به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا " عزیز الله فرضی پور " مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش با اشاره به اینکه این جزیره سهم ۹۰ درصدی در ارایه خدمات آموزشی و تفریحی غواصی کشور را دارد اظهار داشت: هم اکنون ۳۰ کلوپ غواصی و تفریحات دریایی در این جزیره سالانه به بیش از ۷۰۰ هزار گردشگر ارایه خدمات غواصی می کنند. وی اضافه کرد: با توجه به حضور ۴۰۰ غواص با درجه بالا در این جزیره و فعالیت مستقیم ۱۰۰ تن از آنان در بخش ارایه خدمات غواصی، تفریحی و آموزشی به گردشگری، ایجاد سایت مصنوعی غواصی برای توسعه خدمات و همچنین جلوگیری از آسیب رساندن به مرجان ها ضروری است. فرضی پور یادآور شد: این موسسه در حال پیگیری به منظور ایجاد سایت غواصی مصنوعی در جهت جذب توریسم ورزشی در حوزه ارایه خدمات غواصی به منظور جلوگیری از آسیب به سایت های مرجانی، اکوسیستم دریا می باشد و در این راستا مجموعه هتل ترنج با انتقال یک فرورند هواپیما به جزیره کیش اقداماتی را به عمل آورده و انتظار می رود با همکاری دستگاه های مربوطه از جمله اداره کل محیط زیست استان هرمزگان، معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد و معاونت گردشگری سازمان پیگیری و همکاری لازم در این خصوص به عمل آید. مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش با اشاره به اینکه تا کنون پنج کشور از جمله ترکیه نسبت به ایجاد سایت غواصی مصنوعی اقدام کرده اند افزود: این کشورها با این اقدام شاهد تحول ارتقای سطح ارایه خدمات و تعداد گردشگر بودند که جزیره کیش نیز می تواند به عنوان نخستین محل ایجاد این سایت گام مهمی در این زمینه بردارد تا علاوه بر توسعه توریسم بین المللی، مانع از خروج ارز از کشور به واسطه سفر برخی از افراد علاقه مند به غواصی تفریحی شود. وی افزود: در صورتی که این سایت راهاندازی شود، می توان از خروج سالانه یک هزار گردشگر از کشور جلوگیری کرده و در کنار آن با جذب گردشگران خارجی برای کشور ارز آوری داشته باشیم. هم اکنون ۳۸ هیات ورزشی در جزیره کیش فعال بوده که موسسه ورزش و تفریحات سالم این جزیره امسال برنامههای آموزشی، ارتقاء، اعزام، اردو و مسابقه مختلف را تدارک دیده است؛ در جزیره کیش حدود هفت هزار ورزشکار سازمان یافته و بیمه شده و ۶۷ مربی فعالیت دارند. جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده است. این جزیره از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت استراتژیک، زیبایی های بی نظیر و توسعه همهجانبه اقتصادی و گردشگری مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده و همواره یکی از مطرح ترین مناطق آزاد کشور محسوب میشود.
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " کریم بیگی " رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان اصفهان افزود: عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی دلیل اصلی شیوع ویروس کروناست و فرقی نمیکند که پروتکل در جریان سفر نقض شود و یا در شهر محل زندگی. متاسفانه مسئولان ما معمولاً میخواهند به جای حل کردن مشکل، صورت مسئله را پاک کنند. چه بسا عدم رعایت پروتکل در شهر محل زندگی بیشتر هم باشد. چون ما در شهر محل زندگیمان مواجهات گستردهتری داریم. چه برای انجام امور اداری و چه دیگر مسایل روزمره و دیدوبازدیدهای خانوادگی. اینها بسیار پُرخطرتر از سفرهای برونشهری هستند. بنابراین انداختن تقصیرها به گردن صنعت گردشگری فقط پاک کردن صورت مسئله و نوعی عوامفریبی است. او در ادامه گفت: خطر انتقال ویروس توسط ساکنان یک شهر به همدیگر دو برابره خطر انتقال ویروس از طریق مسافران است. متاسفانه مسئولان ذیربط توجه ندارند که با ممنوعیت سفر نه تنها مشکل را حل نمیکنند بلکه یک صنعت را نابود میکنند. آنها با این ممنوعیتها زمینههای بسیار مساعد یک صنعت برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی را از بین میبرند. باید توجه داشته باشیم که سفر با دورهمی فرق میکند. در دورهمیها و مهمانیها و جشنها افراد زیادی در یک مکان جمع میشوند و زمینه انتقال ویروس را فراهم میکنند اما سفر یک خانواده -فرض کنید- چهار نفری که در خانه هم در کنار هم زندگی میکنند و حالا تصمیم گرفتهاند در ماشین کنار هم بنشینند و راهی سفر شوند و در مقصد هم به هتل بروند، چه خطری دارد؟ هتلها هم که از نظر رعایت پروتکل بهداشتی ایمنترین اقامتگاه هستند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران اصفهان با بیان اینکه بعد از عید امسال اکثر شهرهای ایران قرمز شدند، افزود: آیا کل شهرهای کشور مقاصد گردشگری بودند؟ میدانیم که نه! این نشان میدهد که موضوع اصلاً سفر نبوده بلکه عدم رعایت پروتکلها در مهمانیها و دورهمیهای خانوادگی و مسائلی از این دست بوده است؛ در حالیکه مسئولان ذیربط سعی کردند همه کاسهکوزهها را بر سر صنعت گردشگری بشکنند. استدعای ما این است که مسئولان ذیربط در زمینه صنعت گردشگری قدری دست از این عوامفریبی بردارند و کارشناسانهتر برخورد کنند. بیگی در پایان واکسیناسیون کارکنان صنعت گردشگری از جمله هتلها را بسیار مهم دانست و یادآور شد که برای حفظ ایمنی سفرها لازم است این امر در اولویت قرار گیرد. او در پایان ضریب اشغال هتلهای اصفهان را در نوروز امسال زیر ۱۰ درصد عنوان کرد و این را در تاریخ صنعت هتلداری –به جز نوروز سال گذشته- بیسابقه دانست.
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، اگرچه استفاده از پیشرانههای الکتریکی در هواپیماها هنوز در مرحلهی طراحی است اما هواپیمای لوکس آلیس میخواهد بازی را تغییر دهد و پیشرفت سریعی را در این زمینه رقم بزند. «آلیس» (Alice) نخستین هواپیمای لوکس حملونقل کوتاه برقی جهان لقب گرفته است. این نخستین هواپیمای شرکت «ایوییشن» (Eviation) است و عرضهی آن برای سال ۲۰۲۴ تخمین زده شده است. این شرکت امیدوار است که آلیس امسال و پیش از صدور گواهینامهها در سال ۲۰۲۳ نخستین پروازهای آزمایشی خود را انجام دهد. این هواگرد سالهاست که در چند طراحی متفاوت قرار گرفته و یکی از معدود پروژههای این حوزه است که هم بهیادماندنی و هم امیدوارکننده است. آلیس از نظر طراحی یک هواپیمای مسافربری عادی است، بنابراین یک هواگرد عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) محسوب نمیشود اما برای مسافتهای کوتاه طراحی شده و در عین حال بسیار زیبا و لوکس است. پروژهی آلیس که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ اعلام شد، کمکم برای پرواز در آسمان آماده میشود. نمونهی اولیهی این هواپیما در سال ۲۰۱۹ تولید و رونمایی شد اما در سال ۲۰۲۰ در آتش سوخت. سپس در نمایشگاه هوایی پاریس یک نمونهی ثابت به نمایش درآمد و اگر همهگیری کرونا در سال ۲۰۲۰ نبود، این هواپیما پروازهای آزمایشی خود را آغاز میکرد. در سال گذشته این شرکت برای جذب سرمایهگذاران و مشتریان تلاش میکرد. گرایش به چنین هواپیمایی معقولانه بالاست. تا اکتبر ۲۰۱۹، ایوییشن سفارش بیش از ۱۵۰ فروند را تنها از دو شرکت دریافت کرده است. با توجه به اینکه هر یک حدود ۴ میلیون دلار فروخته میشود، درآمد نقدی بالایی برای شرکت به همراه دارد. این شرکت در ابتدا برای ساخت دو نسخه از آلیس برنامهریزی کرده بود؛ یک نسخهی بدون فشار و طبیعتا ارزانتر برای استفاده بهعنوان تاکسی هوایی و یک مدل تحت فشار که برای پروازهای طولانیمدت درنظر گرفته شده بود. اما اکنون فقط یک مدل تحت فشار در حال توسعه است. این وسیلهی نقلیه میتواند حداکثر ۹ مسافر و ۲ خلبان داشته باشد و نوید پروازی جذاب، بینظر و بدون سروصدا را تا مسافت ۸۱۴ کیلومتری میدهد. بدین ترتیب برد آلیس زیاد نیست و به همین دلیل به عنوان یک هواپیمای جابهجایی کوتاه درنظر گرفته شده است. آلیس توسط سه واحد پیشرانهی الکتریکی Magni250s مگنیکس (Magnix) با ۳۷۵ اسب بخار قدرت حرکت میکند که دو پره را در نوک هر بال و یکی در دم به حرکت درمیآورند. نیروی این موتورها به کمک مجموعهی باتری لیتیوم-یون ۸۲۰ کیلووات ساعت تأمین میشود که با ۳۷۲۰ کیلوگرم، ۶۰ درصد از کل محمولهی هواپیما را تشکیل میدهد. باتریها برای ۱۰۰۰ چرخهی پروازی یا ۳۰۰۰ ساعت پرواز طراحی شدهاند. ایوییشن تخمین میزند که برای هر ساعت پرواز، آلیس باید با استفاده از وسیلهی شارژرهای سیار مانند سوخترسانهای هواپیما، حدود ۳۰ دقیقه شارژ شود. این هواپیما میتواند با سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و موتورهای الکتریکی به دلیل سروصدای کمتر و نداشتن پسماند گازهای گلخانهای، تجربهی یک سفر هوایی دلپذیر را فراهم میکنند. برای هر چه بیشتر کم کردن وزن، آلیس از مواد کامپوزیتی ساخته شده است. این پرندهی شیک ابتدا در آمریکا و اروپا عرضه خواهد شد و همانطور که بیان شد، تخمین زده میشود که تحویل آن از سال ۲۰۲۴ با قیمت حدود ۴ میلیون دلار آغاز شود. اینطور که ایوییشن میگوید: «آلیس هواپیمای خوبی نیست که آن را الکتریکی کردهایم، بلکه هواپیمای خوبی است چون الکتریکی است.» باید دید با گسترش تولیدات در زمینهی هواگردهای شهری، یک هواپیمای لوکس کوچک چقدر میتواند مشتریان را برای سفرهای کوتاه جذب کند.
ایجاد شده: 27/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 27/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، عمان ویژن ۲۰۴۰ به ترسیم چشماندازی از آینده گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ میپردازد. صنعت گردشگری برای اکثر کشورهای جهان از اهمیت یکسانی برخوردار بوده و سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارد. گردشگری یک صنعت بزرگ است که خدمات متعددی را ارائه می دهد و مقدار زیادی درآمد برای یک کشور ایجاد می کند - چه شخصی در داخل کشور سفر کند یا خارج از کشور. عمان یک کشور آسیایی عربی است که در شبه جزیره عربستان واقع شده است. بر اساس گزارشات ارائه شده جهانگردی به یکی از بزرگترین صنایع در عمان در آینده نزدیک تبدیل می شود. بسیاری از شاخص های اقتصادی پیش بینی کرده اند که تولید ناخالص داخلی عمان ۳.۵٪ در حال رشد بوده که بخش گردشگری سهم فوق العاده ای دارد در این مورد دارد. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط گروه تجارت آکسفورد؛ صنعت گردشگری عمان از سایر بخشهای اقتصادی موجود در کشور در آینده نزدیک پیشی خواهد گرفت و بیش از نیمی از مدیران تجاری شرکت کننده بر این باورند که گردشگری بانفوذترین بخش در تنوع بخشیدن به اقتصاد عمان است. طرح «عمان ویژن ۲۰۴۰» و تقویت بخش گردشگری عمان کشور عمان در سال ۲۰۱۵ باهدف ساختن آیندهای روشن در زمینههای صنعت گردشگری عمان و ارتقای شرایط اقتصادی و اجتماعی، برنامهی بیستوپنجسالهای را بانام «عمان ویژن ۲۰۴۰» تعریف کرد. در واقع این برنامه به ترسیم چشماندازی از آینده گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ میپردازد و آنچه که در این طرح اهمیت دارد مشارکت همهجانبه افراد جامعه برای پیشبرد اهداف کشور است که در آخر منجر به تحقق کامل چشماندازهای گردشگری و ارتقای شاخصهای زندگی در عمان برای مهاجران و البته شهروندان این کشور خواهد شد. عمان ویژن ۲۰۴۰ بر سه پایه اصلی استوار است: ۱- مردم و اجتماع: تقویت سلامت و رفاه خانواده؛ حمایت از هویت و میراث عمانی؛ توسعه تواناییهای فنی و کارآفرینی ملی ۲- اقتصاد و توسعهی اقتصادی: ایجاد تنوع اقتصادی و مشارکت با بخشهای خصوصی؛ توسعه استانداردهای کشور؛ حفظ پایداری محیط زیست؛ ایجاد زیرساختهایی در سطح کلاس جهانی و طراحی شهرهای مدرن و قابلسکونت ۳- حاکمیت عمان؛ بهبود اثربخشی حاکمیت و قوانین حکومتی. ابتکارات ارتباطی بخشی اساسی در ارتباطات و استراتژی مشارکت ذینفعان بوده که توسط سازمان و کمیته پیگیری نظارت می شود. این استراتژی به عنوان بخشی از پروژه عمان ویژن ۲۰۴۰ به دنبال رهنمودهای سلطنتی سلطان قابوس برای تدوین چشم انداز آینده با توجه به اجماع گسترده جامعه و مشارکت همه بخشهای اجتماعی ارائه می شود. ابتکارات ارتباطی چشم انداز عمان ویژن ۲۰۴۰ برای اطمینان از مشارکت کامل همه بخشهای مرتبط و تقویت نقش شرکای استراتژیک در ایجاد چشم انداز از طریق تعدادی از ارزشهای ارتباطی طراحی شده است. ابتکارات ارتباطی چندین بخش اجتماعی به ویژه جوانان، بخش خصوصی و جامعه محلی در استان ها، کودکان و رسانه ها را هدف قرار داده است. «مجمع چشم انداز آینده» بخشی جدایی ناپذیر از پروژه چشم انداز آینده عمان ویژن ۲۰۴۰ است. اهداف مجمع چشم انداز آینده: برجسته کردن روندهای جهانی، منطقه ای و ملی آینده در رابطه با موضوعات مورد علاقه جامعه عمانی؛ شناسایی مضامین کلیدی و تدوین سناریوهای آینده از آمادگی چشم انداز ۲۰۴۰ عمان؛ افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت آینده؛ دستیابی به راه حلهای خلاقانه برای غلبه بر چالشهایی که سلطنت ممکن است در تضمین تداوم شکوفایی، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی خود تا سال ۲۰۴۰ با آنها مواجه باشد. در کنار افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی و افزایش تعدا گردشگران، استراتژیهای عمان ویژن ۲۰۴۰ بهدنبال ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری است که طبق برنامهریزیهای دولت و اجرای طرح «عمانیسازی» ۷۵ درصد از این شغلها به اتباع عمانی تعلق خواهد یافت. یکی از عواملی که موجب افزایش اشتغالزایی و جذب گردشگران خارجی میشود، توسعه زیرساختهای حملونقل شهری استکه دولت عمان به این مهم توجه ویژه دارد. طرحهای راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان افزایش هتلها و توسعه امکانات مقاصد گردشگری عمان نهتنها موجب ارتقای بازارهای گردشگری داخلی این کشور خواهد شد؛ بلکه کشور عمان را بهعنوان یک مقصد گردشگری جهانی به گردشگران بینالمللی معرفی خواهد کرد. دولت عمان در راستای توضیح این برنامه، از احداث مجموعاً ۸۰ هزار اتاق که شامل ۳۳،۳۷۳ اتاق در هتل، ۲۹،۲۸۷ اقامتگاه تفریحی و ۱۷،۲۶۲ اتاق خبر داده است. یکی دیگر از طرح های راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان ایجاد بسترهای تعامل فرهنگی میان گردشگران با مردم عمان و توسعه کیفیت و امکانات سایتهای طبیعی این کشور است. در واقع دولت عمان بهدنبال آن است تا علاوه بر تشویق گردشگران برای بازدید از عمان، مقدمات ارتقای تجربه سفر آنها را در این کشور فراهم کند. دولت عمان با شناسایی پنج نوع سایت طبیعی در مناطقی همچون حیاتوحش، کوهها، وادیها، بیابانها و سواحل و تعیین چهارده زیرساخت توریستی در آنها، در تلاش است تا این مناطق جدید و توسعهیافته را در سطح بینالمللی به همهی گردشگران جهان معرفی کند. جذب سرمایهگذاران خارجی نیز مهمترین طرح راهبردی عمان جهت تقویت صنعت توریسم این کشور است. جذب سرمایهگذاران خارجی و تشویق آنها برای سرمایهگذاری و آمادهسازی زیرساختهای جدید گردشگری در اولویت همه امور قرار دارد و مقدمات توسعه گردشگری عمان را فراهم خواهد کرد. جذب شرکتهای هواپیمایی بینالمللی و لغو الزام اخذ ویزا برای سفر به عمان، از دیگر طرحهایی است که در استراتژیهای گردشگری این کشور اهمیت داشته و هماکنون با لغو روادید (ویزا) برای شهروندان ۱۰۳ کشور از جمله ایران، بخشی از این برنامه نیز به حقیقت پیوسته است. در نهایت توصیه هایی ها با هدف بهبود و تشویق بخش گردشگری عمان مطرح می شود: این کشور باید هتل های خود را در مناطق مختلف گسترش دهد. کارآفرینان محلی باید ساخت هتل های خود را در مناطق شهری نیز شروع کنند. وزارت گردشگری باید چندین سیستم عامل رسانه اجتماعی دیگر را برای تشویق بخش گردشگری طراحی کند. هتل های موجود باید سیاست ها و خدمات خود را بهبود بخشند تا در صنعت گردشگری کارآمد شوند. دولت عمان باید سیاست های مربوط به بخش گردشگری و توریست را بهبود بخشد و گردشگری عمان را از طریق چندین رسانه به بازار عرضه کند. منبع | تحلیل بازار
ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 25/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
با پیشرویهایی که در زمینه واکسیناسیون صورت گرفته است، آلمان در حال آزمایش کردن گردشگری در مناطق پر بازدید در شمال این کشور است و گردشگران مجازند با رعایت مقررات سختگیرانه، به این مناطق سفر کنند. یک هتلدار آلمانی به اسم کارستن ورنر عنوان کرده است که بعد از ۶ ماه تعطیلی اجباری، هرگز چنین بازگشایی گستردهای را تجربه نکرده بوده است. مدیرعامل هتل استرندگات ریزورت در شهر تفریحی ساحلی سنت پیتر اوردینگ، در اولین تعطیلات آخر هفته پس از قرنطینه، تمام ۹۸ اتاق خود را اجاره داده و ۲۰۰ مسافر را در هتل خود جا داده بود. او گفت: «این برای همه ما یک چالش بود، چون کوچکترین خطا میتوانست به یک فاجعه تبدیل شود. هرچه نباشد همه چشم به این منطقه (به عنوان منطقه مدل پروژه) دوختهاند تا ببینند نتیجه آزمایش چه میشود.» اتاقها از قبل رزرو نشده بودند و بسیاری از مهمانان صبح زود از قسمت پذیرایی تا پارکینگ صف کشیده بودند. آنها با رعایت بسیاری از الزامات مورد نیاز پروژه مدل، با صبر منتظر تحویل گرفتن اتاق خودشان بودند. ورنر گفت: «همه در کمال بودند و با ما همکاری میکردند. همه آرزو داشتند بعد از این محدودیتها، کمی آزادی داشته باشند.» او و تیمش، بههمراه بیش از ۳۰۰ اقامتگاه دیگر در سنت پیتر اوردینگ و مناطق اطراف آن، بخشی از منطقه مدل آزمایشی در فریزیای شمالی هستند، جایی که گردشگران میتوانند باری دیگر در هتل اقامت کنند و به رستورانها و کافهها سر بزنند. جزایر معروف سیلت، آمروم، فوهر و پلورم در دریای شمال نیز در منطقه مدل گنجانده شدهاند. بیش از ۵۰۰۰ کسبوکار در فریزیای شمالی در این طرح ثبت نام کردهاند و قرار است واحدهای دیگری هم به آنها بپیوندند. آمادگی کامل میهمانها و هتلها دو هفته پیش، اولین منطقه مدل آزمایشی در دریای بالتیک موفقیتآمیز بود. اکنون پروژه آزمایشی دریای شمال نیز همان روند را در پیش گرفته است. برای رئیس دفتر گردشگری سنت پیتر-اوردینگ، کاتارینا شیرمبک، این میتواند شروع جدیدی برای گردشگری باشد. او عنوان کرد: «بالاخره در سنت پیتر اوردینگ دوباره دارد اتفاقات خوبی میافتد. همه مشاغل با نهایت دقت آماده شدهاند و اکنون از اینکه میتوانند باری دیگر از مهمانان استقبال کنند، خوشحال هستند.» برای اینکه مهمانان بتوانند در منطقه مدل اتاق رزرو کنند، باید قبل از ورود به صورت کتبی اعلام کنند که با قوانین مربوطه موافق هستند. این موارد قانونی عبارتند از: ارائه تست منفی سریع آنتی ژن COVID-۱۹ هنگام ورود به هتل، رضایت دادن برای ثبت و ارزیابی نتایج آزمون و دادههای شخصی و ابراز تمایل برای ارائه نتیجه آزمایش منفی جدید در هر ۴۸ ساعت. در حالی که بقیه آلمان در یک قرنطینه سختگیرانه باقی مانده است، گردشگری فریزیای شمالی در حال شروع است و گردشگران از این امر خوشحال هستند. البته مقامات بهداشتی و کادر درمان به صورت روزانه و از نزدیک وضعیت دریاهای شمال و بالتیک را زیر نظر دارند. اگر تعداد مبتلایان در یک منطقه به مدت سه روز متوالی به بالای ۱۰۰ نفر برسد، این پروژه لغو میشود و گردشگران مجبور به ترک آنجا میشوند. مراکز تست متعدد، ماسک اجباری برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، مراکز تست کرونا در مقیاس وسیعی (در هتل استراندگات ریزورت، در آبگرمها و در بسیاری از گذرگاههای ساحلی) راهاندازی شدهاند. در سنت پیتر اردینگ، ۱۰ مرکز تست بزرگ و یک ایستگاه تست سریع برای دوچرخهسواران در نظر گرفته شده است. در رستورانها، کیو آر کد (QR Code) تست کرونای فعلی افراد اسکن میشود یا اطلاعات شخصی فردد از طریق برنامه Luca ثبت میشود و به این ترتیب امکان ردیابی دیجیتالی تماس موارد ابتلا به ویروسهای کرونا از طریق تلفنهای هوشمند فراهم میشود. کسانی که کاملاً واکسینه شدهاند نیازی به آزمایش ندارند. تابلوهای بزرگ در محل عابر پیاده و همچنین در اسکله و در امتداد تفرجگاه به مردم یادآوری میکنند که ماسک زدن اجباری است. کارمندان سرویسهای امنیتی قوانین مربوط به ماسک را به روشی دوستانه اما کاملا جدی به همه یادآوری میکنند. قرار است پروژه مدل تا پایان ماه مه ادامه داشته باشد و انتظار میرود بعد از این تاریخ مجددا تمدید شود. کمی آزادی کلودیا هاتمن، یکی از گردشگرانی که به این منطقه سفر کرده است، میگوید: «ما فقط میخواستیم از بایرن خارج شویم.» او و همسرش که هر دو در بخش مراقبتهای افراد سالمند کار میکنند و واکسینه شدهاند، با شنیدن خبر این پروژه آزمایشی، بلافاصله محلی را برای ون مخصوص مسافر خود رزرو کردند. آنها قصد داشتند دو هفته در یک اردوگاه محلی اقامت کنند و در امتداد ساحل دریای شمال دوچرخه سواری کنند. این توریست ۵۷ساله توضیح داد: «اینجا حداقل کمی آزادی داریم و میتوانیم از این حس خوب لذت ببریم.» آنها دوست داشتند به منطقه آلپ آلگو سفر کنند، اما فعلا سرنوشت آنها را راهی شمال آلمان کرده است. محدودیتهای کرونایی این منطقه آنها را آزار نمیدهد: «اگر این بهایی است که باید در ازای آزادی پرداخت کنیم، با کمال میل آن را میپردازیم.» مسئولیت تمام بخش گردشگری بر دوش ماست یکی از هتلدارهای منطقه به اسم مارکو لاس هم هتل ۶۰ اتاقه استرند را در مرکز سنت پیتر اوردینگ بازگشایی کرده است. این هتل با ظرفیت ۷۰ درصد مشغول به کار است و تلفن پذیرش مدام در حال زنگ خوردن است. او عنوان میکند: «بسیاری از مهمانان تماس میگیرند و از ما میپرسند که آیا واقعاً باز هستیم. برخی در حال لغو یا رزرو مجدد هستند و رزروهای ما این روزها شاهد تغییرات زیادی هستند.» به عنوان بخشی از پروژه مدل، او از مسئولیت خود و همه افراد دیگر در قبال کل صنعت گردشگری آگاه است. او میگوید: «مشکلی نیست. ما میتوانیم این کار را به انجام برسانیم، فقط کافی است همه طبق قوانین و مقررات رفتار کنند.»
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از مهر، هفتم فروردین ۱۴۰۰ وزرای امور خارجه ایران و چین سند همکاریهای ۲۵ ساله ایران و چین را امضا کردند. این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاریهای جامع ایران و چین» ثبت شد و حوزههای سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساختهای مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و… را شامل شده است. در این سند بر افزایش شناخت متقابل از طریق ارتقا تبادلات مردمی (گردشگری)، رسانهای، سازمانهای مردمنهاد، انجمنهای دوستی و همکاری دانشگاهی تاکید شده است. همچنین سرمایهگذاری و کمک به تکمیل زیرساختهای لازم برای ارتقا همکاریهای فرهنگی از جمله گردشگری را مدنظر قرار دادهاند. در بخش عناوین اصلی همکاریهای همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و در ضمیمه دوم این سند بر مشارکت در ساخت شهرهای گردشگری تاکید شده است. بند «ه» سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در بخش همکاریهای مالی، اقتصادی و تجاری نیز درباره همکاری مشترک در زمینه گردشگری و میراثفرهنگی براساس مفاد ضمائم سند، است. در ضمیمه سوم نیز بخشی با عنوان «اقدامات اجرایی کوتاهمدت» دارد که در بند چهارم آن بر موضوعاتی همچون «همکاری در صنعت گردشگری با تمرکز بر توسعه زیرساختها»، «تسهیل جذب گردشگر از دو کشور»، «توسعه محصولات و خدمات گردشگری»، «پیشبرد همکاریها در زمینه میراثفرهنگی و صنایعدستی»، «برگزاری منظم جشنوارهها و نمایشگاههای فرهنگی دو کشور با بهرهگیری از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد» و «تقویت انجمنهای دوستی چین و ایران» تاکید شده است. اینها نشان میدهد که سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به صورت مستقیم و غیر مستقیم یا روی گردشگری تأثیر گذار است و یا آن را مورد تاکید قرار میدهد. در این باره، یکی از کارشناسان حوزه گردشگری و اقتصادی به پژوهش در این باره پرداخته و آن را از جنبههای مختلف بررسی کرده است. علی اصغر شالبافیان عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: نگاهی به توافقنامه همکاری ایران و چین؛ نشان میدهد این توافقنامه حداقل در سطح فعلی به مزیتهای دو کشور از جمله اشتراکات فرهنگی توجه نموده است. در این میان، باید دید که از آن چطور میتوان به نفع گردشگری استفاده کرد. وقتی با این نگاه آن را کاوش میکنیم؛ میبینیم شاید واژههایی که در آن استفاده شده میتوانند کدهایی بدهند که حوزههای گردشگری و میراث فرهنگی از آن بهره مند میشوند. این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی درباره اشتراکات فرهنگی تاکید میشود؛ از آن میتوان محصولات گردشگری یا جاذبههای مشترک مثل جاده ابریشم نیز استخراج شود که هم محل توجه دو کشور است. پس یک رویکرد، استفاده از واژگان است و اینکه چگونه از ظرفیت واژگان توافقنامه؛ به نفع گردشگری بتوان بهره برد. به اعتقاد شالبافیان؛ گردشگری یکی از مهمترین بخشهایی است که میتواند در این توافقنامه نقش آفرینی کند. او افزود: به طور مشخص، در بند دوم مأموریتهای این توافقنامه، یکی از مأموریتها؛ تأثیر گذاری در حوزه گردشگری دو کشور قلمداد شده است. پس میتوان گفت یکی از محورهای توافقنامه که به صورت مستقیم به آن اشاره شده؛ گردشگری است. در برخی از بخشهای این توافقنامه هم گفته که زیرساختهای گردشگری کشور را تقویت کنیم. طبیعی است یکی از موضوعاتی که میتواند به وضعیت گردشگری کشور کمک کند، تکمیل، تجهیز و تقویت زیرساختهای گردشگری است. این استاد دانشگاه گفت: بارها سرمایه گذاران خارجی از طریق وزارت گردشگری و سازمان کمکهای فنی و اقتصادی ذیل وزارت اقتصاد؛ به دنبال توسعه سهم سرمایه گذاری خارجی در گردشگری بوده اند بنابراین این توافقنامه میتواند زمینه توسعه سهم سرمایه گذاری ایران و چین را تسهیل و کمک کند. این کارشناس گردشگری گفت: در برخی از حوزهها هم الزاماً اسم گردشگری بیان نشده اما گردشگری هم میتواند از آن استفاده کند. به عنوان مثال یکی از بخشهای برجسته توافقنامه؛ تقویت زیرساختهای حمل و نقل دریایی و ریلی است. این زیرساختها اگر تقویت شود به این معناست که حوزه گردشگری نیز منتفع خواهد شد. در واقع توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی اول به گردشگری داخلی کمک میکند تا حمل و نقل ایمن و آسان و شاید ارزان داشته باشیم، حوادث جادهای کمتر شود و دسترسی ما را به مقاصد دورتر داخلی آسان کند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه این توافقنامه به ورود گردشگران چینی به ایران نیز اشاره میکند ادامه داد: چین یکی از سریعترین رشدها را در حوزه گردشگری برون مرزی و گردشگر فرستی داشته است. توانمندشدن چینیها و رونق اقتصاد این کشور از جمله دلایل آن بوده است. اکنون نیز میبینیم غالب کشورهای جهان خصوصاً اتحادیه اروپا، کشورهای شرق آسیا، خاورمیانه و کانادا برنامه مدون برای جذب گردشگران چینی دارند و به واسطه اینکه چین بازار جذابی است، آن را در اولویت جذب گذاشته اند. وی افزود: اما چین، گردشگران برون مرزی خود را به راحتی در اختیار بقیه کشورها نمیگذارد. بلکه تمهیداتی ازجمله تفاهمنامه همکاری بین این کشور و کشورهای مقصد، به نام ADS (مقاصد مورد تأیید کشور چین) امضا میشود. یعنی دولت چین برای هدایت اتباع خودش به سفرهای برون مرزی، دارای یک برنامه، استراتژی و نظام نامه است و کشورهای مختلف تلاش میکنند الزامات آن را محقق کنند. به رغم اینکه بخش خصوصی در چین نقش پررنگی دارد اما دولت در جهت دهی کسب و کارها نیز نقش حساسی ایفا میکند به همین دلیل امضای این توافقنامه میتواند موجب تسهیل ورود گردشگران چینی به ایران شود. یعنی دولت چین براساس این توافقنامه، ایران را جزو مقاصدی قرار دهد که اتباع خود را برای سفر به ایران ترغیب میکند. شالبافیان گفت: یکی از برنامههای کمیسیون گردشگری اتحادیه اروپا نیز برای جذب گردشگران چینی؛ قرارگیری در این فهرست است تا دولت چین مانع سفر اتباعش به اتحادیه اروپا نشود. البته هم اکنون نیز این کشور یکی از بازارهای مورد هدف ایران است و وجود این توافقنامه میتواند به تحقق اهداف این بازار کمک بیشتری کند. این توافقنامه موجب تقویت گردشگری کسب و کار از چین به ایران نیز خواهد شد. چون لازمه محقق نمودن اهداف توافقنامه در حوزههای مختلف، انجام سفرهای تجاری است. بنابراین اجرای این توافقنامه در کوتاه مدت، افزایش سهم گردشگران کسب و کار به ایران را به دنبال خواهد داشت. وی ادامه داد: اگر برای این توافقنامه، سندهای اجرایی پشتیبان و درستی تدوین شود؛ قطعاً به گردشگری کمک میکند. در این زمینه ملاحظات متعددی را باید در نظر گرفت. آنچه از این توافقنامه منتشر شده این است که توافقنامه، زمینههای کلی همکاری را برجسته کرده است. از نظر من گردشگری یکی از محورهایی است که میتواند بخش بزرگی از همکاری ایران و چین باشد. پس باید برای آن برنامه ریزی کرد و نهادهای مسئول و مراکز فکری و پژوهشی نیز آن را مورد بررسی قرار دهند.
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، با بالا رفتن تعدادکسانی که واکسن کرونا را دریافت کردهاند گردشگری عشایر میتواند به یکی از تورهای پرطرفدار بهویژه برای گردشگران خارجی که دوره طولانی قرنطینه و دور بودن از فضاهای طبیعی را تجربه کردهاند بدل شود. گردشگران خارجی معمولا بهدنبال دیدن جاذبههای یک منطقه در کوتاهترین زمان ممکن برای مدیریت هزینههایشان هستند، در مقابل برای آژانسها یا راهنمایان گردشگری مهم است بتوانند مسافرانشان را روزهای بیشتری در تور نگه دارند، آنها تلاش میکنند شهرها و جاذبههای بیشتری را در سفرشان بگنجانند. این درحالی است که برخی اقسام گردشگری بهواسطه ماهیت خود در سفرهای نیم روزه، یک روزه یا چند روزه خلاصه نمیشود و در آنها مسافر بهواسطه داشتن تجربه متفاوت حاضر است با وجود دریافت کمترین امکانات، هزینههای بیشتری را هم تقبل کند. گردشگری عشایر یکی از این اقسام گردشگری است که معمولا تورهای آن برای یک هفته و بیشتر برنامهریزی میشود. مخاطبان تورهای ورودی این شیوه از گردشگری معمولا توریستهایی هستند که دغدغه فرهنگی دارند و میخواهند تجربه زیستن در فرهنگهای متفاوت را داشته باشند و راهنمایان و آژانسها معمولا با آنها کمترین مشکل و چالش را دارند. " علی چراغی " کارشناس پژوهشگر حوزه مردمنگاری و ایرانشناسی با اشاره به اینکه درحالحاضر در ایران موجی تحت عنوان گردشگری عشایر و بومگردی راه افتاده است، میگوید: در گذشته گردشگران تمایل به حضور در تورها و سفرهای لوکس داشتند و در سالهای اخیر ترجیح میدهند فضاهای متفاوتی از قبیل حضور در روستاها یا زندگی عشایری را تجربه کنند. او با اشاره به نکات مثبت و منفی این موج میافزاید: معمولا ما در تورهای گردشگری کمترین مشکل را با گردشگران داریم زیرا معمولا مخاطبان خارجی این تورها انتظاراتشان مناسب با خدماتی است که دریافت میکنند، با این حال نیاز است در مواردی آموزشهایی به آنها درباره مسائل فرهنگی عشایر با توجه به تفاوتهای فرهنگی داده شود. در موضوع گردشگری داخلی موضوع آموزش جدیتر است و در این زمینه باید اقداماتی انجام داد. این کارشناس گردشگری عشایر آموزش جامعه میزبان را از دیگر حلقههایی میداند که باید تقویت شده تا چرخ گردشگری عشایر به خوبی بچرخد. چراغی در این باره میگوید: باید در این زمینه به حساسیتهای فرهنگی توجه کرد، تورها نباید به شکلی برگزار شوند که پس از مدتی فرهنگ عشایری دچار آسیب شود و سبک زندگی آنها را تحتتاثیر خود قرار دهد.گردشگری عشایری قرار است به تقویت جوامع محلی و حفظ سنتها کمک کند و این موضوعی است که باید راهنمایان و آژانسها به آن توجه ویژهای داشته باشند. او درباره جذابیتهای تورهای عشایری عنوان میکند: هر فعالیتی در زندگی عشایر یک جاذبه است. زندگی آنها مبتنی بر دامداری است و در این سفر گردشگر درباره چرایی غلبه دام بر سایر اقسام معیشت، مدت زمان چرای دام، قوانین چرا، نوع علوفه و... اطلاعاتی کسب میکند. توریست ماجراجو با یک هفته زندگی با عشایر فرآیند تولید محصولاتی که آنها از شیر تهیه میکنند را از نزدیک میبیند، مشک زدن، تهیه کشک و... بخشی از این محصولات هستند. همچنین این تصور باطل که غذای اصلی عشایر گوشت است برایش از بین میرود و میبیند چطور آنها از این محصولات ثانویه به عنوان قوت اصلی بهره میگیرند. چراغی از مشاهده مراحل تولید صنایع دستی به عنوان دیگر جاذبه گردشگری عشایر نام برده و اضافه میکند: صنایع دستی تنها وسایل تزئینی نیستند بلکه آنها دارای کارکردهای خود در زندگی عشایرند. علاوه بر آن ما جاذبهای تحت عنوان فولکلور داریم، هر ایل قصهها، مثلها و داستانهای خود را دارند که اقیانوسی است و توریست به قدر بضاعت خود از آنها آگاه میشود. مراسمها و آیینها دیگر جاذبههایی هستند که گردشگر با آنها در این سفرها آشنا میشود و این امکان را مییابد با توجه به زمان حضورش در یکی ازآنها شرکت کند. در این مراسمها لباسهایی که مردم به تن میکنند، نوع موسیقی و... میتواند تجربهای متفاوت را برای گردشگر به همراه داشته باشد. این کارشناس گردشگری، کوچ و فرآیندهای مرتبط با آن را جاذبه دیگر یک تور عشایری میداند و ادامه میدهد: شیوه غذا درست کردن، پیاده و سوار کردن ابزار و وسایل زندگی، آزاد کردن برهها هنگام رسیدن گوسفندها و در کل سبک زندگی مردمی که زندگیشان با یکجانشینی متفاوت است میتواند تور عشایری را نسبت به سایر تورها جذابتر کند.دوران پاندمی و شیوع کرونا آیا فرصتی برای رونق گردشگری عشایر نیست؟ چراغی در این زمینه معتقد است باید با احتیاط برخورد کرد. عشایر بهواسطه سبک زندگیشان و کمبود امکانات پزشکی آسیبپذیری بیشتری نسبت به دیگر اقشار دارند. از این رو صرف تست منفی کرونا با توجه به مدت زمان تست و انجام سفر نمیتواند قطعیتی از ناقل نبودن فرد داشته باشد. همین موضوع هم باعث واکنشهای مختلف عشایر نسبت به گردشگران شده، ممکن است افراد یک ایل کاملا پذیرا باشند و در مقابل برخی با احتیاط و سوءظن با مسافر برخورد کنند، از اینرو پیش از سفر باید به این موارد توجه کرد.بسیاری از مردم در کشورهای اروپایی واکسن را دریافت کردهاند که هر روز هم به تعدادشان افزوده میشود. چراغی معتقد است این گروه میتوانند مشتریان تورهای گردشگری عشایر باشند، کسانی که پس از گذراندن دوره پاندمی ترجیح میدهند به زندگیشان تجربههای متفاوت را اضافه کرده و یک تور عشایری میتواند این خواسته را به شکل کامل محقق کند.
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
امروزه در کشور عزیزمان ایران، با توجه به توسعه تدریجی صنعت گردشگری و نیاز فوری به ایجاد واحدهای اقامتی از یک سو و همچنین توسعه گونههای مختلف سفر از سوی دیگر، از اوایل دهه نود خورشیدی (با توجه به نیاز به توسعه زیرساختهای گردشگری بهویژه اقامتی) واحدهای اقامتی جدیدی در حوزه خدمات اقامتی با نام «خانه کاشانه» معرفی شدند، ولی چون مبانی قانونی فعالیت آنها بهدرستی تعریف نشده بود، فعالیت آنها نتیجه مثبتی در راستای توسعه کیفی صنعت گردشگری در ایران در بر نداشت. با این وصف، با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به توسعه سریع صنعت گردشگری، برنامهریزان گردشگری کشور در قالب طرح اصلاح آئیننامه تاسیسات گردشگری و به موجب ماده اول آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تأسیسات گردشگری، مجموعه اقامتی جدیدی را تحت عنوان «خانه مسافر» بهعنوان یکی از مصادیق تأسیسات گردشگری همچون هتل و مهمانپذیر و در چارچوب دستورالعمل شورای وزیران ایجاد کردند. این مجموعههای جدید اقامتی براساس طرح مصوب هیئت وزیران، در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۴ رسمیت یافته و فعالیت خود را براساس همین مصوبه تحت نظارت سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری (پیشین) آغاز کرده و در نهایت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی متولی اصلی ساماندهی و مدیریت خانه مسافرها تعیین شد، لذا با ابلاغ مصوبه دولت توسط این وزارتخانه، ادارات میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استانها موظف به انتخاب مجریان استانی براساس ضوابط قانونی شده و این مجریان نیز تحت نظارت ادارات کل استانها موظف به شناسایی و جمعآوری اطلاعات مربوط به خانهمسافرها در سراسر کشور هستند. در یک نگاه کلی، خانه مسافر به واحدهای اقامتی با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی اطلاق میشود که براساس ویژگیهای اقلیمی هر استان و در چارچوب یک دستورالعمل مجوز فعالیت خود را از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اخذ و در سه درجه مختلف براساس نوع خدمات دستهبندی شده و اقدام به پذیرش و اسکان گردشگر داخلی و خارجی میکنند. براساس دستورالعملهای ابلاغی انواع خانههای مسافر شامل: ویلا، آپارتمان، خانه و سوئیت است. با توجه به اینکه صنعت گردشگری در کشورمان در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است نیاز به اماکن اقامتی هر روز بیشتر میشود. با این وصف اگر چه مجموعههای اقامتی تنها عامل جذب گردشگران به یک مقصد سفر نیستند، لکن نقش مهمی در افزایش ماندگاری گردشگر در مقاصد انتخابی سفردارند. فردی که بهعنوان گردشگری وارد مقصدی میشود، بیشک در وهله اول مکانی را برای استراحت و اقامت انتخاب میکند، بنابراین مکان اقامت، هسته اصلی فعالیتهای گردشگر در یک مقصد انتخابی سفر به شمار میرود و این در حالی است که این هسته اصلی، یعنی فرآیند انتخاب یک مجموعه اقامتی توسط گردشگر، بسته به سطح درآمد، تعداد افراد خانواده، موقعیت اجتماعی، هدف از سفر، شغل و حتی فرهنگ عمومی گردشگران متغیر است. زمانی که هزینه اسکان در هتل برای گردشگران گران است یا گردشگران با کمبود تخت در این اماکن مواجه شوند برخی از آنها مجبور به اقامت در مراکز غیرمجاز میشوند. از این رو زمانی که میزان این مراکز استاندارد با تنوع ارائه خدمات افزایش یابد دیگر شاهد بروز مشکلات در حوزه اقامت گردشگر در یک مقصد سفر نخواهیم بود. لازم به ذکر است که فعالیت غیرقانونی خانههای غیرمجاز به فعالین بخش گردشگری در حوزه اقامت، همواره آسیب وارد میکند. براساس آمارهای ارائه شده ازسوی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در سال ۱۳۹۷ و تا پیش از شیوع بیماری کرونا، بیش از ۳۷ درصد از گردشگران داخلی هنگام سفر در اقامتگاههای موقت (کمپ، کانکس و چادر) اقامت کردهاند و کمتر از ۵ درصد آنها در هتلها و اقامتگاههای رسمی اقامت داشتهاند، لذا این آمار خود اثبات کننده ضرورت ساماندهی وضعیت اقامت گردشگران به ویژه استانداردسازی و قانونمند کردن وضعیت اقامت گردشگران در زمینه گردشگری داخلی است. مزایای تأسیس خانههای مسافر درایران یکی از مهمترین اهداف تشکیل خانه مسافر، جلوگیری از فعالیت واحدهای استیجاری غیرمجاز در شهرها و روستاها است که رزرو آنها بیشتر توسط دلالها و یا مشاورین املاک انجام میپذیرد. بررسیها در این خصوص حاکی است فعالیتهای سازماندهی نشده مردم محلی در حوزه اقامت گردشگران علاوه بر تضعیف حقوق گردشگر به صنعت گردشگری در مقاصد سفر نیز آسیب رسانده و باعث بروز مشکلات زیادی در زمینه امنیت مسافران داخلی و به ویژه خارجی و همچنین احراز نشدن هویت گردشگران و همچنین صاحبان اینگونه خانهها و بروز انواع جرایم اجتماعی و فرهنگی شده که همین نکته منجر به عدم اعتماد گردشگران و آسیب رسیدن جدی به ساختار گردشگری در مقاصد سفر میشود. با این وصف وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در طرح خانه مسافر به دنبال بهبود و استانداردسازی عملکرد خانههای مسافر و همچنین با افزایش سطح آگاهی و علمی مدیران این واحدهای اقامتی بهدنبال ارتقای نحوه خدماترسانی به گردشگران است. در یک نگاه کلی میتوان گفت تاسیس خانههای مسافر دارای مزایای فراوانی است به گونهای که که ساخت یک هتل از مرحله دریافت مجوز تا بهرهبرداری آن نیازمند صرف چندین سال زمان است، لذا ایجاد خانههای مسافر را باید فرصتی در راستای پاسخگویی به نیاز اقامتی گردشگران در کوتاهمدت دانست. همچنین تاسیس خانههای مسافر نقش مهمی در ارزانسازی سفر، ایجاد تنوع در اقامت گردشگران، حذف واحدهای اقامتی فاقد شرایط اسکان گردشگر و دسترسی آسان و الکترونیکی به انجام رزرو در واحدهای واجد شرایط دانست و همچنین برای گردشگرانی که تمایل به اقامت در خانههای شبیه محل سکونت خود دارند، ایجاد امنیت و آرامش خاطر خواهد داشت. عمدتاً متقاضیان اینگونه واحدهای اقامتی با گردشگرانی که اقامت در هتلها را برمیگزینند، متفاوتاند. عدهای از مردم بهدنبال اقامت راحت در منزل با امکانات مناسب هستند به ویژه گردشگرانی که در قالب خانواده و یا گروههای دوستی اقدام به سفر میکنند، در اینگونه واحدهای اقامتی احساس آرامش و لذت بیشتری در هنگام سفر خواهند داشت. از دیگر مزیتهای خانههای مسافر میتوان به ایام خاص سفر از جمله اعیاد مختلف مانند عید نوروز اشاره کرد. به گونهای که در این ایام ظرفیت اکثر هتلها و سایر مجموعههای اقامتی در مقاصد پر طرفدار گردشگری به سرعت تکمیل شده و این واحدها میتوانند بهصورت استاندارد به سایر گردشگران خدماترسانی کنند. در عین حال اکثر خانه مسافرها قابلیت پذیرش تعداد بالایی از گردشگران را دارند، از این رو خانوادههای پرجمعیت و یا گروههای دوستی که بهصورت دست جمعی اقدام به سفر میکنند میتوانند با هزینه کمتر و قیمت مناسب در یک مکان اقامت کنند. با تمام این تفاصیل بهنظر میرسد برخی نظرات و یا تصورات فعالان گردشگری مبنی بر اینکه خانه مسافرها در بازار اقامتی ایران تهدیدی برای هتلها هستند قرین به صحت نبوده و هرگونه اقدام در راستای حذف آنها از بازار رقابتی اقامت گردشگران، امری خطاست. هماکنون در بسیاری از شهرهای مهم کشور خانههای مسافر بهصورت استاندارد آماده پذیرایی از گردشگران هستند. بنابراین پراکندگی خانههای مسافر در تمام نقاط مقاصد سفر همواره مزیت خوبی برای گردشگرانی است که برای امور مختلفی از جمله موارد درمانی و یا اداری به مقصدی سفر کرده و ترجیح میدهند محل اقامتشان نزدیک به محلی قرار گیرد که قرار است وقت عمده آنها در سفر در آنجا صرف گردد. بدین گونه هزینه و وقت کمتری را برای جابجایی صرف خواهند کرد.
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400 مقالات و یادداشت ها
در پی پیشرفت مذاکرات وین بین ایران و کشورهای ۱+۴ و اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی ناوگان هوانوردی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای ایرلاینها، شرکتهای هواپیمایی منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشته شدن تحریمها هستند تا بتوانند هواپیماهای نو خریداری کرده و ناوگان خود را نوسازی کنند. به گزارش هتل نیوز، در پی از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین برای احیای برجام و پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ایرلاین ها مکلف به نوسازی ناوگان هستند و آماده ایم نسبت به تهیه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای کمک به نوسازی ناوگان شرکت های هواپیمایی اقدام کنیم. وی خاطر نشان کرد: تحریم ها باعث شده بود شرکت های سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاین های ایرانی دریغ کنند و تهیه هواپیما نیز بسیار دشوار شده بود اما امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می شود همه شرکت های هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند. در این راستا، مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی - در گفت و گویی اظهار کرد: نوسازی ناوگان هوانوردی بسته به نتیجه مذاکرات وین و برداشته شدن تحریم ها است و همه شرکت های هواپیمایی مترصد این هستند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند. وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ فروند هواپیما در کشور داریم که نیاز به تعمیر و بهسازی دارند و بعضی از آن ها باید از رده خارج شوند و براساس مطالعاتی که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد و البته مطالعات انجام شده در دانشگاه امیرکبیر این نیاز را ۳۶۰ فروند اعلام کرده است که امیدواریم در هر صورت مذاکرات وین به نتیجه برسد و شرکت های هواپیمایی بتوانند نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: امیدواریم با تجربه ای که از برجام گذشته و قرارداد خرید هواپیما داریم در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بتوانیم با برنامه ریزی و تدبیر مناسب هواپیماهای خوبی بخریم و از این طریق ناوگان هوانوردی خودمان را نوسازی و بهسازی کنیم. اسعدی سامانی گفت: گرچه ساخت و تولید هواپیما در دنیا براساس سفارش انجام می شود و ممکن است ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات در نوبت کارخانه های بزرگ ساخت هواپیماهای مسافری قرار گرفته و چندین سال خرید و واردات آن ها طول بکشد اما می توانیم در مقطع فعلی و برای جبران کمبودهای موجود در این زمینه از هواپیماهای دست دوم و با سن پایین خریداری کنیم چرا که هم اکنون سن ناوگان ما بالاست و برخی از هواپیماهای مسافری کشور باید از رده خارج شوند. منبع | ایسنا
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، از زمان شیوع گسترده کرونا و کم و زیاد شدن بیماری در کشور طرح استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی و حتی کادر درمان مطرح شد و بارها در موجهای بیماری که در کشور اتفاق افتاد بحث اجرای این طرح به میان آمد، اما به مرحله اجرایی شدن نرسید. با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی مطرح شدن این مسئله خراسان رضوی اولین استانی بود که در این زمینه اعلام آمادگی کرد و بیشتر هم هتلهای دولتی برای این کار پیش قدم شده بودند، در این مدت هیچ دستورالعمل خاصی برای این موضوع ابلاغ نشده و برنامهای برای اجرای دوباره این طرح در استان خراسان مطرح نشده است. در چند هفته اخیر و پس از اتمام تعطیلات نوروزی که دوباره بیماری کرونا گستردگی وسیعی پیدا کرد، آمار مبتلایان و فوتشدگان این بیماری رکوردهای جدیدی را در کشور به ثبت رساند و نگرانی برای فضای نگهداری از بیماران با توجه به تکمیل شدن ظرفیت بیمارستانها نیز افزایش پیدا کرد، بحث استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی در کشور دوباره مطرح شد، اما بازهم خبری از اجرای این طرح و استفاده از هتلها نشد. در همین راستا " یوسف بیدخوری " معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی در خصوص اجرای دوباره این طرح در زمان شیوع گستره کرونا پس از تعطیلات نوروز اظهار کرد: در زمینه استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی صحبتی مطرح نشده است و مواردی به این طرح اختصاص داده نشده است. وی اضافه کرد: ادارهکل میراث فرهنگی و هتلها از قبل آمادگی کامل در این زمینه را داشتهاند، چیزی حدود ۴۰۰۰ تخت به این موضوع اختصاص پیدا کرد و در ابتداء آغاز موج اخیر کرونا حتی تعداد تختها به ۸۰۰۰ تخت نیز ارتقاء پیدا کرد. بیدخوری ادامه داد: اما تا امروز برای استفاده از این امکانات و تختهایی که برای این شرایط در نظر گرفته شده بود هیچ اعلام نیازی از سوی دستاندرکاران بهداشت به ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نشده است. معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: شایان ذکر است که در طول دوران مواجه با کرونا با تقاضای خاصی مرتبط با این موضوع روبرو نبودهایم و این طرح اجرایی نشده است. بیدخوری تاکید کرد: در خصوص استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی چندین جلسه و نشست با استانداری و استاندار خراسان برگزار شد و در این جلسات هیچ درخواستی مرتبط با این موضوع مطرح نشد.
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، "خسرو نشان" معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه شورای معاونان آن سازمان که با حضور حمیدرضا مومنی دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور عصر چهار شنبه ۱۵ اردیبهشت در مرکز همایشهای بین المللی کیش برگزار شد ، ضمن تشریح عملکرد مقایسه ای این معاونت در سال های ۹۸ و ۹۹ گفت: مقایسه ضریب اشغال هتل ها با رقم ۶۵٫۱ درصد در سال ۹۸ به ۵۲٫۵ درصد در سال ۹۹ کاهش یافته که نشانگر کاهش میزان ورود گردشگر به دلیل اعمال محدودیت ها در شیوع ویروس کرونا است. به گفته خسرو نشان آمارها نشانگر این است که شیوع بیماری کرونا تاکنون خسارت های زیادی را به کسب و کارهای حوزه گردشگری در سطح بین المللی وارد کرده ، و تقاضای گردشگری در سطح جهان بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با کاهش ۷۰درصدی مواجه بوده است. معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه این مطلب اظهار داشت: در این میان جزیره کیش با کاهش حدود ۲۷درصدی ورود مسافر و گردشگر شرایط خوبی را در این بازه زمانی سپری کرد و در مجموع چشم انداز اقتصادی گردشگری در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ چشم انداز بهتری خواهد بود. خسرو نشان تصریح کرد: آنچه که می تواند فرصت گردشگری در سال ۱۴۰۰ را بهبود دهد، امید به واکسیناسیون ۱۹-covid در سطح کشور است و در صورتیکه جزیره کیش در تامین واکسن ساکنان و گردشگران ورودی اقدام کند و پیشگام باشد سال درخشانی از نظر اقتصادی در حوزه گردشگری کیش شاهد خواهیم بود. وی با ارائه گزارشی از فعالیت های مدیریت های زیر مجموعه این معاونت اعم از مدیریت توسعه گردشگری، مدیریت نظارت بر خدمات و مراکز گردشگری، مدیریت بازاریابی و تبلیغات در خصوص تأسیسات گردشگری ایجاد شده سال ۱۳۹۹ از بهره برداری ۴ طرح تأسیسات مراکز اقامتی و تفریحی گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۱۲ هزار و دویست میلیارد ریال و اشتغال ۶۰۰ نفر و همچنین ۱۲ طرح تأسیسات مراکز پذیرایی با حجم سرمایه گذاری یک هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود ۱۰۰ نفر خبر داد. نشان همچنین در تشریح رویکردهای کلان معاونت گردشگری کیش بر مبنای سند راهبردی عنوان کرد: این معاونت اهتمام جدی جهت تحقق جایگاه کیش به عنوان مقصد اول گردشگری سیاحتی و رویداد محور کشور، کسب سهم مناسب از بازار گردشگران داخلی و کمک به اقتصاد ملی در جایگزینی مقصد کیش به جای مقاصد گردشگری خارجی برای ایرانیان را در دستور کار دارد. جایگزنی کیش و جزایر پیرامونی به عنوان یکی از مقاصد سفر در حوزه منطقه ای و بین المللی با تاکید بر ارتقاء مزیت های گردشگری کیش و توجه ویژه به کشور های پیرامونی و حوزه خلیج فارس و استفاده ازمزیت های برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک ایران و چین در منطقه آزاد از دیگر مواردی بود که معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد. خسرو نشان همچنین ارتقاء سطح خدمات و آموزش گردشگری و حرکت به سمت صدور دانش و متخصص گردشگری به سرزمین اصلی و کشور های منطقه را از دیگر برنامه های مد نظر این معاونت برشمرد. توسعه و ترویج انواع گردشگری موضوعی با توجه به زیر ساخت ها و ویژگی های اختصاصی جزیره کیش به ویژه گردشگری در زمینه های ورزشی ، سلامت ، پزشکی ، دریا پایه ، نمایشگاهی ، فرهنگی و هنری ، تفریحی و اوقات فراغت، ارتقا جزیره کیش به عنوان شهری هوشمند ، خلاق و گردشگر پذیر با لحاظ تمامی اختصاصات آن، از جمله ارتقا منظر بصری ، ایجاد تنوعات موضوعی و تصویر خوشایند و ایجاد هویت بصری اختصاصی در عرصه ملی و بین المللی، تبدیل کیش به قطب دوم گردشگری فرهنگی کشور با تاسیس موزه ها و برگزاری رویداد های هنری فرهنگی از دیگر برنامه های معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش است که خسرونشان در جلسه شورای معاونان به تشریح آن پرداخت.
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " جمشید معینی " سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ضمن گرامیداشت روز شیراز، به خبرنگاران گفت: راهاندازی تاکسیهای گردشگری با توجه به ظرفیتهای شیراز نه تنها در توسعه گردشگری بلکه در زمینه اشتغالزایی هم تاثیرگذار خواهد بود. او ادامه داد: در واقع تاکسیهای گردشگری از زیرساختهای مهم در صنعت گردشگری است و جایخالی چنین زیرساختی در استان به خصوص شهر شیراز همچنان احساس میشود. معینی گفت: طبق پیشبینیها با توجه به اینکه شیراز شهر توریستی و یکی از اولین اولویتها و مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی محسوب میشود، فعال شدن تاکسی گردشگری در این شهر یک ضرورت است. او گفت: در واقع رانندگان تاکسیهای گردشگری نخستین افرادی هستند که با گردشگران ارتباط برقرار کرده و هم کلام میشوند بنابراین مسلط بودن این افراد به یک یا چند زبان خارجی، نیاز محسوب میشود. معینی با بیان اینکه نصب تاکسیمتر و مانیتور برای معرفی بهتر جاذبههای گردشگری از موارد مد نظر در تاکسیهای گردشگری است، گفت: سالها قبل رنگ تاکسیهای شیراز سفید و سبز بود که در بین مردم شهر به تاکسیهای ماست و خیاری معروف بودند و بعدها با گذشت زمان رنگ تاکسیها تغییر کرد و زرد رنگ شد، لذا با توجه به اینکه رنگ تاکسیهای قدیمی شیراز برای مردم این شهر و حتی گردشگران نوستالژی و خاطرهانگیز است در نظر داریم تاکسیهای گردشگری با همان شکل و شمایل قدیمی فعالیت کنند. سرپرست میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه محل استقرار و فعالیت تاکسیهای گردشگری در مبادی ورودی شهر و کنار جاذبههای گردشگری خواهد بود، گفت: در نظر داریم فعالیت این تاکسیها را به صورت کاملاً حرفهای و تخصصی برنامهریزی و دنبال کنیم و این مهم تنها با همکاری شرکتها و سازمانها و ارگانهای فرهنگی و اجرایی شهری و گردشگری مربوطه حاصل میشود و در اینراه همکاری جدی و مؤثر این نهادها را خواستاریم.
ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی