نتایج جستجو...
مبنای آمار گردشگران ورودی به ایران چیست؟

مبنای آمار گردشگران ورودی به ایران چیست؟

به گزارش هتل نیوز ؛ پاسخ به این سوال باید «حساب‌های اقماری گردشگری یا TSA» باشد، اما این موضوع در ایران صدق نمی‌کند.  حساب اقماری گردشگری (TSA) روش متداولی برای اندازه‌گیری سهم مستقیم مصارف گردشگری در یک اقتصاد ملی است. این روش شامل مجموعه‌ای از جداول به‌هم مرتبط است که نشان‌دهنده اندازه و توزیع اشکال مختلف مصارف گردشگری در هر کشور و سهم آن در تولید ناخالص داخلی، درآمد ملی، اشتغال و شاخص‌های دیگر اقتصاد کلان در یک اقتصاد ملی خواهد بود.  پیاده‌سازی این روش برای محاسبه آمار‌های گردشگری، به کشور‌ها کمک می‌کند تا تعریف مشخص و استانداردی برای اندازه‌گیری بازار گردشگری داشته باشند و دچار سردرگمی در ارائه آمار‌ها نشوند. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته و تراز اول گردشگری، حساب‌های اقماری سال‌هاست پیاده‌سازی شده و همین امر، به آمار‌های رسمی گردشگری این کشور‌ها اعتبار بخشیده است. با این‌همه در ایران، پیاده‌سازی حساب‌های اقماری سال‌ها زمان برده و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد آمار‌های گردشگران ورودی به ایران، تنها براساس آمار‌های پلیس مهاجرت ناجا اعلام می‌شود؛ یعنی هر مهر ورود به ایران که در پاسپورت یک خارجی ثبت می‌شود، برابر با یک گردشگر درنظر گرفته خواهد شد!

ایجاد شده: 6/مرداد/1402       آخرین ویرایش: 6/مرداد/1402     اخبار داخلی
آیا آمار‌ گردشگران خارجی معتبر و قابل استناد است؟

آیا آمار‌ گردشگران خارجی معتبر و قابل استناد است؟

به گزارش هتل نیوز و به نقل از شعار سال ؛ براساس آمار‌های رسمی که از سوی معاونت گردشگری کشور اعلام شده، در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد ایران شده‌اند  این یعنی رشد بیش از ۱۳۷ درصدی گردشگران ورودی به ایران نسبت به سال ۱۴۰۰. طبق آمار‌های موجود در بخش سری زمانی گردشگران ورودی به ایران در وب‌سایت رسمی وزارت گردشگری، تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۷۵۸ هزار و ۲۹۰ نفر بوده و در سال ۱۳۹۹ (سال اول همه‌گیری کرونا) تنها حدود ۵۵۸ هزار خارجی وارد ایران شده‌اند. عجیب‌تر اینکه طبق همین آمار، در سال ۱۳۹۸، سالی که رخداد‌های متعددی مانند حوادث آبان‌ماه، سرنگونی هواپیمای اوکراینی و آغاز شیوع کرونا در آن اتفاق افتاد، ۸ میلیون و ۸۳۲ هزار گردشگر به ایران سفر کرده‌اند. در حالی که در سال‌های برجام، زمانی که سفر به کشورمان مورد استقبال ویژه گردشگران خارجی قرار گرفته بود، در بهترین حالت ورود حدود ۵ میلیون و ۱۸۰ هزار گردشگر ثبت شده است. آیا آمار‌هایی که اعلام می‌شود، معتبر و قابل استناد است یا صرفا ابزاری برای تبلیغات کشوری است که چالش‌های آن در سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها، تورم و مشکلات متعدد اقتصادی، تیشه به ریشه گردشگری آن زده؟

ایجاد شده: 6/مرداد/1402       آخرین ویرایش: 6/مرداد/1402     اخبار داخلی
رئیس جامعه تورگردانان ؛ دیر بجنبیم، از فهرست مقاصد سفر حذف می‌شویم

رئیس جامعه تورگردانان ؛ دیر بجنبیم، از فهرست مقاصد سفر حذف می‌شویم

به گزارش تور نیوز ؛ " ابراهیم پور فرج " رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت :  وضعیت ورود گردشگران خارجی به کشور هنوز به روال پیش از سال ۱۳۹۸ برنگشته است، ولی ما تلاش می‌کنیم بازار ایران را برگردانیم. او گفت : دومین گردهمایی توراپراتورهای جهان در بهار سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. گردهمایی نخست اواخر دهه ۸۰ در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد با حضور نزدیک به ۱۳۰ توراپراتور بزرگ جهان در ایران برگزار شد. معتقدیم اگر رؤسای شرکت‌ها و تورپراتورهای نامدار و معتبر جهان، شرایط ایران را از نزدیک ببینند، متقاعد خواهند شد و خودشان برای کشور ما تبلیغ خواهند کرد. وی افزود : در دهه ۸۰ وقتی این گردهمایی برای حدود ۱۳۰ نفر از اپراتورهای بزرگ جهان برگزار شد، حدود ۷۵۰ میلیون تومان هزینه داشت، اما الان برگزاری چنین گردهمایی‌ای حدود چهار و نیم میلیارد تومان هزینه دارد. " پورفرج " ادامه داد : اگر دولت کمک نکند دیگر نباید توقع برقراری ارتباط‌های بین‌المللی توریستی و ورود گردشگران خارجی به ایران را داشته باشد. رئیس جامعه تورگردانان ایران ضمن اعلام اینکه در حال حاضر بسیاری از توراپراتورهای خارجی، ایران را از فهرست مقاصد سفر خارج کرده‌اند گفت : این نگرانی وجود دارد که اگر این رویه طولانی شود، پس از مدتی، دیگر نامی از ایران  در بین مقاصد سفر آورده نشود. ما امیدواریم با گردهمایی توراپراتورهای جهان، رفت‌وآمدها را دوباره از سر بگیریم و بازار ایران را برگردانیم، تمام همّ خود را در این مسیر می‌گذاریم.

ایجاد شده: 21/تیر/1402       آخرین ویرایش: 21/تیر/1402     اخبار داخلی
رئیس جامعه هتلداران ؛ اگر هتل برای مردم گران است، مقصر دولت است

رئیس جامعه هتلداران ؛ اگر هتل برای مردم گران است، مقصر دولت است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا ؛ " جمشید حمزه‌زاده " رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران گفت :   اقامت در هتل‌های کشور در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ نسبت به نوروز ۱۴۰۱ با کاهش ۱۳ درصدی روبه رو بود. وقتی می‌گویم روند اقامت در هتل‌های کشور کاهشی بود به این معنا نیست که میزان سفر در کشور کاهش داشته بلکه میزان اقامت مسافران در هتل‌ها کاهش یافته است. وی افزود : قطعا وضعیت اقتصادی و معیشت مردم مهمترین عامل در این روند است و هر اندازه توان مالی مردم کمتر شود، مستقیما بر هتل‌ها تاثیر می‌گذارد.  " حمزه زاده " گفت : برخی می‌گویند که هتل‌های ایران گران است. اینگونه نیست که گران باشد چراکه هزینه‌های هتل‌ها خیلی زیاد است. اگر هتل برای مردم گران است، مقصر دولت است؛ چراکه نه تنها تسهیلاتی ارائه نمی‌دهد بلکه معافیت‌های مالیاتی را برداشته است. وی افزود : در گذشته، هتل‌ها از معافیت ۵۰ درصدی بر درآمد برخوردار بودند که امسال آنرا حذف کردند و ما به دنبال ابقای آن هستیم. او ادامه داد :  دولت اعلام کرد که برای استانداردسازی هتل‌ها وام می‌دهد اما تاکنون حتی یک هتل هم از محل صندوق توسعه وام تسهیلات جهت بازسازی هتل‌ها دریافت نکرده است. بارها هتل‌ها اعلام کرده‌اند که خواستار ارائه نرخ دلاری به گردشگران خارجی هستند اما وزارتخانه میراث و گردشگری عنوان می‌کند که اگر نرخ را ارزی کنیم و از خارجی‌ها درصد بیشتر بگیریم، تبعیض است. این درحالی گفته می‌شود که نرخ ورودی موزه‌ها و کاخ‌ها برای گردشگران خارجی ۲۰ برابر ایرانی‌هاست.  رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران تاکید کرد : اینکه این هزینه به جیب دولت برود اشکال ندارد اما برای بخش خصوصی، سرمایه‌گذار کارآفرین اشکال دارد؟ 

ایجاد شده: 17/تیر/1402       آخرین ویرایش: 17/تیر/1402     اخبار داخلی
امکان تسریع سرمایه‌گذاری گردشگری دریایی در برنامه هفتم توسعه

امکان تسریع سرمایه‌گذاری گردشگری دریایی در برنامه هفتم توسعه

به گزارش هتل نیوز ؛ "  ابوطالب قاسمی " معاون دفتر سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری گفت : در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور به منظور تسهیل، تشویق و ایجاد مدیریت یکپارچه و متمرکز و تسریع در توسعه سرمایه‌گذاری بخش گردشگری ساحلی و دریایی توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی، تمامی تصمیم‌گیری‌ها برای اجرای طرح‌های گردشگری اعم از صدور مجوز، پاسخ استعلامات، نحوه، فرآیند و قراردادهای واگذاری عرصه ساحلی و پهنه دریایی و نیز استفاده از اسکله‌های موجود برای کاربری ترکیبی گردشگری یا مسافری به شورایی با ریاست استانداران ساحلی سپرده شده است. او افزود : با مدیریت یکپارچه در حوزه گردشگری دریایی - ساحلی از این پس سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در بخش گردشگری ساحلی و دریایی سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند در اسرع وقت تصمیم‌گیری و روند کاری را در سطح استان‌ها پیش ببرند. معاون دفتر سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری تاکید کرد : اعمال مدیریت یکپارچه سبب کاهش فرآیند بروکراسی اداری، انجام برنامه‌ریزی خردمندانه‌ای از سطوح پایین به بالا با توجه به ملاحظات و الزامات توسعه هر استان در حوزه گردشگری ساحلی- دریایی خواهد شد. 

ایجاد شده: 17/تیر/1402       آخرین ویرایش: 17/تیر/1402     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...