به گزارش هتل نیوز و بهنقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، " علیرضا جلالزایی " مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستانوبلوچستان گفت: پویش «سیستان را ببینیم و بلوچستان را بشنویم» در زمینه معرفی استان بسیار تأثیرگذار بود و توانست جای خود را در کشور به نحوی باز کند که به عنوان برند توسط وزیر به دیگر استانها معرفی شد. وی اظهار کرد: برای اولین بار توانستیم برنامه محوری روز جهانی جهانگردی را بعد از سالها تمرکززدایی کنیم و آن را به زاهدان بیاوریم و ظرفیتهای گردشگری را در بخشی از آن معرفی کنیم. جلالزایی افزود: از ۷۶۰ رویداد گردشگری که توسط معاونان گردشگری کل کشور به تهران معرفی شد، هفت رویداد بهصورت تقویم رویدادهای گردشگری برای ثبت در نظر گرفته شد که اولین آن مربوط به سیستانوبلوچستان، تحت عنوان اولین رویداد «فرهنگ گردشگری ساحلنشینان کشور» قرار بود با حضور استانهای ساحلی کشور برگزار شود. وی گفت: همچنین قرار بود اولین همایش گردشگری وزرای کشورهای حاشیه خلیج فارس بهصورت بینالمللی از طریق سیستانوبلوچستان و بندر چابهار برگزار و از این ظرفیت هم بهرهبرداری شود که با شیوع کرونا این برنامهریزیها دچار اختلال شد. این مقام مسئول بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف ما در برنامههای پیش رو معرفی سیستان و بلوچستان و ظرفیتهای ناشناخته آن بوده که مهمترین آنها در زمینه گردشگری است که حتی بسیاری از مردم استان هم با آن آشنایی ندارند.
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
توزیع ناعادلانه و سرعت کند واکسن کرونا در بسیاری از کشورها بعضی از شهروندان جهانی را بر آن داشته به کشورهای دیگری که به توریستها خدمات واکسن میدهند، سفر کنند. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، روسیه اولین کشور عرضهکننده واکسن کووید به گردشگران است. Enno Lenze، یک کارآفرین، روزنامهنگار و مدیر یک موزه در آلمان حاضر بود به خاطر واکسن سفر کند، او نخست از پزشکان محلی در شهر برلین، درباره واکسن اضافه پرسوجو کرد، برای تزریق واکسن در صربستان درخواست داد و درباره گزینههای موجود در امارات متحده عربی، عراق و… تحقیق کرد و حتی خواست شانس خود را با ویزای امریکا امتحان کند. سرانجام یک شرکت توریستی در نروژ پیدا شد که بسته سفر شامل پرواز به مسکو و واکسن «اسپوتنیک وی» را عرضه میکرد. لنز به همراه ۵۰ آلمانی دیگر اولین دوز واکسن کووید را در روسیه تزریق کردهاند و بهزودی برای تزریق دوز دوم به مسکو خواهند رفت. دولت روسیه موظف است این مسافران را سه روز تحت نظر داشته باشد، اما به اعتقاد این کارآفرین آلمانی، فرصت خوبی برای گشتوگذار در مسکو و آشنایی با سفینههای فضایی در دوران جماهیر شوروی است. این آژانس مسافرتی نروژی به دنبال تقاضای زیاد برای سفر به خاطر واکسن، یک تور سههفتهای با عنوان «سلامت» عرضه کرده که گردشگران فاصله بین دو دوز واکسن را میتوانند در آبگرمهای ترکیه سپری کنند. این شرکت توریستی همچنین تور سفر سیبری با قطار همراه با واکسن را عرضه کرده است که تا به حال ۶۰۰ نفر از آلمان، سوئیس و چند کشور اروپایی دیگر در آن ثبت نام کردهاند. در امریکا ، با سرعت گرفتن تزریق واکسن به افراد بالغ، برخی ایالتها که واکسن بیشتری دارند، برنامه تزریق به مسافران را آغاز کردهاند. مثلا از ماه ژوئن، یعنی یک ماه دیگر، در آلاسکا که بخشی از ایالت متحده آمریکا است تزریق واکسن کووید به مسافران در فرودگاه پیشنهاد میشود. در داکوتای شمالی، ایالت هممرز با کانادا نیز تزریق واکسن کرونا به رانندههای ترانزیتی کامیون که از کانادا وارد آمریکا میشوند، شروع شده است. در فلوریدا افرادی که به صورت موقت یا برای تجارت به این ایالت سفر میکنند، امکان تزریق واکسن کرونا را دارند. در میامی نیز مقررات آزاد این اجازه را میدهد به افرادی که از امریکای جنوبی و مرکزی با ویزا وارد میشوند واکسن تزریق شود. دنیل کوردوا، یک اقتصاددان اهل پرو که در دانشگاه فلوریدا کار میکند موفق شده با ویزای امریکا، واکسن کووید را دریافت کند. او با یک پرواز از شهر لیما به میامی رفته و مستقیم به کمپ تزریق واکسن مراجعه کرده و با ارائه مدارک شغلی خود، این واکسن را تزریق کرده است. او گفته خیلیها را در پرو و لیما میشناسد که به همین منظور به امریکا سفر کردهاند. روزنامه مکزیکی «ریفورما» هم گزارش داده که آدمبرها (Coyotes) ـ قاچاقچیانی که افراد را از مرز مکزیک و امریکا رد میکنند ـ این بار به افرادی که قصد دارند برای تزریق واکسن کووید به امریکا بروند، کمک میکنند. اما مالدیو ـ جزیرهای در اقیانوس هند ـ که سیاست افزایش گردشگر را در پیش گرفته شده، با استراتژی 3V (تعطیلات، واکسن، بازدید) گردشگران را برای سفر به این کشور همراه با تزریق واکسن کووید تشویق میکند. عبدالله ماسوم، وزیر گردشگری مالدیو به CNBC گفته در حالی که فقط حدود ۱۳ درصد از مالدیو واکسینه شدهاند، اما حدود ۹۰ درصد از کارگران خط مقدم گردشگری واکسن کووید را دریافت کردهاند که از اهمیت این کشور به صنعت گردشگری ناشی میشود. صربستان نیز تجربه تزریق واکسن به مسافران بینالمللی را دارد، این کشور حدود سه میلیون واکسن فایزر، آسترازنکا، اسپوتنیک وی و سینوفارم برای شهروندانش خریده که بیشتر از حد مورد نیاز بوده، بنابراین واکسن اضافه را به ملیتهای دیگری که به صربستان سفر کنند، تزریق میکند. به گزارش یورونیوز، تا کنون بیش از ۲۲ هزار نفر خارجی واکسن کووید را در صربستان دریافت کردهاند. بیشتر این افراد از همسایگان صربستان و حوزه بالکان بودهاند، شهروندانی از کانادا نیز به انگیزه تزریق واکسن به صربستان سفر کردهاند. چالشی که بسیاری از کشورها با آن روبهرو هستند نابرابری جهانی در تهیه و توزیع واکسن است. بر اساس مطالعه انجامشده در دانشگاه آکسفورد، ۸۲ درصد از واکسنهای کووید به کشورهایی با درآمد بالا و اقتصاد متوسط رو به بالا رسیده و فقط ۰.۲ درصد واکسنها برای کشورهای کمدرآمد خریداری شده است. برای کاهش این مشکل، تلاشهایی کوواکس (نهاد هماهنگکننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی) درحال انجام است، اما کشورهای ثروتمند سهم بیشتری را برای عرضه واکسن در اختیار گرفتهاند و اکنون که موج سفر به خاطر واکسن شکل گرفته، با توجه به اقتصاد از دسترفته بخش گردشگری در برخی کشورها، نگرانیهایی از بابت نگاه سرمایهداری به واکسن کووید که شانس آن را نصیب افراد ثروتمند میکند و نه فقیر، مطرح است. منبع | ایسنا
ایجاد شده: 27/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 27/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، طبق رده بندی Airports Council International، فرودگاه بینالمللی دبی، برای هفتمین سال پیاپی، عنوان شلوغترین فرودگاه از نظر تعداد مسافران بینالمللی را در جهان به دست آورد و در رتبه اول جهان قرار گرفت. تعداد مسافران ده فرودگاه برتر جهان از نظر تعداد مسافران بینالمللی در سال 2020 بر اساس رده بندی "شورای فرودگاههای بینالمللی" ؛ 1️⃣ دبی 25 میلیون و 800 هزار 2️⃣ آمستردام 20 میلیون و 880 هزار 3️⃣ هیترو لندن 20 میلیون و 650 هزار 4️⃣ پاریس 19 میلیون و 60 هزار 5️⃣ فرانکفورت 16 میلیون و 840 هزار 6️⃣ استانبول 15 میلیون و 900 هزار 7️⃣ دوحه 12 میلیون و 500 هزار 8️⃣ اینچئون کره جنوبی 11 میلیون و 950 هزار 9️⃣ سنگاپور 11 میلیون و 630 هزار 🔟 مادرید 11 میلیون و 50 هزار فرودگاه بین المللی دبی، اولین بار در سال 2014 با پیشی گرفتن از فرودگان هیترو لندن، به مقام اول جهان دست یافته بود. فرودگاه بین المللی دبی، با وجود بیماری همه گیر کرونا، توانست موفقیت بزرگی کسب کند. درجه مراقبتهای بهداشتی از مسافران در فرودگاه بین المللی دبی، مانند مراکز بهداشتی است تا از طریق ایجاد فاصله فیزیکی، الزام به ماسک و سرعت بخشیدن به روند سفر، محیطی امن را تضمین کند. فرودگاه بینالمللی دبی به منظور حفظ الزامات ایمنی عمومی، کلیه اقدامات احتیاطی را انجام داده است. وجود ایستگاههای ضدعفونی کننده دست در مکانهای جداگانه در فرودگاه، پلکسی گلاس محافظ در شمارندههای ورود و گذرنامه، چکهای حرارتی، علائم فاصله اجتماعی و افزایش تعداد تمیز و ضدعفونی کردن، مطابق با استانداردهای بینالمللی، اقداماتی است که در فرودگاه دبی انجام میشود. منبع ؛ البیان
ایجاد شده: 26/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، عمان ویژن ۲۰۴۰ به ترسیم چشماندازی از آینده گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ میپردازد. صنعت گردشگری برای اکثر کشورهای جهان از اهمیت یکسانی برخوردار بوده و سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارد. گردشگری یک صنعت بزرگ است که خدمات متعددی را ارائه می دهد و مقدار زیادی درآمد برای یک کشور ایجاد می کند - چه شخصی در داخل کشور سفر کند یا خارج از کشور. عمان یک کشور آسیایی عربی است که در شبه جزیره عربستان واقع شده است. بر اساس گزارشات ارائه شده جهانگردی به یکی از بزرگترین صنایع در عمان در آینده نزدیک تبدیل می شود. بسیاری از شاخص های اقتصادی پیش بینی کرده اند که تولید ناخالص داخلی عمان ۳.۵٪ در حال رشد بوده که بخش گردشگری سهم فوق العاده ای دارد در این مورد دارد. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط گروه تجارت آکسفورد؛ صنعت گردشگری عمان از سایر بخشهای اقتصادی موجود در کشور در آینده نزدیک پیشی خواهد گرفت و بیش از نیمی از مدیران تجاری شرکت کننده بر این باورند که گردشگری بانفوذترین بخش در تنوع بخشیدن به اقتصاد عمان است. طرح «عمان ویژن ۲۰۴۰» و تقویت بخش گردشگری عمان کشور عمان در سال ۲۰۱۵ باهدف ساختن آیندهای روشن در زمینههای صنعت گردشگری عمان و ارتقای شرایط اقتصادی و اجتماعی، برنامهی بیستوپنجسالهای را بانام «عمان ویژن ۲۰۴۰» تعریف کرد. در واقع این برنامه به ترسیم چشماندازی از آینده گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ میپردازد و آنچه که در این طرح اهمیت دارد مشارکت همهجانبه افراد جامعه برای پیشبرد اهداف کشور است که در آخر منجر به تحقق کامل چشماندازهای گردشگری و ارتقای شاخصهای زندگی در عمان برای مهاجران و البته شهروندان این کشور خواهد شد. عمان ویژن ۲۰۴۰ بر سه پایه اصلی استوار است: ۱- مردم و اجتماع: تقویت سلامت و رفاه خانواده؛ حمایت از هویت و میراث عمانی؛ توسعه تواناییهای فنی و کارآفرینی ملی ۲- اقتصاد و توسعهی اقتصادی: ایجاد تنوع اقتصادی و مشارکت با بخشهای خصوصی؛ توسعه استانداردهای کشور؛ حفظ پایداری محیط زیست؛ ایجاد زیرساختهایی در سطح کلاس جهانی و طراحی شهرهای مدرن و قابلسکونت ۳- حاکمیت عمان؛ بهبود اثربخشی حاکمیت و قوانین حکومتی. ابتکارات ارتباطی بخشی اساسی در ارتباطات و استراتژی مشارکت ذینفعان بوده که توسط سازمان و کمیته پیگیری نظارت می شود. این استراتژی به عنوان بخشی از پروژه عمان ویژن ۲۰۴۰ به دنبال رهنمودهای سلطنتی سلطان قابوس برای تدوین چشم انداز آینده با توجه به اجماع گسترده جامعه و مشارکت همه بخشهای اجتماعی ارائه می شود. ابتکارات ارتباطی چشم انداز عمان ویژن ۲۰۴۰ برای اطمینان از مشارکت کامل همه بخشهای مرتبط و تقویت نقش شرکای استراتژیک در ایجاد چشم انداز از طریق تعدادی از ارزشهای ارتباطی طراحی شده است. ابتکارات ارتباطی چندین بخش اجتماعی به ویژه جوانان، بخش خصوصی و جامعه محلی در استان ها، کودکان و رسانه ها را هدف قرار داده است. «مجمع چشم انداز آینده» بخشی جدایی ناپذیر از پروژه چشم انداز آینده عمان ویژن ۲۰۴۰ است. اهداف مجمع چشم انداز آینده: برجسته کردن روندهای جهانی، منطقه ای و ملی آینده در رابطه با موضوعات مورد علاقه جامعه عمانی؛ شناسایی مضامین کلیدی و تدوین سناریوهای آینده از آمادگی چشم انداز ۲۰۴۰ عمان؛ افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت آینده؛ دستیابی به راه حلهای خلاقانه برای غلبه بر چالشهایی که سلطنت ممکن است در تضمین تداوم شکوفایی، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی خود تا سال ۲۰۴۰ با آنها مواجه باشد. در کنار افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی و افزایش تعدا گردشگران، استراتژیهای عمان ویژن ۲۰۴۰ بهدنبال ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری است که طبق برنامهریزیهای دولت و اجرای طرح «عمانیسازی» ۷۵ درصد از این شغلها به اتباع عمانی تعلق خواهد یافت. یکی از عواملی که موجب افزایش اشتغالزایی و جذب گردشگران خارجی میشود، توسعه زیرساختهای حملونقل شهری استکه دولت عمان به این مهم توجه ویژه دارد. طرحهای راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان افزایش هتلها و توسعه امکانات مقاصد گردشگری عمان نهتنها موجب ارتقای بازارهای گردشگری داخلی این کشور خواهد شد؛ بلکه کشور عمان را بهعنوان یک مقصد گردشگری جهانی به گردشگران بینالمللی معرفی خواهد کرد. دولت عمان در راستای توضیح این برنامه، از احداث مجموعاً ۸۰ هزار اتاق که شامل ۳۳،۳۷۳ اتاق در هتل، ۲۹،۲۸۷ اقامتگاه تفریحی و ۱۷،۲۶۲ اتاق خبر داده است. یکی دیگر از طرح های راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان ایجاد بسترهای تعامل فرهنگی میان گردشگران با مردم عمان و توسعه کیفیت و امکانات سایتهای طبیعی این کشور است. در واقع دولت عمان بهدنبال آن است تا علاوه بر تشویق گردشگران برای بازدید از عمان، مقدمات ارتقای تجربه سفر آنها را در این کشور فراهم کند. دولت عمان با شناسایی پنج نوع سایت طبیعی در مناطقی همچون حیاتوحش، کوهها، وادیها، بیابانها و سواحل و تعیین چهارده زیرساخت توریستی در آنها، در تلاش است تا این مناطق جدید و توسعهیافته را در سطح بینالمللی به همهی گردشگران جهان معرفی کند. جذب سرمایهگذاران خارجی نیز مهمترین طرح راهبردی عمان جهت تقویت صنعت توریسم این کشور است. جذب سرمایهگذاران خارجی و تشویق آنها برای سرمایهگذاری و آمادهسازی زیرساختهای جدید گردشگری در اولویت همه امور قرار دارد و مقدمات توسعه گردشگری عمان را فراهم خواهد کرد. جذب شرکتهای هواپیمایی بینالمللی و لغو الزام اخذ ویزا برای سفر به عمان، از دیگر طرحهایی است که در استراتژیهای گردشگری این کشور اهمیت داشته و هماکنون با لغو روادید (ویزا) برای شهروندان ۱۰۳ کشور از جمله ایران، بخشی از این برنامه نیز به حقیقت پیوسته است. در نهایت توصیه هایی ها با هدف بهبود و تشویق بخش گردشگری عمان مطرح می شود: این کشور باید هتل های خود را در مناطق مختلف گسترش دهد. کارآفرینان محلی باید ساخت هتل های خود را در مناطق شهری نیز شروع کنند. وزارت گردشگری باید چندین سیستم عامل رسانه اجتماعی دیگر را برای تشویق بخش گردشگری طراحی کند. هتل های موجود باید سیاست ها و خدمات خود را بهبود بخشند تا در صنعت گردشگری کارآمد شوند. دولت عمان باید سیاست های مربوط به بخش گردشگری و توریست را بهبود بخشد و گردشگری عمان را از طریق چندین رسانه به بازار عرضه کند. منبع | تحلیل بازار
ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 25/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
فعالان گردشگری با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران کرونا، سیاست وزارتخانههای امور خارجه و بهداشت را در محدود کردن ویزای ایران به چالش کشیدند و از رها کردن نیروهای متخصص گردشگری به حال خود گله کردند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، کوچ بزرگ متخصصان گردشگری، وامهای حمایتی که به بدهکاری کلان گردشگری تبدیل شده، دخالتهای بخش دولتی در امور بخش خصوصی، واگذاری مسؤولیت نمایشگاههای خارجی با دستور حاکمیتی، ماجرای مقاومت بدنه وزارت خارجه با لغو ویزای ایران برای عمان و بیتوجهی به گردشگری از جمله مباحث و دغدغههایی بود که فعالان گردشگری در گفتوگویی حدودا پنجساعته در کلابهاوس، با حضور تعدادی از رؤسای تشکلهای خصوصی به بحث گذاشتند. در این گفتوگوی چالشی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نوعی تنها مدیر دولتی حاضر بود که خود نیز نسبت به بیتوجهیهای حاکمیت به موضوع گردشگری انتقاد کرد. امیدوارم یک رفت و روب اساسی انجام دهیم " حرمتالله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ، در این گفتوگو که با موضوع «کوچ شغلی متخصصان گردشگری» برگزار شد، تخمینی گفت: مجموع نیروی انسانی که مستقیم در گردشگری شاغل است احتمالا به بیش از ۱۲۰ هزار نفر برسد که اکنون نیمی از آنها از صنعت گردشگری خارج شدهاند. ما بیشتر از ۵۰ درصد نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت را از دست دادهایم که بازگرداندن آنها سخت خواهد بود. تقاضای ما این است که اجازه دهند بخش خصوصی کار کند. تشکلهای خصوصی هم باید توجه کنند تا ید واحد نشوند نمیتوانند کاری را از پیش ببرند. او ادامه داد: گردشگری لطمه بزرگی خورده، در همه دنیا از آن حمایت شده است، ولی اینجا پای این صنعت را گرفتهایم و کشانکشان میبریم که زخم دیگری به آن وارد شود. رفیعی همچنین از ورود و نفوذ بخشهای غیرمرتبط به حوزه گردشگری انتقاد کرد و با اشاره به توافق وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای برخورد انحصاری در صدرو ویزای ایران و محدود کردن آن فقط به بیماران خارجی، اظهار کرد: صدور ویزای توریستی بیشتر از یک سال است که متوقف شده و درحال حاضر ویزا فقط برای شرکتهای تسهیلگر وزارت بهداشت صادر میشود. بررسی کنید افرادی که ویزای درمانی ایران را درخواست کردهاند، برای چه به ایران آمدهاند. امیدوارم روزی در محکمهای پاسخگو باشند. وی اضافه کرد: به بهانه نامهای مختلفی که روی گردشگری گذاشتهاند، همه دستگاهها وارد این حوزه شدهاند؛ از وزارت ورزش گرفته تا بهداشت. هر گردشگری که به ایران میآید قطعا برای سلامت روان خود سفر کرده، پس یعنی کار آن را باید وزارت بهداشت انجام دهد!؟ این دخالتها مخل درآمد اقتصادی گردشگری و معضلی برای ما شده است. او با اشاره به اظهارات رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در همایش دانشگاه امام صادق درباره فرایند جذب بیمار خارجی، اظهار کرد: آیا همه آن دغدغههایی که وزارت بهداشت برای بیمار خارجی دارد و از قبل تا بعد از سفر، وضعیت او را رصد میکند، برای بیمار ایرانی هم دارد؟ رفیعی مدعی شد: شواهد و گزارشها نشان میدهد این وزارتخانه بیشتر دنبال کسبوکار و منافع مادی خود است. او عملکرد معاونت گردشگری در دوران کرونا را نیز به نقد کشید و بیان کرد: به نظرم این معاونت دغدغهای برای کار ندارد و اتفاقا دنبال آینده کاری خود با پایان عمر دولت است. متاسفانه در این دوران سخت، به اندازه ارزنی به گردشگری کمک نشده است. چه حمایتی کردند؟ چه وامی دادند؟ همه بدهکارتر شدهاند. از اول هم گفته بودم که این وام عدهای سودجو را پروار میکند. قبول داریم که متولی توان حمایت ندارد. به هر حال، باید این یکی دو ماه را صبر کنیم و امیدواریم جاروی خوبی دستمان باشد تا بعد یک رفت و روب اساسی انجام دهیم. او سپس با این شعر که «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»، گفت: ما نباید از دولت خواهش کنیم که به گردشگری کمک کند، بخش خصوصی باید دستور بدهد، با استدعا کار پیش نمیرود. تا بخش خصوصی به این نتجیه نرسد که ولی نعمت گردشگری است، وضع تغییر نمیکند و همه وزارتخانهها برای ما تصمیم میگیرند. بیتوجهی حاکمیت به گردشگری " حسین اربابی " مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ، که جزو مجموعههای اقماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار میآید، در دفاع از عملکرد این وزارتخانه در دوران کرونا با بیان اینکه هر کاری از دست این وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برآمده انجام داده است، مشکل را متوجه بیتوجهی حاکمیت به صنعت گردشگری دانست و با ذکر یک مثال گفت: زمانی که میخواستیم ویزای ایران را برای عمان لغو کنیم، به شدت با بدنه وزارت امور خارجه درگیر بودیم، چون اعتقادی به این کار نداشت و عاقبت آقای ظریف و مونسان پشت درهای بسته، تفاهمنامه لغو ویزای ایران برای عمان را امضا کردند. او ادامه داد: تجربه ما نشان میدهد در مجموعه حاکمیتی هیچ اولویتی برای گردشگری وجود ندارد. همه میدانند کسب و کار گردشگری خراب است، اما آیا سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه کارمندان میگذرد؟ وقتی گفته میشود تعطیل کنید آیا دولت حاضر است درآمد بخش تعطیل گردشگری را تامین کند؟ واقعیت این است که اهمیتی ندارد. زمانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متوجه شدیم همه دستگاهها از صندوق توسعه ملی برداشت میکنند، ما هم گزارشی در حوزه خود تهیه کردیم و گفتیم اگر یک میلیارد یورو در این صنعت تزریق شود بسیاری از مشکلات را میتوان حل کرد، اما آن درخواست ما در پیچ و خم آب و برق و نان گم شد. وقتی برنامه ششم توسعه را آماده کردند، هیچ اثری از گردشگری نبود، با کمک یکسری دلسوز صنعت گردشگری، چند ماده به این سند اضافه شد. اربابی نقد ظریفی هم به بخش خصوصی کرد و افزود: این بخش تنها است. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دولت است، یک گردشگر هم وارد نکرده. ما حلقه مفقوده داریم، با این حال فکر میکنیم سیاستمان عالی بوده است. این حلقه مفقوده در ارتباط با بخش خصوصی است. اعتقادم بر این است که سیستم معیوب است و بخش خصوصی از آنچه هست باید قویتر شود تا بر دولت غالب شود. بخش خصوصی گردشگری باید رشد کند. رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، در ادامه این اظهارات که با واکنش تند فعالان بخش خصوصی حاضر در این گفتوگو مواجه شد، گفت: دولت اجازه نمیدهد بخش خصوصی بلند شود. همه گرفتاری ما از این است. پای ما را گرفتهاند و اجازه نمیدهند بلند شویم. یک جا را درست میکنیم، در جای دیگر سنگ میاندازند. همین دولت که به بخش خصوصی انتقاد میکند چرا بیشتر گردشگر از کشور خارج میکند، مگر خودش مجوزهای آژانسها را نداده است؟ خودش ۹۹.۵ درصد آژانسها را خروجی کار کرده و نیم درصد را ورودی کار کرده است، حالا که سههزار آژانس بنا به سیاست غلط بخش دولتی، در گردشگری خروجی فعال شدهاند، ایراد میگیرد. دولت عامل این اتفاق بوده، نه بخش خصوصی. اربابی هم در پاسخ گفت: اصلا همین پافشاری و مطالبهگری بخش خصوصی باعث شده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه مربوط به صدور مجوز را اصلاح کند و فرآیند صدور مجوز آژانس را تغییر دهد. وقتی مطالبه از سوی بخش خصوصی قوی باشد، دولت در مقابل مجبور به سر خم کردن است. رفیعی به این اقدام هم اعتراض کرد و سوال پرسید بخش خصوصی کجای تدوین چنین بخشنامهای بوده است، و در ادامه گفت: زمانی که برنامه گردشگری را به مجلس دادند، این نمایندگان مجلس بودند که به بخش خصوصی خبر دادند. آن برنامه از نظر ما هیچ ارزشی ندارد، وقتی در تدوین آن هیچ نظری از ما گرفته نشده است. " ابراهیم پورفرج" رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ، نیز در ادامه درباره دخالت دولت در گردشگری، گفت: زمانی برگزاری نمایشگاههای خارجی بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و این جامعه تقسیم مسؤولیت شده بود، اما چرا سال ۹۸ با زور و دستور حاکمیتی همان چند نمایشگاه را از ما گرفتند و به یک شرکت دیگر دادند، نمایشگاه هم برگزار نشد و پول آژانسها را هم بعد از دو سال هنوز برنگرداندهاند. این همان دخالتی است که پای ما را گرفته. بعد از ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران شده؟ " سهراب شرفی" از اتاق بازرگانی استان فارس نیز گفت: بخش خصوصی به اندازهای که قوانین اجازه داده، سرمایهگذاری کرده است. این وزارتخانه است که از ابزار و دانش باید استفاده کند. وزارتخانهای که نمیداند چگونه از ابزار موجود استفاده کند، وجودش چه معنایی دارد؟ وزارتخانه باید در بدنه دولت قدرت داشته باشد که جریان را هدایت کند. این وزارتخانه که تازه متولد شده و گرفتار پیچیدگیهای چند ده ساله نیست، از آن انتظار میرود در مجلس با قدرت و شهرت بیشتری حضور پیدا کند و بتواند صنایع دیگر را متقاعد کند که روی گردشگری تاثیر بگذارند. او استراتژی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را زیر سوال برد و افزود: از زمانی که سازمان به وزارت تبدیل شده هیچ برنامه و استراتژی توسعهای نداشته و تحولی ایجاد نکرده است. اگر ۵۰ درصد آن نگاهی که در ترکیه و مالزی به گردشگری دارند، در ایران وجود داشت وضع ما اینگونه نبود و این صنعتِ ارزشمند به کما نمیرفت. " محمدرضا اکبری " کارشناس ارشد و پژوهشگر گردشگری ، نیز این سوال را پرسید که بعد از گذشت ۴۰ سال چه پیشبینیهایی برای مدیریت بحران در گردشگری شده است، و در ادامه گفت: با اینکه سند راهبردی توسعه گردشگری اوایل همهگیری کرونا تصویب شد، ولی متاسفانه در آن، برنامهای برای مدیریت بحران درنظر گرفته نشده است، چه از جانب بخش خصوصی و دولتی. ما سالهاست در حوزه گردشگری کار میکنیم و همیشه نقد کردهایم حالا باید راهکاری برای خروج از بحران داشته باشیم. او درباره مطالبه بخش خصوصی برای مذاکره با ستاد ملی کرونا با هدف تغییر سیاستها، اظهار کرد: وظیفه وزیر بهداشت دفاع از بهداشت کشور است، آقای نمکی مسؤول دفاع از گردشگری نیست. این موضوع به ما برمیگردد که تا کنون به کجا برنامه دادهایم و حقانیت خود را چگونه اثبات کردهایم که اگر مردم سفر بروند به مشکل برنمیخوریم. اگر برنامه داشتیم میتوانستیم آنها را قانع کنیم. " محمدرضا پوینده " مدیرعامل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی متعلق به سازمان تامین اجتماعی نیز درباره تعطیلی و بیکاری گسترده در گردشگری، اظهار کرد: وزارت بهداشت تصویر درستی از گردشگری ندارد، چرا سایر صنایع شاهد تعطیلیهای گسترده نبودند، چون در سطح حاکمیت و دولت جایگاه تعریفشدهای دارند که حتی وزارت بهداشت هم نمیتواند مانع آنها شود. او همچنین تبلیغات و بازاریابی گردشگری را نقطه صفر دانست و با طرح این سوال که در دوران کرونا، کدام دستگاه چه بازاریابیای داشته است، گفت: بازاریابی گردشگری به حضور چند نمایشگاه خارجی و شرکت انحصاری ۱۰۰ آژانس واردکننده توریست محدود شده است. گردشگری باید به گفتمان ملی تبدیل شود. پورفرج، رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این اظهارنظر گفت: ما سالی ۱۱ نمایشگاه خارجی میرویم که پول آن را خودمان میدهیم. دو سال پیش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت پول زمین را میدهد و ما غرفه را برپا کنیم. وقتی نمایشگاه برگزار شد و هزینه صرفشده را مطالبه کردیم، پول را ندادند. بازاریابی گردشگری وسیعتر از نمایشگاه است. بعضی از آژانسها سالی ۲۰ سفر میروند تا شرکت خارجی را ببینند و گفتوگو کنند. نمایشگاه فقط یکی از ابزارهای کار ما است. بخش دولتی این را بداند، نمایشگاه ابزار خوبی برای بازاریابی گردشگری است. آیا در آلمان همه ۲۰۰ کشور که در نمایشگاه شرکت میکنند، اشتباه کردهاند و فقط ما درست فکر میکنیم که حضور در نمایشگاههای بینالمللی را زیر سوال میبریم!؟ خروج ۹۰ درصد رانندهها از صنعت گردشگری " حسین بهرامی " مدیر یک شرکت خدمات حمل و نقل توریستی هم با اشاره به موضوع این گفتوگو، اظهار کرد: از یک سال پیش، ۹۰ درصد نیروهای شاغل در بخش حمل و نقل گردشگری تغییر حرفه دادهاند، وامی هم به این بخش تعلق نگرفته است. بیشتر ماشینها هم اقساطی بودند که فقط سه ماه تعویق در پرداخت وام داشتند. این صنف که یادی هم از آن نمیشود، با همه زحمتی که برای آموزش رانندههای ترمینالی آن کشیده بودیم، از بین رفته است. " سهند عقدایی " عضو جامعه تورگردانان نیز با اشاره به دغدغه جهانی برای افزایش حجم تقاضای سفر در سال ۲۰۲۲، گفت: محرومیت مردم از سفر به مدت دو سال، واکسیناسیون و بازگشت به برجام، مجموعه عواملی است که احتمال افزایش تقاضا برای سفر به ایران را در ماههای ابتدایی سال ۲۰۲۲ مطرح کرده و به تبع آن، این نگرانی وجود دارد که با بیبرنامگی اتفاقات سال ۹۲ تکرار نشود، که قیمت هتلها با سرازیر شدن گردشگران به ایران، یکباره افزایش چشمگیری پیدا کند و از سوی دیگر، با کمبود زنجیره تأمین خدمات مواجه شویم. باید از حالا فکری برای آینده داشته باشیم. همچنین " علیرضا رییسی" عضو جامعه هتلداران اصفهان ، نگاهی داشت به محدودیتهایی که در این استان بر اثر تصمیمهای سلیقهای اعمال شده است و گفت: با اینکه هتلها در یک سال گذشته پروتکلها را بهدرستی رعایت کردند و حتی کارت ایمنی تهیه شده، ولی متاسفانه اداره بهداشت با سیستم گردشگری جنگ دارد. از طرفی، اقساط وامها که امهال نشد، مشکلات عدیدهای را به وجود آورده است. اداره برق هم اگر یک ماه پول نگیرد، سریع برق هتل را قطع میکند. حمایتها فقط در حد شعار بوده است. " امیرمسعود لوافان، عضو دیگر جامعه هتلداران اصفهان نیز این سوال را مطرح کرد که بعد از کوچ متخصصان گردشگری چه اتفاقی خواهد افتاد و پروژههایی که در پایه متوقف شده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، و در ادامه گفت: وزیری که در آینده میآید لطف کند کاری با تشکلهای خصوصی گردشگری نداشته باشد و اجازه دهد کار کنیم. او با اشاره به توقف آموزشها بهویژه در هتلها همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای تحصیل در رشتههای دانشگاهی گردشگری ادامه داد: واکسن برای گردشگری خیلی مهم است و مشاغل این حوزه باید در اولویت قرار گیرند. چرا کارشناسِ هتل نباید واکسن بزند اما همان نیرو وقتی به کارخانه کنسروسازی میرود، واکسن میزند. وقتی همکاران ما میبینند در این حوزه آیندهای نیست، برای خروج از آن تردید نمیکنند. " محمدابراهیم لاریجانی " مدیرکل اسبق دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ، هم درباره خروج نیروهای متخصص از گردشگری، گفت: شنیدهام برخی از نیروها در املاک مسکن مشغول شدهاند و کسی را که طعم پول املاک را چشیده باشد مگر میشود به گردشگری برگرداند؟ او همچنین خواست درباره افرادی که در بخش دولتی مانع فعالیت بخش خصوصی شدهاند شفافتر صحبت شود و گفت: بخش خصوصی از یک طرف از حمایتهای دولت تشکر میکند و از طرف دیگر آن را عامل نفاق میداند. شفاف بگوید آنهایی که دست و پای این بخش را بستهاند چه کسانی هستند. " فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و دکترای اقتصاد گردشگری نیز گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موضوع کرونا بسیار منفعل عمل کرد، اما تشکلها چه کار شایستهای انجام دادند؟ در تشکلها یکدستی و یکصدایی نداشتیم. چرا وقتی وام حمایتی کرونا را دادند با علم به مشکلات بعد، بنگاهها زیر بار آن تسهیلات رفتند و مقاومت نکردند؟ او درباره پیشنهاد انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط بخش خصوصی، بیان کرد: وزیر گردشگری باید از حالت شعاری خارج شود. تا وقتی گردشگری برای دولت دغدغه و اولویت نیست، وزیر چه از بیرون و یا دورن باشد، فرقی نمیکند. "عطا فرزام " از فعالان گردشگری هم درخواست کرد انتظاری از بخش دولتی نداشته باشند و روی آینده متمرکز شوند، چرا که مذاکرات برجام، تغییراتی را در حجم تقاضای سفر به ایران ایجاد کرده است. او گفت: باید آمادگی پذیرش را پیدا کنیم. جدی فکر کنیم اگر با رشد زیاد گردشگر مواجه شدیم چه کنیم؟ اگر همان اتفاق برجام در سال ۹۲ دوباره تکرار شود چه برنامهای داریم؟ همچنین " هومر برقانی" نماینده بازاریابی وازت گردشگری تایلند در ایران پیشنهاد کرد روی ظرفیت گردشگری ایران بیشتر کار شود، در شرایطی که از دولت نمیتوان انتظار حمایت و کمک داشت، همانطور که در چهار دهه اخیر کاری برای این صنعت نکرده است. بخش خصوصی فکری به حال گردشگری کند. پیشنهاد استفاده از سهمیه ویزای تجاری در شرایط توقف صدور ویزای توریستی برای برگزاری تورهای آشناسازی، خلاء آمار نیروی شاغل در گردشگری که سنجش اثر اقتصادی این صنعت را بیاعتبار کرده است، برنامه بخش خصوصی برای واکسیناسیون نیروی انسانی شاغل در این حوزه خارج از برنامه دولت، دستمزد راهنمایان و تلاش برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در کابینه بعدی توسط بخش خصوصی، از دیگر پیشنهادها و مباحثی بود که از سوی دیگر فعالان گردشگری مطرح شد.
ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، نمونهی اولیهی فضاپیمای استارشیپ، غول ۵۰ متری اسپیسایکس ساعتی پیش برای نخستین بار موفق شد پس از دستیابی به ارتفاع بالا با موفقیت روی سطح زمین فرود بیاید و یک گام بلند برای تکمیل این پروژهی مهم در آیندهی بشر بردارد. اسپیسایکس امروز تازهترین نمونهی اولیهی خود «استارشیپ اسان ۱۵» (Starship SN15) را از پایگاه «استاربیس» (Starbase) این شرکت در روستای «بوکا چیکا» (Boca Chica) در جنوب تگزاس پرتاب کرد. فضاپیما در پرتاب امروز باز هم تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری بالا رفت اما بر خلاف آزمایشهای قبلی، برای نخستین بار با موفقیت روی سکو فرود آمد. کل پرواز امروز ۶ دقیقه و ۰۸ ثانیه طول کشید و پس از فرود، همچنان شعلههای آتش در محل موتورها دیده میشد اما تیم کنترل این موضوع را در آزمایشها عادی عنوان کرد و در نهایت دقایقی پس از فرود، ایلان ماسک فرود کامل و ایمن بودن فضاپیما را اعلام کرد. این پرتاب در پنجرهی پرتاب ۱۳:۰۰ و ۲۱:۰۰ منطقهی زمانی شرقی (۲۱:۳۰ تا ۰۵:۳۰ به وقت تهران) برنامهریزی شده بود و سرانجام با پاکسازی روستا و بسته شدن جادههای اطراف و در نهایت پاکسازی سایت پرتاب و بررسیهای نهایی، استارشیپ در ساعت ۱۸:۲۴ منطقهی زمانی شرقی (۰۲:۵۴ به وقت تهران) پرتاب شد. پیش از این آزمایشهای قبلی استارشیپ شامل SN8 تا SN14 با انفجار هنگام بازگشت مواجه شده بودند اما اسپیسایکس تصمیمی برای توقف آزمایشهای خود ندارد. این بار هم ادارهی هوانوردی فدرال (FAA) پس از بررسی کامل روند پرتابهای نمونههای اولیهی قبلی، مجوز لازم برای پرتاب امروز را صادر کرده بود. علاوه بر پرتاب امروز، ادارهی هوانوردی فدرال در هفتهی گذشته اعلام کرد که مجوز پرواز نمونههای اولیهی SN16 و SN17 را هم برای پرتاب در هفتههای آینده صادر کرده است. این مجوز چندگانه به این دلیل صادر میشود که اسپیسایکس هر بار تغییرات کمی در وسیلهی پرنده ایجاد میکند و برای محاسبهی میزان خطر برای عموم، به روش تأیید شدهی FAA تکه دارد. SN15 پنجمین نمونهی استارشیپ است که در کمتر از ۵ ماه پرواز میکند. آزمایش اولیهی این موشک ابتدای این هفته انجام شده بود تا برای پرتاب امروز آماده باشد. این آزمایشها بهطور معمول شامل تأیید عملکرد مجموعهی موشک، پر کردن و فشارسنجی مخازن با نیتروژن گازی پیش از پیشبرد آزمایشهای برودتی با نیتروژن مایع است. آزمایش آتش ایستای موتورهای موشک به شمارههای SN54 و SN61 و SN66 بدون هیچ مشکلی انجام و به دقت بررسی شده بود. هماکنون استارشیپ از سه موتور قدرتمند «رپتور» (Raptor) بهره میبرد اما در نمونهی نهایی تعداد موتورها به ۶ عدد خواهد رسید. پس از چندین جهش کوتاه موفق، نخستین نمونهی آزمایشی فضاپیمای استارشیپ که تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری بالا رفت، با نام SN8 در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۰ آذر ۱۳۹۹) پرتاب شد و پرواز خوبی تا ارتفاع برنامهریزی شدهی نهایی داشت اما هنگام فرود سقوط کرد و منفجر شد. پس از آن هر سه پرواز نمونههای اولیهی SN9 و SN10 و SN11 سرنوشت مشابهی داشتند. هرچند SN10 حتی توانست روی سکوی فرود بنشیند اما چند دقیقه بعد منفجر شد. اسپیسایکس با این پرتابهای بدون سرنشین، در حال توسعهی استارشیپ بهعنوان بخشی از سیستم پرتابهای فضایی سنگین قابل استفادهی مجدد است. در نسخهی نهایی استارشیپ بر روی بوستر عظیمی با نام «سوپر هوی» (Super Heavy) سوار میشود. به گفتهی ایلان ماسک این موشک هستهی اصلی سفرهای اسپیسایکس به اعماق فضا مانند ماه و مریخ خواهد بود. استارشیپ؛ غول ۱۲۰ متری اسپیسایکس برای فتح مریخ این شرکت در سالهای گذشته هم برای توسعهی موشک فالکون ۹ چالشهای مشابهی را پشت سر گذاشته است و اکنون این موشک با اثبات تواناییهای خود نقش پررنگی در پیشبرد برنامههای فضایی، از جمله رساندن فضانوردان و محمولهها به ایستگاه فضایی بینالمللی دارد. چندی پیش هم ناسا اسپیسایکس را بهعنوان برندهی قرارداد ساخت ماهنشین انتخاب کرد؛ با وجود اینکه این قرارداد با توجه به اعتراض دو شرکت دیگر فعلا معلق شده است اما همچنان شانس استارشیپ برای استفاده در مأموریت بازگشت به ماه آرتمیس بیش از دیگر فضاپیماهاست.
ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 16/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از آماده سازی پرونده هفت اثر تاریخی و طبیعی کهن دیار همدان برای ثبت در میراث جهانی یونسکو خبر داد و گفت: پرونده برخی از این آثار تکمیل و به یونسکو ارسال شده و برخی مراحل پایانی مطالعه را میگذرانند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علی مالمیر " مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: ایده ثبت جهانی «تپه باستانی هگمتانه» در نتیجه مذاکراتی و رایزنی با کارشناسان یونسکو به «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» تبدیل شد و به سرعت مراحل تکمیل این پرونده در حال انجام است. وی اضافه کرد: پرونده «غار علیصدر» به عنوان یک اثر طبیعی از آثار مهم استان همدان محسوب میشود که در فهرست موقت یونسکو قرار گرفته است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خاطرنشان کرد: پرونده کاروانسراهای «تاج آباد» و «فرسفج» نیز در قالب زنجیره کارونسراهای ایران به یونسکو ارسال شده و تیرماه سال جاری ارزیابان برای بازدید این آثار به همدان میآیند. مالمیر با بیان اینکه «منظر تاریخی فرهنگی دره ارزانفود، سد اکباتان و ورکانه» یکی از پرونده های پیشنهادی ما برای ثبت جهانی است افزود: مطالعات اولیه این اثر نیز انجام شده است. به گفته او مطالعات اولیه «ارگ باستانی نوشیجان» نیز به اتمام رسیده و پرونده این اثر برای ثبت جهانی تشکیل شده است. «قنات قاسمآباد» از دیگر آثاری است که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان به آن اشاره کرد و گفت: الحاق این قنات به زنجیره قنات های ثبت شده ایرانی موضوعی است که در حال پیگیری آن هستیم و به موازات این طرح کار مطالعات عرصه و حریم قنات را برای ثبت جهانی انجام میدهیم. همدان دارای یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی است که بیش از یک هزار آن ثبت ملی شده است. میراث جهانی یونسکو نام پیماننامهای بینالمللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسانهای زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است. بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، میتوانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به عنوان میراث جهانی کنند و هر کشور در هر سال فقط میتواند یک نامزد برای ثبت میراث فرهنگی یونسکو درخواست دهد.
ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیز و به نقل از روابط عمومی گروه مالی گردشگری، " سمانه یوسفی " مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات گفت: با انعقاد قرارداد بین شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات و شرکت هواپیمایی لوفت هانزا، از این پس شرکت مذکور برای اقامت کروی پروازی خود از هتل های فرودگاهی استفاده می کند. وی افزود: همچنین هتلهای فرودگاهی به دلیل رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی درخصوص مقابله با کرونا و همچنین انجام تبلیغات مفید و موثر در ایام نوروز امسال نسبت به سال گذشته، مورد استقبال چشمگیر مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) قرار گرفت. یوسفی ادامه داد: مسافران پروازهای فرودگاه امام(ره) با وجود تعداد پایین پروازها، نوروز امسال هتل های فرودگاهی را به عنوان مکانی برای حفظ آرامش و دارا بودن امنیت برای گذراندن ساعات قبل و یا بعد از پرواز خود انتخاب کردند که این موضوع منجر به افزایش ضریب اشغال هتل نسبت به نوروز سال گذشته شد. وی تصریح کرد: هتلهای فرودگاهی به علت نزدیکی به درگاه خروجی کشور و رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح مطلوب، مکان مناسبی برای ورود مسافر به حساب می آید؛ لذا وفور رفت و آمدها نشان دهنده جریان خون تازه در ضریب اشغال هتلهای فرودگاهی است. یوسفی افزود: شرکت آریازیگورات علاوه بر لوفت هانزا با چند شرکت دیگر هواپیمایی معتبر نیز مذاکره کرده که این شرکتها نیز به دلیل نزدیک بودن هتلهای “ایبیس” و “نووتل” به فرودگاه بینالمللی امام (ره)، هتلهای فرودگاهی را برای اقامت کروی پروازی خود انتخاب کرده یا در حال برنامهریزی در این زمینه هستند. وی ضمن تشکر از همکاری شرکت شهر فرودگاهی با هتلهای فرودگاهی گفت: با برگزاری جلسات مستمر با مسئولان شهر فرودگاهی با همافزایی(سینرژی) بوجود آمده، تبلیغات محیطی پیرامون هتل و در پایانه اصلی فرودگاه بین المللی امام(ره) صورت پذیرفت که در نظرسنجی از مسافران هتل فرودگاهی، تمام کسانی که از فرودگاه امام(ره) به هتل آمده بودند، اذعان داشتند که تبلیغات صورت گرفته پیرامون فرودگاه در انتخاب این هتل موثر بوده است. شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات وابسته به شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا) از زیرمجموعه های گروه مالی گردشگری است.
ایجاد شده: 8/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 8/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
در سالگرد فاجعه چرنوبیل روایتی تصویری از این مکان که برای ثبت در میراث جهانی یونسکو معرفی شده منتشر شده است.به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از گاردین، در سی و پنجمین سالگرد فاجعه هستهای چرنوبیل، «گلب گارانیج»، عکاس رویترز تصاویری را از محوطه نیروگاه هستهای متروکه چرنوبیل ثبت کرده است. یک نیروگاه هستهای بدون استفاده محصور در میان زمین بایر، آوار و ساختمانهای متروکه چیزی نیست که اغلب مردم از یک میراث جهانی یونسکو در ذهن دارند اما اوکراین خواستار ثبت چرنوبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو است. دولت اوکراین به امید اینکه به رسمیت شناخته شدن چرنوبیل به عنوان میراث جهانی یونسکو بودجه و گردشگران بیشتری برای این مکان فراهم خواهد کرد روند درخواست اضافه شدن چرنوبیل به این فهرست را آغاز کرده است. تلفات اولیه این حادثه ۳۱ کارگر کارخانه و آتشنشان بود که اغلب به دلیل مشکلات حاد ناشی از تشعشعات جان خود را از دست دادند. هزاران نفر نیز بعدها به دلیل بیماریهای مرتبط با تشعتشات جانشان را از دست دادند؛ با این حال در مورد شمار دقیق مرگ و آسیبهای جسمی بلندمدت ناشی از این حادثه اختلاف نظر وجود دارد. وزیر فرهنگ اوکراین بیان کرده است: « معتقدیم اضافه کردن چرنوبیل به فهرست جهانی یونسکو مهمترین و نخستین قدم به سوی تبدیل کردن این مکان به عنوان مقصدی محبوب برای تمام بشریت است.» به گفته وزیر این کشور، پیش از آنکه درخواست ثبت مکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ارسال شود باید مکان مورد نظر ابتدا در فهرست میراث تاریخی و ملی کشور قرار بگیرد. بنابراین اخیرا روند اضافه کردن یک رادار نظامی عظیم که در دهه ۷۰ میلادی در نزدیکی چرنوبیل ساخته شده به فهرست ملی این کشور آغاز شده است. بخش اعظمی از محوطه اطراف این نیروگاه هستهای را ساختمانهای متروکه تشکیل میدهد. اکنون تمام ساختمانهای «پریپیات» شهر ارواحی که زمانی خانه ۵۰هزار نفر بود به بازسازی احتیاج دارند. وزیر فرهنگ اوکراین درباره بازگشت دوباره گردشگران به چرنوبیل ابراز امیدواری کرده است. پیش از آنکه همهگیری ویروس کرونا سفرهای بینالمللی را متوقف کند چرنوبیل به مکان محبوبی برای گردشگران ماجراجو تبدیل شده بود. مینیسریال «اچ بی او» نیز در افزایش بازدیدکنندگان از نیروگاه چرنوبیل و محوطه اطراف آن بسیار تاثیرگذار بود.
ایجاد شده: 7/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 7/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، در حالی که ساختههای رباتیک دست بشر مریخ را برای یافتن نشانههای حیات باستانی و بررسی و آزمون شرایط حیات کاوش میکنند، برنامههای سکونت انسان روی مریخ هم ابعاد تازهتری به خود میگیرد. در این زمینه بهتازگی یک شرکت با نام «آبیبو» (ABIBOO) از طرح خود برای ساخت نخستین شهر مریخی رونمایی کرده است. شرکت معماری «آبیبو» طراحی کاملی از برنامهی خود برای ساخت اولین شهر مریخی انجام داده است. نخستین شهرک بزرگ مریخی که «شهر نووآ» (Nüwa City) نامیده میشود، میتواند ۲۵۰ هزار نفر را در خود جای دهد و در امتداد و درون یک صخرهی عظیم ساخته خواهد شد. جایی که مردم بدون قرارگیری در معرض خطر تابش مرگبار کیهانی، به نور خورشید دسترسی خواهند داشت. دالانهای عظیم ماه و مریخ؛ مکانی مناسب برای سکونت انسان طبق اعلام شرکت آبیبو ساختوساز این شهر مریخی میتواند تا سال ۲۰۵۴ آغاز شود و اولین مهاجران بالقوهی آن احتمالا تا سال ۲۱۰۰ به آن نقل مکان خواهند کرد. اینطور که در رندرهای این شهر دیده میشود، فضای داخلی اتاقهای لوکس نووآ را نشان میدهد و فارغ از اینکه آیا هدف قرار دادن سال ۲۱۰۰ واقعگرایانه است یا خیر، بسیار تماشایی هستند. به گفتهی آبیبو این شرکت تمهیدات لازم را برای چگونگی فعالیت مستقل یک شهر مریخی و تأمین نیازهای خود درنظر دارد. قرار داشتن در کنار یک صخره باعث میشود تا مهاجران در خانههای شخصی زندگی کنند و بخشهای دیگر شهر برای کشاورزی، دامپروری و تأمین انرژی مانند استفاده از آرایههای خورشیدی، استفاده شود. هدف این است که یک تمدن پایدار در سطح مریخ ساخته شود و بتواند بدون نیاز به حملونقل پیوسته با زمین به حیات خود ادامه دهد. با این وجود هنوز برنامهی دقیقی برای چگونگی عملی شدن این ایده وجود ندارد. قطعا ادامهی مسیر دشوار خواهد بود. فشار جو در مریخ ۱ درصد فشار زمین، دما بسیار سرد و تابش پرتوهای کیهانی بالاست به گونهای که هر پوست بدون محافظی در معرض آن قرار بگیرد خواهد سوخت. «آلفردو مونوز» (Alfredo Muñoz) بنیانگذار استودیوی معماری آبیبو گفت: «ما مجبور شدیم تا بسیاری از تحقیقات را بر اساس محاسبه و کار با دانشمندان انجام دهیم تا بفهمیم که در مریخ با چه شرایطی روبهرو خواهیم شد. روشن است که باید با چالشهایی روربهرو شویم که کاملا مختص شرایط مریخ است و یکی از آنها فعالیت در گرانش تنها یک سوم گرانش زمین است.» با وجود این چالشها اما خوشبختانه کربن دیاکسید و آب در سطح مریخ وجود دارد. مونوز افزود: «آب یکی از مزیتهای بزرگی است که در مریخ داریم و کمک میکند تا بتوانیم مواد مناسب برای ساختوساز را بهدست آوریم. اساسا با آب و کربن دیاکسید میتوانیم کربن بسازیم و با کربن میتوانیم فولاد تولید کنیم.» علاوه بر این تلاشهایی مانند تولید اکسیژن از جو مریخ که برای نخستینبار توسط ابزار ماکسی مریخنورد پشتکار انجام شد، امیدها به حضور پایدار در مریخ را افزایش داده است. طرح آبیبو این است که فقط از مواد تهیه شده از مریخ برای ساخت نخستین شهرک مریخی استفاده کند. پروژهی شهر جدید نووآ در مریخ بخشی از یک برنامهی علمی بزرگتر است که توسط انجمن مریخ (Mars Society) و با همکاری شبکهی سانت (SONet) که یک تیم بینالمللی از دانشمندان و دانشگاهیان است، سازماندهی میشود. مونوز توضیح داد: «آنچه که با حرکت در مسیر توسعهی یک شهر کاملا پایدار در مریخ میآموزیم، ایدهها و بینش خوبی دربارهی کارهایی که میتوانیم به صورت متفاوت در زمین انجام دهیم برای ما به ارمغان میآورد.» بسیاری از مردم علاقهی زیادی به حضور پایدار انسانی در مریخ دارند. از «کارل ساگان» (Carl Sagan) گرفته تا «رابرت زوبرین» (Robert Zubrin) و از علاقهمندن مریخ گرفته تا «ایلان ماسک» (Elon Musk) مدیرعامل اسپیسایکس، این علاقه بسیار شدید است. در حالی که بهنظر میرسد برخی از تخمینهای ایلان ماسک خیلی بلندپروازانه باشد، اما این اتفاق نظر در حال افزایش است که هر شهر آینده در مریخ در نهایت باید خودکفا باشد. در غیر این صورت مردم ساکن در سیارهی سرخ هرگز مستقل از زمین نخواهند بود.
ایجاد شده: 6/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 6/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، شورای جهانی گردشگری بازگشت بازار گردشگری به سطح پیش از شیوع کرونا در بخشخصوصی را در سال ۲۰۲۲ برآورد کرده است. پیشتر سازمان جهانی گردشگری پیشبینی کرده بود نبض سفرهای خارجی از ۲۰۲۴ عادی میشود و حجم مسافرتها در بازار گردشگری در آن سال به وضعیت ۲۰۱۹ یعنی قبل از شیوع کرونا برمیگردد اما الان به دلیل سرعت واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، سرعت احیای مسافرتهای خارجی در پیشبینیهای جهانی نیز افزایش پیدا کرده و تقریبا زمان احیای توریسم به نصف برآورد سال گذشته تغییر یافته است. براساس تحقیقات شورای جهانی گردشگری (WTTC)، بخش جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۰ بهدلیل تاثیرات کووید-۱۹ متحمل خسارت حدود ۴/ ۵ تریلیون (هزار میلیارد) دلاری شده است. طبق این گزارش سهم بازار سفر و جهانگردی در سال ۲۰۲۰ کاهش ۴۹ درصدی را تجربه کرده است. اگرچه تهدیدات گستردهای مشاغل این بخش را درمعرض خطر قرار داده، اما طرحهای حفاظت از مشاغل منجر به نجات میلیونها شغل شده است. اقدامات سریع در جهت بازیابی و بهبود بازار گردشگری بینالمللی میتواند به بازگشت مشاغل و رشد تولید ناخالص داخلی جهان به سطح سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۲ منجر شود. شورای جهانی گردشگری براساس گزارش سالانه موسسه تحقیقات اقتصادی خود بر تاثیرات ویرانگر همهگیری کووید-۱۹ در بخش سفر و جهانگردی در سال گذشته اشاره میکند که با خسارت ۴/ ۵ هزار میلیارد دلاری مواجه شده است. این موسسه که به ارزیابی فعالیتهای بخشخصوصی جهانگردی و سفر در جهان میپردازد، نشان میدهد سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی جهان کاهش ۱/ ۴۹ درصدی داشته است درحالیکه در بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ تولید ناخالص داخلی جهان تنها ۷/ ۳ درصد کاهش داشته است. خسارتهای سنگین طی سال ۲۰۲۰ همچنان رو به افزایش است و بخش گردشگری برای زنده ماندن در برابر محدودیتهای فلجکننده سفر و قرنطینهها تلاش گستردهای داشته اما با این حال بهبود فوری اقتصاد جهانی همچنان مورد تهدید قرار دارد. در سال ۲۰۲۰ سهم بازار گردشگری با ۷/ ۴ هزار میلیارد دلار حدود ۵/ ۵ درصد از اقتصاد جهانی را شامل شد و این درحالی است که در سال ۲۰۱۹ سهم این بازار از اقتصاد جهانی ۴/ ۱۰ درصد معادل ۲/ ۹ هزار میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۹ که سفر و جهانگردی از رونق چشمگیری برخوردار بوده از هر چهار شغل جدید در سراسر جهان یک شغل مربوط به بخش گردشگری بوده است و بخش گردشگری با ۳۳۴ میلیون شغل حدود ۶/ ۱۰ درصد از شغل در جهان را به خود اختصاص داده بود. با این حال در سال گذشته، با شیوع همهگیری و تاثیرات منفی آن در بازار سفر و جهانگردی، نزدیک به ۶۲ میلیون شغل در جهان از بین رفت که نشاندهنده افت ۵/ ۱۵ درصدی است که براین اساس تنها ۲۷۲ میلیون شغل در صنعت گردشگری جهان باقی مانده است. کسب و کارهای کوچک و متوسط که حدود ۸۰ درصد از مشاغل بازار توریسم را تشکیل میدهد بیشترین تاثیر را از بحران کرونا داشته و از دست دادن شغلها در کل سیستم سفر و جهانگردی مربوط به این مشاغل بوده است و با این اوصاف جوانان، زنان و اقلیتها بیشترین آسیب را متحمل شدهاند. این تهدیدها همچنان ادامه دارد زیرا بسیاری از مشاغل در جهان طی یک سال اخیر تنها از حمایتهای دولتی برخوردار بودند و درصورت عدم بهبود کامل سفر و گردشگری احتمال از بین رفتن این مشاغل وجود دارد. با توجه به شرایط بحرانی موجود، شورای جهانی سفر و گردشگری اقدامات گستردهای را در جهت بازگرداندن تحرک بینالمللی و بازسازی اعتماد جهانی گردشگران در پیشبرد بخشخصوصی داشته که در این راستا دولتهای سراسر جهان حمایتهای سریع و گستردهای را از بخشخصوصی انجام دادهاند. با این حال، این نگرانی برای نهاد جهانی گردشگری وجود دارد که دولتها نتوانند حمایتهای خود را بهصورت نامحدود از مشاغل مورد تهدید ادامه دهند. بنابراین معتقدند دولتها باید پشتیبانیهای لازم از بخشخصوصی در جهت بهبود بازار گردشگری را داشته باشند که این امر با صرفهجویی در مشاغل، ایجاد مشاغل جدید موردنیاز و بازگرداندن شغل میلیونها نفر که معیشتشان به بخش گردشگری وابسته است به احیای اقتصاد جهانی منجر میشود. این گزارش سالانه همچنین از خسارت تکاندهنده در درآمدهای سفر بینالمللی حکایت دارد که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۴/ ۶۹ درصد کاهش داشته است و درآمدها در سفرهای داخلی کاهش ۴۵ درصدی را تجربه کرده است که این روند کاهشی کمتر، ناشی از احیای خفیف سفرهای داخلی در برخی کشورها بوده است. با وجود این، بهرغم ویرانگر بودن بازار سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۰ و زمستان ۲۰۲۱ و تعطیلی میلیونها شغل در سراسر جهان، تحقیقات شورای جهانی سفر و گردشگری نشان میدهد که اگر تحرک و سفر بینالمللی تا ژوئن سال ۲۰۲۱ از سر گرفته شود، تولید ناخالص داخلی و شغلها را به میزان قابلتوجهی افزایش خواهد داد. براساس این تحقیق، سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۱ میتواند افزایش چشمگیری داشته باشد و نسبت به سال گذشته حدود ۵/ ۴۸ درصد رشد یابد. همچنین سهم آن میتواند در سال ۲۰۲۲ با افزایش سالانه ۳/ ۲۵ درصدی به همان سطح سال ۲۰۱۹ برسد. شورای جهانی سفر همچنین برآورد میکند که اگر روند جهانی واکسیناسیون با سرعت بیشتری ادامه یابد و محدودیتهای سفر تا قبل از فصل شلوغ گردشگری تابستان کاهش یافته یا برداشته شود، ۶۲ میلیون شغل از دست رفته در سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۲ بازگردانده میشود. بنابراین بهشدت از از سرگیری سفرهای ایمن بینالمللی از ژوئن سالجاری حمایت میکند و دولتها با بهکارگیری چهار اصل از جمله تستهای بینالمللی هماهنگ قبل از خروج همه مسافران غیر واکسینه شده، برداشتن قرنطینهها، ارائه مجوزهای سلامت دیجیتال، تغییر ارزیابی ریسک سفرها به مسافرتهای فردی و شخصی بهجای سفرهای گروهی به بهبودی بازار گردشگری خود کمک میکنند که این امر تنها با پشتیبانی مداوم از بخش گردشگری در ابعاد مالی، نقدینگی و حمایت از کارکنان امکانپذیر است. این نهاد جهانی ضمن پشتیبانی از «گواهی سبز دیجیتال»، خواستار ارائه نقشه راه مشخص و اثرگذار دولتهای سراسر جهان است که به کسبوکارها فرصت داده تا فعالیتهای خود را افزایش دهند تا از این شرایط بحرانی و ویرانگر رها شوند.
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
سعید خطیبزاده در این ارتباط اظهار کرد: این که به رغم همه توضیحات و گزارشهای تخصصی و کارشناسی، برخی مقامات اوکراینی همچنان به اظهارات سیاسی و مبهم خود ادامه میدهند و فرضیههای ذهنی و سفارشی خود را در بستر رسانهای مطرح میکنند، باعث تاسف است. خطیبزاده افزود: به نظر میرسد برای مقامات اوکراینی نه حل و فصل این سانحه تلخ در چارچوب واقعیات عینی و کارشناسی و نه کاهش آلام خانوادههای قربانیان اولویت دارد، بلکه سعی میکنند با مستمسک قراردادن این سانحه، مشکلات داخلی یا روابط خارجی خود با سایر کشورها را به این حادثه دردناک مرتبط کرده و از آن بهرهبرداری سیاسی کنند و روشن است که چنین سوء استفادههای سیاسی تا چه حد غیر قابل قبول است. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مذاکره با همه طرفها در چارچوب قانون و عرف بینالمللی بار دیگر اعلام میکند و به همه طرفها توصیه میکند در اظهارات خود از چارچوب منطق و قانون خارج نشوند.
ایجاد شده: 28/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 28/فروردین/1400 اخبار داخلی