نتایج جستجو...
عدم وجود زمین؛ مهمترین مشکل برای ساخت هتل‌ پنج ستاره در شهر جهانی یزد

عدم وجود زمین؛ مهمترین مشکل برای ساخت هتل‌ پنج ستاره در شهر جهانی یزد

به گزارش هتل‌نیوز ، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، چالش اصلی احداث هتل‌های پنج ستاره جدید در این استان را عدم دسترسی به زمین مناسب، عنوان کرد و اظهار داشت: بر خلاف تصور بسیاری از مسئولان، برای ایجاد هتل‌های پنج ستاره در یزد، سرمایه‌گذار داریم اما زمین برای ایجاد هتل نداریم. "سید مصطفی فاطمی‌کیا" بزرگترین مشکل گردشگری یزد را در زمینه صنعت هتلینگ معرفی کرد و با اشاره که این شهر جهانی هتل پنج ستاره خوبی ندارد، اظهار داشت: این مشکل جدی باید برطرف شود زیرا که این صنعت به یقین صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. "فاطمی‌کیا" ضمن ابراز این مطلب، گفت: متاسفانه زمین‌های دولتی در خارج از محدوده بافت تاریخی و حتی خارج از شهر هستند که برای ایجاد هتل مناسب نیستند. وی افزود: از سوی دیگر زمین‌های داخل بافت تاریخی شهر نیز درگیر مسائلی مانند چند مالکیتی و موروثی بودن هستند و امکان سرمایه‌گذاری در این زمین‌ها برای ایجاد هتل‌های بزرگ وجود ندارد. "هما خورشیدی" معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز با تاکید بر اینکه شهر جهانی یزد هتل پنج ستاره‌ای با خدمات استاندارد هتل‌های پنج ستاره ندارد، اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی صنعت گردشگری یزد به ویژه در ایام پیک سال، کمبود هتل‌های مدرن و چهار و پنج ستاره است. معاون گردشگری یزد، تمایل گردشگران خارجی به اقامت در هتل‌های مدرن را محسوس دانست و افزود: یزد از نظر زیرساختی دارای 96 هتل و هتل‌آپارتمان است ولیکن تعداد بسیار محدودی، مدرن هستند. وی همچنین گفت: استان یزد دارای 98 اقامتگاه بوم‌گردی است که این مراکز به دلیل راحت و کم هزینه بودن، بیشتر مورد پسند گردشگران داخلی و همچنین سرمایه‌گذاران است. معاون گردشگری استان یزد در پایان گفت: دو نقطه از شهر برای ایجاد هتل‌های پنج ستاره در نظر گرفته شده است که امیدواریم مورد استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گیرد.

ایجاد شده: 24/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 24/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
امضای توافق‌نامه همکاری میان "تورساپ" اتحادیه شرکت‌های مسافرتی ترکیه و جامعه گردشگری الکترونیکی ایران

امضای توافق‌نامه همکاری میان "تورساپ" اتحادیه شرکت‌های مسافرتی ترکیه و جامعه گردشگری الکترونیکی ایران

به گزارش هتل‌نیوز ، توافق‌نامه همکاری توسعه تجارت الکترونیکی گردشگری میان اتحادیه تورساپ ترکیه و جامعه گردشگری الکترونیکی ایران در راستای استفاده از تجارب و ظرفیت‌های فضای مجازی گردشگری دو کشور برای اطلاع‌رسانی و معرفی جذابیت‌های گردشگری با حضور آقایان "فیروز باگلی کایا" رئیس اتحادیه تورساپ ترکیه و دکتر "حسن تقی‌زاده انصاری" رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران به امضا رسید. دکتر "حسن تقی‌زاده انصاری" در خصوص امضای این توافق‌نامه، اظهار داشت: در حاشیه همایش معرفی توانمندی‌های گردشگری ایران که به همت هلدینگ گردشگری مارکوپولو و با حضور مدیران شرکت‌های مطرح گردشگری ترکیه در سالن اجلاس اتحادیه "تورساپ" برگزار شد، نشست تخصصی بررسی همکاری‌های ایران و ترکیه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های سفر و افزایش همکاری‌های در زمینه تجارت الکترونیکی نیز برگزار و در پایان توافق‌نامه همکاری به امضا رسید. "تقی‌زاده انصاری" ابراز داشت: این توافق‌نامه همکاری در زمینه توسعه فعالیت‌ها و تکنولوژی‌های نوین خدمات سفر، همکاری و تبادل اطلاعات برای ساماندهی فضای کسب و کار و بهره‌گیری از تجارب دو کشور، الگوبرداری از روش‌های نوین سفر برای افزایش آشنایی و شناخت گردشگران ترکیه‌ای از ایران و جذب بیشتر آنها برای سفر به ایران با توجه به تعلقات فرهنگی و سلایق گردشگران ترکیه و در نهایت آسان‌سازی روش‌های استفاده از محصولات و خدمات گردشگری دو کشور را شامل می‌شود. وی افزود: کلیه آژانس‌های مسافرتی کشور ترکیه در اتحادیه تورساپ عضویت دارند و این اتحادیه نقش تعیین‌کننده‌ای در صنعت گردشگری ترکیه ایفا می‌کند. لذا همکاری مستمر با این اتحادیه می‌تواند سهم بسزایی در افزایش گردشگران با استفاده از فناوری‌های نوین الکترونیک در کسب و کارهای گردشگری را داشته باشد. وی تصریح کرد: همچنین در راستای این توافق‌نامه، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و گسترش همکاری میان بخش خصوصی دو کشور نیز افزایش می‌یابد. رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران در ادامه گفت: تجارب کشور ترکیه با بیش از 16 میلیون گردشگر خروجی و بیش از 40 میلیون گردشگری ورودی در سال از یک سو و وجود علایق مختلف در میان گردشگران ترکیه‌ای علی‌الخصوص گردشگران فرهنگی، ادبی و زیارتی، می‌تواند عامل موثری در افزایش سهم ایران از گردشگران این کشور باشد. وی در پایان گفت: امیدواریم در راستای این توافق‌نامه و با تلاش مستمر دو تشکل و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراهم شده، موجبات رضایت‌مندی بیشتر گردشگران ایرانی از سفر به ترکیه و همچنین افزایش حداکثری گردشگران ترکیه در ایران، فراهم شود. امیدواریم با تلاش مستمر دوتشکل در راستای این توافق نامه وبهره گیری ازظرفیتهای فراهم شده موجبات رضایتمندی بیشتر گردشگران ایرانی ازسفر به ترکیه و موجبات افزایش بیشتر گردشگران ترکیه همراه بارضایتمندی حداکثری به ایران گامی موثر باشد.

ایجاد شده: 23/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 23/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
تکریم و معارفه مدیران کل اسبق و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران

تکریم و معارفه مدیران کل اسبق و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران

به گزارش هتل‌نیوز ، مراسم تکریم و معارفه مدیران کل اسبق و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با حضور معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، معاون عمرانی استاندار تهران، مدیران و معاونان سازمان میراث فرهنگی، فعالان بخش خصوصی و کارمندان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، برگزار شد. "پرهام جانفشان" مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این مراسم ضمن تشکر و قدرداانی از اقدامات انجام شده در دوره‌های پیشین، اظهار داشت: در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منابع بسیار ارزشمندی در استان تهران وجود دارد که باید با استفاده از منابع انسانی توانمند از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، ابراز داشت: از تجربیات و همراهی فعالان بخش خصوصی گردشگری استان تهران استفاده خواهیم کرد و از رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای هم می‌خواهیم که در این مسیر ما را همراهی کنند‌. "دلاور بزرگ‌نیا" مدیر کل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این مراسم گفت: تردید نداریم با تجربیاتی که آقای "جانفشان" دارند، اتفاقات خوبی در اداره میراث ‌فرهنگی استان تهران خواهد افتاد. "دلاور بزرگ‌نیا" افزود: بخش خصوصی گردشگری استان تهران در این مدت با ما همراه بود و باید به این بخش اعتماد کامل داشته باشیم. صنعت گردشگری باید بر پایه و در کنار بخش خصوصی توسعه پیدا کند زیرا اگر قرار است در کشور به نفت وابستگی نداشته باشیم، باید توسعه صنعت گردشگری را دنبال کنیم و این امر بدون همراهی بخش خصوصی، میسر نمی‌شود. وی با تاکید بر پتانسیل بالای استان تهران در زمینه گردشگری، بیان داشت: استان تهران ظرفیت‌های کم‌نظیری در حوزه گردشگری تاریخی، مذهبی و رویدادها دارد‌ که باید در قالب بسته‌های گردشگری به گردشگران معرفی شود. وی در پایان گفت: خوشبختانه همه دستگاه‌ها به اهمیت گردشگری پی برده‌اند و غبار مهجوریت از گردشگری زدوده شده است.

ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
70 درصد طرح‌های سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری مربوط به هتل و هتل‌آپارتمان است

70 درصد طرح‌های سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری مربوط به هتل و هتل‌آپارتمان است

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اجرا و احداث بیش از 2200 پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت گردشگری در سراسر کشور، اظهار داشت: بالغ بر 70 درصد این طرح‌ها مربوط به هتل و هتل‌آپارتمان است. "ولی تیموری" ضمن اعلام این مطلب، گفت: حرکت به سمت توسعه زیرساخت‌ها در بخش گردشگری، بازتابی از تقاضای بخش گردشگری است. معاون گردشگری کشور همچنین ابراز داشت: جنبه اقتصادی سرمایه‌گذاری در بخش احداث هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها با توجه به رشد 52 درصدی ورود گردشگر به کشور، سبب افزایش تقاضا شده است. وی افزود: اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز خلاءهای موجود از نظر زیرساخت‌های اقامتی به ویژه در مناطقی که امکان احداث هتل و هتل‌آپارتمان با سرمایه‌گذاری کلان صرفه اقتصادی ندارد را پوشش می‌دهد. معاون گردشگری کشور در ادامه به جذابیت‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای گردشگران، اشاره کرد و گفت: این مکان‌ها، فرصت معرفی آداب و سنت‌های مناطق مختلف به مسافران و گردشگران را فراهم می‌سازد. "ولی تیموری" همچنین از تدوین ضوابط استانداردسازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی تا پایان بهار امسال، خبر داد و افزود: استانداردسازی و درجه‌بندی اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان یک اولویت در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و ضوابط آن با همکاری دستگاه‌های مرتبط تا پایان بهار امسال، اعلام می‌شود. وی در پایان گفت: احداث 2 هزار اقامتگاه بوم‌گردی در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه در دستور کار است و تاکنون 1600 واحد، احداث شده است.

ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
جامعه هتلداران ایران

جامعه هتلداران ایران

جرقه تاسیس جامعه هتلداران ایران در دهه 70 با همفکری بزرگان صنعت هتلداری و گردشگری زده شد و فعالیت رسمی خود را در تاریخ 6 مرداد ماه 1377 آغاز نمود.  هم‌اکنون جامعه هتلداران ایران تمامی 31 استان كشور را تحت پوشش خود دارد. بدین معنی كه هر یك از تشكل‌های استانی هتلداری كشور، دارای یك حق رای در جامعه هتلداران ایران هستند. اهداف و استراتژی‌های جامعه هتلداران ایران بهبود وضعیت هتل‌های ایران از نظر اقتصادی و دفاع از منافع و حقوق ایشان از طریق مجاری قانونی و با حمایت دولت ارائه خدمات هرچه بهتر به میهمانان از طریق یکسان‌سازی و کنترل استانداردهای هتلداری و دستیابی به عالی ‌ترین راهکارهای اجرایی با استفاده از هم‌اندیشی تشکل‌های هتلداری رفع نواقص و مشکلات هتل‌ها با حمایت جامعه هتلداران و دولت جذب میهمانان خارج از کشور و گسترش گردشگری در ایران تحلیل و بررسی بازارهای جهانی و ایران و نیازهای میهمان جهت ارائه بهترین خدمات به گردشگران رویکردهای مدیریت جدید انسجام كامل و هماهنگی مناسب دست‌اندركاران صنعت هتلداری كشور استانداردسازی هتل‌ها و ارتقای سطح کیفیت ارائه خدمات  تهیه برنامه استراتژیک توسعه گردشگری كشور در راستای سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آموزش تخصصی كاركنان هتلداری و بکارگیری متخصصان این حوزه تشكیل صندوق حمایت از كاركنان صنعت هتداری كشور و ارائه تسهیلات لازم به ایشان تاسیس شركت سهامی عام با حضور حداكثری مدیران، كاركنان، دانشجویان و دست‌اندركاران صنعت هتلداری كشور ارائه خدمات و مشاوره‌های تخصصی در خصوص ساخت، تجهیز و خدمات‌دهی هتل‌های كشور استفاده بهینه از فناوری‌های اطلاعات در هتل‌ها به ویژه در زمینه رزرواسیون و نرم افزارهای هتلداری تامین تجهیزات استاندارد هتلی تعامل با سازمان‌های مرتبط با امر گردشگری به ویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعامل مناسب با مطبوعات و رسانه‌ها تعامل مستمر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعضای جامعه هتلداران ایران جمشید حمزه‌زاده - رئیس جامعه هتلداران شهرام شیروانی - نایب‌رئیس جامعه هتلداران کامیار اسکندریون - دبیر جامعه هتلداران امیر ناصر طباطبایی - خزانه‌دار جامعه هتلداران کامیار اسکندریون - عضو هیات‌مدیره جامعه هتلداران عبدالحمید حرمتی - عضو هیات‌مدیره جامعه هتلداران عبدالباسط رضوانی - عضو هیات‌مدیره جامعه هتلداران مهرداد سمیعی - عضو هیات‌مدیره جامعه هتلداران اعضای علی‌البدل هیات‌مدیره حسن سیادتان محمد مهدی کردان بازرسین اصلی جعفر بذری فریدون رئیسی دهکردی بازرس علی‌البدل حسن مهرور اصل راه‌های ارتباطی  IranHotelAssociation  HotelDaran.com  Support@HotelDaran.com  021 26 700 802  021 22 890 409  خیابان سهروردی، خیابان شهید قندی

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 1/دی/1398     جوامع هتلداری ایران
بزرگترین مدیران صنعت هتلداری دنیا هم در ایران شکست می‌خورند

بزرگترین مدیران صنعت هتلداری دنیا هم در ایران شکست می‌خورند

"سامان سایه‌بان" مدیرکل هتل "اطلس" مشهد در مصاحبه اختصاصی با هتل‌نیوز و در خصوص وضعیت این هتل و صنعت هتلداری شهر مشهد، اظهار داشت: در ایام نوروز مانند سال‌های گذشته، شاهد وضعیت خوبی بودیم و حتی امسال به دلیل طولانی‌تر شدن تعطیلات، میانگین ضریب اشغال بالای 80 درصد را تجربه کردیم. به گزارش هتل‌نیوز ، مدیرکل هتل "اطلس" مشهد ضمن ابراز رضایت از درصد اشغال و گردش مالی این هتل در ایام نوروز، ابراز داشت: مشکل اصلی صنعت هتلداری در شهر مشهد، تعداد بسیار زیاد هتل‌ها و نوعی اشباع شدگی است. سر ارزیاب تاسیسات گردشگری استان خراسان رضوی، تصریح کرد: بر اساس اعلام رسمی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، هم‌اکنون 220 هتل و تعداد بسیار زیادی هتل‌آپارتمان و مهمانپذیر در سطح شهر مشهد، فعال است که این رقابت سنگین و فشرده، منجر به کاهش قیمت‌ها و ارائه اتاق به قیمت پایین شده است. در نتیجه هتل‌های مشهد از نظر ریالی درآمد بالایی ندارند. وی افزود: از سوی دیگر افزایش هزینه‌ها مانند حقوق و دستمزد که هر سال بین 10 تا 15 درصد و امسال حدود 40 درصد افزایش داشته، فعالان صنعت گردشگری و هتلداری را دچار مشکلات بسیار زیادی کرده است که اگر به همین شکل ادامه داشته باشد، بسیاری از هتل‌ها دچار ورشکستگی خواهند شد. "سایه‌بان" ادامه داد: خدمات اقامتی و پذیرایی هتل‌ها در شهر مشهد بر خلاف شهرهای گردشگرپذیری مانند تهران، اصفهان و شیراز به صورت فولبرد ارائه می‌شود و به همین دلیل قیمت‌ها بسیار پایین است. این فعال صنعت گردشگری و هتلداری، تنها راه برون رفت از شرایط فعلی را ارائه تسهیلات حمایتی از سوی دولت دانست و گفت: مباحثی مانند بیمه و مالیات بر ارزش افزوده، موضوعاتی هستند که برای هتلداران ایجاد انگیزه می‌کنند و باعث می‌شود تا با وجود افزایش هزینه‌ها، توازن را برقرار کنند. وی افزود: صنعت گردشگری و هتلداری در تمام دنیا، تابع شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و کوچکترین تغییر و تحولی در آن تاثیرگذار است. "سامان سایه‌بان" گفت: در شرایط فعلی کشور، بزرگترین مدیران هتلداری دنیا نیز نمی‌توانند در صنعت هتلداری ایران به مدیریت بپردازند زیرا ثبات اقتصادی وجود ندارد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی، کاهش توان مالی و ضعیف شدن مسافران و گردشگران به طور کاملا مشخص، احساس می‌شود زیرا برای مثال میزان فروش رستوران و کافی‌شاپ هتل‌ها و از سوی دیگر میزان ماندگاری مسافران در هتل‌ها، کاهش یافته است. وی در پایان گفت: سوال اینجاست که آمار مسافران و گردشگران میلیونی که بر اساس گفته‌های مسئولین در ایام نوروز وارد شهر مشهد و یا سایر شهرها شده‌اند تا چه میزان آورده و سود مالی در پی داشته‌اند؟ چه میزان اشتغال ایجاد شده است؟ مسافران ورودی به چه میزان هزینه کرده‌اند و چه تعداد در هتل‌ها اقامت داشته‌اند؟

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
استان تهران

استان تهران

پیشرفت تکنولوژی در انجام سفرهای داخلی و بین‌المللی توسعه صنعت گردشگری در جهان را در پی داشته که متعاقباً بخشهای مرتبط با آن همانند هتلداری توسعه پیدا کرده و میزان توجه و سرمایه‌گذاری‌ها در آن با در نظر گرفتن این موضوع که امروزه گردشگری سومین صنعت پر درآمد جهان محسوب می‌شود یکباره افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. ایران نیز در این میان از توجه به این بخش غافل نبوده است، اگر چه در ابتدای قرن اخیر به دلیل اقامت مسافران داخلی در منزل اقوام و دوستان و کم بودن تعداد گردشگران خارجی توجه زیادی به راه‌اندازی تأسیسات اقامتی و پذیرایی در کشور نمی‌شد به طوری که صاحبان این اماکن محدود برای جذب مشتری در 60 الی 70 سال پیش اقدام به چاپ آگهی در نشریات آن زمان می‌کردند و تعداد مراکز اقامتی خوب در اوایل قرن در کشور بسیار محدود بود و تنها شهرهایی که تردد تجار در آنها زیاد بود دارای مهمانخانه‌های خوبی بودند. از مراکز اقامتی مهم60 الی70 سال پیش تهران می‌توان به هتل نادری و مهمانخانه‌های مدرن و گراند هتل اشاره کرد که از قدیمی‌ترین واحدهای پذیرایی و اقامتی پایتخت در آن زمانها محسوب می‌شدند که امروزه تنها نامی از آنها باقی مانده است. اتحاديه هتلداران تهران در سال 1328 همزمان با رشد و توسعه فعاليتهاي جهانگردي راه‌اندازي شد، از زمان تأسيس آن يکي از قديمي‌ترين اتحاديه‌ها در کشور محسوب مي‌شود. و نقش مؤثر و بسزايي در توسعه هتلها، و نیز کمک به تصويب قوانين مرتبط با اين صنعت و کاهش قوانين دست و پا گير داشته است. اتحادیه از زمان تأسیس تا کنون فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل بوجود آمده شرایط خاص جنگی نسبت به تأسيس شرکت تعاوني اتحاديه به رياست و مدير عاملي آقاي احمد معماري‌مقدم و فعاليت آن در خصوص تأمين کالاهاي مصرفي هتلها بخصوص در زمان جنگ تحميلي و کمک به جبهه‌هاي جنگ نقش مؤثر و موفق به دريافت لوح تقدير و تشکر گردید. همچنين در سال 1380 با توجه به افزايش تعداد هتلها و هتل‌آپارتمانها و پانسيونهاي تحت پوشش اتحاديه، کميسيون هيأت عالي نظارت طي مصوبه‌اي تحت عنوان «ضوابط خاص صدور پروانه کسب» نام اتحاديه را به «اتحاديه هتلها و هتل‌آپارتمانهاي استان تهران» تغيير داد. در ادامه با توجه به فعالیت‌های گسترده اتحادیه جهت تنظیم مقررات شهرسازی مرتبط با هتل، هتل‌آپارتمان در تصویب ساماندهی و توسعه تأسیسات گردشگری شهر تهران (ماده واحده) اثر پذیری بسیاری را ایفا نموده و در سال 1394 با احداث ساختمان جدید در میدان بهار شیراز و ایجاد مؤسسه آموزشهای تخصصی هتلداری نقش برجسته‌ای از ارزش‌گذاری به منابع انسانی هتلها را به نمایش گذارد و نیز با جلب اعتماد نهادهای حاکمیتی موفق به اخذ پروانه بهداشت جهت نظارت بر امور بهداشتی هتلها نایل گردید. در حال حاضر دی ماه سال 1397 مجموع واحدهای تحت پوشش 137 واحد می‌باشد که 106 واحد هتل، 21 واحد هتل‌آپارتمان و 10 واحد پانسیون دارای جواز کسب می‌باشد. در حال حاضر هيأت رئيسه اتحاديه متشکل از پنج عضو اصلي و دو عضو علي‌البدل هستند که از طريق برگزاري انتخابات براي مدت چهار سال از سوي اعضاء انتخاب مي‌شوند. افراد منتخب در هيأت رئيسه در راستاي حمايت از سياستهاي توسعه اين بخش فعاليت نموده و همواره با حداقل امکانات از منافع اعضاي خود دفاع کرده‌اند. برخي از رؤساي اتحاديه در دوره‌هاي گذشته عبارتند از: آقايان قباديان، شمس‌الدين اميرعلايي، محمود يوسف‌زاده، اسماعيل ملک‌افضلي، فريدون اميد، مهدي ساطعي‌فرد، مظفر شعري، هرمز پورعزيز و محسن غفاريان در حال حاضر نيز آقاي محمدعلي فرخ‌مهر رياست اتحاديه را عهده‌دار مي‌باشند. اعضای هیات‌مدیره ۱ - رئیس هیئت مدیره: آقای محمدعلی فرخ‌مهر ۲ - نائب رئیس اول: آقای فرمان غفاریان ۳ - نائب رئیس دوم: آقای احمد نورنیا ۴ - دبیر هیئت مدیره: کمال پنهانی ۵ - خزانه دار: آقای شهرام پور عزیز 6 - عضو هیئت مدیره: آقای بهمن بشاش 7 - عضو هیئت مدیره: حمید طاهری زاد  بازرسین؛ ۱ - آقای علی‌اصغر رحمانی راه‌های ارتباطی  TehranHoteling  TehranHoteling97  TehranHoteling.com  Info@TehranHoteling.com  021 888 65 286  021 883 28 746  میدان هفت تیر، میدان بهار شیراز

ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 7/دی/1401     جوامع هتلداری ایران
گروه هتل‌های هما

گروه هتل‌های هما

گروه هتل‌های هما یکی از مهمترین شرکت فعال در حوزه صنعت گردشگری کشور به حساب می‌آید که صد درصد سهام آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. گروه هتل‌های هما با دارا بودن هتل‌های ۵ ستاره در سراسر کشور، بالغ بر ۹۰۰ اتاق و سوئیت و بیش از ۸۷۵ نفر کارمند متخصص، یکی از مهمترین و برترین برندهای گردشگری ایران است که به دلیل مکان‌گزینی و موقعیت جغرافیایی انحصاری جایگاه برتر را در ارائه خدمات به مسافران، گردشگران داخلی و خارجی و میهمانان و مقامات سیاسی و دیپلماتیک کشور دارد. مجموعه گروه هتل‌های هما به خاطر باغ شهر بودن و فضای سبز قابل توجه در حال حاضر بهترین گزینه برای گذران اوقات فراغت گردشگران و مسافران به حساب می‌آیند. گروه هتل‌های هما با سابقه و خوشنامی که دارد در طول بیش از ۴۰ سال قدمت در ارائه خدمات اقامتی، پذیرایی و جشن‌ها و مراسم برای شهروندان عزیز کشور و گردشگران خارجی همواره ارزش آفرین بوده و این مجموعه برای گروه و همکاران شاغل در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به اشتغال در آن افتخار می‌کنند. راه‌های ارتباطی  HomaHotels  HomaHotels.com  Info@Homahotels.com    021 889 630 78  میدان ونک - انتهای خیابان برزیل شرقی

ایجاد شده: 9/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 26/دی/1400     گروه های هتلداری ایران
استقبال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مداخله کارشناسی و ارائه گزارش عملکرد از سوی کمیسیون اصل 90

استقبال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مداخله کارشناسی و ارائه گزارش عملکرد از سوی کمیسیون اصل 90

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون گردشگری کشور با اشاره به ارائه گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: این موضوع که گردشگری به عنوان یکی از دغدغه‌های کشور مورد توجه قرار گرفته و در سطح کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بررسی شده است، برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، اهمیت بسزایی دارد زیرا ما برای توسعه گردشگری به عزم و اراده ملی نیاز داریم و سازمان از این سطح اهتمام و توجه استقبال می‌کند. "ولی تیموری" ابراز داشت: بخش عمده‌ای مشکلات مطرح شده در این گزارش، موضوعات قانونی است که امیدواریم با همکاری و ورود کارشناسانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بسیاری از مشکلات حوزه گردشگری برطرف شود. "تیموری" گفت: بررسی کارشناسانه و جمع‌بندی حوزه گردشگری که برای نخستین بار صورت گرفته از جمله نقاط قوت این گزارش است. ضمن اینکه در این گزارش مطرح شده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ابزار و اختیار لازم برای اینکه مسئولیت حوزه گردشگری را انجام دهد، برخوردار نیست و این در حالیست که وقتی تکالیف و مسئولیت گردشگری از ما مطالبه می‌شود، باید ابزار و اختیار لازم هم داده شود. معاون گردشگری کشور، تصریح کرد: برای مثال وقتی که یک موافقت اصولی از سوی معاونت گردشگری صادر می‌شود، سه بار مجبور به تمدید آن می‌شویم تا تائیدیه دستگاه‌های دیگر برای اجرا و آغازبکار سرمایه‌گذار بخش خصوصی به نتیجه لازم برسد و یا وقتی که از ما خواسته می‌شود تا تصویرسازی درست از واقعیت کشورمان برای جذب گردشگران بیشتر صورت گیرد، ابزار و اختیار این اقدام دست ما نیست و وزارت امور خارجه، سازمان صدا و سیما و چند دستگاه دیگر باید به این موضوع ورود کنند. وی افزود: بر اساس آنچه در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی آمده، شاخص‌ها نشان می‌دهد که تاثیر گردشگری بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال رو به افزایش است که این نشان‌دهنده رشد حوزه گردشگری با وجود شرایط خاص کشور است. معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ادامه داد: در شرایط فعلی، کمتر حوزه‌ای را سراغ داریم که بعد از برخی اتفاقات اخیر، حرکت رو به جلو داشته باشد. البته این نقاط مثبت، بازتاب لازم را در این گزارش نداشته است. وی با اشاره به اقدامات مثبت در حوزه صنعت گردشگری کشور طی سالیان اخیر، گفت: این گزارش می‌توانست بهتر از این بازتاب‌دهنده واقعیات گردشگری باشد و به نظر می‌رسد اگر نمایندگان محترم قبل از قرائت این گزارش در صحن مجلس، یک نشست تخصصی با مسئولان این حوزه می‌گذاشتند، بسیاری از موضوعات و مسائل رفع می‌شد. "ولی تیموری" بیان داشت: تداخل وظایف سایر دستگاه‌ها با حوزه گردشگری که در این گزارش به آن اشاره شده، یکی از مواردی است که همیشه به آن انتقاد داشتیم. وقتی قرار است موضوع گردشگری در حوزه اختیار یک سازمان باشد، نباید چهل تکه شود. درشرایط فعلی شاهد این هستیم که یک بسته سفر که جزو کوچکترین خدمات سازمان است در اختیار چندین دستگاه قرار دارد و انواع مجوز مانند حمل و نقل، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و زیارتی هر کدان در اختیار یک دستگاه و سازمان است. معاون گردشگری کشور در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: به نظر می‌رسد بازه زمانی تهیه این گزارش مربوط به شش ماه تا یک سال قبل است و همین موضوع باعث شده است که اتفاقات، برنامه‌ریزی‌های جدید و اقدامات خوبی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آغاز شده در این گزارش ذکر نشده است. برای مثال در این گزارش آمده که سازمان مکلف به تهیه یک سند راهبردی برای حوزه گردشگری است و این سند آماده نشده، این در حالیست که سند راهبردی 3 ماه قبل آماده شده و در کارگروه‌های تخصصی سازمان برنامه و بودجه بررسی شده و با امضای معاون محترم رئیس‌جمهور در اختیار کمیسیون فرهنگی دولت، قرار گرفته است. وی ادامه داد: موضوعاتی مانند حساب‌های اقماری، تصویرسازی و برند گردشگری، ظرفیت‌سازی جوامع محلی، سیاست‌های سازمان در توزیع سفر و معرفی مقاصد کمتر شناخته شده که نمایشگاه گردشگری سال 97 نیز بر اساس آن برگزار شد، همگی از مواردی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ماه‌های اخیر برنامه‌ها و اقدامات اساسی و جدی را در آن آغاز کرده است. "تیموری" گفت: در این گزارش، شرایط زمانی در نظر گرفته نشده است. گردشگری یک صنعت دارای بیم و نگرانی است و هر شکل از چالش، تنش و فراز و نشیب در روابط بین‌الملل و روابط بین کشورها به شدت در آن تاثیرگذار است. وی افزود: با وجود تمامی شرایط، شاهد افزایش 52 درصدی گردشگران ورودی به کشور هستیم و در حوزه گردشگری داخلی نیز موفق عمل کرده‌ایم که این موضوع نیز محسوس است. در بخشی از این گزارش به عدم توازن میان گردشگران ورودی و خروجی اشاره شده، این درحالیست که در حال حاضر توازن ورود و خروج گردشگر، مثبت و میزان گردشگران ورودی بیشتر شده است. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در جمع‌بندی پایانی خود از گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان میراث فرهنگی در مجموع این گزارش را حمایتی می‌داند. ما این گزارش را یک گام به سمت جلو برای آسیب‌شناسی می‌دانیم و از این دغدغه و اهتمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای توسعه گردشگری و ارتقای جایگاه این صنعت، استقبال می‌کنیم. وی در پایان گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ورود کارشناسی و مداخله نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این حوزه، حمایت می‌کند زیرا ما نیازمند حمایت‌های قانونی هستیم.

ایجاد شده: 7/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 7/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

به گزارش هتل‌نیوز ، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در صحن علنی مجلس، قرائت کرد. در گزارش کمیسیون اصل 90 با تاکید مجدد بر لزوم تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، آمده است: با توجه به شکایات متعدد واصله به کمیسیون، موارد ارجاعی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و لزوم بررسی عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ویژه در حوزه حفظ و نگهداری از میراث گرانبهای تاریخی و عدم جذب گردشگر علی‌رغم جاذبه‌های فراوان موجود در کشور، هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 با تعیین استان‌های فارس، اصفهان، همدان، خراسان رضوی و جنوبی و آذربایجان شرقی به عنوان نمونه برای بررسی وضع موجود؛ به کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون ماموریت داد با حضور در این استان‌ها از نزدیک مشکلات مطروحه در شکایات و گزارش‌ها را بررسی کنند. کمییسون اصل 90 مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام کرد: این گزارش حاصل بررسی‌های میدانی کمیسیون برای شناسایی ضعف‌ها نه تنها در سطح سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بلکه مشکلات فراسازمانی به منظور نیل به نگرش جامع است و از اینرو مهمترین ضعف‌ها و مشکلات به تفکیک در سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر حسب ارتباط با سازمان میراث‌فرهنگی، ارتباط با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها، ارتباط میان سازمان‌ها، دستگاه‌ها و قوا و حوزه قوانین و مقررات، احصا شده است. در ادامه نگاهی داریم به گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری عملکرد حوزه گردشگری از نگاه آمار و ارقام کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گزارش خود با بررسی وضعیت کشور از نگاه آمار در حوزه گردشگری، اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار اعلامی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تعداد گردشگر ورودی به کشور طی ۱۰ سال گذشته بیش از دو برابر و آمار گردشگر خروجی نیز نزدیک به دو برابر افزایش یافته است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، افزوده است: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، رتبه ایران که در سال ۲۰۱۱ از بین ۱۳۹ کشور ۱۱۴ بود در سال ۲۰۱۷ از بین ۱۳۶ کشور به ۹۳ صعود داشت و همچنین در بین کشورهای خاورمیانه از جایگاه نهم در سال ۲۰۱۵ به جایگاه هشتم در سال ۲۰۱۷ ارتقا یافته است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی آماری خود، افزوده است: متوسط دریافتی ایران به ازای هر گردشگر ۶۶۵٫۱ دلار بوده و این در حالی است که میانگین درآمد حاصل از هر گردشگر خارجی براساس برآوردهای سازمان جهانی گردشگری برای منطقه جنوب آسیا که ایران نیز جزو آن است، ۱۳۴۰ دلار است. براساس آنچه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده است؛ صنعت گردشگری کشور در حال حاضر با ارزش افزوده حدود ۱۰٫۱ میلیارد دلار سهم ۲٫۵ درصدی از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده و با ۴۷۶ هزار شغل، سهم ۱٫۹ درصدی از کل اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با استناد به گزارش مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود از وضعیت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری اعلام کرد: اولویت صنعت گردشگری برای دولت ۱۳۵ و رتبه آموزش برای کارکنان در این حوزه ۱۳۴ است که جزو ضعیف‌ترین گویه‌های ایران به شمار می‌رود. براساس این گزارش، بدترین رتبه ایران در بین مولفه‌های شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ مربوط به پایداری محیطی و پس از آن اولویت‌بخشی سفر و گردشگری و زیرساخت خدمات گردشگری است. همچنین بهترین رتبه ایران در رقابت‌پذیری قیمت‌ها و پس از آن نیز منابع فرهنگی است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین به موضوع کمبود نیرو در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اشاره داشته و در گزارش خود به صحن علنی مجلس تاکید کرد: آمار پرسنل این سازمان در کل کشور بیانگر کمبود نیرو در این حوزه با توجه به حساسیت‌های خاص به خصوص در بخش میراث‌فرهنگی است. ضمن اینکه در حال حاضر به ازای هر ۵  کارشناس در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یک مدیر مشغول به فعالیت است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه و اعتبارات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز تصریح کرد: اعتبارات هزینه‌ای این سازمان طی ۱۰ سال اخیر تقریبا ۴ برابر و اعتبارات تملکی نیز ۲ برابر شده است ضمن اینکه در سال ۹۶، درصد تحقق اعتبار ابلاغی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخش اشتغال و ترویج صنایع‌دستی، صفر بوده است. مشکلات اساسی سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری  کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در ادامه گزارش خود از عملکرد سازمان میراث فرهنگی در بخش گردشگری به بررسی 40 مشکل احصا شده و ضعف‌های این حوزه پرداخت و اعلام کرد: عدم تبادل تجارب و اطلاعات بین مدیران استان‌ها، عدم تشکیل کمیته‌های اجرایی به منظور جذب گردشگر، عدم وجود اختیارات قانونی برای الزام دستگاه‌های دیگر برای همکاری با سازمان میراث‌فرهنگی در بخش گردشگری، عدم استفاده مطلوب از فضای مجازی برای ارائه اطلاعات به گردشگران و هماهنگ‌سازی خدمات سفر در قبل، حین و پس از سفر، عدم تعیین تکلیف دفاتر و سایت‌های مجازی فعال خدمات گردشگری به لحاظ جایگاه قانونی و صنفی و ایجاد تعامل بین دفاتر سنتی و مجازی، عدم بهره‌مندی از نیروی متخصص و مرتبط با حوزه گردشگری، کمبود راهنمایان گردشگری و سردرگمی گردشگران، عدم ارائه اقدامات حمایتی نظیر آموزش و توانمندسازی جوامع روستایی به منظور بوم‌گردی، عدم انطباق رویه‌های موجود با استانداردهای جهانی و عدم ابداع روش‌های منطبق با فرهنگ اسلامی - ایرانی برای جذب گردشگران بیشتر، بخشی از مشکلات احصا شده در این حوزه است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه اعلام کرد: فقدان بانک اطلاعاتی قابل اطمینان از آمار گردشگران ورودی و خروجی برای برنامه‌ریزی شایسته، فقدان برنامه‌ریزی متناسب با تعطیلات سایر کشورها و تبلیغ به هنگام گردشگری در آن کشورها، ضعف در ساماندهی، کنترل و نظارت بر محل‌های اسکان غیررسمی، فقدان برنامه مناسب برای قرارگیری تمام استان‌های دارای جاذبه گردشگری در مسیر گردشگری داخلی و خارجی با تعیین بسته‌های تشویقی برای گردشگران و تورگردانان، عدم ارتباط فعال و موثر بین ادارات میراث فرهنگی استان‌ها به منظور انتقال تجربیات، استفاده از ظرفیت‌های مکمل و هماهنگی در جهت افزایش میانگین زمان اقامت گردشگر در کشور، عدم کفایت تبلیغ و تشویق مردم به گردشگری داخلی به خصوص در ایام خارج از زمان اوج سفر از طریق برگزاری جشنواره‌ها، تخفیف‌های ویژه و سایر مشوق‌ها برای توسعه گردشگری، عدم توجه و برنامه‌ریزی مناسب برای جذب گردشگران در حوزه‌های مختلف، عدم آموزش موثر کارکنان و مدیران سازمان در راستای ارتقای کیفیت فعالیت‌ها به ویژه تقویت نظام پیشنهادات و حمایت از ایده‌های نو، عدم بکارگیری راهکارهای درآمدزا به جای بودجه‌خواری از منابع عمومی، عدم ساماندهی مراکز اقامتی ارزان‌قیمت برای گردشگران خاص خارجی و عدم برخورداری از استانداردهای لازم برخی از مراکز اقامتی رسمی و هتل‌ها بخش دیگری از ضعف‌های بخش گردشگری در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری است. رئیس کمیسیون کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه قرائت گزارش این کمیسیون از عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری به مشکلات مرتبط با وظایف سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و قوا در حوزه گردشگری با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اشاره کرد و گفت: عدم استفاده از شبکه‌های تلویزیونی ( داخلی و برون مرزی ) برای معرفی جاذبه‌های کشور به گردشگران، عدم نگرش صحیح مدیران استانی به مقوله گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا، عدم تناسب وضعیت شهری از حیث زیباسازی و خدمات عمومی برای گردشگران، فراهم نبودن زیرساخت‌ها در زمینه بوم‌گردی، نامطلوب بودن فرآیند جذب، سفر، اقامت و سایر شرایط لازم برای رفاه گردشگران، عدم کفایت اقدامات رایزنان فرهنگی و سفرای ایران در کشورهای مختلف جهت روشنگری در برابر موج گسترده ایران‌هراسی و القای عدم امنیت در ایران، ورود تخصصی و غیرتخصصی دستگاه‌های دولتی به مقوله گردشگری با اهداف مختلف از جمله خدمات رفاهی برای کارکنان، ایجاد درآمد ( مانند اختصاص فضاهای دولتی و مدارس به گردشگران داخلی با قیمت بسیار نازل ) که ضمن ایجاد رقابت نابرابر منجر به تضعیف سرمایه‌گذاران و تورگردانان رسمی و مجوزدار می‌شود و فقدان برنامه منسجم در معرفی جاذبه‌های استان‌ها به گردشگران خارجی در فصول مختلف از جمله دیگر مشکلات بخش گردشگری کشور است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در توضیح مشکلات ناشی از عدم هماهنگی بین قوا، دستگاه‌ها و سازمان‌ها در حوزه گردشگری نیز اعلام کرد: عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در جذب گردشگران و حمایت از صنعت گردشگری، عدم همکاری برخی سازمان‌های دولتی در استفاده نکردن از ظرفیت هتل‌ها در ایام اوج سفر، عدم هماهنگی مناسب بین شهرداری‌ها و سازمان میراث‌فرهنگی برای اعطای مجوز ساخت به هتل‌ها، عدم مدیریت مناسبت‌های مختلف و توزیع حضور گردشگران، ضعف در جذب توریست سلامت علی‌رغم وجود زیرساخت‌های لازم در برخی از استان‌ها، مشکلات مرتبط با حوزه قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌ها در حوزه میراث و گردشگری و عدم وجود سیاست مشخص کلان در حوزه گردشگری و لزوم تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی و تدوین سند جامع گردشگری از دیگر مشکلات بخش گردشگری کشور است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: لزوم بازنگری در قوانین و مقررات سخت‌گیرانه در جذب سرمایه، اخذ مجوز احداث و پروانه‌های فعالیت و بهره‌برداری اماکن اقامتی که به طولانی شدن غیر منطقی این فرایند و فرار سرمایه می‌انجامد. ( به عنوان مثال در یک نمونه به طور میانگین برای اخذ مجوز هتل، استعلام از ۲۰ مرجع، ۱۷۸۰ امضا و صرف حدود ۲ سال زمان گزارش گردید)، عدم شفافیت برخی قوانین از جمله قانون توسعه گردشگری چنانچه برخی مشاغل مرتبط با گردشگری در این قانون ذکر نشده است، عدم اعمال به موقع و یا قطع مشوق‌ها از قبیل جوایز صادرات برای فعالان گردشگری و صنایع‌دستی، وجود مشکلات عدیده در مناطق نمونه گردشگری ( مشکلات حقوقی در واگذاری واحدهای ثبت شده، توسعه، ابهامات قانونی، اعتبارات واگذاری )، عدم توجه به تخصیص اعتبار استانی براساس حجم گردشگر ورودی و میزان جمعیت هر استان ( بودجه‌ریزی عملیاتی )، مشکلات فراوان مالیات بر ارزش افزوده برای فعالان صنعت گردشگری ( هتل‌ها، آژانس‌های فروش بلیط و … ) و تحمیل هزینه اضافه به گردشگران که باعث بالا رفتن هزینه سفر و در نهایت دفع گردش به جای جذب آن می‌شود از دیگر مهمترین ضعف‌ها و مشکلات حوزه گردشگری در سازمان میراث‌فرهنگی و دستگاه‌های کشور است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گزارش خود از عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وضعیت فعالان و تشکل‌های مردم نهاد حوزه‌های مرتبط با این سازمان پرداخت و اعلام کرد: علی‌رغم اینکه در بند ث، ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه بر لزوم واگذاری برخی از امور به تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی تاکید شد، اما تدبیری برای واگذاری این فعالیت‌ها وجود ندارد. علاوه بر این مواردی را می‌توان در سطحی فراتر از جایگاه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در نظر گرفت. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: عدم حمایت از انجمن‌های غیردولتی در حوزه صنایع‌دستی، گردشگری و میراث‌فرهنگی، لزوم بازنگری در قوانین موجود مرتبط ( قوانین متراکم، محدود کننده ) و همچنین وضع قوانین حمایتی جدید در خصوص تشکل‌های مردم‌نهاد، فقدان تعریف واحد در خصوص نحوه ارتباط تشکل‌ها با سازمان میراث‌فرهنگی، جلوگیری از سیاسی شدن، دولتی شدن و در حاشیه قرار گرفتن تشکل‌ها، عدم تفکیک بین تشکل‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های صنفی و خیریه‌ها با توجه به تعریف آن در قانون از جمله کاستی‌های موجود در سازمان میراث‌فرهنگی در ارتباط با تشکل‌های مردم‌نهاد در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. جمع‌بندی، نتیجه‌گیری و پیشنهادات کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارش عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جمع‌بندی این گزارش و در ۱۲ بند پیشنهاد اصلاح وضعیت موجود را ارائه کرده و در خاتمه این گزارش، تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را ضروری خوانده است. جمع‌بندی و نتیجه‌گیری کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گزارش عملکرد حوزه گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی به شرح زیر است؛  1 - بر اساس بند الف ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مکلف به تنظیم سند راهبردی توسعه گردشگری و ارائه آن به هیات وزیران در سال اول برنامه ششم توسعه شده بود که تاکنون این مهم انجام نشده است. لذا لازم است به قید فوریت این تکلیف قانونی انجام و عملیاتی شود و گزارش آن ظرف ۳ ماه به کمیسیون فرهنگی و اصل نود مجلس شورای اسلامی ارائه گردد. 2 - با توجه به نقش بی‌بدیل صنعت گردشگری در تولید ناخالص ملی و ایجاد تحریک اقتصادی کشور، لازم است تا تمام دستگاه‌ها و مسئولین در توجه و اهمیت به حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی با عزمی راسخ، همنوا شوند و در سطح کلان در این خصوص تصمیم‌گیری شود. به همین منظور پیشنهاد می‌گردد به فوریت، کارگروهی زبده از نمایندگان سه قوه تشکیل و گزارش دقیق مشکلات برای تصمیم‌گیری در سطح سران قوا ارائه و نتایج آن به مجلس شورای اسلامی اعلام گردد. 3 - استفاده از شبکه‌های تلویزیونی ( داخلی و برون مرزی ) برای معرفی جاذبه‌های کشور توسط سازمان صدا و سیما می‌تواند در راستای جذب گردشگر خارجی و هدایت گردشگران داخلی به سمت جاذبه‌های ارزشمند کشور بسیار موثر باشد. لذا پیشنهاد می‌گردد، سازمان صداوسیما با تعیین زمانی ثابت در یکی از شبکه‌های موجود به معرفی آثار و جاذبه های گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی، فرهنگ‌سازی عمومی در جهت استقبال از گردشگران خارجی و … با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بپردازد. 4 - در خاتمه، این کمیسیون با عنایت به مشکلات متعدد مذکور در این گزارش، تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه را از هر نظر علی‌الخصوص از حیث مدیریت و برنامه‌ریزی و امکان نظارت بهتر مجلس بر آن را مطلوب ارزیابی می‌کند و از اهتمام مجلس شورای اسلامی به این امر مهم تشکر می‌نماید.

ایجاد شده: 7/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 7/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...