نتایج جستجو...
 بوتیک هتل در ایران؛ از دل شیر سرمایه‌گذاران تا چالش با ارزیابان گردشگری

بوتیک هتل در ایران؛ از دل شیر سرمایه‌گذاران تا چالش با ارزیابان گردشگری

به گزارش هتل‌نیوز ، مدیر اجرایی بوتیک هتل نظامیه تهران تاریخچه پیدایش بوتیک هتل در دنیا را دهه 80 میلادی و بر اساس فلسفه‌های اقتصادی رایج در آن زمان می‌داند و معتقد است: در واقع از این زمان، سبک و شیوه زندگی‌های خاص و متفاوت وارد تفریحات مردم شد که مبدا آن نیز تفریحات شبانه در آمریکا بود. "امیدرضا کاظمی" اظهار داشت: اولین بوتیک هتل دنیا در سال 1984 میلادی در کشور آمریکا و شهر نیویورک، افتتاح شد. این بوتیک هتل از سوی مالکان یک زنجیره هتلداری اداره می‌شد که در زمینه کلاپ‌های شبانه تخصص داشتند. "کاظمی" ابراز داشت: مشخصه بارز این بوتیک هتل، طراحی متفاوت آن بود که از کلاپ به این مدل اقامتگاه رسیده بود. در حقیقت مالکان به این نتیجه رسیدند که اگر می‌خواهند درآمد بیشتری داشته باشند باید متفاوت عمل کنند و چون از معماری، خدمات و طراحی خاصی نیز استفاده می‌کردند به طور طبیعی از آن استقبال هم می‌شد. این فعال صنعت هتلداری ایران در خصوص ورود واژه بوتیک به این مراکز اقامتی نیز گفت: بوتیک در واقع مغازه‌های کوچکی بود که لوازم و برندهای خاص را با یک نام متفاوت می‌فروختند. در این بوتیک‌ها به شکل خاصی از مشتری پذیرایی و توجه خاصی به او می‌شد. وی افزود: با توجه به اینکه بوتیک‌ها تبدیل به برندهای خاصی شده بودند در نتیجه گران‌تر نیز بودند و مراکز اقامتی نیز از این واژه برای خود استفاده کردند. یعنی هتل‌هایی که مانند بوتیک‌ها خاص، ویژه و متفاوت هستند. "امیدرضا کاظمی" در ادامه گفت: در حال حاضر هتل‌هایی در ایتالیا و سایر کشورها وجود دارد که حداقل هزار دلار هزینه ورودی آنهاست. ولیکن در ایران هنوز اتاق هزار دلاری با خدامت دبل لوکس نداریم. مدیر اجرایی و بهره‌بردار بوتیک هتل نظامیه تهران، سابقه ورود این مراکز اقامتی به کشور را ده سال، عنوان کرد و ادامه داد: وقتی این بوتیک هتل‌ها خاص و ویژه می‌شوند، مشتریان خاصی نیز دارند و تعداد افراد کمی در آن حضور دارند که طی مدت اقامت همدیگر را می‌شناسند و صمیمیت بیشتری بین آن‌ها ایجاد می‌شود. وی افزود: بوتیک هتل‌ها در ایران بیشتر در مکان‌های تاریخی و عمارت‌ها شکل گرفته است. عمارت و سرای تاریخی عامری‌ها در کاشان به شکل اصولی‌تر به طراحی بوتیک هتل پرداخت و تلاش کرد تا هم در زمینه طراحی و هم در بخش خدمات این ویژگی‌ها را رعایت کند. "کاظمی" در ادامه گفت: در برخی جاها گفته شده که اولین بوتیک هتل ایران در منطقه کندوان استان آذربایجان شرقی، ایجاد شده است ولی معتقدم که این موضوع بیشتر در کاشان شکوفا شد. اولین بار نام بوتیک هتل را در خانه منوچهری‌ها شنیدیم و بعد از آن سرای عامری‌ها و هم‌اکنون در تهران نیز بوتیک هتل‌هایی در سطح شهر و مناطقی مانند شمشک، ایجاد شده است. وی در ادامه به آمار و ارقام، قوانین و دستورالعمل‌های موجود در رابطه با بوتیک هتل‌ها در ایران، اشاره کرد و گفت: آمار هتل بوتیک‌ها در این مشخص نیست زیرا اصلا مجوزی تحت این عنوان صادر نمی‌شود. افراد هم‌اکنون به نام اقامتگاه سنتی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مجوز می‌گیرند و نام بوتیک هتل را به دلخواه به آن اضافه می‌کنند.  وی تصریح کرد: هنوز ضوابطی برای بوتیک هتل در ایران تعریف نشده است. البته وزیر گردشگری این قول را داده تا ضوابط بوتیک هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی را ساماندهی کند. البته این نگرانی وجود دارد که اگر هتل بوتیک‌ها مجوز هتل بگیرند با محدودیت‌هایی مواجه شوند زیرا باید ضوابط هتل را رعایت کنند تا ستاره بگیرند. "امیدرضا کاظمی" موضوع نرخ‌گذاری را یکی از چالش‌های اصلی بوتیک هتل‌ها در ایران، معرفی کرد و گفت: نرخ‌گذاری هتل‌ها و مراکز اقامتی در ایران توسط دولت انجام می‌شود ولی در خارج از کشور، اشخاص خودشان نرخ را تعیین می‌کنند. بوتیک هتل‌ها سوای لوکس بودن، قطعا شیک و از هتل‌های عادی چند مرتبه بالاتر هستند. پس در نتیجه باید میزان هزینه و درآمدشان نیز تفاوت داشته باشد و از سوی دیگر ضوابط و استانداردهای متفاوتی نیز داشته باشند تا بر اساس آن ارزش‌گذاری شوند. "کاظمی" یکی دیگر از خطرات و چالش‌های موجود در این حوزه را بحث سرمایه‌گذاری دانست و گفت: ارزیابان تاسیسات گردشگری تاکنون با محتوای هتل بوتیک مواجه نشده‌اند و بنابراین اجازه نمی‌دهند که نرخ این اقامتگاه‌ها از سقف خاصی فراتر رود. در نتیجه سرمایه‌گذار بعد از مدتی ترجیح می‌دهد هتل را تعطیل کند یا اتفاق دیگری برای آن مجموعه رخ می‌دهد. وی ادامه داد: به هیچ عنوان برای سرمایه‌گذاری صرفه اقتصادی ندارد که هتل بوتیک را با هتل‌های یک تا پنج ستاره مقایسه کند. برای مثال در سرای عامری‌ها با توجه به خاص بودن معماری و نوع بنای برخی اتاق‌ها، پیشنهاد می‌شد که قیمتی بیشتر از نرخ‌نامه مصوب داشته باشند. این موضوع در کشورهای دیگر پذیرفته شده است اما در ایران هر چه جلوتر می‌رویم، موضوع چالشی‌تر می‌شود. وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی ایران، سرمایه‌گذاران برای ورود به بحث مطالعه، ظرفیت‌سنجی هتل بوتیک باید دل شیر داشته باشند. به همین دلیل نیز از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کردیم تا نرخ هتل بوتیک‌ها را آزاد کند. "امیدرضا کاظمی" خط‌کشی را راه حل چالش هتل بوتیک‌ها نمی‌داند و معتقد است که آنقدر خلاقیت وارد حوزه گردشگری می‌شود که اگر خط‌کش بگذاریم و اندازه بگیریم، کار را نشدنی و سخت می‌کنیم. گردشگری روز به روز خلاق‌تر می‌شود و تعاریف نیز در حال تغییر است پس باید به دنبال معیارهای دیگری بود. وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا هتل بوتیک‌ها گرفتار آنچه برای بوم‌گردی‌ها رخ داد، نشوند و تعریف درستی از آن ارائه شود زیرا هر بنای سنتی و تاریخی که مجوز گرفت خود را بوتیک هتل معرفی می‌کند، در شرایطی که تعریف اقامتگاه سنتی، هتل، بوم‌گردی، بوتیک هتل و ... متفاوت است.

ایجاد شده: 13/آبان/1398       آخرین ویرایش: 13/آبان/1398     اخبار داخلی
تاکید وزارت گردشگری بر بهره‌گیری از رویکردهای جدید نظیر بوتیک هتل در حوزه مراکز اقامتی

تاکید وزارت گردشگری بر بهره‌گیری از رویکردهای جدید نظیر بوتیک هتل در حوزه مراکز اقامتی

به گزارش هتل‌نیوز ، وزیر گردشگری به همراه جمعی از معاونان و مدیران کل ستادی این وزارتخانه در دیدار با اعضای فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، درآمدزایی مستقیم از ورود گردشگران خارجی به کشور در سال گذشته را 11 میلیارد و 800 میلیون دلار و درآمد غیرمستقیم را بالغ بر سه برابر این رقم، اعلام کرد. "علی‌اصغر مونسان" در ابتدای این جلسه در خصوص آخرین وضعیت تدوین سند توسعه گردشگری کشور، اظهار داشت: این سند، آماده و به کمیسیون‌های فرعی مجلس ارائه شده است و به زودی پس از بررسی در کمیسیون اصلی، تبدیل به سند رسمی و ابلاغ خواهد شد. "مونسان" با اشاره به اینکه لوگو و شعار محوری گردشگری کشور در قالب برند ملی گردشگری همزمان با دهه مبارک فجر رونمایی خواهد شد در رابطه با پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در کشور، ابراز داشت: هم‌اکنون 2700 پروژه را در دست اجرا داریم که از این میان 405 پروژه مربوط به هتل‌ها و مراکز اقامتی است. وی افزود: از میان هتل‌ها و مراکز اقامتی در حال احداث 154 هتل، چهار و پنج ستاره خواهد بود که تلاش داریم تا پایان دولت دوازدهم 750 پروژه از جمله 236 پروژه هتلی را افتتاح کنیم. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن تاکید بر بهره‌گیری از رویکردهای جدید در حوزه مراکز اقامتی در کشور، گفت: در دو سال گذشته روی بوم‌گردی‌ها تمرکز داشتیم و اخیرا نیز روی بوتیک هتل‌ها کار می‌کنیم تا با مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی بر اساس استانداردهای هتل‌های 4 و 5 ستاره، بخشی از کمبود فضاهای اقامتی جبران شود. وزیر گردشگری کابینه دولت دوازدهم، تصریح کرد: با ایجاد و احداث بوتیک هتل‌ها توسط بخش خصوصی، هم کسب و کارهای خوبی شکل می‌گیرد و هم اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود. هم‌اکنون در چند استان از جمله تهران چنین بوتیک هتل‌هایی به بهره‌برداری رسیده که ضریب اشغال خوبی نیز داشته‌اند. "علی‌اصغر مونسان" در ادامه به ارائه گزارشی از سفر اخیر خود و هیات اعزامی به کشور عمان، پرداخت و گفت: در این سفر هیاتی 60 نفره از بخش خصوصی و با هزینه شخصی خود حضور داشتند که با برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و گردشگری به معرفی جاذبه‌های گردشگری کشورمان پرداختند. وزیر گردشگری کشور در ادامه در رابطه با حذف روادید برای سفر به روسیه، گفت: صدور روادید برای سفر به روسیه برای هر فرد بین 80 تا 120 یورو هزینه دارد که با لغو روادید و تشکیل صندوقی، بخشی از این مبلغ صرف تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ایران می‌شود. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای فراکسبون مستقلین ولایی، درخواست کرد تا بودجه وزارتخانه را برای حداقل‌های مورد نیاز افزایش دهند و افزود: برنامه‌ای برای توسعه سواحل شمالی و جنگل‌ها در دست اجرا داریم. همچنین برای توسعه قطار گردشگری و سفرهای ریل محور نیز برنامه های مفصلی در نظر گرفته‌ایم.

ایجاد شده: 13/آبان/1398       آخرین ویرایش: 13/آبان/1398     اخبار داخلی
مدیران و وزرای کشور، برگزاری جلسات و گردهمایی در هتل‌ها را حذف کرده یا کاهش داده‌اند

مدیران و وزرای کشور، برگزاری جلسات و گردهمایی در هتل‌ها را حذف کرده یا کاهش داده‌اند

به گزارش هتل‌نیوز ، مدیرعامل گروه هتل‌های هما با اشاره به اینکه نرخ هتل‌ها به نسبت نرخ تورم، افزایش پیدا نکرده است، اظهار داشت: هتل‌های پنج ستاره در مقایسه با دیگر هتل‌ها نسبت به تقاضا مقاومت‌پذیری بیشتری از خود دارند زیرا این هتل‌ها به دلیل اینکه کالای لوکسی محسوب می‌شوند، نمی‌توان تناسبی را میان نرخ میانگین و نرخ تورم به وجود آورد. "‌اصغر خیامیان" ابراز داشت: در ابتدا تصور می‌شد که با افزایش نرخ تورم، ضریب اشغال هتل‌ها نیز کاهش پیدا کند اما این اتفاق صورت نگرفت و می‌توان با استفاده از نرخ‌های ترکیبی و تخفیفات، درصد اشغال را حفظ کرد. مدیرعامل گروه هتل‌های هما در رابطه با احداث هتل‌های جدید این گروه در شهرهای دیگر نیز گفت: مهمترین شهری که هم‌اکنون برای تاسیس و راه‌اندازی هتل درنظر گرفته شده، اصفهان است که با توجه به داشتن زمین، چنانچه تعاملات با شهرداری به خوبی پیش برود و موانع نیز برطرف شود، هتل در این شهر احداث خواهد شد. وی افزود: با توجه به اینکه گروه هتل‌های هما وابسته به سازمان تامین اجتماعی است، سعی می‌شود تا از پتانسیل این سازمان علی‌الخصوص شرکت شستا، استفاده کرد. وی تصریح کرد: شرکت‌ها و هلدینگ‌های مجموعه شستا برای خدمات رفاهی و مراسم‌ها از مجموعه هتل‌های هما استفاده می‌کنند و به این شکل کمبود ناشی از عدم ورود میهمانان کمی جبران می‌شود ولیکن نرخی که برای میهمانان خارجی استفاده می‌شود را نمی‌توان برای کارکنان این مجموعه درنظر گرفت و در نتیجه نرخ میانگین کاهش می‌یابد. مدیرعامل گروه هتل‌های هما، صنعت هتلداری را وابسته به عوامل متعدد سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: به هر اندازه که به سمت شرایط بحرانی پیش برویم، کاهش تقاضا نیز رخ می‌دهد. برای مثال بسیاری از مدیران و وزرا به کارمندان خود توصیه می‌کنند که جلسات و گردهمایی‌ها را کاهش داده یا از مهمان‌سراهای داخلی استفاده کنند. وی افزایش هزینه‌ها را یکی دیگر از چالش‌های صنعت هتلداری کشور، معرفی کرد و گفت: با وجود افزایش هزینه‌ها، هتل‌ها به گونه‌ای با افزایش خدمات سعی می‌کنند تا درصد اشغال را بالا ببرند و این هرینه‌ها را جبران کنند. مدیرعامل گروه هتل‌های هما در پایان گفت: در شرایط فعلی و بر خلاف چند سال گذشته، مراودات خارجی و بین‌المللی به پائین‌ترین سطح خود رسیده است و باید خدمات و وضعیت این صنعت را حفظ و از شرایط بحرانی، عبور کرد.

ایجاد شده: 9/مهر/1398       آخرین ویرایش: 9/مهر/1398     اخبار داخلی
برگزاری مراسم رسمی بزرگداشت روز جهانی گردشگری به میزبانی استان سیستان و بلوچستان + گزارش تصویری

برگزاری مراسم رسمی بزرگداشت روز جهانی گردشگری به میزبانی استان سیستان و بلوچستان + گزارش تصویری

به گزارش هتل‌نیوز ، مراسم رسمی گرامیداشت روز جهانی گردشگری با حضور "علی‌اصغر مونسان" وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، جمعی از مسئولان کشوری و استانی، مدیران و فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری به میزبانی استان سیستان و بلوچستان در محل سالن سینما هلال در شهرستان زاهدان، برگزار شد. "علی‌اصغر مونسان" در این مراسم با اشاره به تشکیل وزارت گردشگری، اظهار داشت: تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، قطعا توسعه گردشگری و فرهنگی کشور را به دنبال دارد. وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور در رابطه با وجود ظرفیت‌های بسیار خوب در حوزه گردشگری کشور، ابراز داشت: صنعت گردشگری در ایران روند صعودی را دنبال می‌کند و باید با سرمایه‌گذاری در این زمینه به کشور اول منطقه در حوزه گردشگری، تبدیل شویم. وی افزود: صنعت گردشگری در کشور نیاز به توجه بیشتر دارد تا نقش قابل توجهی را در اقتصاد، ایفا کند. البته اشتغال خوبی در این زمینه ایجاد شده است و باید بتوانیم از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنیم. "علی‌اصغر مونسان" با اشاره به برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری در استان سیستان و بلوچستان، گفت: این اتفاق با هدف معرفی بیشتر ظرفیت‌های استان، روی داده است. استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های مناسبی است که کمتر به آن توجه شده است و امیدواریم با توجه به تاکید شعار امسال که اشتغال در گردشگری است، شاهد آینده خوب برای مردم این منطقه باشیم. مونسان در این رابطه ادامه داد: 54 پروژه با اعتباری بالغ بر 670 میلیارد تومان در سطح استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است و یکی از آژانس‌های بزرگ و مطرح گردشگری کشور نیز به صورت معین در این منطقه، فعالیت خواهد کرد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در ادامه، اشتغال را یکی از دغدغه‌های اصلی تمامی دولت‌ها معرفی کرد و با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری، گفت: گردشگری می‌تواند با سرعت بالا اشتغال به وجود بیاورد و همچنین به توزیع عادلانه ثروت نیز کمک کند. وی در ادامه به ارائه گزارش علمکرد و آمار و ارقام در این خصوص، پرداخت و افزود: بر اساس سازمان جهانی گردشگری، سهم حوزه گردشگری ایران در سال 2017 میلادی 11.8 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی بوده است. "علی‌اصغر مونسان" با اشاره به انجام 200 میلیارد سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ایران، افزود: 21 ملیارد دلار سرمایه برای رسیدن به شاخص‌های مناسب گردشگری در کشور نیاز است. وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: هم‌اکنون تعداد 400 هتل در سراسر کشور در حال ساخت است که از این میان، 157 هتل چهار و پنج ستاره هستند. همچنین تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی از 400 واحد در گذشته به 1700 واحد رسیده است. در این مراسم همچنین از تمبر پویش معرفی سیستان و بلوچستان با عنوان "سیستان را ببینیم، بلوچستان را بشنویم" نیز رونمایی شد. تجلیل از فعالان برتر حوزه گردشگری و نیز پیشکسوتان حوزه گردشگری از دیگر بخش‌های مراسم روز جهانی گردشگری با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود.

ایجاد شده: 6/مهر/1398       آخرین ویرایش: 7/مهر/1398     اخبار داخلی
اتحادیه هتلداران خراسان رضوی و اعضای آن به هیچ عنوان وجهه قانونی ندارند

اتحادیه هتلداران خراسان رضوی و اعضای آن به هیچ عنوان وجهه قانونی ندارند

به گزارش هتل‌نیوز ، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری از آغاز رسمی فعالیت این تشکل و عدم وجاهت قانونی فعالیت‌های اتحادیه هتلداران، خبر داد و اظهار داشت: جامعه حرفه‌ای هتلداران جایگزین اتحادیه هتلداران شده و تمامی وظایف و اختیارات اتحادیه نیز به جامعه حرفه‌ای واگذار شده است. "امیر سزاوار" با بیان این مطلب، ابراز داشت: اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی به لحاظ قانونی نمی‌توانست هیچ فعالیتی انجام دهد و بنابراین تصمیم گرفتیم تا فعالیت اتحادیه را متوقف و اختیاراتش را به جامعه هتلداران، منتقل کنیم. اعضای هیات‌مدیره اتحادیه هتلداران نیز اجازه شرکت در جلسات و یا حضور در مجامع رسمی را ندارند. "سزاوار" در ادامه به تنوع فعالیت مراکز و تاسیسات گردشگری، اشاره کرد و گفت: تاسیسات گردشگری صرفا محدود به اقامت نیست و سرمایه‌گذاری‌ها نیز نباید فقط در بخش اقامت انجام شود بلکه باید تاسیسات گردشگری را در سطح استان توسعه داد. مناطقی در استان وجود دارد که جاذبه‌های طبیعی بسیار خوبی دارد ولیکن گردشگران به دلیل عدم احداث مراکز اقامتی مناسب به آنجا مراجعه نمی‌کنند. رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی، تصریح کرد: به هیچ عنوان با احداث تاسیسات اقامتی جدید و سرمایه‌گذاری در این زمینه مخالفتی نداریم اما آنچه که مهم است و بایستی مورد توجه قرار گیرد، توزیع سرمایه‌گذاری از نظر منطقه‌ای و تنوع تاسیسات گردشگری است.  وی افزود: متاسفانه در شهر مشهد و حتی در سطح کشور، طرح جامع گردشگری نداریم. با تهیه این طرح، مشخص خواهد شد که هر استان و منطقه از کشور به چه اندازه و تعداد به مراکز اقامتی نیاز دارد. فعال و سرمایه‌گذار صنعت هتلداری کشور در ادامه گفت: در حال حاضر در مشهد 13 هتل پنج ستاره، 65 هتل یک ستاره و 64 هتل دو ستاره وجود دارد و این در حالیست که اکثر ظرفیت هتل‌های پنج ستاره خالی است و به 50 درصد نیز نمی‌رسد اما در مقابل، هتل‌های یک ستاره درصد اشغال بالایی دارند.  وی در پایان بار دیگر تاکید کرد: با سرمایه‌گذاری به شرط برنامه‌ریزی و مبتنی بر طرح جامع، مخالف نیستیم. چطور ممکن است که مراکز اقامتی افزایش یابد اما در مقابل خطوط هواپیمایی، راه‌آهن و جاده مناسی وجود نداشته باشد.

ایجاد شده: 3/مهر/1398       آخرین ویرایش: 3/مهر/1398     اخبار داخلی
ادارات نظارت بر اماکن عمومی و میراث فرهنگی نمی‌توانند خانه‌مسافرهای غیرمجاز را پلمپ کنند

ادارات نظارت بر اماکن عمومی و میراث فرهنگی نمی‌توانند خانه‌مسافرهای غیرمجاز را پلمپ کنند

به گزارش هتل‌نیوز ، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری، اظهار داشت: میزان اقامت گردشگران و میهمانان خارجی در هتل‌ها از 16 به 20 درصد، در هتل‌آپارتمان‌ها از 29 به 40 درصد، در میهمانپذیرها از 31 درصد به 39 درصد و در مجموع 8 درصد افزایش یافته است. سرپرست معاونت گردشگری استان خراسان رضوی در ادامه این آمار، ابراز داشت: همچنین از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، تعداد 20 میلیون و 996 هزار و 285 نفر از طریق جاده‌ای، ریلی، هوایی و یا با استفاده از خودروهای شخصی وارد شهر مشهد شده‌اند که این میزان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 4 درصد افزایش یافته است. وی افزود: در بخش حمل و نقل ریلی 15 درصد، بخش هوایی 2 درصد و در بخش جاده‌ای و خودروهای شخصی نیز 4 درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد بوده‌ایم. "یوسف بیدخوری" با اشاره به ابهامات موجود در ارائه آمار گردشگران خارجی ورودی به دلیل عدم وجود سیستم اقماری برای ثبت اطلاعات گردشگران، آمار موجود را بر مبنای مبادی ورودی استان و اطلاعات واحدهای اقامتی دانست و گفت: اکثر گردشگران خارجی ورودی به استان خراسان رضوی از کشور عراق هستند و در نیمه نخست سال، 402 هزار و 867 نفر از این کشور به استان سفر کرده‌اند. "بیدخوری" استان خراسان رضوی را از جمله استان‌های پیشتاز کشور در زمینه استانداردسازی واحدهای اقامتی، برشمرد و با اشاره به اینکه برخی واحدها برای دومین بار در حال استاندارد شدن هستند، گفت: تمامی واحدهایی که در ایمنی مشکل دارند را به آتش‌نشانی معرفی کردیم و درخواست داریم تا تائیدیه ایمنی ارائه دهند. مهمترین مساله این روزها، ایمنی و بهداشت است و در این دو مورد به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد. وی با اشاره به اجرای طرح ساب ( سفرهای ارزان برنامه‌ریزی شده ) در استان خراسان رضوی، گفت: این طرح یک برنامه کشوری است و در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر به ما ابلاغ شده است و بسیاری از واحدهایی که می‌خواهند تا خدمات مناسب‌تر و ارزان‌تری را ارائه دهند در این طرح حضور دارند. سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه به ممنوعیت دولت برای بکارگیری اقامتگاه‌های دولتی نیز اشاره کرد و گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری به این ممنوعیت اشاره شده و برای جلوگیری از آن نیز اقداماتی انجام شده است و در عین حال به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی باید توسط هیات دولت، ممنوع اعلام شود. "یوسف بیدخوری" رقابت به وجود آمده میان واحدها را دلیل اصلی ارزان‌تر بودن مراکز اقامتی مشهد نسبت به سایر استان‌ها دانست و بیان داشت: هزینه اقامت یک شب در مشهد از 20 هزار تومان تا 4 میلیون و 500 هزار تومان، متغیر است و واحدهای یک، دو و سه ستاره که ارزان‌قیمت‌تر هستند، درصد اشغال بالاتری دارند. "بیدخوری" خانه‌مسافرها را نیز یکی دیگر از انواع تاسیسات گردشگری دانست و گفت: هم‌اکنون 629 واحد خانه‌مسافر با 7 هزار و 743 اتاق و ظرفیت 16 هزار و 612 تخت، فعالیت می‌کنند که ساماندهی شده هستند و هیچ دغدغه‌ای در خصوص آنها وجود ندارد زیرا تحت نظارت و کنترل ما قرار دارند. وی افزود: دغدغه اصلی ما واحدهای غیرمجازی هستند که تعدادشان 4000 مورد است. این واحدها را شناسایی و جانمایی آنها را تعیین کرده‌ایم. طی سال گذشته برای 1581 مورد از این واحدها نامه مکتوب و درخواست جلوگیری از فعالیت داشتیم ولیکن اداره نظارت بر اماکن عمومی و اداره کل میراث فرهنگی نمی‌توانند تمام آنها را پلمپ کنند و فقط 800 مورد پلمپ قطعی داشتیم. وی در ادامه گفت: علاوه بر اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده از زائران و گردشگران نیز می‌خواهیم به هر جایی که مراجعه می‌کنند، ابتدا اطمینان حاصل پیدا کنند که پروانه بهره‌برداری و نرخ‌نامه مورد تائید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را داشته باشند. واحدهای غیرمجاز تحت کنترل نیستند و نظارت چندانی نیز بر آنها وجود ندارد. سرپرست معاونت گردشگری استان خراسان رضوی در پایان و در رابطه با اقامتگاه‌های بوم‌گردی، گفت: در اکثر مناطق استان‌، اقامتگاه‌های بوم‌گردی در دست بهره‌برداری داریم و در سایر شهرستان‌هایی نیز تا پایان سال ایجاد خواهد شد. با بهره‌برداری از هر اقامتگاه 4 تا 6 نفر، اشتغال ایجاد خواهد شد.

ایجاد شده: 3/مهر/1398       آخرین ویرایش: 3/مهر/1398     اخبار داخلی
آغاز فعالیت نسل چهارم مرکز اقامتی در ایران / ویژگی‌های اصلی هتل بوتیک چیست؟

آغاز فعالیت نسل چهارم مرکز اقامتی در ایران / ویژگی‌های اصلی هتل بوتیک چیست؟

به گزارش هتل‌نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، در کنار هتل، سوئیت و خانه‌های اجاره‌ای و همچنین اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اخیرا مراکزی با ارائه خدمات اقامتی تحت عنوان "هتل بوتیک" نیز سرویس‌دهی به گردشگران داخلی و خارجی در برخی شهرهای خاص کشور را شروع و حضور خود به عنوان نسل چهارم مراکز اقامتی در بازار گردشگری را تثبیت کرده‌اند. "هتل بوتیک" نوع خاص و متفاوتی از هتل به حساب می‌آید که دارای 6 ویژگی متمایز است. 1 - از تبدیل کاربری خانه‌های قدیمی و تاریخی ایجاد می‌شود. 2 - شکل معماری داخلی اتاق‌ها از سبک یکسانی برخوردار نیست بلکه هر اتاق و هر طبقه دارای تجهیزات، معماری و منظر متفاوتی از اتاق و طبقات دیگر است. 3 - تمامی تجهیزات داخلی اتاق، سنتی و یا ترکیبی از سنتی و مدرن است. 4 - عرضه و فروش صنایع دستی در آنها صورت می‌گیرد. 5 - جانمایی آنها اغلب در محدوده مرکزی شهرهاست. 6 - ارائه خدمات در سطح هتل‌های 4 و 5 ستاره  هتل بوتیک‌ها حدود 10 سال است که در سطح دنیا فعالیت می‌کنند اما در ایران از سال گذشته توجه بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ظرفیت اماکن تاریخی و قدیمی بدون استفاده در بافت سنتی شهرها، جلب شد و هم‌اکنون از این ظرفیت برای تبدیل کاربری بناهای تاریخی معطل به هتل‌بوتیک استفاده می‌شود. نخستین هتل بوتیک تهران، زمستان سال گذشته افتتاح شد و آخرین آنها نیز چند روز پیش آغاز بکار کرد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، هتل بوتیک‌های فعال در شهرهای محدودی مانند تهران، کاشان و قشم بیش از آنکه مورد توجه گردشگران داخلی قرار گرفته باشد به مقصد جذاب گردشگران خارجی تبدیل شده که این گرایش ناشی از علاقه این گروه به اماکن تاریخی ایران است. به گفته کارشناسان، راه‌اندازی "بوتیک هتل" در ایران یک تیر با دو نشان برای رونق اقتصادی کشور است زیرا از یک سو بناهای تاریخی، قدیمی و سنتی در معرض تخریب و تغییر کاربری به بهترین شکل احیا می‌شود و از سوی دیگر به واسطه بکارگیری صنایع دستی در این مراکز اقامتی، فروش این محصولات به گردشگران نیز افزایش می‌یابد. مشاور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رابطه با این مراکز اقامتی، اظهار داشت: در آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، نظارت و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری، چیزی تحت عنوان "هتل بوتیک" وجود ندارد و این مراکز اقامتی به عنوان زیرمجموعه اقامتگاه‌های سنتی قرار گرفته‌اند و همین موضوع باعث شده تا آمار دقیقی از آنها وجود نداشته باشد ولیکن در حال بازنگری و بروزرسانی آئین‌نامه هستیم. "مرتضی احمدی" ابراز داشت: صدور مجوز فعالیت این دسته از مراکز اقامتی در حدود وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است زیرا در تمامی دنیا از این اماکن تاریخی برای اقامت گردشگران و راهکاری برای توسعه و رونق صنعت گردشگری استفاده می‌شود. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز ایجاد و فعالیت هتل بوتیک‌ها را از لحاظ حفظ ساختمان‌های تاریخی و رونق چرخه اقتصادی گردشگری کشور حائز اهمیت دانست و گفت: اکثر گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند به علت بافت سنتی، هتل بوتیک را برای اقامت انتخاب می‌کنند. "پرهام جانفشان" افزود: در حال حاضر 5 هتل بوتیک در سطح پایتخت فعالیت دارد و از شهرهای کاشان، یزد و شیراز به عنوان قطب "هتل بوتیک" کشور نام برده می‌شود.

ایجاد شده: 12/شهریور/1398       آخرین ویرایش: 12/شهریور/1398     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...