نتایج جستجو...
واگذاری امور گردشگری برج میلاد به بخش خصوصی

واگذاری امور گردشگری برج میلاد به بخش خصوصی

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " مجتبی توسل " مدیرعامل برج میلاد در دیدار با راهنمایان و همکاران بخش گردشگری برج میلاد با بیان این مطلب افزود: این دیدار باید در هفته گردشگری انجام می‌شد، اما با توجه به شرایط شیوع کرونا و همچنین شرایط دورکاری برخی از همکاران، تصمیم برآن شد که اندکی با تأخیر و با بهبود شرایط این دیدار انجام شود که در همین جا برای این تأخیر عذرخواهی می‌کنم. وی با اشاره به شرایط سخت مجموعه در ایام شیوع بیماری کرونا و عذرخواهی از همه همکاران زحمتکش و صبور برج میلاد، تصریح کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، برج میلاد با شرایط مالی سخت و حقوق و دستمزد همکاران با تأخیر در پرداخت مواجه شده است. ولی به یاری خدا با درک عالی، سعه صدر و صبر همکاران و پیگیری و مساعدت مدیریت شهری این مشکلات را از سر می گذرانیم. خوشبختانه در این شرایط سخت همه پرسنل دست به دست هم دادند تا بتوان مشکلات را سپری کرد. توسل تصریح کرد: ان شاءالله بخش زیادی از مشکلات با مساعدت و پیگیری مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران از طریق اصلاح بودجه برج میلاد رفع خواهد شد. علاوه بر آن ما درصدد هستیم برای کاهش مشکلات و افزایش بهره وری، اجرای فرایندها و امور بخش گردشگری برج میلاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم. قطعاً بخش خصوصی می تواند در تحقق اهداف گردشگری، درآمدزایی بیشتر مجموعه، ارتقاء سطح خدمات و افزایش رضایت گردشگران نقش مهمی داشته باشد. وی خطاب به راهنمایان و همکاران گردشگری برج میلاد گفت: می دانم که بسیاری از شما نگران از دست دادن شغل خود در نتیجه این همکاری با بخش خصوصی هستید اما همینجا اعلام می‌کنم که این امر مهمترین دغدغه ما می باشد و هیچ یک از شما بیکار نخواهید شد و همکاری تان با مجموعه شهرداری تهران تداوم خواهد داشت. مدیرعامل برج میلاد همچنین از آغاز اجرای پروژه راهنمایی گردشگران برج میلاد از طریق کدهای دیجیتال (QR code) خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه اطلاعات لازم به شکلی مدرن و روزآمد در دسترس گردشگران و بازدیدکنندگان قرار گرفته و اجرای آن فرآیند گردشگری برج میلاد را تسهیل نموده و حتی مشکلات راهنمایان گردشگری را کاهش داده است. بر اساس گزارش روابط عمومی برج میلاد، توسل در پایان از تمامی پرسنل بخش گردشگری برج میلاد تقدیر و تشکر کرد.

ایجاد شده: 21/مهر/1400       آخرین ویرایش: 21/مهر/1400     اخبار داخلی
آغاز گردشگری پساکرونایی در مازندران با چادرخوابی

آغاز گردشگری پساکرونایی در مازندران با چادرخوابی

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، پس از گذشت حدود ۲ سال از آغاز همه گیری کرونا که تاکنون پنج موج را پشت سر گذاشت ، صنعت گردشگری در مسافر خیزترین استان کشور تا مرز ورشکستگی رفت و در این بین فقط آزادسازی های میان موجی همچون تنفسی کوتاه باعث تداوم حیات این صنعت در مازندران بود. صنعت گردشگری مازندرانی که سالانه میزبان رسمی حدود ۳۰ میلیون مسافر داخلی و خارجی بود از اسفند ماه سال ۹۸  ورود کرونا به کما رفت ، ویروسی که نه تنها بسیاری از سرمایه گذاری های تازه شکوفا شده را متوقف کرد، بلکه بسیاری از فعالان این بخش را نیز از گردونه اقتصاد توریسم استان خارج نمود ، اما اکنون پس از پایان موج پنجم ، گسترش و تسریع در واکسیناسیون عمومی باعث برداشته شدن محدودیت ها و آغاز فصل تازه گردشگری در مازندران شد که آغازش را شهروندان مازندرانی با تعطیلات هفته گذشته شاهد بودند. بسیاری از شهروندان مازندران بویژه در مناطق مرکزی و غربی طی تعطیلات پایان ماه صفر شاهد حضور انبوهی از مسافران بودند که در نقاط مختلف چادرشان را برپا کردند ؛ گویی به پیک نیک آمده بودند. بسیاری از کارشناسان چادرخوابی را مهم ترین ویروس صنعت گردشگری این استان می دانند ، ویروسی که حالا با کم رنگ شدن کرونا بار دیگر خود را نشان داده است. نخستین گام عمومی مسافران به مازندران پس از حدود ۲۰ ماه آن هم با چادر خوابی علاوه بر اینکه نشان از بیمار بودن صنعت گردشگری دارد، بلکه اساساً هیچ کمکی نیز به بخش های سرمایه گذاری استان نمی کند. مشاهدات خبرنگار ایرنا در شهر ساحلی محمودآباد که یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای استان مازندران است حاکی از حضور انبوه مسافرانی بود که چادرهایشان را در پیاده روهای خیابان های این شهر برپا کرده بودند. چادرخوابی مسافران چنان فراگیر بود که آه از نهاد شهروندان محمودآبادی برآورد چون در شهر خودشان برای عبور و مرور دچار مشکل بودند.البته چادر خوابی در این شهرستان تنها به پیاده روها ختم نشد و مسافران حتی در ساختمان های نیمه تمام چادر زدند. شهروندان محمود آبادی بر این اعتقاد بودند که بر پا کردن چادر در پیاده روهای شهرشان گذشته از آسیب های ناشی از مخاطرات طبیعی و قرار گیری در سرقت ، باعث نادیده گرفتن حق و حقوق شهروندیشان شد چرا که عبور و مرورشان را دچار اختلال کرد. بر اساس قوانین حقوق شهروندی پیاده روها بخشی از حریم عمومی شهری و برای سهولت عبور مرور هستند که نباید به هر دلیل در آنها موانع قرار گیرد.علاوه بر این برخی افراد آسیب پذیر جامعه همچون معلولان و سالمندان به دلیل عدم توانایی عبور از خیابان ها از مهم ترین کاربران پیاده روها هستند که در ایام تعطیلات به لطف اسکان مسافران در پیاده روها حتی از حق رفت و آمد نیز محروم می شوند. گذشته از این بسیاری از واحدهای صنفی در مجاورت پیاده روها قرار دارند و چادرهای مسافران حتی کسب و کار این افراد را نیز با مشکل مواجه می کند که همگی مصداق بارز نقض حقوق شهروندی است.   

ایجاد شده: 20/مهر/1400       آخرین ویرایش: 20/مهر/1400     اخبار داخلی
فرمول بازگشت نبض بازار هتل ها با سه ایده

فرمول بازگشت نبض بازار هتل ها با سه ایده

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، صنعت هتل‌داری بیش از سایر اقامتگاه‌ها مورد آسیب قرار گرفت، زیرا از ابتدای همه‌گیری کرونا و بسته شدن مرزها دیگر هیچ مسافر خارجی به ایران نیامده و در نتیجه هتل‌ها بیش از دو سوم ‌میهمانان خود را از دست داده‌اند.هتل‌های بزرگ و چند ستاره عمدتا میزبانان مسافران خارجی بوده و مسافران داخلی بسیار کمی هتل‌های چند ستاره را به عنوان محل اقامت خود برمی‌گزینند. مهم‌ترین دلیل عدم انتخاب هتل به عنوان محل اقامت در سفر برای بسیاری از شهروندان را می‌توان در هزینه بالای اقامت در هتل دانست که با توجه به شرایط اقتصادی مردم و وضعیت معیشتی ضعیف خانوارها، انتخاب هتل تنها برای اقشار مرفه و پردرآمد امکان‌پذیر است. از این رو بیشتر مردم در سفرها یا در خانه‌های اقوام اقامت می‌کنند یا به دنبال اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه‌های شخصی ارزان یا هتل‌هایی با استانداردهای پایین هستند. با همه‌گیری کرونا هتل‌ها، علاوه بر از دست دادن ‌میهمانان اصلی خود یعنی همان مسافران خارجی حتی مسافران داخلی را نیز از دست دادند و به تناسب لغو سفرها و رزروها، هتل‌ها با خسارت‌های مالی بی‌سابقه‌ای مواجه شدند و در ابتدا برای کاهش هزینه‌ها اقدام به تعدیل نیرو یا فرستادن کارکنان خود به مرخصی بدون حقوق کردند اما با طولانی شدن روند محدودیت سفرها، بحران کرونا و هزینه‌های کمرشکن برخی از هتل‌ها اقدام به تعطیلی موقت و برخی دائم کردند.طی یک سال و نیم گذشته شاهد به مزایده گذاشتن برخی از هتل‌ها و آگهی فروش آنها بودیم حتی برخی از هتل‌ها اقدام به تغییر کاربری کرده تا از این طریق  برای تامین هزینه‌ها درآمد کسب کرده و از تعطیلی دائم آن جلوگیری کنند. حتی برداشتن محدودیت‌های سفرهای داخلی نیز تاثیری در رزرو هتل‌ها در تعطیلات نداشته و در تعطیلات نوروز تنها ۳ درصد از مسافران در اقامتگاه‌های رسمی اقامت کردند و باقی مسافران در اقامتگاه‌های غیررسمی، خانه‌های شخصی، ویلاها، خانه‌های بوم‌گردی یا کمپ زدن در طبیعت اقامت کردند. انتخاب نکردن هتل‌ها برای اقامت صرفا به‌دلیل بی‌اعتمادی به اماکن عمومی ناشی از بحران کرونا نیست بلکه براساس دیدگاهی است که طی سالیان در تفاوت قیمت‌ها در اذهان نقش بسته است و با وجود آنکه هتل‌ها از سال گذشته تخفیفات ویژه‌ای برای جذب مسافران درنظر گرفته‌اند اما آنچنان مورد اقبال قرار نگرفته است. با توجه به مشاهدات میدانی با قاطعیت می‌توان گفت که هتل‌ها یکی از مراکز امن و ایمن برای اقامت مسافران به‌ویژه در ایام کرونا محسوب می‌شوند و حتی میزان هزینه اجاره اتاق‌ها در بسیاری از هتل‌ها به سطح دیگر اقامتگاه‌ها یا حتی برخی کمتر رسیده‌اند و این نشان‌ دهنده تغییر سبک و روش هتل‌ها از جذب گردشگران خارجی به گردشگران داخلی است. از این رو هتل‌ها با بهره‌گیری از سه شیوه تخفیف، هماهنگی با دیگر مراکز تفریحی و دو نرخی کردن تعرفه‌ها امکان بازیابی و احیای خود را فراهم می‌کنند. اگرچه تخفیف در اجاره‌بهای اقامت در هتل‌ها می‌تواند در جذب تدریجی مسافران تاثیرگذار باشد و در آینده منجر به اعتمادسازی در میان اقشار مختلف درآمدی شود؛اما علاوه بر آن هتل‌ها جهت بازگشت به مسیر احیای بازار خود نیازمند اقداماتی فراتر از این هستند. یکی از اقداماتی که می‌تواند منجر به جذب گردشگر به هتل‌ها شود، هماهنگی با مراکز تفریحی جذاب برای قرار گرفتن در گزینه‌های انتخاب هتل است. با این روش هتل‌ها در کنار تخفیفات ویژه می‌توانند گزینه استفاده از مراکز تفریحی خاص برای مسافران را از آپشن‌های ویژه رزرو درنظر بگیرند. زیرا این روش به مسافران این امکان را می‌دهد هم از امتیاز هتل بهره‌مند شوند و هم از مراکز تفریحی استفاده کنند و از هزینه چند برابری برای استفاده جداگانه جلوگیری شود. تغییر سبک در عملکرد هتل‌ها  در اعتمادسازی و جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار خواهد بود. از دیگر اقداماتی که شاید بتواند در جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار باشد دو نرخی کردن هزینه اقامت در هتل‌ها است.این واقعیت را نباید فراموش کرد که هزینه هتل‌ها در مقایسه با دیگر مراکز اقامتی بسیار بالا است و آنها باید هزینه کارکنان خود را براساس حقوق و قوانین کار پرداخت کنند و علاوه بر این، هزینه‌های گسترده دیگری از مالیات بالا گرفته تا هماهنگی با دیگر نهادها بر آنها تحمیل شده است.از این رو هتل‌ها نسبت به دیگر اقامتگاه‌ها گران‌تر به‌نظر می‌رسند و شاید یکی از عوامل تمرکز صرف برخی هتل‌ها در جذب گردشگران خارجی، کسب درآمد بیشتر برای تامین هزینه‌ها باشد. اما غفلت از گردشگران داخلی منجر به بحرانی شده که اکنون گریبان هتل‌ها را گرفته و دیگر مسافری برای دریافت خدمات وجود ندارد. با توجه به اینکه مجوز صدور ویزا به گردشگران خارجی به زودی اجرایی می‌شود، بهترین شیوه جذب گردشگران داخلی در شرایط کنونی نرخ‌گذاری جدید براساس وضعیت اقتصادی خانوارها است و تعرفه‌ها با دو نرخی شدن برای مسافران داخلی و خارجی، هم می‌تواند به جبران خسارت‌های وارده بر هتل‌ها تاثیر بگذارد و هم به افزایش تقاضای مسافران داخلی از هتل‌ها منجر شود. نکته بسیار مهمی که از زمان همه‌گیری کرونا تا به امروز بر بازار گردشگری ایران قابل توجه بوده، این است که گردشگری داخلی بیش از گردشگری خارجی در درجه اهمیت قرار دارد و در صورت نادیده گرفتن آن، صدمات غیرقابل جبرانی بر این صنعت وارد خواهد شد، زیرا در صورت از دست دادن گردشگران خارجی به هر دلیلی، در صورت ضعف در گردشگری داخلی و نداشتن زیرساخت‌های لازم در این بخش، بازار گردشگری در تمامی بخش‌ها با آسیب‌های گسترده‌ای همراه می‌شود. همانند آنچه که در بحران کرونا به وجود آمد بسیاری از هتل‌ها تعطیل شدند و به‌دلیل نبود مسافر ظرفیت پذیرش آن حتی به زیر ۵ درصد رسید و در حال حاضر با درنظر گرفتن تخفیفات بسیار، باز شدن سفرها و افزایش روند واکسیناسیون به زیر ۳۰ درصد رسیده است. این امر در دیگر بخش‌های صنعت گردشگری همانند صنعت حمل و نقل به‌ویژه در بخش هوایی اتفاق افتاده و بازگشت آنها در کوتاه‌مدت امکان پذیر نیست و عمده دلیل آن را می‌توان در بی‌اعتمادی مسافران داخلی در ارائه خدماتی که متکی بر گردشگران خارجی است، دانست.

ایجاد شده: 20/مهر/1400       آخرین ویرایش: 20/مهر/1400     اخبار داخلی
همکاری سازمان جهانی گردشگری و شبکه تلویزیونی نتفلیکس

همکاری سازمان جهانی گردشگری و شبکه تلویزیونی نتفلیکس

به‌گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، یافته‌های تحقیقی در مادرید و در حاشیه نمایشگاه Iberseries Platino Industria، بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی برای متخصصان مرتبط با صنعت سمعی و بصری به زبان اسپانیایی و پرتغالی، ارائه شد. هدف نهایی این گزارش حمایت از سیاست‌گذاران و سهامداران اصلی در بخش گردشگری برای اجرای سیاست‌هایی است که مقاصد گردشگری را برای تولیدکنندگان سینما و تلویزیون جذاب جلوه می‌دهد. در عین حال، هدف آن کمک به ایجاد استراتژی‌های متمرکز بر ترویج گردشگری و فرهنگ محلی، سرمایه‌گذاری در مهارت‌ها و آموزش برای توسعه فیلم‌های محلی و بخش‌های خلاق برای اطمینان از وجود سطح بالایی از استعدادها، ایجاد زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت تولید و ادغام گردشگری و فرهنگ و نمایش آن در جشنواره‌های سینمایی بین‌المللی برای بالا بردن دانش مخاطبان جهانی است.  کار مشترک سازمان جهانی گردشگری و نتفلیکس به کشورهایی که مقاصد توریستی بسیاری دارند کمک می‌کند تا مزایای بالقوه نمایش صنعت توریسم بر روی پرده نقره‌ای را درک کنند.  زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل UNWTO می‌گوید: «هر دو بخش گردشگری و گروه‌های سینمایی فرهنگ را جشن گرفته و آن را ترویج می‌دهند، از مشاغل حمایت کرده و در مکان‌های مختلف فرصتی برای دیده شدن ایجاد می‌کنند. این حرکت در راستای درک مزیت بالای نمایش گردشگری در سینما است.»  دین گارفیلد، مسئول بخش سیاست عمومی کمپانی نتفلیکس، می‌گوید: «همانطور که در این تحقیق مشخص شد، ما توانسته‌ایم آنچه را که قبلا به طور غریزی باور داشتیم قاطعانه نشان دهیم، یعنی اینکه در کنار میل به سفر و بازدید از مقاصد توریستی، قرار گرفتن در معرض محتوای سینمایی نیز منجر به علاقه بیشتر به میراث، فرهنگ، زبان و توسعه روابط بین افراد می‌شود. این امر نشان می‌دهد که صنایع‌دستی، تبادلات فرهنگی، قصه گویی و گردشگری همه به هم پیوسته‌اند و می‌توانند درک و ارتباط جوامع با یکدیگر را تغییر دهند.»  پس از ارائه گزارش جهانی، کارشناسان گردشگری و صنعت سینما دانش و بینش خود را درباره تغییر روند گردشگری بر روی پرده سینما و تأثیرات مثبت آن در تقویت قرابت فرهنگی و نقش خدمات آنلاین در ارتقای گردشگری و قرابت فرهنگی بین مردم جهان، فرهنگ‌ها و کشورهای منطبق با برنامه جهانی ۲۰۳۰ به اشتراک گذاشتند. این رویداد همچنین تأکید کرد که چگونه مشارکت‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از مقاصد گردشگری حمایت کنند تا خود را به عنوان مکان‌هایی جذاب برای تولیدکنندگان محصولات سینمایی، معرفی کنند. 

ایجاد شده: 19/مهر/1400       آخرین ویرایش: 19/مهر/1400     اخبار خارجی
صدور سند قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به‌نام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

صدور سند قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به‌نام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، " سیدامین قاسمی " مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: «با پیگری‌های مستمر و جلسات متعدد در راستای سامان‌دهی قلعه تاریخی فلک‌الافلاک سند کاداستر شش‌دانگ عرصه و اعیان این قلعه تاریخی به‌نام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر شد.» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان عنوان کرد: «سند قلعه فلک الافلاک به مساحت قریب ۲۰۳ هزار مترمربع برابر ماده ۲۱ قانون ثبت تحت پلاک ۴۰۳ اصلی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صادر شده است.»  او ادامه داد: «نقشه برداری قلعه فلک‌الافلاک توسط نقشه برداران اداره کل ثبت اسناد و املاک استان لرستان انجام شده است.»  آقای قاسمی خاطرنشان کرد: «این بنا بارزترین اثر تاریخی استان لرستان است که در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

ایجاد شده: 19/مهر/1400       آخرین ویرایش: 19/مهر/1400     اخبار داخلی
نشست معاون گردشگری با فعالین بوم‌گردی کشور

نشست معاون گردشگری با فعالین بوم‌گردی کشور

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جمع فعالین اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور گفت: «توسعه بی‌ملاحظه و صرفاً کمی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، آفتی جدی در حوزه گردشگری کشور به شمار می‌آید و نیاز است با تقویت ابعاد کیفی و فرهنگی، جایگاه بومی این نوع از تاسیسات گردشگری کشور حفظ و ارتقا یابد.»  به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ظهر امروز در نشست با اعضای هیات مدیره جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور و جوامع بوم‌گردی استانی پس از دریافت گزارش و بررسی مشکلات اعضای حاضر گفت: «اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان یکی از مهم‌ترین تاسیسات گردشگری کشور با دارا بودن استعداد ذاتی در راستای معرفی و انعکاس فرهنگ، هنر، تاریخ و اصالت فرهنگی به گردشگران از جایگاه مهمی میان مراکز اقامتی کشور برخوردار است؛ لذا توسعه صرفاً کمی و بی‌ملاحظه، آفتی جدی در این حوزه به شمار می‌آید و نیاز است رویکرد کنونی به سوی حفظ و ارتقای جایگاه کیفی تغییر یابد.»  وی با بیان اینکه تلاش در راستای رفع و یا کاهش آسیب‌های بحران کووید - 19 به اقتصاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور از دغدغه‌های روزانه ایشان به شمار می‌آید؛ افزود: «یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها که همزمان با تقویت ابعاد کیفی این نوع از تاسیسات گردشگری بدان پرداخته خواهد شد؛ موضوع امهال پرداخت تسهیلات کرونا و جلب حمایت‌های مالی و پشتیبانی مورد نیاز در این حوزه است.»  او در ادامه پرداختن به موضوع آموزش و به روزرسانی دانش تخصصی اعضا و جامعه محلی، پایداری و ظرفیت قابل تحمل روستاها، جلب مشارکت‌های فرابخشی همانند شهرداری‌ها، ارزیابی و نظارت خدمات، توسعه و تنوع محصولات و رونق همزمان گردشگری روستایی به عنوان دیگر اولویت‌های کاری مورد توجه در این حوزه نام برد.  همچنین در این نشست اکبر رضوانیان، نایب‌رییس جامعه بوم‌گردی کشور به نمایندگی از اعضای حاضر پس از جمع‌بندی دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی فعالین این حوزه گفت: «بوم‌گردی دارای ماهیتی از نوع آسایش و اصالت خانه است و اقامتگاه صرف به شمار نمی‌آید.» وی افزود: «واحدهای بوم‌گردی هر سه ماموریت و ماهیت عناوین تخصصی وزارت یعنی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را با خود به همراه دارند؛ به گونه‌ای که بوم‌گردی با احیای بناهای تاریخی قدیمی و نیز تکیه بر فرهنگ و اصالت منطقه و نیز تولید یا فروش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مناطق بومی کشور فرصت جذب گردشگران و تجربیات جدید را ایجاد می‌کند.»  وی یادآور شد: «خواسته ما قرار گرفتن اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اولویت و رءوس نگاه تصمیم‌سازان این حوزه است و نیاز داریم این نگاه کیفی باشد و در آن تفاوت‌های ساختاری و ابعاد فرهنگی و اصالت بوم‌گردی‌ها نسبت به سایر تاسیسات گردشگری لحاظ شود.» 

ایجاد شده: 18/مهر/1400       آخرین ویرایش: 18/مهر/1400     اخبار داخلی
بزودی تور‌های گردشگری اقتصادی برای بازنشستگان کشوری برگزار می‌شود

بزودی تور‌های گردشگری اقتصادی برای بازنشستگان کشوری برگزار می‌شود

به گزارش هتل نیوز ، " فریبا عباسی " عضو هیات مدیره و مدیر روابط عمومی گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی در نشست با کانون‌های بازنشستگی آذربایجان‌شرقی گفت: باتوجه به تدوین طرح اقامتی جدیدی از سوی گروه ایرانگردی و جهانگردی، می‌توان نوید برگزاری تور‌های گردشکری مقرون به‌صرفه‌ای برای بازنشستگان کشوری به‌ویژه برای شهر تبریز را داد. وی در جریان سفر به آذربایجان شرقی و در دیدار با روسای کانون‌های بازنشستگی این استان با اشاره به اینکه در دوسال گذشته به سبب شیوع ویروس کرونا اکثر فعالیت‌های گردشگری کشور به حال تعلیق درآمد، گفت: با افزایش شمار افراد واکسینه شده و کاهش چشمگیر افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور، گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی، فعالیت خود را در زمینه برگزاری تور‌های گردشگری بازنشستگان کشوری افزایش داده و امید می‌رود بزودی تور‌های اقتصادی برای بازنشستگان برگزار شود. عباسی همچنین از تبادل اطلاعات و معرفی خدمات هتل‌های ایرانگردی در کانال‌های مجازی بازنشستگان کشوری با همکاری روسای کانون‌های بازنشستگی آذربایجان شرقی خبر داد. عباس پالیزبان مدیرحقوقی شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی نیز با بیان اینکه «بازنشستگان سرمایه‌های انسانی ارزشمندی برای کشور هستند» افزود: ما در گروه هتل‌های ایرانگردی به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری تمام تلاش خود را برای حفظ و حراست از دارائی‌های بازنشستگان کشوری انجام می‌دهیم. در این نشست که با همت مدیر گروه غرب هتل‌های ایرانگردی، مدیر هتل جهانگردی مرند و مدیر اقامتگاه جهانگردی تبریز برگزار شد، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، رئیس کانون بازنشستگی مخابرات استان، رئیس کانون بازنشستگی آموزش و پرورش، رئیس کانون بازنشستگی استانداری، رئیس کانون بازنشستگی راه‌آهن، رئیس کانون بازنشستگی پست بانک تبریز، رئیس کانون بازنشستگی دانشگاه تبریز، اعضای کانون بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به‌همراه فعالان گردشگردى و آژانس‌های مسافرتى استان نیز حضور داشتند.

ایجاد شده: 17/مهر/1400       آخرین ویرایش: 17/مهر/1400     اخبار داخلی
گردشگری فضایی، صنعت رو به پیشرفت

گردشگری فضایی، صنعت رو به پیشرفت

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در سال‌های اخیر، گردشگری فضایی از حالت فانتزی و خیالپردازانه خارج شده و بازار روبه‌رشدی را وعده می‌دهد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ حداقل به ارزش ۳ میلیارد دلار برسد. در حالی که شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس فناوری موشک‌های قابل استفاده مجدد را آزمایش می‌کنند تا پروازهای فضایی را برای مردم مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر سازند، سایر شرکت‌های خصوصی از جمله ویرجین گلکتیک و بلو ارجین در حال سرمایه‌گذاری روی گردشگری فضایی خارج از جو هستند تا اهالی زمین را به اصطلاح وارد لبه فضا کنند. انتظار می‌رود فقط مسافران ثروتمند و محققان در آینده نزدیک به گردشگری فضایی دسترسی داشته باشند اما در بلندمدت می‌توان انتظار داشت شهروندان عادی نیز بتوانند از مواهب فناوری بهره ببرند. تکامل فناوری نقش مهمی در اعزام گردشگران بیشتر به فضا دارد و از چند جنبه تأثیرگذار بر روند آینده گردشگری فضایی اثر می‌گذارد. سفرهای توریستی خارج از جو سفرهای خارج از جو احتمالاً اولین بخش فرعی گردشگری فضایی خواهد بود اما احتمالاً کوتاه‌مدت‌ترین آنها خواهد بود. با این حال بلو ارجین با حمایت جف بزوس روی سیستم نیوشفرد خود کار می‌کند. در این سیستم، گردشگران فضایی با استفاده از یک راکت به فضا منتقل می‌شوند. سپس راکت از کپسول جدا می‌شود و آنها با چتر نجات به زمین برمی‌گردند. شرکت ریچارد برانسون یعنی ویرجین گلکتیک نیز متکی به یک «هواپیمای فضایی» است که از یک حامل هوایی جدا شده و با یک موتور موشکی که سرعتش قابل تنظیم است مسافران را از جو خارج می‌کند. سیستم‌های شاتلِ هر دو شرکت طوری طراحی شده‌اند که مسافران را به بیش از ۵۰ مایل بالاتر از جو زمین می‌برند و این امکان را می‌دهند تا به مدت چند دقیقه بی‌وزنی را تجربه کنند. بلو ارجین به تازگی این سفر را امتحان کرده است و ویرجین گلکتیک قرار است در ماه دسامبر این کار را با سفینه اسپیس‌شیپ-‌۲ انجام دهد. این پروازهای فضایی کوتاه‌مدت اولاً‌ فرصت‌هایی را برای تحقیقات علمی فراهم می‌کنند و ثانیاً رویای گردشگری فضایی را به معنای حقیقی کلمه تحقق می‌بخشند. متداول شدن گردشگری فضایی مستلزم وضع قوانین جدید برای رصد فضا از جنبه‌های مختلف است. با این وجود باید به این نکته توجه داشت که عطف به هزینه‌های بالا و کوتاه‌مدت بودن سفرها، نگرانی‌هایی در مورد کاهش علاقه عمومی به گردشگری فضایی وجود دارد. این امر ممکن است بازار این صنعت را تحت‌الشعاع قرار دهد زیرا مسافران در انتظار تحولات جدید در این زمینه هستند. اما امید می‌رود بتوان با این ابزارها، زمینه لازم برای سفرهای تجاری درون زمین مهیا شود. برای مثال این برنامه‌های فضایی را می‌توان با سفرهای هوایی طولانی‌مدت درون زمین جایگزین کرد. اسپیس‌ایکس اعلام کرده است که قصد دارد از موشک خود برای پرواز ۱۰۰ نفر در سراسر جهان استفاده کند. براساس این روش، پرواز ۱۵ ساعته از نیویورک به شانگهای در ۳۹ دقیقه انجام خواهد شد. به گفته شرکت خدمات مالی و بانکداری یوبی‌اس «اگر تنها ۵ درصد از میانگین ۱۵۰ میلیون مسافری که در پروازهای ۱۰ ساعته(یا بیش از آن) سفر می‌کنند، ۲۵۰۰ دلار به ازای هر سفر بپردازند در این صورت ممکن است ۲۰ میلیارد دلار در سال سود به شرکت اسپیس‌ایکس برسد.» در گزارش اخیر یوبی‌اس آمده است: «گردشگری فضایی همچنین می‌تواند مقدمه لازم را برای توسعه سفرهای طولانی‌مدت روی زمین فراهم کند.» سفر به فضا و تعطیلات مداری گردشگری مداری یکی دیگر از اهداف اصلی آژانس‌های دولتی و شرکت‌های فضایی خصوصی است که اهداف بلندمدت اقامت در ماه و مریخ را در آینده نه‌چندان‌دور در سر می‌پرورانند. برخلاف سفرهای رایج خارج از جو، ‌ گردشگری مداری مستلزم باقی ماندن در فضا برای حداقل یک دور چرخش کامل زمین است. شرکت‌های بوئینگ، اسپیس‌ایکس و آکسیوم اسپیس در نظر دارند تا از سال آتی شروع به اعزام منظم گردشگران به ایستگاه فضایی بین‌المللی با فضاپیماهای تجاری کنند. اسپیس‌ایکس همچنین با شرکت اسپیس‌ادونچرز (Space Adventures) همکاری می‌کند تا در اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ چهار گردشگر را برای چند روز به مدار نزدیک زمین اعزام کند. در حالی که روزبه‌روز، شرکت‌های بیشتری گردشگری در فضا را در دستور کار خود قرار می‌دهند، به نظر می‌رسد تعطیلات مداری به یک روند محبوب در گردشگری فضایی تبدیل خواهد شد. البته زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه تعطیلات مداری، از جمله احداث هتل در مدار زمین یا حتی روی ماه، به دلیل اینکه شرکت‌های زیرساخت فضایی هنوز به طور کامل توسعه پیدا نکرده‌اند در ابتدای راه خود قرار دارد. بخش عمده‌ای از این زیرساخت‌ها در مراحل اولیه باقی مانده است اما ایجاد اقامتگاه‌هایی در مدار نزدیک زمین خیلی دور از دسترس نیست. در یکی از طرح‌های مطرح‌شده انتظار می‌رود مسافران با استفاده از گرانش زمین در یک بالون پر از هیدروژن با کپسول تحت فشار به فضا بروند. همچنین طراحی یا بازسازی ایستگاه فضایی برای پذیرایی از مهمانان در دستور کار قرار گرفته است. ناسا قصد دارد به طریقی از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای گردشگری تجاری استفاده کند. ایستگاه آرورا، هتلی لوکس است که قرار است در ازای ۹.۵ میلیون دلار به مدت ۱۲ روز از ۶ مهمان در مدار نزدیک زمین پذیرایی کند. طبیعتاً این رقم بالا است اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها همچون فناوری‌های کامپیوتری و تلفن همراه کاهش خواهد یافت. یکی دیگر از گزینه‌های سفر فضایی، زیستگاه‌های فضایی قابل توسعه‌ای است که به عنوان هتل‌های مداری عمل خواهند کرد. ایستگاه فضایی بادی بیگلو اسپیس یعنی B۳۳۰ یک نمونه از این زیستگاه‌های فضایی است. با افزایش تقاضا، شرکت‌های بیشتری روی این دسته از زیستگاه‌های بادی سرمایه‌گذاری خواهند کرد. بیگلو اسپیس همچنین قصد دارد ماژول متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی را به عنوان یکی از اولین هتل‌های فضایی توسعه دهد. تعطیلات در فضا سرانجام دروازه‌ای برای سکونت در ماه و مریخ تبدیل خواهد شد. شکوفایی صنعت فضا و اقتصاد جهانی شرکت‌های خصوصی فضایی به طور اختصاصی در زمینه گردشگری فضایی سرمایه‌گذاری می‌کنند و شرکت‌هایی مانند یوبی‌اس دسترسی به فضا را برای فرصت‌های گسترده‌تر سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند. به نظر می‌رسد به تدریج تعداد بیشتری از مهندسان نسل بعدی برای آموزش‌های فضایی تعلیم خواهند دید و در نهایت موانع عمومیت یافتن آن را کاهش می‌دهند که این مسئله باعث افزایش رقابت، کاهش هزینه‌ها و در نهایت امکان‌پذیر شدن سفرهای فضایی برای شهروندان عادی می‌شود. البته عوامل ایمنی، راحتی و سلامتی بسیار مهم هستند که باید در نظر گرفته شوند. قبل از سفر گردشگران به فضا، آموزش، غربالگری پزشکی و معافیت از مسئولیت باید مورد بررسی قرار گیرد. همگانی‌سازی گردشگری فضایی می‌تواند بر بسیاری از عوامل اجتماعی و اقتصادی روی زمین تأثیر مثبت بگذارد و با ایجاد اشتغال، آموزش شهروندان در مورد فضا، ‌احتمالاً‌ حوزه‌های مرتبط با آن مانند به کارگیری انرژی خورشیدی نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد شده: 16/مهر/1400       آخرین ویرایش: 16/مهر/1400     اخبار خارجی
دیدار معاون گردشگری کشور با وزیر گردشگری مالدیو

دیدار معاون گردشگری کشور با وزیر گردشگری مالدیو

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، علی‌اصغر شالبافیان که به‌منظور شرکت در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به مالدیو سفر کرده است، عصر چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ با عبدالله معصوم وزیر گردشگری این کشور دیدار کرد. او درباره دیدار خود با وزیر گردشگری مالدیو گفت: «در این دیدار عبدالله معصوم ضمن تشکر از حضور جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، بر اهمیت توسعه گردشگری ایران با توجه به تنوع جاذبه‌های گردشگری، روحیه مهمان‌نوازی ایرانیان و دارایی‌های ملموس و ناملموس توسعه گردشگری تاکید کرد.» او افزود: «نحوه مدیریت بحران ویروس کرونا در صنعت گردشگری، واکسیناسیون عمومی، ساختار اداری توسعه گردشگری دو کشور، نحوه استفاده از تجربیات گردشگری ایران و مالدیو، چگونگی حضور موثر و مشارکت در تصمیم گیری‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه از دیگر محورهای گفت‌و‌گو با وزیر گردشگری مالدیو بود.» معاون گردشگری کشور تقویت همکاری‌ها با کشورهای مختلف برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: «با توجه به تلاش‌ها برای از سرگیری صدور روادید تقویت روابط با  کشورهای مختلف به‌منظور جذب حداکثری گردشگران خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد.» پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیااقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با موضوع «گردشگری داخلی به‌عنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بین‌المللی» از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است.

ایجاد شده: 15/مهر/1400       آخرین ویرایش: 15/مهر/1400     اخبار داخلی
دیدار معاون گردشگری کشور با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری

دیدار معاون گردشگری کشور با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، علی‌اصغر شالبافیان در حاشیه برگزاری پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که در مالدیو در حال برگزاری است، با زوراب پولولیکاشویلی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. معاون گردشگری کشورمان در این دیدار که عصر چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ برگزار شد، در باره اشتراک‌گذاری پروژه‌های کمک فنی سازمان جهانی گردشگری به راه‌اندازی مجدد گردشگری در منطقه با دبیرکل این سازمان رایزنی کرد. آموزش و سرمایه‌گذاری برای رساندن بازیابی قوی‌تر برای گردشگری، محور دیگر صحبت‌های معاون گردشگری کشورمان و دبیر‌کل سازمان جهانی گردشگری بود. علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشورمان درباره دیدار خود با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری گفت: «در این نشست با زوراب پولولیکاشویلی درباره نحوه مدیریت پاندمی کرونا، راه‌اندازی مجدد گردشگری، از سرگیری صدور ویزا برای گردشگران خارجی که قصد ورود به ایران را دارند، سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی و انجام واکسیناسیون فعالان گردشگری در ایران صحبت کردیم که دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز از فعالیت‌های ایران در مورد تقویت و توسعه صنعت گردشگری ابراز خرسندی کرد.» او افزود: «همچنین در این نشست در مورد همکاری برنامه‌های جاری از جمله ارائه مشاوره و همکاری‌های فنی، احداث مرکز صنایع‌دستی و گردشگری، تاکید بر حضور ایران در نشست گردشگری روستایی در نوامبر امسال در مراکش، کمک موثر کشورمان در کمیته تهیه تدوین کد بین‌المللی حمایت از حقوق گردشگران با دبیر کل سازمان جهانی گردشگری گفت‌و‌گو کردم و بر اهمیت برنامه‌های آموزشی اجرایی در همکاری‌های مشترک تاکید فراوان شد.» معاون گردشگری کشور خاطرنشان کرد: «دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز در این نشست نقش ایران را در توسعه گردشگری منطقه نقشی اساسی و تاثیرگذار خواند و بر ادامه حمایت‌ها از گردشگری ایران تاکید کرد.» پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیااقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با موضوع «گردشگری داخلی به‌عنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بین‌المللی» از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است.

ایجاد شده: 15/مهر/1400       آخرین ویرایش: 15/مهر/1400     اخبار داخلی
استراتژی‌های بلند‌مدت گردشگری ایران در حوزه گردشگری داخلی تشریح شد

استراتژی‌های بلند‌مدت گردشگری ایران در حوزه گردشگری داخلی تشریح شد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی اصغر شالبافیان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیااقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که با موضوع «گردشگری داخلی به‌عنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بین‌المللی» از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است، سیاست‌ها و استراتژی‌های ایران را به ویژه در ایام کرونا و پساکرونا تشریح کرد.  در این نشست که با حضور نمایندگانی از ۲۴ کشور از جمله ژاپن، چین، هنگ‌کنگ، پاکستان، اندونزی، هند، ایران و همچنین دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، مدیر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه و چندین تن از مدیران ارشد سازمان جهانی گردشگری در حال برگزاری است، معاون گردشگری ضمن تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری ایران، به محدودیت‌های ایجاد شده به‌واسطه پاندمی کرونا در حوزه گردشگری داخلی اشاره کرد.  او ضمن بیان چالش‌های پیش‌روی توسعه گردشگری ایران، اقداماتی که در زمان پاندمی کرونا برای کاهش اثرات منفی آن را بر گردشگری داخلی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران اتخاذ شده است، تشریح کرد.  وی گفت: «با توجه به اینکه شرایط پاندمی کرونا به گونه‌ای بود که مرزهای ورودی کشور بسته شد و سفرهای داخلی نیز طبق دستورالعمل‌های بهداشتی با محدودیت‌های فراوانی مواجه شد، فعالان گردشگری کشور آسیب‌های زیادی دیدند که اقداماتی برای حمایت از آن‌ها و جلوگیری از تعطیلی این مراکز در نظر گرفته شد و این حمایت‌ها تا زمان از بین رفتن بیماری ادامه خواهد داشت.»  شالبافیان افزود: «با توجه به اینکه در این شرایط امکان صدور مجوز سفر گسترده به مقاصد گردشگری را نداریم، طی این چند سال، رویکرد توسعه و متنوع‌سازی محصولات گردشگری را اتخاذ کردیم که حاصل آن را می‌توان صدور مجوز گردشگری کشاورزی دانست و سایر محصولات گردشگری نیز مطابق با ظرفیت‌های گردشگری کشور در حال شناسایی و برنامه‌ریزی هستند تا به سمت توسعه گردشگری تخصصی و خانواده محور پیش برویم.»  معاون گردشگری کشور ضمن اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون عموم مردم ایران و از جمله فعالان شاغل در حوزه گردشگری داخلی کشور، از چشم‌انداز رو به رشد گردشگری داخلی طی چند ماه آینده و رونق مجدد آن خبر داد و افزود: «در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و روساخت‌های لازم برای شروع مجدد رونق گردشگری داخلی از جمله برای رویدادهای ملی و بین‌المللی شامل عید نوروز و سایر جشنواره‌های موضوعی هستیم.»  او گفت: «در این چند سال از ظرفیت نیروهای متخصص و علمی برای تهیه اسناد فرادست و مطالعاتی استفاده کردیم و سند راهبردی توسعه گردشگری، استراتژی ملی صادرات گردشگری و برند ملی گردشگری ایران را تهیه کرده‌ایم.»  شالبافیان خاطرنشان کرد: «بسیاری از دوره‌های آموزشی و توانمندسازی حوزه گردشگری را نیز در فضای مجازی توسعه داده و برای علاقه‌مندان اجرا کردیم.»  معاون گردشگری ضمن اشاره به تهیه دستورالعمل سفر هوشمند و ایمن، از تهیه طرح‌های تبلیغاتی از جمله ویدیوکلیپ و موشن‌گرافیک برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و تمرکز بر تورهای سازمان‌دهی شده به جای سفرهای انفرادی و طولانی‌مدت، تمرکز بر تفریحات در مناطق باز از قبیل مزارع گردشگری و طبیعت‌گردی خبر داد.  شالبافیان در پایان ضمن خرسندی از تشکیل این نشست، نسبت به اشتراک‌گذاری تجربیات و اقدامات سایر کشورها در مواجهه با پاندمی کرونا و رونق مجدد گردشگری داخلی ابراز امیدواری کرد.  نمایندگان سایر کشورها نیز در روز نخست، سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با گردشگری خود را برای حضار تشریح کردند.

ایجاد شده: 14/مهر/1400       آخرین ویرایش: 14/مهر/1400     اخبار داخلی
اقامتگاه‌های دولتی بزرگ‌ترین مشکل بخش خصوصی است

اقامتگاه‌های دولتی بزرگ‌ترین مشکل بخش خصوصی است

به گزارش هتل نیوز ، " امیر سزاوار " رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد، از زاویه‌ای متفاوت به وضعیت رکود هتل‌داری در ایران پرداخته و کرونا را تنها دلیل بی‌اعتمادی مردم برای استفاده از اماکن عمومی نمی‌داند، بلکه سه دلیل ریشه‌ای و اساسی را عامل اصلی رکود و تعطیلی هتل‌ها و بی‌اعتمادی مردم به مراکز اقامتی رسمی به‌ویژه هتل‌ها عنوان می‌کند. درواقع می‌توان گفت مردم به مکان‌های عمومی اعتماد دارند؛ اما مشکل در عملکردها، سخت‌گیری‌های نادرست برای اماکن عمومی دارای مجوز رسمی، بی‌برنامگی، مدیریت ضعیف، عدم سیاستگذاری یا سیاستگذاری‌های غلط، به‌کارگیری افراد غیرمتخصص و غیرکارشناس بخش خصوصی دارای مجوز رسمی را به آنجا رسانده که توان ارائه خدمات جذب ‌میهمانان و توان رقابت با دیگر اقامتگاه‌ها به‌ویژه غیررسمی را ندارند و همین دلیلی برای پایین‌تر بودن هزینه این اقامتگاه‌ها نسبت به هتل‌ها است و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، مردم عمدتا به سمت مراکز ارزان‌تر می‌روند. دلیل دوم رکود صنعت هتل‌داری را در ایران که می‌توان آن را مهم‌ترین دلیل تعطیلی هتل‌ها دانست، باید در وجود و حضور گسترده مراکز اقامتی دولتی در کنار بخش خصوصی بررسی کرد. مراکز دولتی چندان تحت تاثیر ضررها و خسارات قرار نمی‌گیرند. از این رو سودآور بودن هتل‌ها هم اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا مراکز دولتی بسیاری از پرداخت‌ها و هزینه‌هایی که بر بخش خصوصی تحمیل می‌شود همچون سرمایه‌های اولیه و هزینه استهلاک را ندارند. در واقع سرمایه‌ها از یک ارگان دولتی در آن مرکز به‌کار گرفته شده است و نحوه به‌کارگیری آن اهمیت چندانی ندارد. هزینه پرسنل مراکز دولتی نیز نصف هزینه بخش خصوصی است؛ زیرا این مراکز از نیروهای خود برای کار در اقامتگاه‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین با توجه به این شرایط نابرابر بخش خصوصی چگونه توان رقابت با این مراکز دولتی را دارد؟ در حال حاضر این امر بزرگ‌ترین چالش جامعه هتل‌داران است که با آن مواجه است. مراکز دولتی هتل‌سازی کرده و اکنون در حال هتل‌داری است و این در شهری همچون مشهد به وفور دیده می‌شود. در مشهد که در مجموع، ۲۴۰ هتل داشت، در حال حاضر، تنها ۱۳۰ هتل باز هستند. اما باز بودن به‌معنای کار کردن بنگاه اقتصادی نیست و همه با ضررهای سهمگینی مواجه هستند و تنها راه نجات خود را پایان کرونا می‌دانند. نیمی از هتل‌ها رسما تعطیل هستند و عمده دلیل آنها وجود مراکز اقامتی دولتی و مراکز غیررسمی است؛ زیرا تنها با اجاره یک ساختمان چند طبقه می‌توان بدون مجوز و پرداخت مالیات و نظارت به فعالیت پرداخت و نیازی به پرداخت هزینه کامل به پرسنل و رعایت حقوق آنها نیست؛ زیرا نیازی به جوابگویی به نهاد خاصی نیست. بنابراین تا زمانی که متولیان گردشگری به‌صورت ریشه‌ای به خارج کردن مراکز اقامتی دولتی از حالت گردشگری و بستن مراکز غیررسمی اقدام ‌نکنند، صنعت هتل‌داری کشور از بحران کنونی نجات نخواهد یافت و در حال حاضر رسانه‌ها مهم‌ترین تاثیر و وظیفه را برای ریشه یابی مشکلات و اطلاع‌رسانی به متولیان گردشگری دارند. چالش سوم از نگاه سزاوار، مشکلات زیرساختی و ریشه‌ای در امر هتل‌داری است که مانع از ورود سرمایه‌ها در این صنعت می‌شود و این امر منجر به فرار سرمایه‌ها از کشور می‌شود و همان‌گونه که مشاهده می‌کنیم طی چند سال اخیر به‌ویژه پس از تعطیلی هتل‌ها ناشی از کرونا، سرمایه‌ها به‌سمت کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای نزدیک همچون ترکیه رفته است. سرمایه‌ها از ایران به سمت ترکیه انتقال می‌یابد و در نتیجه ترکیه روند رو به رشد روزافزون خود در بخش گردشگری را ادامه می‌دهد و تبدیل به یکی از قدرتمندترین قطب‌های هتل‌داری و گردشگری جهان شده است؛ زیرا برخلاف آنچه ما عمل کردیم، اقدام کرده است. متولیان گردشگری باید توجه خود را معطوف به زیرساخت‌ها، سیاستگذاری‌های درست و به‌کارگیری افراد متخصص کنند و به بررسی ضعف‌ها و آسیب‌ها و روند اجرایی طرح‌ها بپردازند تا صنعت هتل‌داری را از این وضعیت بحرانی بی‌سابقه نجات دهند.

ایجاد شده: 14/مهر/1400       آخرین ویرایش: 14/مهر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...