به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از اسکای روم، اداره فدرال هویت و شهروندی امارات متحده عربی به افراد خارجی این امکان را فراهم کرده که برای ویزای توریستی ۵ ساله اقدام کنند. بر اساس شرایط اعلامی ۴ شرط لازم برای دریافت ویزای ۵ ساله شامل: گردش حساب بانکی در ۶ ماه گذشته با مانده ۴۰۰۰ دلار یا معادل آن با ارزهای خارجی، بیمه درمانی، کپی گذرنامه و یک عکس رنگی است. مقامات اماراتی اعلام کردهاند که این ویزای توریستی برای همه افراد از هر ملیتی قابل درخواست است. بر این اساس آن فرد اجازه ورود برای چندین سفر را برای مدت ۵ سال دریافت میکند، مشروط بر اینکه بیش از ۹۰ روز در یک سال در امارات اقامت نداشته باشد. شروع ویزا از تاریخ ورود محاسبه میشود. اگر شخصی مایل به تمدید مدت اقامت سالانه برای بیش از ۹۰ روز و کمتر از ۱۸۰ روز باشد، میتواند درخواست تمدید مدت اقامت در داخل کشور امارات ارائه دهد. از متقاضیان این ویزا خواسته شده تا در هنگام پر کردن فرمها، از صحت همه موارد، بهویژه شغل، نام پدر و مادر، تلفنهای مورد استفاده، ایمیل در صورت وجود و آدرس، اطمینان حاصل کنند. در صورت احراز خطا در این موارد، درخواست ویزا رد میشود. نکته قابل توجه این است که در حال حاضر امارات ویزای توریستی برای یک یا چند ورود صادر میکند و ویزای کوتاهمدت گردشگری اجازه اقامت ۳۰ روزه در این کشور را میدهد. در حالی که ویزای توریستی بلندمدت اجازه اقامت ۹۰ روزه را میدهد. ویزای توریستی میتواند دو بار بدون نیاز به خروج از کشور تمدید شود. البته این تسهیلات جدید برای کسانی مفید است که با توجه به ملیتشان، برای ورود به امارات به ویزا نیاز دارند. هماکنون شهروندان برخی از کشورها، نیاز به درخواست ویزا در مبدا ندارند و در همان بدو ورود برایشان اجازه ورود صادر میشود. طبق تصمیم هیئت دولت امارات در جولای ۲۰۱۸، گردشگران میتوانند برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود، بدون پرداخت هزینه ویزای ورود دریافت کنند. البته دوره معافیت از پرداخت ویزا فقط در طول تعطیلات تابستانی از ۱۵ ژوئیه تا ۱۵ سپتامبر هر سال اعمال میشود. همچنین ویزای ۵ ساله توریستی پس از پایان اعتبار قابل تمدید است و میتوان مجدداً برای ۵ سال دیگر درخواست ویزا ارائه کرد.
ایجاد شده: 21/مهر/1400 آخرین ویرایش: 21/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، دانشمندان در بررسیهای جدید خود دریافتند روشنایی سیاره زمین به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده، اما چرا زمین در حال تاریک شدن است؟ گروهی از دانشمندان در بررسیهای جدید خود دریافتند روشنایی سیاره زمین به شکل غیر منتظرهای در حال کاهش است. این محققان تغییرات آب و هوایی را دلیل تاریک شدن زمین دانستند و تاکید کردند گرم شدن آب اقیانوسها در کاهش روشنایی زمین تاثیر قابل توجهای داشته است. محققان با بررسی اطلاعاتی را که از رصدخانه خورشیدی بیگبیر (Big Bear) در کالیفرنیای جنوبی به دست آوردند اعلام کردند سیاره زمین هماکنون نسبت به دو دهه قبل حدود نیموات نور کمتر در متر مربع را منعکس میکند که نسبت به سه سال اخیر بیشترین کاهش محسوب میشود. گفتنی است از چندین سال گذشته تا به امروز نور زمین یا همان نور منعکس شده زمین که سطح ماه را روش میکند همواره توسط ماهوارههای تحقیقاتی مورد اندازهگیری قرار گرفته است و اکنون گروهی از محققان به سرپرستی موسسه فناوری نیوجرسی با استفاده از این دادهها دریافتند میزان بازتاب زمین یا آلبدو که همان درصد بازتاب نور از سطح یک جسم محسوب میشود طی دو دهه اخیر به مقدار زیادی کاهش یافته است. از آنجایی که بیشترین کاهش روشنایی زمین (۰.۵ درصد) طی سه سال اخیرا اتفاق افتاده برای محققان بسیار غیر منتظره بوده است. گفتنی است زمین حدود ۳۰ درصد از نور خورشید که روی آن تابیده میشود را بازتاب میکند. فیلیپ گود، محقق این تحقیق در موسسه فناوری نیوجرسی عنوان کرد حدود ۱۷ سال است که میزان بازتاب زمین یا همان آلبدو بدون تغییر مانده و این میزان تغییر طی سه سال گذشته برایمان بسیار شگفتانگیز بوده است. نور خورشید که به زمین تابیده میشود تحت تاثیر روشنایی خورشید و بازتاب زمین قرار میگیرد. دانشمندان اعلام کردند با توجه به این که تغییرات اخیر در آلبدو زمین به تغییرات روشنایی خورشید مربوط نمیشود، باید دلیل این تغییرات را روی سطح زمین جستجو کرد. این محققان طی بخشی از طرح ابرهای ناسا و سیستم انرژی تابشی زمین (CERES) به اندازهگیری ماهوارهای پرداختند و دریافتند ابرهای درخشان و بازتابنده کم ارتفاع در شرق اقیانوس آرام به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. بررسیهای بیشتر نشان میدهد دلیل کاهش این ابرهای بازتابنده به افزایش دمای سطح اقیانوس در ارتباط با تغییرات آبوهوایی مربوط میشود. دانشمندان طی سالهای گذشته بر این باور بودند که با گرمتر شدن زمین شاهد افزایش ابرها و همچنین افزایش آلبدو خواهند بود که چنین موضوعی برای کاهش گرمای زمین و متعادلسازی آب و هوا بسیار موثر است، اما اکنون بررسیهای جدید برای این دانشمندان بسیار غیر منتظره و ناامیدکننده بوده است. به بیانی دیگر تاریک شدن زمین باعث خواهد شد تا انرژی خورشیدی اضافی در جو و اقیانوسهای زمین جذب شود که نتیجه آن افزایش گرمای زمین و تشدید تغییرات آب و هوایی خواهد بود.
ایجاد شده: 15/مهر/1400 آخرین ویرایش: 15/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، ماجرای پذیرش بانوان مجرد در هتل ها و مراکز اقامتی، از آن دست مباحثی است که همیشه با حواشی و سر و صدای بالا همراه بوده است؛ چراکه مطابق بخشنامه سال 78 اداره اماکن کشور، مراکز اقامتی اجازه پذیرش بانوان تنها را نخواهند داشت. با اجرای این قانون، بانوان مجرد تا سال ها پشت در مراکز اقامتی می ماندند و ناچار به اقامت در مراکز آزاد و خانه های اجاره ای می شدند که تبعاتی را به وجود می آورد. به همین سبب نیز این قانون 15 سال بعد دست خوش تغییر شد. در این مطلب، زیر و بم های رزرو اقامت برای بانوان مجرد را بررسی نموده ایم که توصیه می کنیم حتما تا انتها مطالعه بفرمائید. قانونی بودن رزرو هتل برای دختران مجرد پس از اعتراضاتی که نسبت به قانون سال 78 اداره اماکن از سوی نهادهای حمایتی زنان و کارشناسان مختلف اجتماعی مبنی بر تبعات این قانون برای بانوان مجرد در سفر و نقض امنیت آن ها در جامعه صورت گرفت، این قانون به کلی لغو شد و رییس این اداره طی بخشنامه ای به تمامی مراکز اقامتی اعلام کرد که هیچ ممانعتی نمی بایست برای پذیرش بانوان به عمل آید. با این اطلاعیه، پذیرش بانوان تنها، در کلیه مراکز اقامتی آزاد و تنها با ارائه مدارک شناسایی معتبر، اقامت آن ها امکان پذیر گردید. عدم پیروی از قانون در برخی از مراکز اقامتی متاسفانه لغو این قانون، پایان ماجرا نبود. با اینکه اداره اماکن، اعلام کرده بود طی بخشنامه ای تمامی مراکز اقامتی را مکلف به پیروی از قانون جدید نموده است، اما هم چنان اقامت بانوان مجرد در برخی از مراکز غیرممکن بود. این مساله به خصوص در اصفهان سر و صدای زیادی به پا کرد و برخی از هتل های معروف این شهر، پذیرش بانوان را تنها منوط به اجازه نامه کتبی از سوی اداره اماکن می دانستند. همین مساله نیز سبب شده بود تا هم چنان بانوان تنها برای اقامت به پارک ها و خانه های اجاره ای مسافرتی رو بیاورند. با این وجود، رئیس اداره اماکن، فرمانده نیروی انتظامی و رئیس جامعه هتلداران کشور همگی بر قانون بودن پذیرش بانوان تنها در هتل ها تاکید می کنند و سرپیچی از قانون را مصداق جرم برای واحد اقامتی مورد نظر می دانند. بالاخره پذیرش بانوان مجرد، آری یا خیر؟ همانطور که پیش تر نیز عنوان کردیم، هیچ قانونی مبنی بر عدم پذیرش بانوان مجرد و یا تنها در هتل ها و مراکز اقامتی وجود ندارد. با این حال، ممکن است برخی از مراکز اقامتی از این افراد اجازه نامه کتبی از سوی اداره اماکن درخواست کنند و یا از پذیرش آن ها سرباز زنند. در نظر داشته باشید که این کار جرم است و مسافر می تواند در صورت مشاهده چنین برخوردی، شکایت خود را از طریق سازمان میراث فرهنگی کشور و جامعه هتلداران پیگیری نماید و در این مورد نیز قانون طرفدار حقوق مسافر خواهد بود. نکات مهم قبل از رزرو هتل برای بانوان تنه با همه این موارد و طرفداری قانون از حقوق بانوان تنها در سفر، بهتر است قبل از اینکه راهی سفر شوید، حتما موارد زیر را مدنظر بگیرید: - قبل از رزرو اقامت، حتما از امکان پذیرش بانوان مجرد و تنها در اقامتگاه موردنظر مطمئن شوید. در این مورد می توانید با مسئول پذیرش اقامتگاه یا مسئول رزرواسیون هتل در آژانس مسافرتی تماس حاصل فرمائید. - حتما مدارک معتبر شناسایی عکس دار به همراه داشته باشید؛ چراکه در غیراینصورت ممکن است پذیرش شما با دردسر و مشکل همراه شود. - قبل از اینکه راهی سفر شوید، رزرو اقامت هتل خود را قطعی کنید. چنانچه قصد داشته باشید بعد از رسیدن به مقصد به دنبال هتل بگردید، به هر حال ممکن است با مساله عدم پذیرش و سرگردانی در شهر مقصد مواجه گردید. - قبل از رزرو اقامت، حتما از نوع قفل درب اتاق مطمئن شوید. - تمامی هتل های شناخته شده شهرهای توریستی کشور، مانند هتل های کیش، مشهد، شیراز و ... پیروی این قانون می باشند. اما در صورت مشاهده موارد متخلف می توانید از طریق مراجعه ذی صلاح پیگیری داشته باشید. - شماره تماس های ضروری مثل اداره اماکن، واحد رسیدگی به شکایات اداره میراث فرهنگی و هم چنین اتحادیه هتلداران شهر مقصد را به همراه داشته باشید. - چنانچه هتل خود را از سامانه های اینترنتی رزرو می کنید، از خدمات پشتیبانی 24 ساعته آن ها مطلع گردید تا بتوانید مشکلات خود را در هر ساعتی از شبانه روز پیگیری نمائید. - هتل را در مناطق شلوغ و پر رفت آمد شهر انتخاب کنید. حال که قرار است تنها سفر کنید، از رزرو هتلی که در خیابان خلوت یا کوچه قرار دارد، خودداری فرمائید. - دختران زیر 18 سال تنها، اجازه اقامت در مراکز اقامتی را نخواهند داشت و پذیرش آن ها تنها با حضور ولی، قیم یا سرپرست صورت خواهد گرفت.
ایجاد شده: 14/مهر/1400 آخرین ویرایش: 14/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " حسن سیادتان " عضو هیات مدیره جامعه حرفه ای هتلداران کشور گفت : این روزها انتخاب وزیر گردشگری دغدغه همه صنوف و بخشهای این صنعت است؛ چراکه با توجه به وضعیتی که این صنعت در بیش از دو سال گذشته داشته، بسیار اهمیت دارد که چه کسی سکان وزارتخانه را در دست بگیرد. به نظر لازم است که برگردیم و مروری داشته باشیم به سابقه مدیریت صنعت گردشگری در دولتهای قبل و بعد از انقلاب. در سال ۱۳۱۴ اداره داخله وزارت کشور به نام اداره سیاحان خارجی برای تبلیغات تاسیس شد؛ کار این اداره چاپ نشریات بود و کتابچههای راهنمای گردشگری ایران. بعدها در سال ۱۳۴۲ هیئت وزیران تاسیس سازمان جلب سیاحان را تصویب کرد درسال ۱۳۵۳ با الحاق آن به وزارت اطلاعات و جهانگردی هر آنچه به نفع صنعت گردشگری ایران بود تدوین و به آن وزارتخانه ملحق شد. در سال ۱۳۵۸ یعنی یک سال بعد از انقلاب این وزارتخانه به وزارت ملی و در سال ۱۳۵۹ به ارشاد اسلامی تبدیل شد. حال پرسش مهم این است که جایگاه گردشگری در این میان کجا بود؟ واقعیت این است که جایگاه گردشگری شامل دو وجه سیاحتی و زیارتی شد؛ یعنی دو معاونت، یکی سیاحتی و دیگری زیارتی تعریف شد و چند سالی به این صورت ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۶۴ به موجب قانون مصوب مجلس و تاییدیه شورای نگهبان، سازمان میراث فرهنگی تاسیس شد که سازمانی بود وابسته به وزارت ارشاد اسلامی (فرهنگ و آموزش عالی). در سال ۱۳۸۲ با تصویب مجلس شورای اسلامی وقت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شکل گرفت؛ یعنی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شد و با تمام اختیارات زیر نظر رئیس جمهور قرار گرفت. در سال ۱۳۸۵ هم صنایع دستی به این سازمان اضافه شد و با این ادغام، نام سازمان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تغییر کرد. در سال ۱۳۹۸ پس از پیگیریها و زحمتهای فراوانی که بخش خصوصی گردشگری متحمل شد، بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، گردشگری باردیگر به یک وزارتخانه تبدیل شد. صنعت گردشگری یک صنعت نامرئی است؛ در تمام کشورهایی که زیرساختهای گردشگری را مهیا کردهاند و زمینهساز توسعه این صنعت شدهاند، میبینیم که رشد اقتصادی چشمگیر شده. طوری که امروزه میتوان گفت این صنعت به راحتی میتواند با صنعت نفت مقابله کند. گردشگری صنعتی سرشار از ظرفیتهای اشتغالزایی و ارزآوری است؛ به شرطی که زیرساختهای مورد نیاز آن فراهم شود. این زیرساختها مختلف هستند و از فرودگاهها و جادهها و مسیرهای ریلی تا واحدهای اقامتی و هر آن چیزی را که متضمن معنای زیرساخت گردشگری باشد، شامل میشود. کسی که میخواهد وزیر گردشگری شود به عقیده من خودش باید درد کشیده باشد؛ یعنی درد و رنجهای این صنعت را بیواسطه لمس کرده باشد؛ به جرأت میتوانم بگویم از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۹۸ طی ۴۰ سال، اشخاصی که بر مسند نهادهای متولی گردشگری نشستند، کسانی بودند که از صنعت گردشگری و ظرفیتهای آن چیزی نمیدانستند. عمدتاً کسانی بودند که از نهادها و سازمانهای دیگر برای مدیریت این سازمان ماموریت داشتند؛ چنین مدیرانی تا بیایند الفبا و بدیهیات کار را یاد بگیرند و مطالعات اولیه را انجام دهند، زمانی قابلتوجه سپری میشود و معمولاً بعد از آن هم عوض میشوند؛ این، یکی از بزرگترین لطماتی بود که به این صنعت و سرمایه گذاران آن وارد میشد. مشکل البته در قوانین مرتبط با صنعت گردشگری ریشه داشت و این موضوع مهمی بود. به هر حال پس از پیگیریهای بخش خصوصی و علیرغم مخالفتهای دولت بالاخره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه شد. آقای مونسان به عنوان اولین وزیر گردشگری کشور از آنجایی که چند سالی در این حوزه کار کرده بودند، برنامههایی داشتند و تا حدی انجام دادند؛ حالا در آستانه معرفی کابینه دولت سیزدهم به مجلس هستیم و به وزیری نیاز داریم که سالها در این صنعت زحمت کشیده باشد و مشکلات و دردهای این صنعت را بشناسد. کسی که بتواند گردشگری را در ایران به صنعتی باشکوه تبدیل کند و زمینه ورود گردشگران را -آنطور که در برنامه توسعه پیشبینی شده است- فراهم آورد. واقعیت این است که ما از کشورهای همسایه خود در زمینه گردشگری عقب مانده ایم؛ آنها با سرعتی قابل ملاحظه پیش رفتند و حالا به نقطهای رسیدهاند که گردشگری منبع بزرگ درآمدی آنهاست. بگذریم از اینکه کرونا برای صنعت گردشگری در تمام دنیا مشکل و مانع ایجاد کرده است اما صرف نظر از این موضوع کشورهای همسایه ما خصوصاً ترکیه رشد و پیشرفت چشمگیری در زمینه صنعت گردشگری داشته. چیزی که با توجه به پتانسیلها و ظرفیتهای گردشگری ایران، ابدا در کشور ما دور از دسترس نیست. حالا مجمع تشکلهای گردشگری به پیشنهاد رئیس محترم دولت سیزدهم، گزینههایی را به عنوان افراد شایسته برای تصدی وزارت گردشگری معرفی کرده است. به نظر من در این میان آقای دکتر جمشید حمزهزاده که انسان پرتلاش و کاربلدی هستند، میتوانند صنعت گردشگری کشور را در کابینه دولت سیزدهم نمایندگی کنند؛ ایشان با توجه به سوابق علمی و مدیریتی برای اداره وزارت گردشگری شایستگی لازم را دارند. من به عنوان کسی که هم خودم و هم پدر و جدم کارمان گردشگری بوده معتقدم کسی باید وزیر گردشگری شود که درک و فهم و اعتقاد به ضرورت توسعه صنعت گردشگری داشته باشد. چنین مختصاتی را به وضوح در شخصیت آقای دکتر حمزهزاده میبینیم؛ امیدوارم ایشان وزیر گردشگری شوند تا بتوانیم پتانسیلهای این صنعت را به بهترین نحو مورد استفاده قرار دهیم. یکی از بزرگترین مشکلات گذشته وزارتخانه و پیش از آن سازمان میراث فرهنگی این بود که اتاق فکری برای بخش خصوصی صنعت گردشگری نداشتند. بنابراین در تصمیمگیریهایشان نظر بخش خصوصی منعکس نبود. امیدوارم با وزیر شدن آقای دکتر حمزهزاده اتاق فکر بخش خصوصی در وزارت گردشگری تعبیه و منشاء خدمات موثر شود. بخش خصوصی یکی از محورهای سرمایهگذاری این صنعت است باید حضور پررنگتری در راهبردهای صنعت و ترسیم چشمانداز آینده آن داشته باشد. چشماندازی که میتواند درخشان و با موفقیتهای بسیار مهم و موثری همراه باشد.
ایجاد شده: 22/تیر/1400 آخرین ویرایش: 22/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از مهر، " محمد قصابی " مدیرکل فرودگاههای استان اردبیل، اظهار کرد: با توجه به حضور شبانه هواپیماها با انجام پروازهای آخر شب و همچنین پروازهای اول صبح تابستانی ضروری است تا هر چه سریعتر آشیانه هواپیما در فرودگاه اردبیل احداث شود که امیدواریم با تأمین منابع مورد نیاز استارت این پروژه در اردبیل زده شود. وی به راهاندازی ایرلاین ویژه اردبیل خبر داد و تصریح کرد: با رایزنیهای انجام شده خرید چهار هواپیما برای شرکت سبلان ایر آغاز شده و تا ۲۰ روز آینده پروازهای این ایرلان آغاز میشود که به سرعت میتواند در سطح کشور نام و آوازهای برای خود پیدا کند. مدیرکل فرودگاههای استان اردبیل ضرورت نصب سیستم روشنایی مجهز در فرودگاه اردبیل را با اتمام عملیات آسفالتریزی پلیمری باند اصلی فرودگاه اردبیل یادآور شد و گفت: همه سیستمهای مدرن در فرودگاه اردبیل با استفاده از توان داخلی انجام شده و کیفیت و ارتقا پروازها را شاهد خواهیم بود. قصابی دلیل اصلی دایر نشدن پروازهای خارجی را فرودگاههای اردبیل کمبود مسافر و عدم استقبال از پروازهای خارجی اعلام کرد و افزود: ما آمادگی داریم تا پروازهای مستقیم به کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان و ترکیه را از فرودگاه اردبیل راهاندازی کنیم که متأسفانه کمبود تقاضا در این زمینه مانع از انجام پروازهای خارجی شده است. وی به دایر بودن ۷۰ پرواز در طول هفته در فرودگاه اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: اکثر شرکتهای هواپیمایی پروازهای خود را به فرودگاه اردبیل دایر کردند که ۹۵ درصد پروازها تنها در مسیر اردبیل به تهران و بالعکس انجام میشود. قصابی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تلاش میکنیم تا پروازهای مشهد و اهواز را نیز در چند نوبت در طول هفته در فرودگاه اردبیل دایر کنیم که در این زمینه رایزنیها آغاز شده است. مدیرکل فرودگاههای استان اردبیل به اصلیترین مشکل فرودگاه پارسآباد در نبود جایگاه سوخت اشاره کرد و گفت: تلاش بر این است تا تعداد چهار سورت پرواز این فرودگاه با حل مشکل جایگاه سوخت ارتقا یابد.
ایجاد شده: 5/تیر/1400 آخرین ویرایش: 5/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " عنایت انصاری فرد " مدیر فرودگاه یاسوج اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته به ویژه از سوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیریت این فرودگاه برای رفاه حال مردم شرکت هواپیمایی پارس ایر پذیرفته است که پرواز یاسوج - مشهد را برقرار کند. وی افزود: تلاش می شود روز افتتاح این پرواز همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) صورت گیرد. مدیر فرودگاه یاسوج تاکید کرد: استمرار و افزایش پرواز ها مشروط به استقبال شهروندان، مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی خواهد بود که می طلبد اطلاع رسانی دقیق به مردم استان صورت گیرد تا از این پروازها بهره ببرند. فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفعترین فرودگاه کشور است با این تفاوت فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص میکند. در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود. ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد. pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود. روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز میتواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد. ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبههای سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود. فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای از سرگیری مجدد پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد. هم اکنون در روزهای شنبه،دوشنبه و پنجشنبه پرواز هواپیما در فرودگاه شهید امیدبخش شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران به مقصد تهران صورت می گیرد. فرودگاه گچساران پیش از پیروزی انقلاب با هدف تسهیل امور شرکت نفت احداث شد و تا سال ۱۳۹۲ تنها یک پرواز هفتگی داشت. طول باند پرواز فرودگاه گچساران در زمان فعالیت دولت دهم افزایش یافت. بر اساس توافق نامه ۲ وزارت خانه راه و شهرسازی و وزارت نفت، ۸ فرودگاه شرکت نفت به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران واگذار شده است. واگذاری مالکیت فرودگاه گچساران به حوزه عملیاتی فرودگاه یاسوج با پیگیری های مدیریت این فرودگاه و حمایت های مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و استاندار کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است. فرودگاه گچساران می تواند به فرصتی برای بهره مندی جمعیت ۴۰۰هزار نفری شهرهای جنوبی کهگیلویه و بویراحمد از جمله دهدشت، چرام، بهمئی، لنده و باشت برای سفرهای هوایی تبدیل شود. استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران دارای ۲ فرودگاه در شهرهای یاسوج و دوگنبدان است.
ایجاد شده: 25/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 25/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، سیانان به مناسبت انتشار کتابی درباره هتلهای ایران به زبان انگلیسی توسط یک گردشگر سوئیسی، به جنبههای متفاوت و کمتر شنیدهشده از ایران پرداخته است. برخی از مردم برای تاریخ به ایران سفر میکنند؛ ۲۴ مکان میراث جهانی یونسکو برای شروع خوب است. دیگران به دنبال فرهنگ و زندگی مردم هستند؛ غذای عالی و مهماننوازی افسانهای که مسافران عادی از آن لذت میبرند، اما برای «توماس وگمن» سفر به ایران کمی متفاوت بوده است. سیانان آمریکا در این گزارش نگاهی داشته به تجربه سفرِ ایرانِ «توماس وگمن»، گردشگری که کتابی درباره هتلهای ایران نوشته است. از نظر او، چشمگیرترین نکته در مورد ایران، هتلهای آن است. البته نه هتلهای بزرگ هفتستاره، بلکه هتل بوتیکهای کوچکی که توسط خانوادهها اداره میشوند، در حالی که کاملاً مدرن و پیشرفته هستند. او میگوید: در ایران یک مشخصه عالی درباره هتل بوتیکها وجود دارد که طراحی معاصر را با میراث ایرانی ترکیب کردهاند و این در حال افزایش است. وگمن متخصص بیمه در سوئیس است که اولین سفرش را به ایران در سال ۲۰۱۹ انجام داد و آنچنان تحت تأثیر این هتلها قرار گرفت که با وجود اینکه تجربه انتشار کتابی را نداشت، تصمیم گرفت کتابی بنویسد. او میگوید: هنگام پرواز از تهران به زوریخ به این فکر کردم آیا کتابی در مورد هتلهای ایران وجود دارد و فهمیدم حتی یک کتاب هم وجود نداد. این درحالی بود که هنگام سفر از ایران و بهویژه هتلهای آن بسیار متعجب و شگفتزده شدم. وگمن پس از سفر به ایران، کتابی درباره ۱۶ هتل، عمدتا هتل بوتیک در شهرهایی از تهران و شیراز تا روستایی در جزیره قشم در جنوب ایران، با عنوان «Persian Nights» نوشته است. سیانان در این گزارش مدعی شده که این نخستین کتاب انگلیسیزبان است که به هتلهای ایران اختصاص یافته است و میگوید به کسانی که این کشور را نمیشناسند نگاه اجمالی از رونق طراحی، فراتر از اماکن تاریخی میدهد. وگمن، نویسنده کتاب «شبهای پارسی» میگوید: به هر کشوری که سفر میکنید متوجه میشوید که واقعیتهایی متفاوت از آنچه میدانید و شنیدهاید، وجود دارد و اگر آن کشور کمی بستهتر باشد و افراد کمتری به آنجا سفر کنند تا عکسها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، واقعیتها متفاوتتر هم خواهد بود. بنابراین احتمالاً تصور غلط بیشتری درباره ایران نسبت به سایر کشورها وجود دارد. کتاب او - که در آن با یک تیم ایرانی کار کرده است ـ ۱۶ هتل ایرانی را به تصویر میکشد، اگرچه بیشتر آنها ساختمانهای نوسازیشده میراثی هستند، اما با فروشگاه، گالری و حتی رستورانهای گیاهخواری پیوند خوردهاند. او در این کتاب اشاره میکند که بسیاری از بخشها توسط زنان اداره میشوند. در کتاب شبهای پارسی به جزئیات یک هتل بوتیک در شهر اصفهان پرداخته شده که ساختمان آن به اواخر دوره قاجار و قرن نوزدهم تعلق دارد، ساختمانی که طراحی مدرنی دارد و عاری از پلاستیک است و از صابونهای دستساز ارگانیک، غذای گیاهی و حتی دمپاییهای حصیری ساخت هنرمندان جنوب ایران استفاده کرده است. وگمن میگوید: چنین میراث محکمی از گذشته ایران وجود دارد؛ چرا آنها باید بناهای جدید بسازند؟ این (تبدیل ساختمانهای تاریخی به هتل بوتیک) راهی برای نگهداری آنها است. این گردشگر سوئیسی در کتابش فقط به هتل بوتیکها نپرداخته، سراغ مهمانپذیرهای کوچک (بومگردیها) که به مراتب قیمت پایینتری نسبت به هتل بوتیکها دارند هم رفته است. تجربه اقامت در یکی از آنها را که در شهر اصفهان، نزدیک مسجد جامع ـ میراث ثبتشده در یونسکو ـ واقع شده شرح داده است؛ خانهای که توسط یک زوج اداره میشود و گویی قرار است مدتی با آنها زندگی کنید. این زوج جوان حتی کارگاه چاپ پارچهای را اداره میکنند و برای مهمانان دوچرخه دارند. هر چند به اعتقاد نویسنده کتاب «شبهای پارسی» هتلها تنها دلیل سفر به ایران نیستند، اما او معتثد است ایران باید در فهرست بازدید همه گردشگران باشد. او میگوید: ایران یکی از معدود کشورهایی بود که مدتها بود واقعاً به آن علاقه داشتم؛ ایران، ژاپن و پرو. من کشورهایی را دوست دارم که دارای فرهنگ بسیار قوی و باستانی هستند و از لحاظ تاریخی دارای اهمیت هستند. من با چند ایرانی در اروپا ملاقات کردم و آنها همیشه رفتار بسیار دوستانهای داشتهاند. او اولین سفرش را پس از جدا شدن از همسرش انجام داد. میخواست تنها باشد، به جای سفر با یک گروه، راهنما ـ رانندهای را استخدام کرد که هزینه آن در حدود ۱۱۰ دلار در روز بود. وگمن درباره چگونگی پیدا کردن هتلهای محل اقامتش می گوید: رزرو هتلها آسان بود؛ زیرا همه آنها یکدیگر را میشناسند. بسیاری از آنها توصیهشده بودند (که همیشه بهترین هستند)، به علاوه من در اینستاگرام و اینترنت تحقیق کردم و کتابهای راهنمای ایران را خواندم. فقط هتلها نبودند که وگمن را متعجب کردند، به عنوان کسی که درباره تاریخ ایران تحقیق کرده، جنبه مدرن آن نیز غافلگیرکننده بود. او میگوید: من انتظار کشوری سنتیتر را داشتم، اما در این هتلها، کافهها و گالریهایی شبیه اروپا یا آمریکا بود که متعجب شدم. انتظار نداشتم که یک دستگاه قهوهساز Marzocco ایتالیایی یا یک دستگاه برشتهکننده قهوه Probat آلمانی ببینم. به نظر میرسد خلاقیت قوی وجود دارد. متوجه شدم واقعیتهای زیادی وجود دارد و من میخواستم آنچه را که تجربه کردم و لذت بردم نشان دهم. سیانان در گزارشش تاکید دارد وگمن تلاش میکند به این نکته اشاره کند کتابی که نوشته درباره هتلها است، نه سیاست. او میگوید: مطمئنا واقعیتهای بسیار متفاوتی درباره ایران وجود دارد، این کشور عربستان سعودی نیست، کره شمالی هم نیست، اما ایالات متحده و انگلیس هم نیست. وگمن به عنوان یک جهانگرد میگوید: در سفر به ایران بسیار آزاد بودم. احساس میکردم میتوانم هر زمان که بخواهم به همه جا بروم. من با استفاده از Google Maps دیروقت به اقامتگاه میرفتم و همیشه احساس امنیت میکردم. او از معماری مساجد و غذاهای ایرانی لذت میبرد و میگوید: آنها خورشتهای فوقالعاده میپزند و غذاهای گیاهی زیادی دارند، از نظر غذا فرهنگی بسیار غنی دارند. وگمن تحت تاثیر رفتار مردم ایران هم قرار گرفته است و میگوید: من یک سال در برزیل زندگی کردم، بنابراین به فرهنگهای دوستانه و باز عادت کردهام، فکر میکنم ایرانیها دوستانه رفتار میکنند. کتاب «شبهای پارسی» (Persian Nights) پیش از همهگیری ویروس کرونا نوشته شده است، وگمن تصمیم دارد با پایان همهگیری و روشن شدن اوضاع به ایران برگردد و یک رونمایی از کتابش داشته باشد. منبع : ایسنا
ایجاد شده: 22/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 22/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار بزرگ اسکندر از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوههای گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه داشت اما در حال حاضر بخش زیادی از این دیوار از میان رفته و قسمتهایی از آن در زیر خاک مدفون باقی مانده است. این دیوار تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد پس از دیوار چین با طول ۶ هزار کیلومتر و دیوار سمیز آلمان به طول ۵۴۸ کیلومتر بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. برخی کارشناسان معتقدند که دیوار تاریخی گرگان همزمان با دیوار چین ساخته شده و هر دوی این بناها برای مقابله با گروهی از مهاجمان به نام هپتالها که از شمال وارد میشدهاند بنا گردیده است. بیشتر تاریخنگاران براین باورند انوشیروان ساسانی این دیوار را بنا نهاده اما گردیزی جغرافیدان و تاریخنگار ایرانی نیمه اول قرن پنجم هجری در "زین الخبار" آغاز بنای آن را به یزدگرد اول و اتمام آن را به انوشیروان نسبت میدهد. دیوار دفاعی گرگان پس از دوران شکوه و عظمت خود آرام آرام از کاربری اصلی فاصله گرفت و بخش هایی از آن تخریب و قسمت های دیگر در زیر خاک مدفون شد و از خاطره ها رفت. پس از قرن ها سکوت و فراموشی، اریک اشمیت باستانشناس آمریکایی که در سال ۱۳۱۵ با هواپیمای خود مشغول عکاسی از نقاط باستانی ایران بود در منطقه گرگان دیوار قرمز رنگی را دید که از سمت دریای خزر به طرف کوههای گلیداغ امتداد دارد؛ او از این دیوار عکس گرفت و راز بزرگ مدفون شده تاریخ گلستان را بار دیگر از خاک بیرون آورد. در گذشته ساکنان روستاهای حاشیه این اثر تاریخی با دستاندازی به بخشی از بستر و حریم آن، مبادرت به کشت گندم و جو در این محدوده کرده و با استفاده از تراکتور، ستونهای معرف حریم این اثر تاریخی را واژگون و یا جابهجا میکردند. علاوه بر آن در گذشته و درنتیجه نظارت و کنترل ضعیف، صدها هزار قطعه از آجرهای این دیوار تاریخی برای ساختوساز بناهای مسکونی مناطق پیرامونی مورد استفاده قرار گرفت بهگونهای که کمتر خانهای با عمر بیش از ۳۰ سال این مناطق را میتوان یافت که حداقل چند صد آجر از آجرهای دیوار تاریخی گرگان را در خود جای نداده باشد. آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان چندی قبل احیای دیوار تاریخی این شهر را نیازمند مدیریت صحیح بیان کرد و گفت: به دلیل مدیریت های ضعیف گذشته، بسیاری از آجرها و خشت های این اثر تاریخی به سرقت رفته و در بسیاری از منازل برای دیوارسازی استفاده شده است. وی گفته بود: دیوار دفاعی گرگان یکی از مجموعه های ارزشمند فرهنگی است که حتی با احیای یک کیلومتر آن می توان گردشگران بسیاری را جذب کرد و این دیوار بدون شک برای دنیا جاذبه بسیاری دارد. سال ها پس از کشف دوباره این دیوار، تلاش برای مرمت و تبدیل این دیوار تاریخی به مقصدی برای گردشگران آغاز شد که در آخرین نمونه آن در سفر استانی سال ۹۷ دولت به گلستان با تامین اعتبار، مطالعه و نقشه برداری از دیوار دفاعی گرگان انجام شده و معرفی آن به یونسکو برای ثبت جهانی مراحل پایانی را می گذراند. معرفی اصالت فرهنگی ایران به جهانیان، قرار گرفتن این اثر به عنوان یکی از مقاصد سفر گردشگران خارجی، تزریق اعتبارات بین المللی برای مرمت و احیا، امکان بهرهمندی از تسهیلات صندوق حمایتی یونسکو از جمله مزایای ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان است. میراث جهانی یونسکو نام پیماننامهای بینالمللی است که در سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسانهای زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در این پیوند گفت: پارسال برای انجام مطالعات ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان از محل اعتبارات سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان، ۷۰ میلیارد ریال اختصاص یافت. احمد تجری افزود: در حال حاضر کارشناسان این اداره کل در حال پردازش تصویر برداری انجام شده از دیوار دفاعی گرگان و مشخص شدن تعیین حریم اثر و راه اندازی پایگاه برای آن هستند. استاندار گلستان هم در آذر سال ۹۹ در دیدار با معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گرگان خواستار تسریع در فرآیند ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان شده بود. هادی حق شناس وعده داد که با کمک منابع استانی و منابع ملی در راستای اتمام نقشهبرداری و مستند سازی دیوار دفاعی گرگان تلاش خواهیم کرد. معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفته بود: ثبت دیوار دفاعی گرگان با قدمت چند هزار ساله در فهرست جهانی یونسکو با وجود برخی موانع داخلی کار دشواری نیست. محمد حسین طالبیان ادامه داد: تلاش بیشتر برای مدیریت و حفاظت از بقایای این دیوار تاریخی میتواند توجیه خوب و قابل قبولی برای یونسکو در مسیر ثبت جهانی این اثر باشد. دیوار دفاعی گرگان با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است. طول دیوار بزرگ گرگان در حدود ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر بود و در طول مسیر از تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجرپزی، سد و کانال های هدایت آب برخوردار بود. کارشناسان گردشگری حوزه تاریخی در گلستان معتقدند: دیوار دفاعی گرگان ظرفیت رونق اقتصادی برای استاد دارد و با ثبت این بنای با ارزش در یونسکو، اجرای طرح های مرتبط با جذب گردشگر رونق یافته و راه حضور گردشگران بیشتر به گلستان باز خواهد شد. در حال حاضر جنگل هیرکانی و برج قابوس ۲ اثر ثبت جهانیشده گلستان در یونسکو است.
ایجاد شده: 3/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، به نقل از فایننشال تایمز،اقدام امارات متحده عربی به صدور گذرنامه برای خارجیها در ماههای اخیر تغییری چشمگیر در روش سنتی این کشور در مواجهه با اتباع خارجی است که عمدتا پس از انقضای تاریخ ویزای کارشان ترغیب به ترک کشور میشوند. اکنون پس از موفقیت برنامه واکسیناسیون همگانی علیه کووید-۱۹ دولت امارات امیدوار است که در تلاش برای افزایش خرج کردن پول توسط مردم و همچنین تثبیت قیمت املاک، بتواند اتباع خارجی پردرآمد را به ماندن ترغیب کنند. بر اساس این گزارشف محمد الشرفا الحمادی، رییس اداره توسعه اقتصادی امارات متحده عربی نوشت: «ما میخواهیم افراد ابوظبی را خانه خود بدانند. این که شما برای کوتاهمدت اینجا نیستید، اینجا هستید تا رشد کنید و تا بازنشستگی زندگی کنید.» اولین گذرنامهها قرار است از جمله به سر تیم کلارک، مدیر خطوط هوایی امارات در دبی، و تونی داگلاس، مدیر اجرایی خطوط هوایی اتحاد در ابوظبی، اهدا شود. میشل سالگادو، فوتبالیست اسپانیایی که در دبی مدیر یک باشگاه است نیز گذرنامه امارات دریافت کرده است. بنیانگذاران دو استارتآپ موفق در امارات نیز گذرنامه این کشور را دریافت کردند: اپ تاکسی «کریم» که توسط اوبر خریداری شده، و «سوک» که یک گروه تجاری است و شرکت آمازون آن را خریده است. اتباع امارات میتوانند بدون نیاز به ویزا به تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کنند و در تمامی نقاط امارات املاک و مستغلات بخرند. همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس امارات، دولت این کشور از یک رشته اصلاحات اقتصادی و اجتماعی خبر داده که هدف از آنها تغییر شکل این کشور برای آینده پس از همهگیری و برای نیم قرن آینده است. کوچ نیروی کار خارجی در آغاز همهگیری ویروس کرونا که بنا به تخمینها حدود هشتونیم درصد از جمعیت دبی را تشکیل میدهند، هشداری بود برای خانوادههای خارجی مبنی بر این که اگر منبع اصلی درآمد خانواده شغلش را از دست بدهد، در خطر اخراج از امارات قرار میگیرند. صدور «ویزای طلایی» ۱۰ ساله برای هزاران خارجی متخصص و خانوادههایشان از دیگر اقدامات دولت امارات است. نیروی کار خارجی در حال حاضر، دستکم هر سه سال یک بار حدود دو هزار دلار برای ویزای اقامت و تست اچآیوی-ایدز هزینه میکنند. در مقررات جدید اتباع خارجی میتوانند در امارات بازنشسته شوند و خارجیها میتوانند برعکس گذشته، بدون نیاز به داشتن شریک اماراتی، مجوز کسبوکار بگیرند. جرمزدایی از همجنسگرایی و باز کردن کازینوها برای توسعه بخش توریسم از تغییرات احتمالی بعدی در امارات متحده عربی است. این دو تصمیم تابوشکنانه ممکن است انتقاد اماراتیهای محافظهکار را برانگیزد. برخی شهروندان اماراتی نگران آن هستند که دادن شهروندی به خارجیها کشور را دگرگون کند چرا که اتباع خارجی ۹۰ درصد از جمعیت ده میلیونی امارات متحده عربی را تشکیل میدهند. با این حال به نظر میرسد که دولت امارات در اجرای اصلاحات عزم راسخ دارد. فایننشالتایمز میگوید مخالفت عمومی مردم در امارات بسیار نادر است.
ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه ۱۸ روزه، خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیونها گردشگر خارجی آمادگی ندارد. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از تسنیم، کمتر از یک هفته از قرنطینه ۱۸ روزه ترکیه سپری شده و شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه، با کاهش چشمگیری مواجه شده است. با این حال، شمار تلفات بالاست و تناقض واقعی اینجاست که وضعیت کنونی نمی تواند همچون یک قرنطینه و تعطیلی جدی تلقی شود. چرا که چند میلیون نفر از شهروندان فعال در بخش های صنعت، تولید و خدمات، برای ادامه کار همیشگی خود، مجوز تردد دریافت کرده اند و به گواه گزارشگران شبکه های تلویزیونی ترکیه، در اغلب کلانشهرها و به ویژه در استانبول، آنکارا، ازمیر و چندین شهر دیگر، هنوز هم ازدحام نگران کننده ای در خیابان ها و وسایل حمل و نقل عمومی مشاهده می شود و در مترو، اتوبوس و مینی بوس ها، می توان ده ها هزار شهروند ترکیه ای را مشاهده کرد که به صورت ایستاده و به هم چسبیده، هدف اصلی قرنطینه و اصل فاصله گذاری را به چالش می کشند. آمارها چه می گویند؟ در ایام اوج و رکوردزنی شیوع کرونا در ترکیه، مقامات بهداشتی این کشور، ابتلای 67 هزار نفر به کرونا در بازه زمانی 24 ساعته را ثبت کردند که رقمی بسیار نگران کننده بود. اما حالا این رقم به مرز 25 هزار نفر در شبانه روز رسیده که یک کاهش ابتلای جدی و چشمگیر است، اما مساله نگران کننده اصلی این است که با وجود کاهش آمار مبتلایان، شمار تلفات بالاست و در 24 ساعت اخیر در ترکیه، 347 بیمار کرونایی، جان خود را از دست داده اند. وزارت بهداشت ترکیه در روزها اخیر، همواره شمار بالایی از انجام تست را ثبت کرده و این عدد بین 245 هزار مورد تا 300 هزار مورد در شبانه روز، در نوسان بوده و در 24 ساعت اخیر در ترکیه، 244 هزار تست کرونا انجام شده و از آغاز شیوع کرونا در ترکیه تا امروز، جمعاً 48 میلیون تست انجام شده که با توجه به جمعیت 84 میلیون نفری ترکیه، رقم قابل توجهی است. از آغاز دوران شیوع کرونا تاکنون در ترکیه 4 میلیون و 900 هزار نفر مبتلا شده و شمار فوت به عدد 41 هزار و 191 نفر رسیده است. ترکیه و حواشی سیاسی و عقیدتی کرونا در اثنای اعمال تعطیلی 18 روزه کرونایی در ترکیه، دولت دستور داد که فروش مشروبات الکلی در کلیه فروشگاه ها حتی به صورت بطری و بسته بندی و به منظور انتقال به منازل، ممنوع شود. این تصمیم دولت، واکنش های منفی فراوانی به دنبال آورد و برخی از احزاب مخالف دولت، اعلام کردند این هم ترفند جدیدی از سوی حزب عدالت و توسعه برای از بین بردن لائیسم و حکمفرما کردن یک ساختار سیاسی و اجرایی مبتنی بر حکومت دینی در ترکیه است. اما مقامات دولت اردوغان اعلام کرده اند که ممنوع کردن فروش مشروبات الکلی، دلیل دیگری دارد و کشورهایی همچون هندوستان، فرانسه، تایلند و آفریقای جنوبی نیز دست به چنین اقدامی زده اند. توجیه و استدلال این کشورها، این است که به طور معمول، درصدی از مصرف کنندگان مشروبات الکلی، یا دچار مسمومیت و بیهوشی شده و به بیمارستان می روند و یا بر اثر نزاع و درگیری به بیمارستان می روند و در نتیجه، بیمارستان ها و مراکز درمانی که به شدت با کرونا درگیر هستند، با بار اضافی و مشکلات مضاعف روبرو می شوند. یکی دیگر از حواشی اخیر قرنطینه 18 روزه در ترکیه، سرپیچی برخی از گروه های دینی از ممنوعیت اجتماع در مساجد است. دولت ترکیه تصمیم گرفت، اقامت نمازهای شبانه تراویح در مساجد ممنوع شود و برای ایام اعتکاف نیز، امکان تجمع وجود نداشته باشد. اما گروه دینی فرقان به رهبری آلپ ارسلان کویوتلو از پیروان خود خواست در مساجد کلانشهر آدانا اجتماع کنند و اعتکاف را همچون سالیان گذشته انجام دهند. خود کویوتلو و پسرش نیز در این مراسم شرکت کردند و اجتماع صدها تن از هواداران او در چند مسجد آدانا و همچنین در گازی عنتاب، کار را به جایی رساند که پلیس برای متفرق کردن مردم، از نیروی ویژه ضربت استفاده کرده و حتی در شبستان مسجد، گاز خردل به کار بگیرد. کویوتلو نیز همراه با فرزند و چند تن از همراهانش، بازداشت و به پاسگاه پلیس منتقل شد. توریست ها بیایند، یا بمانند پشت در؟ ترکیه در دو سال اخیر با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو شده که البته بنا به نظر کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی ترکیه، تنها بخشی از این مشکلات به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا است و از دست رفتن منابع ارزی بانک مرکزی، به خاطر سوءتدبیر دولتمردان و مسئولان اقتصادی است. اما در هر حال، مساله این است که ترکیه به شدت نیازمند ارز است و درآمدهای بخش گردشگری، یکی از مهم ترین سرچشمه های تامین ارز برای دولت ترکیه است. در نتیجه یکی از اهداف و انگیزه های مهم اعلام تعطیلی و قرنطینه 18 روزه، این بود که ترکیه هر چه زودتر با بهبود نسبی و بهتر شدن وضعیت عمومی، برای پذیرایی از میلیون ها توریست خارجی مهیا شود. کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه 18 روزه، مبتنی بر یک نگرش خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیون ها گردشگر خارجی آمادگی ندارد. روزنامه قرار امروز در تیتر و عکس صفحه نخست به این موضوع پرداخته و نوشته است: «هدف، معجزه در 12 روز». در توضیح گزارش این روزنامه، به این مساله اشاره شده که رساندن میزان ابتلا به کرونا از 67 هزار نفر در شبانه روز به عدد 25 هزار نفر، یک پیروزی ارزشمند است. اما اردوغان و وزیر فرهنگ و گردشگری، هر دو اعلام کرده اند که در روز آخر قرنطینه 18 روزه، شمار مبتلایان به 5 هزار نفر در 24 ساعت خواهد رسید و در این صورت، ترکیه می تواند پذیرای میلیون ها گردشگر از کشورهای مختلف جهان شود. اما کارشناسان معتقدند که فقط 12 روز به پایان مدت قرنطینه مانده و بسیار بعید است که میزان ابتلا به یک باره از عدد 25 هزار نفر، با کاهش 80 درصدی به عدد 5 هزار نفر برسید و چنین چیزی به این معنی است که مقامات بهداشتی و سیاسی ترکیه در انتظار یک معجزه بزرگ نشسته اند که به شکل ناگهانی و باورنکردنی، صنعت توریسم ترکیه را نجات دهد.
ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
همزمان با فرا رسیدن تعطیلات ۵ روزه به مناسبت روز جهانی کارگر در چین، مقاصد توریستی در این کشور با انبوهی از مسافران مواجه شده اند که این روند نشان دهنده اعتماد مردم چین به اقدامات دولت این کشور در راستای کنترل روند اپیدمی ویروس کروناست. برآوردهای انجام شده نشان می دهد که ۲۶۵ میلیون سفر در طول این تعطیلات در چین صورت خواهد گرفت. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، دیوار بزرگ بادالینک (Badaling Great Wall) با صدور اعلامیه ای اطلاع داده که رزرواسیون آنلاین آن از ۴۸ هزار و ۷۵۰ مورد که مرز تعیین شده بر اساس الزامات کنترل اپیدمی کروناست، فراتر رفته است؛ ویدئوهای منتشر شده نیز حاکی از ازدحام جمعیت چینی ها در دیوار بزرگ است. صحنه مشابهی از ازدحام جمعیت گردشگران در کوه معروف «تای» در شرق چین گزارش شده است؛ یک کاربر اینترنتی با شوخ طبعی پستی منتشر کرده و نوشته است که: «حتی اگر شما بخواهید از کوهنوردی صرف نظر کنید، مردم پشت سر شما اجازه چنین کاری را به شما نخواهند داد». برج جرثقیل زرد (Yellow Crane Tower) که یک مکان مهم تروریستی در ووهان واقع در مرکز چین محسوب می شود نیز با صدور اعلامیه ای از پذیرش ۴۰ هزار بازدید کننده در روز اول تعطیلات خبر داد که این تعداد توریست به معنای ۸۰ درصد از ظرفیت این مکان توریستی است؛ احتمال دارد که مسئولان این مقصد توریستی به دلیل رعایت الزامات مربوط به کنترل اپیدمی کرونا مجبور شوند ورود به این مکان توریستی را به حالت تعلیق درآورند. کارمندان تامین امنیت در مناطق توریستی از جمله در غارهای «لانگمن» چین نیز با استفاده از بلندگو از توریست ها می خواهند تا همراه با جمعیت حرکت کنند و برای مدت طولانی در یک مکان به منظور گرفتن عکس توقف نداشته باشند تا از هجوم جمعیت و وقوع حوادث دیگر جلوگیری شود. نه فقط مکان های توریستی چین بلکه مراکز خدمات بزرگراهی، ایستگاه های راه آهن و فرودگاه های این کشور نیز با تعداد بی سابقه ای از مسافران مواجه شده اند. جریان مسافر در راه آهن چین در مقایسه با میزان ثبت شده آن در سال ۲۰۱۹ میلادی در اولین روز از تعطیلات روز کارگر در این کشور با افزایشی ۶٫۱ درصدی همراه بوده است. احیای بازار سفر چین همگام با ارتقاء پایدار واکسیناسیون در برابر کرونا در این کشور پیش می رود؛ تا روز جمعه اخیر، بیش از ۲۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا در سرزمین اصلی چین تزریق شده و این در حالیست که ارائه خدمات واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در طول تعطیلات پیش رو در چین متوقف نخواهد شد.
ایجاد شده: 12/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 12/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، " مجتبی بیاتی " مدیرکل فرودگاه کرمانشاه از نصب و راهاندازی دستگاه جدید کمک ناوبری DME در فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه خبر داد و گفت: پس از آن که دستگاه قدیمی DME فرودگاه به علت فرسودگی با اختلالاتی مواجه شد، تصمیم بر آن شد تا دستگاه جدید خریداری و نصب شود. وی ادامه داد: خرید این دستگاه در سال ۱۳۹۷ انجام شد و پس انجام مراحل فنی نصب و بررسی عملکرد دستگاه توسط فلایت چک، سرانجام این دستگاه در مدار قرار گرفت. بیاتی افزود: این دستگاه به همراه دستگاه کمکناوبری DVOR کار میکند و این دو دستگاه نقش مهمی در جهت یابی هوایی هواپیماها دارند. به گفته مدیرکل فرودگاه کرمانشاه، در فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی، به غیر از DVOR/DME، سامانههای کمک ناوبری NDB و ILS Cat I نیز فعال هستند و به کمک این دستگاهها، هواپیماها قادرند با دید افقی ۸۰۰ متر و یا بیشتر اقدام به نشست و برخاست در این فرودگاه کنند. دستگاه DME یا Distance Measuring Equipment (وسیله اندازهگیری فاصله) یک دستگاه رادیویی است که فاصله هواپیما را تا یک ایستگاه زمینی محاسبه میکند. این دستگاه که فاصله هوایی هواپیما را تا فرودگاه به صورت لحظهای و دقیق اعلام میکند از مهمترین تجهیزات کمک ناوبری در ارایه سرویسهای هوایی است. به منظور دقت و اطمینان بیشتر در DME بر خلاف سیستم رادار که از مکانیزم ارسال امواج و انعکاس آنها بعد از برخورد به مانع استفاده میشود، عمل انتقال امواج دو طرفه بوده بدین معنی که هم هواپیما و هم ایستگاه زمینی مبادرت به ارسال امواج میکنند. مدت زمان کل دریافت امواج رادیویی از هواپیما به ایستگاه زمینی و بالعکس اندازهگیری میشود تا از زمان کل، زمان تأخیر کم شده و نتیجه بر عدد ۲ تقسیم شود. از روی زمان بدست آمده میتوان فاصله هوایی بین هواپیما و ایستگاه را محاسبه کرد و با فاصله به دست آمده و ارتفاع هواپیما، فاصله زمینی قابل محاسبه است. نصب سامانههای ناوبری هوایی در بیشتر کشورهای دنیا توسط کارشناسان شرکت سازنده و با نظارت آنها انجام میشود، اما در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا، متخصصان داخلی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران موفق به نصب و راهاندازی این دستگاه با استفاده از دانش بومی شدند. گفتنی است دستگاه کمک ناوبری DME فرودگاه کرمانشاه در کمترین زمان و بدون توقف در عملیات پروازی نصب و عملیاتی شد.
ایجاد شده: 23/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 23/فروردین/1400 اخبار داخلی