فعالان گردشگری با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران کرونا، سیاست وزارتخانههای امور خارجه و بهداشت را در محدود کردن ویزای ایران به چالش کشیدند و از رها کردن نیروهای متخصص گردشگری به حال خود گله کردند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، کوچ بزرگ متخصصان گردشگری، وامهای حمایتی که به بدهکاری کلان گردشگری تبدیل شده، دخالتهای بخش دولتی در امور بخش خصوصی، واگذاری مسؤولیت نمایشگاههای خارجی با دستور حاکمیتی، ماجرای مقاومت بدنه وزارت خارجه با لغو ویزای ایران برای عمان و بیتوجهی به گردشگری از جمله مباحث و دغدغههایی بود که فعالان گردشگری در گفتوگویی حدودا پنجساعته در کلابهاوس، با حضور تعدادی از رؤسای تشکلهای خصوصی به بحث گذاشتند. در این گفتوگوی چالشی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نوعی تنها مدیر دولتی حاضر بود که خود نیز نسبت به بیتوجهیهای حاکمیت به موضوع گردشگری انتقاد کرد. امیدوارم یک رفت و روب اساسی انجام دهیم " حرمتالله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ، در این گفتوگو که با موضوع «کوچ شغلی متخصصان گردشگری» برگزار شد، تخمینی گفت: مجموع نیروی انسانی که مستقیم در گردشگری شاغل است احتمالا به بیش از ۱۲۰ هزار نفر برسد که اکنون نیمی از آنها از صنعت گردشگری خارج شدهاند. ما بیشتر از ۵۰ درصد نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت را از دست دادهایم که بازگرداندن آنها سخت خواهد بود. تقاضای ما این است که اجازه دهند بخش خصوصی کار کند. تشکلهای خصوصی هم باید توجه کنند تا ید واحد نشوند نمیتوانند کاری را از پیش ببرند. او ادامه داد: گردشگری لطمه بزرگی خورده، در همه دنیا از آن حمایت شده است، ولی اینجا پای این صنعت را گرفتهایم و کشانکشان میبریم که زخم دیگری به آن وارد شود. رفیعی همچنین از ورود و نفوذ بخشهای غیرمرتبط به حوزه گردشگری انتقاد کرد و با اشاره به توافق وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای برخورد انحصاری در صدرو ویزای ایران و محدود کردن آن فقط به بیماران خارجی، اظهار کرد: صدور ویزای توریستی بیشتر از یک سال است که متوقف شده و درحال حاضر ویزا فقط برای شرکتهای تسهیلگر وزارت بهداشت صادر میشود. بررسی کنید افرادی که ویزای درمانی ایران را درخواست کردهاند، برای چه به ایران آمدهاند. امیدوارم روزی در محکمهای پاسخگو باشند. وی اضافه کرد: به بهانه نامهای مختلفی که روی گردشگری گذاشتهاند، همه دستگاهها وارد این حوزه شدهاند؛ از وزارت ورزش گرفته تا بهداشت. هر گردشگری که به ایران میآید قطعا برای سلامت روان خود سفر کرده، پس یعنی کار آن را باید وزارت بهداشت انجام دهد!؟ این دخالتها مخل درآمد اقتصادی گردشگری و معضلی برای ما شده است. او با اشاره به اظهارات رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در همایش دانشگاه امام صادق درباره فرایند جذب بیمار خارجی، اظهار کرد: آیا همه آن دغدغههایی که وزارت بهداشت برای بیمار خارجی دارد و از قبل تا بعد از سفر، وضعیت او را رصد میکند، برای بیمار ایرانی هم دارد؟ رفیعی مدعی شد: شواهد و گزارشها نشان میدهد این وزارتخانه بیشتر دنبال کسبوکار و منافع مادی خود است. او عملکرد معاونت گردشگری در دوران کرونا را نیز به نقد کشید و بیان کرد: به نظرم این معاونت دغدغهای برای کار ندارد و اتفاقا دنبال آینده کاری خود با پایان عمر دولت است. متاسفانه در این دوران سخت، به اندازه ارزنی به گردشگری کمک نشده است. چه حمایتی کردند؟ چه وامی دادند؟ همه بدهکارتر شدهاند. از اول هم گفته بودم که این وام عدهای سودجو را پروار میکند. قبول داریم که متولی توان حمایت ندارد. به هر حال، باید این یکی دو ماه را صبر کنیم و امیدواریم جاروی خوبی دستمان باشد تا بعد یک رفت و روب اساسی انجام دهیم. او سپس با این شعر که «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»، گفت: ما نباید از دولت خواهش کنیم که به گردشگری کمک کند، بخش خصوصی باید دستور بدهد، با استدعا کار پیش نمیرود. تا بخش خصوصی به این نتجیه نرسد که ولی نعمت گردشگری است، وضع تغییر نمیکند و همه وزارتخانهها برای ما تصمیم میگیرند. بیتوجهی حاکمیت به گردشگری " حسین اربابی " مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ، که جزو مجموعههای اقماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار میآید، در دفاع از عملکرد این وزارتخانه در دوران کرونا با بیان اینکه هر کاری از دست این وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برآمده انجام داده است، مشکل را متوجه بیتوجهی حاکمیت به صنعت گردشگری دانست و با ذکر یک مثال گفت: زمانی که میخواستیم ویزای ایران را برای عمان لغو کنیم، به شدت با بدنه وزارت امور خارجه درگیر بودیم، چون اعتقادی به این کار نداشت و عاقبت آقای ظریف و مونسان پشت درهای بسته، تفاهمنامه لغو ویزای ایران برای عمان را امضا کردند. او ادامه داد: تجربه ما نشان میدهد در مجموعه حاکمیتی هیچ اولویتی برای گردشگری وجود ندارد. همه میدانند کسب و کار گردشگری خراب است، اما آیا سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه کارمندان میگذرد؟ وقتی گفته میشود تعطیل کنید آیا دولت حاضر است درآمد بخش تعطیل گردشگری را تامین کند؟ واقعیت این است که اهمیتی ندارد. زمانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متوجه شدیم همه دستگاهها از صندوق توسعه ملی برداشت میکنند، ما هم گزارشی در حوزه خود تهیه کردیم و گفتیم اگر یک میلیارد یورو در این صنعت تزریق شود بسیاری از مشکلات را میتوان حل کرد، اما آن درخواست ما در پیچ و خم آب و برق و نان گم شد. وقتی برنامه ششم توسعه را آماده کردند، هیچ اثری از گردشگری نبود، با کمک یکسری دلسوز صنعت گردشگری، چند ماده به این سند اضافه شد. اربابی نقد ظریفی هم به بخش خصوصی کرد و افزود: این بخش تنها است. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دولت است، یک گردشگر هم وارد نکرده. ما حلقه مفقوده داریم، با این حال فکر میکنیم سیاستمان عالی بوده است. این حلقه مفقوده در ارتباط با بخش خصوصی است. اعتقادم بر این است که سیستم معیوب است و بخش خصوصی از آنچه هست باید قویتر شود تا بر دولت غالب شود. بخش خصوصی گردشگری باید رشد کند. رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، در ادامه این اظهارات که با واکنش تند فعالان بخش خصوصی حاضر در این گفتوگو مواجه شد، گفت: دولت اجازه نمیدهد بخش خصوصی بلند شود. همه گرفتاری ما از این است. پای ما را گرفتهاند و اجازه نمیدهند بلند شویم. یک جا را درست میکنیم، در جای دیگر سنگ میاندازند. همین دولت که به بخش خصوصی انتقاد میکند چرا بیشتر گردشگر از کشور خارج میکند، مگر خودش مجوزهای آژانسها را نداده است؟ خودش ۹۹.۵ درصد آژانسها را خروجی کار کرده و نیم درصد را ورودی کار کرده است، حالا که سههزار آژانس بنا به سیاست غلط بخش دولتی، در گردشگری خروجی فعال شدهاند، ایراد میگیرد. دولت عامل این اتفاق بوده، نه بخش خصوصی. اربابی هم در پاسخ گفت: اصلا همین پافشاری و مطالبهگری بخش خصوصی باعث شده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه مربوط به صدور مجوز را اصلاح کند و فرآیند صدور مجوز آژانس را تغییر دهد. وقتی مطالبه از سوی بخش خصوصی قوی باشد، دولت در مقابل مجبور به سر خم کردن است. رفیعی به این اقدام هم اعتراض کرد و سوال پرسید بخش خصوصی کجای تدوین چنین بخشنامهای بوده است، و در ادامه گفت: زمانی که برنامه گردشگری را به مجلس دادند، این نمایندگان مجلس بودند که به بخش خصوصی خبر دادند. آن برنامه از نظر ما هیچ ارزشی ندارد، وقتی در تدوین آن هیچ نظری از ما گرفته نشده است. " ابراهیم پورفرج" رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ، نیز در ادامه درباره دخالت دولت در گردشگری، گفت: زمانی برگزاری نمایشگاههای خارجی بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و این جامعه تقسیم مسؤولیت شده بود، اما چرا سال ۹۸ با زور و دستور حاکمیتی همان چند نمایشگاه را از ما گرفتند و به یک شرکت دیگر دادند، نمایشگاه هم برگزار نشد و پول آژانسها را هم بعد از دو سال هنوز برنگرداندهاند. این همان دخالتی است که پای ما را گرفته. بعد از ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران شده؟ " سهراب شرفی" از اتاق بازرگانی استان فارس نیز گفت: بخش خصوصی به اندازهای که قوانین اجازه داده، سرمایهگذاری کرده است. این وزارتخانه است که از ابزار و دانش باید استفاده کند. وزارتخانهای که نمیداند چگونه از ابزار موجود استفاده کند، وجودش چه معنایی دارد؟ وزارتخانه باید در بدنه دولت قدرت داشته باشد که جریان را هدایت کند. این وزارتخانه که تازه متولد شده و گرفتار پیچیدگیهای چند ده ساله نیست، از آن انتظار میرود در مجلس با قدرت و شهرت بیشتری حضور پیدا کند و بتواند صنایع دیگر را متقاعد کند که روی گردشگری تاثیر بگذارند. او استراتژی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را زیر سوال برد و افزود: از زمانی که سازمان به وزارت تبدیل شده هیچ برنامه و استراتژی توسعهای نداشته و تحولی ایجاد نکرده است. اگر ۵۰ درصد آن نگاهی که در ترکیه و مالزی به گردشگری دارند، در ایران وجود داشت وضع ما اینگونه نبود و این صنعتِ ارزشمند به کما نمیرفت. " محمدرضا اکبری " کارشناس ارشد و پژوهشگر گردشگری ، نیز این سوال را پرسید که بعد از گذشت ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران در گردشگری شده است، و در ادامه گفت: با اینکه سند راهبردی توسعه گردشگری اوایل همهگیری کرونا تصویب شد، ولی متاسفانه در آن، برنامهای برای مدیریت بحران درنظر گرفته نشده است، چه از جانب بخش خصوصی و دولتی. ما سالهاست در حوزه گردشگری کار میکنیم و همیشه نقد کردهایم حالا باید راهکاری برای خروج از بحران داشته باشیم. او درباره مطالبه بخش خصوصی برای مذاکره با ستاد ملی کرونا با هدف تغییر سیاستها، اظهار کرد: وظیفه وزیر بهداشت دفاع از بهداشت کشور است، آقای نمکی مسؤول دفاع از گردشگری نیست. این موضوع به ما برمیگردد که تا کنون به کجا برنامه دادهایم و حقانیت خود را چگونه اثبات کردهایم که اگر مردم سفر بروند به مشکل برنمیخوریم. اگر برنامه داشتیم میتوانستیم آنها را قانع کنیم. " محمدرضا پوینده " مدیرعامل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی متعلق به سازمان تامین اجتماعی نیز درباره تعطیلی و بیکاری گسترده در گردشگری، اظهار کرد: وزارت بهداشت تصویر درستی از گردشگری ندارد، چرا سایر صنایع شاهد تعطیلیهای گسترده نبودند، چون در سطح حاکمیت و دولت جایگاه تعریفشدهای دارند که حتی وزارت بهداشت هم نمیتواند مانع آنها شود. او همچنین تبلیغات و بازاریابی گردشگری را نقطه صفر دانست و با طرح این سوال که در دوران کرونا، کدام دستگاه چه بازاریابیای داشته است، گفت: بازاریابی گردشگری به حضور چند نمایشگاه خارجی و شرکت انحصاری ۱۰۰ آژانس واردکننده توریست محدود شده است. گردشگری باید به گفتمان ملی تبدیل شود. پورفرج، رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این اظهارنظر گفت: ما سالی ۱۱ نمایشگاه خارجی میرویم که پول آن را خودمان میدهیم. دو سال پیش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت پول زمین را میدهد و ما غرفه را برپا کنیم. وقتی نمایشگاه برگزار شد و هزینه صرفشده را مطالبه کردیم، پول را ندادند. بازاریابی گردشگری وسیعتر از نمایشگاه است. بعضی از آژانسها سالی ۲۰ سفر میروند تا شرکت خارجی را ببینند و گفتوگو کنند. نمایشگاه فقط یکی از ابزارهای کار ما است. بخش دولتی این را بداند، نمایشگاه ابزار خوبی برای بازاریابی گردشگری است. آیا در آلمان همه ۲۰۰ کشور که در نمایشگاه شرکت میکنند، اشتباه کردهاند و فقط ما درست فکر میکنیم که حضور در نمایشگاههای بینالمللی را زیر سوال میبریم!؟ خروج ۹۰ درصد رانندهها از صنعت گردشگری " حسین بهرامی " مدیر یک شرکت خدمات حمل و نقل توریستی هم با اشاره به موضوع این گفتوگو، اظهار کرد: از یک سال پیش، ۹۰ درصد نیروهای شاغل در بخش حمل و نقل گردشگری تغییر حرفه دادهاند، وامی هم به این بخش تعلق نگرفته است. بیشتر ماشینها هم اقساطی بودند که فقط سه ماه تعویق در پرداخت وام داشتند. این صنف که یادی هم از آن نمیشود، با همه زحمتی که برای آموزش رانندههای ترمینالی آن کشیده بودیم، از بین رفته است. " سهند عقدایی " عضو جامعه تورگردانان نیز با اشاره به دغدغه جهانی برای افزایش حجم تقاضای سفر در سال ۲۰۲۲، گفت: محرومیت مردم از سفر به مدت دو سال، واکسیناسیون و بازگشت به برجام، مجموعه عواملی است که احتمال افزایش تقاضا برای سفر به ایران را در ماههای ابتدایی سال ۲۰۲۲ مطرح کرده و به تبع آن، این نگرانی وجود دارد که با بیبرنامگی اتفاقات سال ۹۲ تکرار نشود، که قیمت هتلها با سرازیر شدن گردشگران به ایران، یکباره افزایش چشمگیری پیدا کند و از سوی دیگر، با کمبود زنجیره تأمین خدمات مواجه شویم. باید از حالا فکری برای آینده داشته باشیم. همچنین " علیرضا رییسی" عضو جامعه هتلداران اصفهان ، نگاهی داشت به محدودیتهایی که در این استان بر اثر تصمیمهای سلیقهای اعمال شده است و گفت: با اینکه هتلها در یک سال گذشته پروتکلها را بهدرستی رعایت کردند و حتی کارت ایمنی تهیه شده، ولی متاسفانه اداره بهداشت با سیستم گردشگری جنگ دارد. از طرفی، اقساط وامها که امهال نشد، مشکلات عدیدهای را به وجود آورده است. اداره برق هم اگر یک ماه پول نگیرد، سریع برق هتل را قطع میکند. حمایتها فقط در حد شعار بوده است. " امیرمسعود لوافان، عضو دیگر جامعه هتلداران اصفهان نیز این سوال را مطرح کرد که بعد از کوچ متخصصان گردشگری چه اتفاقی خواهد افتاد و پروژههایی که در پایه متوقف شده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، و در ادامه گفت: وزیری که در آینده میآید لطف کند کاری با تشکلهای خصوصی گردشگری نداشته باشد و اجازه دهد کار کنیم. او با اشاره به توقف آموزشها بهویژه در هتلها همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای تحصیل در رشتههای دانشگاهی گردشگری ادامه داد: واکسن برای گردشگری خیلی مهم است و مشاغل این حوزه باید در اولویت قرار گیرند. چرا کارشناسِ هتل نباید واکسن بزند اما همان نیرو وقتی به کارخانه کنسروسازی میرود، واکسن میزند. وقتی همکاران ما میبینند در این حوزه آیندهای نیست، برای خروج از آن تردید نمیکنند. " محمدابراهیم لاریجانی " مدیرکل اسبق دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ، هم درباره خروج نیروهای متخصص از گردشگری، گفت: شنیدهام برخی از نیروها در املاک مسکن مشغول شدهاند و کسی را که طعم پول املاک را چشیده باشد مگر میشود به گردشگری برگرداند؟ او همچنین خواست درباره افرادی که در بخش دولتی مانع فعالیت بخش خصوصی شدهاند شفافتر صحبت شود و گفت: بخش خصوصی از یک طرف از حمایتهای دولت تشکر میکند و از طرف دیگر آن را عامل نفاق میداند. شفاف بگوید آنهایی که دست و پای این بخش را بستهاند چه کسانی هستند. " فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و دکترای اقتصاد گردشگری نیز گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موضوع کرونا بسیار منفعل عمل کرد، اما تشکلها چه کار شایستهای انجام دادند؟ در تشکلها یکدستی و یکصدایی نداشتیم. چرا وقتی وام حمایتی کرونا را دادند با علم به مشکلات بعد، بنگاهها زیر بار آن تسهیلات رفتند و مقاومت نکردند؟ او درباره پیشنهاد انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط بخش خصوصی، بیان کرد: وزیر گردشگری باید از حالت شعاری خارج شود. تا وقتی گردشگری برای دولت دغدغه و اولویت نیست، وزیر چه از بیرون و یا دورن باشد، فرقی نمیکند. "عطا فرزام " از فعالان گردشگری هم درخواست کرد انتظاری از بخش دولتی نداشته باشند و روی آینده متمرکز شوند، چرا که مذاکرات برجام، تغییراتی را در حجم تقاضای سفر به ایران ایجاد کرده است. او گفت: باید آمادگی پذیرش را پیدا کنیم. جدی فکر کنیم اگر با رشد زیاد گردشگر مواجه شدیم چه کنیم؟ اگر همان اتفاق برجام در سال ۹۲ دوباره تکرار شود چه برنامهای داریم؟ همچنین " هومر برقانی" نماینده بازاریابی وازت گردشگری تایلند در ایران پیشنهاد کرد روی ظرفیت گردشگری ایران بیشتر کار شود، در شرایطی که از دولت نمیتوان انتظار حمایت و کمک داشت، همانطور که در چهار دهه اخیر کاری برای این صنعت نکرده است. بخش خصوصی فکری به حال گردشگری کند. پیشنهاد استفاده از سهمیه ویزای تجاری در شرایط توقف صدور ویزای توریستی برای برگزاری تورهای آشناسازی، خلاء آمار نیروی شاغل در گردشگری که سنجش اثر اقتصادی این صنعت را بیاعتبار کرده است، برنامه بخش خصوصی برای واکسیناسیون نیروی انسانی شاغل در این حوزه خارج از برنامه دولت، دستمزد راهنمایان و تلاش برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در کابینه بعدی توسط بخش خصوصی، از دیگر پیشنهادها و مباحثی بود که از سوی دیگر فعالان گردشگری مطرح شد.
ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا " حمیدرضا آذرپور " معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار داشت: بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و نیز وضعیت کنونی استان گیلان هیچگونه مجوزی برای اجرای تورهای سیاحتی و طبیعتگردی صادر نخواهد شد. وی با بیان اینکه اجرای تورهای گردشگری و طبیعت گردی در تعطیلات عید فطر ممنوع است ادامه داد: همه تبلیغاتی که در روزهای اخیر در خصوص اجرای تورهای گردشگری منتشر شده از سوی افراد سودجو انجام گرفته است و از مردم می خواهیم در صورت مشاهده برگزاری چنین تبلیغاتی به معاونت گردشگری اداره کل اطلاع دهند. وی اضافه کرد: ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان گیلان تابع تصمیمات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا بوده و حفظ سلامت هموطنان و گردشگران اولویت اصلی این ادارهکل بشمار میآید و در این راستا با افراد و گروههایی که برخلاف پروتکلهای اعلامی نسبت به برگزاری تورهای گردشگری اقدام نمایند بدون اغماض برخورد خواهد شد. آذرپور خاطرنشان کرد: تقاضا داریم، گردشگران از هرگونه سفر با گروههای غیر مجاز گردشگری پرهیز کنند زیرا در صورت بروز حادثه هیچ گونه پوشش بیمهای برای جبران خسارات ناشی از حادثه وجود نداشته و مسئولان این گروهها تعهد عرفی، اخلاقی و قانونی نسبت به مسافران و حوادث ندارند. نماینده عالی دولت در گیلان گفت : با توجه به لزوم تلاش برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در تعطیلی عید فطر تمامی سواحل و تفرجگاههای برونشهری استان مسدود میشوند. ارسلان زارع در جلسه ستاد مدیریت کرونا با یادآوری چندباره لزوم همکاری شهروندان و هماستانیها برای قطع زنجیره انتقال بیماری با افزایش رعایت دستورالعملهای بهداشتی، بر استمرار تولید محتواهای رسانهای در تبیین اهمیت مراعات و توجه به الزامات کرونایی تأکید کرد. وی با اشاره به اعلام وزارت بهداشت مبنی بر خروج گیلان از وضعیت قرمز کرونایی و قرار داشتن ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و سه شهرستان املش، تالش و شفت در شرایط زرد افزود: براساس گزارش امروز ستاد ملی مقابله با کرونا مدت شروع تا پایان دوره پیک اخیر بیماری در گیلان در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی ۲۵ روز بوده که یک رکورد و قابل قدردانی است. استاندار گیلان به خسته بودن کادر درمانی با بیش از ۱۴ ماه حضور در خط مقدم مقابله با این بیماری اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه تعداد بستری ها نسبت به هفته های گذشته کاهش ۵۰ درصدی داشته اما این آمار نسبت به اسفندماه سال گذشته نمایانگر افزایش دوبرابری و نگران کننده است. وی با بیان اینکه همچنان میزان رعایت دستورالعملهای بهداشتی در استان از میانگین کشوری پایینتر است، گفت: از همه شهروندان و هماستانیها انتظار می رود که برای قطع زنجیره انتقال ویروس، الزامات بهداشتی را همچنان بهطور جدی مورد توجه قرار دهند. گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استانهای درگیر شیوع کرونا در کشور بود و لطمات زیادی را از این بابت متحمل شد.
ایجاد شده: 21/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
نشست جامعه هتلداران کشور با حضور وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و معاون گردشگری کشور به منظور بررسی آخرین وضعیت همکاریهای موجود میان این تشکل حرفهای و معاونت گردشگری عصر روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد. بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " علیاصغر مونسان " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این نشست ضمن تشکر از جامعه هتلداران به دلیل همکاری که در زمان شیوع ویروس کرونا داشتند، بیان کرد: «فشار زیادی به جامعه هتلداران کشور وارد شده است، ما نیز تمام تلاش خود را با توجه به شرایط اقتصادی دولت و بودجهای کشور کردیم تا در کمیسیونهای مختلف و صحن دولت هر کاری که میشود انجام دهیم، انصافا نیز انجام دادیم.» او افزود: «موضوع کرونا و حفظ جان مردم برای ما مهم است. تمام تلاش خود را کردیم تا از ظرفیتی که وجود دارد با رعایت پروتکلهای بهداشتی استفاده کنیم.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تصریح کرد: «هدف ما از برگزاری این نشست، مشارکت عمده جامعه هتلداران کشور است.» میانگین ضریب اشغال هتلهای کشور زیر ۵ درصد شده است " جمشید حمزهزاده " رئیس جامعه هتلداران کشور در ادامه این جلسه بیان کرد: «متأسفانه وضعیت ما به شدت خراب شده و میانگین ضریب اشغال هتلهای کشور زیر ۵ درصد شده است، در ایام نوروز ۱۴۰۰ بر اساس آماری که گرفتیم میانگین کشوری ضریب اشغال هتلها ۲۵ درصد بود. مسافرتهایی که در ایام نوروز انجام شده، گردشگری نبوده است. گردشگر تعریف دارد یعنی در جایی اقامت و هزینه کند. آنها عمدتا به دیدار اقوام و بستگان رفتند و ربطی به گردشگری نداشته است.» او افزود: «یکی از مشکلات ما بحث افزایش ۳۹ درصد حقوق کارکنان است با توجه به اینکه درآمد هتلها و مراکز گردشگری به حداقل رسیده، تأمین آن سخت است. یکی از پیشنهادهایمان این است که تا پایان کرونا، سازمان تأمین اجتماعی سهم بیمه کارمند را برای حفظ اشتغال دریافت نکند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مجبور میشویم تعدیل نیرو داشته باشیم.» حمزهزاده تصریح کرد: «اگر تعطیلات ادامه پیدا کند ضربه محکم دیگری به جامعه هتلداران کشور وارد میشود. همچنین تقاضا داریم با توجه به شرایط شغلی کارمندان، هتلها و در معرض خطر قرار گرفتن آنها، در گروه اولویت واکسن کرونا قرار بگیرند.» رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: «در بستههای حمایتی که تصویب شد، متأسفانه سازمان امور مالیاتی کشور موضوع امهال را نادیده گرفت و در ماههای اسفند ۹۹ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ برای اخذ مفاصا حساب مجبور شدیم ۱۰ درصد جریمه پرداخت کنیم در صورتی که مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اینگونه بود. همچنین در مورد بیمه نیز همینطور و حدود ۲ درصد جریمه پرداخت کردیم.»
ایجاد شده: 21/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 21/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
با آغاز سیر نزولی کرونا در کشور و به منظور تثبیت این وضعیت، سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع اعلام شد. اما این ممنوعیت شامل سفر با وسایل حمل و نقل عمومی نمیشود و اقامت در هتل نیز محدودیتی ندارد. به گزارش هتل نیوز، بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد بین همه استانها با خودرو شخصی از ساعت ۱۲ ظهر روز سهشنبه ۲۱ اردیبهشت تا ساعت ۱۲ ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشتماه ممنوع است. سخنگوی این ستاد تاکید کرده که سفر از طریق هوایی و ریلی ممنوع نیست. علیرضا رییسی همچنین گفته که جریمه تردد در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است. برای شهرهای زرد که قبلا جریمه نداشتند، مصوب شد در این تعطیلات، ۵۰۰ هزار تومان جریمه درنظر گرفته شود. بنابراین تردد بین همه شهرها ممنوع است و اگر تخلفی صورت گیرد مشمول جریمه میشود. طبق آخرین اعلام این ستاد، درحال حاضر ۴۶ شهر در کشور قرمز و ۲۶۳ شهر نارنجی و ۱۳۹ شهر نیز زرد هستند. با توجه به شناسایی ویروسهای جهشیافته در مناطق مختلفی از کشور، نظر ستاد ملی مقابله با کرونا بر این است که منع تردد یکی از مهمترین مؤلفهها برای کنترل ویروسهای جهشیافته در کشور است. وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرده که با توجه به اتصال شبکههای حمل و نقل ریلی و هوایی به برنامه «ماسک»، هیچ بیمار کرونایی نمیتواند با وسایل حملونقل عمومی سفر برود، چون بلیتی به او فروخته نخواهد شد و اگر مسافری قرنطینه خود را بشکند، برای او پیامک هشدار ارسال میشود. این درحالی است که ایرج حریرچی ـ معاون وزارت بهداشت ـ در هفتههای گذشته از سفر و تردد ۵۱ هزار مبتلا به کرونا خبر داده بود. اما وزیر راه در اینباره گفته بر اساس ردیابیهای صورتگرفته مسافران کرونایی عمدتا از شهرشان خارج نشده و غالبا سفرهای درون شهری داشتهاند. از سوی دیگر، هنوز ممنوعیتی برای سفر با تور به آژانسهای مسافرتی ابلاغ نشده و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اینباره مواضع و برنامه مشخصی را نیز اعلام نکرده است. حرمتالله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز گفت که با وجود تصمیم ستاد ملی کرونا، اما هیچ نامه و بخشنامهای در ارتباط با ممنوعیت سفر با تور به آژانسهای مسافرتی ابلاغ نشده است. بنابراین اجرای تور از طریق دفاتر رسمی فعلا مشمول ممنوعیت نمیشود. با این حال، در تعطیلات گذشته که دستوری درباره ممنوعیت اجرای تور از مبدأ ابلاغ نشده بود، اما در برخی شهرها مانع اجرای تور شدند و اتوبوس بعضی گردشگران نیز از مسیر بازگردانده شد. مراکز اقامتی (شامل هتل، متل، مهمانپذیر، پانسیون و مشاغل مشابه) نیز با توجه به اینکه در گروه شغلی یک دستهبندی شدهاند، منعی برای فعالیت به ویژه در تعطیلات پیش رو نباید داشته باشند. جمشید حمزهزاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ در این باره به گفت: در تعطیلات عید فطر، هتلها و مراکز اقامتی رسمی باز هستند و ممنوعیتی شامل فعالیت آنها نمیشود و پذیرش مسافر ادامه دارد. او اضافه کرد که درحال حاضر، در هیچ شهری با دستور استانی و یا ستاد کرونا، هتلی بسته نشده است، مگر اینکه تعطیلی خودخواسته باشد. منبع | ایسنا
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، از زمان شیوع گسترده کرونا و کم و زیاد شدن بیماری در کشور طرح استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی و حتی کادر درمان مطرح شد و بارها در موجهای بیماری که در کشور اتفاق افتاد بحث اجرای این طرح به میان آمد، اما به مرحله اجرایی شدن نرسید. با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی مطرح شدن این مسئله خراسان رضوی اولین استانی بود که در این زمینه اعلام آمادگی کرد و بیشتر هم هتلهای دولتی برای این کار پیش قدم شده بودند، در این مدت هیچ دستورالعمل خاصی برای این موضوع ابلاغ نشده و برنامهای برای اجرای دوباره این طرح در استان خراسان مطرح نشده است. در چند هفته اخیر و پس از اتمام تعطیلات نوروزی که دوباره بیماری کرونا گستردگی وسیعی پیدا کرد، آمار مبتلایان و فوتشدگان این بیماری رکوردهای جدیدی را در کشور به ثبت رساند و نگرانی برای فضای نگهداری از بیماران با توجه به تکمیل شدن ظرفیت بیمارستانها نیز افزایش پیدا کرد، بحث استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی در کشور دوباره مطرح شد، اما بازهم خبری از اجرای این طرح و استفاده از هتلها نشد. در همین راستا " یوسف بیدخوری " معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی در خصوص اجرای دوباره این طرح در زمان شیوع گستره کرونا پس از تعطیلات نوروز اظهار کرد: در زمینه استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی صحبتی مطرح نشده است و مواردی به این طرح اختصاص داده نشده است. وی اضافه کرد: ادارهکل میراث فرهنگی و هتلها از قبل آمادگی کامل در این زمینه را داشتهاند، چیزی حدود ۴۰۰۰ تخت به این موضوع اختصاص پیدا کرد و در ابتداء آغاز موج اخیر کرونا حتی تعداد تختها به ۸۰۰۰ تخت نیز ارتقاء پیدا کرد. بیدخوری ادامه داد: اما تا امروز برای استفاده از این امکانات و تختهایی که برای این شرایط در نظر گرفته شده بود هیچ اعلام نیازی از سوی دستاندرکاران بهداشت به ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نشده است. معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: شایان ذکر است که در طول دوران مواجه با کرونا با تقاضای خاصی مرتبط با این موضوع روبرو نبودهایم و این طرح اجرایی نشده است. بیدخوری تاکید کرد: در خصوص استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی چندین جلسه و نشست با استانداری و استاندار خراسان برگزار شد و در این جلسات هیچ درخواستی مرتبط با این موضوع مطرح نشد.
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، "خسرو نشان" معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه شورای معاونان آن سازمان که با حضور حمیدرضا مومنی دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور عصر چهار شنبه ۱۵ اردیبهشت در مرکز همایشهای بین المللی کیش برگزار شد ، ضمن تشریح عملکرد مقایسه ای این معاونت در سال های ۹۸ و ۹۹ گفت: مقایسه ضریب اشغال هتل ها با رقم ۶۵٫۱ درصد در سال ۹۸ به ۵۲٫۵ درصد در سال ۹۹ کاهش یافته که نشانگر کاهش میزان ورود گردشگر به دلیل اعمال محدودیت ها در شیوع ویروس کرونا است. به گفته خسرو نشان آمارها نشانگر این است که شیوع بیماری کرونا تاکنون خسارت های زیادی را به کسب و کارهای حوزه گردشگری در سطح بین المللی وارد کرده ، و تقاضای گردشگری در سطح جهان بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با کاهش ۷۰درصدی مواجه بوده است. معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه این مطلب اظهار داشت: در این میان جزیره کیش با کاهش حدود ۲۷درصدی ورود مسافر و گردشگر شرایط خوبی را در این بازه زمانی سپری کرد و در مجموع چشم انداز اقتصادی گردشگری در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ چشم انداز بهتری خواهد بود. خسرو نشان تصریح کرد: آنچه که می تواند فرصت گردشگری در سال ۱۴۰۰ را بهبود دهد، امید به واکسیناسیون ۱۹-covid در سطح کشور است و در صورتیکه جزیره کیش در تامین واکسن ساکنان و گردشگران ورودی اقدام کند و پیشگام باشد سال درخشانی از نظر اقتصادی در حوزه گردشگری کیش شاهد خواهیم بود. وی با ارائه گزارشی از فعالیت های مدیریت های زیر مجموعه این معاونت اعم از مدیریت توسعه گردشگری، مدیریت نظارت بر خدمات و مراکز گردشگری، مدیریت بازاریابی و تبلیغات در خصوص تأسیسات گردشگری ایجاد شده سال ۱۳۹۹ از بهره برداری ۴ طرح تأسیسات مراکز اقامتی و تفریحی گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۱۲ هزار و دویست میلیارد ریال و اشتغال ۶۰۰ نفر و همچنین ۱۲ طرح تأسیسات مراکز پذیرایی با حجم سرمایه گذاری یک هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود ۱۰۰ نفر خبر داد. نشان همچنین در تشریح رویکردهای کلان معاونت گردشگری کیش بر مبنای سند راهبردی عنوان کرد: این معاونت اهتمام جدی جهت تحقق جایگاه کیش به عنوان مقصد اول گردشگری سیاحتی و رویداد محور کشور، کسب سهم مناسب از بازار گردشگران داخلی و کمک به اقتصاد ملی در جایگزینی مقصد کیش به جای مقاصد گردشگری خارجی برای ایرانیان را در دستور کار دارد. جایگزنی کیش و جزایر پیرامونی به عنوان یکی از مقاصد سفر در حوزه منطقه ای و بین المللی با تاکید بر ارتقاء مزیت های گردشگری کیش و توجه ویژه به کشور های پیرامونی و حوزه خلیج فارس و استفاده ازمزیت های برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک ایران و چین در منطقه آزاد از دیگر مواردی بود که معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد. خسرو نشان همچنین ارتقاء سطح خدمات و آموزش گردشگری و حرکت به سمت صدور دانش و متخصص گردشگری به سرزمین اصلی و کشور های منطقه را از دیگر برنامه های مد نظر این معاونت برشمرد. توسعه و ترویج انواع گردشگری موضوعی با توجه به زیر ساخت ها و ویژگی های اختصاصی جزیره کیش به ویژه گردشگری در زمینه های ورزشی ، سلامت ، پزشکی ، دریا پایه ، نمایشگاهی ، فرهنگی و هنری ، تفریحی و اوقات فراغت، ارتقا جزیره کیش به عنوان شهری هوشمند ، خلاق و گردشگر پذیر با لحاظ تمامی اختصاصات آن، از جمله ارتقا منظر بصری ، ایجاد تنوعات موضوعی و تصویر خوشایند و ایجاد هویت بصری اختصاصی در عرصه ملی و بین المللی، تبدیل کیش به قطب دوم گردشگری فرهنگی کشور با تاسیس موزه ها و برگزاری رویداد های هنری فرهنگی از دیگر برنامه های معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش است که خسرونشان در جلسه شورای معاونان به تشریح آن پرداخت.
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " عیسی قبادی " معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین افزود: با پشتیبانی و حمایت مسؤولان استان قزوین، پروژه گردشگری دریاچه اوان در بخش رودبار الموت شرقی، کار خودش آغاز کرده است. وی با بیان اینکه این پروژه با ساماندهی دریاچه الموت باعث ایجاد بسترهای گردشگری و توریستی منطقه میشود، اظهار داشت: با تکمیل فاز نخست این پروژه، شاهد رونق مسافر و افزایش کسب و کارهای گردشگری در این منطقه خواهیم بود. به گفته قبادی، سرمایه گذار این پروژه بخش خصوصی بوده و با برنامههایی که برای این دریاچه تدارک دیده، دورنمای روشنی را در جذب گردشگران داخلی و خارجی شاهد خواهیم بود. این مسؤول اقتصادی به فازبندی طرح گردشگری دریاچه اوان اشاره و یادآور شد: نظارتهای لازم با هدف پیشبرد روند طرح در دستور کار قرار دارد تا در فازهای بعدی بتوانیم براساس ظرفیتها و بازخوردهای منطقه به تکمیل تمام پروژه اقدام کنیم. قبادی خاطرنشان کرد: استان قزوین علاوه بر حوزه صنعت و کشاورزی در بخش گردشگری از ظرفیتهای کم نظیری برخوردار بوده که اگر مورد توجه مدیران این حوزه قرار بگیرد بدون شک شاهد رونق گردشگری منطقه نیز خواهیم بود. معاون امور اقتصادی استاندار قزوین، اقتصاد گردشگری را یکی از مولفههای مهم در توسعه مناطق بومی و محلی دانست و افزود: تقویت این موضوع میتواند آهنگ توسعه در مناطق محروم و کم برخوردار و یا حتی مناطق روستایی را شتاب ببخشد.
ایجاد شده: 4/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 4/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " سکینه سالاری " معاون گردشگری و سرمایه گذاری استان بوشهر اعلام کرد: در سال ۹۹ با مشارکت بخش خصوصی پنج هتل، ۱۰ اقامتگاه بومگردی و ۲۳ خانه مسافر با پراکندگی مناسب در استان بوشهر راه اندازی شده و در زمان حاضر زمینه اقامت در تمام مناطق استان برای گردشگران فراهم است. وی برق رسانی و ایجاد راه دسترسی در روستای ساحلی حصار و توسعه زیرساخت برای ۲ روستای گردشگری جزیره جنوبی و منقل را از دیگر فعالیتهای معاونت گردشگری و سرمایهگذاری در استان بوشهر اعلام کرد. سالاری ادامه داد: سال گذشته مراحل اولیه ساخت سه فروند کشتی تفریحی در بوشهر آغاز شد که با بهرهبرداری از آنها، اتفاقهای مثبتی در حوزه گردشگری دریایی استان رخ خواهد افتاد. معاون گردشگری و سرمایهگذاری استان بوشهر با اشاره به صدور چهار موافقت اصولی، بهرهبرداری از سه دفتر خدمات مسافرتی و ۲ مجمتع گردشگری و پذیرایی گفت: بخش خصوصی سال گذشته پنج هزار و ۷۵۵ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال در راستای توسعه ظرفیتهای گردشگری در استان سرمایه گذاری کرده است. سالاری افزود: گردشگری در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفت و امکان برگزاری بسیاری از برنامهها برای معرفی جاذبههای استان عملی نشد و در این مدت تنها یک مورد نمایشگاه گردشگری و سرمایه گذاری در این استان برگزار شد.
ایجاد شده: 2/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 2/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، " تورج دهقانی زنگنه " رئیس سازمان هواپیمایی کشور ، با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور با توجه به رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی در بخش هوایی و طبق اعلام وزارت بهداشت و طبق ارزیابیهای انجام شده، میزان شیوع ویروس کرونا از طریق بخش هوایی بسیار پایین بوده است، گفت: از زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده تعداد کادر پروازی که به این ویروس مبتلا شدهاند به انگشتان دست هم نمی رسد و تنها یک مورد فوتی در این زمینه داشتهایم. دهقانی زنگنه با بیان اینکه طبق آمارهای اعلام شده این مسئله نشان میدهد که شیوه نامههای بهداشتی ابلاغ شده به درستی و با دقت در صنعت هوانوردی رعایت میشود، افزود: بسیاری از افراد اعلام کردهاند که بخش هوایی باعث گسترش و یا شیوع ویروس کرونا بوده اما با وجود چنین آماری میتوان اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا یا گسترش آن در کشور به گردن صنعت هوانوردی انداختن، درست نیست. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برداشته شدن ظرفیت ۶۰ درصدی در بخش هوایی بعید است، زمینه ساز کاهش قیمت بلیت هواپیما شود، افزود: پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در هواپیماها که برای پروازهای داخلی اعلام شده است، در هیچ کدام از بخشهای هوایی کشورهای خارجی اجرا نمیشود و در این زمینه تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و این مصوبه را تاکنون با دقت اجرا کردهایم و با هر شرکتی که در این زمینه قصوری مرتکب شده، برخورد میکنیم. او درباره وضعیت پروازهای خارجی هم در کشور گفت: پروازهای انگلیس مجددا برقرار شده و از هفته گذشته تاکنون یک پرواز به این کشور داشتهایم و طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته ایران ایر، پرواز بعدی به این کشور ۱۱ ماه می انجام میشود. این مقام مسئول تاکید کرد: به دلیل تشدید ویروس کرونا در فرانسه پروازها تا زمان کاهش ویروس کرونا لغو شده است. زنگنه اظهار کرد: تعداد زیادی از پروازهای شرکتهای هواپیمایی را به دلیل رعایت نکردن دستور العملهای بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی لغو کردهایم و در این مدت هم به صورت مداوم به شکایات و دستورات مسافران هم رسیدگی و نتایج این بررسیها را هم به مردم اعلام کردهایم. او در پایان با بیان اینکه رعایت تمامی دستور العملهای بهداشتی را در بخشهای مختلف با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا تشدید کردهایم، افزود: تمامی مسافرانی که از کشورهای مختلف وارد ایران میشوند باید تست pcr منفی به همراه خود داشته باشند و البته در ایران هم به صورت تصادفی از مسافران تست میگیریم.
ایجاد شده: 30/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 30/فروردین/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، در آیین رونمایی از سامانه جامع میراثفرهنگی، معاون میراثفرهنگی کشور، مدیرکل بناها، بافتها و محوطههای تاریخی به شکل حضوری و معاونان میراثفرهنگی استانها به شکل مجازی حضور داشتند. دکتر علیاصغر مونسان در آیین رونمایی از این سامانه گفت: «این سامانه میتواند به انتقال دانش و تجربه کمک کند. بخشی که قرار است به عنوان میراثبانان به آن اضافه شود مهم است و حجم پایش و حفاظت از آثار تاریخی را با توجه به اینکه آثار تاریخی بسیاری در کشور وجود دارد، بالا میبرد.» او افزود: «بخش میراثبانان موجب میشود تا کارشناسان واقعی نظرات، انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح و ثبت کنند. بر روی این سامانه، بخش ارتباط با مردم با نام میراثبانان تعریف شود تا تعامل دو سویه با مردم ایجاد شود.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تصریح کرد: «راهاندازی سامانه جامع میراثفرهنگی کار ارزشمندی است و یکی از نکات مهم آن افزایش سرعت عملیات بهویژه در حوزه میراثفرهنگی است، با توجه به مصوبه هیئت وزیران باید طی یک سال آینده جواب استعلامها ظرف ۴۸ ساعت پاسخ داده شود. باید تا چند ماه آینده این امکان فراهم شود.» دکتر مونسان عنوان کرد: «یکی از مزایای دیگر راهاندازی این سامانه، ارتقای شفافیت، افزایش اطمینان و اعتماد به دادهها و بهبود خدمت به مردم است. همچنین سامانه جامع میراثفرهنگی میتواند پایش، کنترل و نظارت دقیقتر را ایجاد کند و در هزینهها و زمان نیز صرفهجویی کند.» ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا و بهرهبرداری با راهاندازی سامانه جامع میراثفرهنگی محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی کشور در ادامه گفت: «بر روی این سامانه بخش مرمت و احیا قرار دارد و تصمیم داریم بخش ثبت آثار، موزهها و پایگاهها نیز به آن اضافه شود تا زیرساختی برای مدیریت یکپارچه در کشور ایجاد شود.» او ضمن تشکر از بخش مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری و معاونت توسعه مدیریت ومنابع برای کمک در راهاندازی این سامانه تصریح کرد: «ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا و بهرهبرداری، الکترونیکی کردن فرآیند شورای فنی استانها، زیرساخت ارتباط سراسری درخواست تعمیر و مرمت املاک بخش خصوصی، هوشمندسازی عرصهها و حرایم آثار و بافتهای تاریخی، الکترونیکی کردن فرآیند کمیتهها و شوراهای راهبردی، زیرساخت ثبت و یکپارچهسازی اسناد مشخصات مالکیت عرصه آثار تحت حفاظت، ایجاد میز خدمت مجازی برای دریافت درخواستهای نگهداری، احیا و مرمت بناهای بخش خصوصی از دیگر بخشهای این سامانه به شمار میرود.» سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل بناها، بافتها و محوطههای تاریخی در ادامه بیان کرد: «در سامانه جامع میراثفرهنگی برنامهریزی شده تا ۸۰ میلیون ایرانی، کاربر این سایت شوند. در فاز اول همکاران و افرادی که با وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همکاری میکنند و در فاز بعدی میراثبانان هم میتوانند عضو شوند.» سامانه جامع میراثفرهنگی به نشانی memoria.mcth.ir سامانهای تخصصی در زمینه مدیریت حفاظت و احیای آثار تاریخی کشور با مدیریت دفتر حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی بهعنوان زیرساخت جامع و الکترونیکی با کد و واحد شناسایی یکتا و بر زیرساخت کاداستر - مکان مبنای کشوری بوده که در مدت یک سال طراحی شده است.
ایجاد شده: 30/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 30/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " نادر فلاحی "مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در جلسه با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل اظهار داشت: عملیات گودبرداری پروژه با قوت در حال انجام است. وی با بیان اینکه این جلسه با هدف رفع موانع احتمالی پیش روی عملیات اجرای هتل پنج ستاره ویستریا در اردبیل شد، افزود: با حمایت از سرمایهگذار هتل پنج ستاره ویستریا در اردبیل و حل مشکلات و موانع احتمالی این طرح، پیگیر تسریع در روند اجرای این هتل هستیم. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به ارزش های افزوده این پروژه به گردشگری اردبیل اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما در ۱سال گذشته برای رفع موانع و حل مشکلات سرمایه گذاران بوده و خواهد بود که هتل ۵ستاره نیز جزو کار ویژه های همکاران بود. فلاحی با اعلام حمایت از اجرای هتل پنج ستاره در اردبیل تصریح کرد: با توجه به اینکه این مجموعه اولین هتل پنج ستاره اردبیل است، بهره برداری از آن تحرک مناسبی در جذب گردشگران و به ویژه گردشگران خارجی ایجاد خواهد کرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل نیز با تاکید بر سخنان مدیرکل میراث، تصریح کرد: همه توان ما برای کمک به اجرای بی نقص و آسان پروژه های است. قلندری افزود: آماده رفع هرگونه موانع پیش رو برای تسهیل در امور هستیم.
ایجاد شده: 29/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 29/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حرمتالله رفیعی" رییس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با استناد به آمار فروش بلیت پرواز، قطار، تور و اقامتگاه تخمین میزند سفرهای داخلی در نوروز ۱۴۰۰ تا حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است. هرچند به گفته او، در برخی مناطق مثل کیش، ضریب اشغال اقامتگاهها به ۷۰ درصد رسید و در مقابل شهرهایی مثل مشهد بیشتر هتلها بدون مسافر و تعطیل ماندند و ضریب اشغال هتلهای این شهر میانگین ۲۰ درصد بود. رفیعی درباره کاهش سفرهای خارجی نیز گفت: وضعیت اقتصادی بههمریخته مردم و افزایش هزینه سفرهای خارجی و از طرفی تناقض درباره سفر و استرداد هزینهها در صورت لغو شدن پروازها باعث شد مردم کمتر سفر بروند و فکر میکنیم تا ۸۵ درصد ریزش سفرهای خارجی را در مقایسه با سال ۹۸ تجربه کرده باشیم. نوروز ۹۹ که مرزها بسته و پروازها تعلیق شده بود و سفری انجام نشد، بنابراین معیار مناسبی برای قیاس نیست. او اضافه کرد: توان اقتصادی مردم پایین آمده، از طرفی نرخ ارز بالا رفته است، اگر مردم تا چند سال پیش ترکیه را با پنج شش میلیون تومان میرفتند حالا باید نفری ۲۵ میلیون تومان بدهند. او در ادامه گفت: استقبال از تورها و سفرهای خارجی در نوروز ۱۴۰۰ بسیار پایین بود، به طوری که بیشتر پروازهای مسیر پرسفری مثل ترکیه نیمهخالی انجام شد. برای مسیر ترکیه ۲۰۰ هواپیما در هفته مجوز پرواز دارند که معمولا در تعطیلات نوروز برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ پرواز اضافه دیگر، دو کشور مجوز صادر میکردند، اما امسال نه تنها آن مجوزهای اضافه صادر نشد که تعداد پروازهای روزانه از ۲۸ به ۵ پرواز رسید. بسیاری از آژانسهای مسافرتی برخلاف تصورشان باز هم متحمل ضرر و زیان شدند. رفیعی همچنین گفت: یک ماه مانده به تعطیلات نوروز نامهای از معاون گردشگری منتشر شد مبنی بر اینکه هزینه تورها و سفرهای خارجی و داخلی در صورت لغو به خاطر شرایط کرونا پس داده نشود که بعد آن را تکذیب کردند و گفتند خرید خدمات سفر تا سه ماه ضمانت شود تا درصورت لغو پرواز یا بسته شدن راه، هزینه مسافر سوخت نشود. همین تناقض در مسافران بیاعتمادی ایجاد کرد که در ریزش سفرها بیتاثیر نبود. او مدیریت سفرهای نوروزی را دچار نوعی لجامگسیختگی و از همگسستگی دانست و افزود: تا پیش از تعطیلات، اظهارات متناقض مردم را سرگردان کرده بود. مدیریت سفر هم بسیار ضعیف بود. در طول تعطیلات مدام پیام میدادند که سفر نروید و هر روز تغییر رنگ چند شهر را اعلام میکردند و ۷۲ ساعت برای ترک فوری آن مناطق ضربالاجل میدادند. در ستاد ملی کرونا یک قانون تصویب میکردند بعد خلاف آن عمل میشد. با پایان یافتن تعطیلات هم مردم مقصر شناخته شدند. رییس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به اتهاماتی که متوجه صنعت گردشگری شده با توجه به وخیمتر شدن اوضاع کرونا در کشور، اظهار کرد: اگر مراکز گردشگری آلوده هستند و عامل آلوده شدن مسافران به کرونا بودهاند وزارت بهداشت گزارش دهد. تمام پروتکلهای بهداشتی در اماکن گردشگری رعایت میشود، وگرنه حتما وزارت بهداشت مثل رستورانها و یا سایر مراکز از آنها نام میبرد. بهتر است وزارت بهداشت مراکز درمانی را در حاشیه امنیت نگه دارد که مردم برای پیگیری امور درمانی از حضور در آنها دچار واهمه هستند. او افزود: اگر وزیر بهداشت نگران انتقال ویروس جهشیافته از ترکیه به ایران است، آمار دقیق ارائه دهد که این تعداد مسافر از ترکیه مبتلا شدهاند. چرا با مستندات و منطق با مردم صحبت نمیشود؟ متاسفانه ما فقط آمارسازی بلدیم، مثلا در زمان محمدشریف ملکزاده در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر بود و ۵۰ درصد این جمعیت هم اصلا سفر نمیرفت، آمار میدادند در نوروز ۱۲۰ میلیون نفر گردشگر داشتهایم. حالا هم که ویروس کرونا است، از این طرف بوم افتادهاند و آمار میدهند یک میلیون نفر سفر رفتهاند. این آمارها کجا ثبت شده است که حتی ما به عنوان دستاندرکار گردشگری به آن دسترسی نداریم، آیا سایر دوائر نظارتی به این آمارها دسترسی دارند؟ ما را قانع کنید، مستندات ارائه دهید و سلیقهای حرف نزنید.
ایجاد شده: 22/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 22/فروردین/1400 اخبار داخلی