به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، نشست توسعه همکاریهای گردشگری ایران و اسلواکی با حضور محمد قاسمی مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از بخش دولتی و نمایندگان بخش خصوصی گردشگری دو کشور با هدف ارتقای مبادلات گردشگری بویژه در دوران پساکرونا به صورت وبیناری برگزار شد. این نشست با خوشامد گویی «رادوز دولا» مدیر کل گردشگری اسلواکی و ارائه گزارش وی درخصوص وضعیت گردشگری کشور اسلواکی در دوران شیوع ویروس کرونا آغاز شد. سپس «محمد قاسمی» مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به عنوان رئیس هیئت ایرانی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات حمایتی دولت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با صدمات ناشی از همه¬گیری کرونا بر صنعت گردشگری، به برنامههای ایران برای رونقبخشی به کسب و کارهای گردشگری در دوران پساکرونا از طریق تمرکز بر تداوم روابط گردشگری با بازارهای قبلی و ورود به بازارهای جدید بینالمللی همچون اسلواکی اشاره کرد. وی همچنین با اشاره به ظرفیتها و ویژگیهای منحصر به فرد گردشگری ایران به عنوان مقصدی متفاوت برای گردشگران اسلواک، بر ضرورت ارتقای سطح تعاملات بخش خصوصی دو کشور به منظور توسعه متوازن تبادلات دوجانبه گردشگری تاکید کرد. علاوه بر این، رئیس هیئت ایرانی با تاکید بر برخورداری هر دو کشور از ظرفیت¬های غارنوردی، آب درمانی، اسکی و پارک¬های ملی و طبیعی، تبادل اطلاعات و تجربیات موفق در این زمینه¬ها میان طرفین را بویژه از طریق برگزاری کارگاه¬های آموزشی پیشنهاد کرد. در ادامه نمایندگان «جامعه تور اپراتورها و آژانسهای مسافرتی اسلواکی» (SACKA) و «جامعه تورگردانان ایران» (ITOA) نیز به عنوان بخش خصوصی گردشگری دو کشور ضمن برشمردن انواع محصولات گردشگری قابل ارائه به شهروندان دو کشور، آمادگی خود را برای آغاز روابط گردشگری دوجانبه در ایام پساکرونا اعلام نمودند. در پایان مقرر شد برگزاری تورهای آشناسازی متقابل برای اهالی رسانه و تور اپراتورهای دو کشور و تبادل اطلاعات و بسته های سفر توراپراتورها از طریق بخش خصوصی و تدوین سند تفاهمنامه همکاریهای گردشگری دو کشور از سوی بخش دولتی طرفین مورد پیگیری قرار گیرد.
ایجاد شده: 23/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، در ایام نوروز امسال با وجود اعلام نظر وزارت بهداشت مبنی بر عدم انجام سفرهای نوروزی و ممنوعیت سفر به پنج کلانشهر و کلیه شهرهای قرمز و نارنجی، تاکنون دستورالعملی برای منع تردد وسایل حمل ونقل عمومی برون شهری صادر نشده است. البته وزارت راه وشهرسازی نیز پیش از این اعلام کرده بود که افزایش ناوگان و برنامه های فوق العاده سفر در نوروز ۱۴۰۰ نداریم و ظرفیت های جابه جایی در این ایام افزایش نیافته است. اما نکتهای که در این زمینه وجود دارد اینکه طی روزهای گذشته زمزمههایی مبنی بر افزایش قیمت بلیت در بخشهای هواپیمایی، ریلی و جادهای به گوش میرسد و تشکلها و صنوف تخصصی حملونقل برای آن درخواست خود را مطرح کردهاند. محمد رجبی - رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی- پیش از این اعلام کرده بود: با توجه به حجم مشکلاتی که این صنعت با آن در سالهای گذشته درگیر بوده، کرونا بر شدت این معضلات افزوده و دولت نیز هیچ گونه کمکی به ما نکرده است، درخواست داریم برای سال آینده قیمت بلیت قطار افزایش یابد. وی افزود: در شرایطی که قیمت تمام شده و هزینههای صنعت عدد مشخصی را نشان میدهد و بسیاری از نیازهای ما مانند روغن موتور داخلی بیش از ۳ برابر افزایش یافته است و کالاهایی که وارداتی بوده و با دلار رابطه مستقیمی دارد نیز به همین میزان رشد کردهاند، نمی توان قیمت بلیت قطار را افزایش نداد، چرا که تنها منبع درآمد صنعت ریلی فروش بلیت است. البته میتوان برای افزایش نیافتن قیمت بلیت قطار تسهیلاتی برای آن قائل شد تا صنایع ریلی که در دوران شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیدهاند و بارها از سوی مراجع ذیصلاح بابت اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتهاند، به آستانه توقف فعالیت کشانده نشوند. وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا مردم باید سفرهای نوروزی خود را لغو کنند، در این باره اظهار کرد: به هبچ وجه افزایش قیمتی برای بلیت قطار و هواپیما نداریم اما برای اتوبوس در طول سالیان گذشته با توجه به اینکه در ایام نوروز سفرهایشان عمدتا به صورت یکسر خالی انجام میشود، درصدی را اعمال میکردیم و پس از ایام نوروز آن را به حالت قبل بازمیگرداندیم. البته درباره افزایش موقت بلیت اتوبوس برای سفرهای نوروزی هنوز تصمیمی گرفته نشده و در حال بررسی است. وی افزود: مردم در شرایط کنونی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و با توجه به هشدارها و توصیههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهتر است از انجام سفرهای نوروزی و غیر ضروری در ایام باقی مانده امسال خودداری کنند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ضوابط، مقررات و پروتکلهای بهداشتی برای همه حوزههای حمل و نقل برنامهریزی و ابلاغ شده است و اگر هر کسی در اجرای این مصوبات ابلاغی کوتاهی کند، قطعا با او برخورد خواهد شد.
ایجاد شده: 23/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از شبکه خبر، فرماندار چابهار گفت: با توجه به اهمیت سلامت مردم مراکز تجاری و گردشگری چابهار تا 20 فروردین تعطیل خواهد بود. با توجه به شرایط ویروس جهش یافته کرونا این تصمیمات اتخاذ شده و وورد خودروهای غیربومی به استان ممنوع خواهد بود و مراکز گردشگری نیز با توجه به سلامت مردم محدودخواهند شد. او افزود: از مردم خواسته می شود در ایام نوروز به چابهار سفر نکنند و سفر را به ایام بعد از تعطیلات و کاهش شیوع ویروس کرونا موکول کنند.
ایجاد شده: 20/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 20/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، "سعید نمکی" وزیر بهداشت توضیح داد: به عنوان وزیر تقاضا کردم که بحث سفر را منتفی کنیم و از مردم تقاضا کنیم که مردم همراهی کنند؛ هرچند مردم روزهای سختی را گذراندهاند و از دیدن بزرگترها محروم ماندهاند و مردم مشتاقتر از قبل هستند که به سفر بروند اما اطمینان دارم که مردم میدانند که هر آمد و شد به معنای شیوع بیماری است، از سفر رفتن پرهیز میکنند. وی یادآور شد: در سفر فرد ناقل ویروس جهش یافته را به سایر نقاط منتقل میکند و التماس کردیم که سفر نباشد، وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود. انتظار ما این است که به عرایض دلسوزانه وزیر بهداشت توجه شود. وزیر بهداشت بیان داشت: وقتی مردم جا به جا میشوند و جمعیت مواج است اجرای طرح سخت است اما در جمعیت ساکن و غیر مواج مدیریت بسیار سادهتر خواهد شد؛ به همین دلیل التماس و خواهش میکنم که مردم به سفر نروند و اگر به سفر بروند ضرر میکنند و خدا نکند که چند خوزستان در آن واحد خلق کنیم، اگر چند خوزستان دیگر شکل گرفت نمیتوان روی تاب آوری نظام سلامت قسم خورد.
ایجاد شده: 19/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 19/اسفند/1399 اخبار داخلی
مراسم آغاز عملیات اجرایی مجتمع گردشگری لوتوس در شهرستان گرگان با اعتباری بیش از ۸هزار میلیارد ریال با حضور وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و سایر مقامات و مسئولان استان گلستان برگزار شد. به گزارش هتل نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، در آیین کلنگزنی مجتمع گردشگری لوتوس در شهرستان گرگان دکتر علیاصغر مونسان، هادی حقشناس استاندار، احمد تجری مدیرکل استان، ابراهیم کریمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، غلامرضا منتظری نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی، حضور داشتند. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به اینکه حدود ۱۵۹هزار میلیارد تومان حجم سرمایهگذاری در بخش گردشگری کشور است، بیان کرد: «حدود ۹۵۰۰ موافقت اصولی فقط در دولت دوازدهم برای گردشگری صادرشده است که اگر۵۰ درصد از آن تبدیل به عملیات اجرایی شود، نشان از پربازده بودن بخش گردشگری کشور است.» او خاطرنشان کرد: «با شرایط سخت کرونایی و اتفاقات و مشکلات سال ۱۳۹۸ هنوز گردشگری پابرجا و پرنشاط به مسیر خود ادامه میدهد و روند روبه رشدی دارد.» دکتر مونسان در ادامه گفت: «پروژههای بزرگ گردشگری چون مجتمع گردشگری لوتوس برای هر منطقه محرک توسعه محسوب میشود و حتما اجرای آن موجب خیر و برکت برای منطقه خواهد بود. بهرهبرداری این پروژه در شهرستان گرگان زمینهساز رونق اقتصاد شهر، نشاط اجتماعی و جذب گردشگر و سرمایهگذار است.» او بیان کرد: «گردشگری یکی از اجزا و مؤلفههای مهم توسعه شهر است و امیدوارم اجرای مجتمع گردشگری لوتوس در گرگان به افزایش ظرفیت گردشگری استان و شهرستان کمک کند.»
ایجاد شده: 19/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 20/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی در جریان بهره برداری از ۲۷۲۱ طرح ملی خاطرنشان کرد: امروز یک طرح بسیار مهم گندله سازی که طرح بسیار مهمی هم بود با ارزش ۹ هزار میلیارد تومان به افتتاح رسید که کار بسیار عظیمی بود که در این چند سال به افتتاح رسید. در زمینه بهزیستی کار خوبی با کمک و همت مردم و داوطلبین انجام گرفت و ۲۴۰۰ مرکز رونمایی و افتتاح شد. روحانی اظهار کرد: هتلهای بسیار گران قیمتی در اسپانیا هست که قرن ها قبل به دست مسلمانان ساخته شده است. در نهایت ما از این مکانها میتوانیم هم بهرهمندی اقتصادی و هم بهره مندی اجتماعی و فرهنگی کنیم. گردشگردی کار عظیم و بزرگی است و وزارت گردشگری می تواند نقش مهمی در گردشگری داشته باشد. روحانی افزود: گردشگری کار بسیارمهمی است. گردشگری در دولت تدبیر و امید دو برابر شد. این یک سال گذشته سال سختی برای گردشگری، هتل داران و همه آنانی که خدمات گردشگری انجام می دهند بود. سال آینده سال غلبه بر ویروس و همه رونق مشاغل خواهد بود. وی ادامه داد: البته نه اول سال. اما به مرور واکسن خارجی وارد می شود و به بازار می آید و واکسن داخلی توزیع می شود. عده ای که مبتلا شدند واز این بیماری گذشتند به طور طبیعی واکسینه شدند و عده ای که نگرفتند واکسینه می شوند. روحانی تاکید کرد: دولت همه تلاش خود را به کار می گیرد و بخش گردشگری روزهای بهتری خواهد داشت. رئیسجمهور در ارتباط با تلاش های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز گفت: مراکز فرهنگی و آثار تمدنی ایران برای ما بسیار مهم است. این به معنای اهمیت علم و هنر ایرانیان در طول تاریخ است. این بناها یکی از آثار و ثمرات همان مناسبات علمی، ریاضی، اجتماعی و طراحی بسیار خوب در گذشته بوده است.
ایجاد شده: 18/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " ولی تیموری " معاون گردشگری کشور درباره تمهیداتی کرونایی برای سفرهای نوروزی اعلام کرد؛ مصوبهای را در جلسه 55 ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم. قرار شد تا اگر شرایط به حالت قرنطینه نرسید با اعمال محدودیتهایی سفرها به شکل کنترل شده و محدود انجام شود. این مصوبه در جلسه 55 مصوب شده است. قرار بر این بود که دستورالعمل اجرایی صورت گیرد. او افزود: در کمیته انتظامی و امنیتی با هماهنگی بین دستگاههای اصلی همچون وزارت کشور، کمیته امنیتی اجتماعی انتظامی قرارگاه کرونا، وزارت بهداشت و ... دستورالعمل آماده شد. این دستورالعمل اجرایی به تصویب رسیده است. تیموری تصریح کرد: هدف تشویق همکاران در صنعت گردشگری و مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی است. مسائل بهداشتی مردم از اهمیت برخوردار است. فعالان گردشگری بیشترین آسیب را از کرونا دیدهاند. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد: با رعایت نکات بهداشتی سفرهایی به شکل تور از طریق شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری برنامهریزی میشود. در برخی مواقع افراد تمایلی به انجام سفر در قالب تور ندارند. هرچند می توانند با داشتن رزرو و تاییدیه از مرکز مجاز گردشگری برنامهریزی کنند. این مقام مسئول افزود: برای شهرهای زرد و آبی میتوان در قالب شهرها برنامهریزی کرد تا مردم با تورهای مجاز بتوانند اقدام کنند. تیموری تاکید کرد: در مراکز اقامتی و هتلها شهرهای قرمز و نارنجی باز است و اگر فردی از طریق حمل و نقل عمومی همچون قطار، هواپیما و ... سفر کند امکان اقامت ایمن با رعایت پروتکلهای در مراکز اقامتی و هتلها وجود دارد. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: همکاران ما در صنعت گردشگری میتوانند فعالیت داشته باشند. محدودیتها برای ورود خودروها با پلاک شخصی وجود دارد. این پلاکهای شخصی برای ورود به شهرهای نارنجی و قرمز محدودیت دارند. تیموری ادامه داد: با اینکه پروتکلهای بهداشتی در حوزههای حمل و نقل، دفاتر خدماتی، مراکز اقامتی مجاز بوم گردیها و تمامی مراکز اقامتی و پذیرایی رصد می شود اما مجدد اطلاعرسانی شده و این دستورالعمل ها در تمامی پورتالها در سطح ملی و استانی قرار گرفتهاند. او تصریح کرد: اقدامات آموزشی به شکل آنلاین در 7 منطقه کشور انجام شده است تا کارمندان و مدیران واحدهای گردشگری با پروتکلها آشنا شوند. او درباره انجام تستهای کرونا برای مسافران با تور گفت: بر اساس دستورالعملهای نوشته شده برای ثبت نام در تورهای خدمات مسافرتی الزامی برای انجام تستهای پی سی آر وجود ندارد. اگر کسی قبلا سابقه تست پی سی آر داشته باشد در سامانه ماسک وزارت بهداشت تحت کنترل قرار گرفته میشود. ارائه تست پی سی آر برای هتل یا تورها الزامی نیست. تیموری درباره نظارتها بر سفرهای خارجی افزود: بر اساس پروتکلهای وزارت بهداشت با سفرهای خارجی ورودی به کشور برخورد میشود. برای مثال اجازه سفرهای توریستی وجود ندارد. هرچند برای سفرهایی با هدف دیدار از خویشاوندان بر اساس فرآیند موجود انجام میشود. هرچند تحت عنوان سفرهای توریستی برای ورود، مجوزی از سوی ستاد کرونا ارسال نشده است. سفرهای ایرانیان به خارج از کشور باید بر اساس مقررات کشور مقصد اعمال شود. به گفته او سفرهای خروجی باید بر اساس قوانین کشور مقصد مورد بررسی قرار بگیرد. تیموری درباره مدیریت سفرها از خارج تصریح کرد: مدیریت سفرها بر عهده وزارت راه است اما نظارتها و محدودیت برای ورود اتباع خارجی مطابق با تمهیدات صورت می گیرد ولی بر اساس مصوبات ستاد کرونا در این شرایط کنترلها انجام میشود.
ایجاد شده: 18/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، هدایت الله جمالی پور در شصتو پنجمین ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین که عصر امروز(شنبه) در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه تغییر رویکرد مردم در مواجهه با کرونا مشکل جدی در مدیریت ایجاد میکند، اظهار کرد: به صورت شبانه روزی همه برای مقابله با کرونا تلاش میکنند، اما هنوز بسیاری از افراد باور ندارند که خطر در کمین آنهاست و ما به شدت نگران هستیم که دورهمیهای خانوادگی در عید بدون توجه به کرونا برگزار شود.وی افزود: نگرانیم که دیدوبازدیدها منتهی به افزایش آمار مبتلایان و فوتیها در استان قزوین شود؛ از طرفی هم طبق اعلام وزارت بهداشت نیز ویروس جدید مرگ و میر به شدت تصاعدی دارد که شرایط را پیچیدهتر میکند، لذا باید برای ایام عید باید برنامهریزی کنیم و برای وقوع هر گونه تجمعی اجازه ندهیم. استاندار قزوین با اشاره به لزوم رویکرد کاهش اجتماع ابراز کرد: رنگبندیهای استان قزوین هم نباید به صورت کنونی اعلام شود چون باعث عادی انگاری مردم خواهد شد؛ درست است که وضعیت استان قزوین زرد است اما نباید اجازه دهیم که ترددهای بین شهری خارج از عرف و بدون برنامه و نظارت اتفاق بیفتد. جمالی پور یادآور شد: امسال هم مانند سال گذشته هیچ برنامهای در استان برای عید نوروز نداریم و هیچکدام از مراکز تفریحی و فرهنگی ما باز نخواهد بود و به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل است و تمامی آرامستانهای استان قزوین تعطیل است. منوچهر حبیبی در ادامه این جلسه اظهار کرد: طرح ضربتی شهید سلیمانی در استان قزوین طی دو هفته پایانی سال اجرا خواهد شد که براساس آن بیماریابی صوت میگیرد و تمامی ادارات و واحدهای تولیدی باید تست رپیت انجام دهند و گزارش تک به تک واحدها به صورت روزانه داده شود تا بتوانیم ارزیابی کنیم. معاون سیاسی_امنیتی استاندار قزوین ابراز کرد: از آنجایی که به ایام نوروز نزدیک میشویم هیچگونه تبلیغ برای پذیرایی از مسافران در استان قزوین نداریم و هیچگونه جشنواره و همایش که مستلزم تجمع است را در استان نخواهیم داشت. وی یادآور شد: نحوه کار هتلها و میهمانسراها را پس از اعلام ستاد ملی اطلاع رسانی خواهیم کرد؛ اکنون وضعیت بازارها بسیار نگرانکننده شده چون مملو از جمعیت است و بیشتر هم خانمهای خانهدار تردد دارند که طبق اعلام علوم پزشکی درصدر مبتلایان هستند. این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه آرامستانها تعطیل است، تصریح کرد: همچنان تردد بعد از ۹ شب ممنوع است که نسبت به هفتههای قبل تعداد جرایم بیشتر شده است، لذا کنترل ترددها و تعطیلی بازار از ساعات ۹ شب مورد تاکید است.
ایجاد شده: 17/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 17/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی امروز شنبه پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: امروز بحث تعطیلات عید نوروز و سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا مطرح شد، وزیر بهداشت در مورد اینکه سفرها میتواند بسیار خطرناک باشد و باعث انتقال ویروس به خصوص ویروس جهش یافته شود استانهای مختلف را درگیر میکند، در این جلسه صحبت کرد. وی با بیان توصیه وزارت بهداشت این است که سفرهای غیرضروری انجام نشود. گفت: اکنون وضعیت اکثر استانهای کشور با ثبات است اما سفرها میتواند وضعیت را بدتر کند و ممکن است موج جدید شکل بگیرد. بنابراین سفرها تا جای ممکن اصلاً نباید صورت بگیرد، درست است که مردم تحت فشار هستند، سه عید میگذرد که مردم مسافرت مناسبی نداشتهاند، سال ۹۸ سیل بود، سال ۹۹ کرونا و امسال هم کرونا هست. این مسائل باعث افزایش مشکلات روحی و روانی میشود و مردم آسیب پذیرتر شوند اما با توجه به خطر بیماری تا جای ممکن باید سفرها صورت نگیرد تا بتوانیم امسال هم با شرایط ثابت بگذاریم و از سال آینده که واکسیناسیون کاملتر میشود، میتوانیم به مسافرت برویم. قطعاً سالهای بعد میتوانیم تعطیلات بهتری داشته باشیم و همراه با عزیزان خود سفر کنیم مبادا به علت بیماری عزیزانمان در کنار ما نباشند. رئیسی افزود: امروز این موضوع در ستاد ملی کرونا بحث شد. نظر برخی اعضای ستاد که مصوب شد این بود که در شهرهای قرمز و نارنجی کاملاً سفر ممنوع شود و سایر شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکلهای بسیار سختگیرانه بتوانند سفرهای ضروری داشته باشند ولی همچنان تقاضا داریم سفرهای غیر ضروری را نداشته باشند و امسال هم تحمل کنند و سفرها ممنوع باشد. وی گفت: بنابراین سفر به شهرهای قرمز و نارنجی کاملاً ممنوع است و به سایر شهرها در صورت ضرورت با رعایت پروتکلهای سختگیرانه میتوانند سفرهای ضروری را داشته باشند. رئیسی افزود: این خبر هم اعلام کنم که یکی دور روز پیش ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه دیگر وارد کشور شد. هفته گذشته ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم نیز از چین وارد شد. محمولههای جدید هم به سرعت میرسد و به تدریج تزریق میشود.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، علی صدرنیا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نقش نظارتی راهنمایان گردشگری در نظارت بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی کرونا در تاسیسات گردشگری و بازدید از اماکن تاریخی اظهار داشت: بیشترین مشکل عدم آگاهی عمومی از نحوه اجرا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سفر، میزان فاصله گذاری های اجتماعی در بازدید از اماکن تاریخی و رعایت محدودیت در تعداد بازدید کننده است که باید با کمک رسانه ها به گردشگران و فعالان تاسیسات گردشگری به صورت عمومی و تخصصی آموزش داده شود. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: گاهی در زمان بازدید گردشگران مسیرهای تردد و عبور روشن نیست و در برخی از نقاط ممکن است تجمع ایجاد شود و گاهی ممکن است چند گروه بازدیدکننده در یک زمان واحد در یک محیط قرار بگیرند، اگر یک راهنمای گردشگری در محل حضور داشته باشد، با اشرافی که بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی از بازدید اماکن تاریخی، اقامت در هتل ها و پذیرایی ها و استفاده از سیستم های حمل نقل دارد، می تواند به اجرای صحیح شیوه نامه های بهداشتی بسیار کمک کند. صدرنیا با بیان اینکه همه ارکان گردشگری حفظ سلامت و جان گردشگران را اولویت کار خود می دانند، افزود: شیوه نامه های بهداشتی در تاسیسات گردشگری به دلیل آنکه مستقیم با سلامت مردم و گردشگران مرتبط است بر اساس شیوه نامه های عمومی وزارت بهداشت و حتی بسیار سختگیرانه و به صورت تخصصی تدوین شده و از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تمام اصناف و فعالان این حوزه ابلاغ شده است. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: در شیوه نامه های بهداشتی گردشگری علاوه بر شیوه اشغال صندلی ها در اتوبوس ها، قطارها و هواپیما، روش های پاکیزه سازی و ضدعفونی وسایل نقلیه با جزییات توضیح داده شده است که این اسناد در سایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم قابل دسترسی است از طرفی همه تشکل ها و اصناف گردشگری در چند ماه گذشته این ضوابط را به فعالان هر حوزه یادآوری کرده و آنها هم آگاهی ها و آمادگی های خود را به روز کرده اند. وی تصریح کرد: همه تاسیسات گردشگری برای پذیرایی گردشگران نوروزی اعلام آمادگی کرده اند، اما در نهایت منتظر و تابع تصمیم نهایی و قطعی ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم؛ در طول این چند ماه دوره های آموزشی آنلاین و وبیناری با راهنمایان گردشگری در مقاطع مختلف برگزار کردیم، البته چون هنوز نسبت به زمان احیای کامل صنعت گردشگری در چند ماه اخیر مطمئن نبودیم دوره ای به صورت فراگیر و ملی و گسترده برگزار نشده است. صدرنیا بیان کرد: اغلب راهنمایان گردشگری به دلیل آنکه به زبان های مختلف خارجی مسلط هستند علاوه بر شیوه نامه های بهداشتی داخلی بسیاری از تجارب و منابع اصلی شیوه نامه های خارجی را هم مطالعه کرده اند، آگاهی بیشتری دارند و به روز هستند، از طرفی مطالب جدید را از طریق شبکه های اجتماعی با هم به اشتراک می گذارند. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بر لزوم سفر مدیریت شده و کنترل شده در نوروز ۱۴۰۰ تاکید کرد و افزود: گاهی در سفر، گردشگر مجذوب هیجان سفر و یا بازدید از اماکن فرهنگی تاریخی شده و ممکن است از رعایت دقیق شیوه نامه بهداشتی غافل شود، این راهنمایان گردشگری هستند که در همان لحظات حساس با دقت نظر و احساس مسئولیتی که دارند می توانند بر همه ابعاد و عوامل گردشگری از حمل و نقل، اقامت و پذیرایی و اماکن تاریخی کاملا نظارت کنند. صدرنیا راهنمایان گردشگری را مهمترین و اثربخش ترین حلقه نظارت بر شیوه نامه های بهداشتی گردشگری در طول سفر و مقصد سفر توصیف کرد و افزود: راهنمایان گردشگری در ایران همزمان هم سفر را مدیریت می کنند و هم جاذبه های گردشگری در مقصد را معرفی می کنند البته این دو مسئولیت در جهان تفکیک شده است، راهنمایان گردشگری در ایران به همه جنبه های اجرایی و نظارتی به ویژه در شرایط همه گیری بیماری اشراف دارند و می توانند نقش نظارتی را به خوبی ایفا کنند. نظارت راهنمایان گردشگری بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به کاهش آسیب های کرونا کمک بسیاری خواهد کرد؛ حضور راهنما در رعایت شیوه نامه ها در گردش های گروهی بسیار تاثیرگذار است، در دوران کرونا نحوه بازدید گردشگران از اماکن فرهنگی تاریخی بسیار مهم است، راهنمایان گردشگری بنا به حس مسئولیتی که دارند مسیرها را از قبل کاملا رصد می کنند تا گردشگران به مکان های شلوغ پر ازدحام نروند. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی افزود: راهنمایان گردشگری با آشنایی که از منطقه دارند بلافاصله با شبکه هایی که در آن با یکدیگر در ارتباط هستند مسیرهای جایگزین را انتخاب می کنند و گردش را به گونه ای طراحی می کنند که گروه های بازدیدکننده در یک زمان واحد در یک مکان با یکدیگر تلاقی نکنند این موضوع نشان می دهد که حضور یک راهنمای حرفه ای که شیوه نامه های بهداشتی در گردشگری را می داند برای هدایت و همراهی گردشگران و نظارت بر اجرای صحیح شیوه نامه های گردشگری، ضروری است.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، رهبر انقلاب با اشاره به مسئله کرونا در آستانه سال نو فرمودند؛ سال گذشته در ایام عید مردم عزیز، به توصیه ها کاملاً عمل و بلای بزرگی را از سر کشور دور کردند. امسال خطر بیشتر و فراگیرتر است، امسال هم همگان توصیهها را رعایت کنند. هرچه ستاد ملی کرونا اعلام کرد، باید عمل شود؛ اگر سفر را ممنوع کردند، مردم به سفر نروند. بنده هم قطعاً مانند سال گذشته به سفر نخواهم رفت.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی چهارم اسفندماه ۹۹ در بخشنامهای به مدیران دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ کرد: «پیرو صحبتهای معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با توجه به شرایط ویژه کرونا و احتمالات لغو سفر به جهت جلوگیری از هرگونه شکایت مسافران، مقتضی است در قرارداد گشتها بندی مبنی بر اینکه در صورت لغو سفر به دلایل شرایط کرونا، هزینه پرداختی مسافران عودت نخواهد شد، اضافه شود.» مصطفی مرزبان در این بخشنامه متذکر شده که این موضوع فقط مخصوص شرایط ویژه کرونا است. این بخشنامه ضمیمه با بخشنامه ششم اسفندماه سال گذشتۀ معاونت گردشگری درباره «لغو سفر بدون کسر جریمه» بین دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیسات گردشگری دست به دست شده و نگرانیهایی را از بابت انصراف مسافران ایجاد کرده است. بهویژه آن که ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز درباره سفرهای نوروزی تصمیم نگرفته و از مردم درخواست کرده فعلا بلیت رزرو نکنند. حتی حرمتالله رفیعی ـ رییس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ـ به آن بخشنامه واکنش نشان داده و ایرادهایی را به آن وارد میکند و درباره محتوای آن که باعث نگرانی در بین آژانسها شده است، به ایسنا میگوید: چنین بخشنامهای به نفع صنعت گردشگری نیست، ضمن اینکه مسافر را میترساند و از خرید بلیت و تور و سایر خدمات گریزان و منصرف میکند، چون صراحتا اعلام شده اگر سفر کنسل شود هیچ پولی برگردانده نمیشود. از طرفی، راه را برای سودجویان باز میگذارد، چون این اجازه قانونی به آنها داده میشود که پول مسافر را نگه دارند. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ صدور چنین بخشنامهای را تکذیب میکند و میگوید: بخشنامهای از سوی معاونت گردشگری و ادارات کل استانی به دفاتر مسافرتی با این مضمون که اگر مسافری تور و یا بلیتی خریداری کرد و به دلیل شرایط حاد کرونا ممنوعیتی اعمال و سفرها لغو شد، پول مسافر عودت نشود، صادر نشده است. او این توضیح را اضافه میکند که تنها یکی از استانها چنین بخشنامهای را صادر کرده بود که فورا از سوی ما ابطال شد و چنین خبری که بخشنامه سراسری ابلاغ شده، صحت ندارد. معاون گردشگری که سال گذشته بخشنامه بحثبرانگیزی را برای لغو سفر در شرایط کرونا صادر کرده بود، با توجه به تصمیمهای ناپایدار در ارتباط با سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ و حجم زیاد شکایتها از بابت پس ندادن هزینه سفرهای لغوشده در نوروز ۹۹، به تازگی در سخنانی گفته است: «دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیاست گردشگری تا سه ماه بعد میتوانند خدماتشان را تضمین کنند.» به نظر میرسد بخشنامه جدید بیشتر روی ضمانتهای زمانی سفر متمرکز باشد.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی