نتایج جستجو...
روم سرویس هتل چیست؟

روم سرویس هتل چیست؟

روم‌ سرویس یکی از خدمات هتل‌هاست که به واسطه آن میهمانان می‌توانند غذا یا نوشیدنی سفارش داده و آن را در اتاق خود تحویل گرفته و میل کنند.  البته دانستن این نکته ضروری است که این خدمات تنها توسط هتل‌های متوسط و لوکس ( هتل‌های سه ستاره به بالا ) ارائه می‌شود. از یک هتل دو ستاره، مُتِل یا مهمانسرا نباید انتظار دریافت چنین خدماتی را داشته باشید. روم‌ سرویس در حقیقت زیرمجموعه دپارتمان غذا و نوشیدنی در هتل‌های لوکس است.  نکته دیگر اینکه در برخی هتل‌ها روم سرویس به صورت ۲۴ ساعته ارائه می‌شود. این در حالیست که برخی هتل‌ها تنها در ساعات پایانی شب این خدمت را در اختیار میهمانان قرار می‌دهند.  قیمت غذاها یا نوشیدنی‌ها در روم‌ سرویس با توجه به راحتی دسترسی، به طور معمول بالاتر از غذاهای رستوران هتل هستند. روم سرویس هتل شامل چه خدماتی می‌شود؟ هیچ استاندارد تعریف شده جهانی برای روم سرویس وجود ندارد.  به عبارت دیگر هتل‌های مختلف در کشورهای مختلف می‌توانند روم سرویس خاص خود را داشته باشند. حتی ممکن است روم سرویسی که مثلا در یکی از هتل‌های پنج ستاره تبریز ارائه می‌شود با روم سرویس ارائه شده در یکی از هتل‌های پنج ستاره تهران تفاوت داشته باشد.  اما به طور کلی روم سرویس باید به مسافر این امکان را بدهد که غذا یا نوشیدنی سفارش دهد، سفارش خود را در اتاق خود تحویل گرفته و در نهایت راحتی آن را میل کند.  مینی‌بار ( Minibar ) یکی از خدمات روم سرویس است.  این سرویس در قالب یک یخچال کوچک در اختیار مسافران قرار می‌گیرد که پیش از ورود آنها با انواع خوراکی مانند شکلات، نوشیدنی و تنقلات پر شده است.  اقلام خوراکی موجود در مینی‌بار در تمام اتاق‌ها یکسان است. فقط این مسافرین VIP هستند که از خوراکی‌های متفاوت و رایگان بهره‌مند می‌شوند. چگونه از خدمات روم سرویس استفاده کنیم؟ روند استفاده از روم سرویس هتل درست مانند سفارش غذا از یک رستوران یا فست فود است.  بدین صورت که هر زمان که احساس گرسنگی یا تشنگی کردید، می توانید با یک تلفن غذای مورد نظر خود را سفارش دهید.  بعد از سفارش غذا، مسئول مربوط سفارش شما را به آشپزخانه رستوران ارجاع می دهد.  پس از اینکه غذا آماده شد، به بخش روم سرویس تحویل داده شده و توسط میزهای چرخ دار به اتاق شما فرستاده می شود.  در نهایت پس از دریافت صورتحساب و پرداخت مبلغ می توانید غذای خود را تحویل گرفته و میل کنید.  گاهی بر حسب نوع خدمات ارائه شده در هتلها، صورتحساب را به حساب اتاق شما وارد میکنند و میتوانید زمان خروج، تسویه نمایید. در برخی هتل ها امکاناتی مانند گاز، یخچال یا ظرف های مخصوص غذا در اتاق ها تعبیه شده تا مهمانان بتوانند غذای خود را گرم کرده یا از نوشیدنی های داخل یخچال استفاده کنند. مزایای روم سرویس هتل‌ها روم سرویس نیز مانند دیگر خدمات هتل‌ها طرفداران و مخالفانی دارد.  طرفداران از مزایای روم سرویس برای میهمانان می‌گویند و مخالفان جنبه‌های منفی آن را برجسته می‌کنند.  مزایای استفاده از روم سرویس میهمانان می‌توانند غذا یا نوشیدنی مورد علاقه‌شان را در اتاق شخصی و خلوت خود میل کنند. میهمانان می‌توانند هر زمان که خواستند غذا یا نوشیدنی خود را سفارش دهند. روم سرویس به کاهش اسراف در مواد غذایی کمک می‌کند. روم سرویس موجب راحتی میهمانانی می‌شود که کودک یا نوزاد دارند. روم سرویس به بهبود امنیت مهمانان هم کمک می‌کند زیرا آنها می‌توانند داخل هتل غذای خود را میل کنند. معایب استفاده از روم سرویس قیمت خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها معمولا بالاتر از حد معمول است. ممکن است غذای داغ قبل از رسیدن به اتاق سرد شود. روم سرویس ممکن است باعث شود میهمانان به چشیدن طعم غذاهای محلی کمتر علاقه نشان دهند. میهمانان نظارتی بر غذای تهیه شده نخواهند داشت. منوهای روم سرویس اغلب محدود به آیتم‌هایی هستند که توسط آشپزها با مهارت‌های معمولی در شیفت‌های مختلف پخت می‌شوند. روم سرویس هتل‌ها در گذر زمان استفاده از روم سرویس در هتل‌ها از زمان ورود به دنیای هتلداری تاکنون دستخوش تحولات بسیاری شده است.  بسیاری معتقدند چراغ محبوبیت روم سرویس در هتل‌ها دیگر به خاموشی گرائیده و میهمانان استقبالی از آن نمی‌کنند.  انتشار خبر حذف تدریجی روم سرویس در گروه هتل‌های Hilton و آمار نزولی اقبال مسافران به آن، گواه این ادعا می باشد.  با این حال صنعت هتلداری هنوز عقب‌نشینی نکرده و تلاش می‌کند تا با استفاده از ترفندهایی، این سرویس قدیمی را زنده نگاه دارد.  در بخش‌های بعدی در مورد استفاده از این ترفندها در جهت احیای روم سرویس، نکاتی ارائه خواهد شد. ترفندهایی در جهت احیای روم سرویس در هتل‌ها  1- منوها رنگارنگ می‌شوند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل رو برگرداندن مسافران از روم سرویس هتل‌ها، محدودیت در منو بوده باشد. در واقع در بهترین حالت شما فقط می‌توانستید از بین یک لیست کوتاه دست به انتخاب بزنید.  اما حالا همه چیز از نوشیدنی، شکلات و شیرینی تا غذا، اسنک، سالاد و ساندویچ در منوها گنجانده شده است. هتل‌های بزرگ و زنجیره‌ای خود را با تقاضای میهمانان خود منطبق کرده‌اند. 2- غذاهای ارگانیک وارد می‌شوند. رویکرد محیط زیستی حتی به صنعت هتلداری هم رسوخ کرده است.  امروزه هتل‌ها تلاش می‌کنند تا غذاها، میوه و سبزیجات ارگانیک و طبیعی را در ظروف قابل بازیافت و غیر پلاستیکی به میهمانان تحویل دهند. غذاهای ارگانیک امروزه در همه جای دنیا و در تمام رستوران‌ها و هتل‌ها، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. در بسیاری از منوهای رستوران‌ها، بخش ویژه‌ای بابت غذاهای ارگانیک وجود دارد. استفاده از این ترفند نیز به دوستی و اشتیاق مجدد میهمانان هتل شما با روم سرویس کمک خواهد کرد. 3- میان وعده سبک را هم جزو منوی‌ روم‌ سرویس قرار دهید. همه دوست ندارند شب با شکم پر به رختخواب بروند و اگر در منوی روم سرویس میان وعده یا غذای سبک وجود داشته باشد، آن را ترجیح می‌دهند.  همین امر هم هتل‌ها را واداشته تا در منوی خود غذاهای سبک را هم جای دهند. داشتن غذای سبک در‌منوی روم سرویس از طرفی به کاهش هزینه هتل نیز کمک می‌کند. یکی دیگر از مزایای اضافه نمودن غذای سبک به منوی روم سرویس، نیاز کمتر به نیروی انسانی در این حوزه به خصوص در شیفت شب و در آشپزخانه است. منوی سبک در روم سرویس نیاز به چندین آشپز و کمک آشپز ندارد. 4- همه چیز را با خلاقیت آمیخته کنید.  خلاقیت در نحوه چیدمان یا تزئین غذاها یا حتی سفارش غذا، دنیای روم سرویس هتل را دگرگون کرده است.  در بسیاری از هتل‌ها دیگر نیاز به تماس تلفنی برای سفارش نیست. می‌توانید از تکنولوژی یا اپلیکیشن‌های خاصی استفاده کنید تا هم غذا سفارش دهید و هم اینترنتی پرداخت کنید. نکات کاربردی راجع به روم سرویس هتل ها برای اینکه بیشتر در مورد روم سرویس هتل بدانید، از زوایا و نکاتی خواهیم گفت که کمتر کسی به آنها توجه می‌کند.  هر چه اتاقتان در طبقه بالاتر در هتل باشد، معمولا کیفیت غذا پائین‌تر خواهد بود. علت این امر بسیار ساده است. در بسیاری از هتل‌ها، غذای سفارش داده شده جهت روم سرویس در آشپزخانه در ظرف‌های یکبار مصرف گذاشته می‌شود تا گرم بماند.  پس هر چه اتاق‌تان در طبقه بالاتر در هتل باشد، زمان بیشتری برای تحویل آن طول می‌کشد، غذا بیشتر در ظرف مانده و عرق می‌کند.  برای مثال ممکن است به جای سیب‌زمینی‌های ترد، سیب‌زمینی‌های نرم و کمی خیس به دستتان برسد. شاید آشپز هتل غذای شما را آماده نکرده باشد. اینکه یک منو در اتاق ما باشد، دلیل نمی‌شود که آشپزخانه هتل یا آشپز هتل هم‌اکنون در حال انجام کار هستند. بهتر است بدانید که خیلی از هتل‌ها برای کاهش هزینه‌های خود تهیه غذای روم سرویس را به آشپزخانه‌های محلی واگذار می‌کنند.  حتی برخی از آنها، غذا را در همان لحظه آماده نکرده و بنابراین غذای تازه تحویل مسافر نمی‌دهند.

ایجاد شده: 28/بهمن/1398       آخرین ویرایش: 22/فروردین/1399     میزبانی
نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران + گزارش تصویری

نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران + گزارش تصویری

به گزارش هتل‌نیوز ، نشست خبری اعلام برنامه‌های سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران، صبح روز شنبه 19 بهمن‌ماه با حضور معاون گردشگری و معاون صنایع دستی کشور، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، تعدادی از مدیران کل وزارت گردشگری و خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل سالن فجر وزارت گردشگری، برگزار شد. "ولی تیموری" معاون گردشگری کشور در ابتدای این نشست با اشاره به آمار سازمان جهانی گردشگری، اظهار داشت: آمار گردشگران بین‌المللی در پایان سال ۲۰۱۹ به یک میلیارد و پانصد میلیون نفر رسید که در مقایسه با سال گذشته ۳.۸ رشد داشته است. معاون گردشگری کشور در تکمیل این آمار، ابراز داشت: با وجود تمامی اتفاقات تلخ ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای گذشته، آمار گردشگران خارجی کشور در سال جاری به نسبت سال گذشته، افزایش داشته است. معاون گردشگری کشور در ادامه به تشریح وضعیت گردشگری کشور پرداخت و گفت: برای سال ۹۸ پیش‌بینی ۱۰ میلیون گردشگر خارجی را داشتیم که دو عامل حادثه هواپیمایی اوکراین و شیوع ویروس کرونا تا حدودی پیش‌بینی‌های ما را بهم زد. ولیکن بدون شک در آغاز اسفندماه و همزمان با فصل دوم گردشگری کشور، بار دیگر شاهد روزهای شاداب گردشگری کشور خواهیم بود. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص میزان لغو پروازهای خارجی به کشور در پی حوادث و اتفاقات اخیر، گفت: آمار لغو پروازهای خارجی در پی حادثه هواپیمای اوکراینی از سوی افراد و بخش‌هایی اعلام شد که هیچ ارتباط و تخصصی در خصوص این موضوع نداشتند. وی تصریح کرد: هنوز هم نمی‌توانیم آمار دقیقی از میزان لغو پروازهای خارجی به کشور اعلام کنیم و اظهارنظرهای مطرح شده حقیقت ندارد. هر اظهارنظری در خصوص آمار و ارقام لغو پروازهای خارجی به کشور دروغ است. تیموری در ادامه و در رابطه با نمایشگاه گردشگری تهران، توضیح داد: نمایشگاه امسال به صورت استان‌ محور برگزار می‌شود و هر استان با تمامی ظرفیت‌های خود در حوزه گردشگری، صنایع و مشاغل وابسته حضور پیدا می‌کند. وی در پایان با تاکید بر اهمیت برگزاری این نمایشگاه و تاثیر آن در رشد و رونق گردشگری داخلی، گفت: در آستانه آغاز سفرهای نوروزی، این نمایشگاه فرصتی ایده‌آل برای توسعه گردشگری داخلی است. برگزاری نمایشگاه به مردم کمک می‌کند تا راحت‌تر پکیج‌های مورد نظر خود را انتخاب و سفرهای نوروزی را برنامه‌ریزی کنند. در ادامه این نشست خبری، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به عنوان مجری برگزاری این نمایشگاه، گفت: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی طی روزهای ۲۳ الی ۲۶ بهمن از تاریخ ۹ الی ۱۷ در ۱۳ سالن محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و در فضایی بالغ بر ۴۶۵۰۰ متر مربع، برگزار خواهد شد. "خشایار نیکزادفر" در رابطه با جزئیات حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در این دوره از نمایشگاه، گفت: در مجموع تعداد 1028 مشارکت‌کننده شامل 967 شرکت داخلی، 43 شرکت خارجی و 18 مجموعه به نمایندگی از شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. وی تصریح کرد: 72 هتل، 124 اقامتگاه بوم‌گردی، 78 شرکت در حوزه گردشگری الکترونیک، 148 آژانس و دفتر خدمات مسافرتی، 8 شرکت حمل و نقل و 165 تشکل و انجمن در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این رویداد بین‌المللی مشارکت خواهند داشت. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در ادامه گفت: شرکت‌های خارجی از کشورهای سوئیس، ترکیه، چین، هندوستان، مالزی، اندونزی، ویتنام و افغانستان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران حضور خواهند داشت. وی برگزاری رویدادهای جانبی را از دیگر برنامه‌های سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، معرفی کرد و افزود: علاوه بر مراسم افتتاحیه و اختتامیه، رویدادهای جانبی متعددی شامل نشست، همایش، سمینار، کارگاه آموزشی و مسابقه در حوزه‌های مختلف گردشگری برای برگزاری در این نمایشگاه، برنامه‌ریزی شده است. وی در پایان گفت: رونمایی از تمبر یادبود نمایشگاه با هماهنگی شرکت ملی پست ایران و رونمایی از اپلیکیشن راهنمای نمایشگاه گردشگری از جمله برنامه‌های مراسم افتتاحیه است. گزارش تصویری اختصاصی هتل‌نیوز از این نشست خبری را در ادامه مشاهده می‌نمائید.

ایجاد شده: 20/بهمن/1398       آخرین ویرایش: 20/بهمن/1398     اخبار داخلی
نمایشگاه بین‌المللی گردشگری Fitur - مادرید ( اسپانیا )

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری Fitur - مادرید ( اسپانیا )

به گزارش هتل‌نیوز ، شهر مادرید اسپانیا در سال 2020 نیز مانند سال‌های گذشته از تاریخ 22 تا 26 ژانویه ( دوم تا ششم بهمن‌ماه ) میزبان رویداد بزرگ و بین‌المللی Fitur بود. پایون جمهوری اسلامی ایران در چهلمین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری Fitur در سال 2020 در فضایی به مساحت 297 متر مربع به صورت چهار طرف باز در سالن شماره 2 نمایشگاه، مستقر بود. 20 شرکت گردشگری، دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی و آژانس هواپیمایی به شرح زیر به نمایندگی از ایران در این رویداد جهانی حضور داشتند. ایران دوستان پردیسان گشت مارکوپولو آیتو  پارس مسافر شیراز ارگ جدید علاءالدین شهرزاد بال اصفهان ارینته ویاخه شیده شیراز راه تمدن پارسیان کیش آرمان نرخش غزال ایران تراول ایستا سفر ایرانیان ایران گشت تور شیراز ایرانیان سبط گشت آتورگه کوژین مناطق آزاد پارس نت سیس سامانه کیش ماهور گشت  کاتالوگ مخصوص نمایشگاه، فیلم و بروشورهای معرفی ایران، نمایش لباس‌های محلی ایران، پوسترهای معرفی ایران، 1800 هدیه تبلیغاتی با نقشه ایران از جمله اقلام تبلیغاتی بود که در این نمایشگاه توزیع شد. نمایشگاه Fitur یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های حوزه سفر و توریسم در بازار آمریکای لاتین، اسپانیا، پرتغال، آفریقا، آسیا و به نوعی، نقطه مرجع توریسم دنیا برای متخصصین حرفه گردشگری و نمایشگاه تجاری پیشرو برای بازارهای داخلی و خارجی آمریکا به شمار می آید. نمایشگاه بین‌المللی Fitur اسپانیا، فضای تجاری مناسبب برای حضور، گردهمایی و ملاقات آژانس‌های گردشگری، تورگردانان، هتل‌ها، مشاورین، کارشناسان توسعه گردشگری و سایر متخصصین گردشگری و توریسم است و محلی برای ارائه، معرفی و بازاریابی خدمات و محصولات جدید صنعت گردشگری به حساب می‌آید که تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه تجارت گردشگری داشته و در آینده نیز خواهد داشت. نمایشگاه Fitur به عنوان رویداد بین‌المللی در حوزه صنعت گردشگری و سفر، تمامی رکوردهای نمایشگاه‌های دنیا را شکسته است زیرا آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته این نمایشگاه، 10487 شرکت از 165 کشور شرکت داشته‌اند. همچنین 142642 نفر بازدیدکننده از میان فعالان و متخصصان و 110848 بازدیدکننده از عموم مردم نیز جزو رکوردهای این نمایشگاه محسوب می‌شود. از سوی دیگر، حضور بیش از 8000 روزنامه‌نگار از 68 کشور جهان، نشانگر انتظار کشورها و ملت‌های جهان از این رویداد بی‌نظیر است. در FITUR می‌توانید به طور کاملا تصادفی با افرادی آشنا شوید که منجر به خلق ایده‌ها و منابع تجاری عالی خواهند شد و حتی می‌توان از این فرصت استثنایی برای معرفی یا تبلیغ مشاغل بهره گرفت. در نمایشگاه سال گذشته، هزاران قرار ملاقات تجاری برای جلسات مختلف، اجرا شد که تمام آنها توسط نمایشگاه و با استفاده از سیستم تعیین وقت آنلاین، تنظیم شده بودند. مرکز نمایشگاهی بین‌المللی IFEMA در منطقه Feria de Madrid قرار گرفته و از نظر استراتژیک فاصله کمی تا فرودگاه بین‌المللی مادرید دارد. شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی با وسایل حمل‌ و نقل عمومی به محل برگزاری نمایشگاه دسترسی داشته باشند. خط 8 مترو CAMPO DE LAS NACIONES نیز قابلیت دسترسی از تمامی نقاط شهر به مرکز نمایشگاه را فراهم کرده است به شکلی که خروجی مترو به درب ورودی جنوبی مرکز نمایشگاه، منتهی می‌شود. مرکز نمایشگاهی IFEMA با مساحت بیش از یک میلیون متر مربع، شامل 12 سالن و سه مرکز کنفرانس و همایش، مرکز تجاری، مطبوعاتی، دفاتر خدماتی، مالی و پارکینگی با ظرفیت 14 هزار ماشین است که هر ساله از برگزاری بیش از 80 رویداد و نمایشگاه در سطوح ملی و بین‌المللی، میزبانی می‌کند.

ایجاد شده: 7/بهمن/1398       آخرین ویرایش: 8/بهمن/1398     رویدادها و نمایشگاه‌ها
دخالت یا نظارت؛ وظیفه دولت در صنعت گردشگری چیست؟

دخالت یا نظارت؛ وظیفه دولت در صنعت گردشگری چیست؟

دولت باید نظارت عالیه داشته باشد امّا نباید آن را با دخالت عالیه اشتباه گیرد. جناب آقای "مونسان" وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ آیا وقت آن نرسیده به یک خانه‌تکانی درون سازمانی بپردازید؟! آیا وقت آن نرسیده که بدون آنکه هزینه‌ای به دولت تحمیل کنید تفکر حاکم بر صنعت گردشگری که در این وزارتخانه نهادینه شده را به وسیله نیروهای جوان‌تر با افکار سازنده‌تر بیازمائید؟!!  ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی، کم کم به تاریخ می‌پیوندد و در این مدت طولانی همان کسانی که با تبصره "ث" این ماده مخالف بودند به جای آنکه با کمک بخش خصوصی آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را با تصویب جنابعالی به لایحه و سپس پیشنهاد قانونی تبدیل کنند، به دنبال تضعیف تشکل‌های حرفه‌ای بخش خصوصی هستند. عمر و تجربه بعضی از تشکل‌های منسجم تاسیسات گردشگری که به صورت خودجوش در استان‌ها و کشور توسط فعالان حقیقی تاسیسات گردشگری به وجود آمده از مجموع فعالیت سازمان‌ ایرانگردی و جهانگردی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارتخانه متبوع بیشتر است. حال معاونین و مدیران کل شما با یکدیگر نیز نمی‌توانند به توافق برسند و دستورالعمل‌های غیر کارشناسی یکدیگر را لغو می‌کنند. صرفا برای اینکه اجازه ندهند تا تشکل‌های بخش خصوصی به رشد و تکامل برسند. جناب آقای وزیر؛ ما هم عقیده داریم وظیفه ذاتی و قانونی دولت و دستگاه اجرائی جنابعالی، نظارت عالیه است امّا چرا این نظارت‌ها به گونه‌ای دیگر تعبیر و تفسیر می‌شود؟ آنچنان اشتباهات انباشته شده که سایر دستگاه‌های دولتی نیز به جمع منتقدان آن وزارتخانه برآمده و عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه ملی می‌فرمایند ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، آماده پرداخت داریم و وزارت گردشگری نتوانسته است آن را جذب کند چون برنامه ندارد. با هزاران زحمت و امید، سرمایه‌گذار جذب می‌شود و ناگهان یکی از مسئولین شما در یکی از شهرها مانند قزوین ایشان را تهدید می‌کند!!! سپس اظهار می‌فرمایند که این سرمایه‌گذاران اهلیت ندارند!!! با توهین، افترا، اتهام زدن و تهدید چه موضوعی را می‌خواهند ثابت کنند؟! می‌خواهند سلب مسئولیت نمایند؟! چرایی اینکه در مقابل، سرمایه آماده و تسهیلات آماده امّا فرار سرمایه‌گذار صورت می‌گیرد فقط به دلیل ترس از بازگشت سرمایه است. آیا پای درد دل سرمایه‌گذاران نشسته‌اند؟ بدون نیازسنجی، مکان‌یابی و داشتن آمار صحیح و فقط با شعارهای گوناگون مبنی بر اینکه زیرساخت نداریم، هر فرد و هر مشتاق این صنعت را ترغیب به سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در یک بازه زمانی در یکی از شهرهای زیارتی و یا سیاحتی دو شب به کمبود اتاق گرفتار می‌شوند و دستورالعمل سراسری و کشوری صادر کرده و با این شعار که گردشگر حق انتخاب دارد، مجوز خانه‌مسافر را در هر کوی و بازار ارائه می‌دهند ولی برای‌ ساماندهی آنها به هزاران مشکل بر می‌خورند. مبتکری عزیز در گوشه‌ای از سرزمین پهناور ایران با هنرمندی تمام، خانه و کاشانه خود را در روستا تبدیل به محل اقامت می‌کند و احسنت به او که مکانی مورد پسند گردشگران ایرانی وخارجی فراهم می‌نماید و سپس وامصیبتا!!! مدیران کل استان‌ها به رقابت پرداخته و روستائیان عزیز را تشویق به ساخت بوم‌گردی کرده و بدون مطالعه میدانی، آمار می‌دهند و حتی توجه به ماهیت و هویت بومی آن‌ها نیز ندارند و فقط به کمیت می‌اندیشند و حجم و تعداد آنها را افزایش می‌دهند. خداوند متعال خود کمکی کند تا این عزیزان بتوانند حداقل اقساط بانکی خود را بپردازند. آنچنان این آش شور می‌شود که وزیر محترم آموزش و پرورش نیز به ساخت و ساز بوم‌گردی می‌پردازد. از میهمان‌سراهای دولتی و واحدهای غیر‌قانونی نمی‌گوئیم که حکایتی است کهنه و فراموش شده. آیا پسندیده‌تر نیست از تشکل‌های گردشگری حمایت بیشتری نمائید؟ هرچند کاملاً واقف هستیم که به معاونت گردشگری، ادارات نظارتی و مدیران کل خود دستور داده‌اید در صورت رعایت مفاد قانونی و دستورالعمل‌ها در روند انتخابات هیات‌مدیره‌ها دخالتی نکنند امّا تصور می‌فرمائید این مهم رعایت می‌شود؟ تقاضا می‌کنم اجازه دهید خودمان نمایندگان خودمان را انتخاب کنیم. تحقیق فرمائید که چگونه با درایت معاونت گردشگری و چشم‌پوشی دستگاه نظارتی، مجوز فعالیت به تشکل حرفه‌ای تازه تاسیسی در یکی استان‌ها داده‌اند که هیات‌مدیره آن بازرس ندارد چون خودخواسته بازرس را به نایب‌رئیس تبدیل کردند. عضوی دیگر پروانه بهره‌برداری ندارد و سابقه مدیریت بعضی از اعضای آن به یک سال و دو سال نیز نمی‌رسد. آن دیگری با صفر رای که حتی خودش نیز به خودش رای نداده است. این طنز نیست. یک حقیقت تلخ است. یا استانی دیگر که تا حد .فروپاشی تشکل قدیمی پیش رفته‌اند به حقیقت چرا حتی یک مورد کوچک از اختیارات خود را با میل و رغبت نمی‌خواهید به بخش خصوصی بسپارید؟ چرا این همه مقابله؟ وزیر عزیز، جناب آقای مونسان؛ آنجا که فریاد کردیم برای تاسیس وزارتخانه و اینجا که تقاضا می‌کنیم برای تعامل بیشتر، هر دو را بدون هیچ حُب و بغض و فقط به منظور رونق صنعت گردشگری می‌خواستیم. لذا اگر نمایندگان آگاه و حقیقی بخش خصوصی را در کنار خود به مشاوره‌ای واقعی طلب کنید، یقین بدانید یک شبه ره صد ساله خواهید رفت. سید علی معین‌زاده - فعال حوزه گردشگری و هتلداری کشور

ایجاد شده: 24/دی/1398       آخرین ویرایش: 24/دی/1398     مقالات و یادداشت ها
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ Comfort Zones and Human Comfort

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ Comfort Zones and Human Comfort

نقطه آرامش و آسایش انسان نقاط آرامش ترکیبی خاص از دما و رطوبت نسبی ( RH ) را نشان می‌دهند که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از افراد در این نقاط احساس آرامش دارند.  این نقاط در زمستان و تابستان متفاوت هستند. دما و رطوبت نسبی ( RH ) بالاتر، موجب می‌شود تا انسان به مکانی خشک و خنک نیاز داشته باشد تا به نقطه آرامش برسد. در تاسیسات اقامتی، دمای پائین‌تر همراه با محیطی مرطوب‌تر در طول زمستان و دمای پایین‌تر در طول تابستان از لحاظ انرژی مقرون به صرفه‌تر است. دامنه دما و رطوبت تعریف شده استاندارد در نقطه آرامش، نسبتاً گسترده است. نقطه آرامش در زمستان بین ۶۸ درجه فارنهایت ( ۲۰ درجه سانتیگراد ) و ۷۶ درجه فارنهایت ( ۲۴.۴ درجه سانتیگراد ) و در تابستان بین ۷۴ درجه فارنهایت ( ۲۳.۳ درجه سانتیگراد ) و ۸۱ درجه فارنهایت ( ۲۷.۲ درجه سانتیگراد ) است.  عوامل دیگری نیز بر این نقاط آرامش تاثیرگذار هستند که عبارتند از؛ میزان حرکت هوا در اتاق سطح فعالیت میهمان در اتاق  لباسی که میهمان در اتاق بر تن دارد  دمای سطوح متفاوت در اتاق

ایجاد شده: 23/دی/1398       آخرین ویرایش: 23/دی/1398     مدیریت هتلداری
هشدار در خصوص آینده صنعت هتلداری در ایران

هشدار در خصوص آینده صنعت هتلداری در ایران

به گزارش هتل‌نیوز ، رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران با اظهار تاسف از کاهش چشمگیر میزان سفرهای داخلی و ابراز نگرانی از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر بر بدنه صنعت هتلداری کشور، گفت: چنانچه تمهیدات لازم برای تسهیل سفر داخلی از طریق حمایت از زیرساخت‌های گردشگری اعم از هتل و حمل و نقل اندیشیده نشود در آمار سفرهای زمستانی و حتی ایام نوروز نیز کاهش را شاهد خواهیم بود. "محمدعلی فرخ‌مهر" اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها حاکی از دشورای سودآوری هتل‌ها در آینده است و آنچه صنعت هتلداری در شرایط فعلی به آن نیاز دارد، تاب‌آوری در شرایط سخت است که جز با حمایت، تسهیل فضای کسب و کار و تقویت این صنعت، مسیر نیست. "فرخ‌مهر" مهمترین چالش‌های صنعت هتلداری در شرایط فعلی را نوسانات ارزی و ریالی، بلایای طبیعی و قطعی اینترنت، معرفی کرد و ابراز داشت: پس از امضای برجام، امید زیادی به حوزه گردشگری تزریق شد و انتظار می‌رفت تا نقطه عطفی در عرصه صنعت هتلداری کشور باشد که البته با خروج آمریکا از برجام و آغاز مجدد تحریم‌ها، روند معکوسی پیدا کرد. وی تصریح کرد: صنعت گردشگری در انتظار تحقق سیاست‌های حمایتی کارآمد است و فرصت‌ها از دست می‌رود. این در حالیست که همچنان با شعار اقتصاد مقاومتی به دنبال جایگزینی منابع درآمدی غیرنفتی در اقتصاد هستیم. رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران با اشاره به نقش شورای عالی میراث فرهنگی به عنوان بازوی عملکردی در سیاست‌گذاری‌های حوزه گردشگری، ادامه داد: 7 وزیر کابینه و 3 رئیس از نهادهای تاثیرگذار، عضو شورای عالی میراث فرهنگی هستند و به همیت دلیل توقع فعالان گردشگری از این نهاد در مرحله اول، صیانت از تشکل‌های گردشگری است. "محمدعلی فرخ‌مهر" افزود: شورای عالی میراث فرهنگی موظف است با نگاهی فرابخشی و فراجناحی، مسائل و چالش‌های حوزه گردشگری کشور را مدیریت کند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: باید در زمینه مقررات مربوط به شهرداری، بیمه، مالیات و ارزش افزوده، بازپرداخت وام‌های بانکی، تقسیط تسهیلات دریافتی و ... راهکارهایی طراحی شود. رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران در ادامه به اقدامات مدیران وزارت گردشگری طی یکسال اخیر، اشاره کرد و گفت: تحرکات سازنده و خوبی در سطح مدیریت ارشد وزارت گردشگری دیده شده که البته کافی نیست. وی در پایان گفت: با وجود سیاست‌گذاری‌های انجام شده و کمیسیون‌های مختلفی که در وزارت گردشگری شکل گرفته، دوام و قوام بخشیدن به راهکارهای ارائه شده تنها با حضور بخش خصوصی و قالب آئین‌نامه و مصوبات قابل اجرا، میسر است.

ایجاد شده: 14/دی/1398       آخرین ویرایش: 14/دی/1398     اخبار داخلی
چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت گردشگری برگزار شد + گزارش تصویری

چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت گردشگری برگزار شد + گزارش تصویری

به گزارش هتل‌نیوز ، چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت گردشگری عصر  روز سه‌شنبه 26 آذرماه با حضور "علی‌اصغر مونسان" وزیر گردشگری کشور، روسای تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری، معاون و مدیران کل ستادی معاونت گردشگری، برگزار شد. وزیر گردشگری کشور در ابتدای صحبت‌های خود در این جلسه با اشاره به نقش، جایگاه و تاثیر بسزای فعالان حوزه گردشگری در تقویت این وزارتخانه، اظهار داشت: کار اجرایی نباید در ستاد وزارتخانه انجام شود بلکه باید به ادارات کل سپرده شود و معاونت‌ها باید کارشان برنامه‌ریزی و کنترل باشد. "علی‌اصغر مونسان" با اشاره به جلسات برگزار شده و اقدامات صورت گرفته در راستای تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری ایران، ابراز داشت: این سند تکالیف این وزارتخانه را در حوزه گردشگری با وزارتخانه‌های دیگر مشخص می‌کند. "مونسان" در ادامه بر اهمیت نظارت بر تاسیسات گردشگری، تاکید کرد و گفت: باید نظارت‌ها را آنلاین کنیم تا هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی بتوانند یک نظارت جامع بر روی تأسیسات گردشگری، تورهای ورودی و خارجی داشته باشند. وی تصریح کرد: راهنمایان گردشگری نیز می‌توانند ناظران افتخاری تأسیسات گردشگری و خدمات آن‌ها باشند. وزیر گردشگری کشور در پایان به اقدامات معاونت گردشگری در زمینه ورود ایفلوئنسرها به کشور، اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم تا به اینفلوئنسرهایی که تمایل دارند درباره جاذبه‌های گردشگری ایران مستند بسازند، مجوز بدهیم. در ادامه این جلسه "علیرضا رحیمی" مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری به ارائه توضیحاتی در خصوص اهداف و تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری ایران، پرداخت. "ولی تیموری" معاون گردشگری کشور نیز گزارشی در خصوص حساب‌های اقماری که قرار است با همکاری وزارت گردشگری، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، تهیه گردد را ارائه کرد. "محمد ابراهیم لاریجانی" مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات وزارت گردشگری نیز از سفر دو اینفلوئنسر و منتقد مشهور غذا ( تستر ) به ایران طی دو ماه اخیر، خبر داد و گفت: این سفرها با حمایت معنوی دفتر بازاریابی و تبلیغات و با هدف معرفی ایران با استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ، انجام شده است. گزارش تصویری این جلسه را در ادامه مشاهده می‌نمائید.

ایجاد شده: 27/آذر/1398       آخرین ویرایش: 27/آذر/1398     اخبار داخلی
جزئیات تفاهم‌نامه همکاری گردشگری بین ایران و سوئیس

جزئیات تفاهم‌نامه همکاری گردشگری بین ایران و سوئیس

به گزارش هتل‌نیوز ، تفاهم‌نامه همکاری گردشگری ایران و سوئیس در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور که با مسئولیت وزارت بهداشت ایران در سوئیس برگزار شد به امضای "ولی تیموری" معاون گردشگری ایران و "سوماروگا" رئیس بخش بازارهای نوظهور گردشگری سوئیس رسید.  براساس این تفاهم‌نامه 8 بندی که به مدت یک سال اعتبار دارد، طرف‌ها در چارچوب توانمندی و تسهیلات خود، همکاری‌های مشترک در زمینه گردشگری را بر اساس اصل برابری و منافع متقابل و طبق قوانین کشورهای عضو و معاهدات بین‌المللی کنونی، تقویت و توسعه خواهند داد. مسئولان گردشگری ایران و سوئیس در این تفاهم‌نامه متعهد شدند که اطلاعات مربوط به حضور در نمایشگاه‌ها، کنگره‌ها، روزهای گردشگری و سمینارهای کشور خود را به طرف دیگر اطلاع‌رسانی و نهادهای دولتی خود را به همکاری در حوزه گردشگری تشویق کنند. همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه، دو طرف اطلاعات مربوط به حوزه گردشگری شامل قانون‌گذاری و سایر اسناد حقوقی مربوط به آمار گردشگری، تجارب مربوط به بهبود کیفیت خدمات گردشگری و تجارب مربوط به تنظیم عملکرد نهادهای گردشگری را تبادل خواهند کرد.

ایجاد شده: 19/آبان/1398       آخرین ویرایش: 19/آبان/1398     اخبار داخلی
فاقد نیازسنجی و ظرفیت‌سنجی در زمینه ساخت هتل‌ها و مراکز اقامتی هستیم

فاقد نیازسنجی و ظرفیت‌سنجی در زمینه ساخت هتل‌ها و مراکز اقامتی هستیم

رئیس جامعه هتلداران ایران در رابطه با وضعیت زیرساخت‌های گردشگری در کشور، اظهار داشت: در کشور ما به‌ ویژه در کلان‌شهرها زمین برای ساخت هتل، گران و تامین منابع مالی برای ساخت آن دشوار است.  به گزارش هتل‌نیوز ، رئیس جامعه هتلداران ایران در خصوص دلیل بالا بودن هزینه‌های ساخت هتل در ایران نیز ابراز داشت: سرمایه‌گذار درصدی از سرمایه را با خود می‌آورد و مابقی را از طریق دریافت تسهیلات از منابع بانکی تامین اعتبار می‌کند اما در ایران نرخ بهره در قیاس با سایر کشورها گران‌تر است.  "جمشید حمزه‌زاده" همچنین گفت: از سوی دیگر عدم ‌مطالعات نیازسنجی در ساخت هتل در کشور، موجب شده تا زیرساخت‌های گردشگری در بحث اقامت، دور از مطلوب مورد نظر باشد. در واقع وقتی ما ندانیم شهری با میراث فرهنگی و گردشگری موجودش به چه هتلی نیاز دارد، چطور می‌توانیم ظرفیت‌سنجی لازم را داشته باشیم؟  "حمزه‌زاده" ادامه داد: به همین دلیل است که یک شهر به قدری هتل ساخته می‌شود که بسیاری از شاغلان این صنعت متضرر ‌می‌شوند و در مقابل در شهری با کمبود هتل مواجه هستیم و گردشگران در مضیقه قرار می‌گیرند. رئیس جامعه هتلداران ایران تصریح کرد: ممکن است در شهری نیز هتل موجود باشد اما همه 4 یا 5 ستاره باشند درحالیکه این شهر نیازی بیشتری به هتل 2 یا 3 ستاره برای طبقات متوسط و متوسط رو به‌ پائین داشته باشد.  وی با تاکید مجدد بر لزوم نیازسنجی اولیه برای ساخت هتل در سطح کشور، افزود: بررسی چنین ظرفیت‌هایی در قالب مطالعات نیازسنجی مشخص می‌شود که ما فاقد چنین تحقیقاتی هستیم.  رئیس جامعه هتلداران ایران در ادامه به بیان مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های حوزه صنعت هتلداری در کشور پرداخت و گفت: تحمیل مالیات‌های سنگین، گران‌ بودن حامل‌های انرژی به ‌ویژه آب که نسبت به سال‌های گذشته 4 برابر شده، دریافت عوارض مختلف از سوی شهرداری مانند پسماند، تابلو، جرایم بیمه‌ای و بانکی، توسعه بی‌رویه مراکز اقامتی غیررسمی مانند مسافرخانه‌ها، میهمان‌سراهای دولتی و مدارس دولتی، شاغلان این صنعت را با چالش مواجه کرده و متاسفانه نیز مسئولان نسبت به آن بی‌توجه هستند. وی در ادامه گفت: صنعت هتلداری و گردشگری باید با سازمان‌های مربوطه تعامل خوبی داشته باشد اما نگاه‌های جزیره‌ای و سلیقه‌ای که گاهی اعمال می‌شود، مشکلات عدیده‌ای را به‌وجود آورده است. این سازمان‌ها منافع خودشان را در اولویت قرار می‌دهند که در عمل به روند هتلداری در کشور لطمه زده است. رئیس جامعه هتلداران ایران در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: اگر در کشوری که سازمان جهانی گردشگری به ‌طور رسمی در آمار خود اعلام کرده، مقصد ارزان برای گردشگران خارجی است، زیرساخت‌ها فراهم شود بیش از ظرفیت موجود می‌تواند در افزایش گردشگران موفق عمل کند. "جمشید حمزه‌زاده" درپایان گفت: توریست خارجی می‌تواند در ایران با 3 دلار بهترین غذا را صرف ‌کند و با پرداخت 50 قادر به تامین اقامتگاه خواهد بود. این در حالیست که در هتل‌های خارج از کشور این مبلغ حداقل 300 دلار است. در حقیقت ما به گردشگران خارجی یارانه می‌دهیم.

ایجاد شده: 14/آبان/1398       آخرین ویرایش: 14/آبان/1398     اخبار داخلی
 بوتیک هتل در ایران؛ از دل شیر سرمایه‌گذاران تا چالش با ارزیابان گردشگری

بوتیک هتل در ایران؛ از دل شیر سرمایه‌گذاران تا چالش با ارزیابان گردشگری

به گزارش هتل‌نیوز ، مدیر اجرایی بوتیک هتل نظامیه تهران تاریخچه پیدایش بوتیک هتل در دنیا را دهه 80 میلادی و بر اساس فلسفه‌های اقتصادی رایج در آن زمان می‌داند و معتقد است: در واقع از این زمان، سبک و شیوه زندگی‌های خاص و متفاوت وارد تفریحات مردم شد که مبدا آن نیز تفریحات شبانه در آمریکا بود. "امیدرضا کاظمی" اظهار داشت: اولین بوتیک هتل دنیا در سال 1984 میلادی در کشور آمریکا و شهر نیویورک، افتتاح شد. این بوتیک هتل از سوی مالکان یک زنجیره هتلداری اداره می‌شد که در زمینه کلاپ‌های شبانه تخصص داشتند. "کاظمی" ابراز داشت: مشخصه بارز این بوتیک هتل، طراحی متفاوت آن بود که از کلاپ به این مدل اقامتگاه رسیده بود. در حقیقت مالکان به این نتیجه رسیدند که اگر می‌خواهند درآمد بیشتری داشته باشند باید متفاوت عمل کنند و چون از معماری، خدمات و طراحی خاصی نیز استفاده می‌کردند به طور طبیعی از آن استقبال هم می‌شد. این فعال صنعت هتلداری ایران در خصوص ورود واژه بوتیک به این مراکز اقامتی نیز گفت: بوتیک در واقع مغازه‌های کوچکی بود که لوازم و برندهای خاص را با یک نام متفاوت می‌فروختند. در این بوتیک‌ها به شکل خاصی از مشتری پذیرایی و توجه خاصی به او می‌شد. وی افزود: با توجه به اینکه بوتیک‌ها تبدیل به برندهای خاصی شده بودند در نتیجه گران‌تر نیز بودند و مراکز اقامتی نیز از این واژه برای خود استفاده کردند. یعنی هتل‌هایی که مانند بوتیک‌ها خاص، ویژه و متفاوت هستند. "امیدرضا کاظمی" در ادامه گفت: در حال حاضر هتل‌هایی در ایتالیا و سایر کشورها وجود دارد که حداقل هزار دلار هزینه ورودی آنهاست. ولیکن در ایران هنوز اتاق هزار دلاری با خدامت دبل لوکس نداریم. مدیر اجرایی و بهره‌بردار بوتیک هتل نظامیه تهران، سابقه ورود این مراکز اقامتی به کشور را ده سال، عنوان کرد و ادامه داد: وقتی این بوتیک هتل‌ها خاص و ویژه می‌شوند، مشتریان خاصی نیز دارند و تعداد افراد کمی در آن حضور دارند که طی مدت اقامت همدیگر را می‌شناسند و صمیمیت بیشتری بین آن‌ها ایجاد می‌شود. وی افزود: بوتیک هتل‌ها در ایران بیشتر در مکان‌های تاریخی و عمارت‌ها شکل گرفته است. عمارت و سرای تاریخی عامری‌ها در کاشان به شکل اصولی‌تر به طراحی بوتیک هتل پرداخت و تلاش کرد تا هم در زمینه طراحی و هم در بخش خدمات این ویژگی‌ها را رعایت کند. "کاظمی" در ادامه گفت: در برخی جاها گفته شده که اولین بوتیک هتل ایران در منطقه کندوان استان آذربایجان شرقی، ایجاد شده است ولی معتقدم که این موضوع بیشتر در کاشان شکوفا شد. اولین بار نام بوتیک هتل را در خانه منوچهری‌ها شنیدیم و بعد از آن سرای عامری‌ها و هم‌اکنون در تهران نیز بوتیک هتل‌هایی در سطح شهر و مناطقی مانند شمشک، ایجاد شده است. وی در ادامه به آمار و ارقام، قوانین و دستورالعمل‌های موجود در رابطه با بوتیک هتل‌ها در ایران، اشاره کرد و گفت: آمار هتل بوتیک‌ها در این مشخص نیست زیرا اصلا مجوزی تحت این عنوان صادر نمی‌شود. افراد هم‌اکنون به نام اقامتگاه سنتی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مجوز می‌گیرند و نام بوتیک هتل را به دلخواه به آن اضافه می‌کنند.  وی تصریح کرد: هنوز ضوابطی برای بوتیک هتل در ایران تعریف نشده است. البته وزیر گردشگری این قول را داده تا ضوابط بوتیک هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی را ساماندهی کند. البته این نگرانی وجود دارد که اگر هتل بوتیک‌ها مجوز هتل بگیرند با محدودیت‌هایی مواجه شوند زیرا باید ضوابط هتل را رعایت کنند تا ستاره بگیرند. "امیدرضا کاظمی" موضوع نرخ‌گذاری را یکی از چالش‌های اصلی بوتیک هتل‌ها در ایران، معرفی کرد و گفت: نرخ‌گذاری هتل‌ها و مراکز اقامتی در ایران توسط دولت انجام می‌شود ولی در خارج از کشور، اشخاص خودشان نرخ را تعیین می‌کنند. بوتیک هتل‌ها سوای لوکس بودن، قطعا شیک و از هتل‌های عادی چند مرتبه بالاتر هستند. پس در نتیجه باید میزان هزینه و درآمدشان نیز تفاوت داشته باشد و از سوی دیگر ضوابط و استانداردهای متفاوتی نیز داشته باشند تا بر اساس آن ارزش‌گذاری شوند. "کاظمی" یکی دیگر از خطرات و چالش‌های موجود در این حوزه را بحث سرمایه‌گذاری دانست و گفت: ارزیابان تاسیسات گردشگری تاکنون با محتوای هتل بوتیک مواجه نشده‌اند و بنابراین اجازه نمی‌دهند که نرخ این اقامتگاه‌ها از سقف خاصی فراتر رود. در نتیجه سرمایه‌گذار بعد از مدتی ترجیح می‌دهد هتل را تعطیل کند یا اتفاق دیگری برای آن مجموعه رخ می‌دهد. وی ادامه داد: به هیچ عنوان برای سرمایه‌گذاری صرفه اقتصادی ندارد که هتل بوتیک را با هتل‌های یک تا پنج ستاره مقایسه کند. برای مثال در سرای عامری‌ها با توجه به خاص بودن معماری و نوع بنای برخی اتاق‌ها، پیشنهاد می‌شد که قیمتی بیشتر از نرخ‌نامه مصوب داشته باشند. این موضوع در کشورهای دیگر پذیرفته شده است اما در ایران هر چه جلوتر می‌رویم، موضوع چالشی‌تر می‌شود. وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی ایران، سرمایه‌گذاران برای ورود به بحث مطالعه، ظرفیت‌سنجی هتل بوتیک باید دل شیر داشته باشند. به همین دلیل نیز از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کردیم تا نرخ هتل بوتیک‌ها را آزاد کند. "امیدرضا کاظمی" خط‌کشی را راه حل چالش هتل بوتیک‌ها نمی‌داند و معتقد است که آنقدر خلاقیت وارد حوزه گردشگری می‌شود که اگر خط‌کش بگذاریم و اندازه بگیریم، کار را نشدنی و سخت می‌کنیم. گردشگری روز به روز خلاق‌تر می‌شود و تعاریف نیز در حال تغییر است پس باید به دنبال معیارهای دیگری بود. وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا هتل بوتیک‌ها گرفتار آنچه برای بوم‌گردی‌ها رخ داد، نشوند و تعریف درستی از آن ارائه شود زیرا هر بنای سنتی و تاریخی که مجوز گرفت خود را بوتیک هتل معرفی می‌کند، در شرایطی که تعریف اقامتگاه سنتی، هتل، بوم‌گردی، بوتیک هتل و ... متفاوت است.

ایجاد شده: 13/آبان/1398       آخرین ویرایش: 13/آبان/1398     اخبار داخلی
آمار و ارقام حوزه گردشگری و اقامت مشهد در دهه پایانی ماه صفر

آمار و ارقام حوزه گردشگری و اقامت مشهد در دهه پایانی ماه صفر

به گزارش هتل‌نیوز ، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و رئیس کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی با اشاره به حضور 505 هزار نفر از زائران در پیاده‌روی رضوی دهه پایانی ماه صفر در سال جاری به تشریح آمار و ارقام به ثبت رسیده در حوزه اقامت و گردشگری شهر مشهد در این ایام پرداخت. "یوسف بیدخوری" اظهار داشت: در مجموع تعداد 4 میلیون و 291 هزار و 208 نفر شب اقامت در مراکز رسمی و غیررسمی، اسکان یافته‌اند که در این میان میانگین ضریب اشغال هتل‌ها 78 درصد، هتل‌آپارتمان‌ها 75 درصد، میهمانپذیرها 75 درصد و خانه‌های مسافر نیز 80 درصد بوده است. "بیدخوری" ابراز داشت: همچنین در سه روز پایانی این دهه نیز میانگین ضریب اشغال واحدهای اقامتی رسمی و غیررسمی حدود 100 درصد بوده است. سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی با اشاره به آماده‌ کردن 287 محل اسکان موقت شامل مدارس، حسینیه‌ها، سالن‌های ورزشی سرپوشیده و اماکن خیریه، گفت: در مجموع تعداد 104 هزار و 725 نفر از زائران در مدارس مشهد اقامت داشتند که در مقایسه با سال گذشته به میزان 13.8 درصد افزایش داشته است. وی تصریح کرد: واحدهای اقامتی رسمی شامل هتل، مُتِل، هتل‎‌آپارتمان، میهمانپذیر و خانه‌های مسافر نیز در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، 2 درصد افزایش ضریب اشغال داشته‌اند. "یوسف بیدخوری" در پایان گفت: استان خراسان رضوی در حال حاضر دارای 1646 واحد اقامتی با ظرفیت 103 هزار و 614 تخت در قالب 38 هزار و 70 اتاق است.

ایجاد شده: 8/آبان/1398       آخرین ویرایش: 12/آبان/1398     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...