اخبار داخلی
عراقی‌‌‌ها اولین گروه گردشگرانی ورودی به ایران

عراقی‌‌‌ها اولین گروه گردشگرانی ورودی به ایران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، " جمشید حمزه‌‌‌زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران می‌‌‌گوید: در موضوع صدور روادید سه وزیر گردشگری، ‌‌‌ بهداشت و امور خارجه با هم به توافق رسیدند هر چند به نظر می‌رسد نیازمند همکاری بیشتر وزارت امور خارجه هستیم. او با اشاره به اینکه هنوز رزرواسیون هتل‌‌‌ها توسط توریست‌‌‌های خارجی شروع نشده است، ‌‌‌ اضافه می‌کند: گردشگران اروپایی برای سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنند و از زمان صدور روادید تا آغاز راه‌‌‌اندازی تورها  به چند ماه زمان نیاز داریم. در عین حال صدور ویزا برای توریست‌‌‌های خارجی زمان زیادی طول می‌‌‌کشد و حتی اگر همین الان هم یک گردشگر اروپایی درخواست دهد دو هفته زمان می‌‌‌برد تا ویزایش صادر شود، ‌‌‌ از این روست که از وزارت امور خارجه می‌‌‌خواهیم طی کردن این مراحل اندکی تسریع شده و گردشگران با صرف زمان کمتری ویزایشان برای ورود به ایران را دریافت کنند.  رئیس جامعه هتلداران ایران درباره شرایط توریست‌‌‌های کشورهای همسایه و اولین گروهی که پیش‌‌‌بینی می‌کند وارد ایران شوند نیز بیان می‌کند: به نظر می‌رسد عراقی‌‌‌ها اولین گروه گردشگرانی باشند که شاهد ورود آنها به کشورمان خواهیم بود. او در این باره که آیا هتل‌‌‌ها در ایران آمادگی پذیرایی از توریست‌‌‌های خارجی را دارند، ‌‌‌ می‌‌‌گوید: پرسنل و کارکنان هتل‌‌‌ها در سراسر ایران دو دز واکسن‌‌‌شان را زده‌‌‌اند و پروتکل‌‌‌های بهداشتی هم به دقت در این اماکن رعایت می‌شود. از این رو ما برای پذیرایی گردشگر خارجی با مشکل خاصی مواجه نیستیم و آنها می‌توانند با اطمینان به ایران سفر کنند.  یکی از چالش‌‌‌هایی که هتل‌‌‌‌‌‌ها در دوره کرونا با آن مواجه شدند به کاهش تعداد میهمانان بر می‌گشت به طوری که برخی از آنها مجبور شدند حتی با ضریب اشغال صفر فعالیت کنند. آیا با واکسیناسیون عمومی در حوزه گردشگری داخلی نیز رونقی صورت گرفته است؟ حمزه زاده در پاسخ به این پرسش عنوان می‌کند: در دو سه هفته اخیر شرایط هتل‌‌‌ها به لحاظ پذیرش توریست‌‌‌های داخلی بهتر شده و بیشترین ضریب اشغال هتل‌‌‌ها را هم در استان‌‌‌های شمالی داشته‌‌‌ایم. علاوه بر این وضعیت در استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، ‌‌‌ تهران و کیش هم وضعیت بهبود پیدا کرده و به نظر می‌رسد در مجموع، ‌‌‌ روند مثبتی برای توسعه سفرهای داخلی است و امیدواریم از وضع نامساعدی که هتل‌‌‌داری ما دچار آن شده خارج شویم. در حوزه گردشگری خارجی هم انتظار داریم طبق روال سنتی توریست‌‌‌های خارجی زیارتی در مشهد و قم و سایر توریست‌ها هم در شهرهایی مانند اصفهان، ‌‌‌ شیراز، ‌‌‌ کرمان، یزد و .. صنعت هتل‌داری را رونق دهند. او درباره حمایت‌های متولیان جدید گردشگری از صنعت هتل‌‌‌داری می‌گوید: ما به هیچ وجه کمک مالی دریافت نکردیم اما متولیان گردشگری عنوان کرده‌‌‌اند امهال وام‌‌‌هایی که در راستای گردشگری گرفته شده تا پایان سال ۱۴۰۰ لحاظ می‌شود هر چند هنوز این موضوع ابلاغ نشده است. علاوه بر آن ما با بحث مفاصا حساب مالیات مواجه هستیم که معلوم نیست در این حوزه امهال یا معافیت انجام شود. به نظر می‌رسد بیشتر بحث امهال مالیاتی باشد اما در گذشته شاهد بوده‌‌‌ایم این امهال مشمول جریمه شده که اگر این‌ طور باشد فایده‌‌‌ای برای صنعت هتل‌‌‌داری ندارد ،زیرا نه تنها حمایت نیست بلکه به نوعی ضد حمایت به حساب می‌‌‌آید. یکی از موضوعاتی که به نظر می‌رسد متولیان جدید گردشگری بر آن تاکید دارد به گردشگری دریایی و گردشگری در مناطق آزاد برمی‌‌‌گردد این در حالی است که به جز جزیره کیش که در آن زیرساخت‌‌‌ها مهیاست، ‌‌‌ بقیه مناطق به لحاظ هتل و زیرساخت شرایط مساعدی ندارند. این فعال حوزه هتل‌‌‌داری عنوان می‌کند: در کیش خوشبختانه شرایط مساعد است و هر سال چند هتل خوب هم افتتاح می‌شود، ‌‌‌ در سایر مناطق مانند قشم اگرچه ما هتل خوب داریم اما در سطح استانداردهای جهانی مانند کیش نیستند. با این حال برای شروع کار همین هتل‌‌‌ها با چنین امکاناتی پاسخگو هستند و به مرور و  با توسعه گردشگری نیز بخش خصوصی ترغیب می‌شود تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. او از دیدار با متولیان مناطق آزاد در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد گردشگری در این مناطق رونق بیشتری پیدا کند.

ایجاد شده: 16/آبان/1400       آخرین ویرایش: 16/آبان/1400
الزام ارائه کارت واکسیناسیون کرونا گردشگران خارجی هنگام ورود به استان گیلان

الزام ارائه کارت واکسیناسیون کرونا گردشگران خارجی هنگام ورود به استان گیلان

به گزارش هتل نیوز "حمیدرضا آذرپور" معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گردشگری یکی از بخش هایی است که با شیوع ویروس کووید ۱۹ و به دنبال اعلام پاندمی جهانی آسیب جدی را متحمل شد و به عنوان یکی از بخش های بسیار آسیب دیده همچنان به دلیل حفظ سلامت جامعه با محدودیت های اعمال شده همراهی کرده است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مجموعه های گردشگری به دلیل محدودیت های پروتکل های بهداشتی، بیش از ۲ هزار و ۹۳ میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری گیلان وارد شد. آذرپوراظهار داشت: از مجموع میزان خسارت به صنعت گردشگری گیلان، ۶۲۵ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان مربوط به ۶ ماهه نخست امسال است. وی افزود: هتل‌ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های تفریحی-توریستی، میهمان پذیرها، بومگردی، خانه مسافرها، دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری بخش های متضرر در بحث کرونا هستند. آذرپور گفت: با شتاب واکسیناسیون قابل قبول در بسیاری از کشورهای مبدا گردشگرفرست به ایران، نگرانی در این موضوع کاهش یافته و بسیاری از کشورها با مورد ملاحظه قرار دادن پروتکل های بهداشتی به بازگشایی مرزها اقدام نموده اند. وی ادامه داد: با توجه به اثرات مثبت گردشگری بر اقتصاد کشور ،کارآفرینی و ایجاد اشتغال و در راستای حفظ بازارهای هدف گردشگری و احیای کسب و کارهای آسیب دیده این بخش و بر اساس چارچوب رعایت بهداشت عمومی و سلامت جامعه و با بهره گیری از نظرات کارشناسان و هم اندیشی با دستگاه های متولی دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط بیماری کرونا تهیه شده است. وی گفت: گردشگران خارجی حتی با وجود ارائه کارت واکسیناسیون اگر در هنگام ورود به استان دارای علائم ظاهری بیماری مشخص باشند با هماهنگی دستگاه‌های انتظامی به کشور مبداء بازگردانده می شوند.

ایجاد شده: 14/آبان/1400       آخرین ویرایش: 14/آبان/1400
استان فارس آماده سفر هوشمند است

استان فارس آماده سفر هوشمند است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا " سید موید محسن‌نژاد " معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس امروز ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: «با ابلاغ شیوه‌نامه وزارت ستاد ملی مبارزه با کرونا، ورود گردشگران به کشور از آبان ماه امکان‌پذیر شده است.» معاون گردشگری فارس بابیان این‌که اقتصاد گردشگری با سفر داخلی و خارجی گره‌خورده است، ادامه داد: «در مدت ۲۰ ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا، از سفر کردن با استدلال یک عامل انتقال ویروس کرونا جلوگیری و به همین دلیل صنعت گردشگری تعطیل شد و افراد زیادی کم‌کار یا بیکار شدند.» محسن نژاد گفت: «با همت مسئولان، فارس نخستین استانی بود که فعالان گردشگری آن واکسینه شدند و با واکسینه شدن چرخه نیروی انسانی این صنعت، در کنار اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی ارائه‌ شده از سوی وزارت بهداشت در مراکز اقامتی و گردشگری، در زمانی که هنوز قرنطینه هوشمند اجرا نشده بود، زمینه پذیرش گردشگر در استان فراهم شد.» او افزود: «در زمان کرونا، مسئولان هواپیما‌ها با فروش ۶۰ درصدی ظرفیت بلیت‌ها و هتل‌ها با ضدعفونی کردن کامل اتاق‌ها، تلاش کردند از پیوست چرخه انتقال ویروس جلوگیری کنند.» محسن‌نژاد گفت: «با تصمیم‌گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر صدور مجوز ورود مسافران به کشور در صورت تزریق دو دُز واکسن و یا داشتن تست Pcr منفی، گردشگران توانستند با داشتن این دو شرط از طریق فرودگاه بین‌المللی در سه شهر شیراز، لار و لامرد مستقیم به استان فارس سفر کنند.» او افزود: «مکان‌هایی برای قرنطینه افرادی که تست Pcr مثبت داشتند یا کارت تزریق دو دُز واکسن نداشتند در هر سه فرودگاه فراهم‌شده بود که هزینه اسکان در این اماکن نیز از آن‌ها گرفته می‌شد.» معاون گردشگری فارس گفت: «با تشدید نظارت، همکاری انجمن‌های مهمان پذیران، هتل داران، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه گاه‌های سنتی و دیگر انجمن‌های مرتبط با گردشگری و فراهم کردن محیطی بدون کرونا، تلاش شده است که شرایط سفری ایمن برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم و صنعت گردشگری فعال و اقتصاد استان پویا شود.» محسن‌نژاد افزود: «هم‌اکنون همه زیرساخت‌ها فراهم و شیوه‌نامه سفر هوشمند ارائه‌شده است و با نظارت‌هایی که انجام خواهد شد، علاوه بر اجرای دقیق شیوه‌نامه‌ها، با متخلفان برخورد خواهد شد.» او گفت: «استان فارس با داشتن جاذبه‌های مختلف گردشگری از جمله طبیعی، سلامت، مذهبی، اقوام، بوم‌گردی و تاریخی عنوان ایران کوچک را یدک می‌کشد و همواره به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگریان داخلی و خارجی بوده است.» معاون گردشگری استان فارس بابیان این‌که فارس استانی چهارفصل است که همواره در همه فصول پذیرای گردشگران از نقاط مختلف است، افزود: «هم‌اکنون که بیش از نیمی از جمعیت هدف ایران واکسینه شده‌اند و سفر‌ها از سر گرفته‌شده، شیراز در رأس سفر‌های گردشگری ایرانیان است به‌گونه‌ای که در میلاد رسول اکرم گردشگران داخلی با سفر به شیراز و اقامت در اقامتگاه‌های فارس، ضریب اشغال تخت‌ها را افزایش دادند.» محسن‌نژاد گفت: «استان فارس ۲۲ هزار تخت اقامتی دارد که پرداخت یارانه سفر و تسهیلات و وام‌های ارزان، سبب بازگشت مردم به سفر و رونق صنعت گردشگری می‌شود.»

ایجاد شده: 12/آبان/1400       آخرین ویرایش: 12/آبان/1400
مجوز برای تردد گردشگران خارجی از مرز پرویز خان صادر شد

مجوز برای تردد گردشگران خارجی از مرز پرویز خان صادر شد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، صدور مجوز برای تردد گردشگران خارجی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اعلام این خبر گفت:  این موضوع بر اساس دستور العمل اخیر ستاد کرونا در ارتباط با  حضور گردشگران خارجی از مرز‌های زمینی و هوایی مصوب شد. وی گفت: شرط ورود گردشگران از مرز زمینی پرویز خان به کشور ارائه کارت واکسن و جواب تست پی سی آر منفی با ۹۶ ساعت  اعتبار است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به لغو روادید بین دو ‌کشور ایران و عراق گفت: گردشگران کشور همسایه عراق هم با داشتن پاسپورت می‌توانند  ۴۰  روز  در ایران اقامت داشته باشند. صابر گفت: در صورت راه اندازی  یک گیت در مرز پرویز خان راهنمایان گردشگری به افرادی که وارد کشور  می‌شوند جاذبه‌های گردشگری و اقامتگاهها و هتل‌ها را معرفی می کنند.

ایجاد شده: 12/آبان/1400       آخرین ویرایش: 12/آبان/1400
گشایش دروازه شانگهای به روی صنعت گردشگری ایران

گشایش دروازه شانگهای به روی صنعت گردشگری ایران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از سبلان ما ، سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر از ۹ عضو شامل چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و ایران تشکیل شده است و افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. این سازمان با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت. کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های با دارا بودن جمعیت بالغ بر2.5 میلیارد نفر 40 درصد از جمعیت کل جهان را در خود جای داده است و از جنبه اندازه جمعیت اولین بازیگر منطقه‌ای در جهان است. ایران تقریباً از سال 2005 میلادی به دنبال عضویت دائم در پیمان شانگهای است. در طول سال‌های گذشته دلایل متعددی سبب شده تا این مسیر برای ایران کامل شود. تحفظ برخی از کشورهای عضو در خصوص عضویت ایران در این پیمان به همراه تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مهم‌ترین مانع بر سر عضویت کامل ایران بوده‌اند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم ایران نهمین عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد. این پیمان علاوه بر مزیت های مستقیم اقتصادی و مراودات می تواند در شکوفایی صنعت گردشگری ایران نیز نقش موثری ایفا کند. ایران کشوری است که دارای توانمندی های قابل توجهی در حوزه ی گردشگری است؛ توانمندی هایی که نه تنها به واسطه‌ی جذابیت های تاریخی آن بلکه به تنوع فرهنگی و اقلیمی آن نیز مربوط می شود. ایران کشوری است چهارفصل با تنوع اقلیمی و جانوری، با کوه های بلند، کویرهای پهناور و جنگل هایی انبوه. ایران کشوری است با 2500 سال سابقه ی کشورداری و یکی از بزرگ ترین و کهن ترین مجموعه‌های آثار تاریخی در جهان را داراست. براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در سال 2018، 323 میلیون نفر در سطح جهان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش گردشگری شاغل هستند و به‌طور میانگین، بخش گردشگری سهمی 10 درصدی در اشتغال کشورها دارد. در این گزارش تعداد شاغلان بخش گردشگری در ایران یک‌میلیون و 654 هزار نفر برآورد شده که این میزان معادل نیم‌درصد (0.51 درصد) کل اشتغال بخش گردشگری در جهان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بین کشورهای منطقه گردشگری به‌طور مستقیم سهمی هشت‌ درصدی در اقتصاد لبنان، سهمی 5.6 درصدی در اقتصاد اردن، سهمی پنج درصدی در اقتصاد ترکیه و مصر و سهمی سه درصدی در اقتصاد کشورهای خارومیانه دارد که این میزان برای ایران حدود 1.8 درصد است.  چشم انداز ورود 20 میلیون گردشگر به ایران چشم انداز۲۰ میلیونی برای صنعت گردشگری که مورد توصیف قرار گرفته است در روزهای پایانی کرونا و به عبارتی در پسا کرونا می تواند با بهره گیری از موقعیت ها عضویت در سازمان همکاری شانگهای مورد استفاده قرار گیرد. برای اینکه بدانیم ورود گردشگران به کشورمان به چه میزان در اقتصاد ایران موثر خواهد بود به میزان درآمد زایی ترکیه از گردشگری نگاهی بیندازیم و با درامد کشورمان که ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 97 به ترتیب حدود 38.2 میلیارد دلار و 2.9 میلیارد دلار و 1.02 میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، 44.6 میلیارد دلار بوده است. تولید ناخالص ملی ترکیه در سال 2018 حدود 51/ 766 میلیارد دلار بود که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی ترکیه 6/ 95 میلیارد دلار حدود 1/ 12 درصد است.  حدود 40 میلیون گردشگر خارجی در سال 2018 یعنی 22 درصد بیش از سال 2017 وارد ترکیه شدند این کشور  هدف خود را برای سال 2023 مصادف با صدمین سال تاسیس جمهوری جذب 70 میلیون گردشگر خارجی قرار داده است. حال با جمع و تفریق تمامی اعداد و ارقام ذکر شده باید به این نکته توجه داشت که کشورمان ارزان ترین نقطه در دنیا برای گردشگری است ولی باز هم سهم ایران از این بازار پر سود تنها 1 درصد است.

ایجاد شده: 11/آبان/1400       آخرین ویرایش: 11/آبان/1400
مصوبه هیات دولت در خصوص ساماندهی گردشگری جنگل‌ها و سواحل

مصوبه هیات دولت در خصوص ساماندهی گردشگری جنگل‌ها و سواحل

به‌گزارش هتل نیوز و به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در جلسه هیئت وزیران که عصر یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، با طرح سامان‌دهی گردشگری جنگل‌های شمال و شمال غرب کشور و زاگرس، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران موافقت شد. در طرح مذکور، اهداف، سیاست‌ها و اقدامات طرح سامان‌دهی گردشگری جنگل‌های شمال و شمال غرب کشور و زاگرس، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران، تعیین شده است. به موجب این طرح، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای فرهنگ‌سازی و تعهد به اصول توسعه پایدار گردشگری در مناطق ساحلی و جنگلی، برنامه آموزش همگانی را با رویکرد سفر مسئولانه، حداکثر طی ۶ ماه تهیه و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌کند. همچنین به‌منظور سامان‌دهی بازدید گردشگران در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و مناطق جنگلی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تعریف میزان و نوع فعالیت‌های گردشگری، طراحی مسیر و خدمات گشت منطبق با ضوابط فنی و حفاظتی اقدام می‌کند. این وزارتخانه همچنین با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، شبکه داده‌ها و اطلاعات گردشگری سواحل و جنگل‌ها را در پایگاه اطلاع‌رسانی آن وزارتخانه ایجاد و بروزرسانی کرده و تمام دستگاه‌های ذی‌ربط موظف به همکاری برای اشتراک‌گذاری اطلاعات هستند. با توجه به عدم انطباق شرح خدمات مطالعات پارک‌های جنگلی، مصوب شورای عالی جنگل‌ها و مراتع کشور با شرح خدمات ابلاغی مناطق نمونه گردشگری، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه، نسبت به اصلاح و تدوین شرح خدمات یکپارچه، اقدام می‌کنند.

ایجاد شده: 10/آبان/1400       آخرین ویرایش: 10/آبان/1400
یزد در فهرست جهانی شهر کامل قرار گرفت

یزد در فهرست جهانی شهر کامل قرار گرفت

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " سید مصطفی فاطمی "مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد گفت: مرکز این استان در کنار شهرهای شوشتر و ماسوله به ترتیب از استان های خوزستان و گیلان از سوی نشریه بین‌المللی تخصصی"A2" به‌عنوان شهر کامل انتخاب شد. فاطمی افزود:  همچنین شهر یزد به‌عنوان «شهر موزه تاریخی»  در کنار رم، بارسلونا، سن‌پترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس و برخی شهرهای دیگر  قرار گرفت. وی ادامه داد: مسئولان مجله، هدف از معرفی شهر کامل را رسیدن به چرخه‌ای برای بهبود وضعیت شهرها می‌دانند که شهرهای واجد شرایط به‌عنوان مناطق ایده‌آل در جهان مطرح و معرفی می‌شود و این امر در برندینگ و توسعه آن‌ها تأثیر بسزایی دارد. فاطمی در ادامه  گفت: چنین موضوعی می‌تواند در بلندمدت به ایجاد رقابت میان شهرها برای دستیابی به‌عنوان پاراگون سیتی( شهر نمونه)، از طریق بهبود شرایط شان در ابعاد مختلف شهری شده و آن‌ها را در مسیر توسعه قرار دهد، از سوی دیگر با بررسی ویژگی‌های شهرهای مطرح‌شده، می‌توان به الگوهایی برای رفع مشکل شهرهای مشابه آن‌ها دست پیدا کرد. این مسئول درباره چگونگی انتخاب یزد توضیح داد: یکی از مهم‌ترین و پایدارترین مقاصد گردشگری شهر، موزه‌های تاریخی است که در کنار توسعه‌یافتگی در بخش‌ها و محله ها ماهیت تاریخی را حفظ می‌کند و این موضوع بیشتر در معماری می‌گنجد. در یزد هم به‌واسطه پیشینه تاریخی دوره‌های مختلف، المان‌هایی در مرکز شهر و بافت تاریخی از جمله مدارس، تکایا، مقبره بزرگان، دیوان‌خانه حکما و از این قبیل فضاها باقی‌ است. به گفته وی در یزد می‌توان در دوره‌های تاریخی قدم زد و ساختار سکونت و فعالیت‌های اقتصادی در ادوار مختلف را به‌ویژه در بازار و صنایع‌دستی شهر دید و همین جریان تاریخی باعث شده تا یزد به‌عنوان شهر کامل انتخاب شود و در فهرست شهر موزه‌های تاریخی در کنار رم، بارسلونا، سن‌پترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس قرار گیرد.

ایجاد شده: 9/آبان/1400       آخرین ویرایش: 9/آبان/1400
نظارت بر دستورالعمل و مطالبه از دستگا‌ه‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد

نظارت بر دستورالعمل و مطالبه از دستگا‌ه‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از صدا و سیما، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در وبینار دستورالعمل اجرایی نحوه ورود گردشگران خارجی به کشور در ایام شیوع ویروس کرونا که به منظور تعامل و تبادل نظر با ذینفعان و با حضور غلامرضا حاجی‌آبادی نماینده وزارت امور خارجه، مدیران کل ۱۵ استان کشور و روسای تشکل‌های بخش خصوصی در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، با تاکید بر دغدغه اجرا و نظارت دستورالعمل ابلاغی کمیته امنیت اجتماعی و انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا، افزود: «عمده‌ترین رویکرد مستتر در این دستورالعمل باز شدن مرز‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و رونق مجدد گردشگری کشور است.» وی ادامه داد: «برای اجرای درست این فرایند الزاماتی وجود دارد و از سوی ادارات کل استانی باید تمام آن‌ها شناسایی و پیگیری شود.» معاون گردشگری با اشاره به اهمیت نظارت بر رعایت این دستورالعمل افزود: «با توجه به رویکرد حمایتی این دستورالعمل اصرار ما بر این بود که بخش نظارت هم به وزارتخانه ما واگذار شود و این موضوع باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.» وی خطاب به مدیران کل استانی افزود: «برای ارائه گزارش از سایر دستگاه‌ها باید پیگیری جدی صورت پذیرد. همچنین مجددا دستورالعمل پروتکل‌های بهداشتی تاسیسات گردشگری از سوی مدیران کل ابلاغ شود و هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی صورت گیرد.» شالبافیان با اشاره به اهمیت در کنار هم قرار گرفتن بخش دولتی و خصوصی، افزود: «تمام ما در یک کشتی نشسته‌ایم، موفقیت این فرایند و رعایت این دستورالعمل به‌منظور موفقیت کل خانواده گردشگری است.» و‌ی با تاکید بر مدیریت چهار مرز زمینی اضافه کرد: «برای حضور مدیران کل و بخش خصوصی در عراق برنامه‌ریزی شود.» آقای شالبافیان همچنین به صدور ابلاغیه‌ای در وزارت امور خارجه به کنسولگری‌ها اشاره کرد و گفت: «بر اساس این ابلاغیه کنسولگری‌ها نگاه انعطاف‌پذیری خواهند داشت و با رویکرد حمایتی و منعطف اقدام به صدور روادید خواهند کرد.» معاون گردشگری کشور ابراز امیدواری کرد که این فرایند منجر به تقویت اشتغال گردشگری شود.

ایجاد شده: 8/آبان/1400       آخرین ویرایش: 8/آبان/1400
آژانس‌های مسافرتی از طرح جذب گردشگر ایرانی در سریلانکا حمایت کنند

آژانس‌های مسافرتی از طرح جذب گردشگر ایرانی در سریلانکا حمایت کنند

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " جی ام وی ویشوانات آپونسو " سفیر سریلانکا در ایران هدف اصلی در نشست توسعه گردشگری ایران و سری لانکا گفت: از برنامه توسعه گردشگری سری لانکا ، معرفی دوباره آن به عنوان مقصد مورد علاقه سفر در بین گردشگران ایرانی است که وقفه ایی طولانی به علت محدودیت های کرونایی در این امر ایجاد شده بود. وی ادامه داد: همچنین ما امیدواریم که از نظرات مهمانان برای تقویت بیشتر روابط گردشگری بین دوکشور استفاده کنیم. به این منظور،  معتقدیم که رسانه ها تشویق خواهند شد تا اطلاع رسانی لازم را در خصوص گردشگری سریلانکا انجام دهند و نمایندگان تورها و خطوط هواپیمایی  نیز می توانند ایده های خود را در خصوص چگونگی ارائه پکیج ها و تسهیلات گردشگری به سری لانکا ارائه کنند. سفیر سریلانکا در ایران بیان کرد: این رویداد همچنین میتواند اگاهی در بین ایرانیان و سرمایه گذاران جهت توسعه گردشگری سری لانکا بعنوان مقصد گردشگری در بین ایرانیان ایجاد کند.  بدون شک سری لانکا می تواند مقصد شماره یک گردشگری در دنیا برای ایرانیان باشد که دلیل آن زیبایی های طبیعی و حیات وحش زیبا و حیرت آور خود، فستیوال های رنگارنگ، رسوم طب گیاهی آیورودیک، میراث فرهنگی متنوع، مردمی دوستداشتنی و غذاهای سنتی سریلانکا است. همچنین، سری لانکا مجددا فضای بازی برای تجارت و بخصوص،  تجارت گردشگری و سرمایه گذاری در آن ایجاد کرده است. وی تصریح کرد: مشاهده کردم که بعلت همه گیری کرونا،  گردشگران زیادی بین ایران و سریلانکا در رفت و آمد نیستند. سریلانکا سالانه حدود هزار گردشگر از ایران دریافت می کند که  این عدد بسیار کم و از سال ۲۰۱۶ ، هرساله در حال کاهش است.  دو علت اصلی وجود دارد که بسادگی میتوان گفت، اطلاعات صحیحی در خصوص سریلانکا در بین ایرانیان گردشگر وجود ندارد و تصویر روشنی نیز در بین گردشگران سریلانکایی از جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. سفیر سریلانکا در ایران ادامه داد: میلیونها ایرانی هرساله بعنوان گردشگر ایرانی به خارج سفر می کنند درحالیکه فقط هزار  نفر هرسال به سریلانکا سفر می کنند. در سناریوی موردنظر ما، حداقل ۱ درصد گردشگران ایرانی باید بتوانند به سریلانکا سفر کنند. من این فرصت را مغتنم شمرده تا متواضعانه از متصدیان تور و آژانس های مسافرتی ایران تقاضا کنم تا از طرح گردشگری سفارت ما که طبق آن انتظار دارد حد اقل ۱۰ هزار گردشگر ایرانی سالانه به سریلانکا سفر کنند حمایت کنند. جهت دستیابی به این امر، ما درحال فرایند ساختن یک اتحاد جدید، شناخت ابزارهای جدید و استفاده از مکانیسم دوجانبه با همکاری همه سرمایه گذاران هستیم. وی عنوان کرد: در آینده، ما انتظار داریم که باهم دستورکار گردشگری آسیا را داشته باشیم تا با همکاری دیگر کشورهای منطقه، روابط گردشگری خود را تقویت کنیم.

ایجاد شده: 5/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400
بهره‌مندی از فرصت جام‌جهانی قطر با ارائه جاذبه‌های متمایز گردشگری ایران

بهره‌مندی از فرصت جام‌جهانی قطر با ارائه جاذبه‌های متمایز گردشگری ایران

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور روز گذشته ۴ آبان ۱۴۰۰ در جمع روسای صنوف، فعالان بخش خصوصی و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی که با هدف بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از فرصت رویداد بین‌المللی جام‌جهانی ۲۰۲۲ برگزار شده بود؛ گفت: «برگزاری رویداد جام‌جهانی در همسایگی ایران فرصتی مطلوب برای بهره‌مندی از این مهم فراهم آورده است که تمرکز و برنامه‌ریزی در مورد این موضوع می‌تواند دستاوردهای قابل توجهی برای بخش‌های مختلف به ویژه فعالان حوزه گردشگری کشور به همراه داشته باشد.» معاون گردشگری کشور افزود: «با توجه به وسعت جغرافیایی و جاذبه‌های متمایز گردشگری کشور، ایران می‌تواند در جذب تماشاگران جام جهانی اقدام کند؛ به همین منظور تجمیع ظرفیت‌های بخش خصوصی با سیاست‌گذاری و مدیریت صحیح می‌تواند زمینه‌ساز استفاده از این رویداد در زمینه‌های مختلف شود.» شالبافیان با اشاره به زمان برگزاری رویداد جام‌جهانی ۲۰۲۲ در فصل پاییز یادآور شد: «با توجه به اینکه مدت زمان برگزاری مسابقات در ایام غیرپیک گردشگری ایران است؛ از این رو ارائه بسته‌های سفر متشکل از محصولات متمایز همانند اقدامات ماجراجویانه، ورزش‌های زمستانی، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی کشورمان می‌تواند سبب جذب تماشاگران و عامل ورود گردشگرانی شود که در ایام برگزاری جام جهانی به کشور قطر سفر خواهند کرد.»

ایجاد شده: 5/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...