نتایج جستجو...
رویکرد ضد گردشگری در برنامه‌های کلانِ همدان

رویکرد ضد گردشگری در برنامه‌های کلانِ همدان

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حسن سجادزاده " عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا، اظهار کرد: امروز با توجه به کمبود آب و مشکلات زیست محیطی نمی‌توان گفت کشاورزی محور توسعه همدان است و باید گردشگری را سرلوحه همه مسائل و پیوست‌های برنامه‌های استان در نظر بگیریم. وی ادامه داد: متاسفانه در همدان همه شعار گردشگری می‌دهند اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد و در این زمینه آسیب شناسی و مسائل زیادی وجود دارد. یکی از مسائل این حوزه بحث سرمایه‌گذاری است چراکه گردشگری را سرمایه‌گذار راه می‌اندازد بنابراین بخش خصوصی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. سجادزاده با بیان اینکه استان همدان هنوز نتوانسته در جذب سرمایه‌گذار و بخش خصوصی موفق باشد و قدم‌های ارزنده‌ای بردارد، افزود: ۱۶ برند گردشگری وجود دارد که اغلب آنها در همدان می‌تواند اتفاق بیفتد. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با توجه به دارایی‌ها و برندهای استان چندین مسئله حائز اهمیت است که می‌توانیم در برنامه‌های توسعه گردشگری همدان مدنظر داشته و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم و به ویژه در حوزه‌های تاریخی و طبیعی می‌توان کارهای زیادی کرد و این موضوع شعار نیست. به گفته وی، مجموعه فاخر بافت تاریخی همدان، تپه‌ها و کوره‌های قدیمی در محورهای ورودی شهر از سمت تهران، کاروانسراها، سراها، خانه‌های تاریخی و شاخصه‌های تاریخی بسیاری در شهر وجود دارد که فرصت مناسبی برای رونق گردشگری است.    سجادزاده تصریح کرد: همدان در حوزه طبیعی یک باغ شهر است و پتانسیل‌های فراوانی مانند کوه‌ها، تپه‌ها چشمه‌ها، قنات‌ها و رود دره‌ها را دارد که می‌توان در زمینه گردشگری روی آنها مانور داد و به عنوان مثال سالانه تعداد فراوانی بازدیدکننده از غار علیصدر دیدن می‌کنند. وی با اشاره به اینکه راجع به گردشگری تاریخی و طبیعی همدان بسیار صحبت شده است، مطرح کرد: اگر کشاورزی را محور نخست و گردشگری را محور دوم توسعه همدان بدانیم می‌توانیم تعاملی تحت عنوان گردشگری کشاورزی به وجود بیاوریم که هر دو محور دیده شوند. سجادزاده ادامه داد: همدان دارای سایت‌های بسیار خوبی برای رونق گردشگری کشاورزی است و در دامنه‌های شمالی الوند، جنوب و شمال شهر این پتانسیل‌ها وجود دارد به عبارت دیگر در سطح استان و شهر همدان سایت‌های خوبی داریم و می‌توانیم مبنا را بر گردشگری کشاورزی استوار کنیم. مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر روی مجموعه ۲۴۰ هکتاری باغ میوه همدان برای توسعه گردشگری کشاورزی کار می‌کنیم. علاوه بر این دانشگاه بوعلی حدود ۹۰۰ هکتار زمین در روستای دستجرد دارد که ۵۰ هکتار آن زیر کشت می‌رود بنابراین می‌توان با رویکرد گردشگری کشاورزی این سایت‌ها را فعال کرد و شاهد عرضه، فروش، تولید و توزیع انواع محصولات بومی بود. وی با تاکید بر اینکه گردشگری کشاورزی می‌تواند جهش خاصی از نظر توسعه پایدار در همدان ایجاد کند، گفت: اما و اگرهای زیادی در این زمینه وجود دارد که جذب بخش خصوصی، مدیریت یکپارچه شهری و اهمیت به پژوهش‌های دانشگاهی از جمله مواردی است که می‌تواند تسهیل‌گر این موضوع باشد. سجادزاده شرح داد: متاسفانه دانشگاه در حوزه گردشگری کنار گذاشته شده است و همین مسئله باعث شده بسیاری از کارهایی که به اسم گردشگری انجام می‌شود به ضد گردشگری تبدیل شود. ضد گردشگری یعنی ساختن پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطحی که هزاران میلیارد هزینه می‌برد اما در عمل دود و ترافیک را به خورد مردم می‌دهد، ضد گردشگری یعنی توسعه‌های بی‌رویه شهر که در طرح جامع آمده و جورقان را به شهر وصل می‌کند و باعث از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و گردشگری و پتانسیل‌های همدان می‌شود. این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در برنامه‌های کلانِ شهر همدان رویکردها ضد گردشگری است، افزود: در بافت تاریخی شاهد از بین رفتن خانه‌های قدیمی هستیم که با محور گردشگری سنخیت ندارد. بنابراین گردشگری در همدان تنها یک شعار است و مدیران فقط کاریکاتوری از گردشگری را در محافل بیان می‌کنند و در عمل با گردشگری پایدار و درآمدهای پایدار از راه گردشگری فرسنگ‌ها فاصله داریم. وی با بیان اینکه هر کاری در شهر انجام می‌دهیم باید بر اساس راه حل‌های زیست محیطی باشد، اظهار کرد: همدان باغ شهری با ظرفیت مشخص بوده است بنابراین محدوده شهر همدان، حریم شهر است اما امروز حریم شهر را شکستیم و وقتی حریم شهر شکسته شود حرمت شهر می‌شکند و حرمت شهر یعنی حرمت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی. به عقیده سجادزاده وقتی از همه طرف همدان و خط محدوده شهر را بزرگ می‌کنیم باعث می‌شود روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند از بین بروند و به مرور به کشاورزی فاضلابی، محلی برای ساخت‌وساز و سپس به حومه نشینی تبدیل ‌شوند. وی تصریح کرد: در طی زمان در همدان خورندگی و خزش شهری وجود داشته که سرمایه‌های ملی، طبیعی شهر را از بین برده است، مسئولان هم استدلال می‌کنند به دلیل بالا رفتن جمعیت نیاز به زمین داریم در صورتی که این رویکرد درستی نیست و متاسفانه از فناوری‌های نوین در شهر استفاده نمی‌کنیم و شهر را فقط به صورت افقی گسترش می‌دهیم. به گفته سجادزاده گردشگری زنجیره به هم پیوسته‌ای است و باید برای ماندگاری گردشگر در شهر برنامه داشته باشیم اما چون گردشگری را به صورت نقطه‌ای و جزیره‌ای می‌بینیم در این امر موفق نبوده‌ و فرصت‌هایی را در زمینه تبلیغات، زیر ساخت و بسترسازی مهیا نکرده‌ایم. عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه یکی از قابلیت‌های گردشگری آب و هوای پاک است، گفت: به عنوان مثال گردشگری سالمند، پزشکی و علمی وابسته به آب و هوای همدان است اما با شرایط فعلی و انبوه خودروها آیا می‌تواند مزیت‌های گردشگری باشند. از طرف دیگر متاسفانه مسئولان این مسائل را به شوخی می‌گیرند و فرایندها را ضدگردشگری پیش می‌برند. وی با اشاره به اینکه تاکنون کارگروه‌های گردشگری در حوزه‌های مختلفی تشکیل شده و نتیجه‌ای نداشته است، افزود: متاسفانه در این جلسات چشم‌انداز خوبی تعریف نمی‌شود و بیشتر شبیه جلسات دورهمی است، علاوه بر این زمانی که نتایج جلسات به شهرداری و استانداری می‌رود ارزشی برای آن قائل نیستند.   سجادزاده در پایان عنوان کرد: همدان نیاز به تهیه سند جامع گردشگری دارد که توسط مراکز دانشگاهی تهیه شود نه شرکت مشاور، بنابراین باید به جایی برسیم که همه طرح‌ها و برنامه‌ها دارای پیوست گردشگری باشد و این امر مدیریت معتقد به گردشگری می‌خواهد.

ایجاد شده: 15/آذر/1400       آخرین ویرایش: 15/آذر/1400     اخبار داخلی
شش تفاوت سفرهای ۲۰۲۲

شش تفاوت سفرهای ۲۰۲۲

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد پس از آنکه شرکت موتوس آینده سفرها را مبنی بر چرخش مسافرت‌ها به سمت هیبریدی شدن بر مبنای کاری-تفریحی برآورد کرده بود، اکنون شورای جهانی سفر و گردشگری ۶ تفاوت دیگر در سبک سفرها را برای سال ۲۰۲۲ را پیش‌بینی کرده که سبک جدیدی از سفرها را ارائه می‌دهد. در واقع، همه‌گیری کرونا در جهان، علاوه بر تغییر سبک گردشگری مسافران از شهرگردی به طبیعت‌گردی، منجر به تغییر مقاصد گردشگری برون مرزی از مقاصد گردشگر پذیر پیشرفته به سمت مقاصد نوظهور شده است. این امر می‌تواند آینده بسیاری از مقاصد را کاملا تغییر دهد و منجر به توجه ویژه به مقاصد مغفول مانده شود. شورای جهانی سفر و گردشگری با همکاری گروه سفر دات کام– آژانس مسافرتی سنگاپور-، گزارش جدیدی از چشم‌انداز تغییر رفتار مسافران و روند رزرو در پساکرونا ارائه داده‌اند که براساس آن معتقدند هزینه‌های بین‌المللی سفر در سال 2022 شاید تا 94‌درصد افزایش یابد. عمده دلیل افزایش هزینه‌های بین‌المللی را می‌توان سفر به مقاصد ثانویه یا همان مقاصد کمتر دیده شده، در طول سال 2021 دانست. از هر 10 مسافر، حدود 8 نفر از آنها، سفرهای پایدار را در اولویت قرار خواهند داد .برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که هزینه‌های بین‌المللی با رشد بسیاری همراه خواهد بود به‌طوری‌که در سال 2022 از هزینه‌های داخلی پیشی خواهد گرفت، زیرا مقاصد بیشتری محدودیت‌ها را کاهش می‌دهند و میزان واکسیناسیون همچنان در حال افزایش است. پس از کاهش نزدیک به 70 درصدی در سال 2020، هزینه‌های بین‌المللی در سال 2021 به میزان 3/ 9 درصد و در سال 2022 به میزان قابل توجه 94 درصدی افزایش خواهد یافت. با توجه به محدودیت‌های شدید و متناقض سفر در سراسر جهان، سفرهای داخلی افزایش چشمگیری داشته است، به‌گونه‌ای که میزان رزرو هتل‌های داخلی در سال جاری در مقایسه با سال 2019 افزایش 200 درصدی داشته است. از آغاز همه‌گیری، محدودیت‌های ادامه‌دار، سفرهای بین‌المللی را با مشکل مواجه کرده است. در واقع اگرچه سفرهای داخلی رونق بسیاری برای بخش گردشگری فراهم می کند اما بازگشت سفرهای بین‌المللی برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد جهانی امری بسیار مهم است. بررسی‌های نهادهای بین‌المللی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که، همه‌گیری کووید-19 نحوه سفر مردم را تغییر داده است. به این شکل که، نسل‌های جوان‌تر اولین افرادی هستند که به سفر بازمی‌گردند، تقاضا برای اقامت طولانی‌تر افزایش می‌یابد و قوانین جدیدی همچون اهمیت لغو سفر بدون هزینه و افزایش پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی نیز تدوین شده است. همزمان با تداوم محدودیت‌های سفر، مسافران به‌طور فزاینده‌ای، به دنبال مقاصد ثانویه (جدید) برای انتخاب مقصد سفر برآمدند. براساس داده‌های رزرو هتل‌ها، ابوظبی در امارات، چیانگ مای در تایلند، دوحه در قطر، فلورانس در ایتالیا و فرانکفورت در آلمان محبوب‌ترین مقاصد ثانویه در کشورهای مربوطه در سال 2021 بوده‌اند. البته براساس داده‌های گروه تریپ دات کام، رزرو به مکان‌های نزدیک  و داخلی در کوتاه مدت یا میان مدت نیز در حال افزایش است. چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مسافرتی جهان، رزرو جاذبه‌های طبیعت‌گردی آن در نیمه اول سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه خود در سال 2020، حدود 265 درصد افزایش داشته است. طولانی‌تر شدن زمان سفر و توقف در مقصد، اشتیاق مصرف‌کنندگان برای سفر پایدارتر را افزایش داده است، زیرا بیش از 83 درصد از مسافران، سفرهای پایدار را در اولویت قرار خواهند داد. از دیگر تغییرات رفتار مسافران را می‌توان به گرایش به سمت سفرهای سبز دانست که با توجه به تقویت روند سفرهای بلندمدت، حدود 68 میلیون مسافر تصمیم بر پروازی با برچسب «انتخاب سبز» گرفته‌اند. در این پروازها، میزان تولید گازهای کربن بسیار کاهش می‌یابد. براساس این گزارش، حدود 70 درصد از مسافران بسیاری از کشورهای بزرگ همچون آمریکا، اسپانیا، بریتانیا، کانادا و ژاپن قصد دارند بیشتر از پنج سال گذشته برای سفرها هزینه کنند. همان‌طور که جولیا سیمپسون رئیس شورای جهانی سفر و گردشگری گفته، «هوس سفر باقی از بین نرفته، اما شکل سفرها تغییر یافته است.». در واقع پس از دو سال محدودیت در سفرها، مصرف‌کنندگان مشتاق کاوش هستند. اما باتوجه به آگاهی آنها از تاثیرات عادات سفر خود بر جهان، ترجیحات، نیازها و خواسته‌های آنها نیز تغییر کرده است. براین اساس بخش‌های نوظهور گردشگری در حال شکل‌گیری است. همچنین براساس اظهارات جین سان، مدیر عامل گروه تریپ دات کام، مسافران در سراسر جهان اشتیاق فراوانی برای سفرهای داخلی و خارجی دارند، از این رو در سال 2022 شاهد حجم عظیمی از تقاضای سفرها خواهیم بود و جهان باید با روندهای در حال ظهور صنعت گردشگری سازگار شود. براساس آخرین تحقیقات شورای جهانی سفر و گردشگری سال 2022 با بهبود جهانی سفر همراه خواهد بود و برآوردها نشان می‌دهد که سال 2021 با افزایش 7/ 30 درصدی و سال 2022 با افزایش 7/ 31 درصدی در تولید ناخالص داخلی جهان همراه خواهد بود.

ایجاد شده: 14/آذر/1400       آخرین ویرایش: 14/آذر/1400     اخبار خارجی
اردبیل آماده پذیرش گردشگران داخلی و خارجی است

اردبیل آماده پذیرش گردشگران داخلی و خارجی است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " نادر فلاحی " مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل صبح روز ۱۱ آذرماه در نشست بررسی برنامه‌های بخش گردشگری اردبیل اظهار کرد: «با توجه به توسعه زیرساخت‌هایبه‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، نادر فلاحی صبح روز ۱۱ آذرماه در نشست بررسی برنامه‌های بخش گردشگری اردبیل اظهار کرد: «با توجه به توسعه زیرساخت‌های استان در بخش گردشگری آمادگی لازم برای پذیرش گردشگران داخلی و خارجی را داریم که در راستای رونق این بخش در استان باید حضور در رسانه‌ها بیش از گذشته تقویت شود.»  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با تاکید بر اهمیت معرفی جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری استان در سطح ملی و بین‌المللی گفت: «در این زمینه باید اقدامات به صورت گسترده باشد تا شاهد حضور هر چه بیشتر گردشگران در استان در ایام پساکرونا باشیم.»  او از آمادگی لازم اردبیل برای پذیرش اتباع آذری خبر داد و افزود: «ورود اتباع آذری به استان یک ظرفیت مهم در بخش گردشگری بوده که باید در راستای بهره‌برداری مناسب از این ظرفیت برنامه‌ریزی لازم انجام شود.»  فلاحی با اشاره به رویداد «اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت کشورهای عضو اکو» بیان کرد: «در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها باید مدون و منسجم باشد تا بتوانیم بیشترین بهره‌برداری را از میزبانی این رویداد مهم گردشگری داشته باشیم.»  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با تاکید بر برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره‌های مختلف گردشگری در راستای معرفی جاذبه‌های استان ادامه داد: «در راستای خدمات‌رسانی مناسب و جلب رضایت مردم و گردشگران انتظار می‌رود بازدیدها و نظارت بر مراکز تفریحی، آب‌درمانی‌ها و مراکز اقامتی به صورت مداوم و مستمر انجام شود.»

ایجاد شده: 12/آذر/1400       آخرین ویرایش: 12/آذر/1400     اخبار داخلی
اعضای UNWTO از رهبری و پشتیبانی برنامه‌ها برای آینده گردشگری حمایت می‌کنند

اعضای UNWTO از رهبری و پشتیبانی برنامه‌ها برای آینده گردشگری حمایت می‌کنند

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) قویاً خود را در کنار رهبری و چشم‌انداز آن برای این بخش قرار داده‌اند. اعضای هر منطقه جهانی که برای بیست و چهارمین مجمع عمومی در مادرید، اسپانیا گرد هم آمدند، برنامه کاری سازمان را تصویب کردند و ابتکارات کلیدی طراحی شده برای ایجاد گردشگری انعطاف پذیرتر، فراگیر و پایدار را تایید کردند.  مجمع عمومی بیش از هزار نماینده از ۱۳۵ کشور، از جمله ۸۴ وزیر گردشگری و همچنین رهبران تجاری، مقاصد و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی کلیدی را گرد هم آورده است. زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل UNWTO در افتتاحیه مجمع عمومی، بیان کرد که روحیه همبستگی و عزم پاسخ گردشگری به یک بحران بی‌سابقه را مشخص کرده است. او در ارائه گزارش خود به اعضا، روشن کرد که چگونه تمرکز بر همکاری و هماهنگی پروتکل‌ها، حمایت سیاسی و تأمین حمایت مالی از گردشگری، به این بخش کمک کرده است تا تأثیرات همه‌گیری را کاهش دهد و پایه‌های راه‌اندازی مجدد گردشگری را در بسیاری از بخش‌ها ایجاد کند.  حمایت سازمان ملل و جامعه بین المللی/ ما باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم/ تبدیل حسن نیت به حمایت ملموس پولولیکاشویلی گفت: «در هر منطقه از جهان، همه‌گیری کرونا اهمیت بخش ما را - برای رشد اقتصادی، برای مشاغل و تجارت و برای حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی، روشن کرده است. ما باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با تاکید بر اهمیت مجمع عمومی و همچنین جایگاه والای UNWTO در دستور کار جهانی، از نمایندگان استقبال کرد و خواستار همکاری آن‌ها برای آینده‌ای «سبز، فراگیر و پایدار» شد. گوترش افزود: «من UNWTO و دبیرکل پولولیکاشویلی را تحسین می‌کنم و امیدوارم تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی به بازگرداندن اعتماد به سفر و حرکت ایمن جهان کمک کند، زیرا اقتصادهای در حال توسعه می‌توانند از مزایای گردشگری پایدار بهره‌مند شوند.»  سخنان دبیر کل سازمان ملل متحد توسط دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO) و ربکا گرینسپن، دبیر کل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) تکرار شد. کارلوس سالازار گومز، دبیر کل سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی و مارگاریتیس شیناس، نایب رئیس کمیسیون اروپا نیز سخنرانی کردند.  در کنار به روزرسانی در مورد فعالیت‌های UNWTO از آخرین مجمع عمومی دو سال پیش، اعضا همچنین از یک مرور کلی از آخرین روندهای گردشگری، همانطور که توسط آخرین داده‌های UNWTO نشان می‌دهد و همچنین یک مرور کلی به روز شده از محدودیت‌های سفر در سراسر جهان، بهره‌مند شدند. از صحن مجمع، اعضا از مناطق مختلف جهان همبستگی خود را با کشورهایی که تحت تأثیر ادامه تحمیل محدودیت‌های سفر قرار گرفته‌اند، ابراز کردند.  همچنین در مادرید، کشورهای عضو شخصاً به تایید نامزدی پولولیکاشویلی توسط شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری برای دومین دوره به عنوان دبیرکل رأی دادند. بر اساس آرای به دست آمده، پولولیکاشویلی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ رهبری سازمان جهانی تجارت جهانی را بر عهده خواهد داشت.  UNWTO دوباره از تایید سلطنتی در آستانه مجمع عمومی استقبال کرد، فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا، از کار برجسته UNWTO که منجر به گردشگری جهانی شد، به ویژه در ۱۸ ماه گذشته که در بدترین بحران در تاریخ این بخش بود، نیز تمجید کرد. در یک شام ویژه سلطنتی، پادشاه اسپانیا همچنین بر اهمیت گردشگری برای اقتصادها و جوامع، هم در اسپانیا و هم در سطح جهان تأکید کرد و بهبود این بخش را برای میلیون‌ها نفر ضروری دانست.

ایجاد شده: 11/آذر/1400       آخرین ویرایش: 11/آذر/1400     اخبار خارجی
جلسه هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران با دو معاون وزیر برگزار شد

جلسه هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران با دو معاون وزیر برگزار شد

به گزارش هتل نیوز، جلسه هیئت مدیره حرفه‌ای جامعه هتلداران ایران دوشنبه 8 آذر در هتل بابا طاهر تهران برگزار شد. در این جلسه علاوه بر اعضای هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران، دو نفر معاونین وزیر گردشگری نیز به عنوان مهمان حضور داشتند. در بخش نخستِ جلسه، هیئت مدیره میزبان " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت گردشگری بود و مسایلی مانند درجه‌بندی، استاندارد‌سازی، نرخ گذاری، مشکلات مربوط به سامانه جانا و مسائل مربوط پرونه‌های بهره‌برداری و ... مورد طرح و بررسی قرار گرفت. معاون گردشگری کشور اشاره کرد که سامانه جانا باید شرایط کار را برای تاسیسات گردشگری تسهیل کند؛ در ادامه مقرر شد که سامانه جانا مورد بازنگری قرار بگیرد و کارها مورد تسهیل و روانسازی واقع شود. در این بخش همچنین مطرح شد که تقویت تشکل‌های گردشگری از جمله جامعه هتلداران ایران از اهداف مهم این صنعت است. شالبافیان اشاره کرد که گردشگری در کشور باید به سمت ساختارسازی برود و تشکل‌ها باید مورد حمایت قرار بگیرند. معاون گردشگری کشور از رویکردها و سیاست‌های این معاونت در بحث تشکل‌های بخش خصوصی گفت و یادآور شد که این معاونت به ویژه در بحث انتخابات تشکل‌ها به هیچ وجه دخالت نخواهد کرد؛ به این معنا که از نظر وزارتخانه و معاونت گردشگری، این خود بخش خصوصی است که باید تصمیم بگیرد و انتخاب کند که چه کسانی را برای هیئت مدیره در نظر بگیرد. شالبافیان گفت که معاونت گردشگری وزارتخانه در انتخابات تشکل‌ها نقش نظارتی خواهد داشت. او یادآور شد که باید به سمتی حرکت کنیم که حمایت از گردشگری به عنوان یک باور عمومی بین دستگاه‌های مختلف دولتی در بیاید. همچنین عنوان کرد که گردشگری باید به نوعی در تمام مصوبات کمیسیون‌های دولت مد نظر قرار بگیرد. بخش دوم جلسه با حضور " سعید اوحدی " معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت گردشگری به بررسی مسایل هتلداران در ارتباط با حوزه این معاونت از جمله مساله تامین منابع و ارائه تسهیلات بانکی اختصاص داشت. اوحدی در این بخش خاطرنشان کرد که هدف وزارتخانه استفاده از حداکثر توان ممکن برای تامین منابع مورد نیاز جهت ارائه تسهیلات هم به هتل‌های در دست احداث و هم به هتل‌های فعال است. معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه ضمن اشاره به اهمیت تامین منابع برای نوسازی، تجهیز و بازسازی هتل‌ها، به تاکید ویژه وزیر گردشگری برای تامین منابع مورد نیاز جهتِ ارائه تسهیلات به هتل‌هایی که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اشاره کرد و یادآور شد که در این زمینه از منابع مختلفی مانند صندوق توسعه ملی، تبصره ۱۸ و ... می‌توان استفاده کرد. در این بخش همچنین عنوان شد که تشکل‌های گردشگری باید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند و به جایگاه واقعی خودشان که امروز فاصله زیادی با آن دارند، دست پیدا کنند. موضوع موقعیت تشکل‌های گردشگری در کشورهای دیگر هم مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که این تشکل‌ها از جایگاه خوب و اختیارات تعریف‌شده و مناسبی در کشورهای دیگر برخوردارند.  همچنین عنوان شد که تشکل‌های گردشگری در ایران برای رسیدن به جایگاه واقعی خود باید اختیارات بیشتری داشته باشند و هرچقدر تشکل‌ها و جامعه هتلداران بیشتر تقویت شوند، اهداف صنعت گردشگری به صورت مطلوب‌تری تحقق پیدا خواهد کرد. از دیگر موارد مطروحه در این جلسه ضرورت انسجام تشکل‎ها بود که از آن با عنوان عامل موفقیت‌‌ها در اهداف تعیین شده صنعت گردشگری یاد شد. تاکید شد که تشکل‌ها و جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران باید در کار گروه‌های مربوطه مثل کمیته تسهیلات، تنظیم لوایح و ... حضور و همچنین با معاونت مربوطه همکاری و تعامل نزدیک داشته باشند تا کارها به صورت کارشناسی در قسمت‌های مختلف انجام شود. عنوان شد که مطالبه‌گری تشکل‌ها باید ساختاری باشد و حتماً باید از یک ساختار مناسب تبعیت کند تا منجر به حصول نتیجه مطلوب شود. در این جلسه از تشکل‌ها به عنوان پل ارتباطی بین دستگاه‌های وزارت گردشگری و بخش خصوصی یاد شد و گنجاندن احکام مناسب در برنامه هفتم توسعه در راستای توسعه گردشگری و رفع مشکلات آن، مورد تاکید قرار گرفت. بحث امهال در بازپرداخت تسهیلات دریافتی هتل‌ها در دوران کرونا هم از دیگر مسایل مطرح شده بود. در هر دو بخش جلسه روز دوشنبه هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران، ایجاد صندوق حمایت از توسعه صنعت گردشگری مورد تاکید قرار گرفت.

ایجاد شده: 10/آذر/1400       آخرین ویرایش: 10/آذر/1400     اخبار داخلی
گردشگری بخشی مهم از سند تحول ایران است

گردشگری بخشی مهم از سند تحول ایران است

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در حاشیه بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که از تاریخ ۹ لغایت ۱۲ آذرماه با موضوع «نوآوری، تحصیل، توسعه روستایی برای ساخت آینده بهتر» در کشور اسپانیا در حال برگزاری است، با زورآب پولولیکاشویلی، دبیر‌کل سازمان جهانی گردشگری و نیز حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا دیدار داشت. در این نشست موضوع اهمیت صنعت گردشگری در برنامه سند تحول دولت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم مطرح و تاثیرات مثبت آن تشریح شد. همچنین روند برگزاری کنفرانس بین‌المللی گردشگری روستایی نیز که به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاده بود، مورد بررسی مجدد قرار‌گرفت و مطرح شد رویداد مذکور که قرار است در استان‌های کرمانشاه و کردستان برگزار شود؛ با تغییر عنوان میزبانی با محتوای گردشگری شهری در شهر تهران و با همکاری مجموعه نوسازی عباس‌آباد شهرداری تهران انجام شود.    علاوه بر این با توجه به ورود ایران به نو‌سده در سال ۱۴۰۱ و نظر به اینکه این رویداد تنها در ایران و افغانستان رخ می‌دهد، لذا معاون گردشگری کشور خواستار حمایت معنوی سازمان جهانی گردشگری شد. در این نشست زورآب پولولیکاشویلی، دبیر‌کل سازمان جهانی گردشگری نیز با تاکید بر روابط حسنه این سازمان و جمهوری اسلامی ایران خواستار حمایت کشورمان از دبیرکلی ایشان برای دوره ۲۰۲۲ لغایت ۲۰۲۵ شد. این در حالی است که حمایت مذکور فقط از طریق  کشورهای عضو شورای اجرایی امکان‌پذیر خواهد بود. او همچنین از ایده نو‌سده در زمان برگزاری نوروز که در کشورهای منطقه جشن گرفته می‌شود؛ حمایت کرد. پولولیکاشویلی خواستار نهایی شدن تاسیس مرکز صنایع‌دستی و گردشگری شد و همچنین موضوع آغاز فرایند همکاری بصورت مرحله‌ای و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و غیره را مطرح کرد.

ایجاد شده: 9/آذر/1400       آخرین ویرایش: 9/آذر/1400     اخبار داخلی
تلاش سازمان جهانی گردشگری برای بهبود روابط با اتحادیه اروپا

تلاش سازمان جهانی گردشگری برای بهبود روابط با اتحادیه اروپا

به‌گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، رئیس اسلوونیایی شورای اتحادیه اروپا، گردشگری را در برنامه کاری خود گنجانده و اهمیت این بخش از صنعت را برای بهبود فراگیر و پس از همه‌گیری کرونا مهم دانسته است. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، خطاب به وزیران، از رهبران اروپایی به خاطر محافظت از مشاغل گردشگری و ایفای نقش پیشرو در بازگرداندن اعتماد به سفرهای بین‌المللی از طریق قوانین و پروتکل‌های هماهنگ و معرفی گواهی سلامت دیجیتال بیماری کووید اتحادیه اروپا، تشکر کرد.  در همین حین، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری یک خلاصه کلی از فعالیت‌های خود در واکنش این سازمان به بحران، و همچنین دستاوردهای اخیر در پیشبرد اقدامات اقلیمی گردشگری، به تمامی وزرای اتحادیه اروپا ارائه کرد. مارگاریتیس شیناس، معاون کمیسیون اروپا، نقش فعالی در کمیته بحران جهانی گردشگری UNWTO ایفا کرد، که برای متحد کردن بخش‌های مختلف و ارائه توصیه‌های شفاف و هماهنگی برای بهبود در کارهای مرتبط ایجاد شده است. او همچنین از مقر UNWTO در مادرید به صورت حضوری با دبیرکل این سازمان دیدار کرده است.  این دیدارهای اخیر روابط بین UNWTO و مؤسسات اروپایی را بیشتر تقویت می‌کند و بر اساس برنامه‌های هماهنگ‌شده پیش از بیماری همه‌گیری کرونا است. در فوریه ۲۰۲۰، مسئولان UNWTO از بروکسل بازدید کردند و علاوه بر سخنرانی در پارلمان اروپا، دبیرکل این سازمان همچنین با وزرای خارجه گردشگری کشورهای اروپایی دیدار کرد و نقش این بخش را در پیشبرد رشد فراگیر در سراسر منطقه و در پیشبرد و ارتقای تعاملات سبز اروپا، بیان کرد. مدیریت UNWTO در ماه اکتبر به بروکسل بازگشت و با اعلام دستورکار جدید، تفکر عمیق‌تر با تمرکز بر جایگاه گردشگری در بهبود و رشد آینده برای اقتصادها و جوامع اروپایی را مدنظر قرار داد.  پس از نشست غیررسمی وزرای مسئول گردشگری اتحادیه اروپا، UNWTO همچنین در بیستمین مجمع گردشگری اروپا که در کنار ریاست اسلوونی بر شورای اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت کرد که پس از آن وزرای گردشگری اروپا بخشی از مجمع عمومی آتی UNWTO خواهند بود که قرار است از ۳۰ نوامبر تا ۳ دسامبر در مادرید، اسپانیا برگزار شود. 

ایجاد شده: 5/آذر/1400       آخرین ویرایش: 5/آذر/1400     اخبار خارجی
تأملی بر نرخ گذاری خدمات اقامتی هتل های کشور

تأملی بر نرخ گذاری خدمات اقامتی هتل های کشور

سال هاست که نرخ و قیمت خدمات اقامتی هتل ها با چالش و انتظارات متفاوت برای دریافت کنندگان خدمات همانند شرکت های گردشگری ، سازمانها ، موسسات و میهمانان مستقیم هتلها  مطرح بوده و عملا انتظار دریافت تخفیفات غیر متعارف تبدیل به یک عادت شده است. اهمیت این موضوع از آنجا برای صنعت هتلداری نگران کننده میشود که به جهت عدم رشد مناسب و متناسب نرخ خدمات هتل به ویژه در حوزه اقامتی موجب ایجاد فاصله معناداری با نرخ سرمایه گذاری در صنایع و حوزه های دیگر شده و عملا توجیه سرمایه گذاری را در این رشته کاهش داده و چنانچه پیش بینی نرخ تورم بر دارایی و ملک را از ساخت هتل جدا نمائیم یقینا نرخ سود آوری برای سرمایه گذاران جذاب نخواهد بود. از آنجا که هتل و محل اقامت از مهمترین زیرساخت های مورد نیاز توسعه گردشگری پایدار میباشد چگونه میتوان انتظار رشد و بالندگی صنعت گردشگری را  بدون سرمایه گذاری و ساخت هتل داشت. بررسی ها نشان می دهد نرخ خدمات اقامتی نه تنها با نرخ تورم رشد نداشته است بلکه با توجه به اعمال غیر متعارف تخفیفات میانگین نرخ اقامت به نرخ پایه سال 1396 کاهش نیز داشته است، با چه انگیزه و درآمدی از صاحبان و مدیران هتل ها  انتظار بازسازی و نوسازی  داریم ، مدام هتل های داخل کشور را با موارد مشابه هتل های منطقه و جهان مقایسه میکنیم !!! وصحبت از عدم رعایت استاندارد های بین المللی می نمائیم  !!! یقینا  با شرح فوق نه تنها در بخش ساختمان و تجهیزات و تاسیسات امکان اورهال و به روز نمودن هتل ها  نخواهد بود بلکه در بخش ارائه خدمات به جهت کاهش قابل توجه نیروی انسانی  باید باز هم شاهد ایجاد فاصله بیشتر با استاندارد های لازم باشیم.  با توجه به اینکه بخش قابل توجه هتل های توریست پذیر کشور در اختیار دولت ، نهادها و ارگان ها می باشد و متاسفانه ملاک سنجش توان و قدرت مدیریت توسط صاحبان در این گروه از هتلها درصد اشغال بوده نه میانگین نرخ و درآمد که این خود عاملی برای ایجاد یک رقابت بسیار ناسالم به منظور فروش و اشغال هتل به هر بهایی شده است. براستی آیا در چنین شرایطی بخش خصوصی قدرت رقابت و کنترل نرخ را دارد ؟ نقش و اثربخش بودن جامعه هتلداران ایران در جهت دهی چنین موضوع با اهمیتی به چه میزان است ؟  با توجه به بررسی انجام شده در مدل های نرخ گذاری در کشورهای مختلف پیشنهاد می گردد وزارت گردشگری و صنایع دستی و جامعه هتلداران ایران با تشکیل کارگروه تخصصی بجای تعیین سقف نرخ ، کف نرخ خدمات اقامتی را مشخص نموده و فروش کمتر از این کف نرخ را ممنوع نمایند و بسته به کیفیت خدمات ،  هتلها مجاز به فروش بالاتر از کف نرخ  باشند ، شاید با این نگاه بتوان کمی منافع هتل ها را تامین نمود تا در آینده شاهد فروپاشی این صنعت با اهمیت نباشیم .   یونس یحیی - فعال و کارشناس گردشگری

ایجاد شده: 2/آذر/1400       آخرین ویرایش: 2/آذر/1400     مقالات و یادداشت ها
همکاری سازمان جهانی گردشگری و اینستاگرام برای رونق گردشگری

همکاری سازمان جهانی گردشگری و اینستاگرام برای رونق گردشگری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، همکاری با اینستاگرام بخشی از تغییر گسترده سازمان جهانی گردشگری به سمت استفاده از قدرت نوآوری دیجیتال برای راه‌اندازی مجدد گردشگری، به ویژه گردشگری محلی و پایدار است. همچنین این همکاری نشان‌دهنده به رسمیت شناخته شدن گردشگری به عنوان یک مهیا کننده معاش و فرصت‌های جهانی توسط اینستاگرام است و سازمان جهانی گردشگری از همکاری با این پلتفرم به عنوان ابزاری برای بهبود بخشیدن به صنعت گردشگری استقبال می‌کند. این همکاری در حاشیه World Travel Market در لندن، نمایشگاه تجاری ممتاز گردشگری که در آن سازمان جهانی گردشگری رهبران سیاسی و تجاری را گرد هم می‌آورد، و پس از واکنش جدی این سازمان به وضعیت اضطراری آب و هوا در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، COP۲۶، در گلاسکو اعلام شد.  مشارکت سازمان جهانی گردشگری با اینستاگرام نشان می‌دهد که سفر ایمن و مسئولانه امکان‌پذیر است و چگونه فقط یک گردشگر می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.  دستورالعمل بازیابی مقاصد گردشگری، اطلاعاتی در مورد استفاده حداکثری از اینستاگرام را ارائه می‌دهد، از تولید ویدئوهای کوتاه برای نمایش مقاصد گرفته، تا استفاده از راهنماها و ابزارهای دیگر برای نشان دادن اینکه چگونه این مقاصد آماده استقبال از گردشگران به صورت کاملا ایمن و مسئولانه است. همچنین، این اقدام بهترین راه‌ها برای تشویق مجدد سفرهای محلی را بررسی می‌کند و در عین حال آگاهی‌های زیست‌محیطی را افزایش می‌دهد. در کنار بهترین روش‌ها و نکاتی در مورد روایت موثر گردشگری، این نشریه همچنین دارای مطالعات موردی در مورد مشاغل کوچک و مقاصدی است که از اینستاگرام برای ارتباط با مخاطبان کلیدی در طول همه‌گیری کرونا استفاده کرده و موفق شده‌اند.  " زوراب پولولیکاشویلی " دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در پیش‌گفتار خود برای کتاب بازیابی گردشگری می‌گوید: «در حالی که بخش‌هایی از جهان دوباره با احتیاط به روی مردم باز می‌شوند، اکنون زمان نشان دادن چرایی اهمیت گردشگری برای افراد، جوامع و سیاره ما است.»  " آسیه کیسلیوک " مدیر برنامه‌های سیاست‌گذاری اینستاگرام، گفت: «ما می‌دانیم که تعداد بی‌شماری از مشاغل کوچک و مقاصد آماده استقبال از جهانیان هستند. اینستاگرام مفتخر است که دستورالعمل بازیابی گردشگری را برای مردم فراهم کند تا در زمان مناسب در شرایطی ایمن و پایدار به وقوع بپیوندد.»  این اولین همکاری با اینستاگرام مبتنی بر چرخش سازمان جهانی گردشگری به سمت استفاده بیشتر از ابزارهای دیجیتال و روایت بصری برای روشن کردن ارتباط و اهمیت گردشگری برای اقتصادها، جوامع و سیاره زمین است. سازمان این تغییر را در تلاش‌های خود برای تقویت پشتیبانی از اعضا و توانمندسازی آن‌ها برای استفاده بهتر از مزایای پلتفرم‌های ارتباطات دیجیتال تسریع کرده است. 

ایجاد شده: 2/آذر/1400       آخرین ویرایش: 2/آذر/1400     اخبار خارجی
ارائه نرخ پایین و جذب گردشگر ارجح بر سود

ارائه نرخ پایین و جذب گردشگر ارجح بر سود

به گزارش هتل نیوز ، " ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران صدور روادید و باز شدن مرزها را اولین تقاضای اعضای هیئت مدیره تورگردانان از وزیر عنوان کرد و افزود: «مهندس ضرغامی و آقای شالبافیان برای حل مشکلات پیگیر هستند. تلاش و پیگیری‌هایشان همچنین توجه ریاست جمهوری به دغدغه و تقاضاضای فعالان این حوزه جای قدردانی دارد.»  او به آغاز فعالیت اعضا برای آوردن تور به ایران اشاره کرد و گفت: «تورگردانان اطلاع‌رسانی و گفت‌وگوهای خود را در حوزه‌های مختلف با بازارهای هدف اروپایی، چین، ژاپن و روسیه شروع کرده‌اند.»  پورفرج با ابراز امیدواری از افزایش تعداد گروه‌های ورودی تا پایان سال میلادی، ادامه داد: «کرونا باعث ضعیف شدن اقتصاد کشورها شده است و سفر به ایران مقرون به صرفه است. البته احساس امنیت گردشگر نسبت به سلامت محیطی که می‌خواهند به ان ورود کنند، اهمیت بالایی دارد.»  رئیس جامعه تورگردانان ایران با تاکید بر اهمیت امنیت بالای کشور برای ورود گردشگر، افزود: «واکسینه شدن تمامی مردم موجب افزایش اعتماد گردشگران برای انتخاب ایران به‌عنوان مقصد سفر می‌شود. نیاز است روی سرعت واکسیناسیون کار تبلیغاتی جدی صورت گیرد، با این اتفاق امید برای ورود گردشگر به کشور بیشتر می‌شود.»  او با ابراز امیدواری از بالارفتن تقاضا در فصل بهار، بیان کرد: «آژانس‌ها از فرصت کرونا برای تولید محتوا استفاده کرده‌اند و شبکه‌های اجتماعی خود را تقویت کرده‌اند؛ پیشبینی‌مان این است در بهار تعدادی گردشگر وارد شوند و در فصل پاییز ۱۴۰۱ هم تعداد به دو برابر برسد.»  پورفرج با اشاره به کشورهای هدف جذب گردشگر خاطرنشان کرد: «حدود دو، سه ماه پیش از کرونا با ۵۱ آژانس مسافرتی چینی مذاکراتی داشتیم، چین و روسیه نیز جزو هدف‌گذاری‌هایمان بودند. از هفته گذشته با تمامی این شرکت‌ها وارد مذاکرده مجدد شده‌ایم اطلاع‌رسانی و گفت‌وگوها انجام شده، منتظر درخواست‌ها هستیم.»  رئیس جامعه تورگردانان ایران درباره تعداد تقاضا، گفت: «تعدادی از آژانس‌ها تقاضای درخواست ویزای گروهی داده‌اند، ارزیابی‌ها نشان از ریزش تعداد نفرات گروه‌ها دارد. تورها از سی تا پنجاه نفر به گروه‌های دوتا سه نفره رسیده است.»  پورفرج با تاکید بر اهمیت آغاز مسیر ورود گرشگر، ادامه داد: «در جلسه گروهی تاکیدمان بر ارائه نرخ‌های مناسب بود که گروه‌های بیشتری وارد کشور شوند. هتل‌دارها نیز همکاری خوبی داشته‌اند، گفت‌وگوهایی نیز با ایرلاین‌ها داشته‌ایم.»  رئیس جامعه تورگردانان ایران افزود: «در حال حاضر به سود فکر نمی‌کنیم. مهم شروع ورود گردشگر به کشور است، قیمت در آینده قابل تغییر است.»  او انتقاداتی را بر دستورالعمل ابلاغی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا وارد دانست و به اضافه بودن نقش برخی وزارتخانه و حذف تعدادی از تبصره‌ها اشاره کرد.  پورفرج با اشاره به برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های پیش‌رو، افزود: «حضور در نمایشگاه‌های آلمان، ایتالیا و اسپانیا فرصت و امیدی برای احیای بازار است؛ برای شرکت در این رویدادها گفت‌وگوهایی را مهندس ضرغامی خواهیم داشت.»

ایجاد شده: 29/آبان/1400       آخرین ویرایش: 29/آبان/1400     اخبار داخلی
دوران تحول در وزارت گردشگری آغاز شده است

دوران تحول در وزارت گردشگری آغاز شده است

به گزارش هتل نیوز، اولین همایش سراسری معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در محل آمفی‌تئاتر این وزارتخانه برگزار شد. " سیدعزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این همایش گفت: «دوران تحول در وزارتخانه آغاز شده است. هم تحول در اندیشه و نگاه، و هم در روش‌های اقدام. در هر دو حوزه نیاز ساختارشکنی داریم. خط‌قرمزهای موهوم و ساختگی برداشته خواهد شد. ما مدیران خلاق و شجاع می‌خواهیم و دوران روش‌های محافظه‌کارانه، استاتیک و بی‌خاصیت تمام شده است.» او یادآور شد: «مدیریت در جمهوری اسلامی، خدمت بی‌منت به مردم و هموار کردن مسیر آن‌ها به‌سوی خوبی‌ها و ارزش‌های الهی و انسانی است.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «آشنا نبودن برخی مدیران با روح وظایف خود و نگاه کلیشه‌ای و رفع مسئولیت بلای جان مدیریت کشور شده است.» او افزود: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آن‌گونه که در شأن و جایگاه آن است مورد توجه قرار نگرفته است. وظیفه همه ما بر کشیدن و بالا بردن جایگاه وزارتخانه است.» مهندس ضرغامی عنوان کرد: «مدیران وزارتخانه باید سطح دانش و اطلاعات خود را در حوزه‌های مأموریتی ارتقا دهند.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در حوزه‌های مرتبط با این دستگاه ادامه داد: «فضای مجازی و انعکاس نظرات مردم پیرامون مسائل مرتبط با مأموریت‌های وزارتخانه تهدید نیست، بلکه یک فرصت است.» او حفظ میراث‌فرهنگی و ابنیه تاریخی و معرفی آن به نسل‌های آینده را از مهم‌ترین مأموریت‌های این وزارتخانه دانست و تأکید کرد: «کمیته‌ای فنی مرکب از کارشناسان خبره و مطمئن میراث و مدیران مرتبط، مسئول رسیدگی به برخی اختلافات و تصمیم‌گیری کارشناسی در مورد پرونده‌های مفتوح خواهند بود.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه افزود: «در این وزارتخانه نیروهای تحصیل‌کرده و شایسته وجود دارند که با ایجاد یک سامانه ویژه نیاز آینده به منابع انسانی برای توسعه و مأموریت‌های جدید تأمین خواهد شد.» او افزود: « تکریم ارباب رجوع از بازدیدکنندگان موزه‌ها و مراکز گردشگری گرفته تا مراجعان اداری بخش خصوصی، شاخص مهم ارزیابی مدیران ستادی و استانی خواهد بود.» مهندس ضرغامی با بیان اینکه همه مأموریت‌های جدید باید دارای پیوست فرهنگی و رسانه‌ای باشند، ادامه داد: «نظارت بر هتل‌ها، مراکز اقامتی، بوم‌گردی‌‌ها و... باید با دقت و حساسیت بیشتری دنبال شود. این‌ها شاخصه‌های ارزیابی عملکرد همکاران خواهد بود.» او افزود: «ملاقات مدیران با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باید در اولویت برنامه‌های آنان باشد، به‌ویژه کسانی که نیاز به تسهیلات بانکی ندارند.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «بوروکراسی کشنده آفت جان نظام مدیریتی شده است. ساده‌سازی، ایجاد پنجره واحد و رفع موانع دست‌وپاگیر با پذیرش درصدی از خطای طبیعی مورد تأکید وزارتخانه است.» او درپایان به‌خاطر پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ از مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و افزود: «با برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان محترم، رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان آغاز شده است.»

ایجاد شده: 25/آبان/1400       آخرین ویرایش: 25/آبان/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...