به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، " مصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درخصوص برنامههایی که برای این اداره کل در نظر دارد گفت: برنامههایی به عنوان برنامه بلندمدت به عنوان پروژههای پیشران گردشگری برای ۵ سال آینده در نظر گرفتهایم که به زودی اعلام خواهد شد. در عین حال قصد داریم تا برنامهای کاملا مشخص به صورت میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت ارائه دهیم. فاطمی ادامه داد: همچنین کارهایی مانند سفرهای ارزان قیمت، نمایشگاه گردشگری تهران و امور جاری در بخش برنامههای کوتاه مدت این اداره کل قرار گرفته و باید به سرعت به نتیجه برسد. از آنجا که طی تغییرات در اداره کلهای معاونت گردشگری در برخی از امور عقب افتادهایم باید به سرعت به این موارد بپردازیم و نتایج نهایی را استخراج کنیم. او معتقد است: تاکنون از ظرفیت بخش خصوصی و استارتآپها و علاقهمندان به حوزه گردشگری کمتر استفاده شده. بروکراسی اداری به گونهای بود که افراد علاقهمند به گردشگری نمیتوانستند به راحتی به این حوزه ورود کنند و همواره سدی در جلوی آنها وجود داشته که آنها را ملزم میکرد که یا راهنمای گردشگری باشند یا مجوز آژانس و سایر بخشهای گردشگری را داشته باشند و… در نظر داریم که بتوانیم از ظرفیتهای موجود در کنار بخش خصوصی استفاده کنیم. به زودی کارگروهها، میزهای تخصصی در حوزه گردشگری فعالیت خود را شروع خواهند کرد و تنوع بخشی در حوزه گردشگری را اجرا خواهیم کرد. با این روش تمام افراد علاقهمند به حوزه گردشگری میتوانند ایدههای خود را به میزها و کارگروههای تخصصی ارائه دهند و ذیل فعالان گردشگری ایده خود را به مرحله اجرا برسانند. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ادامه داد: شاید فردی ایدهای در حوزه گردشگری داشته باشد اما نتواند به دلیل بروکراسی اداری آن را به مرحله اجرا برساند. او میتواند این ایده را به کارگروه یا میز تخصصی گردشگری مربوطه ارائه و به مشورت بگذارد تا درباره چگونگی عملیاتی شدن آن تصمیماتی گرفته شود. در این کارگروهها افراد متخصص، بخش خصوصی و حتا بخشهای دولتی مرتبط حضور دارند و میتوانند با ارائه نظرات و ایدههای مختلف راهکارهای مختلفی را پیش روی فعالان گردشگری بگذارند. به طور مثال در بحث گردشگری کودک، سایر دستگاههای مرتبط از آموزش و پرورش و بهزیستی گرفته تا شهرداری و کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان در میزهای تخصصی حضور خواهند داشت. این امر در سایر میزهای تخصصی تعمیم داده میشود. او در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی برای به ثمر رسیدن فعالیت این دست کارگروهها و میزهای تخصصی در حوزه گردشگری وجود دارد درحالی که تجربه به ما ثابت کرده که این کارگروهها تشکیل و در نهایت کاری از پیش نمیبرند، گفت: ما ظرفیت مهمی در بخش گردشگری کشور به نام فعالان و بخش خصوصی گردشگری داریم. از این ظرفیت کمتر استفاده شده. آنها باید در حوزههای تخصصی گردشگری فعال شوند. لزومی ندارد کارها صرفا دولتی حل و فصل شود. دولت میتواند حامی و پشتیبان باشد و امور توسط بخش خصوصی و فعالان گردشگری پیش رود. فاطمی درخصوص اختلاف نظرهایی که در بین اصناف فعال در حوزه گردشگری بخصوص آژانسداران وجود دارد و موازی کاری انجمنها و اتحادیههای مختلف گردشگری که مانع اجماع نظر در میان آنها شده است، گفت: در این باره باید گفت، انجمنهای حرفهای که زیر نظر وزارتخانه میراث و گردشگری تشکیل شدهاند فعالیتهای صنفی خواهند داشت اما در میزهای گردشگری شناسایی ظرفیتهای تخصصی گردشگری کشور و شناسایی محورهای گردشگری موضوعی در استانها مدنظر است. آنها ارائه برنامه میدهند و هریک از تشکلها میتوانند نمایندگانی در این کمیتهها و میزهای تخصصی داشته باشند. او ادامه داد: مشکلاتی در بخشهای خصوصی وجود دارد که باید کمک کنیم رفع شود. همه ما خانواده بزرگی به نام گردشگری ایران هستیم که باید در کنار هم قرار بگیریم و مشکلات را رفع کنیم. دولت، دانشگاه، رسانه، بخش خصوصی باید در کنار هم قرار گیرند و در مجموعه واحد فعال شوند. به زودی جلسهای با فعالان بخش خصوصی اعم از آژانسداران برگزار خواهیم کرد تا با نظرات خودشان مشکلات را حل کنیم. به گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، بحثهای تخصصی و تبیلغات و معرفی فعالانی که به صورت تخصصی در حوزه گردشگری فعال هستند، تولید محتوا و آموزش با هدف تخصصی کردن امور مد نظر است. موضوعات مختلفی ازجمله گردشگری خانواده محور مد نظر است و قرار است امتیازات و تسهیلات خاصی در حوزه گردشگری داخلی به خانوادهها اختصاص یابد. این طرح در قالب سفرهای ارزانقیمت و ارائه تسهیلات خاص دیگر در نظر گرفته شده است. او درخصوص وضعیت تقویم گردشگری و مسائلی که با آن روبهروست، گفت: در سه سطح محلی، ملی و بینالمللی اصلاح خواهد شد و امیدواریم برای ۱۴۰۱ بتوانیم تقویم گردشگری را ارائه دهیم. ضمن آنکه اجرای محورهای تخصصی گردشگری در بخشهای مختلف کشور را مد نظر داریم که با استفاده از تجارب کشورهای مختلف در مواجه با بحران خواهد بود چراکه ما تاکنون از این تجارب در حوزه گردشگری استفاده نکردهایم. فاطمی معتقد است: نگرانیهای که گردشگران خارجی در داخل ایران دارند باید مد نظر قرار گیرد و رفع شود. باید بتوانیم زیرساختهای مناسبی برای گردشگری فراهم کنیم. در شرایط حساسی قرار داریم و بسیاری از تورهای گردشگری که طی بهار عربی تورهای خود را از مصر و کشورهای عربی به سمت ایران آورده بودند در حال بازگشتن هستند که شرایط بحرانی برای ایران بوجود میآورد. باید هرچه سریعتر زیرساختهای داخلی را فراهم و با رویکردی جدید ورود کنیم.
ایجاد شده: 7/دی/1400 آخرین ویرایش: 7/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " خشایار نیکزادفر " مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در گفتوگویی بیان کرد: «بهرهبرداری حداکثری از ظرفیت اکسپو در راستای تعامل بخش خصوصی فعال در رستههای گردشگری وصنعتگران حوزه صنایعدستی ایران با افراد و شرکتهای متناظرشان در حوزههای مرتبط در سایر کشورهای جهان بهخصوص کشورهای هدف از وظایف اولویت داری است که شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی بر خود واجب میداند و در دستور کار خود قرار داده است.» او تصریح کرد: «بر همین اساس مذاکراتی با مجری برگزارکننده صورت گرفت و در این راستا به توافقات نهایی رسیدهایم.» نیکزادفر با اشاره به ابلاغ جدولی به ادارات کل استانی، افزود: «جدولی برای نیازسنجی بخش خصوصی فعال در رستههای گردشگری و صنایعدستی طراحی شده که به ادارات کل استانی ابلاغ خواهد شد.» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ادامه داد: «ادارات کل استانی به نحو مقتضی موضوع امکان حضور فعالان حوزههای کردشگری وصنایعدستی در جلسات B۲B در محل نمایشگاه اکسپو را به اطلاع بخش خصوصی رسانده و جدول مورد نظر که شامل رسته فعالیت، نام شرکت، نام کشور هدف برای مذاکره با شرکت متناظر و زمان پیشنهادی برای برگزاری جلسه است، تکمیل و برای برنامهریزی به مجری منتخب ابلاغ خواهند کرد.» او افزود: «مجری منتخب نیز نسبت به هماهنگی با شرکتهای متناظر در کشورهای تعیینشده اقدام و نتیجه را به متقاضی اعلام خواهد کرد تا در موعد مقرر برای شرکت در جلسه در محل رویداد اکسپو حضور یابند.» نیکزادفر به اهمیت حضور بخش خصوصی در این رویداد بینالمللی تاکید کرد و گفت: «این موقعیت فرصت مناسبی برای تعامل و همکاری با بخش خصوصی کشورهای مورد هدف گردشگری و صنایعدستی است و باید از آن بهرهبرداری حداکثری شود.» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی از بخش خصوصی فعال در حوزههای گردشگری و صنایعدستی درخواست کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر به ادارات کل میراثفرهنگی استان خود مراجعه کنند.
ایجاد شده: 1/دی/1400 آخرین ویرایش: 1/دی/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، با حکم " علی دارابی " قائممقام وزیر و معاون میراثفرهنگی کشور، " سیداحمد محیططباطبایی " فارغالتحصیل کارشناسی باستانشناسی و ارشد تاریخ و معاون اسبق سازمان میراثفرهنگی وقت، " حسن کریمیان " استادتمام باستانشناسی و مدیر گروه باستانشناسی دانشگاه تهران، " حسن خجسته " استادتمام دانشگاه، عضو هیئت امنای بنیاد فارابی و نایبرئيس سابق اتحاديه راديو و تلويزيونهای آسيا و اقيانوسيه، " حجتالله ایوبی " دانشیار دانشگاه، دبیرکل کمیته ملی یونسکو و معاون اسبق سینمایی وزارت ارشاد، " پیام تیرانداز " فارغالتحصیل دکترای مدیریت رسانه، مدرس دانشگاه و مدیرعامل خبرگزاری فارس، " موسی نجفی " استاد تمام دانشگاه و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی و " مجید زینالعابدین " فارغالتحصیل علوم سیاسی و مدیر شبکه یک سیما بهعنوان اعضای شورای راهبردی موزه ملی ایران منصوب شدند. اعتلای عملکرد موزه بر پایه خردجمعی، تقویت همکاری و مشارکت و بهرهبرداری از ظرفیتهای فکری و علمی صاحبنظران، ارتقا و توسعه نقش موزه در جامعه و دسترسی اجتماعی به آن و نیز ترویج و اشاعه ظرفیتهای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بخشی از ماموریت اعضای شورای راهبردی موزه ملی ایران است.
ایجاد شده: 1/دی/1400 آخرین ویرایش: 1/دی/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در نشست با " حمد عبیدالله " معاون بازرگانی هواپیمایی «فلای دبی» از تجمیع ظرفیتهای بخش خصوصی و دولتی به منظور گسترش روابط گردشگری میان ایران با کشورهای همسایه خبر داد. با توجه به اینکه خطوط هوایی «فلای دبی» با دارا بودن پروازهای کانکشن یا دارای نقطه اتصال از اهمیت قابلتوجهی برای ارتباط کشورهای مختلف با ایران دارا است؛ از این رو معاون گردشگری پیرو تقاضای گردشگران ورودی از لاهور پاکستان، حیدرآباد هند، بحرین، کویت و عمان در نظر دارد ظرفیتهای موجود از جمله شبکه فعال پروازی ایران و امارات را به خدمت بگیرد. همچنین در این دیدار، حمد عبیدالله معاون بازرگانی هواپیمایی «فلایدبی» نیز پیرو اطلاعات اخذ شده از برگزاری همایش فعالان گردشگری ایران و عراق که ماه گذشته با هدف افزایش تبادلات گردشگری در شهر مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت رویداد مذکور، فراهم آوردن ارتباط بخش خصوصی کشورها را در توسعه روابط گردشگری موثر دانست. همچنین او با تاکید بر اینکه هماکنون تعداد ۳۰ پرواز به صورت هفتگی از طریق خطوط هوایی فلایدبی به ایران برقرار است و این ظرفیت تا آینده نزدیک به ۵۰ پرواز افزایش خواهد یافت، تکیه بر این ظرفیت را در هدایت گردشگران به سوی مقاصد گردشگری ایران موثر دانست. حمد عبیدالله با اشاره به اینکه پروازهای فلایدبی به صورت هفتگی به شهرهای شیراز، بندرعباس، تهران، اصفهان و مشهد در حال انجام است؛ به بهرهمندی از پروازهای دارای نقطه اتصال از پاکستان و عمان به ایران تاکید کرد و فراهم آوردن ارتباط بخش خصوصی این دو کشور را در برنامهریزی و دستیابی به استراتژیهای اجرایی دارای اهمیت خواند.
ایجاد شده: 29/آذر/1400 آخرین ویرایش: 1/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " آیتالله لطفالله دژکام " نماینده ولیفقیه در فارس شنبه ۲۷ آذر در مراسم اختتامیه دهه گردشگری مذهبی در شیراز با طرح سئوالی مبنی بر اینکه آیا مقدمات سیر و گردشگری را فراهم کردهایم؟ یکی از این ملزومات را ایمنی و امنیت برشمرد و گفت: ایمن بودن یعنی رفع مشکلاتی که ممکن است در مسیر گردشگری وجود داشته باشد. او با تاکید بر اینکه دستاندرکاران امر گردشگری باید موانع ممکن را رفع کنند تا سیر و گردشگری مطلوب باشد، افزود: اگر کسی در این شهر از هر کوی برزنی به سمت حرمهای مطهر میرود از هر جهت باید شرایط فراهم باشد، چرا که مردم علاقمند هستند و میخواهند، اما متاسفانه به دلیل یکسری معضلات نمیشود. نماینده ولیفقیه در فارس از اعضای شورای شهر، شهرداری و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز بابت برگزاری آیین اختتامیه دهه گردشگری مذهبی قدردانی و اضافه کرد: انصافا نگاه عمیق و گسترده به مقوله گردشگری مذهبی کلید خورده است. به گفته آیتالله دژکام، در بحث گردشگری مذهبی ما میتوانیم این مذهبی بودن را که بعد از گردشگری ذکر میکنیم به عنوان قید مکانی در نظر بگیریم و بگوییم گردشگری مذهبی به دنبال اینست که مکانهای مذهبی را محور گردشگری قرار دهد و این کار خوب و شدنی است اما از یک سو میتوانیم مذهبی بودن را به عنوان رویکرد گردشگری در نظر بگیریم نه تنها قید مکان و اگر این عبارت را به عنوان رویکرد در نظر گرفتیم مسئله متفاوت میشود. او خاطرنشان کرد: در رویکرد گردشگری مذهبی از مکانهایی که به طور خاص مکان مذهبی هم نیستند دیدن میکنیم اما با رویکرد مذهبی و این موضوع دیگری است که باید برای شهر شیراز به دنبال نهادینه شدن این رویکرد در بحث گردشگری باشیم. امام جمعه شیراز با اشاره به قابلیتهای بالای گردشگری این کلانشهر، اظهار کرد: حیف است این همه امکانات و ظرفیت، ضایع شود. آیتالله دژکام دلیل زنده بودن نام آبش خاتون، پس از گذشت ۷۰۰ سال رویکرد مذهبی او دانست و گفت: دلیل زنده بودن نام آبش خاتون، اینست که موقوفه اولیه حرم مطهر شاهچراغ(ع) متعلق به او و جنبه وجه اللهی آن است، والا هزاران ملکه و دختر شاه در طول تاریخ بودهاند اما امروز اسمی از آنها نیست. او با بیان اینکه اگر کسی میخواهد اسم خود را باقی بگذارد باید این رویکرد را دنبال کند، گفت: نام این بانو ۷۰۰ سال باقی مانده به خاطر اینکه قرآن به حرم حضرت احمد بن موسی(ع) وقف کرده و در موزه فارس قرآن ایشان وجود دارد. نماینده ولیفقیه در فارس همچنین تاکید کرد که اگر قرار است رویکرد گردشگری مذهبی در شیراز عملیاتی شود باید در محله فلکه خاتون، قبر آبش خاتون به عنوان رویکرد مذهبی دیده شود. آیتالله دژکام خطاب به متولیان گردشگری گفت: در رویکرد مذهبی شما حتی میتوانید ارگ کریم خان را هم به عنوان ظرفیت گردشگری مذهبی در نظر بگیرید چرا که این مکان تاریخی پیوند مذهبی دارد و صرفا یک مکان تاریخی نیست. او افزود: شیراز علاوه بر اینکه شهر مسلمانان است حرم سوم اهل بیت پیامبر (ع) در ایران است و این نیز علت مضاعف است برای اینکه رویکرد مذهبی را در گردشگری این شهر باید دنبال کنیم و در حین اینکه در مکانهای تاریخی سیر میکنیم نگاه و رویکرد ما مذهبی باشد یا مسئله گردشگری سلامت که اگر با رویکرد مذهبی بخواهد انجام شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ و واقعیت این است که تمدن سازی اسلامی از همین جا آغاز میشود. امام جمعه شیراز با بیان اینکه ما همانند دوره قبلی طالبان که حاکم کشور افغانستان بودند نیستیم که هر مکان تاریخی را خراب کردند بلکه ما میگوییم مکانهای تاریخی با نگاه گردشگری مذهبی دیده شود، گفت: خدای متعال فرموده که سیر کنید و آثار تاریخی قوم های مختلف را نگاه کنید و برای خود عبرت بگیرید و این به معنای گردشگری مذهبی است. آیتالله دژکام ادامه داد: متاسفانه تا چندی پیش به مکانهای مذهبی شهر کم توجهی میشد و توانستیم این مشکل را حل کنیم و بنده امیدوار هستم ضمن همه کارهای لازمی که عزیزان در این خصوص انجام میدهند وارد گام بعدی شویم و قدم بعدی ما این است که رویکرد مذهبی را در بازدید از مکانهای غیر مذهبی به کار ببریم. او خواستار ارائه آموزشهای کاربردی در این زمینه شد و گفت: نتایج مطلوب حاصل از آموزش، موجب کیسود تا گردشگر با حقایق دینی ما در ضمن بازدید از باغ و بوستان و مکانهای تاریخی آشنا شود. نماینده ولیفقیه در فارس خواستار تقویت رویکرد مذهبی در گردشگری مذهبی و تربیت تور لیدرهای مناسب و فضاسازی که در هتلها و امثال آن به نفع گردشگری با رویکرد مذهبی انجام میشود، شد. آیتالله دژکام با بیان اینکه تفکر و تمدن غربی معاصر تشنه همین رویکرد است، گفت: باید در این مورد زمینه سازی کنیم و امید است محدودیتهای کرونایی کمتر شود. امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: به نظر میرسد روال تمدن سازی که رهبر معظم انقلاب فرمودند شروع شده و در نسل جوان ما نوع نگاه بسیار عمیق است.
ایجاد شده: 27/آذر/1400 آخرین ویرایش: 27/آذر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و بهنقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در بخشی از سخنانش در این شورا به ظرفیتهای گردشگری یزد اشاره کرد و افزود: «اقداماتی برای استفاده از این ظرفیت انجام شده اما متناسب با ظرفیتهای استان نبوده و امیدواریم با پایان کرونا زمینه برای فعالتر شدن بخش گردشگری فراهم شود.» او با بیان اینکه بخش خصوصی در استان یزد در سطح بالایی فعال است، تصریح کرد: «مردم یزد در بخشهای مختلف اقتصادی مشارکت خوبی دارند که جای قدردانی دارد و مسئولان باید قدر این همکاری و مشارکت را بدانند.» رئیس جمهوری به احیای هزار هکتار بافت تاریخی یزد هم اشاره و خاطرنشان کرد: «پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای حمایت از این طرح با پرداخت تسهیلات، پیشنهاد خوبی است که وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نیز باید آن را مدنظر قرار دهد.» رئیس جمهوری همچنین در نشست خبری با خبرنگاران نیز با اشاره به ظرفیتهای یزد در عرصه گردشگری تاریخی، فرهنگی و سلامت افزود: «در یزد زیرساختهای خوبی از جمله در حوزه گردشگری ایجاد شده که لازم است این زیرساختها کامل شود و بخشی از بازدید امروز من هم برای توسعه گردشگری بود.» آیتالله رئیسی با اشاره به ظرفیتهای یزد برای بهرهمندی از اقتصاد گردشگری، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد معدن و اقتصاد کشاورزی گفت: «کارهای خوبی در عرصههای مختلف انجام شده اما با توجه به ظرفیتها، جا دارد کار بیشتری صورت گیرد.»
ایجاد شده: 27/آذر/1400 آخرین ویرایش: 27/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " محمدشریف ملکزاده" رئیــس اســبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری ضمن بیان این مطلب افزود: گردشگری کشور را در دولت دوازدهم به قهقرا بردند و تضعیف کردند. بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری که واقعا میتوانست پتانسیلهای خوبی ایجاد کند، در طول ۲۰ ماه پاندمی کرونا چه زجرهایی که نکشید و مورد حمایت هیچکس هم واقع نشد. رئیــس اســبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خاطرنشان کرد: چندین هزار نفر در بخش گردشگری ما فعالیت دارند، اما کسی پیگیر امرار معاششان نبود و از آنها نپرسید در این ۲۰ ماه، با این وضعیت گردشگری داخلی و بینالمللی از کجا امرار معاش میکنید؟ دکتر ملکزاده با تاکید بر اینکه بخش خصوصی را گوشهگیر کردهاند، اظهار داشت: بخش خصوصی باید تقویت و حمایت شود و ارتقا و توسعه پیدا کند، نه اینکه برایش رقیب ایجاد کنیم. متاسفانه میبینیم که در داخل کشور، رقبایی برای بخش خصوصی داریم که روز به روز فعالیت این بخش را در عرصه گردشگری کمرنگتر میکنند. این کارشناس گردشگری ادامه داد: همه میدانند که گردشگری فقط مختص یک اداره کل نیست و مقولهای فراگیر است. دستگاههای ذیربط هم باید متولی امور محوله باشند، ولی در حال حاضر برخی از دستگاههای فعالی که باید در حوزه گردشگری برای رفع مشکلات و دغدغههای این صنعت تلاش کنند، خودشان هلدینگ گردشگری تشکیل میدهند و رقیب بخش خصوصی میشوند. ملکزاده توضیح داد: بهعنوان مثال، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی، یک هلدینگ گردشگری تشکیل شده که رقیب بخش خصوصی است. این هلدینگها اگر ادعا دارند که ما خودمان بخش خصوصی هستیم، باید بگویم خیر، چراکه از بودجه سازمان تامین اجتماعی استفاده میکنند. بنیانگذار گردشگری حلال با انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت میراث فرهنگی در دولتهای یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: این افراد نه تنها خودشان با مفاهیم روز گردشگری آشنا نبودند که حتی حاضر هم نشدند از تجربیات و دانش مدیران قبلی و فعالان حوزه گردشگری استفاده کنند. معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: متاسفانه مسئولان و مدیران قبلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هیچ اعتقادی به توسعه صنعت گردشگری چه در داخل و چه در سطح بینالمللی نداشتند و در این ۸ سال حتی بسیاری از دستاوردهای گذشته هم به محاق رفت و گردشگری از سبد معیشتی مردم خارج شد. وی با تاکید به برخورداری کشور از جاذبههای فراوان گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری ایران پتانسیلهای زیادی دارد، اما در ابتدا باید در معرض دید خود مردم کشور قرار بگیرد. رییس اتحادیه دانشگاههای جهان در منطقه آسیا و خاورمیانه با اشاره به ظرفیتهای مناطق آزاد در حوزه گردشگری گفت: متاسفانه در دولت گذشته وقتی بحث گردشگری حلال مطرح شد، دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد در برابر آن موضع تندی گرفت. ملکزاده در پایان با اظهار امیدواری نسبت به رونق گردشگری در مناطق آزاد بیان کرد: با انتصاب سعید محمد به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد، تعاملات خوبی در این حوزه صورت گرفته تا ظرفیتها و پتانسیلهای وزارت میراث فرهنگی در اختیار مناطق آزاد برای توسعه گردشگری قرار بگیرد.
ایجاد شده: 24/آذر/1400 آخرین ویرایش: 24/آذر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوزا، " عزتالله ضرغامی " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی امروز دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ در گردهمایی روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که در محل ساختمان وزارت امور خارجه کشور و با حضور مسئولانی از دفتر مقام معظم رهبری، وزیر امور خارجه، وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از سفرا برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: «امروز دیپلماسی فعال در دنیا، دیپلماسی گردشگری است و ارزشها، ظرفیتها و داشتههای هر کشور از طریق گردشگری به مردم سایر کشورها معرفی میشود.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اظهار کرد: «اعتقاد ما بر این است که حتی صدور انقلاب از مسیر گردشگری امکانپذیر است چرا که بر اساس بررسیهای انجام شده بیش از ۹۰ درصد گردشگران خارجی که به ایران سفر میکنند، از سفر به ایران احساس رضایت دارند.» او در ادامه به نقش گردشگری در تقویت روابط با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: «به طور حتم گردشگری در این حوزه اهمیت دارد. درخواست من از شما این است که در هر کشوری که ماموریت دارید به موضوع گردشگری توجه کنید و این موضوع را بدانید که گردشگری دارای اهمیت فراوانی است.» مهندس ضرغامی در بخش دیگری از صحبتهای خود به همکاری وزارت امور خارجه با وزارت متبوع خود اشاره کرد و یادآور شد: «خوشبختانه همکاری بسیار خوبی بین این دو وزارتخانه برقرار است که از سرگیری صدور روادید که مدت ۲۰ ماه متوقف شده بود نمونهای از این همکاری خوب است.» او ادامه داد: «این تفکر اشتباه است که گمان کنیم گردشگری موضوعی لاکچری و تزئینی است. گردشگری امری حیاتی است که علاوه بر تقویت روابط فرهنگی و سیاسی، اقتصاد را نیز پویا میکند و سرشار از درآمد است.» مهندس ضرغامی گفت: «سالهاست کشورهای رقیب تلاش میکنند که صنعت گردشگری در ایران رونق نگیرد. چرا که مزیتهای نسبی تاریخی، فرهنگی، طبیعی و جاذبههای گردشگری کشور، باعث میشود بخش زیادی از سهمیه گردشگر جهانی، به ویژه در منطقه در اختیار ایران قرار بگیرد.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس به انتظارات متقابل ۲ وزارتخانه اشاره کرد و افزود: «نقش شما روسای نمایندگیهای ایران در کشورهای مختلف بسیار اهمیت دارد. انتظار ما این است که سفرا و نمایندگان در این حوزه فعالانه رفتار کنند. شناسایی و ارتباط آژانسها و تورگردانان فعال در کشورهای هدف و ایجاد ارتباط موثر با ایران از وظایف سفراست.» او افزود: «هر سفارتخانه باید فردی خلاق، با انگیزه و با دانش گردشگری را در این حوزه مسئول کند.» مهندس ضرغامی در تشریح اقدامات صورت گرفته در این زمینه در وزارتخانه گفت: «راهاندازی تورهای آشناسازی از جمله اقدامات ما در این وزارتخانه خواهد بود.» در ادامه این نشست پرسش و پاسخ انجام شد و روسای نمایندگیهای ایران در کشورهای همسایه سوالات خود را از وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مطرح کردند که با موافقت مهندس ضرغامی مقرر شد نشست دیگری در این باره برگزار شود و مسائل مطرح شده در این نشست بررسی و سوالات روسای نمایندگیهای ایران در کشورهای همسایه در آن نشست پاسخ داده شود.
ایجاد شده: 22/آذر/1400 آخرین ویرایش: 22/آذر/1400 اخبار داخلی
قطر تلاش دارد با تثبیت موقعیت گردشگری این کشور در نقشه گردشگری جهان، به عنوان یک کشور پیشرو عمل نماید که در آن اصالت گذشته و مدرنیته در هم آمیخته شده است. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، صنعت گردشگری و توریسم یکی از اصلی ترین بخشهای اقتصادی قطر است به گونهای که در طول دوره ۲۰۱۶-۲۰۱۹، میانگین کل درآمد حاصل از گردشگری خارجی برای دولت قطر حدود ۳,۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است، قبل از اینکه در سال ۲۰۲۰ به ۲.۴ درصد کاهش یابد. از سال ۲۰۱۷ تا به امروز دو رویداد سیاسی و بهداشتی صنعت گردشگری و توریسم در قطر را تحت تأثیر قرار داده است. رویداد سیاسی به قطع روابط دیپلماتیک ۴ کشور عربی با محوریت عربستان سعودی با قطر در سال ۲۰۱۷ بر میگردد. به گونهای که در همان سال اول بعد از شکل گیری بحران مذکور شاهد کاهش ۱,۴ میلیارد دلاری درآمد حاصل از توریسم خارجی در قطر بودیم. در واقع میزان بازدیدکنندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعد از این بحران به حدود یک سوم کاهش یافت. رویداد دوم مربوط به شیوع ویروس کرونا در انتهای سال ۲۰۱۹ است. این رویداد به دلیل اعمال قرنطینههای سراسری و همچنین محدودیت تردد بین کشوری تأثیر منفی چشمگیری در صنعت توریسم قطر داشت به گونه که تعداد بازدیدکنندگان خارجی از قطر به ۶۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت در حالی که در سال ۲۰۱۹ تعداد بازدیدکنندگان در حدود ۲,۱ میلیون نفر بود. ارزش درآمد حاصل از توریسم خارجی نیز در حدود ۳۴ درصد کاهش یافت و به ارزش ۱۳ میلیارد دلار رسید. حال پس از گذشت دو سال از شیوع ویروس کرونا و انجام واکسیناسیون سراسری در بسیاری از کشورها و بازگشت تقاضا به سطح قبل از کرونا در بسیاری از کشورها، قطر در تلاش برای احیای اقتصاد توریسم این کشور قبل از برگزاری جام جهانی[۳] به عنوان مهم ترین رویداد ورزشی این کشور در طول تاریخ است. از جمله مهمترین این رویدادها به نقل از روزنامه الرایه قطر، برگزاری یازدهمین جشنواره غذایی طبق برنامه سالانه خود با مشارکت۱۴۰هتل و رستوران و کافه از چندین کشور از جمله اردن و عربستان سعودی بود. جشنواره بینالمللی غذای قطر قدیمیترین جشنواره آشپزی و غذا در قطر است و هنر آشپزی را با رویدادهای سرگرمی ترکیب میکند، از جمله یک تئاتر آشپزی زنده توسط سرآشپزهای مشهور جهان و رویدادهایی شامل سرگرمیهای فراوان خانوادگی برای ساکنان و بازدیدکنندگان در تمام سنین است. به نقل از رئیس گردشگری قطر جشنواره غذایی نوعی تکثر فرهنگی است و به تنوع تجربیات گردشگری در این کشور کمک می کند. طی یازده سال گذشته، این جشنواره در ارتقای بخش رستورانها و مهماننوازی پر رونق در قطر مؤثر بوده است. در کنار توجه به توسعه گردشگری و توریسم در قطر این جشنواره غذایی اهدافی دیگری چون تنوع بخشیدن به تجربیات گردشگری در قطر، حمایت از کارآفرینان و تجلیل از تنوع فرهنگی را دنبال میکند. این جشنواره دروازه ای برای بسیاری از کارآفرینان، رستوران ها و سرآشپزهای بین المللی برای حضور و سرمایه گذاری در قطر است. در واقع جشنواره بینالمللی غذای قطر نمونهای بارز از معرفی محصولات و تجربیات گردشگری به عموم مردم است که می تواند به تسهیل تجارت کمک کند. قطر تلاش دارد با تثبیت موقعیت گردشگری این کشور در نقشه گردشگری جهان، به عنوان یک کشور پیشرو عمل نماید که در آن اصالت گذشته و مدرنیته در هم آمیخته شده است. بر همین اساس قطر از شرکای بخش خصوصی خود در توسعه و متنوع کردن تقویم سالانه رویدادها و افزایش پیشنهادات خود به منظور احیای بخش مهماننوازی و خردهفروشی، تحریک گردشگری داخلی و جذب بازدیدکنندگان منطقهای در طول سال حمایت میکند. با توجه به رویکرد قطر در حوزه توسعه گردشگری و همچنین نزدیک بودن برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور و با توجه به ظرفیتهای فرهنگی مناطق مختلف کشور که بعضاً نیز با کشور قطر قرابت دارند، اقدامهای اجرایی برای توسعه همکاری و هماهنگی گردشگری انجام شود. در این زمینه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر میتواند نقش فعال و مؤثرتری داشته باشد. تا کشورمان بتواند از ظرفیت و شرایط برگزاری جام جهانی قطر ۲۰۲۲ به نحو شایسته تری برای معرفی ظرفیتهای فرهنگی خود به جهانیان استفاده نماید.
ایجاد شده: 20/آذر/1400 آخرین ویرایش: 20/آذر/1400 اخبار خارجی
بهگزارش هتل نیوز، " غفور قاسمپور " معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج در جلسه رفع موانع پروژه کنارگذر شمالی کرج که به ریاست استاندار البرز برگزار شد، اظهار کرد: «این پروژه با کاهش بار ترافیک ملی، موجب تسهیل عبورومرور گردشگران از منطقه است که یکی از عمده دغدغههای حوزه مدیریت شهری را در زمینه ایجاد درآمدهای پایدار شهری بر طرف میکند.» معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج با اشاره به اهتمام استاندار البرز در اجرای پروژههای نیمه تمام بیان کرد: «بر این اساس و به دستور استاندار کارگروه ویژهای به منظور تکمیل و رفع موانع این پروژه ملی تشکیل شده است.» او ضمن تأکید بر لزوم تدوین نقشه مهندسی ترافیک در تکمیل این طرح عنوان کرد: «بزرگراه شمالی کرج محور اتصال آزادراهی است و لذا بهرهبرداری از آن میتواند نقش اثرگذاری در تعدیل ترافیک استانهای همجوار داشته باشد.» قاسمپور همچنین با اشاره به ضرورت پیشبینی پیوست زیستمحیطی در اجرای این طرح ملی در دامنههای شمالی البرز، این مسیر را کمربند گردشگری در منطقه نیز عنوان و تصریح کرد: «شهرداری کرج و شورای شهر نیز باید در اجرای این مهم اهتمام داشته و از ظرفیت ترددی این محور برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری به منظور ایجاد رونق و آبادانی در کلانشهر کرج استفاده کند.» بزرگراه شمالی کرج به طول ۱۷.۵ کیلومتر عملیات اجرایی آن از تیر ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شده و تاکنون حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این بزرگراه، آزادراه شهید همت در شرق کرج را به آزادراه کرج_قزوین در غرب کرج متصل میکند و موجب روانسازی ترافیک در محورهای مواصلاتی استان البرز میشود.
ایجاد شده: 16/آذر/1400 آخرین ویرایش: 16/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، طرح هتلهای میراثی مربوط به بناهایی است که قدمت و تاریخچه فرهنگی و تاریخی دارند. برخی از این بناها ثبت ملی شدهاند و برخی هنوز ثبت نشدند. این ساختمانها با هتلها، بوتیکهتلها، خانههای قدیمی و اماکن بومگردی متفاوت بوده و جزو هیچکدام از این گروه از تاسیسات گردشگری نیستند. در جهان اسپانیا و پرتغال جزو کشورهای پیشرو در احیای و تبدیل کاربری بناهای تاریخی و باستانی به اماکن با کاربری اقامت و پذیرایی گردشگران هستند. ایران هم ظرفیت بالایی برای احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و تبدیل به هتل در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان، یزد و شیراز دارد که توسعه آن به سرمایهگذار، نقشه راه، ضوابط فنی و مهندسی، تکالیف شیوه واگذاری و نحوه بهرهبرداری و البته تدوین استانداردهای طراحی و مدیریت با محوریت حفظ اصالت بنا نیاز دارد. در همین چارچوب ضرورت استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه گردشگری و خدمات وابسته، از یک دهه پیش در دستور کار مسئولان میراثفرهنگی و گردشگری و سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است. دو مبحث هتلهای میراثی و سفرهخانههای سنتی از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر جذب گردشگر و ارائه خدمات مطلوب به آنان، در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی همچنین توسعه سرمایهگذاری در صنعت گردشگری بسیار موثر خواهد بود. اکنون پس از تدوین و انتشار سند استاندارد بینالمللی سفرهخانههای سنتی در سازمان بینالمللی استانداردسازی (ISO)، سند استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی هم در سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) منتشر شده است؛ اسنادی که راهبری و مدیریت آن به عهده جمهوری اسلامی ایران بوده و روند تدوین و انتشار آن بیش از ۵ سال زمان برده است. " هنسا قادری " دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته درباره هتلهای میراثی اظهار داشت: گردشگران بسیاری در سراسر جهان، برای تجربه زندگی در دورانهای تاریخی گذشته همواره در جستوجوی چنین هتلهایی هستند و حاضر اند برای آن مبالغ قابل توجهی بپردازند. ایران با داشتن هتلهایی با قدمت ۴۰۰ سال مانند هتل عباسی اصفهان از جمله مقصدهای مهم گردشگران در این زمینه است. دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته (INSO/TC۲۲۸) توضیح داد: استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی، دومین استاندارد بین المللی پس از استاندارد سفرهخانههای سنتی است که با مدیریت ایران در کمیته گردشگری سازمان بینالمللی استاندارد تدوین و منتشر شده است. وی افزود: تدوین سند استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی از ۵ سال پیش با پیشنهاد و مدیریت دکتر مرتضی احمدی عضو این کمیته کلید خورد و با گذشتن از ۶ مرحله رایگیری میان کشورهای عضو ایزو به عنوان استاندارد بین المللی ایزو با شماره ۲۱۶۲۰ منتشر شد. قادری افزود: هتلهای میراثی، عمدتا ساختمانهای تاریخی ارزشمندی هستند که با تغییر کاربری به هتل تبدیل می شوند. با توجه به ویژگیهای معماری این بناها، حفظ اصالت آنها و آسیب ندیدن حین تبدیل و بهرهبرداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی گفت: هتلهای میراثی ممکن است نسبت به سایر هتلهای همدرجه، محدودیتهایی از نظر امکانات داشته باشند که از آن جمله میتوان به نداشتن آسانسور، پارکینگ و غیره در برخی موارد اشاره کرد. استاندارد بینالمللی هتلهای میراثی علاوه بر ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از تخریب و آسیب به ساختمانهای میراثی تبدیلی، راهحلهایی نیز برای جبران کمبود امکانات آنها پیشنهاد میدهد. دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تدوین این استاندارد، تعیین معیارهایی برای ارائه خدمات کیفی به میهمانان به شیوه و سبک دوره تاریخی مربوط است. برای این منظور الزامات و توصیههایی در خصوص تجهیزات مورد استفاده، وسایل و چیدمان هتل، لباس کارکنان، پذیرایی و نحوه ارائه خدمات مطرح است. تا کنون سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) به منظور رفع مشکلات سفرهخانههای سنتی در جهان و انتخاب آگاهانه گردشگران از یکسو و افزایش کیفیت خدمات این نوع سفرهخانهها و فراهم آوردن تجربهای مطلوب برای گردشگران از سوی دیگر، استاندارد بینالمللی شماره ۲۱۶۲۱ را با عنوان سفرهخانههای سنتی، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات منتشر کرده است. همچنین استانداردهای بینالمللی دیگری در ایزو مانند الزامات و راهنماییهایی برای پیشگیری از انتشار کرونا واحدهای گردشگری و گردشگری درمانی- الزامات خدمات تدوین شده است که هم اکنون به منظور پذیرش به عنوان استانداردهای ملی ایران در حال ترجمه است و به زودی در کمیته ملی استاندارد طرح میشود. کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری و خدمات وابسته، درسال ١٣٨۵ (٢٠٠۶) و به دنبال تاسیس کمیته گردشگری ایزو زیر نظر سازمان ملی استاندارد تاسیس شد و در تدوین استانداردهای بینالمللی این رشته مشارکت فعال دارد. اعضای این کمیته را نمایندگان سازمانها و تشکلهای دستاندرکار صنعت گردشگری و خبرگان گردشگری و استاندارد ایران تشکیل میدهند.
ایجاد شده: 16/آذر/1400 آخرین ویرایش: 16/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حسن سجادزاده " عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلیسینا، اظهار کرد: امروز با توجه به کمبود آب و مشکلات زیست محیطی نمیتوان گفت کشاورزی محور توسعه همدان است و باید گردشگری را سرلوحه همه مسائل و پیوستهای برنامههای استان در نظر بگیریم. وی ادامه داد: متاسفانه در همدان همه شعار گردشگری میدهند اما در عمل اتفاق خاصی نمیافتد و در این زمینه آسیب شناسی و مسائل زیادی وجود دارد. یکی از مسائل این حوزه بحث سرمایهگذاری است چراکه گردشگری را سرمایهگذار راه میاندازد بنابراین بخش خصوصی اهمیت فوقالعادهای دارد. سجادزاده با بیان اینکه استان همدان هنوز نتوانسته در جذب سرمایهگذار و بخش خصوصی موفق باشد و قدمهای ارزندهای بردارد، افزود: ۱۶ برند گردشگری وجود دارد که اغلب آنها در همدان میتواند اتفاق بیفتد. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با توجه به داراییها و برندهای استان چندین مسئله حائز اهمیت است که میتوانیم در برنامههای توسعه گردشگری همدان مدنظر داشته و برای آنها برنامهریزی کنیم و به ویژه در حوزههای تاریخی و طبیعی میتوان کارهای زیادی کرد و این موضوع شعار نیست. به گفته وی، مجموعه فاخر بافت تاریخی همدان، تپهها و کورههای قدیمی در محورهای ورودی شهر از سمت تهران، کاروانسراها، سراها، خانههای تاریخی و شاخصههای تاریخی بسیاری در شهر وجود دارد که فرصت مناسبی برای رونق گردشگری است. سجادزاده تصریح کرد: همدان در حوزه طبیعی یک باغ شهر است و پتانسیلهای فراوانی مانند کوهها، تپهها چشمهها، قناتها و رود درهها را دارد که میتوان در زمینه گردشگری روی آنها مانور داد و به عنوان مثال سالانه تعداد فراوانی بازدیدکننده از غار علیصدر دیدن میکنند. وی با اشاره به اینکه راجع به گردشگری تاریخی و طبیعی همدان بسیار صحبت شده است، مطرح کرد: اگر کشاورزی را محور نخست و گردشگری را محور دوم توسعه همدان بدانیم میتوانیم تعاملی تحت عنوان گردشگری کشاورزی به وجود بیاوریم که هر دو محور دیده شوند. سجادزاده ادامه داد: همدان دارای سایتهای بسیار خوبی برای رونق گردشگری کشاورزی است و در دامنههای شمالی الوند، جنوب و شمال شهر این پتانسیلها وجود دارد به عبارت دیگر در سطح استان و شهر همدان سایتهای خوبی داریم و میتوانیم مبنا را بر گردشگری کشاورزی استوار کنیم. مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلیسینا در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر روی مجموعه ۲۴۰ هکتاری باغ میوه همدان برای توسعه گردشگری کشاورزی کار میکنیم. علاوه بر این دانشگاه بوعلی حدود ۹۰۰ هکتار زمین در روستای دستجرد دارد که ۵۰ هکتار آن زیر کشت میرود بنابراین میتوان با رویکرد گردشگری کشاورزی این سایتها را فعال کرد و شاهد عرضه، فروش، تولید و توزیع انواع محصولات بومی بود. وی با تاکید بر اینکه گردشگری کشاورزی میتواند جهش خاصی از نظر توسعه پایدار در همدان ایجاد کند، گفت: اما و اگرهای زیادی در این زمینه وجود دارد که جذب بخش خصوصی، مدیریت یکپارچه شهری و اهمیت به پژوهشهای دانشگاهی از جمله مواردی است که میتواند تسهیلگر این موضوع باشد. سجادزاده شرح داد: متاسفانه دانشگاه در حوزه گردشگری کنار گذاشته شده است و همین مسئله باعث شده بسیاری از کارهایی که به اسم گردشگری انجام میشود به ضد گردشگری تبدیل شود. ضد گردشگری یعنی ساختن پلها و تقاطعهای غیرهمسطحی که هزاران میلیارد هزینه میبرد اما در عمل دود و ترافیک را به خورد مردم میدهد، ضد گردشگری یعنی توسعههای بیرویه شهر که در طرح جامع آمده و جورقان را به شهر وصل میکند و باعث از بین رفتن زمینهای کشاورزی و گردشگری و پتانسیلهای همدان میشود. این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در برنامههای کلانِ شهر همدان رویکردها ضد گردشگری است، افزود: در بافت تاریخی شاهد از بین رفتن خانههای قدیمی هستیم که با محور گردشگری سنخیت ندارد. بنابراین گردشگری در همدان تنها یک شعار است و مدیران فقط کاریکاتوری از گردشگری را در محافل بیان میکنند و در عمل با گردشگری پایدار و درآمدهای پایدار از راه گردشگری فرسنگها فاصله داریم. وی با بیان اینکه هر کاری در شهر انجام میدهیم باید بر اساس راه حلهای زیست محیطی باشد، اظهار کرد: همدان باغ شهری با ظرفیت مشخص بوده است بنابراین محدوده شهر همدان، حریم شهر است اما امروز حریم شهر را شکستیم و وقتی حریم شهر شکسته شود حرمت شهر میشکند و حرمت شهر یعنی حرمت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی. به عقیده سجادزاده وقتی از همه طرف همدان و خط محدوده شهر را بزرگ میکنیم باعث میشود روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند از بین بروند و به مرور به کشاورزی فاضلابی، محلی برای ساختوساز و سپس به حومه نشینی تبدیل شوند. وی تصریح کرد: در طی زمان در همدان خورندگی و خزش شهری وجود داشته که سرمایههای ملی، طبیعی شهر را از بین برده است، مسئولان هم استدلال میکنند به دلیل بالا رفتن جمعیت نیاز به زمین داریم در صورتی که این رویکرد درستی نیست و متاسفانه از فناوریهای نوین در شهر استفاده نمیکنیم و شهر را فقط به صورت افقی گسترش میدهیم. به گفته سجادزاده گردشگری زنجیره به هم پیوستهای است و باید برای ماندگاری گردشگر در شهر برنامه داشته باشیم اما چون گردشگری را به صورت نقطهای و جزیرهای میبینیم در این امر موفق نبوده و فرصتهایی را در زمینه تبلیغات، زیر ساخت و بسترسازی مهیا نکردهایم. عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلیسینا با اشاره به اینکه یکی از قابلیتهای گردشگری آب و هوای پاک است، گفت: به عنوان مثال گردشگری سالمند، پزشکی و علمی وابسته به آب و هوای همدان است اما با شرایط فعلی و انبوه خودروها آیا میتواند مزیتهای گردشگری باشند. از طرف دیگر متاسفانه مسئولان این مسائل را به شوخی میگیرند و فرایندها را ضدگردشگری پیش میبرند. وی با اشاره به اینکه تاکنون کارگروههای گردشگری در حوزههای مختلفی تشکیل شده و نتیجهای نداشته است، افزود: متاسفانه در این جلسات چشمانداز خوبی تعریف نمیشود و بیشتر شبیه جلسات دورهمی است، علاوه بر این زمانی که نتایج جلسات به شهرداری و استانداری میرود ارزشی برای آن قائل نیستند. سجادزاده در پایان عنوان کرد: همدان نیاز به تهیه سند جامع گردشگری دارد که توسط مراکز دانشگاهی تهیه شود نه شرکت مشاور، بنابراین باید به جایی برسیم که همه طرحها و برنامهها دارای پیوست گردشگری باشد و این امر مدیریت معتقد به گردشگری میخواهد.
ایجاد شده: 15/آذر/1400 آخرین ویرایش: 15/آذر/1400 اخبار داخلی