نتایج جستجو...
همیشه حق با میهمانان هتل نیست

همیشه حق با میهمانان هتل نیست

مشتریان و میهمانان حرف اول را نمی زنند؛ بلکه کارمندان در اولویت هستند. اگر شما از کارمندان خود مراقبت کنید، آنها از مشتریان و میهمانان شما نیز مراقبت خواهند کرد." ریچارد برانسون مطمئنا با عبارت «همیشه حق با مشتری است» بارها و بارها در کتاب ها، مجلات و مقالات مواجه شده اید و البته از زبان اساتید شنیده اید؛ این عبارت معمولاً توسط هتل‌ها برای جذب میهمانان به هتل و متقاعد کردن هتل‌داران استفاده می‌شود که همیشه به مشتریان و میهمانان خود خدمات خوبی ارائه دهند. سوال اینجاست آیا همیشه حق با میهمان است؟ هم بله و هم نه. این موضوعی است که بسیاری از هتلداران با آن دست وپنجه نرم می کنند. ضرب المثل «همیشه حق با مشتری است» لزوماً به این معنا نیست که باید کار و کسب خود را طبق هر چیزی که آنها می گویند مدیریت کنید. چگونه یک هتل میتواند بدون دانستن درست بودن یا نبودن نظر میهمان کار کند؟ آیا مسئولیت یک هتل این است که با خواسته های میهمانان خود هماهنگ باشد؟  پارادوکس بزرگی در عبارت «همیشه حق با مشتری است»، وجود دارد.  من فکر می‌کنم هتل‌ها باید این عبارت را کنار بگذارند؛ چرا که در برخی موارد منجر به رفتارهای بد میهمان و مشتری می‌شود. بنابراین، چگونه می توان با چنین موقعیتی برخورد کرد؟  بگذارید تجربه ای از خودم در هتل را برایتان بگویم:  کار من نظارت بر خانه دارها و حفظ آراستگی و زیبایی هتل بود. یک روز که در طبقات پرسه می زدم و در حال چک کردن اتاق ها بودم، خانواده ای ٤ نفره از اتاق شان بیرون آمدند. با خوش رویی سلام کردم و صبح بخیر گفتم. اینکه جوابم را ندادند بماند! پدر خانواده دکمه آسانسور را زد و دستمال کاغذی مچاله شده ی درون دستش را جلوی پایم انداخت! این در حالی بود که سطل زباله دقیقا کنار آسانسور قرار داشت. کمی عصبی شدم؛ اما سعی کردم به اعصابم مسلط باشم. شعار هتل در گوشم موج میزد:  "مهمان نوازی به سبکِ ... از خانواده ای صمیمی" ، از طرفی هم صحبت های مدیرِ کاربلدِ هتل در گوشم زمزمه می شد: "شما سفیران هتل هستید" نشستم و دستمال را برداشتم. کاملا خونسرد و با اعتماد بنفس. پدر خانواده هم نگاهی به سر تا پایم انداخت و مرا با افکارم تنها گذاشت و رفت. در مدتی که کلاس های مختلف گردشگری و میهمان‌داری را گذراندم، مربیانم همواره تاکید داشتند که همیشه حق با میهمان است! من امروز می خواهم جسارت کنم و این حرف‌شان را نقض کنم. همیشه حق با میهمان یا مشتری نیست؛  عبارت «همیشه حق با مشتری است» و معادل فرانسوی آن «le client a toujours raison» (مشتری هرگز اشتباه نمی کند) از اساس اشتباه است. وقتی به میهمانانِ غیرمنطقی هتلی برخورد می کنید که نمی توانید آن ها را راضی کنید، وفاداری شما باید با کارکنانتان باشد. شما باید در وهله اول کارکنان خوب را استخدام کنید و سپس برای کارمندان خود ارزش قائل شوید. هنگامی که یک انتخاب بین حمایت از کارکنانتان است، (کسانی که هر روز با شما کار می کنند و از هتل شما مراقبت می کنند) با میهمان شاکی، شما طرف چه کسی هستید؟ کارکنانتان یا میهمانانتان؟ شما باید به کارکنان خود نسبت به میهمانان غیرمنطقی هتل اعتماد کنید. استفاده از شعار "همیشه حق با مشتری است" یا شعار ژاپنی (お客様は神様です)، به معنای "مشتری یک خداست"، یا تلفظ "der Kunde ist König" (میهمان پادشاه است)، عبارتی که اغلب در آلمان استفاده می شود، کار کارمندان هتل را سخت‌تر و سخت تر می‌کند و حتی توهین‌آمیز است.  این همیشه برای من اشتباه به نظر می‌رسید. برخی از هتل ها فکر می کنند که هرچه مشتری و میهمان بیشتر باشد بهتر است و این در حالی است که اتفاقا برخی از مشتریان برای هتل ها بد هستند. وقتی کارکنان خود را در اولویت قرار می دهید، آن ها در کار خوشحال خواهند شد. کارمندانی که در محل کار راضی هستند، به راحتی خدمات بهتری به میهمانان و مشتریان ارائه می دهند؛ زیرا انرژی و انگیزه بیشتری دارند. از سوی دیگر، اگر مدیران هتل این کار را انجام ندهند و به جای کارکنان دائماً در کنار میهمانان و مشتریان باشند، این پیام واضح است که کارکنان هتل ارزشی ندارند و باید هر رفتاری را از مشتریان تحمل کنند. وقتی این نگرش غالب شود، کارکنان به خدمات اهمیت نمی دهند. در واقع، خدمات خوب واقعی تقریباً غیرممکن است. می دانید که منظور من چیست! فقط در ظاهر مودب. واقعیت این است که هتل‌ها بدون بعضی از میهمانان و مشتریان وضعیت بهتری دارند و اگر مدیران هتل‌ها با مشتریان غیرمنطقی به جای کارمندان خوب خود کنار بروند، ایده بسیار بدی است که منجر به خدمات بدتر به میهمانان و مشتریان می‌شود. بنابراین به زبان ساده «همیشه حق با مشتری نیست». کارکنان خوب خود را در اولویت قرار دهید و تماشا کنید که آنها مشتریان و میهمانان هتل را در اولویت قرار می دهند. اصلا چطور می شود از میهمان بد شکایت کرد؟ به کجا شکایت کرد؟ به فرض هم که این اتفاق ممکن شود، آیا رسیدگی می شود؟ آیا می توان قانونی وضع کرد که همیشه حق با میهمان نیست؟ که میهمان هم وظایفی دارد و رسم ادب را باید به جا آورد! ✍️ الهام محمدی - فعال گردشگری

ایجاد شده: 16/فروردین/1401       آخرین ویرایش: 16/فروردین/1401     مقالات و یادداشت ها
خسارت ۷ میلیاردی جنگ اوکراین به توریسم جهانی

خسارت ۷ میلیاردی جنگ اوکراین به توریسم جهانی

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از " یورومانیتور اینترنشنال " گردشگری داخلی جهانی در سال 2022 به دلیل فروپاشی گردشگری روسیه و اوکراین متاثر از زیان 6.9 میلیارد دلاری خواهد بود و برخی از کشورهای خاورمیانه ممکن است این آسیب را احساس کنند. یکی از محبوب ترین کشورها برای گردشگران اوکراینی و روسی مصر، امارات متحده عربی و در نهایت ترکیه است. بخش‌های گردشگری مصر و ترکیه قبلاً تأثیر جنگ را بر این بخش احساس کرده‌اند، زیرا تحلیل‌گران انتظار ضررهای دردناک‌تری در آینده دارند. بر اساس گزارش سال2020 کویرز انیترنشنال، پروازهای اوکراینی به مصر در سال 2019 نسبت به سال قبل 49 درصد افزایش یافت و اوکراین را به دومین بازار بزرگ این کشور شمال آفریقا پس از آلمان تبدیل کرد. غاده شلبی، معاون وزیر گردشگری مصر، اشاره کرد که پس از از سرگیری پروازهای قاهره در جولای 2021 به دنبال کاهش محدودیت های مربوط به "کووید-19"، اوکراینی ها اولین گردشگرانی بودند که به مصر آمدند. در سال 2021، مسکو ممنوعیت شش ساله پروازهای چارتر بین مصر و روسیه را که پس از سقوط هواپیمای مرگبار در سال 2015 وضع شده بود، لغو کرد. خبرگزاری رسمی روسیه، اسپوتنیک، گزارش داد که در نتیجه تعداد گردشگران روسی بسیار افزایش یافته است، زیرا تعداد آنها تنها در سال 2021 به حدود 700000 گردشگر رسید. وزارت گردشگری مصر اکنون به دنبال جذب گردشگرانی از کشورهای دیگر است. شلبی به سی ان ان گفت: این یک ضربه بزرگ است... اما ما تلاش می کنیم ثابت قدم بمانیم. اما تحلیلگران درباره توانایی مصر برای پر کردن این شکاف تردید دارند. تیموتی کالداس، محقق سیاسی در موسسه تحریر برای سیاست خاورمیانه، گفت: جایگزینی چشمگیر گردشگران از این دو کشور احتمالاً دشوار خواهد بود،وی افزود: تعدادی از مشکلاتی که مصر قبل از جنگ اوکراین با آن مواجه بود، خسارت زیادی به بودجه مصر وارد کرده است. وی افزود: "آنها در حال حاضر مجموعه ای از چالش ها را دارند که با این جنگ تشدید می شود." ترکیه امیدوار بود که اقتصاد خود را در سال جاری با احیای صنعت گردشگری دوباره راه‌اندازی کند، اما بحران اوکراین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه تهدیدی برای از دست دادن 34.5 میلیارد دلار درآمد مورد انتظار امسال از گردشگری است. در استراحتگاه‌های ساحلی آنتالیا در ریویرای ترکیه، کسانی که در بخش گردشگری فعالیت می‌کنند، نظاره گر کاهش تعداد این افراد هستند. اولکای آتماچا، رئیس انجمن مدیران حرفه ای هتل های ترکیه گفت: روسیه مهم ترین بازار برای ما است و اوکراین نیز در جایگاه سوم یا چهارم قرار دارد. برخی امیدوارند تا فصل تابستان راه حلی برای این مناقشه درست و به موقع برای نجات صنعت حل شود، اما برخی دیگر بسیار کمتر خوشبین هستند. نهال دوروک، مدیر فروش و بازاریابی در هتل پریمیر پالاس در آنتالیا، به سی ان ان گفت: ما بین 60 تا 65 درصد ضرر را انتظار داریم. او افزود: «حتی اگر از امروز راه‌حلی پیدا شود، ما 50 درصد از انتظارات خود را برای فصل آینده 2022 از دست داده‌ایم.» بر اساس داده های وزارت گردشگری ترکیه، بیش از دو میلیون گردشگر اوکراینی در سال 2021 وارد ترکیه شده اند، در حالی که 4.7 میلیون نفر دیگر از روسیه آمده اند. بهاتین یوسل، وزیر سابق اقتصاد ترکیه، معتقد است که زیان های آتی تشدید می شود، زیرا انتظار می رود بحران اقتصادی ناشی از تحریم های غرب علیه روسیه بر شهروندان ترکیه تأثیر بگذارد. یوسل گفت: جنگ و بحران اقتصادی در روسیه بر ما تأثیر خواهد گذاشت. بر اساس داده های به دست آمده از بازار سفر عربی، روسیه در انتهای شرقی شبه جزیره عربستان به دومین بازار بزرگ دبی برای گردشگران در سال 2021 تبدیل خواهد شد. پس از اینکه امارات متحده عربی در سال 2018 به مسافران روسیه ویزای 30 روزه رایگان ارائه کرد، تعداد گردشگران افزایش یافت. روزنامه دولتی اماراتی نشنال گزارش داد که تعداد روس‌هایی که به دبی و ابوظبی سفر کرده‌اند در هشت ماه اول از آن سال تاکنون بیش از 60 درصد رشد داشته است. قبل از جنگ اوکراین، بازار سفر عربی پیش بینی می کرد که رشد بازار روسیه در امارات در چهار سال آینده از یک میلیارد دلار فراتر رود و از اظهار نظر در مورد اینکه آیا این پیش بینی ها تحت تأثیر این درگیری قرار می گیرند یا خیر، خودداری کرد. اما جنگی که می‌تواند برای برخی از بخش‌های خاورمیانه عذاب باشد، ممکن است برای بخش‌های دیگر موهبت باشد. رویترز گزارش داد که روس‌های ثروتمندی که به دنبال یک پناهگاه مالی هستند، با سرمایه‌گذاری در املاک در ترکیه و امارات متحده عربی پول جمع می‌کنند. هم ترکیه و هم امارات متحده عربی مشوق های اقامت را برای خریداران ملک ارائه می دهند. با این حال، بخش های هتلداری بهبود سریعی را تجربه نمی کنند. دوروک، صاحب هتل در آنتالیا ترکیه می گوید:هرچقدر هم که این مشکل به سرعت حل شود، ما باید حداقل سه یا چهار سال عواقب این بحران را تحمل کنیم. شایان ذکر است کاهش سفر گردشگران روسی و اوکراینی به کشورهای منطقه خاورمیانه بر عملکرد اقتصادی کشورهای منطقه به ویژه در زمینه گردشگری تاثیر منفی خواهد داشت. پیش بینی می شود در نتیجه جنگ اوکراین، زیان شرکت های هواپیمایی و گردشگری خاورمیانه به ده ها میلیارد دلار بالغ شود. مرکز پژوهش ها و بررسی های پیشرفته «المستقبل» امارات در گزارش خود درباره تاثیر جنگ اوکراین بر روی گردشگری در منطقه خاورمیانه نوشت، پس از سپری شدن بیش از ۲ سال از شیوع ویروس کرونا که بخش گردشگری منطقه خاورمیانه را با رکود گسترده ای روبرو کرده بود اکنون جنگ اوکراین امیدها را درباره بهبود شرایط این بخش از بین برده است. این دو بحران رکود بخش گردشگری در منطقه خاورمیانه را تداوم بخشیده اند و پیامدهای ناگواری را بر اقتصاد کشورهایی که روی گردشگری حساب باز کرده بودند، به دنبال داشته است. طبق گزارش این اندیشکده، گردشگرانی که از روسیه، اوکراین و منطقه شرق اروپا به شماری از کشورهای منطقه و در راس آنها ترکیه سفر می کردند سهم عمده ای در عرصه اقتصادی داشته اند. آمارهای رسمی در ترکیه نشان می دهد که حدود ۴.۷ میلیون گردشگر روسی و بیش از 2 میلیون گردشکر اوکراینی طی سال ۲۰۲۱ میلادی به ترکیه سفر کردند که این رقم حدود ۲۷.۳ درصد از کل گردشگرانی را تشکیل می دهند که به ترکیه سفر کرده اند. همچنین گردشگران روسی در میان گردشگران به تونس رتبه چهارم را به خود اختصاص داده بودند. در بخشی از گزارش این اندیشکده اماراتی می خوانیم: جنگ اوکراین در کنار شیوع بحران کرونا چالش هایی را در برابر حرکت گردشگران اوکراینی و روسیه به منطقه خاورمیانه به وجود آورده است. تحریم اقتصادی روسیه از سوی غرب هم در این امر نقش داشته است. این تحریم ها سبب کاهش ارزش پول روسیه شده و بر شرایط شهروندان روس برای سفر به خارج از این کشور تاثیر گذاشته است. در نتیجه جنگ اوکراین چالش هایی در حرکت هواپیماها هم ایجاد شده است. به طوری که بیش از ۳۰ کشور جهان حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای روسی بسته اند و روسیه هم حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای ۳۷ شرکت هواپیمایی که بیشتر اروپایی هستند، بسته است. در نتیجه این جنگ هزینه های گردشگری افزایش یافته است و پیش بینی می شود که در نتیجه بسته شدن حریم هوایی برخی کشورها و افزایش بهای سوخت این هزینه ها بازهم افزایش یابد. سازمان بهداشت جهانی به تازگی در شرایطی که شمار پناهجویان اوکراینی در کشورهای همسایه افزایش یافته، هشدار داده است که این موضوع به افزایش شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت هایی در سفر و نقل و انتقال گردشگران خواهد شد و برای بخش گردشگری جهان و منطقه خاورمیانه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. پیش بینی می شود کاهش سفر گردشگران روسی و اوکراینی به کشورهای منطقه خاورمیانه برای اقتصاد این کشورها تاثیر داشته باشد. کاهش گردشگران سبب کاهش تولید ناخالص ملی این کشورهای خواهد شد. همچنین در نتیجه جنگ اوکراین، پیش بینی می شود زیان شرکت های هواپیمایی در کشورهای منطقه خاورمیانه از رقم ۴.۶ میلیارد دلار در سال های ۲۰۲۱ و۲۰۲۲ به رقم ۶.۸ میلیارد دلار در سال جاری افزایش یابد. بخش گردشگری در سال ۲۰۲۰ حدود ۵ درصد در تولید ملی کشورهای منطقه خاورمیانه نقش داشت و سبب ایجاد حدود  ۵.۷ میلیون فرصت شغلی شد و اکنون پیش بینی می شود پیامدهای منفی جنگ اوکراین بر روی کشورهایی که بر در آمدهای گردشگری تکیه دارند نقش داشته باشد. با رکود بخش گردشگری به طور حتم از مقدار ارز خارجی در کشورهای منطقه خاورمیانه هم کاسته خواهد شد. بر اساس آمارهای رسمی وزارت گردشگری ترکیه، بیش از یک‌چهارم از کل گردشگرانی را که سال گذشته وارد ترکیه شده بودند، شهروندان اوکراین و روسیه تشکیل می‌دادند. اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه انتظار داشت که در سال میلادی جاری، ۷ میلیون گردشگر از روسیه و ۲ و نیم میلیون گردشگر از اوکراین وارد ترکیه شوند. حالا با شروع جنگ در اوکراین، باید به طور کلی در این ارقام تجدیدنظر شود.

ایجاد شده: 15/فروردین/1401       آخرین ویرایش: 15/فروردین/1401     اخبار خارجی
نوروز امسال نوروز متفاوتی بود

نوروز امسال نوروز متفاوتی بود

به گزارش هتل نیوز، " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور گفت ؛ به لطف خدا، نوروز امسال نوروز متفاوتی بود.  اصلی‌ترین دلیل این تفاوت را همکاری تمام دستگاه‌ها، حضور بسیار خوب مردم و در کنار آن، هدایت و راهنمایی‌های وزیر گردشگری و همدلی و هم‌افزایی بین همه مدیران می‌دانم. معاون گردشگری کشور گفت؛ به مشارکت گرفتن استانداران و مجموعه مدیران استانی در اجرای برنامه‌های نوروزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز کمک زیادی کرد که نوروز ۱۴۰۱  نوروز متفاوتی باشد. " شالبافیان " افزود ؛ امسال موضوع سفر به‌عنوان یک موضوع اصلی در دستور کار استانداران سراسر کشور قرار گرفت. خوشبختانه قبل از نوروز ۱۴۰۱  شاهد برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی بودیم که حضور استانداران در این نمایشگاه کار ما را در نوروز ۱۴۰۱ تسهیل کرد. وی گفت ؛ «توزیع مکانی سفر» به‌عنوان اقدام مهم ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۱ بود. معاون گردشگری کشور افزود ؛ تمام تلاش‌مان را کردیم که امسال مردم و گردشگران از ارائه خدمات رضایت داشته باشند.

ایجاد شده: 14/فروردین/1401       آخرین ویرایش: 14/فروردین/1401     اخبار داخلی
 نشست مشترک وزیر گردشگری با هیات‌مدیره جامعه هتلداران ایران

نشست مشترک وزیر گردشگری با هیات‌مدیره جامعه هتلداران ایران

به گزارش هتل نیوز، عصر امروز و در جلسه ای که بیش از دو ساعت به طول انجامید، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعضای هیات مدیره جامعه هتلداران ایران دیدار و گفتگو کردند. " عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست ضمن تاکید بر اینکه برای مبارزه با بروکراسی منفی و رویه‌های غلط و نادرست هر اقدامی لازم باشد انجام می‌دهم گفت ؛ در تصمیم‌گیری‌های من مطالعه و بررسی کارشناسی درباره هر موضوعی برای به صفر رسیدن خطاها و پیشرفت حداکثری حوزه‌های ماموریتی وزارتخانه، جدی است. چنانچه به نظر قطعی کارشناسی برسم اقدام می‌کنم. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد ؛ در بررسی کارشناسی موضوعات حوزه هتلداری نظرات تک تک اعضای تشکل را بررسی خواهم کرد و نسبت به رفع موانع و مشکلات و احیای صنعت گردشگری تصمیم می‌گیرم. در این نشست از سوی رئیس و اعضای هیات مدیره جامعه هتلداران ایران دیدگاه ها و نظراتی به شرح زیر ارائه شد ؛ ▫️ درخواست تلاش‌های جدی برای احیای صنعت گردشگری ▫️ تسهیل مجوزها و لزوم نظارت وزارتخانه بر اماکن اقامتی غیر‌مجاز ▫️ تفویض اختیارات برخی موضوعات به بخش خصوصی ▫️ لزوم توسعه تبلیغات رسانه‌ای برای توسعه صنعت توریسم ▫️ درخواست امهال جریمه‌های بیمه‌ای، توسعه سفر ارزان و اسکان همه اقشار جامعه در مناطق گردشگری ▫️ بازنگری قوانین و آیین‌نامه‌های قدیمی و سند راهبردی گردشگری  ▫️ ارائه تسهیلات برای بازسازی، نوسازی، تجهیز هتل‌ها در تمام استان‌ها ▫️ آموزش‌های حرفه‌ای برای تمام دست‌اندرکاران گردشگری در وزارتخانه و مدیران و معاونان استان ▫️ اجرای تعرفه حامل‌های انرژی برای تاسیسات گردشگری ▫️ تشکیل صندوق توسعه گردشگری ▫️ تعیین تکلیف هتل‌های نیمه ساخته و بلاتکلیف در استان‌ها

ایجاد شده: 2/اسفند/1400       آخرین ویرایش: 2/اسفند/1400     اخبار داخلی
موقعیت جغرافیایی و وضعیت فعلی بیلان آب کشور، اهمیت مبحث مدیریت آب در گردشگری را دوچندان کرده است

موقعیت جغرافیایی و وضعیت فعلی بیلان آب کشور، اهمیت مبحث مدیریت آب در گردشگری را دوچندان کرده است

به گزارش هتل نیوز، نشست تخصصی " آب و گردشگری در ایران " با همکاری گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی و «گروه دانش بنیاد آشیان» روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فضای مجازی برگزار می شود. «جغرافیای آب»، «مدیریت آب» و همچنین «گردشگری و آب در ایران» از محورهای اصلی بحث شرکت‌کنندگان در نشست خواهد بود. " محمود ضیائی " دبیر این رویداد علمی، در تشریح دلیل برگزاری این نشست گفت: توسعۀ گردشگری به طور مستقیم با منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور ارتباط دارد. امروزه گردشگری یکی از مصرف کنندگان اصلی منابع آبی است، لذا استفاده بهینه از این منابع مشترک، لازمۀ توسعه پایدار گردشگری در ایران است و بدین سبب حکمروایی آب، به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. " ضیائی " با تأکید بر اینکه با توجه به قرار گرفتن ایران در کمربند بیابانی جهان و وضعیت فعلی بیلان آب کشور، مدیریت آب در گردشگری اهمیت دوچندانی یافته است، ابراز امیدواری کرد نکته نظرات علمی، تجربی و سخنان شرکت کنندگان این نشست به شناخت هرچه بیشتر مسئله و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مدیریت بهتر مصرف منابع آبی در گردشگری کشور بینجامد. " مجید لباف خانیکی " عضو هیئت علمی دانشگاه نزوی عمان و پژوهشگر حوزه نظام های بومی مدیریت منابع آب، " مصطفی طالشی " عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران و پژوهشگر حوزه برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه منابع آبی، " علی رحیم پور " عضو هیات مدیره هگتا و عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران و " آرمین نوربخش " موسس و مدیرعامل خانه آب ایران، دیگر سخنرانان این نشست تخصصی خواهند بود. این نشست روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت: ۱۶ الی ۱۸ در آدرس https://www.skyroom.online/ch/ashiaan_2022/water-tourism  برگزار می شود.

ایجاد شده: 2/اسفند/1400       آخرین ویرایش: 2/اسفند/1400     اخبار داخلی
نشست تخصصی " آب و گردشگری در ایران " برگزار میشود

نشست تخصصی " آب و گردشگری در ایران " برگزار میشود

به گزارش هتل نیوز، نشست تخصصی «آب و گردشگری در ایران» با همکاری گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی و «گروه دانشبنیاد آشیان»، در روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فضای مجازی برگزار خواهد شد. «جغرافیای آب»، «مدیریت آب» و همچنین «گردشگری و آب در ایران» از محورهای اصلی بحث شرکتکنندگان در نشست خواهد بود. " محمود ضیائی " عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر نشست «آب و گردشگری در ایران» در رابطه با اهمیت و ضرورت برگزاری نشستی با محوریت آب و گردشگری گفت: توسعه گردشگری به طور مستقیم با منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور ارتباط دارد، نه تنها بسیاری از فعالیتهای گردشگری به طور مستقیم به منابع آب وابسته است بلکه آب به طورغیرمستقیم، شرط لازم برای توسعه سایر محصولات گردشگری نیز به شمار میآید.  امروزه گردشگری یکی از مصرفکنندگان اصلی منابع آبی کشور است، لذا استفاده بهینه از این منابع لازمه توسعه پایدار گردشگری است و بدین سبب، به یکی از دغدغههای اصلی مدیران مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. وی با تأکید بر اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی و بخصوص وضعیت فعلی بیلان آب کشور، این موضوع اهمیت دوچندانی یافته است، ابراز امیدواری نمود نکته نظرات علمی، تجربی و حرفهای شرکتکنندگان این نشست به شناخت هرچه بیشتر مسئله و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مدیریت بهتر مصرف منابع آبی در گردشگری کشور بینجامد.

ایجاد شده: 28/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 28/بهمن/1400     اخبار داخلی
هیچ گونه تخلفی در احکام انتصابات سرپرستی هگتا صورت نگرفته است

هیچ گونه تخلفی در احکام انتصابات سرپرستی هگتا صورت نگرفته است

وَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ ۘ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا ۚ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ  بیکاری در جامعه ملتهب امروزه ما بیداد می کند و این حق مردم شریف و نجیب ماست که بدانند مسئولین کشور چه برنامه‌ای برای حل مشکل بیکاری ‌و معیشت آنان دارند. بنا نبود پاسخ هجمه رسانه‌ای صورت گرفته در دو روز اخیر را ارایه کنم و بنا نبود خبری هم اینگونه از سوی مدیرعامل محترم سازمان‌تامین اجتماعی در خصوص یک کار جاری شرکتی صورت بگیرد. ولی آنقدر حجمه رسانه‌ای به بویژه از سوی رسانه‌های غیرهمسو با دولت برای تخریب دستگاه متولی و دولت افزایش پیدا کرد که مدیرعامل سازمان در مقابل عمل انجام شده برای پاسخگویی به رسانه‌ها قرار گرفت و به ناخواسته برای پیشگیری از ادامه وسیله قرارگرفتن‌ اینجانب برای تخریب دولت، اقدام به صدور ابلاغ برکناری شد. البته مزیت فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی امروزی در جهان همین است و این هم از برکت مطالبه‌گری عموم مردم و رسانه‌ها است. باشد که این فضای رسانه‌ای هر چه بیشتر گسترش یابد و دعواهای جناحی برای خدمت به جامعه فرهنگی ایران اسلامی در رسانه‌ها فروکش کند. قطعا رسیدن به مردم سالاری هزینه دارد و ما بایستی هزینه آن را پذیرا باشیم گرچه همراه با بی تقوایی عده‌ای خاص نیز باشد. اگر این عزل صورت نمی گرفت قطعا دوستان غیر همسو از شخص رئیس جمهور محترم هم توضیح می خواستند. گرچه رسانه‌های منتقد دولت با هیجان بیش از حد من را مدیر جهادی جناب رییسی خواندند.!؟ ولی من منصوب ایشان و مدیران مرتبط با دولت ایشان نیستم. همواره در دوره بیش از ۳۰ سال خدمت حرفه‌ای سعی کرده‌ام بر اساس شیوه و منشی که به ما آموخته اند بدون در نظرگیری جهت‌گیری‌های سیاسی بیشتر به عنوان یک کارشناس برای اعتقاد و تعصبی که دارم برای کشورم کار کنم. اما برای تنویر افکار عمومی و دفاع از کسوت و حیثیت مدیران و کارشناسان کشور و جدا از نوع تفکر و منش دولت مستقر اصل موضوع را توضیح خواهم داد. ‌ حدود ۲ سال است که شرکت‌های تابعه رفاه و گردشگری تامین که در بخش گردشگری کشور فعال هستند بویژه در بخش حمل و نقل، تورگردانی و هتلداری با بیش از ۷۰۰۰ پرسنل رسمی، شرکتی و خرید خدمت به دلیل شیوع بیماری کرونا زمین گیر شدند ولی با مدیریت و تلاش مضاعف شبانه روزی حتی یک نفر از آنان اخراج نشد و خدا را شکر بدون کمترین نارضایتی و با همت و تلاش همه مدیران و کارکنان زحمتکش شرکت‌ها بسوی عبور از این بحران پیش رفتیم. در زمان دولت جدید متاسفانه از سوی سازمان پایان ماموریت ۲ نفر از اعضای هیات مدیره شرکت اعلام شد و یک نفر از معاونین شرکت هم در دولت پست معاون وزیری گرفت و شرکت بیش از ۵ ماه است که بدون معاون و‌ متاسفانه یک تنه تا کنون اداره شده است. این بلاتکلیفی حتی در تکمیل هیات مدیره شرکتهای تابعه نیز صادق است.  اما آنچه که رسانه ها به دختر من به عنوان استخدام فوری و انتصاب‌ به عنوان معاون منتشر کردند کاملا خلاف واقع و بی تقوایی محض بود. ایشان از ۶ سال پیش در این شرکت کار می کرده و من ایشان را بکار نگرفته ام ۴ سال قبل از من در این شرکت با مدرک کارشناسی ارشد گردشگری انجام وظیفه کرده، مدیر برنامه‌ریزی راهبردی و سرپرست مدیریت سهام و امور مجامع شرکت بوده است و من ۲ سال است که به این شرکت آمده‌ام. متاسفانه اطلاعات مغرضانه‌ ‌و غیرواقع ارایه شد. به جرأت می‌گویم هیچ کار خلاف قانون، عرف سازمانی و خارج از اختیارات شرکتی و مدیر عاملی صورت نگرفته است. بدون هرگونه استخدام جدیدی و از بین نیروهای موجود شرکت ۳ سرپرست برای ۳ معاونت و ۵ سرپرست برای ۵ تا از مدیریت‌های شرکت هم زمان‌ ‌صادر شده است. این یک کارحرفه ای شرکت‌داری است که وقتی معاون نداری برای پیشگیری از اختلال در شرکت و ارایه خدمت به مردم بایستی از طریق سرپرستی اقدام کنیم. این سرپرستی برای ۸ نفر از جمله ایشان صادر شده است. سرپرستی در حوزه اداری هم یعنی مسئولیت موقت و بدون تغییر در دریافتی. البته با سازمان هماهنگ‌ شد و همه اسامی برای استعلام صلاحیت عمومی برای مدیریت حراست سازمان همان روز ارسال شد. متاسفانه فقط یک ابلاغ سرپرستی از این ۸ ابلاغ برجسته و رسانه‌ای و از آن برداشت تبلیغاتی غیرحرفه ای شد!؟! به هر حال همیشه بایستی بهانه‌ای برای رفتن باشد تا دیگران همانند ما با انرژی و خلاقیت جدیدی ادامه کار دهند و کاستی ها را برطرف کنند.🌿 ما که به برکت نظام جمهوری اسلامی در این کشور مدیر شده ایم، پذیرفته ایم که هزینه هایش را هم بپردازیم و این حق مدیرعامل محترم سازمان است که از مدیران هم سوتر استفاده کند. انشاا.. از این به بعد با اطلاعات بیشتری اقدام شود. به نظرم بدنه مدیریتی که کشور برای آنان هزینه بسیاری متحمل شده نبایستی با موج غیرواقعه‌ای رسانه‌های مغرض و مبتدی آسیب ببیند. ضمن پوزش از مکدر شدن خاطر همه همکاران محترم در سازمان و شرکت‌های تابعه، همواره از خداوند منان برای آنان آرزوی توفیق بیش از پیش داشته و انشاا.. تلاش مضاعف شود تا با کمک به مدیریت جدید برای اعتلای اهداف سازمانی موفقیت‌های بیش از پیش کسب شود. مزید استحضار همه احکام‌ سرپرستی پیوست است. وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ علی رحیم پور - ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰

ایجاد شده: 23/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 23/بهمن/1400     مقالات و یادداشت ها
عزل و نصب به روش تامین اجتماعی

عزل و نصب به روش تامین اجتماعی

در روزهای واپسین قرن چهاردهم و در شرایطی که پس از گذشت بیش از دو سال از آغاز بحران کرونا و به شماره افتادن نفس‌های گردشگری ایران می گذرد، در انتظار شنیدن خبرهای امید بخش در جهت رونق گردشگری بودیم که در کمال تعجب شاهد رفتار قرون وسطائی و غیر حرفه ای یک سازمان عریض و طویل به نام تامین اجتماعی در عزل و نصب متصدی بزرگترین هلدینگ گردشگری کشور را شاهد بودیم. ارزش، جایگاه، توانمندی، تخصص و قدرت مدیریت و رهبری مدیران با سابقه در بخش‌های دولتی و خصوصی صنعت گردشگری و هتلداری بر هیچکس پوشیده نیست و از سوی دیگر همه ما می‌دانیم که صندلی مدیریت در ایران عمر چندانی ندارد و بیش از آنکه تابع تخصص و شایسته سالاری باشد، تحت تاثیر سیاست، تصمیمات ناگهانی و روابط خاص افراد قرار دارد. بدون شک جایگاه شخصیتی همچون "علی رحیم‌پور" در بدنه صنعت گردشگری و هتلداری کشور آنقدر والاست که اگر چه امروز او را از راس یکی از  بزرگترین هلدینگ¬های گردشگری کشور عزل کردند ولی به زودی و در آینده‌ای نه چندان دور با توجه به نیاز صنعت، در جایگاهی بالاتر و تاثیرگذارتر، آن را خواهیم دید. درست است که از دست دادن فرصت بهره‌گیری از تجارب سرمایه ارزشمندی نظیر " علی رحیم‌پور ها" برای خانواده صنعت گردشگری و هتلداری، ماهیتاً ناراحت‌کننده و تاسف‌بار است، اما آنچه دردناک‌تر است و  غیر قابل قبول، شکل اجرای این اقدام و انتشار این خبر بود که به دور از هرگونه اخلاقیات و شئونات، رعایت پروتکل‌های اداری، تشریفات رسمی و اصول اخلاق حرفه‌ای صورت گرفت که اگر امروز با آن مقابله نگردد می بایست منتظر این رفتارهای سطح پایین برای رحیم پور¬های این صنعت باشیم. عزل مدیری توانمند، متخصص و با سابقه‌ای همچون دکتر "علی رحیم‌پور" طی یک نامه غیر رسمی و دست نویس بدون شماره، مُهر و امضا و تنها بر روی سربرگ تامین اجتماعی، انتشار گسترده این نامه در فضای مجازی و اشاره به دلایلی غیر واقعی و غیر کارشناسی برای برکناری ایشان، معنایی جز آشفتگی، سیستم اداری غرض ورزی و بی درایتی ندارد و باید با آن مقابله نمود. تعریف مقام معظم رهبری ( مدظله‌العالی ) از مفهوم مدیریت جهادی در آئین تنفید حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ؛ مدیریت جهادی به معنای بی‌انضباطی نیست. پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شب‌ و روز نشناختن و دنبال کار را گرفتن، این معنای مدیریت جهادی است. نه عزل و نصب هیجانی و بی منطق ! گروه جامع و تخصصی هتل‌نیوز، به عنوان مجموعه‌ای با فعالیت تخصصی در همه ارکان گردشگری، سوای هر گونه اقدام حقوقی و قانونی از سوی شخص علی رحیم‌پور در راستای احقاق حقوق خود، وظیفه خود می‌داند از اعتبار، آبرو و حیثیت خانواده هتلداری و گردشگری کشور دفاع نموده و با ایفای رسالت خود، حامی و پشتیبان معنوی اهالی این خانواده باشد. لذا ضمن محکوم نمودن این اقدام به واسطه عدم رعایت حرفه¬ای گری در برکناری یکی از مدیران با دانش، دلسوز، متعهد و علاقه‌مند عرصه گردشگری، از همه فعالان محترم حوزه گردشگری و هتلداری کشور نیز دعوت بعمل می‌آورد تا با حمایت از این موضوع و پیوستن به این پویش سراسری، مانع از تکرار چنین اقداماتی در قبال  مدیران، زحمت¬کشان و فعالان این عرصه شوند. لطفاً بازنشر دهید

ایجاد شده: 23/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 23/بهمن/1400     مقالات و یادداشت ها
برای سلامتی محمد رضا پوینده مان دعا می کنیم

برای سلامتی محمد رضا پوینده مان دعا می کنیم

یک صبح جمعه دیگر از خواب بیدار می شویم. کمی دیرتر شاید و دلیل قانع کننده ای هم دارد. امروز می شود خیلی چیزها را فراموش کرد و استراحت کرد.خیلی کارها را، ولی نه همه شان را. تقریبا ۴ ماه پیش بود که مدیرعامل گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی کشور خبر از شکسته شدن ضریب اشغال این هتل ها بعد از دو دهه را اعلام کرد. برای بعضی ها این یک خبر معمولی بود.برای برخی هم خبری قابل تامل و برای بعضی ها هم شاید قابل گفتگوترین خبر آن روزها . این یک خبر تخصصی و ویژه بود برای جامعه گردشگری کشور و خانواده نه نه چندان پرجمعیت این صنعت ، خدمات و فعالیت اقتصادی ،فرهنگی .  "محمد رضا پوینده  مدیر عامل گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی از هتل می گفت ، از تخت ، از ضریب اشغال و رکورد" برای آنها که تمام جمله بالا را کلمه به کلمه می شناسند ، داستان فرق می کند.  محمد رضا پوینده در آستانه ۵۴ سالگی است . از نسل میانی مدیران گردشگری .نه خیلی قدیمی و نه از گروه جدیدان و تازه پا به میدان گذاشته ها. اما همیشه در این اکوسیستم نقش یکی از اجزا را بازی کرده است . چه نقش داده باشند چه نقشی رقم زده باشد . همیشه بوده و همچنان هم هست . تلاش کرده و مثل بسیاری از خودمان هم طعم موفقیت را چشیده و هم نرسیدن به هدف را تجربه کرده.  خبر رکورد شکنی ضریب اشغال آن هم در روزهایی که گردشگری ، در برابر یکی از بزرگترین چالش های تاریخ قرار گرفته بود و روزگار سختی را در کرونازدگی می گذارند ، خبر خوبی بود و امروز خوشحال هستیم که محمد رضا پوینده عزیز لذت این لحظه های خوب را تجربه کرده است . برای سلامتی محمد رضا پوینده مان دعا می کنیم که برای ما نه دکتر پوینده ، نه مدیرعامل و نه با هیچ پیشوند و پسوند دیگری که همان محمد رضا پوینده عزیز است و زحماتش و آرزوهایش برای گردشگری این سرزمین قابل احترام.  در این صبح جمعه که کمی دیرتر از خواب بیدار می شویم ، برای سلامتی و شفای همه آنان که در بستر بیماری هستند دعا می کنیم و برای محمد رضا پوینده مان ویژه تر. ✍️  محمد جهانشاهی - فعال و پيشكسوت هتلدارى و گردشگرى

ایجاد شده: 22/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 22/بهمن/1400     مقالات و یادداشت ها
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...