نتایج جستجو...
راه‌اندازی مجدد قطار گردشگری شیرگاه

راه‌اندازی مجدد قطار گردشگری شیرگاه

به گزارش هتل نیوز ، " رضا عصاری " معاون اجرایی شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا با بیان اینکه تمام پروتکل‌های بهداشتی در این قطار رعایت و قطار قبل از حرکت ضدغفونی خواهد شد، افزود: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و برای سلامت حال گردشگران، در این قطار علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین مسافران، بسته‌های بهداشتی شامل محلول ضدعفونی‌کننده و ماسک بین آن‌ها توزیع می‌شود. وی اعلام اینکه ساعت حرکت از ایستگاه راه آهن تهران ۶:۴۵ صبح و ساعت بازگشت به ایستگاه تهران ۱۲ شب است، گفت: استفاده از قطار اختصاصی گردشگری، وجود راهنمای مجرب، بیمه گروهی و انفرادی، پذیرایی بسته بندی شده شامل: صبحانه، ناهار، شام و میان وعده، همچنین برنامه‌های سرگرم کننده از خدمات شرکت رجا در این سفر می‌باشد. عصاری افزود: هم‌وطنان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در‌خصوص برنامه سفر با قطار‌های گردشگری، تخفیفات، نحوه خرید بلیت و طرح‌های مربوط به سفر‌های گروهی، علاوه بر مراجعه به سایت رجا به نشانی www.raja.ir با سامانه ارتباط با مشتریان این شرکت از طریق تلفن ۱۵۳۹ تماس بگیرند. وی در خصوص اجرای پروتکل‌های بهداشتی در قطار‌های رجا به ویژه قطار‌های گردشگری اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در کشور، این شرکت اقدامات متعددی را در راستای سفر هوشمند (سفر+سلامت) با انجام پروتکل‌های بهداشتی اعم از: کنترل وضعیت سلامتی و بهداشت مأموران قبل از اعزام، ضد عفونی کردن قطار‌ها در مبدأ و طول سفر، استفاده از ظروف یکبار مصرف پذیرایی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در قطارها، ارائه ماسک به مسافران، جانمایی و تعبیه مواد ضدعفونی کننده در قطار‌ها و ... آغاز و اجرایی کرده است.

ایجاد شده: 5/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400     اخبار داخلی
تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام؛ اولویت شهرداری تهران در حوزه گردشگری

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام؛ اولویت شهرداری تهران در حوزه گردشگری

به گزارش هتل نیوز ، " سید احمد علوی " رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در نشست هم‌اندیشی کمیته گردشگری شورای ششم تهران با متخصصان حوزه گردشگری گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کمیته گردشگری این دوره شورای شهر، شناسایی پروژه‌های نیمه‌‌تمام، در حال انجام و یا معطل مانده حوزه شهری در حوزه میراث‌ فرهنگی و گردشگری تهران است. وی با بیان اینکه مدیریت چندگانه گردشگری تهران دغدغه ما نیز هست، تصریح کرد: اما باید اولویت را بر سامان دادن مدیریت بخش‌هایی بگذاریم که مربوط به شهرداری می‌شود و بعد به سراغ دستگاه‌های دیگر برویم. به گفته علوی، پیگیری احیا و معرفی جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری و دیدنی تهران با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای تخصصی این عرصه، به عنوان راهنمای تهران‌گردی توسط مجموعه‌های مربوطه در شهرداری تهران نیز از برنامه‌های کوتاه مدت و جاری این کمیته است. در ادامه این نشست علیرضا عالم‌نژاد متخصص حوزه تهران‌گردی نیز گفت: یکی از اماکن مهم گردشگری در تهران مسجد تاریخی این شهر مانند مسجد مدرسه عالی شهید مطهری و مسجد سپه سالار که متأسفانه به دلیل کاربری‌هایی که دارند گردشگر نمی‌تواند از آنان بازدید کند. متأسفانه متولیان خانه‌های تاریخی و فرهنگی نگاه اداری به این امکان دارند و روزهای تعطیل در خانه را می‌بندد و به تعطیلات می‌روند. محمد یزدانی رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری نیز بیان کرد: چرا ما از این همه ظرفیت و این همه شهروندی که به عنوان توریست از شهر خارج می‌شوند به عنوان مبلغ برای معرفی تهران و جاذبه‌هایش به دیگران استفاده نکنیم ؟ برنامه‌ریزی جذب گردشگر را برای زمانی که تهران خلوت می‌شود داشته باشیم تا اصناف در تعطیلات متضرر نشوند. همچنین نصرالله حدادی تهران شناس با بیان این موضوع که متأسفانه اصرار عجیبی در پشت پرده برای فراموشی هویت تهران وجود دارد اظهار کرد: به طور مثال در طول 40 سال گذشته هیچ ساختمانی در تهران با معماری ایرانی-اسلامی ساخته نشده است. مادامی که متولی گردشگری در تهران یک دستگاه مشخص نباشد و ما همچنان شاهد این مدیریت چندگانه باشیم، مشکلات حل نمی‌شود. رضا دبیری نژاد مدیر موزه ملک نیز گفت: از 700 موزه‌ای که در کشور داریم، 150 مورد در تهران مستقر هستند اما جز یکی دو مورد مابقی ارتباطی به تاریخ تهران ندارند. متأسفانه بسیاری از متولیان موزه‌ها ‌تنها به درآمد و سود و زیان موزه‌ها توجه می‌کنند در حالی که ما باید گردش مالی که یک موزه برای محله یا شهر خود می آورد در نظر بگیریم. در انتها نیز احمد ابوحمزه  استاد تاریخ ری و تهران بیان کرد: دژ رشکان قدمت 3 هزار ساله دارد اما بعد از حدود 20 سالی که از کشف آن می‌گذرد به کجا رسیده است؟ متأسفانه دوستان ما به دنبال ثبت جهانی خیابان ولی‌عصر رفته‌اند اما برای ثبت دژ رشکان و چشمه علی با آن سابقه چند هزار ساله هیچ کاری نکرده‌اند.

ایجاد شده: 5/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400     اخبار داخلی
موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد

موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد

به گزارش هتل نیوز ، با حضور سید پرویز فتاح و سید عزت الله ضرغامی، موزه خودروهای تاریخی ایران با نمایش 61 وسیله نقلیه منحصر به فرد تاریخی متعلق به دوران قاجار و پهلوی افتتاح شد. این موزه که با هزینه ای معادل 120 میلیارد تومان توسط موسسه موزه های بنیاد مستضعفان احداث شده، در فضایی به وسعت 11 هزار متر مربع، خودروهای تاریخی را در 4 سالن به نمایش عمومی می گذارد. از مهمترین خودروهای به نمایش درآمده در این موزه ارزشمند، نمایش تنها خودروی مرسدس بنز k500 با اتوبان کوریر در جهان است که در کنار نمایش اولین مدل خودروی تولیدی کارخانه رولزرویس تحت عنوان سیلور گوست متعلق به احمد شاه قاجار در معرض دید عموم قرار گرفته است. همچنین بزرگترین گنجینه رولزرویس دنیا با 21 دستگاه خودرو از مدل های سیلورگوست، فانتوم های 3، 4، و 5، سیلوکلاود، سیلور رایت، سیلور شادو و کورنیش و همچنین بزرگترین گنجینه مرسدس بنز 600 در دنیا در کنار تنها نمونه خودروی تولید شده در جهان با همکاری شرکت های بنز، پورشه و فولکس واگن در این موزه به نمایش درآمده است. نمایش کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار نیز از دیگر ویژگی های این مجموعه بی نظیر است.

ایجاد شده: 3/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400     اخبار داخلی
سکوت، سناریوی جدید برای گرانفروشی بلیت هواپیما

سکوت، سناریوی جدید برای گرانفروشی بلیت هواپیما

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، طی ماه‌های گذشته قیمت بلیت هواپیما به صورت غیرقانونی از سوی ایرلاین‌ها افزایش یافته است و در این میان نه تنها شرکت‌های هواپیمایی بلکه مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هم حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشده‌اند. داستان از اینجا شروع شد که ایرلاین‌ها از ابتدای تیر ماه امسال قیمت بلیت پروازهای داخلی را بدون آنکه مصوبه و مجوزی از شورای عالی هواپیمایی داشته باشند، تا بیش از ۳۰ درصد در مسیرهای مختلف افزایش دادند و جالبتر اینکه تا کنون توضیحی درباره علت این اقدام‌شان به رسانه‌ها و مردم نداده‌اند. در این ماه‌ها مسئولان سابق و کنونی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به اظهارنظرها و هشدارهایی اکتفا کردند که هیچ وقت عملی نشد و جلسات متعدد گذشته هم بی نتیجه رها شدند. به نظر می‌رسید وزیر راه و شهرسازی جدید با جدیت بیشتری با این تخلف و گرانفروشی برخورد کند اما این اتفاق هنوز نیافتاده، هنوز رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری معرفی و انتخاب نشده و این دستگاه حاکمیتی با سرپرست اداره می‌شود. " رستم قاسمی " طی در هفته گذشته و در حاشیه تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره اینکه بالاخره تکلیف قیمت بلیت هواپیما چه زمانی روشن می‌شود؟ اینگونه پاسخ داد: قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم. وی افزود: محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده است که هم اکنون در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا در حال بحث و بررسی برای اعمال تغییرات در این پروتکل ها هستیم. در این میان نه تنها قیمت بلیت هواپیما کاهش نیافته است بلکه ایرلاین‌ها باز هم قیمت بلیت هواپیما بالا می‌برند و اگر نگاهی به قیمت بلیت هواپیما بیندازیم متوجه می‌شویم که شرکت‌های هواپیمایی در طول روزهای هفته نرخ پروازهای داخلی را هر طور که بخواهند و به نفع‌شان باشد تغییر می‌دهند از سوی دیگر به گفته مسافران حتی با این وجود پروتکل‌های بهداشتی مانند محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر را هم رعایت نمی‌شود. با وجود پیگیری مکرر خبرنگار ایسنا در این باره مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری حاضر به پاسخگویی نشدند و برخی مسئولان روابط عمومی تنها به گفتن این جمله اکتفا کردند که پاسخ ما همان اطلاعیه‌ای است که صادر کردیم! سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که «هرگونه تخطی از اجرای مصوبات، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها و سهل‌انگاری در این رابطه تخلف محسوب شده و شرکت‌هایی که از اجرای این مقررات خودداری کنند، این سازمان نسبت به مجوزهای پروازی آن شرکت‌ها اقدام خواهد کرد.» در ادامه اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری همچنین تاکید کرد که «هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار خود ندارد و شرکت‌های هواپیمایی موظفند در خصوص نرخ بلیت هواپیما، براساس تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه شورای عالی هواپیمایی عمل کنند و فروش بالاتر از سقف نرخ تعیین شده در جلسه مذکور، تخلف محسوب می‌شود.» اما مشخص نیست که چرا هر روز شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما را هرطور که دل‌شان بخواهد افزایش می‌دهند و برخورد جدی هم با این تخلفات صورت نگرفته است.

ایجاد شده: 3/آبان/1400       آخرین ویرایش: 3/آبان/1400     اخبار داخلی
دستورالعمل حضور گردشگران خارجی اعلام شد

دستورالعمل حضور گردشگران خارجی اعلام شد

به گزارش هتل نیوز، در این دستورالعمل آمده که اجرایی شدن آن با محوریت وزارت میراث فرهنگی که در این دستورالعمل به اختصار وزارت گردشگری نام برده شده خواهد بود. همچنین وزارت میراث فرهنگی گزارش عملکرد دستگاه‌ها را درباره مفاد این دستورالعمل به صورت دوره‌ای به وزارت کشور ارائه می‌کند. در ضوابط کلی این دستورالعمل آمده، ورود و خروج مستقیم یا غیر مستقیم مسافری (گروهی و انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از /به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورد تأیید وزارت بهداشت از اول آبان ماه بلامانع است. این مصوبه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از / به کشورهای پر ریسک اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت توسط وزارت بهداشت ایران نخواهد شد. چنانچه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت به عنوان مرجع تخصصی، مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد. به منظور مدیریت روند بیماری در داخل تردد مسافری با اولویت مرزهای زمینی که دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم است از تاریخ یاد شده آغاز می‌شود که در این دستورالعمل ۱۵ مرز زمینی از جمله مرز پرویزخان در استان کرمانشاه، آستارا در گیلان، سرو در آذربایجان غربی و غیره نام برده شده است. همچنین در این دستورالعمل آمده صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت خارجه بلامانع است. تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌ها بلامانع است. همچنین تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای هوایی و مرزهای مجاز زمینی، افزایش نیروی انسانی متخصص برای انجام تست‌های تشخیص از الزامات اجرای طرح است. این دستورالعمل با رویکرد احترام به گردشگران بین المللی تهیه شده است. بنابراین در صورت مشاهده رفتار تبعیض آمیز نسبت به گردشگران ایرانی براساس اصل عمل متقابل، تصمیم گیری خواهد شد. آزمایش PCR منفی برای گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال باید ۹۶ ساعت اعتبار داشته باشد.

ایجاد شده: 3/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400     اخبار داخلی
استفاده ناسا از فضاپیماهای تجاری متنوع‌تر برای اعزام فضانوردان

استفاده ناسا از فضاپیماهای تجاری متنوع‌تر برای اعزام فضانوردان

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، ناسا قصد دارد در کنار فضاپیمای کارآزموده‌ی اسپیس‌ایکس و فضاپیمای در حال توسعه‌ی بوئینگ، از فضاپیماهای تجاری دیگری هم برای اعزام فضانوردان، از جمله به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کند. این آژانس فراخوانی را برای ارائه‌ی طرح‌های گوناگون منتشر کرده که گامی اولیه برای اعطای قرارداد محسوب می‌شود. طی این فراخوان ناسا از شرکت‌های بیشتری در بخش خصوصی می‌خواهد تا فضانوردان را به فضا از جمله به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کنند. فراخوان ناسا چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که بوئینگ به‌عنوان یکی از پیمانکاران ناسا در بخش خصوصی، اعلام کرد پرواز آزمایشی بعدی فضاپیمای «استارلاینر» (Starliner) تا سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاده است. استارلاینر در ابتدا قرار بود ماه آگوست پرتاب شود اما مشکلی در دریچه‌های فضاپیما باعث بازگشت آن به کارخانه و تعویق برنامه تا زمانی نامشخص در سال آینده شد. «فیل مک‌آلستر» (Phil McAlister) مدیر پروازهای فضایی تجاری ناسا، گفت: «ناسا افزون بر ۱۲ مأموریتی که طبق قرارداد فعلی به بوئینگ و اسپیس‌ایکس اعطا کرده است، نیاز به پروازهای سرنشین‌دار دیگری هم به ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد.» قراردادهای فعلی از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است؛ زمانی که ناسا پس از بازنشستگی شاتل، طبق «برنامه‌ی سرنشین‌دار تجاری» (Commercial Crew Program) با بوئینگ و اسپیس‌ایکس قراردادهایی برای اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی منعقد کرد. در پی این قراردادها بوئینگ فضاپیمای استارلاینر را توسعه داد که تاکنون تنها یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین انجام داده است اما در رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی موفق نبود. در همین حال اسپیس‌ایکس تاکنون ۳ مأموریت سرنشین‌دار (۱ مأموریت آزمایشی و ۲ مأموریت عملیاتی) را به آزمایشگاه مداری زمین انجام داده است و آماده است تا هفته‌ی آینده گروه دیگری شامل ۴ فضانورد را به ایستگاه فضایی اعزام کند. برنامه‌ی اولیه‌ی ناسا این بود که پروازهای سرنشین‌دار تجاری در سال ۲۰۱۷ آغاز شود اما تأخیر از سوی هر دو شرکت اسپیس‌ایکس و بوئینگ ناسا را مجبور کرد همچنان از فضاپیمای سایوز روسیه برای اعزام فضانوردان استفاده کند. سرانجام در ماه می سال ۲۰۲۰ «باب بنکن» (Bob Behnken) و «داگ هارلی» (Doug Hurley) نخستین فضانوردان بودند که توسط کپسول «دراگون» (Dragon) اسپیس‌ایکس با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند و بازگشتند. اکنون ناسا می‌خواهد فهرست گزینه‌های خود را برای پروازهای تجاری افزایش دهد. این آژانس سال ۲۰۲۷ را به‌عنوان مهلت دریافت گواهینامه برای سامانه‌های پرواز آینده اعلام کرده است. تعداد مأموریت‌های سرنشین‌دار تجاری که ناسا قصد انجام آن‌ها را دارد و همچنین تعداد صندلی‌هایی که آژانس قصد دارد در هر مأموریت از شرکت‌ها خریداری کند، بسته به نیاز مأموریت تعیین خواهد شد.

ایجاد شده: 1/آبان/1400       آخرین ویرایش: 1/آبان/1400     اخبار خارجی
آغاز به کار نخستین قطار تمام خودکار جهان در آلمان

آغاز به کار نخستین قطار تمام خودکار جهان در آلمان

زیمنس و شرکت ملی راه‌آهن آلمان (دویچه بان) این هفته نخستین قطار بدون راننده و تمام خودکار جهان را در شهر هامبورگ معرفی کردند. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دیجی کالا مگ، " ریچارد لوتز " (Richard Lutz) مدیرعامل دویچه بان (DB) گفت: «با عملیات ریلی خودکار، می‌توانیم به مسافران خود خدمات گسترده‌تر، قابل اطمینان‌تر و درنتیجه بهتری ارائه کنیم بدون آنکه نیاز به حتی یک کیلومتر خط آهن جدید داشته باشیم.» اگرچه چندین فرودگاه در سراسر جهان دارای پایانه‌های مونوریل بدون راننده هستند و پاریس هم متروی بدون راننده دارد، اما قطار جدید زیمنس و شرکت راه‌آهن آلمان، اولین قطار تمام خودکار است که می‌تواند به‌طور ایمن در همان زیرساخت‌هایی خدمات‌رسانی کند که راننده‌های انسانی فعالیت می‌کنند. به گفته‌ی زیمنس این قطار جدید به علت استفاده از هوش مصنوعی (AI) کارآمدتر است و به قطار کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی کرده و تقاضای سفر را با بازدهی بیشتری نسبت به راننده‌ی انسانی پوشش دهد. قرار است از ماه سپتامبر چهار قطار خودران در شبکه‌ی راه‌آهن شهری تندروی S-Bahn در هامبورگ فعالیت داشته باشند. این قطار به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی نوسازی راه‌آهن آلمان که یک پروژه‌ی ۷۰ میلیون دلاری با نام پروژه‌ی راه‌آهن دیجیتال آلمان است، توسعه یافته است. هوشمندسازی حمل‌ونقل ریلی هرچند زمانی که مسافران سوار می‌شوند، یک اپراتور انسانی برای اطمینان از ایمنی حضور خواهد داشت، اما قطار جدید تمام خودکار خواهد بود و مانورهای قطار، مانند مانور دور زدن قطار، می‌تواند بدون حضور هیچ شخصی در لوکوموتیو انجام شود. «رولاند بوش» (Roland Busch) مدیرعامل زیمنس با اشاره به هوشمندتر کردن حمل‌ونقل ریلی، برآورد کرد که قطارهای خودران تا ۳۰ درصد مسافر بیشتر حمل کنند، دقت عمل ناوگان ریلی را افزایش داده و باعث بیش از ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی شوند. زیمنس همچنین برنامه‌هایی برای دیجیتالی شدن کل سیستم S-Bahn تا پایان دهه‌ی جاری میلادی دارد و می‌خواهد فناوری جدید قطار خودران را در نهایت به سراسر آلمان برای سامانه‌های ریلی منطقه‌ای و اصلی گسترش دهد. حمل‌ونقل با قطار در ماه‌ها و سال‌های اخیر افزایش یافته است. زیرا یک روش سفر تمیز و قابل اعتماد است. برای نمونه انتشار آلایندگی در ۱.۶ کیلومتر پیمایش ریلی (۱ مایل) به‌طور متوسط ۸۰ درصد کمتر از حمل‌ونقل جاده‌ای در همان مسافت است. از سوی دیگر در اوج چالش‌های باربری دریایی و هوایی به دلیل همه‌گیری کرونا، باربری ریلی با ثابت ماندن نسبی کارایی، به فعالیت ادامه داد. نوآوری‌های تازه در سفر ریلی خودکار و خطوط راه‌آهن سریع‌السیر به تقویت بیشتر حمل‌ونقل ریلی هم کمک خواهد کرد و متناسب با اهداف آب‌وهوایی و تغییر شیوه‌ی زندگی مردم پس از همه‌گیری کووید-۱۹ هم هست.

ایجاد شده: 30/مهر/1400       آخرین ویرایش: 30/مهر/1400     اخبار خارجی
بهره‌برداری از ۳۷ پروژه گردشگری و میراث‌فرهنگی در اردبیل

بهره‌برداری از ۳۷ پروژه گردشگری و میراث‌فرهنگی در اردبیل

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌‌آریا،۱۳ مورد از این پروژه‌ها مربوط به پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی شامل سامان‌دهی و ایجاد صحن قزل‌باشلار، مرمت کاشی ساقه گنبد شاه اسماعیل، مرمت و ساماندهی مدرسه پورسینا عمارت دارالارشاد، سامان‌دهی قبرستان مطهر شهیدگاه، نورپردازی حیاط باغ، یکسان‌سازی کاشی سردرهای مغازه میدان عالی‌قاپو، نوسازی حفاظت الکترونیکی مجموعه با دوربین‌های مداربسته به تعداد ۷۰ عدد و سیستم دزدگیر، راه‌اندازی موزه سکه، موزه اسناد، موزه کتیبه‌های سنگی٬ موزه قطعات سفال، موزه سفال و موزه عکس‌های قدیمی است. تکمیل روشنایی منطقه نمونه گردشگری سردابه، فاز اول مسیر دسترسی به تله‌کابین حیران، تکمیل زیرساخت‌های گردشگری گیلارلو شامل روشنایی مسیر، مرمت و سامان‌دهی بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری خلخال، المان صنایع‌دستی عنبران نمین(شهر ملی گلیم)، مرمت و سامان‌دهی قبرستان تاریخی اونار مشگین‌شهر، مرمت راسته اصلی بازار زرگران اردبیل، اجرای صحن فرهنگی جمعه مسجد اردبیل، مرمت و بازسازی قبرستان تاریخی اودلو بیله‌سوار و مرمت فاز اول مدرسه تاریخی جعفری اسلامی اردبیل از جمله طرح‌های افتتاحی در این برنامه بود. از دیگر طرح‌های افتتاح شده در استان یادمان شهدای گمنام بیله‌سوار، مستندسازی و مرمت کاروانسرای سنگی شاه عباسی صائین نیر(ثبت جهانی)، مرمت و احیای فاز اول حمام تاریخی سولا، تکمیل فاز اول زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری گیلارلو گرمی٬، موزه صنایع‌دستی در شهرستان‌های کوثر، بیله‌سوار و پارس‌آباد، تملک خانه خاندان موذن‌زاده اردبیلی برای ایجاد موزه خاندان موذن‌زاده است. افتتاح زیپ‌لاین مجتمع گردشگری شرکت مکان‌شهر دربند هیر، محوطه گردشگری قصر چوبی ازناو خلخال، اقامتگاه بوم‌گردی حسن قهرمان‌زاده، هتل یک‌ستاره محمد عیسی‌زاده، محوطه گردشگری همرنگ و اقامتگاه بوم‌گردی آرامان نیز انجام و برای خدمت‌رسانی به شهروندان و گردشگران راه‌اندازی شد.

ایجاد شده: 29/مهر/1400       آخرین ویرایش: 29/مهر/1400     اخبار داخلی
 تبدیل سکوی نفتی به شهربازی در عربستان

تبدیل سکوی نفتی به شهربازی در عربستان

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، عربستان سعودی در صدد است با تبدیل یک سکوی نفتی عظیم در خلیج فارس به یک پارک تفریحی، بر جاذبه‌های گردشگری خود بیفزاید. قرار است این پارک تفریحی که «دکل» نام دارد، در سال ۲۰۲۵ افتتاح شود؛ هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده است. شهر بازی دکل، در مساحتی بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع، با سه هتل و ۱۱ رستوران، مجموعه متنوعی از بازی‌های تفریحی و ورزش‌های آبی از جمله غواصی را ارائه می‌کند. عربستان سعودی امیدوار است که با راه‌اندازی اولین مجموعه تفریحی ساخته شده بر یک سکوی نفتی، سالانه تا یک میلیون توریست را جذب کند و به رقابت با امارات متحده عربی، که طیف متنوعی از جاذبه‌های گردشگری را به گردشگران پیشنهاد می‌کند، بپردازد. راه‌اندازی پارک تفریحی دکل، بخشی از برنامه‌های بلندمدت عربستان سعودی برای جذب توریست بیشتر و کاهش وابستگی این کشور به نفت است و بودجه آن از محل صندوق عمومی سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان سعودی تامین می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پروژه، یک جاذبه گردشگری منحصربه‌فرد برای گردشگران از سراسر جهان و از جمله کشورهای منطقه خلیج فارس خواهد بود. اولین پروژه تبدیل یک سکوی نفتی به مقصدی برای گردشگران، در راستای برنامه استراتژیک ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای تبدیل این کشور به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری جهان و ایجاد تنوع در منابع درآمدی ریاض طراحی شده است. عربستان سعودی امیدوار است با اجرای این برنامه، سالانه یک صد میلیون توریست را تا پایان دهه ۲۰۳۰ جذب کند. سی ان ان، در گزارشی در همین زمینه نوشته است با آنکه عربستان سعودی سالانه میزبان میلیون‌ها زائر است، اما قوانین برخی محافظه‌کارانه، باعث شده که این کشور کار دسواری برای جذب گردشگردان سراسر جهان داشته باشد. شاهزاده محمد بن بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در سال‌های اخیر طرح‌های متعددی را برای تغییر این وضعیت به مرحله اجرا درآورده و از شدت سختگیر‌ی‌ها به‌ویژه برای زنان کاسته است. خبر احداث پارک تفریحی دکل، تنها چند ماه پس از اعلام ساخت پارک شش پرچم در القدیه، در حومه ریاض، پایتخت عربستان سعودی، منتشر شده است. این پارک، بخشی از پروژه احداث یک شهر جدید در نزدیکی ریاض است و قرار است در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود. پارک شش پرچم، از جمله دارای سریع‌ترین رولر کاستر جهان خواهد بود.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار خارجی
کارنامه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰

کارنامه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر حضور محمود احمدی‌نژاد در اکسپوی دبی و انتشار عکس‌هایش در شبکه‌های مجازی باعث شد تا نام این رویداد بارها تکرار شود. اکسپو یک رویداد مهم جهانی است که بعد از جام‌جهانی فوتبال و المپیک از آن به‌عنوان سومین رویداد مهم بین‌المللی دنیا نام می‌برند. اکسپو هر پنج‌سال یک‌بار برپا می‌شود و به مدت ۶ماه میزبان گردشگران علاقه‌مند بسیاری است. آخرین اکسپو در سال ۲۰۱۷ در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و حالا بعد از پنج سال این رویداد در دبی رقم خورده و جدیدترین دستاوردها، خلاقیت‌ها و اختراعات بشری کشورهای شرکت‌کننده به نمایش درآمده‌اند. اکسپوی دبی به مدت ۶ماه از نهم مهرماه ۱۴۰۰ تا یازدهم فروردین ۱۴۰۱میزبان کشورهای جهان است؛ رویدادی که قرار بود سال گذشته برگزار شود، اما به‌دلیل شیوع کرونا به امسال موکول شد. موضوع و تِم اصلی اکسپوی ۲۰۲۰ دبی «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» انتخاب شده است و رشد و مطرح شدن ایده‌های خلاقانه را دنبال می‌کند. یکی از نکات جالب توجه که بیانگر اهمیت اکسپوهای جهانی است، معرفی خلاقیت‌ها، ایده‌ها، اختراعات و سازه‌های مشهور و مهم بشری است. هزینه بازدید از اکسپوی دبی بازدید از فضای ۴کیلومتر مربعی و همه غرفه‌های حاضر در اکسپوی دبی یک هفته زمان می‌برد. همچنین بازدیدکنندگان ۱۸ تا ۵۹ سال باید بلیت ۹۵ درهمی (معادل ۴۳/ ۲۷دلار) تهیه کنند. اما بازدید از اکسپو برای افراد ۶ تا ۱۷ سال و همچنین شهروندان بالای ۶۰ سال و دانشجویان رایگان است. البته باید توجه داشت محل برپایی اکسپوی دبی از شهر فاصله زیادی دارد و اگر بازدیدکننده‌ای قصد داشته باشد خود را با تاکسی به اکسپو برساند، باید حدود ۲۷۰ درهم (معادل ۲میلیون تومان) هزینه کند.بنابراین بهتر است از مترو استفاده کند و با هزینه ۱۵درهمی و پس از حدود ۹۰دقیقه، خود را مقابل اکسپو ببیند. با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازدید از نمایشگاه منوط به داشتن تست PCR منفی است که بازدیدکنندگان در صورتی که کمتر از ۴۸ ساعت از ورودشان به دبی گذشته باشد، می‌توانند جواب تست رایگان گرفته‌شده در فرودگاه را ارائه کنند. بازدیدکنندگان پس از ورود به نمایشگاه بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا از غرفه‌های بیشتری بتوانند بازدید کنند. ضمن اینکه در این میان برخی غرفه‌های کشورها مانند روسیه و کره جنوبی، پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه‌ای دارند و تعداد افراد محدودی را به‌طور همزمان به داخل غرفه (پاویون) هدایت می‌کنند. بنابراین برای بازدید باید داخل صف ایستاد. وضعیت غرفه ایران؛ خوب یا بد؟ برسی کارنامه حضور ایران در نمایشگاه‌های مهم گذشته بیانگر این مهم است که هیچ‌گاه به درستی و به شکل حرفه‌ای شاهد معرفی داشته‌های غنی و متنوع کشورمان نبوده‌ایم. اساسا بخش خصوصی به تنهایی عهده‌دار این مسوولیت بوده و به‌دلیل نبود حمایت‌های دولت، در حد و اندازه ایران ظاهر نشده است. معرفی ایران و جلب‌توجه جهانی کار بخش خصوصی نیست و در تمام کشورهای موفق دنیا این رسالت را دولت‌ها برعهده می‌گیرند. کار بخش خصوصی بهره‌گیری از فرصت‌های خلق‌شده برای حضور گردشگران خارجی است. در اکسپوی دبی مساحت پاویون ایران ۲۰۱۴متر است که در همسایگی فرانسه و شیلی واقع شده است. شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران که عضو اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها BIE است، در بهمن ماه ۱۳۹۷ به‌عنوان مسوول سازماندهی، اجرا و بهره‌برداری پاویون جمهوری اسلامی ایران تعیین شد. سال ۱۳۹۸ گام‌های احداث پاویون ایران در اکسپوی دبی با برگزاری مسابقه‌ بین طراحان، معماران و شرکت‌های طراحی در کشور برداشته شد و در مردادماه همان سال از میان ۳۰ شرکت راه‌یافته به مرحله اول این مسابقه و ۱۰ شرکت راه‌یافته به دور دوم این مسابقه، طرح یک شرکت به عنوان برنده مسابقه اعلام شد.  در گام دوم، ۳ پیمان‌کار طراح، مشاور طرح و پیمان‌کار ساخت پاویون ایران انتخاب شدند و اجرا را هم یک شرکت انجام داد. آن‌طور که مجله «آرشیتکچرال دایجست» نوشته، غرفه ایران با الهام از قصه‌های هزار و یک شب ساخته شده و شامل فضاهای جداگانه در یک محوطه به‌جای ساختمانی یکپارچه است. هر فضا با پرده‌ای از مهره‌های برنزی‌رنگ تعیین شده که به گفته سازنده‌اش، استعاره‌ای از تضاد بین آسمان و زمین است. در توضیحات سازنده آمده: «پاویون ایران به‌جای یک ساختار محکم، یک شبکه ریزوماتیک از ارتباطات است که روایت‌های متفاوتی از تاریخ معاصر ایران ارائه می‌دهد. با این‌حال، روایت مبهم است، از جهاتی مانند تاریخ پرتلاطم خود این کشور. این بستگی به مسیر خاصی دارد که بازدیدکنندگان تصمیم می‌گیرند در پیش بگیرند که نشان‌دهنده نسخه خاص خودشان از تاریخ معاصر ایران است.» سردر غرفه ایران عبارت «ایران، تمدنی کهن و استوار، تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» نقش بسته است؛ اما برخلاف دیگر کشورها که روی موضوعاتی نظیر آینده، دانش و هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند، غرفه ایران برای جذب مخاطب روی سنت‌ها نظیر قالی، ظروف تاریخی و عروسک‌های محلی تمرکز دارد. ضمن اینکه همزمان با افتتاحیه، بافت فرش «همدلی برای صلح» هم در غرفه ایران آغاز شده است و بازدیدکنندگان زیر نظر یک استادکار، در بافت این فرش مشارکت می‌کنند تا پس از تکمیل طی ۶ ماه آتی به موزه اکسپو اهدا شود. به گفته برخی بازدیدکنندگان اکسپوی دبی، طراحی و خلاقیت غرفه کشورهای قطر، تاجیکستان و ایران نسبت به دیگر کشورها ضعیف‌تر است و بازدیدکننده چندانی ندارند. در شبکه‌های مجازی نیز انتقادهای فراوانی درباره چگونگی حضور ایران در این رویداد مطرح شده است. اهداف اکسپوی دبی مسوولان اکسپوی دبی پیش‌بینی کرده‌اند طی ۶ ماه برپایی این رویداد، حدود ۲۵میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کنند. چراکه نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی با جشن‌های کریسمس، دیوالی هند، سال نو چینی، شب سال نو و روز ملی امارات متحده عربی همزمان است و برای هر یک از این رویدادها، برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها صورت‌گرفته توسط امارات، قرار است ۸۰درصد زیرساخت نمایشگاه اکسپوی دبی بعد از این رویداد هم قابل استفاده باشد. به‌عنوان نمونه، شرکت زیمنس اعلام کرده است که مقر تجهیزات خود را در این منطقه مستقر خواهد کرد. گفته می‌شود امارات طی پنج سال اخیر ۱۵میلیادر درهم برای بیش از ۱۵ پروژه زیربنایی که به نمایشگاه دبی خدمات می‌دهند، هزینه کرده است. تقویت روابط بین‌الملل در یک موضوع مشترک، به اشتراک‌گذاشتن تجارب آموزنده و فرهنگی در یک موضوع جهانی، نمایش توانمندی‌ها، تاریخ، تمدن، آداب و رسوم یک کشور حول یک موضوع خاص، تقویت و حمایت از اکسپوها به عنوان آزمایشگاه‌های تجارب آتی، افزایش و ارتقای رشد تبادلات اقتصادی و بین‌المللی، ایجاد رونق اقتصادی و بازسازی شهر میزبان و ایجاد درآمد و ثروت برای کشورها مشارکت‌کننده» از جمله اهداف برگزاری اکسپوها عنوان شده‌اند و جشن‌های مختلف هم بخشی از این هدف است. همچنین انتهای هر غرفه هم رستوران غذای مخصوص آن کشور برپاست تا بازدیدکنندگان در صورت تمایل بتوانند با بیش از ۵۰ غذای متنوع از سراسر جهان آشنا شوند.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...