نتایج جستجو...
کریدور گردشگری میان کشورهای عضو پیمان آ سه آن راه اندازی شود

کریدور گردشگری میان کشورهای عضو پیمان آ سه آن راه اندازی شود

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از شینهوآ، " جوکو ویدودو " رئیس جمهور اندونزی طی سخنانی خواستار تسهیل مقررات سفر میان کشورهای عضو سازمان «آ سه آن» و راه اندازی کریدور گردشگری میان این کشورها شد. بر اساس این گزارش، رئیس جمهور اندونزی گفت: چارچوب مقررات مسافرتی آ سه آن (اتحادیه ملت‌های جنوب شرق آسیا) که یک سال پیش به ابتکار اندونزی ارائه شد، باید هر چه سریع‌تر اجرایی شود. وی که این سخنان را در جریان نشست سران آ سه آن مطرح می‌کرد، با تاکید بر اینکه راه اندازی کریدور توریستی آ سه آن منجر به ایجاد پویایی و تحرک در در میان ملت‌های آ سه آن خواهد شد که البته به دلیل مساله شیوع کرونا، اجرای آن به تعویق افتاد. وی همچنین پیشنهاد کرد که با کاهش شیوع کرونا، مقررات سختگیرانه مسافرتی در راستای تسهیل راه اندازی این کریدور کاهش یابد. رئیس جمهور اندونزی افزود: بازیابی اقتصادی منطقه آ سه آن می‌بایست از طریق فعال‌سازی مجدد سفرهای امن در این منطقه از جمله گردشگری ایمن تسهیل شود.

ایجاد شده: 3/آبان/1400       آخرین ویرایش: 3/آبان/1400     اخبار خارجی
سکوت، سناریوی جدید برای گرانفروشی بلیت هواپیما

سکوت، سناریوی جدید برای گرانفروشی بلیت هواپیما

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، طی ماه‌های گذشته قیمت بلیت هواپیما به صورت غیرقانونی از سوی ایرلاین‌ها افزایش یافته است و در این میان نه تنها شرکت‌های هواپیمایی بلکه مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هم حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشده‌اند. داستان از اینجا شروع شد که ایرلاین‌ها از ابتدای تیر ماه امسال قیمت بلیت پروازهای داخلی را بدون آنکه مصوبه و مجوزی از شورای عالی هواپیمایی داشته باشند، تا بیش از ۳۰ درصد در مسیرهای مختلف افزایش دادند و جالبتر اینکه تا کنون توضیحی درباره علت این اقدام‌شان به رسانه‌ها و مردم نداده‌اند. در این ماه‌ها مسئولان سابق و کنونی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به اظهارنظرها و هشدارهایی اکتفا کردند که هیچ وقت عملی نشد و جلسات متعدد گذشته هم بی نتیجه رها شدند. به نظر می‌رسید وزیر راه و شهرسازی جدید با جدیت بیشتری با این تخلف و گرانفروشی برخورد کند اما این اتفاق هنوز نیافتاده، هنوز رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری معرفی و انتخاب نشده و این دستگاه حاکمیتی با سرپرست اداره می‌شود. " رستم قاسمی " طی در هفته گذشته و در حاشیه تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره اینکه بالاخره تکلیف قیمت بلیت هواپیما چه زمانی روشن می‌شود؟ اینگونه پاسخ داد: قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم. وی افزود: محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده است که هم اکنون در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا در حال بحث و بررسی برای اعمال تغییرات در این پروتکل ها هستیم. در این میان نه تنها قیمت بلیت هواپیما کاهش نیافته است بلکه ایرلاین‌ها باز هم قیمت بلیت هواپیما بالا می‌برند و اگر نگاهی به قیمت بلیت هواپیما بیندازیم متوجه می‌شویم که شرکت‌های هواپیمایی در طول روزهای هفته نرخ پروازهای داخلی را هر طور که بخواهند و به نفع‌شان باشد تغییر می‌دهند از سوی دیگر به گفته مسافران حتی با این وجود پروتکل‌های بهداشتی مانند محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر را هم رعایت نمی‌شود. با وجود پیگیری مکرر خبرنگار ایسنا در این باره مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری حاضر به پاسخگویی نشدند و برخی مسئولان روابط عمومی تنها به گفتن این جمله اکتفا کردند که پاسخ ما همان اطلاعیه‌ای است که صادر کردیم! سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که «هرگونه تخطی از اجرای مصوبات، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها و سهل‌انگاری در این رابطه تخلف محسوب شده و شرکت‌هایی که از اجرای این مقررات خودداری کنند، این سازمان نسبت به مجوزهای پروازی آن شرکت‌ها اقدام خواهد کرد.» در ادامه اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری همچنین تاکید کرد که «هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار خود ندارد و شرکت‌های هواپیمایی موظفند در خصوص نرخ بلیت هواپیما، براساس تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه شورای عالی هواپیمایی عمل کنند و فروش بالاتر از سقف نرخ تعیین شده در جلسه مذکور، تخلف محسوب می‌شود.» اما مشخص نیست که چرا هر روز شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما را هرطور که دل‌شان بخواهد افزایش می‌دهند و برخورد جدی هم با این تخلفات صورت نگرفته است.

ایجاد شده: 3/آبان/1400       آخرین ویرایش: 3/آبان/1400     اخبار داخلی
دستورالعمل حضور گردشگران خارجی اعلام شد

دستورالعمل حضور گردشگران خارجی اعلام شد

به گزارش هتل نیوز، در این دستورالعمل آمده که اجرایی شدن آن با محوریت وزارت میراث فرهنگی که در این دستورالعمل به اختصار وزارت گردشگری نام برده شده خواهد بود. همچنین وزارت میراث فرهنگی گزارش عملکرد دستگاه‌ها را درباره مفاد این دستورالعمل به صورت دوره‌ای به وزارت کشور ارائه می‌کند. در ضوابط کلی این دستورالعمل آمده، ورود و خروج مستقیم یا غیر مستقیم مسافری (گروهی و انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از /به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورد تأیید وزارت بهداشت از اول آبان ماه بلامانع است. این مصوبه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از / به کشورهای پر ریسک اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت توسط وزارت بهداشت ایران نخواهد شد. چنانچه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت به عنوان مرجع تخصصی، مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد. به منظور مدیریت روند بیماری در داخل تردد مسافری با اولویت مرزهای زمینی که دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم است از تاریخ یاد شده آغاز می‌شود که در این دستورالعمل ۱۵ مرز زمینی از جمله مرز پرویزخان در استان کرمانشاه، آستارا در گیلان، سرو در آذربایجان غربی و غیره نام برده شده است. همچنین در این دستورالعمل آمده صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت خارجه بلامانع است. تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌ها بلامانع است. همچنین تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای هوایی و مرزهای مجاز زمینی، افزایش نیروی انسانی متخصص برای انجام تست‌های تشخیص از الزامات اجرای طرح است. این دستورالعمل با رویکرد احترام به گردشگران بین المللی تهیه شده است. بنابراین در صورت مشاهده رفتار تبعیض آمیز نسبت به گردشگران ایرانی براساس اصل عمل متقابل، تصمیم گیری خواهد شد. آزمایش PCR منفی برای گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال باید ۹۶ ساعت اعتبار داشته باشد.

ایجاد شده: 3/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400     اخبار داخلی
تعامل پایین وزارت گردشگری و وزارت علوم در آموزش نیروی تخصصی حوزه گردشگری

تعامل پایین وزارت گردشگری و وزارت علوم در آموزش نیروی تخصصی حوزه گردشگری

به گزارش هتل نیوز " فرید جواهرزاده " رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران در یک نشست هم‌اندیشی که با حضور چندی از صاحب‌نظران حوزه گردشگری برگزار شده بود، گفت: سالی که در آن قرار گرفته‌ایم بنا به تعریف سازمان جهانی گردشگری سال رشد فراگیر توریسم دنیا لقب گرفته است و بدون شک این شعار پس از پاندمی اخیر که جهان را متأثر ساخته، به دنبال ایجاد تحرک و الزام کشورهای مختلف به هماهنگی‌، هم‌افزایی و بازگشت به شرایط مطلوب و ایده آل به گردشگری است. به اعتقاد وی، شیوع و پاندمی کرونا شرایط عجیبی را در دنیا رقم زده که بخش اعظمی از توان گردشگری و اکوتوریسم را منفعل ساخته و متأسفانه شاهد تعطیلی بنگاه‌ها و مؤسسات گردشگری و همچنین بیکاری فزاینده فعالان این بخش در سراسر  دنیا هستیم که لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش تاب‌آوری و بازگشت مجدد تمامی فعالان و بازگشایی تمامی بنگاه‌های گردشگری لازم و ضروری به نظر می‌رسد. جواهرزاده ادامه داد: شایسته‌  است با مغتنم شمردن برگزاری همایش‌های علمی و استفاده از نقطه نظرات صاحبان اندیشه و فن با ایجاد ارتباط بین پژوهشگران و آشنا ساختن آنان با آخرین دستاوردهای نظری و عملی برای تحرک بخشی به فعالیت‌های گردشگری از جمله بازشناسی اقدامات مشترک پسا‌کرونا بین دولت بخش خصوصی و مردم و ظرفیت تمامی کنشگران صنعت گردشگری برای بهبود وضعیت موجود استفاده کرده تا ضمن بهره‌مندی از تجربیات سایر کشورها اقدامات مقتضی را فراهم کنیم. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران و مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی، طبیعت‌گردی و ورزشی، گرایش بی‌حد و حصر و غیرمتعارف دانش‌آموزان متوسطه به تحصیل در دانشگاه‌های علوم تجربی و عدم گرایش و علاقه به رشته‌های علوم انسانی و بین رشته‌ای در چند سال اخیر را از دغدغه چند سال گذشته متخصصان حوزه مدیریت و علوم اجتماعی و از جمله مدیریت گردشگری دانست.  جواهرزاده اما شرایط پیش رو را بسیار نگران‌کننده‌تر دانست و تصریح کرد: نگرانی بیش از پیش از افزایش جذب دانشجویان بدون کنکور علاوه بر رشته‌های کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد هم آغاز شده است، که بیم آن می‌رود که به تربیت دانشجویان کم مایه منجر شود که باز لازم است تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود و با هم فکری همه همکاران فرهیخته بتوان اقدامات مؤثری در جهت جلوگیری از افت کیفیت آموزشی رشته‌های گردشگری و از جمله طبیعت‌گردی برداشت. وی در ادامه بیان کرد: جایگاه توانمندسازی نیروی بخش گردشگری، یعنی نهاد ترویج علم و پژوهش در حوزه گردشگری نیز سالیان سال است که مورد بی‌مهری قرار گرفته است. پر واضح است که نقش آموزش آن در حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مشخصاً در دانشگاه‌های کشور و که بخش حرفه‌ای آن بر دوش سازمان آموزشی فنی و حرفه‌ای است، متأسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایین‌ترین سطح تعامل با آن قرار گرفته است و نهاد‌های مذکور هر کدام به اصطلاح ساز خود را می‌زنند و وقعی به تصمیمات و برنامه‌های میراث نمی‌گذارند. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران اظهار کرد: در شرایط امروز که دولت محترم با تأکید بر استفاده از ظرفیت گردشگری در پی رفع کاستی‌های اقتصادی و ارزش آفرینی در حوزه اقتصاد از جمله اشتغال است، استفاده از متخصصان و پیشکسوتانی که در دهه‌های گذشته اهتمام جدی خود را صرف اعتلای گردشگری کرده‌اند اهمیت بیشتری میابد و در این خصوص همراهی علمای اعلام به ویژه ائمه جمعه، جماعت و مدیران عالی حوزه‌های علمی کشور فرصت بی‌بدیلی را برای هم‌افزایی و هم‌گرایی دست اندرکاران و متولیان گردشگری و صاحبان تریبون‌های مقدس به وجود آورده است که لازم است از این فرصت نهایت بهره‌برداری را به عمل آورد و در این وفاق ملی ظرفیت تحمل‌پذیری جامعه برای افزایش سطح آگاهی‌ها عمومی و فراهم شدن زیر ساخت‌های توسعه بنیادین و همه جانبه گردشگری در کشور را فراهم ساخت. بنا به گفته جواهرزاده، تمرکز دولت محترم به مقوله گردشگری خانواده محور و گردشگری داخلی از جهات مختلف نیز قابل بررسی است: از آنجایی‌ که سبک سفر بخش عمده‌ای از ایرانیان هزینه‌ای به جز هزینه بنزین و مقداری هزینه اسکان عملاً هزینه دیگری بر گردشگر تحمیل نمی‌کند و در نتیجه فراز و نشیب‌ها و بحران‌های اقتصادی کشور در این بخش بی‌تاثیر و یا دست‌کم کم‌تأثیر است و از آنجایی‌که این رویکرد برای تحرک بخشی به فضای کسب و کار و استفاده از ظرفیت اشتغال در مقاصد مختلف روستایی و نظایر آن در نظر گرفته می‌شود، توسعه و ترویج گردشگر داخلی باید به دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار بگیرد و به صورت جدی مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.  وی از پژوهش‌های صورت گرفته در قالب پیمایش ملی گردشگری خبر داد که نشان می‌دهد بسیاری از گردشگران از واحد‌های اقامتی غیر رسمی استفاده کرده و با توجه با استفاده حداکثری گردشگری از وسیله نقلیه شخصی حداکثر هزینه سفر صرف بنزین و استهلاک خودرو است. همچنین قریب به سه چهارم گردشگران هیچ مبلغی را صرف بازدید از جاذبه‌های گردشگری نمی‌کنند و 77 درصد از گردشگران هیچ وعده غذایی را از رستوران‌ها و یا مراکز تهیه و توزیع غذا دریافت نکرده‌اند و از هر 5 نفر گردشگر داخلی 4 نفر هیچ کالای را به عنوان سوغات خریداری نکرده‌اند. بر این اساس لازم است در حوزه توسعه گردشگری داخلی به عنوان یکی از راهبردهای اساسی معاونت گردشگری وزارت در دولت جدید تجدید نظر اساسی صورت پذیرد. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران با بیان این موضوع که مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود مبنی بر نحو گذراندن اوقات فراغت و اوضاع گردشگری خانواده با تفکیک مراکز اقامتی، سهم طبیعت‌گردی را 2/6 دهم درصد اعلام کرده است، افزود: این در حالی است که این رقم در بسیاری از کشورهای جهان بین 10 تا 15 درصد است. مقایسه این دو نرخ ریز نقش بودن طبیعت‌گردی در ایران را می‌رساند که با فرض احتساب تورهای مجاز و غیر رسمی باز هم آمار طبیعت‌گردی در ایران پایین است. همانطور که داده‌های آماری مرکز آمار ایران از عدد 2 میلیون طبیعت‌گرد حکایت دارد اما بخشی از آمار پایین طبیعت‌گردی را به وضعیت نابسامان تورهای طبیعت‌گردی باید مرتبط دانست و اینکه 79 درصد بازار طبیعت ‌گردی متأسفانه در دست غیر مجاز‌ها است؛ جواهرزاده ضمن تأکید بر این موضوع گفت: متأسفانه خانواده‌ها با دیدن عکس‌هایی از طبیعت‌گردی تصور می‌کنند که مناسب بچه‌ها نیست در حالی که تورها در اقسام مختلف شامل تورهای ویژه خانواده و حتی ویژه افراد با سن بالاتر طراحی شده است که آرامش را در حین سفر مد نظر قرار داده است. به عقیده وی عرصه طبیعت‌گردی نشان می‌دهد فقدان آموزش و حضور مدیریت شده بخش خصوصی در کنار  عدم نظارت بر تورهای غیرمجاز گردشگری، طبیعت‌گردی را در ذیل اقسام گردشگری در ایران قرار داده است و تحرک زمانی در این بخش مقدور خواهد بود که چالش‌های ذکر شده مرتفع گردد. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران بیان کرد: در طی دوره گذشته بازنگری سیاست‌های اجرایی طبیعت‌گردی کشور تا اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفته است و با دعوت از متخصصین و ذی‌نفعان لزوم توجه به بخش گردشگری با همکاری و هم‌فکری مجتمع علمی دانشگاهی و فعالیت بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای بازنگری قوانین و مقرراتی که در این حوزه موجود است در قالب سند ملی توسعه طبیعت‌گردی در جریان بود اما متأسفانه علیرغم این اقدامات هیچ گاه به ثمر ننشست.   جواهرزاده یکی از مهم‌ترین موضوعات که در این سند مورد توجه و اهتمام اعضای آن وجود داشت یک پارچه ساختن زیرساخت‌های موجود در زمینه طبیعت‌گردی و جلوگیری از پراکندگی و موازی‌کاری در این حوزه‌ها و ساماندهی بخش خصوصی و حل موضوعی آن و مشکلات بخش خصوصی دانست که بر اساس سند ملی توسعه طبیعت‌گردی و ملی کشور در سال 95 تنظیم و بازنگری گردید و در یکی دو سال گذشته مورد توجه قرار گرفت اما همچنان در انتظار طرح در هیأت دولت است. وی در پایان ضمن بیان این مطلب که با توجه به بررسی مرکز تجارت جهانی در خصوص اولویت‌های گردشگری که طبیعت‌گردی و توریسم جامعه محور را در کنار گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت در پساکرونا پیش بینی می‌کند خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آیین نامه و سند توسعه طبیعت‌گردی بتواند نقشه راه توسعه این نوع از گردشگری در کشور محسوب  شود. لذا لازم است اقدامات و پیگیری لازم از سوی معاونت گردشگری به منظور طرح موضوع در هیأت دولت انجام شود.

ایجاد شده: 1/آبان/1400       آخرین ویرایش: 1/آبان/1400     اخبار داخلی
بهره‌برداری از ۳۷ پروژه گردشگری و میراث‌فرهنگی در اردبیل

بهره‌برداری از ۳۷ پروژه گردشگری و میراث‌فرهنگی در اردبیل

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌‌آریا،۱۳ مورد از این پروژه‌ها مربوط به پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی شامل سامان‌دهی و ایجاد صحن قزل‌باشلار، مرمت کاشی ساقه گنبد شاه اسماعیل، مرمت و ساماندهی مدرسه پورسینا عمارت دارالارشاد، سامان‌دهی قبرستان مطهر شهیدگاه، نورپردازی حیاط باغ، یکسان‌سازی کاشی سردرهای مغازه میدان عالی‌قاپو، نوسازی حفاظت الکترونیکی مجموعه با دوربین‌های مداربسته به تعداد ۷۰ عدد و سیستم دزدگیر، راه‌اندازی موزه سکه، موزه اسناد، موزه کتیبه‌های سنگی٬ موزه قطعات سفال، موزه سفال و موزه عکس‌های قدیمی است. تکمیل روشنایی منطقه نمونه گردشگری سردابه، فاز اول مسیر دسترسی به تله‌کابین حیران، تکمیل زیرساخت‌های گردشگری گیلارلو شامل روشنایی مسیر، مرمت و سامان‌دهی بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری خلخال، المان صنایع‌دستی عنبران نمین(شهر ملی گلیم)، مرمت و سامان‌دهی قبرستان تاریخی اونار مشگین‌شهر، مرمت راسته اصلی بازار زرگران اردبیل، اجرای صحن فرهنگی جمعه مسجد اردبیل، مرمت و بازسازی قبرستان تاریخی اودلو بیله‌سوار و مرمت فاز اول مدرسه تاریخی جعفری اسلامی اردبیل از جمله طرح‌های افتتاحی در این برنامه بود. از دیگر طرح‌های افتتاح شده در استان یادمان شهدای گمنام بیله‌سوار، مستندسازی و مرمت کاروانسرای سنگی شاه عباسی صائین نیر(ثبت جهانی)، مرمت و احیای فاز اول حمام تاریخی سولا، تکمیل فاز اول زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری گیلارلو گرمی٬، موزه صنایع‌دستی در شهرستان‌های کوثر، بیله‌سوار و پارس‌آباد، تملک خانه خاندان موذن‌زاده اردبیلی برای ایجاد موزه خاندان موذن‌زاده است. افتتاح زیپ‌لاین مجتمع گردشگری شرکت مکان‌شهر دربند هیر، محوطه گردشگری قصر چوبی ازناو خلخال، اقامتگاه بوم‌گردی حسن قهرمان‌زاده، هتل یک‌ستاره محمد عیسی‌زاده، محوطه گردشگری همرنگ و اقامتگاه بوم‌گردی آرامان نیز انجام و برای خدمت‌رسانی به شهروندان و گردشگران راه‌اندازی شد.

ایجاد شده: 29/مهر/1400       آخرین ویرایش: 29/مهر/1400     اخبار داخلی
 تبدیل سکوی نفتی به شهربازی در عربستان

تبدیل سکوی نفتی به شهربازی در عربستان

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، عربستان سعودی در صدد است با تبدیل یک سکوی نفتی عظیم در خلیج فارس به یک پارک تفریحی، بر جاذبه‌های گردشگری خود بیفزاید. قرار است این پارک تفریحی که «دکل» نام دارد، در سال ۲۰۲۵ افتتاح شود؛ هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده است. شهر بازی دکل، در مساحتی بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع، با سه هتل و ۱۱ رستوران، مجموعه متنوعی از بازی‌های تفریحی و ورزش‌های آبی از جمله غواصی را ارائه می‌کند. عربستان سعودی امیدوار است که با راه‌اندازی اولین مجموعه تفریحی ساخته شده بر یک سکوی نفتی، سالانه تا یک میلیون توریست را جذب کند و به رقابت با امارات متحده عربی، که طیف متنوعی از جاذبه‌های گردشگری را به گردشگران پیشنهاد می‌کند، بپردازد. راه‌اندازی پارک تفریحی دکل، بخشی از برنامه‌های بلندمدت عربستان سعودی برای جذب توریست بیشتر و کاهش وابستگی این کشور به نفت است و بودجه آن از محل صندوق عمومی سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان سعودی تامین می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پروژه، یک جاذبه گردشگری منحصربه‌فرد برای گردشگران از سراسر جهان و از جمله کشورهای منطقه خلیج فارس خواهد بود. اولین پروژه تبدیل یک سکوی نفتی به مقصدی برای گردشگران، در راستای برنامه استراتژیک ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای تبدیل این کشور به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری جهان و ایجاد تنوع در منابع درآمدی ریاض طراحی شده است. عربستان سعودی امیدوار است با اجرای این برنامه، سالانه یک صد میلیون توریست را تا پایان دهه ۲۰۳۰ جذب کند. سی ان ان، در گزارشی در همین زمینه نوشته است با آنکه عربستان سعودی سالانه میزبان میلیون‌ها زائر است، اما قوانین برخی محافظه‌کارانه، باعث شده که این کشور کار دسواری برای جذب گردشگردان سراسر جهان داشته باشد. شاهزاده محمد بن بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در سال‌های اخیر طرح‌های متعددی را برای تغییر این وضعیت به مرحله اجرا درآورده و از شدت سختگیر‌ی‌ها به‌ویژه برای زنان کاسته است. خبر احداث پارک تفریحی دکل، تنها چند ماه پس از اعلام ساخت پارک شش پرچم در القدیه، در حومه ریاض، پایتخت عربستان سعودی، منتشر شده است. این پارک، بخشی از پروژه احداث یک شهر جدید در نزدیکی ریاض است و قرار است در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود. پارک شش پرچم، از جمله دارای سریع‌ترین رولر کاستر جهان خواهد بود.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار خارجی
کارنامه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰

کارنامه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر حضور محمود احمدی‌نژاد در اکسپوی دبی و انتشار عکس‌هایش در شبکه‌های مجازی باعث شد تا نام این رویداد بارها تکرار شود. اکسپو یک رویداد مهم جهانی است که بعد از جام‌جهانی فوتبال و المپیک از آن به‌عنوان سومین رویداد مهم بین‌المللی دنیا نام می‌برند. اکسپو هر پنج‌سال یک‌بار برپا می‌شود و به مدت ۶ماه میزبان گردشگران علاقه‌مند بسیاری است. آخرین اکسپو در سال ۲۰۱۷ در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و حالا بعد از پنج سال این رویداد در دبی رقم خورده و جدیدترین دستاوردها، خلاقیت‌ها و اختراعات بشری کشورهای شرکت‌کننده به نمایش درآمده‌اند. اکسپوی دبی به مدت ۶ماه از نهم مهرماه ۱۴۰۰ تا یازدهم فروردین ۱۴۰۱میزبان کشورهای جهان است؛ رویدادی که قرار بود سال گذشته برگزار شود، اما به‌دلیل شیوع کرونا به امسال موکول شد. موضوع و تِم اصلی اکسپوی ۲۰۲۰ دبی «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» انتخاب شده است و رشد و مطرح شدن ایده‌های خلاقانه را دنبال می‌کند. یکی از نکات جالب توجه که بیانگر اهمیت اکسپوهای جهانی است، معرفی خلاقیت‌ها، ایده‌ها، اختراعات و سازه‌های مشهور و مهم بشری است. هزینه بازدید از اکسپوی دبی بازدید از فضای ۴کیلومتر مربعی و همه غرفه‌های حاضر در اکسپوی دبی یک هفته زمان می‌برد. همچنین بازدیدکنندگان ۱۸ تا ۵۹ سال باید بلیت ۹۵ درهمی (معادل ۴۳/ ۲۷دلار) تهیه کنند. اما بازدید از اکسپو برای افراد ۶ تا ۱۷ سال و همچنین شهروندان بالای ۶۰ سال و دانشجویان رایگان است. البته باید توجه داشت محل برپایی اکسپوی دبی از شهر فاصله زیادی دارد و اگر بازدیدکننده‌ای قصد داشته باشد خود را با تاکسی به اکسپو برساند، باید حدود ۲۷۰ درهم (معادل ۲میلیون تومان) هزینه کند.بنابراین بهتر است از مترو استفاده کند و با هزینه ۱۵درهمی و پس از حدود ۹۰دقیقه، خود را مقابل اکسپو ببیند. با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازدید از نمایشگاه منوط به داشتن تست PCR منفی است که بازدیدکنندگان در صورتی که کمتر از ۴۸ ساعت از ورودشان به دبی گذشته باشد، می‌توانند جواب تست رایگان گرفته‌شده در فرودگاه را ارائه کنند. بازدیدکنندگان پس از ورود به نمایشگاه بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا از غرفه‌های بیشتری بتوانند بازدید کنند. ضمن اینکه در این میان برخی غرفه‌های کشورها مانند روسیه و کره جنوبی، پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه‌ای دارند و تعداد افراد محدودی را به‌طور همزمان به داخل غرفه (پاویون) هدایت می‌کنند. بنابراین برای بازدید باید داخل صف ایستاد. وضعیت غرفه ایران؛ خوب یا بد؟ برسی کارنامه حضور ایران در نمایشگاه‌های مهم گذشته بیانگر این مهم است که هیچ‌گاه به درستی و به شکل حرفه‌ای شاهد معرفی داشته‌های غنی و متنوع کشورمان نبوده‌ایم. اساسا بخش خصوصی به تنهایی عهده‌دار این مسوولیت بوده و به‌دلیل نبود حمایت‌های دولت، در حد و اندازه ایران ظاهر نشده است. معرفی ایران و جلب‌توجه جهانی کار بخش خصوصی نیست و در تمام کشورهای موفق دنیا این رسالت را دولت‌ها برعهده می‌گیرند. کار بخش خصوصی بهره‌گیری از فرصت‌های خلق‌شده برای حضور گردشگران خارجی است. در اکسپوی دبی مساحت پاویون ایران ۲۰۱۴متر است که در همسایگی فرانسه و شیلی واقع شده است. شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران که عضو اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها BIE است، در بهمن ماه ۱۳۹۷ به‌عنوان مسوول سازماندهی، اجرا و بهره‌برداری پاویون جمهوری اسلامی ایران تعیین شد. سال ۱۳۹۸ گام‌های احداث پاویون ایران در اکسپوی دبی با برگزاری مسابقه‌ بین طراحان، معماران و شرکت‌های طراحی در کشور برداشته شد و در مردادماه همان سال از میان ۳۰ شرکت راه‌یافته به مرحله اول این مسابقه و ۱۰ شرکت راه‌یافته به دور دوم این مسابقه، طرح یک شرکت به عنوان برنده مسابقه اعلام شد.  در گام دوم، ۳ پیمان‌کار طراح، مشاور طرح و پیمان‌کار ساخت پاویون ایران انتخاب شدند و اجرا را هم یک شرکت انجام داد. آن‌طور که مجله «آرشیتکچرال دایجست» نوشته، غرفه ایران با الهام از قصه‌های هزار و یک شب ساخته شده و شامل فضاهای جداگانه در یک محوطه به‌جای ساختمانی یکپارچه است. هر فضا با پرده‌ای از مهره‌های برنزی‌رنگ تعیین شده که به گفته سازنده‌اش، استعاره‌ای از تضاد بین آسمان و زمین است. در توضیحات سازنده آمده: «پاویون ایران به‌جای یک ساختار محکم، یک شبکه ریزوماتیک از ارتباطات است که روایت‌های متفاوتی از تاریخ معاصر ایران ارائه می‌دهد. با این‌حال، روایت مبهم است، از جهاتی مانند تاریخ پرتلاطم خود این کشور. این بستگی به مسیر خاصی دارد که بازدیدکنندگان تصمیم می‌گیرند در پیش بگیرند که نشان‌دهنده نسخه خاص خودشان از تاریخ معاصر ایران است.» سردر غرفه ایران عبارت «ایران، تمدنی کهن و استوار، تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» نقش بسته است؛ اما برخلاف دیگر کشورها که روی موضوعاتی نظیر آینده، دانش و هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند، غرفه ایران برای جذب مخاطب روی سنت‌ها نظیر قالی، ظروف تاریخی و عروسک‌های محلی تمرکز دارد. ضمن اینکه همزمان با افتتاحیه، بافت فرش «همدلی برای صلح» هم در غرفه ایران آغاز شده است و بازدیدکنندگان زیر نظر یک استادکار، در بافت این فرش مشارکت می‌کنند تا پس از تکمیل طی ۶ ماه آتی به موزه اکسپو اهدا شود. به گفته برخی بازدیدکنندگان اکسپوی دبی، طراحی و خلاقیت غرفه کشورهای قطر، تاجیکستان و ایران نسبت به دیگر کشورها ضعیف‌تر است و بازدیدکننده چندانی ندارند. در شبکه‌های مجازی نیز انتقادهای فراوانی درباره چگونگی حضور ایران در این رویداد مطرح شده است. اهداف اکسپوی دبی مسوولان اکسپوی دبی پیش‌بینی کرده‌اند طی ۶ ماه برپایی این رویداد، حدود ۲۵میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کنند. چراکه نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی با جشن‌های کریسمس، دیوالی هند، سال نو چینی، شب سال نو و روز ملی امارات متحده عربی همزمان است و برای هر یک از این رویدادها، برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها صورت‌گرفته توسط امارات، قرار است ۸۰درصد زیرساخت نمایشگاه اکسپوی دبی بعد از این رویداد هم قابل استفاده باشد. به‌عنوان نمونه، شرکت زیمنس اعلام کرده است که مقر تجهیزات خود را در این منطقه مستقر خواهد کرد. گفته می‌شود امارات طی پنج سال اخیر ۱۵میلیادر درهم برای بیش از ۱۵ پروژه زیربنایی که به نمایشگاه دبی خدمات می‌دهند، هزینه کرده است. تقویت روابط بین‌الملل در یک موضوع مشترک، به اشتراک‌گذاشتن تجارب آموزنده و فرهنگی در یک موضوع جهانی، نمایش توانمندی‌ها، تاریخ، تمدن، آداب و رسوم یک کشور حول یک موضوع خاص، تقویت و حمایت از اکسپوها به عنوان آزمایشگاه‌های تجارب آتی، افزایش و ارتقای رشد تبادلات اقتصادی و بین‌المللی، ایجاد رونق اقتصادی و بازسازی شهر میزبان و ایجاد درآمد و ثروت برای کشورها مشارکت‌کننده» از جمله اهداف برگزاری اکسپوها عنوان شده‌اند و جشن‌های مختلف هم بخشی از این هدف است. همچنین انتهای هر غرفه هم رستوران غذای مخصوص آن کشور برپاست تا بازدیدکنندگان در صورت تمایل بتوانند با بیش از ۵۰ غذای متنوع از سراسر جهان آشنا شوند.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران با حضور وزير گردشگری

برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران با حضور وزير گردشگری

به گزارش هتل نیوز، «سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران» با حضور " عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، " محمدحسین ایمانی خوشخو " دبیر کل این سمپوزیوم و رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و " سیدسعید هاشمی " رییس دانشگاه علم و فرهنگ سه‌شنبه بیست و هفتم مهر ماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این مراسم " سیداحمد محیط طباطبایی " رییس کمیته ملی ایکوم ایران، " محمد بهرام‌زاده " معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی و " ابراهیم پورفرج " رییس جامعه تورگردانان ایران به سخنرانی پرداختند. همچنین " عباس بیدگلی " مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران و مدیر کارگروه هتل، مراکز اقامتی و تجهیزات و "فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی، طبیعتگردی و ورزشی به ارائه مقاله پژوهشی خود پرداختند، درحالی‌که پس از پایان سخنرانی ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بسیاری از شرکت‌کنندگان سالن همایش را ترک کردند که باعث گله سخنران‌ها شد. در جریان این سمپوزیوم، از کتاب «سیر تاریخ و نقش کلان‌شهرها در یکصد سال گردشگری ایران» رونمایی شد.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
برگزاری جلسه هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران

برگزاری جلسه هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران

به گزارش هتل نیوز جلسه هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران نیم‌روز سه‌شنبهدر هتل باباطاهرتهران برگزار شد. در این نشست اعضا پیرامون مسایل روز صنعت هتلداری کشور بحث و رایزنی کردند. رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در این باره عنوان کرد: مقرر شد بخشنامه مربوط به نرخ هتل‌ها در روزهای آینده ابلاغ شود. با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده با معاونت گردشگری کشور، شکل و نحوه کار طی روزهای آینده به همه استان‌ها ابلاغ خواهد شد و تشکل‌های استانی بر پایه آن با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر استان بر اساس آن عمل خواهند کرد. جمشید حمزه‌زاده افزود: موضوع بعدی بررسی نرخ ارزی بود که مورد تبادل نظر قرار گرفت و شکل و نحوه آن متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین مقرر شد برگزاری جلساتِ مرتب با نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گیرد؛ خصوصاً با هیئت رئیسه و اعضای فراکسیون گردشگری. از دیگر مواردی که به طور جدی در دستور کار جامعه قرار دارد، پیگیری معافیت مالیات ارزش افزوده هتل‌های چهار و پنج ستاره است. همان‌طور که می‌دانید با پیگیری‌هایی که جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در گذشته انجام داد، هتل‌های یک تا سه ستاره و سایر مراکز اقامتی، مشمول معافیت مالیات ارزش افزوده شدند که از تاریخ ۱۲ دی‌ماه سال جاری اجرایی خواهد شد. جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران موضوع معافیت مالیات ارزش افزوده هتل‌های چهار و پنج ستاره را در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کند. ما موضوع را از طریق هیئت رئیسه مجلس پیگیری می‌کنیم و طبعاً به کمیسیون مربوطه که کمیسیون اقتصادی‌ست، ارجاع خواهد شد. خوشبختانه ارتباط خوبی میان جامعه هتلداران با کمیسیون اقتصادی مجلس برقرار است. او همچنین افزود: با توجه به خسارات بی‌سابقه‌ای که شیوع کرونا به صنعت گردشگری و هتل‌داری زد، پیگیر هستیم تا برای هتل‌ها در ارتباط با سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات بگیریم. ما موضوع را در قالب نامه خطاب به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی طرح می‌کنیم و پس از آن پیگیری‌های لازم را به عمل خواهیم آورد. خوشبختانه با توجه به تعامل خوبی که با وزیر محترم گردشگری داریم، از ظرفیت‌های ایشان برای پیگیری مسائل مربوط به صنعت هتلداری در مجلس استفاده‌های زیادی خواهیم کرد. آقای مهندس ضرغامی با توجه به نفوذ، تجربه و ارتباط‌هایی که دارند، بسیار می‌توانند به ما کمک کنند. ایشان در این مدت نشان دادند که برای همکاری با جامعه هتلداران ایران جهت برون رفت از مشکلات به وجود آمده آمادگی کامل دارند. حمزه‌زاده در مورد واکسیناسیون کارکنان هتل‌ها هم عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰ درصد از کارکنان هتل‌ها واکسینه شده‌اند و پیش‌بینی ما این است که طی یک هفته آینده مابقی کارکنان هم واکسن بزنند. سیاست اکثر هتل‌ها این است که چنانچه کارکنانی به هر دلیل از واکسینه شدن اجتناب کنند، عذرشان خواسته شود. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که خوشبختانه پس از صحبت‌ها و توافق‌های اولیه مقرر شد که رستوران‌ها و هتل‌ها از این پس می‌توانند به ازای هر چهار متر مکعب چه در اتاق و چه در تالار عروسی و چه در رستوران، پذیرای یک نفر و یا یک خانواده باشند. این بخشنامه که روزهای آینده از سوی وزارت بهداشت ابلاغ و به نوعی محدودیت اتاق‌ها برداشته خواهد شد. رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در پایان گفت: با توجه به تغییر اساسنامه جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران و افزایش اعضای هیئت مدیره از ۷ نفر به ۹ نفر، انتخابات تکمیلی جامعه هتلداران ایران در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به عنوان مجمع عمومی فوق‌العاده جامعه برگزار و طی انتخاباتی دو نفر به اعضای فعلی افزوده خواهد شد. همچنین انتخابات مربوط به بازرسین جامعه هم همان‌روز برگزار می‌شود.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
واکنش تند اسماعیل کهرم به اظهارات اخیر وزیر گردشگری

واکنش تند اسماعیل کهرم به اظهارات اخیر وزیر گردشگری

اخیرا، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم در اظهار نظری عجیب از عدم امکان کشاورزی و حفر چاه در پاسارگاد به دلیل وجود مقبره کوروش کبیر انتقاد کرده و ضمن تاکید بر لزوم حل این مسئله، گفت: “باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریم‌ها مقداری انقباض پیدا کند”! در همین رابطه اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی در گفتگو با امتداد ضمن انتقاد شدید از این اظهارات ضرغامی، عنوان داشت: آقای ضرغامی! برای حل مشکلی که آن را ادعا کرده‌اید، کار نا تمام آقای خلخالی را شما تمام کنید و قبر کوروش و تمام ظواهر وجود یک حکومت تمدنی ۲۵۰۰ ساله را با تعبیه دینامیت و بمب، منفجر کنید! قبر کوروش کبیر، اولین و قدیمی‌ترین مقبره با این ابعاد در جهان است وی افزود: قبر کوروش کبیر، اولین و قدیمی‌ترین مقبره با این ابعاد در جهان است. وجود چنین سرمایه ارزشمند فرهنگی، زمانی ارزش خواهد یافت که متولیان آن، قدرش را بدانند. قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری. متاسفانه فردی به مانند ضرغامی به هیچ عنوان، قدر و ارزش فرهنگی اولین مقبره بر روی کره زمین را نمی‌داند. در صورت توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای، مردم پاسارگاد با درآمد توریسم از کشاورزی بی‌نیاز می‌شوند  این استاد برجسته دانشگاه، تصریح کرد: اگر توجه و اهتمام ویژه و شایسته به ظرفیت‌های منطقه‌ای صورت بگیرد، مردم پاسارگاد می‌توانند از راه درآمد توریسم که ظرفیت وجود این مقبره و بنای تاریخی و فرهنگی در آن منطقه به یادگار گذاشته از انجام فعالیت‌های کشاورزی بی‌نیاز شوند. منتها مشروط بر اینکه، تولی‌گری در این منطقه بر عهده کسانی باشد که ارزش این میراث ارزشمند فرهنگی را دانسته و درک کنند. در سی و سه پل و پل خواجو هم  شاهد شکاف‌هایی در پایه‌های این پل‌ها هستیم  کهرم در ادامه نیز با اشاره به تبعات حفر چاه و احیای کشاورزی در منطقه پاسارگاد، یادآور شد: تاثیری که خشک شدن رودخانه زاینده‌رود بر سی و سه پل و پل خواجو در اصفهان گذاشته در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در منطقه پاسارگاد برای مقبره کوروش نیز قابل انتظار خواهد بود. تمام سنگ‌های این پل‌ها در اصفهان فروریخته و شکافی در بین آجرها و سنگ‌های آن ایجاد شده است.  در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در پاسارگاد، مقبره کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچاله‌ها مدفون می‌شود  وی در ادامه گفت: اگر خوب نگاه کنیم، خواهیم دید که با کمال تاسف، استخراج آب‌های زیرزمینی که در تمام کشور از حد مجاز و علمی فراتر رفته، باعث فرونشست دشت‌ها شده است. وقتی دشت فرو نشیند، سازه‌های سنگی به مانند آرامگاه کوروش نیز فروخواهد نشست. چرا که این ابنیه، وزن زیادی را روی سطح خاک ایجاد می‌کنند و نتیجه بار زیاد در کنار برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، این خواهد شد که این آرامگاه در میان مدت فروبنشیند. این فعال محیط زیست، بیان داشت: آب‌هایی که به صورت باران و نزولات آسمانی باریده‌اند در بین ذرات خاک به سمت عمق زمین حرکت کرده و سفره‌های آب زیرزمینی را تشکیل می‌دهند. این آب‌ها با تجمع در این قسمت از زمین، به مانند ستون سطح بالایی خاک را نگهداری می‌کند. اگر ما به مانند بسیاری از نقاط کشور از این آب در منطقه پاسارگاد بهره‌‌برداری کنیم با کمال تاسف، دشت فرونشسته و دو عارضه فرونشست و فروچاله را به دنبال خواهد داشت. این اظهارات ضرغامی، مطلقا علمی و کارشناسی نیست کهرم، اضافه کرد: در این صورت، قبر کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچاله‌ها مدفون خواهد شد. که ظاهرا خواسته آقایان هم جز این نیست! اساسا، بیان این دست نظرات از سوی ضرغامی، مطلقا علمی و کارشناسی نبوده و در صورت اجرا، آسیب جبران ناپذیری به سرمایه‌های تمدنی و میراث فرهنگی ایران خواهد زد. منبع : مردم سالاری

ایجاد شده: 25/مهر/1400       آخرین ویرایش: 25/مهر/1400     اخبار داخلی
همکاری البرز و هلند در راستای توسعه توریسم کشاورزی

همکاری البرز و هلند در راستای توسعه توریسم کشاورزی

به گزارش هتل نیوز ، " فریدون محمد‌ی " مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به اینکه جشنواره‌های گل از گذتشه تا کنون برقرار بوده است، گفت: مردم خود علاقه به راندازی جشنواره‌های کل در استان داشته اند که درخشان‌ترین آن سال گذشته در مجموعه کندر رقم خورد. امسال نیز در دیزین شاهد راه‌اندازی جشنواره گل بوده‌ایم. این مقام مسؤول با اشاره به اینکه کشور هلند با «گل» در دنیا برند و مطرح شده است، تصریح کرد: البرز نیز شرایط و‌ظرفیت این را دارد با این عنوان در کشور برند و مطرح شود. باید تا حدی در این زمینه فعالیت کنیم که نام گل به ویژه انواع گل لاله بعد از نام استان البرز و کلانشهر کرج بیاید. وی ظرفیت گردشگری کشاورزی در البرز را بی‌بدیل خواند ویادآور شد: یکی از شاخه‌های گردشگری حوزه کشاورزی است که هیچ نوع مزاحمت برای جهاد کشاورزی ندارد، همچنین در این طرح نیازی به تغییر کاربری هم نیست. محمدی افزود: در این راستا با یک شرکت بخش خصوصی که در حوزه گل با کشور هلند همکاری دارند آشنا شدیم و پس از برگزاری چند جلسه مقرر همکاری صورت گیرد، در این راستا در جلسه دامی تهران با نماینده هلند صحبت و گفت‌وگو شد. مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص روند همکاری واجرای طرح گردشگری کشاورزی در البرز، گفت: کار طبق چهارچوب مدنظر توسط بخش خصوصی درحال انجام است که بسیار از این مهم رضایت داریم؛ تفاهم نامه سند بالادستی در این میان آماده شده و امضا خواهد شد.

ایجاد شده: 24/مهر/1400       آخرین ویرایش: 24/مهر/1400     اخبار داخلی
سطح‌نورد مأموریت آینده‌ی ناسا در ماه را استرالیا خواهد ساخت

سطح‌نورد مأموریت آینده‌ی ناسا در ماه را استرالیا خواهد ساخت

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز،  ناسا و آژانس فضایی استرالیا طبق توافق انجام شده، در مأموریت آینده‌ی سطح‌نشین رباتیک ماه با هم همکاری می‌کنند و این کشور یک سطح‌نورد کوچک را برای آزمودن فناوری بهره‌برداری از منابع ماه تحت برنامه‌ی آرتمیس توسعه خواهد داد. طی همکاری میان این دو آژانس فضایی، استرالیا یک سطح‌نورد را برای مأموریت تجاری به ماه در سال ۲۰۲۶ خواهد ساخت. این سطح‌نورد به‌عنوان بخشی از حضور استرالیا در برنامه‌ی کاوش ماه آرتمیس (Artemis) به رهبری ناسا اجرایی می‌شود. این سطح‌نورد کوچک استرالیایی با وزن بیش از ۲۰ کیلوگرم، سنگ‌پوشه‌های ماه را برداشته و به سطح‌نشین منتقل می‌کند تا در آنجا توسط واحد آزمایش درجا (ISRU) ناسا بررسی شود. سپس ISRU تلاش خواهد کرد تا از ترکیبات آهن و سیلیکون اکسید در سنگ‌پوشه، اکسیژن استخراج کند. مریخ‌نورد پشتکار از جو مریخ اکسیژن تولید کرد ماه‌نورد بخشی از برنامه‌ی استرالیا با نام «پیشگام» (Trailblazer) است که در سال ۲۰۱۹ تحت برنامه‌ی دولتی «ماه تا مریخ» اعلام شد. دولت استرالیا در طول پنج سال ۱۵۰ میلیون دلار استرالیا (۱۱۰ میلیون دلار آمریکا) به این طرح اختصاص می‌دهد و طی آن از فناوری‌هایی که استرالیا در آن مهارت دارد، مانند معدن‌کاوی و عملیات رباتیک برای کاوش ماه استفاده می‌کند. «انریکو پالرمو» (Enrico Palermo) رییس آژانس فضایی استرالیا گفت: «استرالیا در خط مقدم فناوری سامانه‌های رباتیک برای عملیات از راه دور قرار دارد که به‌منظور ایجاد حضور پایدار در ماه و در نهایت پشتیبانی از کاوش‌های انسانی در مریخ، بسیار مهم خواهد بود.» طبق اعلام آژانس فضایی استرالیا یک کنسرسیوم به رهبری صنعت از مشاغل و سازمان‌های تحقیقاتی استرالیا پروژه‌ای را که «سطح‌نورد خدمات بنیادین» (Foundation Services Rover) نام گرفته پیش می‌برند. این پروژه خدماتی را ارائه خواهد داد که پایه و اساس ایستگاه‌های دائمی انسان در آینده خواهند بود. همکاری استرالیا در برنامه‌ی کاوش ماه، به توافق سپتامبر ۲۰۱۹ بازمی‌گردد که این کشور با کمکی ۱۵۰ میلیون دلاری قصد خود را برای مشارکت در برنامه‌ی آرتمیس اعلام کرد. استرالیا همچنین یکی از نخستین کشورهایی بود که در سال ۲۰۲۰ توافق‌نامه‌ی آرتمیس را امضا کرد. مقامات استرالیایی صنعت فضا و به‌طور خاص کاوش ماه را فرصتی برای رشد اقتصادی و نقش این کشور در عرصه‌ی جهانی می‌دانند. «اسکات موریسون» (Scott Morrison) نخست وزیر این کشور گفت: «این فرصتی باورنکردنی برای استرالیا به‌منظور موفقیت در بخش فضایی بین‌المللی محسوب می‌شود و از اهداف اصلی ما برای ایجاد شغل‌های بیشتر در عرصه‌ی فضایی و داشتن سهم بیشتری در این عرصه‌ی رو به رشد اقتصادی است.» «بیل نلسون» (Bill Nelson) مدیر ناسا هم گفت: «این توافق‌نامه روابط طولانی‌مدت میان آمریکا و استرالیا در زمینه‌ی کاوش‌های فضایی را که با بیش از نیم قرن، سابقه‌ی آن به برنامه‌ی آپولو بازمی‌گردد، تقویت می‌کند.» در حالی که ناسا از مشارکت ماه‌نورد استرالیا استقبال می‌کند اما تأکید کرد که این مأموریت رباتیک به‌عنوان گزینه‌ی اصلی حمل بار ISRU در مأموریت سطح‌نشین آینده استفاده نخواهد شد. ISRU ابزارهای مخصوص خود را برای جمع‌آوری سنگ‌پوشه دارد و بدین ترتیب ماه‌نورد استرالیا راه دوم جمع‌آوری نمونه را ارائه می‌دهد و شانس کلی این مأموریت نمایش فناوری را افزایش خواهد داد.

ایجاد شده: 24/مهر/1400       آخرین ویرایش: 24/مهر/1400     اخبار خارجی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...