان، می‌تواند در برون‌رفت از رکود اقتصادی، مقابله با تحریم و ایران هراسی، نقش عمده‌ای را ایفا کند.

ایجاد شده: 29/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 29/خرداد/1398     اخبار داخلی
افتتاح دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اِکو + گزارش تصویری

افتتاح دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اِکو + گزارش تصویری

دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان بین‌المللی همکاری‌های اقتصادی ( اِکو ) صبح روز سه‌شنبه مورخ 28 خردادماه در اردبیل و با حضور مقامات، مسئولان، میهمانان و مدعوین داخلی و خارجی به طور رسمی افتتاح شد.  بازدید مسئولان و میهمانان داخلی و خارجی از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از جمله برنامه‌هایی بود که پیش از افتتاح و آغاز بکار رسمی این رویداد بین‌المللی، برگزار و پس از آن حاضرین برای شرکت در مراسم افتتاحیه، عازم دانشگاه محقق اردبیلی شدند. به گزارش هتل‌نیوز ، دبیر کل سازمان بین‌المللی همکاری‌های اقتصادی، استاندار اردبیل، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، قائم مقام وزیر بهداشت، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل و بیش از 250 نفر از شرکت‌کنندگان، نمایندگان و هیات‌های اعزامی داخلی و خارجی از 17 کشور مختلف جهان از جمله حاضرین در مراسم افتتاحیه بودند. "ایرج حریرچی" قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اِکو در خصوص آخرین وضعیت حوزه گردشگری سلامت در کشور، گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری سلامت نظیر راه‌اندازی شبکه سلامت از مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است. "حریرچی" در رابطه با اهداف ایران در زمینه گردشگری سلامت نیز اظهار داشت: بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بایستی به مرکز و قدرت اول منطقه در زمینه گردشگری سلامت تبدیل شویم. مهمترین هدف ما جذب ۲۰ میلیون توریست سلامت تا سال ۲۰۲۵ است. وی در پایان گفت: بر اساس آمار، کشورهای عراق و افغانستان بیشترین توریست سلامت ورودی به کشور و شهرهای مشهد، قم و افغانستان نیز بیشترین میزان جذب توریست سلامت را در اختیار دارند. "حسین پیرموذن" رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل از دیگر سخنرانان حاضر در مراسم افتتاحیه بود که در اظهاراتی کوتاه، گفت: در دنیای بد عهدی‌ها، برگزاری این رویداد برای تحکیم روابط موجود، ایجاد روابط جدید، همکاری و همفکری میان کشورهای عضو سازمان بین‌المللی اِکو، فرصت مغتنمی است که باید به بهترین شکل ممکن از آن بهره جست. "محمد جهانگیری" دبیر علمی کنفرانس و رئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری سلامت در میان تمامی دولت‌ها و ملت‌های جهان، ابراز داشت: سلامت، فرهنگ مشترک میان کشورها و ملت‌ها و دغدغه تمامی انسان‌هاست. در واقع هر کشوری که در حوزه گردشگری سلامت پیشرفت می‌کند، دغدغه سلامت کشورهای دیگر را دارد. اظهارات "محمدرضا کرباسی" دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اِکو، پایان بخش مراسم افتتاحیه بود. وی ابراز داشت: میهمانان کشورهای عضو اِکو برای بحث درمان به سایر کشورهای غیر عضو این سازمان مراجعه می‌کنند و در نتیجه با هزینه‌های گزاف و مشکلات فرهنگی مواجه می‌شوند. "محمدرضا کرباسی" افزود: خدمات گردشگری سلامت در کشورهای عضو سازمان اِکو به راحتی و با بالاترین کیفیت و قیمت رقابتی در دسترس است. وی در پایان تصریح کرد: برگزاری این همایش برای شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای علمی به دولتمردان جهت تصمیم‌سازی، فرصت مناسبی است. افتتاح نمایشگاه جانبی تخصصی با موضوع گردشگری سلامت با حضور 73 شرکت‌کننده و همچنین برگزاری نشست تخصصی سرمایه‌گذاری و توسعه مقاصد گردشگری سلامت از دیگر برنامه‌های روز نخست دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی ( اِکو ) بود. لازم به ذکر است، این رویداد بین‌المللی تا روز پنجشنبه 30 خردادماه در شهر اردبیل برپا خواهد بود. گزارش تصویری اختصاصی هتل‌نیوز از برگزاری روز نخست این رویداد را در ادامه مشاهده می‌فرمائید.

ایجاد شده: 29/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 29/خرداد/1398     اخبار داخلی
نرم افزار مدیریت هتلداری ملیکا

نرم افزار مدیریت هتلداری ملیکا

گروه نرم افزاری امین پرداز سپاهان در سال 1379 با همکاری تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه با هدف فعالیت در زمینه برنامه نویسی و پیاده سازی پروژه های نرم افزاری و سخت افزاری در شهر اصفهان شروع به کارکرد. از آنجا که گروه عزم جدی مبنی بر کار در زمینه نرم افزار و ورود هر چه زودتر به بازار رقابت صنعت نرم افزار را داشت از همان ابتدا شروع به تحلیل و طراحی نرم افزارهای صنفی و همچنین نرم افزارهای کاربردی نمود .اولین محصول این شرکت با نام تجاری فود سافت (مخصوص رستورانها و پیتزا فروشیها) در سال 1381 وارد بازار شد. نسخه های اولیه نرم افزار مشکلات زیادی داشت که به مرور زمان وبا همکاری گروه و تیم بازاریابی و پشتیبانی به حمد اله امروز مدعی هستیم که یکی از کاملترین نرم افزارهای صنفی وکاربردی را ارائه نموده ایم. پس از آن گروه شروع به تولید نرم افزارهای صنفی دیگر و همچنین نرم افزارهای کاربردی نمود. در سال 1383 با پیوستن گروه بازاریابی و پشتیبانی جدید گروه فعالیت خود را گسترده ترساخت و هم اکنون با طراحی و تکمیل بیش از 21 نرم افزار و پذیرش نمایندگی در بیشتر نقاط کشور حتی پا را از مرزها نیز فراتر گذاشته و با فروش و نصب برنامه در خارج از کشور فصل جدیدی در صنعت نرم افزار ایران باز نموده است. همچنین در سال 1384 گروه نرم افزاری امین پرداز سپاهان با پیوستن کارشناسان امور PLC و اتوماسیون صنعتی تکمیل شد و ازآن پس انجام پروژه های اتوماسیون صنعتی و اداری نیز جزو فعالیتهای گروه قرار گرفت. راه‌های ارتباطی  Aminpardaz.ir  Info@aminpardaz.ir    0316280100

ایجاد شده: 26/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 22/دی/1398     نرم افزارهای مدیریت هتلداری داخلی
میهمانسراها و زائرسراهای دولتی؛ تهدیدی قابل تبدیل به فرصت

میهمانسراها و زائرسراهای دولتی؛ تهدیدی قابل تبدیل به فرصت

مراکز اقامتی و پذیرایی به عنوان یکی از اجزای ضروری و حیاتی زنجیره ارزش در صنعت گردشگری قلمداد شده که ایجاد و گسترش این مراکز همواره به عنوان زیرساختی لازم برای توسعه گردشگری در مقاصد جذاب گردشگری مورد توجه سرمایه‌گذاران خصوصی قرار گرفته است. سرمایه‌گذاران به دلیل عدم اطلاع یا هدایت صحیح، بیشتر راغب به سرمایه‌گذاری در این بخش بوده؛ حال اینکه منابع سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری گستره عظیمی را در بر گرفته که در صورت هدایت صحیح و استفاده از مشاورین آگاه به صنعت گردشگری، این روند می‌تواند در مسیر صحیح خود قرار گیرد. در کنار حجم بالای سرمایه‌گذاری در بخش هتلداری و کمک شایان آن به چرخه اقتصادی و اشتغال کشور، وجود رقبای دولتی و نیمه دولتی و نهادهای مختلف وابسته به آن علی‌الخصوص در شهرهای توریستی و تفریحی مانند شمال کشور و مقاصد زیارتی و مذهبی مانند مشهد و قم و فعالیت مراکز اقامتی و رفاهی تحت عنوان مجموعه‌های فرهنگی و رفاهی، زائرسراها و میهمانسراهای دولتی و مراکز آموزشی، استفاده کارکنان آن دستگاه‌ها از امکانات ساخته شده به عنوان تهدیدی بالقوه برای بازگشت سرمایه و کسب درآمد از سرمایه‌گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی در هتلداری به حساب آمده است.  تهدیدی که با حجم بالای سرمایه‌گذاری دولتی و نیمه دولتی و اختصاص بهترین موقعیت‌های مکانی برای آنها با توجه به قدرت و نفوذ گسترده در کنار منابع سرشار دولتی، بدل به رقیبی قلدر و غیر قابل دسترس برای سرمایه‌گذاران فعال در بخش خصوصی گردیده است.  اگر چه قانون‌گذار در چندین نوبت با وضع قوانین مختلفی چون اجرای سیاست‌های اصل 44، ماده 23 قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین برنامه‌های توسعه پنج ساله کشور به وضوح بر ممنوعیت ایجاد و اداره مراکز اقامتی و رفاهی توسط دستگاه‌های دولتی تاکید داشته ولیکن در مقام عمل اتفاق خاصی جهت جلوگیری از ساخت و یا انجام واگذاری آنها به بخش خصوصی نیفتاده است.  تعدد ساخت اینگونه مراکز تحت عناوینی موجه چون مراکز فرهنگی، رفاهی یا آموزشی، رشد قارچ گونه آنها طی سالیان گذشته، عدم اراده جدی به منظور جلوگیری از گسترش یا واگذاری آنها به بخش خصوصی و عدم پشتیبانی دولتی و نظارتی از سازمان متولی گردشگری به منظور حذف یا واگذاری و کنترل آنها به دلیل ذینفع بودن دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی و برخورد کننده با این پدیده، این مراکز را عملا به عنوان واقعیتی موجود و غیر قابل انکار در صنعت گردشگری کشور معرفی نموده است.  صرف نظر از الزامات قانونی توقف ساخت و واگذاری این مراکز به بخش خصوصی، موضوع از منظر دیگری قابل بررسی است. اساسا حذف یکباره این نوع از مراکز اقامتی و پذیرایی با توجه به ناکافی بودن زیرساخت لازم در کشور امکان‌پذیر و مدنظر نمی‌باشد ولیکن با توجه به جامعه استفاده کننده از این نوع خدمات که عمدتا کارمندان و شاغلین لشگری، کشوری و بازنشستگان می‌باشند در قدم اول می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت منابع جامعه کارکنان، حقوق بگیران و بازنشستگان که اتفاقا با شرایط ثابت درآمدی جزء افراد علاقه‌مند به سفر و گردش بوده و با آگاهی و برنامه‌ریزی قبلی اقدام به سفر می‌کنند را در یک نظام هماهنگ و مدیریت شده در بین ظرفیت‌های موجود، توزیع نموده و همه آنها را در استفاده مشترک از امکانات دولتی ارائه شده توسط دستگاه‌ها سهیم نمود.  همچنین در این راستا و در قدم بعدی می‌توان با واگذاری اختیارات لازم به سازمان متولی گردشگری و اصلاح قوانین، نسبت به استانداردسازی و وضع نرخ‌نامه‌های متناسب بر نظارت و بازرسی آنها همت نمود تا ضمن دریافت آمار و اطلاعات لازم در مسیر یکسان‌سازی استانداردها و ارائه خدمات مطلوب، حرکت نمود و تهدید فوق را به فرصتی مناسب برای توسعه هدفمند گردشگری داخلی تبدیل کرد. تهیه بانک اطلاعاتی جامع و اختصاص درصدی از ظرفیت‌های موجود به فرهنگیان عزیز که در ایام تعطیلات به ناچار در مدارس اقامت می‌یابند و همچنین اختصاص بخشی از این ظرفیت‌ها به افراد عادی با نرخ‌نامه مصوب، می‌تواند اقدامی تاثیرگذار برای مدیریت و توزیع سفر ارزان قلمداد گردد.  شاید این سوال مطرح گردد پس حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش چه خواهد شد؟ البته این شکل از کار ممکن است آسیبی جدی به رونق اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد نماید ولیکن راهکار ارائه شده صرفا راه‌کاری پیشنهادی برای برون رفت و مقابله با این پدیده لاینحل به منظور ساماندهی و یکسان‌سازی استانداردها و زمینه‌ای برای واگذاری تدریجی این ظرفیت عظیم سرمایه‌گذاری شده توسط دولت به بخش خصوصی پس از بسیج امکانات و زیرساخت‌های ایجاد شده خواهد بود. در این مسیر همچنین ارائه مشوق‌های ویژه و خاص حمایتی برای ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی سرمایه‌گذار در حوزه‌های مالی، بیمه‌ای و مالیاتی به منظور در اختیار گرفتن و اداره آنها و کاهش هزینه‌های نگهداری به همراه ارائه طرح‌های متناسب با این مراکز برای مدیریت و برنامه‌ریزی سفرهای ارزان قیمت و اقساطی از یک سو و از سویی دیگر، ارائه سوبسیدهای دولتی و بانکی به بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری به منظور ایجاد فضای کسب و کار عادلانه و ایجاد توان رقابتی لازم و هدایت سرمایه‌گذاران جهت سرمایه گذاری در سایر تاسیسات لازم برای خدمات گردشگری  نظیر حمل و نقل و ایجاد جاذبه‌های گردشگری می تواند به حل این مشکل و کلاف پیچیده کمک نماید. امیر کلالی - کارشناس گردشگری 

ایجاد شده: 22/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 22/خرداد/1398     مقالات و یادداشت ها
در صورت ارائه خدمات اقامتگاه‌های دولتی به عموم مردم، کاری از دست بخش خصوصی ساخته نیست!!!

در صورت ارائه خدمات اقامتگاه‌های دولتی به عموم مردم، کاری از دست بخش خصوصی ساخته نیست!!!

به گزارش هتل‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس جامعه هتلداران استان مازندران با انتقاد از اظهارات استاندار در خصوص ارائه خدمات اقامتگاه‌های دولتی ساحلی خزر به عموم مردم، گفت: با وجود آنکه در این زمینه قانون وجود دارد ولیکن در شورای تامین استان مازندران تصمیم گرفته شده که میهمانسراهای دولتی به مردم عادی نیز اجاره داده شود و کاری نیز از دست بخش خصوصی برای ممانعت از آن ساخته نیست. "جمشید سلطان‌مرادی" اظهار داشت: بخش خصوصی در این زمینه اختیار کافی ندارد و همین موضوع باعث شده تا انگیزه برای سرمایه‌گذاری در حوزه اقامت گردشگران از بین برود که در نهایت با فرار سرمایه همراه خواهد بود. "سلطان‌مرادی" ابراز داشت: قطعا اگر ویلاهای دولتی کنار ساحل همچنان توسط بخش دولتی اداره شود و علاوه بر آن در اختیار مردم نیز قرار گیرد، بخش خصوصی از دور رقابت خارج خواهد شد.

ایجاد شده: 19/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 19/خرداد/1398     اخبار داخلی
ورود رسمی گروه هتل‌های Marriott به بازار خانه‌های اجاره‌ای

ورود رسمی گروه هتل‌های Marriott به بازار خانه‌های اجاره‌ای

به گزارش سرویس اخبار خارجی هتل‌نیوز و به نقل از بازار هتل، گروه هتلداری Marriott به عنوان بزرگترین گروه هتلداری جهان با دارا بودن بیش از هفت هزار هتل در سراسر دنیا با راه‌اندازی پرتالی ویژه یکصد مقصد به طور رسمی به بازار خانه‌های اجاره‌ای یا Homesharing وارد شد. گروه هتل‌های بین‌المللی Marriott با 91 سال سابقه و با همکاری شرکت انگلیسی Hostmaker این طرح را ابتدا تنها برای 200 خانه مورد آزمایش قرار داد و هم‌اکنون پس از موفقیت طرح پایلوت، قصد دارد با راه‌اندازی پرتالی به نام Homes & Villas by Marriott International وارد رقابت و جنگ عملی با بزرگان این بازار مانند Airbnb و HomeAway شود. گروه هتلداری Marriott در این طرح، گستره انتخاب‌های خود را به بیش از یکصد مقصد از آمریکا و اروپا تا دریای کارائیب و آمریکای لاتین رسانده است و در حال حاضر مقاصدی مانند ساحل آمالفی در ایتالیا، دریاچه شمالی Tahoe در کالیفرنیا، سنت تروپز در فرانسه و سن بارتز در آمریکای شمالی را پوشش می‌دهد که پیش از این در آن حضور نداشته است. علاوه بر تنوع انتخاب مقاصد، گروه هتلداری Marriott در اجرای این طرح موضوع تنوع اماکن اقامتی را نیز در دستور کار قرار داده و دایره انتخاب‌های مشتریان خود را به قلعه‌ها، خانه‌های ساحلی، آپارتمان‌های شهری و خانه‌های برون شهری، گسترش پیدا کرده است. علاوه بر این، مزیت بارز اجرای این طرح برای اعضای باشگاه وفاداری Marriott این است که می‌توانند با رزرو یکی از دو هزار خانه‌ای که در برنامه گنجانده شده از همان مزایای رزرو یکی از هتل‌های این برند برخوردار شوند. گروه هتل‌های Marriott پس از اجرای طرح آزمایشی به صورت پایلوت، دریافت که نزدیک به 90 درصد از میهمانان از اعضای باشگاه مشتریان وفادار هستند و 75 درصد از این تعداد نیز سفرهای تفریحی با خانواده و دوستان را در برنامه خود قرار داده بودند. همچنین مشخص شد که طول مدت اقامت میهمانان در این طرح با میانگین 5.1 روز تقریبا سه برابر طول مدت اقامت در هتل‌هاست و از نظر کمیت نیز هر میهمان به طور میانگین بیش از دو اتاق رزرو کرده است. گروه هتلداری Marriott برای مدیریت خانه‌های اجاره‌ای قصد دارد تا از سیستم اعطای حق مدیریت به شرکت‌های همکار در پروژه استفاده کند. هر یک از شرکت‌ها در قبال پرداخت مبلغی، عهده‌دار مدیریت خانه‌ها در تمامی مراحل، پیش از ورود تا تحویل و پاکیزگی البته بر اساس استانداردها و خواسته‌های Marriott خواهند بود.  شرکت‌های همکار برای اجاره این خانه‌ها می‌توانند به طور مستقل اقدام به راه‌اندازی کانال فروش نمایند یا وارد همکاری با سایر فعالان بازار شوند ولیکن استفاده از مزایای باشگاه وفاداری برای مشتریان Marriott در قبال اجاره این خانه‌ها، تنها در زمانی ممکن خواهد بود که خانه مورد نظر را از طریق وب‌سایت این گروه هتلداری، رزرو کنند. با این وجود، اقدام جدید گروه هتلداری Marriott مبنی بر ورود به بازار خانه‌های اجاره‌ای به مذاق هتلداران این شرکت خوش نیامده است. یکی از هتلداران با انتقاد از سیاست جدید، گفته است: بسیاری از هتلداران با من در مخالفت با این اقدام تازه هم عقیده هستند. این گروه با ورود به بازارهای متنوع در حال نابود کردن کسب و کارهای نوپا و جوان است. وی همچنین گفت: اینکه این گروه همچنان در حال افزایش هتل‌های خود در بازارهایی است که از قبل حضوری پررنگ در آنها داشته به معنای سخت‌تر کردن کار هتلداران قبلی همان بازار برای سود بیشتر است.

ایجاد شده: 18/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 18/خرداد/1398     اخبار خارجی
آیا اساسا صدور مجوز فعالیت برای خانه‌های مسافر لازم است؟ / تصدی‌گری در صدور مجوز، فراهم‌آورنده فضای رانت و محدودیت رقابت سالم است

آیا اساسا صدور مجوز فعالیت برای خانه‌های مسافر لازم است؟ / تصدی‌گری در صدور مجوز، فراهم‌آورنده فضای رانت و محدودیت رقابت سالم است

به نظر من قبل از پرداختن به این سوال و یافتن راه حل، ابتدا بایستی به تحلیل صورت مسئله بپردازیم. همچنین قبل از مشخص نمودن سازمانی برای سرپرستی و صدور مجوز خانه‌مسافر به این موضوع بپردازیم که آیا اساساً صدور مجوز فعالیت برای چنین کسب و کارهایی لازم است یا خیر! موضوع مطرح شده قرار است پاسخگوی چه نیازی باشد، چه عارضه یا معضلی از خانه‌های مسافر یا سایر اقامتگاه‌های گردشگری را مرتفع خواهد کرد و صدور مجوز، کنترل، نظارت و قرار گرفتن تحت تکفل یک سازمان بر اساس کدام الگوی موفق و برنامه کارشناسی شده، انجام خواهد شد؟ آیا اهداف یاد شده قرار است به بهبود عملکرد و بالا رفتن کیفیت خدمات و کارایی خانه‌های مسافر کمک کند یا فعالیت آنها را محدود نماید؟ آیا اهداف یاد شده سهولت در شروع به کسب و کار را برای خانه‌های مسافر تسهیل می‌کند یا فرایند آن را پیچیده‌تر و محدود می‌سازد؟ لزوم اخذ مجوز برای کسب و کارهایی که در حوزه خدمات عمومی فعالیت می‌کنند، چیست؟  مجوزهای صادر شده توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف طی چهار دهه گذشته تا چه حد در ساماندهی، تثبیت و رشد ضابطه‌مند مشاغل در حوزه‌های مختلف، مفید بوده‌اند؟ نقش و نتیجه عملکرد نظارتی اینگونه سازما‌ن‌ها در رشد، توسعه و ایجاد فضای رقابت سالم اقتصادی مبتنی بر اقتصاد آزاد، چگونه بوده است؟ تصدی‌گری در صدور مجوز، فراهم آورنده فضای رانت و محدودیت در رقابت سالم است. نمونه‌های متعددی را می‌توان مثال زد که سازمان مطبوع به بهانه‌های مختلف مانع صدور مجوز برای سرمایه‌گذاری جدید شده است که فارغ از دلیل آن، مغایر با شرایط فعالیت در اقتصاد آزاد است. کشورهای موفق در صنعت توریسم با اقامتگاه‌هایی در این سطح چگونه رفتار می‌کنند؟ خاطرنشان می‌سازم که شروع چنین فعالیت‌هایی در کشورهایی که در رتبه‌بندی سهولت کسب و کار جهانی “Ease of Business” در سطوح بالا قرار دارند از جمله گرجستان، نیاز به کسب مجوز از هیچ سازمانی ندارد و کارآفرین و سرمایه‌گذار تنها ملزم به اخذ کد اقتصادی یا ثبت شرکت و رعایت الزامات و استانداردهای تعریف شده از طرف سازمان‌های ناظر بر عملکرد مانند سازمان بهداشت می‌باشند. حتی تائید هویت اینگونه اقامتگاه‌ها توسط مراجعی مانند TripAdvisor و Airbnb صورت می‌گیرد که هیچگونه وابستگی دولتی و رسمی ندارند و به مرور اعتبار خود را در جامعه کسب کرده‌اند.  چنانچه مطلع هستید، ارزیابی عملکرد و خدمات در اینگونه مراجع به بهترین نحو و به صورت خودجوش از طریق نظرسنجی و اشتراک‌گذاری تجربه گردشگران و استفاده‌کنندگان خدمات در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تخصصی صورت می‌گیرد. آخرین و مهمترین سوال اینکه نقش صاحبان مشاغل خانه مسافر در نظرسنجی و تصمیم‌گیری چیست؟ پیشنهاد بنده این است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به جای صدور مجوز، نظارت و کنترل، سامانه‌ای ایجاد کند تا صاحبان مشاغل و فعالان حوزه خانه‌مسافر اطلاعات خود را به صورت داوطلبانه برای احراز هویت و صحه‌گذاری و ثبت سابقه جهت ارزیابی و اعتبارسنجی در آن قرار دهند. در این صورت گردشگران در صورت نیاز می‌توانند برای اطمینان و آگاهی از سوابق به آن مراجعه نمایند. از سوی دیگر این سازمان برای بالابردن سطح کیفی خدمات اقامتگاه‌های کوچک و خانه‌های مسافر، مسئولیت کارشناسی، تحقیق، عارضه‌یابی، ارائه راهکار و آموزش را بر عهده گیرد و امکان گردش آزاد اطلاعات، ارائه آمار و اطلاعات دقیق از وقایع و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه را برای فعالان و سرمایه‌گذاران این بخش فراهم آورد. داریوش وطن‌پور - فعال اقتصادی 

ایجاد شده: 1/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 1/خرداد/1398     مقالات و یادداشت ها
خانه مسافر هیچگاه پایان نخواهد یافت / این موضوع معلول اقتصاد نابسامان و عدم نظارت آگاهانه است

خانه مسافر هیچگاه پایان نخواهد یافت / این موضوع معلول اقتصاد نابسامان و عدم نظارت آگاهانه است

خانه‌مسافر یا هر نوع فعالیت که با توجه به نیاز به وجود می‌آید و با تداوم نیاز، پایدار می‌گردد، هیچگاه پایان نخواهد یافت. حتی برخی مشاغل نابهنجار مانند کوپن فروشی، برخی واسطه‌گری‌ها، ارز فروشی کنار خیابان و ... که پدیده‌هایی کاملا مقطعی و وابسته به شرایط هستند نیز هرگز از بین نمی‌روند. این‌ها معلول اقتصاد نابسامان و عدم نظارت سیستم‌ها نه از ناتوانی بلکه آگاهانه و از نخواستن است. خانه‌مسافر یک موضوع حادث نیست بلکه پیشینه دیرینه دارد. در حقیقت باید گفت افزایش مسافرت‌ها و نیاز روزافزون مسافران به خدمات اسکان و پذیرایی و... باعث به وجود آمدن مشاغل پیشرفته گردشگری به اشکال مختلف هتل، مهمانپذیر، مسافرخانه و... شده است. همواره سطوحی از جامعه هستند که به دلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی، انگیزه شخصی، هدف‌های خاص و... اقبال بیشتری به بهره‌گیری از فضاهای غیر عمومی‌تر مانند خانه‌مسافر دارند و گروهی نیز به دلیل سرمایه اندک، نیاز معیشتی، فرار از تعرفه‌ها، حقوق قانونی دولتی و یا حتی اهداف خاص و پنهان و ... در امر سامان دادن مراکز اقامتی از این قبیل فعال می‌شوند. حال به تناسب شرایط، کم و زیاد خواهد شد. مهمترین بحث در مدیریت این قبیل فعالیت‌ها چنانکه برخی کارشناسان نیز اشاره کرده‌اند، ساماندهی و نظارت و قانونمند کردن آنهاست نه مقابله و حذف. در این نظام‌دهی، باید مساله مزیت‌های هر بخش در فضای رقابتی و باز کردن میدان انتخاب مصرف کننده مد نظر قرار گیرد تا هم فعالان و هم مصرف‌کنندگان در چارچوب موازین قانونی، رفتار کنند. با هر آنچه خارج از روال قانون باشد باید قاطعانه و به شدت برخورد گردد. برای مثال شهرداری در مورد ساخت و ساز غیر قانونی، حکم قلع و قمع دارد. به نظر من، اصلی‌ترین عامل بروز مشکل و نابسامانی در اینگونه موارد، تمایل گروهی از افراد به انحصار به جای پذیرفتن واقعیت اقتصاد بازار و ایجاد رقابت در فضای کسب و کار است. اقتصاد دولتی که بزرگترین رانت را برای کارفرمای بزرگ ایجاد کرده، فعالان بخش خصوصی را نیز به جای تلاش به بروز خلاقیت‌ها و ایجاد مزیت‌های رقابتی و تولید برند و جلب و جذب سهم بیشتر از بازار، شایق به حذف رقیب و ایجاد مونوپل و تک بازار کرده است. متولیان سیاست‌گذاری باید تلاش کنند اولا دولت در بازار کمرنگ شود ( سیاست‌گذار و ناظر باشد نه فروشنده و کارفرما ) و ثانیاً موازین و ضوابط را به نحوی تنظیم کنند که هتلدار در قبال خانه‌مسافر احساس نگرانی، تهدید و رقابت نکند.  هتل، تاسیسات پیشرفته گردشگری، مجهز، مدرن و با قابلیت ارائه خدمات انبوه است که مصرف‌کننده و مشتری خاص خود را دارد و باید دارای ساز و کار بازاریابی سیستماتیک، پویا و پیشرفته باشد. هتل به تناسب قابلیت ارائه خدمات متنوع سطح عالی از قبیل پذیرش هیات‌های عالی رتبه سیاسی، اقتصادی، علمی، هنری، ورزشی و... و نیز داشتن فضاهای لازم برگزاری برنامه‌هایی با موضوعات مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و... با حجم زیاد افراد و شرکت‌کنندگان، باید معطوف به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سطح عالی خدمات گردشگری باشد. یک هتل با سیستم بسته، طبعاً کامیابی و موفقیت لازم را نخواهد یافت. خانه‌مسافر هم در سطح خود، ممکن است مقبولیت لازم را برای مشتری خود داشته باشد. اما خانه‌مسافر ارائه خدمات در سطح خرد است. اندیشه رقابت دو بنگاه اقتصادی کلان و خرد، چندان موجه به نظر نمی‌رسد. البته تاثیر گسترش خانه‌مسافر را در سطوح پائین‌تر مانند مهمانپذیرها و یا واحدهای اقامتی تا درجه دو را می‌توان ارزیابی کرد.  در بازار باید مزیت رقابتی ایجاد کرد و سپس با اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب، مصرف‌کننده متناسب با مزایای مورد انتظار به مراکز خدمات مورد نظر کشش خواهد یافت. علی شعبانی - کارشناس گردشگری 

ایجاد شده: 31/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 31/اردیبهشت/1398     مقالات و یادداشت ها
توسعه پارادایم‌ها و الگوها در صنعت هتلداری و‌ گردشگری در کشورهای در حال توسعه + فایل PDF

توسعه پارادایم‌ها و الگوها در صنعت هتلداری و‌ گردشگری در کشورهای در حال توسعه + فایل PDF

گروه آموزشی هتل‌نیوز - کتاب توسعه پارادایم‌ها و الگوها در صنعت هتلداری و‌ گردشگری در کشورهای در حال توسعه ( Evolving Paradigms in Tourism and Hoapitality in Developing Countries ) یک کتاب بسیار مفید در حوزه مطالعات هتلداری و گردشگری محسوب می‌شود. بخش‌های اصلی و عملیاتی این کتاب در برداشت‎هایی از کشور هند، رخ می‌دهد که در واقع مورد مطالعاتی این حوزه نیز محسوب می‌شود. به عبارت دیگر مورد مطالعاتی و تحقیقاتی مطالب علمی این کتاب از کشور هند است. مطالبی که در این‌ کتاب خواهید خواند، عبارتند از: مدیریت مقصد و رقابت‌پذیری مداخله مدیریت مقصد به وسیله سازمان‌هایی که شایستگی جهانی دارند پلیس گردشگری: چالش‌ها و فرصت‌های سیستم پلیسی گردشگری در هند مدیریت بازدیدکنندگان و مشارکت جامعه در یک مقصد اکوتوریسم مدیریت پسماند انگیزش کارمندان و فرهنگ سازمانی در هتلداری شرکت دادن کارمندان در سازمان‌های گردشگری توسعه استعدادها در صنعت گردشگری و موضوعات دیگری از این قبیل جهت دریافت فایل PDF این کتاب از طریق گزینه ثبت سفارش اقدام فرمائید.

ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1398     کتابخانه بین المللی
تشریح روند اجاره هتل‌ها برای زائران حج تمتع / اجاره 101 هتل در مکه و مدینه

تشریح روند اجاره هتل‌ها برای زائران حج تمتع / اجاره 101 هتل در مکه و مدینه

به گزارش هتل‌نیوز ، سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت به ارائه توضیحات و تشریح روند اجاره هتل‌ها برای زائران حج تمتع در سال 98 پرداخت و اظهار داشت: همه ساله بعد از موسم حج تمتع، فرایند شناسایی هتل‌های جدید و ارزیابی خدمات و سپس انتخاب برای حجاج، انجام می‌گیرد. "مرتضی اسدزاده" با بیان این توضیح اولیه، ابراز داشت: فرایند مذکور از سوی کارشناسان و از طریق کمیسیون انجام می‌پذیرد و بعد از تشخیص شرایط و بررسی‌های لازم، کار عقد قرارداد با مالک هتل صورت می‌گیرد. سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت در خصوص درجه‌بندی هتل‌های مکه مکرمه و مدینه منوره نیز گفت: هتل‌های موجود در این دو شهر بر اساس قوانین خاص کشور عربستان رتبه‌بندی شده و با شرایط خاص کشورهای زیارتی درجه‌بندی می‌شوند ولیکن با این وجود، فرایند اجاره هتل‌ها توسط کارشناسان با تجربه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. "اسدزاده" در خصوص تعیین گروه‌های قیمتی به کیفیت هتل‌ها اشاره کرد و گفت: گروه‌های قیمتی بر اساس شاخص‌های در نظر گرفته شده از سوی کارشناسان تعیین می‌‌شود. امسال نیز همانند سنوات گذشته هتل‌های مکه مکرمه از لحاظ کیفیت و قدمت به 7 گروه قیمتی و هتل‌های مدینه منوه به 5 گروه قیمتی تقسیم‌بندی شده‌اند. سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه رعایت قوانین و مقررات کشور میزبان در استفاده از هتل‌ها ضروری است، ادامه داد: در موسم حج تمتع حدود سه میلیون زائر در شهرهای مکه و مدینه حضور می‌یابند که بر اساس قوانین تعیین شده، سرانه متراژی هر زائر حدود 4 متر مربع خواهد بود. از سوی دیگر کشورها فقط می‌توانند از هتل‌ها یا ساختمان‌هایی برای اسکان زائران خود استفاده کنند که دارای مجوز و تائیدیه اسکان حجاج از مبادی رسمی باشد. وی همچنین به محدودیت تامین محل اقامت در مدینه منوره به دلیل عدم ساخت و ساز هتل‌های جدید، اشاره کرد و گفت: مدت اقامت در این شهر از 5 لغایت 6 روز و تاریخ‌های ورود و خروج از هتل نیز از قبل بر اساس اجاره هتل‌ها تعیین شده است. "اسدزاده" اجاره هتل‌ها را موضوعی رقابتی دانست و بیان داشت: کشورهایی مانند ترکیه و عراق به دلیل فرهنگ مشابه، هم ردیف ما هستند و با ما رقابت می‌کنند اما خوشبختانه توانسته‌ایم هتل‌های مناسب در زمان‌های مناسب را تهیه کنیم. وی افزود: هتل‌های امسال در سال گذشته با قیمت بالاتری اجاره شده بود و این به سبب اقدامات و اعزام به موقع اعضای کمیسیون بوده زیرا اقدامات صورت گرفته موجب تخفیف مناسبی در هزینه هتل‌ها شده است. "اسدزاده" همچنین گفت: برای حج تمتع امسال در مجموع 101 هتل تهیه شده که 79 هتل در مکه و 22 هتل در مدینه، اجاره شده است. البته در صورت افزایش احتمالی ویزای حجاج و تعداد زائران به تناسب به تعداد هتل‌ها ما اضافه خواهد شد. وی در پایان گفت: سقف اسکان در هر اتاق از هتل‌های مکه مکرمه حداکثر 4 نفر و در مدینه منوره حداکثر 5 نفر تعیین شده است.

ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
مساله اصلی در موضوع خانه‌مسافر، نگاه جامعه هتلداران ایران است

مساله اصلی در موضوع خانه‌مسافر، نگاه جامعه هتلداران ایران است

مساله اصلی نگاه جامعه هتلداران ایران به موضوع خانه‌مسافر است که به قولی با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند. یا نمی‌خواهند این طیف از جامعه گردشگری فعالیت کنند و یا از طرفی می‌خواهند ساماندهی خانه‌مسافرها را اختیار بگیرند!!! متاسفانه اجرایی نشدن بعضی از قوانین و آئین‌نامه‌ها مانند فصل 5 ماده 14 بندهای و، ز، ه آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و مواردی مشابه که از بدیهیات بوده و ظاهرا از دستور کار آن جامعه محترم خارج شده، نهایتا منجر به پایین آمدن سطح کیفی خدمات توسط هتلداران شده و حال به جای پیگیری در خصوص اجرایی نمودن با قدرت آن دستورالعمل‌ها، چشم به دنبال حذف رقبا دارند. هرچند بر کسی پوشیده نیست که مخاطبینی که درخواست اقامت در خانه‌مسافر را دارند، کمتر تمایل به اقامت در هتل‌ها را دارند.  سابقه فعالیت مالکین خانه‌مسافر در بسیاری از مناطق کشور بیش از 30 تا 40 سال بوده و به عبارتی شغل و حرفه اصلی‌شان فعالیت در این زمینه است و گاهی حتی در بحث ارائه خدمات پا به پای هتل‌های پرستاره نیز پیش می‌روند. البته به نظر نباید برای ایجاد فضای رقابتی سالم در خصوص کار نشدنی حذف سایرین مانند خانه‌مسافر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ... وقت صرف نمود، بلکه باید با اتحاد و عزمی ملی،  بیش از پیش در رابطه با ساماندهی و نظارت صحیح همه صنوف فعال در امر گردشگری، اقدام و موجبات تقویت همه حلقه‌های این زنجیر را فراهم نمود. نه اینکه در فکر حذف آن حلقه و در آخر پاره کردن آن باشیم. به هر حال این گروه در جای جای کشور و اتفاقا در زمینه گردشگری، فعالیت بسیاری دارند که کاملا مشهود و ملموس بوده و حضور فعالشان در صنعت گردشگری قابل انکار نبوده و نیست. طرح موضوعات بالا، واقعیاتی در خصوص فعالیت و چالش‌های پیش روی فعالین خانه‌مسافر بود که پیرو آن موضوعات زیر پیشنهاد می‌گردد؛ به منظور ساماندهی و  بهینه‌سازی، موضوعاتی نظیر شناسایی فعالین این حوزه، صدور مجوز، قیمت‌گذاری، نظارت، آموزش، ارزیابی کیفیت در ارائه خدمات، پائین آوردن هزینه‌های صدور مجوز و ... در اختیار استان‌ها با نظارت مستقیم معاونت محترم گردشگری ادارات کل، قرار گیرد. محسن کیاکجوری - كارشناس ارشد برنامه‌ريزی توريسم و مديرعامل شركت گردشگری توسعه رفاه

ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1398     مقالات و یادداشت ها
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...