مشتریان و میهمانان حرف اول را نمی زنند؛ بلکه کارمندان در اولویت هستند. اگر شما از کارمندان خود مراقبت کنید، آنها از مشتریان و میهمانان شما نیز مراقبت خواهند کرد." ریچارد برانسون مطمئنا با عبارت «همیشه حق با مشتری است» بارها و بارها در کتاب ها، مجلات و مقالات مواجه شده اید و البته از زبان اساتید شنیده اید؛ این عبارت معمولاً توسط هتلها برای جذب میهمانان به هتل و متقاعد کردن هتلداران استفاده میشود که همیشه به مشتریان و میهمانان خود خدمات خوبی ارائه دهند. سوال اینجاست آیا همیشه حق با میهمان است؟ هم بله و هم نه. این موضوعی است که بسیاری از هتلداران با آن دست وپنجه نرم می کنند. ضرب المثل «همیشه حق با مشتری است» لزوماً به این معنا نیست که باید کار و کسب خود را طبق هر چیزی که آنها می گویند مدیریت کنید. چگونه یک هتل میتواند بدون دانستن درست بودن یا نبودن نظر میهمان کار کند؟ آیا مسئولیت یک هتل این است که با خواسته های میهمانان خود هماهنگ باشد؟ پارادوکس بزرگی در عبارت «همیشه حق با مشتری است»، وجود دارد. من فکر میکنم هتلها باید این عبارت را کنار بگذارند؛ چرا که در برخی موارد منجر به رفتارهای بد میهمان و مشتری میشود. بنابراین، چگونه می توان با چنین موقعیتی برخورد کرد؟ بگذارید تجربه ای از خودم در هتل را برایتان بگویم: کار من نظارت بر خانه دارها و حفظ آراستگی و زیبایی هتل بود. یک روز که در طبقات پرسه می زدم و در حال چک کردن اتاق ها بودم، خانواده ای ٤ نفره از اتاق شان بیرون آمدند. با خوش رویی سلام کردم و صبح بخیر گفتم. اینکه جوابم را ندادند بماند! پدر خانواده دکمه آسانسور را زد و دستمال کاغذی مچاله شده ی درون دستش را جلوی پایم انداخت! این در حالی بود که سطل زباله دقیقا کنار آسانسور قرار داشت. کمی عصبی شدم؛ اما سعی کردم به اعصابم مسلط باشم. شعار هتل در گوشم موج میزد: "مهمان نوازی به سبکِ ... از خانواده ای صمیمی" ، از طرفی هم صحبت های مدیرِ کاربلدِ هتل در گوشم زمزمه می شد: "شما سفیران هتل هستید" نشستم و دستمال را برداشتم. کاملا خونسرد و با اعتماد بنفس. پدر خانواده هم نگاهی به سر تا پایم انداخت و مرا با افکارم تنها گذاشت و رفت. در مدتی که کلاس های مختلف گردشگری و میهمانداری را گذراندم، مربیانم همواره تاکید داشتند که همیشه حق با میهمان است! من امروز می خواهم جسارت کنم و این حرفشان را نقض کنم. همیشه حق با میهمان یا مشتری نیست؛ عبارت «همیشه حق با مشتری است» و معادل فرانسوی آن «le client a toujours raison» (مشتری هرگز اشتباه نمی کند) از اساس اشتباه است. وقتی به میهمانانِ غیرمنطقی هتلی برخورد می کنید که نمی توانید آن ها را راضی کنید، وفاداری شما باید با کارکنانتان باشد. شما باید در وهله اول کارکنان خوب را استخدام کنید و سپس برای کارمندان خود ارزش قائل شوید. هنگامی که یک انتخاب بین حمایت از کارکنانتان است، (کسانی که هر روز با شما کار می کنند و از هتل شما مراقبت می کنند) با میهمان شاکی، شما طرف چه کسی هستید؟ کارکنانتان یا میهمانانتان؟ شما باید به کارکنان خود نسبت به میهمانان غیرمنطقی هتل اعتماد کنید. استفاده از شعار "همیشه حق با مشتری است" یا شعار ژاپنی (お客様は神様です)، به معنای "مشتری یک خداست"، یا تلفظ "der Kunde ist König" (میهمان پادشاه است)، عبارتی که اغلب در آلمان استفاده می شود، کار کارمندان هتل را سختتر و سخت تر میکند و حتی توهینآمیز است. این همیشه برای من اشتباه به نظر میرسید. برخی از هتل ها فکر می کنند که هرچه مشتری و میهمان بیشتر باشد بهتر است و این در حالی است که اتفاقا برخی از مشتریان برای هتل ها بد هستند. وقتی کارکنان خود را در اولویت قرار می دهید، آن ها در کار خوشحال خواهند شد. کارمندانی که در محل کار راضی هستند، به راحتی خدمات بهتری به میهمانان و مشتریان ارائه می دهند؛ زیرا انرژی و انگیزه بیشتری دارند. از سوی دیگر، اگر مدیران هتل این کار را انجام ندهند و به جای کارکنان دائماً در کنار میهمانان و مشتریان باشند، این پیام واضح است که کارکنان هتل ارزشی ندارند و باید هر رفتاری را از مشتریان تحمل کنند. وقتی این نگرش غالب شود، کارکنان به خدمات اهمیت نمی دهند. در واقع، خدمات خوب واقعی تقریباً غیرممکن است. می دانید که منظور من چیست! فقط در ظاهر مودب. واقعیت این است که هتلها بدون بعضی از میهمانان و مشتریان وضعیت بهتری دارند و اگر مدیران هتلها با مشتریان غیرمنطقی به جای کارمندان خوب خود کنار بروند، ایده بسیار بدی است که منجر به خدمات بدتر به میهمانان و مشتریان میشود. بنابراین به زبان ساده «همیشه حق با مشتری نیست». کارکنان خوب خود را در اولویت قرار دهید و تماشا کنید که آنها مشتریان و میهمانان هتل را در اولویت قرار می دهند. اصلا چطور می شود از میهمان بد شکایت کرد؟ به کجا شکایت کرد؟ به فرض هم که این اتفاق ممکن شود، آیا رسیدگی می شود؟ آیا می توان قانونی وضع کرد که همیشه حق با میهمان نیست؟ که میهمان هم وظایفی دارد و رسم ادب را باید به جا آورد! ✍️ الهام محمدی - فعال گردشگری
ایجاد شده: 16/فروردین/1401 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1401 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در نشست خبری عملکرد نوروزی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که در محل سالن فجر وزارت گردشگری برگزار شد، گفت ؛ از همه همکاران و اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر تشکر میکنم که شبانهروز زحمت کشیدند. همچنین از خبرنگاران، صداوسیما و همه اصحاب رسانه تشکر ویژه دارم که امسال در انعکاس اطلاعیههای سفر و اخبار این ستاد نقش ویژهای داشتند و خدمترسانی ویژهای را برای رفاه هرچه بیشتر مردم در سفر انجام دادند. او خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی سفرهای نوروز ۱۴۰۱ هماهنگی و همدلی بین دستگاههای عضو این ستاد بود که این موضوع در مدیریت سفرها تأثیر مهمی داشت. بهعنوانمثال مواردی نظیر افزایش مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در قالب اطلاعیههای روزانه اعلام شد و با همافزایی و کمک دستگاههایی مانند سازمان اورژانس کشور آمار مسمومیت با گاز، بعد از اطلاعرسانی، کاهش یافت. او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: توزیع مکانی را در دستور کار قرار دادیم. البته درباره توزیع زمانی سفر نیازمند تصمیمهای حاکمیتی هستیم و مقرر شده است پیشنهاد ستاد برای ساماندهی تعطیلات و سفر ارائه شود تا شاهد بهره بردن مسافران در طول سال از جاذبههای گوناگون گردشگری کشور باشیم. شالبافیان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره وضعیت اسکان در نوروز ۱۴۰۱ بیان کرد: تأسیسات رسمی گردشگری در دوران کرونا تعطیل شده بودند اما در نوروز ۱۴۰۱ مجدد به مدار برگشتند و به مسافران خدمات ارائه کردند. درعینحال با توجه به افزایش سفرها، نظارتهای ما بر تأسیسات گردشگری افزایش یافت و با تخلفات احتمالی برخورد جدی شد. او افزود: درباره اسکان اضطراری نیز دستگاههای مختلف بهویژه آموزشوپرورش، با ستاد همکاری خوبی داشتند؛ اما با توجه به این که از ۱۴ فروردین مدارس فعالیت خود را بهصورت حضوری آغاز میکردند این وزارتخانه اعلام کرد، مدارس تا ۱۳ فروردین میزبان مسافران نوروزی است. معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران خاطرنشان کرد: در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، به این جمعبندی و تصمیم رسیدهایم که فعالیت این ستاد موقتی و مناسبتی نباشد و در طول سال فعالیت دائمی داشته باشد، چراکه با توجه به انجام واکسیناسیون سراسری بهطور حتم شاهد افزایش سفرها در طول سال، خصوصا در تابستان، خواهیم بود. ازاینرو آمادگی کامل برای نظارت بر تأسیسات گردشگری و ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران داریم. رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره آسیبهای سفرهای نوروز ۱۴۰۱ گفت: بهنظر میرسد برای ارائه خدمات هرچه مطلوبتر به مسافران نیازمند اضافه شدن دستگاههای دیگری هستیم. بهعنوانمثال چالش مردم برای دریافت پول نقد از عابربانکها یکی از مشکلات و آسیبهای سفرهای نوروزی است که با عضویت دستگاههای مرتبط این آسیبها کاهش خواهد یافت. بهعلاوه کمکاری دستگاههای مرتبط درباره معرفی مقاصد و تأمین زیرساختها یکی دیگر از آسیبهای سفر است. در کنار سایر زیرساختها نیازمند راهاندازی اماکن اقامتی ارزانقیمت هستیم تا به رونق سفر کمک شود. او در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران نیز گفت: در حالت کلی سال گذشته صدور روادید نداشتیم، اما امسال روادید برای گردشگران ورودی صادر شده است. تعداد دقیق گردشگران ورودی به کشور پایان ماه جاری اعلام میشود. معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره برنامهریزی ستاد برای سفرهای تابستانی گفت: از آبان ماه سال گذشته برنامهریزیهای لازم برای نوروز شروع شد. از اکنون نیز برای تعطیلات عید فطر و تعطیلات تابستانی در حال برنامهریزی هستیم، یکی از راههای مدیریت سفرهای داخلی را دائمی شدن ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر میدانیم چراکه در نوروز شاهد این هستیم که مشکلات مسافران با توجه به همکاری و همافزایی بین دستگاههای مختلف به حداقل کاهش یافت. ازاینرو وقتی ستاد دائمی شود خدمات میتواند استمرار یابد. او در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران اضافه کرد: تعداد بازدیدکنندگان از موزهها و اماکن فرهنگیتاریخی در نوروز ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری داشت. بهنحوی که تعداد بازدیدکنندگان در پنج روز اول نوروز ۱۴۰۱ با تمام روزهای نوروز سال قبل برابری میکند.
ایجاد شده: 15/فروردین/1401 آخرین ویرایش: 15/فروردین/1401 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ؛ " یحیی نقیزاده " مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در نشست خبری رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت ؛ در سه مرحله پیش از نوروز، حین تعطیلات نوروز و پس از نوروز برنامهریزی هایی در اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری صورت گرفته است. در مرحله پیش از نوروز طبق بازدیدهای میدانی بر کیفیت خدمات، نرخهای مصوب، اجرای پروتکلها و دریافت واکسن پرسنل نظارت دقیق شده است. وی افزود ؛ مردم از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ میتوانند موارد خود را مطرح کنند. همچنین امکان مسیریابی، وضعیت آبوهوا، اطلاع از وضعیت تاسیسات گردشگری و جاذبهها از طریق این سامانه امکانپذیر است. تیمهای تخصصی برای نظارت به خدمات تاسیسات گردشگری و بازدیدهای میدانی در کل کشور اعزام می شوند. تاسیساتی که عملکرد خوبی داشته باشند، تشویق میشوند. افزایش یا تعدیل نرخ نداریم. به دلیل حمایت از تاسیسات گردشگری سعی شد که نرخ تورم رعایت شود. مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری افزود ؛ نظارت به صورت مستقیم و میدانی در استانها و ستاد سفر انجام میشود و مردم میتوانند تخلفات را در خصوص عدم رعایت نرخهای مصوب اعلام کنند.
ایجاد شده: 25/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 25/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " امیر سزاوار " رییس هیات مدیره جامعه حرفهای هتلداران خراسان رضوی گفت ؛ در حال حاضر برای تامین و بکارگیری نیروهای ماهر و متخصص با مشکل مواجه هستیم. علت اصلی آن این است که در دوران شیوع کرونا و تعطیلی واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری بسیاری از کارکنان آموزش دیده، شاغل و دارای تجربه را از دست دادیم. این نیروها به دلیل شرایط پیش آمده و با هدف تامین معاش وارد حوزههای کاری دیگری شدهاند. " سزاوار " تاکید کرد ؛ بسیاری از آنها با رفع محدودیتها و فعالیت دوباره واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری به حوزه تخصصی کار خود یعنی تاسیسات گردشگری بازنگشته اند. واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری از این وضعیت متضرر شدهاند و هم اکنون شاهد کمبود نیروی متخصص و باتجربه هستیم. او گفت ؛ تا قبل از شیوع کرونا بیش از ۱۱ هزار نفر در حوزه هتلداری خراسان رضوی شاغل بودند که تاکنون بیش از ۶ هزار نفر آنها به کار خود بازگشتهاند. رییس هیات مدیره جامعه حرفهای هتلداران خراسان رضوی در پایان تاکید کرد ؛ در آغاز تعطیلات نوروزی بیش از ۲۲۰ هتل یک تا پنج ستاره در مشهد میزبان مسافران نوروزی خواهند بود که این تعداد بیش از ۹۰ درصد هتلهای استان هستند.
ایجاد شده: 12/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 12/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " پرهام جانفشان " مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت ؛ برای نوروز مراکز اقامتی ۵۰درصد و مراکز پذیرایی نیز ۲۰درصد درنرخ مصوب در خدمات تخفیف را به گردشگران ارائه خواهند کرد. در صدد هستیم با ارایه این گونه بسته ها هم افزایی خاص که در بخش های مختلف گردشگری شامل حمل و نقل، اسکان، پذیرایی و تفریحات ایجاده کرده تا علاقه مندان از فضاهای گردشگری تهران بهره لازم را ببرند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت ؛ درنظر داریم تا در ۴ نقطه تهران در راستای حضور شهروندان فضاهایی گردشگری را برپا کنیم. در این نوروزگاهها که از ۲تا ۱۱ فرودین فعال می شود با ارائه برنامه های مختلف "شب های فرهنگی" زمینه حضور مردم را فراهم کنیم. " جانفشان " در پایان تاکید کرد ؛ در حال حاضر وضعیت اماکن اقامتی استان تهران با وجود ۱۳۳ هتل با ظرفیت ۱۶هزار تخت از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
ایجاد شده: 5/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 5/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، نشست تخصصی " آب و گردشگری در ایران " با همکاری گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی و «گروه دانش بنیاد آشیان» روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فضای مجازی برگزار می شود. «جغرافیای آب»، «مدیریت آب» و همچنین «گردشگری و آب در ایران» از محورهای اصلی بحث شرکتکنندگان در نشست خواهد بود. " محمود ضیائی " دبیر این رویداد علمی، در تشریح دلیل برگزاری این نشست گفت: توسعۀ گردشگری به طور مستقیم با منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور ارتباط دارد. امروزه گردشگری یکی از مصرف کنندگان اصلی منابع آبی است، لذا استفاده بهینه از این منابع مشترک، لازمۀ توسعه پایدار گردشگری در ایران است و بدین سبب حکمروایی آب، به یکی از دغدغههای اصلی مدیران مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. " ضیائی " با تأکید بر اینکه با توجه به قرار گرفتن ایران در کمربند بیابانی جهان و وضعیت فعلی بیلان آب کشور، مدیریت آب در گردشگری اهمیت دوچندانی یافته است، ابراز امیدواری کرد نکته نظرات علمی، تجربی و سخنان شرکت کنندگان این نشست به شناخت هرچه بیشتر مسئله و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مدیریت بهتر مصرف منابع آبی در گردشگری کشور بینجامد. " مجید لباف خانیکی " عضو هیئت علمی دانشگاه نزوی عمان و پژوهشگر حوزه نظام های بومی مدیریت منابع آب، " مصطفی طالشی " عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران و پژوهشگر حوزه برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه منابع آبی، " علی رحیم پور " عضو هیات مدیره هگتا و عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران و " آرمین نوربخش " موسس و مدیرعامل خانه آب ایران، دیگر سخنرانان این نشست تخصصی خواهند بود. این نشست روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت: ۱۶ الی ۱۸ در آدرس https://www.skyroom.online/ch/ashiaan_2022/water-tourism برگزار می شود.
ایجاد شده: 2/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 2/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " خسرونیا " رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی در خصوص آخرین وضعیت فعالیت تالارهای پذیرایی گفت ؛ تعدادی از شهرها با جهش سویه جدید کرونا (اُمیکرون) در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته اند، تالار داران در بدو ورود مهمانداران باید کارت واکسیناسیونها را چک و بررسی کنند. رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تاکید کرد ؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا، تالارهای پذیرایی با یک سوم ظرفیت فعالیت خواهند کرد و تالارداران باید مصوبات را رعایت کنند. " خسرونیا " در پایان اعلام کرد ؛ اخیرا بخشنامهای مبنی بر لزوم رعایت کامل مسائل بهداشتی به واحدهای صنفی ابلاغ کردیم.
ایجاد شده: 30/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 30/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، نشست تخصصی «آب و گردشگری در ایران» با همکاری گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی و «گروه دانشبنیاد آشیان»، در روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فضای مجازی برگزار خواهد شد. «جغرافیای آب»، «مدیریت آب» و همچنین «گردشگری و آب در ایران» از محورهای اصلی بحث شرکتکنندگان در نشست خواهد بود. " محمود ضیائی " عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر نشست «آب و گردشگری در ایران» در رابطه با اهمیت و ضرورت برگزاری نشستی با محوریت آب و گردشگری گفت: توسعه گردشگری به طور مستقیم با منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور ارتباط دارد، نه تنها بسیاری از فعالیتهای گردشگری به طور مستقیم به منابع آب وابسته است بلکه آب به طورغیرمستقیم، شرط لازم برای توسعه سایر محصولات گردشگری نیز به شمار میآید. امروزه گردشگری یکی از مصرفکنندگان اصلی منابع آبی کشور است، لذا استفاده بهینه از این منابع لازمه توسعه پایدار گردشگری است و بدین سبب، به یکی از دغدغههای اصلی مدیران مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. وی با تأکید بر اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی و بخصوص وضعیت فعلی بیلان آب کشور، این موضوع اهمیت دوچندانی یافته است، ابراز امیدواری نمود نکته نظرات علمی، تجربی و حرفهای شرکتکنندگان این نشست به شناخت هرچه بیشتر مسئله و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مدیریت بهتر مصرف منابع آبی در گردشگری کشور بینجامد.
ایجاد شده: 28/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 28/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " رحمتالله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در گفتگو با شبکه ایران کالا گفت ؛ متاسفانه در زمان کرونا بخش زیادی از آژانس های مسافرتی، گردشگران، راهنمایان و هتلداران از گردونه این صنعت خارج و حذف شدند یا به مشاغل دیگری روی آوردند. قبلا این صنعت با متقاضی زیادی برای کار روبرو بود اما افول صنعت گردشگری باعث شد اعتماد نسبت به این صنعت از بین رفته و دفاتر و شرکت ها حدود ۵۰ درصد از پرسنل خود را از دست دادند. " رفیعی " در ادامه این گفتگو گفت ؛ پیشنهاد ادغام آژانس ها و شرکت های هواپیمایی شاید پیشنهاد بجا و مطلوبی به نظر برسد ولی اجرایی کردن آن فعلا ممکن نیست. وی ضمن اعلام اینکه تغییرات نرخ ارز ۲۰ درصد بر صنعت هوانوردی تاثیرگذار است تاکید کرد ؛ متاسفانه کاهش ارزش پول ملی باعث شده نه تنها بلیط هواپیما بلکه سایر ناوگان حمل و نقل هم دچار افزایش قیمت شوند. گردشگری که به شکل آزاد و بدون قانون در حال انجام است باعث افزایش شیوع کرونا است. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در پایان گفت ؛ در حقیقت مردم باعث شیوع کرونا نشدند بلکه این متولیان امر هستند که با سوء مدیریت ایجاد کننده این وضعیت بوده اند.
ایجاد شده: 23/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 23/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، ورودی توریست خارجی به کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۱ با رشد ۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد. آمار سازمان جهانی گردشگری از نبض توریسم، وضعیت «خروج از کما» را نشان میدهد اما شرایطی که آخرین سویه کرونا برای گردشگران بهوجود آورده - محدودیت سفر در تعطیلات کریسمس- مانع بازگشت این بازار به شرایط ۲۰۱۹ شده است. جمعیت توریستها ۷۲ درصد کمتر از دو سال پیش است. اگرچه گردشگری بینالمللی در نیمسال اول 2021 بسیار ضعیف عمل کرده و از ژانویه تا سپتامبر 2021، میزان گردشگران 20 درصد کمتر از مدت مشابه خود در سال 2020 و 76 درصد کمتر از سطح 2019 بوده است، اما با احیای گردشگری در فصل تابستان، در انتهای سال 2021 نبض گردشگری در جهان با 4 درصد رشد همراه بود. با این حال این رقم همچنان بسیار پایینتر از سطح قبل از همهگیری کرونا است. گردشگری بینالمللی در سال 2021 رشد 4 درصدی را در مقایسه با سال 2020 تجربه کرد و با 15 میلیون گردشگر بینالمللی بیشتر، به 415 میلیون نفر در سال 2021 رسید. اما با این حال، براساس برآوردهای اولیه، ورودیهای بینالمللی هنوز 72 درصد کمتر از قبل همهگیری در سال 2019 بوده است. سال 2020 بدترین سال ثبت شده صنعت گردشگری در طول تاریخ بوده که میزان ورودیهای بینالمللی تا 73 درصد کاهش یافت.
ایجاد شده: 4/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 4/بهمن/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " حسن سیادتان " عضو هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه راهاندازی چنین سامانههایی باید با هدف تسریع در انجام کارها صورت گیرد، گفت: پیش از این پروانههای بهرهبرداری از ادارات کل و طی دو هفته صادر میشد اما حالا با راهاندازی این سامانه، دریافت این پروانهها ماهها طول میکشد، ما با معاون گردشگری هم در این زمینه صحبت کردهایم و تأکید داشتیم به روز رسانی باید به نحوی صورت گیرد که به نفع همه باشد. سیادتان با بیان اینکه دولت باید مشوق بخش خصوصی در ساخت هتل باشد، افزود: با این وضعیت خیلیها متقاضی تغییر کاربری هستند، یعنی ما اگر نتوانیم مشوق سرمایهگذار جدید باشیم همین تعداد هتلی هم که داریم از دست میدهیم، تغییر کاربری علیرغم سختیهایی که دارد قابل انجام است. وی تنها را مطالبات هتلداران را مجلس دانست و گفت: ما یک قانون داریم و یک مجلس شورای اسلامی، همه در سالهای گذشته وعدههایی شنیدیم که هیچکدام عملیاتی نشد، تنها راه ما برای پیگیری مطالبات باید مجلس باشد تا ادارات و وزارتخانهها از مصوبات آنها تبعیت کنند، در رابطه با حاملهای انرژی هم باید از طریق مجلس موضوع را پیگیری کنیم تا بخش عمدهای از مشکلاتمان برطرف شود. مالیات 99 در شرایطی به ما تحمیل شد که در اوج کرونا راه ها بسته بود و پروازها لغو شده بود و عملاً سفری صورت نگرفت که مسافری به هتلها بیاید. ما از نمایندگان مجلس تقاضا داریم به ما کمک کنند تا با مصوباتی که قابلیت اجرا دارد این مشکلات را برطرف کنند.
ایجاد شده: 27/دی/1400 آخرین ویرایش: 27/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: از اسفندماه سال ۹۸ تا پایان آذر ماه سال جاری بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان ضرر مالی گریبان صنعت هتلداری در ایران را گرفت. وی افزود: در کشورهای مختلف، دولتها کمک های مختلفی به فعالان گردشگری و هتلداری داشتند، در کشور ما هم در دولت قبل دو بسته حمایتی به عنوان تسهیلات کرونایی ابلاغ شد اما نه تنها اجرا نشد بلکه در عمل ضد حمایت بود. حمزه زاده تصریح کرد: امهال مالیاتی یکی دیگر از موضوعاتی بود که مطرح شد اما وقتی دوستان برای مفاصا حساب به سازمان امور مالیاتی مراجعه کردند با ۱۰ درصد جریمه مواجه شدند، در واقع کسی به دنبال اجرای قانون نبود و متأسفانه در این میان حق ما تضییع شد. رئیس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه وزارت نیرو در بحث حاملهای انرژی بدترین و بی رحمانهترین برخورد را با فعالان گردشگری و هتلداری کشور داشت، افزود: متأسفانه بسیاری از هتلها به دلیل تأخیر ۵ یا ۱۰ روزه در پرداخت قبض، جریمه و حتی برخی پلمب شدند. وی در ادامه گفت: هیچ کس از تسهیلات کرونایی استقبال نکرد چون حقوقی که یک هتلدار طی یک سال پرداخت میکرد بیشتر از تسهیلات ۱۶ میلیونی بود، به همین جهت شاهد بودیم بخشی از کارکنان با تجربه و متخصص در صنعت هتلداری تعدیل شدند و تعدادی از هتلداران با هزاران زحمت و با قرض و فروش ملک هتل خود را حفظ کردند. در دوران اصلی کرونا ضریب اشغال هتلها زیر 5 درصد بود و این برای هتل بزرگترین ضرر محسوب میشود، در واقع تا ۴۰ درصد ضریب اشغال ضرر است و از بالای ۴۰ درصد تازه هتل به حاشیه سود میرسد، خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفت کلیه کارکنان هتلها واکسینه شدند و اگر هر کارمندی به هر دلیلی از زدن واکسن امتناع میکرد با او قطع همکاری میشد، رفته رفته با کاهش آمار کرونا وضعیت سفر در کشور بهتر و با رعایت پروتکلهای بهداشتی پای مسافران به هتلها باز شد. حمزه زاده در خصوص طرح مشکلات با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما انتظار داشتیم که در دولت فعلی به داد افرادی که در شرایط کرونا متضرر شدند برسند و با شروع فعالیت دولت جدید، مشکلات ما حل شود اما در حال حاضر که چند ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم میگذرد هیچ اتفاقی نیفتاده، ما تمامی مشکلات را به آقای ضرغامی ابلاغ کردیم. صنعت گردشگری یک صنعت فرابخشی است و ۱۵ سازمان در این مسیر با ما همراه هستند اما متأسفانه تا این لحظه یک قدم مثبت در راستای حل مشکلات برداشته نشده است، ما وضعیت دولت را درک میکنیم و مثل سایر کشورها انتظار کمک بلاعوض نداریم اما انتظار داریم تا یک سری کارها که منجر به کاهش بخشی از مشکلات میشود را انجام دهند. وی ادامه داد: برای مثال نگاه دولت به مسائل حوزه گردشگری و هتلداری باید تخصصی باشد، در حوزه حاملهای انرژی سیاست دولت افزایش تعرفههاست اما باید بدانند که هتل با منزل مسکونی تفاوت ۱۰۰ درصدی دارد. در یک هتل ۵ ستاره چه مسافر بیاد چه نیاد تمام برق ها باید روشن بماند، سیستم گرمایش و سرماش باید روشن باشد، ما نمیتوانیم به مسافر بگوییم در مصرف آب صرفهجویی کند، لذا نگاه دولت در بحث حاملهای انرژی باید تخصصی و متناسب با موضوع باشد، اما متاسفانه به هیچ وجه این موضوع رعایت نمیشود و همین عدم نگاه تخصصی وزارت نیرو در بحث حامل های انرژی مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کرده است. رئیس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه به صورت میانگین در چند ماه گذشته تنها در حوزه آب تعرفه ۴ برابر شده است، گفت: چند ماه پیش تعرفه برق هم چند برابر شد و با این اوصاف و هتلداران هرچه در میآوردند باید یک مبلغی هم از جیب هزینه کنند تا پاسخگوی تعرفه حاملهای انرژی باشد. وی افزود: من معتقدم گردشگری ما در میان مدت و بلند مدت فاقد هرگونه استراتژی است و ما برنامه جامع ملی برای کشور در حوزه گردشگری نداریم، ضمن اینکه عمده قوانین، آیین نامهها و بخشنامهها به نحوی تدوین شده که نگاه دولتی دارد و منافع دولتی بر منافع فعالان بخش خصوصی ترجیح داده شده است. حمزه زاده تأکید کرد: تا زمانی که این نگاهها به سمت تقویت بخش خصوصی تغییر جهت ندهد، مشکلات ما نه تنها حل نمیشود بلکه بیشتر هم خواهد شد.
ایجاد شده: 27/دی/1400 آخرین ویرایش: 27/دی/1400 اخبار داخلی