به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از رویترز، مقامهای تایلند اعلام کردند قصد دارند از ماه اکتبر قرنطینه اجباری را برای مسافران واکسینهشدهای که به بانکوک و مقاصد گردشگری مهم این کشور سفر میکنند لغو کنند. حدود یک سال است که تایلند به دلیل شیوع ویروس کرونا قرنطینه ۱۴ روزه در مراکز مورد تایید دولت را برای تمامی مسافرانی که به این کشور سفر میکنند یا بازمیگردند اجباری کرده است اما بر اساس این برنامه جدید امکان سفر به بانکوک و ۱۰ استان دیگر تایلند از یکم اکتبر برای مسافرانی که علیه کرونا واکسینه شدهاند آسانتر خواهد بود. برنامه جدید تایلند درحالی اعلام شده که جزیره «پوکت» در حال آماده شدن برای پذیرش مسافران واکسینهشده از ماه جولای است. قرار است اغلب ساکنان «پوکت» پیش از بازگشایی این جزیره به روی گردشگران و پیش از آغاز واکسیناسیون سراسری تایلند علیه ویروس کرونا واکسینه شوند. گردشگری نقش مهمی در اقتصاد تایلند دارد. در سال ۲۰۱۹ تایلند میزبان ۳۹.۹ میلیون گردشگر بود که درآمد ۶۱.۳۲ میلیارد دلاری را برای این کشور به همراه داشتند. با این حال سال گذشته آمار گردشگران ۶.۷ میلیون نفر گزارش شد. به واسطه این برنامه جدید میتوان ۳.۵ میلیون گردشگر و به دنبال آن ۹.۵۸ میلیارد دلار درآمد برای تایلند در سال جاری پیشبینی کرد. با این حال برای عملی شدن این برنامه دست کم ۷۰ درصد از ساکنان ۱۰ شهری که میزبان مسافران واکسینهشده خواهند بود باید علیه کرونا واکسینه شوند.
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
با آغاز سیر نزولی کرونا در کشور و به منظور تثبیت این وضعیت، سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع اعلام شد. اما این ممنوعیت شامل سفر با وسایل حمل و نقل عمومی نمیشود و اقامت در هتل نیز محدودیتی ندارد. به گزارش هتل نیوز، بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد بین همه استانها با خودرو شخصی از ساعت ۱۲ ظهر روز سهشنبه ۲۱ اردیبهشت تا ساعت ۱۲ ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشتماه ممنوع است. سخنگوی این ستاد تاکید کرده که سفر از طریق هوایی و ریلی ممنوع نیست. علیرضا رییسی همچنین گفته که جریمه تردد در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است. برای شهرهای زرد که قبلا جریمه نداشتند، مصوب شد در این تعطیلات، ۵۰۰ هزار تومان جریمه درنظر گرفته شود. بنابراین تردد بین همه شهرها ممنوع است و اگر تخلفی صورت گیرد مشمول جریمه میشود. طبق آخرین اعلام این ستاد، درحال حاضر ۴۶ شهر در کشور قرمز و ۲۶۳ شهر نارنجی و ۱۳۹ شهر نیز زرد هستند. با توجه به شناسایی ویروسهای جهشیافته در مناطق مختلفی از کشور، نظر ستاد ملی مقابله با کرونا بر این است که منع تردد یکی از مهمترین مؤلفهها برای کنترل ویروسهای جهشیافته در کشور است. وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرده که با توجه به اتصال شبکههای حمل و نقل ریلی و هوایی به برنامه «ماسک»، هیچ بیمار کرونایی نمیتواند با وسایل حملونقل عمومی سفر برود، چون بلیتی به او فروخته نخواهد شد و اگر مسافری قرنطینه خود را بشکند، برای او پیامک هشدار ارسال میشود. این درحالی است که ایرج حریرچی ـ معاون وزارت بهداشت ـ در هفتههای گذشته از سفر و تردد ۵۱ هزار مبتلا به کرونا خبر داده بود. اما وزیر راه در اینباره گفته بر اساس ردیابیهای صورتگرفته مسافران کرونایی عمدتا از شهرشان خارج نشده و غالبا سفرهای درون شهری داشتهاند. از سوی دیگر، هنوز ممنوعیتی برای سفر با تور به آژانسهای مسافرتی ابلاغ نشده و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اینباره مواضع و برنامه مشخصی را نیز اعلام نکرده است. حرمتالله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز گفت که با وجود تصمیم ستاد ملی کرونا، اما هیچ نامه و بخشنامهای در ارتباط با ممنوعیت سفر با تور به آژانسهای مسافرتی ابلاغ نشده است. بنابراین اجرای تور از طریق دفاتر رسمی فعلا مشمول ممنوعیت نمیشود. با این حال، در تعطیلات گذشته که دستوری درباره ممنوعیت اجرای تور از مبدأ ابلاغ نشده بود، اما در برخی شهرها مانع اجرای تور شدند و اتوبوس بعضی گردشگران نیز از مسیر بازگردانده شد. مراکز اقامتی (شامل هتل، متل، مهمانپذیر، پانسیون و مشاغل مشابه) نیز با توجه به اینکه در گروه شغلی یک دستهبندی شدهاند، منعی برای فعالیت به ویژه در تعطیلات پیش رو نباید داشته باشند. جمشید حمزهزاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ در این باره به گفت: در تعطیلات عید فطر، هتلها و مراکز اقامتی رسمی باز هستند و ممنوعیتی شامل فعالیت آنها نمیشود و پذیرش مسافر ادامه دارد. او اضافه کرد که درحال حاضر، در هیچ شهری با دستور استانی و یا ستاد کرونا، هتلی بسته نشده است، مگر اینکه تعطیلی خودخواسته باشد. منبع | ایسنا
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
امروزه در کشور عزیزمان ایران، با توجه به توسعه تدریجی صنعت گردشگری و نیاز فوری به ایجاد واحدهای اقامتی از یک سو و همچنین توسعه گونههای مختلف سفر از سوی دیگر، از اوایل دهه نود خورشیدی (با توجه به نیاز به توسعه زیرساختهای گردشگری بهویژه اقامتی) واحدهای اقامتی جدیدی در حوزه خدمات اقامتی با نام «خانه کاشانه» معرفی شدند، ولی چون مبانی قانونی فعالیت آنها بهدرستی تعریف نشده بود، فعالیت آنها نتیجه مثبتی در راستای توسعه کیفی صنعت گردشگری در ایران در بر نداشت. با این وصف، با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به توسعه سریع صنعت گردشگری، برنامهریزان گردشگری کشور در قالب طرح اصلاح آئیننامه تاسیسات گردشگری و به موجب ماده اول آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تأسیسات گردشگری، مجموعه اقامتی جدیدی را تحت عنوان «خانه مسافر» بهعنوان یکی از مصادیق تأسیسات گردشگری همچون هتل و مهمانپذیر و در چارچوب دستورالعمل شورای وزیران ایجاد کردند. این مجموعههای جدید اقامتی براساس طرح مصوب هیئت وزیران، در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۴ رسمیت یافته و فعالیت خود را براساس همین مصوبه تحت نظارت سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری (پیشین) آغاز کرده و در نهایت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی متولی اصلی ساماندهی و مدیریت خانه مسافرها تعیین شد، لذا با ابلاغ مصوبه دولت توسط این وزارتخانه، ادارات میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استانها موظف به انتخاب مجریان استانی براساس ضوابط قانونی شده و این مجریان نیز تحت نظارت ادارات کل استانها موظف به شناسایی و جمعآوری اطلاعات مربوط به خانهمسافرها در سراسر کشور هستند. در یک نگاه کلی، خانه مسافر به واحدهای اقامتی با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی اطلاق میشود که براساس ویژگیهای اقلیمی هر استان و در چارچوب یک دستورالعمل مجوز فعالیت خود را از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اخذ و در سه درجه مختلف براساس نوع خدمات دستهبندی شده و اقدام به پذیرش و اسکان گردشگر داخلی و خارجی میکنند. براساس دستورالعملهای ابلاغی انواع خانههای مسافر شامل: ویلا، آپارتمان، خانه و سوئیت است. با توجه به اینکه صنعت گردشگری در کشورمان در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است نیاز به اماکن اقامتی هر روز بیشتر میشود. با این وصف اگر چه مجموعههای اقامتی تنها عامل جذب گردشگران به یک مقصد سفر نیستند، لکن نقش مهمی در افزایش ماندگاری گردشگر در مقاصد انتخابی سفردارند. فردی که بهعنوان گردشگری وارد مقصدی میشود، بیشک در وهله اول مکانی را برای استراحت و اقامت انتخاب میکند، بنابراین مکان اقامت، هسته اصلی فعالیتهای گردشگر در یک مقصد انتخابی سفر به شمار میرود و این در حالی است که این هسته اصلی، یعنی فرآیند انتخاب یک مجموعه اقامتی توسط گردشگر، بسته به سطح درآمد، تعداد افراد خانواده، موقعیت اجتماعی، هدف از سفر، شغل و حتی فرهنگ عمومی گردشگران متغیر است. زمانی که هزینه اسکان در هتل برای گردشگران گران است یا گردشگران با کمبود تخت در این اماکن مواجه شوند برخی از آنها مجبور به اقامت در مراکز غیرمجاز میشوند. از این رو زمانی که میزان این مراکز استاندارد با تنوع ارائه خدمات افزایش یابد دیگر شاهد بروز مشکلات در حوزه اقامت گردشگر در یک مقصد سفر نخواهیم بود. لازم به ذکر است که فعالیت غیرقانونی خانههای غیرمجاز به فعالین بخش گردشگری در حوزه اقامت، همواره آسیب وارد میکند. براساس آمارهای ارائه شده ازسوی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در سال ۱۳۹۷ و تا پیش از شیوع بیماری کرونا، بیش از ۳۷ درصد از گردشگران داخلی هنگام سفر در اقامتگاههای موقت (کمپ، کانکس و چادر) اقامت کردهاند و کمتر از ۵ درصد آنها در هتلها و اقامتگاههای رسمی اقامت داشتهاند، لذا این آمار خود اثبات کننده ضرورت ساماندهی وضعیت اقامت گردشگران به ویژه استانداردسازی و قانونمند کردن وضعیت اقامت گردشگران در زمینه گردشگری داخلی است. مزایای تأسیس خانههای مسافر درایران یکی از مهمترین اهداف تشکیل خانه مسافر، جلوگیری از فعالیت واحدهای استیجاری غیرمجاز در شهرها و روستاها است که رزرو آنها بیشتر توسط دلالها و یا مشاورین املاک انجام میپذیرد. بررسیها در این خصوص حاکی است فعالیتهای سازماندهی نشده مردم محلی در حوزه اقامت گردشگران علاوه بر تضعیف حقوق گردشگر به صنعت گردشگری در مقاصد سفر نیز آسیب رسانده و باعث بروز مشکلات زیادی در زمینه امنیت مسافران داخلی و به ویژه خارجی و همچنین احراز نشدن هویت گردشگران و همچنین صاحبان اینگونه خانهها و بروز انواع جرایم اجتماعی و فرهنگی شده که همین نکته منجر به عدم اعتماد گردشگران و آسیب رسیدن جدی به ساختار گردشگری در مقاصد سفر میشود. با این وصف وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در طرح خانه مسافر به دنبال بهبود و استانداردسازی عملکرد خانههای مسافر و همچنین با افزایش سطح آگاهی و علمی مدیران این واحدهای اقامتی بهدنبال ارتقای نحوه خدماترسانی به گردشگران است. در یک نگاه کلی میتوان گفت تاسیس خانههای مسافر دارای مزایای فراوانی است به گونهای که که ساخت یک هتل از مرحله دریافت مجوز تا بهرهبرداری آن نیازمند صرف چندین سال زمان است، لذا ایجاد خانههای مسافر را باید فرصتی در راستای پاسخگویی به نیاز اقامتی گردشگران در کوتاهمدت دانست. همچنین تاسیس خانههای مسافر نقش مهمی در ارزانسازی سفر، ایجاد تنوع در اقامت گردشگران، حذف واحدهای اقامتی فاقد شرایط اسکان گردشگر و دسترسی آسان و الکترونیکی به انجام رزرو در واحدهای واجد شرایط دانست و همچنین برای گردشگرانی که تمایل به اقامت در خانههای شبیه محل سکونت خود دارند، ایجاد امنیت و آرامش خاطر خواهد داشت. عمدتاً متقاضیان اینگونه واحدهای اقامتی با گردشگرانی که اقامت در هتلها را برمیگزینند، متفاوتاند. عدهای از مردم بهدنبال اقامت راحت در منزل با امکانات مناسب هستند به ویژه گردشگرانی که در قالب خانواده و یا گروههای دوستی اقدام به سفر میکنند، در اینگونه واحدهای اقامتی احساس آرامش و لذت بیشتری در هنگام سفر خواهند داشت. از دیگر مزیتهای خانههای مسافر میتوان به ایام خاص سفر از جمله اعیاد مختلف مانند عید نوروز اشاره کرد. به گونهای که در این ایام ظرفیت اکثر هتلها و سایر مجموعههای اقامتی در مقاصد پر طرفدار گردشگری به سرعت تکمیل شده و این واحدها میتوانند بهصورت استاندارد به سایر گردشگران خدماترسانی کنند. در عین حال اکثر خانه مسافرها قابلیت پذیرش تعداد بالایی از گردشگران را دارند، از این رو خانوادههای پرجمعیت و یا گروههای دوستی که بهصورت دست جمعی اقدام به سفر میکنند میتوانند با هزینه کمتر و قیمت مناسب در یک مکان اقامت کنند. با تمام این تفاصیل بهنظر میرسد برخی نظرات و یا تصورات فعالان گردشگری مبنی بر اینکه خانه مسافرها در بازار اقامتی ایران تهدیدی برای هتلها هستند قرین به صحت نبوده و هرگونه اقدام در راستای حذف آنها از بازار رقابتی اقامت گردشگران، امری خطاست. هماکنون در بسیاری از شهرهای مهم کشور خانههای مسافر بهصورت استاندارد آماده پذیرایی از گردشگران هستند. بنابراین پراکندگی خانههای مسافر در تمام نقاط مقاصد سفر همواره مزیت خوبی برای گردشگرانی است که برای امور مختلفی از جمله موارد درمانی و یا اداری به مقصدی سفر کرده و ترجیح میدهند محل اقامتشان نزدیک به محلی قرار گیرد که قرار است وقت عمده آنها در سفر در آنجا صرف گردد. بدین گونه هزینه و وقت کمتری را برای جابجایی صرف خواهند کرد.
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، از زمان شیوع گسترده کرونا و کم و زیاد شدن بیماری در کشور طرح استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی و حتی کادر درمان مطرح شد و بارها در موجهای بیماری که در کشور اتفاق افتاد بحث اجرای این طرح به میان آمد، اما به مرحله اجرایی شدن نرسید. با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی مطرح شدن این مسئله خراسان رضوی اولین استانی بود که در این زمینه اعلام آمادگی کرد و بیشتر هم هتلهای دولتی برای این کار پیش قدم شده بودند، در این مدت هیچ دستورالعمل خاصی برای این موضوع ابلاغ نشده و برنامهای برای اجرای دوباره این طرح در استان خراسان مطرح نشده است. در چند هفته اخیر و پس از اتمام تعطیلات نوروزی که دوباره بیماری کرونا گستردگی وسیعی پیدا کرد، آمار مبتلایان و فوتشدگان این بیماری رکوردهای جدیدی را در کشور به ثبت رساند و نگرانی برای فضای نگهداری از بیماران با توجه به تکمیل شدن ظرفیت بیمارستانها نیز افزایش پیدا کرد، بحث استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی در کشور دوباره مطرح شد، اما بازهم خبری از اجرای این طرح و استفاده از هتلها نشد. در همین راستا " یوسف بیدخوری " معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی در خصوص اجرای دوباره این طرح در زمان شیوع گستره کرونا پس از تعطیلات نوروز اظهار کرد: در زمینه استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی صحبتی مطرح نشده است و مواردی به این طرح اختصاص داده نشده است. وی اضافه کرد: ادارهکل میراث فرهنگی و هتلها از قبل آمادگی کامل در این زمینه را داشتهاند، چیزی حدود ۴۰۰۰ تخت به این موضوع اختصاص پیدا کرد و در ابتداء آغاز موج اخیر کرونا حتی تعداد تختها به ۸۰۰۰ تخت نیز ارتقاء پیدا کرد. بیدخوری ادامه داد: اما تا امروز برای استفاده از این امکانات و تختهایی که برای این شرایط در نظر گرفته شده بود هیچ اعلام نیازی از سوی دستاندرکاران بهداشت به ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نشده است. معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: شایان ذکر است که در طول دوران مواجه با کرونا با تقاضای خاصی مرتبط با این موضوع روبرو نبودهایم و این طرح اجرایی نشده است. بیدخوری تاکید کرد: در خصوص استفاده از هتلها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی چندین جلسه و نشست با استانداری و استاندار خراسان برگزار شد و در این جلسات هیچ درخواستی مرتبط با این موضوع مطرح نشد.
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از تسنیم، کمیسیون اتحادیه اروپا چندی پیش طرح گواهی سلامت تحت عنوان «گذرنامه سبز» حاوی اطلاعاتی در مورد همهگیری کوویدـ19 از جمله واکسیناسیون یا آزمایش منفی کرونا برای تسهیل سفر در اتحادیه اروپا را تهیه کرده است و انتظار میرود تا قبل از تعطیلات تابستانی ارائه شود. این گواهی سلامت همچنین حاوی نتیجه آزمایش PCR یا آنتیژن و یک سند مربوط به سطح آنتیبادی افراد بوده و برای تمام شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اعضای خانوادههایشان صادر خواهد شد. افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند امادر آنجا سکونت دارند و همچنین گردشگران خارجی که حق سفر به سایر کشورهای عضو این نهاد را دارند، میتوانند این گواهی را دریافت کنند. همچنین شهروندان کشورهای ثالث نیز میتوانند با اخذ این گواهی به اتحادیه اروپا سفر کنند. قرار است گواهی واکسیناسیون اتحادیه اروپا تا تابستان تهیه شود ولی پیش از این باید مورد تأیید پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا قرار بگیرد. سباستین کورتس، صدراعظم اتریش امروز (سهشنبه) در سخنانی خواستار تسریع روند اجرای این طرح کمیسیون اروپایی شده آن را ضروری دانست. وی اعلام کرد که در اجرای این طرح نمیخواهد منتظر تصمیم اتحادیه اروپا بماند. از دهم تا 21 ماه جاری میلادی اولین طرح آزمایشی گذرنامه سبز بین برخی کشورهای اروپایی برگزار میشود که اتریش هم در آن شرکت خواهد کرد. در صورت موفقیت این طرح کشورهایی که در این طرح شرکت کردهاند میتوانند وارد فاز عملیات واقعی شوند. کورتس در سخنان امروز خود تصریح کرد که تمایل دارد یک گذرنامه سبز یکنواخت و واحد در سراسر اروپا شکل گیرد. اتحادیه اروپا میخواهد طرح گذرنامه سبز را تازه در تابستان اجرایی کند و این برای اتریش خیلی دیر است. کورتس تأکید کرد که در این برهه زمانی توریسم اتریش باید از مدتها پیش به جریان افتاده باشد. صدراعظم اتریش اعلام کرد که در نشست اتحادیه اروپا که در روزهای جمعه و شنبه برگزار میشود برای اجرای سریع این طرح اروپایی تلاش خواهد کرد. صدراعظم اتریش ضمن ابراز امیدواری برای یافتن قواعد یکنواخت برای این منظور در اتحادیه اروپا در عین حال گفت: اما ما نمیتوانیم منتظر اتحادیه اروپا بمانیم، این بهمفهوم خسارت گسترده به بخشهای فرهنگی و گردشگری است.
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، "خسرو نشان" معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه شورای معاونان آن سازمان که با حضور حمیدرضا مومنی دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور عصر چهار شنبه ۱۵ اردیبهشت در مرکز همایشهای بین المللی کیش برگزار شد ، ضمن تشریح عملکرد مقایسه ای این معاونت در سال های ۹۸ و ۹۹ گفت: مقایسه ضریب اشغال هتل ها با رقم ۶۵٫۱ درصد در سال ۹۸ به ۵۲٫۵ درصد در سال ۹۹ کاهش یافته که نشانگر کاهش میزان ورود گردشگر به دلیل اعمال محدودیت ها در شیوع ویروس کرونا است. به گفته خسرو نشان آمارها نشانگر این است که شیوع بیماری کرونا تاکنون خسارت های زیادی را به کسب و کارهای حوزه گردشگری در سطح بین المللی وارد کرده ، و تقاضای گردشگری در سطح جهان بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با کاهش ۷۰درصدی مواجه بوده است. معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه این مطلب اظهار داشت: در این میان جزیره کیش با کاهش حدود ۲۷درصدی ورود مسافر و گردشگر شرایط خوبی را در این بازه زمانی سپری کرد و در مجموع چشم انداز اقتصادی گردشگری در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ چشم انداز بهتری خواهد بود. خسرو نشان تصریح کرد: آنچه که می تواند فرصت گردشگری در سال ۱۴۰۰ را بهبود دهد، امید به واکسیناسیون ۱۹-covid در سطح کشور است و در صورتیکه جزیره کیش در تامین واکسن ساکنان و گردشگران ورودی اقدام کند و پیشگام باشد سال درخشانی از نظر اقتصادی در حوزه گردشگری کیش شاهد خواهیم بود. وی با ارائه گزارشی از فعالیت های مدیریت های زیر مجموعه این معاونت اعم از مدیریت توسعه گردشگری، مدیریت نظارت بر خدمات و مراکز گردشگری، مدیریت بازاریابی و تبلیغات در خصوص تأسیسات گردشگری ایجاد شده سال ۱۳۹۹ از بهره برداری ۴ طرح تأسیسات مراکز اقامتی و تفریحی گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۱۲ هزار و دویست میلیارد ریال و اشتغال ۶۰۰ نفر و همچنین ۱۲ طرح تأسیسات مراکز پذیرایی با حجم سرمایه گذاری یک هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود ۱۰۰ نفر خبر داد. نشان همچنین در تشریح رویکردهای کلان معاونت گردشگری کیش بر مبنای سند راهبردی عنوان کرد: این معاونت اهتمام جدی جهت تحقق جایگاه کیش به عنوان مقصد اول گردشگری سیاحتی و رویداد محور کشور، کسب سهم مناسب از بازار گردشگران داخلی و کمک به اقتصاد ملی در جایگزینی مقصد کیش به جای مقاصد گردشگری خارجی برای ایرانیان را در دستور کار دارد. جایگزنی کیش و جزایر پیرامونی به عنوان یکی از مقاصد سفر در حوزه منطقه ای و بین المللی با تاکید بر ارتقاء مزیت های گردشگری کیش و توجه ویژه به کشور های پیرامونی و حوزه خلیج فارس و استفاده ازمزیت های برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک ایران و چین در منطقه آزاد از دیگر مواردی بود که معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد. خسرو نشان همچنین ارتقاء سطح خدمات و آموزش گردشگری و حرکت به سمت صدور دانش و متخصص گردشگری به سرزمین اصلی و کشور های منطقه را از دیگر برنامه های مد نظر این معاونت برشمرد. توسعه و ترویج انواع گردشگری موضوعی با توجه به زیر ساخت ها و ویژگی های اختصاصی جزیره کیش به ویژه گردشگری در زمینه های ورزشی ، سلامت ، پزشکی ، دریا پایه ، نمایشگاهی ، فرهنگی و هنری ، تفریحی و اوقات فراغت، ارتقا جزیره کیش به عنوان شهری هوشمند ، خلاق و گردشگر پذیر با لحاظ تمامی اختصاصات آن، از جمله ارتقا منظر بصری ، ایجاد تنوعات موضوعی و تصویر خوشایند و ایجاد هویت بصری اختصاصی در عرصه ملی و بین المللی، تبدیل کیش به قطب دوم گردشگری فرهنگی کشور با تاسیس موزه ها و برگزاری رویداد های هنری فرهنگی از دیگر برنامه های معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش است که خسرونشان در جلسه شورای معاونان به تشریح آن پرداخت.
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حرمتالله رفیعی " رییس هیأتمدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در وبینار «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» که از سوی هسته علمی جهانگردی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، از بیتوجهی و سیاستگذاریهای غلط برای صنعت گردشگری سخن گفت و افزود: متاسفانه بیشتر مسؤولان صنعت گردشگری را هنوز فسق و فجور میدانند. اگر اینگونه بود در قرآن در چند آیه به آن اشاره و توصیه نمیشد. ولی مسؤولان با همان نگاهی که دارند همچنان به صنعت گردشگری بیتوجه هستند. او با انتقاد از مدیریت گردشگری در دوران کرونا، اظهار کرد: در اوج احترام به کادر درمان و پزشکی، اما بعد از یک سال هنوز آشفتهبازاری در مدیریت کرونا حاکم است و همچنان از مردم توقع داریم همه کسب و کار خود را تعطیل کنند و از خانه بیرون نیایند تا ویروس را مهار کنیم، درحالی که مستند به گزارشها و آمار، با چنین سیاستی، در قیاس با کشورهای دیگر موفقیت چشمگیری بهدست نیاوردهایم. رفیعی گفت: متاسفانه هیچوقت بخش خصوصی را که محور اصلی گردشگری است، مورد مشاوره قرار ندادهاند و آنچه تا کنون درباره کرونا تصمیم گرفته شده عینا نظر بخش دولتی بوده است، هیچوقت گوش شنوایی برای بخش خصوصی وجود نداشته است، برای همین بحران کرونا را نمیتوان مدیریت کرد. کشورهای اطراف را ببینید که همه پذیرش گردشگر را آغاز کردهاند، درحالی که صنعت گردشگری ایران همچنان با بحران دست به گریبان است. رییس هیأتمدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: از زمان همهگیری ویروس کرونا بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت متخصص و باتجربه صنعت گردشگری حذف شدهاند، آنها سرمایههای ملی بودند که به راحتی از دست دادیم و هیچ مسؤولی این بحران را مدیریت نکرد. ما بارها در جلسات مختلف به مسؤولان دولتی برای حفظ آن سرمایه و صنعت گردشگری راهکار ارائه کردهایم، ولی چون دردی نداشتند، گفتند با هر شعار صنعت گردشگری کرونا شدت گرفته است. او در ادامه بیان کرد: گردشگری نه تنها عامل شیوع ویروس کرونا نیست، بلکه سوپاپ اطمینان برای مهار است، چون تمام مراکز گردشگری کنترلشده هستند و با رعایت فاصله اجتماعی و مطابق آنچه ستاد کرونا تصویب کرده فعالیت میکنند، حتی یک مورد ابتلا در مراکز گردشگری نداشتهایم. اما آیا مراکز دیگر چنین بوده است؟ آیا دورهمیها، ترددهای شبانه، حضور در مراکز خرید و ... با وجود محدودیتهای ستاد ملی کرونا متوقف شد؟ چه نظارتی وجود داشت؟ مجموعه ستاد ملی کرونا بیشتر از یک سال است که برای مردم تصمیم میگیرد و فقط از مردم توقع دارد. او اضافه کرد: به عنوان شخصی که دغدغه گردشگری دارم به متولی این بخش (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیز نقد دارم که در سال گذشته وقتی ویروس کرونا پدیدار شد بخشنامه کرد با کنسل شدن سفرها پول مردم بیکم و کاست برگردانده شود، درحالی که بخشی از آن هزینهها مثل ویزا یا تورهای خارجی قابل بازگشت نبود و آن دستور فقط ما را در برابر مردم قرار داد. متولیان صنعت گردشگری که در امر درمان و گردشگری هیچوقت متبحر و کارشناس نبودهاند و در این یک سال هم فقط حرفهایی زدهاند که صنعت گردشگری را متضرر کرده است. رفیعی گفت: کشورهای حاشیه ایران را بررسی کنید و ببینید چقدر به صنعت گردشگری خود کمک بلاعوض کردهاند. مسؤولان ما هم میگویند وام دادهاند، اما چه وامی دادید که از آن استقبال نشد؟ دولت این وام را با پیشفرض اینکه کرونا سه چهارماهه تمام میشود، پرداخت کرد. بعد هم که ویروس طولانی شد اقساط آن را امهال کرد، ولی سودش را همچنان میگیرد. این وام به مثابه همان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که به تاراج رفت. همان موقع هم که قرار شد وام بدهند با صراحت این موضوع را گفتم ولی گوش شنوایی نبود. تسهیلاتی که به صنعت گردشگری دادند کاذب بود، فقط منبعی برای برخی سودجوییها شد. بیمه و دارایی چه تسهیلاتی دادند، هیچیک به مصوبات ستاد ملی کرونا قائل نبودند. الان سازمان امور مالیاتی از بخش گردشگری مالیات بر ارزش افزوده میخواهد؛ مگر ما خدماتی فروختیم و درآمدی داشتیم که مالیات آن را میخواهند بگیرند؟ این مدیر آژانس هواپیمایی با اشاره به افزایش نرخ بلیت سفرهای هوایی پس از تعیین ظرفیت ۶۰ درصد در پروازها در دوران کرونا، اظهار کرد: بررسی کنید کدام کشورها ۶۰ درصد ظرفیت برای پرواز تعیین کردهاند؟ ما با هواپیمایی که فقط ۶۰ درصد ظرفیتش تکمیل شده به شیراز میرویم، بعد با همان هواپیما که تمام صندلیهایش کامل پُر شده به ترکیه میرویم، چون متقاعد شدهایم استاندارد جهانی همین است و مشکلی هم وجود ندارد، اما در داخل همان پرواز پُر مشکل دارد. با آن تصمیمی که گرفته شد ۳۰۰ درصد هزینه بلیت پروازهای داخلی گران شد، درحالی که از خدمات سفرهای هوایی مثل کترینگ کسر شد. حق نداشتیم این هزینه را روی دوش مردم بگذاریم. او بیان کرد: در یک سال و چند ماه گذشته، هیچ تصمیم منطقیای در مجموعه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره گردشگری گرفته نشده که به عنوان بخش خصوصی به آن ببالم. من بخشی از مردم هستم و این ستاد هم برای مردم تشکیل شده است. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه این وبینار با اشاره به ضعف اطلاعرسانی در گردشگری، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در گردشگری همواره با آن مواجهیم این است که بیشتر گردشگران با نگرانی وارد ایران میشوند. این حرف فعالان گردشگری کشورهای دیگر هم هست. مثلا خیلی وقتها میشنویم که نگران وقوع جنگ در ایران هستند و ... . شناخت درباره ایران ضعیف است که مساله آن به متولیان وزارت خارجه برمیگردد و باید پاسخ داشته باشند که چرا بعد از ۴۰ سال هنوز ایران درست معرفی نشده و روابط کشور، فقط سیاسی و به چند کشور محدود بوده است. او در ادامه بحث بحران مدیریت در گردشگری از ورود سازمانها و نهادهای دولتی به حوزه گردشگری انتقاد کرد و درحالی که نماینده وزارت بهداشت نیز در این وبینار حضور داشت، گفت: این دوائر که دغدغه گردشگری ندارند به کسب درآمد فکر میکنند، البته انتقاد ما فقط متوجه این وزارتخانه نیست، خود وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کار بخش خصوصی را میکند و هتل و آژانس دارد. رفیعی بیان کرد: متاسفانه در دولتهای قبل وقتی وزیری رأی مجلس را نمیآورد، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میشد و این سازمان (وزارت کنونی) حیاط خلوت دولتها بود. امیدواریم به گونهای پیش رویم که مسؤول و متولی مناسبی در این صنعت داشته باشیم.
ایجاد شده: 17/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری میراث آریا، به گفته مسئولان گردشگری محلی، فصل گردشگری از اکتبر سال گذشته به تدریج روند افزایشی مناسبی را در پیش گرفته بود. بارش شدید برف در زمستان گذشته هزاران گردشگر را به کشمیر، بهویژه منطقه گلمارگ، جذب کرد، جایی که رویداد بزرگ ورزشی «خلو هند» توسط دولت برگزار شد. افتتاح باغ لاله در ماه مارس سال جاری هم باعث افزایش بیشتر هجوم بازدیدکنندگان به این منطقه شد. رئوف ترامبو، رئیس اتحادیه تورهای ماجراجویی کشمیر، گفت: «ما در ماه نوامبر و دسامبر سال گذشته با ورود گردشگران میتوانستیم پرتویی از امید را ببینیم. همه سهامداران خوشحال بودند. از ژانویه تا مارس چنین بود و تقاضای زیادی برای اقامت در گلمارگ داشتیم. تمام اقامتگاهها تا آوریل رزرو شده بود و صنعت گردشگری در وضعیت مطلوبی قرار داشت.» آقای ترامبو اضافه کرد: «صنعت گردشگری یکی ار ارکان مهم اقتصاد محسوب میشود و پتانسیل زیادی برای اشتغالزایی هزاران نفر دارد. ما انتظار داشتیم در ماههای آینده گردشگران زیادی را جذب کنیم، اما موج دوم کووید ۱۹ در کشور اوضاع را تغییر داده است. همه ذینفعان از جمله هتلداران، صاحبان قایقهای مسکونی، آژانسهای مسافرتی، صاحبان شیکارا (نوعی قایق چوبی سنتی) و... به دلیل لغو ۹۰درصدی رزروها در این دره نگران هستند. فقط آن دسته از گردشگرانی که قبلاً برای ماه آوریل رزرو خود را انجام داده بودند، به کشمیر سفر کردند که تعدادشان بسیار کم بوده است». به گفته راتنا، یکی از گردشگرانی که به کشمیر سفر کرده است، این دره از آنچه انتظار داشته زیباتر بوده است، اما او نتوانسته تمام و کامل از آن لذت ببرد، چون از شیوع کرونا میترسیده است. راتنا میگوید: «دره واقعا زیباست. اما من به دلیل Covid-۱۹ ترسیدهام. همه جا محدودیتهای جلوگیری از شیوع کرونا رعایت میشود. در همه جا امکانات ضدعفونی وجود دارد.» زولیفکار، یکی از مسئولان یک آژانس مسافرتی در کشمیر، عنوان کرد: «بعد از اکتبر و نوامبر سال گذشته، تعداد زیادی از گردشگران به اینجا آمده بودند. حتی به دلیل ازدحام زیاد گردشگران، منطقه با کمبود محل اقامت مواجه شده بود. پروتکلهای کرونا به طور دقیق در اینجا اجرا میشود و همه هتلها، رستورانها و اقامتگاهها آنها را رعایت میکنند، اما بعد از موج دوم کرونا در هندوستان، ورودی گردشگران تقریباً ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است». بلال احمد، صاحب یک قایق مسکونی در کشمیر، گفت: «تعداد گردشگران ورودی به کشمیر بعد از بارش برف در ماه دسامبر هر روز بیشتر میشد، اما در ماه آوریل، به خاطر افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور همه چیز تغییر کرد و حالا همهجا سوت و کور است».
ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 16/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری آنسا، " ماریو دراگی " نخست وزیر ایتالیا پس از جلسه وزیران گردشگری گروه جی۲۰ (گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ، گروهی متشکل از وزرای اقتصاد دارائی و مسولان بانکهای مرکزی ۲۰ اقتصاد برتر دنیا است) دیروز سه شنبه گفت: «ایتالیا آماده استقبال از گردشگران جهان است». در پی برگزاری این نشست در ایتالیا، دراگی افزود: «جهان خواهان سفر به ایتالیا است، اما همه گیری ویروس کرونا ما را مجبور به بستن مرزها کرده است. اما اکنون ایتالیا آماده استقبال از جهان است». وی تاکید کرد: «شک ندارم گردشگری در ایتالیا دوباره قویتر از گذشته پدیدار خواهد شد». نخست وزیر ایتالیا در ادامه از صدور روادید ویژه برای سفر به ایتالیا خبر داد و گفت: از نیمه ماه ژوئن (۱۱ خرداد) صدور "روادید سبز اروپایی" آغاز می شود. روادید سبز اروپایی سندی است که تائید می کند گردشگر هر دو دوز واکسن کووید-۱۹ را تزریق کرده و یا آزمایش سواب مولکولی (تست سواب مولکولی مخصوص تشخیص کرونا) آن منفی بوده است. دراگی که پیش از این خبر صدور این روادید را در ایتالیا داده بود، از ضرورت ارائه این سند از سوی گردشگران خارجی به ایتالیا پس از بازگشایی مرزها خبر داده بود. روز گذشته نیز کمیساریای عالی اروپا از برنامه ریزی برای بازگشایی اتحادیه اروپا به روی گردشگرانی خبر داد که واکسن کرونا را دریافت کرده اند و یا از کشورهایی هستند که شیوع ویروس کرونا در آنها شدید نیست. براین اساس مقامات مسئول در کمیساریای عالی اروپا اعلام کردند با توجه به افزایش آمار واکسیناسیون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زمان آن فرارسیده تا از محدودیت های مربوط به سفرهای غیرضروری بکاهیم. مقامات مزبور همچنین خاطرنشان کردند که گذرگاه های مرزی اتحادیه اروپا حداکثر تا اول ماه ژوئن (۱۱خرداد) به دنبال دستیابی به موافقت کشورهای عضو بازگشایی می شوند.
ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 16/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " جمشید معینی " سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ضمن گرامیداشت روز شیراز، به خبرنگاران گفت: راهاندازی تاکسیهای گردشگری با توجه به ظرفیتهای شیراز نه تنها در توسعه گردشگری بلکه در زمینه اشتغالزایی هم تاثیرگذار خواهد بود. او ادامه داد: در واقع تاکسیهای گردشگری از زیرساختهای مهم در صنعت گردشگری است و جایخالی چنین زیرساختی در استان به خصوص شهر شیراز همچنان احساس میشود. معینی گفت: طبق پیشبینیها با توجه به اینکه شیراز شهر توریستی و یکی از اولین اولویتها و مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی محسوب میشود، فعال شدن تاکسی گردشگری در این شهر یک ضرورت است. او گفت: در واقع رانندگان تاکسیهای گردشگری نخستین افرادی هستند که با گردشگران ارتباط برقرار کرده و هم کلام میشوند بنابراین مسلط بودن این افراد به یک یا چند زبان خارجی، نیاز محسوب میشود. معینی با بیان اینکه نصب تاکسیمتر و مانیتور برای معرفی بهتر جاذبههای گردشگری از موارد مد نظر در تاکسیهای گردشگری است، گفت: سالها قبل رنگ تاکسیهای شیراز سفید و سبز بود که در بین مردم شهر به تاکسیهای ماست و خیاری معروف بودند و بعدها با گذشت زمان رنگ تاکسیها تغییر کرد و زرد رنگ شد، لذا با توجه به اینکه رنگ تاکسیهای قدیمی شیراز برای مردم این شهر و حتی گردشگران نوستالژی و خاطرهانگیز است در نظر داریم تاکسیهای گردشگری با همان شکل و شمایل قدیمی فعالیت کنند. سرپرست میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه محل استقرار و فعالیت تاکسیهای گردشگری در مبادی ورودی شهر و کنار جاذبههای گردشگری خواهد بود، گفت: در نظر داریم فعالیت این تاکسیها را به صورت کاملاً حرفهای و تخصصی برنامهریزی و دنبال کنیم و این مهم تنها با همکاری شرکتها و سازمانها و ارگانهای فرهنگی و اجرایی شهری و گردشگری مربوطه حاصل میشود و در اینراه همکاری جدی و مؤثر این نهادها را خواستاریم.
ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علی درویش پور " رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این جلسه که ظهر روز چهارشنبه 15 اردیبهشتماه با حضور اعضای جامعه هتلداران جزیره برگزار شد، عنوان داشت: برای ساخت برند جزیره، باید همه ساختارها و برنامههای حاکم بر منطقه، در این راستا جهتدهی شده و فعالان این عرصه با استانداردسازی، کیفیت خدمات خود را ارتقا دهند. وی افزود: طراحی رویدادها، جشنوارهها و برنامههایی که به خلق خاطرات خوب در یاد و خاطر گردشگران کمک کند، بخشی از جریان سازی به سمت برند گردشگری شدن جزیره است. به گفته درویش پور، قشم با داشتن جاذبههای نادر در دنیا، باید به نخستین مقصد گردشگری ایران تبدیل شود و سهم عمدهای در سبد سفرهای مردم کشور داشته باشد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تقدیر از همراهی اعضای جامعه هتلداران گفت: توسعه گردشگری، توسعه اقتصاد همه قشرهای جزیره است که با برنامهریزی اصولی و تعامل و همت خود ما تحقق پیدا میکند. در ادامه این جلسه، اعضای حاضر به ارائه گزارشی از وضعیت حضور گردشگران در جزیره پرداختند و خواستار حمایت سازمان منطقه آزاد قشم و طراحی یک برنامه اصولی و منسجم برای معرفی ظرفیتهای جزیره و جذب گردشگر در تمامی فصول سال شدند.
ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه ۱۸ روزه، خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیونها گردشگر خارجی آمادگی ندارد. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از تسنیم، کمتر از یک هفته از قرنطینه ۱۸ روزه ترکیه سپری شده و شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه، با کاهش چشمگیری مواجه شده است. با این حال، شمار تلفات بالاست و تناقض واقعی اینجاست که وضعیت کنونی نمی تواند همچون یک قرنطینه و تعطیلی جدی تلقی شود. چرا که چند میلیون نفر از شهروندان فعال در بخش های صنعت، تولید و خدمات، برای ادامه کار همیشگی خود، مجوز تردد دریافت کرده اند و به گواه گزارشگران شبکه های تلویزیونی ترکیه، در اغلب کلانشهرها و به ویژه در استانبول، آنکارا، ازمیر و چندین شهر دیگر، هنوز هم ازدحام نگران کننده ای در خیابان ها و وسایل حمل و نقل عمومی مشاهده می شود و در مترو، اتوبوس و مینی بوس ها، می توان ده ها هزار شهروند ترکیه ای را مشاهده کرد که به صورت ایستاده و به هم چسبیده، هدف اصلی قرنطینه و اصل فاصله گذاری را به چالش می کشند. آمارها چه می گویند؟ در ایام اوج و رکوردزنی شیوع کرونا در ترکیه، مقامات بهداشتی این کشور، ابتلای 67 هزار نفر به کرونا در بازه زمانی 24 ساعته را ثبت کردند که رقمی بسیار نگران کننده بود. اما حالا این رقم به مرز 25 هزار نفر در شبانه روز رسیده که یک کاهش ابتلای جدی و چشمگیر است، اما مساله نگران کننده اصلی این است که با وجود کاهش آمار مبتلایان، شمار تلفات بالاست و در 24 ساعت اخیر در ترکیه، 347 بیمار کرونایی، جان خود را از دست داده اند. وزارت بهداشت ترکیه در روزها اخیر، همواره شمار بالایی از انجام تست را ثبت کرده و این عدد بین 245 هزار مورد تا 300 هزار مورد در شبانه روز، در نوسان بوده و در 24 ساعت اخیر در ترکیه، 244 هزار تست کرونا انجام شده و از آغاز شیوع کرونا در ترکیه تا امروز، جمعاً 48 میلیون تست انجام شده که با توجه به جمعیت 84 میلیون نفری ترکیه، رقم قابل توجهی است. از آغاز دوران شیوع کرونا تاکنون در ترکیه 4 میلیون و 900 هزار نفر مبتلا شده و شمار فوت به عدد 41 هزار و 191 نفر رسیده است. ترکیه و حواشی سیاسی و عقیدتی کرونا در اثنای اعمال تعطیلی 18 روزه کرونایی در ترکیه، دولت دستور داد که فروش مشروبات الکلی در کلیه فروشگاه ها حتی به صورت بطری و بسته بندی و به منظور انتقال به منازل، ممنوع شود. این تصمیم دولت، واکنش های منفی فراوانی به دنبال آورد و برخی از احزاب مخالف دولت، اعلام کردند این هم ترفند جدیدی از سوی حزب عدالت و توسعه برای از بین بردن لائیسم و حکمفرما کردن یک ساختار سیاسی و اجرایی مبتنی بر حکومت دینی در ترکیه است. اما مقامات دولت اردوغان اعلام کرده اند که ممنوع کردن فروش مشروبات الکلی، دلیل دیگری دارد و کشورهایی همچون هندوستان، فرانسه، تایلند و آفریقای جنوبی نیز دست به چنین اقدامی زده اند. توجیه و استدلال این کشورها، این است که به طور معمول، درصدی از مصرف کنندگان مشروبات الکلی، یا دچار مسمومیت و بیهوشی شده و به بیمارستان می روند و یا بر اثر نزاع و درگیری به بیمارستان می روند و در نتیجه، بیمارستان ها و مراکز درمانی که به شدت با کرونا درگیر هستند، با بار اضافی و مشکلات مضاعف روبرو می شوند. یکی دیگر از حواشی اخیر قرنطینه 18 روزه در ترکیه، سرپیچی برخی از گروه های دینی از ممنوعیت اجتماع در مساجد است. دولت ترکیه تصمیم گرفت، اقامت نمازهای شبانه تراویح در مساجد ممنوع شود و برای ایام اعتکاف نیز، امکان تجمع وجود نداشته باشد. اما گروه دینی فرقان به رهبری آلپ ارسلان کویوتلو از پیروان خود خواست در مساجد کلانشهر آدانا اجتماع کنند و اعتکاف را همچون سالیان گذشته انجام دهند. خود کویوتلو و پسرش نیز در این مراسم شرکت کردند و اجتماع صدها تن از هواداران او در چند مسجد آدانا و همچنین در گازی عنتاب، کار را به جایی رساند که پلیس برای متفرق کردن مردم، از نیروی ویژه ضربت استفاده کرده و حتی در شبستان مسجد، گاز خردل به کار بگیرد. کویوتلو نیز همراه با فرزند و چند تن از همراهانش، بازداشت و به پاسگاه پلیس منتقل شد. توریست ها بیایند، یا بمانند پشت در؟ ترکیه در دو سال اخیر با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو شده که البته بنا به نظر کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی ترکیه، تنها بخشی از این مشکلات به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا است و از دست رفتن منابع ارزی بانک مرکزی، به خاطر سوءتدبیر دولتمردان و مسئولان اقتصادی است. اما در هر حال، مساله این است که ترکیه به شدت نیازمند ارز است و درآمدهای بخش گردشگری، یکی از مهم ترین سرچشمه های تامین ارز برای دولت ترکیه است. در نتیجه یکی از اهداف و انگیزه های مهم اعلام تعطیلی و قرنطینه 18 روزه، این بود که ترکیه هر چه زودتر با بهبود نسبی و بهتر شدن وضعیت عمومی، برای پذیرایی از میلیون ها توریست خارجی مهیا شود. کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه 18 روزه، مبتنی بر یک نگرش خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیون ها گردشگر خارجی آمادگی ندارد. روزنامه قرار امروز در تیتر و عکس صفحه نخست به این موضوع پرداخته و نوشته است: «هدف، معجزه در 12 روز». در توضیح گزارش این روزنامه، به این مساله اشاره شده که رساندن میزان ابتلا به کرونا از 67 هزار نفر در شبانه روز به عدد 25 هزار نفر، یک پیروزی ارزشمند است. اما اردوغان و وزیر فرهنگ و گردشگری، هر دو اعلام کرده اند که در روز آخر قرنطینه 18 روزه، شمار مبتلایان به 5 هزار نفر در 24 ساعت خواهد رسید و در این صورت، ترکیه می تواند پذیرای میلیون ها گردشگر از کشورهای مختلف جهان شود. اما کارشناسان معتقدند که فقط 12 روز به پایان مدت قرنطینه مانده و بسیار بعید است که میزان ابتلا به یک باره از عدد 25 هزار نفر، با کاهش 80 درصدی به عدد 5 هزار نفر برسید و چنین چیزی به این معنی است که مقامات بهداشتی و سیاسی ترکیه در انتظار یک معجزه بزرگ نشسته اند که به شکل ناگهانی و باورنکردنی، صنعت توریسم ترکیه را نجات دهد.
ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی