نتایج جستجو...
شصت و پنج درصد مسافران هوایی، نیروهای دولتی هستند

شصت و پنج درصد مسافران هوایی، نیروهای دولتی هستند

به گزارش هتل نیوز وبه نقل از تسنیم؛ " حرمت الله رفیعی " رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در گفت‌و‌گوی آنلاین با اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران با موضوع بررسی نقش ایرلاین‌ها و حمل‌و‌نقل هوایی در توسعه گردشگری در خصوص آثار کرونا و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بر صنعت حمل‌و‌نقل هوایی و چگونگی انعکاس آن در زمینه سفر و گردشگری گفت:کرونا آسیب جدی به تمام صنایع  بالاخص گردشگری وارد کرد و باعث مشکلات زیادی شد، به طوری‌که می‌توان گفت به دلیل عدم دانش مسئولین و اتخاذ تصمیمات نامناسب و در نظر نگرفتن منافع صنعت گردشگری تقریباً فعالیت این حوزه را به صفر رساند. تصمیمات غیرکارشناسی دولت و عدم مشورت با بخش خصوصی موجب سقوط صنعت گردشگری را در ایام کرونا شد وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های کارشناسانه ایجاد هر شغل در صنعت گردشگری حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد تصریح کرد: درحالی‌که در کشورهای دیگر دولت‌ها با اعطای تسهیلات بلاعوض سعی در حفظ مشاغل گردشگری داشتند؛ مسئولین امر با درک شرایط دولت با پیشنهاد متخصصین مبنی بر اعطای وام‌های کم‌بهره از سوی دولت مخالفت کردند و باید گفت دود حاصل از این مخالفت و تصمیمات نادرست به چشم همه مردم رفت و همگان و نه فقط بخش صنعت گردشگری متضرر شدند. این مقام مسئول اظهار داشت: در اثر بی‌توجهی به درخواست‌های بخش خصوصی برای حفظ پرسنل تعداد زیادی از نیروهای شاغل در این حوزه بیکار شده و اقدام به مطالبه بیمه بیکاری کردند که بار اصلی هزینه‌ها در این ارتباط بر عهده دولت بود و این امر منجر به خالی شدن خزانه دولت و تحمیل هزینه‌های سربار به دولت شد. رفیعی همچنین بیان کرد: شخصاً در جلساتی که با حضور معاون اول وقت ریاست جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی برگزار می‌شد بنده با پرداخت وام به صورتی که بازپرداخت آن با تنفس سه ماهه باشد مخالفت کردم و آن را در توسعه و کمک به صنعت گردشگری بی‌رمق قلمداد کردم و مشابه ارز 4200 تومانی فسادبرانگیز توصیف کردم اما به هیچ عنوان به این نظرات توجه نمی‌شد. به اعتقاد وی در حوزه‌های دیگر به غیر از مسائل اقتصادی نیز به دلیل اتخاذ تصمیمات نادرست، صنعت گردشگری متضرر شد؛ مثلاً وزیر بهداشت وقت مدام از مردم درخواست عدم انجام سفر را داشت درحالی که ضریب احتمال ابتلا به این بیماری در مراکز اقامتی بسیار پایین‌تر از مراکز بهداشتی بود و مراکز گردشگری کاملاً شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. به طوری‌که در بسیاری از کشورها و به صورت مشخص در کشور ترکیه تمام سفرها برقرار و مراکز اقامتی در طول دوره کرونا فعال بودند و به فعالیت خود ادامه می‌دانند و مدیریت کرونا نیز به خوبی انجام شد. رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: این انتظار وجود داشت که دولت با استفاده از فرصت کرونا حداقل به بازسازی و تجهیز ناوگان هوایی کشور بپردازد که از مجموع 250 تا 300 فروند هواپیمای موجود در کشور فقط چیزی در حدود 110 فروند از آن در حال حاضر فعال است و پرواز می‌کند؛ این اتفاق حاصل نشد و درمجموع  باید گفت متأسفانه دولت در طول دوسال گذشته به هیچ عنوان همراه و هم‌یار صنعت گردشگری نبوده و همواره موجب ایجاد چالش و و ورود آسیب به این حوزه می‌شد.  این مقام مسئول همچنین افزود: همه این‌ها در حالی بود که هرچند سال 98 سال پرحادثه و پرچالش بود و در آن با حوادث نظیر سیل، گرانی بنزین، شهادت سرادار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی مواجه بودیم اما با این حال آمارهای ورودی و خروجی گردشگر در وضعیت نسبتاً مناسبی در مقایسه با ایام همه‌گیری کرونا قرار داشت و دلیل آن را نیز باید دخالت کمتر دولت در حوزه گردشگری دانست و این مطالبه همیشگی بخش خصوصی گردشگری بوده است که دولت اقدام به دخالت مخرب نکند. وی تأکید کرد: در حالی که هم اکنون در کشور صحبت از احتمال وقوع پیک ششم و عدم انجام سفر می‌شود که کشور‌های همجوار در اوج کرونا با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب  اقدام به برگزاری بزرگترین رویداد اقتصادی جهان تحت عنوان اکسپو کرده‌اند. به اعتقاد رفیعی سرمایه‌گذاری در گردشگری به مانند قالب یخ آب نیست که بعد از مدتی هدر رفته و از بین برود اما متأسفانه این دیدگاه غالب در نگاه دولت‌مردان نیست و کاملاً متضاد و مخالف این رویکرد است. عامل گرانی بلیط هواپیما، تعیین نرخ دستوری برای پرواز‌ها است رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی یکی از نمونه‌های دخالت بی مورد دولت در امر گردشگری را تعیین نرخ دستوری برای پروازهای اربعین دانست که موجب فساد، سردرگمی و افزایش چندبرابر قیمت این پرواز در بازار سیاه در ایام مبارک اربعین شد و همگان شاهد بودند مردم دچار سختی در راستای تهیه بلیت و انجام سفر شدند. این فعال صنفی گردشگری همچنین ادامه داد: در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای مسئولین مدام از زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها صحبت می‌شود درحالی که سوال اساسی اینجاست که اگر این موضوع صحت دارد چرا تعداد ایرلاین‌ها اینقدر زیاد بوده و هر روز مجوز جدیدی برای یک شرکت به ظاهر خصوصی در این رابطه صادر می‌شود؟ وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به استناد اشتباه برخی از مسئولین به صحبت‌های مقام معظم رهبری در زمینه لوکس بودن صنعت گردشگری و هواپیمایی و استفاده از آن برای کسب درآمد از این حوزه گفت: طبق آماری که مسئولین اعلام می‌کنند کمتر از یک درصد مردم با هواپیما سفر می‌کنند و مطابق همین آمار بالغ بر 65 درصد از همین یک درصد استفاده کنندگان از حمل و نقل هوایی، بخش دولتی است. حال سوالی که وجود دارد این است که اگر این آمار صحت دارد دلیل پرداخت یارانه از جیب 99 درصد مابقی مردم در زمینه سوخت هوایی و ... چیست و چرا باید دولت با دست کردن در جیب مردم برای این صنعت که استفاده کننده اصلی آن خودش است یارانه و ارز دولتی بپردازد؟ وی همچنین با اشاره به جلسه خود با سفیر تونس بیان کرد: در این جلسه ایشان خواستار ارسال گردشگر از ایران بودند اما در مقابل درخواست ما مبنی بر ارسال متقابل گردشگر از تونس به ایران، گردشگری در ایران را پرهزینه دانست که به نظر این موضوع علیرغم تنزل ارزش پول ملی به دلیل گران بودن پرواز و هتل و .‌‌.. صحیح است؛ در حالیکه به دلیل وضعیت نامناسب صنعت هوایی با وجود آنکه کشور ما حداقل جز 10 کشور برتر دنیا در زمینه جاذبه‌های گردشگری است حجم سفرهای داخلی و خارجی برای بازدید از این جاذبه‌ها اصلاً مناسب نبوده و انطباقی ندارد. رفیعی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز اظهارکرد: در تمام دنیا نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این موضوع اگر به درستی اتفاق بیفتد قابل دفاع بوده و با رقابتی شدن شرایط بین شرکت‌های هواپیمایی موجب افزایش کیفیت سطح خدمات سفر به مسافران می‌شود در حالی که تعیین کف و سقف قیمت کاملاً متضاد با این موضوع است. صدور مجوز جدید آژانس‌های مسافرتی از طرف دولت موجب کلاهبرداری و رانت‌بازی می‌شود رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در خصوص آخرین شرایط آژانس‌های مسافرتی و صدور مجوز فعالیت نیز افزود: وقتی چیزی در حدود 50 درصد از آژانس‌ها در شرف انحلال و تعطیلی هستند صدور مجوز جدید با این هدف که فقط اعلام شود صدور مجوز در راستای ایجاد شغل انجام گرفته بی معنا بوده و صحیح نیست و انتظاری که از دولت وجود دارد هم‌یاری و همراهی برای جلوگیری از تعطیلی آژانس‌های موجود و صدور مجوزها به شیوه صحیح و با نظارت لازم است. رفیعی با انتقاد از اعطای مجوز فعالیت آژانس‌های مسافرتی توسط دولت و بدون مشورت با بخش خصوصی و تخصصی گردشگری تصریح کرد: در شرایط فعلی صدور هر مجوز جدیدی کاملا اشتباه بوده و صرفاً شائبه رانت‌بازی و کلاهبرداری دارد. به گفته این فعال صنفی گردشگری در حال حاضر بالغ بر 5000 آژانس مجوز فعالیت دارند اما اگر بررسی دقیقی صورت پذیرد  چیزی در حدود 2000 دفتر فعالیت واقعی ندارند و بقیه دفاتر به نوعی راکد بوده و عملاً فعالیتی ندارند و خواسته ما انجام بازرسی‌های دقیق و مستمر توسط دولت و واگذاری موضوع صدور مجوز و در مجموع اقدامات تصدی‌گرایانه به معنای دقیق کلمه به بخش خصوصی برابر قانون است. وی در انتها خاطرنشان کرد: آژانس‌های مسافرتی صرفاً عامل فروش خدمات هستند و هیچ نقشی در تعیین قیمت و  یا گران فروشی ندارند و این وظیفه نهادهای نظارتی است که مانع فروش بلیت به قیمت غیرقانونی و گران شوند‌.

ایجاد شده: 27/مهر/1400       آخرین ویرایش: 27/مهر/1400     اخبار داخلی
تشکیل کارگروه مشترک وزارت گردشگری و نهاد ریاست جمهوری

تشکیل کارگروه مشترک وزارت گردشگری و نهاد ریاست جمهوری

به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در دیدار با " رضا نقی‌پور " مدیر‌کل تشریفات نهاد ریاست جمهوری که با هدف احصای بسترهای مساعد همکاری دو سویه تشکیل شده بود؛ گفت: «حضور مقامات رسمی و بین‌المللی کشورهای مختلف در ایران فرصتی مطلوب برای آشنایی عمیق با ظرفیت‌های گردشگری کشور به شمار می‌آید که با تشکیل کارگروهی مشترک می‌توان ضمن آگاهی از رویدادها و زمان میزبانی‌های پیش رو از این امکان برای معرفی داشته‌های گردشگری کشور استفاده کرد.»     وی همچنین با پیشنهاد همکاری در تنظیم سفر مهمانان خارجی به ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: «این امکان وجود دارد که در برنامه سفر مقامات علاوه بر بازدید از یکی از استان‌های مطرح در حوزه گردشگری کشور، استان‌های کمتر شناخته شده نیز در برنامه سفرگنجانده شود.»   شالبافیان همچنین برگزاری جشن‌های آیینی و رویدادهای فرهنگی را نیز یکی دیگر از ابزارهای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی ایران اسلامی به مهمانان ریاست جمهوری عنوان کرد و تاکید کرد می‌توان محل کاخ موزه‌های تاریخی کشور را به این منظور تعیین کرد.    معاون گردشگری در ادامه بهره‌مندی از سایر ظرفیت‌های موجود همانند استفاده از خوراک‌های محلی در منوی ضیافت مقامات، استفاده از صنایع‌دستی ایران به عنوان هدیه و سوغات مهمانان، ارائه اقلام تبلیغاتی همانند کتابچه‌های جیبی معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران و به طور کل احصای فرصت‌های مستعد همکاری استقبال کرد.  همچنین پیرو نتایج برگزاری دیدار مذکور تصمیم بر آن شد تا از محوطه‌های داخلی و بیرونی نهاد ریاست جمهوری که محل تردد و یا برگزاری جلسات مقامات بین‌المللی است؛ با برپایی نمایشگاه‌های محدود، نمایش تابلوها و اقلام تبلیغاتی مرتبط امکان ارتباط عمیق‌تر نسبت به شناخت ابعاد مختلف و متنوع جاذبه‌های گردشگری ایران فراهم شود. 

ایجاد شده: 23/مهر/1400       آخرین ویرایش: 23/مهر/1400     اخبار داخلی
ازبکستان در فهرست 5 مکان شگفت‌ انگیز جهان برای گردشگری

ازبکستان در فهرست 5 مکان شگفت‌ انگیز جهان برای گردشگری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از  روزنامه «تایمز» انگلستان، ازبکستان در فهرست جذاب‌ترین اماکن جهان برای گردشگری قرار گرفت. ازبکستان پس از استرالیا، هند، رود «مکونگ» و آبدره‌های معروف «نروژ» در رده پنجم قرار گرفت.   روزنامه «تایمز» بر معماری معروف جهانی ازبکستان که مشحون تمام جاذبه‌های جاده ابریشم قدیمی است، تاکید دارد. به نوشته این روزنامه، این کشور از جاذبه‌های دینی زیادی برخوردار است. شهر «تاشکند» پر از موزه و ساختمان‌های دوران شوروی سابق است و شهر «سمرقند» پایتخت سابق امپراتوری «امیر تیمور» نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ازبکستان که «ریگستان» این شهر با گنبدهای آبی خود نادره باستانی جهان بشمار می‌آید.     این روزنامه همچنین به زیبایی «بخارا» و کوچه‌هایی به رنگ سنگ «همی مورفیت» که با رنگ صحرا متناسب است، نیز اشاره می‌کند. این روزنامه همچنین «خیوه» را نیز فراموش نکرده معماری اسلامی 1500 ساله که تا روزهای امروز به شکل احسن باقی مانده است. روزنامه «تایمز» انگلستان در پایان نوشت: هم اکنون در ازبکستان لغو روادید اجرایی شده است و بدین دلیل این یکی از محبوب‌ترین مسیرها برای گردشگری است.

ایجاد شده: 16/مهر/1400       آخرین ویرایش: 16/مهر/1400     اخبار خارجی
دیدار معاون گردشگری کشور با وزیر گردشگری مالدیو

دیدار معاون گردشگری کشور با وزیر گردشگری مالدیو

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، علی‌اصغر شالبافیان که به‌منظور شرکت در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به مالدیو سفر کرده است، عصر چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ با عبدالله معصوم وزیر گردشگری این کشور دیدار کرد. او درباره دیدار خود با وزیر گردشگری مالدیو گفت: «در این دیدار عبدالله معصوم ضمن تشکر از حضور جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، بر اهمیت توسعه گردشگری ایران با توجه به تنوع جاذبه‌های گردشگری، روحیه مهمان‌نوازی ایرانیان و دارایی‌های ملموس و ناملموس توسعه گردشگری تاکید کرد.» او افزود: «نحوه مدیریت بحران ویروس کرونا در صنعت گردشگری، واکسیناسیون عمومی، ساختار اداری توسعه گردشگری دو کشور، نحوه استفاده از تجربیات گردشگری ایران و مالدیو، چگونگی حضور موثر و مشارکت در تصمیم گیری‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه از دیگر محورهای گفت‌و‌گو با وزیر گردشگری مالدیو بود.» معاون گردشگری کشور تقویت همکاری‌ها با کشورهای مختلف برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: «با توجه به تلاش‌ها برای از سرگیری صدور روادید تقویت روابط با  کشورهای مختلف به‌منظور جذب حداکثری گردشگران خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد.» پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیااقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با موضوع «گردشگری داخلی به‌عنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بین‌المللی» از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است.

ایجاد شده: 15/مهر/1400       آخرین ویرایش: 15/مهر/1400     اخبار داخلی
استراتژی‌های بلند‌مدت گردشگری ایران در حوزه گردشگری داخلی تشریح شد

استراتژی‌های بلند‌مدت گردشگری ایران در حوزه گردشگری داخلی تشریح شد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی اصغر شالبافیان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست‌ها و استراتژی‌های گردشگری منطقه آسیااقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که با موضوع «گردشگری داخلی به‌عنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بین‌المللی» از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است، سیاست‌ها و استراتژی‌های ایران را به ویژه در ایام کرونا و پساکرونا تشریح کرد.  در این نشست که با حضور نمایندگانی از ۲۴ کشور از جمله ژاپن، چین، هنگ‌کنگ، پاکستان، اندونزی، هند، ایران و همچنین دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، مدیر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه و چندین تن از مدیران ارشد سازمان جهانی گردشگری در حال برگزاری است، معاون گردشگری ضمن تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری ایران، به محدودیت‌های ایجاد شده به‌واسطه پاندمی کرونا در حوزه گردشگری داخلی اشاره کرد.  او ضمن بیان چالش‌های پیش‌روی توسعه گردشگری ایران، اقداماتی که در زمان پاندمی کرونا برای کاهش اثرات منفی آن را بر گردشگری داخلی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران اتخاذ شده است، تشریح کرد.  وی گفت: «با توجه به اینکه شرایط پاندمی کرونا به گونه‌ای بود که مرزهای ورودی کشور بسته شد و سفرهای داخلی نیز طبق دستورالعمل‌های بهداشتی با محدودیت‌های فراوانی مواجه شد، فعالان گردشگری کشور آسیب‌های زیادی دیدند که اقداماتی برای حمایت از آن‌ها و جلوگیری از تعطیلی این مراکز در نظر گرفته شد و این حمایت‌ها تا زمان از بین رفتن بیماری ادامه خواهد داشت.»  شالبافیان افزود: «با توجه به اینکه در این شرایط امکان صدور مجوز سفر گسترده به مقاصد گردشگری را نداریم، طی این چند سال، رویکرد توسعه و متنوع‌سازی محصولات گردشگری را اتخاذ کردیم که حاصل آن را می‌توان صدور مجوز گردشگری کشاورزی دانست و سایر محصولات گردشگری نیز مطابق با ظرفیت‌های گردشگری کشور در حال شناسایی و برنامه‌ریزی هستند تا به سمت توسعه گردشگری تخصصی و خانواده محور پیش برویم.»  معاون گردشگری کشور ضمن اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون عموم مردم ایران و از جمله فعالان شاغل در حوزه گردشگری داخلی کشور، از چشم‌انداز رو به رشد گردشگری داخلی طی چند ماه آینده و رونق مجدد آن خبر داد و افزود: «در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و روساخت‌های لازم برای شروع مجدد رونق گردشگری داخلی از جمله برای رویدادهای ملی و بین‌المللی شامل عید نوروز و سایر جشنواره‌های موضوعی هستیم.»  او گفت: «در این چند سال از ظرفیت نیروهای متخصص و علمی برای تهیه اسناد فرادست و مطالعاتی استفاده کردیم و سند راهبردی توسعه گردشگری، استراتژی ملی صادرات گردشگری و برند ملی گردشگری ایران را تهیه کرده‌ایم.»  شالبافیان خاطرنشان کرد: «بسیاری از دوره‌های آموزشی و توانمندسازی حوزه گردشگری را نیز در فضای مجازی توسعه داده و برای علاقه‌مندان اجرا کردیم.»  معاون گردشگری ضمن اشاره به تهیه دستورالعمل سفر هوشمند و ایمن، از تهیه طرح‌های تبلیغاتی از جمله ویدیوکلیپ و موشن‌گرافیک برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و تمرکز بر تورهای سازمان‌دهی شده به جای سفرهای انفرادی و طولانی‌مدت، تمرکز بر تفریحات در مناطق باز از قبیل مزارع گردشگری و طبیعت‌گردی خبر داد.  شالبافیان در پایان ضمن خرسندی از تشکیل این نشست، نسبت به اشتراک‌گذاری تجربیات و اقدامات سایر کشورها در مواجهه با پاندمی کرونا و رونق مجدد گردشگری داخلی ابراز امیدواری کرد.  نمایندگان سایر کشورها نیز در روز نخست، سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با گردشگری خود را برای حضار تشریح کردند.

ایجاد شده: 14/مهر/1400       آخرین ویرایش: 14/مهر/1400     اخبار داخلی
خیز امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال

خیز امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایکنا، گردشگری اسلامی یا حلال به عنوان یکی از حوزه‌های مرتبط با صنعت توریسم در طول دهه گذشته به تدریج در حال باز کردن جای خود بوده است. ظرفیت بالای این بخش از صنعت گردشگری به دلیل تمرکز بر جمعیت مسلمانان است و به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده رشد بیشتری را تجربه کند. به دلیل این پتانسیل بالا، کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای جذب گردشگران مسلمانی که به قوانین شریعت پایبند هستند، انجام داده‌اند. این سرمایه‌گذاری‌ها طیف وسیعی از تغییرات فیزیکی تا وضع قوانین در اماکن توریستی را در برمی‌گیرد. مسلمانان سریعترین رشد جمعیت را در بین ادیان جهان دارند. با این رشد، تقاضا برای محصولات و خدمات مطابق با اصول اسلامی افزایش می‌یابد. از طرف دیگر افزایش درآمد و جمعیت جوان مسلمانان به معنای افزایش تقاضا برای مسافرت و گردشگری در بین مسلمانان است. صنعت گردشگری با توجه به درآمد‌های بالایی که می‌تواند نصیب کشورها کند، امروزه به یکی از منابع درآمد کشورهایی که دارای تاریخ غنی و اماکن تاریخی هستند، تبدیل شده است. با این همه کشورهای دیگر با سرمایه‌گذاری تلاش دارند گردشگرانی را که برای تفریح مسافرت می‌کنند، به سوی خود جذب کنند. در بین کشورهای اسلامی، مالزی و اندونزی تلاش کرده‌اند که خود را به عنوان مقاصد اصلی گردشگری حلال حداقل در منطقه جنوب شرق آسیا مطرح کنند. علاوه بر این دو کشور، کشورهایی مانند برونئی، ویتنام و تایلند هم سرمایه‌گذاری و آموزش را در حوزه گردشگری حلال در پیش گرفته‌اند. اما موفق‌ترین کشور اسلامی در حوزه گردشگری و گردشگری حلال نه در شرق آسیا بلکه در حاشیه خلیج فارس واقع شده است؛ امارات متحده عربی. صنعت گردشگری در امارات یکی از بخش‌های مهم اقتصاد این کشور است. در سال ۲۰۱۸، صنعت گردشگری بیش از ۱۶۴,۷ میلیارد درهم (حدود ۴۴.۸ میلیارد دلار) تولید ناخالص داخلی کشور را به تنهایی به خود اختصاص داد. این باعث شده که صنعت گردشگری امارات متحده عربی در بین کشورهای حوزه خلیج فارس موفق ترین عملکرد را داشته باشد و رتبه برتر را بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جذب گردشگر به خود اختصاص دهد. در بین کشورهای جهان عرب، بیشترین نیروی شاغل در بخش گردشگری متعلق به امارات متحده عربی است و این صنعت بیش از ۶۰۴ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ در این بخش شاغل کرده بود. انتظار می‌رود که با توجه به رشد صنعت گردشگری در این کشور، ۱۲,۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۲۷ از طریق صنعت گردشگری باشد و ۴۱۰،۰۰۰ نفر دیگر هم به شاغلان این صنعت اضافه شوند. سرمایه‌گذاری گسترده در امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال جاذبه‌های گردشگری این کشور به طور کلی ساخته دست بشر است مانند برج خلیفه معروف در دبی که بلندترین برج جهان است. مجمع الجزایر جهان، نخل جمیرا در دبی و مسجد شیخ زاید در ابوظبی از دیگر اماکن گردشگرپذیر امارات متحده عربی به حساب می‌آیند. با این همه این کشور تنها شامل جاذبه‌های گردشگری ساخته دست بشر نیست و مناطقی مانند کوه‌های الحجر در فجیره و بیابان‌های منحصر به فرد و زندگی بادیه‌نشینان آن باعث جذب گردشگران می‌شود. از ابتدای تأسیس این کشور در سال ۱۹۷۱ با استقلال از بریتانیا، حکام این کشور به دنبال رشد و توسعه و تبدیل آن به کشوری رو به رشد در بین کشورهای عربی بودند. در سال ۱۹۸۹ هیئت ارتقای تجارت و گردشگری دبی تأسیس شد تا این امیرنشین را به عنوان یک مقصد لوکس برای بازارهای پیشرفته و بخش‌های تجاری تأثیرگذار معرفی کند. در ژانویه ۱۹۹۷، این هیئت با بخش گردشگری و بازاریابی بازرگانی (DTCM) جایگزین شد. این امر بعداً توسط سایر امیرنشین‌های امارات دنبال شد تا صنعت گردشگری امارات کار خود را آغاز کند. از دهه ۲۰۰۰ و با توجه به سرمایه‌گذاری‌ و طرح‌های بلندپروازانه امارات متحده عربی رونق چشمگیری از گردشگری را تجربه کرده است. در این میان بخش گردشگری حلال هم در بین طرح‌های بلندپروازانه در امارات متحده عربی جایگاه خاصی دارد. عمده‌ترین دلیل تبدیل شدن امارات به مقصد اول گردشگری حلال، موضوع غذا است. دسترسی به غذای حلال برای بسیاری از مسافران پایبند به شریعت اسلامی در بسیاری از کشورها به چالشی بزرگ برای این افراد تبدیل می‌شود. دسترسی راحت به رستوران‌ها به دلیل اعمال قوانین شرعی در امارات باعث شده که مسافران به این کشور نگرانی از بابت دسترسی به غذای حلال نداشته باشند. از سوی دیگر تنوع جمعیتی و بین‌المللی بودن مقاصد گردشگری در امارات، مانند دبی، تنوع غذایی ویژه‌ای برای گردشگران ایجاد کرده است. در این میان برپایی نمایشگاه‌های مختلف و متنوع در حوزه غذا و نوشیدنی در امارات رونق زیادی دارد. سرمایه‌گذاری گسترده در امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال از سوی دیگر با وجود اینکه هتل‌ها در امیرنشین‌هایی مانند دبی، براساس استاندارد‌های جهانی رتبه‌بندی شده‌اند، اما بسیاری از اقامتگاه‌ها و مراکز در امارات دارای امکانات مناسب با شریعت اسلامی هستند. محدودیت در سرو و مصرف مشروبات الکلی در امارات و اختصاص واگن‌های زنان در مترو از جمله اقداماتی است که برای توسعه گردشگری حلال در امارات صورت گرفته است. به نظر می‌رسد که با توجه به نوسانات بازار نفت به عنوان منبع اصلی درآمد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، این کشورها به دنبال سرمایه‌گذاری و ارائه جایگزینی برای درآمد‌های نفتی خود هستند و گردشگری با توجه به بازار گسترده و متنوع آن می‌تواند جایگزین یا حداقل منبع درآمد خوبی برای درآمد‌های نفتی این کشورها باشد. در این بین حوزه گردشگری اسلامی با توجه به جوان بودن خود و کمتر هزینه‌بر بودن برای این کشورها (به دلیل اسلامی بودن آنها) جایی برای جذب سرمایه و در نهایت به پیش بردن اقتصاد آنها است و به نظر می‌رسد که مدل امارات متحده عربی می‌تواند به عنوان الگویی برای حوزه گردشگری حلال برای سایر کشورهای اسلامی شود.

ایجاد شده: 9/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 9/مرداد/1400     اخبار خارجی
بسته بودن مرزهای گردشگری مالزی

بسته بودن مرزهای گردشگری مالزی

به گزارش هتل نیوز و به نقل از مهر، نشست خبری کاردار سفارت مالزی در ایران با حضور خبرنگاران گردشگری پیش از ظهر یکشنبه در محل سفارت مالزی در ایران برگزار شد. در این نشست " محد نظام بن حلیمی " دبیر اول سفارت و کاردار سفارت مالزی درباره برنامه‌های این کشور در حوزه جذب گردشگر در دوران پساکرونا بیان کرد: در ماه دسامبر ۲۰۲۰ نخست وزیر مالزی طرح گردشگری ملی ۲۰۲۰-۲۰۳۰ را راه اندازی کرده است، این سیاست بر تقویت حفظ رقابت، ترغیب گردشگری پایدار و کامل به همراه برنامه‌ریزی برای جلوگیری از مخاطرات تاکید می‌کند. وی گفت: مالزی برنامه‌های روزانه فرهنگی و نمایشگاهی در آمفی تئاتر غرفه مالزی در نمایشگاه ۲۰۲۰ دوبی برگزار می‌کند. در طول این برنامه‌ها بازدیدکنندگان نظری اجمالی اما جذاب از چگونگی کسب عنوان آسیای واقعی توسط مالزی، فرهنگ گوناگون و مردم دارای چند قومیت و ملیتی که به صورت برابر کنار هم زندگی می‌کنند و در توسعه و پیشرفت ملت سهیم هستند را کسب می‌کنند. 3808439 - بسته بودن مرزهای گردشگری مالزی/ نیاز به مطالعات تطبیقی واکسنمحد نظام بن حلیمی گفت: با توجه به بازار ایران و به محض بازگشایی مجدد مرزها، در صدد برگزاری سمینارهای جبرانی در سراسر ایران در قالب سمینارهای تجاری B2B مابین فروشندگان و سازمان‌های وابسته و سمینارهای B2C مختص مشتریان به مقصد مالزی هستیم. کاردار سفارت مالزی در ایران بیان کرد: به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۵ سفرها به حالت عادی بازخواهد گشت و متعاقباً خاورمیانه یکی از بازارهای مهم ما خواهد بود. وی در پاسخ به سوال مهر درباره میزان خسارت صنعت گردشگری مالزی از زمان شیوع ویروس کرونا گفت: ورودی گردشگران بین‌المللی به مالزی حدود ۸۳ درصد کاهش در سال ۲۰۲۰ را به دنبال داشته است. این رقم معادل ۴ میلیون ورودی در مقایسه با ۲۶ میلیون ورودی سال ۲۰۱۹ است. سقوط این سفرها ضرری حدود ۷۳ میلیارد رینگیت از درآمدهای گردشگری این کشور را به دنبال داشته است. وی در پاسخ به سوال دیگر مهر درباره اینکه آیا کشور مالزی برنامه‌ای برای ورود مسافرانی که واکسن ایرانی زده‌اند دارد یا خیر گفت: در حال حاضر مالزی برنامه‌ای برای ورود مسافران بین‌المللی ندارد، باید مطالعات تطبیقی درباره واکسنی که در مالزی زده می‌شود با واکسن ایرانی انجام شود تا به نتایج مطلوبی برسد همانطور که در کشورهای دیگر در حال انجام است، مقامات مالزی مشکلی برای جذب گردشگر ندارند اما واکسنی که تزریق می‌شود باید مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی باشد چون فعلاً اطلاعاتی درباره واکسن ایرانی نداریم. کاردار سفارت مالزی در ایران افزود: طبق سیاست مالزی افرادی که از ایران به مالزی سفر می‌کنند باید پس از کسب مجوز در هتل‌های مورد نظر، حداقل ۱۴ روز در قرنطینه باشند. این افراد در حال حاضر تنها تجار ایرانی هستند. محد نظام بن حلیمی گفت: ایران و مالزی همکاری خوبی تا قبل از شیوع کرونا داشتند و ایرانی‌های زیادی به این کشور سفر می‌کردند بعد از پاندمی کشور مالزی کمپین wemissyou را ایجاد کرد تا بعد از باز شدن مرزها، جاذبه‌های گردشگری این کشور را با تاکید بر خاطرات مسافران از اماکن فوق‌العاده مالزی معرفی کند. وی گفت: در حال حاضر مرزهای کشور مالزی به روی گردشگران بین‌المللی بسته است، بر اساس آخرین اعلامیه دولت مالزی برنامه‌ای حاوی ۴ مرحله بهبودی و ترمیم ناشی از ویروس اجرا خواهد شد. پیش بینی ما این است که بازگشایی مجدد اقتصادی تا آخر سال جاری اتفاق بیفتد. پس از آن مالزی مرزها را به روی کشورها باز می‌کند. در صورتی که مرزها در سال ۲۰۲۱ بازگشایی شوند گردشگری مالزی برنامه‌هایی برای ایرانی‌ها خواهد داشت. کاردار سفارت مالزی در ایران تصریح کرد: مالزی تحریم‌هایی که به ایران وارد شده را قابل قبول نمی‌داند و امیدوار است این روابط بهتر شود. ایران دستاوردهای بالایی در حوزه پزشکی به دست آورده و مؤسسات مربوطه در مالزی آمادگی دارند در این باره ارتباطات خود را گسترش دهند.

ایجاد شده: 1/تیر/1400       آخرین ویرایش: 1/تیر/1400     اخبار داخلی
امکان زندگی در قرن 17 برای توریست‌ها در پاریس

امکان زندگی در قرن 17 برای توریست‌ها در پاریس

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، فرانسه به‌منظور بازیابی و بهبود بازار گردشگری خود اقدامات نوینی را برای جذب گردشگران انجام داده و با افتتاح هتل در کاخ ورسای رویای زندگی در کاخ را برای همگان به واقعیت تبدیل کرده است. اولین هتل در محوطه کاخ ورسای درهای خود را به روی گردشگران گشود و به مسافران این فرصت را می‌دهد تا در قلب بزرگ‌ترین و یکی از مجلل‌ترین کاخ‌های سلطنتی جهان اقامت کنند. البته اقامت در این هتل سلطنتی بسیار گران است و مسافران برای اقامت در یک شب باید حداقل ۱۷۰۰ یورو هزینه کنند. این درحالی است که میانگین هزینه یک شب اقامت در یک هتل لوکس در فرانسه کمتر از هزار یورو است. مجموعه کاخ‌های ورسای در پاریس، بزرگ‌ترین کاخ‌های سلطنتی جهان است که افتتاح هتل در این کاخ، سبک جدیدی از گردشگری است که فرصتی را برای کسانی که علاقه بسیاری به قدم زدن در کاخ و دیدن جای‌جای مجموعه و حتی تجربه زندگی حداقل یک روزه در این کاخ را دارند ایجاد کرده است. تجربه زندگی یک یا چند روزه در بزرگ‌ترین کاخ سلطنتی جهان که از قرن هفدهم تا به امروز به یکی از جذاب‌ترین کاخ‌های جهان و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر تبدیل شده است. علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ و هنر می‌توانند در قالب گردشگری، مدتی را در قالب تاریخ زندگی کنند؛ افرادی که جذب معماری‌های منحصربه‌فرد می‌شوند یا می‌خواهند یک بخش از تاریخ مهم اروپا و جهان همچون انقلاب فرانسه، معاهدات بین‌المللی مثل معاهده صلح ورسای پس از جنگ جهانی یا پیمان آخن پس از پایان جنگ آلمان و فرانسه و بسیاری از اتفاقات مهم تاریخی و سیاسی دیگر را مشاهده کنند.  کاخ ورسای مملو از عمارت‌ها، باغ‌ها، اماکن دولتی نظیر دیوان و دادگاه‌ها و حتی منازل درباریان و فرمانروایان است و هتل گرند کنترل (Le Grand Controle) در میانه این کاخ قرار دارد که مناظر بی‌نظیری را از کاخ معروف اورانجری به نمایش می‌گذارد و اطراف آن مملو از درختان نارنج، لیمو، خرزهره، خرما و انار است. این هتل از ۱۴ اتاق و سوئیت تشکیل شده است و در سه ساختمان تاریخی واقع شده که قدمت آنها به سال ۱۶۸۱ می‌رسد و توسط کریستف تولرمر معمار و طراح داخلی مرمت شده است.  همچنین میهمانانی که شب در هتل بمانند امکان استفاده از استخر ۱۳ هکتاری را که بین سال‌های ۱۶۷۹ تا ۱۶۸۱ ساخته شده است دارند. هتل گراند کنترل ششمین ساختمان از هتل‌های لوکس اریل محسوب می‌شود که دارای آبگرم و استخر سرپوشیده ۱۵ متری است. در این هتل یک رستوران نیز واقع شده که توسط سرآشپز مشهور آلن دوکاس اداره می‌شود که منوی آن الهام گرفته از زمان لوئی چهاردهم است و غذاهای کلاسیک فرانسوی و چای عصرگاهی را ارائه می‌دهد. اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل به شکل خاصی تزئین شده و هر بخش به‌نام یکی از افراد مشهور قدیمی نام‌گذاری شده است.  میهمانان این هتل می‌توانند همانند ساکنان قبلی این کاخ زندگی کنند و امکان داشتن خدمه اختصاصی، دسترسی به قایق‌ها، محل گلف، قصرها، تورهای خصوصی هملت، مکان‌های خاص پیاده‌روی شاهان و مناطق زندگی پادشاهانی که قبلا دیده نشده برای آنها فراهم است. همچنین امکان رزرو تماشای اختصاصی تالار آینه‌ها را بدون جمعیت دارند.  راه‌اندازی این هتل که به‌دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به تاخیر افتاده بود، اکنون می‌تواند گردشگران را به تماشای بناهای میراثی جهان بکشاند. کاخ ورسای از قرن هفدهم توسط لوئی چهاردهم از یک شکارگاه کوچک به یک مجموعه کاخ بیش از ۶۳هزار متری با ۷۰۰ اتاق تبدیل شده است.  تکمیل این کاخ که تا پیش از انقلاب فرانسه مقر قدرت سلطنتی بوده با ۳۰ هزار کارگر حدود ۵۰ سال طول کشیده است. این مجموعه با تمام جذابیت‌های خود تا به امروز باقی‌ مانده و برخی از فیلم‌های معروف جهانی همچون «ماری آنتوانت» و مجموعه تلویزیونی «ورسای» در این کاخ ساخته شده است.  بازدید از کاخ ورسای که با همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ تعطیل شده بود از اوایل سال‌جاری مجددا برای عموم بازگشایی شد و به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی فرآیند زمان‌بندی خاصی را برای ورود بازدیدکنندگان به داخل کاخ تعیین کرده‌اند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» افتتاح هتل در یک مجموعه بزرگ تاریخی که بازدیدکنندگان بسیاری دارد فرصت استفاده از تمامی پتانسیل‌های گردشگری، افزایش اشتغال و کسب درآمد بیشتر و ایجاد علاقه‌مندی در انواع گردشگران جهت بازدید از مجموعه تاریخی و فرهنگی را ایجاد می‌کند.در دوران کرونا با رکود بازار گردشگری، جهان به سمت تغییر سبک و شیوه‌های پیشین جهت بازیابی و بهبود مجدد صنعت گردشگری پیش رفت. اختصاص دادن بخشی از یک مجموعه تاریخی مثل کاخ پادشاهان قدیمی که اکنون به شکل یک موزه درآمده به عنوان هتل و محلی برای اقامت، بازدید از این مجموعه توریستی را از انحصار گردشگران تاریخی و فرهنگی خارج می‌کند و امکان حضور انواع دیگر گردشگران همچون ماجراجویی، تفریحی، تجاری، خوراکی و... را فراهم می‌آورد که این امر علاوه بر ایجاد جذابیت برای گردشگران، منجر به افزایش درآمد برای فعالان این بخش خواهد شد.  ایران که کشوری با تمدن کهن، تاریخ و فرهنگ چندین هزار ساله متشکل از پادشاهی‌ها و فرمانروایی‌های بسیاری بوده که در سراسر کشور از بناهای تاریخی و فرهنگی بسیاری برخوردار است می‌تواند با الگوگیری از ابتکار عمل مقامات گردشگری فرانسه، از ظرفیت میراثی کشور برای «احیای سریع» نبض گردشگری بهره ببرد. این فرصت برای جذب گردشگر و توسعه بازار گردشگری به گردشگران امکان تجربه زندگی در تاریخ را می‌دهد.

ایجاد شده: 30/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 30/خرداد/1400     اخبار خارجی
کارنامه گردشگری، افتخاری برای دولت تدبیر و امید

کارنامه گردشگری، افتخاری برای دولت تدبیر و امید

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، شصت‌ونهمین برنامه افتتاح طرح‌های ملی برای جهش تولید که روز پنجشنبه ۶ خرداد برگزار شد به طرح های ملی وزارت میراث فرهنگی اختصاص داشت. در این آیین با دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، بهره‌برداری از ۵۲۶ طرح میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سراسر کشور با ارزش سرمایه‌گذاری ۲هزار و ۵۳۷ میلیاردتومان آغاز شد. افتتاح این طرح‌ها علاوه بر آنکه منجر به بازگشت بناهای تاریخی به چرخه بهره‌برداری و توسعه‌ زیرساخت‌های گردشگری می‌شود، برای ٢ هزار و ۶٩٧ نفر اشتغال ایجاد کرده و گام استواری دیگر در ⁧ توسعه اقتصاد گردشگری خواهد بود. در این برنامه که به صورت ویدئو کنفرانس و همزمان در سراسر کشور برگزار شد علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی از استان گیلان، ولی تیموری معاون گردشگری کشور از استان لرستان و محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور از استان خراسان جنوبی گزارش هایی از روند اجرای طرح‌ها به رییس جمهوری ارائه کردند. بازگشت رونق به صنعت گردشگری با واکسیناسیون عمومی کرونا حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در این آیین پس از دریافت گزارش‌های اجرای طرح ها، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰ و ایام نوروز سال آینده (۱۴۰۱) با واکسیناسیون عمومی که انجام می‌گیرد و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، شرایط جدیدی را در کشور شاهد باشیم و صنعت گردشگری رونق پیدا کند. رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت و جایگاه صنعت گردشگری در اقتصاد کشور، اظهار داشت: صنعت گردشگری یک اقتصاد بسیار پررونق برای کشور و منبعی تجدیدپذیر است و مثل چاه نفت تمام‌شدنی نیست؛ گردشگری و میراث‌فرهنگی منابع ارزشمند و ثروت‌آفرین هستند که خلق ثروت و اشتغال می‌کنند و هویت ایرانی و اسلامی ما را به جهانیان نشان می‌دهند. رییس جمهور تصریح کرد: تخت جمشید بیش از ۲ هزار سال بوده و هزاران سال دیگر هم خواهد ماند و یا آثار تاریخی دیگری که داریم که منابع ارزشمند ثروت‌آفرین تجدیدپذیر هستند که با یک مرمت ۵۰ تا ۱۰۰ سال دیگر می‌مانند بنابراین باید به عنوان آثاری که خلق ثروت و اشتغال می کند از آنها حفاظت کنیم. میراث‌فرهنگی و گردشگری، کارنامه افتخارآمیز برای دولت تدبیر و امید روحانی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید با هدف تنوع‌بخشی به حوزه گردشگری، اقدامات بسیار زیادی در زمینه توسعه روستاها انجام شده که به راحتی قابل مشاهده است، گفت: امروز روستاهای ما برای ماندگاری جاذبه دارند و در حوزه اشتغال روستایی اقدامات بسیار زیادی انجام شده است. وی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در ۸ سال گذشته در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم احقاق حقوق مردم در بخش میراث‌فرهنگی و بخش گردشگری است که به آن می‌بالیم و افتخار می‌کنیم. رییس جمهوری استرداد ۲ هزار و۷۲۳ شیء و آثار تاریخی از کشورهایی مثل آمریکا و اروپا، توسعه زیرساخت‌ها، آبادانی روستاها از گازرسانی، ‌برق‌رسانی و آب‌رسانی تا توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی، جاده‌ای و احداث مدارس و خانه‌های بهداشتی و تبدیل روستاها به جاذبه گردشگری را در چارچوب احقاق حقوق مردم ارزیابی و تاکید کرد که همه مناطق کشور ظرفیت تبدیل شدن به جاذبه‌های گردشگری را دارند. روحانی با تاکید بر این که تنوع‌بخشی به بخش گردشگری بسیار ارزشمند است، گفت: تنها آثار تاریخی و فرهنگی نیست که جاذبه دارد البته آثار تاریخی و فرهنگی ارزش خود را دارند اما می‌توانیم روستاها و مناطق مختلف را با ایجاد بوم‌گردی‌ها به جاذبه های گردشگری تبدیل کنیم. مرمت بیش از ۳۴هزار شی تاریخی و ثبت ملی بیش از ۴۸۰ اثر فرهنگی در دولت دوازدهم علی‌اصغر مونسان که به استان گیلان سفر کرده است، در این آیین افتتاح این طرح‌ها، بازگشت بناها و بافت‌های تاریخی به حیات زندگی شهری، ارتقای کیفیت شهری و رونق گردشگری و صنایع مرتبط را از اهداف طرح‌های اجرایی این وزارتخانه دانست. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: امروز گردشگری کشور صرفاً متکی به گردشگری تاریخی و فرهنگی نیست، بلکه گردشگری دریایی و معدنی نیز به این مقوله‌ها افزوده شده و مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. وی به تصویب سند راهبردی گردشگری کشور و سند برند ملی گردشگری برای توسعه گردشگری در دولت دوازدهم اشاره کرد و افزود: نظام جامع آموزش گردشگری کشور یکی از نیازمندی‌های این صنعت بود که با تدوین سند راهبردی گردشگری در این دولت، تحول خاصی در این خصوص روی خواهد داد. مونسان گفت: تعداد تخت‌های اقامتی تا قبل از دولت تدبیر و امید در کشور حدود ۲۰۰ هزار تخت بود و اکنون به ۴۶۵ هزار تخت رسیده است و تعداد مراکز اقامتی از یکهزار و ۵۴۱ باب به ۲ هزار و ۳۴۲ باب افزایش یافته است و همچنین ۲ هزار و ۲۰۰ واحد بوم‌گردی نیز به مجموعه اقامتگاه‌ها افزوده شده و باعث ایجاد شغل و نشاط در مناطق مختلف کشور شده است. به گفته وزیر میراث‌فرهنگی در حال حاضر ۱۷۵ باب هتل با ستاره‌های چهار و پنج در کشور وجو دارد و  ۶۷۰ هتل دیگر نیز درحال ساخت است که ۱۷۵ مورد دارای درجه استاندارد چهار و پنج ستاره هستند و ۲هزار و ۵۰۰ طرح دیگر نیز با حجم سرمایه گذاری ۱۶۰ هزار میلیاد تومان در حال اجر است. مونسان اظهار داشت: از ابتدای دولت دوازدهم هفت اثر ملموس و غیرملموس در فهرست جهانی به ثبت رسیده است. همچنین ثبت کریدور شمال و جنوب نیز به واسطه کرونا به تعویق افتاده که در حال پیگیری است؛  علاوه براین ۱۸۰ موزه در دولت تدبیر و امید بهره‌برداری شده است. بیش از ۳۴ هزار شی تاریخی در این دولت مورد مرمت قرار گرفت و بیش از ۴۸۰ اثر فرهنگی تاریخی نیز به ثبت ملی رسانده ایم. وی ادامه داد: هفت هزار میلیارد تومان ردیف اعتبار برای حمایت از بخش‌های آسیب‌پذیر از کرونا در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده و فعالانی که اغلب به صورت خانوادگی آمده و سرمایه گذاری کرده اند امیدواریم مورد حمایت دولت قرار بگیرند گردشگری کشاورزی رویکرد مهم وزارت میراث‌فرهنگی ولی تیموری که برای افتتاح طرح ۳۳ طرح به استان لرستان سفر کرده است، در ارتباط تصویری ضمن ارائه گزارش از وضعیت صنعت گردشگری کشور گفت: گردشگری کشاورزی به عنوان یکی از رویکردهای این وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد توجه است که در استان لرستان هم دنبال می‌شود. به گفته معاون گردشگری کشور اجرای طرح‌های گردشگری کشاورزی و مدیریت پایدار، فرصت مستقیمی برای ارائه محصولات گردشگری فراهم کرده است. طرح‌های متنوع میراث فرهنگی و گردشگری لرستان هرکدام کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منحصر به فردی دارند و ارزش افزوده گردشگری آنها به فعالیت های اقتصادی و اجتماعی استان وارد می شود. تیموری خاطر نشان کرد: امروز ۳۳ طرح میراث فرهنگی و گردشگری لرستان با اعتبار یک هزار و ۳۲۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و ظرفیت اشتغالزایی ۵۰۰ نفر بهره برداری شد، که شامل مرمت مکان های تاریخی و فرهنگی استان است و با احیای آنها بهره برداری و ارزش افزوده گردشگری استان ارتقا خواهد یافت. کارگاه‌های مرمت میراث فرهنگی در دوران کرونا تعطیل نشد محمدحسن طالبیان هم که برای افتتاح ۴۲ طرح به استان خراسان جنوبی کرده است در در ارتباط تصویری ضمن ارائه گزارش از وضعیت میراث فرهنگی کشور گفت: این ظرفیت وجود دارد که تا پایان دولت دوازدهم به شرط تخصیص اعتبار تعداد ۵۰۰ طرح دیگر در حوزه میراث فرهنگی به بهره‌برداری برسد. معاون میراث فرهنگی کشور به افتتاح  ۳۲۰ طرح میراث فرهنگی با دستور رییس جمهوری در چند ماه  پیش اشاره کرد گفت: امروز علیرغم کمبود اعتبارات ۵۰۰ طرح از ۵۲۶ طرح اعلام شده از سوی وزیر میراث فرهنگی با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان در حوزه میراث‌فرهنگی به بهره‌برداری رسید. به گفته وی کارگاه‌های مرمت میراث فرهنگی در ایام سخت کرونا تعطیلی نشدند و اکنون در خراسان جنوبی ۴۲ طرح مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در شهرستان‌های مختلف استان افتتاح می شود که این طرح ها با مشارکت بخش خصوصی و اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۲۲۸ نفر با دستور رییس جمهوری در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد. طالبیان افزود: گسترده جغرافیای تاریخی فرهنگی ایران و سابقه طولانی زیست در ایران ما را میراث‌دار هزاران اثر ملموس و ناملموس ملی، منطقه‌ای و جهانی کرده است. تهیه پرونده‌های ثبت جهانی مشترک مانند نوروز ۱۲ کشوری، هنر نگارگری ایرانی، کمانچه و دانش پخت نان تخت، آیین زیارت کلیسای تادئوس و در حال حاضر جشن مهرگان، یلدا، ترکمن دوزی، نوغان‌داری و ابریشم دوزی باعث نزدیکی کشورها و تقویت صلح شده است. معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: پرونده خوشنویسی، تکریم زوار و فرهنگ زیارت امام رضا (ع) نشان از غنای فرهنگی و معنوی این مرز و بوم دارد. وی گفت: رویکرد مردمی کردن مرمت و احیای بناهای تاریخی ناشی از تعلق و دلبستگی مردم به عناصر هویت‌ساز است و سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی به شکوفایی اقتصاد فرهنگی، تداوم دانش فرهنگ و تاریخی ایران، نشاط و شادی برای مردم و به‌ویژه به توسعه پایدار کمک می‌کند. طالبیان اضافه کرد: انجام حدود ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه مرمتی و حدود ۲ هزار کارگاه فعال مرمتی که بالغ بر ۹۰ درصد توسط بخش خصوصی و مردم انجام شده، رشد ۴۰۰ درصدی موزه‌های خصوصی در کشور، استرداد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر از خارج کشور، شکل‌گیری ۸۰ پایگاه ملی و جهانی به عنوان قطب‌های علمی و فنی و ایجاد سامانه‌های جامع و هوشمند میراث فرهنگی گوشه‌ای از این تلاش‌ها در دولت تدبیر و امید است. خراسان جنوبی؛ سرزمین کویرها و روستاهای شگفت‌انگیز طالبیان از خراسان‌جنوبی به عنوان سرزمین کویرها و روستاهای شگفت‌انگیز با جاذبه‌های پر رمز و راز یاد کرد و گفت: این استان مردمان با فرهنگ، خویشتن‌دار و سختکوش دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر چون بیابان لوت و روستای خراشاد به عنوان دومین روستای جهانی صنایع دستی است. معاون میراث فرهنگی کشور گفت: خراسان جنوبی اکنون دارای ۹۴۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است و سه اثر ثبت شده جهانی در حوزه میراث فرهنگی دارد که این آثار از غار خونیک قاین با ۲۵ هزار سال قدمت آغاز و تا دوره معاصر را شامل می‌شود. وی با اشاره به ثبت ۲۰۷ اثر در فهرست آثار ملی و ۲ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی طی هشت سال گذشته افزود: مرمت ۱۲۰ بنای تاریخی، راه‌اندازی پنج موزه، ایجاد هشت هزار شغل، راه‌اندازی ۲۱ تعاونی، صدور هزار و ۶۴۵ پروانه تولید صنایع دستی، اعطای ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بخش گردشگری، راه‌اندازی ۲ هتل سه و چهار ستاره و ایجاد ۸۰ اقامتگاه بومگردی، یک هتل کاروان، ۲ بوتیک هتل، یک دهکده گردشگری در بیرجند و سه کمپ بیابان در نهبندان و سرایان تنها بخش کوچکی از اقدامات دولت دوازدهم در این استان است.

ایجاد شده: 7/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 7/خرداد/1400     اخبار داخلی
تاکسی‌های گردشگری در شیراز فعال خواهند شد

تاکسی‌های گردشگری در شیراز فعال خواهند شد

به گزارش هتل نیوز، " جمشید معینی " سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ضمن گرامیداشت روز شیراز، به خبرنگاران گفت: راه‌اندازی تاکسی‌های گردشگری با توجه به ظرفیت‌های شیراز نه تنها در توسعه گردشگری بلکه در زمینه اشتغال‌زایی هم تاثیرگذار خواهد بود. او ادامه داد: در واقع تاکسی‌های گردشگری از زیرساخت‌های مهم در صنعت گردشگری است و جای‌خالی  چنین زیرساختی در استان به خصوص شهر شیراز همچنان احساس می‌شود. معینی گفت: طبق پیش‎‌بینی‎‌ها با توجه به اینکه شیراز شهر توریستی و یکی از اولین اولویت‌‎ها و مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود، فعال شدن تاکسی‎ گردشگری در این شهر یک ضرورت است. او گفت: در واقع رانندگان تاکسی‌های گردشگری نخستین افرادی هستند که با گردشگران ارتباط برقرار کرده و هم کلام می‌شوند بنابراین مسلط بودن این افراد به یک یا چند زبان خارجی، نیاز محسوب می‌شود. معینی با بیان این‌که نصب تاکسی‌متر و مانیتور برای معرفی بهتر جاذبه‌های گردشگری از موارد مد نظر در تاکسی‌های گردشگری است، گفت: سال‌ها قبل رنگ تاکسی‌های شیراز سفید و سبز بود که در بین مردم شهر به تاکسی‌های ماست و خیاری معروف بودند و بعدها با گذشت زمان رنگ تاکسی‌ها تغییر کرد و زرد رنگ شد، لذا با توجه به اینکه رنگ  تاکسی‌های قدیمی شیراز برای مردم این شهر و حتی گردشگران نوستالژی و خاطره‌انگیز است در نظر داریم تاکسی‌های گردشگری با همان شکل و شمایل قدیمی فعالیت کنند. سرپرست میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه محل استقرار و فعالیت تاکسی‌های گردشگری در مبادی ورودی شهر و کنار جاذبه‌های گردشگری خواهد بود، گفت: در نظر داریم فعالیت این تاکسی‌ها را به صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی برنامه‌ریزی و دنبال کنیم و این مهم تنها با همکاری شرکت‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی و اجرایی شهری و گردشگری مربوطه حاصل می‌شود و در این‌راه همکاری جدی و مؤثر این نهادها را خواستاریم.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
بازدید بیش از ۹۸هزار گردشگر در نوروز ۱۴۰۰ از جاذبه‌های گردشگری زنجان

بازدید بیش از ۹۸هزار گردشگر در نوروز ۱۴۰۰ از جاذبه‌های گردشگری زنجان

به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، "امیر ارجمند " مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، اظهار کرد: «در طول تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، تعداد ۷۲۴۳ نفر در استان زنجان اقامت داشتند و ۹۸هزار و ۷۸۱ گردشگر از جاذبه‌های گردشگری و مراکز تاریخی بازدید به عمل آوردند.» ارجمند اظهار داشت: «تأسیسات گردشگری به‌ویژه مراکز اقامتی در این مدت با توجه به تداوم کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی به گردشگران خدمات ارائه کردند.» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: «با توجه به تداوم کرونا در راستای حفظ سلامت گردشگران و شهروندان، امسال هیچ توصیه و دعوتی برای حضور گردشگر در استان نداشتیم اما تأسیسات گردشگری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به مسافرانی که به زنجان سفر کردند، خدمات مورد نیاز را ارائه دادند.» او ادامه داد: «امکان اقامت مسافران، تنها در مراکز اقامتی و تأسیسات دارای پروانه بهره‌برداری استان وجود دارد و سایر اماکن ازجمله مهمان‌پذیرهای ادارات و دستگاه‌های اجرایی این اجازه را ندارند.» ارجمند گفت: «خوشبختانه در این ایام فقط یک شکایت از تأسیسات گردشگری استان داشته‌ایم و باوجود نظارت‌ها شرایط بسیار مناسبی برای حضور مسافران نوروزی در استان فراهم شد.»

ایجاد شده: 16/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400     اخبار داخلی
بازدید نزدیک به یک میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه

بازدید نزدیک به یک میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " امید قادری "  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه، با اشاره به حضور چشمگیر گردشگران در کرمانشاه طی ایام نوروز، اظهار کرد: باتوجه به تداوم شیوع بیماری کرونا، برای نوروز امسال هم به مانند سال گذشته هیچ برنامه تبلیغاتی و معرفی جاذبه های گردشگری را برای جذب میهمانان نوروزی در دستورکار قرار ندادیم، با این وجود شاهد حضور پررنگ گردشگران در کرمانشاه بودیم. وی تصریح کرد: طی این ایام جمعا 933 هزار و 263 نفر از جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و گردشگری کرمانشاه بازدید کردند که با در نظر گرفتن اعمال محدودیت های کرونایی، رقم  قابل توجهی است. مدیرکل میراث فرهنگی استان تاکید کرد: باتوجه به اینکه در تعطیلات عید نوروز کرمانشاه در وضعیت نارنجی به لحاظ شیوع بیماری کرونا قرار گرفت، برای همین اماکن گردشگری سربسته استان تعطیل بودند و بیشترین بازیدها مربوط به اماکن تاریخی دارای محیط های باز همچون تاق بستان و بیستون بود. وی در ادامه از اقامت 41 هزار و 958 نفر در اماکن اقامتی دارای مجوز استان هم در این مدت خبرداد و گفت: امسال باتوجه به شرایط کرونایی، امکان برپایی کمپ اسکان میهمانان نوروزی در پارک ها فراهم نشد و تنها مراکز اقامتی استان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با 50 درصد ظرفیت می توانستند پذیرای مسافرین باشند که حدود 42 هزار نفر در این اماکن اسکان یافتند. قادری به تشدید نظارت ها بر فعالیت اماکن گردشگری، اقامتی و پذیرایی استان در این مدت هم اشاره کرد و افزود: به منظور حفظ سلامت میهمانان نوروزی اکیپ های مختلفی را شکل دادیم تا به بازدید مستمر از  این مراکز بپردازند. وی با بیان اینکه در این مدت جمعا 1924 بازدید از اماکن گردشگری، اقامتی و پذیرایی استان صورت گرفته، عنوان کرد: خوشبختانه کمترین مورد شکایت را از این مراکز داشتیم که نشان از رعایت مطلوب دستورالعمل ها در آنها بود.

ایجاد شده: 14/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 14/فروردین/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...