به گزارش فلای نیوز ؛ در جنگ تحمیلی اخیر صنعت هوایی کشور یکی از صنایعی بود که با آسیب جدی مواجه شد، آمار حاکی از آسیبدیدگی تعدادی هواپیما و کاهش تعداد هواپیماهای فعال کشور از حدود ۱۵۰ فروند به ۱۳۰ فروند است. طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری خسارت مستقیم واردشده به شرکتهای هواپیمایی در ایام حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در طول جنگ رمضان حدود یک میلیون بلیت پرواز لغو شد که تمامی وجوه از شرکتهای هواپیمایی استرداد شد. سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که برآوردهای روزانه عدم النفع شرکتهای هواپیمایی در تعطیلات نوروز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان بود. انجمن شرکتهای هواپیمایی کشور، اعلام کرد که مهمترین خسارتهای صنعت هوایی کشور در ایام جنگ عبارتند؛ از دست رفتن فرصت جابهجایی مسافران نوروزی و همچنین آسیب به زیرساختهای فرودگاهها. صنعت هوایی کشور برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر در برنامه هفتم توسعه، به بیش از ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز داشت که با خروج ۶۰هواپیمای مسافربری از دور چالشها جدیتر شده است.
ایجاد شده: پنج روز قبل آخرین ویرایش: پنج روز قبل اخبار داخلی
مقدمه گام دوم! فوتبال قهری در سرزمین کابوی ها با امضای تفاهم نامه صلح و پایان جنگ ایران و امریکا مواجه شده است. جمعیت ایرانی بلاتکلیف در ورزشگاه برای تشویق یا تحقیر تیم ملی دور هم جمع شده اند نمی دانند با گل زدن و یا گل خوردن ایران شاد باشند یا غمگین! این شرایط کم و بیش حال روز مردم جان سخت و ایستاده در میادین شهرهای ایران ماست! در مقابل امضای تفاهمنامه بین دکتر پزشکیان و ترامپ آن هم در ایام محرم و قبل از به خاک سپردن رهبر شهید و هزاران عزیز از دست رفته، به ناگاه صبح پیروزی دمیده است. عکس العمل چه باید باشد. البته ما همیشه در طول تاریخ انقلاب این گونه در خوف و رجا بسر برده ایم...محافظه کاری و صبر، توام با بدبینی سیرت ما ایرانیان بوده و هست که همواره هم کارساز شده ولی کم منافع و کم ضرر. به هر حال جلوی ضرر را از هرجا بگیریم سود کرده ایم. حفظ جان فرزندان عزیز این مرز و بوم در مقابل آفات جنگ مهمترین اولویت ما بایستی باشد و چه اقبالی بهتر از این که مردانی از دل این خاک سوخته سر علم کنند. عرصه دیپلماسی جان فدا کنند و پای عزت و آینده پر امید این کشور بایستند، همه سخت کامی ها و تلخ کامی و ترش رویی ها را به جان بخرند و حافظ جان و مال این مردم باشند. دکتر پزشکیان، دکتر قالیباف و دکتر عراقچی فرزندان این وطنند که به نمایندگی از مردم شریف و کادر رهبری ایران کار را در گام اول به نیکی تمام کردند. این همیت برای کسب پیروزی ملت ایران خجسته و فرخنده باد. مقدمه گام دوم در زمان مقرر ۶۰ روزه بازگشایی نمایندگی های سیاسی در دو کشور است. به منظور پیشگیری از کارشکنی ها و انتقال اخبار و اطلاعات کذب و به جهت پیگیری مستمر اجرای بندهای تفاهم نامه و برقراری مذاکرات رودرو، می تواند بازگشایی سفارت خانه های دو کشور در تهران و واشنگتن باشد. شاید این اقدام مقدماتی و کم هزینه، مهمترین بازخورد و اثر مثبت را بر تسریع و تسهیل اجرای همه بندهای چهاردگانه در عرصه ملی و بین المللی داشته باشد. قطعا نخستین اثر خبر بازگشایی سفارت خانه ها و دفاتر کنسولی در دو کشور موجی از خوشحالی میلیون ها ایرانی خود تبعیدی در دیار غربت را به همراه خواهد داشت که به آینده ایران امیدوارند... با خبر امضای تفاهم نامه قطعا فردای بازی های جام جهانی فوتبال و تماشاگران ایران دوست متفاوت از دیروز خواهد بود. قلب همه ما برای یک ایران سربلند می تپد. گام دوم را محکم و بدون فوت وقت برداریم که زمینه ساز فراخوان بازگشت ایرانیان به خانه برای آبادی میهن خواهد بود. از هرآنچهبوده و هست بگذریم. خاک میهن عزیز سهم و افتخار و هویت همه ایرانیان است. ✍️ علی رحیم پور - کارشناس گردشگری
ایجاد شده: پنج روز قبل آخرین ویرایش: پنج روز قبل مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نيوز / مركز خراسان " علیاکبر پورجمشیدیان " معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت : ستاد اربعین آمادگی دارد تمامی ظرفیتهای ملی خود را برای پشتیبانی از برنامههای این ایام در اختیار استان خراسان رضوی قرار دهد و هرگونه نیاز دستگاههای اجرایی از طریق مصوبات و هماهنگیهای ملی پیگیری شود. وی افزود : در حوزه اعتبارات نیز رایزنیهای لازم با فراکسیون زیارت انجام شده و مقرر شده است منابع مالی ویژهای علاوه بر اعتبارات جاری اربعین در نظر گرفته شود. او همچنین گفت : آمادگی داریم موضوعات و نیازهای مطرحشده در کمیتههای مختلف را بهصورت ویژه پیگیری کنیم. پورجمشیدیان ادامه داد : در حوزه حملونقل، تأمین کالاهای اساسی، پشتیبانی لجستیکی و سایر نیازهای اجرایی، آمادگی کامل برای همکاری با دستگاههای اجرایی استان وجود دارد. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پایان گفت : موضوع تأمین ارز مورد نیاز زائران نیز از طریق مکاتبه با بانک مرکزی در حال پیگیری است و تلاش میشود هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.
ایجاد شده: 21/خرداد/1405 آخرین ویرایش: 21/خرداد/1405 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ؛ " انوشیروان محسنی بندپی " معاون گردشگری کشور گفت : در سال ۱۴۰۵ مقرر شده است به ازای هر شغلی که در قالب احداث اقامتگاه بومگردی ایجاد شود، ۴۰۰ میلیون تومان وام به متقاضی پرداخت شود. وی افزود : این رقم سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان به ازای هر نفر بود و فعالان بومگردی بر افزایش آن تأکید داشتند. اهمیت بومگردیها بهحدی است که در ایام جنگ رمضان بیش از ۴ میلیون نفر در آنها اسکان داده شدند.
ایجاد شده: 2/خرداد/1405 آخرین ویرایش: 2/خرداد/1405 اخبار داخلی
علی حسنلو، معاون گردشگری منطقه آزاد کیش در مصاحبه ای اختصاصی با فلای نیوز به تشریح جایگاه کیش ایر در توسعه گردشگری جزیره کیش و مناطق آزاد پرداخت. متن کامل این مصاحبه در زیر آمده است : ۱. جایگاه استراتژیک کیش در نقشه گردشگری و تراز اقتصادی جزیره کیش امروز با دارا بودن بیش از ۱۲ هزار کسبوکار فعال و ثبت آمار خیرهکننده بیش از ۳ میلیون نفر شب اقامت در سال، به نقطهای از بلوغ رسیده است که هرگونه تصمیمگیری برای زیرساختهای آن، ابعادی ملی پیدا میکند. واقعیت جغرافیایی و اقتصادی کیش ایجاب میکند که ما نگاهی متفاوت به مقوله حملونقل داشته باشیم. در این جزیره، فرودگاه و شرکت هواپیمایی اختصاصی، صرفاً ابزارهای جانبی نیستند، بلکه ستون فقرات و شریان اصلی حیات اقتصادی محسوب میشوند. تداوم و رشد آمار اقامت و فعالیت کسبوکارهای بزرگ و کوچک، مستقیماً به پایداری خطوط پروازی گره خورده است. بر همین اساس، صیانت از جایگاه «کیشایر» و بازتعریف نقش آن در بدنه مدیریتی منطقه، یک ضرورت برای حفظ این سرمایه عظیم ملی و استمرار خدماترسانی به زائران و گردشگران است. ۲. بازخوانی تجربه موفق مدیریت پروازی در جشنوارههای تابستانی یکی از درخشانترین الگوهای مدیریتی که ضرورت وجود یک ایرلاین اختصاصی تحت فرمانِ مقصد را اثبات میکند، تجربه جشنوارههای تابستانی کیش است. در سنواتی که کیشایر تمام توان و ناوگان خود را در مسیر جزیره متمرکز کرد، ما شاهد یک تحول بیسابقه بودیم. در حالی که ماههای شهریور و مهر در تقویم گردشگری ایران به عنوان فصل کمتقاضا یا «لو-سیزن» شناخته میشدند و ایرلاینهای دیگر تمایلی به برقراری پروازهای گسترده نداشتند، کیشایر با نگاه استراتژیک وارد میدان شد. نتیجه این اقدام، شکستن رکوردهای تاریخی ورود مسافر در این دو ماه بود. این تجربه نشان داد که وقتی ابزار پرواز در اختیار برنامهریزِ مقصد باشد، میتوان حتی در سختترین شرایط فصلی، جریان گردشگری را برقرار نگه داشت و از خروج ارز جلوگیری کرد. ۳. منطق اقتصادی «سرمایهگذاری در تقاضا» به جای نگاه سودمحورِ آنی تحلیل اقتصادی دقیق رفتار کیشایر در شروع کمپینها، درسهای بزرگی برای مدیریت کلان دارد. در ابتدای هر جشنواره بزرگ، ممکن است در ۵ یا ۶ روز نخست، ایرلاین به دلیل جاری نشدن کاملِ جریان مسافر، متحمل هزینهها یا ضررهای مقطعی شود. اما این یک «ضرر» نیست، بلکه یک «سرمایهگذاری هوشمندانه» است. پس از این دوره کوتاه گذار، تقاضا به قدری افزایش مییابد که تا سه ماه بعد، نه تنها پروازها به لودِ ۱۰۰ درصدی میرسند، بلکه تقاضا از ظرفیت موجود پیشی میگیرد. اگر ما ایرلاین اختصاصی نداشته باشیم، در چنین مواقعی با پدیدهای مواجه میشویم که در ایام نوروز در کل کشور دیده میشود؛ یعنی ایجاد تقاضای زیاد بدون وجود پرواز کافی که نتیجهای جز گرانی بلیت و نارضایتی مسافر ندارد. اما با وجود کیشایر، ما میتوانیم این تقاضا را مدیریت کرده و تعادل قیمتی را حفظ کنیم. ۴. ضرورت استقلال پروازی برای توراپراتورها و فعالان گردشگری فعالان اقتصادی و توراپراتورهای جزیره کیش به عنوان بازوان اجرایی صنعت گردشگری، نیازمند فضایی امن و پیشبینیپذیر برای طراحی پکیجهای سفر هستند. وقتی یک برنامه بزرگ گردشگری تدوین میشود، توراپراتور باید اطمینان داشته باشد که پرواز به عنوان اصلیترین رکن سفر، در اختیار اوست. وابستگی به تصمیمات ایرلاینهای دیگر که اولویتهایشان لزوماً با اولویتهای جزیره همسو نیست، باعث میشود مسافر در میانه راه دچار زحمت و بلاتکلیفی شود. وجود کیشایر این اطمینانخاطر را ایجاد میکند که برنامههای گردشگری معطلِ پرواز نمیمانند. این همان نقطهای است که ما از آن به عنوان «رفاه مسافر» و «تسهیلگری در سفر» یاد میکنیم؛ هدفی که تنها با یک مدیریت منسجم و اختصاصی محقق میشود. ۵. الگوبرداری از استانداردهای موفق جهانی (امارات، ترکیه، سنگاپور) نگاهی به کشورهای موفق در حوزه گردشگری نشان میدهد که آنها از دههها پیش، مدل «ایرلاین در خدمت مقصد» را پیادهسازی کردهاند. هواپیمایی امارات، ترکیش ایرلاینز و سنگاپور ایرلاینز، نمونههای برجستهای هستند که ثابت کردهاند توسعه یک منطقه جغرافیایی بدون وجود یک بالِ هوایی قدرتمند و هماهنگ با سیاستهای توسعهای آن منطقه، امکانپذیر نیست. این ایرلاینها نه تنها سودآور هستند، بلکه باعث رونق چندبرابری هتلها، بازارهای تجاری و خدمات رفاهی در کشورهای خود شدهاند. کیشایر برای ما، دقیقاً چنین نقشی را ایفا میکند. ما باید با الگوبرداری از این مدلهای موفق، جایگاه کیشایر را به عنوان یک توسعهدهنده ملی (Developer) تثبیت کنیم. ۶. تعیین تکلیف مدیریتی؛ گامی به سوی نوسازی ناوگان موضوع تعیین تکلیف نهایی وضعیت مالکیت و مدیریت کیشایر، کلیدِ اصلی شروع فرآیند نوسازی و بهسازی ناوگان است. در دورانی که شرکت در وضعیت واگذاری قرار داشت، به دلیل ملاحظات قانونی و اداری، امکان برخی سرمایهگذاریهای کلان برای نوسازی هواپیماها با چالش روبرو بود. اکنون که ضرورت بازگشت این شرکت به آغوش سازمان منطقه آزاد و یا تعیین تکلیف قطعی آن توسط نهادهای ذیربط مورد وفاق کارشناسان است، میتوان امیدوار بود که با یک مدیریت پایدار، ناوگان فرسوده بازسازی شده و هواپیماهای جدید به خطوط پروازی اضافه شوند. این اقدام نه تنها ایمنی و کیفیت پروازها را بالا میبرد، بلکه هزینههای نگهداری را کاهش داده و راندمان اقتصادی شرکت را افزایش میدهد. ۷. کیشایر؛ قطب پروازی و پیونددهنده مناطق آزاد جنوب یکی از ایدههای تحولآفرین، تبدیل کیشایر به محور سوددهی و خدماترسانی در کل مناطق آزاد کشور، به ویژه در پهنه جنوب است. جزیره قشم به عنوان مکمل گردشگری کیش، پتانسیلهای بینظیری دارد که میتواند در کنار کیش، یک قطب بزرگ گردشگری در خلیج فارس ایجاد کند. کیشایر میتواند با برقراری پروازهای منظم بین این دو جزیره و همچنین مسیرهای بینالمللی، نقش یک «هاب هوایی» را ایفا کند. این همافزایی باعث میشود که گردشگران خارجی با یک بلیت بتوانند از ظرفیتهای متنوع هر دو منطقه بهرهمند شوند. این نگاهِ شبکهای به مناطق آزاد، باعث ارتقای تراز تجاری و گردشگری کل استان هرمزگان و ایران خواهد شد. ۸. ظرفیتسازی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی نکته قابل تامل این است که بخش خصوصیِ هوشمند و آگاه جزیره کیش، آمادگی خود را برای مشارکت در سهام و توسعه کیشایر اعلام کرده است. فعالان اقتصادی جزیره به خوبی درک کردهاند که رونق کسبوکارهایشان با بالهای کیشایر پیوند خورده است. این اشتیاق برای سرمایهگذاری، فرصت بینظیری را پیش روی حاکمیت قرار میدهد تا با مدلی از مشارکت عمومی-خصوصی ، کیشایر را به مدرنترین شرکت هواپیمایی منطقه تبدیل کند. وقتی ذینفعان اصلی در مدیریت و مالکیت شریک باشند، دلسوزی و دقت در بهرهوری به بالاترین سطح خود میرسد. ۹. حمایتهای قانونی و همراهی نمایندگان مجلس برای تحقق این چشمانداز روشن، همراهی و حمایت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، به ویژه نمایندگان دلسوز استان هرمزگان، نقشی کلیدی دارد. تبیین ضرورتهای حیاتی کیشایر در جلسات تخصصی و ایجاد بسترهای قانونی برای تسهیل بازگشت شرکت به سازمان یا مشارکت بخش خصوصی، مطالبهای است که از سوی جامعه بزرگ ۱۲ هزار نفری کسبوکارهای کیش مطرح میشود. ما اطمینان داریم که با نگاه ملی نمایندگان، کیشایر میتواند به عنوان الگویی موفق از مدیریت زیرساختی در مناطق آزاد به فعالیت خود ادامه دهد و بستر رقابت بینالمللی ایران در حوزه گردشگری را فراهم آورد. ۱۰. نتیجهگیری و چشمانداز توسعه هوایی در نهایت، باید بر این نکته تأکید کرد که کیش برای ماندن در سطح اول گردشگری منطقه، راهی جز داشتن یک مدیریتِ هوشمند، یکپارچه و مستقل در حوزه هوانوردی ندارد. کیشایر، تنها یک شرکت هواپیمایی نیست؛ بلکه نماد قدرت اجرایی و برنامهریزی جزیره برای جذب مسافر و رونقبخشی به اقتصاد ملی است. با تعیین تکلیف قطعی و بازگشت این شرکت به چرخه عملیاتی سازمان منطقه آزاد، میتوانیم با اطمینان به سمت افقهای جدید حرکت کنیم، مسیرهای پروازی بینالمللی را بازگشایی کنیم و بار دیگر شاهد رکوردهای درخشان ورود گردشگر باشیم. آینده کیش، روشن است و کیشایر، بالِ پرواز به سوی این آینده درخشان خواهد بود. ✍🏻 مریم کاظمی زاده - خبرنگار
ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1405 آخرین ویرایش: 25/اردیبهشت/1405 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ؛ " محمود مادرشاهیان " رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان خراسان رضوی گفت : با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان در فصل غیرپیک سفر قرار دارد و هتلها نیز تخفیفها و بستههای ویژهای برای زائران در نظر گرفتهاند، نرخهای ارائهشده در مراکز اقامتی پایینتر از نرخهای مصوب است. وی افزود : سیاست کلی هتلداران مشهد، همراهی با زائران و کمک به تداوم سفرهای زیارتی با قیمتهای منطقی و شفاف است. رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان خراسان رضوی تاکید کرد : نظارت بر نرخها و کیفیت خدمات مراکز اقامتی در ایام ماه مبارک رمضان بهصورت چندلایه و مستمر انجام میشود.
ایجاد شده: 21/بهمن/1404 آخرین ویرایش: 21/بهمن/1404 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ؛ در مراسمی رسمی با حضور "بهرام ساوه شمشکی" رئیس فدراسیون اسکی، و جمعی از چهرههای برجسته این حوزه، "فریبا عباسی" مدیرعامل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی، عنوان سفیر اسکی را دریافت کرد. رئیس فدراسیون اسکی با قدردانی از حمایتهای این گروه در توسعه گردشگری زمستانی، اعطای این عنوان را تقدیری از نقشآفرینی آنان در تقویت زیرساختها و دیپلماسی ورزشی کشور دانست. فریبا عباسی نیز بر آمادگی مجموعه خود برای گسترش همکاریها و ارتقای گردشگری ورزشی در ایام پیک فصل زمستان تأکید کرد.
ایجاد شده: 19/آبان/1404 آخرین ویرایش: 19/آبان/1404 اخبار داخلی
به گزارش ایتنا ؛ فروش ارز ویژه زائران حج تمتع سال جاری از یکشنبه ۱۴ اردیبهشت، بهصورت رسمی آغاز شد. این خدمت ارزی به منظور تسهیل امور مالی زائران و تأمین نیازهای ارزی آنان در ایام حج، از طریق دو روش حضوری و غیرحضوری ارائه میشود. زائران میتوانند با مراجعه به شعب منتخب بانکها یا از طریق سامانههای آنلاین تعیینشده، نسبت به دریافت ارز تخصیصیافته خود اقدام کنند. جزئیات بیشتر در خصوص مبلغ تخصیصیافته، مدارک مورد نیاز و نحوه دریافت، توسط بانک مرکزی و سازمان حج و زیارت اعلام خواهد شد.
ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1404 آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1404 اخبار داخلی
به گزارش ایتنا ؛ همزمان با نزدیک شدن به ایام ولادت حضرت امام رضا (ع)، قیمت بلیت پرواز تهران–مشهد به رکوردی بیسابقه رسیده است. بر اساس گزارشها، سایت سفرمارکت بلیت پرواز هواپیمایی چابهار در این مسیر را با قیمت ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه میکند. همچنین در پلتفرم اسنپتریپ، قیمت بلیت پرواز مشهد به تهران برای روز ۱۹ اردیبهشت ماه، ۷ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۲۰ تومان اعلام شده است. این افزایش چشمگیر قیمتها در شرایطی اتفاق افتاده که سازمان هواپیمایی کشوری پیشتر وعده داده بود با گرانفروشی بلیت پروازها برخورد خواهد کرد.
ایجاد شده: 9/اردیبهشت/1404 آخرین ویرایش: 9/اردیبهشت/1404 اخبار داخلی
به گزارش ایتنا ؛ سیدرضا صالحیامیری، وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در آیین ملی تجلیل از خادمان سفرهای نوروزی، خدمترسانی یکمیلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ایام نوروز را جلوهای بینظیر از حضور ملی دانست و گفت: این مراسم تنها نماینده بخشی از تلاش بزرگ ملی است. او مشارکت مستمر رئیسجمهور و معاون اول در ستاد خدمات سفر را نشاندهنده اراده جدی دولت برای توسعه گردشگری و رضایتمندی عمومی دانست. وزیر میراثفرهنگی با اشاره به ثبت ۳۶ میلیون سفر در نوروز ۱۴۰۴، گفت: ایران با تنوع فرهنگی و جغرافیاییاش توانسته مقاصد متنوعی را به گردشگران معرفی کند. از زیارت و طبیعتگردی تا دیدار با تمدنهای کهن، سفرهای نوروزی امسال سراسر کشور را پوشش دادند. برگزاری هزار نوروزگاه نیز نمادی از عدالت فرهنگی و رونق مناطق کمتر شناختهشده بود. صالحیامیری همچنین به کشف مهم باستانشناسان ایرانی در ایلام اشاره کرد که محل استخراج مصالح کاخهای هخامنشی شناسایی شد و آن را گامی ارزشمند در شناخت معماری ایران باستان دانست. او در پایان ضمن قدردانی از خادمان سفر، تأکید کرد که این حرکت بزرگ، نماد همافزایی ملی و آغاز مسیر پیشرفت پایدار در صنعت گردشگری کشور است.
ایجاد شده: 24/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 24/فروردین/1404 اخبار داخلی
به گفته وزیرمحترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حدود ۳۵ میلیون و ۸۷۱ هزار نفر در ایام نوروز امسال در کشورمان سفر کرده اند. بر این اساس از ۲۷ میلیون خانوار ایرانی بیش از ۱۱ میلیون خانوار سفر رفتهاند و از مجموع ۸۶ میلیون نفر جمعیت کشور، حدود ۴۰ درصد سفر رفتند و ۶۰ درصد هم سفر نکردهاند! با توجه به این واقعیت و تمرکز حجم بالای سفر در بازه 20 روزه تعطیلات نوروزی به نظر می رسد بتوان سفر ایرانیان در نوروز را نمونه ای استثنایی درسطح جهان برشمرد و آن را با تعطیلات روز ملی در چین یا تعطیلات جشن چند روزه دیوالی در هند مشابه دانست. اما این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که در هردو رویداد مذکور 40 درصد مردم آن کشورها همزمان به سفر نمی روند و از این جهت رویداد سفرهای نوروزی ایرانیان در نوع خود مشابه ای ندارد! از سوی دیگر هرساله شاهد اتفاقات زیادی در جریان سفرهای نوروزی هستیم که مفهوم توسعه پایدار گردشگری رابه خودی خود به چالش می کشد: همچون ناهنجاری هایی که نوروز امسال به وضوح بیشتری دیده شد از جمله برداشت خاک در جزیره هرمز یا یادگارنویسی های تخت جمشید که اینها تنها بخش بسیار کوچکی از مشکلات و مصایب سفرهای نوروزی به حساب می آیند. در کنار این موضوعات نباید از کشته شدن 880 تن و مجروح شدن بیش از بیست هزار نفر از هم میهنانمان در تصادفات جاده ای غفلت کنیم. در کنار این موارد ترافیک شدید در مسیرهای منتهی به مقاصد گردشگری ، مصرف بی رویه بنزین که هرساله در نوروز رکورد می زند، آلودگی های زیست محیطی ناشی از هجوم بی رویه گردشگران به مناطق توریستی و تزاحم با جامعه بومی و محلی که در برخی از اوقات گزارش هایی از مقاومت و مشکلات جوامع میزبان به گوش می رسد نیز به کرات مشاهده شد . همه این موارد در کنار کمبود بلیت حمل و نقل در کنار گرانی شدید آن بخاطر عدم توازن در عرضه و تقاضا بویژه در صنعت حمل و نقل هوایی و ریلی را هم بایستی به این موارد اضافه کرد که در کنار خطرات و نابسامانی هایی که در زمینه کمبود ظرفیت اسکان در بسیاری از مناطق کشوررخ می دهد و در نتیجه استقرار در واحدهای غیر رسمی و فاقد استانداردهای لازم برای بخشی از ایرانیان پیش می آید اشاره کرد که در کل به پایین آمدن کیفیت سفر در نوروز می انجامد. در همین زمینه بد نیست اشاره ای به موضوع مهم تغییر اقلیم و پیامدهای آن در کشور نیز اشاره کنیم که از جمله انها رخدادهای آب و هوایی نظیر بارش باران های سیل آسا و صدور هشدارهای قرمز و نارنجی توسط سازمان هواشناسی کشور در ایام نوروز است که نسبت به سالیان قبل بیشتر و تقریبا به یک اقدام عادی و فراگیر تبدیل شده و نشان از این دارد که دیگر فروردین ماه را نمی توان به لحاظ آب وهوایی بهاری دانست و احتمال مواجه در این ایام با آب و هوای زمستانی بسیار است. از منظر عدالت اجتماعی نیز تعطیلات نوروزی 15 روزه برای بخشی از بدنه کارگری کشور که به اصطلاح روزمزد هستند و با انواع بحران های مالی و معیشتی همراه می شوند بسیار عذاب آور و شکننده است و از طرفی استفاده خاص بخشی از کارکنان دولت و نهادها از اماکن اقامتی - مهمانسراها و زایرسراهای ویژه کارکنان دولت و فرهنگیان و ... مورد انتقاد اکثریت مردم قرار گرفته و تولید کنندگان و کار آفرینان کشور نیز همواره نسبت به تعطیلات طولانی این ایام که عملا یک ماه از سال کشور تعطیل و اغلب فعالیت ها بلاتکلیف می مانند شکوه و گلایه دارند. پرواضح است در این شرایط بهترین مدلی که می توان این روند راتغییر داده و شرایط سفر ایرانیان را متحول و مشکلات را کاهش دهد تغییر سبک سفر ایرانیان و خارج کردن ایام نوروز به عنوان پیک مسافرتی است و برای این مهم کاهش تعطیلات نوروزی و تقلیل آن به 4-5 روز که در تقویم رسمی کشور هم پیش بینی شده مورد انتظار است و برنامه ریزی برای انتقال پیک سفر به فصل تابستان به عنوان فصل مسافرت برای همه افراد و خانواده ها و مشابه اغلب کشورهای دنیا پیشنهاد می شود. براین اساس چنانچه دولت بتواند ضمن تبیین این موضوع به آحاد مردم ایام تعطیلات نوروزی را به سمت تعطیلات کوتاه مدت تقلیل داده و سفر ایرانیان در این ایام متمرکز بر دیدار از فامیل و بستگان ( گردشگری وی اف آر) شود و از تبلیغات بی رویه سفر نیز خودداری گردد ستادهای خدمات سفر در کشور جمع و جور شده و بسیج امکات دولتی محدودتر خواهد شد و مسلما هزینه های سربار هم کاهش خواهد یافت و مشکلات پیش گفته به حدقابل توجهی کاهش و رفع خواهد شد. بیاییم برای حفظ جان هم میهنانمان و حفظ آبرو و عزت ایرانیان و پایداری زیست محیطی در کشور و مسافرت های نوروزی طرحی نو در اندازیم. ✍️ فرید جواهرزاده - رییس دوره اول و دوم انجمن علمی طبیعت گردی ایران
ایجاد شده: 22/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 22/فروردین/1404 مقالات و یادداشت ها
به گزارش ایتنا ؛ " مصطفی شفیعی شکیب " رییس جامعه تورگردانان ایران گفت : تور ورودی به ایران به شدت ضعیف شده و نوروز امسال هم تقریبا میتوان گفت تورهای خارجی ورودی به ایران نداشتیم. متاسفانه گردشگری ورودی به ایران با رکود سنگینی مواجه است و حتی براساس آمار مرکز توسعه صادرات ایران، کل گردشگران ورودی سال ۱۴۰۳ به کشور حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر است. وی افزود : در یک کشور ۸۵ میلیون نفری، آمار ۲۷۰۰ گردشگر ورودی در صنعت گردشگری به معنای آن است که واقعا گردشگر خارجی به ایران سفر نکرده و توری به ایران وارد نشده است. او ادامه داد : درخواست سالهای قبل برخی دفاتر مسافرتی در حوزه ورود گردشگران خارجی به ایران برای نیامدن گردشگران خارجی به کشور در ایام نوروز به این دلیل بود که هتلها در این ایام قیمت اتاق خود را دو برابر میکردند و میزان اقامت مسافر را از یک شب به سه شب بصورت اجباری افزایش میدادند. بنابراین دفاتر مسافرتی که در ورود گردشگر به ایران فعالیت میکردند تورهای ورودی به ایران در تعطیلات نوروز کنسل میکردند. رییس جامعه تورگردانان ایران در پایان گفت : سفرها به گونهای بود که گردشگران داخلی هتلها و بومگردیها را پر میکردند و یا حتی در چادر میخوابیدند و به هر حال سفر انجام میشد. ولی امسال سفرها به گونهای دیگر انجام شد با این تفاوت که سطح اشغال هتلها در تهران و شهرستانها بسیار کم شد و این تفاوت سفرهای داخلی نوروز ۱۴۰۴ با سالهای گذشته بود.
ایجاد شده: 21/فروردین/1404 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1404 اخبار داخلی