نتایج جستجو...
وزارت گردشگری به‌دنبال ایجاد هماهنگی بین‌بخشی است

وزارت گردشگری به‌دنبال ایجاد هماهنگی بین‌بخشی است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، روز دوم نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران با حضور " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور و جمعی از کارشناسان در عرصه صنعت گردشگری روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.  برای نتایج بلند مدت نیاز به وحدت و ساماندهی قوانین است به گفته شالبافیان، اگر ما به دنبال ساماندهی قوانین و مقررات در حوزه گردشگری نباشیم نتیجه قطعی بلندمدت نخواهیم داشت.  او از نبود وحدت و نبود ساماندهی در بخش‌های گردشگری به‌عنوان یکی از نقاط ضعفی که در این نابسامانی‌ها وجود دارد، نام برد.  ایجاد هماهنگی بین‌بخشی، نخستین رویکرد وزارتخانه او ادامه داد: «نخستین رویکردی که از سوی وزارت گردشگری دنبال شد ایجاد حداکثرسازی هماهنگی بین‌بخشی است. در واقع اگر دست اندرکاران این حوزه با یکدیگر هماهنگ نباشند نتیجه مورد نظر هم محقق نخواهد شد.»  معاون گردشگری کشور از هماهنگی با نیروی انتظامی، مناطق آزاد، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه به‌عنوان اقداماتی که تاکنون از سوی این وزارتخانه انجام شده نام برد و گفت: «برای هر کدام یک طرحی بیرون آمده است البته حتماً این همکاری باید در چارچوب قوانین و وظایف این دستگاه‌ها باشد.»  ارتباط با جامعه محلی برای توسعه بوم‌گردی او همچنین از توسعه بوم‌گردی به‌عنوان یکی از موضوعاتی نام برد که در وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته است و ادامه داد: «در واقع نوعی ارتباط با جامعه محلی مورد ارزیابی قرار گرفته است.»  به گفته شالبافیان حداکثرسازی استفاده از قابلیت‌های فناوری اطلاعات هم دیگر اقدامی است که تاکنون از سوی این وزارتخانه انجام شده است.  شناسایی ۶ سامانه در راستای شفافیت و تسهیل فرایندها معاون گردشگری کشور ادامه داد: «شش سامانه کلیدی را شناسایی کرده‌ایم که موجب شفاف‌سازی و تسهیل امور می‌شود. در واقع می‌خواهیم به ایجاد شفافیت در فرآیند‌ها از طریق فناوری اطلاعات برسیم.»  شالبافیان همچنین به اهمیت برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: «بنا به فرمایش پیامبر اسلام باید سفر کنید تا سالم بمانید. از نظر من یکی از اقدامات مهمی که در حوزه گردشگری انجام شد، برگزاری این رویداد است. محتوایی که در صنعت گردشگری تولید می‌شود ناظر بر چیزی است که به صورت مستقیم مربوط به کشور ما نمی‌شود.»  محتوای تولیدشده در سمپوزیوم می‌تواند تحلیل شود او ادامه داد: «محتوایی در سمپوزیوم تولید شد که در گذشته شاهد آن نبودیم. این محتوا شایسته تحلیل است و کاملاً به درد حال صنعت گردشگری ما می‌خورد. افرادی که در این سمپوزیوم به صحنه آمدند بسیاری از کارشناسان با تجربه این حوزه بودند که تاکنون استفاده زیادی از آن‌ها نمی‌شد. البته شاید انگیزه ارائه دانش و تجربه خود را تاکنون نداشتند.» 

ایجاد شده: 29/مهر/1400       آخرین ویرایش: 29/مهر/1400     اخبار داخلی
از دانش و ظرفيت‌‌های مديران با تجربه در وزات گردشگری استفاده شود

از دانش و ظرفيت‌‌های مديران با تجربه در وزات گردشگری استفاده شود

به گزارش هتل نیوز، " فریدون رییسی دهكردی " بازرس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران عنوان كرد: وضعیت گردشگری كشور به خاطر مشكلات سال‌های گذشته بسیار وخیم است و برون‌رفت از این وضعیت وخیم ملاحظاتی دارد كه پیش‌تر خودم و همكارانم به آنها اشاره كردیم. خود من در همان روز اولی كه وزیر محترم گردشگری كارش را شروع كرد، در قالب یادداشتی ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان نوشتم كه دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست. نوشتم ایشان به عنوان مدیری باسابقه در عرصه‌های دیگر، حالا كه به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمده‌اند، لااقل معاون و مدیران مرتبط با گردشگری را از افرادی انتخاب كنند كه متعلق به همین حوزه باشند؛ یعنی از دل صنعت گردشگری آمده باشند. البته نمی‌خواهم بگویم آقای مهندس ضرغامی در انتخاب‌ها به این مهم بی‌توجه بودند اما بدون رودربایستی ما افراد قوی‌تر و دردآشناتری در صنعت گردشگری داشتیم كه می‌توانستند كمك‌های زیادی به جناب وزیر و به طور كلی به صنعت گردشگری بكنند. او افزود: به هر حال امیدوارم این دوران اولیه –كه من اسمش را می‌گذارم «دوران كارآموزی»- زودتر تمام بشود؛ اما تا اینجای كار متاسفانه دیدیم خیلی از مدیرانی كه انتخاب شدند، افراد نزدیك به خودشان بودند؛ یعنی ملاك انگار این نزدیكی بوده تا چیز دیگر. بازرس جامعه هتلداران ایران در اشاره به ظرفیت‌های دولت قبل در بخش گردشگری گفت: ما در دو لت قبل مدیران خوبی هم داشتیم كه هم آلودگی مالی نداشتند و هم از كوله‌باری از تجربه برخوردار بودند. می‌شد از تجربه آن مدیران استفاده‌های بسیار خوبی كرد. خیلی از آن مدیرانِ باتجربه هنوز در بدنه مدیریت گردشگری كشور حضور دارند و ترس من از این است كه به مرور همه آنها كنار بروند و افراد تازه‌كار و نا‌آشنایی سر كار بیایند كه سال‌ها طول می‌كشد تا از تجربه لازم برخوردار شوند. ریسی دهكردی كه ریاست جامعه حرفه‌ای هتلداران چهارمحال و بختیاری را بر عهده‌دارد، در پاسخ به پرسشی دربار واكسیناسیون كاركنان هتل‌‌های آن استان از واكسینه شدن بیش از 90 درصد از آن‌ها خبر داد. او همچنین به سفر گروهی از اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استان چهارمحال و بختیاری به دعوت نماینده شهركرد اشاره كرد و توضیح داد: اگرچه خوشحالم كه یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های این نمایندگان، مسایل مربوط به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود اما راستش را بخواهید چندان خوشبین نیستم؛ چون برنامه‌هایشان هم خیلی كوتاه بود و هم آن‌طور كه شایسته بود به عمق كار نمی‌پرداخت؛ البته ما پیشنهاد‌هایی نوشتیم و به این دوستان دادیم و امیدواریم بتوانند آن برنامه‌‌ها را در صحن مجلس مطرح كنند تا شاید بخشی از مشكلاتی كه گردشگری و به طور اخص صنعت هتلداری با آن‌ها دست به گریبان است، حل شود.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
برگزاری جلسه هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران

برگزاری جلسه هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران

به گزارش هتل نیوز جلسه هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران نیم‌روز سه‌شنبهدر هتل باباطاهرتهران برگزار شد. در این نشست اعضا پیرامون مسایل روز صنعت هتلداری کشور بحث و رایزنی کردند. رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در این باره عنوان کرد: مقرر شد بخشنامه مربوط به نرخ هتل‌ها در روزهای آینده ابلاغ شود. با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده با معاونت گردشگری کشور، شکل و نحوه کار طی روزهای آینده به همه استان‌ها ابلاغ خواهد شد و تشکل‌های استانی بر پایه آن با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر استان بر اساس آن عمل خواهند کرد. جمشید حمزه‌زاده افزود: موضوع بعدی بررسی نرخ ارزی بود که مورد تبادل نظر قرار گرفت و شکل و نحوه آن متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین مقرر شد برگزاری جلساتِ مرتب با نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گیرد؛ خصوصاً با هیئت رئیسه و اعضای فراکسیون گردشگری. از دیگر مواردی که به طور جدی در دستور کار جامعه قرار دارد، پیگیری معافیت مالیات ارزش افزوده هتل‌های چهار و پنج ستاره است. همان‌طور که می‌دانید با پیگیری‌هایی که جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در گذشته انجام داد، هتل‌های یک تا سه ستاره و سایر مراکز اقامتی، مشمول معافیت مالیات ارزش افزوده شدند که از تاریخ ۱۲ دی‌ماه سال جاری اجرایی خواهد شد. جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران موضوع معافیت مالیات ارزش افزوده هتل‌های چهار و پنج ستاره را در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کند. ما موضوع را از طریق هیئت رئیسه مجلس پیگیری می‌کنیم و طبعاً به کمیسیون مربوطه که کمیسیون اقتصادی‌ست، ارجاع خواهد شد. خوشبختانه ارتباط خوبی میان جامعه هتلداران با کمیسیون اقتصادی مجلس برقرار است. او همچنین افزود: با توجه به خسارات بی‌سابقه‌ای که شیوع کرونا به صنعت گردشگری و هتل‌داری زد، پیگیر هستیم تا برای هتل‌ها در ارتباط با سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات بگیریم. ما موضوع را در قالب نامه خطاب به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی طرح می‌کنیم و پس از آن پیگیری‌های لازم را به عمل خواهیم آورد. خوشبختانه با توجه به تعامل خوبی که با وزیر محترم گردشگری داریم، از ظرفیت‌های ایشان برای پیگیری مسائل مربوط به صنعت هتلداری در مجلس استفاده‌های زیادی خواهیم کرد. آقای مهندس ضرغامی با توجه به نفوذ، تجربه و ارتباط‌هایی که دارند، بسیار می‌توانند به ما کمک کنند. ایشان در این مدت نشان دادند که برای همکاری با جامعه هتلداران ایران جهت برون رفت از مشکلات به وجود آمده آمادگی کامل دارند. حمزه‌زاده در مورد واکسیناسیون کارکنان هتل‌ها هم عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰ درصد از کارکنان هتل‌ها واکسینه شده‌اند و پیش‌بینی ما این است که طی یک هفته آینده مابقی کارکنان هم واکسن بزنند. سیاست اکثر هتل‌ها این است که چنانچه کارکنانی به هر دلیل از واکسینه شدن اجتناب کنند، عذرشان خواسته شود. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که خوشبختانه پس از صحبت‌ها و توافق‌های اولیه مقرر شد که رستوران‌ها و هتل‌ها از این پس می‌توانند به ازای هر چهار متر مکعب چه در اتاق و چه در تالار عروسی و چه در رستوران، پذیرای یک نفر و یا یک خانواده باشند. این بخشنامه که روزهای آینده از سوی وزارت بهداشت ابلاغ و به نوعی محدودیت اتاق‌ها برداشته خواهد شد. رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در پایان گفت: با توجه به تغییر اساسنامه جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران و افزایش اعضای هیئت مدیره از ۷ نفر به ۹ نفر، انتخابات تکمیلی جامعه هتلداران ایران در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به عنوان مجمع عمومی فوق‌العاده جامعه برگزار و طی انتخاباتی دو نفر به اعضای فعلی افزوده خواهد شد. همچنین انتخابات مربوط به بازرسین جامعه هم همان‌روز برگزار می‌شود.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
برنامه اقدام گردشگری در پسا کرونا

برنامه اقدام گردشگری در پسا کرونا

صدمات اقتصادی، مالی و انسانی شیوع بیماری ویروس کرونا بر صنعت گردشگری کشور، گرچه بسیار مخرب بوده و است ولی مقطعی و گذرا است. آنچه برای توسعه درازمدت و پایدار این صنعت مهم و اثرگذار است توسعه ارتباطات منطقه ای و بین المللی با جهان، رفع تنش های منطقه ای، حضور و مشارکت در پیمان های جهانی و بهره گیری از ظرفیت های اقتصای، سیاسی و فرهنگی آنها به نفع منافع ملی است. در دوره شیوع بیماری کرونا اقتصاد گردشگری کشور در رکود مطلق قرار گرفته است. درک رکود و اضمحلال گردشگری ایران موضوع پیچیده ای نیست. عدم تقاضا برای سفر مدیریت بنگاه های گردشگری را با بحران بی سابقه ای مواجه کرده است.  از این منظر نجات این صنعت در شرایط جدید نیاز به برنامه ای مدون و مصوب و اجرایی دارد. این برنامه می تواند در دو سطح ملی و  بین المللی همزمان بایستی پیش رود:  الف: در سطح بین المللی(سیاست ها و برنامه های کلان دولت) :  1- اعتماد سازی و توجه ویژه به دیپلماسی گردشگری در منطقه برای میزبانی از گردشگران کشورهای منطقه( مذاکره با عربستان و بازگشایی مجدد سفارتخانه ها) – بالغ بر 60 میلیارد دلار هزینه سفر اتباع کشوهای عرب حوزه خلیج فارس.  2- خارج کردن ایران از تنگنای ژئوپلیتیکی:  هم اکنون موازنه ژئوپلیتیکی در منطقه به نفع دشمنان ایران است و تحریم های اقتصادی اثرات این تغییر موازنه بر ایران را دوچندان نموده است. گرفتاری در تنگنای ژئوپلیتیکی محدودیت های متعددی از جمله اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی را به خاطر نوع تفکر و شیوه حکمرانی در کشور و فشار ایالات متحده امریکا و همراهی کشورهای منطقه با ایجاد محدودیت های ژئوپلیتیکی بر مردم تحمیل کرده است. سالهاست که مردم ایران متحمل هزینه های زیادی برای خنثی سازی برنامه ها و اقدامات سیاسی و امنیتی اسرائیل و امریکا برعلیه کشورمان شده اند که بخش عمده ای از تاکتیک های آنان توسط کشورهای همسایه جنبه اجرایی به خود گرفته است. بدون شک تحریم های ظالمانه آرامش روانی شهروندان و ثبات اقتصادی جامعه را به هم ریخته و راه گریز سرمایه از ایران را فراهم کرده است. مجموع این اقدامات اثرات بسیار مخربی بر اقتصاد کشور و به نوبه خود بر توسعه کسب و کار گردشگری در کنار شیوع بیماری کرونا از خود بجای گذاشته است. 3- مذاکره بدون واسطه با امریکا: مذاکره بین ایران و آمریکا و لغو تحریم ارتباط تنگانگی با توسعه صنعت گردشگری ایران دارد. بایستی نفت بفروشیم و پول وارد کشور کنیم. طرح های عمرانی راه بیفتد، سرمایه گذار داخلی رغبت به سرمایه گذاری داشته باشد و سرمایه گذار خارجی به ایران بیاید. تحریم ها مردم ایران را فقر کرده است و بیش از 1000 میلیارد دلار به کشور آسیب رسانده است. بیش از 60 میلیون نفر از شهروندان ایرانی زیرخط فقر زندگی می کنند. این جمعیت کثیر مشکل معیشت دارند و لذا مردم فقیر که نمی توانند سفر کنند. ایران بایستی بنشیند و مشکلاتش را یکبار برای همیشه با ایالات متحده حل کند. 4- افزایش درآمدهای عمومی و توجه ویژه به سلامت و درمان مردم بویژه کارگران، کارمندان و جوانان ازدواج کرده فاقد شغل. دولت بایستی در یک برنامه پنج ساله تلاش کند درآمد عمومی مردم افزایش یافته و درمان و سلامت مردم در اولویت قرارگیرد. توسعه سفرهای داخلی نشات گرفته از افزایش درآمدهای عمومی مردم منجر به راه اندازی مجدد سفرهای داخلی فراگیر شده که سلامت  روحی و جسمی شهروندان را به همراه خواهد داشت.  5- امید بایستی مجددا به کشور برگردد، دسترسی به حداقل نیازمندی ها برای جوانان از جمله کار، مسکن، ازدواج و داشتن وسیله نقلیه حداکثر در یک دوره زمانی 5 ساله فراهم شود.  6- بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت کلیدی برای گشودن قفل تبادلات بانکی و اجرایی شدن استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی و به دنبال آن رونق انتقال پول به کشور توسط گردشگران و فروش صنایع دستی در ایران 7- ضرورت تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی. در سال 2019 حدود  59 درصد سفرها از طریق هوایی و 35 درصد از طریق زمینی انجام شده است. با توجه به ناوگان فرسوده هوایی و همچنین ریلی کشور نمی توان انتظار زیادی برای توسعه گردشگری کشور داشت. ب: در سطح ملی(برنامه های اقدام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری):  1- تعریف و اجرای تاکتیک های بازاریابی:  - برگزاری تورهای آگاه سازی و آشناسازی با همکاری جامعه تورگردانان ایران - برگزاری نمایشگاه های تخصصی گردشگری در کشورهای هدف - رسانه ای کردن همه اقدمات سازندگی و پیشرفت داخلی در سطح بین المللی 2- حضوری قوی در اکسپو دبی. پیش بینی شده است در طول شش ماه برگزاری اکسپو دبی بیش از 25 میلیون نفر از این رخداد دیدن کنند. این فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و تمدن و دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور است. حضور بخش کنسولی سفارت ایران در دبی به همراه تورگردانان ایران در این رخداد و صدور روادید آنلاین برای گردشگران خارجی که به آنان تور چند روزه دیدار از دبی و اکسپو فروخته شده است برای دیداری حداقل 3 روزه از بخشی از جاذبه های گردشگری کشور با توجه به فاصله زمانی و ارزانی سفر در ایران تجربه بسیار خوبی خواهد بود تا بتوانیم خود را برای میزبانی از گردشگران رخداد جام جهانی فوتبال قطر آماده کند. 3- توجه ویژه به بازار چین: در سال 2019 بیش از 120 میلیون گردشگری چینی به دنیا سفر کرده اند، چینی¬ ها بیشترین خرید را از مقاصد گردشگری می کنند و جزء کم آزارترین گردشگران دنیا هستند. بازار گردشگری ایران با توجه به ارزانی سفر و  سایت های متعدد فرهنگی در مسیر جاده ابریشم می تواند مقصد مهمی برای گردشگران این کشور هم در بخش ترانزیت و هم به عنوان مقصد اصلی سفر مورد توجه قرارگیرد. عضویت ایران در پیمان منطقه ای شانگهای نیز فرصت جدیدی را برای توسعه گردشگری این کشور فراهم کرده است.  4- تامین غرفه رایگان و تقبل بخشی از هزینه های ارزی تورگردانان برای حضور در نمایشگاه های بین المللی: در پی شیوع بیماری کرونا درآمد ناشی از فعالیت تورگردانی شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری کشور به شدت آسیب دیده است و در موارد بسیاری منجر به تعطیلی این شرکتها شده است. ضروریست تا به منظور حمایت از بازگشت مجدد کسب و کار این شرکت ها برای حضور در بازارهای بین المللی گردشگری، دستگاه متولی این صنعت حمایت های مالی لازم را از فعالین این بخش بعمل آورد. 5- تدوین طرح اجرایی تسهیل ورود ایرانیان مقیم خارج از کشور: تعریف تشکیلاتی جدید در جامعه تورگردانان ایران با حمایت دستگاه قضایی و وزارت امورخارجه برای تسهیل ورود آنان و توجه ویژه به ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور و نسل های دوم، سوم آنان   6-  اختصاص اعتبار لازم سفر و گردشگری به امور رفاهی وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای عمومی به عنوان تکلیف برای کمک به رونق گردشگری داخلی با توجه به تدوین فصل بودجه 7-  راه اندازی صندوق زیارت: برای هموطنان کم بضاعت برای زیارت اماکن مقدسه با استفاده از ظرفیت های وقف و نذورات و کمک های مردمی( داخلی و خارجی) 8- تعریف رخدادهای منطقه ای:  - برگزاری رالی بزرگ بین المللی خودرو بندر امام تا مشهد مقدس با همکاری کانون اتومبیلرانی و جهانگردی - برگزاری جایزه بزرگ اسکی در ایران با محوریت استان تهران و البرز - برگزاری حراجی بزرگ صنایع دستی و هنرهای ملی - برگزاری نمایشگاه منطقه ای گردشگری کشورهای عضو پیمان شانگهای به میزبانی ایران ✍️  علی رحیم پور - مدیر عامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هگتا)

ایجاد شده: 21/مهر/1400       آخرین ویرایش: 21/مهر/1400     مقالات و یادداشت ها
کشورهای توریستی از جزایر جذاب جهان جا ماندند

کشورهای توریستی از جزایر جذاب جهان جا ماندند

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، وجود کاهش چشمگیر بازار گردشگری بین‌المللی در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱، افزایش سفرها در دو ماه ژوئن و ژوئیه، قرار گرفتن صنعت گردشگری در مسیر بهبودی را نشان می‌دهد. ورود گردشگران بین‌المللی در هفت ماه نخست سال 2021 حدود 40 درصد کمتر از سطح 7 ماهه سال 2020 ارزیابی شده و همچنین در مقایسه با سال 2019 یعنی سال پیش از همه‌گیری کرونا حدود 80 درصد کاهش یافته است. این کاهش نشان‌دهنده از دست دادن 677 میلیون توریست بین‌المللی نسبت به هفت ماه مشابه سال 2019 یا 110 میلیون نفر در مقایسه با سال 2020 است. اما به رغم شروع ضعیف در اوایل سال، گردشگری بین‌المللی در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به ویژه در اروپا پیشرفت چشمگیری در مسیر بهبودی داشته است. گردشگری بین‌المللی در ژوئن و ژوئیه 2021 به دلیل واکسیناسیون و بازگشایی مرزها بهبودی جزئی نشان می‌دهد. دو دلیل اصلی منجر به این پیشرفت کوچک در این دو ماه بوده است. نخست می‌توان به بازگشایی بسیاری از مقاصد برای سفرهای بین‌المللی به ویژه در قاره اروپا و آمریکا اشاره کرد و دیگر آنکه این کاهش محدودیت‌های سفر ناشی از افزایش واکسیناسیون و پیشرفت تولید واکسن کووید-19 در جهان بوده است. در واقع افزایش تعداد افراد واکسینه شده منجر به کاهش محدودیت‌های سفر، افزایش بازگشت اعتماد مصرف‌کنندگان و بازگشت تدریجی سفرهای ایمن در اروپا و دیگر نقاط جهان می‌شود. در مقابل، اکثر مقاصد در آسیا همچنان برای سفرهای غیرضروری بسته هستند.  براساس داده‌های ارائه شده، ماه‌های ژوئن و ژوئیه 2021 نسبت به ماه‌های مشابه 2020 شاهد افزایش متوسطی در ورود گردشگران بین‌المللی بوده است. کشورهای جزایر کوچک در کارائیب، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه به همراه چند مقصد کوچک اروپایی بهترین عملکرد را در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به ثبت رسانده‌اند به‌طوری که حتی به ورود گردشگران به سطوح پیش از همه‌گیری نزدیک شده و گاهی از آن فراتر رفته‌اند. براساس این آمارها آلبانی توانست خود را به منفی 2 درصد برساند و جزایر کوچک دیگر همچون سنت مارتن با کاهش 4 درصدی، آروبا با منفی 9 درصد، جمهوری دومنیکن با منفی 13 درصد، آمنتیگوا و باربودا با منفی 14 درصد، کوراسائو با منفی 22 درصد، مونته‌نگرو با منفی 33 درصد، مالدیو با منفی 36 درصد و سیشیل با منفی 39 درصد بهترین مقاصد طی این دو ماه در مقایسه با سال 2019 بوده است. این آمار نشان می‌دهد کشورهای کوچک جزیره‌ای به مقصد اول توریست‌های خارجی تبدیل شده و تغییراتی را در وضعیت بازارهای اصلی جهان ایجاد کرده است. براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، ماه ژوئیه با کاهش 67 درصدی بهتر از ژوئن با کاهش 77 درصدی عمل کرده و آن را به بهترین ماه از آوریل 2020 تاکنون تبدیل کرده است. تخمین زده می‌شود که 54 میلیون گردشگر در ماه ژوئیه از مرزها عبور کرده‌اند در حالی که این رقم در سال 2020 حدود 34 میلیون نفر بوده که البته در مقایسه با رقم 164 میلیون نفری در سال 2019 بسیار کمتر است. البته شرایط افت و خیز در مناطق مختلف متفاوت بود و آسیا و اقیانوسیه همچنان ضعیف‌ترین نتایج را در ژانویه تا ژوئیه 2021 تجربه کرده و با کاهش 95 درصدی گردشگران ورودی در مقایسه با سال 2019 مواجه شده است. تنها سفرهای ضروری در بسیاری از مقاصد آسیایی ثبت شد، زیرا اکثر کشورها بسته بودند. پس از آن خاورمیانه با کاهش 82 درصدی دومین میزان افت بزرگ در جهان را ثبت کرده است و اروپا و آفریقا هر دو با 77 درصد کاهش و قاره آمریکا با افت 68 درصدی، کاهش کمتری را شاهد بودند. براساس گزارش‌های منطقه‌ای، اروپا و آمریکا کاهش کمتری در ورودی بین‌المللی در دو ماه ژوئن و ژوئیه البته به دلیل پشتیبانی از تقاضای درون‌منطقه‌ای داشته‌اند. چند مقصد بزرگ در این نتایج تاثیرگذار بودند و حتی برخی به سطح 80 درصدی از سال 2019 دست یافتند و در مسیر بازیابی کامل قرار گرفتند که می‌توان به مکزیک (کاهش 19 درصدی)، کرواسی (کاهش 22 درصدی)، ترکیه (کاهش 33 درصدی)، یونان (کاهش 50 درصدی) و اسپانیا (کاهش 55 درصدی) اشاره کرد. در مناطق فرعی نیز کارائیب با رساندن خود به کاهش 52 درصدی در مقایسه با سال 2019 بهترین عملکرد را طی این دو ماه به ثبت رسانده است. سفرهای رو به رسد در ایالات متحده به مقاصد کارائیب، آمریکای مرکزی و همچنین مکزیک بسیار تاثیرگذار بوده است. کارائیب با رشد 11 درصدی و اروپای جنوبی و مدیترانه‌ای با رشد یک درصدی تنها مناطق فرعی بودند که در ژانویه تا ژوئیه 2021 نسبت به مدت مشابه خود در سال 2020 مسیر رو به رشد را ثبت کردند. اکثر مناطق فرعی در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن نتایج بهتری را شاهد بودند زیرا اروپای جنوبی و مدیترانه‌ای، آمریکای مرکزی و کارائیب در ژوئیه به کمتر از کاهش 50 درصدی رسیدند. با وجود این‌، اگرچه براساس گزارش‌های ارائه شده میزان درآمدهای مقاصد گردشگری بین‌المللی در هفت ماه اول سال 2021 بسیار ضعیف بوده است، اما چند کشور در ماه‌های ژوئن و ژوئیه پیشرفت متوسطی را ثبت کردند و برخی حتی از درآمد سال 2019 پیشی گرفتند. در بین مقاصد بزرگ، مکزیک توانست تقریبا همان میزان درآمد گردشگری را به دست آورد و درآمدها در ماه ژوئن همانند سال 2019 و در ماه ژوئیه افزایش 3 درصدی را به ثبت رسانده است. درباره سفرهای خروجی نیز این امر صدق می‌کند. در میان بازارهای بزرگ‌تر فرانسه با رساندن خود به کاهش 35 درصدی در مقایسه با سال 2019 و آمریکا با رسیدن به کاهش 49 درصدی در ژوئیه شاهد جهش قابل توجهی بودند. پرتغال و اوکراین نیز با رسیدن کاهش به زیر 35 درصد در ماه ژوئیه بهبودی چشمگیری را تجربه کردند اگرچه درآمدهای گردشگری هنوز بسیار کمتر از سطح 2019 است. رومانی جزو کشورهایی بوده که در ماه ژوئیه درآمد خود را از گردشگران برون‌شهری به سطح 2019 رسانده است. در مقابل، سفرهای داخلی به بهبود گردشگری در چند مقصد به‌ویژه در بازارهای بزرگ داخلی منجر شده است. در چین و روسیه ظرفیت صندلی هواپیماها در سفرهای داخلی فراتر از سطح 2019 بوده است. اما با این حال، بازگشت سفرهای داخلی در بسیاری از بازارها، کاهش چشمگیر گردشگری بین‌المللی را جبران نکرده است.   باید این نکته را در نظر داشته  باشیم که با وجود پیشرفت نسبی نسبت به سطوح پایین سال 2020، گردشگری بین‌المللی بسیار کمتر از سطح 2019 باقی مانده است. همچنین ارزیابی‌های سازمان جهانی گردشگری در ماه سپتامبر، نتایج متفاوتی را برای دوره مه تا آگوست 2021 نشان می‌دهد. وضعیت گردشگری بین‌المللی برای ماه‌های باقی مانده از 2021 با دو سناریو همراه است. بر این اساس در سناریوی اول آغاز احیای بازار گردشگری و قرار گرفتن در مسیر بهبودی از ماه ژوئیه برآورد شده و احتمال کاهش گردشگری جهان در مقایسه با سال 2019 به 63 درصد در کل سال ارزیابی می‌شود. براساس این سناریو در ماه پایانی سال میزان کاهش به منفی 35 درصد می‌رسد. اما سناریوی دوم احیای بازار گردشگری را از ماه سپتامبر برآورد می‌کند که کاهش به مراتب بیشتری تا منفی 75 درصد در سال 2021 را لحاظ می‌کنند و در ماه پایانی سال میزان کاهش به منفی 55 درصد می‌رسد. با نگاهی به آینده، اکثر کارشناسان برآورد می‌کنند که در سال 2022 جهان به‌دلیل افزایش ناگهانی تقاضا، به‌ویژه در سه ماه دوم و سوم سال، شاهد رشد چشمگیری باشد. حدود یک‌سوم کارشناسان نیز بازگشت احتمالی را برای سال 2023 برآورد کردند که اروپا احتمالا در سال 2023 به سطح پیش از کرونا بازگردد. البته همچنان بیش از نیمی از کارشناسان بازگشت بازار گردشگری به سطح 2019 را در سال 2024 یا بعدتر می‌دانند. کارشناسان بازگشت آسیا و اقیانوسیه به سطح پیش از کرونا را بعد از سال 2024 ارزیابی می‌کنند.

ایجاد شده: 18/مهر/1400       آخرین ویرایش: 18/مهر/1400     اخبار خارجی
اعزام فضانوردان مأموریت بوئینگ ناسا با فضاپیمای اسپیس‌ ایکس

اعزام فضانوردان مأموریت بوئینگ ناسا با فضاپیمای اسپیس‌ ایکس

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ناسا به‌منظور فراهم کردن شرایط بهتر برای تکمیل فضاپیمای استارلاینر، برنامه‌ی دو خدمه‌ی پروازهای آزمایشی بوئینگ را تغییر داد و بدین ترتیب این فضانوردان با فضاپیمای اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی خواهند رفت. فضانوردان ناسا «نیکول من» (Nicole Mann) و «جاش کاسادا» (Josh Cassada) قرار است تحت برنامه‌ی پرتاب‌های خصوصی سرنشین‌دار، توسط مأموریت «کرو-۵» (Crew-5) و با کپسول دراگون اسپیس‌ایکس که توانایی خود را اثبات کرده، به ایستگاه فضایی بین‌المللی بپیوندند. من و کاسادا به‌عنوان فرمانده و خلبان فضاپیمای مأموریت کرو-۵ خدمت خواهند کرد و دیگر فضانوردان این مأموریت هم به‌زودی اعلام می‌شوند. انتظار می‌رود کپسول سرنشین‌دار دراگون در مأموریت کرو-۵ پاییز ۲۰۲۲ با موشک فالکون ۹ و از سکوی پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شود. «کاترین لودرز» (Kathryn Lueders) مدیر اجرایی اداره‌ی عملیات فضایی ناسا گفت: «نیکول و جاش تا کنون در برنامه‌ی آموزش و پیشبرد فضاپیمای سرنشین‌دار استارلاینر (Starliner) بوئینگ فعالیت زیادی انجام داده‌اند. آن‌ها تجربه‌ای کسب کرده‌اند که به آن‌ها در مسیر آموزش پرواز با فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس و فعالیت در ایستگاه فضایی به آن‌ها کمک می‌کند.» او با تأکید بر ادامه‌ی همکاری با بوئینگ افزود: «ناسا خوشحال است که دو شریک تجاری دارد و به همکاری با بوئینگ و اسپیس‌ایکس ادامه می‌دهد تا فضانوردان ناسا و شرکای بین‌المللی آن را برای پرتاب از و به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط یک فضاپیمای آمریکایی آماده کند.» مان و کاسادا پیش از این قرار بود به‌ترتیب در مأموریت‌های پرواز هواپیمای بوئینگ ناسا و مأموریت استارلاینر-۱ حضور داشته باشند اما ناسا تصمیم گرفت برای کمک به بوئینگ در مسیر تکمیل فضاپیمای استارلاینر که با تأخیر طولانی مواجه شده است، تغییراتی در برنامه ایجاد کند و در عین حال تجربه‌ی فضانوردان را برای مأموریت‌های آینده افزایش دهد. با توجه به آماده شدن ناسا برای نخستین پرواز سرنشین‌دار بوئینگ، دیگر فضانوردان آژانس شامل «بوچ ویلمور» (Butch Wilmore)، «مایک فینکه» (Mike Fincke) و «سونیتا ویلیامز» (Suni Williams) همچنان به مشارکت در برنامه‌ی بوئینگ ادامه می‌دهند. مان اهل کالیفرنیا است و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک سیالات دارد. او خلبان آزمایشی F/A-18 با بیش از ۲۵۰۰ ساعت پرواز در بیش ۲۵ هواپیما است و در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان فضانورد ناسا انتخاب شد. این نخستین سفر او به فضا خواهد بود. کاسادا هم فیزیکدان و خلبان آزمایشی نیروی دریایی آمریکا است. او دکترای خود را در مرکز شتابدهنده‌ی ملی فرمی گرفته است و بیش از ۴۰۰۰ ساعت تجربه‌ی پرواز در بیش ۴۵ هواپیما دارد. او هم در سال ۲۰۱۳ به ناسا پیوسته و با کرو-۵ نخستین پرواز فضایی خود را تجربه خواهد کرد. ناسا بیش از ۲۰ سال است که به‌طور پیوسته فضانوردان را برای زندگی و کار به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد که علم بشر را پیش می‌برند، فناوری‌های جدید را به نمایش می‌گذارند و پیشرفت‌های تحقیقات روی زمین را ممکن می‌سازند. به‌عنوان یک تلاش جهانی تا کنون ۲۴۲ نفر از ۱۹ کشور جهان از این آزمایشگاه مداری منحصربه‌فرد که میزبان بیش از ۳۰۰۰ پژوهش از ۱۰۸ کشور جهان بوده است، بازدید کرده‌اند. این ایستگاه فضایی یک بستر مهم ناسا برای درک و غلبه بر چالش‌های پروازهای فضایی طولانی‌مدت و گسترش فرصت‌های تجاری در مدار پایین زمین است. اکنون با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی در حال گسترش ارائه‌ی خدمات حمل‌ونقل فضایی انسان و توسعه‌ی اقتصادی در مدار پایین زمین هستند، ناسا قصد دارد بر ساخت فضاپیما و موشک برای مأموریت‌های فضایی دوردست مانند ماه و مریخ متمرکز شود.

ایجاد شده: 16/مهر/1400       آخرین ویرایش: 16/مهر/1400     اخبار خارجی
گردشگری فضایی، صنعت رو به پیشرفت

گردشگری فضایی، صنعت رو به پیشرفت

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در سال‌های اخیر، گردشگری فضایی از حالت فانتزی و خیالپردازانه خارج شده و بازار روبه‌رشدی را وعده می‌دهد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ حداقل به ارزش ۳ میلیارد دلار برسد. در حالی که شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس فناوری موشک‌های قابل استفاده مجدد را آزمایش می‌کنند تا پروازهای فضایی را برای مردم مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر سازند، سایر شرکت‌های خصوصی از جمله ویرجین گلکتیک و بلو ارجین در حال سرمایه‌گذاری روی گردشگری فضایی خارج از جو هستند تا اهالی زمین را به اصطلاح وارد لبه فضا کنند. انتظار می‌رود فقط مسافران ثروتمند و محققان در آینده نزدیک به گردشگری فضایی دسترسی داشته باشند اما در بلندمدت می‌توان انتظار داشت شهروندان عادی نیز بتوانند از مواهب فناوری بهره ببرند. تکامل فناوری نقش مهمی در اعزام گردشگران بیشتر به فضا دارد و از چند جنبه تأثیرگذار بر روند آینده گردشگری فضایی اثر می‌گذارد. سفرهای توریستی خارج از جو سفرهای خارج از جو احتمالاً اولین بخش فرعی گردشگری فضایی خواهد بود اما احتمالاً کوتاه‌مدت‌ترین آنها خواهد بود. با این حال بلو ارجین با حمایت جف بزوس روی سیستم نیوشفرد خود کار می‌کند. در این سیستم، گردشگران فضایی با استفاده از یک راکت به فضا منتقل می‌شوند. سپس راکت از کپسول جدا می‌شود و آنها با چتر نجات به زمین برمی‌گردند. شرکت ریچارد برانسون یعنی ویرجین گلکتیک نیز متکی به یک «هواپیمای فضایی» است که از یک حامل هوایی جدا شده و با یک موتور موشکی که سرعتش قابل تنظیم است مسافران را از جو خارج می‌کند. سیستم‌های شاتلِ هر دو شرکت طوری طراحی شده‌اند که مسافران را به بیش از ۵۰ مایل بالاتر از جو زمین می‌برند و این امکان را می‌دهند تا به مدت چند دقیقه بی‌وزنی را تجربه کنند. بلو ارجین به تازگی این سفر را امتحان کرده است و ویرجین گلکتیک قرار است در ماه دسامبر این کار را با سفینه اسپیس‌شیپ-‌۲ انجام دهد. این پروازهای فضایی کوتاه‌مدت اولاً‌ فرصت‌هایی را برای تحقیقات علمی فراهم می‌کنند و ثانیاً رویای گردشگری فضایی را به معنای حقیقی کلمه تحقق می‌بخشند. متداول شدن گردشگری فضایی مستلزم وضع قوانین جدید برای رصد فضا از جنبه‌های مختلف است. با این وجود باید به این نکته توجه داشت که عطف به هزینه‌های بالا و کوتاه‌مدت بودن سفرها، نگرانی‌هایی در مورد کاهش علاقه عمومی به گردشگری فضایی وجود دارد. این امر ممکن است بازار این صنعت را تحت‌الشعاع قرار دهد زیرا مسافران در انتظار تحولات جدید در این زمینه هستند. اما امید می‌رود بتوان با این ابزارها، زمینه لازم برای سفرهای تجاری درون زمین مهیا شود. برای مثال این برنامه‌های فضایی را می‌توان با سفرهای هوایی طولانی‌مدت درون زمین جایگزین کرد. اسپیس‌ایکس اعلام کرده است که قصد دارد از موشک خود برای پرواز ۱۰۰ نفر در سراسر جهان استفاده کند. براساس این روش، پرواز ۱۵ ساعته از نیویورک به شانگهای در ۳۹ دقیقه انجام خواهد شد. به گفته شرکت خدمات مالی و بانکداری یوبی‌اس «اگر تنها ۵ درصد از میانگین ۱۵۰ میلیون مسافری که در پروازهای ۱۰ ساعته(یا بیش از آن) سفر می‌کنند، ۲۵۰۰ دلار به ازای هر سفر بپردازند در این صورت ممکن است ۲۰ میلیارد دلار در سال سود به شرکت اسپیس‌ایکس برسد.» در گزارش اخیر یوبی‌اس آمده است: «گردشگری فضایی همچنین می‌تواند مقدمه لازم را برای توسعه سفرهای طولانی‌مدت روی زمین فراهم کند.» سفر به فضا و تعطیلات مداری گردشگری مداری یکی دیگر از اهداف اصلی آژانس‌های دولتی و شرکت‌های فضایی خصوصی است که اهداف بلندمدت اقامت در ماه و مریخ را در آینده نه‌چندان‌دور در سر می‌پرورانند. برخلاف سفرهای رایج خارج از جو، ‌ گردشگری مداری مستلزم باقی ماندن در فضا برای حداقل یک دور چرخش کامل زمین است. شرکت‌های بوئینگ، اسپیس‌ایکس و آکسیوم اسپیس در نظر دارند تا از سال آتی شروع به اعزام منظم گردشگران به ایستگاه فضایی بین‌المللی با فضاپیماهای تجاری کنند. اسپیس‌ایکس همچنین با شرکت اسپیس‌ادونچرز (Space Adventures) همکاری می‌کند تا در اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ چهار گردشگر را برای چند روز به مدار نزدیک زمین اعزام کند. در حالی که روزبه‌روز، شرکت‌های بیشتری گردشگری در فضا را در دستور کار خود قرار می‌دهند، به نظر می‌رسد تعطیلات مداری به یک روند محبوب در گردشگری فضایی تبدیل خواهد شد. البته زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه تعطیلات مداری، از جمله احداث هتل در مدار زمین یا حتی روی ماه، به دلیل اینکه شرکت‌های زیرساخت فضایی هنوز به طور کامل توسعه پیدا نکرده‌اند در ابتدای راه خود قرار دارد. بخش عمده‌ای از این زیرساخت‌ها در مراحل اولیه باقی مانده است اما ایجاد اقامتگاه‌هایی در مدار نزدیک زمین خیلی دور از دسترس نیست. در یکی از طرح‌های مطرح‌شده انتظار می‌رود مسافران با استفاده از گرانش زمین در یک بالون پر از هیدروژن با کپسول تحت فشار به فضا بروند. همچنین طراحی یا بازسازی ایستگاه فضایی برای پذیرایی از مهمانان در دستور کار قرار گرفته است. ناسا قصد دارد به طریقی از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای گردشگری تجاری استفاده کند. ایستگاه آرورا، هتلی لوکس است که قرار است در ازای ۹.۵ میلیون دلار به مدت ۱۲ روز از ۶ مهمان در مدار نزدیک زمین پذیرایی کند. طبیعتاً این رقم بالا است اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها همچون فناوری‌های کامپیوتری و تلفن همراه کاهش خواهد یافت. یکی دیگر از گزینه‌های سفر فضایی، زیستگاه‌های فضایی قابل توسعه‌ای است که به عنوان هتل‌های مداری عمل خواهند کرد. ایستگاه فضایی بادی بیگلو اسپیس یعنی B۳۳۰ یک نمونه از این زیستگاه‌های فضایی است. با افزایش تقاضا، شرکت‌های بیشتری روی این دسته از زیستگاه‌های بادی سرمایه‌گذاری خواهند کرد. بیگلو اسپیس همچنین قصد دارد ماژول متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی را به عنوان یکی از اولین هتل‌های فضایی توسعه دهد. تعطیلات در فضا سرانجام دروازه‌ای برای سکونت در ماه و مریخ تبدیل خواهد شد. شکوفایی صنعت فضا و اقتصاد جهانی شرکت‌های خصوصی فضایی به طور اختصاصی در زمینه گردشگری فضایی سرمایه‌گذاری می‌کنند و شرکت‌هایی مانند یوبی‌اس دسترسی به فضا را برای فرصت‌های گسترده‌تر سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند. به نظر می‌رسد به تدریج تعداد بیشتری از مهندسان نسل بعدی برای آموزش‌های فضایی تعلیم خواهند دید و در نهایت موانع عمومیت یافتن آن را کاهش می‌دهند که این مسئله باعث افزایش رقابت، کاهش هزینه‌ها و در نهایت امکان‌پذیر شدن سفرهای فضایی برای شهروندان عادی می‌شود. البته عوامل ایمنی، راحتی و سلامتی بسیار مهم هستند که باید در نظر گرفته شوند. قبل از سفر گردشگران به فضا، آموزش، غربالگری پزشکی و معافیت از مسئولیت باید مورد بررسی قرار گیرد. همگانی‌سازی گردشگری فضایی می‌تواند بر بسیاری از عوامل اجتماعی و اقتصادی روی زمین تأثیر مثبت بگذارد و با ایجاد اشتغال، آموزش شهروندان در مورد فضا، ‌احتمالاً‌ حوزه‌های مرتبط با آن مانند به کارگیری انرژی خورشیدی نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد شده: 16/مهر/1400       آخرین ویرایش: 16/مهر/1400     اخبار خارجی
هتلداران چگونه با کرونا می سازند

هتلداران چگونه با کرونا می سازند

به گزارش هتل نیوز ، همزمان با بحران کرونا در جهان، بخش گردشگری بیش از سایر فعالیت‌های اقتصادی در معرض ضررو زیان قرار گرفته و صنعت هتل‌داری همچون صنعت هوایی به‌دلیل لغو و تعطیلی سفرها بیش از سایر بخش‌های گردشگری دچار آسیب شده است. بسیاری از هتل‌ها تعطیل شده و برخی تغییر کاربری دادند یا اقدام به شیوه‌های جدیدی برای جذب مشتری همچون اجاره ساعتی اتاق‌های هتل کرده‌اند. هتل زنجیره‌ای رد رووف در آمریکا در اواخر سال ۲۰۲۰ علاوه بر اجاره ساعتی، حتی کمپین «اکنون رزرو کن و بعدا استفاده کن» را برای تشویق مردم به سفر راه‌اندازی کرد. مشتریان می‌توانستند با خرید برگه ۱۰۰دلاری از هتل انتخابی خود اعتباری ۱۵۰دلاری پس از ۶۰ روز دریافت کنند. حتی بسیاری از هتل‌ها برای اطمینان‌بخشی به مشتریان پروتکل‌های بهداشتی جدیدی را تدوین و اجرایی کردند. اما با این وجود هتل‌ها نتوانستند اعتماد مشتریان را جلب کنند و مسافران، اقامتگاه‌های بوم‌گردی را بر هتل‌ها ارجح دانستند و سفرها با تغییر سبک به سمت طبیعت‌گردی و بوم‌گردی مواجه شد. اما با وجود آسیب بسیار بر صنعت هتل‌داری جهان، دولت‌ها در برخی از کشورهای پیشرو و نوظهور در جهت حفظ و بازگرداندن مشاغل و درآمدها اقدامات گسترده‌ای همچون تسهیل‌سازی مالی و اعطای وام‌های درازمدت یا بلاعوض را در پیش گرفتند. از این رو بسیاری از هتل‌ها از سقوط نجات یافتند. برای صنعت هتل‌داری ایران نیز در بحران کرونا وضعیت همانند دیگر کشورها و حتی اسفناک‌تر بود؛ زیرا هتل‌ها تا پیش از همه‌گیری کرونا با توجه به هزینه اقامت، بیشتر مورد توجه گردشگران خارجی یا اقشار مرفه و پردرآمد قرار می‌گرفت و عمده درآمد هتل‌ها از طریق گردشگران خارجی تامین می‌شد؛ اما همه‌گیری کرونا و تعطیلی بازار گردشگری بین‌المللی مانع از ورود گردشگران خارجی به ایران شد و این آغاز سقوط اقتصادی هتل‌ها در ایران بود. هتل‌ها علاوه بر از دست دادن گردشگران خارجی حتی مسافران حداقلی داخلی خود را نیز از دست دادند که عمده دلیل این امر بی‌اعتمادی افراد به استفاده از مکان‌های عمومی برای سفرها بوده است. طی یک‌سال و نیم اخیر مسافران عمدتا در ویلاهای شخصی یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا غیررسمی یا به شکل کمپ و چادر زدن اقامت کردند و تقریبا هتل‌ها از گزینه‌های اقامتی مسافران حذف شدند. در تعطیلات عید نوروز امسال که سفرها آزاد شد براساس آمار مرکز حمل‌ونقل کشوری حدود ۴میلیون خانوار به سفر رفتند؛ اما از این میزان تنها ۳درصد مراکز اقامتی رسمی را برای اقامت انتخاب کردند و مابقی مسافران در خانه‌های شخصی یا دیگر اقامتگاه‌ها سکنی یافتند. درواقع اگرچه سفرها در مقایسه با نوروز ۹۹ افزایش حدود ۶۰ درصدی را تجربه کرده بود، اما این موضوع تاثیری در احیای نبض بازار هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی نداشته است. در سال‌های گذشته ظرفیت هتل‌ها بین ۸۰ تا ۱۰۰درصد تقریبا تکمیل بود؛ اما طی یک‌سال و نیم گذشته پس از همه‌گیری کرونا اتاق‌های استفاده‌شده هتل‌ها به کمتر از ۳۰درصد رسید و تقریبا بیش از ۶۰درصد هتل‌ها در کشور تعطیل شدند یا به شرایط نیمه‌تعطیل درآمدند؛ برخی به‌صورت موقت و برخی دائمی. همین امر باعث شد تا همان‌طور که طی یک‌سال اخیر مشاهده کردیم برخی از صاحبان هتل‌ها اقدام به فروش یا تغییر کاربری هتل‌ها کردند و آنهایی که به فعالیت خود ادامه داده‌اند با هزینه‌های سنگینی مواجه هستند و بسیاری از کارکنان خود را از دست داده‌اند؛ زیرا برای تامین هزینه‌ها با مشکلات بسیاری همراه بودند و نبود و کاهش مسافران مشکلات را افزایش داده است. براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی جامعه هتل‌داران میزان خسارت‌های مالی کرونا بر هتل‌های ایران بیش ار ۲۰هزار و دویست میلیارد تومان بوده است و حدود دو سوم کارکنان هتل‌ها شغل خود را از دست دادند. درحالی‌که بسیاری از آنها نیروهای متخصص در این حوزه بوده‌اند. اما این نکته را باید نظر گرفت همان‌طور که هتل‌ها بسیار متضرر شده‌اند و از لحاظ اقتصادی با چالش‌های عظیمی مواجه هستند، مردم نیز با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحمیل فشارهای مالی گسترده ناشی از کاهش درآمدها یا از دست دادن شغل‌ها در وضعیت معیشتی بسیار سختی قرار دارند و برای بسیاری از خانوارها سفر تقریبا از سبد آنها حذف شده است یا حداقل به‌دنبال سفرهای ارزان‌تر هستند و با توجه به هزینه بالای اقامت در هتل‌ها، عمدتا دیگر مراکز اقامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایجاد شده: 14/مهر/1400       آخرین ویرایش: 14/مهر/1400     اخبار داخلی
ایستگاه فضایی بین‌المللی برای نخستین بار میزبان سینماگران شد

ایستگاه فضایی بین‌المللی برای نخستین بار میزبان سینماگران شد

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، فضاپیمای سرنشین‌دار سایوز دقایقی پیش طی مأموریت MS-19 با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوست تا این آزمایشگاه مداری برای نخستین بار میزبان سینماگران شود. سه خدمه‌ی فضاپیمای سایوز MS-19 را که ساعت ۰۴:۵۵ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۲:۲۵ به وقت تهران) از پایگاه فضایی قزاقستان و توسط موشک «سایوز ۲.۱ای» (Soyuz 2.1a) راهی فضا شده بودند.، «کلیم شیپنکو» (Klim Shipenko) کارگردان، «یولیا پرسیلد» (Yulia Peresild) بازیگر و «آنتون شکاپلروف» (Anton Shkaplerov) فضانورد آژانس فضایی روسیه تشکیل می‌دادند. پس از حدود ۳ ساعت در راه بودن، کپسول سایوز در ساعت ۰۸:۲۲ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۵:۵۲ به وقت تهران) با موفقیت به ماژول «راسوِت» (Rassvet) از بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوست. این بندرگاه پیش از این با جابه‌جایی کپسول سرنشین‌دار سایوز MS-18 برای ورود فضاپیمای جدید خالی شده بود. بدین ترتیب اکنون ایستگاه فضایی بین‌المللی برای نخستین بار در طول ۲۰ سال حضور انسانی، شاهد حضور سینماگران شده است. این هنرمندان در طول اقامت کوتاه خود قرار است سکانس‌هایی از فیلمی داستانی به نام «چالش» (The Challenge) را فیلمبرداری کنند. داستان فیلم درباره‌ی پزشکی است که برای نجات جان یک فضانورد که دچار مشکل قلبی شده است، به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام می‌شود. روسیه در حالی فیلمبرداری از نخستین فیلم سینمایی داستانی در فضا را آغاز خواهد کرد که هنوز تاریخ پرتاب مشترک ناسا و اسپیس‌ایکس برای فیلمبرداری فیلم «تام کروز» (Tom Cruise) که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ مطرح شده بود، معلوم نیست. پرسیلد و شیپنکو برای این پرواز آموزش‌های اضطراری را پشت سر گذاشته بودند و ضمن فراگیری اصول اولیه برای پرواز فضایی، آماده شدن و فیلمبرداری بدون حضور دیگر عوامل فیلم مانند عوامل گریم و نورپردازی را تمرین کرده‌اند. با اتصال کپسول سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی، عملیات هم‌فشار شدن انجام می‌شود و در نهایت مسافران این فضاپیما به خدمه‌ی مأموریت «اعزام ۶۵» (Expedition 65) شامل «مارک وانده هی» ( Mark Vande Hei)، «شین کیمبرو» (Shane Kimbrough) و «مگان مک‌آرتور» (Megan McArthur) از ناسا به همراه «آکیهیکو هوشیده» (Akihiko Hoshide) فضانورد ژاپنی و توماس پسکی (Thomas Pesquet) فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA) و «اولگ نویتسکی» (Oleg Novitskiy) و «پیوتر دوبروف» (Pyotr Dubrov) از آژانس فضایی روسیه می‌پیوندند. گفتنی است روز گذشته هوشیده طی مراسمی فرماندهی ایستگاه فضایی بین‌المللی را به پسکی منتقل کرده بود. سینماگران روس به مدت ۱۲ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی فعالیت خواهند داشت و سپس به همراه نویتسکی و توسط کپسول مأموریت سایوز MS-18 که به افتخار فضانورد فقید روسیه «یوری گاگارین» (Yu. A. Gagarin) نام گرفته، به زمین بازمی‌گردند. پرواز مأموریت سایوز MS-19 در حالی به حضور سینماگران گره خورده است که یک رویداد سینمایی-فضایی دیگر هم در روزهای آینده انجام خواهد شد و «ویلیام شاتنر» (William Shatner) بازیگر پیشکسوت آمریکایی با سفر توسط کپسول «نیو شپرد» شرکت بلو اوریجین، به مسن‌ترین فردی تبدیل خواهد شد که سفر فضایی را تجربه می‌کند.

ایجاد شده: 14/مهر/1400       آخرین ویرایش: 14/مهر/1400     اخبار خارجی
هتل‌های کپسولی ژاپن، نمایی از تکنولوژی آیندگان

هتل‌های کپسولی ژاپن، نمایی از تکنولوژی آیندگان

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز،  هتل‌های کپسولی یکی از مشهورترین و منحصر به فردترین اقامتگاه‌های ژاپن هستند. افرادی که به دنبال اقامت کم بودجه و یک شبه هستند معمولا به سراغ هتل‌های کپسولی می‌روند. این نوع هتل‌ها مجبوبیت فراوانی در کشور‌های مختلف دارند، اما بیشترین محبوبیت به هتل‌های کپسولی جذاب ژاپن اختصاص دارد. هتل کپسولی یک واحد فایبرگلاس است که دور یک تشک تک سایز ساخته شده است، اندازه آن تقریباً ۱.۲ متر عرض، دو متر طول و یک متر ارتفاع است. آن‌ها معمولاً دو واحد مرتفع شده در امتداد راهرو هستند که در کنار هم صف آرایی شده اند. در این نوع اقامتگاه‌ها ملحفه، پتو و بالش ارائه می‌شود و هر کپسول مجهز به چراغ، ساعت زنگ دار، تلویزیون و رادیو است. برای حفظ حریم خصوصی می‌توان پرده یا در را جلوی در ورودی بست.   علاوه بر این، اکثر مکان‌ها پریز برق و اینترنت Wi-Fi رایگان را در داخل کپسول‌ها ارائه می‌دهند. اما سایر امکانات هتل کپسول، مانند دستشویی، توالت و دوش، بین مهمانان مشترک است. آن‌ها همچنین ممکن است دارای رستوران‌ها، امکانات لباسشویی، کیوسک‌های اینترنتی، سالن‌های استراحت، اتاق‌های سرگرمی، اتاق بازی یا کتابخانه‌های مانگا باشند. با این حال روش اقامت در اکثر هتل‌های کپسولی یکسان است و فقط کمی با سایر اقامتگاه‌ها در ژاپن تفاوت دارد. این تفاوت هم ممکن است بخاطر تفاوت قیمت هتل‌ها باشد. هتل‌های کپسولی برای در اختیار گذاشتن امکانات رفاهی اتاقک هایش شبی حدود ۳ هزار تا ۷ هزار یِن دریافت می‌کند که این مبلغ در مقایسه با هتل‌های معمولی و تجاری، به صرفه‌تر است. هفت هتل کپسولی جذاب در ژاپن 1. هتل Spa Hotel Sole Susukino از ارزان‌ترین نوع هتل کپسولی در ژاپن شروع می‌کنیم. این هتل مخصوص آقایان است و دارای امکانات رفاهی بسیاری است. این هتل گرمابه مخصوص به خود را دارد، همچنین یک سالن برای اسپا و خدمات ماساژ در تمامی ساختمان‌های خود هم در نظر گرفته  شده است. این هتل کسولی ۱۱ دقیقه با قطار تا ایستگاه جی آر ساپورو در شهر هوکایدو فاصله دارد.   قیمت یک شب اقامت در این هتل هم از ۲۶۰۰ ین شروع می‌شود، اما اگر فرد بخواهد از خدمات رفاهی بیشتری بهره ببرد باید حدود ۳۵۰۰ ین بپردازد. 2. هتل آکیهابارا بِی این هتل برخلاف هتل قبلی محلی مناسب برای خانم‌ها است. هتل آکیهابارا بی فاصله اندکی تا شیبویا و گینزا، دو مرکز خرید مشهور در توکیو، دارد.   ساختمان این هتل دارای یک سیستم امنیتی ویژه است که تنها مسافران حق دسترسی به آن را دارند. همچنین در این هتل امکانات متعدد نظیر ماشین‌های لباسشویی خودکار و سالن انتظار، اینترنت رایگان دارد که مسافران می‌توانند به راحتی به آن وصل شوند.   علاوه بر این، هتل آکیهابارا بی دارای طراحی لوکس با طیف رنگی صورتی است. می‌توان با پرداخت حدود ۳۸۰۰ ین در این هتل، اقامتی آرام و راحت را تجربه کرد. 3. هتل The Prime Pod این هتل کپسولی در نزدیکی بازار خرده‌فروشی گینزا قرار داد و اطراف آن را بهترین مراکز فشن، خوراکی و سرگرمی توکیو  فرا گرفته است. هتل Prime Pod هم تا حدودی ارزان‌قیمت است. این هتل فاصله کمی تا ایستگاه راه‌آهن هیگاشی گینزا دارد و مسافران می‌توانند با پرداخت اندکی پول بیشتر صبحانه هم میل می‌کند. قیمت اقامت یک شبه در این هتل، از ۴۰۰۰ ین شروع می‌شود. 4. هتل کپسولی هزاره کیوتو بااینکه این هتل کپسولی مدرن و شیک کمی گران‌تر از هتل پیشین است، اما در کنار فضایی دنج برای خواب، فضایی باز برای کار نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهد. هتل هزاره در مرکز کیوتو واقع شده و دسترسی خوبی به موزه ملی کیوتو و خیابان پونتوچو دارد. قیمت یک شب اقامت در این هتل از ۴۵۰۰ ین آغاز و همچون دیگر هتل مبلغ اضافه برای دریافت امکانات بیشتر در نظر گرفته است. 5. هتل کپسولی کتاب و تخت این هتل مخصوص دوستداران کتاب است. این نوع هتل کپسولی در شعبه‌هایی در توکیو، کیوتو و فوکوئوکا واقع شده و دارای کتابخانه‌هایی است که به مسافران احساس بودن در خانه را می‌دهد. هتل کپسولی کتاب و تخت مانند دیگر اقامتگاه‌ها دارای اینترنت رایگان بی‌سیم، حمام مشترک و کپسول‌های جمع‌وجور مجزا است. قیمت یک شب اقامت در این هتل هم از ۴۸۰۰ ین شروع می‌شود. 6. هتل ۹ ساعته Ninehours Kyoto مسافران برای اقامت در این هتل فقط ۹ ساعت زمان دارند. بااینکه فضای داخلی هتل تا حدودی ترسناک است، اما طراحی آن ساده است. مثلا در این هتل از طراحی سفید و مشکی شیکی استفاده شده که شاید توقع داشته باشید آن را در یک سفینه‌ی فضایی ببینید تا در یک هتل در مرکز شهر که البته ممکن است  برای افرادی که به رنگ‌های یکنواخت علاقه‌ای ندارند کمی کسل‌کننده باشد. هر کپسول به یک بالش و تخت باکیفیت مجهز است. همچنین یک سیستم خواب هوشمند طراحی شده که هر زمان از صبح که بخواهید، با تنظیم خودکار نور کپسول بیدار می‌شوید. تمامی امکانات این هتل برای مردان و زنان مجزا است. قیمت یک شب اقامت در این هتل حدود ۴۹۰۰ ین و حتی بیشتر است. 7. هتل First Cabin Haneda مسافران هتل کپسولی First Cabin Haneda می‌توانند اتاق‌های مختلفی بر طبق یک دسته‌بندی مشخص انتخاب کنند. بعنوان مثال، اتاقک‌های بیزنس کلاس، کپسول‌هایی با فضایی بیشتر نسبت به کپسول‌های معمولی است؛ اتاقک‌های فرست کلاس دارای فضای کافی برای نگهداری چمدان‌های شما بوده و محوطه‌ای برای راه رفتن دارند و اتاقک‌های پرمیم کلاس یک اتاق کاملا اختصاصی با امکانات مناسب برای دو نفر را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین افراد می‌توانند به اینترنت رایگان بی‌سیم، یک تلویزیون صفحه تخت و سیستم تهویه مطبوع ویژه برای داشتن خوابی راحت در شب دسترسی داشته باشند. این هتل در فرودگاه هاندا واقع شده و قیمت یک شب اقامت در این هتل از ۵۰۰۰ ین آغاز می‌شود.

ایجاد شده: 10/مهر/1400       آخرین ویرایش: 10/مهر/1400     اخبار خارجی
تحویل نخستین هواپیمای ایرباس A220 ایر فرانس

تحویل نخستین هواپیمای ایرباس A220 ایر فرانس

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، ایر فرانس به عنوان بخشی از تلاش این خط هوایی برای نوسازی ناوگان خود با جت‌های جدید و کم‌مصرف‌تر، نخستین فروند از ۶۰ فروند هواپیمای ایرباس A220 خود را تحویل گرفت. کاهش آلایندگی و مصرف سوخت پایین از مواردی است که امروزه خطوط هوایی جهان به‌شدت به آن توجه دارند. «ایر فرانس» (Air France) هم برای حرکت در این مسیر، تصمیم به نوسازی کامل ناوگان خود دارد. اکنون عضو کوچک و کم‌مصرف خانواده‌ی «ایرباس» (Airbus) یعنی A220 برای نخستین بار در اختیار این خط هوایی قرار گرفته است. این هواپیمای A220 با شماره رجیستر F-HZUA، «لو بورژه» (Le Bourget) نام گرفته است و از بازگشت ایر فرانس به روند نامگذاری هواپیماها بر اساس نام شهرها حکایت دارد. با کاهش سفرها در دوران همه‌گیری کرونا، خطوط هوایی زیان بسیاری متحمل شدند و تلاش برای نوسازی ناوگان یک گام بزرگ در جهت بازسازی این صنعت است. «بن اسمیت» (Ben Smith) مدیر اجرایی ایر فرانس-کی‌ال‌ام در مراسم رونمایی از این هواپیمای جدید گفت: «سفارش ۶۰ فروند هواپیمای A220 نشان‌دهنده‌ی سرمایه‌گذاری‌هایی است که ما با وجود بحران مالی حفظ کردیم.» به گفته‌ی ایرباس، سفارش ۶۰ فروند هواپیمای A220-300 بزرگ‌ترین سفارش این مدل هواپیما از بین خطوط هوایی اروپا است. هواپیمای ایرباس A220 ایر فرانس دارای ۱۴۸ صندلی در یک چیدمان تک-کلاس است و از وای‌فای و اتصال USB برای هر صندلی هم پشتیبانی می‌کند. هزینه‌ی هر صندلی در A220 در مقایسه با A318 و A319 10 درصد کاهش خواهد داشت و مصرف سوخت آن هم ۲۰ درصد پایین‌تر است. این هواپیما همچنین ۲۰ درصد آلایندگی کربنی کم‌تری نسبت به مدل‌های قبلی در ناوگان ایر فرانس دارد. بیزنس جت مدرن ایرباس بر پایه‌ی A220 ایر فرانس قصد دارد این مدل هواپیما را تا سال ۲۰۲۵ به‌طور کامل در ناوگان خود به خدمت بگیرد و آن را جایگزین هواپیماهای A318 با میانگین سنی حدود ۱۶ سال، A319 با میانگین سنی حدود ۲۰ سال و همچنین برخی مدل‌های A320 با میانگین سنی حدود ۱۲ سال کند. این شرکت هوایی همچنین ۱۱ فروند هواپیمای ایرباس A350 را از ۳۸ فروند سفارش داده شده برای ناوگان دوربرد خود تحویل گرفته است. «آنه ریگیل» (Anne Rigail) مدیرعامل ایر فرانس گفت: «A220 نمادی از تلاشی است که ایر فرانس برای پیروزی دوباره در شبکه‌ی میان‌برد خود آغاز کرده است. این یک برنامه‌ی متراکم و بلندپروازانه است که به تجربه‌ی بهتر مشتریان و شرایط رقابتی ما کمک می‌کند.» نخستین پرواز هواپیمای A220 ایر فرانس ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از فرودگاه شارل دو گل پاریس به مقصد برلین آلمان انجام خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی، این هواپیما به مقاصد مختلف اروپا مانند بارسلونا، مادرید، بولونیا، رم، ونیز و کپنهاگ پرواز می‌کند.

ایجاد شده: 9/مهر/1400       آخرین ویرایش: 9/مهر/1400     اخبار خارجی
خیز امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال

خیز امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایکنا، گردشگری اسلامی یا حلال به عنوان یکی از حوزه‌های مرتبط با صنعت توریسم در طول دهه گذشته به تدریج در حال باز کردن جای خود بوده است. ظرفیت بالای این بخش از صنعت گردشگری به دلیل تمرکز بر جمعیت مسلمانان است و به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده رشد بیشتری را تجربه کند. به دلیل این پتانسیل بالا، کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای جذب گردشگران مسلمانی که به قوانین شریعت پایبند هستند، انجام داده‌اند. این سرمایه‌گذاری‌ها طیف وسیعی از تغییرات فیزیکی تا وضع قوانین در اماکن توریستی را در برمی‌گیرد. مسلمانان سریعترین رشد جمعیت را در بین ادیان جهان دارند. با این رشد، تقاضا برای محصولات و خدمات مطابق با اصول اسلامی افزایش می‌یابد. از طرف دیگر افزایش درآمد و جمعیت جوان مسلمانان به معنای افزایش تقاضا برای مسافرت و گردشگری در بین مسلمانان است. صنعت گردشگری با توجه به درآمد‌های بالایی که می‌تواند نصیب کشورها کند، امروزه به یکی از منابع درآمد کشورهایی که دارای تاریخ غنی و اماکن تاریخی هستند، تبدیل شده است. با این همه کشورهای دیگر با سرمایه‌گذاری تلاش دارند گردشگرانی را که برای تفریح مسافرت می‌کنند، به سوی خود جذب کنند. در بین کشورهای اسلامی، مالزی و اندونزی تلاش کرده‌اند که خود را به عنوان مقاصد اصلی گردشگری حلال حداقل در منطقه جنوب شرق آسیا مطرح کنند. علاوه بر این دو کشور، کشورهایی مانند برونئی، ویتنام و تایلند هم سرمایه‌گذاری و آموزش را در حوزه گردشگری حلال در پیش گرفته‌اند. اما موفق‌ترین کشور اسلامی در حوزه گردشگری و گردشگری حلال نه در شرق آسیا بلکه در حاشیه خلیج فارس واقع شده است؛ امارات متحده عربی. صنعت گردشگری در امارات یکی از بخش‌های مهم اقتصاد این کشور است. در سال ۲۰۱۸، صنعت گردشگری بیش از ۱۶۴,۷ میلیارد درهم (حدود ۴۴.۸ میلیارد دلار) تولید ناخالص داخلی کشور را به تنهایی به خود اختصاص داد. این باعث شده که صنعت گردشگری امارات متحده عربی در بین کشورهای حوزه خلیج فارس موفق ترین عملکرد را داشته باشد و رتبه برتر را بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جذب گردشگر به خود اختصاص دهد. در بین کشورهای جهان عرب، بیشترین نیروی شاغل در بخش گردشگری متعلق به امارات متحده عربی است و این صنعت بیش از ۶۰۴ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ در این بخش شاغل کرده بود. انتظار می‌رود که با توجه به رشد صنعت گردشگری در این کشور، ۱۲,۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۲۷ از طریق صنعت گردشگری باشد و ۴۱۰،۰۰۰ نفر دیگر هم به شاغلان این صنعت اضافه شوند. سرمایه‌گذاری گسترده در امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال جاذبه‌های گردشگری این کشور به طور کلی ساخته دست بشر است مانند برج خلیفه معروف در دبی که بلندترین برج جهان است. مجمع الجزایر جهان، نخل جمیرا در دبی و مسجد شیخ زاید در ابوظبی از دیگر اماکن گردشگرپذیر امارات متحده عربی به حساب می‌آیند. با این همه این کشور تنها شامل جاذبه‌های گردشگری ساخته دست بشر نیست و مناطقی مانند کوه‌های الحجر در فجیره و بیابان‌های منحصر به فرد و زندگی بادیه‌نشینان آن باعث جذب گردشگران می‌شود. از ابتدای تأسیس این کشور در سال ۱۹۷۱ با استقلال از بریتانیا، حکام این کشور به دنبال رشد و توسعه و تبدیل آن به کشوری رو به رشد در بین کشورهای عربی بودند. در سال ۱۹۸۹ هیئت ارتقای تجارت و گردشگری دبی تأسیس شد تا این امیرنشین را به عنوان یک مقصد لوکس برای بازارهای پیشرفته و بخش‌های تجاری تأثیرگذار معرفی کند. در ژانویه ۱۹۹۷، این هیئت با بخش گردشگری و بازاریابی بازرگانی (DTCM) جایگزین شد. این امر بعداً توسط سایر امیرنشین‌های امارات دنبال شد تا صنعت گردشگری امارات کار خود را آغاز کند. از دهه ۲۰۰۰ و با توجه به سرمایه‌گذاری‌ و طرح‌های بلندپروازانه امارات متحده عربی رونق چشمگیری از گردشگری را تجربه کرده است. در این میان بخش گردشگری حلال هم در بین طرح‌های بلندپروازانه در امارات متحده عربی جایگاه خاصی دارد. عمده‌ترین دلیل تبدیل شدن امارات به مقصد اول گردشگری حلال، موضوع غذا است. دسترسی به غذای حلال برای بسیاری از مسافران پایبند به شریعت اسلامی در بسیاری از کشورها به چالشی بزرگ برای این افراد تبدیل می‌شود. دسترسی راحت به رستوران‌ها به دلیل اعمال قوانین شرعی در امارات باعث شده که مسافران به این کشور نگرانی از بابت دسترسی به غذای حلال نداشته باشند. از سوی دیگر تنوع جمعیتی و بین‌المللی بودن مقاصد گردشگری در امارات، مانند دبی، تنوع غذایی ویژه‌ای برای گردشگران ایجاد کرده است. در این میان برپایی نمایشگاه‌های مختلف و متنوع در حوزه غذا و نوشیدنی در امارات رونق زیادی دارد. سرمایه‌گذاری گسترده در امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال از سوی دیگر با وجود اینکه هتل‌ها در امیرنشین‌هایی مانند دبی، براساس استاندارد‌های جهانی رتبه‌بندی شده‌اند، اما بسیاری از اقامتگاه‌ها و مراکز در امارات دارای امکانات مناسب با شریعت اسلامی هستند. محدودیت در سرو و مصرف مشروبات الکلی در امارات و اختصاص واگن‌های زنان در مترو از جمله اقداماتی است که برای توسعه گردشگری حلال در امارات صورت گرفته است. به نظر می‌رسد که با توجه به نوسانات بازار نفت به عنوان منبع اصلی درآمد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، این کشورها به دنبال سرمایه‌گذاری و ارائه جایگزینی برای درآمد‌های نفتی خود هستند و گردشگری با توجه به بازار گسترده و متنوع آن می‌تواند جایگزین یا حداقل منبع درآمد خوبی برای درآمد‌های نفتی این کشورها باشد. در این بین حوزه گردشگری اسلامی با توجه به جوان بودن خود و کمتر هزینه‌بر بودن برای این کشورها (به دلیل اسلامی بودن آنها) جایی برای جذب سرمایه و در نهایت به پیش بردن اقتصاد آنها است و به نظر می‌رسد که مدل امارات متحده عربی می‌تواند به عنوان الگویی برای حوزه گردشگری حلال برای سایر کشورهای اسلامی شود.

ایجاد شده: 9/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 9/مرداد/1400     اخبار خارجی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...