به گزارش هتل نیوز و به نقل از مهر، نشست بررسی لغو روادید سفرهای گروهی روسیه که چندی پیش توسط علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و رئیس آژانس فدرال روسیه به امضا رسید، در فضای مجازی با حضور کارشناسان ایرانی و فعالان گردشگری در روسیه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. در این نشست افشین یوسفی یکی از فعالان گردشگری در کشور روسیه بیان کرد: در سالهای گذشته نیز از کلمه تسهیلات در سفرهای گروهی نام برده میشد اما اکنون رسانهها از لغو روادید خبر دادهاند در صورتی که لغو روادید برای همه مسافران روسیه امکانپذیر نیست بلکه تنها این امتیاز به گروههایی که با آژانسها سفر میکنند، داده شده است. هر زمانی که میخواهند تسهیلاتی بگذارند باید همه جوانب را بسنجند. به عنوان مثال در چنین مواقعی تسهیلات برای سفرها و ویزا داده میشود اما هماهنگی با مرزبانیها وجود ندارد و یا اینکه سخت گیری در مرزبانیها بیشتر میشود. برفرض که این قرارداد به سرانجام برسد در نهایت برای توریست عادی فایدهای ندارد. بنابراین مسافر باید ۸۰ دلار برای سفر انفرادی بدهد. آژانسها هم به هر حال این ۸۰ دلار را از مسافر میگیرند و به سود خودشان میشود. من فکر نمیکنم تفاوتی ایجاد شده باشد. در ادامه این نشست عماد عاشوری از فعالان دیگر حوزه گردشگری روسیه اظهار داشت: این کشور حتماً بعد از لغو روادید گروهی شرایط خاصی را تعیین میکند چون برخی از ایرانیان ممکن است از موضوع لغو روادید سوءاستفاده کنند و به روسیه رفته تا خروج غیرقانونی داشته باشند. به این دلیل این کشور مسائل امنیتی را بیشتر خواهد کرد. شاید از ۶۰ شرکتی که انتخاب شده باشند، ضمانتهای خاص بگیرند. من در واقع نمیتوانم باور کنم که این قرارداد اجرایی میشود. چون تاکنون چند بار امضا شده است. وی افزود: جذابیتهای سفر به ایران برای خیلی از روسها مهم است. ایران کشوری است که فاصله برف بازی و شنا کردن در آن یک ساعت است. افشین یوسفی که در روسیه فعالیت دارد نیز ادامه داد: ۸۰ درصد توریستهایی که از روسیه به ایران می آیند، پلاژ میخواهند. بلیت هواپیما نیز گران است پس به سوچی برای اسکی میرود. در ادامه شهرام معین فر هم از فعالان گردشگری بیان کرد: ما آنقدر که توریست ایرانی به ترکیه میفرستیم، توریست ترک به ایران نداریم. بیشتر روسها به دنبال آفتاب هستند ولی ما این شرایط را در ایران نداریم. توریست روسی خرج میکند اما اقتصادی به سفر میرود. شاید در گرانترین هتلها اقامت کنند اما میخواهند با پرواز ارزان جابجا شوند و به جای کویرگردی در ایران به امارات میروند که نزدیکتر و ارزانتر است. روسیه هم برای توریست ایرانی شرایط خاصی میگذارد. توریست ارزان ایرانی هم سعی میکند به جای روسیه به ترکیه و کشورهای دیگر که پروازهای آفر دارد، برود. در ادامه این نشست، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: لغو روادید گروهی اتفاق خوبی است. بازار روسیه جزو ۱۰ کشور اول ایران بود که فعالیتی در آن نداشتیم و درباره آن آشنایی کافی را نیز کسب نکردیم. احساس میکنم این کار باید زودتر انجام میشد. اینکه ما از کشور روسیه توریست به ایران بیاوریم به این معنا نیست که روسها پذیرای کشور ما نیستند بلکه ایران هم برای آنها جذابیت دارد. از طرفی متقاضی سفر به روسیه هم زیاد است. امیدوارم شرایط فعلی و قراردادی که بسته شده، به زودی اجرایی شود و در حد یک پروتکل نباشد. از طرف دیگر اگر پروازهایی که در حال انجام است، نتوانند مسافر داشته باشند به مشکل بر میخورند. گردشگری در دنیا به معنای گذشته فعال نیست اما اکنون در حال انجام است. تقریباً هتلهای ۵ ستاره تاپ ترکیه بیش از ۵۰ درصد ضریب اشغال داشتهاند ولی در ایران کوتاهیهایی انجام شده و برخی میگویند که گردشگری باعث شیوع کروناست در حالی که هم اکنون تجمعات در رقابتهای انتخاباتی انجام میشود و کسی جلوی آن را نمیگیرد. محمد محب خدایی معاون گردشگری سابق درباره این قرارداد بیان کرد: در واقع لغو ویزایی صورت نگرفته است. لغو ویزا زمانی است که مسافر توری را خریداری کرده باشد و پول ویزا ندهد. ایران جز بازار هدف روسیه نیست. حتی وقتی ترکیه با روسیه مشکل داشت باز هم نتوانستیم بازار هدف روسیه شویم. ترکیه از آژانسهای داخلی استفاده نمیکند بلکه آژانسهای ایرانی هستند که سالی دو میلیون مسافر به ترکیه میفرستند. آنها مدل برنامه ریزی شأن را تغییر دادند. روسیه هم به دنبال این است که آژانسهای ایرانی فعال شوند. زمانی که دو گروه بزرگ روسی به کیش آمدند، ما متوجه شدیم که آنها پلاژهای جدای نمیخواهند. بنابراین توریست درمانی، تفریحی یا تاریخی روسیه نمیتواند جزو بازار هدف برای جذب شأن به ایران باشد. در مقابل این سخن، سجاد شالیکار از فعالان گردشگری ایرانی گفت: ایران بازار هدف کجا هست؟ باید خودمان کار کرده و توریست جذب کنیم. موضوع دیگر اینکه ما اصلاً از سفر آقای وزیر به روسیه خبر نداشتیم اگر قرار است آژانسها جذب توریست داشته باشند باید از این رویداد با خبر میشدند شاید با همکارانشان در روسیه رایزنی میکردند اما ما یکباره در خبرها شنیدیم که لغو روادید گروهی اتفاق افتاده است. وی افزود: ما هنوز نمیدانیم جزو لیست شرکتهای انتخابی برای بازار روسیه هستیم یا نه. میدانیم سهم ورودی کار و خروجی کار چقدر است. این روالها باید درست شود. مصطفی سرویس عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران هم گفت: من هم معتقدم اگر قرار است آژانسی با روسیه کار کند باید آنهایی باشند که این بازار را میشناسند. خبری را شنیدم مبنی بر اینکه به زودی پرواز مستقیم تهران و اصفهان به مسکو راه اندازی میشود. محمد ابراهیم لاریجانی مدیرکل سابق بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز گفت: دوستان بر چه اساسی میگویند ایران جزو بازار هدف روسیه نیست ترکیه زمانی که در چین کار کرد تنها بعد از چهار سال حدود هزار چینی جذب کرد اما الان این آمار به چند صد هزار نفر رسیده است. ما همین الان هم از روسیه ۲۰ هزار گردشگر داریم. ما تا به حال خود را عرضه نکردهایم. با این وجود اشتیاقی برای سفر به ایران هست. میتوانیم گوشهای از این بازار را داشته باشیم اگر آژانسداران بتوانند خود را در روسیه عرضه کنند. عباس پیرمرادیان از راهنمایان باسابقه گردشگری هم گفت: خیلی دنبال این نباشید که گردشگر زیادی به ایران بیاید چون وقتی بعد از برجام تعداد توریستها زیاد شد ما دیگر جای خالی در هتلها پیدا نمیکردیم. حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر مسافرتی هم پاسخ داد: رانت زمانی ایجاد میشود که دفاتر گزینشی انتخاب شوند. وقتی به هر وقتی مجوز کار دادیم که در حوزه داخلی و خارجی فعالیت کند نگفتیم به چه کشورهایی مسافر ببرد یا بیاورد. وقتی رانت بوجود بیاید بخشی از پتانسیل ما از بین میرود. وقتی میگویند تنها چند آژانس کار کنند رقابت سالم از بین میرود. چرا دولت باید تعیین کند که چه کسی کجا کار کند؟ در جاهای دیگر این تصمیم گیری برای بخش خصوصی جواب مثبتی نداشته است. ما برای ورود و خروج توریست باید در هر کشوری دفتر مشترک داشته باشیم تا هر دفتری که میخواهد فعالیتی کند از طریق آن دفتر باشد. آن دفتر هم برای همه آژانسهایی است که آمدهاند در آن کشور کار کنند. برخی از دوستان فکر میکنند که این کشورها سهم آنهاست و فقط آنها باید در آن کشور کار کنند در صورتی که نباید این طور باشد.
ایجاد شده: 27/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 29/خرداد/1400 اخبار داخلی
تا کنون به برگزاری ماه عسل در فضا فکر کردهاید؟ شاید اغلب افراد چنین چیزی برای آغاز زندگی مشترک در ذهن نداشته باشند اما یک طراح به این موضوع فکر کرده و طرح مفهومی گذراندن ماه عسل در فضا را ارائه داده است. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، «یلکن اکتوری» (Yelken Octuri) که طراح هواپیما و طراح داخلی است، طرحی مفهومی از یک تأسیسات فضایی ارائه داده که Horny Moon Airways نام دارد و به دنبال امکانسنجی ماه عسل در فضا است. ایدهی اولیهی این پروژه سالها پیش آغاز شد اما با بررسی مقررات هوانوردی موجود، اکتوری دریافت که این پروژه نمیتواند آنطور که میخواهد توسعه یابد. مدتی بعد «ماکسیم والی» (Maxime Vaeli) مسئول برند «وستال» (Vestal) که علاقهمند به فعالیت در زمینهی گردشگری فضایی بود، از این پروژه استقبال کرد تا مجددا در دست اجرا قرار بگیرد. ایدهی اکتوری شامل یک ماه عسل ۴۸ ساعته در فضا میشود که برای رسیدن به آنجا از یک هواپیما استفاده خواهد کرد و زوجها را تا ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری زمین میرساند. پس از رسیدن به این ارتفاع، هواپیما کپسول سرنشینداری را در مدار زمین قرار میدهد که تا ۴۸ ساعت بعد در اختیار زوجها خواهد بود. در کل این شاتل میتواند تا ۵ کپسول را در خود جای دهد و این یعنی با هر بار پرواز فقط ۱۰ عروس و داماد خوششانس امکان استفاده از آن را دارند. این وسیله از ۶ پیشرانه در عقب برای پرواز استفاده میکند و یک محفظهی بار بسیار کشیده برای قرارگیری کپسولها دارد. هر کپسول گنبدیشکل است تا بتواند بیشترین دید را به فضا و زمین فراهم کند. پس از تزریق کپسول ماه عسل در مدار، یک لایهی سقف آن به شکل ۹ گلبرگ باز میشود تا از سلولهای خورشیدی به عنوان منبع انرژی استفاده شود. هرچند طراح توضیح دقیقی دربارهی منبع تغذیهی اصلی کپسول نداده است. کف کپسول به صورت بالشی ساخته میشود و شامل یک تخت و چند صندلی هم خواهد بود. دو دریچه هم درون کپسول قرار دارد که یکی برای دسترسی به توالت و دیگری برای ورود به کپسول استفاده میشود. طراح تأکید کرده که گشتوگذار و زندگی در فضا حتی برای چند روز کار آسانی نیست و هنگام فعالیت در ریزگرانش باید مراقب باشند. برای کمک به کاهش خطر، راه حلهایی هم ارائه شده است. از جمله استفاده از دیوارههای بلندتر برای کپسول که باعث میشود سطح بیشتری با بالشتک پوشیده شود و یا استفاده از کمربندهای مخصوص که ضمن آزادی عمل، ایمنی هم فراهم کند. با گذشت ۴۸ ساعت، هر کپسول بدون شاتل اولیه و به تنهایی به زمین بازمیگردد. برای این کار مانند مأموریتهای فضایی فعلی ناسا، از سیستم فرود در آب استفاده خواهد شد. برای تنظیم مسیر، ۱۲ پیشران در لبههای کپسول تعبیه داده شدهاند و یک سپر حرارتی هم هنگام ورود مجدد به جو از کپسول محافظت خواهد کرد. هفت چتر نجات هم به فرود آرام کپسول در آب کمک خواهند کرد. در نهایت با فرود در آب، یک قایق لوکس مسافران را به ساحل میرساند تا این ماه عسل فضایی پایان یابد. این ایده اگرچه راه زیادی تا عملیاتی شدن دارد، اما گردشگری فضایی یک ایدهی رو به گسترش است و احتمالا در آینده میتوان انتظار چنین چیزی را هم داشت.
ایجاد شده: 27/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 27/خرداد/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، " امیرپویان رفیعی شاد " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران گفت: در حالی است که برخی از کشور های همسایه پذیرش گردشگران و تورهای خارجی را با رعایت تمام جوانب مربوط به بیماری کرونا آغاز کرده اند، ما نباید از این غافله عقب بمانیم. عضو هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور بیان کرد: صدور روادید برای سفر گردشگران خارجی از کشورهای توسعه یافته به ایران همچنان متوقف مانده است در حالی که سفر گردشگران اروپایی و آسیای جنوبی شرقی که در برابر بیماری کرونا واکسینه شده اند به برخی از کشورهای جهان آغاز شده است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران اظهار داشت: برخی از گردشگران خارجی در کشورهای خود واکسینه شده اند و سفر این افراد به کشورهای مورد نظر مشکلی ندارد. تعلل باعث عقب ماندگی ما از کسب درآمدهای ارزی گردشگری خواهد شد رفیعی شاد تاکید کرد: سفر گردشگران اروپایی به کشورهای مقاصد گردشگری و توریسم آغاز شده و اگر در این خصوص تعلل کنیم باعث عقب ماندگی ما از کسب درآمدهای ارزی گردشگری خواهد شد. عضو هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور بیان کرد: چرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت امورخارجه با دریافت اطلاعات گردشگرانی که واکسینه شده اند، بسترهای لازم را برای سفر گردشگران خارجی به کشورمان فراهم نمی کنند؟ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته معمولا گردشگران از ۶ تا ۱۲ ماه آینده سفرهای خود را برنامه ریزی می کنند، گفت: در این صورت باید طوری برنامه ریزی شود که گردشگرانی که مدارک واکسینه شدن را در اختیار دارند بتوانند با دریافت روادید به صورت گروهی و یا انفرادی به ایران سفر کنند. ضرورت آغاز صدور ویزا به گردشگرانی که واکسینه شده اند رفیعی شاد افزود: پیشنهاد ما این است که صدور ویزا و روادید برای گردشگران خارجی که واکسینه شده اند در سفارتخانه های ایران در کشورهای خارجی آغاز شود تا سهم ایران از گردشگری و توریسم از دست نرود. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران تصریح کرد: از طرفی تعامل با کشورهای مختلف جهان برای صدور ویزا برای اتباع ایرانی حداقل برای افرادی که در کشور واکسینه شده اند، هم اکنون بسیار ضروری است. عضو هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی برای افزایش تقاضا برای سفر به برخی از شهرهای کشور اظهار داشت: در ماه های اخیر بیشتر پروازهای داخلی به خصوص در مسیرهای مشهد، کیش، قشم و شیراز پر می شود و نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارند. نبود هم خوانی در عرضه و تقاضای پروازها و سفرهای هوایی این مقام مسئول در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران خاطرنشان کرد: با این حال به علت نگرانی از سفر در مقایسه با ۲ سال پیش هم اکنون عرضه و تقاضای پروازها و سفرهای هوایی همخوانی ندارد و نسبت به گذشته سفر هموطنان بسیار کاهش یافته است. رفیعی شاد بیان کرد: از طرفی وضعیت اقتصادی مردم برای انجام سفرهای گروهی و یا انفرادی مناسب نیست، زیرا کرونا به کسب و کارهای بسیاری از اصناف لطمه زده و تحولات سیاسی نیز در کاهش سفرها تاثیرگذار بوده و سفر اولویت هموطنان ما نیست. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر در بین بیشتر مردم اقبالی برای انجام سفرهای گروهی و یا انفرادی وجود ندارد، گفت: با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا بیشتر کسب و کارها از جمله باشگاه های ورزشی و سینما فعالیت های خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز کرده اند، اما به نظر می رسد که در حوزه گردشگری هنوز در برابر سفرهای گردشگران مقاومت وجود دارد. می توانیم با هماهنگی جامعه هتلداران یک سفر ایمن را برای هموطنان فراهم کنیم رفیعی شاد بیان کرد: این در حالی است که برای انجام سفرهای ایمن در کشور به جای خانه های اجاره ای می توانیم با هماهنگی جامعه هتلداران کشور، یک سفر ایمن را می توانیم با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی فراهم کنیم. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران یادآور شد: انجام هرگونه سفرهای هوشمند به جای سفرهای انفرادی به مقاصد تعیین شده با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، سلامتی مردم را در سفرهای گردشگری تضمین می کند. عضو هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور گفت: در برخی از مسیرها که تقاضا برای سفر زیاد است می توانیم با سفر هوشمندانه چرخه گردشگری را در کشور به حرکت در بیاوریم تا بار دیگر شاهد رونق گردشگری در کشور باشیم.
ایجاد شده: 26/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 27/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " عنایت انصاری فرد " مدیر فرودگاه یاسوج اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته به ویژه از سوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیریت این فرودگاه برای رفاه حال مردم شرکت هواپیمایی پارس ایر پذیرفته است که پرواز یاسوج - مشهد را برقرار کند. وی افزود: تلاش می شود روز افتتاح این پرواز همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) صورت گیرد. مدیر فرودگاه یاسوج تاکید کرد: استمرار و افزایش پرواز ها مشروط به استقبال شهروندان، مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی خواهد بود که می طلبد اطلاع رسانی دقیق به مردم استان صورت گیرد تا از این پروازها بهره ببرند. فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفعترین فرودگاه کشور است با این تفاوت فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص میکند. در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود. ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد. pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود. روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز میتواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد. ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبههای سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود. فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای از سرگیری مجدد پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد. هم اکنون در روزهای شنبه،دوشنبه و پنجشنبه پرواز هواپیما در فرودگاه شهید امیدبخش شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران به مقصد تهران صورت می گیرد. فرودگاه گچساران پیش از پیروزی انقلاب با هدف تسهیل امور شرکت نفت احداث شد و تا سال ۱۳۹۲ تنها یک پرواز هفتگی داشت. طول باند پرواز فرودگاه گچساران در زمان فعالیت دولت دهم افزایش یافت. بر اساس توافق نامه ۲ وزارت خانه راه و شهرسازی و وزارت نفت، ۸ فرودگاه شرکت نفت به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران واگذار شده است. واگذاری مالکیت فرودگاه گچساران به حوزه عملیاتی فرودگاه یاسوج با پیگیری های مدیریت این فرودگاه و حمایت های مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و استاندار کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است. فرودگاه گچساران می تواند به فرصتی برای بهره مندی جمعیت ۴۰۰هزار نفری شهرهای جنوبی کهگیلویه و بویراحمد از جمله دهدشت، چرام، بهمئی، لنده و باشت برای سفرهای هوایی تبدیل شود. استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران دارای ۲ فرودگاه در شهرهای یاسوج و دوگنبدان است.
ایجاد شده: 25/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 25/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " صادق کاظمیان " دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی در خصوص میزان استقبال از اقامتگاههای بومگردی پس از بازگشاییهای اخیر تاسیسات گردشگری اظهار کرد: از آنجا که فلسفه اقامتگاههای بومگردی با سایر تاسیسات گردشگری متفاوت بوده و مالک و بهرهبردار خانواده است و لذا پذیرایی نیز به شکل خانوادگی صورت میگیرد، به همین خاطر از ابتدا این موضوع مطرح بود که شاید اقبال مردم، هم به این دلیل و هم به دلیل این که محیطی باز و روستایی را شاهد هستیم، ممکن است بیشتر باشد، بنابراین میتوان گفت استقبال در این حوزه در مجموع از سایر تاسیسات گردشگری به شکل بسیار ناچیزی بهتر و یا حداقل با ضریب اشغالی شبیه به سایر تاسیسات گردشگری همراه بوده است. با این حال، واقعیت این است که فاصله معنیداری با آنچه سال گذشته شاهد آن بودیم و آنچه باید امسال اتفاق میافتاد، داشتهایم. در هر صورت بخش اعظمی از مردم سفرهای خود را آغاز نکردهاند و متاسفانه همچنان در شرایط نابسامانی به سر میبریم. دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران همچنین درباره بیمه بیکاری در بخش اقامتگاههای بومگردی ادامه داد: در بخش اقامتگاههای بومگردی بیمه تامین اجتماعی آمار بسیار پایینی دارد؛ به این دلیل که مشاغل، مشاغلی خانگی است و جامعه محلی و روستایی را داریم. بر همین اساس این موضوع از ابتدای ماجرای کرونا مطرح شد و در واقع وزارتخانه هم این امر را پیگیری کرد. اما واقعیت این است که تصمیمگیری در این حوزه در یک مجموعه دیگری فراتر از وزارت و استان صورت میگیرد. پیگیر پرداختهای بیکاری ناشی از کرونا در ساختاری غیر از بیمه به کارکنان اقامتگاههای بومگردی هستیم کاظمیان عنوان کرد: با پیگیریهایی که صورت گرفت، توانستیم مجموعه وزارتخانه و معاونت گردشگری را قانع کنیم که باید به این شغل به چشم دیگری نگاه شود. ضمنا این اتفاق در مورد راهنمایان گردشگری هم رخ داد و جلساتی در یکی دو هفته گذشته با وزارت کار برگزار کردیم تا بر طبق ساختار دیگری غیر از ساختاری بر مبنای بیمه، پرداختها به این قشر صورت گیرد و البته همچنان در صدد تحلیل و بررسی آن در تهران با وزارت کار و وزارت گردشگری هستیم. وی خاطرنشان کرد: با این وجود، همانطور که میدانید، متاسفانه حتی به مشاغلی که بر مبنای بیمه بودهاند نیز پرداختی صورت نگرفته و به تازگی در روز گذشته مطرح شده که تعداد اندکی در حال انجام است. بنابراین تا به نتیجه رسیدن این موضوع فاصله داریم. دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران در خصوص برآورد جدید خسارات این بخش در سطح استان گفت: برای برآورد خسارات جدید تاسیسات گردشگری با توجه به عدم استقبالی که در این مدت صورت گرفته، باید به میزان خسارت قبلی حداقل 30 درصد اضافه کرد. بنابراین در مورد اقامتگاههای بومگردی نیز همین مبنا صادق است. لزوم پرداخت تسهیلات به کارکنان دولت، بازنشستگان و دانشجویان برای استفاده از خدمات اقامتگاههای بومگردی استان کاظمیان ابراز عقیده کرد: نکتهای که بر آن بسیار تاکید دارم این که برای برونرفت از فضای گردشگری موجود در کشور، به نظر میرسد دولت راهکار چندان جدی در مورد هتلها و تاسیسات ندارد. اما درباره اقامتگاههای بومگردی به نظر میرسد این موضوع در سطح استان کاملا قابل حل است. این موضوع به مسوولان استانی نیز در طی نامهای بارهای اعلام شده که حمایت از اقامتگاههای بومگردی و رونق کسبوکارهای روستایی که دولت و معاونت روستایی و ریاست جمهوری بر آن تاکید دارند، باید سرلوحه کار قرار گیرد. رئیس جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی خراسان رضوی اضافه کرد: این موضوع همانگونه که گفته شد در استان قابل حل است؛ به نحوی که میتواند ضریب اشغال اقامتگاههای بومگردی را افزایش دهد، به واسطه کسبوکارهایی که به شدت به اقامتگاههای بومگردی پیوسته شدهاند، تا اشتغال نیز در روستا افزایش یابد. واقعیت این است که در روستاها مشاغلی همچون صنایع دستی و امثال آن ایجاد شدند که کاملا وابسته به اقامتگاههای بومگردی هستند. کاظمیان بیان کرد: پیشنهادی که در این راستا مطرح شد، این بود که استان بتواند به کارکنان دولت، بازنشستگان و حتی دانشجویان سطح استان برای استفاده از خدمات اقامتگاههای بومگردی در شهرستانهای خراسان رضوی تسهیلاتی پرداخت و یا حداقل از آنان حمایت کند. به این معنا که کارکنان دولت به جای این که با استفاده از امتیازاتی به سایر استانها سفر کنند، به نحوی مورد حمایت قرار گیرند که در خود استان خراسان و شهرستانهای مختلف آن از اقامتگاهها استفاده کنند و به این شکل هم رونق اقتصاد استان، پیوند بین مردم شهرستانهای مختلف و هم آشنایی با فرهنگ، آیین و سنتهای بومی رخ خواهد داد. وی تصریح کرد: به نظر میرسد این وظیفه جدی مدیران دستگاههای دولتی است که بتوانند حداقل امسال این موضوع را پررنگتر کنند. ضمنا این قضیه میتواند در موضوع کرونا هم موثر باشد، چرا که در این صورت از سفرهای طولانی چندروزه که نیازمند اقامت بین راه است، اجتناب خواهد شد و سفرهای کوتاه یک یا چندساعته را شاهد هستیم که افراد از خانه خود به خانه دیگری میروند، چرا که شعار ما همواره این است که اقامتگاه بومگردی یک خانه است. بنابراین شما میتوانید میهمان خانهای دیگر باشید که صاحب آن خود از امکانات موجود استفاده میکند. لذا بسیار حساس نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی در جهت سلامت خود و میهمانان و نه «مشتریان» خود است.
ایجاد شده: 25/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 25/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " صادق کاظمیان " دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران، میزان استقبال از اقامتگاههای بومگردی پس از بازگشاییهای اخیر تاسیسات گردشگری اظهار کرد: از آنجا که فلسفه اقامتگاههای بومگردی با سایر تاسیسات گردشگری متفاوت بوده و مالک و بهرهبردار خانواده است و لذا پذیرایی نیز به شکل خانوادگی صورت میگیرد، به همین خاطر از ابتدا این موضوع مطرح بود که شاید اقبال مردم، هم به این دلیل و هم به دلیل این که محیطی باز و روستایی را شاهد هستیم، ممکن است بیشتر باشد، بنابراین میتوان گفت استقبال در این حوزه در مجموع از سایر تاسیسات گردشگری به شکل بسیار ناچیزی بهتر و یا حداقل با ضریب اشغالی شبیه به سایر تاسیسات گردشگری همراه بوده است. با این حال، واقعیت این است که فاصله معنیداری با آنچه سال گذشته شاهد آن بودیم و آنچه باید امسال اتفاق میافتاد، داشتهایم. در هر صورت بخش اعظمی از مردم سفرهای خود را آغاز نکردهاند و متاسفانه همچنان در شرایط نابسامانی به سر میبریم. دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران همچنین درباره بیمه بیکاری در بخش اقامتگاههای بومگردی ادامه داد: در بخش اقامتگاههای بومگردی بیمه تامین اجتماعی آمار بسیار پایینی دارد؛ به این دلیل که مشاغل، مشاغلی خانگی است و جامعه محلی و روستایی را داریم. بر همین اساس این موضوع از ابتدای ماجرای کرونا مطرح شد و در واقع وزارتخانه هم این امر را پیگیری کرد. اما واقعیت این است که تصمیمگیری در این حوزه در یک مجموعه دیگری فراتر از وزارت و استان صورت میگیرد. پیگیر پرداختهای بیکاری ناشی از کرونا در ساختاری غیر از بیمه به کارکنان اقامتگاههای بومگردی هستیم کاظمیان عنوان کرد: با پیگیریهایی که صورت گرفت، توانستیم مجموعه وزارتخانه و معاونت گردشگری را قانع کنیم که باید به این شغل به چشم دیگری نگاه شود. ضمنا این اتفاق در مورد راهنمایان گردشگری هم رخ داد و جلساتی در یکی دو هفته گذشته با وزارت کار برگزار کردیم تا بر طبق ساختار دیگری غیر از ساختاری بر مبنای بیمه، پرداختها به این قشر صورت گیرد و البته همچنان در صدد تحلیل و بررسی آن در تهران با وزارت کار و وزارت گردشگری هستیم. وی خاطرنشان کرد: با این وجود، همانطور که میدانید، متاسفانه حتی به مشاغلی که بر مبنای بیمه بودهاند نیز پرداختی صورت نگرفته و به تازگی در روز گذشته مطرح شده که تعداد اندکی در حال انجام است. بنابراین تا به نتیجه رسیدن این موضوع فاصله داریم. دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران در خصوص برآورد جدید خسارات این بخش در سطح استان گفت: برای برآورد خسارات جدید تاسیسات گردشگری با توجه به عدم استقبالی که در این مدت صورت گرفته، باید به میزان خسارت قبلی حداقل 30 درصد اضافه کرد. بنابراین در مورد اقامتگاههای بومگردی نیز همین مبنا صادق است. لزوم پرداخت تسهیلات به کارکنان دولت، بازنشستگان و دانشجویان برای استفاده از خدمات اقامتگاههای بومگردی استان کاظمیان ابراز عقیده کرد: نکتهای که بر آن بسیار تاکید دارم این که برای برونرفت از فضای گردشگری موجود در کشور، به نظر میرسد دولت راهکار چندان جدی در مورد هتلها و تاسیسات ندارد. اما درباره اقامتگاههای بومگردی به نظر میرسد این موضوع در سطح استان کاملا قابل حل است. این موضوع به مسوولان استانی نیز در طی نامهای بارهای اعلام شده که حمایت از اقامتگاههای بومگردی و رونق کسبوکارهای روستایی که دولت و معاونت روستایی و ریاست جمهوری بر آن تاکید دارند، باید سرلوحه کار قرار گیرد. رئیس جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی خراسان رضوی اضافه کرد: این موضوع همانگونه که گفته شد در استان قابل حل است؛ به نحوی که میتواند ضریب اشغال اقامتگاههای بومگردی را افزایش دهد، به واسطه کسبوکارهایی که به شدت به اقامتگاههای بومگردی پیوسته شدهاند، تا اشتغال نیز در روستا افزایش یابد. واقعیت این است که در روستاها مشاغلی همچون صنایع دستی و امثال آن ایجاد شدند که کاملا وابسته به اقامتگاههای بومگردی هستند. کاظمیان بیان کرد: پیشنهادی که در این راستا مطرح شد، این بود که استان بتواند به کارکنان دولت، بازنشستگان و حتی دانشجویان سطح استان برای استفاده از خدمات اقامتگاههای بومگردی در شهرستانهای خراسان رضوی تسهیلاتی پرداخت و یا حداقل از آنان حمایت کند. به این معنا که کارکنان دولت به جای این که با استفاده از امتیازاتی به سایر استانها سفر کنند، به نحوی مورد حمایت قرار گیرند که در خود استان خراسان و شهرستانهای مختلف آن از اقامتگاهها استفاده کنند و به این شکل هم رونق اقتصاد استان، پیوند بین مردم شهرستانهای مختلف و هم آشنایی با فرهنگ، آیین و سنتهای بومی رخ خواهد داد. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " صادق کاظمیان " دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران، میزان استقبال از اقامتگاههای بومگردی پس از بازگشاییهای اخیر تاسیسات گردشگری اظهار کرد: از آنجا که فلسفه اقامتگاههای بومگردی با سایر تاسیسات گردشگری متفاوت بوده و مالک و بهرهبردار خانواده است و لذا پذیرایی نیز به شکل خانوادگی صورت میگیرد، به همین خاطر از ابتدا این موضوع مطرح بود که شاید اقبال مردم، هم به این دلیل و هم به دلیل این که محیطی باز و روستایی را شاهد هستیم، ممکن است بیشتر باشد، بنابراین میتوان گفت استقبال در این حوزه در مجموع از سایر تاسیسات گردشگری به شکل بسیار ناچیزی بهتر و یا حداقل با ضریب اشغالی شبیه به سایر تاسیسات گردشگری همراه بوده است. با این حال، واقعیت این است که فاصله معنیداری با آنچه سال گذشته شاهد آن بودیم و آنچه باید امسال اتفاق میافتاد، داشتهایم. در هر صورت بخش اعظمی از مردم سفرهای خود را آغاز نکردهاند و متاسفانه همچنان در شرایط نابسامانی به سر میبریم. دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران همچنین درباره بیمه بیکاری در بخش اقامتگاههای بومگردی ادامه داد: در بخش اقامتگاههای بومگردی بیمه تامین اجتماعی آمار بسیار پایینی دارد؛ به این دلیل که مشاغل، مشاغلی خانگی است و جامعه محلی و روستایی را داریم. بر همین اساس این موضوع از ابتدای ماجرای کرونا مطرح شد و در واقع وزارتخانه هم این امر را پیگیری کرد. اما واقعیت این است که تصمیمگیری در این حوزه در یک مجموعه دیگری فراتر از وزارت و استان صورت میگیرد. پیگیر پرداختهای بیکاری ناشی از کرونا در ساختاری غیر از بیمه به کارکنان اقامتگاههای بومگردی هستیم کاظمیان عنوان کرد: با پیگیریهایی که صورت گرفت، توانستیم مجموعه وزارتخانه و معاونت گردشگری را قانع کنیم که باید به این شغل به چشم دیگری نگاه شود. ضمنا این اتفاق در مورد راهنمایان گردشگری هم رخ داد و جلساتی در یکی دو هفته گذشته با وزارت کار برگزار کردیم تا بر طبق ساختار دیگری غیر از ساختاری بر مبنای بیمه، پرداختها به این قشر صورت گیرد و البته همچنان در صدد تحلیل و بررسی آن در تهران با وزارت کار و وزارت گردشگری هستیم. وی خاطرنشان کرد: با این وجود، همانطور که میدانید، متاسفانه حتی به مشاغلی که بر مبنای بیمه بودهاند نیز پرداختی صورت نگرفته و به تازگی در روز گذشته مطرح شده که تعداد اندکی در حال انجام است. بنابراین تا به نتیجه رسیدن این موضوع فاصله داریم. دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران در خصوص برآورد جدید خسارات این بخش در سطح استان گفت: برای برآورد خسارات جدید تاسیسات گردشگری با توجه به عدم استقبالی که در این مدت صورت گرفته، باید به میزان خسارت قبلی حداقل 30 درصد اضافه کرد. بنابراین در مورد اقامتگاههای بومگردی نیز همین مبنا صادق است. لزوم پرداخت تسهیلات به کارکنان دولت، بازنشستگان و دانشجویان برای استفاده از خدمات اقامتگاههای بومگردی استان کاظمیان ابراز عقیده کرد: نکتهای که بر آن بسیار تاکید دارم این که برای برونرفت از فضای گردشگری موجود در کشور، به نظر میرسد دولت راهکار چندان جدی در مورد هتلها و تاسیسات ندارد. اما درباره اقامتگاههای بومگردی به نظر میرسد این موضوع در سطح استان کاملا قابل حل است. این موضوع به مسوولان استانی نیز در طی نامهای بارهای اعلام شده که حمایت از اقامتگاههای بومگردی و رونق کسبوکارهای روستایی که دولت و معاونت روستایی و ریاست جمهوری بر آن تاکید دارند، باید سرلوحه کار قرار گیرد. رئیس جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی خراسان رضوی اضافه کرد: این موضوع همانگونه که گفته شد در استان قابل حل است؛ به نحوی که میتواند ضریب اشغال اقامتگاههای بومگردی را افزایش دهد، به واسطه کسبوکارهایی که به شدت به اقامتگاههای بومگردی پیوسته شدهاند، تا اشتغال نیز در روستا افزایش یابد. واقعیت این است که در روستاها مشاغلی همچون صنایع دستی و امثال آن ایجاد شدند که کاملا وابسته به اقامتگاههای بومگردی هستند. کاظمیان بیان کرد: پیشنهادی که در این راستا مطرح شد، این بود که استان بتواند به کارکنان دولت، بازنشستگان و حتی دانشجویان سطح استان برای استفاده از خدمات اقامتگاههای بومگردی در شهرستانهای خراسان رضوی تسهیلاتی پرداخت و یا حداقل از آنان حمایت کند. به این معنا که کارکنان دولت به جای این که با استفاده از امتیازاتی به سایر استانها سفر کنند، به نحوی مورد حمایت قرار گیرند که در خود استان خراسان و شهرستانهای مختلف آن از اقامتگاهها استفاده کنند و به این شکل هم رونق اقتصاد استان، پیوند بین مردم شهرستانهای مختلف و هم آشنایی با فرهنگ، آیین و سنتهای بومی رخ خواهد داد.
ایجاد شده: 24/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 24/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هنل نیوز، ابتدای اسفند ۱۳۹۸ هیچکس گمان نمیکرد اپیدمی و شیوع کرونا چنین دامنهدار و طولانی باشد، از این رو صاحبان هتلها گرچه ناچار به بازپرداخت هزینههای رزرو مسافرانی که برای تعطیلات نوروز برنامهریزی کرده بودند شدند اما امید داشتند چند ماه بعد بتوانند خسارتهای عید ۹۹ را جبران کنند. این درحالی بود که به گفته جمشید حمزهزاده رئیس جامعه هتلداران تا پایان این سال ضریب اشغال هتلها همچنان در حد ۵ و ۱۰ درصد باقی ماند تا به گفته او از زمان شیوع کرونا تا نوروز ۱۴۰۰ ضرر و زیان وارده به این صنعت به رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان برسد. او میگوید: این رقم با گذشت دو و نیم ماه از سال جدید با یک افزایش دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. حمزهزاده میافزاید: هتلها در دوران کرونا به ظاهر باز هستند و این صنعت پویا بهنظر میرسد اما در واقعیت هتلها ماههاست تعطیل شدهاند. هتلداری که با ضریب اشغال ۵ تا ۱۰ درصد کار میکند اگر کارش را تعطیل کند ضرر و زیان کمتری را متقبل میشود اما آنها با امید به آینده با وجود خسارتهای روزانه کسبوکارشان را تعطیل نکردهاند. او در اینباره که چه تعداد هتل در این دوره تعطیل شدهاند به فقدان آمار اشاره و عنوان میکند: با وجود نداشتن آمار مدون و مستند، مشاهدات ما حکایت از آن دارد که در خراسان رضوی هتلداران بیش از سایر استانها دچار ضرر و زیان شدهاند. نایبرئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد هم پیشتر گفته بود که در مشهد به عنوان یکی از قطبهای گردشگری کشور هتلها با همان ظرفیت ۵ تا ۱۰ درصد فعالیت کرده و با افت رزرو خسارتهای زیادی به این صنعت وارد شده است. به گفته مژگان ثابت تیموری چنین وضعیتی باعث شده در این شهر آژانسهای مسافرتی هم با کمبود قابلتوجه تقاضا مواجه شده و از ۲۰ هزار کارمندی که در آژانسهای این شهر کار میکردند ۹۰ درصد از این شغل خارج شده و تنها ۱۰ درصد در آژانسها مشغول به کار هستند. علاوه بر آن در مشهد ۴۰۰ راهنمای گردشگری فعالیت میکردند که اغلب آنها نیز از این شغل خارج شده و بالاترین نرخ بیکاری را در گردشگری این شهر به خود اختصاص دادهاند. حمزهزاده در اینباره که بستههای حمایتی که برای بقای صنعت هتلداری ارائه شدند، چقدر کارآیی دارند، میگوید: ما دو بسته حمایتی داشتیم که بیش از پیش به چالشهای پیش روی هتلداران افزوده است. در یکی از آنها موضوع امهال مالیاتی مطرح شده بود و براساس آن هتلداران میتوانستند مالیات خود را بهصورت اقساط بپردازند اما زمانی که صاحبان هتلها برای مفاصا حساب مراجعه کردند متوجه شدند که مشمول ۱۰ درصد جریمه شدهاند. این موضوع در مورد بیمه کارکنان هم اتفاق افتاد و آنها مشمول دو درصد جریمه شدند. علاوه بر این در موضوع حاملهای انرژی هم سازمانهای درگیر کوچکترین توجهی به وضعیت صنعت گردشگری نداشتند و در مواردی سختگیریها برای ما بیشتر شد. به این ترتیب اگر پیشتر صاحبان هتل میتوانستند هزینه برق را با یک ماه تاخیر بپردازند حال با سه روز تاخیر برق مجموعهشان قطع میشود. رئیس جامعه هتلداران درباره وامی که مشمول هتلداران میشد هم به سود ۱۲ درصدی این وام اشاره کرده و میافزاید: با رکود قابلتوجهی که در صنعت توریسم مواجهیم این وام مورد استقبال صاحبان هتل قرار نگرفت. او از دیگر معضلهای این روزهای هتلداران را چالش قطعی برق میداند و میگوید: به هتلداران هشدار داده شده که باید مصرف برقشان را به حداقل برسانند در غیراینصورت هزینههایشان تصاعدی محاسبه خواهد شد. این هشدار درحالی صورت میگیرد که هتلدار نمیتواند مثلا روشنایی هتل یا راهروها را خاموش بگذارد. کدام هتل سه، چهار یا پنج ستاره لابی تاریک و خاموش دارد، لامپهای طبقات هم باید روشن باشد و سیستم سرمایشی کار کند، هتلدار موظف است حتی با وجود تعداد محدود مسافر همه این موارد را لحاظ کند و در مقابل متولیان بدون در نظر گرفتن چنین ملزوماتی به هتلدارانی که بیش از یکسال است متحمل خسارتهای فراوان شدهاند هشدار میدهند. حمزهزاده درباره تاثیر ممنوعیت سفرهای داخلی بر صنعت هتلداری عنوان میکند: اگر این سفرها با رعایت پروتکلها برقرار بود هتلها میتوانستند بخشی از زیانهای خود را جبران کنند،در مقابل شاهد بودیم که ممنوعیتها، باعث شده ضریب اشغال و درآمد هتلها بهشدت کاهش پیدا کند. نمونه اخیر آن به تعطیلات خرداد بازمیگردد که هتلها از سوی مسافران رزرو شده بودند و با اعلام محدودیت سفر از سوی مسوولان، همه این رزروها کنسل و ضربهای دیگر به پیکر نحیف این صنعت زده شد. منبع : دنیای اقتصاد
ایجاد شده: 23/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 23/خرداد/1400 اخبار داخلی
صدور ويزاي گردشگري ايران براي گردشگران خارجي در شرايطي كه هر روز اخبار تازهاي از جهش كرونا در گوشه و كنار جهان شنيده ميشود، آغاز خواهد شد. به گزارش هتل نیوز ، " ولي تيموري " معاون گردشگري، وزارت ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري، با اعلام خبر آغاز صدور ويزاي گردشگري براي توريستهاي خارجي از نيمه دوم تیرماه گفت:« توافق اوليه براي بازگشايي مرزهاي ايران به روي گردشگران خارجي با وزارتخانههاي امور خارجه، كشور و بهداشت شدهاست كه پس از تهيه و تأييد نهايي مقررات و پروتكل سفر، صدور ويزاي توريستي ايران نيز از سرگرفته ميشود.» تيموري بيان داشت:«موضوع بازگشايي مرزها به روي گردشگران خارجي تا به حال، دو سه مرتبه در كميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي ستاد ملي مديريت كرونا مطرح شده و قرار بود اين ستاد مصوبه آن را صادر كند كه كشور با پيك كروناي انگليسي و هندي مواجه شد و موضوع متوقف ماند.» معاون گردشگري ادامه داد:« ما موضوع را سرسختانه از طريق وزارتخانههاي مرتبط پيگيري كرديم، فضاي كميتههاي تخصصي ستاد ملي كرونا نيز نسبت به بازگشايي مرزها به روي گردشگران خارجي مثبت بود. غير از وزارت بهداشت كه ملاحظاتي داشتهاست، اين طرح مخالف ديگري ندارد. بنابراين موضوع را يكبار ديگر دوشنبه هفته گذشته در كميتههاي تخصصي مطرح كرديم و با اشاره به مصائب معيشتي و شغلي فعالان گردشگري در بيش از يك سال گذشته، قرار شد پروتكلي در ارتباط با سفر گردشگران خارجي و بازگشايي مرزها در وزارت كشور با محوريت اداره كل امور مرزي نهايي شود و دوباره در كميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي ستاد ملي كرونا مورد بررسي قرار گيرد تا پس از تأييد و تصويب، از نيمه دوم تيرماه صدور ويزاي توريستي ايران از سر گرفته شود.»
ایجاد شده: 22/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 22/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " جمشید حمزهزاده " رییس جامعه هتلداران ایران میگوید: این طور نیست که اخطار قطعی برق دادهاند. یعنی اخطار قطعی برق داده شده اما معمولا به جای قطعی برق، هزینه برق را تصاعدی حساب میکنند نه این که برق را کاملا قطع کنند. رییس جامعه هتلداران ایران میگوید: کاهش مصرف برق در هتلها عملا امکان ندارد. هتل حتی اگر مسافری نداشته باشد هم مصرف برق ثابتی دارد که نمیتواند آن را قطع کند. حمزهزاده معتقد است طرحهای این چنینی برای ادارهها کاربردی است و نه مکانهای عمومی مسافرپذیری مانند هتلها و توضیح میدهد: به هرحال ما حتی اگر یک مسافر هم داشته باشیم باید سیستم سرمایشی خود را روشن بگذاریم. نمیشود بگوییم امروز چون برق قطع است، سیستم سرمایشی یا چراغها را خاموش میکنیم. میزان مصرف برق در هتل هم به ستارهها و فضا بستگی دارد. او درباره اخطاری که دریافت کردهاند میگوید: به ما اخطار دادند اما این اخطار برای هتلها غیرمنطقی است. او ادامه میدهد: اخطار قطعی برق داد شده اما معمولا به جای قطع برق، هزینه آن را تصاعدی حساب میکنند نه این که برق را کاملا قطع کنند. او اظهار نگرانی میکند و میگوید: با این وضعیت، هتلدارها مجبور میشوند هتل را ببندند و بیکاری این صنف شروع میشود. کرونا، به خودی خود به هتلها ضرر زیادی زده و با گرانی برق و تصاعدی حساب شدن آن آسیب بسیار جدی به هتلداران وارد میشود. بالاخره هتلها مولد گردشگری و اقتصادند وقتی ما آسیب ببینیم بخشی از اقتصاد کشور هم آسیب میبیند. جمشید حمزهزاده خبر داده بود: در بیشتر شهرها از جمله مشهد و تهران، از طرف شرکت توزیع برق پیامی با این محتوا آمده است: «بر اساس مصوبه هیأت دولت، تمام صنایع از روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۱۷ تا پایان شهریور از ساعت ۱۲ تا ۲۱ باید با ۵۰ درصد بار مصرفی مشابه هفته اول خرداد فعالیت کنند. در صورت عدم رعایت، در تذکر اول ۲۴ ساعت و در تذکر دوم ۴۸ برق مشترک قطع خواهد شد.»
ایجاد شده: 22/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 22/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایرنا، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا، پرتغال، یونان و اخیرا اسپانیا با اتخاذ برخی اقدامات احتیاطی و صرفا با تکیه بر اجرای واکسیناسیون و صدور گذرنامه واکسن، دروازه های خود را به روی گردشگران خارجی گشودند. صنعت گردشگری در دو سال اخیر روزهای تلخ و طاقت فرسایی را پشت سر گذاشت و رکود کمرشکنی را تجربه کرد؛ از آنجا که باز شدن مرزهای کشورها به روی گردشگران و سرمایه گذاران خارجی از الزامات رونق صنعت گردشگری است، بسیاری از کشورها به ویژه برخی کشورهای اروپایی که اقتصاد آنها وابستگی شدیدی به صنعت توریسم دارد، به حمایت از کارزار بازگشایی مرزها برخاسته اند. همزمان با گشودن مرزها، رقابت شهرها و فعالان گردشگری کشورهای اتحادیه اروپا که برخی از آنها جزء پیشگامان میزان ابتلا به ویروس کرونا هستند، برای جذب توریست بیشتر افزایش یافته است. به نوشته روزنامه ال پائیس اسپانیا، پس از ایتالیا، پرتغال، یونان و ترکیه، اسپانیا نیز امروز با هدف آغاز فصل گردشگری تابستانه، ضمن تعدیل و انعطاف پذیر کردن محدودیت های بهداشتی برای ورود به این کشور، مرزهای خود را به روی گردشگران خارجی گشود؛ به این امید که سایر دولت ها نیز برای تحقق سفرهای بین المللی این رویکرد تاب آوری را در پیش گیرند. اسپانیا که در سال ۲۰۱۹میلادی، براساس آمار سازمان جهانی گردشگری بیش از ۸۳ میلیون گردشگر را پذیرا شده بود، برای تابستان ۲۰۲۱ خود را آماده میکند. آمار گردشگران در اسپانیا، در سال ۲۰۲۰، به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از ۷۷ درصد، کاهش یافت. اما با وجود شیوع ویروس کرونا، شهر مادرید، پایتخت اسپانیا، در تابستان گذشته (۲۰۲۰)، همچنان به میزبانی از گردشگران خارجی که دارای جواب منفی آزمایش کرونا بودند، ادامه داد. مادرید علاوه بر پذیرش مسافران بینالمللی کاملا واکسینهشده، اجازه ورود کشتیهای تفریحی به بنادر این کشور را نیز صادر میکند. بیش از ۱۴ درصد از درآمد تولید ناخالص ملی اسپانیا از طریق صنعت گردشگری تامین میشود. براساس تازه ترین آمار تارنمای وردمیترز، اسپانیا در حال حاضر بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار مورد ابتلا و افزون بر ۸۰ هزار جانباخته بر اثر ویروس کرونا را ثبت کرده و در جایگاه یازدهم جهانی از نظر شیوع بیماری همه گیر قرار دارد. در انگلیس اگرچه مسافران شهروندان انگلیسی از ماه مه (اردیبهشت) بدون نیاز به ارائه مدرک واکسینهشدن یا آزمایش کرونا امکان ورود به اسپانیا را داشتند، با این حال وزارت خارجه انگلیس تصمیمهای پیشین درخصوص سفر به اسپانیا را تغییر نداده و اعلام کرده است همچنان به شهروندان توصیه میکند جز در مواقع ضروری به اسپانیا سفر نکنند. لندن همچنان به سیاست های سختگیرانه خود درباره سفر و امکان ورود و اقامت شهروندان اتحادیه اروپا ادامه می دهد و در همین راستا اسپانیا را نیز در فهرست زرد مسافرتی خود قرار داده و این یعنی تمام کسانی که از این کشور به انگلیس بازمیگردند باید تا ۱۰ روز در قرنطینه بمانند. شماری از شهروندان اتحادیه اروپا نیز بنا بر تصمیم وزارت انگلیس ناگزیر به ترک خاک این کشور شدهاند. ایتالیا که جزء کشورهای پیشرو در گشایش مرزهای خود بود، با برخی انتقادات و نگرانی های ناشی از شیوع ویروس کرونا پس از اقدامات کنترلی اخیر، روبرو بود. از جمله برخی از شهروندان ایتالیایی ناراضی از عبور کشتی های مسافربری غول پیکر از میان تالاب شهر تاریخی ونیز، درباره بازگشت اوضاع به حالت عادی با وجود برخی نگرانی ها اعتراض کردند و اولین کشتی کروز در میان اعتراضات ساکنان محلی ناگزیر از ترک ونیز، شهر گردشگری ایتالیا شد. با این وجود، ایتالیا با امید به اجرای واکسیناسیون حدود ۸۰ درصد شهروندان خود، برای توسعه صنعت گردشگری از ماه مه (اردیبهشت) وارد عمل شد و شرایط را برای استقبال از گردشگران در شرایط ایمن، در فصول گرم سال جاری آماده کرد. تاکنون حدود ۸۰ درصد از جمعیت این منطقه، دستکم یک واحد واکسن کرونا را دریافت کرده اند. همچنین امکان واکسیناسیون برای افرادی که تنها به منظور اشتغال در صنعت گردشگری به این جزیره وارد میشوند، فراهم شده است. در همین راستا، مقامات ایتالیا به دنبال کاهش محدودیتهای قرنطینه برای گردشگران و دیگر شهروندان اروپایی که به ایتالیا سفر میکنند، از روز ۱۵ ماه مه (۲۵ اردیبهشت) برآمدند. براساس آمار سازمان جهانی گردشگری، ایتالیا در سال ۲۰۱۹، میزبان بیش از ۶۴ میلیون گردشگر بود. با این همه، ایتالیا با ثبت بیش از چهارمیلیون و ۲۰۰ هزار مبتلا و بالغ بر ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ فوتی ناشی از کووید ۱۹، در میان هشت کشور نخست جهان از نظر شیوع پاندمی قرار دارد. یونان نیز با شرط دستیابی به شرایط «کووید-صفر» در برخی از مناطق و جزیرهها از ماه اردیبهشت به رستورانها و کافهها در فضای باز اجازه فعالیت داده شده است . همچنین جزیرههای یونان، با افزایش سرعت در واکسیناسیون، از نیمه ماه مه، پذیرای گردشگران خارجی شده اند. میلیونها گردشگر، هر ساله، به جزایر یونان سفر میکنند. یونان با کمتر از ۱۱ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۴۱۰ هزار مبتلا و افزون بر ۱۲ هزار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را به ثبت رسانده است. در ترکیه با وجود استمرار شرایط قرنطینه، به منظور مقابله با گسترش ویروس کرونا، اما گردشگران میتوانند بدون هیچگونه محدودیتی به این کشور سفر کرده و از مناطق تفریحی و توریستی ترکیه بازدید کنند. ترکیه، در صدد است تا با بازنگاهداشتن مرزهای خود به روی گردشگران، صنعت توریسم این کشور را نجات دهد. در حالیکه شهروندان استانبول، ناچار به ماندن در خانههای خود هستند، گردشگران در این شهر توریستی، میتوانند اوقات فراغت خود را به دور از هیاهوی همیشگی سپری کنند. ترکیه در حالی به استقبال گردشگران خارجی رفته که شمار مبتلایان این کشور در مرز پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر قرار دارند و قربانیان کووید ۱۹ نیز از ۴۸ هزار تن فراتر رفته است. ترکیه در بین ۵ کشور نخست از نظر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد. گذرنامه واکسن برای سفرهای بین المللی چیست؟ اتحادیه اروپا، برخی از دولتهای آسیایی و صنعت هوایی در تلاش هستند این تابستان درآمد خود از تعطیلات را به دلیل بیماری همهگیر کرونا از دست ندهند. آنها در حال تهیه گذرنامههای واکسن کووید-۱۹ برای کمک به آغاز سفرهای بینالمللی هستند. این افراد و نهادها در حال کار بر روی سیستمهایی هستند که به مسافران امکان میدهد از اپلیکیشنهای تلفن همراه برای اثبات واکسیناسیون خود استفاده کنند. در این صورت نیاز به قرنطینه در مقصد یا حتی تستهای کرونا مرتفع میشود. اما با وجود تلاشهای متعدد، فقدان یک سیستم مرکزی بینالمللی برای تایید الکترونیکی وضعیت واکسیناسیون به چشم میآید. این پروژهها همچنین با چالشهای فنی روبرو هستند و سوالاتی درباره حریم خصوصی و نابرابریها در واکسیناسیون را ایجاد میکند. از سوی دیگر، موضوع گذرنامه واکسن همزمان با اعتراض گروهی از مردم کشورهای اروپایی علیه واکسیناسیون سراسری، به دلیل مغایرت با حریم خصوصی و مسئله آزادی فردی و حقوق بشر مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته است.
ایجاد شده: 18/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 18/خرداد/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، " مسیح الله صفا " رییس جامعه هتلداران کیش، با اشاره به اینکه به صورت میانگین سطح اشغال هتل های این جزیره در سال جاری حداکثر ۵۰ درصد بود اظهار داشت: این میزان به علت افزایش سفرها در سه روز گذشته به حداکثر ۸۰ درصد رسیده است. وی اضافه کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی در هتلها و صنوف جزیره از جمله مواردی است که نگرانی در خصوص شیوع ویروس کرونا در کیش را به حداقل رسانده و در این راستا هتل ها از صنوف فعال رعایت کننده دستورالعمل ها هستند. رییس جامعه هتلداران کیش یادآور شد: در ۱۵ ماه گذشته هتل ها به منظور سهم آفرینی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا حداکثر از ۶۰ درصد ظرفیت پدیرش و ۵۰ درصد ظرفیت رستوران های داخل هتل های این جزیره استفاده شده و تمام دستورالعمل های بهداشتی در آن ها رعایت شده است. وی با بیان اینکه اکنون در ۵۳ هتل فعال جزیره ۶ هزار پرسنل مشغول به کار هستند گفت: تاکنون درصد بسیار کمی از این کارکنان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که این درصد پایین ابتلا، نشان دهنده موفقیت این جامعه در رعایت پروتکل های بهداشتی است. سطح اشغال هتل هایی در جزیره کیش رو به پایین است صفا با بیان اینکه از امروز به علت کاهش سفرها سطح اشغال هتل ها در جزیره کیش مجددا رو به کاهش است افزود: این کاهش در حال بازگشت به میزان قبل از شروع تعطیلات چند روز گذشته است .وی اضافه کرد: با توجه به سطح رزرو هتل ها پیش بینی می شود از فردا حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت ۱۶ هزار تخته کل هتل های جزیره اشغال شود. رییس جامعه هتلداران جزیره کیش در خصوص برآورد میزان خسارت های شیوع ویروس کرونا به صنعت هتلداری این جزیره گفت : طبق برآوردهای انجام شده از ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ تنها ۱۵ هزار میلیارد ریال خسارت دیدیم و چهار ماه ابتدای شیوع پاندمی در سال گذشته به علت اعمال محدودیت های شدید کرونایی حتی یک نفر مسافر نیز پذیرش نشد. وی گفت: در بقیه ایام نیز با حداکثر ظرفیت ۵۰ درصد مسافران پذیرش شدند به گونهای که با این فعالیت ها تنها توانستیم جلوی ضرر بیشتر به این صنعت را بگیریم و انتظار داریم مسوولان سازمان منطقه آزاد و دولت بسته های مختلفی را برای حمایت از این صنعت در جزیره تعریف کنند . صفا یادآور شد: جامعه هتلداران این جزیره در راستای همکاری با دولت و مسوولان برای ریشه کن شدن ویروس کرونا تابع قوانین و مقررات و حامی سازمان منطقه آزاد و دولت هستند و در این راستا تمامی قوانین و پروتکل های بهداشتی را بر اساس رنگ بندی اعلامی ستاد ملی مبارزه با کرونا شورای سلامت جزیره کیش انجام رعایت می کنند. از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ساعت ۲۴ یکشنبه ۱۶ خرداد در این جزیره چهار هزار و ۶۴۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شده است که ۲۳ تن از این افراد جان خود را از دست داده اند. جزیره کیش یکی از چهار مناطق گردشگر پذیر جنوب غرب آسیا بوده که همه ساله حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر پذیرش میکرد که در سال گذشته به حداقل ممکن رسیده است. پذیرش مسافر کیش در تعطیلات عید نوروز سال ۱۴۰۰ نیز به نسبت نوروز سال ۱۳۹۸ (قبل از شیوع کرونا) حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.
ایجاد شده: 18/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 18/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و آژانس فدرال گردشگری روسیه، این برنامه را با هدف اجرای مفاد «موافقتنامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان جمهوری اسلامی ایران و شهروندان فدراسیون روسیه» منعقد شده در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۶ برای دوره زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ امضا کردند. توسعه همکاریهای بلند مدت سودآور متقابل میان شرکتهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، توسعه همکاریهای درون منطقهای در حوزه گردشگری، تبادل اطلاعات مربوط به ارزیابی میزان پیشرفت در اجرای موافقتنامه و نیز تبادل منظم اطلاعات مربوط به امنیت گردشگران در قلمرو دو کشور از جمله بندهای این موافقتنامه است. دو کشور متعهد شدند به منظور صدور روادید گروهی، فهرست شرکتهای گردشگری معتبر را که در چارچوب موافقتنامه حق فعالیت دارند، با ذکر نام نهادهای هماهنگ کننده، شماره ثبت این شرکتها، اطلاعات تماس و همچنین نمونه مهرهای نهادهای هماهنگکننده و شرکتهای گردشگری را سالیانه با یکدیگر مبادله کنند. این موافقتنامه یک معاهده بینالمللی محسوب نشده و برای هیچ یک از طرفها تعهد و حقی را که براساس قوانین بینالمللی باشد ایجاد نمیکند و اجرای آن میبایست مطابق با مقررات دو کشور صورت پذیرد. هر گونه اختلاف ناشی از اجرا یا تفسیر این برنامه اجرایی، با مذاکره میان طرفین، از طریق مجاری دیپلماتیک، حل و فصل خواهد شد. این برنامه از تاریخ اجرای «موافقتنامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان جمهوری اسلامی ایران و شهروندان فدراسیون روسیه» منعقده در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۶ شمسی، ۲۸ مارس ۲۰۱۷ میلادی، تا تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی قابل اجرا است. " زارینا دوگوزووا " رئیس آژانس فدرال جهانگردی روسیه، بعد از امضای سند برنامه اقدام مشترک لغو روادید گروهی میان تهران-مسکو در گفت و گوی مطبوعاتی به همراه «علیاصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی تصریح کرد: لغو روادید باعث می شود که حجم زیادی از گردشگران روسی و ایرانی به داخل دو کشور تردد کنند که علاوه بر اینکه باعث شناخت و اشنایی با فرهنگ های غنی هم می شوند به تقویت بیشتر روابط دوستانه دو کشور خواهد انجامید. وی گفت: بر همین اساس هم ما هم طرف ایرانی گردهمایی ها، برنامه های آمادگی و دوره های آموزشی برای میزبانی از گردشگران برگزار کرده ایم تا گردشگران دو کشور بتوانند علاوه بر تردد راحت، از اقامت و سفر خوبی برخوردار شوند. رئیس آژانس فدرال جهانگردی روسیه اظهار داشــت: ما شرایطی را فراهم کرده ایم و خواهیم کرد که گردشگران مسلمان ایرانی اقامت خوبی را در روسیه داشته باشند و مثل خانه خود احساس راحتی کنند. وی افزود: صنعت توریسم باعث می شود مردم کشورهای ما بتوانند درباره فرهنک و تمدن همدیگر بیشتر آشنا شوند، از این رو گردشگران روسی به ایران سفر می کنند و با کشور شما بیشتر اشنا می شوند. وی گفت: تنها باید منتظر از بین رفتن شرایط کرونایی باشیم تا گردشگران دو کشور بتوانند بر اساس طرح لغو روادید گروهی به ایران و روسیه سفر کنند. خانم «زارینا دوگوزووا» تصریح کرد: در این مدت هم ما و هم همکاران ایرانی روی این طرح کار خواهیم کرد و نتایج را برای اجرای بهتر گردشگری به مقامات بالاتر ارجاع خواهیم داد و در اولین فرصت به صورت هماهنگ با ایران تردد گردشگران دو کشور به داخل مرزهای همدیگر اغاز خواهد شد. " علیاصغر مونسان " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی نیز گفت: دو کشور عزم شان را برای توسعه گردشگری نشان دادند و هر دو طرف قبول داشتیم ظرفیت های خوبی بین دو کشور وجود دارد تا براساس آن بتوانیم روابط بین دو ملت را از طریق گردشگری افزایش دهیم. وی با بیان اینکه ایران سالانه ۱۰ میلیون گردشگر خروجی دارد، افزود: بازار گردشگری روسیه می تواند جذابیت های خوبی برای گردشگران ایرانی داشته باشد و همچنین اعتقاد داریم با توجه ظرفیت های خوب توریسم ایران، کشور ما هم بازار خوبی برای گردشگران روس می باشد. مونسان خاطر نشان کرد: مقرر شد که در شرایط کرونایی پیشنهاداتمان را در ستادهای کرونای دو کشور ارایه کنیم و بتوانیم مصوباتی جدید برای بهتر انجام شدن این طرح بگیریم. وی گفت: در فاز اول این طرح گردشگران واکسن را وارد روسیه خواهیم کرد و با کاهش و رفع ویروس کرونا سطح گردشگری دو کشور را افزایش می دهیم. برنامه اقدام مشترک لغو روادید گروهی میان تهران-مسکو امروز دوشنبه توسط «علیاصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و «زارینا دوگوزووا» رئیس آژانس فدرال جهانگردی روسیه (روستوریسم) امضا و بدین ترتیب این موافقتنامه بین دو کشور عملیاتی شد.در مراسم امضا این سند محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مجلس و کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند. به گزارش ایرنا از مسکو موافقتنامه لغو روادید گروهی میان دو کشور در سال ۱۳۹۶(۲۸ مارس ۲۰۱۷) در مسکو به امضا طرفین رسیده بود اما برای اجرای آن، ضرورت داشت برنامه اقدام مشترکی تنظیم شود تا فرایند اجرای آن را مشخص سازد که امروز دوشنبه به امضای دو طرف رسید. براساس این موافقتنامه گروه های گردشگر ۵ تا ۵۰ نفره ایرانی و روسی می توانند بدون روادید به ایران و روسیه سفر کنند و اکنون فقط باید منتطر فروکش شدن ویروس کرونا شد.
ایجاد شده: 18/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 18/خرداد/1400 اخبار داخلی