نتایج جستجو...
دیزین، طلایی که بر خاک می کشانیم

دیزین، طلایی که بر خاک می کشانیم

دیزین که متشکل از ۲۳ پیست متفاوت است از جمله پیست های قله، گوزنی، دره، نیم قله، چمن و دیگر مسیرها بشقابی و چکشی و همچنین برف بی نظر آن، یکی از پیست های منحصر به فرد اسکی خاورمیانه است که توان بالایی در ارائه سرویس به ورزش دوستان و توریستان داخلی و خارجی را دارد. رستوران های مختلف که در ناحیه های متفاوت در داخل پیست ساخته شده، بسیار این سایت ورزشی را زیبا و هیجان انگیز کرده. کلبه های متفاوت در مسیر های مختلف برای ارائه غذا و نوشابه بسیار زیبا و به جا طراحی شده اند و در انتها هتل دیزین، زمین بازی ، استخر و کلبه های چوبی بسیار زیبا که برای خدمات اقامتی محیطی ویژه اند، همه و همه سرمایه های ملی ما هستند که ذره ذره مقابل دیدگان دوستار گردشگری و ورزش از بین میروند!.  در مطلبی که چند وقت پیش ارائه کردم، مباحثی راجع به جاده چالوس طرح شد، در آن مطلب اشاره شد که در توسعه گردشگری به عنوان نیازی بر روند مدرنیته ای که از قبل انقلاب آغاز شده بود ، جاده چالوس به عنوان گذرگاهی برای عبور به سمت شمال انتخاب شد و در کنار آن برنامه ای برای تبدیل این جاده منحصر بفرد به مقصد گردشگری وجود داشت، طرح هایی چون: آب اسکی و هتل واریان، پیست های اسکی دیزین و خور، هتل دیزین و هتل گچسر به عنوان تفرج گاه هایی برای فصل سرد و گرم، شهودی بر این ادعاست.   پس از انقلاب بر عکس انتظار، آرام آرام نقش مقصدی جاده چالوس یا همان جاده ۵۹ کم رنگ و کم رنگ تر شد: تخریب آب اسکی، هتل واریان، پیست خور، مشکلات متعدد رستوران های جاده چالوس و ترس مادام از پلمپ و تخریب به دلایل مختلف و عدم ارائه راهکار پایدار برای مشکلاتی چون دفع فاضلاب، موازی کاری های بین سازمانی و یا طرح های مبنی بر انتقال آب جاده چالوس از تونل های آبی را میتوان نشان از سیاست کلی دولت مردان پس از انقلاب دانست.  در صورتی که انتظار می رفت با رشد لجام گسیخته مناطق شهری و کلانشهر شدن تهران و کرج و کمبود سرانه های اوقات فراغت دراستان های مذکور(مقصود استان البرز و تهران است) این گونه تفرج گاه ها مورد توجه ویژه جهت توسعه پایدار گردشگری قرار گیرند.  از طرفی دیگر برای همگان واضح و روشن است که آسیب های محیط زیستی اطراف این دو کلانشهر، زمین خواری ها، از بین رفتن زمین های کشاورزی و باغات، از بین رفتن چشم انداز ها، تشکیل فضاهای ناهمگون پیراشهری و غیره، همگی حاصل از نگاه های دوره ای و بخشی ،عدم نگاه آمایشی درست در مدیریت کلان در کشور است.  و شاید هیچ تصوری نیست که عدم تأمین اوقات فراغت چه مشکلاتی را در پی دارد: از هجوم به شهر های شمالی ایران و شهر های ترکیه گرفته تا مشکلات روحی برای شهروندانی که جز ترافیک و فشار زندگی و آلودگی چیزی برای گذران اوقات فراغت ندارند. همچنین به مخاطره افتادن تعداد زیادی روستا و بیش از هزاران شغل مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با گردشگری این جاده مهم و سایت بی نظیر گردشگری. اما با وجود این نگاه، دیزین به عنوان یکی از پروژه های مقصد شدن جاده چالوس همچنان ماند، بقاء سخت دیزین حاصل تلاش بومیان روستای ولایت رود که میراث دار پیشه پدرانشان بودند و برف و اسکی را تنها نقطه اتکا نگه داشت خاک و آب خود می دانستند بود و شاید تقاضای ریشه دار مردم به ورزش اسکی. این سایت زیبای ورزشی- گردشگری نه تنها سالها توسعه و سرمایه گزاری درستی در آن انجام نشده، بلکه از آن امکان باقی مانده نیز درست حفاظت و مدیریت نشده است و امروز هتل اصلی مجموعه (که توسط بخش دولتی مدیریت میشود) ، با کمترین تغییر نسبت به قریب به نیم قرن گذشته، به دلیل عدم ارائه خدمت درست مورد شکوائیه مراجعین است.  نکته مورد تأسف این است که با وجود برف بسیار عالی بارش های اخیر از ابتدای فصل پیست با ظرفیتی محدود باز شد، یعنی تعدادی از بالابرها مهم ( برای مثال تلکابین قله ) از ابتدای فصل به علت عدم استاندارد سازی از سرویس دهی خارج شده بودند.و در چند روز اخیر با کمال ناباوری و اتفاقی منحصربفرد در تاریخ این پیست به علت عدم تأمین امنیت در تأسیسات بالابری در بهترین زمان بهره بردای با حکم دادستانی محترم پلمپ شد.  اما سوال اینجاست، امروز که ما به عنوان مدعی توسعه گردشگری و ورزش و متولی تأمین اوقات فراغت، نمایشگاه گردشگری برگزار میکنیم و در تهران و شهرستان ها هیاهویی به راه می اندازیم و میلیارد ها صرف تبلیغ جاذبه های استان ها میکنیم (بیلبورد هایی که در شهرهای مختلف جهت تبلیغ گردشگری استان ها نصب شد)، اما امکان مهمی را در نزدیکی پر جمعیت ترین بخش کشور لگد مال میکنیم؟ و تقصیر را از این سازمان بر گردن آن سازمان و از آن اداره به گردن اداره ای دیگر می اندازیم؟ آیا این تبلیغ و این عمل در تناقض باهم نیستند؟!  به نظر می رسد ما هیچ کاری مثبتی که برای این سایت انجام نمیدهیم که هیچ، تمامی اعمال ما در جهت تخریب آن است تا این امکان طلایی را که ما میراث دارش هستیم آنقدر به خاک بکشانیم تا نابودش کنیم، آنچه بر سر آب اسکی آمد. ✍️  علیرضا فرازنده - فعال هتلداری و گردشگری

ایجاد شده: 8/اسفند/1401       آخرین ویرایش: 8/اسفند/1401     مقالات و یادداشت ها
معاون گردشگری کشور ؛ سیمکارت گردشگری از طرح‌های پیشنهادی ما بود

معاون گردشگری کشور ؛ سیمکارت گردشگری از طرح‌های پیشنهادی ما بود

به گزارش هتل نیوز ؛ " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور گفت :  پس از رخ دادن ناآرامی ها در کشور برخی از گردشگران خارجی برای برقراری ارتباط با خانواده های خود دچار چالش جدی شدند. بخش گردشگری و خصوصا هتلداران در آن مدت حمایت جدی را برای رعایت از حقوق گردشگران انجام دادند. برای مثال هتل‌ها در آن روزها این امکان را فراهم کردند که گردشگران به صورت رایگان از خطوط تلفن برای تماس‌های خارجی استفاده کنند و از وضعیت خود به خانواده هایشان اطلاع دهند. وی افزود :  این پیشنهاد به منظور تسهیل در حوزه گردشگری مطرح شد. بر اساس طرح ارائه شده گردشگرانی که به عنوان میهمان به ایران سفر می کنند، در مدت حضور خود در کشور می توانند با خانواده های خود ارتباط داشته باشند و به امور مرسوم و متداول خود رسیدگی کنند. " شالبافیان "‌گفت : موضوع امکان برقراری ارتباط، مطالبه گردشگران خارجی از ما بود که توسط فعالان این حوزه به ما منتقل شد. او ادامه داد :  یکی از دو پیشنهادی که در جلسات بخش خصوصی به ما منعکس می شد، فراهم شدن اینترنت مناسب برای ایفای نقش شغلی دفاتر خدمات مسافرتی با شرکای خارج از کشور خودشان بود. درست همانند نمونه هایی که برای برخی از مشاغل ایجاد شده است. معاون گردشگری کشور تاکید کرد : ارائه سیمکارت ویژه گردشگران، پیشنهادی بود که به منظور بررسی در مراجع قانونی و ذی‌ربط و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد.

ایجاد شده: 7/اسفند/1401       آخرین ویرایش: 7/اسفند/1401     اخبار داخلی
دوم اسفند؛ روزی برای پاسداشت سفیران گردشگری

دوم اسفند؛ روزی برای پاسداشت سفیران گردشگری

آنچه که در آخر هر سفر باقی می‌ماند بیش از تجربه‌ها، خاطره‌هاست و هرچه قدر تاثیر خاطره‌ها بر روح و جان گردشگر بیشتر باشد، بازآفرینی آن دلنشین‌تر خواهد بود. اما؛ چه کسی یا چه کسانی می‌توانند در گردشگری نقش مستقیم در خاطره آفرینی گردشگران را رقم بزنند؟ واژه راهنمای گردشگری، تورلیدر یا تور گاید برای گردشگران و مسافران واژه دور از ذهنی نیست. فردی که می‌تواند علاوه برآرامش و مدیریت سفر یک خاطره کوچک را به خاطره‌ای بزرگ و فراموش نشدنی تبدیل کند. بدون تردید راهنمای سفر نقش کلیدی یک رابط را بین محیط (جامعه‌ی میزبان) و گردشگران و سایر ذینفعان ایفا می‌کند. هر چه راهنمای سفر در کارش موفق‌تر باشد، کوله‌باری که گردشگر با خود به ارمغان می‌برد نیز غنی‌تر بوده و رضایت وی از سفرش بیشتر خواهد بود و جوامع مرتبط نیز بیش ازپیش از آن منتفع می‌شوند. راهنمایان گردشگری می‌کوشند تا زیبائیهای فرهنگی، تاریخی و طبیعی میهن خود و سایر نقاط جهان را به نحوی شایسته معرفی کنند و نقشی متفاوت برای راهنمایان گردشگری رقم بزنند. ۲ اسفند برابر با ۲۱ فوریه به نام روز راهنما تعیین شده که به لحاظ اهمیت وجایگاه این شغل در تقویم جهانی ثبت شده است. چند سالی می‌شود که در کشور ما هم همگام با سایر کشورهای جهان روز راهنما گرامی داشته می‌شود. شاید فعالیت راهنمایان ایران به دلیل بعضا متغیرها، کم بود زیرساختها، شرایط اقتصادی و اجتماعی و انتظارات گردشگران دشوار و سخت‌تر باشد ولی با وجود برخی مشکلات راهنمایان فرهیخته توانمند و فعال گردشگری در ایران عاشقانه برای معرفی ایران عزیز درتلاش‌اند و نیز برای سربلندی و شکوه میهن می‌کوشند، اما؛ هنوز این شغل در ایران از طرف بسیاری از بخشهای دولتی وخصوصی ناشناخته مانده است. مغتنم است نیکو روز جهانی راهنمایان را به تمامی فعالان این عرصه تبریک گفته و با ابراز امتنان از تلاشهای ارزنده این عزیزان توفیق و شادمانی برایشان آرزومند باشیم. ✍️ محسن قادری - مدیر شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ژیوار سفر

ایجاد شده: 2/اسفند/1401       آخرین ویرایش: 2/اسفند/1401     مقالات و یادداشت ها
رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی :  امیدی به توسعه گردشگری داخلی نیست

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی : امیدی به توسعه گردشگری داخلی نیست

به گزارش تور نیوز " فریدجواهرزاده" رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت : بحث حمل‌ونقل جزء لاینفک گردشگری است. بدون حمل‌ونقل و جابجایی، سفر میسر نیست مگر سفر مجازی. در هر صورت حمل‌ونقل نقش اساسی در گردشگری و توسعه آن ایفا می‌کند. او ادامه داد : در سطح گردشگری بین‌المللی طبق عددی که توسط سازمان جهانی گردشگری همه ساله اعلام می‌شود بالغ بر ۵۰ درصد گردشگران بین‌المللی از طریق خطوط هوایی جابجا می‌شوند. وی افزود : با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت جاده‌ها و حمل‌ونقل زمینی چندان مساعد نیست پرواز یکی از آسان‌ترین و در دسترس‌ترین سفرها برای گردشگران است. " جواهر زاده " گفت : اگر به هر دلیلی مثل وضعیت آب‌وهوا، مشکلات امنیتی و ... پروازی کنسل شد ایرلاین موظف است که حقوق مسافر و گردشگر را تامین کند. حتی اگر ایرلاینی نمی‌تواند پرواز جایگزین فراهم کند با امکانات دیگری همچون تامین محل اقامت، می‌تواند از گردشگری که به او اعتماد کرده و از او بلیت خریداری کرده است، حمایت کند؛ این حرکت به معنی تکریم مسافر و گردشگر است. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران تاکید کرد : به دلیل شیوه رفتاری ایرلاین‌های داخلی هیچ امیدی به بهبود شرایط در پروازها و همچنین توسعه گردشگری داخلی که بخش عمده‌ آن موضوع حمل‌ونقل است، نمی‌توان داشت.

ایجاد شده: 2/اسفند/1401       آخرین ویرایش: 2/اسفند/1401     اخبار داخلی
توقف فروش ارز با کارت ملی

توقف فروش ارز با کارت ملی

به گزارش تور نیوز ؛ با اعلام بانک مرکزی از امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران رسما آغاز به کار می‌کند. این مهم بعد از آن به مرحله اجرا درآمده که در هفته‌های اخیر نرخ ارز نوسان شدید را ثبت کرده و به رکوردهای تاریخی رسیده است. مردم برای دریافت این ارز باید به کارگزاری‌هایی که بانک مرکزی معرفی می‌کند مراجعه کنند و در زمان مشخصی ارز خود را دریافت می‌کنند.  طبق تصمیم جدید بانک مرکزی؛ برای مسافرت های زمینی ۳۰۰ یورو و مسافرت‌های هوایی ۵۰۰ یورو اختصاص داده شده است؛ ارز مسافرتی در پشت گیت فرودگاه‌ها به مسافران تحویل داده خواهد شد. نکته مهم در سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی این است که از این پس دیگر این  بانک، ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌دهد. البته صرافی‌ها می‌توانند از منابع داخلی خودشان در همان سرفصل ارز از مردم بخرند و به مردم بفروشند.

ایجاد شده: 2/اسفند/1401       آخرین ویرایش: 2/اسفند/1401     اخبار داخلی
ریزش ۸۰ درصدی گردشگر خارجی برای نوروز ۱۴۰۲

ریزش ۸۰ درصدی گردشگر خارجی برای نوروز ۱۴۰۲

به گزارش هتل نیوز ؛ " علی‌اکبر عبدالملکی " رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت : با توجه به برنامه توسعه انتظار این بود که تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی به ایران بیایند. سوال این است که چرا به این هدف نمی‌رسیم؟ یکی از دلایل این است که هیچ برنامه منسجمی برای دستیابی به این اهداف نداریم. او افزود : امسال با اتفاقات ناخوشایندی که رخ داد، صنعت گردشگری زمین خورد، زیرا متاسفانه دیپلماسی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خوبی نداریم. " عبدالمالکی " گفت : افزایش نرخ دلار برای ما ناخوشایند است، اما دولت می‌توانست بهره‌برداری خوبی از این شرایط در حوزه گردشگری کند. وی تاکید کرد : در ضعیف شدن صنعت گردشگری، شرکت‌های هواپیمایی، مردم و... مقصر نیستند؛ تنها سیاست‌گذاری‌های غلط باعث این اتفاق شده است. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران افزود : پیش‌بینی ما این است که در نوروز سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته با ریزش ۸۰ درصدی گردشگر خارجی مواجه باشیم.

ایجاد شده: 1/اسفند/1401       آخرین ویرایش: 1/اسفند/1401     اخبار داخلی
رئیس جامعه هتلداران کیش : دولت و مجلس نگاهی به صنعت گردشگری ندارند

رئیس جامعه هتلداران کیش : دولت و مجلس نگاهی به صنعت گردشگری ندارند

به گزارش هتل نیوز ؛" مسیح الله صفا " رئیس جامعه هتلداران کیش در حاشیه سمینار الزامات توسعه مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه کشور گفت  : نگاه دولت و مجلس به صنعت گردشگری نیست. این در عمل ثابت شده که دولت و مجلس برای مواقع ضروری که نمی‌توانند از نفت و گاز استفاده کنند هم به صنعت گردشگری بها نمی‌دهند. او ادامه داد : در همه جای دنیا، دولت‌ها از مردم می‌خواهند که قانون را رعایت کنند اما در ایران ما از دولت می‌خواهیم که قانون را رعایت کند. قانون چگونگی اداره مناطق آزاد یک قانون بسیار مترقی است که ۲۷ سال قبل تدوین شده اما فقط ۳۰ درصد آن اجرا شده است. " صفا " افزود : از سال ۱۳۹۶ در منطقه آزاد کیش به جایی رسیده‌ایم که ۴ یا ۵ مدیرعامل عوض شده است. رئیس جامعه هتلداران کیش تاکید کرد : هتل‌سازی که در زمان شروع کار فکر می‌کرد با ۱۰۰ میلیارد می تواند هتل بسازد اما در حال حاضر با ۱۰۰۰ میلیارد هم نمی تواند آن هتل را بسازد چطور می تواند ۵۰ هتل در حال ساخت دیگر را به اتمام برساند.

ایجاد شده: 30/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 30/بهمن/1401     اخبار داخلی
منتظر بله روسها نمانیم!

منتظر بله روسها نمانیم!

معادلات گردشگری ایران و روسیه هیچ‌گاه به سرانجام مطلوب نرسیده است. سالهاست هرگاه روسیه با بحران و چالش در مقاصد گردشگری مواجه می‌شود پای سفر به ایران به میان می‌آید اما هم‌چنان در حد دیدارهای دور یک میز و خوش و بش‌های دیپلماتیک باقی می‌ماند. ایران در روسیه ناشناخته است و در معادلات گردشگری این کشور جایگاهی ندارد. بنابراین کوشش‌ها و رایزنی‌های دولتی برای جلب توجه روسها به نتیجه نخواهد رسید. شاید این مثال به درک واقعیت گردشگری ایران و روسیه کمک کند. انتخاب ترکیه توسط گردشگران ایرانی در کنار همسایگی و ارزان بودن، ناشی از شناخت وسیع گردشگران ایرانی از جاذبه‌های این کشور است و به رایزنی‌های حاکمیتی  مربوط نیست. وقتی مقصدی در میان مردم یک کشور به درستی معرفی شود، جریان سفر شکل می‌گیرد و بخش خصوصی فعال می‌شود. ایران در روسیه مقصد نیست و گردشگران و بخش خصوصی این کشور با داشته‌های ایران در زمینه‌های مختلف آشنا نیستند. با وجود گذشت بیش از  یکسال از طرح موضوع لغو روادید میان دو کشور هنوز از احتمال تحقق این خواسته سخن گفته می‌شود. این در حالی است که بارها راجع به این موضوع شاهد برپایی نشست‌های مختلف مقامات دو کشور بوده‌ایم.  این تعلل و بی‌میلی روسها واقعیتی است که هنوز مسولان مرتبط گردشگری و دیپلماسی کشورمان بدان پی نبرده‌اند. از آغاز حمله نظامی روسیه به اکراین، موجی از زنان باردار روس به قصد اخذ تابعیت آرژانتینی برای فرزندانشان به بوئنوس آیرس سفر کرده‌اند. این انتخاب و جریان ایجاد شده برای سفر به آرژانتین ماحصل شناخت گردشگران روس از این کشور آمریکای لاتین است و با نشست‌ها و دیدارهای دیپماتیک حاصل نشده است. به جای معطل ماندن برای لغو روداید  و چشم دوختن به دهان دیپلمات‌های روسی و بله گفتن آنها، با تقویت بخش خصوصی شرایط مطلوب بازاریابی و تبلیغات را در این کشور فراهم کنیم و به جای دلخوش کردن به دیدارها، به لایه‌های اجتماعی و مردمی روسیه ورود کنیم. ✍️  عباس مهدوی - روزنامه نگار گردشگری

ایجاد شده: 27/بهمن/1401       آخرین ویرایش: 27/بهمن/1401     مقالات و یادداشت ها
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...