به گزارش هتل نیور، " جمشید حمزهزاده " رئیس جامعه هتلداران ایران، با بیان رئوس مطالب طرح شده در نشست اخیر جامعه هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران با معاون گردشگری و معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره جزئیات این دیدار توضیحاتی ارائه کرد. وی با اشاره به نشست مذکور گفت: در این نشست معاون گردشگری ضمن اشاره به حواشی به وجود آمده در جریان برگزاری انتخابات تشکلها، بر ضرورت عدم دخالت این وزارتخانه در ایجاد تشکلهای بخش خصوصی و همچنین سازوکار و نحوه رأیگیری و انتخاب مدیران این تشکلها تاکید کرد و بیان داشت که وزارتخانه صرفاً بر اساس دایره اختیارات قانونی و وظیفه مقرراتی خود در این راستا منحصراً به نظارت بر نحوه عملکرد تشکلها خواهد پرداخت. این فعال بخش خصوصی همچنین ضمن اشاره به طراحی سامانهای تحت عنوان "جانا" که وظیفه ارائه خدماتی نظیر صدور، تمدید مجوز، اعطای پروانه ساخت و ... را بر عهده دارد، بیان کرد: اگرچه این سامانه جهت تسهیل در روند ارائه امور خدماتی به جامعه هتلداران طراحی و اجرایی شده است اما متأسفانه همچنان در مواردی شاهد وجود مشکلات و مسائلی در روند امور صدور مجوزهای مربوطه توسط این سامانه هستیم که در این خصوص نیز معاون گردشگری قول مساعدت و پیگیریهای لازم با هدف رفع موانع فعلی انجام گرفته و در دستور کار قرار گیرد. رئیس جامعه هتلداران ایران همچنین با بیان این مطلب که هماکنون کمیتهای تحت عنوان کمیته "حقوقی - انتظامی" متشکل از کارشناسان حقوقی در جامعه هتلداران مشغول به فعالیت است، تصریح کرد: در این جلسه پیشنهاد شد کارشناسان منتخب این کمیته و سایر کمیتههای تخصصی حسب مورد و متناسب با موضوعات مختلفی نظیر تدوین برنامه هفتم توسعه، امهال تسهیلات کرونایی و ... با هدف بیان نقطه نظرات و دیدگاههای بخش خصوصی گردشگری و افزایش تعامل، همکاری و همافزایی لازم در جلسات "کمیته تدوین لوایح" وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور پیدا کنند که خوشبختانه مورد استقبال و قبول واقع شد. مطابق با صحبتهای حمزهزاده، در این نشست پیشنهاد تأسیس و تشکیل "صندوق حمایت از توسعه صنعت گردشگری" متشکل از بخش خصوصی و دولتی با هدف تامین منابع مالی لازم به منظور حمایت مالی از بخش خصوصی مطرح شد، که مورد اجماع حاضران قرار گرفت و مقرر شود ضمن تداوم هماندیشیهای لازم و پختگی بیشتر طرح اجرایی آن برای جلسات بعدی آماده شود. وی خاطرنشان کرد: همچنین در این نشست مشکلات و مواردی همچون نحوه درجهبندی، استانداردسازی، نرخگذاری و سایر مسائل هتلها در زمینه اخذ و دریافت پروانه بهرهبرداری مطرح گردید و مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مقرر شد پیگیری لازم از سمت وزارتخانه در جهت مرتفع ساختن این مشکلات، به عمل آمده و تمهیدات و تدابیر مقتضی در این خصوص اتخاذ گردد.
ایجاد شده: 11/آذر/1400 آخرین ویرایش: 11/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دیجی کالامگ، اسپیسایکس برای نخستین بار با پژوهشگران ناسا و چندین مؤسسهی دیگر آمریکا همکاری کرده تا بهطور عمومی دربارهی چگونگی استفاده از استارشیپ برای ساخت پایگاه آلفا مریخ توضیح دهد. صرف نظر از نمونههای انگشتشمار و پراکندهای از نظرات منتشر شده دربارهی اسپیسایکس و تمرکز اصلی مدیرعامل آن «ایلان ماسک» (Elon Musk)، یعنی خود «استارشیپ» (Starship)، مدیران این شرکت تقریبا هرگز بهطور خاص دربارهی چگونگی استفاده از موشکهای نسل بعدی کاملا قابل بازیابی برای ایجاد پایگاه دائمی انسانی در مریخ صحبت نکردهاند. در بیشتر مواقع تمرکز واضح بر شیوهی گذر از موانع کوتاهمدت دشوار است. نیم قرن تجزیهوتحلیل عمدتا تئوریک، کاملا مشخص کرده است که ایجاد یک پایگاه انسانی دائمی و پایدار در مریخ، بدون کاهش شدید هزینهی دسترسی به فضا غیرممکن است. برای چندین دهه، ناسا نسخههای گوناگون طرحی را که برای فرستادن همزمان چند فضانورد به مریخ برای چند ماه، صدها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، مطالعه و بررسی کرده است. به بیان ساده، بدون یک انقلاب در زمینهی حملونقل فضایی، حتی حضور موقت انسان در مریخ که ساکنان آن عمدتا به کالاهای وارداتی از زمین وابسته خواهند بود، غیرممکن است؛ مگر اینکه اکتشاف مریخ به یک اولویت ملی یا بینالمللی با سرمایهگذاری در ابعاد دهها میلیارد دلار در سال تبدیل شود. در طول ۸۰ تا ۹۰ سالی که پروازهای فضایی بهطور جدی تحلیل شدهاند، دهها گروه، مقاله، مطالعه و آژانسهای فضایی بررسی کردهاند که این انقلاب میتواند چگونه باشد و از این جهت اسپیسایکس برای ارائهی یک راه حل برای مشکلی قدیمی، منحصربهفرد نیست. این شرکت نخستین بخش از فهرست طولانی مدعیان است که نه تنها راهحلی را برای حرکت در این مسیر پیشنهاد میکند بلکه هم منابع قابلتوجهی در آن سرمایهگذاری میکند و هم بسیار تلاش میکند تا این چشمانداز را به واقعیت تبدیل کند. دو سال پس از اینکه اسپیسایکس قصد خود را برای ساخت نسل بعدی سامانهی حملونقل فضایی اعلام کرد، ایلان ماسک تغییری اساسی در طراحی را نشان داد و کار بر روی نمونهی اولیهی فولادی استارشیپ آغاز شد. سه سال بعد، اسپیسایکس ۹ پرواز آزمایش استارشیپ را با موفقیت پشت سر گذاشت که شامل چهار جهش کوتاه و پنج پرواز بالای ۱۰ کیلومتر بود. تنها در سال ۲۰۲۱ اسپیسایکس چهار نمونه از آن آزمایشهای پرواز در ارتفاع بالا را انجام داد و برای نخستین بار یک نمونه را از آزمایش ارتفاع بالا، بهصورت سالم بازیابی کرد، نخستین فضاپیمای کلاس مداری و نمونهی اولیهی بوستر موشک را ساخت، آزمایش آن را آغاز کرد و تقریبا نخستین سکوی پرتاب مداری استارشیپ را هم کامل کرد. اسپیسایکس همچنین موفق به دریافت قرارداد ۲٫۹ میلیارد دلاری ناسا برای ساخت فرودگر انسانی ماه طی برنامهی آرتمیس شد. هرچند این موفقیت با چالشهایی هم همراه شد و حتی تأخیر در توسعهی آن و همچنین شکایت رقبا باعث عقب افتادن برنامهی بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۵ گشت. به زبان ساده، اسپیسایکس و اکنون ناسا در کنار آن، پایهای استوار گذاشتهاند که تقریبا با اطمینان زیادی، استارشیپ برای سفر به مریخ بر اساس آن توسعه خواهد یافت. هرچند هنوز کارهای زیادی باقی مانده است اما اسپیسایکس کموبیش بسیاری از موانع فنی اصلی که چند سال پیش در مسیر توسعهی ITS یا BFR اولیه، و استارشیپ فعلی داشت را پشت سر گذاشته است. شمار زیادی از آزمایشهای زمینی و پروازی استارشیپ کاملا نشان داده است که ساختارهای موشک، سیستمهای اویونیک، موتورهای رپتور، روشهای عجیب تقرب و فرود و سوخت انتخابی که قبلا آزمایش پروازی نداشته است، همگی اکنون برای پرواز مداری آماده هستند. با این وجود اسپیسایکس همچنان نیاز دارد که فناوری سپر حرارتی عظیم، سرامیکی و غیرفرسایشی استارشیپ را اثبات کند، روشها و فناوریهای سوختگیری موشک مداری را تکمیل کند و در نهایت همهی موارد فوق را عملیاتی کند تا بتواند یک پرتاب پرشتاب با قابلیت استفادهی مجدد و سوختگیری بزرگترین موشک تاریخ را عادی و روزمره تبدیل کند. چیزی که اسپیسایکس با کپسول دراگون و موشک فالکون ۹ ثابت کرده است توانایی انجام آن را دارد. به سوی سیارهی سرخ اسپیسایکس با کمک متخصصانی از ایمز ناسا، ستی (SETI) و نیمی از دانشگاهها و مؤسسههای معتبر آمریکا، پاسخدهی دقیق به این پرسش را در سپیدنامه یا اوراق سفید (White Paper) سال ۲۰۲۱ که برای برنامهی بعدی تحقیقات دههای علوم سیارهای و اختربیولوژی آکادمیهای ملی منتشر شده، آغاز کرده است. در حالی که این پویش دههای بهتنهایی میتواند روی برنامههای ناسا اثرگذار باشد و این آژانس آماده میشود تا برنامهی دههی آیندهی علوم فضایی خود را ترسیم و بودجهبندی دهها میلیارد دلار دولتی را تعیین کند که نتایج بسیار گستردهای بههمراه خواهند داشت، اما اسپیسایکس هم از این سپیدنامه برای توصیف برنامههای خود پیرامون مأموریتهای اولیه به مریخ با جزئیات بیسابقه، استفاده کرده است. همانطور که همیشه در برنامه بوده است، اسپیسایکس فرآیند ساخت شهرهای پایدار در مریخ را با چند مرحلهی (نسبتا) ساده پیش خواهد برد. احتمالا در اواسط دههی ۲۰۲۰ اسپیسایکس پرتاب بدون سرنشین فضاپیماهای استارشیپ را آغاز خواهد کرد تا هم تکمیل نهایی و آمادگی این سامانه را تأیید کند و هم میزان قابل توجهی از محمولهها را پیش از رسیدن انسان به سطح مریخ ببرد. این مأموریتهای اولیه به احتمال زیاد با تکیه بر طیف گستردهای از فعالیتهای رباتیک، به اسپیسایکس کمک خواهند کرد تا منابع محلی، تجهیزات مرحلهای، آزمایش فناوریها برای عملیات طولانیمدت سطح مریخ و شروع توسعهی زیرساختها را از جمله یک نیروگاه تولید انرژی که احتمالا ضروریترین نیاز خواهد بود، ساماندهی کند. هیچ کدام از اینها تعجبآور نیست اما کارهای بیشتری هم وجود دارد. به گفتهی نویسندگان که شامل چندین مهندس فعلی و پیشین اسپیسایکس میشوند، برنامهریزی مأموریت کنونی اسپیسایکس که بر مأموریتهای باری بدون سرنشین اشاره دارد، تجهیزاتی را برای افزایش تولید نیرو، استخراج آب، تولید اکسیدکنندهی اکسیژن مایع و سوخت متان، سکوهای فرود از پیش آماده شده، محافظت در برابر تشعشعات زیانبار، تجهیزات کنترل گردوغبار، پناهگاههای بیرونی برای انسانها و تحهیزات و لوازم دیگر شامل همهی سختافزارهای مورد نیاز برای پشتیبانی از نخستین پایگاه انسانی را فراهم میکند. علاوه بر این با تأیید آنچه سالها تصور میشد، در طرح اسپیسایکس، انسانها احتمالا برای چند سال اول در فضاپیماهای استارشیپ زندگی خواهند کرد تا زمانی که زیستگاههای اضافی ساخته شوند. نخستین گروه استارشیپهای بدون سرنشین هم میتوانند برای پشتیبانی از انسانها روی سطح، بهعنوان داراییهای ارزشمند برای انبار کردن، سکونت، آزمایشگاههای علمی و منبعی از سازهها و منابع فلزی خالص ضروری جابهجا و یا تغییر کاربری داده شوند. این «وایت پیپر» همچنین بیان میکند که اسپیسایکس بهشدت در حال توسعهی استارشیپ برای انجام پروازهای آزمایشی اولیه به مریخ در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ است که حتی احتمال پرتاب اولین استارشیپها به مریخ پیش از نخستین موشک به سوی ماه را افزایش میدهد. بدین ترتیب سپس در حالی که اسپیسایکس یک مأموریت جداگانهی ماه را پیش میبرد و استارشیپ متفاوتی را روی ماه فرود میآورد، فضاپیماهای مریخ در حال رفتوآمد به این سیاره خواهند بود. این نخستین بار است که اسپیسایکس یا افراد آشنا با برنامههای این شرکت، اصول اولیهی نخستین مأموریتهای استارشیپ سرنشیندار و بدون سرنشین را به مریخ، به صورت واضح بیان کردهاند و این توضیح گمانهزنیهای قبلی زیادی را تأیید میکند. برای نمونه بهنظر میرسد که اسپیسایکس قصد دارد حتی نخستین فضاپیماهایی که به مریخ میروند را با تجهیزات خاصی همراه کند تا حتی اگر شمار زیادی از آنها به زمین بازنگردند، نخستین مهاجران مریخی که در گروههای ۱۰ تا ۲۰ نفره همراه بیش از ۱۰۰ تن محموله، به فضا میروند، بتوانند از همهی استارشیپهای بازیابی شده بهعنوان زیستگاهها، محل ذخیرهی مواد اولیهی خام و انبارهای از پیش مستقر شده استفاده کنند. محمولههای اولیه بر تولید نیرو، آب و سوخت و همچنین پناهگاهها، محافظت در برابر تشعشعات و ساخت سکوهای فرود آماده متمرکز خواهند بود. جای تعجب نیست که ساکنان اولیهی مریخ احتمالا استارشیپهایی که آنها را به مریخ میبرند، بهعنوان اولین خانههای خود در سیارهی سرخ برگزینند و از یک حجم ۱۱۰۰ متر مکعبی که برای زنده نگه داشتن دهها نفر در اعماق فضا تجهیز شده است، برای ماهها بهعنوان نخستین اقامتگاه خود در سطح سیارهی سرخ استفاده کنند.
ایجاد شده: 7/آذر/1400 آخرین ویرایش: 7/آذر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیروز پنجشنبه چهارم آذر ماه ۱۴۰۰ در همایش فعالان صنعت گردشگری ایران و عراق که در محل هتل پردیسان مشهد در حال برگزاری است، با بیان این مطلب افزود: «از فرصت برگزاری این همایش نه فقط برای توسعه مناسبات مشترک با خراسان رضوی بلکه برای همه استانها استفاده خواهد شد.» او ادامه داد: «مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور عراق از هفته گذشته در ایران مهمان ما بودهاند و با بخش خصوصی و دولتی در استانهای کردستان و کرمانشاه و اکنون در خراسان رضوی میزبانی این دوستان هستیم.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: «میزبانی از مدیران شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری عراق بعد از این همایش نیز استمرار خواهد داشت و در هفته آینده در استان گلستان میزان آنها خواهیم بود.» شالبافیان با بیان این که مدیران کل برخی استانهای کشور نیز در این همایش حضور دارند، یادآور شد: «مسئولان انجمنهای دفاتر خدمات مسافرتی استانهای تهران، اصفهان، تبریز، فارس و ایلام نیز حضور دارند که با همافزایی با مدیران کل استانها برای توسعه مناسبات از این فرصت استفاده کنند.» همچنین سعید ولیزاده رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با خیر مقدم به میهمان این همایش گفت: «امیدوارم با برگزاری این همایش زمینه برگزاری تورهای گروهی در ایران بهویژه خراسان رضوی را فراهم کنیم.» او ادامه داد: «هدف از برگزاری این گردهمایی رفاه و خدمات بیشتر به زائران عراقی است.» همچنین عزیز تمیمی نماینده شرکتهای گردشگری عراق نیز با ابراز خرسندی از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، استاندار خراسان رضوی و مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی برای برگزاری این همایش قدردانی کرد. او ادامه داد: «اشتراکات فرهنگی زیادی داریم که برای تعامل بیشتر استفاده خواهد شد تا منافع اقتصادی برای مردم دو کشور ایجاد کند که لازم است همکاریهای بیشتری صورت گیرد.» این همایش با حضور معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هتل پردیسان مشهد در حال برگزاری است. مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ایران و عراق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت امور خارجه و فعالان بخش خصوصی گردشگری در این همایش حضور دارند.
ایجاد شده: 5/آذر/1400 آخرین ویرایش: 5/آذر/1400 اخبار داخلی
سال هاست که نرخ و قیمت خدمات اقامتی هتل ها با چالش و انتظارات متفاوت برای دریافت کنندگان خدمات همانند شرکت های گردشگری ، سازمانها ، موسسات و میهمانان مستقیم هتلها مطرح بوده و عملا انتظار دریافت تخفیفات غیر متعارف تبدیل به یک عادت شده است. اهمیت این موضوع از آنجا برای صنعت هتلداری نگران کننده میشود که به جهت عدم رشد مناسب و متناسب نرخ خدمات هتل به ویژه در حوزه اقامتی موجب ایجاد فاصله معناداری با نرخ سرمایه گذاری در صنایع و حوزه های دیگر شده و عملا توجیه سرمایه گذاری را در این رشته کاهش داده و چنانچه پیش بینی نرخ تورم بر دارایی و ملک را از ساخت هتل جدا نمائیم یقینا نرخ سود آوری برای سرمایه گذاران جذاب نخواهد بود. از آنجا که هتل و محل اقامت از مهمترین زیرساخت های مورد نیاز توسعه گردشگری پایدار میباشد چگونه میتوان انتظار رشد و بالندگی صنعت گردشگری را بدون سرمایه گذاری و ساخت هتل داشت. بررسی ها نشان می دهد نرخ خدمات اقامتی نه تنها با نرخ تورم رشد نداشته است بلکه با توجه به اعمال غیر متعارف تخفیفات میانگین نرخ اقامت به نرخ پایه سال 1396 کاهش نیز داشته است، با چه انگیزه و درآمدی از صاحبان و مدیران هتل ها انتظار بازسازی و نوسازی داریم ، مدام هتل های داخل کشور را با موارد مشابه هتل های منطقه و جهان مقایسه میکنیم !!! وصحبت از عدم رعایت استاندارد های بین المللی می نمائیم !!! یقینا با شرح فوق نه تنها در بخش ساختمان و تجهیزات و تاسیسات امکان اورهال و به روز نمودن هتل ها نخواهد بود بلکه در بخش ارائه خدمات به جهت کاهش قابل توجه نیروی انسانی باید باز هم شاهد ایجاد فاصله بیشتر با استاندارد های لازم باشیم. با توجه به اینکه بخش قابل توجه هتل های توریست پذیر کشور در اختیار دولت ، نهادها و ارگان ها می باشد و متاسفانه ملاک سنجش توان و قدرت مدیریت توسط صاحبان در این گروه از هتلها درصد اشغال بوده نه میانگین نرخ و درآمد که این خود عاملی برای ایجاد یک رقابت بسیار ناسالم به منظور فروش و اشغال هتل به هر بهایی شده است. براستی آیا در چنین شرایطی بخش خصوصی قدرت رقابت و کنترل نرخ را دارد ؟ نقش و اثربخش بودن جامعه هتلداران ایران در جهت دهی چنین موضوع با اهمیتی به چه میزان است ؟ با توجه به بررسی انجام شده در مدل های نرخ گذاری در کشورهای مختلف پیشنهاد می گردد وزارت گردشگری و صنایع دستی و جامعه هتلداران ایران با تشکیل کارگروه تخصصی بجای تعیین سقف نرخ ، کف نرخ خدمات اقامتی را مشخص نموده و فروش کمتر از این کف نرخ را ممنوع نمایند و بسته به کیفیت خدمات ، هتلها مجاز به فروش بالاتر از کف نرخ باشند ، شاید با این نگاه بتوان کمی منافع هتل ها را تامین نمود تا در آینده شاهد فروپاشی این صنعت با اهمیت نباشیم . یونس یحیی - فعال و کارشناس گردشگری
ایجاد شده: 2/آذر/1400 آخرین ویرایش: 2/آذر/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز، " علی صدرنیا " رییس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در واکنش به انتشار خبر افزایش 30 درصدی قیمت ارائه خدمات توسط هتلها ضمن انتقاد از عدم وجود برنامهریزی مدون و منسجم در حوزه جذب گردشگر خارجی و قیمت گذاری دستوری در خصوص ارائه خدمات توسط هتلها اظهار کرد: لغو ممنوعیت صدور ویزا برای گردشگران خارجی و ازسرگیری صدور روادید را به هیچ عنوان نباید به معنای رونق دوباره گردشگری خارجی تلقی کرد و دست از کار و تلاش برای توسعه دوباره گردشگری کشید. وی ادامه داد: باید بدانیم در حوزه گردشگری بازگشت به دوران قبل از همهگیری کرونا و به صورت مشخص قبل از سال 1398 فرآیند و پروسهای پیچیده و زمانبر است. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی، علت این پیچیدگی و زمانبر بودن این است که صنعت گردشگری در ایران حدود دو سال است که کاملاً از نفس افتاده و استراتژی ما باید به این صورت باشد که در گام اول آن را احیا کنیم و سپس در راستای فربهسازی آن گام برداریم. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، تحقق این مهم را در گرو انجام اقدامات دقیق و برنامهریزی شدهای دانست که از جمله مهمترین آنها قطعا انجام تبلیغات و بازاریابی مناسب در سطح بین المللی است. صدرنیا یادآور شد: برهمین اساس، دولت و متولی اصلی این امر که به صورت مشخص وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است باید ابتدا در سطح کلان و به صورت گسترده با استفاده از بستر فضای مجازی در بازارهای جهانی، ظرفیتهای بکر و جذاب گردشگری ایران را معرفی و شناسایی کند تا در وهله بعدی، بخش خصوصی به اتکای این شناسایی اولیه، با حمایت دولت از طریق بازاریابی و تبلیغات در سطح خرد در نمایشگاهها و سایر رویدادهای بین المللی به یاری توسعه و رشد گردشگری از طریق جذب گردشگر خارجی بشتابد. وی همچنین با اشاره به خبر افزایش قیمت هتلها اظهار کرد: متاسفانه با توجه به وجود تورم در کشور و به تبع آن افزایش صعودی و مکرر قیمت خدمات مسافرتی، در فاصله زمانی که تور مورد نظر تبلیغ شده و سپس به آژانسها فروخته شده است، تا زمانی که گردشگر وارد ایران میشود، قیمتها دچار افزایش میشوند. این فعال بخش خصوصی علت ایجاد چنین مسائل را ناشی از عدم وجود سیاست واحد و یکپارچهای دانست که در واقع با انجام مدیریت جزیرهای و غیرمتحد، صنعت گردشگری ایران را امروز تماماً به شکل شعارگونه و بدون وجود هیچگونه برنامهای مدون و منسجم در مسیری ناصحیح و نامناسب حرکت میکند. رییس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ضمن اشاره به این موضوع که در موارد بسیاری میتوان با یک هدفگذاری دقیق و برنامهریزی مشخص از سیاستها و رویکرد کشورهای پیشرو در زمینه صنعت گردشگری اقتباس و گرتهبرداری کرد، تصریح کرد: برای نمونه سیاستگذاری کشور مالزی به منظور جذب گردشگر همزمان با سقوط شاخص بورس این کشور در حدود دو دهه قبل، یکی از نمونههای موفق است. صدرنیا با بیان اینکه کشور مالزی به دنبال سقوط بورس و با هدف جلوگیری از آسیب به صنعت گردشگری این کشور، اقدام به طراحی یک سناریو سازنده کرد که براساس آن اقامت در هتلهای این کشور تا 4 شب رایگان بود، گفت: از سوی دیگر باید در نظر داشت که اغلب گردشگران ورودی این کشور، حداقل تا یک هفته در این کشور اقامت داشتند. وی ادامه داد: کشور مالزی به لطف و کمک این موضوع توانست اقتصاد کشور خود را در آن ایام از طریق بهبود و رشد حوزه گردشگری، سرپا نگه داشته و از سقوط آن جلوگیری کند. این فعال بخش خصوصی همچنین ضمن تاکید بر این موضوع که در بسیاری از کشورهای پیشرو در امر گردشگری، هزینه اقامت در هتل به ازای چهار شب، ارزانتر از مواردی است که شخص اقامت کمتری نظیر دو و یا سه شب دارد، توضیح داد: فلسفه این موضوع این است که معولاً اصل سود هتلها از ارائه خدمات جانبی دیگر نظیر سرو غذا در رستوران، استفاده از استخر، پارکینگ و ... تامین شده و هزینه دریافتی از بابت اقامت به ازای هر شب در اتاقها، سهم اندکی را در این خصوص به خود اختصاص میدهد. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی متذکر شد: متأسفانه در ایران بدون الگو قرار دادن تجربه سازنده سایر کشورها، صرفاً اقدام به افزایش نرخ خدمات مسافرتی هتلها شده است که این امر قطعاً موجب ایجاد ضرر و زیان به آژانسهای مسافرتی میشود چرا که اغلب این آژانسها، تورهای خود را با قیمت تمام شده از حدود یک یا دوسال پیش فروختهاند و اکنون ملزم خواهند بود که مابه التفاوت ناشی از افزایش قیت هتلها را پوشش دهند. صدرنیا تعیین نرخ ارائه خدمات توسط هتلها به صورت دستوری و غیر رقابتی را نادرست دانست و افزود: باید متولیان حوزه گردشگری ضمن انجام نظارت و اتخاذ سیاستهای لازم به دنبال ایجاد شرایطی باشند که قیمت هتلها در بازار و در شرایطی رقابتی توسط خود آنان تعیین شود چرا که نتیجه این موضوع منجر به ارائه خدمات با کیفیتتر و ارزانتر به گردشگران و مسافران خواهد شد. وی با تاکید بر این که بخش خصوصی در واقع خط مقدم صنعت گردشگری محسوب میشود و از آنجاییکه منافع مالی خود را در توسعه و رشد همه جانبه این صنعت میداند، با تمام توان و استفاده از همه ظرفیتهای خود در این میدان بازی خواهد کرد، یادآور شد: در دوران مدیریت یکی از مدیران وقت گذشته سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تکیه بر بخش خصوصی و انجام مشورت و همفکری از این بخش مهم از صنعت گردشگری، اقدامات سازنده و موثری انجام شد. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی خاطرنشان کرد: با این اوصاف، شرایط فعلی گردشگری ایجاب میکند که متولیان دولتی با اتکا به اصل اساسی لزوم بهرهمندی از همکاری و همفکری با بخش خصوصی که کاملاً نسبت به اصول و قواعد این حوزه اشراف دارد، نسبت به انجام برنامهریزیهای لازم در تمامی حوزههای گردشگری اعم از تبلیغات، تصمیمگیریهای کلان و ... با هدف به حرکت درآوردن موتور گردشگری اقدام کند.
ایجاد شده: 29/آبان/1400 آخرین ویرایش: 29/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " علی قویبنیه " رییس جامعه حرفهای هتلداران استان هرمزگان گفت: بعضی از هتلها و مهمانپذیرهای این استان هنوز هم تعطیل هستند. وی عنوان کرد: مانند سایر نقاط ایران، سال ۹۹ برای ما در صنعت گردشگری و هتلداری هرمزگان هم سال خیلی سختی بود. اغلب هتلها و مهمانپذیرهای استان در چهار ماه اول سال ۹۹ تعطیل بودند. همین حالا که ما داریم گفتوگو میکنیم، هنوز چند هتل و مهمانپذیر استان تعطیل هستند. داریم که همین الان هم که با شما صحبت می کنم تعطیل هستند. او با بیان اینکه فعالیت اقتصادی در استان هرمزگان در سال ۱۴۰۰ شرایط بهتری نسبت به سال قبل پیدا کرده است، افزود: واردات و صادرات در بنادر شهید رجایی و سایر بنادر تا حدی راه افتاده است. طوری که بازرگانان زیادی برای انجام کارهای تجاری خود برد به شهر بندرعباس میآیند و این در کار ما هتلدارها مشهود است. در ۶ ماه نخست امسال، سطح اشغال هتلها به شکر خدا بیش از ۵۰ درصد بوده است و این موضوع باعث شده است که بیش از ۹۰ درصد از همکارانی که در هتلهای مختلف تعدیل شده بودند، به محل کارشان برگردند. او تسهیلات وعده داده شده از سوی دولت پس از شیوع کرونا را راهگشای مشکلات هتلداران ندانست و توضیح داد که به دلیل سود بالای آن تسهیلات و پروسه سخت دریافت آن، هتلهای هرمزگان استقبال چندانی از آن نکردند و تنها ۵ تا ۱۰ درصد هتلها آن تسهیلات را دریافت کردند. رییس جامعه حرفهای هتلداران هرمزگان عنوان کرد: در خصوص بخشودگی مالیات و عوارض به خاطر جبران خسارتهای هتلداران که وعدهها و حتی ابلاغیههایی اعلام شده بود، هنوز کاری صورت نگرفته و آن بخشودگیهای اعلامشده اجرایی نشده است. در حالی که هتلها با مشکلات زیادی دستوپنج نرم میکنند و شرایط بسیار سختی دارند. بخش خصوصی متاسفانه مظلوم واقع شده است. صنعت گردشگری با همه مشکلات، چراغ خود را روشن نگه داشته اما در جریان کرونا مورد هیچ حمایتی قرار نگرفته است. بخش دولتی در این زمینه باید تلاش مضاعفی به خرج دهد. دولت میتواند در قالب بستههای تشویقی واقعی به این صنعت مهم کمک کند. قویبنیه در مورد واکسیناسیون کارکنان هتلها هم گفت: در سال ۱۴۰۰ با پیگیریها و زحمات جناب آقای دکتر حمزهزاده، ریاست محترم جامعه حرفهای هتلداران ایران، واکسیناسیون کارکنان هتلهای ما انجام شد و به جرات میتوانم بگویم که ۱۰۰ درصد کارکنان واکسینه شدهاند و مهمانها میتوانند با خاطرجمعی به هتلها مراجعه کنند و از خدماتشان بهرهمند شوند. البته قبل از واکسیناسیون هم هتلداران با رعایت پروتکلها و با وجود مشکلات با صرف هزینههای زیاد، تلاش میکردند هتلها را همچون همیشه به صورت امنترین جا برای اقامت مسافران حفظ کنند؛ طوری که به قول همکارانمان حتی از خانههایمان هم در برابر ویروس امنتر و بیشتر مصون باشند. رییس جامعه حرفهای هتلداران هرمزگان از دولت جدید خواست تا با حمایت از کسانی که به سرمایهگذاری در صنعت هتلداری علاقهمند هستند، بستر رشد اقتصادی قابلملاحظهای را از طریق صنعت توریسم فراهم کند. او گفت: بندرعباس و شهرستانهای اطراف پتانسیل بسیار بالایی در این صنعت دارند و نیازمند حمایت هستند و همت مدیران بالادستی را میطلبند. ازیاد نبریم که نگهداری تاسیسات گردشگری در شهرهای جنوبی کشور بسیار پرهزینه است و این، کار ما را سختتر میکند. امیدواریم سال ۱۴۰۰ را طوری پیش ببریم که آسیب سال گذشته، کمرنگتر شود و هتلها بتوانند سرپا بمانند.
ایجاد شده: 29/آبان/1400 آخرین ویرایش: 29/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، اولین همایش سراسری معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی صبح امروز سهشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در محل آمفیتئاتر این وزارتخانه برگزار شد. " سیدعزتالله ضرغامی " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این همایش گفت: «دوران تحول در وزارتخانه آغاز شده است. هم تحول در اندیشه و نگاه، و هم در روشهای اقدام. در هر دو حوزه نیاز ساختارشکنی داریم. خطقرمزهای موهوم و ساختگی برداشته خواهد شد. ما مدیران خلاق و شجاع میخواهیم و دوران روشهای محافظهکارانه، استاتیک و بیخاصیت تمام شده است.» او یادآور شد: «مدیریت در جمهوری اسلامی، خدمت بیمنت به مردم و هموار کردن مسیر آنها بهسوی خوبیها و ارزشهای الهی و انسانی است.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: «آشنا نبودن برخی مدیران با روح وظایف خود و نگاه کلیشهای و رفع مسئولیت بلای جان مدیریت کشور شده است.» او افزود: «وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آنگونه که در شأن و جایگاه آن است مورد توجه قرار نگرفته است. وظیفه همه ما بر کشیدن و بالا بردن جایگاه وزارتخانه است.» مهندس ضرغامی عنوان کرد: «مدیران وزارتخانه باید سطح دانش و اطلاعات خود را در حوزههای مأموریتی ارتقا دهند.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در حوزههای مرتبط با این دستگاه ادامه داد: «فضای مجازی و انعکاس نظرات مردم پیرامون مسائل مرتبط با مأموریتهای وزارتخانه تهدید نیست، بلکه یک فرصت است.» او حفظ میراثفرهنگی و ابنیه تاریخی و معرفی آن به نسلهای آینده را از مهمترین مأموریتهای این وزارتخانه دانست و تأکید کرد: «کمیتهای فنی مرکب از کارشناسان خبره و مطمئن میراث و مدیران مرتبط، مسئول رسیدگی به برخی اختلافات و تصمیمگیری کارشناسی در مورد پروندههای مفتوح خواهند بود.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در ادامه افزود: «در این وزارتخانه نیروهای تحصیلکرده و شایسته وجود دارند که با ایجاد یک سامانه ویژه نیاز آینده به منابع انسانی برای توسعه و مأموریتهای جدید تأمین خواهد شد.» او افزود: « تکریم ارباب رجوع از بازدیدکنندگان موزهها و مراکز گردشگری گرفته تا مراجعان اداری بخش خصوصی، شاخص مهم ارزیابی مدیران ستادی و استانی خواهد بود.» مهندس ضرغامی با بیان اینکه همه مأموریتهای جدید باید دارای پیوست فرهنگی و رسانهای باشند، ادامه داد: «نظارت بر هتلها، مراکز اقامتی، بومگردیها و... باید با دقت و حساسیت بیشتری دنبال شود. اینها شاخصههای ارزیابی عملکرد همکاران خواهد بود.» او افزود: «ملاقات مدیران با سرمایهگذاران و کارآفرینان باید در اولویت برنامههای آنان باشد، بهویژه کسانی که نیاز به تسهیلات بانکی ندارند.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بیان کرد: «بوروکراسی کشنده آفت جان نظام مدیریتی شده است. سادهسازی، ایجاد پنجره واحد و رفع موانع دستوپاگیر با پذیرش درصدی از خطای طبیعی مورد تأکید وزارتخانه است.» او درپایان بهخاطر پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ از مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و افزود: «با برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان محترم، رسیدگی به پروندههای متقاضیان آغاز شده است.»
ایجاد شده: 25/آبان/1400 آخرین ویرایش: 25/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " رضاجمعه آل صالح " رئیس اتاق بازرگانی عمان به دعوت مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و انجمن گردشگری سلامت تهران در پنجمین کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی حضور یافت. تبیین همکاریهای اقتصادی مشترک عمان و کشورهای اسلامی از جمله محورهای حضور و مذاکرات وی در ایران با فعالان حوزه سلامت داخلی و بینالمللی است. آل صالح همچنین در دیدار غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص گسترش تعاملات بازرگانی، اقتصادی و گردشگری بین دو کشور بحث و تبادل نظر کرد. پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی امروز دوشنبه (۱۷ آبان) با حضور مسئولان حوزه بهداشت و درمان و بخش گردشگری و فعالان و مدیران بخش خصوصی، مدیران شرکتهای خدمات گردشگری درمانی، بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی از ایران و کشورهای ترکیه، عراق، عمان، تونس، هندوستان آلمان و اتحابه اروپا و برخی سازمانهای بینالمللی فعال در بخش سلامت و درمان و گردشگری سلامت برگزار شد. همچنین روز گذشته دومین رویداد بینالمللی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در استارتاپهای سلامت و گردشگری سلامت شامل: گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت و تندرستی، گردشگری روستایی و بومگردی، گردشگری آموزشی، گردشگری خوراک، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت آغاز شد و قرار است پنج استارتاپ برتر کشورهای اسلامی معرفی شود. همزمان با این دو رویداد از صبح دیروز به مدت سه روز (۱۶ تا ۱۸ آبان)، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و نشستهای تخصصی پنجمین کنگره بینالمللی سلامت کشورهای اسلامی با حضور نهادها و متخصصان سلامت و شرکت های خدمات گردشگری، درمانی و فعالان حوزه گردشگری سلامت و همچنین بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی و بینالمللی فعال در این حوزه از کشورهای مختلف جهان با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی کرونا در سالن همایشهای بینالمللی صداو سیما در تهران برگزار میشود.
ایجاد شده: 18/آبان/1400 آخرین ویرایش: 18/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در پنجمین کنگره بینالمللی سلامت کشورهای اسلامی که در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: «نگاه ما به گردشگری پزشکی صرفا اقتصادی نیست، بلکه ابزار و فرصت برای تبیین دستاوردها و ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی به شمار میآید. ما قبل از انقلاب در حوزه پزشکی بسیار وابسته بودیم اما از ۴٣ سال پیش به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران فرصتهای زیادی شکل گرفته است.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه بیماری کرونا نتوانست تقاضا و ورود گردشگران پزشکی را منقطع کند، یادآور شد: «بحران حاصل، ورود این شاخه از گردشگران را متوقف نکرد و در طول این دوران شیوع کرونا، صرفا شاهد صدور روادید گردشگران پزشکی بودیم.» شالبافیان یادآور شد: «بسیاری از سازوکارهای گردشگری پزشکی جهان در قالب "کسبوکار خصوصی با دولت" (B۲G) است. این کنگره و همکاریهای منطقهای فرصتی برای جذب گردشگر به صورت انبوه است و موقعیت استفاده از سازوکارهای B۲B و B۲G را فراهم میکند.» معاون گردشگری افزود: «کسب موافقت، استقرار و اجرایی کردن اعتباربخشیهای بینالمللی معمولا بسیار دشوار است. توسعه مناسبات حوزه گردشگری پزشکی میتواند اعتباربخشیهای درون کشورهای اسلامی را تسهیل کند.» او ادامه داد: «اگر توسعه اعتباربخشیهای مبتنی بر اشتراکات درون کشورها محقق شود، میتوانیم در مورد صدور اعتباربخشی و انتقال بیمهنامهها هم گفتوگو کنیم.» شالبافیان گفت: «سازوکارهای جذب بیمار در جهان و حجم عمده گردشگرانی که میفرستند، مبتنی بر اعتباربخشی بیمهنامهها است. این کنگره میتواند یک آغاز بر دایره همکاریهای فراتر از آنچه موجود است، فراهم کند.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی عنوان کرد: «تشکیل اتحادهای استراتژیک میان کسبوکارهای کشورهای اسلامی، پیوند میان آنها را به تعاملات بلندمدت تبدیل میکند و فواید بسیاری در حوزههای فرهنگی، علمی و اقتصادی دارد.» او با بیان اینکه گردشگری سلامت به دو حوزه گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی تقسیم میشود، گفت: «برای توسعه همکاریهای گردشگری تندرستی، کشورهای اسلامی باید توسعه یابد. حجم بازار گردشگری تندرستی بسیار فراتر و بزرگتر از گردشگری پزشکی است و به سرعت هم در حال رشد است، زیرا گرایش به حفظ سلامت و تندرستی، بازدارندگی و پیشگیری مهم است که بخشی از درآمد خانواده را هم به خود اختصاص داده و صرفا به بیماری و بازار پزشکی مربوط نمیشود.» معاون گردشگری بیان کرد: «گردشگری تندرستی امکان همپیوندی با سایر بخشهای گردشگری پزشکی را دارد، اما در گردشگری پزشکی این تلفیق توصیه نمیشود. اکنون در جهان مراکز درمان و سلامت جای خود را در مراکز اقامتی و هتلها هم باز کردهاند که نشاندهنده سمت و سوی بازار است.» از کسب و کارهای رسمی گردشگری سلامت حمایت میکنیم شالبافیان حمایت از کسبوکارهای رسمی گردشگری سلامت را سیاست اصلی وزارتخانه دانست و عنوان کرد: «اختلاف رویکرد میان دستگاهها و وزارتخانههای مرتبط میتواند مانع فعالیت کسبوکارهای حوزه گردشگری سلامت شود. برای تقویت باید آنها را به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی معرفی کنیم و در تریبونهای خود تقویت کنیم.» معاون گردشگری پیشنهاد کرد: «قانون جایزه صادراتی دفاتر خدمات و کسبوکارهای رسمی حوزه گردشگری باید مجدد برقرار شود، زیرا به غیر از تشویق، باید برای آنها انگیزه ایجاد کنیم. وزارت خارجه هم میتواند در راستای حمایت، صدور روادید از طریق این کسبوکارهای رسمی را پیگیری کند.» او در پایان گفت: «منکر نقصها و کمبودهای احتمالی نیستیم، اما توسعه پایدار و بلندمدت در گروی حمایت از کسبوکارهای صنعت گردشگری است.» پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی امروز دوشنبه (۱۷ آبان) با حضور مسئولان حوزه گردشگری، بهداشت و درمان گردشگری و فعالان و مدیران بخش خصوصی، مدیران شرکتهای خدمات گردشگری درمانی، بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی از ایران و کشورهای ترکیه، عراق، عمان، تونس، هندوستان آلمان و اتحایه اروپا و برخی سازمانهای بینالمللی فعال در بخش سلامت و درمان و گردشگری سلامت برگزار شد. همچنین روز گذشته دومین رویداد بینالمللی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در استارتآپهای سلامت و گردشگری سلامت شامل گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت و تندرستی، گردشگری روستایی و بومگردی، گردشگری آموزشی، گردشگری خوراک، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت آغاز شد و قرار است پنج استارتآپ برتر کشورهای اسلامی معرفی شود. همزمان با این دو رویداد از صبح دیروز به مدت سه روز (۱۶ تا ۱۸ آبان)، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و نشستهای تخصصی پنجمین کنگره بینالمللی سلامت کشورهای اسلامی با حضور نهادها و متخصصان سلامت و شرکتهای خدمات گردشگری، درمانی و فعالان حوزه گردشگری سلامت و همچنین بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی و بینالمللی فعال در این حوزه از کشورهای مختلف جهان با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی کرونا در سالن همایشهای بینالمللی صداو سیما در تهران برگزار میشود.
ایجاد شده: 17/آبان/1400 آخرین ویرایش: 17/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از صدا و سیما، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در وبینار دستورالعمل اجرایی نحوه ورود گردشگران خارجی به کشور در ایام شیوع ویروس کرونا که به منظور تعامل و تبادل نظر با ذینفعان و با حضور غلامرضا حاجیآبادی نماینده وزارت امور خارجه، مدیران کل ۱۵ استان کشور و روسای تشکلهای بخش خصوصی در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، با تاکید بر دغدغه اجرا و نظارت دستورالعمل ابلاغی کمیته امنیت اجتماعی و انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا، افزود: «عمدهترین رویکرد مستتر در این دستورالعمل باز شدن مرزها با رعایت شیوه نامههای بهداشتی و رونق مجدد گردشگری کشور است.» وی ادامه داد: «برای اجرای درست این فرایند الزاماتی وجود دارد و از سوی ادارات کل استانی باید تمام آنها شناسایی و پیگیری شود.» معاون گردشگری با اشاره به اهمیت نظارت بر رعایت این دستورالعمل افزود: «با توجه به رویکرد حمایتی این دستورالعمل اصرار ما بر این بود که بخش نظارت هم به وزارتخانه ما واگذار شود و این موضوع باید بهطور جدی مورد توجه قرار گیرد.» وی خطاب به مدیران کل استانی افزود: «برای ارائه گزارش از سایر دستگاهها باید پیگیری جدی صورت پذیرد. همچنین مجددا دستورالعمل پروتکلهای بهداشتی تاسیسات گردشگری از سوی مدیران کل ابلاغ شود و هماهنگیهای لازم با نیروی انتظامی صورت گیرد.» شالبافیان با اشاره به اهمیت در کنار هم قرار گرفتن بخش دولتی و خصوصی، افزود: «تمام ما در یک کشتی نشستهایم، موفقیت این فرایند و رعایت این دستورالعمل بهمنظور موفقیت کل خانواده گردشگری است.» وی با تاکید بر مدیریت چهار مرز زمینی اضافه کرد: «برای حضور مدیران کل و بخش خصوصی در عراق برنامهریزی شود.» آقای شالبافیان همچنین به صدور ابلاغیهای در وزارت امور خارجه به کنسولگریها اشاره کرد و گفت: «بر اساس این ابلاغیه کنسولگریها نگاه انعطافپذیری خواهند داشت و با رویکرد حمایتی و منعطف اقدام به صدور روادید خواهند کرد.» معاون گردشگری کشور ابراز امیدواری کرد که این فرایند منجر به تقویت اشتغال گردشگری شود.
ایجاد شده: 8/آبان/1400 آخرین ویرایش: 8/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری، شامگاه روز گذشته در نشست رونمایی از ۲۰۰ ویدئوی داستانهای ناگفته اصفهان که در اتاق بازرگانی شهر اصفهان برگزار شد؛ گفت: «تغییر نگاه اتاق بازرگانی اصفهان در سالهای گذشته از رویکردی منفعت محور، به حضور فعالانه در انجام مسئولیتهای اجتماعی قابلتقدیر است و میتواند الگویی برای اتاق بازرگانیهای سطح کشور باشد.» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، وجه بارز ویدئوهایی که به همت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، برای گفتن از داستانهای ناگفتۀ شهر تهیه و در فضای مجازی منتشر شده را توجه به گردشگری موضوعی دانست و افزود: «مهمترین توصیه برنامهریزان و بازاریابان گردشگری توجه به گردشگری موضوعی است؛ بهطوریکه علاوه بر بناها، شیوۀ زندگی، غذا، سوغات و سایر جذابیتهای شهر را نیز شامل شود.» وی تأکید کرد: «گردشگری در اصفهان بیش از یک صنعت و مانند هوا ضروری است. بسیاری از جلوههای ظهور صنایع دیگر نیز از قبل گردشگری تحقق مییابد و رویکردی که اتاق بازرگانی اصفهان در پیش گرفته در بلندمدت منفعت اقتصادی شهر را به دنبال خواهد داشت.» شالبافیان با اشاره به اهمیت تقویت زیرساختها و شبکۀ حملونقل بینشهری برای تقویت گردشگری گفت: «تدوین ویدئوهای داستانهای ناگفتۀ اصفهان در واقع یک اعلان عمومی برای دعوت مردم به بازدید از اصفهان است و مهم است که شهر اصفهان این دعوت را یک آغاز بداند نه یک پایان.» شالبافیان خاطر نشان کرد که در محور شرقی اصفهان یک کاشان باستانی دیگر نهفته است و از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خواست فعالیتهای خود را بهگونهای ساماندهی کند که مردم محور شرق و غرب اصفهان نیز مزۀ توسعۀ گردشگری را بچشند و ظرفیتهای منحصربهفردشان موردتوجه قرار بگیرد. وی ادامه داد: «از هر شهری که برای تولید محتوای مناسب در حوزۀ گردشگری قدمی بردارد قدردانی خواهیم کرد و البته باید تلقیای از توسعهیافتگی نیز به ذهن مخاطب محتواهای تولیدشده منتقل شود و سایر حوزههای گردشگری را نیز در بربگیرد.» معاون گردشگری یادآور شد: «گردشگری پیش از کرونا نیز آسیبدیده بود و راهی که باید برای پایدار کردن گردشگری در پیش گرفت، متنوع کردن بازار هدف است، چراکه هر شهری به تنوع گردشگری اهمیت داده و تنها بر جاذبههای تاریخی و میراثی خود تکیه نکرده، کمتر دچار آسیب شده است.» شالبافیان، ابراز امیدواری کرد که با انجام واکسیناسیون، گردشگری مجدداً احیا شود و گفت: «در حال حاضر راه توسعه از تقویت گردشگری داخلی و درونمرزی میگذرد و دولت نیز درصدد انجام اقداماتی در این حوزه است.» او توضیح داد: «نکتهای که در ستاد کرونا مصوب شد حمایت از تأسیسات رسمی گردشگری است، بهگونهای که با همکاری وزارت خارجه ابتدائا و ترجیحاً درخواست صدور ویزا از طریق دفاتر مسافرتی داده و اقامت نیز در تأسیسات رسمی باشد.» معاون گردشگری گفت: «امیدوارم که کارگروه ستاد خلاق سفر با حمایت استانداری اصفهان و پیگیری مدیران تشکیل شود و طرحها نیز نیمهکاره رها نشوند.» شالبافیان خبر داد: «وزارتخانه میراثفرهنگی پیشنهاد ایجاد مرکز جهانی گردشگری و صنایعدستی را به سازمان جهانی گردشگری داده و طرح، مورد پذیرش اولیه قرار گرفته است.» گفتنی است در این نشست استاندار، شهردار، برخی از اعضای شورای شهر و فعالان حوزۀ گردشگری اصفهان نیز حضور داشتند.
ایجاد شده: 2/آبان/1400 آخرین ویرایش: 2/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " فرید جواهرزاده " رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران در یک نشست هماندیشی که با حضور چندی از صاحبنظران حوزه گردشگری برگزار شده بود، گفت: سالی که در آن قرار گرفتهایم بنا به تعریف سازمان جهانی گردشگری سال رشد فراگیر توریسم دنیا لقب گرفته است و بدون شک این شعار پس از پاندمی اخیر که جهان را متأثر ساخته، به دنبال ایجاد تحرک و الزام کشورهای مختلف به هماهنگی، همافزایی و بازگشت به شرایط مطلوب و ایده آل به گردشگری است. به اعتقاد وی، شیوع و پاندمی کرونا شرایط عجیبی را در دنیا رقم زده که بخش اعظمی از توان گردشگری و اکوتوریسم را منفعل ساخته و متأسفانه شاهد تعطیلی بنگاهها و مؤسسات گردشگری و همچنین بیکاری فزاینده فعالان این بخش در سراسر دنیا هستیم که لزوم برنامهریزی برای افزایش تابآوری و بازگشت مجدد تمامی فعالان و بازگشایی تمامی بنگاههای گردشگری لازم و ضروری به نظر میرسد. جواهرزاده ادامه داد: شایسته است با مغتنم شمردن برگزاری همایشهای علمی و استفاده از نقطه نظرات صاحبان اندیشه و فن با ایجاد ارتباط بین پژوهشگران و آشنا ساختن آنان با آخرین دستاوردهای نظری و عملی برای تحرک بخشی به فعالیتهای گردشگری از جمله بازشناسی اقدامات مشترک پساکرونا بین دولت بخش خصوصی و مردم و ظرفیت تمامی کنشگران صنعت گردشگری برای بهبود وضعیت موجود استفاده کرده تا ضمن بهرهمندی از تجربیات سایر کشورها اقدامات مقتضی را فراهم کنیم. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی، طبیعتگردی و ورزشی، گرایش بیحد و حصر و غیرمتعارف دانشآموزان متوسطه به تحصیل در دانشگاههای علوم تجربی و عدم گرایش و علاقه به رشتههای علوم انسانی و بین رشتهای در چند سال اخیر را از دغدغه چند سال گذشته متخصصان حوزه مدیریت و علوم اجتماعی و از جمله مدیریت گردشگری دانست. جواهرزاده اما شرایط پیش رو را بسیار نگرانکنندهتر دانست و تصریح کرد: نگرانی بیش از پیش از افزایش جذب دانشجویان بدون کنکور علاوه بر رشتههای کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد هم آغاز شده است، که بیم آن میرود که به تربیت دانشجویان کم مایه منجر شود که باز لازم است تمهیدات ویژهای در این خصوص اندیشیده شود و با هم فکری همه همکاران فرهیخته بتوان اقدامات مؤثری در جهت جلوگیری از افت کیفیت آموزشی رشتههای گردشگری و از جمله طبیعتگردی برداشت. وی در ادامه بیان کرد: جایگاه توانمندسازی نیروی بخش گردشگری، یعنی نهاد ترویج علم و پژوهش در حوزه گردشگری نیز سالیان سال است که مورد بیمهری قرار گرفته است. پر واضح است که نقش آموزش آن در حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مشخصاً در دانشگاههای کشور و که بخش حرفهای آن بر دوش سازمان آموزشی فنی و حرفهای است، متأسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایینترین سطح تعامل با آن قرار گرفته است و نهادهای مذکور هر کدام به اصطلاح ساز خود را میزنند و وقعی به تصمیمات و برنامههای میراث نمیگذارند. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران اظهار کرد: در شرایط امروز که دولت محترم با تأکید بر استفاده از ظرفیت گردشگری در پی رفع کاستیهای اقتصادی و ارزش آفرینی در حوزه اقتصاد از جمله اشتغال است، استفاده از متخصصان و پیشکسوتانی که در دهههای گذشته اهتمام جدی خود را صرف اعتلای گردشگری کردهاند اهمیت بیشتری میابد و در این خصوص همراهی علمای اعلام به ویژه ائمه جمعه، جماعت و مدیران عالی حوزههای علمی کشور فرصت بیبدیلی را برای همافزایی و همگرایی دست اندرکاران و متولیان گردشگری و صاحبان تریبونهای مقدس به وجود آورده است که لازم است از این فرصت نهایت بهرهبرداری را به عمل آورد و در این وفاق ملی ظرفیت تحملپذیری جامعه برای افزایش سطح آگاهیها عمومی و فراهم شدن زیر ساختهای توسعه بنیادین و همه جانبه گردشگری در کشور را فراهم ساخت. بنا به گفته جواهرزاده، تمرکز دولت محترم به مقوله گردشگری خانواده محور و گردشگری داخلی از جهات مختلف نیز قابل بررسی است: از آنجایی که سبک سفر بخش عمدهای از ایرانیان هزینهای به جز هزینه بنزین و مقداری هزینه اسکان عملاً هزینه دیگری بر گردشگر تحمیل نمیکند و در نتیجه فراز و نشیبها و بحرانهای اقتصادی کشور در این بخش بیتاثیر و یا دستکم کمتأثیر است و از آنجاییکه این رویکرد برای تحرک بخشی به فضای کسب و کار و استفاده از ظرفیت اشتغال در مقاصد مختلف روستایی و نظایر آن در نظر گرفته میشود، توسعه و ترویج گردشگر داخلی باید به دقیقتر مورد ارزیابی قرار بگیرد و به صورت جدی مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد. وی از پژوهشهای صورت گرفته در قالب پیمایش ملی گردشگری خبر داد که نشان میدهد بسیاری از گردشگران از واحدهای اقامتی غیر رسمی استفاده کرده و با توجه با استفاده حداکثری گردشگری از وسیله نقلیه شخصی حداکثر هزینه سفر صرف بنزین و استهلاک خودرو است. همچنین قریب به سه چهارم گردشگران هیچ مبلغی را صرف بازدید از جاذبههای گردشگری نمیکنند و 77 درصد از گردشگران هیچ وعده غذایی را از رستورانها و یا مراکز تهیه و توزیع غذا دریافت نکردهاند و از هر 5 نفر گردشگر داخلی 4 نفر هیچ کالای را به عنوان سوغات خریداری نکردهاند. بر این اساس لازم است در حوزه توسعه گردشگری داخلی به عنوان یکی از راهبردهای اساسی معاونت گردشگری وزارت در دولت جدید تجدید نظر اساسی صورت پذیرد. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران با بیان این موضوع که مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود مبنی بر نحو گذراندن اوقات فراغت و اوضاع گردشگری خانواده با تفکیک مراکز اقامتی، سهم طبیعتگردی را 2/6 دهم درصد اعلام کرده است، افزود: این در حالی است که این رقم در بسیاری از کشورهای جهان بین 10 تا 15 درصد است. مقایسه این دو نرخ ریز نقش بودن طبیعتگردی در ایران را میرساند که با فرض احتساب تورهای مجاز و غیر رسمی باز هم آمار طبیعتگردی در ایران پایین است. همانطور که دادههای آماری مرکز آمار ایران از عدد 2 میلیون طبیعتگرد حکایت دارد اما بخشی از آمار پایین طبیعتگردی را به وضعیت نابسامان تورهای طبیعتگردی باید مرتبط دانست و اینکه 79 درصد بازار طبیعت گردی متأسفانه در دست غیر مجازها است؛ جواهرزاده ضمن تأکید بر این موضوع گفت: متأسفانه خانوادهها با دیدن عکسهایی از طبیعتگردی تصور میکنند که مناسب بچهها نیست در حالی که تورها در اقسام مختلف شامل تورهای ویژه خانواده و حتی ویژه افراد با سن بالاتر طراحی شده است که آرامش را در حین سفر مد نظر قرار داده است. به عقیده وی عرصه طبیعتگردی نشان میدهد فقدان آموزش و حضور مدیریت شده بخش خصوصی در کنار عدم نظارت بر تورهای غیرمجاز گردشگری، طبیعتگردی را در ذیل اقسام گردشگری در ایران قرار داده است و تحرک زمانی در این بخش مقدور خواهد بود که چالشهای ذکر شده مرتفع گردد. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران بیان کرد: در طی دوره گذشته بازنگری سیاستهای اجرایی طبیعتگردی کشور تا اندازهای مورد توجه قرار گرفته است و با دعوت از متخصصین و ذینفعان لزوم توجه به بخش گردشگری با همکاری و همفکری مجتمع علمی دانشگاهی و فعالیت بخش خصوصی و فراهم کردن زمینههای لازم برای بازنگری قوانین و مقرراتی که در این حوزه موجود است در قالب سند ملی توسعه طبیعتگردی در جریان بود اما متأسفانه علیرغم این اقدامات هیچ گاه به ثمر ننشست. جواهرزاده یکی از مهمترین موضوعات که در این سند مورد توجه و اهتمام اعضای آن وجود داشت یک پارچه ساختن زیرساختهای موجود در زمینه طبیعتگردی و جلوگیری از پراکندگی و موازیکاری در این حوزهها و ساماندهی بخش خصوصی و حل موضوعی آن و مشکلات بخش خصوصی دانست که بر اساس سند ملی توسعه طبیعتگردی و ملی کشور در سال 95 تنظیم و بازنگری گردید و در یکی دو سال گذشته مورد توجه قرار گرفت اما همچنان در انتظار طرح در هیأت دولت است. وی در پایان ضمن بیان این مطلب که با توجه به بررسی مرکز تجارت جهانی در خصوص اولویتهای گردشگری که طبیعتگردی و توریسم جامعه محور را در کنار گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت در پساکرونا پیش بینی میکند خاطرنشان کرد: به نظر میرسد آیین نامه و سند توسعه طبیعتگردی بتواند نقشه راه توسعه این نوع از گردشگری در کشور محسوب شود. لذا لازم است اقدامات و پیگیری لازم از سوی معاونت گردشگری به منظور طرح موضوع در هیأت دولت انجام شود.
ایجاد شده: 1/آبان/1400 آخرین ویرایش: 1/آبان/1400 اخبار داخلی