نتایج جستجو...
حل مشکل کارگران هتل لاله و آبدرمانی سبلان در سرعین با رضایت طرفین

حل مشکل کارگران هتل لاله و آبدرمانی سبلان در سرعین با رضایت طرفین

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل با اعلام خبر حل و فصل مشکلات کارگران هتل لاله و مجتمع آبدرمانی سبلان در سرعین، اظهار داشت: برای ادامه حیات بخش‌های تحت مدیریت شرکت توسعه گردشگری در سرعین صورتجلسه‌ای تنظیم شد که هم کارگران و هم نمایندگان شرکت توسعه گردشگری از مفاد آن رضایت کامل داشتند. "بهروز ندایی" ضمن اعلام این خبر، ابراز داشت:  شرکت توسعه گردشگری متعهد شد حق و حقوق ۱۳۰ کارگر در حال اشتغال را تا پایان مهرماه پرداخت کند و هیچکدام از کارگران این دو مجموعه نیز اخراج یا تعدیل نشوند. "نهدایی" همچنین گفت: مدیر کل تعاون استان، هماهنگی ارائه تسهیلات ۱۳ درصدی ظرف یک هفته به تعداد ۱۳۰ فقره ۱۶ میلیون تومانی برای شرکت توسعه گردشگری را بر عهده گرفت. وی در پایان گفت: مقرر شد کارکنان با ۲۵ درصد کاهش کار ۷۵ درصد حقوق ۶ ماهه از اول آبان ماه تا آخر فروردین ۱۴۰۰ دریافت و در محل کار حضور داشته باشند و هر وقت موضوع کرونا به حالت عادی برگشت طبق روال گذشته اقدام شود. "علی نیکزاد" نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص بیان داشت: با تعامل و همکاری برخی از دستگاه‌های اجرایی، کارکنان هتل لاله و آبدرمانی سبلان تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ تعدیل یا اخراج نمی‌شوند. وی افزود: شرکت توسعه گردشگری نیز متعهد شد تمامی ۲۵ نیروی تعدیل یا اخراج شده را مجدداً به کار گیرد و معوقات آنها را پرداخت نماید.

ایجاد شده: 16/مهر/1399       آخرین ویرایش: 16/مهر/1399     اخبار داخلی
چرا سیمرغ به عنوان برند گردشگری ایران انتخاب شد

چرا سیمرغ به عنوان برند گردشگری ایران انتخاب شد

به گزارش هتل‌نیوز ، مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش وزارت گردشگری در خصوص پروژه برند گردشگری ایران، اظهار داشت: پروژه برندسازی در سه فاز شناخت تدوین استراتژی، استانداردسازی و در نهایت پرورش و ترویج، تعریف می‌شود که تمامی این مراحل باید به صورت هدفمند و در توالی یکدیگر دیده شود. "زاهد شفیعی" با اشاره به اینکه لوگو به معنای خلق و ارائه ارزش از یک مقصد گردشگری است، ابراز داشت: برند یک ابزار هویتی، کاربردی، عقلانی و در عین حال احساسی است که باید موجب شکل‌گیری ارتباطی معنادار در ذهن گردشگر شود.  "شفیعی" همچنین در خصوص معیارهای انتخاب برند و لوگوی گردشگری نیز گفت: تنوع، کثرت، اصالت، انطباق و یکپارچگی معیارهایی بودند که ما برای انتخاب آن مد نظر داشتیم و باید برندی را انتخاب می‌کردیم که تنوع و کثرت در وحدت را نشان می‌داد. وی افزود: سیمرغ نماد یگانگی در عین تفاوت‌هاست و در ادبیات، نمادی از خورشید، فرزانگی، اندیشه‌ورزی، خردورزی و چندوجهی بودن است.  مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری کشور تصریح کرد: با توجه به تنوع و کثرت محصول گردشگری ایران، تنوع غذایی، قومی، فرهنگی، رنگ، بناهای تاریخ و… سیمرغ که پرنده‌ای اسطوره‌ای در تاریخ ایران است، بهترین گزینه برای دربرگیری تمامی این معانی بود که حتی در زبان انگلیسی هم با همین نام سیمرغ شناخته می‌شود و ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد. "زاهد شفیعی" در رابطه با انتخاب رنگ آبی و شعار "ایران باشکوه" برای برند گردشگری کشور نیز گفت: "پرشین بلو" یا آبی پارسی نیز که به نام ایران ثبت شده است نماد صلح‌طلبی و میهمان‌نوازی ایران است. وی ادامه داد: همچنین شعار انتخابی به این معناست که بدون شک سفر به ایران باشکوه، تجربه‌ای متفاوت را به گردشگران مژده می‌دهد. انتخاب کلمه شکوهمند بیانگر این است که محصول گردشگری ما نه ارائه امکانات لوکس بلکه میراث ‌فرهنگی و اصالت فاخر ماست. ما می‌توایم بگوییم شکوه تاریخی داشته‌ایم، اما نمی‌توانیم ادعای ارائه خدمات لوکس را داشته باشیم. وی بیان داشت: در انتخاب شعار ارائه تصویری حقیقی از مقصد دارای اهمیت است و تجربه متفاوت که در شعار آمده به معنی خرید تجربه به جای کالا به عنوان یک محصول گردشگری متعالی است. این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه برند به معنی تصویر مثبت نیست بلکه ارائه تصویر واقعی از یک مقصد است، گفت: در تمامی مصاحبه‌ها نیز گردشگران خارجی به این موضوع اذعان کرده‌اند ایران دارای عناصر هویت‌بخش و جوهره واقعی از منابع ملموس و ناملموس است و اگر کلمه شکوهمند را کالبد شکافی کنیم چنین معانی از آن استخراج می‌شود. وی در رابطه با اجرای فاز دوم پروژه برند گردشگری و استانداردسازی نیز گفت: آئین‌نامه اجرایی برای نشان گردشگری کشور توسط وزیر محترم آماده و به هیات دولت تقدیم شد. در این آئین‌نامه برای دستگاه‌های مختلف مانند وزارت راه و شهرسازی، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت وظایف و تعهداتی مشخص شده است. بر این اساس دستگاه‌های باید بسته‌های حمایتی و تشویقی برای نهادینه کردن برند گردشگری ارائه دهند و از امکاناتی که در اختیار دارند در این راستا استفاده کنند. "زاهد شفیعی" در پایان گفت: بخشنامه‌ای نیز برای ذی‌نفعان گردشگری در حال آماده شدن است. آنچه اهمیت دارد این است که در قبال ارائه، عرضه و حمایت از برند باید متعهد بود و نیاز داریم که برند توسط بخش دولتی، خصوصی و واحدهایی مانند حمل‌ونقل که به صورت غیرمستقیم با این موضوع در ارتباط هستند، حمایت شود.

ایجاد شده: 14/مهر/1399       آخرین ویرایش: 14/مهر/1399     اخبار داخلی
تشکیل دادگاه ویژه گردشگری و سفر ضروری است

تشکیل دادگاه ویژه گردشگری و سفر ضروری است

به گزارش هتل‌نیوز ، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در رابطه با لغو مجدد پروازهای ترکیه، اظهار داشت: این برای چهارمین بار است که پروازهای ترکیه لغو شده است و نمی‌دانم این بازی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. "حرمت‌الله رفیعی" با بیان اینکه هیچ چیز برای آینده مشخص نیست، ابراز داشت: توصیه می‌کنم مردم اگر سفر اجباری در پیش ندارند به هیچ وجه بلیط ترکیه را نخرند و فعلا برای سفر به این کشور برنامه‌ریزی نکنند. "رفیعی" در خصوص خسارت‌های وارده شده ناشی از لغو پروازهای ترکیه نیز گفت: میزان خسارت ناشی از لغو پرواز ترکیه مشخص نیست زیرا قابل تفکیک نیست. این مسیر ترانزیتی است و بسیاری از ترکیه به کشور سوم می‌روند. وی افزود: رویه کار ایرلاین‌ها غلط است. وقتی از مردم پول می‌گیرند و کار انجام نمی‌شود، باید پول را به مردم پس بدهند. چرا مردم باید همیشه ضرر بدهند؟ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد: تشکیل دادگاه ویژه گردشگری و سفر ضروری است و با دادگستری تهران نیز در این خصوص صحبت‌هایی داشته‌ایم.  وی در پایان گفت: کارشناسان دفتری به کار این حوزه نمی‌آیند. برای رسیدگی به پرونده‌ها باید کارشناس بلیط، هتل، آژانس مسافرتی و حتی تور اروپا، بلوک شرق و غرب و آسیا داشته باشیم.

ایجاد شده: 14/مهر/1399       آخرین ویرایش: 14/مهر/1399     اخبار داخلی
آغاز به کار جشنواره گردشگری روستایی با حضور معاون گردشگری کشور

آغاز به کار جشنواره گردشگری روستایی با حضور معاون گردشگری کشور

به گزارش هتل‌نیوز ، روز گذشته و در جریان نشست مشترک اعضای هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور و روسای هیات‌مدیره انجمن‌های حرفه‌ای بوم‌گردی استان‌های کشور با معاون گردشگری کشور، جشنواره گردشگری پایدار روستایی به صورت رسمی آغاز به کار کرد. "ولی تیموری" معاون گردشگری کشور در این نشست ضمن تبریک مجدد هفته گردشگری به اهمیت تشکل‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: تشکل‌های حرفه‌ای می‌توانند نقش مهمی برای بهبود شرایط و اوضاع ایفا کنند. جامعه حرفه‌ای بوم‌گردی متشکل از افراد متخصصی است که بر تمامی امور این حوزه اشراف کامل دارد و نگاه ما نیز به تشکل حرفه‌ای دقیقاً چنین چیزی بود که شاهد هستیم. معاون گردشگری کشور همچنین به اهمیت هم‌افزایی و مشارکت بخش خصوصی و دولت در کنار یکدیگر اشاره کرد و ابراز داشت: معاونت گردشگری به عنوان بخشی از بدنه دولت از جایگاه سیاسی برخوردار است که برای ورود به برخی مسائل محدودیت‌هایی دارد. وظیفه تشکل‌ها این است که در چنین حوزه‌هایی ورود کنند. "ولی تیموری" با تاکید بر اهمیت توسعه گردشگری روستایی، گفت: با توجه به شعار انتخابی سازمان جهانی گردشگری برای روز گردشگری، به طور جدی حمایت از موضوع گردشگری روستایی را جزو اهدافمان قرار داده‌ایم و امیدواریم با کمک تشکل‌ اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان بخش مهمی از گردشگری روستایی به راهکارها و ابتکار عمل‌های بهتری در این راستا دست پیدا کنیم. "تیموری" افزود: جامعه روستایی بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت دارد. نسل جوان ما در روستاها، مهاجرت به شهرها را ترجیح می‌دهند که این آسیب بزرگی است و اگر این روند ادامه داشته باشد، گردشگری روستایی از سبد گردشگری کشور حذف خواهد شد. در آینده با برگزاری جلسات تکمیلی، تخصصی با مشارکت جامعه دانشگاهی به شناسایی راهکارهایی برای این آسیب می‌پردازیم و برای این مسیر برنامه‌ریزی می‌کنیم. معاون گردشگری کشور در خصوص برنامه‌های در حال انجام در حوزه گردشگری روستایی، گفت: هم‌اکنون در حال تهیه و تدوین سند توسعه بخش گردشگری روستایی هستیم که در سال جاری تکمیل می‌شود و نقشه راهی برای این حوزه خواهد بود. در این سند به موضوع بوم‌گردی که جزء مهمی از گردشگری روستایی است تاکید خواهد شد. وی افزود: در زمینه دسته‌بندی روستاها قالبی که برای شهرها انجام دادیم را در مورد روستاها نیز اعمال خواهیم کرد و بر این اساس هیچ روستایی از لیست روستاهای هدف گردشگری حذف نخواهد شد بلکه در یکی از چهار دسته دوستدار گردشگر، متعهد به توسعه گردشگری، روستای هدف و روستای مقصد گردشگری طبقه‌بندی می‌شود. "تیموری" در ادامه از موافقت وزیر گردشگری در خصوص صدور و تمدید مجوزها با دو امضای مدیر کل استان و رئیس جامعه تشکل حرفه‌ای، خبر داد و در خصوص موضوع نرخ بیمه نیز توضیحاتی را ارائه کرد. این مقام مسئول گردشگری کشور در رابطه با بسته حمایت گردشگری که در دولت در حال تدوین است نیز گفت: در این بسته واحدهای بوم‌گردی در قالب بنگاه دیده شده‌اند و ما در تلاش هستیم این فعالیت را به شکل یک کار رسمی و اشتغا‌ل‌زا معرفی کنیم که البته داشتن کد بیمه کارگاه و کد رسمی اشتغال برای پرسنل جزو ملزومات این کار است. وی در خصوص عدم تناسب بین کیفیت و کمیت واحدهای بوم‌گردی در کشور نیز توضیح داد: در ابتدای کار، ضوابط محکمی وجود نداشت و به همین دلیل مجوزهای بسیاری داده شد و این واحدها با سرعت رشد کردند. هم‌اکنون مجموعه مقررات و رتبه‌بندی اقامتگاه‌های بوم‌گردی نهایی شده و در حال آموزش ارزیابان هستیم. معاون وزارت گردشگری درباره تعیین تعرفه و نرخ‌های واحدهای بوم‌گردی، گفت: بر اساس بخشنامه‌ای که از سال گذشته تصویب و ابلاغ شده است، واحد بوم‌گردی نرخ پیشنهادی خود را به تشکل اعلام و پس از تائید و امضای استان و تشکل، نرخ‌گذاری نهایی انجام می‌شود و هر روندی غیر از این تخلف است. وی همچنین درباره نحوه تعیین نرخ‌های پیشنهادی، تاکید کرد: نرخ‌ها با نگاه رقابت‌پذیری خدمات تعیین شود و اینگونه نباشد که منطقه‌ای به دلیل نرخ‌گذاری بالا از مقصد گردشگری کشور خارج شود. معاون گردشگری کشور در رابطه با توافق صورت گرفته با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: هر نقطه‌ای که از لحاظ زیرساخت فناوری دچار مشکل است، اعلام و گزارش کنید. این قول صد درصد را از وزیر ارتباطات گرفته‌ایم که هر مشکلی در این راستا پیگیری و مرتفع خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت آموزش واحدهای بوم‌گردی، بیان داشت: مجموعه‌ای در قالب آموزش‌های عمومی و تخصص آماده شده است که بوم‌گردی‌ها را نیز شامل می‌شود و واحدها ملزم به رعایت آن هستند. معاون گردشگری کشور همچنین طرح سفرهای خانه به خانه و سفرهای خانوادگی که از سوی این تشکل مطرح شد را مفید دانست و گفت: با توجه به فضای کنونی، این نوع سفرها می‌توانند سفرهای قابل دفاع و فرهنگ‌سازی باشند که اگر سفر را در مسیر تخصصی هدایت کنیم، آسیب‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. در پایان این جلسه از جشنواره گردشگری روستایی توسط معاون گردشگری رونمایی شد. این جشنواره در سه بخش عکس، فیلم و ایده شروع آغاز به کار کرده و تا پایان آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت. گردشگری خلاق و کسب‌وکارهای بوم گردشگری، اقامتگاه‌های دوستدار محیط زیست، کسب‌وکارهای پایدار، ارتباط با خوراک‌های بومی با بوم گردشگری، احیای رویدادها و مناسبت‌ها در بستر گردشگری، نقش اقامتگاه‌ بوم‌گردی در معرفی و احیای میراث ناملموس، و صنایع‌دستی و تولیدات بومی در ارتباط با توسعه گردشگری جامعه بنیاد، مهمترین سرفصل‌هایی است که برای جشنواره گردشگری روستایی، تعریف شده‌ است.. همچنین برگزاری کارگاه‌های توان‌افزایی و برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان مرتبط به حوزه بوم‌گردی در استان‌ها از جمله برنامه‌های جانبی این جشنواره است.

ایجاد شده: 13/مهر/1399       آخرین ویرایش: 13/مهر/1399     اخبار داخلی
بیکاری حدود 18 هزار نفر در حوزه تاسیسات گردشگری خراسان رضوی به دلیل شیوع کرونا

بیکاری حدود 18 هزار نفر در حوزه تاسیسات گردشگری خراسان رضوی به دلیل شیوع کرونا

به گزارش هتل‌نیوز ، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در نشست خبری هفته گردشگری، اظهار داشت: از حدود 7 ماه گذشته به علت شیوع کرونا، خسارتی معادل 24 هزار و 970 میلیارد ریال به صنعت گردشگری استان وارد شده که بیشترین آن در بخش واحدهای اقامتی بوده است. "ابوالفضل مکرمی‌فر" ابراز داشت: در مجموع، تاکنون تعداد 17 هزار و 966 نفر در حوزه تاسیسات گردشگری استان به دلیل شیوع کرونا بیکار شده‌اند. "مکرمی‌فر" همچنین گفت: تا این لحظه فقط 19 پرواز خارجی و 43 پرواز داخلی ورودی، برقرار شده و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است. وی از شناسایی 130 فرصت با حجم سرمایه‌گذاری 1600 میلیارد تومان و اشتغال 19700 نفر در سطح استان خراسان خبر داد و گفت: استان خراسان رضوی از معدود استان‌هایی است که کانون هماهنگی تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری در آن شکل گرفته و انتخابات آن نیز انجام شده است. مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی در پایان گفت: بیش از 510 میلیارد ریال تسهیلات جبران خسارت کرونا به تاسیسات گردشگری خراسان رضوی و 1103 نفر از فعالان این حوزه پرداخت شده است.

ایجاد شده: 9/مهر/1399       آخرین ویرایش: 9/مهر/1399     اخبار داخلی
اعتراف وزیر به عدم حمایت کافی از صنعت گردشگری

اعتراف وزیر به عدم حمایت کافی از صنعت گردشگری

به گزارش هتل‌نیوز ، مراسم رسمی روز جهانی گردشگری در ایران، یکشنبه 6 مهرماه با حضور وزیر گردشگری و معاونان، جمعی از مدیران، دست‌اندرکاران و فعالان حوزه گردشگری در بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین اصحاب رسانه در محل هتل "ارم" تهران، برگزار شد. در ادامه، گزیده‌ای از مهمترین اظهارات "علی‌اصغر مونسان" وزیر گردشگری کشور در این مراسم را مشاهده می‌نمائید. با وجود پیگیری‌های متعدد، نتوانستیم آنطور که باید با حجم بالا به طور مستقیم و پررنگ‌تر از صنعت گردشگری حمایت کنیم. شیوع ویروس کرونا، سخت‌ترین شرایط را برای گردشگری جهانی ایجاد کرد و صدها میلیارد دلار خسارت فقط به بخش گردشگری وارد شده است. ارتقای جایگاه صنعت گردشگری کشور و هم‌گرایی بین همه بخش‌ها و فعالان حوزه گردشگری کشور، دو اتفاق مهم بود که در چند سال گذشته در صنعت گردشگری کشور اتفاق افتاد. هم در بخش نرم‌افزاری و هم در بخش سخت‌افزاری شاهد رشدهای خوبی در بخش گردشگری کشور بودیم. در بخش نرم‌افزار، محصولات جدیدی به چرخه گردشگری، اضافه و گردشگری بوم‌گردی در کشور به طور جدی دنبال شد و رونق پیدا کرد. گردشگری به عنوان یک موضوع جدید در حوزه گردشگری جزو محورهای برنامه‌های وزارتخانه قرار گرفته و به زودی تفاهم‌نامه‌ای برای حمایت از این بخش با وزیر جهاد کشاورزی به امضا خواهیم رساند. چند سالی است که روی موضوع جدیدی با عنوان گردشگری معدن تمرکز کرده‌ایم و خوشبختانه نخستین مجوز گردشگری معدنی در زنجان صادر شد. کاروانسراهای کشور به عنوان بناهای تاریخی ارزشمند و هویتی کشور که رها شده و در حال تخریب بودند در اختیار صنعت گردشگری قرار گرفتند. سند توسعه گردشگری حدود یک سال و نیم‌ در بخش‌های مختلف دولت و کمیسیون‌ها در حال بررسی بود و در آن برای ۱۷ یا ۱۸ دستگاه اجرایی، حکم تعیین شده و آنها را موظف به همکاری با صنعت گردشگری کرده است. سند اقدام ملی نیز با مشارکت سازمان جهانی گردشگری و یونسکو در حال تهیه و تنظیم است که امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم آن را به اتمام برسانیم و رونمایی کنیم. بیش از ۲۴۰۰ طرح گردشگری در کشور با هزینه‌ای بالغ بر ۱۳۷ هزار میلیارد تومان در حال اجراست که فضاهای اقامتی، گردشگری و تفریحی کشور را تکمیل می‌کند. در دولت تدبیر و امید، ۴۹۷ هتل و اقامتگاه با ظرفیت ۱۰۰ هزار تخت به مجموعه‌های اقامتی و گردشگری کشور اضافه شد.

ایجاد شده: 7/مهر/1399       آخرین ویرایش: 7/مهر/1399     اخبار داخلی
پیام تبریک وزیر گردشگری کشور به مناسبت روز جهانی گردشگری

پیام تبریک وزیر گردشگری کشور به مناسبت روز جهانی گردشگری

به گزارش هتل‌نیوز ، وزیر گردشگری کشور در پیامی به مناسبت 27 سپتامبر و روز جهانی گردشگری، این روز را به تمامی فعالان، ذی‌نفعان، علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان این حوزه در سراسر کشور تبریک گفت. در متن پیام "علی‌اصغر مونسان" وزیر گردشگری کشور به مناسبت روز جهانی گردشگری آمده است؛  27 سپتامبر، روز جهانی گردشگری را امسال به ‌مناسبت درج این رویداد در تقویم رسمی کشور عزیزمان، نه‌ تنها در جایگاه یک رویداد فراملی بلکه به ‌عنوان "روز ملی گردشگری" نیز پاس می‌داریم. از سویی تقارن این مناسبت را با هفته دفاع مقدس پاس می‌داریم که بی‌تردید هر آنچه داریم مرهون فداکاری و از جان گذشتگی جوانان برومند و سلحشور ایران اسلامی است. خوشبختانه بخشی از خاطرات دفاع مقدس اکنون در قالب ستاد راهیان نور به خانواده بزرگ گردشگری پیوسته و در حافظه ملی کشورمان به‌ عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور به ثبت رسیده است. شعار امسال روز جهانی گردشگری "گردشگری و توسعه روستایی" است و به اذعان همه فعالان صنعت گردشگری، روستاها و روستائیان عزیز کشورمان هم‌اکنون از بازیگران مهم در عرصه گردشگری، خصوصاً در حوزه بوم‌گردی‌ها محسوب می‌شوند. امید بر این است که برنامه‌ریزی برای فعالیت 2 هزار واحد بوم‌گردی در سراسر کشور، طلیعه امیدبخشی از آبادانی روستاها باشد. هرچند افزایش 50 درصدی واحدهای اقامتی کشور و متقابلاً قرار گرفتن سفر در سبد خانوارها نیز اثرات مضاعف بر روند توسعه مناطق محروم، کمتر شناخته شده و روستاهای کشور در پی خواهد داشت. بی‌تردید توسعه گردشگری در اقصی نقاط کشورمان و در همه نقاط جهان موجب تقویت همبستگی و اشتراک منافع ملی و طبعاً اشاعه فرهنگ تحمل و مدارا می‌شود. از این‌ رو باید بگوئیم روز جهانی گردشگری روز دوستی ملت‌ها هم است. روزی که تنازع جای خود را به تفاهم می‌دهد و با درک فلسفه گردشگری به ادراک بهتری از جهان می‌رسیم. به ‌دلیل بروز سیلاب در فروردین 98 و شیوع بیماری کرونا در اسفندماه، سال سختی را از سر گذراندیم. با این وجود در پایان سال 98 رکورد ورود 8 میلیون و 800 هزار گردشگر خارجی به کشور به دست آمد. ما در این بحران تلاش کردیم حمایت‌های مادی و معنوی را توأمان در اختیار واحدها و تأسیسات گردشگری قرار دهیم و هم‌اکنون در انتظار جهشی بلافاصله، در گردشگری برای دوره پس از کرونا هستیم. امیدواریم همانطور که جناب حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در روز سوم مهرماه و در آئین افتتاح 87 پروژه گردشگری از 15 استان کشور توجه به جنبه‌های معنوی، فرهنگی و تنوع جاذبه‌های گردشگری را به‌ درستی مورد تأکید قرار دادند، بتوانیم با مشارکت مردم و همراهی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران غیردولتی این مسئولیت را همان‌ گونه که شایسته ملت بزرگ ایران باشد به ‌خوبی انجام دهیم. در پایان، روز جهانی گردشگری را به همه فعالان، ذی‌نفعان، علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان این حوزه فراگیر تبریک می‌گویم و فردایی روشن‌تر را برای صنعت گردشگری کشورمان آرزومندم.

ایجاد شده: 6/مهر/1399       آخرین ویرایش: 9/مهر/1399     اخبار داخلی
به دنبال مقصّر و گناهکار نیستیم امّا ....

به دنبال مقصّر و گناهکار نیستیم امّا ....

ریاست محترم جمهور، حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی؛ به جستجوی مقصر و گناهکار نیستیم، نمی‌خواهیم نقد کنیم، نمی‌خواهیم دوباره از اوضاع نابسامان صنعت گردشگری و صنعت هتلداری بگوئیم.  آنچنان در یک بحران و فاجعه اقتصادی گرفتار آمده و آمده‌ایم که هر چه گوئیم جز نمک بر زخم پاشیدن نیست. گفتنی‌ها را می‌دانید و به خوبی آگاه هستید امّا چرا هر چه پیش می‌رویم و هر راهکاری ارائه می‌فرمائید نه تنها راهگشای مشکلات این صنعت نیست بلکه متاسفانه گاهی به مشکلات نیز می‌افزاید!!   آقای رئیس جمهور؛ آیا مملکت ملک‌الطوایفی است؟! دستگاه‌های اجرایی فرمانبردار دستورات کدام مرکز، ستاد بحران، شورای کرونا و ... هستند؟!  در استانی و در گوشه‌ای از این مملکت پهناور اعلام می‌کنند که هتل‌ها می‌توانند تا ۳۰ درصد ظرفیت خود میهمان بپذیرند و در استانی دیگر، هتلی تا مرحله پلمپ پیش‌می رود فقط به دلیل آنکه چهار اتاقش مهمان داشته است!!!  با کدام ناظر و نظارتی چنین دستوراتی صادر می شود؟ بر اساس کدام مستندات قابل اطمینانی چنین شیوه‌نامه‌هایی تدوین می‌شود؟ مگر چند هتل در بین این چند هزار واحد، پذیرش مسافر دارند؟ فقط آمار، عدد و رقم است که سلسله‌وار اعلام می‌شود و در مقابل، شک و شبهه ایجاد می‌کند.  مگر هتل دکّان بقّالی است که کرکره‌اش را پائین بکشند؟ آیا تحقیق کرده‌اید چه حجم کالایی در سردخانه‌های هتل‌ها و در انبارهای خشک و تَر در انتظار پایان یافتن تاریخ مصرفشان وجود دارد و باید به زودی به سطل زباله ریخته شود؟ شاید در مواقع حساس بتوان تا حدودی در هزینه‌های سربار صرفه‌جویی کرد امّا آیا هتل‌ها می‌توانند از هزینه‌های جاری جلوگیری کنند؟ مگر تعطیل کردن هتل معنا دارد؟  رعایت مسائل بهداشتی خاصّه در این شرایط، وظیفه اخلاقی و اجتماعی هر مدیر هتل است. چرا اینگونه تبلیغ می‌شود که بعضی از هتل‌ها فلان پروتکل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و جان خود و میهمانشان را به خطر می‌اندازند؟ سفر و گردش ممنوع است امّا مسافری که به هر دلیل وارد شهر می‌شود چه باید بکند؟ زحمات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادارات کل در سراسر استان‌ها و کوشش‌های نیروی انتظامی و تلاش‌های قوه قضائیه جهت پلمپ واحدهای غیرقانونی را پاس می‌داریم امّا هر مسافری گردشگر نیست و باید برای اینگونه میهمانان نیز اندیشه‌ای مناسب داشت‌. تمامی تورها کنسل می‌شود، همایش‌ها، سمینارها و هر نوع مراسم و گردهمایی تعطیل می شود ، رزروهای فردی و گروهی یک به یک باطل می‌شود.  با تهدید، ارعاب و انواع شیوه‌نامه‌ها و دستورات فورس ماژور، هتل‌ها را مجبور می‌کنند و یا با صلاحدید مدیران بزرگوارشان بدون دریافت کوچکترین ضرر و زیان، وجوه دریافتی حاصل از این رزروها را عودت می‌دهند و حال که صندوق و ذخیره مالی هتل‌ها به انتها رسید با تبلیغات گسترده از مردم تقاضا می‌کنند تا رزروهای خود را باطل نکنید و اجازه دهید در زمانی دیگر این تاسیسات اقامتی و پذیرایی، میهماندار شما باشند. نوش‌دارو پس از مرگ سهراب!! جناب آقای رئیس‌جمهور؛ هر آنچه در حال حاضر از مصاحبه‌های شما برداشت شده است و کورسویی از امید در آن وجود دارد امّا در عمل آنچنان این صنعت از آن منتفع نمی‌شود!!  در این زمان، نقدینگی یکی از بزرگترین چالش‌های هتل‌هاست و لذا از یک سو شما فرمودید به کارگاه‌های بزرگ و کوچک در صورتی که کارگری را اخراج نکنند وام می‌دهید با بهره و دو ساله!!! به چند و چون و میزان پرداختی، زمان بازپرداخت و ضریب کارمزد آن کاری نداریم و لطف شما را در این شرایط با جان و دل می‌پذیریم امّا وزارت کار و تعاون اعلام می‌فرمایند به کارگران شما بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد و در فلان سایت ثبت نام کنید. حال آیا این عمل حکم اخراج کارگر را پیدا نمی‌کند؟!  می‌گوئیم نقدینگی نداریم و فرصتی دهید جهت پرداخت آبونمان حامل‌های سوخت، می‌گویند فقط قسط‌بندی و تاخیر در پرداخت. آبونمان شامل مصرف‌کنندگان خانگی است!!!  می‌گوئیم کارگاه‌های کوچک و اکثر هتل‌های یک و دوستاره دچار کمبود نقدینگی هستند و در خصوص پرداخت حق بیمه‌های کارفرمایی فرصتی دهید، می‌فرمایند برای کارگاه‌های با بیش از ده کارگر تسهیلاتی قائل شدیم و شامل کارگاه‌های کوچک نمی‌شود!!!  تقاضا کردیم چون فقط تا پایان فروردین‌ماه فرصت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده است لذا تسهیلاتی قائل شوید، فرمودند اشکال ندارد تا پایان اردیبهشت پرداخت کنید!!! آیا قرار است معجزه‌ای رخ دهد با این یک ماه فرصت؟! آیا در خصوص مالیات عملکرد و تکلیفی اندیشه‌ای شده است؟ با عوارض‌های گوناگون شهری و کشوری که مستلزم مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارد و حتی اعتنایی به مصوبات ملی نیز ندارند چه باید کرد؟!  جناب آقای "حسن روحانی" رئیس جمهور محترم؛ انشاالله به زودی با همّت و کوشش تمامی مردم عزیز ایران بر این کرونا ویروس غلبه کرده و با افتخار اعلام کنید که شرایط عادی است و کسب و کار آغاز می‌شود امّا از آن زمان به بعد که تمامی مشاغل و تولیدکنندگان و واحدهای خدماتی با کوششی مضاعف مشکلات خود را یک به یک مرتفع می‌کنند و با علم به اینکه تمامی اصناف و فعالان اقتصادی در این شرایط متضرر شده‌اند، خود را تافته جدا بافته نمی‌دانیم. مهمترین مسئله اینکه وقتی این جانفشانی‌ها و از خود گذشتگی‌های دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی و ایثار پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستان‌ها را شاهد هستیم، زبانمان به لکنت می‌افتد که تقاضای مالی داشته باشیم امّا چه کنیم که به شدت در تنگنای اقتصادی گرفتار آمده‌ایم و حداقل یک سال طول می‌کشد تا شرایط برای صنعت گردشگری و صنعت هتلداری به شرایط نه چندان خوبِ قبل از این بحران برگردد. در این برهه، اگر انتظار کمک بلاعوض داشته باشیم، سخنی به گزاف نیست لذا اگر دولت توانایی این محبت را دارد، دریغ نفرمائید و در غیر این صورت، سهم صنعت گردشگری را از هر آنچه شما نام آن را تسهیلات و کمک می‌گذارید چه به صورت وام و چه به صورت سایر تسهیلات، جداگانه اعلام فرمائید. همچنین در ابلاغ این مصوبات، دستور فرمائید تعجیل کنند و یا راهکاری ارائه دهید که بتوانیم با کمترین صدمه جانی و مالی این دوران گذار را طی کنیم. سیّد علی معین‌زاده - فعال صنعت گردشگری و هتلداری کشور

ایجاد شده: 26/شهریور/1399       آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399     مقالات و یادداشت ها
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...