تير خلاص امر به معروف و نهی از منكر به قلب گردشگری به گزارش هتل نیوز ؛ در ٢٤ ساعت گذشته يكی از بهترين بوتيك هتلهای ايران كه در رنكينگ تريپ ادوايزر ، سايت جهانی نظرسنجی مخاطبان در خصوص كيفيت هتلها و اقامتگاهها ، هميشه در بين ٥ يا ١٠ رده نخست قرار داشت و همچنين كمپ متين آباد ، بزرگترين كمپ كويری ايران، به علت آنچه كه عدم رعايت مسائل حجاب و عفاف از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منكر عنوان شده است، پلمب شده است. اين در حاليست كه اينروزها بر پيكر بی رمق هتلداری و گردشگری كشور، جانی باقی نمانده است و اين اقدام تير خلاصی بر قلب گردشگری بود. چند روزی از مجمع عمومی جامعه هتلداران ايران در شهر مشهد مقدس و ناله و فغان هتلداران از وضعيت بحرانی اقتصادی سرمايه گذاران، مالكان و بهره برداران، كه در آن بيش از سی رسانه خبری حضور داشتند، نميگذرد كه شاهد اين اتفاقات ناگوار هستيم. بيكار شدن بيش از ٢٠٠ نيروی انسانی و بحرانی شدن معيشت اين تعداد خانوار كه چشم اميد به رونق بی فروغ نوروز داشتند، اكنون با اين تير خلاص به كما رفته است تا بار ديگر بارقه های اميد در گردشگری كه به اميد جان تازه بهاری بود، بی جان شود.
ایجاد شده: 22/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 22/اسفند/1401 اخبار داخلی
مهمترین دستاورد توافق اخیر ایران با عربستان سعودی رونق و توسعه تبادلات گردشگری بین دو کشور و تسهیل سفر اتباع سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای سفر به ایران است. صرف نظر از اینکه مهمترین برنده این توافق کشور چین بوده و این کشور برای تامین شریان انتقال انرژی از خلیج فارس به تامین و تثبیت امنیت دائمی منطقه نیاز مند است و به قورت مدام تلاش کند تا درگیری بین کشورهای منطقه از جمله ایران و سعودی ایجاد نشود تا انتقال نفت و گاز به صنایع چین را با بحران مواجه نشود. برخلاف سیاست منطقه ای ایالات متحده و اسرائیل که منافع خود را در ایجاد و تداوم بحران در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس می دانند، این توافق می تواند اقدام مثبتی برای باز شدن تنگناهای موجود بالاخص در روابط خارجی ایران با کشورهای عرب و مسلمان منطقه و زمینه ساز کم رنگ شدن پیمان ابراهیم اسرائیل را فراهم نماید. شاید بتوان گفت بهترین روابط بین دو کشور ایران و سعودی در دوره دوم ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی و تمام دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی بود. سالیانه نزدیک به یک میلیون زائر ایرانی برای حج عمره و تمتع به عربستان سعودی سفر می کردند و تعداد قابل توجهی از اتباع سعودی بویژه شیعیان منطقه شرقیه این کشور بدون هیچ گونه محدودیتی از سوی حاکمان عربستان به ایران سفر می کردند و درآمد بسیاری را نصیب صنعت گردشگری ایران در بخش زیارت و درمان می نمودند. حتی رسم شده بوده که شیعیان دمام، خُبر، قطیف برای عروس و دامادهایشان جهیزیه به عنوان تبرک از ایران می خریدند… بیاد دارم در اجلاس وزرای جهانگردی سال ۲۰۰۲ که در شهر ریاض برگزار شد من به اتفاق هیاتی از سازمان ایرانگردی و جهانگردی مهمان ویژه این اجلاس در شهر ریاض بودیم. با جِت شخصی ما را از شهر جده به ریاض منتقل کردند و در آنجا به بهترین نحوه ممکن پذیرایی شدیم و برادر امیرعبدالله ما را به ضیافت شام به خانه شخصی اش دعوت کرد تا از مهماننوازی ایرانی ها سپاسگزاری کند. چقدر خوشحال بود که از ایران به اتفاق خانواده در سال گذشته دیدار کرده بود. سال قبل که به اتفاق هیات ۷۰ نفره به تهران و اصفهان سفر کرده بودند خیلی از سفر به ایران مشعوف شده و آنقدر خرید کرده بودند که یک فروند هواپیمای کارگو از ریاض برای انتقال بار آنان به اصفهان آمده بود…. دیماه ۱۳۹۴ فرا رسید. دولت روحانی و دکتر ظریف سخت در پی برداشتن تحریم ها و بن بست مذاکرات برای اجرای برجام بودند که در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ایجاد و تشدید شده بود. فاجعه منا رخ داد و ۴۶۵ زائر ایرانی در سرزمین وحی به طرز غیر قابل باوری جان باختند. شیخ نمر روحانی شیعه سعودی اعدام شد و روابط دو کشور بیش از پیش رو به تاریکی گام نهاد در آن زمان آقای امیر عبدالهیان معاون عربی وزیر امور خارجه ایران بود… ۱۲ دیماه ۱۳۹۴ کنسولگری عربستان در مشهد به آتش کشیده شد و متعاقب آن سفارت ریاض در تهران توسط مزدوران اجاره ای که روسای آنان از اجرای برجام متضرر می شدند در آتش سوخت و به اشغال درآمد و این اقدام غیر انسانی و خلاف قانون و عرف بین الملل عده ای انسان غافل و ناآگاه و عده ای کاسب تحریم باعث ویرانی بسیاری از توانمندی های اقتصادی و سیاسی ایران شده و زمینه ساز قطع روابط با بسیاری از کشورها ی عربی با ایران شدند که به طور مستقیم منافع ملی مردم این سرزمین را هدف قرار داد که عواقب آن همچنان پابرجاست. ۷ سال از آن روزها گذشت و این اقدام جاهلانه زمینه ساز فقر و فلاکت مردم نجیب ایران شد و علاوه بر لطمات سیاسی و اقتصادی و بین المللی باعث تضعیف و بن بست در توسعه تبادلات گردشگری نه تنها با عربستان بلکه با همه کشورهای عربی منطقه شد. بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سالیانه بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار برای سفر و گردشگری در سراسر جهان هزینه، بیشترین مدت زمان اقامت و بیشترین خرید را می کنند و ایران بیش از ۷ سال است که از این درآمد سرشار با توجه به مزیت همسایگی و قرابت فرهنگی محروم شده است… با توافق اخیر که با میانجیگری کشوری غیر مسلمان(چین) برای ایجاد رابطه و برقراری صلح بین دو کشور مسلمان مدعی صورت گرفت امید می رود تا روابط بین دوکشور به حالت عادی برگشته و دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران بتوانند از برکات این روابط بهره مند و زائران و گردشگران هر دو سرزمین بتوانند به صورت عادی به سیر و سفر و زیارت بپردازند… دولت مردان ایران بایستی بدانند که صرف امضای این توافق مسایل عمیق و کهنه بین دو کشور به این راحتی قابل حل و فصل نخواهد بود و وجود تحریم های خانمان سوز و عدم عضویت ایران در FATF , استمرار اعتراضات ایرانیان مهاجر و مقیم خارج از کشور، موضوع حقوق بشر، تقلای اسرائیل برای برهم زدن این گونه توافقات همچنان پابرجاست. بایستی بدانند که عربستان سعودی از سر استیصال و عدم حمایت ایالات متحده از این کشور و تهدیدات جدی ایران در طول ۵ ماهه اخیر به خاطر دخالت این کشور در مسائل داخلی ایران به حاکمان چین پناه برده تا دفع انتقام و تهدید ایران کند و گرنه حکام سعودی در طی یکصد سال اخیر هرگز وجود ایرانی قوی را در منطقه را بر نمی تابند. با این توافق و همراهی ایران و عربستان، صادرات نفت و گاز به کشور چین تضمین شده و نفوذ ایالات متحده برای فشار به این کشور برای تامین سوخت های فسیلی به حداقل ممکن خواهد رسید و استراتژی ٫یک جاده یک راه٫ اژهای زرد گام بلندی در حاکمیت بلامنازع در اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس برداشته است. در عین حال فرصتی هم برای گشایش ژئوپلیتیکی ایران و اندکی نفس کشیدن برای مردم ستم کشیده ایران باز شده است. امید است که با رعایت همه ملاحظات ملی، منطقه ای و بین المللی و توجه اصولی به منافع ملی و تغییر گفتمان تهاجمی به گفتمان تعاملی، دست از لجبازی در عرصه داخلی و بین المللی برداریم و به چارچوب نظری زندگی در رفاه و امنیت و ثبات اقتصادی کشور بیندیشیم و با استفاده از فضای تعاملی ایجاد شده برای برقراری آشتی ملی و بین المللی گام های موثرتری برداریم … ✍️ علی رحیم پور - مدیرعامل گروه هتلهای بینالمللی رکسان
ایجاد شده: 21/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 21/اسفند/1401 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز؛ " شهرام شیروانی " نایب رئیس جامعه هتلداران ایران در حاشیه نشست خبری جامعه هتلداران ایران گفت : این سیمکارت با پیگیری جامعه هتلداران ایران و هلدینگ " سوشیانت " به نتیجه رسیده است. این سیمکارت با برند " سوشیاتل " آماده عرضه به گردشگران خارجی در تمامی مبادی ورودی کشور و نیز هتلهای سراسر ایران است. او ادامه داد : این سیمکارت در تمامی مرزهای ورودی هوایی، زمینی، ریلی و دریایی، هتلهای سراسر کشور و مراکزی که به گردشگران خارجی خدمات میدهند، ارائه خواهد شد. " شیروانی " گفت : هزینه اولیه خرید این سیمکارت رایگان بوده و براساس نوع خدماتی که گردشگر خارجی نیاز دارد، هزینه آن دریافت خواهد شد. نایب رئیس جامعه هتلداران ایران افزود : از طریق سیمکارت سوشیاتل اگر گردشگر مسیر خود را گم کند، میتواند تنها با ارسال موقعیت مکانی خود به مرکز پیام که مستقیم به مراکز پلیس وصل میشود، درخواست کمک کند.
ایجاد شده: 20/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 20/اسفند/1401 اخبار داخلی
" جعفر بذری " بازرس جامعه هتلداران ایران و رئیس جامعه هتلداران استان اردبیل در مصاحبهای اختصاصی با هتل نیوز در خصوص دستاوردهای مجمع عمومی جامعه حرفهای هتلداران ایران گفت ؛ مجمع با حضور اکثریت اعضا از استانها و مناطق آزاد برگزار شد. طرح موارد پیگیری شده در جلسات هیات مدیره جامعه در سال ۱۴۰۱، طرح موارد پیگیری شده در کمیسیون تلفیق مجلس، نرخگذاری، استانداردسازی، پیگیری برنامههای سال ۱۴۰۲ و طرح مشکلات خانههای مسافر از جمله موارد مطرح شده در مجمع عمومی و نشست خبری بود. " بذری " ادامه داد : برنامهریزیها برای اجرای همایش ملی سرمایهگذاران، بهرهبرداران و مدیران هتلها در سال آینده انجام شده است. بازرس جامعه هتلداران ایران افزود : نمایشگاهی نیز در حاشیه این همایش با موضوع تجهیزات هتلی برگزار خواهد شد.
ایجاد شده: 20/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 20/اسفند/1401 اخبار داخلی
" مسیح اله صفا " رئیس جامعه حرفهای هتلداران جزیره کیش در مصاحبهای اختصاصی با هتل نیوز در خصوص آخرین وضعیت رزروهای نوروزی و مشکلات این روزهای صنعت هتلداری ایران و جزیره کیش گفت : امسال سال پُر نشیب و فرازی داشتیم. در حالت عادی می بایست از ابتدای آبان ماه با سیر صعودی مسافر به جزیره کیش مواجه می شدیم ولی با توجه به اعتراضات ضریب اشغال اتاقها تا ۱۵ دی ماه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد شد. او گفت : از ۱۵ دی ماه به بعد شاهد رشد اقامت در هتلها تا ۱۰۰ درصد هم بودیم. رزرو نوروزی هتلهای کیش، از ۹۵ درصد گذشته است. علاوه بر ۵۰ هتل با ظرفیت ۲۰ هزار تخت، ۲۰ هزار واحد خانه دوم هم داریم که به ظرفیت اقامتی جزیره اضافه می شود. " صفا " افزود : خانههای شبانه، معضلی برای جزیره کیش هستند که بعضا تا شبی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان اجاره داده می شوند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران جزیره کیش از دولت و مسئولین گردشگری کشور خواست که فکری به حال این خانهها کنند.
ایجاد شده: 19/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 19/اسفند/1401 اخبار داخلی
" شهرام شیروانی " نایب رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران و رئيس جامعه هتلداران استان همدان در مصاحبهای اختصاصی با هتل نیوز در خصوص نتایج برگزاری مجمع عمومی جامعه حرفهای هتلداران ایران و نشستهای جانبی گفت ؛ مجمع عمومی جامعه هتلداران ایران را با حضور اکثریت روسای جوامع در مشهد مقدس برگزار کردیم. او گفت : در ابتدای مجمع مسائل و مشکلات مربوط به صنعت گردشگری از جمله مالیات، تامین اجتماعی و درصد اشغال پایین هتلها به دلیل کرونا و اغتشاشات مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود : موضوعات مربوط به آزادی نرخ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد پس از عید افزایش نرخ داشته باشیم. " شیروانی " تاکید کرد : گردشگران خارجی که وارد کشور می شوند در واقع با نرخ سوبسید ایرانی دارند از هتلها استفاده می کنند و این بزرگترین ضعف ماست که باید آن را برطرف و براساس نرخ ارزی پیش برویم. نایب رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران افزود : از مسائل مهم مطرح شده در مجمع، درخواست از استاندار و رئیس جمهور در خصوص ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه برای بازدید از شهرهای سیاحتی و زیارتی بود.
ایجاد شده: 18/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1401 اخبار داخلی
" جمشید حمزهزاده " رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران در مصاحبهای اختصاصی با هتل نیوز در خصوص برگزاری مجمع عمومی جامعه حرفهای هتلداران ایران گفت : مجمع عمومی جامعه حرفهای هتلداران ایران با حضور اکثریت اعضاء در هتل پارک هیات مشهد برگزار شد. گزارش عملکرد جامعه، مسائل مالی، برنامهها، اقدامات، بررسی چالشهای صنعت هتلداری و راهکارهای برونرفت از این چالشها از جمله موارد مطرح شده در این مجمع بود. او ادامه داد : در حاشیه این مجمع، نشست مشترکی با اعضای هیات مدیره جامعه هتلداران استان خراسان رضوی و مسئولین گردشگری استان برگزار شد. در ادامه نشستها، جلسهای مشترک با استاندار خراسان رضوی برگزار شد. " حمزه زاده " افزود : همچنین در نشست با قائم مقام آستان قدس رضوی آمادگی هتلداران ایران در زمینه ساخت هتلهای ارزان قیمت را اعلام کردیم. نشست خبری با حضور خبرنگاران استانی و کشوری از دیگر برنامهها ما در حاشیه برگزاری این مجمع بود. همچنین در حاشیه نشست خبری از سامانه هتلداران ایران رونمایی شد.
ایجاد شده: 18/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1401 اخبار داخلی
" جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه حرفهای هتلداران کشور گفت : برای ایام عید بنا نداریم افزایش نرخ داشته باشیم. این درحالی است که افزایش نرخ و تورم در کشورمان لحظهای شده است و هزینه هتلداران هم بالا رفته است. او افزود : با این وجود پس از ماه فروردین، با معاونت گردشگری درباره این افزایش نرخ صحبت خواهیم کرد. " حمزه زاده " گفت : در نشست مجمع هتلداران که هفته آینده برگزار میشود؛ علاوه بر بحثهای داخلی، روی موضوع نرخها و ظرفیت اتاقها نیز گفتگوهایی با رؤسای جوامع هتلداری انجام میشود. رئیس جامعه حرفهای هتلداران کشور ضمن اعلام اینکه عید امسال با ماه رمضان همزمان شده اما نرخها نیز افزایش داشته و تورم هم رشد کرده است تاکید کرد : تصور میکنم رزرو مدارس، خانه مسافرها و مهمانپذیرها از روند افزایشی نسبت به قبل برخوردار باشد.
ایجاد شده: 9/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 9/اسفند/1401 اخبار داخلی
به گزراش هتل نیوز ؛ " جواد واحدی " معاون امور مجلس وزارت گردشگری گفت : امروز در مجلس با پیشنهاد وزارت گردشگری و با عنایت و نگاه دلسوزانه نمایندگان مجلس نسبت به ظرفیتهای صنایعدستی توجه ویژه شد. وی ادامه داد : حمایت از فعالان و تاسیسات گردشگری یکی از اصلیترین اولویتهای وزارتخانه گردشگری نیز به شمار میآید. معاون امور مجلس وزارت گردشگری تاکید کرد : از این رو برای حمایت از تاسیسات گردشگری، صنایعدستی، آبدرمانیها و هتلها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد تغییر تعرفه گاز مصرفی به تعرفه خدمات داده شد که امروز با توجهی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع داشتند، پیشنهاد تصویب شد.
ایجاد شده: 8/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 8/اسفند/1401 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ؛ " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور گفت : پس از رخ دادن ناآرامی ها در کشور برخی از گردشگران خارجی برای برقراری ارتباط با خانواده های خود دچار چالش جدی شدند. بخش گردشگری و خصوصا هتلداران در آن مدت حمایت جدی را برای رعایت از حقوق گردشگران انجام دادند. برای مثال هتلها در آن روزها این امکان را فراهم کردند که گردشگران به صورت رایگان از خطوط تلفن برای تماسهای خارجی استفاده کنند و از وضعیت خود به خانواده هایشان اطلاع دهند. وی افزود : این پیشنهاد به منظور تسهیل در حوزه گردشگری مطرح شد. بر اساس طرح ارائه شده گردشگرانی که به عنوان میهمان به ایران سفر می کنند، در مدت حضور خود در کشور می توانند با خانواده های خود ارتباط داشته باشند و به امور مرسوم و متداول خود رسیدگی کنند. " شالبافیان "گفت : موضوع امکان برقراری ارتباط، مطالبه گردشگران خارجی از ما بود که توسط فعالان این حوزه به ما منتقل شد. او ادامه داد : یکی از دو پیشنهادی که در جلسات بخش خصوصی به ما منعکس می شد، فراهم شدن اینترنت مناسب برای ایفای نقش شغلی دفاتر خدمات مسافرتی با شرکای خارج از کشور خودشان بود. درست همانند نمونه هایی که برای برخی از مشاغل ایجاد شده است. معاون گردشگری کشور تاکید کرد : ارائه سیمکارت ویژه گردشگران، پیشنهادی بود که به منظور بررسی در مراجع قانونی و ذیربط و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد.
ایجاد شده: 7/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 7/اسفند/1401 اخبار داخلی
" اصغر نبيل " نايب رئيس جامعه هتلداران يزد و رئيس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانى يزد در مصاحبه ای تلفنی با فلای نیوز در خصوص راه اندازی هواپیمایی یزد ایر و تأثیر آن در گردشگری گفت : در گردشگری یک بحث زیر ساخت داریم یک بحث رو ساخت، زیر ساختها نه تنها برای گردشگری بلکه برای جوامع محلی، صنایع و کل منطقه میتواند خوب باشد. او افزود : یکی از عوامل توسعه زیرساختها میتواند سرمایه گذاری گردشگری باشد. " نبيل " گفت : وقتی زیر ساخت فراهم باشد قاعدتا تورها، هتلها، رستوران ها و جاذبههای جدید برای گردشگری ایجاد میشود. نايب رئيس جامعه هتلداران يزد تاکید کرد : راه اندازی ایرلاین یزد یک اتفاق خوب و مبارک است که میتواند تشویق کننده مردم استان در جهت توسعه گردشگری باشد.
ایجاد شده: 1/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 1/اسفند/1401 اخبار داخلی
نمایشگاههای گردشگری در تمام دنیا –خصوصا در کشورهای پیشرفته و تراز اول این صنعت- از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. نمایشگاهها فرصتهایی هستند برای معرفی جاذبهها، امکانات و ظرفیتهای صنعت. با این حال نتایج برگزاری این رویداد زمانی مطلوب خواهد بود که ملاحظات تخصصی و حرفهای در آن لحاظ شود؛ چنان که در نمایشگاههای مشهور گردشگری دنیا مانند آی تی بی برلین، فیتور اسپانیا و... شاهد آن بوده و هستیم. کشور عزیز ما ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای برخوردار از جاذبههای گردشگری، ضرورتا باید از فرصتی مانند نمایشگاه گردشگری برخوردار باشد. با این حال، اینکه این نمایشگاه چگونه و با چه ساز و کاری برگزار شود تا بتواند بیشترین نتایج را برای صنعت گردشگری کشور حاصل کند، بسیار اهمیت دارد. بیتعارف که باشیم باید بگوییم که اگرچه هر ساله نمایشگاه گردشگری برگزار میشود اما نتایج موردانتظار از آن به دست نمیآید. این عدم توفیق در نتیجهگیری از نمایشگاههای گردشگری، دلایلی دارد که عمدتا از دو دلیل اصلی ناشی میشوند. اول اینکه نمایشگاههای تخصصی باید از نمایشگاههای عمومی تفکیک شوند؛ چرا که جامعه هدف هر کدام با دیگری متفاوت است. در نمايشگاههاى تخصصى بر خلاف نمايشگاههاى عمومى تعداد عرضهکنندگان محصولات –و در اینجا محصولات خدماتی صنعت گردشگری- کمتر و دامنه حضور بازدیدکنندگان هم کمتر است. چرا که تنها افراد ذیربط صنعت در آن حضور پیدا میکنند. مثالهای آن هم روشن و متعددند و نمایشگاه مربوط به تجهیزات هتلی هم از آن جملهاند. در چنین نمایشگاهی صرفا هتلداران و فعالان صنعت هتلداری حضور مییابند و محصولات خود را عرضه میکنند. در حالی که در نمایشگاه عمومی گردشگری، عموم مردم به عنوان مخاطب در نظر گرفته میشوند و نه فقط متخصصین و افراد فعال در صنعت. بیشک هر دو شکل نمایشگاهها –هم تخصصی و هم عمومی- کارکرد خاص خود را دارند. صنعت گردشگری هم به سبب گستردگیاش و اینکه با طیفهای مختلف جامعه سر و کار دارد، نیازمند نمایشگاههای عمومی هم هست؛ منتهای مراتب از دیدگاه کارشناسی و از نظر کسانی که به طور تخصصی در این صنعت کار میکنند و ذینفع هستند، باید میان نمایشگاههای عمومی و نمایشگاههای تخصصی تفکیک قائل بود. در ایران به عنوان کشوری که گردشگری در سند چشمانداز و برنامه توسعه آن نقش مهمی دارد و قرار است در آینده یکی از منابع اصلی درآمدی کشور باشد، باید نگاهها به این صنعت تغییر کند. یکی از جلوهگاههای این تغییر دیدگاه میتواند همین نمایشگاهها باشد. متاسفانه نمایشگاه گردشگری تهران هر ساله با هزینهای هنگفت برگزار میشود اما نه تنها نتایجی متناسب با این هزینه نمیگیرد بلکه عملا از بین رفتن بخش زیادی از این منابع را شاهد هستیم. به عنوان مثال گفته شده نمایشگاه امسال با هزینهای هنگفت برگزار شده است؛ این هزینه آیا از دیدگاه بهرهوری مقرون به صرفه است؟ به جای مصرف این منابع برای نمایشگاهی که خروجی چندانی ندارد، آیا نمیشد با کار کارشناسی درست و دقیق راههای دیگری را آزمود تا شاهد نتیجهبخش شدن هزینه انجامشده باشیم؟ در حالی که بخش خصوصی سالهاست جای خالی تبلیغات بینالمللی برای صنعت گردشگری کشور را از رسانههای مختلف فریاد میزند و بر لزوم توجه دولت به این مساله تاکید دارد، دولت به جای توجه به این تاکیدهای مهم و حیاتی، همچنان راه و روش سابق خود را دنبال میکند تا صرفا گفته شود نمایشگاهی هم برگزار شده و بودجهای هم هزینه شده است! گردشگری به عنوان یکی از ارزآورترین صنایع کشور که بالقوه میتواند بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، نیازمند توجه بیشتر و نگاه تخصصیتر دولت است؛ آنچه امروز میبینیم با آنچه نیاز صنعت گردشگری ایران است، فرسنگها فاصله دارد. امروز بسیاری از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، هتلها و سایر تاسیسات گردشگری به خاطر بدهیهایی بالنسبه ناچیز در شرف تعطیلیاند؛ بسیاری از تاسیسات به خاطر مبالغی در حد 100 میلیون تومان قادر به ادامه فعالیت نیستند؛ در چنین وضعیتی آیا سرپا نگه داشتن این تاسیسات بر برگزاری نمایشگاهی بیثمر ارجحیت ندارد؟ تبلیغات، لازمه صنعت گردشگری در همهجای دنیاست و تجربه کشورهای پیشرفته در این صنعت گواه این امر است؛ اما در ایران هرگز دولت خود را موظف به جبران خلاء تبلیغاتی برای جاذبهها و توانمندیهای گردشگری کشور در سطح دنیا ندیده است. نمایشگاه گردشگری تهران همواره با حضور بخش خصوصی برگزار شده؛ اما حضوری که بیشتر بر پایه نوعی اجبار رقم خورده تا اختیار! گردشگری ایران با توانمندیهایی که دارد، بیش از پیش نیازمند کار تبلیغاتی است که در همهجای دنیا بر عهده دولت است، نه بخش خصوصی. برگزاری نمایشگاههای تخصصی به صورت کارشناسیشده و بر طبق استانداردهای جهانی، یکی از راههای توسعه گردشگری ایران است. همچنین ایران با جاذبههایی که دارد، میتواند محل مراجعه بازرگانان و سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در صنعت گردشگری باشد. نمایشگاه تهران در نهایت آیا توانسته به جذب سرمایه در این بخش کمک کند؟ اگر نتوانسته چرا برگزار میشود؟ نکته دیگر اینکه نمایشگاه با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقهای که در آن برگزار میشود، باید در بهترین موقع برگزار شود. چرا که هدف نمایشگاه جذب بازدیدکنندگانی است که به عنوان مخاطب تعریف شدهاند. مخاطب تخصصی برای نمایشگاه تخصصی و مخاطب عمومی برای نمایشگاه عمومی. نمایشگاه بینالمللی تهران از بیتوجهی به این مباحث تخصصی لطمه خورده است؛ چراکه اولا در فصل زمستان -که نامناسبترین فصل برای برگزاری نمایشگاه عمومی است- برگزار میشود؛ و ثانیا همزمان میخواهد هم تخصصی باشد و هم عمومی؛ یعنی میخواهد هر دو هدف را همزمان حاصل کند که تجربه نشان داده است چنین چیزی میسر نیست و در نتیجه نمایشگاه از رسیدن به نتایج مطلوب در هر دو زمینه باز میماند. ✍️ جمشید حمزهزاده - رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران
ایجاد شده: 24/بهمن/1401 آخرین ویرایش: 24/بهمن/1401 مقالات و یادداشت ها