نتایج جستجو...
رونمایی از پوستر هفته جهانی گردشگری

رونمایی از پوستر هفته جهانی گردشگری

به گزارش هتل نیوز  امروز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری، نشست خبری رونمایی از پوستر هفته جهانی گردشگری برگزار شد. در این نشست " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور، " سید مصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، " حسن تقی زاده انصاری " رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران و تنی چند از سایر مدیران وزارت گردشگری و بخش خصوصی حضور دارند. " سیدمصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در این نشست گفت ؛ روز جهانی گردشگری آغاز سال گردشگری است که رویکردهای هر کشوری در حوزه گردشگری در این روز معرفی می‌شود. او گفت ؛ با توجه به تاکید بر انعطاف‌پذیری در فعالیت‌های گردشگری برای ماندگاری گردشگران و بازاندیشی در برنامه‌های هفته گردشگری موضوع بازاندیشی در گردشگری را مورد توجه قرار داده‌ایم. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود ؛ وزارت گردشگری با رویکرد تنوع‌بخشی و استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده ایران به خصوص در میراث ناملموس، شعار ملی با عنوان " رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران " را  انتخاب نمود. وی توزیع متوازن سفرهای داخلی، تنوع‌بخشی گردشگری داخلی با محوریت انواع گردشگری، گسترش سفرهای ارزان قیمت داخلی برای اقشار کم‌تر برخوردار جامعه، تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری درباره گردشگری، تقدیر از نهادها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و سایر فعالان برجسته و تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری کشور با تاکید بر شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، اطلاع‌رسانی عملکرد وزارتخانه در بخش گردشگری در اولین سال فعالیت‌ دولت سیزدهم، فرهنگ‌سازی عمومی در خصوص رفتارهای متقابل گردشگران داخلی و اهالی جوامع میزبان، آشناسازی کودکان و‌ نوجوانان با اهمیت سفر، نمایش تبلور هم‌افزایی حوزه‌های تخصصی، گردشگری و میراث‌فرهنگی را به‌عنوان مهمترین اهداف این هفته معرفی کرد. در پایان مراسم از پوستر هفته جهانی گردشگری در ایران رونمایی شد.

ایجاد شده: 30/شهریور/1401       آخرین ویرایش: 30/شهریور/1401     اخبار داخلی
معاون گردشگری کشور ؛ تاسیسات گردشگری و اقامتی به چرخه خدمت‌رسانی بازگشتند

معاون گردشگری کشور ؛ تاسیسات گردشگری و اقامتی به چرخه خدمت‌رسانی بازگشتند

به گزارش هتل نیوز، " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در نشست خبری عملکرد نوروزی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که در محل سالن فجر وزارت گردشگری برگزار شد، گفت ؛ از همه همکاران و اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر تشکر می‌کنم که شبانه‌روز زحمت کشیدند. همچنین از خبرنگاران، صداوسیما و همه اصحاب رسانه تشکر ویژه دارم که  امسال در انعکاس اطلاعیه‌های سفر و اخبار این ستاد نقش‌ ویژه‌ای داشتند و خدمت‌رسانی ویژه‌ای را برای رفاه هرچه بیشتر مردم در سفر انجام دادند. او خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی سفرهای نوروز ۱۴۰۱ هماهنگی و همدلی بین دستگاه‌های عضو این ستاد بود که این موضوع در مدیریت سفرها  تأثیر مهمی داشت. به‌عنوان‌مثال مواردی نظیر افزایش مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن  در قالب اطلاعیه‌های روزانه اعلام شد و با هم‌افزایی و کمک دستگاه‌هایی مانند سازمان اورژانس کشور آمار مسمومیت با گاز، بعد از اطلاع‌رسانی، کاهش یافت. او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: توزیع مکانی را در دستور کار قرار دادیم. البته درباره توزیع زمانی سفر نیازمند تصمیم‌های حاکمیتی هستیم و مقرر شده است پیشنهاد ستاد برای سامان‌دهی تعطیلات و سفر ارائه شود تا شاهد بهره بردن مسافران در طول سال از جاذبه‌های گوناگون گردشگری کشور باشیم. شالبافیان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره وضعیت اسکان در نوروز ۱۴۰۱ بیان کرد: تأسیسات رسمی گردشگری در دوران کرونا تعطیل شده بودند اما در نوروز ۱۴۰۱ مجدد به مدار برگشتند و به مسافران خدمات ارائه کردند. درعین‌حال با توجه به افزایش سفرها، نظارت‌های ما بر تأسیسات گردشگری افزایش یافت و با تخلفات احتمالی برخورد جدی شد. او افزود: درباره اسکان اضطراری نیز دستگاه‌های مختلف به‌ویژه آموزش‌وپرورش، با ستاد همکاری خوبی داشتند؛ اما با توجه به این‌ که از ۱۴ فروردین مدارس فعالیت خود را به‌صورت حضوری آغاز می‌کردند این وزارتخانه اعلام کرد، مدارس تا ۱۳ فروردین میزبان مسافران نوروزی است. معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران خاطرنشان کرد: در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، به این جمع‌بندی و تصمیم رسیده‌ایم که فعالیت این ستاد موقتی و مناسبتی نباشد و در طول سال فعالیت دائمی داشته باشد، چراکه با توجه به انجام واکسیناسیون سراسری به‌طور حتم شاهد افزایش سفرها در طول سال، خصوصا در تابستان، خواهیم بود. ازاین‌رو آمادگی کامل برای نظارت بر تأسیسات گردشگری و ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران داریم. رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره آسیب‌های سفرهای نوروز ۱۴۰۱ گفت: به‌نظر می‌رسد برای ارائه خدمات هرچه مطلوب‌تر به مسافران نیازمند اضافه شدن دستگاه‌های دیگری هستیم. به‌عنوان‌مثال چالش مردم برای دریافت پول نقد از عابربانک‌ها یکی از مشکلات و آسیب‌های سفرهای نوروزی است که با عضویت دستگاه‌های مرتبط این آسیب‌ها کاهش خواهد یافت. به‌علاوه کم‌کاری دستگاه‌های مرتبط درباره معرفی مقاصد و تأمین زیرساخت‌ها یکی دیگر از آسیب‌های سفر است. در کنار سایر زیرساخت‌ها نیازمند راه‌اندازی اماکن اقامتی ارزان‌قیمت هستیم تا به رونق سفر کمک شود. او در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران نیز گفت: در حالت کلی سال گذشته صدور روادید نداشتیم، اما امسال روادید برای گردشگران ورودی صادر شده است. تعداد دقیق گردشگران ورودی به کشور پایان ماه جاری اعلام می‌شود.  معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره برنامه‌ریزی ستاد برای سفرهای تابستانی گفت: از آبان ماه سال گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم برای نوروز شروع شد. از اکنون نیز برای تعطیلات عید فطر و تعطیلات تابستانی در حال برنامه‌ریزی هستیم، یکی از راه‌های مدیریت سفرهای داخلی را دائمی شدن ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر می‌دانیم چراکه در نوروز شاهد این هستیم که مشکلات مسافران با توجه به همکاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف به حداقل کاهش یافت. ازاین‌رو وقتی ستاد دائمی شود خدمات می‌تواند استمرار یابد. او در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران اضافه کرد: تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۱ افزایش چشم‌گیری داشت. به‌نحوی که تعداد بازدیدکنندگان در پنج روز اول نوروز ۱۴۰۱ با تمام روزهای نوروز سال قبل برابری می‌کند.

ایجاد شده: 15/فروردین/1401       آخرین ویرایش: 15/فروردین/1401     اخبار داخلی
خواستار استفاده بیشتر از رادیوهای استانی و شهری در اطلاع‌رسانی پیرامون سفرهای داخلی هستیم

خواستار استفاده بیشتر از رادیوهای استانی و شهری در اطلاع‌رسانی پیرامون سفرهای داخلی هستیم

به گزارش هتل نیوز،  " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در نشست مشترک با مجموعه معاونت امور استانهای صدا و سیما گفت ؛  صداوسیما یکی از کلیدی‌ترین دستگاه‌ها در معرفی صنعت گردشگری است. درخواست ما این است که توریسم هم به عنوان یکی از موضوعات اصلی پویش حل مسئله در استان‌ها مورد توجه قرار بگیرد. وی افزود ؛ صداوسیما به ویژه شبکه‌های استانی می‌توانند از مرحله ایده‌پردازی تا اجرا و اطلاع‌رسانی مصوبات و طرح‌ها مشارکت داشته باشند. تولیدات رسانه‌ای با حضور گردشگران داخلی و خارجی و بیان امنیت، زیبایی، تاریخ غنی و دیگر خصوصیات گردشگری در ایران، نقش مهمی در توسعه این صنعت و اقتصاد توریسم در کشورمان دارد. معاون گردشگری کشور تاکید کرد ؛ با توجه به اینکه بسیاری از مردم از خودروهای شخصی برای تردد بین شهری استفاده می‌کنند، فرصت بیشتری برای شنیدن برنامه‌های رادیویی دارند.

ایجاد شده: 18/اسفند/1400       آخرین ویرایش: 18/اسفند/1400     اخبار داخلی
دولت برای کسری بودجه سراغ هتلداران آمده است

دولت برای کسری بودجه سراغ هتلداران آمده است

به گزارش هتل نیوز، " امیر سزاوار " رئیس هیات‌ مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در خصوص تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر صنعت هتلداری گفت؛ بنا بر مصوبه‌ای که معلوم نیست بر اساس چه مستنداتی تصویب شده، باید بخشی از هزینه گاز مصرفی پتروشیمی‌ها را ما پرداخت کنیم. مسئولان استانی در خصوص مطالبه ما اعلام می‌کنند که این موضوع تبدیل به قانون شده و کاری از دستشان بر نمی‌آید. " سزاوار " تاکید کرد ؛ افزایش قیمت واحدهای اقامتی به دلیل رشد قیمت حامل‌های انرژی باعث می‌شود سفرهای خارجی برای مردم ارزان‌تر از سفرهای داخلی تمام شود. چرا وزارت گردشگری از صنعت هتلداری دفاع نمی‌کند؟ رئیس هیات‌ مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی تصریح کرد: موافق ۲ نرخی بودن تعرفه‌ برای گردشگران داخلی و خارجی نیستم اما باید ثبات اقتصادی به وجود آید. چرا تعرفه‌های درمانی توریست‌های خارجی با بیماران داخلی تفاوت دارد اما وقتی صحبت از هتلداری می‌شود، این تفاوت اعمال نمی‌شود؟ نباید از میهمان خارجی نرخ متفاوت دریافت کرد اما باید بین این قضیه و و بازار تعادل برقرار کرد.

ایجاد شده: 1/اسفند/1400       آخرین ویرایش: 1/اسفند/1400     اخبار داخلی
تجلی هماهنگی دستگاه‌های ذی‌نفع در حوزه گردشگری رویکرد ما در نمایشگاه گردشگری تهران

تجلی هماهنگی دستگاه‌های ذی‌نفع در حوزه گردشگری رویکرد ما در نمایشگاه گردشگری تهران

به گزارش هتل نیوز، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گردشگری تهران  گفت ؛ به واسطه فراگیری واکسیناسیون و کاهش فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا، امید مجددی برای احیای این صنعت به وجود آمده است. معاون گردشگری کشور تاکید کرد؛ موید این موضوع استقبال گردشگران داخلی از سفرهای داخلی و همچنین گردشگرهای خارجی برای سفر به ایران، به ویژه از ابتدای آبان ماه امسال است. شالبافیان ادامه داد ؛ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با کمک سامانه هوشمند امید که تمام اماکن گردشگری را به هم متصل کرده است، روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته و همه این اماکن را رصد می‌کند. وی خاطر نشان کرد ؛ نشست با مسئولین دستگاه‌های دولتی که می‌توانند از مشکلات این صنعت گره‌گشایی کنند، نشست با مسئولین سازمان تامین اجتماعی، شرکت ملی گاز و… در دستور کار قرار گرفته است.  وی در پایان اعلام کرد؛ نمایشگاه امسال از حدود ۲۸ هزار مترمربع و ۱۰ سالن تشکیل شده است و نسبت به سال گذشته حدود دو و نیم برابر بزرگ‌تر شده است که نشان‌دهنده عزم فعالان گردشگری برای احیای امید در این صنعت است.

ایجاد شده: 9/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 9/بهمن/1400     اخبار داخلی
اتاق فکر گردشگری در دانشگاه‌ها تشکیل شود

اتاق فکر گردشگری در دانشگاه‌ها تشکیل شود

به گزارش هتل نیوز، " مرتضی شریفی " عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس گفت: گردشگری صنعتی فراگیر است و باید از آن به عنوان یک فرصت و مزیت رقابتی استفاده کرد از این رو خلاقیت و نگاه جدید به این صنعت باید صورت گیرد.  وی به وضعیت کنونی گردشگری در ایران و استان فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع بیماری  کرونا عملا گردشگری  رمق خود را از دست داده و ضروری است برنامه‌هایی خلاقانه و تدابیر جدی برای آن اندیشیده شود که در این مسیر استفاده از توان و پتانسیل هایی که در دانشگاه‌ها وجود دارد می تواند تاثیر بسزایی در توسعه آن داشته باشد. عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به تشکیل اتاق فکر در دانشگاه‌ها برای توسعه گردشگری و اقتصاد آن  افرود:  از اهداف  تشکیل این اتاق می توان به شناخت و حل مسائل راهبردی، تصمیم سازی و سیاست سازی و نظارت و ارزیابی در حوزه های داخلی و فراملی از طریق پژوهش،استفاده مطلوب از نوآوری های جوانان خبره و جذب و تشویق ایده ها و راهکارهای خلاقانه اشاره کرد. شریفی همچنین تاکید کرد :با توجه به محدودیت هایی که شیوع بیماری کرونا برای صنعت گردشگری به وجود آورده ضروری است  اولویت برنامه ریزی ها بر افزایش سفرهای داخلی و حتی درون استانی باشد که در این میان اجرای تورهای ترکیبی با محوریت شیراز تدوین و اجرا شود وی با اشاره به اجرای طرح مثلث طلایی و  مذهبی با محوریت سه استان گفت: در سال های گذشته با اجرای این طرح ها همواره شاهد رونق گردشگری داخلی بودیم و ضروری است هم اکنون نیز این طرح ها با نگاه جدیدتری اجرا شوند. وی اضافه کرد:  هم اکنون باید طرح هایی با معرفی مسیرها و جاذبه های جدید به گردشگران معرفی کنیم که این موضوع باید در اتاق فکر های دانشگاهی و با حضور فعالان و متخصصان این حوزه تدوین شود.

ایجاد شده: 22/دی/1400       آخرین ویرایش: 22/دی/1400     اخبار داخلی
پیش بینی ورود گردشگران خارجی تا پایان دولت سیزدهم تا ۲۰ میلیون نفر

پیش بینی ورود گردشگران خارجی تا پایان دولت سیزدهم تا ۲۰ میلیون نفر

به گزارش هتل نیوز، " حرمت‌الله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در یک گفت‌و‌گوی رادیویی ضمن بیان برخی از عوامل ایجادکننده ضرر و زیان برای مراکز گردشگری در طول دوسال گذشته و شیوع ویروس کرونا نسبت به برخی از اقدامات ناسنجیده دولت گذشته انتقاد و پیشنهادهایی نیز به دولت جدید ارائه کرد. وی با بیان این مطلب که کرونا سبب ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت گردشگری در تمام دنیا شد، گفت: در ایران با عدم حمایت‌های مالی دولت و همچنین تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی این موضوع نمود بیشتری داشت و موجب ایجاد ضرر و زیان‌های مضاعفی به این صنعت نسبت به سایر کشورهای دنیا شد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با تأکید بر لزوم احیای دوباره گردشگری و انجام سفر در کشور بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصاد کنونی کشور لازم است مقوله گردشگری را با نگاهی فراتر از بعد فرهنگی آن مورد توجه قرار داد تا بتوانیم در سایه انجام اقدامات مقتضی و اتخاذ تدابیر لازم از منافع اقتصادی این صنعت نیز افزون بر بعد فرهنگی بهره‌مند شویم. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی گردشگری، بسیاری از کشورها ضمن اولویت دادن به توسعه و رونق گردشگری خود به گونه‌ای عمل کرده‌اند که سفرای آن‌ها به صورت مستمر و مداوم در ایران در حال رایزنی به جهت ورود گردشگران ایرانی به کشورشان هستند، و این در حالی است که توجه به این موضوع اساساً در بین سفرای جمهوری اسلامی در سایر کشورها مورد غفلت واقع شده است‌. رفیعی با اشاره به حوادث سال 98 همانند سیل، زلزله، مسائل گرانی بنزین و ... تصریح کرد: علی‌رغم وجود حوادث طبیعی و انسانی متعدد در سال 1398 بیشترین آمار گردشگری خارجی و حتی داخلی در این سال انجام شد و این موضوع بیانگر این است که هرچند عوامل بیرونی می‌تواند در راه رشد و توسعه صنعت گردشگری آزاردهنده باشد اما هیچ‌گاه موجب ایجاد مانع و بازدارندگی در طی این مسیر نمی‌شود. وی با بیان اهمیت و جایگاه والای صنعت گردشگری در اقتصاد کلان کشور اظهار کرد: در سال 98 و به دنبال افزایش ورود گردشگران خارجی و همچنین رونق سفرهای داخلی، سودی معادل با 11 میلیارد دلار از این صنعت عاید کشور شد، این در حالی است که بالاترین میزان درآمد کشور از فروش و صادرات نفت 8 میلیارد دلار بوده است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند به شرط تعامل سازنده و حمایت‌های لازم از سوی دولت، تا پایان دوره نخست دولت سیزدهم تعداد ورود گردشگران خارجی به ایران را به 20 میلیون نفر برساند که این امر کمک شایان توجهی به اقتصاد بحران‌زده ایران خواهد کرد. این فعال بخش خصوصی ضمن گلایه از تصمیمات غیرکارشناسی و بعضاً هیجانی ستاد ملی مبارزه با کرونا که بر طبق آن قرار بود با لغو ویزا گردشگری خارجی ورود هرگونه مسافر خارجی به مدت 15 روز از کلیه مبادی زمینی و دریایی به جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا موسوم به "اومیکرون" به کشور ممنوع شود توضیح داد: این دست از اقدامات توسط دولت می‌تواند موجب خدشه‌دار شدن وجهه‌ی ایران در اذهان عمومی بین‌المللی شود، چراکه گردشگر با صرف هزینه اقدام به خرید تور و ویزا کرده و بعداً شاهد عدم امکان عزیمت به ایران است. رفیعی همچنین آمار ورود گردشگران خارجی از ابتدای بازگشایی مرزها و لغو ممنوعیت صدور ویزا گردشگری در آبان ماه امسال، به اندازه ورود گردشگران در 8 ماه اخیرعنوان کرد. وی با اشاره به این موضوع که70 درصد از گردشگران ورودی ترکیه از مبدا ایران است، اذعان کرد: این امر حاکی از این حقیقت تلخ است که متولیان امر گردشگری نتوانسته‌اند بستری مناسب به جهت انجام سفرهای داخلی برای هموطنان کشورمان فراهم کنند و از این ظرفیت بزرگ استفاده لازم را ببرند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با گلایه از استانداران کشور در خصوص عدم اهتمام لازم آن‌ها به جهت رونق و توسعه گردشگری در استان‌های تحت نظارت خود افزود: در حالی شاهد این بی‌توجهی و عدم اهتمام کافی هستیم که استانداران می‌توانند ضمن انجام اقدامات مقتضی از طریق رونق سفر و گردشگری در استان خود با سود حاصل از این محل، استان خود را از احتیاج صرف به بودجه و منابع دولتی بی نیاز کرده و موجبات رفاه هرچه بیشتر مردم آن استان را فراهم آورند. این فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد شدید از دولت قبل مبنی بر اختصاص تسهیلات نامطلوب و امهال نامناسب قبوض خدماتی و وام‌های اعطایی به مراکز گردشگری گفت: در حقیقت اعطای تسهیلات توسط دولت قبل موجب مقروض شدن هرچه بیشتر بنگاه‌های گردشگری شد؛ چراکه وامی با سود 14 درصد و متعاقباً امهال سه ماه آن، در صورت عدم امکان پرداخت توسط وام گیرنده در حقیقت سود تسهیلات دریافتی توسط وی بالغ بر 20 درصد می‌شود که مجموعه همین عوامل در طول دو سال گذشته علاوه بر شیوع بیماری کرونا موجب خسارات مضاعف به این صنعت شد. بنا به گفته رفیعی، متأسفانه دولت گذشته نه‌تنها هیچ اقدام سازنده‌ای در جهت توسعه و رشد گردشگری انجام نداد، بلکه بعضاً با اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی خود در ستاد ملی کرونا موجب عقب‌ماندگی هرچه بیشتر این صنعت شد. وی علت اصلی این موضوع را ناشی از این امر دانست که در دولت قبل وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی و رکن اصلی صنعت گردشگری حتی اجازه ورد و دخالت درجریان تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را نداشت. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با انتقاد شدید از این موضوع که در ستاد خدمات سفر کشور، 20 نهاد مختلف عضو هستند اما بخش خصوصی که متولی اصلی سفر و گردشگری است در این ستاد عضو نبوده و جایگاهی ندارد، بیان کرد: این موضوع باعث ابتر ماندن تصمیمات و برنامه‌های این ستاد خواهد شد. این فعال بخش خصوصی همچنین در پایان از افزایش بی رویه قیمت بلیت هواپیما در طول چند ماه اخیر گلایه کرد و خاطر نشان کرد: متأسفانه افزایش بلیت هواپیما در حالی اتفاق می‌افتد که سازمان هواپیمایی علی‌رغم دریافت سوخت یارانه‌ای و بدون الزام به ارائه کترینگ و همچنین هزینه‌های فرودگاهی که در واقع باعث کاهش هزینه‌های جاری شرکت‌های ایرلاین شده است همچنان به صورت مستمر اقدام به افزایش نرخ بلیت هواپیما می‌کند و این موضوع پذیرفتنی نیست.

ایجاد شده: 12/دی/1400       آخرین ویرایش: 12/دی/1400     اخبار داخلی
شش تفاوت سفرهای ۲۰۲۲

شش تفاوت سفرهای ۲۰۲۲

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد پس از آنکه شرکت موتوس آینده سفرها را مبنی بر چرخش مسافرت‌ها به سمت هیبریدی شدن بر مبنای کاری-تفریحی برآورد کرده بود، اکنون شورای جهانی سفر و گردشگری ۶ تفاوت دیگر در سبک سفرها را برای سال ۲۰۲۲ را پیش‌بینی کرده که سبک جدیدی از سفرها را ارائه می‌دهد. در واقع، همه‌گیری کرونا در جهان، علاوه بر تغییر سبک گردشگری مسافران از شهرگردی به طبیعت‌گردی، منجر به تغییر مقاصد گردشگری برون مرزی از مقاصد گردشگر پذیر پیشرفته به سمت مقاصد نوظهور شده است. این امر می‌تواند آینده بسیاری از مقاصد را کاملا تغییر دهد و منجر به توجه ویژه به مقاصد مغفول مانده شود. شورای جهانی سفر و گردشگری با همکاری گروه سفر دات کام– آژانس مسافرتی سنگاپور-، گزارش جدیدی از چشم‌انداز تغییر رفتار مسافران و روند رزرو در پساکرونا ارائه داده‌اند که براساس آن معتقدند هزینه‌های بین‌المللی سفر در سال 2022 شاید تا 94‌درصد افزایش یابد. عمده دلیل افزایش هزینه‌های بین‌المللی را می‌توان سفر به مقاصد ثانویه یا همان مقاصد کمتر دیده شده، در طول سال 2021 دانست. از هر 10 مسافر، حدود 8 نفر از آنها، سفرهای پایدار را در اولویت قرار خواهند داد .برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که هزینه‌های بین‌المللی با رشد بسیاری همراه خواهد بود به‌طوری‌که در سال 2022 از هزینه‌های داخلی پیشی خواهد گرفت، زیرا مقاصد بیشتری محدودیت‌ها را کاهش می‌دهند و میزان واکسیناسیون همچنان در حال افزایش است. پس از کاهش نزدیک به 70 درصدی در سال 2020، هزینه‌های بین‌المللی در سال 2021 به میزان 3/ 9 درصد و در سال 2022 به میزان قابل توجه 94 درصدی افزایش خواهد یافت. با توجه به محدودیت‌های شدید و متناقض سفر در سراسر جهان، سفرهای داخلی افزایش چشمگیری داشته است، به‌گونه‌ای که میزان رزرو هتل‌های داخلی در سال جاری در مقایسه با سال 2019 افزایش 200 درصدی داشته است. از آغاز همه‌گیری، محدودیت‌های ادامه‌دار، سفرهای بین‌المللی را با مشکل مواجه کرده است. در واقع اگرچه سفرهای داخلی رونق بسیاری برای بخش گردشگری فراهم می کند اما بازگشت سفرهای بین‌المللی برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد جهانی امری بسیار مهم است. بررسی‌های نهادهای بین‌المللی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که، همه‌گیری کووید-19 نحوه سفر مردم را تغییر داده است. به این شکل که، نسل‌های جوان‌تر اولین افرادی هستند که به سفر بازمی‌گردند، تقاضا برای اقامت طولانی‌تر افزایش می‌یابد و قوانین جدیدی همچون اهمیت لغو سفر بدون هزینه و افزایش پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی نیز تدوین شده است. همزمان با تداوم محدودیت‌های سفر، مسافران به‌طور فزاینده‌ای، به دنبال مقاصد ثانویه (جدید) برای انتخاب مقصد سفر برآمدند. براساس داده‌های رزرو هتل‌ها، ابوظبی در امارات، چیانگ مای در تایلند، دوحه در قطر، فلورانس در ایتالیا و فرانکفورت در آلمان محبوب‌ترین مقاصد ثانویه در کشورهای مربوطه در سال 2021 بوده‌اند. البته براساس داده‌های گروه تریپ دات کام، رزرو به مکان‌های نزدیک  و داخلی در کوتاه مدت یا میان مدت نیز در حال افزایش است. چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مسافرتی جهان، رزرو جاذبه‌های طبیعت‌گردی آن در نیمه اول سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه خود در سال 2020، حدود 265 درصد افزایش داشته است. طولانی‌تر شدن زمان سفر و توقف در مقصد، اشتیاق مصرف‌کنندگان برای سفر پایدارتر را افزایش داده است، زیرا بیش از 83 درصد از مسافران، سفرهای پایدار را در اولویت قرار خواهند داد. از دیگر تغییرات رفتار مسافران را می‌توان به گرایش به سمت سفرهای سبز دانست که با توجه به تقویت روند سفرهای بلندمدت، حدود 68 میلیون مسافر تصمیم بر پروازی با برچسب «انتخاب سبز» گرفته‌اند. در این پروازها، میزان تولید گازهای کربن بسیار کاهش می‌یابد. براساس این گزارش، حدود 70 درصد از مسافران بسیاری از کشورهای بزرگ همچون آمریکا، اسپانیا، بریتانیا، کانادا و ژاپن قصد دارند بیشتر از پنج سال گذشته برای سفرها هزینه کنند. همان‌طور که جولیا سیمپسون رئیس شورای جهانی سفر و گردشگری گفته، «هوس سفر باقی از بین نرفته، اما شکل سفرها تغییر یافته است.». در واقع پس از دو سال محدودیت در سفرها، مصرف‌کنندگان مشتاق کاوش هستند. اما باتوجه به آگاهی آنها از تاثیرات عادات سفر خود بر جهان، ترجیحات، نیازها و خواسته‌های آنها نیز تغییر کرده است. براین اساس بخش‌های نوظهور گردشگری در حال شکل‌گیری است. همچنین براساس اظهارات جین سان، مدیر عامل گروه تریپ دات کام، مسافران در سراسر جهان اشتیاق فراوانی برای سفرهای داخلی و خارجی دارند، از این رو در سال 2022 شاهد حجم عظیمی از تقاضای سفرها خواهیم بود و جهان باید با روندهای در حال ظهور صنعت گردشگری سازگار شود. براساس آخرین تحقیقات شورای جهانی سفر و گردشگری سال 2022 با بهبود جهانی سفر همراه خواهد بود و برآوردها نشان می‌دهد که سال 2021 با افزایش 7/ 30 درصدی و سال 2022 با افزایش 7/ 31 درصدی در تولید ناخالص داخلی جهان همراه خواهد بود.

ایجاد شده: 14/آذر/1400       آخرین ویرایش: 14/آذر/1400     اخبار خارجی
عراقی‌‌‌ها اولین گروه گردشگرانی ورودی به ایران

عراقی‌‌‌ها اولین گروه گردشگرانی ورودی به ایران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، " جمشید حمزه‌‌‌زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران می‌‌‌گوید: در موضوع صدور روادید سه وزیر گردشگری، ‌‌‌ بهداشت و امور خارجه با هم به توافق رسیدند هر چند به نظر می‌رسد نیازمند همکاری بیشتر وزارت امور خارجه هستیم. او با اشاره به اینکه هنوز رزرواسیون هتل‌‌‌ها توسط توریست‌‌‌های خارجی شروع نشده است، ‌‌‌ اضافه می‌کند: گردشگران اروپایی برای سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنند و از زمان صدور روادید تا آغاز راه‌‌‌اندازی تورها  به چند ماه زمان نیاز داریم. در عین حال صدور ویزا برای توریست‌‌‌های خارجی زمان زیادی طول می‌‌‌کشد و حتی اگر همین الان هم یک گردشگر اروپایی درخواست دهد دو هفته زمان می‌‌‌برد تا ویزایش صادر شود، ‌‌‌ از این روست که از وزارت امور خارجه می‌‌‌خواهیم طی کردن این مراحل اندکی تسریع شده و گردشگران با صرف زمان کمتری ویزایشان برای ورود به ایران را دریافت کنند.  رئیس جامعه هتلداران ایران درباره شرایط توریست‌‌‌های کشورهای همسایه و اولین گروهی که پیش‌‌‌بینی می‌کند وارد ایران شوند نیز بیان می‌کند: به نظر می‌رسد عراقی‌‌‌ها اولین گروه گردشگرانی باشند که شاهد ورود آنها به کشورمان خواهیم بود. او در این باره که آیا هتل‌‌‌ها در ایران آمادگی پذیرایی از توریست‌‌‌های خارجی را دارند، ‌‌‌ می‌‌‌گوید: پرسنل و کارکنان هتل‌‌‌ها در سراسر ایران دو دز واکسن‌‌‌شان را زده‌‌‌اند و پروتکل‌‌‌های بهداشتی هم به دقت در این اماکن رعایت می‌شود. از این رو ما برای پذیرایی گردشگر خارجی با مشکل خاصی مواجه نیستیم و آنها می‌توانند با اطمینان به ایران سفر کنند.  یکی از چالش‌‌‌هایی که هتل‌‌‌‌‌‌ها در دوره کرونا با آن مواجه شدند به کاهش تعداد میهمانان بر می‌گشت به طوری که برخی از آنها مجبور شدند حتی با ضریب اشغال صفر فعالیت کنند. آیا با واکسیناسیون عمومی در حوزه گردشگری داخلی نیز رونقی صورت گرفته است؟ حمزه زاده در پاسخ به این پرسش عنوان می‌کند: در دو سه هفته اخیر شرایط هتل‌‌‌ها به لحاظ پذیرش توریست‌‌‌های داخلی بهتر شده و بیشترین ضریب اشغال هتل‌‌‌ها را هم در استان‌‌‌های شمالی داشته‌‌‌ایم. علاوه بر این وضعیت در استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، ‌‌‌ تهران و کیش هم وضعیت بهبود پیدا کرده و به نظر می‌رسد در مجموع، ‌‌‌ روند مثبتی برای توسعه سفرهای داخلی است و امیدواریم از وضع نامساعدی که هتل‌‌‌داری ما دچار آن شده خارج شویم. در حوزه گردشگری خارجی هم انتظار داریم طبق روال سنتی توریست‌‌‌های خارجی زیارتی در مشهد و قم و سایر توریست‌ها هم در شهرهایی مانند اصفهان، ‌‌‌ شیراز، ‌‌‌ کرمان، یزد و .. صنعت هتل‌داری را رونق دهند. او درباره حمایت‌های متولیان جدید گردشگری از صنعت هتل‌‌‌داری می‌گوید: ما به هیچ وجه کمک مالی دریافت نکردیم اما متولیان گردشگری عنوان کرده‌‌‌اند امهال وام‌‌‌هایی که در راستای گردشگری گرفته شده تا پایان سال ۱۴۰۰ لحاظ می‌شود هر چند هنوز این موضوع ابلاغ نشده است. علاوه بر آن ما با بحث مفاصا حساب مالیات مواجه هستیم که معلوم نیست در این حوزه امهال یا معافیت انجام شود. به نظر می‌رسد بیشتر بحث امهال مالیاتی باشد اما در گذشته شاهد بوده‌‌‌ایم این امهال مشمول جریمه شده که اگر این‌ طور باشد فایده‌‌‌ای برای صنعت هتل‌‌‌داری ندارد ،زیرا نه تنها حمایت نیست بلکه به نوعی ضد حمایت به حساب می‌‌‌آید. یکی از موضوعاتی که به نظر می‌رسد متولیان جدید گردشگری بر آن تاکید دارد به گردشگری دریایی و گردشگری در مناطق آزاد برمی‌‌‌گردد این در حالی است که به جز جزیره کیش که در آن زیرساخت‌‌‌ها مهیاست، ‌‌‌ بقیه مناطق به لحاظ هتل و زیرساخت شرایط مساعدی ندارند. این فعال حوزه هتل‌‌‌داری عنوان می‌کند: در کیش خوشبختانه شرایط مساعد است و هر سال چند هتل خوب هم افتتاح می‌شود، ‌‌‌ در سایر مناطق مانند قشم اگرچه ما هتل خوب داریم اما در سطح استانداردهای جهانی مانند کیش نیستند. با این حال برای شروع کار همین هتل‌‌‌ها با چنین امکاناتی پاسخگو هستند و به مرور و  با توسعه گردشگری نیز بخش خصوصی ترغیب می‌شود تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. او از دیدار با متولیان مناطق آزاد در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد گردشگری در این مناطق رونق بیشتری پیدا کند.

ایجاد شده: 16/آبان/1400       آخرین ویرایش: 16/آبان/1400     اخبار داخلی
خوش بینی شورای جهانی گردشگری به مسافرت های ۲۰۲۲

خوش بینی شورای جهانی گردشگری به مسافرت های ۲۰۲۲

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، بخش سفر و گردشگری اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری معتقد است که بخش گردشگری از بهبود جهان عقب مانده است و در سال ۲۰۲۱ اشتغال در بخش گردشگری راکد باقی ماند. اما با اقدامات صحیح، تعداد افراد شاغل در این بخش در سال آینده می‌‌‌تواند حتی از سطح قبل از همه‌‌‌گیری نیز فراتر رود. با واکسینه شدن میلیون‌‌‌ها شهروند اروپایی دیگر، انتظار می‌رود که درآمدهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۸۰ درصد سطح ۲۰۱۹ برسد. شورای گردشگری سفر اروپا نشان می‌دهد که بخش گردشگری در بهبود سالانه در سال ۲۰۲۱ تنها به رشد ۹/ ۲۳ درصدی دست یابد. این بهبود آهسته به‌‌‌دلیل محدودیت‌های سفر در طول سال به‌‌‌ویژه در نیمه اول که همچنان مانع از بهبود این صنعت شده است. پیش از همه‌‌‌گیری کرونا، سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی ۹/ ۱ تریلیون یورو یعنی ۵/ ۹ درصد از کل اقتصاد اروپا بوده است. با این حال، طبق تحقیقات و با توجه به میزان بهبود فعلی، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی کمتر از یک‌چهارم در سال ۲۰۲۱ افزایش می‌‌‌یابد که از رشد بخش جهانی ۷/ ۳۰ درصد عقب‌‌‌تر است. همچنین داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، سهم گردشگری در اقتصاد اروپا ممکن است شاهد رشد ۳۸ درصدی در سال آینده باشد که نشان‌دهنده افزایش ۴۳۹ میلیارد یورویی است. این رقم اگرچه از سطح پیش از همه‌‌‌گیری فاصله دارد، اما این بخش به‌‌‌دلیل عرضه موفقیت‌‌‌آمیز واکسیناسیون و تحرک درون اروپایی، همچنین پشتیبانی از پاسپورت دیجیتالی کووید در اتحادیه اروپا از اول ژوئیه امسال افزایش جزئی داشته است. با بسته شدن مرزهای بین‌المللی، اروپا برای بهبودی با راه‌‌‌اندازی حداقل «سفرهای درون اروپایی» گام برداشته است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، اگرچه «سفرهای داخلی »تا حدی به ثبات رسیده‌‌‌اند اما برای دستیابی به بهبودی کامل منطقه‌‌‌ای برای نجات اقتصادی اروپا و میلیون‌‌‌ها شغل کافی نیست. در ادامه این تحقیق از سوی بخش اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری برآوردها حاکی از افزایش بیش از ۳۰ درصدی درآمدهای داخلی سالانه در سال ۲۰۲۱ است اما «درآمدهای بین‌المللی» در سال جاری افزایش کمتری یعنی حدود ۱۹ درصد خواهد داشت که به رقم ۲۴۲ میلیارد دلار می‌‌‌رسد. رقمی که بسیار پایین‌‌‌تر از سطح ۲۰۱۹ یعنی معادل ۵۶۰ میلیارد دلار است. بر اساس سناریوها، در سال ۲۰۲۲، «درآمدهای داخلی» نزدیک به ۲۸ درصد افزایش خواهد یافت. با این حال، باتوجه به کاهش محدودیت‌های سفر در بسیاری از کشورهای اروپایی و میلیون‌‌‌ها شهروند اروپایی که به ‌‌‌طور کامل واکسیناسیون شده‌‌‌اند، انتظار می‌رود درآمدهای بین‌المللی سالانه بیش از ۷۷ درصد افزایش یابد. در سال ۲۰۱۹، بخش گردشگری اروپا بیش از ۳۸ میلیون شغل را پشتیبانی می‌‌‌کرد. اما پس از از دست دادن ۶/ ۳ میلیون شغل در سال گذشته که بیماری همه‌‌‌گیر باعث توقف تقریبا کامل سفرهای بین‌المللی شد، امسال، اشتغال راکد خواهد ماند. با این حال بررسی‌‌‌های شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال در سال ۲۰۲۲ با افزایش نزدیک به ۱۶ درصدی همراه خواهد بود و با اضافه شدن حدود ۵/ ۵ میلیون شغل، به سطح پیش از کرونا خواهد رسید. اما با وجود این، بنا بر گفته جولیا سیمپسون رئیس بخش گردشگری اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری، بخش سفرها به آرامی بهبود خواهد یافت و هنوز راه زیادی در پیش دارد. باز شدن بسیاری از مرزهای کشورهای اروپایی برای سفرهای بین‌المللی مسافران کاملا واکسینه شده، بهبود اقتصادی منطقه در سال آینده را تسریع خواهد کرد. این امر می‌‌‌تواند میلیون‌‌‌ها شغل و معیشت متکی به سفر را بازگرداند. تحقق این امر نیازمند حضور دولت‌‌‌ها است تا مجموعه‌‌‌ای از قوانین هماهنگ سفر را جایگزین محدودیت‌ها کنند. همچنین شرکت اقتصادی آکسفور (Oxford Economics) به نمایندگی از شورای جهانی سفر و گردشگری به بررسی وضعیت صنعت گردشگری در بحران کرونا و سناریوهای احتمالی این صنعت پرداخته است که بر اساس این تحقیقات، سهم بخش توریسم در تولید ناخالص داخلی منطقه و افزایش مشاغل می‌‌‌تواند هم در سال جاری و هم در سال آینده مثبت‌‌‌تر باشد، اگر ۵ اقدام حیاتی توسط دولت‌ها در سراسر جهان انجام شود. این اقدامات در گام نخست، اجازه دادن به مسافران واکسینه شده برای سفرهای آزادانه، بدون درنظر گرفتن مبدا یا مقصد نهایی است.  گام دوم، اجرای راه‌‌‌حل‌‌‌های دیجیتالی است که همه مسافران را قادر می‌سازد تا به راحتی وضعیت کووید خود را همچون گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا ثابت کنند، تا از این طریق روند باز شدن مرزها را تسریع بخشند. در گام سوم و چهارم دولت‌‌‌ها باید برای ازسرگیری سفرهای بین‌المللی ایمن علاوه بر به رسمیت شناختن تمام واکسن‌‌‌های مجاز و تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، از ابتکار طرح کوواکس یونیسف برای اطمینان از توزیع عادلانه واکسن‌‌‌ها در سراسر جهان حمایت کنند. در نهایت دولت‌‌‌ها باید به‌‌‌طور مداوم پروتکل‌‌‌های بهداشتی و ایمنی پیشرفته را اجرا کنند تا از این طریق اعتماد مشتریان تقویت شود. اگر این ۵ اقدام حیاتی پیش از پایان سال ۲۰۲۱ انجام شوند، تاثیر آن بر اقتصاد و مشاغل در سراسر اروپا می‌تواند قابل توجه باشد. بخش سفر اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری باتوجه به اقدامات ارائه شده از سوی شرکت اقتصادی آکسفور، برآورد کرده که سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ممکن است تا پایان سال جاری به میزان ۲۹ درصد نزدیک به ۲۷۰ میلیارد یورو افزایش یابد و پس از آن در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۳/ ۴۰ درصدی یعنی بیش از ۴۸۰ میلیارد یورو در سال افزایش خواهد یافت. درآمدهای بین‌المللی نیز باتوجه به اقدامات دولت‌‌‌ها منتفع خواهد شد و رشدی معادل ۳/ ۲۶ درصد در سال جاری و افزایش قابل توجه ۸۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ را تجربه خواهد کرد. رشد این بخش می‌‌‌تواند با افزایش ۴ درصدی مشاغل در سال ۲۰۲۱، تاثیر مثبتی بر اشتغال این بخش داشته باشد. تعداد افراد شاغل این بخش در سال آینده می‌‌‌تواند با افزایش ۶/ ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از همه‌‌‌گیری به ۴۳ میلیون شغل برسد. شورای جهانی سفر و گردشگری با پیوستن به انجمن‌‌‌های گردشگری همچون شورای بین‌المللی فرودگاه‌‌‌ها، کمیسیون سفر اروپا و انجمن بین‌المللی خطوط کروز، از دولت‌‌‌های اتحادیه اروپا می‌خواهند تا همه سیستم‌‌‌های «چراغ راهنمایی» برای انتخاب مقاصد را حذف کنند و به‌‌‌جای تمرکز بر کل کشورها به سمت انتخاب مسافران حرکت کنند. این انجمن‌‌‌های گردشگری بر این باورند که این رویکرد می‌‌‌تواند باعث تسریع بیشتر بهبود سفر و بخش گردشگری شود.

ایجاد شده: 12/آبان/1400       آخرین ویرایش: 12/آبان/1400     اخبار خارجی
شصت و پنج درصد مسافران هوایی، نیروهای دولتی هستند

شصت و پنج درصد مسافران هوایی، نیروهای دولتی هستند

به گزارش هتل نیوز وبه نقل از تسنیم؛ " حرمت الله رفیعی " رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در گفت‌و‌گوی آنلاین با اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران با موضوع بررسی نقش ایرلاین‌ها و حمل‌و‌نقل هوایی در توسعه گردشگری در خصوص آثار کرونا و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بر صنعت حمل‌و‌نقل هوایی و چگونگی انعکاس آن در زمینه سفر و گردشگری گفت:کرونا آسیب جدی به تمام صنایع  بالاخص گردشگری وارد کرد و باعث مشکلات زیادی شد، به طوری‌که می‌توان گفت به دلیل عدم دانش مسئولین و اتخاذ تصمیمات نامناسب و در نظر نگرفتن منافع صنعت گردشگری تقریباً فعالیت این حوزه را به صفر رساند. تصمیمات غیرکارشناسی دولت و عدم مشورت با بخش خصوصی موجب سقوط صنعت گردشگری را در ایام کرونا شد وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های کارشناسانه ایجاد هر شغل در صنعت گردشگری حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد تصریح کرد: درحالی‌که در کشورهای دیگر دولت‌ها با اعطای تسهیلات بلاعوض سعی در حفظ مشاغل گردشگری داشتند؛ مسئولین امر با درک شرایط دولت با پیشنهاد متخصصین مبنی بر اعطای وام‌های کم‌بهره از سوی دولت مخالفت کردند و باید گفت دود حاصل از این مخالفت و تصمیمات نادرست به چشم همه مردم رفت و همگان و نه فقط بخش صنعت گردشگری متضرر شدند. این مقام مسئول اظهار داشت: در اثر بی‌توجهی به درخواست‌های بخش خصوصی برای حفظ پرسنل تعداد زیادی از نیروهای شاغل در این حوزه بیکار شده و اقدام به مطالبه بیمه بیکاری کردند که بار اصلی هزینه‌ها در این ارتباط بر عهده دولت بود و این امر منجر به خالی شدن خزانه دولت و تحمیل هزینه‌های سربار به دولت شد. رفیعی همچنین بیان کرد: شخصاً در جلساتی که با حضور معاون اول وقت ریاست جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی برگزار می‌شد بنده با پرداخت وام به صورتی که بازپرداخت آن با تنفس سه ماهه باشد مخالفت کردم و آن را در توسعه و کمک به صنعت گردشگری بی‌رمق قلمداد کردم و مشابه ارز 4200 تومانی فسادبرانگیز توصیف کردم اما به هیچ عنوان به این نظرات توجه نمی‌شد. به اعتقاد وی در حوزه‌های دیگر به غیر از مسائل اقتصادی نیز به دلیل اتخاذ تصمیمات نادرست، صنعت گردشگری متضرر شد؛ مثلاً وزیر بهداشت وقت مدام از مردم درخواست عدم انجام سفر را داشت درحالی که ضریب احتمال ابتلا به این بیماری در مراکز اقامتی بسیار پایین‌تر از مراکز بهداشتی بود و مراکز گردشگری کاملاً شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. به طوری‌که در بسیاری از کشورها و به صورت مشخص در کشور ترکیه تمام سفرها برقرار و مراکز اقامتی در طول دوره کرونا فعال بودند و به فعالیت خود ادامه می‌دانند و مدیریت کرونا نیز به خوبی انجام شد. رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: این انتظار وجود داشت که دولت با استفاده از فرصت کرونا حداقل به بازسازی و تجهیز ناوگان هوایی کشور بپردازد که از مجموع 250 تا 300 فروند هواپیمای موجود در کشور فقط چیزی در حدود 110 فروند از آن در حال حاضر فعال است و پرواز می‌کند؛ این اتفاق حاصل نشد و درمجموع  باید گفت متأسفانه دولت در طول دوسال گذشته به هیچ عنوان همراه و هم‌یار صنعت گردشگری نبوده و همواره موجب ایجاد چالش و و ورود آسیب به این حوزه می‌شد.  این مقام مسئول همچنین افزود: همه این‌ها در حالی بود که هرچند سال 98 سال پرحادثه و پرچالش بود و در آن با حوادث نظیر سیل، گرانی بنزین، شهادت سرادار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی مواجه بودیم اما با این حال آمارهای ورودی و خروجی گردشگر در وضعیت نسبتاً مناسبی در مقایسه با ایام همه‌گیری کرونا قرار داشت و دلیل آن را نیز باید دخالت کمتر دولت در حوزه گردشگری دانست و این مطالبه همیشگی بخش خصوصی گردشگری بوده است که دولت اقدام به دخالت مخرب نکند. وی تأکید کرد: در حالی که هم اکنون در کشور صحبت از احتمال وقوع پیک ششم و عدم انجام سفر می‌شود که کشور‌های همجوار در اوج کرونا با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب  اقدام به برگزاری بزرگترین رویداد اقتصادی جهان تحت عنوان اکسپو کرده‌اند. به اعتقاد رفیعی سرمایه‌گذاری در گردشگری به مانند قالب یخ آب نیست که بعد از مدتی هدر رفته و از بین برود اما متأسفانه این دیدگاه غالب در نگاه دولت‌مردان نیست و کاملاً متضاد و مخالف این رویکرد است. عامل گرانی بلیط هواپیما، تعیین نرخ دستوری برای پرواز‌ها است رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی یکی از نمونه‌های دخالت بی مورد دولت در امر گردشگری را تعیین نرخ دستوری برای پروازهای اربعین دانست که موجب فساد، سردرگمی و افزایش چندبرابر قیمت این پرواز در بازار سیاه در ایام مبارک اربعین شد و همگان شاهد بودند مردم دچار سختی در راستای تهیه بلیت و انجام سفر شدند. این فعال صنفی گردشگری همچنین ادامه داد: در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای مسئولین مدام از زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها صحبت می‌شود درحالی که سوال اساسی اینجاست که اگر این موضوع صحت دارد چرا تعداد ایرلاین‌ها اینقدر زیاد بوده و هر روز مجوز جدیدی برای یک شرکت به ظاهر خصوصی در این رابطه صادر می‌شود؟ وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به استناد اشتباه برخی از مسئولین به صحبت‌های مقام معظم رهبری در زمینه لوکس بودن صنعت گردشگری و هواپیمایی و استفاده از آن برای کسب درآمد از این حوزه گفت: طبق آماری که مسئولین اعلام می‌کنند کمتر از یک درصد مردم با هواپیما سفر می‌کنند و مطابق همین آمار بالغ بر 65 درصد از همین یک درصد استفاده کنندگان از حمل و نقل هوایی، بخش دولتی است. حال سوالی که وجود دارد این است که اگر این آمار صحت دارد دلیل پرداخت یارانه از جیب 99 درصد مابقی مردم در زمینه سوخت هوایی و ... چیست و چرا باید دولت با دست کردن در جیب مردم برای این صنعت که استفاده کننده اصلی آن خودش است یارانه و ارز دولتی بپردازد؟ وی همچنین با اشاره به جلسه خود با سفیر تونس بیان کرد: در این جلسه ایشان خواستار ارسال گردشگر از ایران بودند اما در مقابل درخواست ما مبنی بر ارسال متقابل گردشگر از تونس به ایران، گردشگری در ایران را پرهزینه دانست که به نظر این موضوع علیرغم تنزل ارزش پول ملی به دلیل گران بودن پرواز و هتل و .‌‌.. صحیح است؛ در حالیکه به دلیل وضعیت نامناسب صنعت هوایی با وجود آنکه کشور ما حداقل جز 10 کشور برتر دنیا در زمینه جاذبه‌های گردشگری است حجم سفرهای داخلی و خارجی برای بازدید از این جاذبه‌ها اصلاً مناسب نبوده و انطباقی ندارد. رفیعی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز اظهارکرد: در تمام دنیا نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این موضوع اگر به درستی اتفاق بیفتد قابل دفاع بوده و با رقابتی شدن شرایط بین شرکت‌های هواپیمایی موجب افزایش کیفیت سطح خدمات سفر به مسافران می‌شود در حالی که تعیین کف و سقف قیمت کاملاً متضاد با این موضوع است. صدور مجوز جدید آژانس‌های مسافرتی از طرف دولت موجب کلاهبرداری و رانت‌بازی می‌شود رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در خصوص آخرین شرایط آژانس‌های مسافرتی و صدور مجوز فعالیت نیز افزود: وقتی چیزی در حدود 50 درصد از آژانس‌ها در شرف انحلال و تعطیلی هستند صدور مجوز جدید با این هدف که فقط اعلام شود صدور مجوز در راستای ایجاد شغل انجام گرفته بی معنا بوده و صحیح نیست و انتظاری که از دولت وجود دارد هم‌یاری و همراهی برای جلوگیری از تعطیلی آژانس‌های موجود و صدور مجوزها به شیوه صحیح و با نظارت لازم است. رفیعی با انتقاد از اعطای مجوز فعالیت آژانس‌های مسافرتی توسط دولت و بدون مشورت با بخش خصوصی و تخصصی گردشگری تصریح کرد: در شرایط فعلی صدور هر مجوز جدیدی کاملا اشتباه بوده و صرفاً شائبه رانت‌بازی و کلاهبرداری دارد. به گفته این فعال صنفی گردشگری در حال حاضر بالغ بر 5000 آژانس مجوز فعالیت دارند اما اگر بررسی دقیقی صورت پذیرد  چیزی در حدود 2000 دفتر فعالیت واقعی ندارند و بقیه دفاتر به نوعی راکد بوده و عملاً فعالیتی ندارند و خواسته ما انجام بازرسی‌های دقیق و مستمر توسط دولت و واگذاری موضوع صدور مجوز و در مجموع اقدامات تصدی‌گرایانه به معنای دقیق کلمه به بخش خصوصی برابر قانون است. وی در انتها خاطرنشان کرد: آژانس‌های مسافرتی صرفاً عامل فروش خدمات هستند و هیچ نقشی در تعیین قیمت و  یا گران فروشی ندارند و این وظیفه نهادهای نظارتی است که مانع فروش بلیت به قیمت غیرقانونی و گران شوند‌.

ایجاد شده: 27/مهر/1400       آخرین ویرایش: 27/مهر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...