نتایج جستجو...
موافقان و مخالفان ارائه زمین رایگان برای احداث هتل / از ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران تا احتمال ظهور رانت‌خواری خواص

موافقان و مخالفان ارائه زمین رایگان برای احداث هتل / از ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران تا احتمال ظهور رانت‌خواری خواص

به گزارش هتل‌نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، موضوع واگذاری زمین‌های رایگان و یا به شکل اقساط بلند مدت 20 ساله در 500 نقطه از کشور جهت احداث هتل و سایر تاسیسات محرک گردشگری که به پیشنهاد "علی‌اصغر مونسان" معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور صورت گرفته و موافقت "حسن روحانی" رئیس‌جمهور را در پی داشته، دو دیدگاه را در میان هتلداران ایجاد کرده است. گروهی معتقدند که اجرای این طرح، باری را از روی دوش مشکلات گردشگری کشور برنخواهد داشت و اجرای آن در شرایط کنونی را نه تنها الزامی و راهگشا نمی‌دانند بلکه معتقدند حتی ممکن است بستری برای ایجاد رانت نیز به وجود آید. اما در مقابل گروهی دیگر معتقدند که اگر این طرح برخی الزامات و شروط را رعایت کند و با ساز و کار مناسب اجرا شود، می‌تواند گرهی از وضعیت هتلداری کشور را باز کند. کارشناسان معتقدند، آنچه موفقیت این طرح را تضمین می‌کند، مکان‌یابی صحیح این زمین‌هاست. به باور برخی فعالان گردشگری یکی از اساسی‌ترین الزامات در ساخت هتل، تامین زمین است و از آنجایی که قیمت زمین بالاست، اجرایی شدن این طرح می‌تواند موج جدیدی از هتل‌سازی را به دنبال داشته باشد ولیکن نکته مهم اینجاست که فعالان و سرمایه‌گذاران صنعت هتلداری به نخستین موضوعی که توجه می‌کنند، میزان عرضه و تقاضاست که با رونق یک هتل در کل سال ارتباط دارد و بنابراین بسیار مهم است که زمین مورد نظر در جایی قرار گرفته نباشد که از تعداد هتل اشباع شده یا در نقطه‌ای واقع شود که نتواند در جذب مسافر، موثر باشد. رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی با تاکید بر موضوع جانمایی این زمین‌ها، اظهار داشت: اگر چنین اتفاق مهمی به درستی و با کار کارشناسی صورت گیرد، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران خواهد بود تا بتوانند بخشی اعظمی از پولی که بابت خرید زمین هزینه می‌کنند را به ساخت هتل اختصاص دهند. وی ابراز داشت: اجرای درست این طرح نیازمند همکاری شهرداری و دیگر نهادهای ناظر و مسئول است تا با در نظر گرفتن کمترین هزینه‌های عوارض و ... به عملیات احداث هتل کمک کنند. رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی همچنین به بهره‌گیری از تجربه جامعه هتلداران ایران در این زمینه اشاره کرد و گفت: در جانمایی زمین‌ها برای ساخت هتل، نیازسنجی و در بخش انتخاب سرمایه‌گذار بایستی به تجربه و تخصص افراد توجه شود. اما در طرف مقابل موافقان، کارشناسان مخالفان بر این باورند که اجرای این طرح هیچ کمکی به رونق گردشگری و هتلداری نخواهد کرد زیرا در حال حاضر نیز با توجه به میزان گردشگری که در کشور وجود دارد، میانگین ضریب اشغال هتل‌ها 50 درصد است و نیمی از ظرفیت‌ها خالی است. مخالفان معتقدند در صورت عدم افزایش میزان گردشگران داخلی و ورودی به کشور، نیازی به ساخت هتل‌های جدید نیست و به جای آن بایستی به دنبال سیاست‌گذاری و ایجاد ساز و کارهایی بود که بتوان از طریق آن درصد اشغال هتل‌ها را افزایش داد. "شهرام شیروانی" نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران و رئیس جامعه هتلداران استان همدان با بی‌ثمر دانستن این طرح در توسعه هتلداری و گردشگری کشور، اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور که میزان جذب گردشگر به نسبت هتل‌های موجود کم است، ساخت هتل‌های جدید کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد. وی افزود: با توجه به نوسانات ارزی، بالا بودن هزینه‌ها و وجود تورم ساخت و ساز در بخش هتلداری، ورود سرمایه‌گذاران به عرصه احداث هتل به صرفه نیست. نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران، ابراز داشت: برای انجام اصولی و به دور از رانت این طرح به منظور مشخص کردن 500 نقطه در کشور و ارائه آن به سرمایه‌گذاران، لازم است تا هر منطقه از کشور نیازسنجی شده و در نهایت زمین‌ها به سرمایه‌گذاران واقعی و متخصص ارائه شود. رئیس جامعه هتلداران استان همدان در ادامه تاکید کرد: چنین فعالیت‌هایی در شرایط فعلی نمی‌تواند ثمری داشته باشد. جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست و گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص نحوه اجرایی شدن آن وجود دارد. بسیاری از فعالان صنعت گردشگری و صنعت هتلداری معتقدند در درجه اول و پیش از آنکه به دنبال توسعه زیرساخت‌های گردشگری مانند هتل‌سازی باشیم بایستی نگاه جهانیان به ایران را مثبت کرده و با ارائه تبلیغات موثر و معرفی جاذبه‌های ناشناخته گردشگری کشور، گردشگران را برای آمدن به ایران مجاب کنیم و سپس به دنبال توسعه زیرساخت‌های گردشگری باشیم.

ایجاد شده: 18/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 18/خرداد/1398     اخبار داخلی
ادامه حضور گردشگری ایران در چین؛ از شرکت در چهار نمایشگاه بین‌المللی تا پایان سال تا برگزاری هفته فرهنگی ایران در شهرهای چین

ادامه حضور گردشگری ایران در چین؛ از شرکت در چهار نمایشگاه بین‌المللی تا پایان سال تا برگزاری هفته فرهنگی ایران در شهرهای چین

به گزارش هتل‌نیوز ، مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تدوام حضور گردشگری ایران در چین، اظهار داشت: پس از حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری cottm که اواخر فروردین‌ماه سال جاری با حضور بیش از 12 تور اپراتور از کشورمان برگزار شد و به منظور تداوم حضور موثر در این کشور و معرفی مستمر بازار گردشگری ایران به اتباع چینی، ایران در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی گردشگری و تعطیلات چین تحت عنوان CMT شرکت کرد. "محمد ابراهیم لاریجانی" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هتل‌نیوز ضمن اعلام این خبر، ابراز داشت: پاویون جمهوری اسلامی ایران در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری چین در فضایی به مساحت 108 متر مربع از تاریخ 10 تا 12 خردادماه و با حضور دفاتر خدمات مسافرتی کشورمان به نمایندگی از ایران، برگزار شد. "لاریجانی" اظهار داشت: با همت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی کشورمان، بیش از 10 تور اپراتور ایرانی در این نمایشگاه حضور داشتند و در کنار نمایشگاه، برنامه‌های جانبی دیگری مانند نشست‌های تخصصی B2B نیز بین فعالان صنعت گردشگری دو کشور برگزار شد. وی افزود: اجرای موسیقی سنتی، آئین‌های محلی اقوام ایرانی با هدف معرفی فرهنگ و آداب، برگزاری ورکشاپ زنده ایران شناسی و صنایع دستی از دیگر اقدامات بعمل آمده در این نمایشگاه بود. همچنین نمایندگان اطلاع‌رسانی کشورمان نیز به ایراد سخنرانی و معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری کشور، اقدام نمودند. مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، تصریح کرد: حضور گردشگری ایران تا چین تا پایان سال 98 در قالب دو نمایشگاه دیگر ادامه خواهد یافت و علاوه بر آن قصد داریم با برگزاری هفته فرهنگی ایران در شهرهای چین، برگزاری تور آشناسازی و همچنین اقداماتی در فضای مجازی چین، گردشگری ایران را مردم این کشور بشناسانیم.

ایجاد شده: 12/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 12/خرداد/1398     اخبار داخلی
در رابطه با مطالعات نیازسنجی احداث هتل‌های جدید هیچ مشاوره و صحبتی با جامعه هتلداران ایران انجام نشده است

در رابطه با مطالعات نیازسنجی احداث هتل‌های جدید هیچ مشاوره و صحبتی با جامعه هتلداران ایران انجام نشده است

به گزارش هتل‌نیوز، رئیس جامعه هتلداران ایران با تاکید بر لزوم مطالعه و نیازسنجی بسیار دقیق برای جانمایی 500 نقطه جهت ساخت هتل و تاسیسات گردشگری، اظهار داشت: این موضوع در مرحله نخست باید توسط مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیازسنجی می‌شد تا دستگاه‌های مختلف هر جا که دلشان می‌خواهد زمین به هتل‌سازی و توسعه گردشگری، اختصاص ندهند زیرا ممکن است زمین‌هایی به این امر اختصاص یابد که محل مناسبی برای ساخت هتل نباشد.  "جمشید حمزه‌زاده" ابراز داشت: این زمین‌ها باید در مکان‌هایی جانمایی شوند که صرفا به هتل یا تاسیسات گردشگری نیاز است. در بسیاری از مناطق کشور دیگر به هتل نیاز نیست و در حال ساخت صدها هتل هستیم که اشباع شده است. برای مثال در شهری مانند مشهد، ظرفیت هتل‌ها بیش از تعداد مسافران است. بنابراین ارائه زمین رایگان یا اقساطی به سرمایه‌گذار و هتل‌ساز نه توجیه اقتصادی دارد و نه صحیح است. "حمزه‌زاده" تصریح کرد: در برخی شهرها مانند تهران به چند هتل پنج ستاره تاپ نیاز است. در این میان باید این سرمایه‌گذاری‌ها هدایت شده انجام شود و در کنار آن به حل مشکلات فعالان حوزه گردشگری مانند هزینه‌های سنگین و برق و سایر هزینه‌های جانبی هتلداران نیز توجه شود. وی افزود: مطالعات نیازسنجی دقیق در حوزه گردشگری انجام نشده و بیشتر کارهایی که انجام می‌شود نیز سطحی است. از سوی دیگر تاکنون هیچ مشاوره و صحبتی در خصوص ضرورت توجه به این مهم با جامعه هتلداران ایران انجام نشده است. اینکه بر چه اساسی روی 500 نقطه تاکید شده نیز موضوعی است که ما در جریان آن نیستیم. رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره کاهش ضریب اشغال هتل‌ها، ابراز داشت: در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌ها زیر 40 درصد است و نسبت به سال گذشته با کاهش اقامت مواجه هستیم. طی دو ماه گذشته نیز شاهد کاهش 15 درصدی اقامت در هتل در مقایسه با سال گذشته بوده‌ایم. 

ایجاد شده: 7/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 7/خرداد/1398     اخبار داخلی
ایران؛ میزبان تور آشناسازی اساتید و دانشجویان دانشگاه لیسبون پرتغال

ایران؛ میزبان تور آشناسازی اساتید و دانشجویان دانشگاه لیسبون پرتغال

به گزارش هتل‌نیوز، مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور از میزبانی گروهی از اساتید و دانشجویان مرکز ایرانشناسی دانشگاه لیسبون پرتغال در قالب تور آشناسازی، خبر داد. "محمد ابراهیم لاریجانی" ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: برگزاری تور آشناسازی، طیف‌های مختلفی از کشورهای هدف را مورد توجه قرار می‌دهد و در این میان، دانشگاهیان از جمله مخاطبانی هستند که تاثیرپذیری و تاثیرگذاری آنها برای جامعه میزبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. "لاریجانی" ابراز داشت: ایده دعوت از اساتید و دانشجویان مرکز ایران‌شناسی دانشگاه لیسبون، سال گذشته و پس از راه‌اندازی این مرکز، شکل گرفت و تور آشناسازی نیز با حمایت دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری و با همکاری یکی از شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری انجام شد. وی افزود: این تور، روز گذشته ( 4 خرداد ) به سرپرستی رئیس مرکز ایران‌شناسی دانشگاه لیسبون و 2 نماینده و مشاور فرهنگی پارلمان پرتغال از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ( ره ) به کشور وارد شده و پس از بازدید از شهرهای تهران، اصفهان، یزد و شیراز در تاریخ 11 خردادماه از استان فارس، کشور را ترک خواهند کرد. مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گفت: این تور با هدف گسترش دوستی بین ملل، شناخت ملت‌ها از یکدیگر، مشاهده عینی تنوع جاذبه‌های فرهنگی، مذهبی و طبیعی ایران و همچنین خثی‌سازی تبلیغات سوء نسبت به کشور و نمایش اقتدار، پیشرفت، توسعه و امنیت، برنامه‌ریزی شده است. وی در پایان گفت: در سال گذشته، 194 نفر متشکل از خبرنگار، مجری رادیو و تلویزیون، فعال گردشگری، تور اپراتور و سایر گروه‌های تاثیرگذار کشورهای بازار هدف از سوی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری و در قالب تور آشناسازی به کشور آمده‌اند. در سال جدید نیز این دومین گروهی است که به این شکل وارد کشور می‌شود و پیش از این نیز گروهی از فعالان گردشگری و تور اپراتورهای کشور چین با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری کشورمان، آشنا شدند.

ایجاد شده: 5/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 5/خرداد/1398     اخبار داخلی
جامعه هتلداران متولی اصلی مراکز اقامتی در کشور است / خانه‌های استیجاری باید به جامعه هتلداران ایران واگذار شوند و با قوانین هتلی کار کنند

جامعه هتلداران متولی اصلی مراکز اقامتی در کشور است / خانه‌های استیجاری باید به جامعه هتلداران ایران واگذار شوند و با قوانین هتلی کار کنند

مجوز مربوط به نظارت و ساماندهی خانه‌های مسافر طی سال‌های گذشته با وجود مخالفت جامعه هتلداران ایران، یکبار به شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی اعطا شد که آنها نیز این مجوز را به صورت دست دوم به یک شرکت مجری دیگر واگذار کردند.  این طرح در شهرهای مختلف کشور توسط این شرکت اجرا شد که البته زیاد هم موفق نبود زیرا قرار بود این شرکت خانه‌های مسافر را ساماندهی و با مراکز غیرمجاز برخورد کند ولیکن متاسفانه به محلی برای دریافت پول از واحدها و صدور مجوز فعالیت، تبدیل شد. جامعه هتلداران ایران در زمان فعالیت جناب آقای "محب خدایی" به عنوان معاون گردشگری، پیگیری‌های لازم را انجام داد. معتقدیم اگر نام خانه‌های مسافر به عنوان یکی از انواع تاسیسات گردشگری در آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، نرخ‌گذاری و درجه‌بندی، ذکر شده است؛ بایستی ساماندهی، کنترل، نظارت و صدور مجوز برای این دسته از تاسیسات گردشگری نیز به جامعه هتلداران ایران به عنوان متولی اصلی مراکز اقامتی در کشور، واگذار شود. تصمیم‌گیرنده اصلی در خصوص این موضوع شخص ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. با روی کار آمدن جناب آقای "تیموری" به عنوان معاون گردشگری نیز پیگیری و نامه‌نگاری‌های لازم در این خصوص انجام شده است ولیکن متاسفانه مطلع شدیم که این مجوز برای شرکت مادر تخصی ایرانگردی و جهانگردی تمدید شده است.  در شرایط موجود که تعداد گردشگران در تمامی شهرها و استان‌های کشور از جمله گردشگران فرهنگی و تاریخی شهرهایی مانند کرمان، اصفهان و یزد به شدت کاهش یافته است، فعالیت خانه‌های مسافر نیز مزید بر علت شده و صنعت هتلداری کشور را تحت تاثیر قرار داده و عرصه را برای فعالان این حوزه تنگ‌تر کرده‌اند. در استان‌ها شمالی مانند گیلان و مازندران، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به دلیل فعالیت خانه‌های مسافر دچار بحران شده و هتل‌ها عملا ورشکست شده‌اند. در سایر استان‌ها نیز ادارات کل به صورت خودسرانه و بدون هیچ قاعده مشخصی اقدام به صدور مجوز می‌کنند. خانه‌های استیجاری باید ساماندهی شوند و با قوانین هتلی کار کنند. این مراکز در حال حاضر قوانین موجود در هتل‌ها را دور می‌زنند و آزادی‌هایی را به مسافران ارائه می‌دهند که در هتل‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر محدودیت‌ها و هزینه‌های دیگر مانند بیمه، مالیات، اماکن و ... که مراکز اقامتی قانونی مانند هتل‌ها دارند را ندارند. آزادی‌های موجود در خانه‌های مسافر، عواقب اجتماعی بسیاری دارد که بارها در جلسات امنیتی و انتظامی استا‌ن‌ها مطرح شده است. سید امیر ناصر طباطبایی - رئیس جامعه هتلداران استان یزد

ایجاد شده: 1/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 1/خرداد/1398     مقالات و یادداشت ها
آیا اساسا صدور مجوز فعالیت برای خانه‌های مسافر لازم است؟ / تصدی‌گری در صدور مجوز، فراهم‌آورنده فضای رانت و محدودیت رقابت سالم است

آیا اساسا صدور مجوز فعالیت برای خانه‌های مسافر لازم است؟ / تصدی‌گری در صدور مجوز، فراهم‌آورنده فضای رانت و محدودیت رقابت سالم است

به نظر من قبل از پرداختن به این سوال و یافتن راه حل، ابتدا بایستی به تحلیل صورت مسئله بپردازیم. همچنین قبل از مشخص نمودن سازمانی برای سرپرستی و صدور مجوز خانه‌مسافر به این موضوع بپردازیم که آیا اساساً صدور مجوز فعالیت برای چنین کسب و کارهایی لازم است یا خیر! موضوع مطرح شده قرار است پاسخگوی چه نیازی باشد، چه عارضه یا معضلی از خانه‌های مسافر یا سایر اقامتگاه‌های گردشگری را مرتفع خواهد کرد و صدور مجوز، کنترل، نظارت و قرار گرفتن تحت تکفل یک سازمان بر اساس کدام الگوی موفق و برنامه کارشناسی شده، انجام خواهد شد؟ آیا اهداف یاد شده قرار است به بهبود عملکرد و بالا رفتن کیفیت خدمات و کارایی خانه‌های مسافر کمک کند یا فعالیت آنها را محدود نماید؟ آیا اهداف یاد شده سهولت در شروع به کسب و کار را برای خانه‌های مسافر تسهیل می‌کند یا فرایند آن را پیچیده‌تر و محدود می‌سازد؟ لزوم اخذ مجوز برای کسب و کارهایی که در حوزه خدمات عمومی فعالیت می‌کنند، چیست؟  مجوزهای صادر شده توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف طی چهار دهه گذشته تا چه حد در ساماندهی، تثبیت و رشد ضابطه‌مند مشاغل در حوزه‌های مختلف، مفید بوده‌اند؟ نقش و نتیجه عملکرد نظارتی اینگونه سازما‌ن‌ها در رشد، توسعه و ایجاد فضای رقابت سالم اقتصادی مبتنی بر اقتصاد آزاد، چگونه بوده است؟ تصدی‌گری در صدور مجوز، فراهم آورنده فضای رانت و محدودیت در رقابت سالم است. نمونه‌های متعددی را می‌توان مثال زد که سازمان مطبوع به بهانه‌های مختلف مانع صدور مجوز برای سرمایه‌گذاری جدید شده است که فارغ از دلیل آن، مغایر با شرایط فعالیت در اقتصاد آزاد است. کشورهای موفق در صنعت توریسم با اقامتگاه‌هایی در این سطح چگونه رفتار می‌کنند؟ خاطرنشان می‌سازم که شروع چنین فعالیت‌هایی در کشورهایی که در رتبه‌بندی سهولت کسب و کار جهانی “Ease of Business” در سطوح بالا قرار دارند از جمله گرجستان، نیاز به کسب مجوز از هیچ سازمانی ندارد و کارآفرین و سرمایه‌گذار تنها ملزم به اخذ کد اقتصادی یا ثبت شرکت و رعایت الزامات و استانداردهای تعریف شده از طرف سازمان‌های ناظر بر عملکرد مانند سازمان بهداشت می‌باشند. حتی تائید هویت اینگونه اقامتگاه‌ها توسط مراجعی مانند TripAdvisor و Airbnb صورت می‌گیرد که هیچگونه وابستگی دولتی و رسمی ندارند و به مرور اعتبار خود را در جامعه کسب کرده‌اند.  چنانچه مطلع هستید، ارزیابی عملکرد و خدمات در اینگونه مراجع به بهترین نحو و به صورت خودجوش از طریق نظرسنجی و اشتراک‌گذاری تجربه گردشگران و استفاده‌کنندگان خدمات در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تخصصی صورت می‌گیرد. آخرین و مهمترین سوال اینکه نقش صاحبان مشاغل خانه مسافر در نظرسنجی و تصمیم‌گیری چیست؟ پیشنهاد بنده این است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به جای صدور مجوز، نظارت و کنترل، سامانه‌ای ایجاد کند تا صاحبان مشاغل و فعالان حوزه خانه‌مسافر اطلاعات خود را به صورت داوطلبانه برای احراز هویت و صحه‌گذاری و ثبت سابقه جهت ارزیابی و اعتبارسنجی در آن قرار دهند. در این صورت گردشگران در صورت نیاز می‌توانند برای اطمینان و آگاهی از سوابق به آن مراجعه نمایند. از سوی دیگر این سازمان برای بالابردن سطح کیفی خدمات اقامتگاه‌های کوچک و خانه‌های مسافر، مسئولیت کارشناسی، تحقیق، عارضه‌یابی، ارائه راهکار و آموزش را بر عهده گیرد و امکان گردش آزاد اطلاعات، ارائه آمار و اطلاعات دقیق از وقایع و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه را برای فعالان و سرمایه‌گذاران این بخش فراهم آورد. داریوش وطن‌پور - فعال اقتصادی 

ایجاد شده: 1/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 1/خرداد/1398     مقالات و یادداشت ها
خانه مسافر هیچگاه پایان نخواهد یافت / این موضوع معلول اقتصاد نابسامان و عدم نظارت آگاهانه است

خانه مسافر هیچگاه پایان نخواهد یافت / این موضوع معلول اقتصاد نابسامان و عدم نظارت آگاهانه است

خانه‌مسافر یا هر نوع فعالیت که با توجه به نیاز به وجود می‌آید و با تداوم نیاز، پایدار می‌گردد، هیچگاه پایان نخواهد یافت. حتی برخی مشاغل نابهنجار مانند کوپن فروشی، برخی واسطه‌گری‌ها، ارز فروشی کنار خیابان و ... که پدیده‌هایی کاملا مقطعی و وابسته به شرایط هستند نیز هرگز از بین نمی‌روند. این‌ها معلول اقتصاد نابسامان و عدم نظارت سیستم‌ها نه از ناتوانی بلکه آگاهانه و از نخواستن است. خانه‌مسافر یک موضوع حادث نیست بلکه پیشینه دیرینه دارد. در حقیقت باید گفت افزایش مسافرت‌ها و نیاز روزافزون مسافران به خدمات اسکان و پذیرایی و... باعث به وجود آمدن مشاغل پیشرفته گردشگری به اشکال مختلف هتل، مهمانپذیر، مسافرخانه و... شده است. همواره سطوحی از جامعه هستند که به دلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی، انگیزه شخصی، هدف‌های خاص و... اقبال بیشتری به بهره‌گیری از فضاهای غیر عمومی‌تر مانند خانه‌مسافر دارند و گروهی نیز به دلیل سرمایه اندک، نیاز معیشتی، فرار از تعرفه‌ها، حقوق قانونی دولتی و یا حتی اهداف خاص و پنهان و ... در امر سامان دادن مراکز اقامتی از این قبیل فعال می‌شوند. حال به تناسب شرایط، کم و زیاد خواهد شد. مهمترین بحث در مدیریت این قبیل فعالیت‌ها چنانکه برخی کارشناسان نیز اشاره کرده‌اند، ساماندهی و نظارت و قانونمند کردن آنهاست نه مقابله و حذف. در این نظام‌دهی، باید مساله مزیت‌های هر بخش در فضای رقابتی و باز کردن میدان انتخاب مصرف کننده مد نظر قرار گیرد تا هم فعالان و هم مصرف‌کنندگان در چارچوب موازین قانونی، رفتار کنند. با هر آنچه خارج از روال قانون باشد باید قاطعانه و به شدت برخورد گردد. برای مثال شهرداری در مورد ساخت و ساز غیر قانونی، حکم قلع و قمع دارد. به نظر من، اصلی‌ترین عامل بروز مشکل و نابسامانی در اینگونه موارد، تمایل گروهی از افراد به انحصار به جای پذیرفتن واقعیت اقتصاد بازار و ایجاد رقابت در فضای کسب و کار است. اقتصاد دولتی که بزرگترین رانت را برای کارفرمای بزرگ ایجاد کرده، فعالان بخش خصوصی را نیز به جای تلاش به بروز خلاقیت‌ها و ایجاد مزیت‌های رقابتی و تولید برند و جلب و جذب سهم بیشتر از بازار، شایق به حذف رقیب و ایجاد مونوپل و تک بازار کرده است. متولیان سیاست‌گذاری باید تلاش کنند اولا دولت در بازار کمرنگ شود ( سیاست‌گذار و ناظر باشد نه فروشنده و کارفرما ) و ثانیاً موازین و ضوابط را به نحوی تنظیم کنند که هتلدار در قبال خانه‌مسافر احساس نگرانی، تهدید و رقابت نکند.  هتل، تاسیسات پیشرفته گردشگری، مجهز، مدرن و با قابلیت ارائه خدمات انبوه است که مصرف‌کننده و مشتری خاص خود را دارد و باید دارای ساز و کار بازاریابی سیستماتیک، پویا و پیشرفته باشد. هتل به تناسب قابلیت ارائه خدمات متنوع سطح عالی از قبیل پذیرش هیات‌های عالی رتبه سیاسی، اقتصادی، علمی، هنری، ورزشی و... و نیز داشتن فضاهای لازم برگزاری برنامه‌هایی با موضوعات مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و... با حجم زیاد افراد و شرکت‌کنندگان، باید معطوف به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سطح عالی خدمات گردشگری باشد. یک هتل با سیستم بسته، طبعاً کامیابی و موفقیت لازم را نخواهد یافت. خانه‌مسافر هم در سطح خود، ممکن است مقبولیت لازم را برای مشتری خود داشته باشد. اما خانه‌مسافر ارائه خدمات در سطح خرد است. اندیشه رقابت دو بنگاه اقتصادی کلان و خرد، چندان موجه به نظر نمی‌رسد. البته تاثیر گسترش خانه‌مسافر را در سطوح پائین‌تر مانند مهمانپذیرها و یا واحدهای اقامتی تا درجه دو را می‌توان ارزیابی کرد.  در بازار باید مزیت رقابتی ایجاد کرد و سپس با اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب، مصرف‌کننده متناسب با مزایای مورد انتظار به مراکز خدمات مورد نظر کشش خواهد یافت. علی شعبانی - کارشناس گردشگری 

ایجاد شده: 31/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 31/اردیبهشت/1398     مقالات و یادداشت ها
جوابیه بازرس جامعه هتلداران ایران به نامه اعتراضی اعضای جدید هیات‌مدیره جامعه هتلداران استان کرمان

جوابیه بازرس جامعه هتلداران ایران به نامه اعتراضی اعضای جدید هیات‌مدیره جامعه هتلداران استان کرمان

به گزارش هتل‌نیوز ، بازرس جامعه هتلداران ایران در واکنش به نامه اعتراضی اعضای هیات‌مدیره جدید جامعه حرفه‌ای هتلداران استان کرمان در خصوص بیانیه منتشر شده از سوی جامعه هتلداران ایران، اقدام به انتشار جوابیه و ارائه توضیحاتی در این خصوص نمود.  متن کامل توضیحات "جعفر بذری" به شرح زیر است. بسمه تعالی  احتراما؛ عطف به نامه واصله با امضاهای ذیل آن که در اعتراض به بیانیه هیات‌مدیره جامعه هتلداران ایران منتشر گردیده و از آنجایی که درخواست رسیدگی‌تان از اینجانب به عنوان منتخب مجمع عمومی و بازرس جامعه هتلداران کشور مبین حسن نیت و روح اطاعت از قانون و مقررات حاکم بر صنعت هتلداری کشور است پس خوب است در رفع نگرانی اعتراض وارده و برخورد از سوی هیات‌مدیره جامعه هتلداران کشور را با حسن نظر پیگیری فرموده تا از مکاتبات و گله‌های تفرقه‌آمیز دور مانیم و از طرفی می‌دانیم که شرط نخست توفیق در امور، انضباط اجرایی است که مستدعی است برای رسیدن به راه حل با مطالعه مراتب ذیل، اینجانب را به عنوان بازرس جامعه یاری فرمائید.  لازم می‌دانم بنا بر وظیفه قانونی و ذاتی خود و جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی فعالان صنعت هتلداری و خاانواده بزرگ جامعه هتلداران کشور، موارد ذیل را خدمتتان اعلام نمایم.  1 - اینجانب در مقام بازرس قانونی هیات‌مدیره جامعه هتلداران کشور و به عنوان منتخب مجمع عمومی تشکل قانونی و رسمی هتلداری کشور، ورود هر نهاد غیر را در بدنه انتخابات تشکل‌های هتلداری کشور و تبدیل آن به یک توافق فرمایشی را مقبول ندانسته و نمی‌دانم و ایقان کامل دارم که ورود و دخالت هر نهاد و یا افراد فاقد مسئولیت قانونی در موضوع انتخابات تشکل‌های گردشگری بخش خصوصی نه تنها از منظر اینجانب بلکه از نظر همه مخاطبان عام نیز غیر قابل پذیرش می‌باشد و بر این اساس ورود و دخالت و مهندسی بخش دولتی در انتخابات تشکل‌ها را در حالیکه قانون‌گذار محترم، نوع، نحوه و روند انتخابات آن تشکل‌ها را بر مبنای شرایط فعالان و وضعیت صنف مربوطه به عنوان نقشه راه مشخص نموده، مردود و غیر قابل پذیرش می‌دانم.  2 - مستحضرید که پس از تدوین اساسنامه جوامع حرفه‌ای هتلداران استان‌ها که در جهت خروج از سردرگمی و بی‌اعتباری تشکل‌های استانی با هم فکری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و بر اساس رعایت حقوق اعضای جامعه در سطوح مربوطه مصوب گردیده و با ابلاغ هماهنگ اساسنامه توسط سازمان، زمینه برای انتخابات معقول و قانونی آماده گردید، لذا با وجود اساسنامه تنظیمی مورد توافق فی مابین سازمان متولی گردشگری و جامعه هتلداران کشور به عنوان تشکل رسمی صنعت هتلداری کشور، دیگر استفاده از شیوه و یا مرام‌نامه جدید برای انتخابات، جایز نبوده و نیست زیرا که سرجمع انتخابات استانی به انتخاب کشوری منتهی می‌شود که اگر در سلسله مراتب آن مقررات رعایت نشود در ذات لوث شده و موجودیت جوامع را از هم می‌پاشد.  3 - باتوجه به توضیحات مندرج در مرقومه خود، اعلام فرمائید که مبنای انتخابات شما با اساسنامه موصوف و طی مراحل قانونی بوده یا خیر؟  درصورت مثبت بودن موضوع، منتخبین شما کاملاً مقبول مگر اینکه فعل و انفعالاتی پیش آید که رسیدگی به آن فصل دیگری دارد و بی شک مرقومه محترم شما به دقت رسیدگی شده و خواهد شد.   فلذا شایسته است مقرر فرمائید نسخه‌ای از اقدامات و صورت جلسات مربوطه را جهت بررسی بیشتر به دفتر بازرسی جامعه هتلداران کشور نیز ارسال فرمایند.  4 - جوامع صنفی و هتلداری کشور در بالا یا پائین‌ترین سطح با تبعییت از مقررات حاکم بر خود ثبات گرفته و معتبرند پس حق نیست با توجه به ممتاز بودن کار و سرمایه و توده معدود کارگزاران این صنعت در مقایسه با دیگر مشاغل، قوانین و مقررات مناسب خود را پی نگیریم و خودخواهانه روزگار بگذرانیم که در این صورت نتیجه‌اش جز شکست ما نمی‌باشد.  5 - جامعه هتلداران ایران به عنوان تنها تشکل رسمی و قانون‌مند صنعت هتلداری کشور می باشد که در ذیل قوانین جاریه مملکتی، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود سازمان متولی گردشگری تشکیل گردیده و فلسفه اصلی وجود چنین تشکلی نیز انسجام کامل و هماهنگی مناسب بین دست اندرکاران و دفاع از حقوق قانونی و صنفی صنعت هتلداری کشور می‌باشد و از بدو تاسیس این تشکل همواره مدافع صنفی تمامی اعضا و تشکل‌های استانی بوده و می‌باشد و متولیان و دست‌اندرکاران قانونی من جمله هیات‌مدیره منتخب مجمع به هیچ عنوان به خود اجازه نداده و نخواهند داد که مسائل و موارد را شخصی نموده و یا خدای ناخواسته از افراد، اشخاص و یا جریان‌های به خصوصی حمایت نمایند هر چند این افراد یا اشخاص، استحقاق داشته یا نداشته باشند.  همچنین جامعه هتلداران کشور در راستای دفاع از اصول قانونی فعالان بخش خصوصی صنف و حقوق تشکل‌های استانی و سرمایه‌گذاران صنعت هتلداری کشور، هرگز دخالت و یا ورود مجموعه‌ها و عواملی را که با بهانه قرار دادن انتخابات تشکل‌های استانی، قصد تامین منابع طیف خاصی را دارند قبول نکرده و نخواهد کرد.  از این رو بیانیه منتشره اخیر توسط هیات‌مدیره جامعه هتلداران کشور نیز در همین راستا و در اعتراض به نحوه، نوع و روند برگزاری انتخابات یاد شده و با در نظر گرفتن حقوق عامه هتلداران و دغدغه همه گیر شدن این نوع انتخابات فرمایشی و مهندسی شده در سایر استان‌ها صادر گردیده است و واکنش اعضای هیات‌مدیره جامعه نیز با توجه به اینکه انتخابات مذکور در چهارچوب دستورالعمل‌ها و اساسنامه ابلاغی برگزار نشده، انجام گرفته است و زیر سوال بردن بیانیه جامعه با عناوین مختلفی از جمله بیانیه ضد گردشگری، غیرقانونی و مداخله جویانه در شان و منزلت خانواده بزرگ هتلداری کشور نبوده و محکوم نمودن اعضای هیات‌مدیره جامعه هتلداران ایران به طرفداری از شخص یا فرد خاصی به دور از حق و انصاف می‌باشد.  و آخرین مطلب اینکه به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ هتلداری کشور به شما همکاران عزیزم توصیه می‌نمایم ضمن حفظ حرمت افراد و اشخاص و رعایت کلیه مسائل قانونی، رفع مشکلات صنف هتلداری استان خود را مدنظر قرار داده و از هرگونه پرداختن به مسائل حاشیه‌ای پرهیز نمائید و پس از رسیدن به یک تفاهم همه‌جانبه در پناه قانون و بدون اجازه و دخالت افراد غیر ( افراد فاقد مسئولیت و حاشیه‌ساز ) در تاسیس و یا احیای یک تشکل قوی و منسجم صرفاً با نظارت اداره کل در استان زیبا و پهناور کرمان، دیار کریمان رقم بزنید.  جعفر بذری - بازرس جامعه هتلداران ایران

ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
تکریم و معارفه مدیران کل اسبق و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران

تکریم و معارفه مدیران کل اسبق و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران

به گزارش هتل‌نیوز ، مراسم تکریم و معارفه مدیران کل اسبق و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با حضور معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، معاون عمرانی استاندار تهران، مدیران و معاونان سازمان میراث فرهنگی، فعالان بخش خصوصی و کارمندان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، برگزار شد. "پرهام جانفشان" مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این مراسم ضمن تشکر و قدرداانی از اقدامات انجام شده در دوره‌های پیشین، اظهار داشت: در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منابع بسیار ارزشمندی در استان تهران وجود دارد که باید با استفاده از منابع انسانی توانمند از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، ابراز داشت: از تجربیات و همراهی فعالان بخش خصوصی گردشگری استان تهران استفاده خواهیم کرد و از رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای هم می‌خواهیم که در این مسیر ما را همراهی کنند‌. "دلاور بزرگ‌نیا" مدیر کل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این مراسم گفت: تردید نداریم با تجربیاتی که آقای "جانفشان" دارند، اتفاقات خوبی در اداره میراث ‌فرهنگی استان تهران خواهد افتاد. "دلاور بزرگ‌نیا" افزود: بخش خصوصی گردشگری استان تهران در این مدت با ما همراه بود و باید به این بخش اعتماد کامل داشته باشیم. صنعت گردشگری باید بر پایه و در کنار بخش خصوصی توسعه پیدا کند زیرا اگر قرار است در کشور به نفت وابستگی نداشته باشیم، باید توسعه صنعت گردشگری را دنبال کنیم و این امر بدون همراهی بخش خصوصی، میسر نمی‌شود. وی با تاکید بر پتانسیل بالای استان تهران در زمینه گردشگری، بیان داشت: استان تهران ظرفیت‌های کم‌نظیری در حوزه گردشگری تاریخی، مذهبی و رویدادها دارد‌ که باید در قالب بسته‌های گردشگری به گردشگران معرفی شود. وی در پایان گفت: خوشبختانه همه دستگاه‌ها به اهمیت گردشگری پی برده‌اند و غبار مهجوریت از گردشگری زدوده شده است.

ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
شورای راهبردی گردشگری سلامت تنها مرجع ابلاغ آئین‎‌نامه‌ها و مصوبات است

شورای راهبردی گردشگری سلامت تنها مرجع ابلاغ آئین‎‌نامه‌ها و مصوبات است

به گزارش هتل‌نیوز ، دبیر شورای راهبردی گردشگری سلامت با اشاره به برگزاری جلسات مستمر این شورا با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی شامل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت امور خارجه، وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشکی، اتاق بازرگانی ایران و سازمان نظام پزشکی و تاکید اعضای شورا بر اتخاذ تصمیمات گروهی برای دستیابی به سیاست واحد، اظهار داشت: از این پس هر گونه پیشنهاد در خصوص شیوه‌نامه فعالیت در این حوزه برای فعالان و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری و همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مربوطه پس از بررسی کارشناسی و تائید در شورا به عنوان مصوبه لازم‌الاجرا، ابلاغ خواهد شد. "امین حقیقت" با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری سلامت در کشور نیازمند مدیریت یکپارچه با کمک همه دستگاه‌های متولی است، ابراز داشت: هر گونه اظهار نظر در حوزه گردشگری سلامت مبنی بر ابلاغ شیوه‌نامه و یا آئین‌نامه خارج از چارچوب دبیرخانه شورا مورد تائید هیچکدام از دستگاه‌های متولی و عضو شورا نخواهد بود. وی با تاکید بر اینکه شورای راهبری گردشگری سلامت به عنوان مرجع رسمی به دنبال ساماندهی و معرفی ظرفیت‌های کشور در زمینه گردشگری سلامت، ارائه خدمات مطلوب به متقاضیان و حذف واسطه‌گری در این زمینه است، گفت: همه فعالان در حوزه گردشگری سلامت می‌توانند با استناد به شیوه‌نامه فعلی شورای راهبردی گردشگری سلامت و مصوبات گذشته به فعالیت خود ادامه دهند. "امین حقیقت" در پایان گفت: هر گونه آئین‌نامه و مصوبه جدید در حوزه گردشگری سلامت از طریق دبیرخانه شورای راهبری گردشگری سلامت، ابلاغ و اطلاع‌رسانی می‌شود.

ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
بزرگترین مدیران صنعت هتلداری دنیا هم در ایران شکست می‌خورند

بزرگترین مدیران صنعت هتلداری دنیا هم در ایران شکست می‌خورند

"سامان سایه‌بان" مدیرکل هتل "اطلس" مشهد در مصاحبه اختصاصی با هتل‌نیوز و در خصوص وضعیت این هتل و صنعت هتلداری شهر مشهد، اظهار داشت: در ایام نوروز مانند سال‌های گذشته، شاهد وضعیت خوبی بودیم و حتی امسال به دلیل طولانی‌تر شدن تعطیلات، میانگین ضریب اشغال بالای 80 درصد را تجربه کردیم. به گزارش هتل‌نیوز ، مدیرکل هتل "اطلس" مشهد ضمن ابراز رضایت از درصد اشغال و گردش مالی این هتل در ایام نوروز، ابراز داشت: مشکل اصلی صنعت هتلداری در شهر مشهد، تعداد بسیار زیاد هتل‌ها و نوعی اشباع شدگی است. سر ارزیاب تاسیسات گردشگری استان خراسان رضوی، تصریح کرد: بر اساس اعلام رسمی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، هم‌اکنون 220 هتل و تعداد بسیار زیادی هتل‌آپارتمان و مهمانپذیر در سطح شهر مشهد، فعال است که این رقابت سنگین و فشرده، منجر به کاهش قیمت‌ها و ارائه اتاق به قیمت پایین شده است. در نتیجه هتل‌های مشهد از نظر ریالی درآمد بالایی ندارند. وی افزود: از سوی دیگر افزایش هزینه‌ها مانند حقوق و دستمزد که هر سال بین 10 تا 15 درصد و امسال حدود 40 درصد افزایش داشته، فعالان صنعت گردشگری و هتلداری را دچار مشکلات بسیار زیادی کرده است که اگر به همین شکل ادامه داشته باشد، بسیاری از هتل‌ها دچار ورشکستگی خواهند شد. "سایه‌بان" ادامه داد: خدمات اقامتی و پذیرایی هتل‌ها در شهر مشهد بر خلاف شهرهای گردشگرپذیری مانند تهران، اصفهان و شیراز به صورت فولبرد ارائه می‌شود و به همین دلیل قیمت‌ها بسیار پایین است. این فعال صنعت گردشگری و هتلداری، تنها راه برون رفت از شرایط فعلی را ارائه تسهیلات حمایتی از سوی دولت دانست و گفت: مباحثی مانند بیمه و مالیات بر ارزش افزوده، موضوعاتی هستند که برای هتلداران ایجاد انگیزه می‌کنند و باعث می‌شود تا با وجود افزایش هزینه‌ها، توازن را برقرار کنند. وی افزود: صنعت گردشگری و هتلداری در تمام دنیا، تابع شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و کوچکترین تغییر و تحولی در آن تاثیرگذار است. "سامان سایه‌بان" گفت: در شرایط فعلی کشور، بزرگترین مدیران هتلداری دنیا نیز نمی‌توانند در صنعت هتلداری ایران به مدیریت بپردازند زیرا ثبات اقتصادی وجود ندارد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی، کاهش توان مالی و ضعیف شدن مسافران و گردشگران به طور کاملا مشخص، احساس می‌شود زیرا برای مثال میزان فروش رستوران و کافی‌شاپ هتل‌ها و از سوی دیگر میزان ماندگاری مسافران در هتل‌ها، کاهش یافته است. وی در پایان گفت: سوال اینجاست که آمار مسافران و گردشگران میلیونی که بر اساس گفته‌های مسئولین در ایام نوروز وارد شهر مشهد و یا سایر شهرها شده‌اند تا چه میزان آورده و سود مالی در پی داشته‌اند؟ چه میزان اشتغال ایجاد شده است؟ مسافران ورودی به چه میزان هزینه کرده‌اند و چه تعداد در هتل‌ها اقامت داشته‌اند؟

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...