فعالان گردشگری با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران کرونا، سیاست وزارتخانههای امور خارجه و بهداشت را در محدود کردن ویزای ایران به چالش کشیدند و از رها کردن نیروهای متخصص گردشگری به حال خود گله کردند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، کوچ بزرگ متخصصان گردشگری، وامهای حمایتی که به بدهکاری کلان گردشگری تبدیل شده، دخالتهای بخش دولتی در امور بخش خصوصی، واگذاری مسؤولیت نمایشگاههای خارجی با دستور حاکمیتی، ماجرای مقاومت بدنه وزارت خارجه با لغو ویزای ایران برای عمان و بیتوجهی به گردشگری از جمله مباحث و دغدغههایی بود که فعالان گردشگری در گفتوگویی حدودا پنجساعته در کلابهاوس، با حضور تعدادی از رؤسای تشکلهای خصوصی به بحث گذاشتند. در این گفتوگوی چالشی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نوعی تنها مدیر دولتی حاضر بود که خود نیز نسبت به بیتوجهیهای حاکمیت به موضوع گردشگری انتقاد کرد. امیدوارم یک رفت و روب اساسی انجام دهیم " حرمتالله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ، در این گفتوگو که با موضوع «کوچ شغلی متخصصان گردشگری» برگزار شد، تخمینی گفت: مجموع نیروی انسانی که مستقیم در گردشگری شاغل است احتمالا به بیش از ۱۲۰ هزار نفر برسد که اکنون نیمی از آنها از صنعت گردشگری خارج شدهاند. ما بیشتر از ۵۰ درصد نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت را از دست دادهایم که بازگرداندن آنها سخت خواهد بود. تقاضای ما این است که اجازه دهند بخش خصوصی کار کند. تشکلهای خصوصی هم باید توجه کنند تا ید واحد نشوند نمیتوانند کاری را از پیش ببرند. او ادامه داد: گردشگری لطمه بزرگی خورده، در همه دنیا از آن حمایت شده است، ولی اینجا پای این صنعت را گرفتهایم و کشانکشان میبریم که زخم دیگری به آن وارد شود. رفیعی همچنین از ورود و نفوذ بخشهای غیرمرتبط به حوزه گردشگری انتقاد کرد و با اشاره به توافق وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای برخورد انحصاری در صدرو ویزای ایران و محدود کردن آن فقط به بیماران خارجی، اظهار کرد: صدور ویزای توریستی بیشتر از یک سال است که متوقف شده و درحال حاضر ویزا فقط برای شرکتهای تسهیلگر وزارت بهداشت صادر میشود. بررسی کنید افرادی که ویزای درمانی ایران را درخواست کردهاند، برای چه به ایران آمدهاند. امیدوارم روزی در محکمهای پاسخگو باشند. وی اضافه کرد: به بهانه نامهای مختلفی که روی گردشگری گذاشتهاند، همه دستگاهها وارد این حوزه شدهاند؛ از وزارت ورزش گرفته تا بهداشت. هر گردشگری که به ایران میآید قطعا برای سلامت روان خود سفر کرده، پس یعنی کار آن را باید وزارت بهداشت انجام دهد!؟ این دخالتها مخل درآمد اقتصادی گردشگری و معضلی برای ما شده است. او با اشاره به اظهارات رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در همایش دانشگاه امام صادق درباره فرایند جذب بیمار خارجی، اظهار کرد: آیا همه آن دغدغههایی که وزارت بهداشت برای بیمار خارجی دارد و از قبل تا بعد از سفر، وضعیت او را رصد میکند، برای بیمار ایرانی هم دارد؟ رفیعی مدعی شد: شواهد و گزارشها نشان میدهد این وزارتخانه بیشتر دنبال کسبوکار و منافع مادی خود است. او عملکرد معاونت گردشگری در دوران کرونا را نیز به نقد کشید و بیان کرد: به نظرم این معاونت دغدغهای برای کار ندارد و اتفاقا دنبال آینده کاری خود با پایان عمر دولت است. متاسفانه در این دوران سخت، به اندازه ارزنی به گردشگری کمک نشده است. چه حمایتی کردند؟ چه وامی دادند؟ همه بدهکارتر شدهاند. از اول هم گفته بودم که این وام عدهای سودجو را پروار میکند. قبول داریم که متولی توان حمایت ندارد. به هر حال، باید این یکی دو ماه را صبر کنیم و امیدواریم جاروی خوبی دستمان باشد تا بعد یک رفت و روب اساسی انجام دهیم. او سپس با این شعر که «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»، گفت: ما نباید از دولت خواهش کنیم که به گردشگری کمک کند، بخش خصوصی باید دستور بدهد، با استدعا کار پیش نمیرود. تا بخش خصوصی به این نتجیه نرسد که ولی نعمت گردشگری است، وضع تغییر نمیکند و همه وزارتخانهها برای ما تصمیم میگیرند. بیتوجهی حاکمیت به گردشگری " حسین اربابی " مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ، که جزو مجموعههای اقماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار میآید، در دفاع از عملکرد این وزارتخانه در دوران کرونا با بیان اینکه هر کاری از دست این وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برآمده انجام داده است، مشکل را متوجه بیتوجهی حاکمیت به صنعت گردشگری دانست و با ذکر یک مثال گفت: زمانی که میخواستیم ویزای ایران را برای عمان لغو کنیم، به شدت با بدنه وزارت امور خارجه درگیر بودیم، چون اعتقادی به این کار نداشت و عاقبت آقای ظریف و مونسان پشت درهای بسته، تفاهمنامه لغو ویزای ایران برای عمان را امضا کردند. او ادامه داد: تجربه ما نشان میدهد در مجموعه حاکمیتی هیچ اولویتی برای گردشگری وجود ندارد. همه میدانند کسب و کار گردشگری خراب است، اما آیا سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه کارمندان میگذرد؟ وقتی گفته میشود تعطیل کنید آیا دولت حاضر است درآمد بخش تعطیل گردشگری را تامین کند؟ واقعیت این است که اهمیتی ندارد. زمانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متوجه شدیم همه دستگاهها از صندوق توسعه ملی برداشت میکنند، ما هم گزارشی در حوزه خود تهیه کردیم و گفتیم اگر یک میلیارد یورو در این صنعت تزریق شود بسیاری از مشکلات را میتوان حل کرد، اما آن درخواست ما در پیچ و خم آب و برق و نان گم شد. وقتی برنامه ششم توسعه را آماده کردند، هیچ اثری از گردشگری نبود، با کمک یکسری دلسوز صنعت گردشگری، چند ماده به این سند اضافه شد. اربابی نقد ظریفی هم به بخش خصوصی کرد و افزود: این بخش تنها است. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دولت است، یک گردشگر هم وارد نکرده. ما حلقه مفقوده داریم، با این حال فکر میکنیم سیاستمان عالی بوده است. این حلقه مفقوده در ارتباط با بخش خصوصی است. اعتقادم بر این است که سیستم معیوب است و بخش خصوصی از آنچه هست باید قویتر شود تا بر دولت غالب شود. بخش خصوصی گردشگری باید رشد کند. رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، در ادامه این اظهارات که با واکنش تند فعالان بخش خصوصی حاضر در این گفتوگو مواجه شد، گفت: دولت اجازه نمیدهد بخش خصوصی بلند شود. همه گرفتاری ما از این است. پای ما را گرفتهاند و اجازه نمیدهند بلند شویم. یک جا را درست میکنیم، در جای دیگر سنگ میاندازند. همین دولت که به بخش خصوصی انتقاد میکند چرا بیشتر گردشگر از کشور خارج میکند، مگر خودش مجوزهای آژانسها را نداده است؟ خودش ۹۹.۵ درصد آژانسها را خروجی کار کرده و نیم درصد را ورودی کار کرده است، حالا که سههزار آژانس بنا به سیاست غلط بخش دولتی، در گردشگری خروجی فعال شدهاند، ایراد میگیرد. دولت عامل این اتفاق بوده، نه بخش خصوصی. اربابی هم در پاسخ گفت: اصلا همین پافشاری و مطالبهگری بخش خصوصی باعث شده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه مربوط به صدور مجوز را اصلاح کند و فرآیند صدور مجوز آژانس را تغییر دهد. وقتی مطالبه از سوی بخش خصوصی قوی باشد، دولت در مقابل مجبور به سر خم کردن است. رفیعی به این اقدام هم اعتراض کرد و سوال پرسید بخش خصوصی کجای تدوین چنین بخشنامهای بوده است، و در ادامه گفت: زمانی که برنامه گردشگری را به مجلس دادند، این نمایندگان مجلس بودند که به بخش خصوصی خبر دادند. آن برنامه از نظر ما هیچ ارزشی ندارد، وقتی در تدوین آن هیچ نظری از ما گرفته نشده است. " ابراهیم پورفرج" رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ، نیز در ادامه درباره دخالت دولت در گردشگری، گفت: زمانی برگزاری نمایشگاههای خارجی بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و این جامعه تقسیم مسؤولیت شده بود، اما چرا سال ۹۸ با زور و دستور حاکمیتی همان چند نمایشگاه را از ما گرفتند و به یک شرکت دیگر دادند، نمایشگاه هم برگزار نشد و پول آژانسها را هم بعد از دو سال هنوز برنگرداندهاند. این همان دخالتی است که پای ما را گرفته. بعد از ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران شده؟ " سهراب شرفی" از اتاق بازرگانی استان فارس نیز گفت: بخش خصوصی به اندازهای که قوانین اجازه داده، سرمایهگذاری کرده است. این وزارتخانه است که از ابزار و دانش باید استفاده کند. وزارتخانهای که نمیداند چگونه از ابزار موجود استفاده کند، وجودش چه معنایی دارد؟ وزارتخانه باید در بدنه دولت قدرت داشته باشد که جریان را هدایت کند. این وزارتخانه که تازه متولد شده و گرفتار پیچیدگیهای چند ده ساله نیست، از آن انتظار میرود در مجلس با قدرت و شهرت بیشتری حضور پیدا کند و بتواند صنایع دیگر را متقاعد کند که روی گردشگری تاثیر بگذارند. او استراتژی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را زیر سوال برد و افزود: از زمانی که سازمان به وزارت تبدیل شده هیچ برنامه و استراتژی توسعهای نداشته و تحولی ایجاد نکرده است. اگر ۵۰ درصد آن نگاهی که در ترکیه و مالزی به گردشگری دارند، در ایران وجود داشت وضع ما اینگونه نبود و این صنعتِ ارزشمند به کما نمیرفت. " محمدرضا اکبری " کارشناس ارشد و پژوهشگر گردشگری ، نیز این سوال را پرسید که بعد از گذشت ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران در گردشگری شده است، و در ادامه گفت: با اینکه سند راهبردی توسعه گردشگری اوایل همهگیری کرونا تصویب شد، ولی متاسفانه در آن، برنامهای برای مدیریت بحران درنظر گرفته نشده است، چه از جانب بخش خصوصی و دولتی. ما سالهاست در حوزه گردشگری کار میکنیم و همیشه نقد کردهایم حالا باید راهکاری برای خروج از بحران داشته باشیم. او درباره مطالبه بخش خصوصی برای مذاکره با ستاد ملی کرونا با هدف تغییر سیاستها، اظهار کرد: وظیفه وزیر بهداشت دفاع از بهداشت کشور است، آقای نمکی مسؤول دفاع از گردشگری نیست. این موضوع به ما برمیگردد که تا کنون به کجا برنامه دادهایم و حقانیت خود را چگونه اثبات کردهایم که اگر مردم سفر بروند به مشکل برنمیخوریم. اگر برنامه داشتیم میتوانستیم آنها را قانع کنیم. " محمدرضا پوینده " مدیرعامل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی متعلق به سازمان تامین اجتماعی نیز درباره تعطیلی و بیکاری گسترده در گردشگری، اظهار کرد: وزارت بهداشت تصویر درستی از گردشگری ندارد، چرا سایر صنایع شاهد تعطیلیهای گسترده نبودند، چون در سطح حاکمیت و دولت جایگاه تعریفشدهای دارند که حتی وزارت بهداشت هم نمیتواند مانع آنها شود. او همچنین تبلیغات و بازاریابی گردشگری را نقطه صفر دانست و با طرح این سوال که در دوران کرونا، کدام دستگاه چه بازاریابیای داشته است، گفت: بازاریابی گردشگری به حضور چند نمایشگاه خارجی و شرکت انحصاری ۱۰۰ آژانس واردکننده توریست محدود شده است. گردشگری باید به گفتمان ملی تبدیل شود. پورفرج، رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این اظهارنظر گفت: ما سالی ۱۱ نمایشگاه خارجی میرویم که پول آن را خودمان میدهیم. دو سال پیش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت پول زمین را میدهد و ما غرفه را برپا کنیم. وقتی نمایشگاه برگزار شد و هزینه صرفشده را مطالبه کردیم، پول را ندادند. بازاریابی گردشگری وسیعتر از نمایشگاه است. بعضی از آژانسها سالی ۲۰ سفر میروند تا شرکت خارجی را ببینند و گفتوگو کنند. نمایشگاه فقط یکی از ابزارهای کار ما است. بخش دولتی این را بداند، نمایشگاه ابزار خوبی برای بازاریابی گردشگری است. آیا در آلمان همه ۲۰۰ کشور که در نمایشگاه شرکت میکنند، اشتباه کردهاند و فقط ما درست فکر میکنیم که حضور در نمایشگاههای بینالمللی را زیر سوال میبریم!؟ خروج ۹۰ درصد رانندهها از صنعت گردشگری " حسین بهرامی " مدیر یک شرکت خدمات حمل و نقل توریستی هم با اشاره به موضوع این گفتوگو، اظهار کرد: از یک سال پیش، ۹۰ درصد نیروهای شاغل در بخش حمل و نقل گردشگری تغییر حرفه دادهاند، وامی هم به این بخش تعلق نگرفته است. بیشتر ماشینها هم اقساطی بودند که فقط سه ماه تعویق در پرداخت وام داشتند. این صنف که یادی هم از آن نمیشود، با همه زحمتی که برای آموزش رانندههای ترمینالی آن کشیده بودیم، از بین رفته است. " سهند عقدایی " عضو جامعه تورگردانان نیز با اشاره به دغدغه جهانی برای افزایش حجم تقاضای سفر در سال ۲۰۲۲، گفت: محرومیت مردم از سفر به مدت دو سال، واکسیناسیون و بازگشت به برجام، مجموعه عواملی است که احتمال افزایش تقاضا برای سفر به ایران را در ماههای ابتدایی سال ۲۰۲۲ مطرح کرده و به تبع آن، این نگرانی وجود دارد که با بیبرنامگی اتفاقات سال ۹۲ تکرار نشود، که قیمت هتلها با سرازیر شدن گردشگران به ایران، یکباره افزایش چشمگیری پیدا کند و از سوی دیگر، با کمبود زنجیره تأمین خدمات مواجه شویم. باید از حالا فکری برای آینده داشته باشیم. همچنین " علیرضا رییسی" عضو جامعه هتلداران اصفهان ، نگاهی داشت به محدودیتهایی که در این استان بر اثر تصمیمهای سلیقهای اعمال شده است و گفت: با اینکه هتلها در یک سال گذشته پروتکلها را بهدرستی رعایت کردند و حتی کارت ایمنی تهیه شده، ولی متاسفانه اداره بهداشت با سیستم گردشگری جنگ دارد. از طرفی، اقساط وامها که امهال نشد، مشکلات عدیدهای را به وجود آورده است. اداره برق هم اگر یک ماه پول نگیرد، سریع برق هتل را قطع میکند. حمایتها فقط در حد شعار بوده است. " امیرمسعود لوافان، عضو دیگر جامعه هتلداران اصفهان نیز این سوال را مطرح کرد که بعد از کوچ متخصصان گردشگری چه اتفاقی خواهد افتاد و پروژههایی که در پایه متوقف شده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، و در ادامه گفت: وزیری که در آینده میآید لطف کند کاری با تشکلهای خصوصی گردشگری نداشته باشد و اجازه دهد کار کنیم. او با اشاره به توقف آموزشها بهویژه در هتلها همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای تحصیل در رشتههای دانشگاهی گردشگری ادامه داد: واکسن برای گردشگری خیلی مهم است و مشاغل این حوزه باید در اولویت قرار گیرند. چرا کارشناسِ هتل نباید واکسن بزند اما همان نیرو وقتی به کارخانه کنسروسازی میرود، واکسن میزند. وقتی همکاران ما میبینند در این حوزه آیندهای نیست، برای خروج از آن تردید نمیکنند. " محمدابراهیم لاریجانی " مدیرکل اسبق دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ، هم درباره خروج نیروهای متخصص از گردشگری، گفت: شنیدهام برخی از نیروها در املاک مسکن مشغول شدهاند و کسی را که طعم پول املاک را چشیده باشد مگر میشود به گردشگری برگرداند؟ او همچنین خواست درباره افرادی که در بخش دولتی مانع فعالیت بخش خصوصی شدهاند شفافتر صحبت شود و گفت: بخش خصوصی از یک طرف از حمایتهای دولت تشکر میکند و از طرف دیگر آن را عامل نفاق میداند. شفاف بگوید آنهایی که دست و پای این بخش را بستهاند چه کسانی هستند. " فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و دکترای اقتصاد گردشگری نیز گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موضوع کرونا بسیار منفعل عمل کرد، اما تشکلها چه کار شایستهای انجام دادند؟ در تشکلها یکدستی و یکصدایی نداشتیم. چرا وقتی وام حمایتی کرونا را دادند با علم به مشکلات بعد، بنگاهها زیر بار آن تسهیلات رفتند و مقاومت نکردند؟ او درباره پیشنهاد انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط بخش خصوصی، بیان کرد: وزیر گردشگری باید از حالت شعاری خارج شود. تا وقتی گردشگری برای دولت دغدغه و اولویت نیست، وزیر چه از بیرون و یا دورن باشد، فرقی نمیکند. "عطا فرزام " از فعالان گردشگری هم درخواست کرد انتظاری از بخش دولتی نداشته باشند و روی آینده متمرکز شوند، چرا که مذاکرات برجام، تغییراتی را در حجم تقاضای سفر به ایران ایجاد کرده است. او گفت: باید آمادگی پذیرش را پیدا کنیم. جدی فکر کنیم اگر با رشد زیاد گردشگر مواجه شدیم چه کنیم؟ اگر همان اتفاق برجام در سال ۹۲ دوباره تکرار شود چه برنامهای داریم؟ همچنین " هومر برقانی" نماینده بازاریابی وازت گردشگری تایلند در ایران پیشنهاد کرد روی ظرفیت گردشگری ایران بیشتر کار شود، در شرایطی که از دولت نمیتوان انتظار حمایت و کمک داشت، همانطور که در چهار دهه اخیر کاری برای این صنعت نکرده است. بخش خصوصی فکری به حال گردشگری کند. پیشنهاد استفاده از سهمیه ویزای تجاری در شرایط توقف صدور ویزای توریستی برای برگزاری تورهای آشناسازی، خلاء آمار نیروی شاغل در گردشگری که سنجش اثر اقتصادی این صنعت را بیاعتبار کرده است، برنامه بخش خصوصی برای واکسیناسیون نیروی انسانی شاغل در این حوزه خارج از برنامه دولت، دستمزد راهنمایان و تلاش برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در کابینه بعدی توسط بخش خصوصی، از دیگر پیشنهادها و مباحثی بود که از سوی دیگر فعالان گردشگری مطرح شد.
ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
نشست جامعه هتلداران کشور با حضور وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و معاون گردشگری کشور به منظور بررسی آخرین وضعیت همکاریهای موجود میان این تشکل حرفهای و معاونت گردشگری عصر روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد. بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " علیاصغر مونسان " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این نشست ضمن تشکر از جامعه هتلداران به دلیل همکاری که در زمان شیوع ویروس کرونا داشتند، بیان کرد: «فشار زیادی به جامعه هتلداران کشور وارد شده است، ما نیز تمام تلاش خود را با توجه به شرایط اقتصادی دولت و بودجهای کشور کردیم تا در کمیسیونهای مختلف و صحن دولت هر کاری که میشود انجام دهیم، انصافا نیز انجام دادیم.» او افزود: «موضوع کرونا و حفظ جان مردم برای ما مهم است. تمام تلاش خود را کردیم تا از ظرفیتی که وجود دارد با رعایت پروتکلهای بهداشتی استفاده کنیم.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تصریح کرد: «هدف ما از برگزاری این نشست، مشارکت عمده جامعه هتلداران کشور است.» میانگین ضریب اشغال هتلهای کشور زیر ۵ درصد شده است " جمشید حمزهزاده " رئیس جامعه هتلداران کشور در ادامه این جلسه بیان کرد: «متأسفانه وضعیت ما به شدت خراب شده و میانگین ضریب اشغال هتلهای کشور زیر ۵ درصد شده است، در ایام نوروز ۱۴۰۰ بر اساس آماری که گرفتیم میانگین کشوری ضریب اشغال هتلها ۲۵ درصد بود. مسافرتهایی که در ایام نوروز انجام شده، گردشگری نبوده است. گردشگر تعریف دارد یعنی در جایی اقامت و هزینه کند. آنها عمدتا به دیدار اقوام و بستگان رفتند و ربطی به گردشگری نداشته است.» او افزود: «یکی از مشکلات ما بحث افزایش ۳۹ درصد حقوق کارکنان است با توجه به اینکه درآمد هتلها و مراکز گردشگری به حداقل رسیده، تأمین آن سخت است. یکی از پیشنهادهایمان این است که تا پایان کرونا، سازمان تأمین اجتماعی سهم بیمه کارمند را برای حفظ اشتغال دریافت نکند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مجبور میشویم تعدیل نیرو داشته باشیم.» حمزهزاده تصریح کرد: «اگر تعطیلات ادامه پیدا کند ضربه محکم دیگری به جامعه هتلداران کشور وارد میشود. همچنین تقاضا داریم با توجه به شرایط شغلی کارمندان، هتلها و در معرض خطر قرار گرفتن آنها، در گروه اولویت واکسن کرونا قرار بگیرند.» رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: «در بستههای حمایتی که تصویب شد، متأسفانه سازمان امور مالیاتی کشور موضوع امهال را نادیده گرفت و در ماههای اسفند ۹۹ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ برای اخذ مفاصا حساب مجبور شدیم ۱۰ درصد جریمه پرداخت کنیم در صورتی که مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اینگونه بود. همچنین در مورد بیمه نیز همینطور و حدود ۲ درصد جریمه پرداخت کردیم.»
ایجاد شده: 21/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 21/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از فارس، ازبکستان و قزاقستان موضوع اجرای روادید «شینگن آسیای مرکزی» را در دست بررسی دارند و در حال حاضر مفاد روادید چندبار ورود Silk Road هماهنگ شده است. ازبکستان و قزاقستان در حال حاضر اجرای سیستم مشترک الکترونیک صدور روادید برای ورود و اقامت در کشورهای داخل منطقه Silk Road (در مرحله اول قزاقستان و ازبکستان) را هماهنگ میکنند. نمایندگان وزارت فرهنگ قزاقستان اظهار داشتند که روادید Silk Road میتواند مشابه روادید شینگن برای کشورهایجاده ابریشمباشد. طرف قزاقی تاکید کرد این سند برای از بین بردن موانع روادیدی، گمرکی و مرزی هنگام عبور گردشگران از مرزهای کشورهای همسایه کمک میکند. نمایندگان این وزارت تاکید کردند که با طرف ازبکی 2 رایزنی کنسولگری و 4 نشست گروه کاری در مورد اجرای طرح روادید الکترونیکی Silk Road Visa برگزار شده است. در پایان این مذاکرات مفاد روادید گردشگری الکترونیکی چند بار ورود Silk Road Visa و فهرست واحد کشورهایی که شهروندان آنان میتوانند مدارک خود را برای دریافت روادید الکترونیکی تحویل دهند، هماهنگ شد. برنامه ریزی شده تا پایان سال 2021 میلادی این موضوع به اتمام رسد. پیشتر در ماه ژوئن سال 2018 میلادی «دریغا نظربایوا» ایجاد شینگن آسیایی Silk viza را پیشنهاد کرده است. وی خاطرنشان کرد: چنین روادید برای مسافرانی که برای آشنایی با فرهنگ آسیا فاصله زیادی را طی میکنند، سودمند خواهد بود. این ابتکار را در ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان مثبت ارزیابی کردند.
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 21/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از مهر، هفتم فروردین ۱۴۰۰ وزرای امور خارجه ایران و چین سند همکاریهای ۲۵ ساله ایران و چین را امضا کردند. این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاریهای جامع ایران و چین» ثبت شد و حوزههای سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساختهای مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و… را شامل شده است. در این سند بر افزایش شناخت متقابل از طریق ارتقا تبادلات مردمی (گردشگری)، رسانهای، سازمانهای مردمنهاد، انجمنهای دوستی و همکاری دانشگاهی تاکید شده است. همچنین سرمایهگذاری و کمک به تکمیل زیرساختهای لازم برای ارتقا همکاریهای فرهنگی از جمله گردشگری را مدنظر قرار دادهاند. در بخش عناوین اصلی همکاریهای همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و در ضمیمه دوم این سند بر مشارکت در ساخت شهرهای گردشگری تاکید شده است. بند «ه» سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در بخش همکاریهای مالی، اقتصادی و تجاری نیز درباره همکاری مشترک در زمینه گردشگری و میراثفرهنگی براساس مفاد ضمائم سند، است. در ضمیمه سوم نیز بخشی با عنوان «اقدامات اجرایی کوتاهمدت» دارد که در بند چهارم آن بر موضوعاتی همچون «همکاری در صنعت گردشگری با تمرکز بر توسعه زیرساختها»، «تسهیل جذب گردشگر از دو کشور»، «توسعه محصولات و خدمات گردشگری»، «پیشبرد همکاریها در زمینه میراثفرهنگی و صنایعدستی»، «برگزاری منظم جشنوارهها و نمایشگاههای فرهنگی دو کشور با بهرهگیری از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد» و «تقویت انجمنهای دوستی چین و ایران» تاکید شده است. اینها نشان میدهد که سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به صورت مستقیم و غیر مستقیم یا روی گردشگری تأثیر گذار است و یا آن را مورد تاکید قرار میدهد. در این باره، یکی از کارشناسان حوزه گردشگری و اقتصادی به پژوهش در این باره پرداخته و آن را از جنبههای مختلف بررسی کرده است. علی اصغر شالبافیان عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: نگاهی به توافقنامه همکاری ایران و چین؛ نشان میدهد این توافقنامه حداقل در سطح فعلی به مزیتهای دو کشور از جمله اشتراکات فرهنگی توجه نموده است. در این میان، باید دید که از آن چطور میتوان به نفع گردشگری استفاده کرد. وقتی با این نگاه آن را کاوش میکنیم؛ میبینیم شاید واژههایی که در آن استفاده شده میتوانند کدهایی بدهند که حوزههای گردشگری و میراث فرهنگی از آن بهره مند میشوند. این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی درباره اشتراکات فرهنگی تاکید میشود؛ از آن میتوان محصولات گردشگری یا جاذبههای مشترک مثل جاده ابریشم نیز استخراج شود که هم محل توجه دو کشور است. پس یک رویکرد، استفاده از واژگان است و اینکه چگونه از ظرفیت واژگان توافقنامه؛ به نفع گردشگری بتوان بهره برد. به اعتقاد شالبافیان؛ گردشگری یکی از مهمترین بخشهایی است که میتواند در این توافقنامه نقش آفرینی کند. او افزود: به طور مشخص، در بند دوم مأموریتهای این توافقنامه، یکی از مأموریتها؛ تأثیر گذاری در حوزه گردشگری دو کشور قلمداد شده است. پس میتوان گفت یکی از محورهای توافقنامه که به صورت مستقیم به آن اشاره شده؛ گردشگری است. در برخی از بخشهای این توافقنامه هم گفته که زیرساختهای گردشگری کشور را تقویت کنیم. طبیعی است یکی از موضوعاتی که میتواند به وضعیت گردشگری کشور کمک کند، تکمیل، تجهیز و تقویت زیرساختهای گردشگری است. این استاد دانشگاه گفت: بارها سرمایه گذاران خارجی از طریق وزارت گردشگری و سازمان کمکهای فنی و اقتصادی ذیل وزارت اقتصاد؛ به دنبال توسعه سهم سرمایه گذاری خارجی در گردشگری بوده اند بنابراین این توافقنامه میتواند زمینه توسعه سهم سرمایه گذاری ایران و چین را تسهیل و کمک کند. این کارشناس گردشگری گفت: در برخی از حوزهها هم الزاماً اسم گردشگری بیان نشده اما گردشگری هم میتواند از آن استفاده کند. به عنوان مثال یکی از بخشهای برجسته توافقنامه؛ تقویت زیرساختهای حمل و نقل دریایی و ریلی است. این زیرساختها اگر تقویت شود به این معناست که حوزه گردشگری نیز منتفع خواهد شد. در واقع توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی اول به گردشگری داخلی کمک میکند تا حمل و نقل ایمن و آسان و شاید ارزان داشته باشیم، حوادث جادهای کمتر شود و دسترسی ما را به مقاصد دورتر داخلی آسان کند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه این توافقنامه به ورود گردشگران چینی به ایران نیز اشاره میکند ادامه داد: چین یکی از سریعترین رشدها را در حوزه گردشگری برون مرزی و گردشگر فرستی داشته است. توانمندشدن چینیها و رونق اقتصاد این کشور از جمله دلایل آن بوده است. اکنون نیز میبینیم غالب کشورهای جهان خصوصاً اتحادیه اروپا، کشورهای شرق آسیا، خاورمیانه و کانادا برنامه مدون برای جذب گردشگران چینی دارند و به واسطه اینکه چین بازار جذابی است، آن را در اولویت جذب گذاشته اند. وی افزود: اما چین، گردشگران برون مرزی خود را به راحتی در اختیار بقیه کشورها نمیگذارد. بلکه تمهیداتی ازجمله تفاهمنامه همکاری بین این کشور و کشورهای مقصد، به نام ADS (مقاصد مورد تأیید کشور چین) امضا میشود. یعنی دولت چین برای هدایت اتباع خودش به سفرهای برون مرزی، دارای یک برنامه، استراتژی و نظام نامه است و کشورهای مختلف تلاش میکنند الزامات آن را محقق کنند. به رغم اینکه بخش خصوصی در چین نقش پررنگی دارد اما دولت در جهت دهی کسب و کارها نیز نقش حساسی ایفا میکند به همین دلیل امضای این توافقنامه میتواند موجب تسهیل ورود گردشگران چینی به ایران شود. یعنی دولت چین براساس این توافقنامه، ایران را جزو مقاصدی قرار دهد که اتباع خود را برای سفر به ایران ترغیب میکند. شالبافیان گفت: یکی از برنامههای کمیسیون گردشگری اتحادیه اروپا نیز برای جذب گردشگران چینی؛ قرارگیری در این فهرست است تا دولت چین مانع سفر اتباعش به اتحادیه اروپا نشود. البته هم اکنون نیز این کشور یکی از بازارهای مورد هدف ایران است و وجود این توافقنامه میتواند به تحقق اهداف این بازار کمک بیشتری کند. این توافقنامه موجب تقویت گردشگری کسب و کار از چین به ایران نیز خواهد شد. چون لازمه محقق نمودن اهداف توافقنامه در حوزههای مختلف، انجام سفرهای تجاری است. بنابراین اجرای این توافقنامه در کوتاه مدت، افزایش سهم گردشگران کسب و کار به ایران را به دنبال خواهد داشت. وی ادامه داد: اگر برای این توافقنامه، سندهای اجرایی پشتیبان و درستی تدوین شود؛ قطعاً به گردشگری کمک میکند. در این زمینه ملاحظات متعددی را باید در نظر گرفت. آنچه از این توافقنامه منتشر شده این است که توافقنامه، زمینههای کلی همکاری را برجسته کرده است. از نظر من گردشگری یکی از محورهایی است که میتواند بخش بزرگی از همکاری ایران و چین باشد. پس باید برای آن برنامه ریزی کرد و نهادهای مسئول و مراکز فکری و پژوهشی نیز آن را مورد بررسی قرار دهند.
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، خبرگزاری واس وابسته به دولت عربستان، از عزم وزارت خارجه این کشور برای برپایی موسم حج ۱۴۰۰ خبر داد. سال گذشته به دنبال شیوع ویروس کرونا حج با حضور ۱۰ هزار نفر از ساکنان و اتباع خارجی مقیم این کشور برگزار شد. وزارت حج و عمره عربستان بدون اینکه به جزئیات بیشتر تصمیم تازه این کشور اشاره کند، اعلام کرد: نهادهای بهداشتی و درمانی در عربستان تدابیر لازم را برای حفاظت از سلامتی زائران مورد ارزیابی قرار میدهند و بهزودی جزئیات ضوابط و برنامههای اجرایی حج امسال اعلام خواهد شد. به تازگی، خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه در عربستان از تصمیم مقامات سعودی برای به تعلیق درآوردن حج برای زائران خارجی خبر داده بود. پیش از آن، وزارت حج عربستان گفته بود که درحال بررسی طرح پذیرش زائران خارجی واکسینهشده برای موسم حج است. رویترز به نقل از منابع سعودی به اختلاف نظرهای مقامات عربستان در مورد انواع مختلف واکسنها و اثربخشی آنها و همچنین خطر ابتلا به گونههای جدید ویروس در این کشور در جریان مراسم حج اشاره کرده بود. این کشور که مراسم عمره را پس از یک سال توقف چند ماهی است آغاز کرده، به تازگی پذیرش تدریجی زائران خارجی را از کشورهای امن به لحاظ ویروس کرونا، شروع کرده است. عربستان از زمان بازگشایی مسجدالحرام و برگزاری عمره، بیش از هفت و نیم میلیون عمرهگزار و نمازگزار را پذیرفته است. زائران خارجی برای شرکت در مراسم عمره، باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز تست کووید داده باشند و پس از ورود به عربستان نیز سه روز در هتل قرنطینه شوند تا پس از مشخص شدن نتیجه تست دوم کرونا، اجازه حضور در مراسم عمره را دریافت کنند. همه زائران در طول مراسم باید ماسک داشته باشند و فاصله ایمنی را رعایت کنند.
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
آشیانگردی معادلی برای واژۀ Staycation که برگرفته از دو واژۀ “stay” و “vacation” در زبان انگلیسی است که در فارسی معادل »اقامت « و »تعطیلات « می باشد. واقعیت این است هنوز واژه ای رسمی از سوی فرهنگستان برای این مفهوم مشخص نشده است. اخیرا بنده با مشارکت همکار و دوست عزیزم خانم دکتر مرضیه بختیاری در حال انجام پژوهشی در این حوزه هستیم که امیدوارم این پژوهش بتواند بینش های جدید و ارزشمندی برای صنعت گردشگری ایجاد نماید. از آنجا که نیاز داشتیم واژه ای معادل برای این مفهوم بیابیم از نظر خبرگان و اساتید این حوزه بهره مند شدیم .برای یافتن معادل مناسب برای این مفهوم از گروه «اندیشه سرا» ی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران کمک گرفتیم. مفاهیمی همچون«گردشگری بومی، گردشگری محلی، نزدیک گردی، گردشگری نزدیک، مسافرت یک روزۀ داخلی، میهن گردی، پیراگردی ، گردشگری داخلی، سفر نمایی، خانه مانی، حوالی گردی و زادگاه گردی» پیشنهاد گردید که بنا به نظر ارزشمند پروفسور نظام الدین فقیه و تایید غالب فرهیختگان واژه » آشیانگردی« را معادل واژۀ Staycation در نظر گرفته ایم. مفهوم «آشیانگردی» ، اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط تری مسی به کار برده شده و تعاریف و نامهای مختلفی برای آن موجود است؛ از جمله تعریف یساویچ در سال ۲۰۱۰ که آن را سفری حداقل با یک اقامت تفریحی شبانه در شعاع ۵۰ مایلی خانه معرفی نمود که البته محل زندگی فرد را نیز شامل میشود. در واقع هدف این نوع گردشگری آشنایی با محیط و فرهنگ پیرامون یک فرد در طول تعطیلات با استفاده از جاذبه های گردشگری موجود در محیط زندگی و فعالیتهای روزمرۀ وی به فعالیتهای آرامش بخش و تفریحی می باشد. این نوع گردشگری یک مفهوم نسبتاً ناشناخته است و کمتر در تحقیقات و مقالات دانشگاهی دیده شده است و می توان گفت هنوز وارد ادبیات داخلی ما نشده است. مثال هایی از فعالیت های آشیانگردی را نام ببرید : هر آنچه که فرد در سفرهای دور انجام می دهد در آشیانگردی هم صورت میپذیرد اما با این تفاوت که در محیط زندگی فرد شکل میگیرد. به طور کلی هر تغییر در فعالیت های روزمره که فرد با هدف کسب آرامش و تفریح انجام می دهد را شامل می شود مثلاً : فاصله گرفتن از فضای مجازی و اخبار که به طور روزمره به آنها می پرداختید و تمرکز روی خود و افراد مهم در وزندگی گذران وقت در فضای باز و طبیعت اطراف برنامه ریزی برای فعالیت ها و تمرینات ورزشی که همیشه انجام آنها را در سر داشته اید مانند پیاده روی دوچرخه سواری نرمش و ورزش در پارک تجربه اردو و شب مانی در مکانی مناسب و تماشای ستارگان، اقامت در هتلها و اقامتگاههای اطراف محل زندگی رفتن به تئاتر جشنواره ها کنسرت های موسیقی و فعالیت های هنری و جذاب فواید این مدل گردشگری و تفریحی چیست؟ مطالعات نشان داده حس لذت تفریح و رفاه (welbeing) درافراد مورد آزمایش که کارمندانی بودند که آخر هفته را در منزل به استراحت و تفریح و فراغت از کار و مسئولیت سپری کردند، تفاوت چندانی با سفر دور ندارد . در آشیانگردی ، تفریح و تجدید قوا با صرف زمان و هزینه ی اندک می تواند کیفیت مطلوب و آرامش خاطر برای شهروندانیک منطقه به بار آورد و از طرفی این مدل گردشگری با افزایش میزان تقاضا موجب توسعه و رونق صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن در منطقه می گردد. به عبارتی « جامعۀ محلی برای جامعۀ محلی». آیا آشیانگردی در بحران کرونا کارکردی داشته و هتل ها چه نقشی در این بین دارند؟ این سوال را من با مثالهایی از چند کشور و مقصدهای گردشگری پاسخ می دهم ؛ اسلوونی دولت اسلوونی با مشاوره کارشناسان و دانشمندان، کوپنهای اقامتگاهی را معرفی کرد که بر اساس آن، هر شهروند یک کوپن به ارزش ۲۰۰ یورو دریافت کرد. از طریق این طرح ، دولت ۳۵۰ میلیون یورو برای آشیانگردی به ساکنان یارانه پرداخت نمود. نتایج اولیه مثبت اعلام شد. در هفت هفتۀ اول ، تقریباً ۱۵ ٪از کوپنها استفاده شد. نمایندگان صنعت گردشگری اسلوونی از این استراتژی راضی هستند چراکه در شرایط بحران کرونا پیش بینی می شد این صنعت با ۷۰ ٪افت برای سال ۲۰۲۰ مواجه باشد که با کاربرد این استراتژی این رقم به ۴۰ ٪رسید. سنگاپور نمونه ی دیگر، کشور سنگاپور است.مردم سنگاپور به شدت به تفریح و مسافرت علاقمندند در شرایط حال حاضر با توجه به بحران کرونا و بسته شدن مرزهای بین المللی، مردم جهت برآوردن نیاز خود به تفریح و گردش این سبک گردشگری را تجربه کردند. در این طرح دولت و جامعه محلی با مشارکت، موجب رونق و بازگشایی ۶۵ تا ۷۰ درصد هتل ها شدند. بعلاوه در راستای این طرح ، فعالیتهای گوناگون مانند رستوران، جلسات یوگا، برنامه های پیوند خانوادگی، شنا، کلاسهای آشپزی، آبگرم و...از جانب هتلها برای خانواده ها فراهم گردید. هنگ کنگ در هنگ کنگ نیز دولت با کمک بخش خصوصی بازار تبلیغاتی خود را با ساخت چند ویدیوی جذاب با آهنگ های محبوب و با محوریت شهر و جاذبه های دیدنی و معرفی رستورانها و سرآشپزهای معروف انگیزۀ گردشهای محلی و آشیانگردی را ایجاد نمود. برای تشویق مردم به گردش محلی، بسته های تخفیف و حمایتهای مالی و ارائۀ کارتهای اقامت در نظر گرفته شد. چین چین نیز در جزیره ماکائو برای مقابله با رکود ناشی از کووید۱۹،کارزار تبلیغاتی وسیع مشتریان محلی را هدف قرار داده است و تبلیغات محلی با محوریت گردشگری نوپای «تعطیلات و غذا» (foodcation) که البته بیشتر بر اقامت در هتلهای محل زندگی افراد تمرکز دارد، صورت پذیرفت. آشیانگردی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ بیراه نیست اگر بگوییم در فرهنگ ایرانی از دیرباز این نوع سفر و تفریح، با عنوان گردش وجود داشته است. همانطور که می دانیم محوریت مراسم و جشنهای ما از گذشته های دور (ملی و دینی)، منزل و طبیعت و پرداختن به خود و اطرافیان است. با داشتن این پیشینه و قرابت، و از سوی دیگر وجود پتانسیل های فراوان موجود در هر شهر ( تهران به تنهایی بیش از ۲۰۰۰ جاذبه دارد ) و منطقه ای، قطعاً با برنامه ریزی های منسجم از سوی دولت ، شهرداری ها و صاحبان کسب و کارها، با رویکرد آشیانگردی، می توان رونق و شادابی را به شهرها و کسب و کارها آورده و هر منطقه را یک مقصد گردشگری برای مردم همان منطقه تعریف نمود. حتی پس از همه گیری کرونا با ابزار آشیانگردی به عنوان یک استراتژی، برای رونق اقتصادی و توسعۀ عدالت اجتماعی گامی برداشت. ✍🏻 به قلم س. مفخمی ▫️ کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، بعد از سالها تحقیق و بررسی و چند بار تأخیر، شرکت بلواوریجین زمان اعزام اولین جهانگرد فضایی را از طریق فضاپیمای نیوشفرد به فضا مشخص کرد. فضاپیمای مذکور در تاریخ ۲۰ جولای یعنی بیش از دو ماه دیگر جهانگردی فضایی را به خارج از جو زمین منتقل میکند. علاقمندان برای خرید بلیط این سفر باید در یک مزایده آنلاین شرکت کرده و صندلی یادشده به کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد بدهد اعطا میشود. مزایده مذکور از امروز آغاز شده و علاقمندان باید با مراجعه به وب سایت بلواوریجین به صورت خصوصی در این مزایده شرکت کنند. بعد از پایان مزایده، پیشنهادهای ارائه شده توسط بلواوریجین بررسی شده و با برگزاری یک مراسم زنده در تاریخ ۱۲ ژوئن تکلیف این صندلی مشخص میشود. بلو اوریجین به جف بزوس مؤسس آمازون تعلق دارد. بلواوریجین که با حضور فضانوردان حرفهای و یک جهانگرد فضایی به پرواز درمی آید تنها ۱۰۰ کیلومتر از کره زمین دور میشود. در این شرایط تجربه بی وزنی و مشاهده کره زمین از دور ممکن خواهد شد. علاوه بر بلواوریجین شرکتهای دیگری مانند اسپیس ایکس نیز به دنبال اعزام جهانگرد به فضا هستند.
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از تسنیم، کمیسیون اتحادیه اروپا چندی پیش طرح گواهی سلامت تحت عنوان «گذرنامه سبز» حاوی اطلاعاتی در مورد همهگیری کوویدـ19 از جمله واکسیناسیون یا آزمایش منفی کرونا برای تسهیل سفر در اتحادیه اروپا را تهیه کرده است و انتظار میرود تا قبل از تعطیلات تابستانی ارائه شود. این گواهی سلامت همچنین حاوی نتیجه آزمایش PCR یا آنتیژن و یک سند مربوط به سطح آنتیبادی افراد بوده و برای تمام شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اعضای خانوادههایشان صادر خواهد شد. افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند امادر آنجا سکونت دارند و همچنین گردشگران خارجی که حق سفر به سایر کشورهای عضو این نهاد را دارند، میتوانند این گواهی را دریافت کنند. همچنین شهروندان کشورهای ثالث نیز میتوانند با اخذ این گواهی به اتحادیه اروپا سفر کنند. قرار است گواهی واکسیناسیون اتحادیه اروپا تا تابستان تهیه شود ولی پیش از این باید مورد تأیید پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا قرار بگیرد. سباستین کورتس، صدراعظم اتریش امروز (سهشنبه) در سخنانی خواستار تسریع روند اجرای این طرح کمیسیون اروپایی شده آن را ضروری دانست. وی اعلام کرد که در اجرای این طرح نمیخواهد منتظر تصمیم اتحادیه اروپا بماند. از دهم تا 21 ماه جاری میلادی اولین طرح آزمایشی گذرنامه سبز بین برخی کشورهای اروپایی برگزار میشود که اتریش هم در آن شرکت خواهد کرد. در صورت موفقیت این طرح کشورهایی که در این طرح شرکت کردهاند میتوانند وارد فاز عملیات واقعی شوند. کورتس در سخنان امروز خود تصریح کرد که تمایل دارد یک گذرنامه سبز یکنواخت و واحد در سراسر اروپا شکل گیرد. اتحادیه اروپا میخواهد طرح گذرنامه سبز را تازه در تابستان اجرایی کند و این برای اتریش خیلی دیر است. کورتس تأکید کرد که در این برهه زمانی توریسم اتریش باید از مدتها پیش به جریان افتاده باشد. صدراعظم اتریش اعلام کرد که در نشست اتحادیه اروپا که در روزهای جمعه و شنبه برگزار میشود برای اجرای سریع این طرح اروپایی تلاش خواهد کرد. صدراعظم اتریش ضمن ابراز امیدواری برای یافتن قواعد یکنواخت برای این منظور در اتحادیه اروپا در عین حال گفت: اما ما نمیتوانیم منتظر اتحادیه اروپا بمانیم، این بهمفهوم خسارت گسترده به بخشهای فرهنگی و گردشگری است.
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حرمتالله رفیعی " رییس هیأتمدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در وبینار «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» که از سوی هسته علمی جهانگردی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، از بیتوجهی و سیاستگذاریهای غلط برای صنعت گردشگری سخن گفت و افزود: متاسفانه بیشتر مسؤولان صنعت گردشگری را هنوز فسق و فجور میدانند. اگر اینگونه بود در قرآن در چند آیه به آن اشاره و توصیه نمیشد. ولی مسؤولان با همان نگاهی که دارند همچنان به صنعت گردشگری بیتوجه هستند. او با انتقاد از مدیریت گردشگری در دوران کرونا، اظهار کرد: در اوج احترام به کادر درمان و پزشکی، اما بعد از یک سال هنوز آشفتهبازاری در مدیریت کرونا حاکم است و همچنان از مردم توقع داریم همه کسب و کار خود را تعطیل کنند و از خانه بیرون نیایند تا ویروس را مهار کنیم، درحالی که مستند به گزارشها و آمار، با چنین سیاستی، در قیاس با کشورهای دیگر موفقیت چشمگیری بهدست نیاوردهایم. رفیعی گفت: متاسفانه هیچوقت بخش خصوصی را که محور اصلی گردشگری است، مورد مشاوره قرار ندادهاند و آنچه تا کنون درباره کرونا تصمیم گرفته شده عینا نظر بخش دولتی بوده است، هیچوقت گوش شنوایی برای بخش خصوصی وجود نداشته است، برای همین بحران کرونا را نمیتوان مدیریت کرد. کشورهای اطراف را ببینید که همه پذیرش گردشگر را آغاز کردهاند، درحالی که صنعت گردشگری ایران همچنان با بحران دست به گریبان است. رییس هیأتمدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: از زمان همهگیری ویروس کرونا بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت متخصص و باتجربه صنعت گردشگری حذف شدهاند، آنها سرمایههای ملی بودند که به راحتی از دست دادیم و هیچ مسؤولی این بحران را مدیریت نکرد. ما بارها در جلسات مختلف به مسؤولان دولتی برای حفظ آن سرمایه و صنعت گردشگری راهکار ارائه کردهایم، ولی چون دردی نداشتند، گفتند با هر شعار صنعت گردشگری کرونا شدت گرفته است. او در ادامه بیان کرد: گردشگری نه تنها عامل شیوع ویروس کرونا نیست، بلکه سوپاپ اطمینان برای مهار است، چون تمام مراکز گردشگری کنترلشده هستند و با رعایت فاصله اجتماعی و مطابق آنچه ستاد کرونا تصویب کرده فعالیت میکنند، حتی یک مورد ابتلا در مراکز گردشگری نداشتهایم. اما آیا مراکز دیگر چنین بوده است؟ آیا دورهمیها، ترددهای شبانه، حضور در مراکز خرید و ... با وجود محدودیتهای ستاد ملی کرونا متوقف شد؟ چه نظارتی وجود داشت؟ مجموعه ستاد ملی کرونا بیشتر از یک سال است که برای مردم تصمیم میگیرد و فقط از مردم توقع دارد. او اضافه کرد: به عنوان شخصی که دغدغه گردشگری دارم به متولی این بخش (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیز نقد دارم که در سال گذشته وقتی ویروس کرونا پدیدار شد بخشنامه کرد با کنسل شدن سفرها پول مردم بیکم و کاست برگردانده شود، درحالی که بخشی از آن هزینهها مثل ویزا یا تورهای خارجی قابل بازگشت نبود و آن دستور فقط ما را در برابر مردم قرار داد. متولیان صنعت گردشگری که در امر درمان و گردشگری هیچوقت متبحر و کارشناس نبودهاند و در این یک سال هم فقط حرفهایی زدهاند که صنعت گردشگری را متضرر کرده است. رفیعی گفت: کشورهای حاشیه ایران را بررسی کنید و ببینید چقدر به صنعت گردشگری خود کمک بلاعوض کردهاند. مسؤولان ما هم میگویند وام دادهاند، اما چه وامی دادید که از آن استقبال نشد؟ دولت این وام را با پیشفرض اینکه کرونا سه چهارماهه تمام میشود، پرداخت کرد. بعد هم که ویروس طولانی شد اقساط آن را امهال کرد، ولی سودش را همچنان میگیرد. این وام به مثابه همان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که به تاراج رفت. همان موقع هم که قرار شد وام بدهند با صراحت این موضوع را گفتم ولی گوش شنوایی نبود. تسهیلاتی که به صنعت گردشگری دادند کاذب بود، فقط منبعی برای برخی سودجوییها شد. بیمه و دارایی چه تسهیلاتی دادند، هیچیک به مصوبات ستاد ملی کرونا قائل نبودند. الان سازمان امور مالیاتی از بخش گردشگری مالیات بر ارزش افزوده میخواهد؛ مگر ما خدماتی فروختیم و درآمدی داشتیم که مالیات آن را میخواهند بگیرند؟ این مدیر آژانس هواپیمایی با اشاره به افزایش نرخ بلیت سفرهای هوایی پس از تعیین ظرفیت ۶۰ درصد در پروازها در دوران کرونا، اظهار کرد: بررسی کنید کدام کشورها ۶۰ درصد ظرفیت برای پرواز تعیین کردهاند؟ ما با هواپیمایی که فقط ۶۰ درصد ظرفیتش تکمیل شده به شیراز میرویم، بعد با همان هواپیما که تمام صندلیهایش کامل پُر شده به ترکیه میرویم، چون متقاعد شدهایم استاندارد جهانی همین است و مشکلی هم وجود ندارد، اما در داخل همان پرواز پُر مشکل دارد. با آن تصمیمی که گرفته شد ۳۰۰ درصد هزینه بلیت پروازهای داخلی گران شد، درحالی که از خدمات سفرهای هوایی مثل کترینگ کسر شد. حق نداشتیم این هزینه را روی دوش مردم بگذاریم. او بیان کرد: در یک سال و چند ماه گذشته، هیچ تصمیم منطقیای در مجموعه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره گردشگری گرفته نشده که به عنوان بخش خصوصی به آن ببالم. من بخشی از مردم هستم و این ستاد هم برای مردم تشکیل شده است. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه این وبینار با اشاره به ضعف اطلاعرسانی در گردشگری، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در گردشگری همواره با آن مواجهیم این است که بیشتر گردشگران با نگرانی وارد ایران میشوند. این حرف فعالان گردشگری کشورهای دیگر هم هست. مثلا خیلی وقتها میشنویم که نگران وقوع جنگ در ایران هستند و ... . شناخت درباره ایران ضعیف است که مساله آن به متولیان وزارت خارجه برمیگردد و باید پاسخ داشته باشند که چرا بعد از ۴۰ سال هنوز ایران درست معرفی نشده و روابط کشور، فقط سیاسی و به چند کشور محدود بوده است. او در ادامه بحث بحران مدیریت در گردشگری از ورود سازمانها و نهادهای دولتی به حوزه گردشگری انتقاد کرد و درحالی که نماینده وزارت بهداشت نیز در این وبینار حضور داشت، گفت: این دوائر که دغدغه گردشگری ندارند به کسب درآمد فکر میکنند، البته انتقاد ما فقط متوجه این وزارتخانه نیست، خود وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کار بخش خصوصی را میکند و هتل و آژانس دارد. رفیعی بیان کرد: متاسفانه در دولتهای قبل وقتی وزیری رأی مجلس را نمیآورد، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میشد و این سازمان (وزارت کنونی) حیاط خلوت دولتها بود. امیدواریم به گونهای پیش رویم که مسؤول و متولی مناسبی در این صنعت داشته باشیم.
ایجاد شده: 17/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " جمشید معینی " سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ضمن گرامیداشت روز شیراز، به خبرنگاران گفت: راهاندازی تاکسیهای گردشگری با توجه به ظرفیتهای شیراز نه تنها در توسعه گردشگری بلکه در زمینه اشتغالزایی هم تاثیرگذار خواهد بود. او ادامه داد: در واقع تاکسیهای گردشگری از زیرساختهای مهم در صنعت گردشگری است و جایخالی چنین زیرساختی در استان به خصوص شهر شیراز همچنان احساس میشود. معینی گفت: طبق پیشبینیها با توجه به اینکه شیراز شهر توریستی و یکی از اولین اولویتها و مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی محسوب میشود، فعال شدن تاکسی گردشگری در این شهر یک ضرورت است. او گفت: در واقع رانندگان تاکسیهای گردشگری نخستین افرادی هستند که با گردشگران ارتباط برقرار کرده و هم کلام میشوند بنابراین مسلط بودن این افراد به یک یا چند زبان خارجی، نیاز محسوب میشود. معینی با بیان اینکه نصب تاکسیمتر و مانیتور برای معرفی بهتر جاذبههای گردشگری از موارد مد نظر در تاکسیهای گردشگری است، گفت: سالها قبل رنگ تاکسیهای شیراز سفید و سبز بود که در بین مردم شهر به تاکسیهای ماست و خیاری معروف بودند و بعدها با گذشت زمان رنگ تاکسیها تغییر کرد و زرد رنگ شد، لذا با توجه به اینکه رنگ تاکسیهای قدیمی شیراز برای مردم این شهر و حتی گردشگران نوستالژی و خاطرهانگیز است در نظر داریم تاکسیهای گردشگری با همان شکل و شمایل قدیمی فعالیت کنند. سرپرست میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه محل استقرار و فعالیت تاکسیهای گردشگری در مبادی ورودی شهر و کنار جاذبههای گردشگری خواهد بود، گفت: در نظر داریم فعالیت این تاکسیها را به صورت کاملاً حرفهای و تخصصی برنامهریزی و دنبال کنیم و این مهم تنها با همکاری شرکتها و سازمانها و ارگانهای فرهنگی و اجرایی شهری و گردشگری مربوطه حاصل میشود و در اینراه همکاری جدی و مؤثر این نهادها را خواستاریم.
ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از آماده سازی پرونده هفت اثر تاریخی و طبیعی کهن دیار همدان برای ثبت در میراث جهانی یونسکو خبر داد و گفت: پرونده برخی از این آثار تکمیل و به یونسکو ارسال شده و برخی مراحل پایانی مطالعه را میگذرانند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علی مالمیر " مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: ایده ثبت جهانی «تپه باستانی هگمتانه» در نتیجه مذاکراتی و رایزنی با کارشناسان یونسکو به «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» تبدیل شد و به سرعت مراحل تکمیل این پرونده در حال انجام است. وی اضافه کرد: پرونده «غار علیصدر» به عنوان یک اثر طبیعی از آثار مهم استان همدان محسوب میشود که در فهرست موقت یونسکو قرار گرفته است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خاطرنشان کرد: پرونده کاروانسراهای «تاج آباد» و «فرسفج» نیز در قالب زنجیره کارونسراهای ایران به یونسکو ارسال شده و تیرماه سال جاری ارزیابان برای بازدید این آثار به همدان میآیند. مالمیر با بیان اینکه «منظر تاریخی فرهنگی دره ارزانفود، سد اکباتان و ورکانه» یکی از پرونده های پیشنهادی ما برای ثبت جهانی است افزود: مطالعات اولیه این اثر نیز انجام شده است. به گفته او مطالعات اولیه «ارگ باستانی نوشیجان» نیز به اتمام رسیده و پرونده این اثر برای ثبت جهانی تشکیل شده است. «قنات قاسمآباد» از دیگر آثاری است که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان به آن اشاره کرد و گفت: الحاق این قنات به زنجیره قنات های ثبت شده ایرانی موضوعی است که در حال پیگیری آن هستیم و به موازات این طرح کار مطالعات عرصه و حریم قنات را برای ثبت جهانی انجام میدهیم. همدان دارای یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی است که بیش از یک هزار آن ثبت ملی شده است. میراث جهانی یونسکو نام پیماننامهای بینالمللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسانهای زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است. بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، میتوانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به عنوان میراث جهانی کنند و هر کشور در هر سال فقط میتواند یک نامزد برای ثبت میراث فرهنگی یونسکو درخواست دهد.
ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
یونان محدودیتهای قرنطینه را برای گردشگرانی که واکسینه شده و یا گواهی منفی کرونا همراه داشته باشند، برداشت. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایسنا یونان شهروندان کشورهایی را که در برابر کرونا واکسینه شدهاند و یا قبل از ورود، پاسخ آزمایش کرونای آن ها منفی باشد، به مدت یک هفته از قرنطینه معاف میکند. انگیزه یونان از این کار فقط رونق گردشگری است. البته این مقررات فعلا برای اتباع ایالات متحده آمریکا، کشورهای حوزه شینگن، انگلستان، امارات متحده عربی، صربستان، اسرائیل، روسیه، استرالیا، نیوزیلند، کره جنوبی، سنگاپور و اتباع کشورهای دارای اقامت دائم در اتحادیه اروپا برقرار شده است. شهروندان این کشورها با ارائه کارت واکسن کووید ـ با دو دوز کامل ـ و یا جواب منفی تست کرونا، دیگر ملزم به رعایت قرنطینه یکهفتهای در یونان نخواهند بود. یورونیوز نیز در گزارشی اعلام کرد شهروندان سایر کشورها از ۱۵ ماه می (۲۵ اردیبهشت ماه) امسال میتوانند با در دست داشتن کارت تزریق واکسن و یا جواب منفی تست کرونا بدون قرنطینه و صرفا برای اهداف گردشگری وارد کشور یونان شوند. عباسی با استناد به گزارشها و اخبار موجود و با اشاره به مرگ بیش از ۱۰ هزار نفر در یونان بر اثر کرونا، گفت: این کشور که اقتصاد آن عمدتا به صنعت گردشگری وابسته است و به دلیل اقدامات اپیدمی متحمل خسارات اقتصادی زیادی شده، قصد دارد در فصل تابستان میزبان گردشگران خارجی بیشماری باشد. پیشنهاد پذیرش گردشگران واکسینهشده نیز به تازگی روی میز اتحادیه اروپا گذاشته شده است. کشورهای این حوزه بیشتر از یک سال است رفت و آمدهای درونمنطقهای داشتهاند و ورود گردشگران خارج از این حوزه را محدود کردهاند. بنا بر گزارش یورونیوز، ۲۷ کشور اروپایی طبق مقررات حاکم، تنها به شهروندان هفت کشور اجازه میدهند برای تعطیلات یا به دلایل غیرضروری دیگر به خاک آنها سفر کنند، اما کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است آن دسته از شهروندان خارج از اتحادیه که به طور کامل در برابر کرونا واکسینه شده و نیز افرادی که از کشورهایی با وضعیت همهگیری کمخطر میآیند، بدون محدودیت اجازه سفر به اتحادیه اروپا را پیدا کنند.
ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی