به گزارش هتل نیوز، همزمان با کاهش ارزش پول ملی ترکیه و به تبع افت قیمت لیر در بازار ارز کشور، تعداد سفرهای توریستی گردشگران ایرانی به شهرهای تفریحی استانبول، وان و آنتالیا طی یک ماه اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به اذعان بسیار از کارشناسان کاهش شیوع ویروس کرونا در دو کشور ایران و ترکیه نیز عللی دیگر در افزایش سفرهای توریستی از مبدا ایران به مقصد ترکیه محسوب میشود. بر اساس آخرین گزارشهای ارائه شده از سوی «مهمت نوری ارسوی» وزیر فرهنگ و گردشگری کشور ترکیه، تعداد توریستهایی بازدید کننده از شهرهای تفریحی این کشور در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال ۲۰۲۰ قریب به ۱۱۱.۵ درصد افزایش یافته است. در میان توریستهای خارجی، ایران با ۱۳۶ هزار و ۹۵۰ نفر گردشگر پس از کشورهای روسیه، بلغارستان و آلمان در جایگاه چهار و بالاتر از کشور عراق قرار دارد؛ درحال حاضر سفر گردشگران ایرانی به ترکیه به دو شکلهای سفرهای انفرادی و گروهی انجام(تور) انجام میشود شده است. در این میان شهر استانبول، با ۵۷ درصد و پس از آن، شهرهای تفریحی آنتالیا و ادرنه واقع در سواحل اقیانوس مدیترانه از یک سوی و شهر بازرگانی وان در شرق ترکیه، از جمله مهمترین شهرهای توریست خیز این کشور محسوب میشوند که هر سال به دلیل همسایگی ایران و ترکیه پذیرای گردشگران ایرانی بسیار زیادی هستند. همان گونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، همزمان با کاهش ارزش پولی ملی ترکیه به دلیل سیاستهای غلط اقتصادی اردوغان رئیس جمهوری این کشورطی یک ماه اخیر و کاهش مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا ; باعث افزایش سفر گردشگران ایرانی به ترکیه و در نتیجه بی توجهی به جاذبههای گردشگری کشور شده است. افزایش ورود گردشگر خارجی به ترکیه به حدی رسیده بود که حتی در آن مقطع زمانی، باعث بروز واکنشهای قابل تاملی از سوی رسانههایی همچون گاردین و ایندیپندنت شد چرا که کاهش ارزش لیر در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ تبدیل به انگیزهی اصلی برای سفر گردشگران به این کشور قلمداد میشد. اکنون و پس از گذشت ۲۰ سال یعنی همزمان با پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی این سناریو در ساختار اقتصاد و صنعت گردشگری ترکیه برای باری دیگر در حال تکرار شدن است؛ در بوحبه بحران اقتصادی ترکیه، دولتمردان آنکارا شاهد ورود غیر قابل منتظرهای از گردشگران خارجی به شهرهای توریستی خود بودند که میتوانند از آن به عنوان یک فرصت یاد کنند؛ در این میان شهر تجاری_ بازرگانی وان به دلیل پایین بودن هزینههای سفر به نسبت شهرهای استانبول و آنتالیا، تبدیل به یک شهر تفریحی ایدهآل برای توریستهای ایرانی شد. با توجه به این امر گزارشهایی نیز پیرامون هجوم گردشگران ایرانی به شهر وان ارائه شده است که همزمان با وقوع این امر هتلهای شهر وان حتی یک اتاق خالی هم برای اجاره به دیگر گردشگران خارجی نداشتند. شهر وان به مانند آنتالیا و استانبول جاذبه گردشگری ندارد بلکه هدف عمده ایرانیان برای سفر به شهر وان عمدتا برای خرید اجناس ترک با قیمتی ارزان و به صرفه است.طبیعی است که با کاهش ارزش لیر، تعداد مسافران ایرانی به این شهر نیز افزایش پیدا کند. درحال حاضر خروج ۱۷ هزار ایرانی برای حضور در «جمعه سیاه ترکیه» از طریق مرزهای زمینی مشترک میان دو کشور، آخرین خبر شوکه کنندهای بود که چند هفته پیش بسیاری از مخاطبان را شگفت زده کرد؛ اکنون و با توجه به تشدید سفرهای توریستی به ترکیه پیش بینی میشود که ورود اقلامی همچون لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دیگر کالاهای مصرفی با حجم کوچک، با استفاده از قاچاق چمدانی از سوی کشور ترکیه تشدید شود و در نهایت این اجناس قاچاق به راحتی روانه بازار ایران شوند.
ایجاد شده: 14/دی/1400 آخرین ویرایش: 14/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، از ۱۳ دی ماه سال جاری ( امروز ) براساس قانون مالیات ارزش افزوده بلیت هواپیما مشمول مالیات ارزش افزوده خواهد شد و شرکتهای هواپیمایی براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مکلفند ۹ درصد مالیات ارزش افزوده دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. " مقصود اسعدی سامانی " دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهارداشت: باتوجه به اینکه در قانون مذکور عوارض شهرداری برروی بلیت هواپیما پیش بینی نشده و بخشی از ۹ درصد مالیات برارزش افزوده بهعنوان سهم شهرداری منظور می شود لذا با حذف شدن عوارض شهرداری از ۱۳ دی ماه ۴ درصد به قیمت بلیط پروازهای داخلی و ۹ درصد به قیمت بلیط پروازهای خارجی بهعنوان مالیات برارزش افزوده اضافه خواهد شد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: تاکید میکنم که مالیات برارزش افزوده دریافتی از مسافر به جیب ایرلاین نمیرود و مستقیماً باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود و شرکتها در راستای تدبیر دولت محترم برای کاهش هزینه سفرهای هوائی با مذاکراتی که با سازمان هواپیمایی کشوری برای ارائه تسهیلات و تخفیفات داشتهاند از اول آذر ماه حدود ۱۵% نرخ های خود را کاهش دادند و سقف نرخ جدید مسیرهای مختلف پروازی تعیین و همه شرکتها از اول آذر سقف های نرخی جدید را رعایت میکنند. وی افزود: تصویب قوانین برای وضع عوارض های مختلف برروی بلیط و یا مالیات برارزش افزوده عملاً موجب افزایش قیمت بلیط می شود و ایرلاین های کشور بدون اینکه نفعی ببرند مأمور وصول عوارض های مختلف برای برخی از دستگاه های کشور شدهاند.
ایجاد شده: 13/دی/1400 آخرین ویرایش: 13/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ورج، ویمو (Waymo)، شرکت خودروهای خودران آلفابت، در حال همکاری با خودروساز چینی جیلی برای تأسیس ناوگانی از رباتکسیهای (robotaxi) تمامالکتریکی و خودران است. این خودروها در سوئد طراحی خواهند شد (جایی که جیلی مالک خودروساز سوئدی ولوو است) و در این فرایند، از زیکر (Zeekr) تمامالکتریکی جیلی اقتباس خواهد شد. سپس، ویمو خودروها را با سختافزار و نرمافزار لازم برای رانندگی خودران تجهیز میکند. شرکت مذکور در پست وبلاگی اعلام کرد قصد دارد در سالهای آینده این وسایل نقلیه را در ایالات متحدهی آمریکا بهعنوان بخشی از ناوگان رباتکسی خودران خود مستقر کند. تصاویر مفهومی نسخهی تمامشده از وسیلهی نقلیهی مذکور که ویمو بهاشتراک گذاشته است، خودرویی را نشان میدهد که بهطور خاص برای سفرهای سواری خودران طراحی شده است. این خودرو کف مسطح و ارتفاع کم و طراحی بدون ستون B برای ورود و خروج آسان، درهای کشویی، صندلیهای راحت و فضای زیادی برای سر دارد. ویمو میگوید مدلهای آینده از فضای داخلی بدون فرمان یا پدال بهرهمند خواهند بود و تنها صفحهنمایشی دارند که احتمالا برای بررسی مسیر و مسافت باقیمانده تعبیه شده است. البته نباید فراموش کرد که اینها فقط تصاویر مفهومی هستند و ممکن است جیلی و ویمو هیچگاه چنین خودرویی را وارد جادهها نکنند؛ اما میتوان بهواسطهی آنها متوجه شد چه چیزی در ذهن طراحان شرکتهای مذکور میگذرد. گفتنی است که کانسپت ویمو این خودرو را بسیار شبیه به مینیون نشان میدهد؛ درحالیکه طراحی Zeekr 001 جیلی ترکیبی از استیشن واگن و شوتینگ بریک و شاسی بلند است. درپایان، باید بگوییم که اخبار مربوط به همکاری جیلی و ویمو نشان میدهد که شرکتهای مختلف در حال افزایش مشارکت خود با یکدیگر هستند و بهزودی اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد.
ایجاد شده: 12/دی/1400 آخرین ویرایش: 12/دی/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " حرمتالله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در یک گفتوگوی رادیویی ضمن بیان برخی از عوامل ایجادکننده ضرر و زیان برای مراکز گردشگری در طول دوسال گذشته و شیوع ویروس کرونا نسبت به برخی از اقدامات ناسنجیده دولت گذشته انتقاد و پیشنهادهایی نیز به دولت جدید ارائه کرد. وی با بیان این مطلب که کرونا سبب ایجاد خسارات جبرانناپذیری به صنعت گردشگری در تمام دنیا شد، گفت: در ایران با عدم حمایتهای مالی دولت و همچنین تصمیمگیریهای غیرکارشناسی این موضوع نمود بیشتری داشت و موجب ایجاد ضرر و زیانهای مضاعفی به این صنعت نسبت به سایر کشورهای دنیا شد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با تأکید بر لزوم احیای دوباره گردشگری و انجام سفر در کشور بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصاد کنونی کشور لازم است مقوله گردشگری را با نگاهی فراتر از بعد فرهنگی آن مورد توجه قرار داد تا بتوانیم در سایه انجام اقدامات مقتضی و اتخاذ تدابیر لازم از منافع اقتصادی این صنعت نیز افزون بر بعد فرهنگی بهرهمند شویم. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی گردشگری، بسیاری از کشورها ضمن اولویت دادن به توسعه و رونق گردشگری خود به گونهای عمل کردهاند که سفرای آنها به صورت مستمر و مداوم در ایران در حال رایزنی به جهت ورود گردشگران ایرانی به کشورشان هستند، و این در حالی است که توجه به این موضوع اساساً در بین سفرای جمهوری اسلامی در سایر کشورها مورد غفلت واقع شده است. رفیعی با اشاره به حوادث سال 98 همانند سیل، زلزله، مسائل گرانی بنزین و ... تصریح کرد: علیرغم وجود حوادث طبیعی و انسانی متعدد در سال 1398 بیشترین آمار گردشگری خارجی و حتی داخلی در این سال انجام شد و این موضوع بیانگر این است که هرچند عوامل بیرونی میتواند در راه رشد و توسعه صنعت گردشگری آزاردهنده باشد اما هیچگاه موجب ایجاد مانع و بازدارندگی در طی این مسیر نمیشود. وی با بیان اهمیت و جایگاه والای صنعت گردشگری در اقتصاد کلان کشور اظهار کرد: در سال 98 و به دنبال افزایش ورود گردشگران خارجی و همچنین رونق سفرهای داخلی، سودی معادل با 11 میلیارد دلار از این صنعت عاید کشور شد، این در حالی است که بالاترین میزان درآمد کشور از فروش و صادرات نفت 8 میلیارد دلار بوده است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: بخش خصوصی میتواند به شرط تعامل سازنده و حمایتهای لازم از سوی دولت، تا پایان دوره نخست دولت سیزدهم تعداد ورود گردشگران خارجی به ایران را به 20 میلیون نفر برساند که این امر کمک شایان توجهی به اقتصاد بحرانزده ایران خواهد کرد. این فعال بخش خصوصی ضمن گلایه از تصمیمات غیرکارشناسی و بعضاً هیجانی ستاد ملی مبارزه با کرونا که بر طبق آن قرار بود با لغو ویزا گردشگری خارجی ورود هرگونه مسافر خارجی به مدت 15 روز از کلیه مبادی زمینی و دریایی به جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا موسوم به "اومیکرون" به کشور ممنوع شود توضیح داد: این دست از اقدامات توسط دولت میتواند موجب خدشهدار شدن وجههی ایران در اذهان عمومی بینالمللی شود، چراکه گردشگر با صرف هزینه اقدام به خرید تور و ویزا کرده و بعداً شاهد عدم امکان عزیمت به ایران است. رفیعی همچنین آمار ورود گردشگران خارجی از ابتدای بازگشایی مرزها و لغو ممنوعیت صدور ویزا گردشگری در آبان ماه امسال، به اندازه ورود گردشگران در 8 ماه اخیرعنوان کرد. وی با اشاره به این موضوع که70 درصد از گردشگران ورودی ترکیه از مبدا ایران است، اذعان کرد: این امر حاکی از این حقیقت تلخ است که متولیان امر گردشگری نتوانستهاند بستری مناسب به جهت انجام سفرهای داخلی برای هموطنان کشورمان فراهم کنند و از این ظرفیت بزرگ استفاده لازم را ببرند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با گلایه از استانداران کشور در خصوص عدم اهتمام لازم آنها به جهت رونق و توسعه گردشگری در استانهای تحت نظارت خود افزود: در حالی شاهد این بیتوجهی و عدم اهتمام کافی هستیم که استانداران میتوانند ضمن انجام اقدامات مقتضی از طریق رونق سفر و گردشگری در استان خود با سود حاصل از این محل، استان خود را از احتیاج صرف به بودجه و منابع دولتی بی نیاز کرده و موجبات رفاه هرچه بیشتر مردم آن استان را فراهم آورند. این فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد شدید از دولت قبل مبنی بر اختصاص تسهیلات نامطلوب و امهال نامناسب قبوض خدماتی و وامهای اعطایی به مراکز گردشگری گفت: در حقیقت اعطای تسهیلات توسط دولت قبل موجب مقروض شدن هرچه بیشتر بنگاههای گردشگری شد؛ چراکه وامی با سود 14 درصد و متعاقباً امهال سه ماه آن، در صورت عدم امکان پرداخت توسط وام گیرنده در حقیقت سود تسهیلات دریافتی توسط وی بالغ بر 20 درصد میشود که مجموعه همین عوامل در طول دو سال گذشته علاوه بر شیوع بیماری کرونا موجب خسارات مضاعف به این صنعت شد. بنا به گفته رفیعی، متأسفانه دولت گذشته نهتنها هیچ اقدام سازندهای در جهت توسعه و رشد گردشگری انجام نداد، بلکه بعضاً با اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی خود در ستاد ملی کرونا موجب عقبماندگی هرچه بیشتر این صنعت شد. وی علت اصلی این موضوع را ناشی از این امر دانست که در دولت قبل وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی و رکن اصلی صنعت گردشگری حتی اجازه ورد و دخالت درجریان تصمیمگیریهای ستاد ملی مبارزه با کرونا را نداشت. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با انتقاد شدید از این موضوع که در ستاد خدمات سفر کشور، 20 نهاد مختلف عضو هستند اما بخش خصوصی که متولی اصلی سفر و گردشگری است در این ستاد عضو نبوده و جایگاهی ندارد، بیان کرد: این موضوع باعث ابتر ماندن تصمیمات و برنامههای این ستاد خواهد شد. این فعال بخش خصوصی همچنین در پایان از افزایش بی رویه قیمت بلیت هواپیما در طول چند ماه اخیر گلایه کرد و خاطر نشان کرد: متأسفانه افزایش بلیت هواپیما در حالی اتفاق میافتد که سازمان هواپیمایی علیرغم دریافت سوخت یارانهای و بدون الزام به ارائه کترینگ و همچنین هزینههای فرودگاهی که در واقع باعث کاهش هزینههای جاری شرکتهای ایرلاین شده است همچنان به صورت مستمر اقدام به افزایش نرخ بلیت هواپیما میکند و این موضوع پذیرفتنی نیست.
ایجاد شده: 12/دی/1400 آخرین ویرایش: 12/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از اسوشیتد پرس، قطر به دنبال پذیرایی از ۱.۲ میلیون مسافر در جریان مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ است ولی برای اسکان آن ها با مشکلاتی رو به رو خواهد شد. با توجه به این که بلیت فروشی از ژانویه آغاز می شود، هواداران در حال برنامه ریزی برای حضور در تورنمنت پیش رو هستند. اما وقتی به دنبال جایی برای ماندن می گردند، این طور به نظر می رسد که تمامی اماکن در قطر از قبل رزرو شده اند. بررسی های اسوشیتد پرس از هتل های زنجیره ای نامدار و سایت های رزرو اقامتگاه نشان می دهد تنها یک ساختمان برای کل مدت برگزاری تورنمنت در دسترس است. بیشتر اتاق ها با هدف جلوگیری از افزایش قیمت و همچنین مواجه نشدن با کمبود برای اسکان تیمها، داوران، حامیان مالی و اصحاب رسانه، از قبل توسط مقامات فیفا رزرو شده اند. قرار است از طریق یک وب سایت، تنها ۹۰ هزار اتاق در اختیار عموم قرار بگیرد. این رقم حدودا برابر با تعداد هواداران آمریکایی است که بلیت حضور در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ را داشتند؛ آن هم در شرایطی که آن مسابقات در نقاط مختلف روسیه جریان داشت و هتل ها در بازار آزاد در دسترس بودند. این بار اما با فشرده ترین جام جهانی طرف هستیم و قرار است مسابقات در ۸ ورزشگاه که همگی در شعاع ۴۸ کیلومتری دوحه ساخته شده اند، برگزار شود. با این حال نظرسنجی ها و بررسی مقامات دوحه از مسافران دوره های گذشته جام جهانی نشان می دهد قطری ها انتظار دارند ۸۵۰ هزار گردشگر خارجی، به دنبال محلی برای سکونت باشند. برگزار کنندگان جام جهانی هم معتقدند ۱.۲ میلیون تماشاگر در این کشور حضور خواهند یافت. جدیدترین آمار مسئول گردشگری قطر حکایت از این دارد که کشور ۳۳ هزار و ۲۹۸ اتاق در هتل ها و هتل آپارتمان هایش دارد. از طرف دیگر کشتی های کروزی که در طول تورنمنت در دوحه لنگر خواهند انداخت، ۴ هزار کابین خواهند داشت. در حالی که در گذشته گفته شده بود چادر زدن در بیابان ها مشکل اسکان برخی از مسافران را حل خواهد کرد، طبیعتا چنین چیزی برای همه مسافران خوشایند نیست. حتی کمیته عالی جام جهانی در قطر می گوید چنین چیزی در حد یک سنت مهمان نوازی قطری ها باقی خواهد ماند و حساب ویژه ای روی آن به عنوان راهکاری برای کمبود سکونتگاه باز نخواهد شد. در این شرایط، احتمالا ورود و خروج از قطر در طول برگزاری مسابقات، تنها راهکار برای خیلی از مسافران باشد. چیزی که قطعا به هزینه تماشای مسابقات می افزاید و سناریوی ایده آلی محسوب نمی شود. رفع تحریم های اقتصادی و برداشتن موانع دیپلماتیک و ارتباطی علیه دوحه توسط رقبای این کشور در حاشیه خلیج فارس، این فرصت را فراهم می کند تا هواداران از ریاض یا دبی که حدود یک ساعت و نیم با تنها فرودگاه بین المللی قطر فاصله دارند، در رفت و آمد باشند و بدین صورت در کشورهای همسایه ساکن شوند.
ایجاد شده: 9/دی/1400 آخرین ویرایش: 9/دی/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، چین در این ماه شکایتی را به سازمان ملل ارائه کرد و استدلال کرد که باید مانورهای فرار ایستگاه فضایی خود را برای جلوگیری از برخورد احتمالی با دو ماهوارهی «استارلینک» (Starlink) اسپیسایکس انجام دهد. این کشور از دبیر کل سازمان ملل درخواست کرد که تعهدات آنها بر اساس قوانین بینالمللی فضایی را به کشورها یادآوری کند. اگرچه چین دقیقا مشخص نکرده است که انتظار دارد چه اقداماتی انجام شود. در شکایت به تاریخ ۶ دسامبر (۱۵ آذر) چین به جزئیات دو مورد در تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۰ (۱۰ تیر) و ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ اشاره کرده است که این کشور مجبور شد ماژول اصلی ایستگاه فضایی خود با نام «تیانهه» (Tianhe) را از مسیر دو ماهوارهی جداگانهی استارلینک مانور دهد. سه فضانورد چینی که هماکنون در تیانهه زندگی میکنند، چند روز پیش از مانور ماه اکتبر به ایستگاه رسیده بودند. چین مسؤولیت خود را در گزارش این حوادث به سازمان ملل به دلیل تعهداتش بر اساس «پیمان فضایی ماورای جو» (Outer Space Treaty)، یک توافقنامهی بینالمللی که در سال ۱۹۶۰ تصویر شد و بر نحوهی اکتشاف فضا توسط کشورها حاکم است، ذکر کرد. این معاهده مجموعهای از دستورالعملها و قوانین را برای کشورها ارائه میدهد که باید هنگام پرتاب فضاپیماها و افراد به فضا از آنها پیروی کنند. مانند ممنوعیت قرار دادن سلاحهای هستهای در مدار و تبدیل کاوشهای فضایی به یک کار صلحآمیز. این معاهده همچنین خاطرنشان میکند که کشورهای عضو بر اساس قوانین بینالمللی مسؤول تمام اقداماتی هستند که در فضا انجام میدهند، از جمله اقدامات شرکتهای تجاری خود و حالا چین ظاهرا میخواهد این موضوع به همه یادآوری شود. در این شکایت از اسپیسایکس آمده است: «چین مایل است از دبیر کل سازمان ملل متحد بخواهد که اطلاعات بالا را برای همهی کشورهای طرف معاهدهی فضای ماورای جو منتشر کند و توجه آنها را جلب کند که مطابق با مادهی ششم این معاهده، کشورهای طرف معاهده مسؤولیت بینالمللی فعالیتهای ملی در فضا، از جمله ماه و دیگر اجرام آسمانی را برعهده خواهند داشت، خواه این مسؤولیتها توسط سازمانهای دولتی و یا نهادهای غیردولتی انجام شوند.» استارلینک نوآوری بلندپروازانهی اینترنت از فضا متعلق به شرکت اسپیسایکس است که به پرتاب نزدیک به ۱۲ هزار ماهواره در مدار پایین زمین نیاز دارد تا پوشش اینترنت پهنباند را به کاربران در سراسر زمین ارائه دهد. این شرکت تا کنون بیش از ۱۹۰۰ ماهوارهی استارلینک را به فضا پرتاب کرده است که با توجه به ردیابی ماهوارهها، نزدیک به ۱۸۰۰ ماهواره هنوز در مدار هستند. از آنجا که اسپیسایکس به پرتاب شمار زیادی از ماهوارههای استارلینک در مدار ادامه میدهد، ردیابی اجرام فضایی، نگرانیها را دربارهی اینکه چگونه این فضاپیما میتواند مدار زمین را شلوغتر کند و احتمال برخورد با ماهوارههایی که در حال حاضر در فضا هستند را افزایش دهد، ایجاد کردهاند. تا کنون چندین گزارش وجود داشته است که نشان میدهند ماهوارهها باید از مسیر وسایل نقلیهی استارلینک برای جلوگیری از برخورد خارج شوند. این در حالی است که اسپیسایکس ادعا میکند که ماهوارههای استارلینک این شرکت، نرمافزار جلوگیری از برخورد مستقل خود را دارند که به آنها امکان میدهد اگر احتمال نزدیک شدن به ماهوارهی دیگر یا زبالهی فضایی وجود دداشت، به تنهایی از مسیر خارج شوند. به گفتهی چین مانورهای جلوگیری از برخورد این کشور برای تیانهه، پس از آن انجام شد که دو ماهوارهی استارلینک ارتفاع خود را در فضا تغییر دادند. نخستین مورد در سال ۲۰۲۰ پس از حرکت یک ماهوارهی استارلینک از مدار طولانیمدت خود در ۵۵۵ کیلومتری به ۳۸۲ کیلومتری روی داد. چین مدعی است که دومین ماهوارهی مشکلساز استارلینک بهطور مستمر در حال مانور دادند بود و این موضوع ردیابی محل استقرار آن را دشوار میکرد. بهعنوان یک اقدام احتیاطی و با توجه به حضور فضانوردان در ایستگاه، چین تصمیم به انجام یک مانور برای جلوگیری از برخورد کرد. اسپیسایکس در این خصوص اظهار نظری نکرده است.
ایجاد شده: 9/دی/1400 آخرین ویرایش: 9/دی/1400 اخبار خارجی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، نشست هماندیشی معاونان وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با رایزنهای اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری، پویا محمودیان معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ظهر امروز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ در موزه فرش برگزار شد. " مهدی صفری " معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای همکاری با وزارت گردشگری، ارزآوری را یکی از وظایف وزارت خارجه اعلام کرد و گفت: «با دیدهبانی قوی، وزارت امور خارجه میتواند در تمامی حوزهها موجب ارزآوری به کشور شود.» او صنایعدستی را بهعنوان یکی از هدفگذاریها برای ارزآوری معرفی کرد و افزود: «وظیفه ما این است که صنایعدستی ایران را در جهان معرفی کنیم و اگر بتوانیم فضا را در راستای صادرات صنایعدستی باز کنیم، امیدوارم تعداد شاغلان این حوزه از دو میلیون به سه تا چهار میلیون افزایش پیدا کند.» صفری با تاکید بر اصالت صنایعدستی ایران در رقابت با کالاهای چینی، ادامه داد: «ما بهعنوان دیپلماتهای اقتصادی میتوانیم برای افزایش اشتغالزایی در حوزه صنایعدستی تاثیر بسزایی داشته باشیم.» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از کشورهای چین، اندونزی، هند و روسیه بهعنوان کشورهای پیشنهادی برای معرفی صنایعدستی ایران نام برد و بر معرفی و آشنا کردن این کشورها با پتانسیلهای ایران از طریق رسانهها تاکید کرد. گردشگری سلامت از دیگر مباحثی بود که صفری در این جلسه به آن اشاره کرد و گفت: «دلالها در این حوزه موجب افزایش هزینهها میشوند و باید دلالها شناسایی و ساماندهی شوند.» او با تاکید بر اعلام آماگی وزارت خارجه و دیپلماتهای اعزامی برای معرفی صنایعدستی کشور، ابراز امیدواری کرد که با شکلگیری این همکاری و همافزایی تعداد شاغلان حوزه صنایعدستی به ۴ میلیون نفر افزایش پیدا کند. در ادامه این جلسه پنل پرسشوپاسخی با حضور لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی، صانعی نماینده وزارت خارجه، حرمتالله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور، احمد تجری مدیرکل سرمایهگذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری و سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی برگزار شد. دیپلماتها شرکتهای بزرگ را برای حضور در نشستهای B ۲ B تشویق کنند " لیلا اژدری " مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی نیز با اشاره به برپایی پانزدهمین نمایشگاه گردشگری گفت: «این نمایشگاه برای اولین بار با موضوع نشستهای B ۲ B برگزار میشود. درخواست ما از دیپلماتها این است در کشوری که ماموریت دارند، شرکتهای بزرگ را شناسایی و آنها را برای حضور در این نشستها ترغیب کنند.» او تصریح کرد: «ما دسترسی مستقیم به این شرکتها نداریم، دیپلماتها میتوانند تاثیر بسزایی در این راستا داشته باشند. برای کشورهایی که امکان حضور فیزیکی برای آنها میسر نباشد، برگزاری نشست بهصورت وبینار امکانپذیر است.» اژدری از هدفگذاری برای جذب گردشگران از کشورهای منطقه در کنار بازارهای سنتی و تشویق ایرانیان خارج از کشور برای بازدید از ایران بهعنوان استراتژیهای بازاریابی و جذب گردشگران خارجی وزارتخانه نام برد. تعامل دو وزارتخانه باید وارد فاز عملیاتی شود/دیپلماتها نیاز به اطلاع از جزئیات دارند " صانعی " با ابراز آمادگی دیپلماتها برای همکاری با وزارتخانه بیان کرد: «تعامل دو وزارتخانه باید با عبور از بروکراسی اداری وارد فاز عملیاتی و اجرایی شود.» او اطلاع از جزئیات را از مهمترین نیازهای دیپلماتها عنوان کرد و گفت: «دست دیپلمات باید پر باشد و به صورت عملی وارد میدان شود.» اعلام آمادگی بخش خصوصی برای برگزاری فمتور شرکتهای خارجی شناسایی شده از سوی دیپلماتها همچنین " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز در این نشست ابراز آمادگی کرد که با شناسایی و معرفی شرکتهای بزرگ از سوی دیپلماتها فمتورهایی برای آنها از سوی بخش خصوصی برگزار شود. " حرمتالله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی این نشست را نویدبخش حرکت اقتصادی جدید در کشور دانست و گفت: «بدون حضور سفرا و اهتمام آنها نمیتوان کار جدیدی انجام داد.» او همچنین برای برگزاری فمتور از سوی بخش خصوصی و با همکاری دولت اعلام آمادگی کرد و گفت: «امیدوارم در نمایشگاه گردشگری امسال شاهد حضور چشمگیر شرکتهای خارجی باشیم.» شناسایی ۱۳۴ بسته سرمایهگذاری خارجی " احمد تجری " مدیرکل سرمایهگذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری از جذب سرمایهگذاری خارجی بهعنوان اولویتهای وزارتخانه نام برد و گفت: «در حوزه سرمایهگذاری خارجی ظرفیتها و نیازهای متنوعی در کشور وجود دارد.» او با اشاره به مشارکت استانها برای تهیه بستههای سرمایهگذاری افزود: «۱۳۴ فرصت و بسته سرمایهگذاری در استانها شناسایی شده است که از تنوع بسیار برخوردارند.» تجری تصریح کرد: «ضمن تنوعی که وجود دارد، گردشگری دریایی، راهاندازی شناورها، سواحل مکران، راهاندازی مجتمع خدمات رفاهی بینراهی، گردشگری سلامت، واگذاری ۳۰ کاروانسرا از جمله طرحهای دارای اولویت هستند.» دیپلماتها نواقص را از نگاه گردشگران خارجی بگویند " مصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی نیز به نقش دیپلماتها در کاهش ایرانهراسی در جامعه بینالمللی اشاره کرد و گفت: «هماکنون در معاونت گردشگری در حال تدوین محورهای مختلف گردشگری در کشور هستیم. دیپلماتها میتوانند در این مسیر به ما کمک کنند و از نگاه گردشگران خارجی نواقص را به ما بگویید.»
ایجاد شده: 9/دی/1400 آخرین ویرایش: 9/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ؛ " علی محمدی " فعال صنعت گردشگری و هتلداری استان مازندران با اظهار اینکه تعرفه گاز، برق و آب واحدهای گردشگری و هتل ها چند برابر شده است، گفت: آذرماه سال قبل قبض گاز با مصرف حدود ۳۷ هزار مترمکعب بیش از سه میلیون تومان شده بود، این درحالیست که امسال میزان مصرف ۱۱ هزار مترمکعب کمتر شد، اما قبض گاز به ۱۶ میلیون تومان رسیده است. وی افزود: آن چه که مایه تعجب است اینکه در قبض گاز، موردی به عنوان تعرفه گازرسانی به روستاها وجود دارد که در این بخش بیش از یک میلیون تومان مبلغ درج شده است. وی با اظهار اینکه هزینه آب و برق واحدهای گردشگری و هتلداری هم سرسام آور شده است، ادامه داد: افزایش هزینه ها، بهای هزینه تمام شده واحدهای گردشگری و تولیدی را افزایش می دهد و نتیجه آن تعدیل نیرو و کارگران خواهد شد. این فعال حوزه گردشگری مازندران با اظهار اینکه در حال حاضر تعرفه انرژی واحدهای گردشگری و غیرصنعتی نیز صنعتی و فولادی محسوب می شود، گفت: با تداوم این رویه چاره ای جز تعطیلی باقی نمی ماند. وی به حمایت های صورت گرفته از فعالان گردشگری در دوره کرونا اشاره کرد و گفت: برای تسهیلات کرونایی درنظرگرفته شده بین ۱۸ تا ۲۴ درصد سود گرفته می شود و به صرف نیست.
ایجاد شده: 4/دی/1400 آخرین ویرایش: 4/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " محمدرضا لواسانی " سرپرست منطقه آزاد کیش در خصوص اجرای طرح «بنزین برای همه» در این جزیره گفت با اجرای این طرح به هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین اختصاص پیدا خواهد کرد. سرپرست منطقه آزاد کیش با تکذیب خبر افزایش قیمت بنزین گفت تغییر قیمت حاملهای انرژی به مصوبه مجلس شورای اسلامی نیاز دارد و در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز برای افزایش قیمت بنزین و سهمیه سوخت برنامهای در نظر گرفته نشده است. وی در خصوص تفاوت این طرح با طرح قبلی تخصیص سهمیه بنزین گفت در طرح قبلی بنزین به هر خودرو اختصاص پیدا میکرد، اما در این طرح بنزین به هر کد ملی تعلق خواهد گرفت. سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه بیان کرد به واسطه این طرح قرار است سهمیه بنزین به هر کد ملی اختصاص پیدا کند. در واقع افراد دارای خودرو یا بدون خودرو به واسطه این طرح ۲۰ لیتر بنزین به نرخ ۱۵۰۰ تومان دریافت خواهند کرد. وی افزود امیدواریم این طرح پس از اجرای آزمایشی به یک الگو در سراسر کشور تبدیل شود. لواسانی در ادامه گفتههای خود عنوان کرد مردم میتوانند یارانه سهمیه بنزین خود را از هر کارت بانکی دریافت کنند و اگر افراد فاقد خودرو باشند، قادرند این یارانه را در اپلیکیشنی که به شکل ویژه برای آن طراحی شده بفروشند. همچنین بر اساس این طرح، افرادی که به هر دلیلی نتوانند سهمیه خود را به دیگران انتقال دهند یا نتوانند آن را بفروشند، مبلغ این سهمیه پس از مدت مشخصی به شکل فروش خودکار در حساب آنها قابل دریافت خواهد بود. سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه با اعلام این که تمام دارندگان کد ملی که بیش از ۱ سال در کشور اقامت داشته باشند میتوانند یارانه سهمیه سوخت خود را دریافت کنند گفت با اجرای شدن این طرح جدید، رانندگان وسایل نقلیه عمومی کماکان سهمیه خود را دریافت خواهند کرد و در سهمیه تاکسیها، خودروهای عمومی و گازوییلی هیچ تغییری اعمال نخواهد شد، اما اعضای خانواده آنها ۲۰ لیتر بنزین دریافت خواهند کرد.
ایجاد شده: 2/دی/1400 آخرین ویرایش: 2/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، رؤسای بزرگترین تولیدکنندگان هواپیماهای تجاری، بوئینگ و ایرباس از دولت بایدن خواستهاند تا عرضهی سرویس شبکهی سلولی ۵G را در آمریکا به تعویق بیندازد. درخواست دو شرکت بزرگ هواپیماسازی در پی افزایش نگرانیها دربارهی تجهیزات حیاتی ایمنی پرواز صورت میگیرد. نسل بعدی اینترنت بیسیم، اگرچه سریعتر از نسلهای قبلی است و مزایایی مانند تأخیر کمتر، اتصال بهتر و ارتباط آسانتر را به همراه دارد، اما هماکنون یک آشفتگی سراسری برای صنعت هوانوردی ایجاد کرده است. حالا غولهای سازندهی هواپیما، بوئینگ و ایرباس نگرانیهایی را دربارهی فناوری جدید مطرح کردهاند. «دیوید کالهون» (David Calhoun) مدیرعامل بوئینگ و «جفری نیتل» (Jeffery Knittel) مدیرعامل ایرباس آمریکا، نامهای مشترک به وزیر ترابری این کشور «پیت بودجج» (Pete Buttigieg) نوشتند و اعلام کردند که عرضهی نزدیک ۵G در ۵ ژانویه (۱۵ دی) میتواند باعث ایجاد تداخلی شود که ممکن است بر توانایی هواپیماها و عملکرد ایمن آنها اثر بگذارد. نگرانی آنها دربارهی ارتفاعسنجهای راداری است که خلبانان خطوط هوایی تجاری از آن برای فرود ایمن در شرایط دید کم استفاده میکنند. یک تحلیل ادعا میکند که تداخل ۵G میتواند صدها هزار پرواز در سال را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تأخیر یا تغییر مسیر آنها شود. مدیران عامل این شرکتها اضافه کردند که تأثیرات اجازه دادن به ۵G برای استقرار «بسیار گسترده است و زمانی رخ میدهد که صنعت هوانوردی هنوز در حال مبارزه با شرایط ایجاد شده پس از بحران سلامت است.» پیشنهاد تازه مطرح شدهی آنها خواستار محدود کردن قدرت انتقال شبکهی ۵G در نزدیکی فرودگاهها است و از دولت بایدن میخواهد با کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای تصویب طرحی مشابه همکاری کند. گفتنی است چندی پیش ادارهی هوانوردی فدرال (FAA) پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکهی ۵G محدود کرد. در این بیانیهی مشترک آمده است: «ما با مقامات هوانوردی، رهبران دولتی، خطوط هوایی و گروههای صنعتی برای اطمینان از ایمنی عملیاتی پیوستهی هواپیماها در کل سیستم هوانوردی در سراسر جهان همکاری میکنیم.» اپراتورهای بزرگ مخابراتی مانند «ایتیاندتی» (AT&T) و «ورایزن» (Verizon) امیدوار بودند پس از دریافت مجوزهای میلیاردی در ماه فوریه، استفاده از شبکهی سلولی ۵G را بهطور رسمی در ۵ دسامبر (۱۴ آذر) آغاز کنند. آنها چندین بار راهاندازی این شبکه را به تعویق انداختند و در ماه نوامبر از برنامهی خود برای استقرار ۵G در ۵ ژانویه خبر دادند.
ایجاد شده: 2/دی/1400 آخرین ویرایش: 2/دی/1400 اخبار خارجی
بهگزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در نشست با " حمد عبیدالله " معاون بازرگانی هواپیمایی «فلای دبی» از تجمیع ظرفیتهای بخش خصوصی و دولتی به منظور گسترش روابط گردشگری میان ایران با کشورهای همسایه خبر داد. با توجه به اینکه خطوط هوایی «فلای دبی» با دارا بودن پروازهای کانکشن یا دارای نقطه اتصال از اهمیت قابلتوجهی برای ارتباط کشورهای مختلف با ایران دارا است؛ از این رو معاون گردشگری پیرو تقاضای گردشگران ورودی از لاهور پاکستان، حیدرآباد هند، بحرین، کویت و عمان در نظر دارد ظرفیتهای موجود از جمله شبکه فعال پروازی ایران و امارات را به خدمت بگیرد. همچنین در این دیدار، حمد عبیدالله معاون بازرگانی هواپیمایی «فلایدبی» نیز پیرو اطلاعات اخذ شده از برگزاری همایش فعالان گردشگری ایران و عراق که ماه گذشته با هدف افزایش تبادلات گردشگری در شهر مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت رویداد مذکور، فراهم آوردن ارتباط بخش خصوصی کشورها را در توسعه روابط گردشگری موثر دانست. همچنین او با تاکید بر اینکه هماکنون تعداد ۳۰ پرواز به صورت هفتگی از طریق خطوط هوایی فلایدبی به ایران برقرار است و این ظرفیت تا آینده نزدیک به ۵۰ پرواز افزایش خواهد یافت، تکیه بر این ظرفیت را در هدایت گردشگران به سوی مقاصد گردشگری ایران موثر دانست. حمد عبیدالله با اشاره به اینکه پروازهای فلایدبی به صورت هفتگی به شهرهای شیراز، بندرعباس، تهران، اصفهان و مشهد در حال انجام است؛ به بهرهمندی از پروازهای دارای نقطه اتصال از پاکستان و عمان به ایران تاکید کرد و فراهم آوردن ارتباط بخش خصوصی این دو کشور را در برنامهریزی و دستیابی به استراتژیهای اجرایی دارای اهمیت خواند.
ایجاد شده: 29/آذر/1400 آخرین ویرایش: 1/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان میگوید تورهایی که برای این بازه زمانی جهت سفر به ایران طراحی شدهاند هر کدام کمتر از ۱۰ نفر گردشگر دارند در حالی که قبلا تعدادشان بالای ۲۵ نفر بود. او میافزاید: با رایزنیهای صورت گرفته توسط متولیان گردشگری، ویزا برای گردشگران خارجی صادر شد و همکاران ما شروع به صحبت با همتایان خود در کشورهای خارجی کردند. همین موضوع سبب شده رفتوآمدها و گردشگری آغاز شود و تعدادی از گروهها نیز به کشورمان وارد شوند. رئیس جامعه تورگردانان در عین حال تاکید میکند گروههایی که تاکنون وارد ایران شدهاند در تعداد اندک بوده و مشابه وضعیت پیش از کرونا نیستند. او میگوید: توریستهایی که برای ژانویه به ایران سفر میکنند زیاد نیستند با این حال امیدواریم شرایط تا بهار که یکی از فصلهای داغ برای سفر گردشگران خارجی به ایران است بهتر شده و تا پاییز بتوانیم به وضع قابل قبولی برسیم. او در بخش دیگری از سخنان خود به توافق وین و تاثیر آن بر گردشگری میپردازد و اضافه میکند: اگر توافق حاصل شود طبیعی است که رفت وآمد هم بیشتر شده و تقاضا برای ورود به کشورمان افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت به شکل محدود و با همین وضعیت کنونی شاهد حضور گردشگران هستیم. این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه ایران کشوری صاحب تاریخ، تمدن، فرهنگ و دارای مردمانی میهماننواز است، میگوید: این در حالی است که به واسطه برخی محدودیتها ما نمیتوانیم مبادلات مالی و... داشته باشیم که امیدواریم با توافق این چالشها برطرف شوند. پورفرج در این باره که با صدور روادید سفر گردشگران کدام کشورها بیشترین سفر را به ایران داشتهاند میگوید: ما از کشورهای اروپایی در کنار چین و ژاپن توریست داشتهایم. همچنین برخی توریستها را داریم که از مرز ترکیه با ماشین شخصی به ایران سفر میکنند و از سوی دیگر مرز خارج میشوند. نمونه این مورد اخیر را درباره چند گردشگر آلمانی داشتیم که در قالب یک گروه به ایران سفر کردند. تعداد محدود گردشگران به ایران در حالی است که گردشگری به عنوان سومین صنعت پردرآمد جهان پس از مواد شیمیایی و سوخت، منجر به رشد و رونق اقتصادی بسیاری از کشورها شده، به گونهای که درآمد حاصل از گردشگری اسپانیا دو برابر درآمد نفتی ایران است. ترکیه با تمرکز ویژه بر بخش گردشگری خود توانست ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور خود را به صنعت گردشگری اختصاص دهد و کشورهای بیابانی امارات و عربستان که تنها متکی بر درآمدهای نفتی بودند، طی چند سال اخیر با ساخت مراکز گردشگری مصنوعی، به مقاصد هدف گردشگری در جهان تبدیل شدند. شاید بتوان عمده توفیق کشورهای منطقهای در امر گردشگری را جا ماندن ایران از این بازار به دلایل اقتصادی و تنشهای بینالمللی همچون تحریمهای حداکثری علیه ایران و تضعیف اقتصاد ایران دانست. براساس گفتههای این فعال گردشگری توافقات وین میتواند محرکی برای احیای بازار گردشگری بینالمللی ایران باشد و فرصتی را برای بازگشت گردشگران خارجی به ایران با توجه به چهار عامل ایجاد کند.
ایجاد شده: 23/آذر/1400 آخرین ویرایش: 23/آذر/1400 اخبار داخلی