به گزارش هتل نیوز، " یوسف بیدخوری " معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: تمام کارکنان و فعالان گردشگری خراسان رضوی برای تزریق واکسن کرونا مراجعه کردند و تقریبا ۱۰۰ درصد کارکنان و کارمندان تاسیسات گردشگری خراسان رضوی دوز اول را تزریق کرده و به زودی دوز دوم را نیز تزریق خواهند کرد. او در خصوص وضعیت تزریق واکسن راهنمایان و تورهای گردشگری که درخواست تزریق واکسن آسترازنکا داشتند، افزود: هماهنگیهای این موضوع نیز با دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته و این مشکل هم حل شده است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای تزریق واکسن آسترازنکا درخواست کرد لیستهای ۱۰ نفره به آنان اعلام کنیم. به این ترتیب درخواست انجمن راهنمایان گردشگری برای درخواست واکسن آسترازانکا حل شد. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: با این اتفاق به مردم سراسر کشور اطمینان میدهیم برای سفر و اقامت در مشهد به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تزریق ۱۰۰ درصدی واکسن کارکنان واحدهای اقامتی در مشهد، نگرانی نداشته باشند.
ایجاد شده: 1/آبان/1400 آخرین ویرایش: 1/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا " عزت الله ضرغامی " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با تبریک صدمین سال تأسیس گردشگری در ایران بیان کرد: «حال گردشگری خوب نیست و شما بهتر از من میدانید. کرونا هم مزید بر علت شده است.» او با اشاره به مزیتهای گردشگری کشور نسبت به دنیا، افزود: «به هیچ وجه وضع موجود درشان وضعیت گردشگری کشور نیست. باید علل عقب ماندگیمان را روشن و موانع را رفع کنیم. باید این بیمار را امروز احیا کنیم و به حاشیه نرویم.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: «ما باید به هم فرصت بحث کارشناسی دهیم، استبداد در کلام ورفتار دیکتاتوری را کنار بگذاریم تا فضای خدمت باز شود.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «با همفکری و همیاری مشکلات حل میشود نه با تحریف، دو قطبیسازی بلای جان گردشگری است. ما نوکر استدلال و عبد و عبید حرف حسابیم. باید آزاداندیشی در حوزه گردشگری حاکم شود.» او ادامه داد: «فعالان این سه حوزه جزو روشنفکران جامعه هستند و باید باهمکاری و درک متقابل زمینه رشد و پیشرفت هر سه بخش را فراهم کنیم.» مهندس ضرغامی از راهاندازی نمایشگاه صنایعدستی در محوطه بیرونی موزه فرش گفت و تاکید کرد: «برای حضور دورهای هنرمندان صنایع دستی استانها در این نمایشگاه و عرضه اثارشان، هتل لاله تهران را محل اقامتشان در نظر گرفتیم.» او با اشاره به اینکه با توسعه فضای کسب و کار برای هنرمندان صنایع دستی، مانع فعالیت دلالها میشوم، بیان کرد: «در حوزه صنایعدستی مشکل عرضه وجود دارد. سیاست ما در این حوزه تسهیل در عرضه و تحریک تقاضا است. در سفرهای استانی شاهد تولید گسترده صنایعدستی دستی بودم، اما جایی برای عرضه وجود ندارد و طرح و برنامه جدی برای رونق بازار صنایع دستی دارم.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تاکید کرد: «همه ما خواهان حفظ میراثفرهنگی هستیم و با تمام وجود میخواهیم میراثفرهنگی را حفظ کنیم. حفظ میراث فرهنگی با حل مشکلات مردم منافاتی ندارد.»
ایجاد شده: 28/مهر/1400 آخرین ویرایش: 28/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، در حاشیه برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران " محمدحسین ایمانی خوشخو " دبیر سمپوزیم یکصدسال گردشگری ایران و رییس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی گفت: ما برای آینده گردشگری حتماً باید گذشته را مد نظر قرار میدادیم به همین دلیل در سمپوزیوم گردشگری باید تحقیق خوبی در ۱۰۰ سال قبل انجام میشد. باید بدانیم چه کارهایی نشده و چه کارهایی انجام شده است. به همین دلیل با سلوک گردشگری برنامهریزی کردیم. وی افزود: همه ما میگوییم گردشگری فرابخشی است، اما کمتر به آن عمل میکنیم، خاطرهای از ماهاتیر محمد میخواندم، میدانید که مالزی منابع نفت ندارد، برای همین هم ذهنها در این کشور به سمت گردشگری رفت و مسؤولیت در حد معاون اول برای گردشگری ایجاد شد و با این دیدگاه، مالزی گردشگری را میچرخاند. دبیر سمپوزیوم یکصدسال گردشگری با بیان اینکه ۹۰ درصد از فعالیتهای گردشگری به عهده بخش خصوصی و نظارت بر فعالیتها به عهده دولتها باید باشد، اظهار کرد: بخشهای گردشگری با هم پیوستگی لازم را ندارند. به عنوان مثال گردشگری مذهبی از مدار گردشگری خارج است. شاید وقت مطرح کردن الحاق اوقاف همین حالا باشد. در گردشگری همه سازمانها و دستگاهها باید به کمک هم بیایند. مثلا ما گردشگری پزشکی نداریم، بلکه بیمار بینالمللی داریم. فعالان گردشگری پزشکی ما در واقع رانندگان تاکسی فرودگاه امام هستند. او مدیریت گردشگری در دوران پساکرونا را سختتر دانست و با اشاره به شلوغی جادهها در پایان هر هفته، گفت: ما تقاضای نهفته داریم، اگر برنامه نداشته باشیم، این تقاضا به سونامی تبدیل میشود. ایمانی خوشخو ادامه داد: فرصت طلایی در حوزه گردشگری وجود دارد. زمانی که آقای ضرغامی وزیر گردشگری شد احساس کردم فرصت طلایی در حوزه گردشگری به وجود آمده است. تاریخچه فعالیتهای او را بررسی کنید. برنامههای پربیننده صدا و سیما در دوره او ساخته شد. چه زمانی سراغ داشتید که سه وزیر بهداشت، خارجه و میراث فرهنگی در کنار یکدیگر درباره گردشگری تصمیم بگیرند؟ با این تخصص و ارتباط، حتماً اتفاقات خوبی برای صنعت گردشگری میافتد. دولت سیزدهم عزم دارد که از ظرفیتهای مغفول استفاده کند و زمینههای آن نیز فراهم است. سال ٨٣ که کار میکردیم طیفی مخالف گردشگری بودند که الان فروکش کرده است و برای اولینبار رییس حوزههای علمیه کشور در روز جهانی گردشگری پیام داد، یعنی نگرشها درحال تغییر است. یقین دارم اگر دست به دست بدهیم روزهای طلایی رقم میخورد
ایجاد شده: 28/مهر/1400 آخرین ویرایش: 28/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، «سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران» با حضور " عزتالله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، " محمدحسین ایمانی خوشخو " دبیر کل این سمپوزیوم و رییس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و " سیدسعید هاشمی " رییس دانشگاه علم و فرهنگ سهشنبه بیست و هفتم مهر ماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این مراسم " سیداحمد محیط طباطبایی " رییس کمیته ملی ایکوم ایران، " محمد بهرامزاده " معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی و " ابراهیم پورفرج " رییس جامعه تورگردانان ایران به سخنرانی پرداختند. همچنین " عباس بیدگلی " مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران و مدیر کارگروه هتل، مراکز اقامتی و تجهیزات و "فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی، طبیعتگردی و ورزشی به ارائه مقاله پژوهشی خود پرداختند، درحالیکه پس از پایان سخنرانی ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بسیاری از شرکتکنندگان سالن همایش را ترک کردند که باعث گله سخنرانها شد. در جریان این سمپوزیوم، از کتاب «سیر تاریخ و نقش کلانشهرها در یکصد سال گردشگری ایران» رونمایی شد.
ایجاد شده: 28/مهر/1400 آخرین ویرایش: 28/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " فریدون رییسی دهكردی " بازرس جامعه حرفهای هتلداران ایران عنوان كرد: وضعیت گردشگری كشور به خاطر مشكلات سالهای گذشته بسیار وخیم است و برونرفت از این وضعیت وخیم ملاحظاتی دارد كه پیشتر خودم و همكارانم به آنها اشاره كردیم. خود من در همان روز اولی كه وزیر محترم گردشگری كارش را شروع كرد، در قالب یادداشتی ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان نوشتم كه دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست. نوشتم ایشان به عنوان مدیری باسابقه در عرصههای دیگر، حالا كه به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمدهاند، لااقل معاون و مدیران مرتبط با گردشگری را از افرادی انتخاب كنند كه متعلق به همین حوزه باشند؛ یعنی از دل صنعت گردشگری آمده باشند. البته نمیخواهم بگویم آقای مهندس ضرغامی در انتخابها به این مهم بیتوجه بودند اما بدون رودربایستی ما افراد قویتر و دردآشناتری در صنعت گردشگری داشتیم كه میتوانستند كمكهای زیادی به جناب وزیر و به طور كلی به صنعت گردشگری بكنند. او افزود: به هر حال امیدوارم این دوران اولیه –كه من اسمش را میگذارم «دوران كارآموزی»- زودتر تمام بشود؛ اما تا اینجای كار متاسفانه دیدیم خیلی از مدیرانی كه انتخاب شدند، افراد نزدیك به خودشان بودند؛ یعنی ملاك انگار این نزدیكی بوده تا چیز دیگر. بازرس جامعه هتلداران ایران در اشاره به ظرفیتهای دولت قبل در بخش گردشگری گفت: ما در دو لت قبل مدیران خوبی هم داشتیم كه هم آلودگی مالی نداشتند و هم از كولهباری از تجربه برخوردار بودند. میشد از تجربه آن مدیران استفادههای بسیار خوبی كرد. خیلی از آن مدیرانِ باتجربه هنوز در بدنه مدیریت گردشگری كشور حضور دارند و ترس من از این است كه به مرور همه آنها كنار بروند و افراد تازهكار و ناآشنایی سر كار بیایند كه سالها طول میكشد تا از تجربه لازم برخوردار شوند. ریسی دهكردی كه ریاست جامعه حرفهای هتلداران چهارمحال و بختیاری را بر عهدهدارد، در پاسخ به پرسشی دربار واكسیناسیون كاركنان هتلهای آن استان از واكسینه شدن بیش از 90 درصد از آنها خبر داد. او همچنین به سفر گروهی از اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استان چهارمحال و بختیاری به دعوت نماینده شهركرد اشاره كرد و توضیح داد: اگرچه خوشحالم كه یكی از مهمترین دغدغههای این نمایندگان، مسایل مربوط به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود اما راستش را بخواهید چندان خوشبین نیستم؛ چون برنامههایشان هم خیلی كوتاه بود و هم آنطور كه شایسته بود به عمق كار نمیپرداخت؛ البته ما پیشنهادهایی نوشتیم و به این دوستان دادیم و امیدواریم بتوانند آن برنامهها را در صحن مجلس مطرح كنند تا شاید بخشی از مشكلاتی كه گردشگری و به طور اخص صنعت هتلداری با آنها دست به گریبان است، حل شود.
ایجاد شده: 28/مهر/1400 آخرین ویرایش: 28/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز جلسه هیئت مدیره جامعه حرفهای هتلداران ایران نیمروز سهشنبهدر هتل باباطاهرتهران برگزار شد. در این نشست اعضا پیرامون مسایل روز صنعت هتلداری کشور بحث و رایزنی کردند. رییس جامعه حرفهای هتلداران ایران در این باره عنوان کرد: مقرر شد بخشنامه مربوط به نرخ هتلها در روزهای آینده ابلاغ شود. با توجه به هماهنگیهای بهعمل آمده با معاونت گردشگری کشور، شکل و نحوه کار طی روزهای آینده به همه استانها ابلاغ خواهد شد و تشکلهای استانی بر پایه آن با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر استان بر اساس آن عمل خواهند کرد. جمشید حمزهزاده افزود: موضوع بعدی بررسی نرخ ارزی بود که مورد تبادل نظر قرار گرفت و شکل و نحوه آن متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین مقرر شد برگزاری جلساتِ مرتب با نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گیرد؛ خصوصاً با هیئت رئیسه و اعضای فراکسیون گردشگری. از دیگر مواردی که به طور جدی در دستور کار جامعه قرار دارد، پیگیری معافیت مالیات ارزش افزوده هتلهای چهار و پنج ستاره است. همانطور که میدانید با پیگیریهایی که جامعه حرفهای هتلداران ایران در گذشته انجام داد، هتلهای یک تا سه ستاره و سایر مراکز اقامتی، مشمول معافیت مالیات ارزش افزوده شدند که از تاریخ ۱۲ دیماه سال جاری اجرایی خواهد شد. جامعه حرفهای هتلداران ایران موضوع معافیت مالیات ارزش افزوده هتلهای چهار و پنج ستاره را در مجلس شورای اسلامی پیگیری میکند. ما موضوع را از طریق هیئت رئیسه مجلس پیگیری میکنیم و طبعاً به کمیسیون مربوطه که کمیسیون اقتصادیست، ارجاع خواهد شد. خوشبختانه ارتباط خوبی میان جامعه هتلداران با کمیسیون اقتصادی مجلس برقرار است. او همچنین افزود: با توجه به خسارات بیسابقهای که شیوع کرونا به صنعت گردشگری و هتلداری زد، پیگیر هستیم تا برای هتلها در ارتباط با سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات بگیریم. ما موضوع را در قالب نامه خطاب به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی طرح میکنیم و پس از آن پیگیریهای لازم را به عمل خواهیم آورد. خوشبختانه با توجه به تعامل خوبی که با وزیر محترم گردشگری داریم، از ظرفیتهای ایشان برای پیگیری مسائل مربوط به صنعت هتلداری در مجلس استفادههای زیادی خواهیم کرد. آقای مهندس ضرغامی با توجه به نفوذ، تجربه و ارتباطهایی که دارند، بسیار میتوانند به ما کمک کنند. ایشان در این مدت نشان دادند که برای همکاری با جامعه هتلداران ایران جهت برون رفت از مشکلات به وجود آمده آمادگی کامل دارند. حمزهزاده در مورد واکسیناسیون کارکنان هتلها هم عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰ درصد از کارکنان هتلها واکسینه شدهاند و پیشبینی ما این است که طی یک هفته آینده مابقی کارکنان هم واکسن بزنند. سیاست اکثر هتلها این است که چنانچه کارکنانی به هر دلیل از واکسینه شدن اجتناب کنند، عذرشان خواسته شود. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که خوشبختانه پس از صحبتها و توافقهای اولیه مقرر شد که رستورانها و هتلها از این پس میتوانند به ازای هر چهار متر مکعب چه در اتاق و چه در تالار عروسی و چه در رستوران، پذیرای یک نفر و یا یک خانواده باشند. این بخشنامه که روزهای آینده از سوی وزارت بهداشت ابلاغ و به نوعی محدودیت اتاقها برداشته خواهد شد. رییس جامعه حرفهای هتلداران ایران در پایان گفت: با توجه به تغییر اساسنامه جامعه حرفهای هتلداران ایران و افزایش اعضای هیئت مدیره از ۷ نفر به ۹ نفر، انتخابات تکمیلی جامعه هتلداران ایران در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به عنوان مجمع عمومی فوقالعاده جامعه برگزار و طی انتخاباتی دو نفر به اعضای فعلی افزوده خواهد شد. همچنین انتخابات مربوط به بازرسین جامعه هم همانروز برگزار میشود.
ایجاد شده: 28/مهر/1400 آخرین ویرایش: 28/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " علی اکبری " نماینده شیراز در مجلس دهم درباره اظهارات اعضای هیأت دولت هنگام بازدید از تخت جمشید گفت: حرفهایی که گفته شد جای نقد دارد؛ چراکه تخت جمشید نماد هنر، مهندسی و معماری است و بیش از ۲۵ قرن دوام آورده است. نماینده شیراز در مجلس دهم تاکید کرد: تختجمشید باعث عبرت نیست، بلکه یک شاهکار و میراث ملی است و ما نباید تخریب و تحقیرش کنیم. وی ادامه داد: من نمیدانم در چه شرایطی آن سخنان گفته شد اما به اعتقاد من خیلی زیبنده نبود؛ ما باید بیشتر از آنکه به معایب توجه کنیم، به حاصل دانش، معماری، مهندسی و ابزارهایی که آن زمان تخت جمشید با آنها بنا شد توجه داشته باشیم، بنایی که شاید بخشی از آن هنوز کشف نشده است و باز هم تاکید میکنم این مجموعه میراث ملی ماست و در دنیا قابل احترام است. اکبری در مورد سخنان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر اینکه حریم پاسارگارد مانع کشاورزی مردم در منطقه شده است، عنوان کرد: به هیچ وجه چنین حرفی درست نیست، این ۲ مسئله حریمشان با یکدیگر فرق میکند، محوطه پاسارگاد محل کشاورزی نیست و به اعتقاد من اصلاً آنگونه که میگویند نیست. وی ادامه داد: بله؛ اساساً این منطقه کشاورزی است و معاش مردم از طریق دامداری و کشاورزی میگذرد اما به اعتقاد من ارتباطی به اینکه مردم پاسارگاد بهدلیل مقبره کوروش نمیتوانند کشاورزی کنند، ندارد. این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چند سالی است روز کوروش مردم به مقبره میآیند که باعث اعمال محدودیتهایی برای ساکنین آنجا شده است که این هم راهحلهایی دارد، موافقان و مخالفان بنشینند و با یکدیگر صحبت کنند، اما نمیشود راه را روی مردم ببندیم و بگوییم کشاورزی مردم مانده است این حرفها به اعتقاد من کارشناسی نیست.
ایجاد شده: 27/مهر/1400 آخرین ویرایش: 27/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " سید عزتالله ضرغامی " در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوریهای نرم، صنایعفرهنگی و خلاق در جمع خبرنگاران گفت: کارهای متنوع و خیلی خوبی را معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری انجام داده است و نکته قابل توجه این است که عمده اینها مسیر کاربردی و عملیاتی دارند که در واقع نیاز کشور به حساب میآیند. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، افزود: خوشبختانه در حوزههای مختلفی که نیاز امروز وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است در این نمایشگاه کارهای مرتبط انجام شده، من امروز در این بازدید دیدم که برخی از حلقههای مفقودهای که داریم در این نمایشگاه وجود دارد. خوشبختانه نیروهای جوان، خلاق و با انگیزه، دانشمند و خستگیناپذیر بسیار خوب در این نمایشگاه حضور دارند و در این حوزهها فعالیت میکنند. آشنایی من امروز با این بخش و نیز آشنایی همکاران و معاونان من بسیار میتواند در ادامه فعالیتهایی که ما در وزارت خانه داریم موثر باشد. او ادامه داد: ما داشتههای فراوانی داریم اما این داشتهها را نمیتوانیم درست عرضه کنیم. تسهیل در عرضه و در کنار آن تقویت تقاضا خصوصا در حوزه صنایعدستی بسیار مهم است. اینها از جمله مشکلات ما است. بهطور مشخص استفاده از فناوریهای جدید و زیرساختهایی در این حوزه وجود دارد و هرکسی در هر کجای کشور فعالیت میکند دغدغه ارتباط با مشتری و مخاطب خود را نباید نداشته باشد. ضرغامی اضافه کرد: ما اگر بتوانیم این مسائل را حل کنیم خیلی از مشکلات ما برطرف میشود، بخش داخلی مهم است و بخش صادرات نیز اهمیت فراوانی دارد. اکنون فضای مجازی این ارتباط جهانی را فراهم کرده و همه جای دنیا افراد میتوانند به محصولات و داشتههای ما از دورترین نقاط کشور حتی در روستاها و بومگردیها دسترسی پیدا کنند. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، اظهار کرد: خوشبختانه من امروز با شرکتهایی آشنا شدم که همه جوان و با انگیزه هستند. برخی از مواردی که دنبال راه اندازی آنها بودیم در کشور موجود است و باید همانها را تجمیع کرد و با توجه به ظرفیتهایی که در خانههای خلاق در سراسر کشور ایجاد شده باید بتوانیم ماموریتهای وزارتخانه را به شکل بهتری جلو ببریم. استمهال وام های گردشگری تا پایان سال او درباره برنامههای خود در حوزه گردشگری نیز گفت: در مورد گردشگری در آینده نزدیک به صورت وسیع اعلام خواهم کرد، در حوزههای مختلف کارهای خوبی دارد انجام میشود. اول باید این مریضی را که دارد نفسش قطع میشود را احیا کرد. بهعنوان مثال مصوبهای را دیروز از ستاد ملی کرونا گرفتیم که بسیار مهم است. بر اساس این مصوبه وامهایی که مراکز گردشگری دریافت کردند و به خاطر کرونا در پرداخت آن دچار مشکل هستند استمهال آنها تا آخر سال مصوب شد و در خصوص مالیات نیز با موافقت ستاد ملی کرونا قرار شد تا یک تاریخی مفاصاحساب مالیاتی آنها به تاخیر بیفتد. ضرغامی ادامه داد: فردا در یک جلسه با حضور وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت بهطور رسمی موضوع صدور روادید گردشگری خارجی را اعلام خواهیم کرد. آییننامه را در این باره تنظیم کردیم. این آییننامه به صورت دقیق در معاونت گردشگری تهیه شده است. امیدواریم بتوانیم با حفظ همه پروتکلها تعطیلی ۲۰ ماهه ورود گردشگر خارجی را که برای مجموعه عوامل گردشگری، مراکز اقامتی، تورگردانها و آژانسها مهم است، تمام کنیم. (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با روز جهانی گردشگری در پنجم مهرماه خبر داده بود صدور ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی که از فروردین سال ۹۹ متوقف شده ، با دستور رئیسجمهور از آبانماه امسال از سر گرفته میشود.) استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در وزارت میراثفرهنگی ضرغامی ضمن بازدید از تمام غرفههای این نمایشگاه با تک تک غرفهداران و شرکتکنندگان از نزدیک گفتوگو و با قدردانی از تلاشهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر حمایتهای همه جانبه دولت سیزدهم از فناوریهای نوین و شرکتهای دانشبنیان تاکید کرد و از برنامهریزیهایی برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان در این وزارتخانه خبر داد. وی در بازدید از غرفه بستهبندی صنایعدستی ضمن ابراز خرسندی از وجود چنین شرکتهایی گفت: یکی از دلایلی که صنایعدستی ما آنطور که باید به رشد واقعی خود نرسیده است، مشکلاتی است که در حوزه بستهبندی دارد اما خوشبختانه اکنون چنین شرکتهایی به وجود آمده و به طور حتم از این ظرفیتها استفاده خواهیم کرد. او همچنین در بازدید از غرفه اجاره آنلاین اقامتگاهها بر تقویت ارتباطات شرکتهای دانش بنیان در این حوزه با معاونت گردشگری تاکید کرد. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در بخش دیگری از بازدید خود از این نمایشگاه و در گفتوگو با هنرمندانی که در حوزه صنایعدستی و گردشگری با عنوان شرکتهای دانش بنیان فعالیت دارند از ایدههای آنان استقبال کرد و از برنامهریزیها برای استفاده هرچه بهتر از این ظرفیتها و تقویت ارتباطات بین وزارتخانه متبوع خود با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد. نمایشگاه فناوریهای نرم، صنایع فرهنگی و خلاق با هدف نمایش محصولات دانشبنیان که دارای ظرفیت صادراتی هستند در محل سالن ۳۷A نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شده است.
ایجاد شده: 27/مهر/1400 آخرین ویرایش: 27/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " بهرام عیناللهی " وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز در نشست مشترک وزیران امور خارجه، میراث فرهنگی و گردشگری و بهداشت و درمان که در محل وزارت خارجه با محوریت گردشگری برگزار شد، با ارائه آماری از میزان واکسیناسیون صورت گرفته در کشور در دو دوز اول و دوم گفت: علیرغم واکسیناسیون صورت گرفته و ادامه آن، مردم همچنان باید پروتکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند تا روند شیوع ویروس در کشور کند شود. وی با بیان اینکه هر کسی که میخواهد وارد کشور شود باید حتما دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشد، گفت: ما تلاشمان این است که با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت گردشگری موضوع دیپلماسی سلامت را تقویت کنیم و بتوانیم خدمات بیشتری را به کسانی که به کشورمان برای دریافت تسهیلات بهداشتی مراجعه میکنند، ارائه کنیم. عیناللهی با بیان اینکه ارائه مناسب خدمات بهداشتی به گردشگران سلامت باعث تبلیغ در مورد خدمات بهداشتی ایران خواهد بود و این موضوع منافع خوبی را برای کشور به همراه دارد، گفت: ما به تمام دانشکدههای علوم پزشکی در مرزها اعلام کردهایم که موضوع گردشگری سلامت را راه بیاندازند. در شهرهای بزرگ نیز ظرفیتهای خوبی برای گردشگری سلامت وجود دارد و میتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. وی گفت: امیدواریم در این جلسه بتوانیم تصمیمات خوبی در عرصه گردشگری و توسعه آن از جمله گردشگری سلامت با در نظر گرفتن پروتکلهای بهداشتی و آییننامههای مربوطه در این زمینه اخذ کنیم.
ایجاد شده: 26/مهر/1400 آخرین ویرایش: 26/مهر/1400 اخبار داخلی
اخیرا، عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم در اظهار نظری عجیب از عدم امکان کشاورزی و حفر چاه در پاسارگاد به دلیل وجود مقبره کوروش کبیر انتقاد کرده و ضمن تاکید بر لزوم حل این مسئله، گفت: “باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریمها مقداری انقباض پیدا کند”! در همین رابطه اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی در گفتگو با امتداد ضمن انتقاد شدید از این اظهارات ضرغامی، عنوان داشت: آقای ضرغامی! برای حل مشکلی که آن را ادعا کردهاید، کار نا تمام آقای خلخالی را شما تمام کنید و قبر کوروش و تمام ظواهر وجود یک حکومت تمدنی ۲۵۰۰ ساله را با تعبیه دینامیت و بمب، منفجر کنید! قبر کوروش کبیر، اولین و قدیمیترین مقبره با این ابعاد در جهان است وی افزود: قبر کوروش کبیر، اولین و قدیمیترین مقبره با این ابعاد در جهان است. وجود چنین سرمایه ارزشمند فرهنگی، زمانی ارزش خواهد یافت که متولیان آن، قدرش را بدانند. قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری. متاسفانه فردی به مانند ضرغامی به هیچ عنوان، قدر و ارزش فرهنگی اولین مقبره بر روی کره زمین را نمیداند. در صورت توجه به ظرفیتهای منطقهای، مردم پاسارگاد با درآمد توریسم از کشاورزی بینیاز میشوند این استاد برجسته دانشگاه، تصریح کرد: اگر توجه و اهتمام ویژه و شایسته به ظرفیتهای منطقهای صورت بگیرد، مردم پاسارگاد میتوانند از راه درآمد توریسم که ظرفیت وجود این مقبره و بنای تاریخی و فرهنگی در آن منطقه به یادگار گذاشته از انجام فعالیتهای کشاورزی بینیاز شوند. منتها مشروط بر اینکه، تولیگری در این منطقه بر عهده کسانی باشد که ارزش این میراث ارزشمند فرهنگی را دانسته و درک کنند. در سی و سه پل و پل خواجو هم شاهد شکافهایی در پایههای این پلها هستیم کهرم در ادامه نیز با اشاره به تبعات حفر چاه و احیای کشاورزی در منطقه پاسارگاد، یادآور شد: تاثیری که خشک شدن رودخانه زایندهرود بر سی و سه پل و پل خواجو در اصفهان گذاشته در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در منطقه پاسارگاد برای مقبره کوروش نیز قابل انتظار خواهد بود. تمام سنگهای این پلها در اصفهان فروریخته و شکافی در بین آجرها و سنگهای آن ایجاد شده است. در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در پاسارگاد، مقبره کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچالهها مدفون میشود وی در ادامه گفت: اگر خوب نگاه کنیم، خواهیم دید که با کمال تاسف، استخراج آبهای زیرزمینی که در تمام کشور از حد مجاز و علمی فراتر رفته، باعث فرونشست دشتها شده است. وقتی دشت فرو نشیند، سازههای سنگی به مانند آرامگاه کوروش نیز فروخواهد نشست. چرا که این ابنیه، وزن زیادی را روی سطح خاک ایجاد میکنند و نتیجه بار زیاد در کنار برداشت بیرویه از آبهای زیرزمینی، این خواهد شد که این آرامگاه در میان مدت فروبنشیند. این فعال محیط زیست، بیان داشت: آبهایی که به صورت باران و نزولات آسمانی باریدهاند در بین ذرات خاک به سمت عمق زمین حرکت کرده و سفرههای آب زیرزمینی را تشکیل میدهند. این آبها با تجمع در این قسمت از زمین، به مانند ستون سطح بالایی خاک را نگهداری میکند. اگر ما به مانند بسیاری از نقاط کشور از این آب در منطقه پاسارگاد بهرهبرداری کنیم با کمال تاسف، دشت فرونشسته و دو عارضه فرونشست و فروچاله را به دنبال خواهد داشت. این اظهارات ضرغامی، مطلقا علمی و کارشناسی نیست کهرم، اضافه کرد: در این صورت، قبر کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچالهها مدفون خواهد شد. که ظاهرا خواسته آقایان هم جز این نیست! اساسا، بیان این دست نظرات از سوی ضرغامی، مطلقا علمی و کارشناسی نبوده و در صورت اجرا، آسیب جبران ناپذیری به سرمایههای تمدنی و میراث فرهنگی ایران خواهد زد. منبع : مردم سالاری
ایجاد شده: 25/مهر/1400 آخرین ویرایش: 25/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " فریدون محمدی " مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به اینکه جشنوارههای گل از گذتشه تا کنون برقرار بوده است، گفت: مردم خود علاقه به راندازی جشنوارههای کل در استان داشته اند که درخشانترین آن سال گذشته در مجموعه کندر رقم خورد. امسال نیز در دیزین شاهد راهاندازی جشنواره گل بودهایم. این مقام مسؤول با اشاره به اینکه کشور هلند با «گل» در دنیا برند و مطرح شده است، تصریح کرد: البرز نیز شرایط وظرفیت این را دارد با این عنوان در کشور برند و مطرح شود. باید تا حدی در این زمینه فعالیت کنیم که نام گل به ویژه انواع گل لاله بعد از نام استان البرز و کلانشهر کرج بیاید. وی ظرفیت گردشگری کشاورزی در البرز را بیبدیل خواند ویادآور شد: یکی از شاخههای گردشگری حوزه کشاورزی است که هیچ نوع مزاحمت برای جهاد کشاورزی ندارد، همچنین در این طرح نیازی به تغییر کاربری هم نیست. محمدی افزود: در این راستا با یک شرکت بخش خصوصی که در حوزه گل با کشور هلند همکاری دارند آشنا شدیم و پس از برگزاری چند جلسه مقرر همکاری صورت گیرد، در این راستا در جلسه دامی تهران با نماینده هلند صحبت و گفتوگو شد. مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص روند همکاری واجرای طرح گردشگری کشاورزی در البرز، گفت: کار طبق چهارچوب مدنظر توسط بخش خصوصی درحال انجام است که بسیار از این مهم رضایت داریم؛ تفاهم نامه سند بالادستی در این میان آماده شده و امضا خواهد شد.
ایجاد شده: 24/مهر/1400 آخرین ویرایش: 24/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از مهر، مدتها بود که فعالان صنعت گردشگری به این موضوع انتقاد داشتند که چرا وزارت میراث فرهنگی در ستاد کرونا عضو نیست و چرا خواستههای آن مورد توجه قرار نمیگیرد. از سوی دیگر امهال وامها در دوره کرونا وعدهای بود که این فعالان فقط آن را از زبان مسئولان شنیده بودند و خیلیها یا نتوانستند وامی دریافت کنند و یا امهالی شامل حال شأن نشد. حالا خبرهای دیگری از این ستاد به گوش میرسد آن هم در دورهای که دیگر کمتر محدودیتی برای تردد و بازدید از مراکز گردشگری وجود دارد و تقریباً در همه شهرها مراکز گردشگری باز شده است. با این وجود سید عزت الله ضرغامی وزیر جدید میراث فرهنگی به تازگی در توئیتر خود نوشت: در ستاد کرونا عضو شدم. در جلسه امروز استمهال وامهای دریافتی مراکز گردشگری تا پایان ۱۴۰۰ و مفاصا حساب مالیاتی آنان تا آخر آذرماه به تصویب رسید.
ایجاد شده: 24/مهر/1400 آخرین ویرایش: 24/مهر/1400 اخبار داخلی