نتایج جستجو...
استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور؛ ابزاری برای توسعه و تنوع ورود گردشگر به کشور

استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور؛ ابزاری برای توسعه و تنوع ورود گردشگر به کشور

ما تقریبا در اکثر کشورهای جهان، هموطنان عزیزمان یا مقیم هستند و یا مشغول تدریس، دانشجو و یا به تابعیت آنجا در آمده‌اند. به نظر می‌رسد که تقویت این افراد، بها دادن و آموزش آنها و ارائه بسته‌های تشویقی و گردشگری به آنها و دادن بروشور، سی‌دی، عکس و بسته‌های تبلیغاتی به این افراد می‌تواند اثر مضاعفی در جذب گردشگر از کشورهای مختلف داشته باشد زیرا هر کدام از آنها با گروه‌ها، افراد و قشرهای مختلف جامعه محل زندگی خویش، ارتباط و یا دوستی دارند و از طرفی با ارتباطی که با سایر اتباع کشورهای دیگر که در آن کشور مقیم هستند، معمولا ارتباط خاصی وجود دارد که توجه به این امر و تقویت آن به خودی خود باعث ایجاد افق‌های جدید گردشگری و توسعه و تنوع ورود گردشگر به کشورمان را در پی خواهد داشت. عبدالرضا خدادادی - فعال گردشگری و گردشگری سلامت و درمان در کشور عمان ( مسقط )

ایجاد شده: 19/آبان/1398       آخرین ویرایش: 19/آبان/1398     مقالات و یادداشت ها
کدام یک از عوامل تاثیر بیشتری در عدم تمایل سرمایه‌گذاران خارجی در گردشگری دارد؟

کدام یک از عوامل تاثیر بیشتری در عدم تمایل سرمایه‌گذاران خارجی در گردشگری دارد؟

براساس اعلام نشریه بین‌المللی CEOWORLD ، ایران در رتبه ۱۱۹ دنیا از نظر شرایط سرمایه‌گذاری گردشگری قرار گرفته است. به نظر شما کدام یک از عوامل زیر تاثیر بیشتری در اين جايگاه و عدم تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار گردشگری ایران دارد؟ ۱ - عدم تبلیغات و بازاریابی گسترده برای معرفى ايران و فرصتهاى سرمايه گذارى در آن  ۲ - عدم ثبات اقتصادی و رشد منفى اقتصاد در کشور ۳ - ریسک‌های سیاسی علی‌الخصوص اعمال تحریم‌ها ۴ - نداشتن برنامه‌ مدون در حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمايه گذار ۵ - فقدان بسته‌های سرمایه‌گذاری از سوى دستگاههاى متولى ٦- قوانين و مقررات مربوط ماليات ، حق مالكيت ، سرمايه گذارى و اين قبيل امور ٧- فقدان تنوع توريستهاى ورودى وتك بعدى بودن آن ٨- مشكلات مربوط به كمبود نيروى كار و متخصصين و ماهرين در اين حوزه به نظر شما کدام عوامل در کسب رتبه ۱۱۹ جهان از نظر شرایط سرمایه‌گذاری در گردشگری و عدم تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار گردشگری ایران، موثر است؟ مقالات، یادداشت‌ها، راه‌حل‌های پیشنهادی و نظرات کارشناسی خود در خصوص سوال و موضوع این نظرسنجی را جهت درج و انتشار در وب‌سایت و کانال خبری هتل‌نیوز به آی‌دی تلگرامی ذیل ارسال نمائید. 🆔 @HotelNewsCRM

ایجاد شده: 16/آبان/1398       آخرین ویرایش: 6/بهمن/1398     TV
تاسیسات گردشگری و هتل‌ها باید سالانه 200 درصد رشد داشته باشند

تاسیسات گردشگری و هتل‌ها باید سالانه 200 درصد رشد داشته باشند

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری و در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه، اظهار داشت: در حال حاضر 4500 پروژه گردشگری در سراسر کشور با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 200 هزار میلیارد تومان در حال اجراست که 90 درصد این سرمایه‌گذاری‌ها از سوی بخش خصوصی و تنها 10 درصد آن حاصل تسهیلات ارائه شده است. "حسین اربابی" ابراز داشت: بزرگترین ایرادی که سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته از ما می‌گرفتند، موضوع مرتبط به حمایت از آنها بود که در این میان مهمترین کاری که انجام دادیم، کاهش بوروکراسی اداری و کوتاه شدن زمان صدور مجوزها و استعلام‌ها بود که میانگین 16 ماهه صدور مجوز به کمتر از یک ماه رسیده است و تلاش می‌کنیم این روند به کمتر از یک هفته کاهش یابد. "اربابی" گفت: در حوزه حقوقی نیز اتفاقات بسیار خوبی روی داده است. در دو سال گذشته به بیش از 20 هزار نامه حقوقی پاسخ داده‌ایم که عمده آنها نیازمند فرایند کارشناسی بود. کارشناسان معاونت طی این مدت در جلسات متعدد دادگاه شرکت کرده‌اند و خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته، تخریب‌های میراثی به شدت کاهش یافته و حتی در برخی استان‌ها مانند یزد به صفر رسیده است. "اربابی" با تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه سَمَن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، گفت: شاهد اتفاقات بسیار خوبی در دو سال گذشته بوده‌ایم. سَمَن‌ها وظیفه دیده‌بانی خود را به خوبی انجام داده‌اند و شاهد فعالیت‌های بسیار خوبی از سوی آنها هستیم. معاون سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به برنامه‌های این معاونت در زمینه جذب سرمایه‌گذاران، گفت: در این زمینه دو بُعد داخلی و خارجی را داریم. در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی با وجود پروژه ایران‌هراسی از سوی آمریکا، استقبال از حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بسیار خوب و بی‌سابقه است. در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی نیز شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و بوتیک هتل‌ها هستیم که نشان‌دهنده اطمینان به بخش گردشگری است. وی افزود: هم‌اکنون شاهد سرمایه‌گذاری در بخش استارت‌آپ‌های گردشگری هستیم و حتی سرمایه‌گذاران خارجی نیز به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند. معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش به حوزه گردشگری، ادامه داد: متاسفانه نگاه ما هنوز به نفت است و در درجه اول نیاز داریم که نگرش همه بخش‌ها از جمله حاکمیت به بخش گردشگری تغییر کند. برای ایجاد یک شغل در حوزه صنعت بایستی بالغ بر 500 میلیون تومان هزینه کرد اما این میزان در حوزه گردشگری بین 50 تا 70 میلیون تومان است. وی تصریح کرد: در برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی، بسته‌های سرمایه‌گذاری تدوین شده است که می‌تواند بالغ بر 1600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به دنبال داشته باشد. یکی از موضوعاتی که در حوزه زیرساخت‌های گردشگری دنبال می‌کنیم و به شدت در پی تحقق آن هستیم، ایجاد جاذبه‌های جدید مانند گردشگری کشاورزی و اجرای طرح رایحه درمانی است. "حسین اربابی" در رابطه با تضمین سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران نیز گفت: وزارت اقتصاد، ضمانت‌های کلی برای سرمایه‌گذاران خارجی را پیش‌بینی کرده و اصل سرمایه این افراد تضمین شده است. از سویی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز اقداماتی در خصوص بازنگری قوانین آغاز شده که برخی از آن‌ها مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری است. وی افزود: در حال تلاش هستیم تا بانک‌ها را متقاعد کنیم که قوانین را تسهیل کنند. در حوزه پروژه‌های روستایی این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و برخی از موسسات پولی و مالی نیز از جمله صندوق کارآفرینی امید نیز همکاری‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. "حسین اربابی" در خصوص زنجیره تامین صنعت گردشگری، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم در تمامی حوزه‌ها انجام شده و صرفا برای زیرساخت‌های گردشگری نبوده است. برای مثال در حوزه حمل و نقل و راه و زیرساخت‌های عمرانی روستا نیز اقداماتی انجام شده است. در حوزه هتلداری و اقامت ارزان و برنامه‌ریزی شده، پروژه بوم‌گردی‌ها و هتل بوتیک‌ها را آغاز کرده‌ایم که تاکنون 1800 واحد بوم‌گردی ثبت شده‌اند. "اربابی" ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای نیز با بانک گردشگری در حال اجرا داریم که بسته‌های سفر ارزان‌قیمت تدوین و اجرایی خواهد شد. بانک گردشگری برای این منظور 550 میلیارد تومان در نظر گرفته است. معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان به اشاره به اهمیت تامین زیرساخت‌های گردشگری در جذب گردشگر، گفت: اگر قرار است به جذب 20 میلیون گردشگر در سند چشم‌انداز 20 ساله نظام برسیم، تاسیسات گردشگری ما باید سالانه 200 درصد رشد داشته باشند. در این راستا تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم و شاهد رشد احداث هتل‌ها و تاسیسات گردشگری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هستیم.

ایجاد شده: 23/مهر/1398       آخرین ویرایش: 23/مهر/1398     اخبار داخلی
نشست مشترک رئیس و نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران با استاندار اردبیل

نشست مشترک رئیس و نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران با استاندار اردبیل

به گزارش هتل‌نیوز ، جلسه مشترک استاندار و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با رئیس و نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران به ‌منظور بررسی مشکلات و برنامه‌های آتی، برگزار شد. "اکبر بهنام‌جو" استاندار اردبیل در این جلسه، مشکلات حوزه گردشگری را قابل اصلاح دانست و گفت: با تدوین سند جامع گردشگری و چشم‌اندازی یکساله به راحتی برخی از مشکلات کلان رفع می‌شود. "بهنام‌جو" استفاده از تجربیات کشورهای موفق که فرهنگی نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران و گردشگری حلال دارند را از جمله مهمترین اقدامات بخش‌های مرتبط با گردشگری برای اصلاح وضعیت موجود و طراحی چشم‌اندازی ایده‌آل برای گردشگری کشور معرفی کرد. استاندار اردبیل همچنین پیگیری ایجاد کانال تلویزیونی ویژه موضوع گردشگری برای معرفی آثار و جذابیت‌ها و جذب گردشگران خارجی را موضوعی حیاتی برای توسعه گردشگری قلمداد کرد. "نادر فلاحی" مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز نیازسنجی دقیق هر منطقه در کشور نسبت به میزان و نوع گردشگر آن منطقه برای تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری را نیاز اصلی کشور در حوزه ایجاد بستر مناسب گردشگری، معرفی کرد. مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به اجرای پروژه‌های اساسی و زیربنایی در حوزه گردشگری این استان، اظهار داشت: تلاش بر این بوده تا هم در بحث تقویت تاسیسات گردشگری و هم در زمینه تبلیغ و معرفی جاذبه‌ها از حداکثر ظرفیت‌های موجود بهره گیریم. وی در پایان به میزبانی اردبیل از همایش ملی اکوتوریسم، اشاره و از اعضای هیات‌مدیره جامعه هتلداران ایران و تشکل‌های ملی گردشگری کشور برای حضور در این همایش ملی دعوت کرد. "جمشید حمزه‌زاده" رئیس جامعه هتلداران ایران نیز در این جلسه، نبود برنامه جامع مدون و بستر آماری کامل را از نقاط ضعف و آسیب‌پذیر صنعت گردشگری در ایران، معرفی کرد و خواستار رفع این نقاط ضعف شد. رئیس جامعه هتلداران ایران همچنین عدم شفافیت در ارائه تسهیلات را یکی دیگر از نقاط ضعف این حوزه دانست و به ضرورت ارائه کمک‌های دولتی تاکید کرد. "شهرام شیروانی" نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران نیز خواستار بررسی قانون و اعمال دقیق قوانین موجود برای نظارت بر فعالیت مراکز غیررسمی اقامتی و خانه‌مسافرها شد. وی همچنین به نبود راهبردی مشخص در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: تا زمانی که شکاف میان دستگاه‌های گردشگری با علوم پزشکی و وزارت بهداشت از بین نرود، شاهد توفیقی در این حوزه نخواهیم بود.

ایجاد شده: 22/مهر/1398       آخرین ویرایش: 22/مهر/1398     اخبار داخلی
مهمترین ماموریت ما در گردشگری، معرفی و اطلاع‌رسانی در راستای رفع تردیدهاست

مهمترین ماموریت ما در گردشگری، معرفی و اطلاع‌رسانی در راستای رفع تردیدهاست

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در مصاحبه اختصاصی با هتل‌نیوز به وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری در استان‌ها و مناطق مختلف کشور، اشاره کرد و اظهار داشت: در رابطه با برخی استان‌ها تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفته است و به دلیل ناشناخته بودن، مردم برای سفر به این مناطق تردیدهایی دارند. معاون گردشگری کشور از انتخاب سه استان سیستان و بلوچستان، کردستان و سمنان به عنوان پایلوت مقاصد سفر در کشور، خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی، انجام اقدامات لازم، اطلاع‌رسانی و تبلیغات در خصوص ویژگی‌های خاص هر کدام از این مناطق و برگزاری جلسات متعدد با فعالان گردشگری در بخش‌های دولتی و خصوصی، برنامه‌های جدیدی در حوزه اطلاع‌رسانی، معرفی، تهیه پکیج‌های تبلیغاتی و آموزش در دستور کار قرار گرفته است. "ولی تیموری" در ادامه ابراز داشت: اقدامات انجام شده تبدیل به الگویی برای توسعه و توزیع سفر در کشور خواهد شد که در سال‌های آینده برای سایر استان‌ها نیز عملیاتی خواهد بود. "تیموری" بزرگترین چالش صنعت گردشگری کشور را ناشناخته بودن مقاصد سفر و عدم اطلاع مردم، معرفی کرد و گفت: بدون شک تاثیرگذارترین اقدام ما معرفی و اطلاع‌رسانی در راستای رفع تردیدها خواهد بود. وی تصریح کرد: روش‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی در دنیای امروزی تغییر پیدا کرده و به سمت استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سوق پیدا کرده است. استفاده از تکنولوژی‌های جدید علاوه بر اثرگذاری بیشتر، هزینه کمتری نیز دارند. معاون گردشگری در پایان گفت: مردم نیز تمایل بیشتری به استفاده از این روش دارند و بر اساس آمارهای موجود، عموما از این طریق نسبت به انتخاب بسته‌های سفر و رزرو آن اقدام می‌کنند.

ایجاد شده: 13/شهریور/1398       آخرین ویرایش: 13/شهریور/1398     اخبار داخلی
برگزاری 15 هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان در سراسر کشور

برگزاری 15 هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان در سراسر کشور

به گزارش هتل‌نیوز ، مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به برگزاری 15 هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان در سراسر کشور، اظهار داشت: در راستای اجرای طرح معرفی سیستان و بلوچستان و تشویق سفر به این استان، یکی از برنامه‌ها برگزاری هفته‌های فرهنگی در استان‌های همجوار و اثرگذار است. "محمد ابراهیم لاریجانی" ضمن اعلام این خبر، ابراز داشت: این هفته‌های فرهنگی در شهرهای تهران، یزد، کرمان، بندرعباس، بیرجند، مشهد، بجنورد، گرگان، اصفهان و سایر استان‌های کشور، تدارک و وارد تقویم شده است. "لاریجانی" ادامه داد: در همین راستا، برنامه شب فرهنگی سیستان و بلوچستان در شهر یزد طی روزهای 14 و 15 مردادماه در قالب جشنواره، برگزار می‌شود. وی تصریح کرد: در این جشنواره، اجرای دو گروه موسیقی استان به همراه نمایش ظرفیت‌های گردشگری و ارائه بسته‌های بسته‌های سفر در دستور کار قرار گرفته است. مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان گفت: نشست فعالان بخش خصوصی دو استان و افتتاح دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری سیستان و بلوچستان در یزد توسط یکی از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری از جمله دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

ایجاد شده: 14/مرداد/1398       آخرین ویرایش: 14/مرداد/1398     اخبار داخلی
حذف بخش خصوصی از چرخه صنعت گردشگری خلاف منویات مقام معظم رهبری است

حذف بخش خصوصی از چرخه صنعت گردشگری خلاف منویات مقام معظم رهبری است

به گزارش هتل‌نیوز ، مدیرعامل جامعه هتلداران و مراکز اقامتی استان اردبیل، تاکید کرد: حذف بخش خصوصی از چرخه گردشگری چیزی جز تضعیف صنعت گردشگری نیست. "جعفر بذری" با اشاره به اظهارات مسئولان اداره کل میراث فرهنگی اردبیل در خصوص واگذاری امور جامعه هتل‌ها و مراکز اقامتی به معاونت گردشگری استان، اظهار داشت: هر گونه انحلال و یا عدم فعالیت جامعه هتل‌ها و مراکز اقامتی در صلاحیت مراجع صالحه قضائی است و هیچ شخص و نهادی، حق تعدیل حقوق و یا محول کردن آن را به غیر ندارد. "بذری" در خصوص برگزاری مجمع عمومی و انتخابات جامعه هتل‌ها و مراکز اقامتی اردبیل، ابراز داشت: این انتخابات قرار بود در تاریخ ۲۲ خردادماه، برگزار شود که برابر نامه دریافت شده از اداره کل میراث فرهنگی استان مبنی بر تجدید زمان انتخابات به دلایل مختلف از جمله عدم مطابقت مدارک ابرازی کاندیداها، زمان برگزاری مجمع، تمدید شده و علی‌رغم اینکه برابر اساسنامه، برگزاری انتخابات و تصمیم‌گیری در امورات مربوط به آن به عهده هیات‌مدیره است ولیکن این تشکل در راستای تعاملات سازنده با میراث فرهنگی و برگزاری انتخابات سالم و قانونی، اقدام به تمدید زمان برگزاری انتخابات نموده است. وی در ادامه در خصوص اظهارات معاون گردشگری استان در خصوص عدم برگزاری انتخابات جامعه هتل‌ها و مراکز اقامتی و سعی در به بیراهه کشیدن موضوع، گفت: این امر چیزی جز قانونی جلوه دادن دخالت‌های قانونی مکرر در امورات این تشکل نیست که براساس قانون شکل گرفته و فعالیت می‌کند. استناد جانشین معاونت گردشگری به عدم برگزاری انتخابات جامعه، چیزی جز سیاه‌نمایی و تشویش اذهان اعضا نیست. بازرس جامعه هتلداران ایران، افزود: مطابق با اساسنامه جدید، هیات‌مدیره پس از دوره مأموریت انتخابی تا تعیین هیا‌ت مدیره جدید، مسئولیت اداره جامعه هتل‌ها و مراکز اقامتی استان را برعهده دارد و عدم برگزاری انتخابات به منزله تعدیل وظایف قانونی و محول کردن این وظایف به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نمی‌باشد. وی ضمن انتقاد مجدد از دخالت‌های پیاپی معاونت گردشگری استان در امور داخلی تشکل‌های قانونی صنفی طی یکسال گذشته، بیان داشت: این تحرک‌ها خلاف مقررات، دستورالعمل‌ها و اساسنامه موجود است و هیچ وجاهت قانونی ندارد. "جعفر بذری" سیاست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل را حذف تشکل‌های قانونی با استفاده از هجمه‌های رسانه‌ای علیه آنها، معرفی کرد و افزود: این مساله عدم پیشرفت و توسعه گردشگری استان را به دنبال داشته که مغایر با دیدگاه مسئولان ارشد استان به صنعت گردشگری است. وی تصریح کرد: حذف بخش خصوصی از چرخه گردشگری چیزی جز تضعیف صنعت گردشگری نیست و این امر بر خلاف منویات مقام معظم رهبری در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی است. این فعال صنعت گردشگری و هتلداری در ادامه گفت: ما فعالان صنعت هتلداری و مراکز اقامتی استان، انتظار حمایت بیش از پیش متولیان گردشگری از بخش خصوصی را داریم که متأسفانه نه تنها در طول یک سال گذشته حمایتی از این بخش انجام نشده بلکه برخی از متولیان گردشگری که علاقه وافری به فروپاشی تشکل‌های قانونی بخش خصوصی دارند، سیاست‌های دوگانه‌ای را در پیش گرفته و کمر همت به حذف این تشکل‌ها بسته‌اند. وی در پایان گفت: به حکم قانون و برابر ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه، متولیان گردشگری باید برخی از اختیارات خود را به بخش خصوصی تفویض کرده که نه تنها این کار انجام نشده بلکه از اختیارات خود به عنوان چوب قانون علیه بخش خصوصی استفاده کرده‌اند.

ایجاد شده: 24/تیر/1398       آخرین ویرایش: 24/تیر/1398     اخبار داخلی
تعطیلات زمستانی راهی برای جبران فصول کم رونق در جنوب کشور

تعطیلات زمستانی راهی برای جبران فصول کم رونق در جنوب کشور

فصلی بودن صنعت گردشگری یکی از ویژگی‌های منفی آن و به نوعی بزرگترین معضل این صنعت محسوب می‌شود. این ویژگی در مناطق مختلف کشور، متفاوت است و ایام LOW SEASON یا کم‌رونق در برخی از مناطق کشور تا حدودی در ایام پر رونق جبران می‌شود. فصل تابستان به دلیل تعطیلی عمده مراکز آموزشی از جمله مدارس و مراکز دانشگاهی، فرصت مناسبی برای جذب گردشگران علی‌الخصوص گردشگران تفریحی است. پر واضح است که مناطق گردشگری شمال، شمال شرق و غرب کشور از این شرایط بهره می‌برند اما متاسفانه جنوب کشور به دلیل عوامل محیطی که بیشتر از هر چیز به جغرافیا و اقلیم مقصد گردشگری بستگی دارد، تاکنون نتوانسته سهمی در جذب 70 درصدی گردشگران تفریحی که انبوه آن در فصل تابستان و ایام تعطیلات مدارس رقم می‌خورد را به خود اختصاص دهد و حتی نتوانسته هیچ استراتژی مناسبی در این مهم، طراحی کند. استراتژی که می‌تواند همچون مناطق دارای جغرافیا و آب و هوای مشابه در کشورهای موفق در صنعت گردشگری با برنامه‌ریزی مناسب از کارایی و اثربخشی در مدیریت عرضه و تقاضای گردشگری در فصول گوناگون، بهره وافی و کافی ببرد. به دلیل شرایط فرهنگی و مذهبی کشور، طراحی برخی استراتژی‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی استانی که در راس آن سازمان میراث فرهنگی و گردشگریست و دیگر سازمان‌های درگیر در این صنعت و بخش خصوصی، امکان‌پذیر نبوده و تابع برنامه‌ریزی‌های کلان کشور است. با مطالعه دقیق، تجربه و دانش اندوزی در عرصه گردشگری که منجر به چاره اندیشی و ارائه راه‌کارهای مناسب مانند قیمت‌گذاری متفاوت، ایجاد جاذبه‌های دست ساز و متنوع، اخذ کمک‌های دولتی در فصول کم درآمد و ایجاد تغییرات در زمان‌بندی تعطیلات سالانه مراکزآموزشی، می‌توان از این چالش عبور کرد و فصل رکود را به حداقل خود رساند. ارائه بسته‌های حمایتی از سوی دولت در ایام کم‌رونق می‌تواند کمک بزرگی از طرف دولت برای بخش خصوصی و تاسیسات گردشگری از جمله مراکز اقامتی و پذیرایی که بیشترین هزینه را در فصول  بهار و تابستان در جنوب کشور متحمل می‌شوند را شامل شود. این بسته حمایتی می‌تواند شامل معافیت حق بیمه سهم کارفرما در ایام کم رونق، تخفیف ویژه حامل‌های انرژی، مالیات، تبلیغات توسط رسانه ملی و یا برگزاری جشنواره‌های ملی ومنطقه‌ای باشد. در کنار همه این موارد، ساماندهی تعطیلات زمستانی و افزایش تعطیلات در زمستان، یکی از راه‌های بسیار مهم در برون‌رفت از بحران فصول کم‌رونق گردشگری در جنوب کشور به حساب می‌آید و می‌تواند قدری جبران ایام LOW SEASON که مدت آن در جنوب کشور بیش از شش ماه است را در پی داشته باشد. البته باید در نظر داشت که این مهم مگر با همدلی دولتمردان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در استان‌های جنوب کشور در مطرح نمودن تعطیلات زمستانی در سطح برنامه‌ریزی کلان کشور، محقق نخواهد شد. محمدرضا چرسی‌زاده - کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری و رئیس جامعه هتلداران استان هرمزگان

ایجاد شده: 12/تیر/1398       آخرین ویرایش: 12/تیر/1398     مقالات و یادداشت ها
حضور 250 میهمان داخلی و خارجی از 17 کشور جهان در دومین همایش و کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اِکو

حضور 250 میهمان داخلی و خارجی از 17 کشور جهان در دومین همایش و کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اِکو

به گزارش هتل‌نیوز ، عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران از حضور 250 نفر میهمان داخلی و خارجی در دومین همایش و کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اِکو در اردبیل خبر داد و اظهار داشت: این رویداد در مقایسه با دوره قبل با استقبال بی‌نظیر میهمانان خارجی مواجه شده به طوری که سرمایه‌گذاران و میهمانانی در سطوح مختلف از کشورهای یونان، انگلستان، ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه، روسیه، عمان، قرقیزستان، آلمان، هندوستان و مالزی، حضور خواهند داشت. "حسین پیرموذن" از این همایش به عنوان فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری در استان و معرفی توانمندی‌های اردبیل در بخش گردشگری سلامت، یاد کرد و ابراز داشت: تنها شهرهای اردبیل و سرعین درگیر این رویداد نیستند بلکه تلاش می‌کنیم تا همه نقاط استان را با جذابیت‌های گردشگری و تنوع توریست‌پذیری که دارند به میهمانان داخلی و خارجی معرفی کنیم. "پیرموذن" با اشاره به تدارک تمهیدات لازم در قالب شورای تامین استان و شهرستان برای تامین امنیت، پذیرایی و حضور همراه با آرامش میهمانان، گفت: از ساعت 10 صبح امروز پذیرای میهمانان در فرودگاه اردبیل بوده‌ایم و برای اسکان نیز با رزرو تعدادی از هتل‌ها در سرعین و اردبیل، مشکل خاصی نداریم. رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل در ادامه گفت: قرار است وزرای بهداشت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در آئین افتتاحیه این همایش حضور داشته باشند. اکثر برنامه‌های این رویداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می‌شود و پس از افتتاح و در قالب پنل‌های تخصصی از 30 سخنران و استاد دانشگاه خارجی از کشورهای آلمان، یونان، هندوستان و مالزی، بهره خواهیم برد. وی ضمن ابراز امیدواری برای جذب سرمایه‌گذاران طی سه روز برگزاری این رویداد از دستگاه‌های مختلف استان اردبیل درخواست کرد تا با تلاش و جدیت، نسبت به تهیه و معرفی بسته‌های توانمندی‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی استان، اقدام کنند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل در خصوص برگزاری نمایشگاه نیز گفت: به منظور نمایش توانمندی‌ها بیش از 40 غرفه برای کشورهای مختلف در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه غرفه‌های رایگانی نیز به پارک علم و فناوری، علوم پزشکی و دستگاه قضایی استان، اختصاص داده شده است تا زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاران و حمایت از آنها را در قالب بسته‌ها و طرح‌های پیشنهادی خود ارائه دهند. وی در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص اطلاع‌رسانی و تبلیغ این رویداد، تصریح کرد: با تاکید استاندار از مسیر فرودگاه تا داخل شهر، بیلبوردها و استندهایی به این منظور اختصاص داده شده است تا زمینه اطلاع‌رسانی از طریق فضای شهری در کنار تلاش رسانه‌ها و صدا و سیما به انجام برسد. "پیرموذن" افزود: در لابی هتل‌ها برای سفرا، وزرا و میهمانان خارجی، شرایطی را برای معرفی توانمندی‌های استان برای جذب سرمایه‌گذاران تدارک دیده‌ایم که امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم، زمینه مطلوب برای این سرمایه‌گذاری فراهم آید.

ایجاد شده: 27/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 27/خرداد/1398     اخبار داخلی
ارائه زمین رایگان جهت احداث هتل در کلان‌شهرها امکان‌پذیر نیست / هنوز اطلاعی از مکان‌یابی این زمین‌ها نداریم

ارائه زمین رایگان جهت احداث هتل در کلان‌شهرها امکان‌پذیر نیست / هنوز اطلاعی از مکان‌یابی این زمین‌ها نداریم

به گزارش هتل‌نیوز ، معاون دفتر تسهیلات و تامین منابع معاونت سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص نحوه عملیاتی شدن تامین زمین به صورت رایگان و یا با اقساط بلندمدت 20 ساله در 500 نقطه از کشور برای ساخت هتل و سایر تاسیسات محرک بخش گردشگری، گفت: ما هنوز اطلاعی از مکان‌نمایی این زمین‌ها نداریم. دستگاه‌های متولی و دخیل در حوزه اراضی، این مناطق را مشخص و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معرفی می‌کنند و سپس این سازمان به عنوان متولی گردشگری پس از بررسی‌های اولیه، بسته‌های سرمایه‌گذاری را تهیه و به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. "علی مولایی" اظهار داشت: هنوز تفکیک دستگاهی برای ارائه این 500 زمین برای توسعه گردشگری و ساخت هتل مشخص نیست و آنها باید شناسایی لازم را انجام دهند و در کلان‌شهرها، مراکز استان و سایر شهرها این مکان‌ها را مشخص کنند. "مولایی" ابراز داشت: قیمت زمین در کلان‌شهرها، حجم بالایی از سرمایه‌گذاری در این بخش را شامل می‌شود و ترجیح سرمایه‌گذاران در این مناطق این است که زمین‌های دولتی به آنها واگذار شود.  وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال آن است تا زمین‌ در کلان‌شهرها به صورت اقساط 20 ساله به سرمایه‌گذار اختصاص یابد زیرا ارائه زمین به صورت رایگان، امکان‌پذیر نیست. البته ممکن است در سایر نقاط به غیر از کلان‌شهرها، زمین به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد. معاون دفتر تسهیلات و تامین منابع معاونت سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رابطه با اجرای این طرح در گذشته نیز گفت: در سال 95، سازمان زمین و مسکن، برخی نقاط را معرفی کرده بود که شامل 10 نقطه در استان تهران می‌شد ولیکن فقط یک مورد آن مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت و به تملک سرمایه‌گذار درآمد. از آنجا که این مناطق در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن بود، قول آن را به سایر دستگاه‌ها نیز داده بود و وقتی سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری وارد عمل می‌شدند با حضور سرمایه‌گذاران سایر حوزه‌ها نیز مواجه می‌شدند. وی ضریب اشغال هتل‌های فعال در کشور را زیر 50 درصد دانست و با اشاره به اینکه این میزان به معنای ضرر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است، در رابطه با توجیه تاکید بر ساخت هتل‌های بیشتر گفت: توسعه گردشگری در هتل‌ها می‌تواند با ایجاد خدمات جانبی در کنار اقامت هتل‌ها رقم بخورد. هزینه اقامت در این بالاست؛ در واقع برای آنکه هزینه اقامت را کاهش و به تبع آن شاهد افزایش ضریب اشغال هتل‌ها باشیم، باید خدمات جانبی از جمله سالن‌های آمفی‌تئاتر، همایش، تالار، استخر و سایر فضاهای تفریحی را به واحدهای اقامتی اضافه کنیم. وی در پایان گفت: برای آنکه بتوانیم هزینه اقامت را کاهش دهیم باید ماندگاری مسافران را افزایش دهیم و با افزایش خدمات جانبی کار را پیش ببریم.

ایجاد شده: 4/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 4/خرداد/1398     اخبار داخلی
پیام معاون گردشگری کشور به مناسبت سی‌ام اردیبهشت؛ روز ایرانشناسی و ایرانگردی

پیام معاون گردشگری کشور به مناسبت سی‌ام اردیبهشت؛ روز ایرانشناسی و ایرانگردی

باید حسن تدبیر و نگاه ژرف آنانی را ستود که سی‌ام اردیبهشت را در گاهنامه ایرانی به زیور ایران‌شناسی و ایرانگردی، آراسته و آذین بسته‌اند.  گواهی بر طنز تلخ تاریخ یا تصدیق "خوشتر آن باشد که سر دلبران، گفته آید در حدیث دیگران" هر یک که علتش باشد؛ دلکش‌ترین، زیباترین و پرمحتواترین تعاریف از سرزمین خود را در سفرنگاشت‌ها و یادداشت‌های جهانگردان و سفرنویسان کشورهای دیگر می‌یابیم.  بسیاری از گردشگران که زیر آوار پروپاگاندای امپراتوری‌های رسانه‌ای جهان با هزار اما و اگر، ایران ما، این مقصد باستانی گردشگری را انتخاب می‌کنند، در بازگشت به موطن خود در نغزترین عبارات، سفر به ایران را  بهترین تجربه و سرآمد سفرهای خود ذکر می‌کنند.  به راستی منبع و آبشخور اینهمه کشش و جذبه چیست و از کجاست؟ به گمانم آنچه آنها می‌جویند و روح تشنه و خسته انسان امروزی را سیراب می‌کند صرفا در جلوه‌های طبیعت بکر و رموز معماری آثار و بناهای تاریخی ما نیست. ایرانی است تمام و کمال متشکل از آنانکه بوده‌ایم، داشته‌ایم، اندیشیده‌ایم و هستیم و داریم و می‌اندیشیم و نیز آنچه ساخته‌ایم و می‌سازیم. بر آحاد ماست که ایران و ایرانیان دیروز و امروز را نیک بشناسیم. در آفاق و انفاس این دیار سیر کنیم؛ اهتمام به این امر، همتمان را بر می‌انگیزد که در دنیای روزمرگی دست و پا نزنیم و بال بگشاییم به سوی آسمان صاف و روشن وارستگی؛ خودباوری و سعادت. ضمن عرض مراتب تبریک شایسته این روز خجسته به همه ایران دوستان، ایران‌شناسان خاصه ایرانگردان و ذی‌نفعان ایرانگردی و ایرانشناسی بر ضرورت توسعه متوازن ایرانگردی و گردشگری به عنوان بستری برای توسعه گردشگری ورودی، لزوم ترویج سفرهای گروهی و برنامه‌ریزی شده، اجتناب‌ناپذیربودن تعامل و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط، استانداری‌ها، شهرداری‌ها، شوراها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها و سایر ذی‌نفعان در جهت ظرفیت‌سازی برای شناخت و معرفی گردشگری کشور، ابرام و اصرار دارم. ایرانشناسی و ایرانگردی دو لازم و ملزومند. در دیروز و امروز این کهن دیار باید غور کرد. ایران را باید با "حضور" گشت، با "چشم دل" دید، با علاقه شناخت و با شکیبایی شناساند.  تشویق نسل‌های نو به استمرار در سفرهای مسئولانه، شناخت دقیق و عمیق ایران و خوانش دوباره این کهنه کتاب گشاده در پیش روی،  بر ذمه تک تک آنانی است که در این خاک پاک رسته‌اند و بالیده‌اند. ولی تیموری - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور 

ایجاد شده: 30/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1398     مقالات و یادداشت ها
تکریم و معارفه مدیران کل اسبق و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران

تکریم و معارفه مدیران کل اسبق و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران

به گزارش هتل‌نیوز ، مراسم تکریم و معارفه مدیران کل اسبق و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با حضور معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، معاون عمرانی استاندار تهران، مدیران و معاونان سازمان میراث فرهنگی، فعالان بخش خصوصی و کارمندان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، برگزار شد. "پرهام جانفشان" مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این مراسم ضمن تشکر و قدرداانی از اقدامات انجام شده در دوره‌های پیشین، اظهار داشت: در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منابع بسیار ارزشمندی در استان تهران وجود دارد که باید با استفاده از منابع انسانی توانمند از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، ابراز داشت: از تجربیات و همراهی فعالان بخش خصوصی گردشگری استان تهران استفاده خواهیم کرد و از رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای هم می‌خواهیم که در این مسیر ما را همراهی کنند‌. "دلاور بزرگ‌نیا" مدیر کل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این مراسم گفت: تردید نداریم با تجربیاتی که آقای "جانفشان" دارند، اتفاقات خوبی در اداره میراث ‌فرهنگی استان تهران خواهد افتاد. "دلاور بزرگ‌نیا" افزود: بخش خصوصی گردشگری استان تهران در این مدت با ما همراه بود و باید به این بخش اعتماد کامل داشته باشیم. صنعت گردشگری باید بر پایه و در کنار بخش خصوصی توسعه پیدا کند زیرا اگر قرار است در کشور به نفت وابستگی نداشته باشیم، باید توسعه صنعت گردشگری را دنبال کنیم و این امر بدون همراهی بخش خصوصی، میسر نمی‌شود. وی با تاکید بر پتانسیل بالای استان تهران در زمینه گردشگری، بیان داشت: استان تهران ظرفیت‌های کم‌نظیری در حوزه گردشگری تاریخی، مذهبی و رویدادها دارد‌ که باید در قالب بسته‌های گردشگری به گردشگران معرفی شود. وی در پایان گفت: خوشبختانه همه دستگاه‌ها به اهمیت گردشگری پی برده‌اند و غبار مهجوریت از گردشگری زدوده شده است.

ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...